(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 آذر 1389- شماره 19799

زندگي ما در محاصره فن آوري هاي جديد
نقش امنيت عاطفي در رشد كودكان
راه هاي مقابله با آلودگي هوا
عفونت هاي ويروسي كودكان
نقش ويتامينE در رشد و تقويت موها
غذاهايي براي استحكام استخوان ها
به كودكان كمتر از سه سال آجيل پودر شده بدهيد
خردسالان مفهوم كنايه را درك مي كنند
چيپس و پفك خستگي آور است



زندگي ما در محاصره فن آوري هاي جديد

آمارها نشان مي دهد امروزه ما تقريبا نيمي از زمان بيداري خود را صرف تماشاي تلويزيون، استفاده از تلفن هاي همراه، كار كردن با كامپيوتر و استفاده از ديگر فن آوري هاي روز مي كنيم.
امروزه ديگر تماشاي افرادي كه در رستوران ها غذا صرف مي كنند و در همان حال با استفاده از پيام كوتاه خود به طور همزمان با چند نفر در حال ارتباط هستند ياحساب بانكي خود را چك مي كنند تعجب آور نيست.
محققان با انجام مطالعاتي در انگلستان متوجه شدند امروزه يك شخص به طور متوسط نيمي از وقت خود در هنگام بيداري را صرف تماشاي تلويزيون، مراجعه به سايت هاي اينترنتي، صحبت با تلفن همراه، فرستادن پيام كوتاه، ارتباط با ديگران با استفاده از سايت هاي اجتماعي و مانند آن مي كند.
به عبارت دقيق تر امروزه به طور متوسط تقريبا 45 درصد از اوقات ما در طول روز صرف استفاده از تكنولوژي هاي مختلف مي شود.
شركت قانونگذاري رسانه اي آفكام اولين بار است كه به طور دقيق ميزان استفاده انسان ها از فن آوري ها و رسانه هاي مدرن را اندازه گيري كرده و به آمارهاي دقيق دست پيدا كرده است.
استفاده از تلفن هاي هوشمند مانند آي فون ها نيز به ديگران اجازه مي دهد در هر جايي به اينترنت دسترسي داشته باشند و حتي در حال حركت نيز بتوانند سايت هايي مانند فيس بوك را چك كنند و به ايميل خود سر بزنند.
به طور سنتي، رسانه هايي مانند تلويزيون بخش اصلي از زندگي روزانه ما را به خود اختصاص داده اند. گزارش سالانه ارتباطات آفكام نشان مي دهد استفاده از تلويزيون ها خصوصا از بعد از ظهر به بعد در زندگي بسياري از خانواده ها نقش خود را نشان مي دهد و اوقات آن ها را پر مي كند.
به واسطه فراهم شدن امكان استفاده از اينترنت روي تلفن هاي همراه، بسياري مي توانند اقدام به چك كردن سايت هاي خود كنند. همين موضوع باعث شده است تعداد كاربران اينترنت در انگلستان از 7/ 5 ميليون نفر در دو سال گذشته به بيش از 5/13 ميليون نفر در سال جاري برسد كه رشد چشم گيري را نشان مي دهد.
محبوب ترين سايتي كه مردم در حين استفاده از موبايل علاقه مند به چك كردن آن بودند فيس بود، به طوري كه آمار 45 درصدي را از آن خود كرده بود. سايت گوگل نيز با 8 درصد در مقام دوم در بين كاربران اينترنت تلفن هاي همراه قرار داشت.
امروزه بسياري از مردم چند كار را به طور همزمان انجام مي دهند براي مثال تماشاي تلويزيون در حين جستجو در سايت هاي مختلف و گوش دادن به راديو در حين نوشتن يك نامه الكترونيكي در زندگي امروزه بسيار معمول است. به اين ترتيب انسان ها قادرند زماني نزديك به 8 ساعت و 48 دقيقه استفاده از رسانه ها را در مدت زمان 7 ساعت خلاصه كنند.
البته قابليت هاي جوانان در استفاده هم زمان از چند فن آوري بسيار بهتر از ديگر گروه هاي سني است، به طوري كه آن ها مي توانند 5 ساعت استفاده از اين تكنولوژي ها را در كم تر از دو ساعت خلاصه كنند.
قبلا پيش بيني مي شد در آينده فراگير شدن اينترنت ممكن است تعداد تماشاگران تلويزيون ها را كاهش دهد. البته اين موضوع هنوز محقق نشده است و نقش تلويزيون هنوز هم به مانند گذشته با همان قدرت پابرجاست. اما شايد در آينده اينترنت بتواند ميزان تاثير رسانه هايي مانند تلويزيون و راديو را كاهش دهد.
البته بررسي ها نشان مي دهد استفاده افراد مسن تر نيز ازفن آوري هاي نوين افزايش يافته است. نداشتن توانايي والدين در استفاده از اين فن آوري ها باعث شده بود شكاف عميقي بين آن ها و فرزندانشان ايجاد شود. همين موضوع باعث شده است آن ها نيز براي يادگيري استفاده از اين تكنولوژي ها تلاش بيش تري كنند و امروزه تعداد بيش تري از آن ها در مقايسه باگذشته مي توانند كارهايي مانند فرستادن ايميل و يا چت كردن و رفتن به سايت هاي گوناگون را انجام دهند.

 



نقش امنيت عاطفي در رشد كودكان

نبود آرامش و امنيت عاطفي و رواني بين اعضاي خانواده به خصوص بين والدين با فرزندان از عمده ترين مشكلات خانواده هاست.
خانواده محور اساسي در تربيت فرزندان است. خانواده در ايجاد بناي قدرت در فرد نقش پررنگي دارد به گونه اي كه اگر قدرت هاي موجود در افراد توسط خانواده به نحو شايسته اي، پرورش نيابد فرزندان در آينده دچار اختلالات رفتاري مي شوند.
كسب مباني قدرت در خانواده موجب مي شود افراد به سادگي در مقابل آسيب هاي بيروني از خود محافظت كنند اما اگر اين مباني به فرزندان آموزش داده نشود در سنين بالاتر كه از خانواده جدا مي شوند با عدم امنيت در جامعه مواجه خواهند شد.
اگر كودكان آرامشي را كه لازمه يك خانواده سالم است در محيط خانه كسب نكنند مباني قدرت در وجود آنها متزلزل مي شود.
افرادي احساس ضعف و ناتواني مي كنند كه اعتمادبه نفس پاييني دارند برهمين اساس قدرت برخورد با مسائل و آسيب هاي اجتماعي در اين افراد تضعيف مي شود.
خانواده ها بايد احساس امنيت رواني را در سنين پايين در فرزندان خود ايجاد كنند و به مسئله «فرزندپروري» توجه بيشتري داشته باشند.
مادران و پدران براي موفقيت در ايجاد امنيت در فرزندان خود بايد آموزش هاي لازم را كسب كنند به طوري كه خود احساس امنيت بيروني و اجتماعي كافي را داشته باشند.
خانواده هايي كه اطلاعات كاملي در زمينه تربيت فرزند ندارند نمي توانند در امر «فرزندپروري» موفق عمل كنند؛ همچنين استفاده از تجربيات افراد ناآگاه خطرناك است زيرا پيشنهادهاي نادرست ممكن است خانواده ها را در اين مسير دچار آسيب كند.
نقش مؤثر خانواده در ايجاد امنيت رواني در فرزندان نقش بسزايي دارد. اين امنيت با عشق و عاطفه خانواده نسبت به فرزندان ايجاد مي شود؛ به طور طبيعي انسان ها خواستار محبت هستند در واقع مورد علاقه واقع شدن يك نياز براي فرد محسوب مي شود؛ فرزند نياز به محيطي سرشار از عشق و علاقه در بين اعضاي خانواده خود دارد.
فرزندان بايد عشق و عاطفه را در خانواده تجربه كنند. كساني كه عشق واقعي را در خانواده تجربه مي كنند از شادي هاي حقيقي بهره مند مي شوند كه اين امر مانع از گرايش آنها به سوي نيازهاي كاذب مي شود.
براي اينكه بتوانيم خانواده اي سالم داشته باشيم بايد به مباني انساني كه به مرور زمان به هيچ وجه تغيير نمي كند، بازگرديم.
روانپزشكان روش محروم كردن را روشي مورد تاييد در تنبيه كودكان مي دانند. به عبارتي مي توان كودك را از يك سري امتيازات مثل تماشاي برنامه هاي تلويزيوني، رفتن به منزل دوستان ياخريد وسايل خوشحال كننده و... محروم كرد.
در هرخانه يك سري اصول كلي حاكم است كه بايد از افراط و تفريط از آنها پرهيز شود. در تربيت كودك بعضي از خانواده ها آزادي كامل و مطلق را به نفع كودك مي دانند ولي برخي ديگر سيستم استبدادي و قوانين زياد و خشك بر كودك تحميل مي كنند كه هر دو روش اشتباه است.
بهتر است در خانواده يك سري اصول كلي و خط قرمزهايي براساس هنجاري هاي آن خانواده وجود داشته باشد. همچنين والدين بايد بر روي اصولي كه مي خواهند فرزندشان تربيت شود توافق و ثبات داشته باشند و بين پدر و مادر دو ساز ناهمگون زده نشود.
همچنين والدين در موقعيت هاي مختلف ثبات داشته باشند. به عبارتي ديگر اگر والدين در يك موردي قانوني بگذارند، نبايد بطور دائم براي آن استثناء قائل شوند.
روان شناسان روشهاي تربيت كودك را به دو دسته تنبيه و تشويق تقسيم مي كنند. تنبيه از نظر لغوي به معني بيداركردن، آگاهي دادن و آنچه كه در ذهن مساوي با ضرب و شتم برخوردهاي تند است، مي باشد.
هدف از تنبيه اصلاح، آگاهي دادن و هدايت است. هيچ وقت تنبيه به معناي خشم خود را فرونشاندن، تحقير كردن و اذيت و آزار طرف مقابل نيست و هرجا والدين احساس مي كنند خود را تخليه كرده و خشم خود را فرو مي نشانند، اين عمل به معناي تنبيه نيست.
تنبيه الزاماً فيزيكي نيست. در تربيت كودك اغراق نيست اگر بگوييم تنبيه فيزيكي جايي ندارد و چنانچه بعضي از والدين بخواهند جايي براي تنبيه قائل شوند آن را به عنوان آخرين گام بكار ببرند.
تنبيه فيزيكي نبايد باعث درد و آسيب به كودك شود و هدف از اين تنبيه آن است كه پدر و مادر با اين روش ناراحتي خود را از رفتار كودك نشان داده و توجه وي را به بدي و زشتي رفتارش جلب كنند كه نهايتا مي تواند در حد يك پشت دستي زدن يا آرام پشت باسن كودك زدن باشد.
تنبيه كلامي شكل ديگري از بروز تنبيه است. زماني كه كودك رفتاري برخلاف هنجارهاي موجود در خانه انجام دهد، پدر و مادر در حد كلامي با گفتن «از آن رفتار شما ناراحت شدم»، «از برخورد شما عصباني هستم» يا «كار شما كار خوبي نيست» و در كنار آن اخمي كنند، ترش رويي كنند يا موقتا ارتباط عاطفي صميمانه را كمرنگ كنند و لازم است در زمان انجام كارهاي گفته شده، رفتار كودك مورد سرزنش قرار گيرد نه شخصيت وي.
حتي الامكان نبايد از تنبيه فيزيكي استفاده كرد در واقع بايد موارد اين نوع تنبيه زياد نباشد؛ چرا كه اگر رفتار كودك را دائماً سرزنش كرده يا به وي تذكر دهيم، اثر تنبيه كمرنگ مي شود.
به والدين توصيه مي شود از سرزنش شخصيت كودك و نسبت دادن صفات زشت به وي پرهيز كنند. وي را توهين و مسخره نكنند، با كنايه و طعنه با كودك حرف نزنند. همچنين جلوي ديگران بيش از حد از او انتقاد نكنند.
تنبيه بايد كاملا متناسب با رفتار كودك باشد؛ به طوري كه نبايد براي رفتاري كه خيلي بد نيست تنبيه بدي در نظر بگيريم. همچنين علت تنبيه مشخص باشد و علت آن براي كودك توضيح داده شود. همچنين بين تنبيه و رفتاركودك فاصله زماني زيادي نباشد.
آسيب جسمي، افزايش خشونت، پرخاشگري و لجاجت، افت تحصيلي و تا حدودي بهره هوشي، احتمال مشكلات روانپزشكي مانند افسردگي، رفتارهاي ضداجتماعي و وابستگي به مواد از عوارض تنبيه زياد كودك است.
همچنين افت اعتماد به نفس، ايجاد شخصيتهاي منفعل و وابسته و عدم پرورش روحيه قاطعيت در كودك از ديگر عوارض تنبيه فيزيكي يا كلامي زياد مي باشد.
در بعضي از موارد، رفتار منفي كودك را به روي خود نياوريد كه اين روش در اوايل شروع آن رفتار كاربرد دارد.
يادآوري مي شود در برخي مواقع بهتر است از روش تشويق استفاده كرد كه مي تواند به شكلهاي كلامي، رفتاري و خريدن هديه و جايزه اعمال شود.

 



راه هاي مقابله با آلودگي هوا

همه ساله با شروع فصل سرما و روشن شدن وسايل گرمازا، آلودگي هوا بيشتر احساس مي شود. اين موضوع به اين معني نيست كه ما در فصول گرم سال آلودگي نداريم، بلكه سرماي هوا باعث مي شود كه ما آلودگي را بيشتر احساس كنيم.
مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توصيه مي كند در هنگام بروز پديده آلودگي هوا، از ماسك مناسب استفاده كنيد. اين ماسك بايد از جنس فيبر باشد، نه ماسك پارچه اي و نه ماسك دندانپزشكي و بعداز هر بار مصرف بايد تعويض شود.
¤ هنگام بروز پديده آلودگي هوا، فضاي داخل خانه هم به اندازه هواي بيرون خانه دچار آلودگي مي شود كه براي جلوگيري از اين كار بهتر است، هر روز ميزان حرارت وسيله گرمازا را در كمترين حد خود قرار داده تا هواي خانه عوض شود.
¤ در آلودگي هوا، كودكان بيشتر از افراد ديگر آسيب مي بينند و بايد امكانات لازم را براي حفظ سلامتي آنها مهيا كرد.
¤ تغذيه مناسب براي كاهش مضرات آلودگي هوا، مهم است به همين منظور مصرف شير و ماست كم چرب، ميوه ها و سبزيجات تازه براي دفع مسموميت از بدن به ويژه مسموميت ناشي از سرب بسيار مفيد است.
¤ در هنگام بروز پديده آلودگي هوا، از خوردن فست فودها (غذاهاي آماده) و موادغذايي حاوي مواد نگه دارنده مثل چيپس و انواع كنسرو خودداري كنيد. ذرات ريز ناشي از آلودگي هوا روي سطح پوست مي نشينند. بنابراين هنگام شستشوي دست و صورت از آب خالي استفاده نكنيد، زيرا اين ذرات در صورت آميخته شدن با آب، ماده اسيدي ضعيفي را ايجاد مي كند كه به مرور باعث پيري زودرس پوست مي شود.

 



عفونت هاي ويروسي كودكان

دكتر بابايي، متخصص اطفال با بيان اينكه 25 درصد افراد دچار عفونت هاي ويروسي علائمي ندارند، گفت: با توجه به اين مسئله، رعايت بهداشت فردي به ويژه در فصل سرما بسيار مورد تاكيد است.
رعايت بهداشت به خصوص بهداشت فردي، در پيشگيري از ابتلا به انواع بيماري هاي ويروسي حائز اهميت است. هرچند عطسه و سرفه از راه هاي مهم انتقال بيماري هاي ويروسي به ساير افراد هستند، اما نقش انتقال آلودگي از طريق دست، مهم تر و قابل بحث تر است.
افراد به وسيله دست هم مي توانند ناقل بيماري به ديگران باشند و هم مي توانند بيماري هايي را براي خود ايجاد كنند چرا كه تماس دست افراد با اندام هايي مانند چشم، زمينه ساز گسترش بيماري هاي ويروسي است.
ابتلا به سرماخوردگي، نتيجه تكثير ويروس هاي مختلف در اندام هاي تنفسي فوقاني است. از طرفي آب ريزش بيني به عنوان اولين مرحله از سرماخوردگي به علت آسيب به سلول هاي غشاي بيني اتفاق مي افتد و در مراحل بعدي عطسه، سرفه، تب و بدن درد كه هريك واكنش دفاعي بخشي از دستگاه تنفسي فوقاني به ويروس سرماخوردگي است، بروز مي كند.
اگرچه استفاده از داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي براي درمان اين نوع بيماري ها مناسب است اما استفاده خودسرانه افراد از دارو به خصوص آنتي بيوتيك ها براي درمان اين نوع بيماري ها توصيه نمي شود، بلكه استفاده از داروها بايد توسط پزشك صورت گيرد؛ چرا كه استفاده نادرست از داروها عواقب ناگواري را براي بيمار به همراه خواهد داشت.
سه اصل استراحت، تغذيه مناسب و استفاده از مايعات كافي در پيشگيري و درمان بيماري هاي فصل سرما بسيار مهم است. استراحت علاوه بر پيشگيري از انتقال بيماري به ديگر افراد، مي تواند به حفظ قواي فعلي بدن كمك كند. همچنين استفاده از ميوه هاي فصل سرما مانند مركبات كه حاوي مقادير زيادي ويتامين C هستند نيز در پيشگيري از انواع سرماخوردگي ها توصيه مي شود.
درضمن نوع تغذيه در فصل سرما، نقش موثري در پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي فصلي دارد تاكنون درباره نقش تغذيه در درمان بيماري هاي فصلي نتايج علمي قطعي به دست نيامده است.
پزشكان استفاده از مايعات و غذاهاي گرم به صورت آب پز را در فصل سرما توصيه مي كنند. در بيماري هاي ويروسي، بدن آب بيشتري را از طريق بروز تب و دفع ترشحات از دست مي دهد كه استفاده از مايعات و غذاهاي گرم مي تواند در جبران آن مفيد و موثر باشد.

 



نقش ويتامينE در رشد و تقويت موها

دكتر حميدرضا فرشچي
يكي از مشكلات رايج امروزي آقايان و خانمها در جوامع مختلف شيوع ريزش موي بيش از حد مي باشد كه زيبايي افراد را تحت تأثير قرار مي دهد. برهمين اساس درمانهاي متفاوت براي بهبود رشد مو و نيز راههاي جلوگيري از ريزش مو از استقبال قابل توجهي برخوردار مي باشد. خيلي از توصيه هاي مطرح شده متأسفانه از پايه علمي معتبري برخوردار نبوده و گاه مي تواند حتي سلامتي شما را تحت تأثير قرار دهد، لذا توصيه اول آنست كه حتماً در انتخاب داروها و نيز مكملهاي غذايي با پزشك متخصص خودتان مشورت نماييد.
توصيه متخصصين پوست و تغذيه حاكي از آنست كه يكي از ويتامينهاي قابل توجه در رشد مو ويتامينE است. لازم بذكر است كه اين نوع ويتامين از ويتامينهاي محلول در چربي بوده و ميزان بيش از حد مصرف آن مي تواند اثرات سوئي بر سلامتي شما داشته باشد.
نقش ويتامينE در سلامتي
اگرچه ويتامينE يك عنصر كليدي و حياتي براي رشد موها است، ولي اين عنصر حياتي همچنين مزاياي بسياري را براي سلامت ساير اعضاي بدن دربر دارد، مطالعات انجام شده درمورد عملكرد اين ويتامين در بدن نشان داده اند كه ويتامينE داراي خواص آنتي اكسيداني است و براي جلوگيري از بروز آسيبهاي راديكالهاي آزاد بسيار مؤثر است. ويتامينE همچنين از اكسيداسيون و تخريب چربيها جلوگيري كرده و همچنين از غشاهاي سلولي كه بخش عمده آنها را چربي ها تشكيل مي دهند محافظت به عمل مي آورد.
مطالعات در زمينه تأثير اين ويتامين در سلامت بدن حاكي از آنست كه مصرف كافي ويتامينE با كاهش گرفتگي عروق قلبي و نيز سكته قلبي همراه مي باشد. اثرات آنتي اكسيداني اين ويتامين از بروز سرطان نيز جلوگيري بعمل مي آورد. جالب است كه بدانيد مصرف ويتامينE همچنين در بهبود كبد چرب توصيه مي گردد.
علاوه بر اين نشان داده شده است كه ويتامينE به رشد موها و پيشگيري از كاهش موها نيز كمك مي نمايد. مكانيسم اثر ويتامين اي بر تقويت موها هنوز به طور دقيق شناخته نشده است يكي از دلايل احتمالي اين است كه ويتامينE به رشد عروق خوني و مويرگ هاي خونرسان به ريشه موها كمك مي نمايد و زماني كه مويرگ ها افزايش يابند جريان خون بهتر مي شود. لذا به نظر مي رسد كه با مصرف ويتامينE ميزان جريان خون به پوست سر بهتر مي گردد و پيشگيري از ريزش موها تقويت مي گردد.
¤ ويتامينE رشد موها را بهبود مي بخشد:
از آنجا كه ويتامينE مي تواند سبب بهبود رشد و توسعه مويرگ ها و عروق خوني گردد مي تواند به رشد موها كمك نمايد و در بسياري از افراد سبب افزايش جريان خون به ريشه موهاي سر مي گردد و رشد موها را در بسياري از افراد تسريع مي نمايد.
علاوه بر اين نشان داده شده است كه مصرف مقادير بيشتر ويتامينE در رژيم غذايي مي تواند از موخوره و چند شاخه شدن انتهاي موها پيشگيري نمايد و به بهبود تخريب موها به علت استفاده بيش از حد از سشوآر و... كمك مي نمايد.
¤ ويتامينE موهاي خشك را بهبود مي بخشد:
ويتامينE مي تواند براي موهاي خشك و آسيب ديده مفيد باشد و مصرف مقادير كمي ويتامين اي در روز موهاي خشك را بهبود خواهد داد و ساقه موها را تقويت خواهد نمود. همواره راه بهتر آن است كه مقادير ويتامين اي را در رژيم غذايي خود افزايش دهيد ولي براي افرادي كه مو و پوست سرشان بسيار خشك است استعمال خارجي روغن حاوي ويتامين اي نيز مفيد است. (براي تهيه يك ماسك درماني جهت استعمال خارجي مي توانيد چند عدد كپسول ويتامين اي را با سوزن بشكافيد و آنها را به موي خود بماليد و انتهاي موهايتان را نيز به آن آغشته نماييد و آن را براي 1ساعت و يا بيشتر روي سرتان نگه داريد و سپس موهايتان را بشوييد.) البته راهكار اساسي براي برطرف كردن مشكل آن است كه دريافت ويتامين اي را از طريق رژيم غذايي افزايش دهيد.
ميزان مصرف: ميزان دوز مصرف مجاز روزانه ويتامين اي در حدود 400 واحد بين المللي (IU) مي باشد و مصرف دوز بيشتر از 1000 واحد بين المللي (IU) مي تواند سمي باشد و مصرف دوز بالاي 10000 واحد در روز در صورتي كه مكرر مصرف شوند مي تواند بالعكس موجب كاهش موها شود. البته پس از توقف مصرف دوز بالا، موها باز خواهند گشت.
منابع غذايي طبيعي ويتامينE: ويتامينE يك ويتامين محلول در چربي است كه به طور طبيعي در روغن هاي گياهي و سبزيجات برگ سبز تيره، جگر و تخم مرغ و مغزها يافت مي شود (روغن هاي گياهي اي مثل: سويا، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان و جوانه گندم از منابع خوب ويتامين اي به شمار مي آيند.) بنابراين براي دريافت مقادير بيشتري از ويتامين اي مي توانيد موارد مذكور را به رژيم غذايي تان بيفزاييد و يا اينكه تحت نظر پزشك مكمل هاي ويتامينE را مصرف نماييد.
مصرف ويتامينE در رژيمهاي كاهش وزن: از آنجا كه در رژيمهاي غذايي كاهش وزن منابع چربي دريافتي محدود مي گردند خطر كمبود دريافت ريز مغذيها بويژه ويتامينهاي محلول در چربي هميشه وجود دارد. اين خطر بويژه در رژيمهاي بسيار محدود شونده بيشتر مشاهده مي گردد. برهمين اساس يكي از مشكلات رايج در زمان رژيم كاهش وزن ريزش مو بوده كه مي تواند ناشي از دريافت ناكافي ويتامينE باشد. لذا در هنگام رژيم غذايي اول آن كه از رژيمهاي بسيار محدود كننده استفاده ننماييد و دوم آن كه درمورد استفاده از ريزمغذيها بويژه ويتامينE با پزشك معالج خود مشورت نماييد.

 



غذاهايي براي استحكام استخوان ها

مهم نيست جوان هستيد يا پير، چون به توصيه متخصصان در هر گروه سني كه باشيد حتما بايد از استخوان هاي خود مراقبت كنيد.
درحالي كه اكثر ما فكر مي كنيم استخوان ها قوي ترين و سخت ترين بافت بدن ما هستند، اما بايد اين واقعيت را دانست كه به مرور زمان استخوان ها هم كيفيت خود را از دست مي دهند و از استحكامشان كاسته مي شود.
بررسي ها نشان مي دهد: بيماري پوكي استخوان كه طي آن استخوان ها نرم شده و به سادگي ترك مي خورند، يك عارضه مختص دوران سالمندي نيست، بلكه عادات تغذيه اي نامناسب موجب شده كه جمعيت جوانان نيز بيش از گذشته با اين بيماري دست به گريبان باشد و اين روند رو به افزايش است.
متخصصان به چند خوردني اشاره شده كه مي توان با مصرف آن ها استخوان ها را تقويت كرده و دست كم پوكي استخوان را به تعويق انداخت.
اولين و مهمترين ماده خوراكي محكم كننده استخوان ها «شير» است. به همين خاطر است كه مادرتان دائم توصيه مي كند روزانه يك ليوان شير بنوشيد. شير منبع حياتي از كلسيم و همچنين ويتامينD است.
متخصصان تغذيه مي گويند: هرچند ساير فرآورده هاي لبني مانند پنير و بستني هم گزينه هاي خوبي هستند اما با وجود دارابودن كلسيم اغلب آنها فاقد ويتامين D هستند. به علاوه اگر لبنيات كم چرب را انتخاب كنيد،از تمام مزاياي تغذيه اي آنها بهره مند خواهيدشد.
مورد بعدي دانه ها و مغز خشكبار هستند، هيچ وقت خاصيت مغز خشكبار را دست كم نگيريد. دانه هايي مثل تخمه كدو حلوايي سرشار از منيزيم است كه به متابوليسم كلسيم كمك مي كند.
ساير مغزها نيز مثل بادام و پسته بايد مصرف شوند. خوردني بعدي كه بسيار توصيه مي شود مغز «گردو» است كه به دليل اهميت آن جداگانه مطرح شده است. مغز گردو سرشار ازاسيد چرب امگا- سه است كه مزاياي فراواني دارد. همچنين حاوي اسيد «آلفالينولييك» است كه استخوان ها را تقويت مي كند.
مورد آخر و البته حائزاهميت «هويج» است. هويج سرشار از «آلفاكاروتن»، «بتاكاروتن» و «بتاكريپتوكسانتين» است كه به صورت خام و در سالاد بايد از آنها مصرف كنيد، چون در تقويت استخوان ها موثر است.

 



به كودكان كمتر از سه سال آجيل پودر شده بدهيد

يك متخصص اطفال به والديني كه به كودكان خود آجيل يا خوراكي هايي از اين قبيل مي دهند توصيه كرد تا حتما اين مواد را به صورت آسياب شده و پودر در اختيار كودكان قرار دهند.
دكتر محمدحسين سلطانزاده مي گويد: دانه هاي روغني، حبوبات و غلات بهترين منبع اسيدهاي چرب ضروري در رژيم غذايي بوده و براي تكامل مغز كودكان مفيد و لازم است چرا كه اين مواد علاوه بر مقادير زيادي پروتئين، داراي ويتامينE، ويتامين هاي گروهB، املاح معدني و عناصر كمياب نيز هستند. به علاوه حاوي موادي به نام پاريفارين براي تقويت فعاليت سيستم ايمني و موادي به نام اكسون براي كمك به ساخت سلول هاي بدن و پيشگيري از پيري زودرس هستند.
به والدين توصيه مي شود براي استفاده از مغزها بهتر است از كنجد آسياب شده يا روغن كنجد براي تهيه حريره در غذاي شيرخواران شروع كرد. سپس مي توان بادام و در درجه بعدي تخمه كدو تنبل را به غذاي كودك اضافه كرد البته لازم است اين مواد را در زمان مصرف به صورت پودر درآورده و سپس مخلوط با غذا به شيرخوار داد.
به دليل احتمال بروز حساسيت توصيه مي شود بادام زميني و فرآورده هاي آن در سن كمتر از سه سالگي مصرف نشوند ضمن اين كه توصيه مي شود والدين از دادن آجيل هاي پودر نشده به كودكان كمتر از سه سال خودداري كنيد زيرا امكان خطر پريدن در دستگاه تنفس و ايجاد خفگي وجود دارد.
براي اينكه مواد مغذي موجود در آجيل به طور كامل از آن خارج شده و جذب بدن شود بايد خيلي خوب جويده شوند يا آنها را به صورت پودر شدن تهيه و سپس مصرف كرد به ويژه دانه هاي ريز از قبيل كنجد بهتر است از اين طريق مصرف شود.
در همه سنين افراد بايد از آجيل تازه خام و بدون نمك استفاده كنند ضمن اين كه حرارت باعث بروز تغييراتي در تركيب مواد مي شود.

 



خردسالان مفهوم كنايه را درك مي كنند

كارشناسان و روانپزشكان خطاب به والدين هشدار دادند كه واژه هاي خود را هنگام صحبت كردن به دقت انتخاب كنند چون نتيجه يك پژوهش جديد نشان مي دهد كه كودكان خردسال در حدود سن 4 سالگي طعنه ها و كنايه ها را مي توانند درك كنند.
اگرچه مطالعات پيشين نشان داده است: كودكان تا قبل از ده سالگي ممكن است مفهوم كنايه را متوجه نشوند اما اين پژوهش جديد كه به تازگي صورت گرفته حاكيست: در بسياري از كودكان قبل از رسيدن به مقطع ابتدائي دانش زبان غيرلفظي به طور كافي رشد پيدا مي كند.
بسياري از كودكان خردسال كاربران مطمئن كنايه ها هستند به طوري كه گاهي اوقات والدين خود را واقعا شگفت زده و متعجب مي كنند.
يافته ها حاكي از آن است وقتي والدين از انواع مختلف گفتارهاي غيرلفظي استفاده مي كنند، اين كودكان حداقل يكي از نشانه هاي كنايه دار در اين گفت وگوها را درك مي كنند.

 



چيپس و پفك خستگي آور است

مصرف برخي تنقلات مانند پفك، چيپس و سوسيس و كالباس توسط دانش آموزان موجب مي شود در طول روز و در سركلاس درس هميشه خسته باشند.
دانش آموزان درميانه روز به اندازه وعده هاي اصلي گرسنه نيستند بنابراين دقت در اينكه چه موادغذايي را براي ميان وعده انتخاب مي كنند داراي اهميت است.
خوردن ميان وعده بسيار اهميت دارد زيرا تامين كننده قندخون بوده و قندخون تامين كننده نياز مغز براي انجام فعاليت است.
از آنجا كه افت قندخون، به دليل نرسيدن موادغذايي به مغز باعث خستگي دانش آموزان مي شود بنابراين مصرف ميان وعده از ضروريات تغذيه آنها براي تامين كارايي و جلوگيري از حواس پرتي دركلاس مي شود.
مصرف ميان وعده به عنوان غذاي سبك در زنگ تفريح براي تجديدانرژي ضروري است. بنابراين استفاده از خوراكيهايي مانند خرما، نخودچي و كشمش و لقمه هاي نان و پنير كه توسط والدين براي دانش آموزان تهيه مي شود، املاح مهمي را كه در يادگيري و افزايش انرژي نقش دارند براي دانش آموزان تامين مي كند.
مصرف بي رويه تنقلات كم ارزش يكي ديگر از مشكلات دانش آموزان است و توصيه مي شود بوفه هاي مدارس زيرنظر اولياء مدارس باشد تا توجه بيشتري به اينكه چه محصولاتي در بوفه عرضه مي شوند، داشته باشند.
دانش آموزان درحال رشد هستند و به طور طبيعي درمدارس از جنب و جوش بالايي برخوردارند و مصرف برخي تنقلات مانند انواع پفك، چيپس و انواع ساندويچ ها مانند سوسيس و كالباس باعث مي شود مواد مغذي در رشدشان تامين نشود و اين امر موجب مي شود دانش آموزان در طول روز و در سر كلاس درس هميشه خسته باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14