(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 آذر 1389- شماره 19804

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
262 نماينده مجلس با محكوميت ترور اساتيد دانشگاه:
مسئولان از دانشمندان هسته اي كشور حفاظت بيشتري كنند
رئيس اداره سياسي سپاه خبر داد
اعلام آمادگي كامل سپاه براي حفاظت از نخبگان و اساتيد دانشگاه
تجمع دانشجويان دانشگاه هاي شهيدبهشتي و اميركبير در محكوميت ترور دو دانشمند هسته اي
جليلي: ترور اساتيد نشانه استيصال و ناكامي دشمنان در استفاده از تحريم است
رئيس دانشگاه شهيد بهشتي: شهيد شهرياري استادي ولايي و انديشمند بود
اكثر تروريست هاي حوادث اخير غرب كشور دستگير شدند
رئيس سازمان بسيج مستضعفين: شهيد كردن دانشمندان ايراني نشانه اضمحلال آمريكا است
جهاد اسلامي : ترور دانشمندان ايراني به دليل ترس صهيونيست ها از ايران هسته اي است
آغازي بر پايان اتحاديه اروپايي
نگاهي به وضعيت هواي تهران و سياست هاي ناكارآمد



262 نماينده مجلس با محكوميت ترور اساتيد دانشگاه:
مسئولان از دانشمندان هسته اي كشور حفاظت بيشتري كنند

262 نماينده مجلس شوراي اسلامي با امضاي بيانيه اي خواستار حفاظت بيشتر از دانشمندان هسته اي كشورمان شدند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان در اين بيانيه كه در جلسه علني صبح ديروز خانه ملت و با امضاي تمامي نمايندگان حاضر در مجلس قرائت شد، آمده است: ترور ناجوانمردانه دو تن از اساتيد متعهد جامعه دانشگاهي و از اعضاي برجسته پژوهشكده هسته اي دانشگاه شهيد بهشتي با توطئه مزدوران استكبار جهاني و وابستگان به رژيم صهيونيستي و در تداوم حركت هاي مذبوحانه دستهاي ناپاكي است كه علماي متعهد و متخصصان برجسته علمي كشور را هدف گرفتند.
بي شك نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اينگونه حوادث تروريستي را در راستاي ضديت مستكبران و سلطه گران بين المللي با پيشرفتهاي علمي و فناوريهاي هسته اي كشور ارزيابي مي نمايند و از مسئولان ذيربط اطلاعاتي و امنيتي مي خواهند هرچه سريع تر عوامل اينگونه جنايات را ريشه يابي و شناسايي و معرفي نموده تا هم دست مدعيان دروغين حقوق بشر كه از آستين مزدوران تروريست بيرون آمده است آشكار شود و هم با مجازات جنايتكاران ريشه اين حوادث تروريستي خشكانده شود.
با تسليت شهادت استاد برجسته و متعهد جامعه علمي كشور شهيد دكتر مجيد شهرياري به مقام معظم رهبري و جامعه علمي كشور و خانواده عزادار ايشان و آرزوي سلامت و توفيق استاد مكرم دكتر فريدون عباسي اميدواريم دست اندركاران محترم از سرمايه هاي علمي و بويژه دانشمندان هسته اي كشور حفاظت بيشتري بعمل آورند و حمايت جدي خود را از حقوق هسته اي جمهوري اسلامي ايران اعلام و تاكيد مي كنيم كه تيم مذاكره كننده با گروه 1+5 نيز بايد به طور جدي و با استفاده از همه ظرفيت هاي خود از اين حقوق دفاع نمايند.
اتمام بررسي مواد لايحه برنامه پنجم توسعه
كار بررسي مواد لايحه برنامه پنجم توسعه در مجلس پايان يافت.
بنابراين گزارش با تصويب ماده 199 لايحه كه مربوط به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت است مقرر شد اولا تمامي قانون مذكور كه مصوب سال 1380 است براي دوره پنجم نيز تنفيذ شود.
ثانيا هرگونه پرداخت توسط خزانه از جمله پرداخت حقوق و مزاياي مستمر دستگاههاي اجرايي و موارد ضروري يا از محل تنخواه گردان خزانه فقط با تاييد و تخصيص اعتبار از سوي معاونت (معاون اول رئيس جمهور) مجاز است.
همچنين مصوب شد كليه شركتهاي دولتي و بانكها مكلفند: الف- در هر ماه معادل يك دوازدهم ماليات پيش بيني شده سال مورد نظر خود را بابت ماليات عملكرد همان سال به صورت علي الحساب به سازمان امور مالياتي پرداخت نمايند تا به حساب درآمد عمومي كشور نزد خزانه داري كل منظور شود.
ب- حداقل چهل درصد (40%) سود پيش بيني شده هر سال را به حساب درآمد عمومي واريز نمايند.
شركتهايي كه قسمتي از سهام آنها متعلق به بخش غيردولتي است، به تناسب ميزان سهام بخش غيردولتي، مشمول پرداخت وجوه موضوع اين بند نمي باشند و سهم بخش غيردولتي از چهل درصد(40%) سود ابزاري (سود ويژه) مذكور بايد توسط شركتهاي دولتي ذيربط به سهامداران بخش ياد شده پرداخت شود.
نحوه تعهدات مالي دستگاههاي اجرايي
براساس مصوب مجلس انجام تعهد و هرگونه پرداخت و كمك مالي توسط دستگاههاي اجرايي، فقط براساس مفاد موافقت نامه و بعد از تخصيص و در حدود آن مجاز است. همچنين هرگونه كمك غيرنقدي و واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و مالي از جمله عين، منفعت و مشابه آن شامل اموال منقول و غيرمنقول و نيز رد ديون، مطالبات، حقوق و مانند آن در قالب فرمها، شرايط و دستورالعملهاي ابلاغي معاونت مجاز است.
همچنين انجام هرگونه تعهد و پرداخت در اجراي قوانين و مقررات مختلف از جمله ماده (70) قانون محاسبات عمومي كشور بدون رعايت سقف اعتبارات مصوب و الزامات قانون در خصوص محدوديت هاي تخصيص و نيز شرح عمليات موافقت نامه هاي متبادله، ممنوع است.
تحميل هرگونه بار مالي اضافي ممنوع است
طبق يكي ديگر از بندهاي مصوب ماده 199 لايحه برنامه پنجم توسعه ايجاد و تحميل هرگونه بار مالي مازاد بر ارقام مندرج در قوانين بودجه سنواتي، توسط كليه دستگاههاي اجرايي از جمله دستگاههاي مباشر دولت در موارد مختلف از قبيل خريد تضميني و هزينه هاي تبعي خريد، جبران زيان، تفاوت قيمت، تنظيم بازار، يارانه نهاده ها و غير آن، ايفاي تعهدات خاص، كالاهاي اساسي، جايزه صادراتي و مانند آن كه از اعتبارات عمومي استفاده مي شود ممنوع است. مسئوليت اجراي اين حكم و ساير موارد، تعهد زائد بر اعتبار محسوب و مشمول مجازات مربوط مي شود.
مصوبه اي براي جانبازان
بدون صورت سانحه
نمايندگان مجلس در ادامه مصوب كردند جانبازاني كه صورت سانحه و مدارك باليني ندارند ولي از نظر كميسيون پزشكي جانبازي آنان مورد تاييد مي باشد متناسب با ميزان جانبازيشان تحت پوشش بنياد شهيد قرار مي گيرند.
واردات سيگار ممنوع نيست
مجلسي ها همچنين در بند ديگري از ماده 199 لايحه مقرر كردند قانون ممنوعيت ورود كالاهاي غيرضرور در طي برنامه پنجم براي سيگار لازم الاجرا نيست. البته دولت مكلف است اقدامات لازم را مشتمل بر كاهش مصرف، توليد سيگار خارجي معتبر با نشان تجاري اصلي در داخل مشروط بر تعهد شركت مذكور به عدم واردات را به عمل آورد به نحوي كه تا پايان برنامه، توازن توليد در داخل با مصرف برقرار گردد.
نمايندگان همچنين با تصويب ماده 200 لايحه مقرر كردند كه احكام قوانين و مقرراتي كه لغو يا اصلاح آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است در صورت مغايرت با احكام اين قانون در طول برنامه پنجم توسعه موقوف الاجرا مي گردد.
با تصويب ماده فوق بررسي جزئيات لايحه 200 ماده اي برنامه پنجم توسعه در مجلس پايان يافت و نمايندگان در نوبت عصر به تصويب پيشنهادات الحاقي از جمله بيمه بازنشستگي رزمندگان پرداختند.
پس از تصويب پيشنهادات فوق، جلسه علني مجلس در نوبت عصر نيز پايان يافت.
در همين حال بنابر اعلام هيات رئيسه جلسه بعدي مجلس (20روز ديگر) در تاريخ 28آذرماه و براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان به لايحه برنامه پنجم و نيز مواد ارجاعي كميسيون تلفيق تشكيل خواهد شد.
بيمه بازنشستگي براي رزمندگان
به گزارش فارس، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عصر ديروز و در جريان بررسي بندهاي الحاقي لايحه برنامه پنجم توسعه، با پيشنهاد كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي براي الحاق يك ماده بعد از ماده 32 اين لايحه موافقت كردند.
براساس مصوبه مجلسي ها، در طول سال هاي برنامه پنجم افرادي كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا ابتداي سال 1370 در كميته انقلاب اسلامي و سپاه پاسداران به صورت تمام وقت خدمت كرده اند، به ميزان مدت خدمت و همچنين رزمندگاني كه به صورت داوطلبانه در جبهه هاي جنگ حضور داشته اند، به ميزان حضور در جبهه مشمول بيمه بازنشستگي مي شوند.
همچنين بهارستان نشينان مصوب كردند برخورداري از مزاياي بيمه مذكور مستلزم پرداخت حق بيمه سهم كارمند توسط افراد فوق الذكر و سهم كارفرما توسط دولت است.

 



رئيس اداره سياسي سپاه خبر داد
اعلام آمادگي كامل سپاه براي حفاظت از نخبگان و اساتيد دانشگاه

رئيس اداره سياسي سپاه گفت: در صورت تصويب شوراي عالي امنيت ملي، سپاه آمادگي كامل دارد تا از اساتيد و نخبگان دانشگاهي حفاظت نمايد.
يدالله جواني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به ترور دو استاد بسيجي دانشگاه شهيد بهشتي اظهار داشت: با يك نگاه تاريخي به حوادثي كه از ابتداي انقلاب اسلامي در كشور اتفاق افتاده است مي توان به خوبي به اين نتيجه رسيد كه همواره دولت هاي غربي به دنبال ايجاد بي ثباتي و ناآرامي در ايران هستند.
وي افزود: اقدامات تروريستي منافقين در اوايل انقلاب و گروهك هاي تروريستي نظير پژاك و جندالشيطان در چند سال اخير نمايانگر حمايت كشورهاي غربي، آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي بوده كه با تجهيز نظامي و اطلاعاتي اين گروهك ها آنها را جهت انجام عمليات تروريستي در عرصه انقلاب اسلامي تحريك و تجهيز مي كردند.
رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تصريح كرد: جنايات ريگي در شرق كشور و اعتراضات مشروح وي نشان داد كه سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي استكباري نظير انگليس، رژيم صهيونيستي و در راس آنها آمريكاي جنايتكار بيشترين حمايت ها را از گروهك هاي تروريستي دارند.
وي در ادامه اظهار داشت: در اعتراضات ريگي بيان شده است كه آمريكايي ها به دنبال گستردن دامنه عمليات تروريستي به پايتخت ايران و مناطق مركزي بوده اند لذا حادثه كور تروريستي سوءقصد به دو استاد دانشگاه شهيد بهشتي تصديقي بر تلاش سرويس هاي اطلاعاتي MI6 و سيا و موساد براي عمليات تروريستي در پايتخت است.
رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران با اشاره به موفقيت هاي اخير كشورمان در ديپلماسي منطقه اي گفت: ديپلماسي فعال كشور طي ماه هاي اخير دستاوردهاي بزرگي را در منطقه و جهان بدست آورده و به موقعيت ممتاز در منطقه از نظر ديپلماسي عمومي دست يافته است لذا دشمنان با طرح ترورهاي كور همواره سعي دارند اين دستاوردها و موفقيت ها را تحت الشعاع قرار دهند.
سردار جواني در همين زمينه تصريح كرد: دستاوردهاي فراوان و مهم سفر احمدي نژاد به لبنان و به دنبال آن سفر سعد حريري نخست وزير لبنان به كشورما كه نمايانگر عزم دو طرف در ارتقاي سطح روابط سياسي و تجاري است، شكستي عظيم براي صهيونيست ها و آمريكا در سطح منطقه و جهان محسوب مي شود لذا با نهايي شدن اين توافقات دوجانبه ايران و لبنان در سفر نخست وزير لبنان به تهران، صهيونيست ها به دنبال توطئه افكني براي تحت الشعاع قرار دادن اين سفر مهم هستند.
رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران درخصوص اقدامات اين نهاد براي حفاظت از اساتيد و نخبگان اظهار داشت: اين تصميمات براساس ضرورت و نياز توسط شوراي عالي امنيت ملي اتخاذ مي شود و در صورت تصويب در اين شورا سپاه پاسداران آمادگي كامل دارد تا با حفاظت از همه اساتيد و نخبگان هسته اي، دشمنان را در رسيدن به اهداف پليدشان ناكام سازد.
وي افزود: در ابتداي انقلاب اسلامي نيز سپاه پاسداران با برعهده گرفتن امنيت در پروازهاي داخلي و خارجي اجازه هيچ گونه تحرك به دشمنان را نداد و در حال حاضر نيز سپاه با آمادگي كامل مي تواند از نيروهاي نخبه و دانشمندان هسته اي حفاظت نمايد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي كشورمان بايد با شناسايي كامل ابعاد اين جنايت از تهديد دوباره سرمايه هاي ملي جلوگيري نمايند.

 



تجمع دانشجويان دانشگاه هاي شهيدبهشتي و اميركبير در محكوميت ترور دو دانشمند هسته اي

اساتيد، دانشجويان و كاركنان دانشگاه هاي شهيد بهشتي و اميركبير ديروز در محكوميت ترور اساتيد شهرياري و عباسي تجمع كردند.
به گزارش فارس، تجمع اساتيد، دانشجويان و كاركنان دانشگاه شهيد بهشتي در محكوميت ترور استاد فريدون عباسي دواني و شهيد مجيد شهرياري پس از برگزاري نمازظهر و عصر روز سه شنبه در مقابل مسجد اين دانشگاه برگزار شد.
در اين تجمع پرويز داوودي رئيس مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري، فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران و تني چند از مسئولان دانشگاهي كشور حضور داشتند.
پيش از برگزاري اين تجمع حجت الاسلام والمسلمين مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مسجد دانشگاه شهيد بهشتي سخناني را ايراد كرد.
دانشگاهيان دانشگاه شهيد بهشتي در مقابل مسجد دانشگاه شهيد بهشتي با سر دادن شعارهاي «الله اكبر»، «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر انگليس»، «مرگ بر منافق»، «استاد شهرياري راهت ادامه دارد»، «استاد شهرياري شهادتت مبارك»، «قاتل استاد ما اعدام بايد گردد» و با در دست داشتن پرچم هاي كشورمان و تصاوير شهيد شهرياري خشم و انزجار خود را از اين اقدامات تروريستي به نمايش گذاشتند.
در ادامه اين تجمع دانشگاهيان دانشگاه شهيد بهشتي از مقابل مسجد دانشگاه بهشتي تا دانشكده مهندسي هسته اي اين دانشگاه راهپيمايي كرده و شعارهاي «واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد، ارتش دنيا كه نتواند جوابم دهد»، «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز استاد مظلوم ما پيش خداست امروز»، «تهديد، ترور، گلوله ديگر اثر ندارد»، «دانشجو بيدار است از آمريكا بيزار است»، «خميني شاهد باش راهت ادامه دارد» سر دادند.
دانشگاهيان دانشگاه اميركبير نيز در محكوميت ترور شهيد مجيد شهرياري و عباسي بعد از نمازظهر و عصر بر مزار شهداي گمنام اين دانشگاه با حضور جمعي از مسئولان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد.
در اين تجمع اعتراضي در دانشگاه اميركبير، قدسي پور رئيس دانشكده صنايع و شمسايي رئيس سابق دانشكده فيزيك اين دانشگاه به ايراد سخنراني پرداختند.
در اين مراسم دانشجويان با سر دادن شعارهاي «الله اكبر»، «مرگ بر آمريكا، مرگ بر انگليس، مرگ بر اسرائيل»، «واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد ارتش دنيا نتواند كه جوابم دهد»، «پشت پرده كسي نيست جز دولت انگليس»، «اين است راه عزت؛ ايمان جهاد شهادت» انزجار خود را از اين عمل تروريستي نشان دادند.
شهيد شهرياري امروز در امامزاده صالح به خاك سپرده مي شود
فرماندار شميرانات گفت: ساعت 8 صبح چهارشنبه (امروز) پيكر شهيد شهرياري در دانشگاه شهيد بهشتي بر روي دستان دانشجويان و اساتيد تشييع مي شود و در كنار مرقد امامزاده صالح(ع) به خاك سپرده مي شود.
محمد لاريجاني با تسليت شهادت مظلومانه استاد شهرياري،اظهار داشت: جنايتكاران آمريكايي و رژيم صهيونيستي در اين جنايت دست داشتند.

 



جليلي: ترور اساتيد نشانه استيصال و ناكامي دشمنان در استفاده از تحريم است

وزراي ورزش و امور جوانان كشور عراق، سوريه و لبنان و رئيس سازمان ملي جوانان كشورمان عصر ديروز (سه شنبه) با سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت و گو كردند.
به گزارش ايسنا، دراين ديدار جليلي اظهار داشت: استفاده از ترور نشانه استيصال و ناكامي دشمنان در استفاده از تحريم و ساير فشارهاست.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اين كه هدف قراردادن دانشمندان و اساتيد دانشگاه حركتي استكباري و در جهت انحصار علم است، تاكيد كرد: جواناني كه بر مبناي ايمان براي آرمان خود هزينه مي كنند، بزرگترين زرادخانه قدرت و پشتوانه امنيت و پيشرفت هستند.
در اين ديدار جاسم محمد جعفر وزير جوانان و ورزش عراق ضمن تقدير از نقش مثبت ايران درروند تشكيل دولت عراق بر گسترش تعاملات در آينده ميان دو كشور تاكيد كرد.

 



رئيس دانشگاه شهيد بهشتي: شهيد شهرياري استادي ولايي و انديشمند بود

رئيس دانشگاه شهيد بهشتي با محكوم كردن حادثه تروريستي روز دوشنبه، شهيد شهرياري را استادي ولايي و انديشمند توصيف كرد و از دانشگاهيان خواست تا راه اين استاد شهيد خود را ادامه دهند.
«احمد شعباني» دوشنبه شب در گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما در اين باره گفت: شهرياري دانشمند برتري بود كه تمام تحصيلات خود را در كشور گذراند.
شعباني افزود: شهرياري دوره كارشناسي اش را از دانشگاه اميركبير، كارشناسي ارشد خود را از دانشگاه صنعتي شريف و دكترايش را نيز از دانشگاه امير كبير اخذ كرد و چند سال هم عضو هيئت علمي اين دانشگاه بود و در نهايت در سال 80 دانشگاه شهيد بهشتي اين توفيق را داشت كه اين استاد ولايي و انديشمند را به خود ببيند.
رئيس دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به ترور شهرياري توسط دشمنان انقلاب تصريح كرد: دشمنان چاره اي جز اين اقدام ندارند زيرا نمي توانند جلوي موفقيت ايران را بگيرند اما آنها بايد بدانند كه امروز صدها مانند شهرياري داريم و تا چند سال آينده هزاران شهرياري را در ميهن خواهيم داشت.
شعباني در خصوص ويژگي هاي شهيد شهرياري با بيان اينكه اين استاد دانشگاه استادي ايده آل بود، اظهار داشت: شهيد شهرياري سروقت در نماز حاضر بود و الگويي براي همه دانشگاهيان به شمار مي رفت.
وي اضافه كرد: ما فعاليت اعضاي علمي را بررسي مي كنيم و اگر سوال شود كه در حوزه فعاليت شهيد شهرياري دو نفر چهره ممتاز را نام ببريد، مطمئنا يكي از آنها شهرياري خواهد بود.
رئيس دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينكه شهيد شهرياري در تمام شاخصه هاي علمي، فرهنگي و آموزشي نفر اول بود، خاطرنشان كرد: امتياز مورد نياز براي اعضاي هيئت علمي 110 است ولي شهيد شهرياري در طول مدت 3 سال به امتياز 170 رسيد و اين نشانگر عملكرد مطلوب اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي است.

 



وزير اطلاعات خبر داد
اكثر تروريست هاي حوادث اخير غرب كشور دستگير شدند

وزير اطلاعات از دستگيري اكثر تروريست هاي حوادث اخير تروريستي غرب كشور خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي پس از جلسه يك شنبه شب دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: اقدامات كوري كه در غرب كشور صورت مي گرفت و افرادي كه در رابطه با اين قضايا اقدام مي كردند، شناسايي شده اند.
وي گفت: بخشي از اين افراد در درگيري هلاك و بخشي از آنها نيز دستگير شده اند.
وزير اطلاعات با بيان اين كه در حال كسب اطلاعات بسيار خوبي در زمينه حوادث تروريستي اخير در غرب كشور هستيم، افزود: اكثر عاملان اين حوادث دستگير شدند.
همچنين به گزارش ايسنا، مصلحي درباره قضيه هواپيماربايي اخير و ماهيت فرد هواپيماربا گفت: در خصوص قضيه هواپيماربايي اخير، آنچه تاكنون به آن رسيده ايم، اين است كه فرد هواپيماربا، فردي سرخورده در مسائل مختلف و دچار يك سري مشكلات بوده است.
وي افزود: احتمال ارتباط اين فرد با سرويس هاي جاسوسي نيز وجود دارد كه در حال بررسي اين موضوع هستيم.
مصلحي گفت: البته موضوع قابل توجه اين كه هواپيماربا فرد بسيار ضعيف النفسي بوده و هيچ مطلب خاصي دال بر سابقه وي در اقدامات امنيتي يا ضد امنيتي يافت نشده است.
وزير اطلاعات افزود: البته از نظر خانوادگي فرد هواپيماربا دچار مشكل بوده است، اما درباره خودش تا به حال به چيز خاصي نرسيده ايم.
وي گفت: درباره ارتباط اين فرد با سرويس هاي جاسوسي هم شبهه اي داريم كه بايد زمان بگذرد تا به نتيجه برسيم.
مصلحي در پاسخ به اين كه اخبار غير رسمي حكايت از قصد هواپيماربا براي هدايت هواپيما به سمت سرزمين هاي اشغالي داشته است، افزود: بله، در ادعايي كه خود هواپيماربا كرده و خواسته اي كه داشته همين طور بوده است.

 



رئيس سازمان بسيج مستضعفين: شهيد كردن دانشمندان ايراني نشانه اضمحلال آمريكا است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين تصريح كرد: شهيدي كه تقديم انقلاب شد، يك استاد تمام ، پروفسور و فوق تخصصي بود كه همانند ساير بسيجي ها با عشق كار مي كرد و اين باعث شده بود خاري در چشم آمريكا باشد، لذا آنها مجبور شدند وي را به شهادت برسانند كه اين نشان اضمحلال آمريكا است .
سرتيپ پاسدار محمدرضا نقدي در مراسم افتتاح كانون فرهنگي آموزشي مسجد سيد الشهدا (ع) محله امام زاده قاسم (ع) با اشاره به اين مطلب كه آمريكايي ها از حسدشان و اين كه نمي توانستند ببينند ملت ما در حال رشد و توسعه است به دانشمندكشي روي آورده اند، گفت: اگر مي بينيد آمريكا به وسيله ايادي اش به دانشمند كشي روي آورده به دليل آن است كه نمي تواند ببيند.
وي افزود:كشوري كه تا حدود 30 سال پيش سفيرش با يك تلفن كابينه دولت ايران را تغيير مي داد، حالا به چنان مرتبه اي رسيده كه نه تنها موجب بيداري ملت هاي ستم ديده شده، بلكه در خيلي از عرصه ها از جمله فناوري صلح آميز هسته اي، پرتاب فضاپيما و پيوند سلول هاي بنيادين با استفاده از دانش و توان علمي خود ، موفقيت هاي افزوني را به دست آورده لذا همين عامل باعث شده تا به ترور دانشمندان ايراني روي آورد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با يادآوري اين كه روي آوردن به چنين شيوه جنايت كارانه اي نتيجه شكست هايي است كه آنها طي اين سه دهه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در ايران متحمل شده اند،افزود : شهيد دكتر شهرياري اهل نماز شب بود و مسائلي را حل كرد كه خشم آمريكا را برانگيخت بنابراين چون تحمل چنين وضعيتي را نداشتند و نمي خواهند كشوري از بند وابستگي رهايي يابد، او را به شهادت رساندند. وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره خصوصياتي كه پايگاه هاي بسيج دارند نيز عنوان كرد: اگر خشت خشت اين پايگاه بتواند حرف بزند مي گويد كه ما را با ملات عشق به هم چسبانده اند به همين جهت طول و عرض پايگاه ارزشي ندارد و اين همان خصوصيتي است كه پايگاه هاي بسيج در كشور دارند. نقدي افزود: بسيج همه چيزش براي خداست و مي خواهد در راه او حركت كند و براي تحقق اين هدف نهايت تلاش اش را هم مي كند.

 



جهاد اسلامي : ترور دانشمندان ايراني به دليل ترس صهيونيست ها از ايران هسته اي است

يكي از مقامات ارشد جنبش جهاد اسلامي فلسطين مسئوليت مستقيم اقدام تروريستي اخير در ايران را متوجه آمريكا و رژيم صهيونيستي خواند و آن را ناشي از ترس رژيم صهيونيستي از ايران هسته اي دانست.
«خالد البطش» مسئول روابط خارجي جنبش جهاد اسلامي فلسطين در گفت وگو با فارس در غزه تاكيد كرد: بي شك مسئوليت مستقيم ترور اخير دكتر «مجيد شهرياري» دانشمند ايراني متوجه آمريكا و رژيم صهيونيستي است كه از ايران هسته اي واهمه دارند.
اين رهبر فلسطيني با ابراز تاسف شديد از اين حادثه و تسليت آن به آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب و ملت شريف ايران و خانواده آنها گفت: هدف قرار دادن دانشمندان ايراني ناشي از ترس و واهمه آمريكا و رژيم صهيونيستي از پيشرفت تكنولوژيكي و علمي چشمگير جمهوري اسلامي ايران بويژه در عرصه فناوري هسته اي و ناكامي تحريم ها و مجازات هاي تحميل شده بر ايران است.
البطش تاكيد كرد: با توجه به توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران ما مطمئن هستيم، عاملان اين جنايت به زودي دستگير و به سزاي كار خود خواهند رسيد.
وي دانشمندان ايراني را ثروتي عظيم نه تنها براي جمهوري اسلامي ايران بلكه براي سراسر جهان اسلام دانست كه بر شكوه و عظمت ملت ايران و امت اسلامي مي افزايند.

 



آغازي بر پايان اتحاديه اروپايي

بابك اسماعيلي
اين روزها خبر تظاهرات زنجيره اي و اعتصاب عمومي در منطقه يورو به اخباري تكراري تبديل شده است و ديگر داستان تازه اي نيست. روزانه هزاران نفر از مردم خشمگين عليه سياست هاي اقتصادي زمامداران خود در پايتخت هاي اروپايي به خيابانها مي ريزند و در بايكوت خبري رسانه هاي غربي گاه به وحشيانه ترين شكل از سوي پليس اين كشورها سركوب مي شوند. فشار بر شهروندان اروپايي طي يكسال اخير به اندازه اي است كه حتي ترفند جديد زمامداران كشورهاي اروپايي در امنيتي كردن فضاي شهرها و القاي قريب الوقوع بودن تهديدات تروريستي القاعده نيز نتوانست مردم معترض را به خانه هايشان برگرداند و عملاً با شكل گيري بحراني اجتماعي در اين منطقه، يورو و اتحاديه اروپايي رفته رفته به پايان خود نزديك مي شود.
سخنان اخير «هرمان فوي رومپوي» رئيس بلژيكي شوراي اروپا خود مهر تاييدي بر اين ادعاست. وي در تازه ترين اظهارنظر پيرامون وضعيت قاره سبز گفت: «كليه كشورهاي عضو يورو بايد با همكاري يكديگر، منطقه يورو را از بحران مالي نجات دهند، زيرا اگر منطقه يورو از خطر سقوط نجات نيابد، ديگر اتحاديه اروپايي نيز باقي نخواهد ماند.»
دومينوي سقوط در اتحاديه اروپايي سبب شده تا اين احتمال كه موج دوم بحران و ركود در اقتصاد جهاني با مركزيت اتحاديه اروپا در حال شكل گيري است تقويت و عملاً به اثبات برسد، احتمالي كه كارشناسان از مدتها پيش به آن اشاره كرده بودند. اگرچه به اعتقاد كارشناسان سياسي و اقتصادي هرگونه اظهارنظر پيرامون فروپاشي يورو و اتحاديه اروپايي به زمان بيشتري نياز دارد، اما با توجه به شواهد و قرائن موجود، دومينوي ورشكستگي در غرب و بحران بدهي ها كه همانند ويروسي همه گير هر روز يكي از اقتصادهاي اين منطقه را به كام خود فرو مي برد، مي تواند آغازي بر پايان يورو و اتحاديه اروپايي ارزيابي شود:
1- بحران در منطقه يورو، عملاً از زماني رسانه اي شد كه آثار ركود اقتصاد جهاني سالهاي 2007 و 2008 ميلادي به شكل بحران بدهي ها در يونان خودنمايي كرد. به دليل عمق بحران در يونان، مقامات اين كشور از IMF و بانك جهاني درخواست كمك كردند و اعطاي اين كمك ها منوط به اجراي برنامه رياضت اقتصادي از سوي آتن شد. پذيرش اين خواسته از سوي مقامات يوناني خشم مردم و آغاز تظاهرات خياباني و اعتصاب عمومي در اين كشور عضو يورو را در پي داشت و دقيقاً از آن هنگام بود كه زنگ خطر در منطقه يورو طنين انداز شد.
به رغم كمك 110 ميليارد يورويي IMF و اتحاديه اروپايي به يونان، بحران بدهي ها همچون ويروسي واگيردار پرتغال، اسپانيا، فرانسه، انگليس، ايتاليا، آلمان و اخيراً ايرلند را در برگرفت. وضعيت بسياري از كشورهاي گرفتار ركود در اتحاديه اروپا، هم اكنون قابل مقايسه با كشور آرژانتين است. هنوز به ياد داريم كه آرژانتين در سالهاي پاياني دهه 90 ميلادي گرفتار ركود و بحران سهمگيني شد كه سرانجام در دسامبر 2001 ميلادي عوارض جبران ناپذير خود را نشان داد. نرخ رسمي بيكاري اين كشور به 20 درصد نزديك شد و اين در حالي بود كه آمار واقعي، بسيار بيشتر از اين ميزان را نشان مي داد. تظاهرات خياباني، دولت را ساقط كرد و ناآرامي، خشونت و غارت سرتاسر آن كشور را فرا گرفت و نظام اقتصادي كه در آن، ارزش پزوي آرژانتين در برابر دلار تثبيت شده بود، از هم گسيخت و در نهايت دولت آرژانتين ناگزير شد تا پول خود را مجدداً نرخ گذاري كند.
2-به رغم هشدار «هرمان فوي رومپوي» رئيس شوراي اروپا مبني بر همكاري كشورهاي منطقه يورو براي نجات اتحاديه اروپايي، اين روزها وضعيت نابسامان اقتصادي و سياسي اين كشورها، اختلاف نظرها در مورد حمايت از واحد پول اروپا را به بالاترين حد خود در طول عمر يورو رسانيده به طوري كه آلمان از تاثيرگذارترين كشورهاي عضو يورو تهديد كرده است كه در صورت كنترل نشدن بحران توسط اقتصادهاي كوچكتر منطقه، از عضويت در ناحيه يورو انصراف خواهد داد.
تهديدي كه امروزه به خواست اصلي تظاهركنندگان در فرانسه، ايتاليا، پرتغال و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي تبديل شده و فشارهاي اقتصادي سبب شده تا مردم بسياري از 17كشور عضو يورو از دولتهاي خود بخواهند تا تنها به فكر منافع كشور خود باشند و منافع ديگر كشورهاي اتحاديه اروپايي را درنظر نگيرند.
ادامه اين روند مي تواند اتحاديه اروپايي را كه از زمان انعقاد پيمان ماستريخت تاكنون با نزديك به 500 ميليون شهروند، بيش از 31درصد GDP جهان به ارزش تقريبي 16تريليون دلار را توليد مي كرد با بن بست جدي روبرو كند و اتحاديه اي كه مي رفت تا رفته رفته نظام سياسي و اقتصادي قدرتمندي را پايه گذاري كند كه هيچ كشوري قدرت برابري با آن را نداشته باشد، به نقطه اي برساند كه براي دستيابي به وحدت سياسي، اقتصادي و پولي با توقف و شايد مانع و بن بستي معنادار مواجه سازد.
3- كاهش ارزش يورو در مقابل دلار و رسيدن آن به پايين ترين سطح طي 9 ماه گذشته بر نگراني هاي موجود بين زمامداران اروپايي افزوده است. طي روزهاي اخير در بازارهاي مالي جهان، هر يورو با 3199/1دلار معامله شده است كه به شدت متاثر از بحران بدهي 85 ميليارد يورويي (113ميليارد دلاري) ايرلند و نگراني گسترش بحران از يونان و ايرلند به پرتغال و اسپانيا و همچنين تنش در روابط دو كره مي باشد.
بايد اذعان كرد كه يورو براي نخستين بار از زمان پيدايش در سال 1991 ميلادي با تهديدي جدي روبه رو شده است. امروزه موضوع عدم كارآيي يورو به عنوان پول واحد، دقيقا همان چيزي است كه بسياري معتقدند در اروپا به وقوع پيوسته است و اختلاف نظر به وجود آمده بين تعداد زيادي از اعضاي اين منطقه پيرامون كارآيي يورو، خطري جدي است كه مي تواند اتحاديه اروپايي را از ناحيه يورو تهديد كند.
همچنين تصميماتي كه از سوي اتحاديه اروپايي و به ويژه بانك مركزي اروپا به پيروي از بانك جهاني و صندوق بين المللي پول اتخاذ مي شود نيز به عنوان زنگ خطري جدي براي بقاي يورو به حساب مي آيد كه كمتر بدان توجه شده است.
در اين خصوص مقاله «جوزف استيگليتز»، اقتصاددان مشهور آمريكايي و برنده جايزه نوبل اقتصاد در سال 2001، كه در زمان بروز بحران در آرژانتين، در روزنامه «واشنگتن پست» به چاپ رسيد، بسيار قابل تامل است. استيگليتز در اين مقاله تحت عنوان «چرا ملتي كه از قواعد پيروي كرد، خرد شد؟!» به نكاتي اشاره مي كند كه امروزه مي توان آن را براي برخي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نظير اسپانيا، يونان، پرتغال و ايرلند به كار برد.
وي در بخشي از مقاله اش مي نويسد: «دلسردي و سرخوردگي از اصلاحات سبك نئوليبرال آغاز شده است. هم اكنون تجربه آرژانتين در حال بررسي است و اين واقعه اي بود كه براي يكي از پيروان مطيع و سر به راه صندوق بين المللي پول روي داد. اين فاجعه به دليل گوش ندادن به توصيه هاي صندوق بين المللي پول روي نداد، بلكه بيشتر به دليل گوش دادن به آن توصيه ها بود... شكست هاي مالي نوعا يك شبه روي نمي دهند. آنها معمولا نتيجه اشتباهات دولتها نيستند، بلكه ناشي از شوك هايي هستند كه در ماوراي مرزهاي آنها روي مي دهند و آنها نمي توانند اقدامات زيادي در مورد آنها انجام دهند...»
اين موضوع كه «جوزف استيگليتز» در مقاله خود بدان اشاره كرده است، شاه كليد بحران اخير در منطقه يورو به شمار مي رود. چند ماه پيش «ويكتور تورن» روزنامه نگار آمريكايي طي گزارشي كه در هفته نامه American Free Press به چاپ رسيد به بررسي بحران مالي يونان پرداخت و در اظهارات قابل تاملي گفت: «در مركز سقوط ناگهاني اقتصاد يونان، گروه بانكي و مالي Goldman Sachs قرار دارد كه يكي از مالكان فدرال رزرو آمريكا محسوب مي شود... يونان يك نمونه آزمايشي از سوي افرادي نظير جورج سوروس است كه مورد استفاده قرار گرفته و بانكداران بين المللي بعدها از اين فرمول عليه كشورهاي بزرگتر استفاده مي كنند.»
در حال حاضر اتحاديه اروپايي با پنج چالش اساسي شامل تغيير و بازسازي نهادها و ارگانهاي كنوني؛ آماده سازي اتحاديه در گسترش به سوي شرق و جنوب؛ مقابله همزمان با بحران بدهي ها؛ بيكاري و شرايط دشوار زندگي شهروندان اتحاديه؛ ايجاد موازنه بين اتحاديه اروپا و جهانگرايي اقتصادي و از بين بردن اختلافات پيرامون حمايت از واحد پولي اروپا روبه روست. اين پنج چالش عمده و مسائل ذكر شده در كنار برخي مسائل حاشيه اي نظير ظهور قدرتهاي نوظهور اقتصادي و اتحاد اين كشورها و اتفاق نظر آنان در مقابله با اتحاديه اروپايي سبب شده تا اغلب كارشناسان نسبت به عاجز بودن اين اتحاديه در كنترل بحران هشدار دهند و بحران رو به گسترش فعلي را آغازي بر پايان اتحاديه اروپايي به شمار آورند.

 



نگاهي به وضعيت هواي تهران و سياست هاي ناكارآمد

سعيد سجادي
اگر چه مديران ارشد كارخانه هاي خودروسازي داخلي درباره كيفيت خودروهايشان و تعداد خودروهايي كه در همين تهران روزانه شماره گذاري شده و به پاركينگ كمي متحرك اين كلان شهر روانه مي شوند آمارهاي متفاوتي ارائه مي دهند، همچنين اگر چه از تعداد و كيفيت خودروهاي وارداتي از آلمان، كره و حتي چين نيز كسي آمار قابل استنادي به شهروندان تهراني به عنوان بيشترين مصرف كنندگان خودروهاي لوكس، ارائه نمي دهد، اما اين قدر هست كه هر بار شرايط هواي پايتخت از رده اضطرار بالاتر مي رود و گازهاي خطرناك چشم و گوش و حلق ما پيادگان را مي سوزاند، تازه فصل ارائه آمارها و راه كارهاي برون رفت از اين وضعيت توسط مديران آغاز مي شود و شگفت آنكه به محض وزيدن بادي و بارش باراني و صاف شدن هواي اين شهر خفته در دامنه دماوند، همه چيز فراموش مي شود. و دست اندركاران از ياد مي برند برخي از كارخانه هاي توليد خودرو در ايران تقريباً بي كيفيت ترين خودروها را به بازار داخلي ارائه مي كنند و در عوض با كيفيت ترين خودروهاي خود را با قيمتي نازل حتي به عنوان تاكسي به برخي از كشورها مي فروشند، فروشي كه گاهي اوقات، با عودت آنها همراه است!
با اين همه مشتريان داخلي، همين خودروهاي عودتي را با كيفيت تر مي دانند و بي راه هم سخن نمي گويند، چرا كه آنها به محض سوار شدن به مقايسه مي پردازند و پس از چند دقيقه گشت زدن در سطح شهر درمي يابند كه آنچه عودت داده شده به لحاظ كيفي، كاركرد خودرو و قطعات هيچ دخلي با نسخه ايراني اش ندارد. و بدين گونه است كه هواي كلان شهر تهران به دليل احتراق ناقص در بسياري از اين خودروها و دهها مسئله فني ديگر كه در اين مقال كوتاه نمي گنجد سرشار از گازهاي زيان آور مي شود و شگفت آنكه هرچه هشدار رسانه ها بيشتر و بيشتر مي شود حرص برخي از شهروندان براي خودرو سواري هاي يك نفره و گاه دو نفره هم بيشتر مي شود، حتي بسياري از آنها به قيمت خريد يك مجوز يك روزه طرح ترافيك و يا چند روزه صدمه اي جبران ناپذير به سلامت شهروندان وارد مي سازند اما جاي شگفتي اينجاست كه مسئولان ذيربط تا وضعيت هوا در شرايط خطرناك قرار نگرفته، همچنان به فروش اين مجوزهاي يك تا چند روزه ادامه مي دهند. و چه بسيار عزيزاني كه بر اثر همين سهل انگاري ها در بيمارستان ها بستري مي شوند و همان آزمايش هاي اوليه نشان مي دهد كه آلودگي هوا با جسم آنها چه كرده است؟!
براستي كارخانه هاي خودروسازي داخلي تا كي قرار است بي هيچ ضابطه اي پاركينگ بزرگي به نام تهران را لبريز از خودروهاي توليدي شان سازند؟
دلال هاي محترم و نيمه محترم تا كي قرار است بي كيفيت ترين خودروها را وارد اين چرخه سازند؟!
و دست آخر اينكه بايد اين درد را به كجا برد، هنگامي كه كارخانه اي مثل كياموتورز كره، كه از بركت همين پرايدهاي وارداتي ما توانست روي پاي خودش بايستد، اعلام مي كند كه ما همصدا با جامعه جهاني ايران را تحريم كرده ايم. و آنگاه تصوير تبليغاتي خودروهاي بي كيفيت اين شركت، تقريباً همه روزه در پرشمارگان ترين نشريات كشور به چاپ مي رسد؟!
آيا همان معامله دووي كرمان موتور و حركت صاحب جديد و صهيونيست آن كافي نبود كه دست از اين جماعت بكشيم آن هم در شرايطي كه خودروهاي اين شركت هاي كره اي تقريباً هم قيمت با خودروهاي ژاپني در بازار به فروش مي رسند؟!
به نظر مي رسد بايد طرحي نو در انداخت ور نه با اين شيوه هر سال به محض پايداري هوا شاهد چنين شرايطي خواهيم بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14