(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 آذر 1389- شماره 19804

كبابي كردن خطرناك ترين نوع پخت
تحت تأثير كافئين
قدرت لامسه در نابينايان
مغز بهت آورترين شبكه پيچيده جهان
سياره هاي شبه زميني قابل سكونت نيستند
سرماخوردگي براي هميشه درمان مي شود
قدكوتاه ها بيشتر كالري مي سوزانند
اگر مي خواهيد سرطان نگيريد...
چگونه عسل مرغوب را تشخيص دهيم؟
خواب آلودگي ژنتيكي است



كبابي كردن خطرناك ترين نوع پخت

يك فوق تخصص گوارش با بيان اينكه سرطان گوارش چهارمين سرطان شايع در دنياست، گفت: 70 درصد علت بروز اين بيماري به نوع تغذيه و مصرف سيگار برمي گردد.
دكتر نادر ابراهيمي افزود: امروزه استفاده از غذاهاي كم چرب، كم كالري و روغن هاي گياهي در مبتلا نشدن به سرطان گوارش سودمند است.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران كبابي كردن غذا را خطرناك ترين نوع پخت غذا دانست و گفت: در اثر كباب شدن، چربي ها شكسته و هيدروكربن ايجاد مي شود و هر چقدر زمان پخت گوشت به صورت كبابي بيشتر باشد، سرطان زا بودن آن نيز بيشتر مي شود.
دكتر ابراهيمي با اشاره به باكتري هاي موجود در غذاهاي كبابي افزود: معمولا اين باكتري ها را مي توان با قرار دادن در مايكروويو، كشيدن فويل روي آن و تفت دادن با روغن كم از بين برد.
اين فوق تخصص گوارش افزود: استفاده از سبزيجات، پياز، گوجه فرنگي، فلفل و مواد نگهدارنده باعث خنثي شدن مواد شيميايي موجود در گوشت مي شود و در نهايت ميزان سرطان زايي را كاهش مي دهد.
دكتر ابراهيمي اظهار داشت: از نظر پزشكي بهترين روش پخت، بخارپز كردن است با اين حال در روش آب پز كردن تمام ويتامين و اسيد فوليك موجود در مواد غذايي وارد آب مي شود و ارزش غذايي آن كم مي شود.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: مصرف غذاهاي آماده، كالباس و سوسيس كه مواد نگهدارنده دارند و غذاهاي دودي مانند ماهي در افزايش بروز سرطان گوارش نقش مهمي دارند.
وي در پايان با اشاره به ارتباط نزديك بين نوع تغذيه و بروز سرطان گوارش خاطر نشان كرد: مردم بايد ميزان استفاده از سبزيجات، غذاهاي بخارپز و روغن هاي گياهي را افزايش دهند و همچنين مصرف غذاهاي آماده و كباب شده را به حداقل برسانند.

 



تحت تأثير كافئين

پژوهشگران انگليسي هشدار مي دهند زياده روي در مصرف نوشيدني هاي حاوي كافئين، احتمال پريشاني خاطر را افزايش مي دهد.
نوشيدن بيش از 7 فنجان قهوه در طول روز خطرناك است؛ دست ها شروع به لرزش مي كنند و ضربان قلب تند مي شود.
اگر به نوشيدن قهوه عادت نداريد چنين حسي را زماني تجربه مي كنيد كه تازه به جمع طرفداران «قهوه» پيوسته باشيد. اگر هم به «قهوه نوشي» عادت داريد با افزايش ضربان قلب و لرزش دست ها آشناييد. عوارضي كه پس از نوشيدن يك ليوان قهوه بيش از حد معمول ظاهر مي شوند. «قهوه كافئين دار» با تحريك سيستم عصبي منجر به افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون و فعاليت بيشتر روده ها مي شود. كساني كه قهوه مي نوشند، معتقدند قهوه دقت و تمركز حواس را افزايش مي دهد.
به گفته پژوهشگران روانشناسي دانشگاه «دورهام» انگليس افزايش تمركز حواس پس از نوشيدن قهوه، بدون عوارض جانبي نيست. مصرف بيش از حد قهوه خطر پريشاني خاطر را افزايش مي دهد و ممكن است باعث توهم شود.
كساني كه روزانه بيش از حد معمول قهوه مي نوشند، در مقايسه با افرادي كه يك ليوان قهوه در طول روز مي نوشند، تا 3 برابر بيشتر در معرض خطرند.
نتيجه تحقيق اين پژوهشگران در مجله علمي «شخصيت و تفاوت هاي فردي» به چاپ رسيده است. در اين تحقيق 200 دانشجوي داوطلب شركت كردند و به سؤال هايي از قبيل اينكه در طول روز چه ميزان نوشيدني كافئين دار مصرف مي كنند، پاسخ دادند.
چاي، قهوه، كولا و نوشيدني هاي انرژي زا و همين طور شكلات، حاوي كافئين هستند. در مرحله بعدي تحقيق، داوطلبان توضيح دادند چه زماني استرس بيشتري داشتند يا دچار توهم مي شدند.
برخي شركت كنندگان گفتند پس از نوشيدن بيش از 7 فنجان قهوه در طول روز، گاه چند دقيقه صداهايي مي شنوند يا تصاويري جلوي چشمشان ظاهر مي شود كه وجود خارجي ندارد. برخي داوطلبان هم حضور درگذشتگان را حس كردند.
تحقيقات مختلفي كه تاكنون در اين زمينه انجام شده، نشانگر آن است كه كافئين با افزايش استرس، قدرت درك افراد را تحت تأثير قرار مي دهد. علت اين امر هم مي تواند افزايش ترشح هورمون «كورتيزول» در خون باشد. از سوي ديگر، به گفته روانشناسان توهم و پريشاني خاطر، اغلب ريشه ژنتيكي دارد يا به خاطرات دوران كودكي و حوادث ناگوار عاطفي برمي گردد كه در ضمير ناخودآگاه فرد بايگاني شده اند در نتيجه اين احتمال وجود دارد كه چنين افرادي براي تمركز بيشتر و فرار ناخودآگاه از توهم، قهوه بيشتري بنوشند كه نتيجه عكس مي دهد.

 



قدرت لامسه در نابينايان

پژوهشگران آمريكايي در بررسيهاي خود دريافتند كه چرا نابينايان به سرعت مي توانند اطلاعات لمسي را پردازش كنند.
واقعيت اين است كه مغز در كسري از ثانيه مي تواند يك تصوير، صدا يا يك احساس لمس را ثبت كند.
اكنون گروهي از دانشگاه مك مستر در كاليفرنيا به سرپرستي «دنيل گولدريش» دريافتند نابيناياني كه به جاي حس بينايي از حس لامسه بهره مي گيرند، از پردازش نوروني متفاوتي برخوردارند.
«دنيل گولدريش» در اين خصوص توضيح داد: «نتايج بررسيها نشان مي دهند روشي وجود دارد كه با آن مغز در فقدان حس بينايي، حس لامسه را شتاب مي بخشد. به اعتقاد ما توانايي پردازش سريع اطلاعات با كيفيت زندگي افراد نابينا افزايش مي يابد. به طوري كه از بين افراد نابيناي مادرزاد، نابيناي پس از تولد و افراد سالم، افراد نابيناي مادرزاد از حداكثر سرعت پردازش اطلاعات لامسه اي برخوردارند.»
به منظور دستيابي به اين نتايج، توانايي لامسه 89 فرد كه 57 نفر آنها از سطوح مختلف نقص بينايي رنج مي بردند مورد بررسي قرار گرفت.
در اين آزمايشات از شركت كنندگان خواسته شد كه حركت يك كاوشگر كوچك لرزاننده را بر روي نوك انگشتان خود شرح دهند. در اين بررسي، يك تحريك لمسي سبك در ادامه يك تحريك لمسي شديدتر و طولاني تر براي داوطلبان تجويز شد.
اطلاعات جمع آوري شده نشان داد كه 22 شركت كننده اي كه از زمان تولد نابينا بودند در دوره آزمايشات بهتر از افراد بينا و افراد با نابينايي پس از تولد عمل مي كردند.
در اين بررسيهاي مشخص شد افراد نابينا از زمان تولد قادرند اطلاعات لامسه اي را بسيار سريعتر از افراد عادي درك كنند. در حقيقت، در اين افراد فضاهايي از مغز كه مربوط به پردازش اطلاعات بينايي است به پردازش اطلاعات لامسه اي مي پردازند.

 



مغز بهت آورترين شبكه پيچيده جهان

دانشمندان دانشگاه استنفورد به تازگي و با استفاده از تكنيك تصويربرداري جديدي چهره اي متفاوت از ساختار مغز را به نمايش گذاشته و اعلام كردند تعداد اتصالات و تركيبهاي به كار گرفته شده در مغز انسان از اتصالات و كليدهاي تمامي رايانه هاي جهان بيشتر است.
اين تصاوير جديد نشان مي دهند كه هر يك از سيناپسها بيشتر به يك ميكروپردازشگر شباهت دارند تا يك كليد ساده خاموش و روشن كردن جريان امواج مغزي و مغز انسان نيز از صدها تريليون از اين نوع ميكروپردازشگرها برخوردار است.
اين يافته ها براساس تكنيك تصويربرداري جديدي ارائه شده اند كه در آن قطعات تصويري به شكل مدلي سه بعدي در كنار يكديگر قرار مي گيرند. محققان براي ثبت تصوير در مطالعات خود از بافت مغز موش استفاده كرده اند و محققان اين بخشها را به گونه اي تغيير دادند تا سيناپسها هنگام تصويربرداري به رنگ سبز فلورسانت بدرخشد.
به گفته «استفن اسميت» استاد فيزيولوژي مولكولي و سلولي دانشگاه استنفورد اين تصاوير جديد نشان مي دهند مغز تا چه اندازه نسبت به ديدگاه پيشين انسان پيچيده است.
نتايج اين مطالعات نشان مي دهند يك سيناپس به خودي خود بيشتر به يك ميكروپردازشگر مجهز به ذخيره حافظه و بخشهاي پردازشگر شباهت دارد تا يك كليد روشن و خاموش كردن سيگنالهاي مغزي، در واقع يك سيناپس مي تواند از هزاران كليد روشن و خاموش مولكولي برخوردار باشد و از اين رو مي توان گفت تعداد كليدهاي موجود در مغز انسان بسيار بيشتر از تمامي اتصالات رايانه اي و اتصالي روي زمين است.
براساس گزارش سي نت، مغز انسان يكي از بهت آورترين شبكه هاي پيچيده جهان است و دانشمندان قصد دارند اطلاعات بيشتري را درباره سيناپسها جمع آوري كرده و دريابند در هنگام يادگيري يا احساس درد و ناراحتي اين بخشهاي حياتي مغز چه تغييري مي كنند.

 



سياره هاي شبه زميني قابل سكونت نيستند

محققان موسسه كاني شناسي و فيزيك موادسخت در پاريس طي شبيه سازي رايانه اي اعلام كردند سياره هاي شبه زميني به دليل نداشتن ميدان مغناطيسي محافظ، قابل سكونت نيستند.
سياره هاي سنگي كه جرم آنها چند برابر زمين بوده و دانشمندان از آنها به عنوان سياره هايي با توانايي رشد و نمو حيات ياد مي كنند، با نبود ميدان مغناطيسي محافظتي مواجه هستند.
اينگونه به نظر مي رسد كه سياره ها ميدان مغناطيسي مديون هسته اي فلزي هستند كه نيمه مذاب است. اما شبيه سازي يك سياره شبه زميني بزرگتر از زمين توسط محققان موسسه كاني شناسي و فيزيك مواد سخت در پاريس نشان مي دهد كه فشار بالا مي تواند هسته چنين سياره اي را جامد نگاه دارد.
در اين صورت و بدون وجود ميدان مغناطيسي، سياره در معرض پرتوهاي مضر كيهاني قرار خواهد گرفت و اتمسفر آن توسط جريان و طوفان ذراتي كه از سوي ستاره اين سياره جاري است، از بين خواهد رفت به اين شكل حتي اگر سياره در بخش قابل سكونت ستاره خود قرار داشته باشد نيز امكان شكل گيري حيات بر روي آن به شدت كاهش پيدا مي كند.
با اين همه «ولادا استامانكوويچ» از مركز هوافضاي برلين معتقد است هنوز براي رد كردن هسته هاي مذاب فلزي و ميدان مغناطيسي در سياره هاي شبه زميني بسيار زود است.
براساس گزارش نيوساينتيست، وي معتقد است درون اين سياره ها مي توانند به اندازه اي داغ شوند كه حرارت آن به درجه ذوب آهن برسد، البته ميزان حرارت مي تواند بسيار بيشتر از آن چيزي باشد كه تصور مي رود، اما هيچكس واقعيت اين پديده را نمي داند.

 



سرماخوردگي براي هميشه درمان مي شود

سرماخوردگي به زودي به خاطره تبديل خواهد شد، زيرا دانشمندان روش جديدي را يافتند كه سيستم ايمني بدن از آن براي مبارزه با ويروس ها استفاده مي كند.
به گزارش ديلي تلگراف، محققان سال هاي زيادي را براي يافتن درماني براي سرماخوردگي شايع صرف كرده اند و به نظر مي رسد هم اكنون موفق شده اند.
براي نخستين بار، دانشمندان موفق شدند آنتي بادي هايي را بيابند كه حتي پس از ورود ويروس به سلول هاي سالم نيز مي توانند فعاليت كنند.
اين كشف بزرگ مي تواند منجر به توليد نسل جديدي از داروهاي ضد ويروسي شود كه با عفونت ها از طريق تقويت و حمايت از سيستم دفاعي بدن فرد مبارزه مي كنند.
محققان اميدوارند اين دارو در اشكال مختلف قرص و پودرهاي دارويي كمتر از يك دهه آينده در بازار در دسترس باشد و ده ها ميليون نفر را از ويروس هايي كه منجر به ابتلا به نوع شايع سرماخوردگي مي شود و برخي ديگر از بيماري هاي زمستاني به دور نگه دارد.
دكتر لئو جيمز، رئيس اين تيم تحقيقاتي از دانشگاه كمبريج در اين باره گفت: پزشكان داروهاي زيادي را براي درمان بيماري هاي باكتريايي در اختيار دارند اما تعداد داروهاي ضدويروسي موجود بسيار كم است.
وي افزود: عليرغم آنكه در مراحل اوليه هستيم و هنوز مي دانيم آيا تمامي ويروس هاي با اين مكانيزم از بين مي روند اما يافته هايمان راه هاي جديدي را براي توليد داروهاي جديد مي گشايند.
البته براي افرادي كه نمي خواهند تا 10 سال آينده صبر كنند راه حل ديگري نيز وجود دارد. طي پژوهشي كه نتايج آن منتشر شده است، محققان آمريكايي دريافته اند انجام فعاليت هاي منظم ورزشي روزانه، احتمال بروز سرماخوردگي را در افراد تا 50 درصد كاهش مي دهد و مي تواند شدت عوارض آن را نيز به ميزان چشمگيري كاهش دهد.
محققان آمريكايي مي گويند، ورزش و فعاليت روزانه به صورت موقتي تعداد سلول هاي سيستم ايمني بدن كه با جريان خون در بدن جريان دارند را افزايش مي دهد.

 



قدكوتاه ها بيشتر كالري مي سوزانند

افراد كوتاه قد براي طي كردن يك مسير نسبت به افراد بلندقد كالري بيشتري مي سوزانند.
دانشمندان به يك فرمول جديد رسيدند كه نشان مي دهد مردم هنگام راه رفتن چه ميزان كالري مصرف مي كنند. اين اولين تحقيقاتي است كه تاثير اندازه بدن مانند قد و وزن را در ميزان مصرف انرژي هنگان راه رفتن مد نظر قرار داده است.
اين فرمول كاربردهاي زيادي دارد. براي مثال مي توان قدم شمارهايي طراحي كرد كه براساس اندازه هاي بدن يك شخص به طور دقيق ميزان كالري سوزانده شده را نيز اندازه گيري مي كنند در كاربردهاي نظامي نيز اين فرمول مي تواند كاربردهاي زيادي داشته باشد.
افراد كوتاه تر مانند كودكان به ازاي هر كيلوگرم از وزن بدن خودشان بايد كالري بيشتري بسوزانند تا راه بروند. براي فهميدن علت اين موضوع، دانشمندان مطالعاتي را روي 48 نفر كه بين 5 تا 32 سال سن داشتتند انجام دادند و از آنها خواستند كه با سرعت هاي مختلف روي تردميل راه بروند، آنها هم چنين ميزان اكسيژن مصرفي هر فرد را نيزاندازه گرفتند تا به طور دقيق متابوليك او را نيز مد نظر قرار دهند.
اين تحقيقات نشان داد كه همه افراد تقريبا به يك ميزان انرژي مصرف مي كنند. اما به دليل آنكه افراد كوتاه تر بايد قدم هاي بيشتري بردارند تا يك مسافت خاص را طي كنند، كوتاه تر ها در يك مسافت مشخص كالري بيشتري مي سوزانند.
بنابراين افراد قد بلند هنگام راه رفت كالري كمتري مي سوزانند. اين مطالعات هم چنين نشان داد كه بزرگسالان و كودكان هر دو به يك شكل راه مي روند. به عبارت ديگر بدون توجه به قد، وزن و سن انسان ها بعد از رسيدن به 5 سالگي همه به يك شكل راه مي روند.
اين در حالي است كه قبلا ادعا مي شد افراد جوان تر نسبت به افراد با سن بالاتر كالري كمتري مي سوزانند چرا كه شكل راه رفتن آنها متفاوت است، اما تحقيقات جديد اين موضوع را به طور كامل رد مي كند.

 



اگر مي خواهيد سرطان نگيريد...

همه انسانها در بدن خود سلول هاي سرطاني دارند. اين سلول ها خود را در آزمايشهاي استاندارد نشان نمي دهند مگر آنكه به مقدار چند ميليارد افزايش يابند.
زماني كه پزشكان به اشخاص مبتلا به سرطان اعلام مي كنند كه ديگر در بدن آنها سلول سرطاني وجود ندارد، اين حالت فقط بدان معناست كه آزمايشها ديگر قادر به رديابي و پيدا كردن سلولهاي سرطاني نيستند زيرا آن سلولها به مقدار قابل رديابي شدن در بدن وجود ندارد.
سلولهاي سرطاني بين 6 تا 10 مرتبه در دوره زندگي يك انسان پيدا مي شوند.
زمانيكه سيستم ايمني انسان قوي باشد سلولهاي سرطاني از بين مي روند و از ايجاد تومور سرطاني جلوگيري مي شود.
زمانيكه شخص بيماري سرطان دارد نشانه آنست كه وي داراي كاستيهاي تغذيه اي شده است. اين كاستي ها ممكن است منشا ژنتيك، محيطي، تغذيه اي يا عواملي در شيوه زندگي داشته باشند.
براي غلبه بر كاستي هاي متعدد تغذيه اي تغيير در رژيم غذايي شامل اضافه كردن بعضي مخلفات غذايي، سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند.
شيمي درماني ضمن آنكه باعث مسموم كردن فوري سلولهاي سرطاني مي شود، سلولهاي سالم بدن در مغز استخوان و ديواره رودها را كه سريع رشد مي كنند از بين مي برد و مي تواند سبب ضايعه در كبد، كليه ها، قلب و ريه ها شود.
پرتوگيري ضمن آنكه سلولهاي سرطاني را نابود مي كند سلولهاي سالم را نيز مي سوزاند، ضايع مي كند و باعث تخريب آنها مي شود.
درمان اوليه با شيمي درماني و پرتو درماني غالباً اندازه تومور را كاهش مي دهد. با اين وصف شيمي درماني و پرتو درماني درازمدت به نابودي بيشتر تومور منجر نمي شود.
زمانيكه بدن تحت تاثير مسموميت ناشي از شيمي درماني و پرتودرماني قرار مي گيرد سيستم ايمني در معرض خطر و نابودي واقع مي شود بنابراين شخص ممكن است مقاومت خود را در برابر انواع مختلف عفونتها و پيچيدگيهاي ناشي از آن از دست بدهد.
شيمي درماني و پرتو درماني مي تواند باعث جهش ژنتيكي سلولهاي سرطاني شود از اينرو آنها مقاوم مي شوند و نابود كردن آنها مشكل مي شود جراحي هم موجب گسترش سلول هاي سرطاني به ديگر نقاط بدن خواهد شد.
يك راه موثر مبارزه با سرطان غذا نرساندن به سلولهاي سرطاني است. نرساندن مواد غذايي مورد نياز سلول ها براي جلوگيري از افزايش و چند برابر شدن تعداد آنهاست.
سلولهاي سرطاني از چه موادي تغذيه مي كنند؟
1- قند تغذيه كننده سلولهاي سرطاني است. با قطع مصرف قند يك عامل مهم تامين غذا براي سلولهاي سرطاني از بين مي رود. جانشينهاي قند نيز زيان آور است. بهترين جانشين طبيعي عسل مائوكا يا ملاس ناشي از قندسازي است ليكن مقدار مصرف آن بايد بسيار اندك باشد. نمك سفره داراي افزودني هاي شيميايي است از اين رو جانشين بهتر، نمك حاصل از آب دريا است.
2-شير باعث مي شود كه بدن بخصوص در سيستم گوارش (معده و روده ها) مخاط توليد كند. سرطان از مخاط تغذيه مي كند. با قطع مصرف شير و جانشين كردن آن با شير سويا سلولهاي سرطاني در برابر بي غذايي قرار مي گيرند.
3-سلولهاي سرطاني در محيط اسيدي مقاوم و پايدار مي شوند. رژيم مبتني بر گوشت قرمز محيط اسيدي توليد مي كند پس بهتر آن است كه گوشت سفيد مصرف شود. گوشت قرمز همچنين محتوي آنتي بيوتيك هاي دامي، هورمون هاي رشد و انگل است كه براي اشخاص مبتلا به سرطان آسيب رسان است.
4- رژيمي با 80درصد سبزيجات تازه و آب ميوه و بنشن، دانه هاي نباتي، آجيل ها و مقداري ميوه بدن را در محيط قليايي قرار مي دهد. آنزيم هاي زنده در آب سبزيجات تازه به آساني جذب مي شود و ظرف 15 دقيقه به سطوح سلولي مي رسد تا سلولهاي سالم را رشد كافي دهد و تقويت كند. براي بدست آوردن آنزيم هاي زنده به منظور ساختن سلول هاي سالم كوشش كنيد آب سبزيجات تازه ( بسياري از سبزيجات از جمله جوانه لوبيا) مصرف كنيد و دو تا سه مرتبه در روز مقداري سبزيجات خام بخوريد. آنزيم ها در حرارت 104 درجه فارنهايت (يا 40 درجه سانتيگراد) از بين مي روند.
5- از خوردن قهوه، چاي و شكلات كه داراي كافئين زياد است پرهيز كنيد. چاي سبز جانشيني بهتر و داراي خواص ضد سرطان است. بهترين نوشيدني آب است. براي جلوگيري از ورود توكسين هاي معروف (مواد سمي) و فلزات سنگين در آبهاي لوله كشي به بدن، مصرف آب تصفيه شده يا فيلتر شده مناسب است. از خوردن آبهاي تقطير شده پرهيز كنيد.
6-هضم پروتئين گوشت قرمز سخت است و نياز به مقدار زيادي آنزيم گوارشي دارد. گوشت هضم نشده كه در روده ها باقي بماند فاسد مي شود و مسموميت ايجاد مي كند.
7- ديواره هاي سلول سرطاني داراي پوشش پروتئين خشن است. با صرف نظر كردن از خوردن گوشت يا كمتر خوردن آن آنزيم بيشتري براي حمله به ديواره هاي پروتئيني سلول سرطاني آزاد مي شود و به بدن امكان مي دهد سلول هاي سرطاني را از بين ببرد.
8- بعضي مكملها مثل آنتي اكسيدانها و ويتامين ها سيستم ايمني را بهبود مي بخشند تا سلولهاي مبارزه كننده و كشنده بدن را براي از بين بردن سلول سرطاني تقويت كنند. مكملهاي ديگر نظير ويتامين اي(E) توان برنامه ريزي كشتن سلول يعني روش معمولي خلاصي يافتن از سلولهاي آسيب ديده، غير ضروري و غير لازم بدن را دارند.
9- سلولهاي سرطاني در محيط حاوي اكسيژن توان ماندن ندارند. ورزش روزانه و تنفس عميق باعث مي شود كه اكسيژن به لايه هاي سلولي برسد. اكسيژن درماني روش ديگري براي از بين بردن سلول هاي سرطاني است...
سرطان بيماري جسم، و روح و روان است. داشتن روحيه مثبت و پيكارجو به بيمار كمك مي كند كه به بقاي خود ادامه دهد. خشم و تندخويي بدن را در برابر محيط پرتنش و ترشرويي قرار مي دهد. بياموزيد كه روحيه اي توام با عشق و بخشندگي داشته باشيد. بياموزيد كه همواره حالت آرامش و دلي آرام داشته باشيد و از زندگي لذت ببريد.

 



چگونه عسل مرغوب را تشخيص دهيم؟

عضو هيئت علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه رازي كرمانشاه گفت: عسل با رطوبت كمتر از 18 درصد مرغوب است، چرا كه رطوبت بالاتر عسل مي تواند بر روي تخمير آن موثر باشد.
دكتر شهاب قاضي اظهار داشت: روش هاي مرسوم در فرهنگ عمومي براي تشخيص عسل طبيعي از تقلبي پشتوانه علمي ندارد، چون با توجه به اينكه عسل خصوصيات پيچيده اي دارد، بنابراين تشخيص نوع طبيعي و مرغوب آن توسط خريداران بدون استفاده از وسايل آزمايشگاهي كار سختي است.
وي افزود: عسل به شدت تحت تاثير شرايط محيطي قرار مي گيرد، به اين ترتيب كه در محيط سرد چسبنده و سفت و در محيط گرم روان مي شود، زيرا رطوبت موجود در آن به راحتي تحت تاثير رطوبت هوا قرار مي گيرد.
قاضي به خريداران توصيه كرد، حتي الامكان عسل را از فروشگاه هاي معتبر خريداري كنند، خصوصا فروشگاه هاي كه خود، زنبوردار هستند و عسل توليدي خود را ارائه مي دهند.
اين عضو هيئت علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه رازي كرمانشاه گفت: برخي مردم ميزان رطوبت و مرغوبيت عسل را به وسيله برگرداندن شيشه عسل و سرعت بالا و پايين رفتن حباب داخل شيشه و برخي به وسيله ميزان كش آمدن عسل اندازه گيري مي كنند، البته بايد توجه داشت كه اين روش ها دقيق نيستند، زيرا شرايط محيطي به خصوص دما، تاثير زيادي بر روي عسل دارد.
وي افزود: به طور كلي اين خصوصيات به ميزان رطوبت عسل بستگي دارد، به طوري كه عسل با رطوبت كمتر از 18 درصد مرغوب و بالاتر از آن نامرغوب است، چون رطوبت بالاتر مي تواند خصوصا بر روي سرعت تخمير آن موثر باشد.
قاضي گفت: تمام عسل ها، محتوي مخمرهاي غير مضر براي انسان هستند كه در رطوبت 19 درصد تخمير مي شوند.
وي افزود: براي جلوگيري از تخمير بايد عسل را حرارت و آن را به مدت نيم ساعت در دماي 93 درجه سانتيگراد قرار داد تا تمام مخمرهاي آن از بين رفته و تخمير صورت نگيرد، هرچند امروزه از روش هاي جديدتري مانند استفاده از نور فرا بنفش براي از بين بردن مخمرهاي عسل استفاده مي كنند.
قاضي در ادامه گفت: عسل در زمستان تخمير نمي شود زيرا دماي كمتر از 11 درجه سانتيگراد از تخمير عسل جلوگيري مي كند.
وي در پايان افزود: بعد از شكرك زدن عسل احتمال تخمير افزايش مي يابد.

 



خواب آلودگي ژنتيكي است

دانشمندان متوجه شدند خواب انسانها هم براساس خصوصيات ژنتيكي مشخص مي شود.
به تازگي ژن جديدي كشف شده است كه مشخص مي كند آيا ما بعد از بيداري كاملا هوشيار و آماده شروع كارهاي روزانه خود هستيم يا هنوز هم خواب آلوده هستيم و باز هم مي خواهيم به تختخواب خود بازگرديم.
افرادي كه داراي ژن خواب آلودگي هستند بيش از ديگران احساس خستگي مي كنند، حتي اگر آنها بيش از 10 ساعت در طول شب خوابيده باشند باز هم ممكن است احساس كمبود خواب داشته باشند و باز هم بخوابند.
اين مطالعات كه در نشريه عصب شناسي به چاپ رسيده است توضيح مي دهد كه چرا برخي افراد مرتب خواب آلوده هستند و برخي ديگر فقط با چند ساعت خوابيدن مي توانند با نشاط كامل از خواب برخواسته و به سراغ كارهاي روزانه خود بروند.
بررسي 37 نفر كه دچار نواقص ژنتيكي هستند نشان داد آنها ممكن است دچار ناهنجاري هاي خواب باشند و ناگهان به خواب بروند.
نامي گوئل از دانشگاه پنسيلوانيا در اين باره گفت: اين ژن نشان مي دهد كه چرا انسانها نسبت به بي خوابي پاسخ هاي متفاوتي از خود نشان مي دهد. به اين ترتيب مي توان گفت ميليون ها نفر در سراسر جهان در معرض خطر هستند و ممكن است به دليل مشكلات خود در خطر تصادفات رانندگي و مانند آن باشند.
اين موضوع خصوصا در مورد افرادي كه در شيفت هاي شبانه مشغول فعاليت هستند، مرتب سفر مي كنند يا در چند نوبت مختلف كار مي كنند مهمتر از ديگران است.
دانشمندان معتقدند هر شخص بايد حداقل 7 ساعت در طول شبانه روز بخوابد، البته افرادي كه مقدار ناچيزي كمتر از اين ميزان مي خوابند عمر طولاني تري دارند. در مورد خواب انسان ها هنوز هم سوالات بي پاسخ زيادي مطرح است، هنوز هم مشخص نيست مناسب ترين ساعت خواب براي انسان ها چه ميزان است. حتي برخي محققان آن را بين 5 تا 5/6 ساعت مشخص كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14