(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22  آذر 1389- شماره 19814

برگزاري يادواره 340 شهيد روحاني فارس در شيراز
همزمان با روز عاشورا همايش بزرگ هيئت هاي حسيني در تبريز برگزار مي شود
110 هيئت مذهبي دردهلران فعال است
اولين سفر خارجي از فرودگاه بجنورد به زودي انجام مي شود
جشنواره اي در خدمت ابتذال
شور حسيني محرم در خوانسار
ايران در كيهان
طرح زمستاني راهداري در استان البرز آغاز شد
اجراي طرح زمستاني در جاده ها با آغاز فصل سرما
طرح زوج وفرد در اصفهان 6ماه ديگر تمديد شد
گازرساني به روستاي شهيد محمد بروجردي با حضور معاون رئيس جمهور
معرفي برترين هاي مسابقات قرآني ضيافت نور در كاشان
حسينيه هيئت رزمندگان انديمشك افتتاح شد
برپايي نمايشگاه و فروشگاه كتاب محرم در نيشابور
با حكم وزير كشور فرماندار جديد طبس معرفي شد
رئيس سازمان تبليغات اسلامي آمل: استفاده از آلات موسيقي در هيئت هاي آمل ممنوع است



برگزاري يادواره 340 شهيد روحاني فارس در شيراز

شيراز- خبرنگار كيهان :
يادواره 340 شهيد روحاني استان فارس تحت عنوان لاله هاي محراب در شيراز برگزار شد.
در اين مراسم آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان طي سخناني نقش روحانيت را در هدايت مردم بسيار مهم دانست و گفت: جنگ ما با دشمنان نظام و اسلام پايان نيافته و توطئه ها و اهانت هاي آنان از طريق رسانه هايشان دليلي بر اين مدعاست.
وي به جريان فتنه و مسائل پس از انتخابات سال 88 اشاره كرد و افزود: جريان فتنه سال گذشته نه تنها براي نابودي ولايت فقيه، انقلاب و نظام بلكه براي نابودي اسلام بود و روشنگريهاي رهبر معظم انقلاب و بصيرت مردم و روحانيون و ياري پروردگار نجات بخش كشور و نظام بود.
وي بر اجراي فريضه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه تاكيد كرد و گفت: نبايد از فسادهاي اقتصادي، اخلاقي، اداري و فرهنگي در كشور غافل شد.
وي بي بصيرتي را موجب گمراهي جامعه دانست و اظهار داشت: با علما و اهل علم خوب و صالح مردم خوب مي شوند و اگر اين جمع به سمت بد مي روند مردم نيز از آنان اثر مي گيرند.
آيت الله «سعيدي» نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران نيز طي سخناني رهنمودهاي امام خميني و رهبر معظم انقلاب را برگرفته از گفتمان نبوي و علوي دانست و گفت: براي پيشبرد اين گفتمان و شكست فتنه ها در آينده بايد به كساني راي دهيم كه در جهت تثبيت اين گفتمان الهي گام برمي دارند.

 



همزمان با روز عاشورا همايش بزرگ هيئت هاي حسيني در تبريز برگزار مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
همزمان با روز عاشورا، همايش بزرگ هيئت هاي حسيني در مصلاي امام خميني تبريز برگزار مي شود.
مسئول ستاد مشترك برگزاري مراسم تاسوعا و عاشوراي تبريز با اعلام مطلب فوق درجريان ديدار فعالان محرم با نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي گفت: خيمه هاي حسيني به عنوان بخشي از مراسم بزرگداشت دهه اول محرم درسطح تبريز نصب مي شود.
عباس دانش آموز افزود: به همين منظور هزار خيمه حسيني در شهر نصب مي شود. ضمن آن كه با فتواي مراجع، بعضي از پوسترهاي نامناسب توزيع شده در تبريز نيز جمع آوري خواهدشد.
وي تصريح كرد: خيمه محرم از روز اول اين ماه بزرگ، درميدان شهرداري (ساعت) تبريز نصب شده و در عزاداري خياباني، هيئت حسيني خواهران تشكيل شده كه در محل مصلاي امام خميني شهر، به سوگواري مي پردازند.

 



110 هيئت مذهبي دردهلران فعال است

دهلران - خبرنگاركيهان:
امام جمعه دهلران گفت: بايد فرهنگ عاشورا و كربلا را زنده نگه داشت و در انتقال آن به مردم و نسل جوان تلاش شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحسن موسوي در همايش هيئت هاي مذهبي دهلران با بيان اين مطلب افزود: در سطح شهر دهلران 110 هيئت مذهبي وجود دارد و مداحان بايد توجه داشته باشند نوحه هايي كه مي خوانند از روي كتاب هاي معتبر باشد. همچنين در انتخاب نوحه ها بايد دقت شود.
دراين همايش فرماندار دهلران با تاكيد بر برگزاري هرچه با شكوه تر مراسم محرم گفت: بايد فضاي مناسب براي حضور آحاد مردم و بويژه جوانان و نوجوانان دراين مراسمات را فراهم و دستگاه هاي اجرايي نيز به وظايف خود دراين راستا عمل كنند.
بهزاد علي زاده با اشاره به توصيه هاي رهبر معظم انقلاب درباره تبيين واقعه عاشورا گفت: همه بايد اين توصيه ها را نصب العين خود قرار دهند البته فرازهايي از بيانات و توصيه هاي رهبر معظم انقلاب درخصوص تبيين واقعه عاشورا بايد دراختيار وعاظ و سخنرانان قرار بگيرد.علي زاده درپايان بر ارزيابي عملكرد هيئت هاي مذهبي تاكيد و خواستار برگزاري مراسم محرم با حضور مداحان و استفاده از نوحه هايي شد كه شان و جايگاه امام حسين (ع) در آنها رعايت شده باشد.

 



اولين سفر خارجي از فرودگاه بجنورد به زودي انجام مي شود

بجنورد- خبرنگار كيهان:
استاندار خراسان شمالي گفت: اولين سفر خارجي از فرودگاه شهيد محمدزاده بجنورد تا پايان ايام محرم و صفر به مقصد سوريه انجام خواهد شد.
ابوطالب شفقت افزود: 35 ميليارد تومان اعتبار اين فرودگاه تا تيرماه سال 1391 هزينه خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: اين اعتبارات صرف افزودن 60هكتار زمين به مساحت فرودگاه فعلي و ساخت ترمينال خارجي، افزايش هزار و 200متر به باند اين فرودگاه و توسعه سيستمهاي ناوبري خواهد شد.

 



جشنواره اي در خدمت ابتذال

جشنواره و جنگ شادي با هدف ترويج فرهنگ اسلامي بسيار خوب است و همگان از آن استقبال مي كنند ولي متأسفانه جشنواره پائيزه قشم بي محتوا و در راستاي ترويج فرهنگ غيراسلامي بود به طوري كه هر خانواده متعصب بعد از ورود به سيلوي برگزاري جشنواره از نحوه برگزاري و اجراء انتقاد مي كرد.
نگارنده خود شاهد عيني در جشنواره پائيزه منطقه آزاد قشم بوده است به همين دليل يادداشتي نوشت و با طرح چند نكته صريح و شفاف از مسئولان زيربط پاسخ خواسته است؛ 1-عدم نظارت، كنترل و بي نظمي حاكم بر فضاي جشنواره زمينه تداخل دختران و پسران جوان را كه اكثراً... بودند را فراهم كرده بود كه پخش آهنگ هاي پاپ و جاز و ريتم هايي به سبك كانال هاي لوس آنجلسي و متأسفانه تاريك كردن سيلو، آتش دختران و پسران را دو چندان مي كرد و آن چيزي كه نبايد اتفاق بيفتد در آن تاريكي رخ مي داد كه جاي تأسف دارد.
2-آن اتفاق به گونه اي بود كه تشخيص دختر و پسر كه دسته جمعي و در آن تاريكي دوش به دوش يكديگر به پايكوبي و جيغ و سوت و دست زدن مشغول بودند نه تنها نتوانست گوشه اي از اعياد و جشن هاي اسلامي را در عيد قربان و غدير كه عيد ولايت است تداعي كند، بلكه تداعي كننده حال و هواي شبهاي... قبل از انقلاب بود.
3-در اعياد مذهبي دستگاه هاي ذيربط و متولي كه مسئوليت تخصص ترويج فرهنگ ناب اسلامي را به عهده دارند، در برگزاري اين جشنواره چه سهمي داشته اند؟ آيا براي تشويق و ترغيب شهروندان قشم برنامه اي را تدارك ديده بودند؟
4-جزيره قشم باتوجه به كمبود فضاي بهداشتي و درماني و فضاي ورزشي آيا نياز هست بيش از 2 ميليارد و پانصد ميليون ريال (معادل دويست و پنجاه ميليون تومان) هزينه رقص و سوت و جيغ نمايند؟
5-آيا دستگاه هايي هستند كه بر دستگاه هاي اجرايي شهرستان قشم نظارت كنند تا شاهد بروز چنين حوادث تلخي همچون جشنواره پائيزه قشم نباشيم؟
6-مردم قشم مردمي محجوب و با فرهنگ غني اسلامي هستند كه باورهاي ديني خود با فرهنگ هاي غيراسلامي و غربي حاضر به مبادله نيستند. لذا از مسئولان انتظار دارند كه جلو ترويج فرهنگ غيراسلامي و بدحجابي را كه دامن جزيره را گرفته بگيرند.
قشم- خبرنگار كيهان

 



شور حسيني محرم در خوانسار

گزارش از: محمد صديقيان
خبرنگار كيهان در خوانسار
بسياري از ابعاد فرهنگي خوانسار آنچنان با مذهب عجين گشته كه از يكديگر تفكيك ناپذيرند و برخي از مسائل مذهبي به قدري با فرهنگ عامه پيوند خورده است كه زبانزد خاص و عام و جزو امور روزمره شده است همانند برگزاري مراسم خاص عزاداري در سوگ اباعبدالله الحسين(ع) در ماه هاي محرم و صفر.
در نخستين روزهاي محرم شهر خوانسار يكپارچه در غم و اندوه فرو مي رود و خيابان اصلي شهر كه به «تونل سبز» موسوم است با نصب پرده هاي محتشم و علم و بيرق چهره اي ديگر مي يابد و همه افراد بخصوص جوانان دست در دست همديگر با همدلي خاصي كوچه ها و خيابان هاي شهر را مشكي پوش مي كنند. از روز ششم تا دوازدهم محرم تمامي فعاليت هاي اقتصادي شهر بصورت تعطيل درآمده و بارش برف و سرماي سخت نيز تاثيري در برگزاري مراسم آنها ندارد و بنا به قولي تكايا و حسينيه هاي شهر وسعتي برابر با وسعت شهر مي يابد. عزاداري ايام محرم از ويژگي هاي منحصر به فرد شهرستان خوانسار است. در اين ايام صدها هزار نفر از تهران و ساير شهرها به خوانسار سفر مي كنند تا در اين مراسم شركت كنند و صدها اسب و شتر براي برگزاري مراسم نمادين به شهر منتقل مي شود. جمعيت خوانسار كه حدود 40 هزار نفر است در ايام عزاداري محرم چندين برابر شده و هزاران مسافر نيز به آن افزوده مي شود. برنامه عزاداري كه شامل سينه زني و زنجيرزني است به دليل ازدحام جمعت عزادار به دو بخش تقسيم و عده كثيري از مردم، صبح هنگام و عده اي نيز در بعد ازظهر برنامه عزاداري خود را بر پا كرده و در طول مدت عزاداري، مردم سوگوار جهت استماع سخنان واعظان تا پاسي از شب را در مساجد و تكايا سپري مي كنند.
به جرئت مي توان گفت برگزاري سوگواري اباعبدالله الحسين(ع) به ويژه در دهه اول ماه محرم به عنوان نمونه اي از ارادات واقعي اين مردم به ائمه اطهار در ميان ساير شهرهاي ايران اگر نمونه نباشد كم نظير است.
در همين خصوص برپايي سقاخانه هاي متعدد در طول مسيرهاي حركت هيئت هاي مذهبي چهره اي ديگر از عاشوراي حسيني را بر عاشقان هويدا مي سازد. فلسفه آب دادن و آب نوشاندن از ظريف ترين اعمال مذهبي اين ايام به شمار مي آيد. اين شيوه تفكر در شهرهاي اسلامي من جمله شهر خوانسار بصورت سقاخانه بازتاب يافته است. در اين شهر كوچك و كم جمعيت بيش از سي هيئت مذهبي از طلوع خورشيد تا غروب آفتاب هر كدام در ساعت معيني از روز در سوگ سالار شهيدان به عزاداري مي پردازند و در تمام روستاها نيز نظير اين مراسم انجام مي شود.
از سنت هاي مهم در عزاداري مردم خوانسار مي توان به اين موارد اشاره كرد:
1-مراسم «تعزيه خواني» كه معمولا بعد از ظهرها برپا مي شود و برگزاري تعزيه خواني در ماه صفر در روستاي قودجان به مديريت آيت اله حاج سيدمرتضي خاتمي از فقهاي عالي مقام عصر حاضر شهرت جهاني دارد.
2-حركت دادن دسته هاي شترسوار و اسب سوار كه يادآور عبور كاروان اهل بيت يا ترسيمي از سپاهيان كوفه- كه به جنگ امام حسين(ع) آمده بودند- مي باشد. صداي شيپور جنگ و نقاره در لابه لاي حركت كاروان، تداعي صحنه هاي رزم و مبارزه آن زمان است.
3-حركت دسته هاي عزاداري در قالب هيئت هاي سينه زني يا زنجيرزني.
معمولا عزاداران در روز عاشورا با پاي برهنه و در حالي كه بر پيشاني شان به نشانه عزا مقداري گل زده شده، در جمع هيئات حضور مي يابند. لازم به ذكر است كه در ابتدا و انتهاي هيئات، تعدادي علم هاي رنگي- كه يادآور علمدار كربلاست- حركت داده مي شود.
4-راه اندازي سفره هاي نذري كه از عزاداران پس از هر برنامه عزاداري، پذيرايي مي شود.
آنچه بيشتر از همه نكات ياد شده، به محافل و هيئت مذهبي در خوانسار شور و هيجان مي بخشد و دلهاي مشتاقان را تلطيف مي كند، گريه ها و ناله هايي است كه سوگواران و عزاداران شهادت حضرت ابي عبدالله الحسين- خالصانه- در عزاي او داشته و دارند.
همچنين هر سال از 20 تا 28 صفر شبيه خوانان ايراني از گوشه گوشه اين مرز و بوم به سوي روستاي قودجان در 6 كيلومتري خوانسار مي آيند تا در حسينيه مجهز و پيشرفته اين روستا هرچه در چنته دارند و هر آن چه از شبيه خواني باقي مانده را روي صحنه، عرضه دهند.
مراسم شبيه خواني، يا به اصطلاح عامه تعزيه خواني، نمايش دادن شهادت جانسوز حضرت سيدالشهداء و ياران آن بزرگوار يا يكي از حوادث مربوط به واقعه كربلا است كه همه ساله به همت جمعي از علاقه مندان به ائمه معصومين(ع) با شكوه خاصي در خوانسار برگزار مي شود.
اين مراسم مصادف با بيستم صفر با شهادت خواني امام علي(ع) آغاز و در شامگاه 28 صفر با تعزيه بازار شام به پايان مي رسد.
در اين فاصله زماني 9 روزه هر روز دو شبيه خواني به اجرا درمي آيد. پشيماني يزيد، جنگ خيبر، عروسي حضرت زهرا، شهادت خواني مسلم ابن عقيل، فاطمه صغري- شهادت خواني طفلان مسلم، شهادت خواني امام محمدباقر، شهادت خواني حر ابن رياحي، شهادت خواني امام موسي كاظم، شهادت خواني علي اكبر، شهادت خواني امام رضا، شهادت خواني قاسم، شهادت خواني حضرت زهرا، شهادت خواني ابوالفضل عباس، شهادت خواني امام حسن مجتبي و شهادت خواني امام حسين ديگر شبيه خواني هايي است كه در اين چند روز روي صحنه مي رود.
حسينيه حضرت ابوالفضل قودجان تنها در تعزيه شهادت امام حسين بيش از 40 هزار نفر را بر سكوهاي سنگي و جايگاه هاي مخصوص بانوان تماشاگر كه بالاتر از سكوها قرار دارد نشانده و از مهمانان نيز در مهمانسراي اين حسينيه به صورت شبانه روزي پذيرايي و اسكان مي شود. شيغمي اراكي متخلص به «بشير» كه در سالي از ايام عمر خويش موفق به درك عزاداري سيد و سالار شهيدان در خوانسار گشته است در بيان آن چنين گويد:
شهر محرم شهر عاشوراست خوانسار
مهد بزرگان قبله دلهاست خوانسار
شهر عزاداران و دارالمومنين است
جاي جوان مردان بي پرواست خوانسار
ايام تاسوعا و عاشورا از ماتم
وزسوگواري محشر كبراست خوانسار
هر سوي آن برپا شود شور حسيني
گويي كه شهرزاده زهراست خوانسار

 



ايران در كيهان

توزيع كتاب در هرمزگان
بندرعباس-خبرنگار كيهان: مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان گفت: در هفته كتاب و كتابخواني استان هرمزگان 20 هزار جلد كتاب در سراسر استان توزيع شد. همايون اميرزاده با اعلام اين خبر گفت: هدف از اين اقدام ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني در ميان اقشار مختلف جامعه مي باشد كه درصد قابل توجهي از كتب جهت توزيع به شهرستان ها اختصاص يافت.
5 طرح آبخيزداري در يزد
يزد-خبرنگار كيهان: محمود پيري معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد گفت: اجراي پنج طرح آبخيزداري از مهم ترين برنامه هايي است كه از سوي اين معاونت در سال جاري دنبال مي شود.
وي ادامه داد: اين طرح شامل حوزه سدهاي موجود، حوزه هاي فاقد سد و حوزه هاي حاشيه كوير مركزي است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: كنترل، پيشگيري و مهارت سيلاب، حفاظت خاك و آبخيزداري و اصلاح كاربري ارضي نيزاز ديگر طرح هايي است كه تاكنون در استان يزد مصوب شده و تلاش مي شود تا پايان امسال به مرحله اجرا درآيد.
بذركاري جنگلهاي مخروبه شاهرود
شاهرود-خبرنگار كيهان: در راستاي اجراي طرح جنگل كاري و توسعه درختكاري و فضاي سبز 25 هكتار از اراضي جنگلي تنگ و مخروبه در منطقه ابروقطري بذركاري شد.
به گفته رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان شاهرود، بدين منظور از بذر گونه بلوط كه بومي منطقه بوده و سازگاري بالايي در منطقه دارد استفاده شده است.
ازدواج زوجهاي جوان بيرجند
بيرجند-خبرنگار كيهان: جشن نمادين ازدواج 100 زوج جوان تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره) با حضور جمعي از مسئولين استان در بيرجند برگزار شد.
گفتني است 667 زوج تحت حمايت سازمان بهزيستي از محل اعتبارات سفر رئيس جمهور كمك هزينه ازدواج دريافت كرده اند.
مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) نيز در اين رابطه گفت: از ابتداي سال 89 تعداد 568 سري جهيزيه به نوعروسان كميته امداد امام خميني(ره) اهدا شده است.
حل مشكل بازار بابل
بابل-خبرنگار كيهان: رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر بابل گفت: بازار مسجد جامع بابل ساماندهي مي شود. وي ادامه داد: براي ساماندهي بازار روز مالكي به نام عزيزي زميني به مساحت 1000 متر مربع روبروي سازمان تبليغات اسلامي را در اختيار شوراي شهر قرار داده است كه مي توان اين بازار را تاحدودي ساماندهي و توسعه داد و اميدواريم با صدور پروانه از سوي شهرداري بابل مشكلات بازار روز مسجد جامع بابل حل شود.
تجليل از خيرين قرآني
بادرود-خبرنگار كيهان: اولين همايش تجليل از خيرين قرآني با حضور امام جمعه؛ شهردار و اعضاي شوراي شهر و جمعي از خيرين و مقامات محلي در محل موسسه مهد قرآن كريم و ولايت بادرود برگزار گرديد.
در اين مراسم حجت الاسلام شيخ حسن دهشيري در سخناني ضمن تقدير از فعالين قرآني و خيرين نيكوكار قرآني از تلاشهاي موسسه مهد قرآن ابراز رضايت نمود و خواستار تلاش بيشتر و همه جانبه مردم و مسئولين جهت حفظ و فهم قرآن و عمل به دستورات اين كتاب آسماني شد.
16مدرسه قرآني در كاشان
كاشان-خبرنگار كيهان: بيش از 3 هزار دانش آموز در 16 مدرسه قرآني شهرستان كاشان فعاليت دارند.
حجت الاسلام رضا خرمي، مدير دارالقرآن كريم آموزش و پرورش كاشان گفت: هر يكهزار و 200 دانش آموز نياز به يك مدرسه قرآني دارد كه با توجه به جمعيت 55 هزار نفري دانش آموزي شهرستان، حداقل 40 مدرسه قرآني بايد در كاشان فعاليت داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون از 40 مدرسه قرآني سهميه كاشان 20مدرسه فعاليت دارد، يادآور شد: از اين تعداد 4 مدرسه به دليل عدم بودجه كافي فعاليت نداشته و تنها 16 مدرسه قرآني، 8 مدرسه دخترانه و 8 مدرسه پسرانه از مقطع پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي فعال هستند.
توجه ويژه به ظرفيتهاي بومي دهلران
دهلران-خبرنگار كيهان: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحسن موسوي امام جمعه دهلران در اجتماع نمازگزاران مسجد جامع اين شهرستان طي سخناني خواستار بكارگيري نيروهاي بومي و تحصيلكرده در شركتها و كارگاههاي فعال متعدد اين شهرستان شد.
وي گفت: امروز شهرستان مرزي دهلران با عنايت ويژه دولت به كارگاه بزرگ در زمينه هاي عمراني تبديل شده است و مي طلبد مسئولين و پيمانكاران شركتها از ظرفيت بومي منطقه در راستاي اشتغال جوانان استفاده نمايند.
مقاوم سازي 52 مدرسه در مازندران
ساري-خبرنگار كيهان: مدير كل آموزش و پرورش مازندران گفت: سال گذشته، با صرف اعتباري معادل 9 ميليارد تومان، 52 مدرسه مازندران مقاوم سازي شد.
عبدالوحيد فياضي در جلسه هماهنگي اجراي دوازدهمين مانور سراسري زلزله و ايمني مدرسه كه با حضور جمعيت هلال احمر، اداره كل مديريت بحران استانداري، سازمان آتش نشاني ساري، آب و فاضلاب شهري، شركت گاز استان، نيروي انتظامي و اورژانس 115 استان كه در محل اداره كل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد، افزود: طرح مانور زلزله در نقطه مديريت بحران بايد هدايت شود.

 



طرح زمستاني راهداري در استان البرز آغاز شد

كرج- خبرنگاركيهان:
مديركل راه و ترابري استان البرز از آغاز طرح زمستاني راهداري در محورهاي ارتباطي اين استان خبر داد.
سيدعلي رضوي با اعلام اين مطلب گفت: در اجراي اين طرح تيم هاي راهداري اين اداره كل با تجهيزات لازم در جاده هاي برون شهري استان از جمله بزرگراه هاي تهران- كرج - قزوين مستقر شده اند.
وي افزود: با توجه به حجم بالاي تردد خودروها در بزرگراه تهران- كرج، گشت هاي راهداري به صورت شبانه روزي در اين مسير استقرار يافته اند.
اين مسئول اظهارداشت: در اجراي اين طرح 3 خودروي گشت راهداري نيز در محور كرج- چالوس مستقر شده است.
رضوي تاكيد كرد: تيم هاي راهداري مستقر در اين محورها بنابر ضرورت افزايش مي يابد و مستقر مي شوند.

 



معاون وزير راه و ترابري خبر داد
اجراي طرح زمستاني در جاده ها با آغاز فصل سرما

رشت- خبرنگاركيهان:
معاون وزير راه و ترابري و رئيس سازمان حمل و نقل جاده اي و راهداري كشور از اجراي طرح زمستاني اين وزارت خانه در جاده ها همزمان با آغاز فصل سرما خبرداد.
شهريار افندي زاده در جمع خبرنگاران در رشت افزود: طرح مذكور با همكاري ساير دستگاههاي ذيربط از اواخر آذرماه آغاز و تا پايان سال ادامه خواهد يافت.
به گفته وي در اجراي اين طرح بيش از يك هزار و يكصد اكيپ راهداري با بيش از يك هزارنفر راهدار در جاده هاي كشور مستقر خواهند شد كه اين طرح در برخي از استانهاي سردسير از بيستم آبان ماه آغاز شده است.
وي با بيان اينكه در طرح زمستاني امسال و در اجراي برنامه هاي راهداري كشور 500 دستگاه ماشين آلات جديد نيز بكار گرفته خواهند شد، مجموع اين دستگاهها را بالغ بر 7هزار و 500دستگاه خواند و افزود: در عين حال و در حال حاضر 450راهدار خانه ثابت و 100 راهدار خانه سيار در جاده هاي كشور وجود دارند كه 50راهدار خانه سيار ديگر نيز به اين تعداد اضافه خواهد شد.
معاون وزير راه در ادامه گفت: تلاش بر اين است بطور متوسط در هر 200 كيلومتر در راهها و جاده هاي كشور يك راهدارخانه استقرار يابد.
به گفته دكتر افندي زاده در همين ارتباط و با هماهنگي هاي بعمل آمده با سازمان هواشناسي 55 گردنه مهم كشور به دستگاههاي هواشناسي جاده اي مجهز خواهند شد ضمن اينكه در هر 100كيلومتر جاده يك دستگاه ماشين راهداري مجهز به دستگاه GPS مستقر خواهد شد.
وي با اشاره به فعاليت 6 مركز مديريت راهداري كشور در استانها اظهار اميدواري كرد اين تعداد تا پايان سال به 18 مركز افزايش يابد.رئيس سازمان حمل و نقل جاده اي و راهداري كشور هم چنين گفت: از سوي ديگر تلاش مي شود تا پايان سال 90 در تمامي استانهاي كشور مركز مديريت راهداري راه اندازي شود. وي از اجراي مانور مشترك طرح زمستاني وزارت راه و ترابري با همكاري پليس راهور، هلال احمر، اورژانس در آينده نزديك خبرداد.

 



طرح زوج وفرد در اصفهان 6ماه ديگر تمديد شد

اصفهان -خبرنگاركيهان:
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان از تمديد طرح زوج و فرد در رينگ اول ترافيكي شهر اصفهان به مدت شش ماه خبر داد.
مصطفي نوريان افزود: طرح زوج و فرد تردد خودروها در رينگ اول و بافت مركزي شهر جهت بهبود وضعيت آلودگي و تردد ضروري است.
نوريان با اشاره به اجراي موفق طرح زوج و فرد در اصفهان در شرايط آلودگي هوا افزود: از زماني كه به دليل شرايط آلودگي هوا طرح زوج و فرد در اصفهان اجرا شد ميزان آلاينده ها 30درصد كاهش يافته است.
به نحوي كه امروز شاهد وضعيت روان بسيار مناسب درترافيك اصفهان هستيم.
وي ساعات اجراي اين طرح را از ساعت 7 الي 13 و 16تا 20 اعلام كرد.

 



گازرساني به روستاي شهيد محمد بروجردي با حضور معاون رئيس جمهور

بروجرد-خبرنگاركيهان:
گازرساني به روستاي شهيد محمد بروجردي از توابع شهرستان بروجرد به بهره برداري رسيد.
براي گازرساني به روستاي شهيد محمد بروجردي كه در 15كيلومتري شهر بروجرد قراردارد، هفت كيلومتر خط انتقال و هشت كيلومتر خط شبكه داخلي و 260 انشعاب با صرف هزينه 500ميليون انجام شده است كه يك هزار و 550 نفر جمعيت اين روستا در قالب 424 خانوار از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.
درمراسم بهره برداري گازرساني به اين روستا، جليل بشارتي معاون اول رئيس جمهور و رئيس دفتر مناطق محروم، استاندار لرستان، معاون استاندار و فرماندار بروجرد، مسئولان شركت گاز و جمعي از مسئولان استاني حضور داشتند.
جليل بشارتي دراين مراسم اظهار داشت: عدالت گستري از جمله ويژگيهاي خدمات دولت است و دركنار افتتاح پروژه هاي بزرگ، پروژه هاي كوچك از اهميت فراواني برخوردار است.
وي درخاتمه تأكيد كرد: شهيد محمد بروجردي، ابوالفضل علمدار سپاه امام خميني(ره) بود و اين روستا بين 39هزار روستاي كشور شاخص است.

 



معرفي برترين هاي مسابقات قرآني ضيافت نور در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
ششمين دوره مسابقات قرآني ضيافت نور كاشان به كار خود پايان داد.
در اين دوره از رقابت ها 6 هزار و 244 نفر در مقاطع سني شكوفه ها، نوجوانان و بزرگسالان ويژه خواهران و برادران در رشته هاي عمومي و هنري به صورت حضوري و غيرحضوري شركت كردند.
رشته هاي عمومي اين مسابقات شامل رقابت هاي گروهي قرائت، حفظ، ترتيل خانوادگي و تفسير موضوعي (از كتاب30 آيه 30 قصص به مناسبت سال همت و كار مضاعف) و رشته هاي هنري شامل نقاشي، خوشنويسي، وبلاگ نويسي و طراحي پوسترهاي قرآني بوده و براي بخش ويژه نوجوانان رشته هاي ترجمه، مفاهيم و ترتيل در نظر گرفته شده بود.
در رشته عمومي گروهي در بخش برادران «مصطفي اصفهانيان» و «حميدرضا اسماعيليان» و در بخش خواهران «زينب تونه اي» و «زهرا جديدي» رتبه اول را كسب كردند و در رشته ترتيل خانوادگي برادران «مرتضي و علي صادقي» و در ترتيب خانوادگي خواهران «زهرا و فاطمه، علي محمدي» و در ترتيل خانوادگي مقطع مشترك اصغر و فاطمه صدوقي حائز رتبه اول شدند.در تفسير حضوري «ندا عباسي»، در ترجمه و مفاهيم نوجوانان مقطع زير 16 سال خواهران «زكيه رزاق زاده» و در رشته ترتيل نوجوانان مقطع خواهران «زينب تركي»، در رشته حفظ جزء 30 شكوفه ها «زهرا مختاري» و در رشته نقاشي شكوفه ها «مطهره پيوسته» به مقام اول رسيدند.در رشته قصه گويي قرآني در مقطع سني 5 تا 7 سال «كوثر خيامي» و در مقطع 7 تا 10 سال «بهاره پيرامون» اول شدند، «سارا باختر» در شعر سرايي قرآن و «احمد اسماعيلي» در رشته وبلاگ نويسي عنوان اول را به دست آوردند. ششمين دوره مسابقات قرآني ضيافت نور به همت سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان و با همكاري مراكز قرآني دارالقرآن سازمان تبليغات، نهاد قرآن، جامعه القرآن الكريم و مهد قرآن اين شهرستان برگزار شد.

 



حسينيه هيئت رزمندگان انديمشك افتتاح شد

انديمشك- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي حسينيه جديد هيئت رزمندگان و عاشقان ثار الله انديمشك افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
براي ساخت اين حسينيه كه در زميني به مساحت 1500 متر مربع و زيربناي 850 متر مربع در دو طبقه احداث شده، اعتباري بالغ بر 500 ميليون تومان از محل اعتبارات فرهنگي شهرستان و كمك هاي رياست جمهوري هزينه شده است.
در اين مراسم سردار علي اصغر گرجي، ماه محرم را ماه پيروزي خون بر شمشير و عرض ارادت خالصانه به ساحت مقدس اهل بيت دانست و گفت: كساني كه در هيئت هاي مذهبي و تكايا به عزاداران اباعبدالله الحسين خدمت مي كنند در حقيقت بهترين توشه را براي آخرت خود برمي دارند.سرهنگ مجيد سعدفرمانده سپاه پاسداران انديمشك نيز احداث اين حسينيه را گاهي مثبت در راستاي نشر معارف دين و گسترش فرهنگ و تفكر بسيجي دانست و ابراز اميدواري كرد با توجه به واقع شدن اين حسينيه در بهترين نقطه شهر شاهد برپايي مراسم شايسته اي نسبت به سنوات گذشته در دهه اول محرم در آن باشيم.

 



برپايي نمايشگاه و فروشگاه كتاب محرم در نيشابور

نيشابور- خبرنگار كيهان:
همزمان با ماه محرم نمايشگاه و فروشگاه كتاب با بيش از 5 هزار عنوان كتاب در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور برپا شد.
ذبيح الله ياري نژاد مسئول امور فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق عنوان داشت: از آنجا كه معجزه پيامبر اعظم(ص) و بزرگترين و ماندگارترين عنايت الهي به بشر كتاب قرآن كريم است و كتاب و كتابخواني براي ما مسلمانان بخصوص شيعيان از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد و در آموزه هاي اسلامي و ديني ما بر اهميت كتاب و كتابخواني بسيار تاكيد شده و در كشور ما تمامي مسئولان عالي رتبه نظام و اهالي فكر و انديشه خود اهل قلم و مؤلف بوده و در راستاي اين فرهنگ ماناي بشري كه كتاب مي باشد فعاليت چشمگيري داشته اند، محرم امسال اقدام به برگزاري نمايشگاه و فروشگاه كتاب با عنوان (كتاب، فرهنگ و توسعه) در محل فرهنگسراي سيمرغ نيشابور نموده ايم.
وي اظهار داشت: در اين نمايشگاه كه از 16 آذر لغايت 5 دي 89 هر روز صبح و بعدازظهر حتي روزهاي تعطيل برپا مي باشد و بيش از 5 هزار عنوان كتاب با موضوعات: كليات، فلسفه، روانشناسي، دين، علوم اجتماعي، علوم خالص، علوم عملي، هنر و سرگرمي، ادبيات، تاريخ و جغرافيا، كمك درسي و كودكان در معرض ديد عموم علاقمندان قرار خواهد گرفت.
وي تصريح كرد: در جهت حمايت از اقشار مختلف مردم در جهت ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني نيز تخفيف 15 تا 25 درصدي براي عموم در نظر گرفته شده است كه با خريد از اين نمايشگاه مي توانند از آن بهره مند شوند.

 



با حكم وزير كشور فرماندار جديد طبس معرفي شد

طبس-خبرنگاركيهان:
با حكم وزير كشور فرماندار سال هاي اول انقلاب پس از 27 سال دوباره به سمت فرمانداري طبس منصوب شد.
در مراسمي كه با حضور استاندار يزد، نماينده مردم طبس در مجلس شوراي اسلامي، ائمه جمعه شهرستان، خانواده هاي معظم شهيدان و ايثارگران، روحانيت، مسئولان دستگاه هاي دولتي برگزار شد، فرماندار جديد طبس معرفي شد.
گفتني است، فرماندار جديد طبس در بدو ورود به طبس ضمن زيارت آرامگاه شهدا و همرزمان خود در دفاع مقدس، مورد استقبال گروهي از خانواده معظم شهدا و ايثارگران و مردم ولايتمدار طبس قرار گرفت.
آقاي عزيز بهزادي علاوه بر تصدي پست هاي مديريتي در سمت هاي فرمانداري شهرستان ها و ادارات كل و مديركل امور جانبازان و ايثارگران كشور، برادر 2 شهيد است و نيز فرزند خود را تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

 



رئيس سازمان تبليغات اسلامي آمل: استفاده از آلات موسيقي در هيئت هاي آمل ممنوع است

آمل- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان تبليغات اسلامي آمل گفت: با هماهنگي به عمل آمده با نيروي انتظامي از بكارگيري آلات موسيقي در هيئت هاي مذهبي جلوگيري مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين قنبري افزود: متأسفانه در سال هاي اخير در برخي دسته جات دف و آلات موسيقي و شمايل در دسته جات عزاداري رايج شده كه با هماهنگي به عمل آمده با نيروي انتظامي هيئت ها بايد از اين موارد دوري كنند.
وي در خصوص حمل علامت گفت: با توجه به تأكيد مراجع و بزرگان علي الخصوص حضرت آيت الله جوادي كه اين علامت ها را آهن سرد ناميدند، حمل آنها بعد از پيام ايشان در شهرستان آمل نسبت به سال هاي گذشته بسيار كم شده است كه اميدواريم در سال جاري نيز شاهد كاهش چشمگير استفاده از علامت در هيئت هاي مذهبي باشيم.
حجت الاسلام قنبري با بيان اينكه 400 نقطه شهر آمل مجلس وضع و خطابه داير خواهد بود، اظهار داشت: در اين مدت قريب به 300 روحاني در مساجد و حسينيه هاي شهرستان حضور دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14