(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27  آذر 1389- شماره 19816

درباره اساسنامه هاي جديد خانه مطبوعات كشور
طي يك ماه باغ موزه دفاع مقدس همدان 40 هزار ديداركننده داشت
ايران در كيهان
بزرگترين پل خرپايي دوطبقه كشور راه لرستان و چهارمحال بختياري را باز مي كند
نيكوكاركاشاني هزينه آموزش حجاب در مدارس را تقبل كرد
برگزاري نشست روشنگري بسيج هنرمندان دهلراني
بانوي 125 ساله وراميني: زيارت خانه خدا تنها آرزوي من است
سلطان جاده هاي ايران از عشق به شلمچه گفت
فرماندار: خواست مردم نيشابور برگزاري همايش فضل بن شاذان است
گلايه استاندار كردستان از اجرايي نشدن مصوبات
مراسم توديع و معارفه معاونت فرهنگي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد



درباره اساسنامه هاي جديد خانه مطبوعات كشور

خانه هاي مطبوعات در استان ها به عنوان تشكيلاتي فرهنگي و صنفي است كه متوليان آن را دست اندركاران مطبوعات محلي و نمايندگان روزنامه هاي سراسري تشكيل مي دهند كه صرفا از طريق حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني به وضعيت اجتماعي، اقتصادي توسعه دانش و امنيت شغلي و حرفه اي و غيره دست اندركاران مطبوعات مي پردازد.
وجود خانه مطبوعات در استان ها به عنوان يك خانه امن و پناهگاه متوليان امر مطبوعات حركتي خوب و پسنديده و درستي است، اما اين كه طي اين سالها اين خانه ها توانسته اند به جايگاه واقعي خود دست پيدا كنند و وظيفه اصلي خود را دنبال كنند يا خير، سؤالي است كه بايد پاسخي براي آن پيدا كرد.
در معدود استان هاي كشور نظير اصفهان و كرمان طي سالهاي گذشته شاهد خانه هاي مطبوعات پويا و فعالي بوديم كه تا حدودي توانسته اند جايگاه و رسالت مطبوعات را در استان هاي مربوطه تقويت و هدف گذاري كنند، اما متأسفانه در بيشتر استان هاي كشور مانند يزد كه اولين خانه مطبوعات ثبت شده در كشور مي باشد و اين نگارنده نيز به عنوان يكي از اعضاي شوراي مركزي در آن فعاليت دارد، به دليل نبود امكانات و اعتبار و انگيزه مناسب كاري آنچنان كه شايسته و بايسته است نتوانسته به اهداف واقعي و تقويت جايگاه و پايگاه مطبوعات در استان اقدامات مؤثري انجام دهد.
تقويت و رشد و پويايي و تحرك خانه مطبوعات در وهله اول نيازمند اعتبارات كافي و حمايت هاي دستگاه هاي متولي امر نظير اداره ارشاد است تا بتوانند به وظايف اصلي خود نظير حل مشكلات صنفي و فراهم آوردن تسهيلات رفاهي براي اعضا، تاسيس و تقويت تعاوني هاي مصرف و مسكن، جلب و جذب حمايت هاي مالي و كمك هاي دولتي، برگزاري دوره هاي آموزشي و تكميلي و تدوين و اجراي برنامه هاي فرهنگي و... بپردازند و دغدغه هاي نبود اعتبار و امكانات نتواند فعاليت آنها را محدود سازد. طوري اعضاي اين خانه بايد به عنوان يك تشكل صنفي به سمت خودكفايي مالي و اقتصادي و غيره حركت كنند.
هر چند اين سخن به اين معنا نيست كه اعضا دست روي دست بگذارند و همه چيز را از دولت طلب كنند.
در اساسنامه جديد خانه هاي مطبوعات دو عضو جديد بعنوان نمايندگان اداره كل ارشاد و استانداري به اعضاي شوراي مركزي اضافه شده اند كه اين تغيير يك حركت مثبت تلقي مي شود و شايد عنوان شد كه خانه مطبوعات از استقلال خارج مي شود، اما حضور اين افراد مي تواند در ساماندهي، هماهنگي و تعامل اعضا كمك شاياني داشته باشد و ارتباط خانه مطبوعات را با اين دو دستگاه تقويت و حتي باعث شود تا خانه هاي مطبوعات در رديف بودجه استان ها قرار گيرد كه قطعا اين اتفاق بايد رخ دهد.
تغيير مدت فعاليت هيئت مديره خانه مطبوعات از 2 سال به 3 سال نيز يك حركت ارزشمند در اساسنامه جديد خانه مطبوعات است كه زمينه فعاليت بهتر و بيشتر هيئت مديره را براي دستيابي به اهداف مورد نظر فراهم مي سازد.
اما نكته اي كه شايد به عنوان يكي از نقاط ضعف اساسنامه بايد به آن اشاره داشت؛ پايين آوردن مدرك تحصيلي هيئت مديره است كه از فوق ديپلم به ديپلم تنزل پيدا كرده و اين مي تواند نقش نيروهاي تحصيلكرده در عرصه مطبوعات را به نوعي كم رنگ تر سازد.
محمدرضا حايري زاده
خبرنگار كيهان در يزد

 



طي يك ماه باغ موزه دفاع مقدس همدان 40 هزار ديداركننده داشت

همدان-خبرنگار كيهان:
در يك ماه نخست پس از افتتاح باغ موزه دفاع مقدس همدان، 40 هزار نفر از اقشار مختلف مردم از آن ديدار كردند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان همدان، اين باغ موزه در 15 آبان ماه سال جاري افتتاح شده و در اين مدت قشرهاي مختلف مردم استان و ديگر شهرهاي كشور از بزرگترين باغ موزه دفاع مقدس كشور ديدار داشتند.
بنابر همين گزارش، باغ موزه دفاع مقدس همدان جهت تبيين ارزش هاي دفاع مقدس و انتقال اين ارزش ها به نسل جديد كه جنگ را نديده اند ساخته شده است.
اين باغ موزه در زميني به مساحت بيش از 7 هكتار احداث شده است.

 



ايران در كيهان

بازديد از طرح هاي خوداشتغالي البرز
كرج- خبرنگار كيهان: معاونت خودكفايي و اشتغال كميته امداد استان البرز از بازديد و نظارت فني از تعداد 8هزار و 500 طرح خوداشتغالي طي 6ماهه اول سال جاري توسط اين نهاد خبر داد.
علي اصغر شيري در اين خصوص اظهار داشت: بر اين اساس در مدت مشابه سال گذشته از 6هزار و 100 طرح اشتغال و خودكفايي مددجويان بازديد و نظارت شد.
تبيين هدفمندي يارانه ها در بيرجند
بيرجند- خبرنگار كيهان: همايش سراسري دهياران شهرستان بيرجند با هدف تبيين قانون هدفمندسازي يارانه ها با حضور فرماندار بيرجند و جمعي از مسئولين شهرستاني برگزار شد. فرماندار بيرجند در اين مراسم نقش دهياران و همه مردم را در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كليدي خواند و افزود: قانون هدفمند كردن يارانه ها لازم الاجرا است و مردم با اجراي اين قانون بايستي جشن بگيرند.
تشكيل معاونت پيشگيري از جرم در اصفهان
بادرود- خبرنگار كيهان: رئيس ستاد حفاظت اجتماعي و معاون دادستان استان اصفهان در همايش سالانه رؤساي كلانتري ها و پاسگاه هاي فرماندهي انتظامي استان اصفهان اظهار داشت: متأسفانه مجازات ها بازدارنده نيستند و 40درصد از مجرمان سابقه دار مجدداً به زندان باز مي گردند.
علي نوريان از راه اندازي معاونت پيشگيري از جرم در دادسراهاي استان طي آينده اي نزديك خبر داد و گفت: به زودي برنامه هاي مدوني با تعامل نيروي انتظامي و ديگر دستگاه ها در زمينه پيشگيري از جرم در سطح استان اجرا مي شود.
گراميداشت ياد شهدا در بندر شهيد رجايي
بندرعباس- خبرنگار كيهان: طي مراسمي در مجتمع بندري شهيد رجايي ياد و خاطره 15 شهيد اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان و 4 شهيد سازمان بسيج مهندسين استان گرامي داشته شد. علي اكبر صفايي مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان در اين مراسم با گراميداشت ياد و خاطره شهداي اداره كل و سازمان بسيج مهندسين بر پيروي از راه و اهداف شهدا تأكيد كرد.
گردهمايي ائمه جماعات مساجد اصفهان
اصفهان- خبرنگار كيهان: گردهمايي ائمه جماعات مساجد و دستگاه هاي دولتي با حضور آيت الله حائري شيرازي و 600 نفر از روحانيون در محل سالن اجتماعات اداره كل تبليغات اسلامي استان اصفهان برگزار شد.
در اين گردهمايي آيت الله سيد يوسف طباطبائي نژاد نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان طي سخناني اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها را جزو ضروريات اقتصادي كشور دانست و گفت: اكثريت مردم ما مستضعف هستند كه با اجراي اين طرح سهميه بيشتري به آنها اختصاص داده مي شود و بيش از 60درصد مردمي كه پيش از اين يارانه استفاده نمي كردند، از آن استفاده مي كنند.
بهره برداري از يك مدرسه و سالن ورزشي
رحيم آباد- خبرنگار كيهان: با حضور نماينده مردم شهرهاي رودسر و املش در مجلس و مديران كل آموزش و پرورش و نوسازي مدارس گيلان و جمعي از مسئولين و مقامات محلي مدرسه راهنمايي 6كلاسه رحيم آباد و سالن ورزشي اين شهر افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
زمين مدرسه مذكور از سوي وراث مرحوم محمدتقي پردل به آموزش و پرورش رحيم آباد اهدا شده بود كه با صرف 6ميليارد و 600 ميليون ريال هزينه به بهره برداري رسيده است.
خريد ذرت و برنج از كشاورزان شوشتر
اهواز- خبرنگار كيهان: از ابتداي آغاز فصل برداشت شالي زارهاي شوشتر (اول آبانماه) تاكنون بيش از 850 تن شالي از شاليكاران شوشتري به نرخ توافقي توسط شبكه تعاوني روستايي شوشتر خريداري شده است.
رئيس اداره تعاون روستايي شوشتر همچنين از خريد توافقي 400 تن ذرت از كشاورزان اين شهرستان خبر داد و خاطرنشان كرد: قيمت ذرت به ازاي هر كيلوگرم 285 تا 290 تومان است كه 400 تن ذرت نيز با اين قيمت از كشاورزان شهرستان خريداري شد؛ اين قيمت به صورت توافقي بين كشاورزان و تعاون روستايي تعيين شده است.
آموزش پخت نان در اهواز
اهواز- خبرنگار كيهان: سرپرست مركز آموزش فني و حرفه اي آبادان از برگزاري يك دوره آموزش پخت نان براي نانوايان آباداني خبر داد. ارژكوه سرخ با اعلام اين خبر افزود: در اين دوره متصديان آرد و نان از 184 نانوايي شهري و روستايي با حضور در مركز فني و حرفه اي آبادان با چگونگي پخت نان صحيح آشنا شدند.
وي هدف از برگزاري اين طرح را آموزش نانوايان در راستاي طرح هدفمند كردن يارانه ها عنوان كرد و گفت: در صورت آزادسازي قيمتها همه به فكر توليد با كيفيت محصول خواهند بود و آموزش در اين زمينه نقش مؤثري خواهد داشت.
همايش عاشورا و بصيرت ديني در بندرعباس
بندرعباس- خبرنگار كيهان: همايش عاشورا و بصيرت ديني با حضور مقامات عالي استان و جمعي از هيئت هاي مذهبي استان هرمزگان در بندرعباس برگزار شد. مديركل تبليغات اسلامي هرمزگان در اين همايش گفت: اگر بخواهيم با ناامني ها، بي عفتي ها، منكرات و در واقع دستاوردهاي دشمن در زمينه توسعه و تقسيم منكرات مبارزه و از عواقب آن جلوگيري كنيم، بهترين فرصت محرم و عاشوراست كه برنامه هاي خود را حول محور بصيرت و آگاهي بخشي به مردم تدارك ببينيم.
نظارت بر جايگاههاي عرضه سوخت
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مدير پخش فرآورده هاي نفتي استان از نصب دوربين هاي مداربسته در اكثريت جايگاه هاي عرضه سوخت استان خبر داد.
احمد مرادي دبيركل مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان نيز همچنين از تشكيل تيم بازرسي متشكل از نمايندگان بخش هاي مختلف خبر داد و از دستگاههاي متولي خواستند با اين تيم همكاري نمايند. در ادامه مدير پخش فرآورده هاي نفتي استان اعلام كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون 47 فقره پرونده مربوط به اشخاص حقوقي تشكيل و متخلفين مبلغ 10ميليارد ريال جريمه شده اند.
افزايش پرداخت غيرحضوري در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: علي رمضاني معاون فروش و خدمات مشتركين شركت برق تبريز از افزايش 61درصدي پرداخت هاي غيرحضوري قبوض برق توسط مشتركان در شش ماه اول سال جاري خبر داد و گفت: با توسعه امكانات، زمينه اي فراهم شده است تا مشتركان پرداخت غيرحضوري قبوض را در اولويت قرار دهند.
وي در ادامه با اشاره به افزايش 20درصدي ميزان پرداختهاي غيرحضوري نسبت به همين زمان در سال گذشته افزود در شش ماه نخست سال با جذب بيش از 18هزار مشترك جديد تعداد مشتركان توزيع برق تبريز به 668 هزار مشترك افزايش يافته است.

 



بزرگترين پل خرپايي دوطبقه كشور راه لرستان و چهارمحال بختياري را باز مي كند

اليگودرز - خبرنگار كيهان:
با احداث بزرگترين پـل خرپايي دو طبقه كشور در روستاي چال فهره بخش بشارت اليگودرز ارتباط استانهاي لرستان و چهارمحال بختياري برقرار مي شود.
اجراي اين پل كه يكي از آرزوهاي ديرين مردم محروم بخش بشارت است، در سال 1387 با تلاش مقامات اين استان در دستور كار قرار گرفت و عليرغم كوهستاني بودن منطقه و فقدان راه مناسب براي ارسال تجهيزات در مدت زماني كوتاه اجرا شد.
رئيس اداره راه و ترابري اليگودرز گفت: اين پل كه دو برابر خرپاهاي معمولي ارتفاع دارد با وزن 230 تن، دهانه 81 مترو با هزينه اي بالغ بر 20 ميليارد ريال اجرا و قابليت تحمل محموله هايي با وزن 70 تن را داراست كه به زودي به بهره برداري خواهد رسيد.
حسيني افزود: فاصله شهرستان اليگودرز در استان لرستان تا شهرستان كوهرنگ در استان چهارمحال بختياري 115 كيلومتر است كه 6 كيلومتر از اين مسير در حوزه استان لرستان راه شكافي و بهسازي شده و با راه اندازي اين پل، ارتباط اين دو استان برقرار خواهد شد.
شايان ذكر است روستاي چال فهره با 70 خانوار جمعيت در بخش بشارت شهرستان اليگودرز واقع شده كه همواره اهالي براي عبور از رودخانه از وسايل سنتي (گرگر) استفاده مي كردند اما با اجراي اين پل مشكل آنها رفع خواهد شد.

 



نيكوكاركاشاني هزينه آموزش حجاب در مدارس را تقبل كرد

كاشان - خبرنگاركيهان:
نيكوكار كاشاني هزينه آموزش حجاب و عفاف در مدارس كاشان را مرا تقبل كرد.
حسينعلي حاجي، معاون استاندار و فرماندار ويژه كاشان دراين باره گفت: اخيرا به منظور آموزش بحث حجاب و عفاف در مدارس شهر قراردادي با مؤسسه ريحانه النبي قم به مبلغ بيش از 210 ميليون ريال بسته شد.
وي افزود: اين قرارداد به منظور اجراي طرح آزمايشي آموزش حجاب براي دختران مقطع سوم، چهارم وپنجم ابتدايي در 5 مدرسه منعقد و 20 درصد آن پرداخت شد.
وي اظهارداشت: 80 درصد مابقي اين طرح را يك فرد نيكوكار كاشاني تقبل و هدف خود از هزينه كردن اين مبلغ را آموزش ريشه اي اين طرح در مدارس دخترانه به منظور سالم سازي جامعه ذكر كرد.

 



برگزاري نشست روشنگري بسيج هنرمندان دهلراني

دهلران- خبرنگاركيهان:
نشست روشنگري بسيج هنرمندان دهلراني به همت بسيج هنرمندان در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دهلران برگزار شد.
در اين نشست فرمانده سپاه ناحيه دهلران طي سخناني از موفقيت هاي هنرمندان در سطح استان ايلام و كشور تقدير كرد و گفت: امروزه زبان هنر بهترين ابزار براي انتقال فرهنگ ايثار و شهادت به نسل جوان است. سرهنگ پاسدار اردشير اكبري افزود: از آنجايي كه دشمنان از طريق جنگ نرم و ناتوي فرهنگي به جنگ ايمان و اراده جوانان ما آمده است، مي طلبد هنرمندان ما با ايفاي روحيه شهادت طلبي نقشه هاي شوم دشمنان را نقش برآب كنند.
در اين نشست مسئول كانون بسيج هنرمندان نيز طي سخناني گفت: فعاليت بيشتر هنرمندان دهلراني در حوزه ترويج فرهنگ شهادت است و در اين راستا در جشنواره هاي مختلف كشوري عناوين خوبي كسب كرده اند. گفتني است در اين نشست تعدادي از هنرمندان دهلراني درباره مشكلات و تنگناهاي حوزه فرهنگ و هنر مطالبي بيان داشتند.

 



بانوي 125 ساله وراميني: زيارت خانه خدا تنها آرزوي من است

ورامين- خبرنگار كيهان:
بانوي 125 ساله وراميني راز طول عمر خود را بندگي خدا دانست و گفت: تنها آرزويم زيارت خانه خداست.
ننه خديجه كه ساكن يكي از روستاهاي ورامين است و حاضر نيست در شهر زندگي كند، در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: من از اول عمر تاكنون در روستا زندگي و از غذاهاي محلي بويژه لبنيات و سبزيجات بيشتر استفاده كرده ام. چرا كه سلامتي در غذاي ساده است. اگر يك ماه در خانه ما گوشت پيدا نشود اصلا ناراحت نمي شوم ولي امروز چنانچه در خانه اي گوشت پيدا نشود چه غوغايي برپا خواهد شد. آنان نمي دانند كه گوشت دشمن سلامتي انسان هاست.
وي رضايت والدين را يكي از علل طولاني شدن عمرش دانست و گفت: تاكنون به ياد ندارم كه پدر و مادرم را ناراحت كرده باشم. زماني كه رضاخان دستور كشف حجاب را داد ما چند ماه از خانه بيرون نيامديم چون پدرم گفته بود اگر چادر از سر ناموس من برداشته شود مرگ برايم واجب مي شود.
ننه خديجه با تاكيد بر اينكه عمر باعزت ارزش دارد گفت: عمر طولاني براي من ملاك نيست. ارزش براي من آن است كه بندگي خدا كرده باشم تاكنون از خدا نخواسته ام عمر طولاني به من عطا كند. عمر طولاني بدون عزت هيچ ارزشي ندارد. الان من مثل 50 سال گذشته عزت دارم و هرچه از عمرم مي گذرد، عزتم بيشتر مي شود. زيرا خدا را شاكرم و به همه احترام مي گذارم.
وي با تاكيد بر اينكه انسان بايد شاكر خدا باشد اظهار داشت: ما بنده خدا هستيم و هرچه داريم از خداست لذا بايد شاكر او باشيم. كفران نعمت عمر را كوتاه مي كند و روزي را كاهش مي دهد و بنده ها را از خدا دور مي سازد. در حقيقت ناشكري و ناسپاسي دشمني با خداست.
اين سالخورده ترين بانوي وراميني درباره تشكيل جمهوري اسلامي ايران گفت: همه عمر من يك طرف و آمدن امام خميني به كشور و تشكيل حكومت جمهوري اسلامي به يك طرف. در حقيقت اين 32 سال گذشته به اندازه هزار سال برايم ارزش دارد. زيرا شاهان خداشناس نبودند. از احمدشاه گرفته تا پسر رضاشاه. فقط به فكر خود و اطرافيانشان بودند. اما وقتي كه امام خميني به ايران آمد، گفت به فكر مستمندان باشيد.
ننه خديجه با بيان اينكه 8 فرزند 110 نوه، نتيجه و نبيره دارد گفت: ملت ايران هزاران شهيد براي حفظ اسلام و انقلاب داده اند و از خانواده من نيز چند نفر شهيد شده اند. اكنون مزار شهدا زيارتگاه مردم است.
وي در پايان درباره آرزويش گفت: خيلي دوست دارم به زيارت خانه خدا برويم و اين تنها آرزويم است.

 



سلطان جاده هاي ايران از عشق به شلمچه گفت

همدان- خبرنگار كيهان:
«حسن دائمي» دوچرخه سوار پيشكسوت همداني معروف به «مرد جاده ها» و «سلطان جاده هاي ايران»، كه اخيراً به مناسبت برگزاري كنگره سرداران، اميران، فرماندهان و 8هزار شهيد استان همدان، به رغم داشتن 75 سال سن، حدود 400 كيلومتر در استان خوزستان ركاب زد، با حضور در دفتر روزنامه كيهان در همدان، با خبرنگار ما به گفت وگو نشست.
وي ابتدا به لزوم زنده نگهداشتن ياد شهدا اشاره كرد و گفت: از مدت ها پيش تصميم داشتم به ياد شهداي گلگون كفن ايران و به ويژه استان همدان، مسيري را ركاب بزنم تا اينكه از برگزاري كنگره 8هزار شهيد استان در آبان ماه خبردار شدم و به ذهنم رسيد كه بهتر است برنامه خود را در ايام كنگره اجرا كنم.
دائمي افزود: در حال حاضر باتوجه به سن و سال و شرايط جسماني ام ركاب زدن طولاني برايم مقدور نيست و لذا تصميم گرفتم در استان مهد شهادت و دلاوري هاي رزمندگان يعني خوزستان ركاب بزنم و در محل شهادت بسياري از عزيزانمان حاضر شوم.
وي ادامه داد: به همين منظور كارم را از كربلاي ايران يعني شلمچه و از جايگاه شهداي گمنام اين منطقه در ميان استقبال گرم مردم و مسئولان محلي بويژه مسئول يادمان هاي كشوري آغاز كردم و با عبور از شهرهاي خرمشهر، آبادان، اهواز شوش، دزفول، انديمشك، به پادگان دوكوهه رسيدم كه حدود 400 كيلومتر مجموعاً با دوچرخه طي مسير داشتم.
وي در حالي كه اشك چشمانش را باراني كرده بود و بغض در گلويش، امان سخن گفتن نمي داد، از علاقه اش به شلمچه و خوزستان گفت و افزود: ياد شهدا در كربلاي ايران- شلمچه- واقعاً زنده مي شود، آنجا محل شهادت جواناني پاك است كه با هزاران اميد و آرزو، به خاطر حفظ دين و ميهن و ناموس ما جان باختند و من شلمچه و خرمشهر و مردمان عزيزش را دوست دارم كه ايستادند و فداكاري كردند و همه شهرهاي خوزستان همين گونه بودند، اما شلمچه محل ديگري است و قصه ديگري دارد، آنجا واقعاً عطر و بوي شهيدان را حس مي كني و گويي كه در همان نزديكي ها تمامي آنها حضور دارند و نظاره ات مي كنند و ناخودآگاه حال آدم دگرگون مي شود.
سلطان جاده هاي ايران خاطرنشان ساخت: شهدا رفتند و ما مانديم و هرچه داريم از خون پاك شهيدان است به خاطر جان فشاني ها و فداكاري ها و از جان و مال گذشتن هاي آنهاست كه اكنون با خيالي آسوده زندگي مي كنيم و من مي توانم چنين در جاده هاي امن خوزستان ركاب بزنم تا ياد و نامشان را زنده نگهدارم.
وي كه قبلا 3 بار مسير همدان به خوزستان را ركاب زده كه يك بار آن از همدان به فاو عراق در زمان دفاع مقدس و همراه با تيم دوچرخه سواري ايران و جهت ديدار با رزمندگان صورت گرفته است، به استقبال مردم خوزستان اشاره كرد و گفت: در سراسر خوزستان استقبال بسيار خوبي از من شد و سيماي استاني خبر ركاب زدنم را پخش كرد و مردم كه با چهره من آشنا شده بودند، هر جا مي رفتم ابراز محبت كرده و عكسم را مي گرفتند.
دائمي از مسئولان اداره كل تربيت بدني استان خوزستان و روساي تربيت بدني شهرهاي مسير خود تشكر كرد و اظهار داشت: خستگي براي مرد جاده و سلطان جاده هاي ايران معنا ندارد. هر زمان تصميم بگيرم، عازم مي شوم و باز هم ركاب مي زنم و تاكنون نيز مجموعاً 33هزار كيلومتر جاده هاي ايران را با دوچرخه طي كرده ام كه ركوردي بي نظير در كشور محسوب مي شود.
وي گفت: به عشق زيارت مولا امام رضا(ع) و خواهر گراميشان حضرت معصومه(س)، 14 بار مسير همدان- مشهد و 7 بار مسير همدان-قم را ركاب زده ام.
حسن دائمي از همسر و فرزندان و تك تك اعضاي خانواده اش به عنوان مشوقان اصلي اش در دوچرخه سواري ياد كرد و ادامه داد: از مديركل تربيت بدني استان همدان و نيز رئيس هيئت دوچرخه سواري متشكرم كه همواره حامي و پشتيبان و مشوق من بوده اند و در ركاب زدن اخيرم نيز مسئولان برگزاري كنگره شهداي استان تشويقم كردند كه از آنها نيز تشكر مي كنم.
وي در پايان از مسئولان كشور و استان خواست تا بيش از پيش حامي و مشوق ورزشكاران پيشكسوتي باشند و در آيين ها و مراسم هاي مختلف آنها را فراموش نكنند و به عنوان الگو به جوانان جامعه معرفي كنند.

 



فرماندار: خواست مردم نيشابور برگزاري همايش فضل بن شاذان است

نيشابور- خبرنگار كيهان:
برگزاري همايش بزرگداشت جناب فضل بن شاذان صحابي چهار امام شيعه، خواسته منطقي نخبگان و مردم نيشابور است.
سيدجلال هاشمي معاون استاندار و فرماندار در جلسه شوراي فرهنگ عمومي نيشابور اظهار داشت: تمام مستندات درخواستي شوراي فرهنگ عمومي به استان ارسال شده است.
وي از شوراي فرهنگ عمومي خراسان رضوي درخواست كرد براي برگزاري همايش بزرگداشت و چاپ و نشر آثار منتخب اين همايش حداقل 2 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يابد.
نايب رئيس شوراي فرهنگي نيشابور با تأكيد بر اينكه وظيفه دستگاه هاي بزرگ فرهنگي كشور است كه اين همايش را با اعتبارات لازم برگزار كنند، تصريح كرد: اگر قرار باشد اين وزارتخانه ها و سازمان ها براي برگزاري همايش بودجه اختصاص ندهند، پس براي چه چيزي مي خواهند بودجه بدهند.
در همين ارتباط نماينده خبرنگاران در شوراي فرهنگ عمومي نيشابور نيز گفت: شان فضل بن شاذان و پاسخ صحيح به انتظار 10 ساله نيشابوريان ايجاب مي كند كه همايش در سطح كشوري برگزار شود.
حامد صادقي با اشاره به مصوبه شوراي فرهنگ عمومي استان مبني بر برگزاري همايش به صورت استان افزود: به دليل اصول منطقي نبايد مانع پذيرش مطالب علمي افراد خارج از استان در اين مورد بود.
وي خاطرنشان كرد: بنا به شواهد موجود تعدادي از نخبگان نيشابوري و غيرنيشابوري تأليفات قابل ملاحظه اي در مورد بازشناسي اين صاحبه ائمه و فقيه و محدث بزرگ شيعي فراهم آورده اند كه مي تواند جبران خوبي براي زمان كم فراخوان علمي باشد و از اين بابت نگراني چنداني نبايد داشت.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد ساجدي رئيس اداره تبليغات اسلامي نيشابور اظهار داشت: در سال 79 جمعي از مسئولان شهرستان از جمله امام جمعه، فرماندار وقت و... ديداري با رهبر فرزانه انقلاب اسلامي داشتند كه ايشان بر برگزاري چنين همايشي تأكيد كردند.

 



گلايه استاندار كردستان از اجرايي نشدن مصوبات

سنندج- خبرنگار كيهان:
استاندار كردستان بر اجراي رهنمودهاي فرهنگي رهبر معظم انقلاب اسلامي در سفر 22 ارديبهشت ماه سال 88 به استان تاكيد كرد.
عليرضا شهبازي در ديدار با فعالان حوزه فرهنگ و هنر شهرستان سنندج از عدم تحقق عيني منويات رهبري به ويژه در حوزه فرهنگي ابراز تاسف كرد و افزود: متاسفانه برخي از مسئولان استاني از فرمايشات رهبري تنها در سخنراني و ارايه عملكرد خود بهره مي گيرند اما با گذشت حدود 19 ماه از وقوع اين سفر تاريخي هنوز منويات رهبري در بخش فرهنگي وجه عيني پيدا نكرده است.
وي به مشاور فرهنگي و اجتماعي خود دستور داد هرچه سريع تر كارگروه ويژه اي براي بررسي، تبيين و اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري با حضور فعالان حوزه فرهنگ و هنر اين استان تشكيل دهد.
شهبازي در تشريح دستاوردهاي فرهنگي اين سفر گفت: از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي زبان كردي سرمايه فرهنگي در كشور است و ما بايد براي حفظ و توسعه آن تلاش كنيم.
شهبازي با تاكيد بر اينكه در حوزه سياست هاي فرهنگي كشور حفظ هويت فرهنگي اقوام در صدر قرار دارد افزود: نگاه مسئولان نظام اسلامي بر محور توسعه زيرساخت هاي فرهنگي استان كردستان است اما متاسفانه اين نگاه از دريچه تنگ نظري برخي از مديران استان عبور نمي كند.
وي تصريح كرد: اعمال نظرهاي سليقه اي برخي از مديران فرهنگي فعلي و دوره هاي گذشته نبايد به حساب حاكميت گذاشته شود.
وي توسعه فرهنگ را زيربناي تحول اقتصادي، اجتماعي و سياسي در جامعه دانست و ابراز اميدواري كرد بااحياي همايش ها، كنگره ها و سمينارهاي فرهنگي و ادبي در استان چرخ استراتژي توسعه فرهنگي شتاب گيرد.
شهبازي ارتقاي سطح ريسك پذيري مديران و شكل گيري گفتمان فرهنگي را از مولفه هاي حوزه فرهنگ در استان ذكر كرد و گفت: نويسندگان و هنرمندان در تعامل با مديران فرهنگي نقش اساسي در تدوين راهبردهاي علمي و عملي اين گفتمان فرهنگي را دارند.
وي افزود: ما با استناد به نظرات كارشناسي فعالان ونخبگان حوزه فرهنگ مشكلات و موانع توسعه فرهنگي استان را در سطح خرد و كلان رصد مي كنيم و براي حل آنها راهكار قانوني ارايه مي دهيم.
در اين ديدار جمعي از هنرمندان، اديبان و اساتيد دانشگاه علل و عوامل موانع توسعه يافتگي در استان را تشريح كردند.

 



مراسم توديع و معارفه معاونت فرهنگي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد

اهواز- خبرنگار كيهان:
سرپرست دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: اشاعه علم همراه با تزكيه و تهذيب، از آرمان هاي جامعه اسلامي است.
حسن مروتي در مراسم توديع و معارفه معاونت فرهنگي اين دانشگاه؛ با اشاره به اينكه مسائل فرهنگي يكي از دغدغه هاي امروز كشور محسوب مي شود، خاطرنشان كرد: هم اكنون دانشگاه شهيد چمران اهواز به دليل كسب عناوين برتر از نظر فعاليت هاي فرهنگي و متعدد در ميان دانشگاه هاي مطرح كشور در اين حوزه شناخته شده و بارها مورد تشويق مجامع دانشگاهي و وزارت علوم قرار گرفته است.
وي افزود: بستر لازم براي حركت در راه پيشرفت فرهنگي فراهم است و اطمينان دارم با پتانسيل خوب معاونت فرهنگي دانشگاه مي توان گام هاي بلند و پايداري در اين عرصه برداشت.
سرپرست دانشگاه شهيد چمران با اشاره به اينكه اشاعه علم همراه با تزكيه و تهذيب، از آرمان هاي جامعه اسلامي است، تصريح كرد: شايد در بخش علم و تكنولوژي نسبت به كشورهاي جهان اول عقب تر باشيم اما آنچه دانشجويان و دانشگاه هاي ما را از آنها متمايز مي كند، امور فرهنگي است.
در ادامه مراسم مجتبي مقبل الحسين معاون پيشين فرهنگي دانشگاه گفت: در مدت تصدي پست معاونت فرهنگي، موفقيت هاي بسياري با همكاري مجموعه حاصل شد.
وي تشكيل معاونت فرهنگي و تفكيك معاونت هاي فرهنگي و دانشجويي از يكديگر را تجربه جديدي براي پرداختن بيشتر به مسائل فرهنگي در دانشگاه ها دانست و افزود: در اين برهه با يك فرصت و تهديد مواجهيم كه اگر اين تجربه مثبت باشد يك موفقيت ملي است و اگر با شكست و ناكامي همراه شود، شكست ملي در دانشگاه ها تلقي خواهد شد از اين رو لازم است همه تلاش خود را براي موفقيت در عرصه فعاليت هاي فرهنگي به كار بنديم.
همچنين معاون جديد فرهنگي دانشگاه در ادامه مراسم با ابراز خرسندي از بازگشت مجدد خود به جمع پرانرژي و گرم دانشگاه و دانشگاهيان گفت: تعيين چشم انداز و اهداف استراتژيك و برنامه هاي اجرائي در حوزه فرهنگ بسيار تعيين كننده و راهگشا است.
وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري درخصوص وظيفه نخبگان، تصريح كرد: نخبگان و فرهيختگان وظيفه دارند در هر مجموعه اي كه هستند نگذارند ارزش ها معكوس شود.
معاون فرهنگي دانشگاه بر لزوم مخاطب شناسي در كار فرهنگي اشاره كرد و گفت: اگر ندانيم مخاطب كارهاي فرهنگي كيست و او را نشناسيم، كار فرهنگي ما اثر معكوس خواهد گذاشت.
دكتر مخبر دزفولي بر تدوين سند راهبردي فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه براي 5 سال آينده با درنظر گرفتن همه مشكلات، محدوديت ها و كمبودها تأكيد كرد و افزود: بايد در اين نقشه راه، برنامه هاي سياسي، فرهنگي و كاربردي براي ما روشن باشد و اين سند به مثابه چراغ راهي براي معاونان و مديران فرهنگي آينده باشد.
گفتني است در پايان اين مراسم، از دكتر مقبل الحسين به پاس خدمات شايسته خود در معاونت فرهنگي و دانشجويي با اهداي هدايا و لوح تقدير سپاس گزاري شد و حكم دكتر مخبر دزفولي معاون فرهنگي دانشگاه به وي اعطا گرديد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14