(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27  آذر 1389- شماره 19816

پرمصرف ترين خودروهاي جهان
احساس بي تفاوتي نسبت به يكديگر تنهايي و خشونت مي آورد
پليس آگاهي: بلوتوث هاي خود را خاموش كنيد
از سوي قوه قضائيه اعلام شد
اسامي و كيفرخواست تعدادي از مفسدان اقتصادي



پرمصرف ترين خودروهاي جهان

كم مصرف ترين خودروها در جهان 2.3 ليتر در هر 100 كيلومتر مصرف سوخت دارند و در حالي كه نزديك به چهار سال از فراخوان بنياد ايكس پرايز براي توليد خودروهايي با مصرف حداكثر 2.35 ليتر بنزين در هر 100 كيلومتر مي گذرد، هفت گروه موفق شده اند حتي بهتر از استانداردهاي تعيين شده خودروهايي را توليد كنند .
در حالي كه تهران براي دو ميليون دستگاه خودرو ظرفيت دارد، 3.5 ميليون خودرو در آن تردد مي كنند. اين گفته رييس اسبق پليس راهنمايي و رانندگي است. اما موضوع فقط حجم بالاي خودروهاي موجود در پايتخت نيست، بلكه آنچه همه را نگران كرده، مصرف بالاي سوخت اين خودروها و آلايندگي شديد آن هاست .
به گفته سردار محسن انصاري، معابر تهران حداكثر براي تردد دو ميليون دستگاه خودرو گنجايش دارند و اين در حاليست كه همزمان با رشد توليد خودروسازان داخلي، تعداد خودروهاي در حال تردد در پايتخت به رقم بي سابقه 3.5 ميليون دستگاه رسيده است .
اما در حالي كه آلودگي شديد هواي تهران موضوع چندان تازه اي نيست، تعطيلي چندي پيش تهران به دليل شدت گرفتن آلودگي هوا بار ديگر موضوع مربوط به سهم خودروها از آلودگي هواي پايتخت را بيش از پيش مطرح كرد .
كارشناسان، خودروها و موتورسيكلت هاي تهران را يكي از عوامل اصلي آلودگي بالاي اين شهر مي دانند .
نگاهي به مصرف سوخت خودروهاي مختلف در كشور نشان مي دهد كه مصرف سوخت اغلب خودروهاي داخلي دو تا سه برابر خودروهاي خارجي است .
بر اساس آخرين آمار شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، ام. وي. ام چيني كم مصرف ترين خودرو سواري كشور در حال حاضر محسوب مي شود. البته تيراژ توليد اين خودرو در كشور بسيار پايين است .
بر اين اساس ام. وي. ام در مسير شهري 7.85 و در مسير اتوبان 4.57 و به صورت تركيبي 5.78 ليتر بنزين در هر 100 كيلومتر مي سوزاند كه در هر سه بخش، اين خودرو كم مصرف ترين محصول داخلي محسوب مي شود .
اما در مورد ساير خودروهاي سواري كشور، در مسير شهري تندر90 ايران خودرو و سمند مجهز به TU5 بعد از ام. وي. ام كم مصرف ترين خودروهاي سواري هستند .
در مسير اتوبان نيز سايپا 141 و پرايد صبا در رده هاي دوم و سوم قرار دارند و همين دو خودرو نيز در مسير تركيبي بعد از ام .وي. ام رتبه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند .
از محصولات ايران خودرو، كم مصرف ترين خودرو در مسيرهاي تركيبي، تندر90 اين شركت بوده و بعد از آن نيز سمند مجهز به TU5 و پژو206 هاچ بك قرار دارند .
همچنين در آخرين بررسي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، مشخص شد كه نيسان رونيز و ماكسيما همچنان پرمصرف ترين خودروهاي سواري كشور محسوب مي شوند. البته بايد در نظر داشت تيراژ توليد اين دو خودرو بسيار پايين است .
در زير ميزان مصرف سوخت هريك از خودروهاي سواري كشور در مسيرهاي سه گانه مشخص شده است .
مسير شهري :
ام .وي. ام (7.85)، تندر 90 ايران خودرو (8.98)، سمند مجهز به تي.يو.5 (9.07)، پرايد صبا (9.15)، تندر90 پارس خودرو (9.20)، سايپا 141 (9.22)، مگان 1600 سي سي (9.22)، پژو 206 صندوق دار (9.63)، پژو 206 هاچ بك (9.68)، مزدا3 (9.85)، جي .ان.تو اتوماتيك (11.57)، پژو روآ (11.67)، پژو پارس (12.15)، سمند معمولي (12.36)، سورن (12.53)، پژو405 (12.88)، زانتيا (13)، نيسان رونيز (13.97) و ماكسيما (14.41)
مسير اتوبان :
ام. وي. ام (4.57)، سايپا 141 (4.85)، پرايد صبا (5)، مگان 1600 سي سي (5.36)، پژو 206 هاچ بك (5.43)، تندر90 ايران خودرو (5.51)، سمند مجهز به تي.يو.5 (5.57)، پژو 206 صندوق دار (5.64)، تندر 90 پارس خودرو (5.66)، مگان 2000 سي سي (5.84)، پژو پارس (6.16)، پژو روآ (6.23)، مزدا 3 (6.37)، سمند معمولي (6.51)، سورن (6.63)، زانتيا (6.66)، جي.ان.تو اتوماتيك (6.74)، پژو 405 (6.88)، ماكسيما (7.95) و نيسان رونيز (9.39 ).
مسير تركيبي :
ام. وي. ام (5.78)، سايپا 141 (6.46)، پرايد صبا (6.52)، مگان 1600سي سي (6.78)، تندر90 ايران خودرو (6.79)، سمند مجهز به تي.يو.5 (6.86)، تندر 90 پارس خودرو (6.96)، پژو 206 هاچ بك (6.99)، پژو 206 صندوق دار (7.11)، مگان 2000سي سي (7.54)، مزدا 3 (7.65)، پژو روآ (8.23)، پژو پارس (8.37)، جي.ان.تو اتوماتيك (8.52)، سمند معمولي (8.66)، سورن (8.75)، زانتيا (8.99)، پژو 405 (9.09)، ماكسيما (10.33) و نيسان رونيز (11.08 ).
اما بد نيست كه بدانيم كم مصرف ترين خودروها در جهان 2.3 ليتر در هر 100 كيلومتر مصرف سوخت دارند و در حالي كه نزديك به چهار سال از فراخوان بنياد ايكس پرايز براي توليد خودروهايي با مصرف حداكثر 2.35 ليتر بنزين در هر 100 كيلومتر مي گذرد، هفت گروه موفق شده اند حتي بهتر از استانداردهاي تعيين شده خودروهايي را توليد كنند .

 



احساس بي تفاوتي نسبت به يكديگر تنهايي و خشونت مي آورد

مريم لشيني
با نگاهي اجمالي به اطرافمان در شهر بزرگي مانند تهران در مورد برخي از افراد به حقيقت تلخي پي مي بريم كه غيرقابل انكار است. اينكه چرا عده اي از افراد جامعه از برابر حوادث و مشكلاتي كه براي همنوعانشان رخ مي دهد بي تفاوت عبور مي كنند و درنگ چند لحظه اي آنان تنها براي ارضاي كنجكاوي هايشان است نه استمداد به يك نيازمند يا مصدوم.
چه بر سر جامعه ما آمده است. چرا تا اين اندازه از هم دور افتاده ايم؟
تاريخ گذشته ما پر از روايات و اشعاري است كه به دست گيري از مظلومان و دردمندان تأكيد داشته است اما امروزه رواج فرهنگ بي تفاوتي در حال همه گير شدن است فرهنگي كه بطور خزنده از غرب وارد كشور و خانواده هايمان شده است و باعث شده تا از زير بار مسئوليت هايمان شانه خالي كنيم.
براي ريشه يابي و بررسي اين وضعيت به سراغ متخصصان اجتماعي مي رويم.
دكتر غلامرضا عليزاده، محقق و جامعه شناس در رابطه با علل بي تفاوتي برخي انسان ها نسبت به ديگران مي گويد: در جوامع سنتي همه يكديگر را مي شناختند حتي با هم رابطه سببي و نسبي داشتند و به دليل شناخت هاي قومي و قبيله اي نوعي همبستگي در بين افراد جامعه به وجود مي آمد به طوري كه شناخت انسان ها نسبت به همديگر بر مبناي گزينه هاي اجتماعي، تاريخي و قومي شكل مي گرفت.
عليزاده در ادامه بيان مي كند: تعارض هاي فرهنگي، قومي و قبيله اي محيط زيستي سبب كشاكش ها، درگيري ها و مناقشات انسان نسبت به يكديگر مي شود. بنابراين بخشي از احساس بي تفاوتي گروهي از افراد در جامعه به دليل مهاجرت روزافزون روستائيان از حاشيه به مراكز تهران نشأت مي گيرد. اين جامعه شناس به تبيين علل بي تفاوتي و نبود وجدان برخي از افراد نسبت به يكديگر مي پردازد و مي گويد: روستائيان به شهر بزرگي مانند تهران مهاجرت كردند و چون در اين كلان شهر افراد يكديگر را نمي شناسند و داراي ارزش ها و هنجارهاي قومي متفاوتي هستند و با شيوه، ضوابط و هنجارهاي شهرنشيني انطباق ندارند به همين دليل بين دو شيوه زيستي و دو نظام هنجاري و ارزشي تعارض به وجود مي آيد و همه اين مسائل سبب مي شود كه افراد نسبت به يكديگر بي تفاوت باشند.
بخشي از اين بي تفاوتي و نبود وجدان جمعي از دوران كودكي نشأت مي گيرد؛ چون نوع بازي هايي كه امروزه براي كودكان خريداري مي شود صحنه هاي خشونت بار را برايشان تداعي مي كند ضمن اينكه رسانه هاي ديداري هم به دليل پخش توليدات خارجي كه متفاوت با فرهنگ جامعه ايراني است به نوعي درگيري و خشونت كشورهاي خارجي را به تماشاگران تلويزيون القاء مي كند و استمرار اين حركت ها از سوي رسانه هاي جمعي در سطح جامعه حس انسان دوستي را تضعيف كرده و بي حسي اجتماعي در جامعه نسبت به پديده ها در جامعه حكمفرما مي شود.
بنابراين هر چه شهر و جمعيت انساني افزايش مي يابد در نتيجه درگيري هاي اجتماعي ميان افراد گسترده تر و تماشاي صحنه هاي درگيري اين افراد در جامعه سبب نوعي بي حسي افراد نسبت به يكديگر مي شود. به عبارت ديگر كنترل اجتماعي هم از جريان اصلي خود خارج مي شود.
دكتر عليزاده با بيان اينكه اين احساس بي تفاوتي ميان انسان ها از خانواده نيز نشأت مي گيرد، و بيان مي كند: از آنجا كه خانواده ركن اصلي جامعه پذيري و فرهنگ پذيري است و خانواده هاي تهراني به صورت هسته اي و جدا از هم در يك خانه زندگي مي كنند و مادر و پدر هر كدام در خانه به فعاليت هاي روزمره كاري نيز مي پردازند، فرزندانشان كليه وقت خود را صرف اينترنت مي كنند به عبارت ديگر ديالوگ ها ميان افراد خانواده بسيار كم شده است و حتي برخي از افراد خانواده ها به كمك پاره اي از وسايل پيشرفته ارتباطي مانند موبايل كمتر با يكديگر به گفتگو مي پردازند. به عبارتي ارتباط كلامي ميان خانواده ها كاهش يافته، چون بخشي از فرهنگ پذيري و اجتماعي شدن از طريق ارتباط كلامي ميان والدين و فرزندان صورت مي گيرد كه در حال حاضر نيز اين ارتباط كاهش قابل توجهي داشته است. البته اين نكته را بايد بگويم كه ديالوگ هاي زنان و مردان در كانون گرم خانواده به 17 دقيقه تنزل پيدا كرده است. چون ارتباط كلامي و پر از واژه هاي عاشقانه و مهرورزي جاي خود را به اخبار تكان دهنده و استرس زاي شهري تبديل شده است.
دكتر عليزاده اظهار مي دارد: در شهرهاي بزرگي مانند تهران حتي خانواده هم به خوابگاه خانوادگي تبديل شده است بنابراين خانواده محل انتقال فرهنگ و ارزش هاست. زيرا در زمان قديم هم اين بنيان اصلي 9 كاركرد داشت. ولي خانواده به مانند گذشته كاركردهايشان را مانند حرفه آموزي، آموزش، تربيت، اجتماعي شدن، فرهنگ پذيري، همسريابي، و انتقال شغل از پدر به پسر، مادر به دختر را تغيير داده است و خانواده به مرور مرجعيت خود را از دست داده است و در حال حاضر گروه هاي مرجع مهارت آموزي و تربيت فرزندان در بيرون از خانواده شكل مي گيرد و در عين حال رابطه تعليم و تربيت به وسيله پدر و مادر به فرزندان كاهش يافته است.
دكتر كريمي نيا، روان شناس نيز در اين رابطه بيان مي كند: يكي از اختلالات رواني بي تفاوتي در فرد از جلوه هاي افسردگي فرد مي باشد كه از شكست هاي متعدد فردي در زندگي نشأت مي گيرد زماني كه فرد در مواجهه با برنامه هاي زندگي اش با مشكلات متعدد مواجه مي شود با توجه به احساس مكرر شكست نسبت به خود و انسان هاي پيرامونش بي تفاوت مي شود. چون يكي از مهارت هاي ارتباطي هوش هيجاني است. چون قدرت كنترل هيجان ها در زندگي بسيار مهم و ضروري است كه ما بايد بدانيم چه موقع بخنديم و چه مواقعي گريه كنيم يا نسبت به افراد جامعه و خانواده مان احساس مسئوليت كنيم؛ زيرا كنترل نكردن هيجان ها سبب پرخاشگري، عصبانيت و هيجان هاي بي مورد در جامعه مي شود. بنابراين زنان و مردان بايد هيجانات خود را هم در جامعه و خانواده كنترل كنند. به طور مثال: زماني كه فرد از خانه عبوس و ناراحت به محيط اجتماعي مي آيد اين ناراحتي و بدخلقي را به افراد جامعه و همكاران در محيط كار منتقل مي كند.
اين جامعه شناس خاطرنشان مي كند: در زمان قديم فقط پدر و مادر به فرزندان آموزش مي دادند ولي الآن اين ارتباط تعليم وتعلم دوسويه شده است. به عبارتي قدرت و اقتدار والدين نسبت به فرزندان كاهش يافته است. البته هنر جامعه شناسان اين است كه بتوانند براساس درجه اولويت بندي به طبقه بندي مسائل اجتماعي بپردازند و براساس برنامه ريزي ها كليه كمبودها را عملياتي و اجرايي كنند.
ميرركني، كارشناس ارشد علوم تربيتي علت اصلي دورماندن از ارزش هاي انساني را فاصله گرفتن از ماهيت هاي اصيل اسلامي و ايراني مي داند و مي گويد: متأسفانه امروزه بسياري از ما اصل خودمان را فراموش كرده ايم و با هجمه اي كه به لحاظ فرهنگي از كشورهاي بيگانه به ايران وارد شده است، برخي از افراد مي خواهند به طور كوركورانه از فرهنگ هاي بيگانه تقليد كنند و با توجه به اينكه بايدها و نبايدها در جامعه هاي مختلف متفاوت است در نهايت از فرهنگ ايراني و اسلامي دور شديم.
وي تأكيد مي كند؛ البته بايد بگويم انسان هايي كه در روستا زندگي مي كنند كمتر با هجمه هاي فرهنگي و فشارهاي روحي ناشي از اجتماع مواجه مي شوند پس كمتر برايشان اتفاق مي افتد كه دچار تنش هاي رواني شوند. ولي ما بايد قبول كنيم كه انسان در طول ساليان به لحاظ فطري تغيير نكرده است و برخي از اخلاقيات مانند دروغ گفتن، پايمال كردن حق ديگران و احساس بي تفاوتي در ميان انسان هنوز وجود دارد پس عوامل بيروني و محيطي سبب بروز اين مشكلات شده است. البته بخش ديگري از عوامل و مشكلات به ارتباط انسان ها با يكديگر مربوط مي شود. به طوري كه محيط زندگي ظرفيت اين تعداد از جميع را ندارد و اين عامل ها سبب بروز مشكلات اخلاقي و نبود وجدان جمعي در برخي از افراد مي شود. البته اين افراد جامعه را جايگاهي مي دانند كه براي رسيدن به هدفشان بايد حقوق و ارزش هاي انساني را زيرپا بگذارند و و قتي كه اين مشكلات از قبيل زيرپا گذاشتن ارزش هاي انساني و بي احساسي در جامعه افزايش مي يابد در نهايت اين افراد با بحران رفتاري مواجه مي شوند.
لازم به ذكر است ضايع كردن حقوق ديگران سبب فشارهايي رواني در افراد شده و اين رفتار در محيط كار و خانواده نيز تأثير بسزايي دارد.
كارشناس ارشد علوم تربيتي به عوامل بيروني در تبيين رفتارهاي نامناسب انساني اشاره مي كند و مي گويد: عوامل بيروني مانند آلودگي هوا، ترافيك موجب فشارهاي رواني مانند استرس و فراموش كردن وظايف انسان ها نسبت به هم در جامعه مي شود.
وي با ارزيابي كم رنگ شدن ارزش هاي انساني در جامعه مي گويد: ارزش هاي انساني با تربيت ديني ارتباط متقابلي دارد. متأسفانه دور شدن از سفارش هاي ديني در جامعه اسلامي و ايراني سبب دور ماندن انسان ها نسبت به يكديگر شده و اگر اين سفارش هاي ديني و اخلاقي راسرمشق زندگي قرار دهيم احساس رضايتمندي متفاوتي ميان افراد به وجود مي آيد.
راهكارهاي ارتقاي وجدان انساني در جامعه
دكتر عليزاده، جامعه شناس راهكار بازيابي ارزش هاي انساني را در جامعه، همگني محيط خانواده با محيط آموزشي مي داند و ادامه مي دهد: محيط خانواده مي بايست با محيط هاي اجتماعي و آموزشي هماهنگ باشد. چون در حال حاضر دوگانگي و تضاد ارزش ها و هنجارها در اين محيط هاي اجتماعي از قبيل خانواده و مدرسه و دانشگاه بسيار به چشم مي خورد كه باعث رفتار آنميك (آسيب اجتماعي) در جامعه مي شود.
لازم به ذكر است هر چه بتوانيم اين محيط ها را به هم نزديك كنيم به همان اندازه افراد در محيط هاي مختلف ارزش ها، هنجارها، فوايد و شيوه هاي رفتاري را بازسازي مي كنند و به همان اندازه فشار و استرس كاهش مي يابد. چون ميان محيط هاي اجتماعي مانند خانواده و آموزش تناقض وجود دارد به همين دليل فرد در محيط هاي مختلف دچار فشار و استرس مي شود و اين فشارهاي مختلف سبب ايجاد رفتارهاي عصبي و پرخاشگري در جامعه مي شود.
اين محقق به طور مثال تناقض ميان خانواده و محيط آموزشي را به فضاي گرم به سرد تشبيه كرده و مي گويد: مي بايست هنجارها و ارزشها را در جامعه به هم نزديك كنيم و مهندسي اجتماعي و فرهنگي را در جامعه به وجود آوريم.
دكتر كريمي نيا، روان شناس و استاد دانشگاه اظهار مي دارد: براي ارتقاي وجدان انساني و تقويت ارزش هاي انساني آموزش هاي لازم در خصوص خصيصه هاي ائمه و بزرگان به علت ارادت و علاقه مردم به بزرگان ديني سبب مي شود كه مردم از اين افراد و انسان هاي بزرگ سرمشق بگيرند و سعي كنند صفات نيك انساني را با وجود الگوهاي اجتماعي ارتقا دهند. البته رسانه هاي جمعي مانند صدا و سيما و تلويزيون، كتاب و روزنامه مي توانند الگوي مناسبي براي افراد در جامعه باشند به طور مثال در حادثه سيل پاكستان انسان هاي زيادي از تهران به اين مردم سيل زده كمك كردند. با شناسايي اين چهره ها به مردم و نشان دادن عمل خيرخواهانه مي توان اين الگوهاي انساني را به جامعه شناسانده و به مردم ارزش هاي انساني مانند ايثار، گذشت و از خود گذشتگي را آموزش داد.
گفتني است كه نوع تربيت فرزندان و تقويت فرهنگ اسلامي و ايراني اصيل سبب بازيابي اين فرهنگ در جامعه مي شود البته والدين بايد به فرزندانشان بياموزند كه در زندگي از بعضي خواسته هايشان بگذرند و به عبارتي مصالح و منافع جمعي را بر منافع فردي ترجيح دهند، چون تربيت فرزندان به كمك والدين رفتار اجتماعي و شخصيت هاي خاص را به وجود مي آورد. به عبارت ديگر تربيت شخصيت را مي سازد و شخصيت در عمل بروز مي كند. زمانيكه رسانه ها افراد برجسته فرهنگي و ديني را از قبيل نخبگان و چهره هاي فرهيخته به مردم نشان دهند و به تبليغ افرادي بپردازند كه تحقيقات علمي و يا اختراع خاصي انجام دادند در نهايت مردم با تبليغات و الگوسازي از اين چهره هاي فرهيخته مي توانند جنبه هاي نيك انساني را در خود ارتقا دهند.
اين روان شناس معتقد است: هرچه جامعه پيچيده تر باشد الگوها و شاخصه هاي كمك رساني در جامعه افزايش مي يابد. البته الگوهاي كمك رساني در افراد مختلف متفاوت است به طور مثال برخي افراد در جشن عاطفه ها شركت ميكنند و برخي ديگر به طور پنهاني به افراد نيازمند كمك مي كنند.
دكتر كريمي نيا خاطرنشان مي كند: الگوبرداري از چهره هاي فرهنگي و فرهيخته و كمك به ديگران سبب كاهش بي حوصلگي و احساس بي تفاوتي در جامعه مي شود و از فشارهاي زندگي مي كاهد.
شايان ذكر است در ادبيات ديني ما توصيه هاي فراواني در خصوص رفتار متناسب سفارش شده، چون ادبيات ديني بخشي از مفهوم تقوا در جامعه اسلامي است. دين سبب كنترل هيجان هاي منفي در افراد مي شود، زيرا آموزه هاي ديني در خصوص اخلاق انساني و اسلامي سبب ارتقاي رشد ارزش هاي انساني مي شود. به طور مثال الگوهايي مانند پيامبراكرم(ص) و نوع برخورد ايشان در تمام مراحل زندگيشان بسيار تأثيرگذار است و البته جاي تبليغ بحث هاي اخلاقي در رسانه هاي جمعي مانند صداوسيما و روزنامه ها بسيار كم است و همچنين روزنامه كيهان بايد ستوني را باز كند كه ويژگيهاي اخلاقي انسان ها به ديگران را آموزش دهد.
دكتر كريمي نيا، راهكارهايي را در خصوص تقويت صفات ارزش هاي انساني ارائه مي دهد و مي گويد: برگزاري آموزش هاي تخصصي به صورت گروهي و فردي در جامعه با بهره گيري از مهارت هاي خاص سبب ارتقاي صفات انساني مي شود. البته آموزش كنترل هيجان ها و آميزه هاي ديني در خصوص موضوعات مختلف اجتماعي و فرهنگي و ارائه الگوهاي ويژه مانند قهرمانان ملي فرهنگي، ديني و اخلاقي سبب تقويت روحيه وجدان جمعي مي شود.
اين كارشناس ارشد علوم تربيتي به جايگاه خاص ايمان در جامعه براي فرزندان اشاره مي كند و معتقد است: والدين مي بايست ايمان را به فرزندان آموزش دهند. چون با ايمان مي توان خيلي از مشكلات را در جامعه ارتقاء داد. ولي اين مسئله كه والدين چگونه ايمان را به فرزندان منتقل كنند بايد مورد بررسي قرار گيرد.
ميرركني خاطرنشان مي كند: زيرساخت هاي جامعه با جمعيت شهري منطبق نيست به همين دليل افزايش جمعيت در شهرهاي مختلف سبب فشارهاي رواني در جامعه مي شود.
وي اضافه مي كند: بايد جمعيت را در كلان شهري مانند تهران كم كنيم و يا تكنولوژي آنقدر افزايش پيدا كند كه فعاليت هاي روزمره با سرعت بيشتري پيش رود و سطح امكانات در جامعه را ارتقاء دهيم تا افراد براي رسيدن به حقوق خود حقوق ديگران را در جامعه پايمال نكنند.
ولي بايد به اين نكته اشاره كنم كه در هر جامعه اي بايد نگرش ها را مثبت كنيم كه افراد در حركت هاي اجتماعي و اخلاقي پيشقدم شوند. بنابراين تا مادامي كه الگوهاي بزرگي مانند پيامبران و ائمه اطهار در جامعه ما هستند مي توان ارزش هاي انساني را در جامعه ارتقاء داد.
ميرركني اضافه مي كند: بايد ارزش هاي اخلاقي، ديني و مذهبي در قالب فيلم، كتاب و صدا و سيما در جامعه گسترش يابد و تأمين كردن سازگاري محيط با رشد اجتماعي و اخلاقيات سبب ارتقاي وجدان انساني مي شود. البته افزايش ايمان و ارتباط با مبدأ اصلي سبب افزايش اعتماد افراد نسبت به يكديگر در جامعه است.
لازم به ذكر است بسياري از سؤال ها در ذهن ما بي جواب است كه چرا نسل قديم نسبت به ارزش هاي انساني مانند ايثار، گذشت، كمك به هم نوع ارزش و اهميت بيشتري قائل بودند ولي امروزه همگي به دنبال برطرف كردن خواسته هاي خود مي باشيم و كليه الگوهاي اخلاقي، مذهبي و فرهنگي را سرمشق زندگي قرار نمي دهيم.

 



پليس آگاهي: بلوتوث هاي خود را خاموش كنيد

معاون اجتماعي پليس آگاهي با تأكيد بر ناآگاهي افراد در زمينه هك موبابل اعلام كرد: براي جلوگيري از هك، بلوتوث تلفن همراه هميشه خاموش باشد.
سرهنگ عبدالله قاسمي گفت: هك موبايل به دليل ناآگاهي شهروندان به يك معضل تبديل شده و لازم است به توصيه ها و هشدار توجه كنند.
وي اظهار داشت: براساس ماده يك قانون جرايم رايانه اي؛ هر كس به طور غيرمجاز به داده ها يا سيستم هاي رايانه اي يا مخابراتي كه به وسيله تدابير امنيتي حفاظت شده است دسترسي يابد، به حبس از 91 روز تا يك سال يا جزاي نقدي از 5تا 20ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
سرهنگ قاسمي افزود: هك موبايل عمدتاً توسط بلوتوث انجام مي شود و هكرها از طريق هك كردن موبايل و با استفاده از روشن بودن بلوتوث گوشي مي توانند به تمامي اطلاعات شخص افراد دست پيدا كنند.
اين مقام پليس آگاهي گفت: هك موبايل در مكان هاي عمومي صورت مي گيرد، در اين مكان ها افراد با روشن كردن گوشي هاي موبايل اقدام به تبادل اطلاعات از جمله فيلم و موسيقي و غيره مي كنند كه فرصت را براي سودجويان و هكرها فراهم مي كنند.
سرهنگ قاسمي ضمن تأكيد بر رعايت نكات ايمني و توصيه ها براي جلوگيري از هك موبايل، افزود:
-بلوتوث موبايل هميشه خاموش باشد.
-از هندزفري هاي مجهز به تكنولوژي بلوتوث استفاده نكنيد.
-تنظيمات بلوتوث گوشي را به نحوي تنظيم كنيد كه براي دريافت فايل هاي ارسالي حداقل چند بار از آنها موافقت بخواهد.
-هنگام اتصال به اينترنت از طريق تلفن همراه بر روي لينك ها و پيام هاي نامطمئن كليك نكنيد.
معاون اجتماعي پليس آگاهي از شهروندان خواست تا عكس هاي شخصي، اطلاعات و... را در موبايل خود نگهداري نكنند و تأكيد كرد: متأسفانه بسياري از زنان عكس ها و فيلم هاي شخصي و خانوادگي را در موبايل خود دارند كه موجب بروز بسياري از مشكلات تلخ مي شود.
وي اظهار داشت: پرونده هايي در اين زمينه در پليس آگاهي تشكيل شده كه طي آن بدون اطلاع يا اطلاع افراد گوشي موبايل به سرقت رفته يا هك شده است و منجر به فاجعه مي شود.
سرهنگ قاسمي گفت: پس از هك موبايل يا سرقت آن، سودجويان با استفاده از اطلاعات موجود در آن اقدام به اخاذي با انتشار آن در اينترنت مي كنند. اين اقدام موجب هتك حيثيت و باعث لطمه به خانواده ها مي شود.
به گزارش فارس معاون اجتماعي پليس آگاهي از شهروندان و بويژه خانم ها خواست تا به هيچ عنوان عكس ها و فيلم هاي شخصي و خانوادگي خود را در موبايل نگهداري نكنند، اين اطلاعات بايد در مكاني امن نگهداري شود.

 



از سوي قوه قضائيه اعلام شد
اسامي و كيفرخواست تعدادي از مفسدان اقتصادي

به دنبال وعده رئيس قوه قضائيه مبني بر اعلام اسامي مفسدان اقتصادي در سايت قسط، مجتمع قضايي امور اقتصادي (قسط) اسامي تعدادي از مفسدان را اعلام كرد .
از سوي مجتمع قضايي امور اقتصادي (قسط) كيفر خواست و حكم قطعي تعدادي از پرونده هاي مفسدان اقتصادي به شرح زير اعلام شده است .
صدور كيفر خواست متهم به تحصيل مال نامشروع
به گزارش شعبه چهارم بازپرسي دادسراي امور اقتصادي، متهم اين پرونده كه يكي از نمايندگان سابق مجلس شوراي اسلامي بود به اتهام تحصيل مال از طريق نامشروع و اعمال نفوذ بر خلاف حق و مقررات و كسب وجوهي به صورت غيرقانوني مجرم شناخت و با موافقت سرپرست دادسرا كيفر خواست مجرميت وي را صادر نمود. براساس اين گزارش مبلغ چهار ميليارد و چهار صد و نود ميليون ريال (000/000/490/4 ريال) توسط متهم پرونده به صورت غير قانوني تحصيل گرديده است .
تحصيل مال از طريق نامشروع به ميزان 293/725/620/577 ريال
براساس گزارش سازمان بازرسي كل كشور متهم اين پرونده دراعتبارات اسنادي گشايش شده دربانك هاي ملي وسپه به صورت غير واقعي ذينفع شده است. در اين گزارش آمده است شعبه دوم بازپرسي دادسراي اموراقتصادي متهم پرونده را به اتهام تحصيل مال ازطريق نامشروع به مبلغ پانصد و هفتاد و هفت ميليارد و ششصد وبيست ميليون و هفتصد و بيست و پنج هزار و دويست و نود سه ريال (293/725/620/577 ريال ) مجرم شناخت .
تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ 517/790/567/154تومان
شعبه 69 دادگاه تجديد نظر استان تهران حكم قطعي متهمي داير بر تحصيل مال از طريق نامشروع به ميزان صد و پنجاه و چهار ميليارد و پانصد و شصت و هفت ميليون و هفتصد و نود هزار و پانصد و هفده تومان
(517/790/567/154تومان) را صادر كرد .
محكوم عليه با تشكيل شركت هاي صوري و با استفاده از فاكتورها و اسناد غير واقعي به صورت غير قانوني اقدام به اخذ مبالغ هنگفتي از چندين با نك نموده است .
بر اساس اين گزارش با اعلام شكايت اداره حقوقي بانكهاي ملي، سپه، ملت، صادرات كشاورزي، تجارت و رفاه كارگران پرونده اين متهم دردستور كار مجتمع قضايي امور اقتصادي قرار گرفت و با صدوركيفرخواست دردادسراي ويژه اموراقتصادي به شعبه 1192دادگاه عمومي تهران ارجاع و در نهايت شعبه 69 دادگاه تجديد نظر استان تهران راي صادره رابه صورت ذيل اصلاح وتاييد نمود: آقاي مهرداد صفري فرزند غلامعلي شغل ازاد به اتهام تحصيل مال از طريق نا مشروع به تحمل يازده ماه حبس تعزيري و رد مال به مبالغ سيصد و شصت و شش ميليارد و يكصد وچهل و شش ميليو ن و هفتصد و بيست و شش هزار پانصد وبيست و هشت ريال
( 528/726/146/366 ريال) به بانك ملت ، يكصد و هشتاد و نه ميليارد و هشتصد و پنج ميليون ودويست وسي ويك هزار ويكصد و چهل و دو ريال
(142/231/805/189 ريال ) به بانك صادرات ، ششصد و هفتاد و هفت ميليارد و هشتاد و سه ميليون ريال
( 000/000/083/677 ريال) به بانك ملي، هشت ميليارد و دويست و هفتاد ميليون ريال
( 000/000/270/8 ريال ) به بانك رفاه كارگران ، يكصد ونود و هشت ميليارد و سيصد و هفتاد و دو ميليون و نهصد و چهل و هفت هزار و چهار صد و نود وچهار ريال (494/947/372/198 ريال ) به بانك سپه ، نود و چهار ميليارد و پانصد ميليون ريال
(000/000/500/94 ريال ) به بانك كشاورزي ، محكوم شد .
محكوميت قطعي عاملان خريد و فروش امتيازات پتروشيمي
مستشاران شعبه 68 دادگاه تجديدنظر استان تهران حكم مجازات متهمين پرونده اي رادرمجتمع قضايي اموراقتصادي صادر كردند. براساس اين گزارش آقايان 1- رضا ياوري رامشه فرزند حسن ازحيث پرداخت رشوه به مبلغ سي ميليون ريال (000/000/30 ريال) به تحمل 60 ضربه شلاق تعزيري و ضبط مال ناشي از ارتشاء به نفع دولت و ازحيث اتهام درمعرض خريد و فروش قراردادن امتياز (محصولات پتروشيمي ) ــ موضوع صدر ماده 2 قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء و اختلاس وكلاهبرداري مصوب 1367 ـ به پرداخت جزاي نقدي به مبلغ چهل ميليارد ريال (000/000/000/40 ريال )درحق صندوق دولت محكوم شد.
2- غلامرضا شاه علي فرزند محمد ازحيث اتهام درمعرض خريد وفروش قراردادن امتياز (محصولات پتروشيمي) به پرداخت جزاي نقدي به مبلغ بيست و پنج ميليارد ريال
(000/000/000/25 ريال ) در حق صندوق دولت محكوم شد. 3- كاظم علي اورنگي عصر فرزند عباسعلي ازحيث اتهام درمعرض خريد و فروش قراردادن امتياز
( محصولات پتروشيمي ) به پرداخت جزاي نقدي به مبلغ هفت ميليارد ريال
(000/000/000/7 ) در حق صندوق دولت محكوم شد .
تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ 000/000/300 ريال
با اعلام شكايت اداره حقوقي بانك سپه اين پرونده دردستوركارمجتمع قضايي اموراقتصادي قرارگرفت وبا صدوركيفرخواست دردادسراي ويژه اموراقتصادي به شعبه 1193 دادگاه عمومي تهران ارسال شد و درنهايت منجربه حكم قطعي درشعبه 68 دادگاه تجديد نظراستان تهران شد .براساس اين گزارش آقاي يوسف كريمي فرزند رحيم به اتهام تحصيل مال ازطريق نامشروع به مبلغ سيصدميليون ريال(000/000/300ريال) ازبانك سپه به تحمل يكسال حبس تعزيري و رد مبلغ سيصدميليون ريال (000/000/300ريال) درحق بانك سپه محكوم شد .
اتهام كلاهبرداري به مبلغ پنج ميليارد و ششصدو پنج ميليون ريال
متهمان اين پرونده ي كلاهبرداري باثبت شركت هاي صوري وغيرفعال و باا ستفاده ازشناسنامه هاي جعلي وهويت هاي غيرواقعي اقدام به اخذ تسهيلات بانكي نموده وازاين طريق مبلغ پنج ميليارد و ششصدو پنج ميليون ريال (000/000/605/5 ريال) ازبانك صادرات كلاهبرداري نمودند. شعبه پنجم دادسراي امور اقتصادي باموافقت سرپرست دادسراي (ناحيه 22 ) قرار مجريت متهمين اين پرونده به اتهام كلاهبرداري صادر
نمود .
كارمند وزارت صنايع ومعادن به اتهام اخذ رشوه محكوم شد
بر اساس اين گزارش اداره كل حقوقي و قضائي معاونت اطلاعات اقتصادي وزارت اطلاعات پرونده اي مبني بر رشوه گيري كارمند وزارت صنايع و معادن ارسال كرده كه پرونده در دستور كار مجتمع قضائي قرار گرفت و پس از صدوركيفرخواست در دادسرا به شعبه 1193 دادگاه عمومي تهران ارسال و پس از صدور رأي بدوي جهت تجديدنظرخواهي به شعبه 68 دادگاه تجديدنظر ارجاع شد .
شعبه مذكور رأي صادره از سوي شعبه 1193 را اصلاح و تأييد نمود كه براساس اين گزارش آقاي احمد حجتي فرزند مسعود كارمند وقت وزارت صنايع و معادن به اتهام اخذ رشوه به مبلغ 10 ميليون تومان به تحمل يك سال حبس تعزيري، پرداخت جزاي نقدي معادل وجه ماخوذه، انفصال موقت از خدمات دولتي به مدت سه سال، ضبط مال ناشي از ارتشاء به نفع دولت و پرداخت يك ميليون تومان جزاي نقدي بدل از شلاق به دليل كهولت سن محكوم شد .
رأي صادره براساس ماده 188 قانون آيين دادرسي كيفري دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مصوب 1387 اعلام مي گردد .

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14