(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 دی 1389- شماره 19826

مجله تايم نقش حزب الله را در متحد كردن گروه ها ستود
برهان الدين رباني براي پيگيري مذاكرات صلح به اسلام آباد رفت
چها رسوي پنج قاره
حماس براي اتخاذ تصميم مشترك عليه صهيونيست ها فراخوان داد
گفت وگوي بشار اسد با سميرقنطار درباره مقاومت و مسائل منطقه
رئيس جمهور ساحل عاج پيشنهاد تقسيم قدرت را نپذيرفت
تظاهرات ضد صهيونيستي در غزه و اروپا به حمايت از مردم فلسطين
16 مجروح در انفجار دانشگاه بزرگ كراچي
حمايت اتحاديه ها و دانشجويان از گسترش اعتراض هاي ضددولتي در تونس
هلاكت75 تروريست در عمليات هماهنگ نيروهاي دولتي عراق
اخراج 2 ديپلمات اسپانيايي از روسيه
80 كشته و 100 مجروح در انفجار و ناآرامي نيجريه
البرادعي تغييرات در مصر را قريب الوقوع دانست
داسيلوا: سياست آمريكا تغيير نكرده است



مجله تايم نقش حزب الله را در متحد كردن گروه ها ستود

يك هفته نامه آمريكايي از نقش مثبت حزب الله در نزديك كردن گروه هاي شيعه و سني و پرهيز از بروز جنگ مذهبي در لبنان تجليل كرد.
هفته نامه تايم در گزارشي با پرداختن به تحولات لبنان نوشت، در زماني كه تنش هاي ميان شيعه و سني در لبنان در حال افزايش بود حزب الله تلاش كرد تا اين گروه ها را به يكديگر نزديك كند و در اين كار موفق شد.
تايم افزود، در حالي كه حزب الله براي از بين بردن اختلاف هاي ميان شيعيان و سني ها تلاش مي كرد اخباري مبني بر احتمال محكوم شدن برخي چهره هاي حزب الله در دادگاه حريري موجب شد تا مخالفان اين جنبش دست به كار شوند يا براي تضعيف آن اقدام كنند با اين حال حزب الله منصرف نشد و همچنان براي نزديكي شيعيان و سني ها تلاش مي كند كه بسيار ستودني است.

 



برهان الدين رباني براي پيگيري مذاكرات صلح به اسلام آباد رفت

«برهان الدين رباني» براي پيگيري گفت وگوهاي صلح ميان دولت كابل و طالبان، به پاكستان مي رود و با مقامات اسلام آباد ديدار مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس «شوراي عالي صلح» افغانستان به همراه برخي از اعضاي اين شورا، به پاكستان مي رود. شوراي عالي صلح كه 68 عضو دارد، توسط «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان تشكيل شده است.هدف راهبردي اين شورا تحت رياست رباني، مذاكره با سران ميانه رو طالبان و به نتيجه رساندن اين مذاكرات است.
رباني پس از منصوب شدن در اين منصب، به ديگر كشورهاي همسايه نيز سفر كرد.
خبر ديگر اينكه، شبكه تلويزيوني «سي.بي.اس» آمريكا، طرح مسئله عقب نشيني نيروهاي اين كشور از افغانستان را اقدامي نمايشي و سياسي دانست.

 



چها رسوي پنج قاره

فرار از افغانستان

روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگماينه نوشت، 9 سال بعد از شروع جنگ افغانستان سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به دنبال راه فراري از اين كشور است.
اين روزنامه افزود، ناتو در معرض خطر شكست قرار گرفته است و شعار اوباما مبني بر اين كه اين جنگ درست انتخاب شده و به پيروزي منتهي مي شود ديگر اعتبار ندارد.
گوانتانامو تعطيل نمي شود
كاخ سفيد اعتراف كرد كه زندان گوانتانامو به اين زودي تعطيل نمي شود.
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف نوشت، پس از گذشت دو سال از وعده رئيس جمهور آمريكا براي بسته شدن زندان گوانتانامو، سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد كه هنوز زمان زيادي تا بسته شدن اين زندان باقي مانده است.
روابط مخفي تونس و رژيم صهيونيستي
رژيم صهيونيستي و تونس براي ترجمه كتاب هاي عبري زبان به زبان عربي روابطي پنهاني برقرار كرده اند.
روزنامه هاآرتص چاپ رژيم صهيونيستي با اعلام اين خبر نوشت، تل آويو با چنين اقداماتي درصدد افزايش نفوذ خود در كشورهاي عربي و گسترش روابط با آنهاست.

 



حماس براي اتخاذ تصميم مشترك عليه صهيونيست ها فراخوان داد

سرويس خارجي-
جنبش حماس به منظور بررسي تشديد حملات رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه و رسيدن به توافقي در اين باره، نشستي با ديگر گروه هاي ملي فلسطيني برگزار مي كند.
«ايمن طه» از رهبران حماس در اين باره گفت، حماس در اين نشست از گروه هاي فلسطيني درخواست خواهد كرد كه منافع ملي فلسطيني ها را در اولويت قرار دهند و به يك راه حل توافقي براي مقابله با حملات رژيم صهيونيستي دست يابند.
وي افزود: بررسي وضعيت ميداني و تشديد حملات رژيم صهيونيستي در روزهاي اخير مهم ترين محور اين نشست خواهد بود و به جمع بندي ها و توصيه هاي مورد توافق عمل خواهد شد.
در روزهاي اخير حملات رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه شدت گرفته و در اين حملات شماري از شهروندان فلسطيني كشته و تعداد ديگر نيز زخمي شده اند.
در همين رابطه گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس به رژيم صهيونيستي درباره بحراني كردن اوضاع در نوار غزه هشدار داد.
ابوعبيده سخنگوي رسمي گردان هاي قسام در اين باره گفت: صهيونيست ها با آتش بازي نكنند چراكه پاسخ مقاومت كوبنده خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس ابوعبيد تاكيد كرد: دشمن صهيونيست به خوبي مي داند كه ما توان ايستادگي در برابر آن را داريم و پيام ما به خوبي طي روزهاي گذشته به دستش رسيده است، فقط بايد آن را با دقت و تامل بسيار آن رابخواند.
وي با اشاره به اينكه تهديدات مكرر رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه آنها را ذره اي به وحشت نخواهد انداخت و نخواهد ترساند، گفت: اگر دشمن صهيونيستي بر اين باور است كه جنگ ددمنشانه اين رژيم عليه نوار غزه ما را به وحشت انداخته، بايد بداند كه اين توهم و خيال باطلي بيش نيست و گذر زمان اين گفته ما را به اثبات خواهد رساند، چرا كه مقاومت اسلامي در غزه بسيار قدرتمند تر از گذشته است.
سخنگوي رسمي گردان هاي قسام گفت: تلاش ما اين است كه از بروز هرگونه جنگ و تجاوزي عليه ملت فلسطين جلوگيري كنيم، اما اگر جنگ را به ما تحميل كنند تا جايي كه در توان داريم مقاومت خواهيم كرد و صهيونيست ها بهاي سنگيني را در اين راه خواهند پرداخت.
جنبش حماس همچنين با انتشار بيانيه اي در دومين سالگرد جنگ رژيم صهيونيستي عليه غزه محاكمه خائنان به ملت و آرمان فلسطين را خواستار شد و از جنبش فتح خواست اگر عزم جدي براي آشتي و بازگشت به آغوش ملت را دارد، بازداشت هاي سياسي در كرانه باختري را متوقف كرده و تمامي بازداشت شدگان سياسي را آزاد كند.
در بيانيه حماس آمده است: مقاومت فلسطين و جنبش حماس هرگز حاضر به تسليم در مقابل دشمن صهيونيستي و به رسميت شناختن اين رژيم نخواهد شد و بمب ها و موشك ها باعث تضعيف اراده آزاد انديشان نمي شود.
«محمد الهندي» از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز ضمن بي اهميت توصيف كردن تهديدهاي صهيونيست ها آن را جنگ رواني دانست.
وي افزود: مقاومت حق ماست و ما آمادگي لازم براي مقابله با رژيم صهيونيستي را داريم.
الهندي تصريح كرد: عاملي كه باعث شد رژيم صهيونيستي به فكر اشغال غزه بيفتد دو ستگي فلسطيني ها و ضعف كشورهاي عربي و حمايت بين المللي است.
ساير رويدادها
¤ فهمي هويدي تحليلگر مشهور مصري گفت: آمريكا با توسل به مسئله فلسطين درصدد فريبكاري و بهبود چهره اخلاقي خود در جهان است.
¤ بيش از 800 نظامي صهيونيست با حمله به زندان نفحه، اسيران فلسطيني را كتك زدند.
¤ وزير خارجه رژيم صهيونيستي گفت: تشكيلات خودگردان فلسطين فاقد مشروعيت است.
¤ رئيس پارلمان فلسطين تصريح كرد: در سايه بازداشت هاي سياسي مصالحه اي صورت نمي گيرد.
¤ گزارش مراكز آماري فلسطين حاكي است به سبب سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي سالانه 7000 فلسطيني از خانه هايشان آواره مي شوند.

 



گفت وگوي بشار اسد با سميرقنطار درباره مقاومت و مسائل منطقه

رئيس جمهور سوريه در ديدار با سمير قنطار بر اهميت مقاومت و نقش آن در حمايت از لبنان تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه لبناني النهار، بشاراسد در اين ديدار درباره آخرين تحولات لبنان و منطقه با قنطار رايزني كرد.
بشاراسد در اين ديدار تاكيد كرد، نقش مقاومت در حمايت از امنيت و ثبات لبنان و مقابله با هرگونه خطرهاي احتمالي ضروري است.
وي همچنين گفت، تفكر مقاومت اساسا بر پايه باز گرداندن حقوق ملت هاي عربي به آنها بنا شده است.
سمير قنطار كه 30 سال در زندان هاي رژيم صهيونيستي اسير بود نيز در اين ديدار از نقش سوريه در حمايت از مقاومت قدرداني كرد و اظهار داشت براي ايجاد صلح و ثبات در منطقه وجود مقاومت ضروري است.
قنطار در اين ديدار يك نسخه از كتاب خود تحت عنوان «داستان من» كه در مورد دوران اسارت و مقاومت نوشته شده به بشار اسد اهدا كرد.
از سوي ديگر، منابع آگاه نزديك به بشار اسد اعلام كردند كه دمشق و رياض به توافقات نهايي در مورد سرنوشت پرونده ترور رفيق حريري نزديك شده اند و تنها دليل تاخير در اعلام نتايج اين توافقات، بيماري ملك عبدالله پادشاه عربستان و بستري شدن وي در آمريكا بوده است.
به گفته اين منابع، اسد در خلال مذاكراتش به طرف سعودي گفته است اگر مي خواهيد لبنان قوي وجود داشته باشد، راي دادگاه حريري را رد كنيد و از صدور آن جلوگيري به عمل آوريد.
منابع مذكور همچنين اعلام كردند كه اسد در ابتداي هفته جاري نيز مكالمه طولاني با پادشاه عربستان در بيمارستان محل اقامت وي در نيويورك داشته و پس از اين مكالمه بود كه سعدالدين حريري به سرعت راهي آمريكا شد تا ديداري حضوري با پادشاه عربستان داشته باشد و از آخرين توافقات صورت گرفته ميان دمشق و رياض باخبر شود.
به گفته اين منابع با نهايي شدن توافق هاي صورت گرفته ميان دمشق و رياض در آينده اي نزديك قرار است «امير عبدالعزيز» فرزند عبدالله با سفر به سوريه اين توافقات را نهايي كند.
خبر ديگر اينكه دستگاه امنيتي لبنان با همكاري و هماهنگي حزب الله موفق شد يك شبكه جاسوسي جديد رژيم صهيونيستي را شناسايي و خنثي كند.

 



رئيس جمهور ساحل عاج پيشنهاد تقسيم قدرت را نپذيرفت

اتحاديه آفريقا در تازه ترين تلاش خود براي حل بحران ساحل عاج، پيشنهاد تقسيم قدرت را به رئيس جمهور كنوني اين كشور داد، اما وي آن را نپذيرفت.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري «شين هوا»، مقامات اتحاديه اروپا، تنها راه برون رفت از بحران ساحل عاج را برخورداري از راه حل صلح آميز مي دانند.«ژان پينگ» رئيس اتحاديه آفريقا، روز دوشنبه حمايت خود را از فعاليت هاي كميسيون بررسي بحران سياسي ساحل عاج به رياست سه نفر از روساي جمهور كشورهاي آفريقايي اعلام كرد.
به گفته پينگ، كميسيون اتحاديه آفريقا در چارچوب وظايف محوله از سوي شوراي صلح و امنيت و از طريق برقراري تماس هاي ديپلماتيك براي به دست آوردن راه حل صلح آميز فوري براي رفع مشكلات و بحران كنوني ساحل عاج تلاش مي كند.
شبكه خبري الجزيره نيز در گزارشي اعلام كرد: روساي جمهور سه كشور غرب آفريقا با هدف متقاعد كردن لوران گباگبو از قدرت رهسپار ساحل عاج خواهند شد، در صورت نپذيرفتن پيشنهاد آنها، فشارها افزايش خواهد يافت و ممكن است به حد حمله نظامي برسد.
اين در حالي است كه گباگبو در واكنش به خط و نشان هاي كشورهاي همسايه هشدار داد؛ تقسيم قدرت با رقيبش راه حل مناسبي براي بحران فعلي در ساحل عاج محسوب نمي شود و دخالت نظامي نيز به جنگ داخلي تمام عيار منجر خواهد شد.
رئيس جمهور خود خوانده ساحل عاج گفت: فرانسه و آمريكا به سازمان ملل، اتحاديه آفريقا و رهبران آفريقايي فشار مي آورد تا وي را از قدرت بركنار كنند.
در زمينه رويدادهاي داخلي، تلويزيون «اس اي بي سي» آفريقاي جنوبي به نقل از شاهدان عيني از حمله خمپاره اي به سفارت نيجريه در ابيجان خبر داد.
اين حمله كه تلفات جاني در برنداشت، پس از آن اتفاق افتاد كه سران كشورهاي شرق آفريقا، به رهبري «جانان گودلاگ» رئيس جمهور نيجريه از گباگبو خواستند براي پايان دادن به بحران، از قدرت كنار برود.
از سوي ديگر، شماري از افراد از جمله برخي نيجريه اي هاي مقيم ساحل عاج با برپايي تجمعي در ابيجان، خشم خود را از تهديدات گروه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا عليه گباگبو و تهديد به استفاده از زور عليه وي نشان دادند.
در همين حال ناظران مسائل آفريقا بر اين باورند در صورتي كه جنگ در ساحل عاج اتفاق بيفتد با توجه به تنوع قومي و قبيله اي و نژادي در منطقه، اين كشور و همسايگان آن با بحران واقعي روبه رو خواهند شد.
آخرين گزارش ها از ساحل عاج حاكي است، مردم اين كشور، روز دوشنبه دعوت «حسن واتارا» نامزد ناكام رياست جمهوري و احزاب مخالف براي برگزاري اعتصاب گسترده را ناديده گرفتند.
«فضل عبدالرزاق» خبرنگار شبكه تلويزيوني الجزيره در گزارشي با اشاره به ادامه نزاع بر سر قدرت در ساحل عاج خاطرنشان كرد: در پايتخت ساحل عاج توجهي به درخواست «حسن واتارا» براي اعتصاب از سوي مردم نشان داده نشد و اكثرا اين دعوت مخالفان دولت را تلاشي براي بر هم زدن امنيت و ثبات كشور مي دانند.پيش از اين حسن واتارا طي پيامي خواستار اعتصاب عمومي در ساحل عاج شده بود و خاطرنشان كرده بود، اعتصاب بايد تا زماني كه گباگبو قدرت را رها كند، ادامه يابد.

 



در سالگرد جنگ 22 روزه برگزار شد
تظاهرات ضد صهيونيستي در غزه و اروپا به حمايت از مردم فلسطين

فلسطيني هاي ساكن غزه با برپايي تظاهرات گسترده در اين منطقه و آتش زدن پرچم آمريكا و اسرائيل انزجار خود را به نمايش گذاشتند.
به گزارش خبرگزاري قدس، در اين تظاهرات كه به مناسبت دومين سالروز جنگ 22 روزه در غزه برگزار شد شهروندان غزه اي با سر دادن شعارهايي از جمله، «تسليم نخواهيم شد»، «مقاومت پيروز است»، «فلسطين سرزمين من است» و «من فلسطين را با هيچ كجاي دنيا عوض نخواهم كرد» پرچم هاي آمريكا و اسرائيل را لگدمال كردند و سپس به آتش كشيدند. در اين تظاهرات كه به دعوت حماس، جهاد اسلامي و ديگر گروه هاي فلسطيني برگزار شد حضور فلسطيني هاي ساكن غزه بسيار چشمگير بود. كودكان فلسطيني نيز در حالي كه پلاكاردهايي در دست داشتند روي آن نوشته شده بود. «محاصره غزه را پايان دهيد»، «كشتار كودكان را پايان دهيد»، «بگذاريد كودكان زندگي كنند» در اين تظاهرات شركت داشتند. همزمان با برپايي تظاهرات فلسطيني ها در غزه و كرانه باختري هزاران نفر از شهروندان بلژيكي حامي فلسطين در بروكسل پايتخت اين كشور و مقر دايمي اتحاديه اروپا تظاهرات كردند و ياد و خاطره شهداي فلسطيني اين جنگ را گرامي داشتند.تظاهركنندگان در حالي كه پرچم هاي فلسطين را در دست داشتند شعارهايي را در حمايت از فلسطين و در محكوميت تجاوزگري صهيونيست ها سر دادند. شركت كنندگان در اين تظاهرات همچنين حمايت خود را از مقاومت ملت فلسطين اعلام و تأكيد كردند كه همه اسيران فلسطيني در بند صهيونيست ها بايد آزاد شوند.
تظاهركنندگان خواستار به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطين بر بام نهادها و مؤسسات اروپايي و بين المللي در بروكسل شدند تا نشان دهنده حمايت از مقاومت فلسطين باشد.شهروندان بلژيكي در اين تظاهرات حمايت خود را از جنبش جهاني تحريم اسرائيل و خروج سرمايه هاي خارجي از فلسطين اشغالي و اعمال تحريم عليه تل آويو اعلام كردند.
صدها نفر از شهروندان حامي فلسطين در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي، در لندن تجمع كرده و با سر دادن شعارهاي ضدصهيونيستي خواستار اخراج سفير اين رژيم از انگليس و مقابله با سياست هاي نژادپرستانه اسرائيل شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه پرچم هاي فلسطين در دست داشتند اعلام كردند تا زماني كه سياست هاي جنايتكارانه رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين ادامه داشته باشد اين تظاهرات هميشگي خواهد بود. تظاهرات مشابهي هم به طرفداري از ملت فلسطين به ويژه اهالي بي گناه غزه و محكوميت رژيم صهيونيستي در ايتاليا، فرانسه، تركيه صورت گرفت و تظاهركنندگان ضمن گراميداشت ياد و خاطر شهداي غزه خواستار اعمال فشار جامعه جهاني بر رژيم صهيونيستي براي توقف جناياتش شدند.

 



16 مجروح در انفجار دانشگاه بزرگ كراچي

انفجار بمب در دانشگاه اصلي شهر كراچي پاكستان، 16 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، محوطه دانشگاه اصلي شهر كراچي ديروز شاهد انفجار بمب بود كه بر اثر آن، 16 نفر زخمي شدند. «جنبش متحد قومي» كه در كراچي هواداران زيادي دارد، در واكنش به اين انفجار و حملات تروريستي ماه هاي اخير در اين شهر، اعلام كرد كه از ائتلاف با حزب حاكم خارج مي شود. ديروز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي نيز منطقه اي را در وزيرستان شمالي هدف حملات موشكي قرار دادند و هفت غيرنظامي را كشتند. حملات مشابه آمريكايي ها در دوشنبه گذشته نيز 18 كشته در ميان غيرنظاميان بر جاي گذاشته بود.

 



حمايت اتحاديه ها و دانشجويان از گسترش اعتراض هاي ضددولتي در تونس

صدها تن از مسئولان اتحاديه هاي صنفي تونس به همراه تعدادي از دانشجويان با تجمع مقابل اتحاديه مركزي اصناف در پايتخت نسبت به سركوب تظاهرات مردمي در غرب اين كشور اعتراض و همبستگي خود را با آنان اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين تجمع كه بيش از 400 تن از روساي اتحاديه هاي صنفي حضور داشتند، معترضان با حمل شعارهايي كه بر روي آنها نوشته شده بود، حكومت ننگت باد، استبداد نه، آزادي آري و كار حق هر تونسي است، نسبت به خشونت هاي پليس و نيروهاي امنيتي در استان «سيدي بوزيد» در غرب اين كشور اعتراض كردند.
بر پايه اين گزارش، تظاهركنندگان كه براي دومين روز متوالي در پايتخت تونس دست به تظاهرات زده اند، هنگامي كه قصد راهپيمايي به سوي كاخ رياست جمهوري را داشتند، با شليك گاز اشك آور از سوي پليس متفرق شدند.
در شهر «سيدي بوزيد» در 265 كيلومتري پايتخت تونس كه براي دومين هفته پياپي دچار ناآرامي هاي خشونت باري شده است نزديك به 200 نفر از رهبران سنديكاها و اتحاديه هاي كارگري و صنفي در مقابل سازمان امنيت اين شهر تجمع كرده و خواستار آزادي افراد بازداشت شده از سوي نيروهاي امنيتي شدند.
همچنين درگيري هاي شديدي بين تظاهر كنندگان معترض به بيكاري در شهر «جلمه» در 35 كيلومتري سيدي بوزيد با ماموران گارد ملي روي داد كه هنوز آماري از تلفات مالي و جاني آن مخابره نشده است.
تونس كه در ميان كشورهاي عربي با 14 درصد آماري بيكاري، داراي بيشترين جمعيت بيكار در منطقه است، هم اكنون با معضل بزرگي مواجه است كه براساس آن اكثريت تحصيلكردگان آن مجبور به تن دادن به كارهاي پست براي ارتزاق شده اند و همين امر نارضايتي هاي فراوان اجتماعي و سياسي را در غرب كشور كه فقيرترين نقطه آن است به وجود آورده است. از سوي ديگر، حزب حاكم و چند حزب موافق دولت با صدور بيانيه اي نارضايتي خود را از پوشش خبري الجزيره از حوادث غرب اعلام و خواستار تعطيلي دفتر اين شبكه خبري در تونس شدند.

 



هلاكت75 تروريست در عمليات هماهنگ نيروهاي دولتي عراق

نيروهاي امنيتي دولت عراق طي يك عمليات ضدتروريستي گسترده در مناطق شمالي و غربي اين كشور، 75 شبه نظامي وابسته به القاعده را كشتند و52 نفر ديگر را زخمي كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، منابع امنيتي عراق اعلام كردند نيروهاي دولتي طي دوشنبه با انجام عمليات هماهنگ در استان هاي الانبار و كركوك و شهر بعقوبه، 75 شبه نظامي وابسته به القاعده را كشتند و 52 تن ديگر را نيز زخمي كردند. به گفته اين منابع، در عمليات گسترده فوق، 71 مظنون، از جمله 11 مسئول القاعده توسط نيروهاي امنيتي عراق دستگير شدند. نيروهاي امنيتي عراق با انجام اين عمليات گسترده، عملا نشان داده اند كه نيازي به حضور اشغالگران آمريكايي در كشور خود ندارند. شهادت چهار نيروي امنيتي و يك افسر عراقي در الانبار و يك افسر ديگر نيز در بعقوبه و همچنين، به آتش كشيده شدن 12 خودرو شخصي در الانبار بر اثر عمليات انتحاري در الانبار، از ديگر رويدادهاي ديروز عراق بود. راننده شخصي نايب رئيس دوم مجلس عراق نيز ديروز توسط افراد ناشناس در مركز بغداد ترور شد.
رئيس جديد ائتلاف اتحاد ملي
اعضاي فهرست ائتلاف «اتحاد ملي عراق» در نشست شب سه شنبه خود، «ابراهيم جعفري» نخست وزير اسبق را به عنوان رئيس اين ائتلاف برگزيدند. در نشست فوق، «نوري مالكي» نخست وزير، «احمد چلبي»، رئيس حزب كنگره ملي و سران جريان «صدر» حضور داشتند. البته «سيد عمار حكيم» رئيس مجلس اعلا و «عادل عبدالمهدي» از شخصيت هاي ديگر اين مجلس، در نشست فوق حضور نداشتند.
پس از اين، «سيد عبدالعزيز حكيم» رياست «ائتلاف ملي عراق» را بر عهده داشت كه در واقع، معادل همان «اتحاد ملي عراق» كنوني است.
اين فهرست 159 كرسي از 325 كرسي مجلس عراق را در اختيار دارد و بزرگترين فراكسيون مجلس به شمار مي رود.
ساير رويدادها
¤ مسعود عدي، نوه صدام، ارث پدر و پدر بزرگش را از دولت عراق مطالبه كرد.
¤ داود اوغلو، وزير خارجه تركيه، به زودي از شهرهاي كربلا و نجف ديدن مي كند. نخست وزير تركيه نيز اوايل بهمن به بغداد مي رود.
¤ «محمد شياع السوداني» وزير حقوق بشر عراق، اقدام عربستان در صدور حكم اعدام براي 40 عراقي به اتهامات واهي و بدون دلايل محكمه پسند را محكوم كرد.

 



مسكو مقابله به مثل كرد
اخراج 2 ديپلمات اسپانيايي از روسيه

سرويس خارجي-
مسكو در واكنش به اخراج دو ديپلمات خود از مادريد، دو ديپلمات اسپانيايي را اخراج كرد.
به نوشته پايگاه اينترنتي صداي روسيه به نقل از يك روزنامه اسپانيايي، مسكو روز بيست و چهارم دسامبر دو ديپلمات اسپانيايي را از خاك خود اخراج كرد. اين اقدام واكنشي به اقدام دو ماه پيش اسپانيا در اخراج دو ديپلمات روسي به اتهام جاسوسي بوده است. اين افراد از سوي دولت مادريد به عنوان «عنصر نامطلوب» شناخته شده بودند كه معناي تلويحي آن، اتهام جاسوسي است. البته منابع نزديك به وزارت خارجه اسپانيا مي گويند ديپلمات هاي روسي كه محدود به اين دو نفر هم نيستند، تخلفات اقتصادي نيز دارند. اين روند در صورت ادامه روابط دو كشور را تيره خواهد كرد.
براساس حقوق ديپلماتيك و كنسولي، كشور ميزبان مي تواند به هر دليلي، موجه يا غيرموجه، حتي بدون نياز به اعلام دليل، ديپلمات هاي كشور ميهمان را به عنوان عنصر نامطلوب از خاك خود اخراج كند.

 



80 كشته و 100 مجروح در انفجار و ناآرامي نيجريه

منابع خبري از كشته شدن حداقل 80 نفر و زخمي شدن يكصدنفر در انفجار هاي كريسمس و درگيري هاي قومي در اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري آريا، مقامات نيجريه اعلام كردند، دست كم 80 نفر در بمب گذاري شب كريسمس و در درگيري قومي در مركز نيجريه كشته شدند.
به گفته پليس نيجريه 80 تن بر اثر انفجارها كشته شدند و نزديك به 100 نفر نيز به شدت آسيب ديدند كه هم اكنون در بيمارستان مركزي تحت مراقبت قرار دارند.
براساس اين گزارش، رئيس ستاد دفاع نيجريه گفت: در اين حوادث دو مظنون با به همراه داشتن مواد منفجره و وسايل آتش زا شناسايي و بازداشت شدند.
اين در حالي است كه هنوز هيچ گروهي مسئوليت انفجار در كليسايي در نيجريه را به عهده نگرفته است.
اما گفته مي شود، تروريست هاي القاعده در اين كار دست داشته اند.
همچنين منابع پليس از درگيري هاي قومي در پايتخت كه در آن از سلاح هاي سبك نيز استفاده شده است در روز دوشنبه خبر دادند، اما از علت آغاز اين درگيري ها هنوز خبري منتشر نشده است. كشور نيجريه در غرب آفريقا قرار دارد و داراي منابع و ذخاير نفتي فراواني است و به دليل اعمال حاكميت شديد بر مسائل اجتماعي و معيشتي مردم، اين كشور هر چند وقت با ناآرامي هاي خشونت بار مواجه مي شود.
برخي از صاحبنظران مسائل آفريقا نيز بحران ساحل عاج و بالا گرفتن تنش بين دو همسايه را در اين مورد بي تاثير نمي دانند.

 



البرادعي تغييرات در مصر را قريب الوقوع دانست

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر گفت: رژيم مبارك دوام زيادي نخواهد داشت و تغييرات در اين كشور قريب الوقوع خواهد بود.
«محمد البرادعي» مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، در گفت وگو با شبكه خبري الجزيره اظهار داشت: «حسني مبارك» رئيس جمهور فعلي مصر از قدرت سلطنتي لذت مي برد و هيچ نظارت قانوني بر بودجه نظامي در اين كشور ندارد.وي با انتقاد از شيوه اداره كشور مصر از سوي حسني مبارك متذكر شد: در دانشگاه هاي مصر نيروهاي امنيتي مستقر هستند تا دانشجويان فعاليت هاي سياسي انجام ندهند، علاوه بر اين تجمع بيش از پنج نفر براي تظاهرات بدون داشتن مجوز ممكن نيست و قانون وضعيت فوق العاده همچنان بر كشورمان حاكم است.البرادعي كه از مهم ترين و شناخته ترين چهره هاي مخالف رژيم مبارك به شمار مي رود، روز دوشنبه در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست خاطرنشان كرد: كشور مصر در حال حاضر، نيازمند آغاز دوره جديدي از تغييرات است.وي در پاسخ به سؤالي در خصوص نقطه نظرات خود در مورد انتخابات پارلماني مصر يادآور شد: آراي انتخابات پارلماني مصر خريداري شده بود و مردمي كه خواهان دادن راي به احزاب مخالف بودند، از سوي تبهكاران حرفه اي تهديد مي شدند.
در همين حال «جمال مبارك» فرزند بزرگ رئيس جمهور فعلي مصر كه از وي به عنوان جانشين آينده حسني مبارك ياد مي شود، در پايان نشست ساليانه حزب حاكم اعلام كرد: انتخابات رياست جمهوري در سپتامبر سال آينده برگزار خواهد شد، اما پيش از آن در نشست حزب الوطني در ماه ژوئيه، نام نامزد نهايي اين حزب اعلام خواهد شد.

 



داسيلوا: سياست آمريكا تغيير نكرده است

سرويس خارجي-
رئيس جمهور برزيل گفت، سياست هاي امپرياليستي آمريكا تغيير نكرده است.
«لولا داسيلوا» در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت، انتخابات رياست جمهوري آمريكا و به قدرت رسيدن دموكرات ها در اين كشور در سياست هاي امپرياليستي آن تغييرات چنداني به وجود نياورده است
وي افزود: آمريكا هنوز از نگرش هاي امپرياليستي خود در قبال آمريكاي جنوبي دست برنداشته است.
رئيس جمهور برزيل تصريح كرد، باراك اوباما در انتخابات رياست جمهوري با شعار «تغيير» بر سر كار آمد ولي تغييرات زيادي در رويكردهاي واشنگتن به وجود نيامده است. داسيلوا كه دوره رياست جمهوري وي رو به پايان است از آمريكا خواست تا اهميت روابط با آمريكاي لاتين را درك كند. گفتني است «ديلما روسف» نخستين رئيس جمهور زن برزيل شنبه آينده (اول ژانويه) در حضور 30 تن از سران كشورها سوگند ياد خواهد كرد. روسف پس از اداي سوگند به كنگره ملي برزيل و سپس به كاخ رياست جمهوري خواهد رفت و در آنجا سخنراني خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14