(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 دی 1389- شماره 19826

كوتاه اقتصادي
دبير شوراي نگهبان: آينده خوبي براي صنعت نفت در حال پايه گذاري است
صرفه جويي چشمگير مردم در مصرف انرژي
آمادگي عراق براي ترانزيت گاز ايران به اروپا
كاهش 15 تا 20 درصدي ضايعات نان
برنامه هاي وزارت صنايع براي حمايت از صنعتگران
اطلاعيه مركز آمار درباره اطلاعات اقتصادي خانوار
جلوي دلال بازي در بازار فولاد را مي گيريم
تشكيل كميته مشترك درباره پرونده تخلفات مخابرات
هدفمندي يارانه ها بورس را شفاف تر مي كند
ابلاغ دستورالعمل پرداخت فوق العاده سختي كار



كوتاه اقتصادي

¤ روابط عمومي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه اي اخبار منتشره پيرامون ارتباط اين شركت با يك فروند شناور حامل سوخت قاچاق را قويا تكذيب كرد.روابط عمومي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه اي با اشاره به اخبار منتشر شده در برخي سايتها و رسانه هاي داخلي پيرامون توقيف دو فروند شناور حامل 450 هزار ليتر سوخت قاچاق در هرمزگان و انتساب يكي از اين كشتي ها به اين شركت اعلام كرد: كشتي مذكور هيچ گونه ارتباطي به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران ندارد و اين موضوع قويا تكذيب مي شود.
¤ مديركل دفتر بازرسي و امور قاچاق سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: با گذشت بيش از دو ماه از اجراي طرح نظارتي ويژه هدفمندي يارانه ها، مجموع بازرسي هاي انجام گرفته از واحدهاي صنفي به يك ميليون و 375 هزار و 792 مورد رسيد.
¤ مدير مجتمع آلومينيوم هرمزگان اعلام كرد: در دور جديد راه اندازي ديگ هاي مجتمع آلومينيوم هرمزگان با روشن شدن 30 ديگ، مجموع ديگ هاي راه اندازي شده به 50 عدد رسيد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، علي اكبر گلكار افزود: تا پايان آذر 30 ديگ جديد راه اندازي شده و اكنون در مجموع 50 ديگ در مدار توليد قرار دارند. وي گفت: با برنامه ريزي انجام شده در هر هفته 5 ديگ جديد راه اندازي شده و وارد مدار خواهد شد و تلاش مي شود 114 ديگ بخش غربي تا پيش از پايان سال 1389 به بهره برداري كامل برسد.
¤ معاون وزير نيرو در امور برق وانرژي با بيان اينكه دولتي ها به قيمت برق هدفمندي يارانه ها اعتراض نكردند، گفت: اميدواريم دولتي ها قبوض جديد برقشان را هم پرداخت كنند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7790 الي 7795، 7797، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 7774، 7729، 4450 الي 4457، 8868،8869، 8856، 3369 الي 3373، 3300 الي 3303، از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ وزير نيرو با تشريح جزئيات توافقات سه جانبه ايران، افغانستان و تاجيكستان در بخش برق، از واردات 1000 مگاوات برق از تاجيكستان در سه سال آينده خبرداد و گفت: مذاكرات براي واردات آب از اين كشور ادامه دارد.
¤ پس از افزايش سرمايه 200 درصدي بانك پاسارگاد، نماد C.T.O اين بانك، از شنبه 4 دي 1389 باز شد.به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، پس از افزايش سرمايه اخير، خريد و فروش سهام در اداره سهام بانك پاسارگاد با نرخ 2040 ريال آغاز شد.
¤ سرپرست واحد شير و دام بنياد مستضعفان اعلام كرد: ايران با توليد 9 ميليون تن شير بالقوه مي تواند به يكي از صادركنندگان فرآورده هاي لبني به كشورهاي منطقه خصوصا عراق تبديل شود.
¤ روابط عمومي شركت ارتباطات سيار اعلام كرد: با اضافه شدن استان هاي كرمان و سيستان و بلوچستان به مجموعه استان هايي كه رومينگ اعتباري همراه اول با شبكه WLL آنها برقرار است. تعداد استانهاي داراي رومينگ اعتباري به 14 استان رسيد.
¤ روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران اعلام كرد: در مركز مخابرات الغدير پيش شماره هاي 3370، 3373 و 3303 پس از انجام عمليات كابل برگردان به 3343 تغيير خواهد كرد.
¤ مدير فني و پذيرش بورس كالا از پذيرش سه شركت فولاد گيلان، اكسين و سيمان شاهرود خبر داد و گفت: متقاضيان عرضه نفت كوره دليل خاصي را براي تاخير در عرضه اعلام نكرده و معتقدند در حال آماده سازي زير ساخت ها هستند.

 



دبير شوراي نگهبان: آينده خوبي براي صنعت نفت در حال پايه گذاري است

مجموعه فعاليت هاي انجام شده و در حال انجام صنعت نفت در حوزه پارس جنوبي بسيار چشمگير است و با وجود تمام تحريم هاي جهاني، آينده خوبي در صنعت نفت پايه گذاري شده است.
آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان در سفر خود به منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس، در بازديد از فازهاي پارس جنوبي در جمع خبرنگاران افزود: در نخستين سفرم به پارس جنوبي، فضاي حاكم بر اين منطقه را بسيار پرتلاش و جالب ديدم؛ كارها اينجا به سرعت در حال انجام است.
آيت الله جنتي درباره مديريت كيفي وزارت نفت افزود: من به عنوان يك مطلع به شما مي گويم كه اين اولين دوره اي است كه يك وزير متعهد، فعال و داراي تخصص بالا، مديريت وزارت مهم نفت را انجام مي دهد و پي گيري مي كند؛ اين سابقه نداشته است من از 30 سال پيش تاكنون كه تمام مسائل كشور را دارم پي گيري مي كنم و مي دانستم در وزارت نفت چه خبر است اين گونه مديريت خوب و اصولي سابقه نداشته است.آيت الله جنتي ادامه داد: با وجود همه تحريم هاي دشمنان و برخي دوستان كه اصلا باور نداشتند و هنوز هم باور نمي كنند اين جور استعداد درخشاني در اين كشور به كار گرفته شده است؛ اما در پارس جنوبي كارها به خوبي پيش مي رود و آينده خوبي را دوستان ما در صنعت نفت در حال پايه گذاري هستند.
وي با بيان اينكه من از همه عزيزان در صنعت نفت تقدير و تشكر مي كنم، خطاب به مديران و كاركنان صنعت نفت، تصريح كرد: مردم ما به شما اميدوارند كه شبانه روز در حال فعاليت و تلاش براي آباداني كشور هستيد؛ خبرهايي كه از اينجا مخابره مي شود مسرت بخش و دلگرم كننده است.
دبير شوراي نگهبان افزود: همه مردم و مسئولان خوشحالند كه در اين مملكت يك انقلاب صنعتي، سياسي و فرهنگي و همه جانبه به وجود آمده است.
آيت الله جنتي يادآور شد: هم اكنون ما در آستانه سالروز 9 دي هستيم؛ روزي كه مردم عزيز توانستند توطئه دشمنان را خنثي كنند و آنان را سركوب كنند و آبروي آنان را بريزند.
دبير شوراي نگهبان ادامه داد: كاركنان صنعت نفت در اينجا آبروي مملكت و نظام جمهوري اسلامي هستند و دنيا بداند كه اگر اسلام حاكميت پيدا كرد نه تنها جنبه هاي معنوي انسان ها را توجه مي كند بلكه جنبه هاي مادي را نيز در نظر دارد.
آيت الله جنتي تصريح كرد: مزيت و ويژگي مهم پارس جنوبي اين است كه تمام كارها به دست توانمند كاركنان انقلابي و اسلامي ايراني خودمان در حال انجام است و اين مايه مباهات است.وي افزود: دشمن بايد در اينجا باور كند كه حرف هايش همه دروغ بوده است؛ آنان مردم ايران را تحقير مي كردند اما امروز عظمت مردم ايران براي همه دارد روشن مي شود.دبير شوراي نگهبان گفت: روزي را پيش بيني مي كنيم كه ديگران محتاج ما خواهند شد؛ تا مدت ها پيش دست تكدي ما به سمت ديگران دراز بوده آنها هم به ما ناز مي فروختند اما حالا اين قضيه برعكس شده است.

 



وزير اقتصاد خبر داد
صرفه جويي چشمگير مردم در مصرف انرژي

وزير امور اقتصادي و دارايي در تشريح نتايج اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها گفت: با اجراي اين طرح طي يك هفته كاهش چشمگير قاچاق سوخت از كشور و قاچاق پوشاك به كشور رخ داده است.
سيدشمس الدين حسيني در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: در مورد برآورد كاهش مصرف با اجراي هدفمندي يارانه ها قطعاً اين كاهش اتفاق افتاده و در ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت آمار آن موجود است كه به اطلاع مردم خواهد رسيد اما هنوز زود است كه اثر پايداري در مورد تغيير مصرف مردم اعلام شود.
وي افزود: به هر حال اصلاح نسبي قيمت حامل هاي انرژي باعث شده بخش عمده اي از قاچاق سوخت، نفت گازوئيل و بنزين كشور كاهش پيدا كند و با توجه به قيمت هاي اصلاح شده و سهميه بندي كه در گذشته فقط با كارت هوشمند سوخت براي بنزين انجام مي شد هم اكنون براي مصرف گازوئيل نيز كارت هوشمند سوخت صادر شده و قاچاق سوخت در حال از بين رفتن است.
حسيني تأكيد كرد: قاچاق دو سر داشته كه از داخل كشور حامل هاي انرژي به نرخ يارانه اي و ارزان قاچاق مي شد و از آن طرف پوشاك قاچاق وارد مي شد از وقتي كه صرفه اقتصادي براي قاچاقچيان كاهش يافته، قاچاق سوخت كاهش پيدا كرده و از طرف ديگر قاچاق پوشاك هم كاسته شده است.
وي افزود: در حال حاضر جريان قاچاق كالا به داخل كشور تبديل به جريان مجاري قانوني شده و اقدام مؤثري در كاهش قاچاق سوخت و كالا انجام شده است.
سخنگوي اقتصادي دولت تأكيد كرد: براي رفاه حال مردم، سهميه هاي علي الحساب و حمايتي براي بنزين در نظر گرفته شده بود و هفته اول اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كاملاً عادي و آرام بود به رغم اينكه دولت بسيار وقت گذاشت و وارد جزئيات شد اما روال عادي در كشور طي شد.
حسيني افزود: البته در برخي حوزه ها يك كاستي محدود ممكن است ايجاد شود اما با توجه به سهميه مازاد و مديريت كردن مسائل مختلف در تنظيم بازار كالا كه بخش عمده اي از آن توسط توليدكنندگان و اصناف انجام شد، كالا به قدر كافي ذخيره شد و در بازار موجود است.
سخنگوي اقتصادي دولت اضافه كرد: دولت با مردم صادقانه صحبت كرد و مردم نيز صادقانه از اين طرح بزرگ حمايت كردند و برنامه اصلاحات اقتصادي در حال انجام است و دولت به مفهوم عام حكومت شامل سه قوه كشور به فكر اين هستند كه طرح تحول اقتصادي با موفقيت اجرا شود و مردم دنبال اين هسند كه با برنامه هاي دولت و اقدامات سازنده آن حركت كنند.
وزير امور اقتصادي و دارايي تأكيد كرد: امروز مردم بيش از گذشته اذعان دارند كه قدر منابع خدادادي را مي دانند و صرفه جويي و مقدس شمردن نعمت هاي الهي در نظر مردم بيشتر اهميت پيدا كرده است.
ميزان كاهش
سخنگوي كار گروه تحول اقتصادي دولت اعلام كرد: در 10 روز گذشته با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها ميزان مصرف بنزين در ايران 9 درصد، گازوئيل 26 درصد، گاز طبيعي 6 درصد و آب نيز 5 درصد كاهش يافته است.
محمدرضا فرزين گفت: در 10 روز نخست اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ميزان مصرف انرژي در ايران كاهش يافته است.
فرزين افزود: از زمان آغاز اجراي اين قانون تاكنون شاهد كاهش چشمگير مصرف انرژي در سراسر كشور هستيم. ميزان مصرف بنزين از 60 ميليون ليتر در روز به 55 ميليون ليتر در روز رسيده است. ميزان مصرف گازوئيل نيز از 54 ميليون ليتر در روز به 40 تا 41 ميليون ليتر كاهش يافته است. ميزان مصرف گاز طبيعي نيز 6 درصد و مصرف آب نيز 5 درصد كاهش يافته است.

 



آمادگي عراق براي ترانزيت گاز ايران به اروپا

نماينده وزير نفت عراق در مذاكره با ايران، از آمادگي كشورش براي ترانزيت گاز ايران به اروپا خبر داد و گفت: دولت عراق تصميم دارد براي تحقق اهدافي كه منافع دو كشور را در حوزه هاي مختلف صنعت نفت تامين مي كند، در سريع ترين زمان برنامه ريزي و حركت كند.
سيدعلي معارج با ارزيابي مطلوب از سطح تعامل و مذاكرات هيئت هاي نفتي ايران و عراق با يكديگر به شانا، گفت: ايران و عراق پس از برگزاري نشست هاي مشترك مستمر با يكديگر و شناخت بيشتر از هم، به اين جمع بندي رسيدند كه چارچوب همكاري هاي مشترك خود را گسترش دهند.
وي گفت: وزير نفت عراق به تازگي با طرف سوريه اي مذاكره اي داشته و درباره چارچوب هاي كلي انتقال گاز ايران از خاك عراق و سوريه به اروپا به توافق رسيده و مقرر شده است كه كميته هاي فني متخصص براي تهيه نقشه راه اجراي اين پروژه تشكيل شوند.
معارج با بيان اين كه مذاكره هاي پيشين دو كشور بيشتر بر شناخت دو طرف از قابليت هاي يكديگر متمركز بوده است، ادامه داد: در نشست هاي اخير به دستيابي به نقطه مشترك و مشخصي براي توسعه همكاري هاي دوجانبه توجه بيشتري شده است و در مذاكره اخير دو طرف بر همكاري جدي با يكديگر تاكيد داشتند.
مديرعامل شركت نفت ميسان عراق توضيح داد: آنچه قرار بود از سوي گروه عراقي به طرف ايراني ارائه شود، تحويل شده است و در آينده هم تبادل اطلاعات به سطح بالاتري خواهد رسيد.
معارج با ارزيابي مطلوب از دانش و توان فني و تكنولوژيكي شركت هاي دولتي و خصوصي ايراني، يادآور شد: در سفر اخير خود به ايران از شركت هاي مختلف ايراني همچون شركت ملي گاز ايران و مديريت اكتشاف شركت ملي نفت ايران بازديدي داشتيم و در ديدار با مديران اين شركت ها، از توامندي شركت هاي ايراني به خوبي آگاه شديم.
معارج با تاكيد بر امكان توسعه همكاري ايران و عراق در ساير حوزه هاي صنعت نفت همچون صنايع پالايشگاهي گفت: با توجه به اين كه هم اكنون عراق ساخت پالايشگاه هاي جديد را در دست اجرا دارد، علاقه مند هستيم كه در زمينه ساخت پالايشگاه هاي خود با ايران همكاري كنيم و به همين منظور به تازگي از وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران براي پيگيري مشاركت در اجراي اين پروژه ها با وزارت نفت عراق، دعوت كرده ايم.
مديرعامل شركت نفت ميسان عراق همچنين از پروژه انتقال فرآورده هاي نفتي ايران از طريق خط لوله به عراق خبر داد و افزود: البته هم اكنون اين پروژه متوقف شده و اميد است در نشست هاي آتي در همين سال و بعد از اين كه اعتبارهايي براي اين پروژه مشخص شد، مذاكره ها در اين زمينه ادامه يابد.
وي با تاكيد بر اين كه عراق علاقه مند است كه همكاري هاي نفتي خود با ايران را توسعه دهد، اعلام كرد كه وزارت نفت عراق مايل است كه در زمينه مشاركت و مديريت قراردادهاي توسعه ميدان هاي هيدروكربوري خود با وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران همكاري كند و شركت هاي خصوصي و دولتي ايراني نيز مي توانند از مرحله مناقصه تا اجراي اين پروژه ها مشاركت داشته باشند.

 



با اجراي هدفمندي يارانه ها صورت مي گيرد
كاهش 15 تا 20 درصدي ضايعات نان

ضايعات نان با اجراي قانون هدفمند شدن يارانه ها 15 تا 20 درصد كاهش خواهد يافت.
حميدعليخاني مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران در جمع خبرنگاران گفت: براساس گزارشات ارائه شده از استان هاي مختلف كشور، هيچ مشكل قابل طرحي در 10 روز گذشته وجود نداشته و اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها مطابق زمان بندي صورت گرفته در حال انجام است.
وي افزود: همكاري و مشاركت مردم، انجام مطالعات و بررسي هاي دولت و همكاري اتحاديه ها و اصناف در عرصه بازرگاني سه عامل آرامش حاكم بر بازار است.
وي، با اشاره به پرداخت سالانه 4 هزار ميليارد تومان يارانه به چرخه توليد نان، اظهار داشت: به دليل ساختارهاي معيوب و ناكارآمد اين بخش، يارانه پرداختي نيز درست استفاده نمي شد و در نهايت مردم از محصول نهايي بهره كافي نمي برند.
وي افزود: شايد برخي از ساختار موجود در دهه هاي گذشته طلايي و كارآمد بودند، ولي الزاماً اين ساختارها در دهه 80 نمي توانند مشكلات موجود را برطرف سازد.
اين مقام مسئول، عدم رقابت پذيري، نبود حق انتخاب براي مشتري و نانوايان، وجود انحصار و برخي نواقص در سهميه بندي آرد را از جمله مشكلات موجود در ساختار يارانه اي توليد نان برشمرد و گفت: پرداخت يارانه غيرمستقيم سبب شده بود كه فعاليت توليد نان در كشور اقتصادي نباشد چرا كه قيمت محصول نهايي پايين تر از مواد اوليه بود.
معاون وزير بازرگاني بالاتر بودن سرانه مصرف را يكي ديگر از مشكلات موجود در فرآيند توليد نان دانست و اعلام كرد: براساس تحقيقات صورت گرفته در چند استان كشور نشان مي دهد كه 9 الي 5/17 درصد توليد نان به ضايعات تبديل مي شود اين در حالي است كه كاهش يك درصدي ضايعايت موجب صرفه جويي 40 ميليارد توماني مي شود.
وي خاطرنشان كرد: براي بررسي دقيق تر بخش آرد و نان كشور بايد يك دوره سپري شود تا ميزان سرانه و كاهش مصرف آرد و نان مشخص شود و بدين ترتيب به صورت دقيق تر بررسي موضوعات را در دستور كار خود قرار دهيم.
وي افزود: محاسبات نشان مي دهد كه با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها 15 الي 20 درصد كاهش ضايعات نان را خواهيم داشت و بدين ترتيب مسابقه مصرف نان به مسابقه مديريت نان تبديل مي شود.
وي، خريد تضميني گندم را بزرگترين خريد دولت دانست و گفت: با توجه به اينكه اين اقدام نزديك به 7 ماه به طول انجاميد بزرگترين خريد دولت به لحاظ زماني است كه تمام كشور را تحت پوشش قرار مي دهد.
مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران، ميزان خريد تضميني گندم را 11 ميليون و 200 هزار تن اعلام كرد و گفت: 3 هزار و 850 ميليارد تومان هزينه خريد تضميني بوده است و براي دومين بار توانستيم از مرز توليد 11 ميليون تن عبور كنيم.وي اعلام كرد: امسال تجربه بزرگ ديگري را نيز كسب كرديم و توانستيم براي دومين بار بعد از 29 سال بخش خصوصي را درگير بزرگ ترين خريد دولت كنيم.
عليخاني، ميزان خريد گندم صورت گرفته توسط بخش خصوصي را يك ميليون تن اعلام و تأكيد كرد: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته بايد حداقل 20 درصد خريد توسط بخش خصوصي صورت گيرد و تا 5 سال آينده تصدي گري اين كار به اين بخش واگذار شود.
معاون وزير بازرگاني ادامه داد: امسال نه تنها گندم مورد نياز خود را تأمين كرديم بلكه موفق به صادرات يك ميليون تن گندم نيز شديم.
مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران، گفت: بعد از صادرات 300 هزار تني گندم در سال 86 علي رغم برخي محدوديت ها موفق به صادرات اين محصول در سال جاري شديم.وي از خريد 40 هزار تن برنج پرمحصول از برنجكاران كشور خبر داد و گفت: اين امر تا پايان بهمن ماه ادامه خواهد يافت و شركت بازرگاني دولتي آمادگي خريد برنج كشاورزاني كه موفق به فروش محصول خود در بازار نشده اند را دارد.عليخاني از ذخيره يك ميليون تن كالاي استراتژيك (برنج، شكر و روغن) توسط شركت بازرگاني دولتي ايران در يك ماه اخير، خبر داد و گفت: اين ميزان كالا مي تواند ذخيره بسيار مطمئني براي تنظيم بازار باشد.اين مقام مسئول در خصوص سيلوسازي كشور، گفت: ميزان ظرفيت سيلوهاي كشور تا پايان سال 88 بيش از 6 ميليون و 900 هزار تن بوده است كه هم اكنون اين رقم به 8 ميليون و 250 هزار تن رسيده است.وي از بهره برداري از 750 هزار تن سيلوي ديگر تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: ظرفيت سيلوهاي كشور تا پايان سال جاري به
9 ميليون تن خواهد رسيد.

 



برنامه هاي وزارت صنايع براي حمايت از صنعتگران

همزمان با اجراي هدفمند كردن يارانه ها در كشور، ستاد تحول وزارت صنايع و معادن برنامه هاي هفتگانه خود را براي حمايت از صنعتگران تشريح كرد.
ايجاد خط اعتباري براي جبران هزينه هاي انرژي، ارائه سود بازرگاني ويژه براي برخي محصولات صنعتي، مديريت كلي واردات، جوايز صادراتي، ساماندهي نظام توزيع، كمك هزينه توليد به صورت بلاعوض و ارائه حمايت هاي بلندمدت و كوتاه مدت از جمله اين برنامه ها است.
ساماندهي توزيع كالا و كمك هزينه توليد برنامه هاي بهره وري شامل 5 برنامه انرژي، مديريت و منابع انساني، زنجيره عرضه، واردات، صادرات و تامين مالي است.
برنامه بهره وري ستاد تحول وزارت صنايع و معادن د راجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها شامل اجراي پروژه هايي براي بهبود محيط كسب و كار و افزايش بهره وري در بنگاه هاي توليدي است.
در اين ميان ناگفته نماند كه پروژه هاي بهبود محيط كسب و كار از سوي دستگاه هاي دولتي با مشاركت بنگاه هاي توليدي اجرا مي شوند.
در اين برنامه حمايتي تسهيلات خط اعتباري براي پرداخت هزينه هاي انرژي با نرخ سود 3درصد و دوره بازپرداخت 12ماهه به صنعتگران اعطا مي شود و درصورت تاخير در بازپرداخت اقساط، اعطاي تسهيلات متوقف خواهد شد.

 



اطلاعيه مركز آمار درباره اطلاعات اقتصادي خانوار

مركز آمار ايران در اطلاعيه اي از مردم خواست براي پاسخ به برخي سؤالات با اين مركز تماس نگيرند.
براساس آنچه بر روي پايگاه اينترنتي مركز آمار ايران مشاهده مي شود، در طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار، مركز آمار ايران امكان پاسخگويي به مشكلات زير را به دليل خارج بودن از حوزه وظايف خود ندارد:
1-عدم واريز مبلغ يارانه نقدي به حساب افرادي كه از طريق سامانه رفاهي ثبت نام كرده و شماره حساب آنها تاييد نشده است.
اقدام: اين گونه افراد بايد به سازمان هدفمند كردن يارانه ها (شماره تلفن: 09620) يا شعبات آنها مراجعه كنند.
2- اعلام شماره حساب داراي اشكال از سوي سامانه رفاهي.
اقدام: اين گونه افراد بايد به شعبه بانك عامل كه در آن افتتاح حساب كرده اند مراجعه كنند.
3- افراد بدسرپرست يا داراي اختلاف با سرپرست خانوار (به دليل طلاق) كه خواهان تغيير سرپرست خانوار خود هستند.
اقدام: اين گونه افراد بايد با در دست داشتن مدارك به فرمانداري شهرستان خود يا شعبات آنها مراجعه كنند.
4- افراد فاقد كارت ملي يا داراي هرگونه مغايرت بين مشخصات كارت ملي آنها و اطلاعات موجود در سامانه.
اقدام: اين گونه افراد بايد با در دست داشتن مدارك به دفاتر ثبت احوال شهرستان خود و يا شعبات آنها مراجعه كنند.

 



جلوي دلال بازي در بازار فولاد را مي گيريم

رئيس ستاد فولاد كشور با اشاره به افزايش 21 درصدي توليد محصولات فولادي در كشور، گفت: خودمان را آماده كرديم تا اگر تقاضاي كاذب در بازار بوجود آمد كنترل كنيم.
محمد مسعود سميعي نژاد همچنين با تأكيد براينكه به جز تقاضاهاي كاذب، همه نياز مصرف كنندگان به فولاد را تأمين خواهيم كرد، اظهار داشت: طي چند روز اخير شاهد بوديم، يك خريدار براي بر هم زدن تعادل بازار، از طريق چندين كارگزار وارد بورس مي شد، اما خيلي زود جلوي اين قضيه را گرفتيم. همين كنترل ها باعث شده بتوانيم فولاد و محصولات فولادي را به دست مصرف كننده واقعي برسانيم.
وي به صراحت اعلام كرد: جلوي دلال بازي را مي گيريم.
وي از مردم درخواست كرد: محصولات فولادي را گران نخرند و هر اندازه كه تقاضا براي خريد فولاد دارند، از طريق بورس اقدام كنند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت صنايع رئيس ستاد فولاد كشور با بيان اينكه ظرفيت توليد فولاد كشور تا پايان سال به بيش از 20 ميليون تن خواهد رسيد، خاطرنشان كرد: امسال بيش از 14 ميليون تن فولاد در كشور توليد خواهد شد.

 



تشكيل كميته مشترك درباره پرونده تخلفات مخابرات

رئيس كميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي گفت: هيئتي متشكل از نمايندگان دو قوه مجريه و مقننه طبق آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي پرونده عملكرد وزارت ارتباطات و شركت مخابرات را مورد بررسي قرار مي دهند تا در صورت احراز تخلف اين پرونده به مراجع قضايي ارجاع شود.
كميته تحقيق و تفحص از عملكرد مخابرات از دي ماه سال 87 اقدامات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و زيرمجموعه هاي اين وزارتخانه را مورد بررسي قرار داد كه گزارش نهايي اين بررسي هفته گذشته در صحن علني مجلس قرائت شد. بارزترين نكته در اين گزارش كه واكنش هايي را ازسوي مسئولان مربوطه نيز به همراه داشت غيررقابتي و داراي اشكال خواندن واگذاري سهام مخابرات ايران در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي بود.
در گزارش اين كميته همچنين برخي اقدامات مخابرات و وزارت ارتباطات از سال 84 تاكنون مبهم و همراه با تخلفاتي عنوان شد كه از جمله مهمترين آنها مي توان به مباحثي چون افزايش غيرقانوني تعرفه و تغيير قيمت مواردي چون پيام كوتاه موبايل، اشتراك تلفن ثابت، اشتراك خط اينترنت پرسرعت و تعرفه اتصال تلفن همراه اشاره كرد.
همچنين در گزارش كميته تحقيق و تفحص به قراردادهاي منعقد شده از سوي مخابرات، تخلف 135 ميليارد توماني همراه اول به عنوان زيرمجموعه مخابرات و عملكرد مخابرات در پروژه هاي تلفن همراه اعتباري تاليا و شركتهاي ارائه كننده خدمات تلفن اينترنتي و اينترنت پرسرعت اشكال وارد است.
رئيس كميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرين وضعيت پرونده عملكرد مخابرات پس از قرائت در صحن علني از تصميم براي تشكيل كميته مشترك متشكل از نمايندگان دو قوه مقننه و مجريه براي بررسي اين گزارش خبر داد.علي مطهري با اشاره به دستور رياست مجلس شوراي اسلامي براي پيگيري پرونده مخابرات اظهار داشت: كميسيوني متشكل از نمايندگان دو قوه براي بررسي موارد مطرح شده در پرونده مخابرات تشكيل خواهد شد تا شك و شبهه اي كه در اين باره وجود دارد مرتفع شود اما در صورت احراز تخلف، پرونده به مراجع قضايي ارجاع مي شود.
وي با بيان اينكه مسئوليت پيگيري تشكيل اين كميسيون به كميسيون صنايع و معادن سپرده شده است اضافه كرد: اين پرونده مي تواند در كميسيون اصل 90 نيز مورد بررسي قرار گيرد اما طبق اعلام رئيس مجلس، كميسيون صنايع و معادن پيگير تشكيل كميسيون مشترك خواهد بود.
براساس ماده 199 آئين نامه داخلي مجلس، بلافاصله بعد از قرائت گزارش تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس بايد نسبت به گزارش كميسيون نظرخواهي شود و چنانچه بناي مجلس بر احراز تخلف باشد، اين گزارش توسط رئيس مجلس ابلاغ و جهت رسيدگي به قوه قضائيه و ساير مراجع ذي صلاح ارسال مي شود تا خارج از نوبت و بدون تشريفات دادرسي در مورد آن رسيدگي صورت گيرد.

 



هدفمندي يارانه ها بورس را شفاف تر مي كند

مديرعامل شركت سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران گفت: با هدفمندي يارانه ها، وضعيت بازار سرمايه شفاف، ابهامات رفع و حركت جديدي آغاز مي شود.
محمدحسين طالقاني در جمع خبرنگاران، افزود: به طور قطع تمام فعالان و سرمايه گذاران از 6 ماه قبل آمادگي اجراي اين قانون را داشتند.
وي ادامه داد: شركت سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران در همين راستا تمام سهام سيماني خود را واگذار كرد اما اميدواريم با اجراي اين قانون شركت هايي كه در صحنه اقتصادي كشور هستند و به سختي به جايگاه فعلي رسيده اند حمايت شوند.
وي اظهار داشت: از آنجا كه با هدفمندي يارانه ها تاثيري بر داروسازي ها نخواهد داشت در اين زمينه فعاليت خواهيم كرد.
طالقاني با اشاره به تاريخچه تاسيس و شروع به كار اين شركت، گفت: مديريت شركت در سال 86 به سهامداران حقوقي مهر اقتصاد ايرانيان و سهامداران عدالت رسيد و اكنون بالغ بر 253 هزار سهام دار دارد.
وي با بيان اينكه در پايان سال مالي گذشته شاهد قيمت 124 تومان براي هر سهم اين شركت بوديم اما ارزش هر سهم آن هم اكنون حدود 100 تومان است، گفت: هرچند سود 80 ريالي در مجمع عمومي سال 88 تقسيم شد اما اين شركت 15 ميليارد تومان افزايش سرمايه داده و در سه ماه سال 89 توانستيم به اين مبلغ دسترسي پيدا كنيم.
طالقاني گفت: در پايان سال مالي جاري سود واقعي شركت 171 ريال و سود تلفيقي 193 ريال محقق شده و اين دو برابر پيش بيني ها بوده است.
وي با بيان آنكه نرخ بازده سهام اين شركت در زمان حاضر 27درصد است؛ گفت: برهمين اساس پيشنهاد كرديم 100 ريال از اين سود تقسيم و مابقي در شركت باقي بماند.
وي گفت: سود مورد پيش بيني شركت براي 31 شهريور سال 90 نيز 173 ريال براي هر سهم است كه 60درصد آن تاكنون محقق شده است، مقداري از آن مربوط به معاملات در بورس و مقداري هم به فروش سهام پتروشيمي پلي نار است.
عضو هيات مديره شركت سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران اظهار داشت: اخيرا با يك شخصيت حقوقي تفاهم نامه اي امضا كرده ايم كه طبق آن نقدينگي به ميزان 400 ميليارد تومان جذب خواهيم كرد.
وي درباره وصول مطالبات شركت گفت: 15 ميليارد تومان از مطالبات سال هاي پيش را وصول كرده ايم و هنوز 20 ميليارد تومان مطالبه ديگر از ساير شركت ها داريم كه هنوز وقت وصول آن ها نرسيده است.
طالقاني در پايان گفت: ارزش جاري پرتفوي درمقطع زماني 31 شهريور 88 حدود 125 تومان و ارزش خود شركت 147 تومان بوده است.

 



ابلاغ دستورالعمل پرداخت فوق العاده سختي كار

معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور دستورالعمل نحوه پرداخت فوق العاده سختي كار و كار در محيط غيرمتعارف را ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني بنا به پيشنهاد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و در اجراي بند 3 ماده 68 قانون مديريت خدمات كشوري دستورالعمل نحوه پرداخت فوق العاده سختي كار و كار در محيط هاي غيرمتعارف را تصويب كرد.
بر اساس اين دستورالعمل، دستگاه هاي اجرايي مكلفند شرايط بهداشتي و ايمني لازم را جهت ايجاد محيط مناسب كار براي متصديان مشاغل اين دستورالعمل فراهم آورده و نسبت به ارايه آموزش هاي ضروري در مورد انجام وظايف محوله و استفاده از ابزار و تجهيزات لازم اقدام كنند.
بر اين اساس، فوق العاده سختي كار و كار در محيط هاي غيرمتعارف به متصديان مشاغلي تعلق مي گيرد كه با وجود رعايت شرايط بهداشتي و ايمني لازم و ارائه آموزش هاي ضروري، شاغل در هنگام انجام وظايف و مسئوليت هاي محوله در معرض ابتلا به بيماري ها با عوارض نامطلوب قرار مي گيرد.
مواردي نظير كار با اشعه و مواد شيميايي، كار با بيماران رواني، عفوني، در اورژانس، بخش هاي سوختگي، مراقبت هاي ويژه بيمارستاني و همچنين كار با مواد سمي، آتش زا و منفجره و در اعماق دريا، مستلزم تأييد مراكز ذي صلاح كه از سوي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تعيين مي شود، خواهد بود.
فرآيند تعيين سختي كار كارمندان دولت از جمله، نحوه تعيين امتياز درجه سختي كار و تكميل فرم مربوط، بر اساس مفاد تصويب نامه مورخ 9/8/1366 و دستورالعمل آن و اصلاحات بعدي آن است.
ميزان امتياز فوق العاده سختي كار و كار در محيط هاي غيرمتعارف كارمندان دستگاه هاي اجرايي بر اساس درصدهايي كه قبلا براي سختي كار مشاغل دستگاه هاي اجرايي تأييد شده است، به ازاي هر يك درصد، 12امتياز، حداكثر تا 1000 امتياز، به عنوان سختي كار مشاغل آنان تعيين مي شود.
بر اين اساس، تا زماني كه با اعمال امتياز به روش فوق، مبلغ فوق العاده سختي كار كارمندان، كمتر از مبلغ مذكور در حكم كارگزيني مربوط باشد، همان مبلغ مقطوع مندرج در حكم كارگزيني، ملاك دريافت فوق العاده سختي كار خواهد بود.
همچنين طبق اين دستورالعمل؛ امتياز سختي كار كارمنداني كه از تاريخ 1/1/1388 به بعد، تصدي مشاغل مشمول بهره مندي از فوق العاده سختي كار را عهده دار شده يا مي شوند، با توجه به درصدهايي كه بر اساس مقررات قبلي براي آن مشاغل تعيين شده و بر اساس سازوكار اين دستورالعمل مشخص مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14