(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 21 دی 1389- شماره 19837

كره جنوبي پيشنهاد پيونگ يانگ براي مذاكره را نپذيرفت
خشم اسلامگرايان اردن از سفر محرمانه مقام اسرائيلي به امان
تفاوت «ترور» و «تيراندازي» (تفسير سياسي)
هنيه خواستار جلسه اضطراري اتحاديه عرب براي رسيدگي به اوضاع قدس شد
اهتزاز تصاوير رهبر انقلاب و رئيس جمهور در تظاهرات ضد صهيونيستي نيويورك
هشدار چين به آمريكا درباره فروش سلاح به تايوان
ناتو در خاك افغانستان رادارهاي پيشرفته نصب مي كند
شليك مستقيم به تظاهركنندگان در تونس 25 كشته بر جاي گذاشت
چها رسوي پنج قاره
حسن فضل الله: واشنگتن خواهان حل بحران سياسي در لبنان نيست
يك نماينده ديگر دموكرات نامه تهديدآميز دريافت كرد
موافقت دولت پاكستان با 10 شرط حزب نواز شريف
افزايش تنش هاي خونين قومي در نيجريه



كره جنوبي پيشنهاد پيونگ يانگ براي مذاكره را نپذيرفت

سئول پيشنهاد كره شمالي براي انجام مذاكرات سازش را رد كرد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، «چون هاسانگ»، سخنگوي وزارت اتحاد كره جنوبي در واكنش به پيشنهاد اخير كره شمالي مبني بر انجام مذاكرات سازش، آن را رد كرد. وي با اعلام اين كه «صادقانه تلقي كردن پيشنهاد پيونگ يانگ دشوار است» مدعي شد در صورت اتخاذ رويكردي صادقانه آن هم در عمل درهاي مذاكره باز خواهد بود.»يادآور مي شود شنبه گذشته كميته صلح ملي كره شمالي با صدور بيانيه اي رسما خواستار مذاكره با همسايه جنوبي خود شده بود كه سئول در نخستين واكنش ها از آن استقبال كرد. كره جنوبي در حالي پيشنهاد مذاكرات صلح پيونگ يانگ را رد مي كند كه پيش از اين نيز بارها با برگزاري رزمايش هاي متعدد در شبه جزيره كره، منطقه را تا مرز جنگي گسترده و تمام عيار برده است.

 



خشم اسلامگرايان اردن از سفر محرمانه مقام اسرائيلي به امان

سفر محرمانه مشاور امنيت ملي رژيم صهيونيستي به اردن و ديدار وي با وزير خارجه اين كشور خشم و اعتراض اسلامگرايان اردن را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري فارس، «مراد عضايله» مسئول فلسطين در جبهه عمل اسلامي اردن ضمن انتقاد از همكاري اردن با رژيم صهيونيستي گفت، اين قبيل اقدامات سبب تضعيف مقاومت و پايداري فلسطين در برابر اشغالگري و جنايات رژيم صهيونيستي مي شود. وي ضمن استناد به سخنان رئيس سابق موساد در زمينه بي فايده بودن پيمان سازش اردن با رژيم صهيونيستي موسوم به وادي عربه خواستار لغو اين پيمان شد. اردن در سال 1994 ميلادي پيمان صلح با رژيم صهيونيستي (وادي عربه) را امضا كرد و پس از مصر دومين كشور عربي است كه با دشمن اول جهان اسلام پيمان سازش دارد.

 



تفاوت «ترور» و «تيراندازي» (تفسير سياسي)

سيدعمار موسوي
حادثه اي كه در ايالت آريزوناي آمريكا اتفاق افتاد و طي آن يك قاضي فدرال كشته و يك نماينده كنگره به شدت زخمي شد، پيام ها و پرسش هاي بسيار قابل تاملي در دل خود دارد. اولين پرسشي كه به ذهن مي رسد آنكه چرا هيچ كس در آمريكا نمي گويد فلان قاضي فدرال و فلان نماينده كنگره «ترور» (Terror) شده اند؛ بلكه همه اصرار دارند ماجرا را تا اندازه يك حادثه «تيراندازي» (Shooting) تقليل دهند؟
ترور و تروريسم هنوز در ادبيات سياسي- امنيتي بين المللي تعريف روشني ندارد و همين ابهام باعث شده است كه صاحبان تبليغات و رسانه، هر آن گونه كه ميلشان مي كشد، از بار رواني آن بهره برداري كنند. اما بارزترين تعريفي كه از واژه ترور در ذهن همه ما نقش بسته آن است كه يك شخصيت سياسي مورد حمله قرار گيرد، هر چند با سلاح سرد باشد؛ و اگر سر كوچه و خياباني گلوله اي شليك شده و افرادي كشته شوند، ماهيت ماجرا متفاوت خواهد بود. اما نه بي بي سي، نه واشنگتن پست، نه آسوشيتدپرس و نه ديگر رسانه هاي شهره غربي هيچ كدام از حادثه صبح شنبه به عنوان يك حمله تروريستي ياد نكردند و اساسا سعي آنها بر اين بود كه حتي از واژه ترور هم استفاده نكنند.
اگر كمي به عقب برگرديم خواهيم ديد كه چندي پيش آمريكايي ها ادعا كردند يك تروريست را كه مي خواسته در هواپيماي عازم آمريكا بمب گذاري كند، دستگير كرده اند؛ يا مدتي بعد از آن ادعا شد در ميدان تايمز نيويورك يك اتومبيل بمب گذاري شده را شناسايي، بمب را خنثي و عامل «تروريستي» را نيز دستگير كرده اند. با كنار هم قرار دادن سه حادثه پيش گفته، فعلا و ظاهرا، مي توان به اين تعريف اجمالي از تروريسم در نگاه آمريكايي رسيد كه اگر يك حمله يا بمب گذاري كشف و خنثي شود، تروريستي است، اما اگر كسي در اين ميان كشته و زخمي شود، قضيه تيراندازي بوده! اما اين نوعي ساده انگاري است.
اگر بيشتر دقت كنيم درخواهيم يافت كه هم در ماجراي هواپيما و هم در ماجراي ميدان تايمز، افرادي كه به عنوان تروريست ناكام معرفي شدند، مسلمان بودند، اما عامل حادثه آريزونا، فردي غيرمسلمان. اين تعريف درباره نگاه آمريكايي به مقوله ترور و تروريسم كاملا جامع است. دولت آمريكا تمامي سعي رسانه اي و تبليغاتي خود به ويژه پس از 11سپتامبر را بر آن گذاشته كه واژه تروريسم را با اسلام پيوند زند تا همه مسلمانان تروريست هاي بالقوه ديده شوند؛ تا اگر به بهانه تروريسم، ميليونها مسلمان به خاك و خون كشيده مي شوند، هرچند آزارشان به مورچه اي نرسيده باشد، امري طبيعي جلوه كند.
حادثه روز شنبه اما يك پيام ديگر هم داشت. واقعه ترور آريزونا نشان داد حوادثي از جنس بمب گذاري هواپيما يا ميدان تايمز، همه جز سناريويي بيش نيستند تا بازار تبليغات ضداسلامي را داغ نگه دارند؛ وگرنه، چطور ممكن است اتومبيلي بي نام و نشان در ميدان تايمز به سرعت و در عرض يك روز بلكه چندين ساعت، شناسايي، بمب داخل آن خنثي، عامل دستگير و ارتباط آن با پاكستان! كشف شود، اما مقامي سياسي در حد و اندازه يك نماينده كنگره در روز روشن به رگبار بسته شود و چنين سازمان امنيتي دقيق و مجهزي از پيشگيري ترور عاجز باشد؟
يك بار در همين ستون نوشتيم كه تروريسم يك پديده ذهني و ساخته غرب براي چپاول ملتهاي مظلوم جهان است و تهديد امنيتي واقعي در غرب، مشكلات و بحرانهاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي است. اين گفته جناب برژينسكي است كه بزرگترين تهديد امنيتي آمريكا نه چين و روسيه و ايران و يا القاعده كه بحران اقتصادي است. وقتي يك جوان 22ساله اسلحه به دست گرفته نماينده خود را و قاضي دادگستري اش را تيرباران مي كند، شايد گفته برژينسكي بهتر جا بيفتد.

 



هنيه خواستار جلسه اضطراري اتحاديه عرب براي رسيدگي به اوضاع قدس شد

نخست وزير دولت فلسطين خواستار برگزاري نشست فوق العاده اتحاديه عرب براي مقابله با گستاخي جديد رژيم صهيونيستي درتخريب هتل تاريخي «شفرد» شد.
اسماعيل هنيه در ديدار با اعضاي كاروان ليبيايي قدس 5 از معمر قذافي كه رياست دوره اي اتحاديه عرب را عهده دار است خواست تا نشستي فوق العاده به منظور بررسي وضعيت قدس و خطراتي كه آن را تهديد مي كند تشكيل دهد.
به گزارش ايسنا وي ضمن محكوم كردن تجاوزات دشمن صهيونيستي كه تازه ترين آنها تخريب هتل تاريخي «شفرد» در محله شيخ جراح واقع در شرق قدس اشغالي است، گفت كه اين اقدام درچارچوب محو هويت عربي و اسلامي اين شهر صورت مي گيرد.
وي تاكيد كرد: تمامي تلاش هاي رژيم صهيونيستي در راستاي تغييرتاريخ و جغرافياي شهر قدس محكوم به شكست است و ما صاحبان واقعي حق هستيم.
اين رهبر فلسطيني از ساكنان قدس، خواست تا بيش از پيش پايداري كنند و به سرزمين و مقدسات خود پايبند باشند و درمقابل موج جديد تجاوزات اسرائيل مقاومت كنند.
هنيه بار ديگر تاكيد كرد كه هرگز ساكنان قدس را درعرصه رويارويي با اسرائيل تنها نخواهد گذاشت و براي حراست از قدس و حمايت از آنان از جان و مالش خواهد گذشت.
نخست وزير دولت فلسطين تصريح كرد: ورود كاروان هاي كمك رساني به نوار غزه فقط به منزله همبستگي با ملت فلسطين و حمايت از اين ملت نيست، بلكه يك گام بزرگ درجهت لغو محاصره نوار غزه به شمار مي رود.
بولدوزرها و خودروهاي نظامي رژيم صهيونيستي صبح روز يكشنبه كار تخريب هتل تاريخي «شفرد» را آغاز كردند و قرار است روي زمين آن ساختمان مسكوني براي شهرك نشينان صهيونيست احداث شود.
اين ساختمان مدتي محل سكونت حاج امين الحسيني مفتي اسبق شهر قدس بود و صهيونيست ها قصد دارند ضمن تخريب آن 20 واحد جديد براي صهيونيست ها بسازند.
تخريب هتل شفرد در منطقه شيخ جراح در مركز بيت المقدس با محكوميت گسترده عربي و بين المللي و فلسطيني روبه رو شده است.
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اقدام نظاميان صهيونيست در تخريب هتل تاريخي «شفرد» را محكوم كرد و از ملت مبارز فلسطين خواست تا به رويارويي با سياست هاي شهرك سازي در داخل شهر قدس و خارج آن برخيزند.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين،سخنگوي تشكيلات خودگردان و ديگر گروه هاي فلسطيني ضمن محكوم كردن اين اقدام رژيم صهيونيستي تاكيد كردند كه اسرائيل حق ساخت و ساز در هيچ بخش بيت المقدس يا اراضي فلسطيني اشغال شده را ندارد.
سخنگوي وزارت خارجه مصر، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس، وزير خارجه اردن، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز بر اينكه بيت المقدس جزئي از خاك فلسطين اشغالي است تاكيد و اعلام كردند شهرك سازي هاي اسرائيل غير قانوني است و براساس قوانين بين المللي نمي تواند ادامه پيدا كند.
هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا نيز اقدام اسرائيل را تحول دردآور و ناراحت كننده توصيف كرد و گفت: چنين اقداماتي تلاش هاي صورت گرفته درجهت برقراري صلح را ناكام مي گذارد.
150نفر از شخصيت هاي دانشگاهي دراسرائيل نيز با امضاي طوماري برغير قانوني بودن شهرك سازي اين رژيم تاكيد كرده و خواستار توقف آن شدند.
حمله به غزه
جنگنده هاي رژيم صهيونيستي روز گذشته در سه نوبت شهرهاي غزه و خان يونس در باريكه غزه را بمباران كردند كه به زخمي شدن چند فلسطيني منجر شد.
منابع فلسطيني با اعلام اين خبر اظهار داشتند كه هنوز آمار دقيقي از تلفات، مجروحين و خسارت هاي وارد شده در دست نيست ولي جزئيات متعاقباً اعلام خواهد شد.
از سوي ديگر، هلي كوپترهاي نظامي ارتش رژيم صهيونيستي در فاصله كمتر از يك ساعت دو فروند موشك به سمت پايگاه قادسيه وابسته به گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس در غرب خان يونس شليك كردند.
هلي كوپترهاي اسرائيلي همچنين به منطقه سيلوان واقع در قدس شرقي يورش بردند و از پليس رژيم صهيونيستي كه با جوانان اين منطقه درگير شده بودند حمايت كردند.
منطقه سيلوان مدت هاست كه شاهد درگيري شديدجوانان و شهروندان فلسطيني اين منطقه با متجاوزان صهيونيست است.
ساير رويدادها
¤ روزنامه صهيونيستي هاآرتص اعتراف كرد كه ارتش رژيم صهيونيستي از هفت سال پيش تاكنون از گازهاي سمي در تركيبات بمب هاي گازاشك آور كه براي متفرق كردن تظاهركنندگان به كار مي رود استفاده كرده است.
¤ رسانه هاي اسرائيل مدعي شدند كه شارون هنوز زنده است و در برابر تحريكات عصبي از خود واكنش نشان مي دهد.
¤ سخنگوي گردان هاي ناصر صلاح الدين اظهار داشت، اصرار رهبران فتح براي بازگرداندن غزه به هر قيمتي كه شده نشانگر موافقت آنان با قتل عام ساكنان اين منطقه بحران زده است.

 



اهتزاز تصاوير رهبر انقلاب و رئيس جمهور در تظاهرات ضد صهيونيستي نيويورك

صدها آمريكايي حامي فلسطين در تظاهرات خود عليه جنايات رژيم صهيونيستي تصاوير مقام معظم رهبري و رئيس جمهور ايران را حمل مي كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از نيويورك، در اين تظاهرات كه در منطقه منهتن برگزار شد تظاهركنندگان فرياد مي زدند: «زنده باد جمهوري اسلامي ايران».
تظاهركنندگان آمريكايي كه عمدتاً گروه هاي مختلف ضد جنگ بودند اعتراض شديد خود را نسبت به سياست هاي تجاوزگرانه رژيم صهيونيستي با سر دادن شعارهايي از جمله «اسرائيل جنايتكار است»، «نسل كشي و كشتار فلسطينيان را متوقف كنيد»، «ماليات مردم آمريكا را به اسرائيلي هاي قاتل ندهيد» نشان دادند.
آمريكايي هاي شركت كننده در اين تظاهرات از دولت باراك اوباما خواستند ماليات هاي مردم آمريكا را در قالب كمك هاي بلاعوض در اختيار رژيم صهيونيستي قرار ندهد.
شركت كنندگان در اين تظاهرات گسترده اعلام كردند تا زماني كه اشغالگري و تجاوزات رژيم صهيونيستي ادامه پيدا كند اين نوع تظاهرات هم ادامه پيدا خواهد كرد.
فعالان ضد جنگ از جامعه جهاني خواستند براي دفاع از حق مردم مظلوم فلسطين دست به كار شوند و اقدامي جدي و عاجلانه براي توقف جنايات رژيم صهيونيستي اتخاذ كنند.
تظاهركنندگان پس از راهپيمايي در خيابان هاي منهتن در نيويورك با شعارهاي «آزادي سرزمين فلسطين»، «فلسطين پيروز است» وارد ميدان «هرالد» شدند.

 



هشدار چين به آمريكا درباره فروش سلاح به تايوان

چين نسبت به ادامه فروش سلاح به تايوان به واشنگتن هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري «شين هوا»، «ليانگ گوانگ لي»، وزير دفاع چين طي يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با «رابرت گيتس»، همتاي آمريكايي خود نسبت به ادامه فروش سلاح به تايوان به واشنگتن هشدار داد.
اين مقام بلندپايه چين در «پكن» گفت: اقدامات ايالات متحده آمريكا كه در فروش سلاح به تايوان منافع بنيادي چين را با تهديد روبه رو كرده است و پكن نمي خواهد روابط دو كشور با اين اقدام بيش از پيش لطمه بخورد.
وزير دفاع چين افزود: «ما نمي خواهيم اين رويداد (فروش سلاح به تايوان) بار ديگر اتفاق بيفتد. ما نمي خواهيم آمريكا با ادامه فروش تجهيزات جنگي به تايوان بيش از اين باعث خدشه دار شدن روابط دو كشور شده و به نيروهاي مسلح دو طرف لطمه بزند.»براساس اين گزارش در ژانويه سال 2010 آمريكا از تصميم خود براي فروش 4/6 ميليارد دلار سلاح به تايوان خبر داد. اين تصميم در حالي از سوي پنتاگون اعلام شد كه پكن بارها مخالفت خود را اعلام كرده بود.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، وزير دفاع آمريكا نيز در اين كنفرانس خبري به چين اطمينان داد هرگز هدف مانورهاي نظامي آمريكا نبوده و نخواهد بود. «رابرت گيتس» كه با هدف بهبود و گسترش همكاري هاي نظامي دو جانبه به پكن سفر كرده است گفت: مناسبات نظامي دو كشور نبايد تحت تأثير سياست قرار بگيرد.وزير دفاع آمريكا همچنين از تلاش هاي پكن براي حل بحران شبه جزيره كره تشكر كرد.

 



ناتو در خاك افغانستان رادارهاي پيشرفته نصب مي كند

سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به بهانه حفظ حريم هوايي افغانستان، رادارهاي پيشرفته در خاك اين كشور نصب مي كند.
به گزارش ايرنا، رسانه كابل به نقل از «جوزف بلوتز» سخنگوي ناتو در افغانستان خبر دادند كه اين سامانه قرار بود در سال 2009 ميلادي نصب شود، اما اين كار به دليل مخالفت برخي كشورهاي همسايه افغانستان به تاخير افتاده است؛ البته بلوتز از كشور خاصي نام نبرد.به گفته وي، نصب رادار هيچ ارتباطي با فعاليت شورشيان وابسته به گروه طالبان در افغانستان ندارد و ناتو مي خواهد حريم فضايي افغانستان را «محافظت» و ترافيك هوايي در اين كشور را تنظيم كند.كشورهاي عضو ناتو در «بروكسل» پايتخت بلژيك توافق كرده اند كه سامانه مذكور فعاليت خود را از نيمه ماه جاري ميلادي آغاز كند.از زمان تهاجم نظامي نيروهاي ناتو به افغانستان در سال 2001 ميلادي، ترافيك هوايي اين كشور از سوي نيروهاي خارجي كنترل مي شود.
گفته مي شود كه نبود هماهنگي ميان نيروهاي خارجي و مسئولان افغان، در مواردي سبب بروز مشكلاتي در پروازها مي شود.

 



شليك مستقيم به تظاهركنندگان در تونس 25 كشته بر جاي گذاشت

تظاهرات آرام روزهاي اخير در اعتراض به بي توجهي دولت تونس به افزايش بيكاري در اين كشور روز يكشنبه به سركوب خونين معترضان منجر شد كه 25 كشته بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اعتراضات مردمي در تونس از نيمه دسامبر در اعتراض به خودسوزي يك جوان در مقابل استانداري«سيدي بوزيد» در اين كشور آغاز و به سرعت گسترش يافت.
«احمد نجيب شيبي» يكي از رهبران مخالفان دولت تونس ضمن درخواست از زين العابدين بن علي رئيس جمهور اين كشور مبني بر اعلام آتش بس، خاطرنشان كرد: درگيري هاي شهر «قصرين» دستكم 20 كشته بر جاي گذاشته است.
به گفته «سادوك محمودي» يكي از اعضاي دفتر اجرايي اتحاديه محلي شهر قصرين، اين افراد در درگيري با پليس و با تيراندازي مستقيم به سمت آنها كشته شده اند.
اين درحالي است كه وزير كشور تونس اعلام كرده است كه در اين درگيري ها هشت نفر كشته و 9 نفر زخمي شده اند.
شاهدان عيني و منابع خبري از خشونت بيش از اندازه پليس و نيروهاي امنيتي در سركوب مخالفان دولت كه عمدتاً تظاهركنندگان جوان بودند خبر دادند و گفتند: پليس به جاي شليك گاز اشك آور و گلوله پلاستيكي از گلوله جنگي استفاده كرده است.
زين العابدين بن علي رئيس جمهور تونس با توسل به شيوه هاي گوناگون سياسي و حمايت غرب بيش از 23 سال بر اين كشور حكومت كرده است و طي اين دوران مخالفان خود را به شديدترين نوع ممكن مجازات كرده است.

 



چها رسوي پنج قاره

ميراث سه دهه جنگ در افغانستان
وزير خارجه افغانستان اعلام كرد كه فساد مالي در ادارات دولتي افغانستان ميراث سه دهه جنگ داخلي در اين كشور است.
وي تاكيد كرد، ريشه كن كردن اين پديده كار كوتاه مدت نيست و به زمان بيشتر نياز دارد.
نشست قاهره
نشست مقامات بلندپايه وزارت خارجه كشورهاي عربي براي بررسي مسائل مربوط به عادي سازي منطقه خاورميانه از تسليحات هسته اي در مقر اتحاديه عرب در قاهره آغاز به كار كرد.
در اين نشست درباره هماهنگ كردن مواضع كشورهاي عربي درباره عادي سازي منطقه از تسليحات كشتار جمعي بحث و بررسي شد.
تضعيف آمريكا
فرماندار سابق ايالت آلاسكا در يك برنامه تلويزيوني تصريح كرد كه رئيس جمهور آمريكا عمدا در حال تضعيف كردن آمريكا است.
سارا پيلين گفت، اوباما در حال حاضر كارهايي انجام مي هد كه جز تضعيف آمريكا نتيجه اي ديگر ندارد.
تظاهرات معلمان بيكار عربستاني
250 فارغ التحصيل دانشگاه عربستان در اعتراض بي سابقه خود نسبت به بيكاري در رياض تجمع كردند.
سخنگوي اين گروه اعلام كرد تا زماني كه عربستان براي آنها شغل ايجاد نكند به تظاهرات خود ادامه مي دهند.
به رغم اين كه عربستان سعودي ذخاير غني از نفت دارد با مشكل بيكاري دست به گريبان است.

 



حسن فضل الله: واشنگتن خواهان حل بحران سياسي در لبنان نيست

سرويس خارجي-
نماينده پارلمان لبنان تاكيد كرد، آمريكا در برابر حل بحران لبنان كارشكني مي كند و خواستار استقرار صلح و آرامش در اين كشور نيست.
«حسن فضل الله» اظهار داشت، كارشكني هاي آمريكا مانع موفقيت تلاش ها براي خروج لبنان از بن بست كنوني است.
وي تصريح كرد، تلاش هاي سوريه و عربستان مقابله با طرح سياسي دادگاه بين المللي است كه به وسيله آمريكا اداره مي شود و اين تلاش ها با وتوي آمريكا و برخي گروه هاي داخلي روبرو شده است.
نماينده پارلمان لبنان و عضو فراكسيون حزب الله گفت، برخي به اهميت تلاش هاي سوريه و عربستان واقف نيستند يا نمي خواهند كه اين تلاش ها موفق باشد از همين رو هيچ تلاشي براي به شكست كشاندن آن دريغ نمي كنند. از سوي ديگر، منابع نزديك به گروه 8 مارس نيز اعلام كردند كه آمريكا به دنبال مانع تراشي در توافق سوريه و عربستان است.
اين منابع افزودند، رژيم صهيونيستي و هم پيمان آمريكايي آن روي صدور احتمالي كيفرخواست دادگاه حريري و تاثير آن بر ايجاد جنگ و فتنه داخلي در لبنان حساب باز كرده اند، اين دوطرف تمام تلاش هاي خود را براي مانع تراشي در توافق سوريه و عربستان به كار بسته اند.
روزنامه الحيات چاپ لندن نيز در اين باره نوشت، آمريكا و كشورهاي اروپايي با استفاده از فرصت حضور شاه عربستان و نخست وزير لبنان در نيويورك تحولات ديپلماتيك گسترده اي را براي لغو توافق ميان سوريه و عربستان آغاز كرده اند.
تحليلگران منطقه ديدارهاي اوباما رئيس جمهور آمريكا، وزير خارجه اين كشور با پادشاه عربستان و نخست وزير لبنان، همچنين نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه با سعدالدين حريري را در راستاي اين تحركات ارزيابي مي كنند. اين در حالي است كه نخست وزير لبنان در ديدار با دبيركل سازمان ملل در نيويورك از وي خواست جلوي تجاوزگري رژيم صهيونيستي را بگيرد.

 



به دنبال ترور نماينده آريزونا
يك نماينده ديگر دموكرات نامه تهديدآميز دريافت كرد

در ادامه ترورهاي زنجيره اي مقامات سياسي آمريكا، يكي ديگر از اعضاي كنگره اين كشور تهديد به مرگ شد.
ترور روز شنبه يك قاضي فدرال و يك نماينده كنگره در ايالت آريزونا ظاهرا فقط يك آغاز براي موجي از ترورهايي است كه مقامات سياسي ايالات متحده را نشانه رفته اند.
به گزارش ايرنا، روزنامه «شيكاگو تريبيون» در شماره ديروز خود نوشت، «دني ديويس» نماينده دموكرات ايالت شيكاگو اعلام كرده است كه روز يكشنبه يعني درست يك روز پس از جريان سوءقصد به جان «گابريل گيفوردز»، نماينده دموكرات ايالت آريزونا، وي نيز از طريق پست الكترونيك تهديد به مرگ شده است.
«گيفوردز» روز شنبه هفته جاري هنگام يك ديدار عمومي با مردم در شهر «توكسون» ايالت آريزونا هدف حمله يك فرد مسلح قرار گرفت و از ناحيه سر به شدت مجروح شد. در جريان اين حمله مسلحانه شش تن از جمله يك قاضي فدرال و يك دختربچه 9 ساله كشته و 13نفر ديگر نيز مجروح شدند.
به گفته نماينده دموكرات ايالت شيكاگو، فردي كه پيام تهديدآميز را از طريق پست الكترونيك براي او فرستاده، در اين پيام نوشته است كه «دني ديويس» نفر بعدي خواهد بود. اين نماينده كنگره آمريكا گفت كه پليس شيكاگو را در جريان اين موضوع قرار داده است.
ديويس گفته است اگر حادثه ناگوار روز شنبه و سوءقصد به جان يكي از نمايندگان دموكرات كنگره رخ نداده بود، وي به اين پيام تهديد توجهي نمي كرد اما با توجه به حادثه روز شنبه، دريافت پيام تهديدآميز به شدت وي را نگران كرده است.

 



موافقت دولت پاكستان با 10 شرط حزب نواز شريف

در راستاي تلاش پاكستان براي خروج از بحران، نخست وزير اين كشور آمادگي خود را براي پذيرش و اجراي شروط و پيشنهادات حزب «مسلم ليگ شاخه نواز» اعلام كرد.
به گزارش فارس، «يوسف رضا گيلاني» نخست وزير پاكستان در نشستي خبري، آمادگي دولت را براي تلاش در راستاي عملي شدن پيشنهادات ارائه شده از جانب حزب مسلم ليگ شاخه نواز اعلام كرد.
وي با اعلام اين كه هيچ ضرب الاجلي براي اجراي پيشنهادات نواز شريف تعيين نشده است، افزود: «ما نهادهاي كشور را تقويت مي كنيم و مسائلي مانند تورم، نظم و امنيت عمومي و كاهش بار شبكه برق را حل خواهيم كرد.»
نخست وزير پاكستان اعلام كرد وي در اين نشست خبري شركت كرده تا مسايل ملي را با ملت پاكستان در ميان بگذارد و به رغم تمام شايعه ها و گمانه زني هايي كه مطرح است وضعيت و جايگاه دولت را روشن كند. نواز شريف رهبر حزب مسلم ليگ شاخه نواز با ارائه 10 شرط براي حمايت آن حزب از دولت ائتلافي، 45 روز براي اجراي اين شروط به دولت مهلت داد.
يكي از خواسته ها، عقب نشيني دولت از طرح افزايش قيمت سوخت بود كه روز جمعه توسط «حزب مردم پاكستان» (حزب حاكم) جامه عمل به خود پوشيد و قيمت سوخت در پاكستان كاهش پيدا كرد.
با اوج گيري احتمال شكست ائتلاف دولتي و روبه رو شدن دولت با بحراني جديد، حركت اخير گيلاني آخرين نشانه از تمايل دولت براي مصالحه با احزاب سياسي مخالف براي جلوگيري از سقوط است.

 



افزايش تنش هاي خونين قومي در نيجريه

خشونت هاي نيجريه كه در سال جاري ميلادي با حملات قومي و انفجارها آغاز شده است در روز دوشنبه به اوج خود رسيد و به آتش كشيده شدن ده ها خانه در اين كشور منجر شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي بروز تنش هاي جديد قومي در مركز نيجريه در ايالت پلاتو (شهر جاس) بسياري از منازل به آتش كشيده شده و حداقل 10 نفر كشته و 20 تن مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از جاس، عبدالرحمان آكائو فرمانده پليس ايالت پلاتو گفت: در درگيري هاي قومي كه از روز يكشنبه آغاز شده است، بسياري از خانه ها در آتش سوختند و تعدادي نيز كشته و مجروح شدند.
گزارش رويتر نيز حاكي است؛ در درگيري هاي شهر جاس كه با تيراندازي همراه بود حداقل هفت تن كشته شدند. محل وقوع اين درگيري ها در شهر جاس در مركز شهر گزارش شده است كه طي آن در سال گذشته حداقل 500 نفر كشته شدند.
دولت مركزي نيجريه براي برقراري آرامش مجبور به اعزام نيروهاي نظامي به ايالت پلاتو كرده است و نظاميان براي پراكنده كردن تظاهركنندگان اقدام به تيراندازي هوايي در روز دوشنبه كردند.
از سوي ديگر، نيروهاي امنيتي نيجريه در شهر نيامي، اقدام به عمليات گسترده نظامي براي آزادي گروگان هاي فرانسوي كردند كه تاكنون سه نظامي كشته و چهار نفر نيز مجروح شده اند.
در حال حاضر نيز «آلن ژوپه» وزير دفاع فرانسه در منطقه حضور دارد و از نزديك اوضاع را دنبال مي كند.
تاكنون دو تن از گروگان هاي فرانسوي در نيجريه كشته شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14