(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 دی 1389- شماره 19838

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
واشنگتن تايمز: آمريكا خود را براي نرمش در مقابل ايران آماده مي كند
رئيس جمهور در توصيه به دست اندركاران حج:
حج نگاه فرد را از محدوده قومي و ملي به نگاه جهاني ارتقا مي دهد
نمايندگان زن مجلس خواستار محاكمه فائزه هاشمي شدند
احمدي نژاد در ديدار برهم صالح: ثبات عراق به نفع منطقه است
نمايندگان مجلس: وزارت اطلاعات، پيكره سرويس هاي جاسوسي دشمن را لرزاند
جواب رد شهيد عليمحمدي به درخواست منافقين 10 روز قبل از شهادت
ضربه دردناك ايران بر پيكر موساد
جزئياتي تازه از اردوي مختلط دانشگاه تهران
دانشجويان دانشگاه تهران خواستار محاكمه خاتمي شدند
اعتراف تلويحي منابع خبري صهيونيست بر شناسايي شبكه صهيونيستي مسئول ترور
كمك ايران به ارتش جيبوتي در بخش هاي لجستيكي و تجهيزات دريايي
بيست و چهارمين يادواره شهداي عمليات كربلاي پنج در تهران
دبكا فايل: شروع نبرد اطلاعاتي ايران با اسرائيل از سه جبهه
3پيش فرض خطا درباره بانك مركزي



در آستانه مذاكرات استانبول
واشنگتن تايمز: آمريكا خود را براي نرمش در مقابل ايران آماده مي كند

در آستانه برگزاري مذاكرات ميان ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 در استانبول تركيه ، يك روزنامه آمريكايي اعلام كرد كه با توجه به دستوركار اين مذاكرات آمريكا خود را براي نرمش در مقابل ايران آماده مي كند.
روزنامه واشنگتن تايمز در اين باره نوشت : اسرائيل و آمريكا اخيرا درتخمين هايشان در مورد زمان دسترسي ايران به سلاح اتمي تجديد نظر كردند. مئير داگان رئيس پيشين موساد به روزنامه هاي اسرائيل گفت گمان مي كند كه ايران قادر نيست تا سال 2015 بمب اتمي بسازد. اين گفته هاي داگان كه اخيرا از كارش كناره گرفته است اهميت زيادي دارد زيرا از سال 2002 كه او به رياست موساد رسيد ايران در مركز توجه اين سازمان قرار گرفته است. تخميني كه داگان زده است با تحليل هاي سرويس هاي جاسوسي آمريكا برابري مي كند. بر اساس اين گزارش تخمين هاي جديد اطلاعات ملي آمريكا نزديك به يك سال است كه تغيير نكرده است اما تحليلگران انتظار دارند كه اطلاعات جديدي تا ماه آينده منتشر شود.
واشنگتن تايمز افزود : اين تجديد نظر در برآوردهاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل نشان مي دهد كه با توجه به دستوركار مذاكرات ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 كه قرار است در استانبول تركيه برگزار شود آمريكا خود را براي نرمش در مقابل ايران آماده مي كند.

 



رئيس جمهور در توصيه به دست اندركاران حج:
حج نگاه فرد را از محدوده قومي و ملي به نگاه جهاني ارتقا مي دهد

رئيس جمهور در توصيه اي به دست اندركاران حج بر تغيير نگاه حجاج از محدوده قومي و ملي به نگاه جهاني تاكيد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، «محمود احمدي نژاد» روز سه شنبه در ديدار دست اندركاران حج با اشاره به نقش بسيار ممتاز اين فريضه الهي در تعالي و كمال انساني و اثرگذاري سياسي و اجتماعي آن در عرصه جهاني گفت: امروز مسئولين حج با نگاه جديد و روشن و نيز هماهنگي هاي مناسب با ساير دستگاه هاي اجرايي كشور در مسير برگزاري حج مطلوب حركت مي كنند.
وي با اشاره به اينكه مناسك حج از ظرفيت هاي متنوع و گوناگوني برخوردار است، اظهار داشت: حج در زندگي فردي و سياسي-اجتماعي تاثير فراواني دارد و يكي از ابعاد سياسي حج تغيير نگاه فرد حاجي از محدوده قومي و ملي به نگاه جهاني و بين المللي است.
رئيس جمهوري اضافه كرد: بايد به گونه اي عمل كرد كه جهانشمولي اسلام در تمام انديشه و رفتار فردي كه به حج مشرف مي شود، نهادينه شود و بي ترديد مناسك حج از قابليت و ظرفيت زيادي در اين خصوص برخوردار است كه بايد با برنامه ريزي مناسب از آن استفاده كرد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي مراسم حج را فرياد توحيد و ولايت دانست و گفت: نفس برگزاري حج برائت از مشركين است و با توجه به اينكه ايران به كانون اتكا و توجه ملت ها تبديل شده، زمان آن فرا رسيده است كه از موضع ملت ها سخن بگوييم و مراسم حج فرصتي است تا در آن حجاج كشورهاي مختلف متوجه شوند كه جمهوري اسلامي ايران به آنها توجه دارد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسگر نماينده ولي فقيه در ا مور حج و سرپرست حجاج ايراني نيز در ابتداي اين ديدار با ارائه گزارشي از روند برگزاري مناسك حج امسال، گفت: مناسك و برنامه هاي معنوي حج در سال جاري با همدلي و همكاري همه دستگاه ها و نهادهاي مسئول و بهتر از هر سال در آرامش كامل برگزار شد.
علي ليالي، رئيس سازمان حج و زيارت نيز در سخناني تعامل تنگاتنگ دستگاه هاي مرتبط، توجه به مصرف بهينه و جلوگيري از اسراف را از جمله ويژگيهاي حج امسال برشمرد.

 



نمايندگان زن مجلس خواستار محاكمه فائزه هاشمي شدند

فراكسيون زنان مجلس خواستار محاكمه فائزه هاشمي به دليل دنباله روي از تحركات غيرقانوني زهرا رهنورد و سابقه وي در سازماندهي آشوب هاي سال گذشته، شدند.
در همين ارتباط عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي گفت: به دليل تلاش هاي فائزه هاشمي در سازماندهي اخلالگران فتنه سال گذشته و بيانيه هاي ضدنظام وي، تمامي اعضاي فراكسيون زنان و نمايندگان مجلس خواستار محاكمه هاشمي و ديگر سران فتنه هستند.
فاطمه آليا نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: فائزه هاشمي از خط قرمزهاي نظام عبور كرده و به صورت علني مخالفت خود را با نظام و آرمانهاي انقلاب اسلامي نشان داده لذا ملاقاتهاي وي با زندانيان سياسي و مصاحبه با رسانه هاي فتنه خود نشانگر مواضع ضدنظام هاشمي مي باشد.
وي افزود: فائزه هاشمي در سازماندهي اخلالگران فتنه سال گذشته نقش بسزايي داشته و خود نيز در اجتماعات سال گذشته حضور مستمر داشته است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به اينكه پرونده سران فتنه تكميل شده اظهار داشت: حضور پرشكوه مردم در حماسه 9 دي نشانگر نفرت مردم از سران فتنه است و در همين راستا امضاهاي زيادي در شهرستان هاي مختلف توسط مردم جمع آوري شده كه طي آن مردم خواستار محاكمه سران فتنه شدند.
وي افزود: تمامي اعضاي فراكسيون زنان و نمايندگان مجلس در نشست هاي مختلف با قوه قضاييه خواستار محاكمه سران فتنه شده اند.
در ادامه رئيس فراكسيون زنان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دنباله روي فائزه هاشمي از عملكرد منافقانه زهرا رهنورد گفت: سران فتنه و منتسبان به وي بايد هرچه زودتر توسط قوه قضاييه محاكمه شوند تا ريشه فتنه در كشور خشكانده شود.
طيبه صفايي نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: فائزه هاشمي با دنباله روي از عملكرد ضد نظام زهرا رهنورد و لبيك گويي به منافقين، مخالفت خود با نظام را علني كرده و به همين علت پايگاه مردمي خود را از دست داده است.
وي افزود: قوه قضاييه بايد هرچه سريعتر پرونده سران فتنه و منتسبان به آنها را بررسي كند تا ريشه فتنه در كشور خشكانده شود.

 



احمدي نژاد در ديدار برهم صالح: ثبات عراق به نفع منطقه است

رئيس جمهور پيشرفت و امنيت در عراق را به نفع منطقه دانست و تأكيد كرد كه تقويت همبستگي گروه هاي عراقي روند تثبيت امنيت در اين كشور را شتاب مي بخشد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد ديروز در ديدار «برهم صالح» نخست وزير منطقه كردستان عراق با اشاره به اينكه امنيت و پيشرفت كشورهاي منطقه به هم وابسته است، گفت: امروز به واسطه بيداري و همبستگي ملت هاي منطقه، دشمنان و اشغالگران مأيوس و سرخورده شدند به نحوي كه چاره اي جز ترك منطقه پيش رو ندارند.
وي پيشرفت و امنيت در عراق را به نفع منطقه دانست و گفت: تقويت بيش از پيش همبستگي و همكاري گروه هاي مختلف عراقي مي تواند روند پيشرفت و تثبيت امنيت در عراق را شتاب بخشد.
رئيس جمهور با بيان اينكه آينده متعلق به ملت هاي همدل و متحد منطقه است، اظهار داشت: البته اين همبستگي و آينده روشن، دشمنان منطقه اي و فرامنطقه اي دارد كه بايد در مقابل آن هوشيار بوده و با افزايش سطح روابط و هماهنگي هاي دوجانبه و منطقه اي دشمنان را در اهداف خود ناكام گذاشت.
احمدي نژاد با اظهار خرسندي از تحولات روبه رشد و پيشرفت عراق گفت: به خلاف تبليغات و تلاش هاي صورت گرفته از جانب اشغالگران، گروه هاي مختلف عراقي آينده خود را در اتحاد و يكپارچگي دنبال مي كنند و بي ترديد ادامه اين شرايط موفقيت، پيشرفت و امنيت عراق را فراهم خواهد كرد.
وي افزود: امروز كساني كه مخالف امنيت و پيشرفت ملت هاي منطقه به ويژه عراق بودند در حال ضعف و افول قرار دارند و در مقابل هر روز بر اقتدار و پيشرفت ملت هاي منطقه افزوده مي شود.
برهم صالح نخست وزير منطقه كردستان عراق نيز در اين ديدار با ارائه گزارشي از اوضاع داخلي عراق اظهار داشت: عراق به دنبال تحكيم و تعميق مناسبات خود با كشورهاي همسايه است و در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران در اولويت قرار دارد.
وي افزايش همكاري هاي امنيتي، تجاري و فرهنگي بين ايران و عراق را مورد تأكيد قرار داد و گفت: امنيت ايران و عراق مشترك و تفكيك ناپذير است. از اين رو مقامات عراقي توجه ويژه اي به ريشه كني ناامني در منطقه دارند.

 



نمايندگان مجلس: وزارت اطلاعات، پيكره سرويس هاي جاسوسي دشمن را لرزاند

در پي شناسايي عوامل اصلي جنايت ترور استاد عليمحمدي و انهدام يك شبكه متشكل از جاسوس ها وتروريست هاي وابسته به رژيم اشغالگر قدس، اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تاكيد كردند: وزارت اطلاعات بار ديگر لرزه بر اندام سرويس هاي جاسوسي آمريكا و اسرائيل انداخت.
در همين ارتباط عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس شوراي اسلامي گفت: شناسايي و دستگيري عوامل ترور شهيد عليمحمدي نشانه اقتدار دستگاههاي امنيتي اطلاعاتي كشور است.
محمود احمدي بيغش نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: شناسايي عوامل تروريستي سبب شادي قلب مردم ايران و خانواده اين بزرگوار شده است كه نشان از قدرت و سربلندي دستگاههاي امنيتي و اطلاعاتي كشور در مجامع بين المللي مي باشد.
وي تصريح كرد: وزارت اطلاعات همچون گذشته با اقدامات گسترده امنيتي توانست در مقابل دشمنان نظام و انقلاب اسلامي ايران ايستادگي كند و آنها را به سزاي اعمال خود برسانند.
احمدي بيغش افزود: دستگاههاي امنيتي بايد مثل هميشه در مقابل دشمنان نظام ايستادگي كنند و اجازه ندهد آنها دانشمندان و مغزهاي متفكر ما را مورد هدف قرار بدهند.
بزودي عوامل ترور استاد شهرياري نيز دستگير مي شوند
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با ابراز خرسندي از موفقيت وزارت مقتدر اطلاعات در دستگيري عوامل ترور استاد عليمحمدي گفت: ملت شريف ايران مطمئن باشند كه وزارت اطلاعات بزودي عوامل ترور دكتر شهرياري را نيز دستگير مي كند. محمد كريم عابدي، نماينده مردم طبس، فردوس، سرايان و بشرويه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه وزارت اطلاعات قوي ترين سيستم اطلاعاتي و امنيتي در خاورميانه و حتي جهان محسوب مي شود اظهار داشت: وزارت اطلاعات اين توانمندي را داراست كه در مقابل هرگونه حركت تروريستي و ضد امنيتي سريع ترين واكنش را نشان دهد كه نمونه بارز آن را در سال گذشته در دستگيري عبدالمالك ريگي معدوم مشاهده كرديم.
وي با اشاره به ارتباط عوامل ترور در كشور با سياستمداران و سرويس هاي اطلاعاتي غربي تصريح كرد: سرويس هاي اطلاعاتي غربي با اتخاذ تدابير جديد همواره درصددند تا سربازان گمنام امام زمان(عج) را از سرنخ ها دور كنند ليكن سربازان مخلص امام عصر(عج) به قدري نيز هوشيارانه عمل مي كنند كه عوامل ترور در كمتر از شش ماه دستگير مي شوند.
نماينده مردم طبس، فردوس، سرايان و بشرويه در خانه ملت ضمن تبريك و تشكر از وزارت اطلاعات به خاطر دستگيري عوامل ترور دكتر عليمحمدي افزود: به زودي مجلس با تشكيل فراكسيون مبارزه با ريشه هاي تروريسم با كشورهاي زخم خورده از ترور ارتباط برقرار كرده و به طور اساسي با تروريسم مبارزه خواهند كرد.
وي خاطرنشان كرد:مردم شريف ايران مطمئن باشند كه وزارت اطلاعات به زودي عوامل اصلي ترور شهيد شهرياري را دستگير و به مراجع قضايي تحويل مي دهد.
لرزه بر اندام سرويس هاي جاسوسي افتاده است
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي نيز در ادامه، گفت: تهاجم اطلاعاتي فراگير و بازدارنده وزارت اطلاعات در عرصه مقابله با تروريسم لرزه بر اندام سرويس هاي اطلاعاتي و جاسوسي دشمن انداخته است.
اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران و مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با تقدير از افتخارآفريني هاي فرزندان غيور ملت ايران در وزارت اطلاعات در عرصه مبارزه با تروريسم گفت: عملكرد پيروزي هاي وزارت اطلاعات اتمام حجتي است با دشمنان نظام و سرويس هاي جاسوسي و اطلاعاتي آنان كه دست از اعمال پليد و تروريستي خود بردارند چرا كه هرگونه توطئه آنان در برابر ايران آشكار خواهد شد.
وي با بيان اينكه اقدامات وزارت اطلاعات لرزه بر اندام دستگاه هاي اطلاعاتي دشمن انداخته است بيان داشت: شناسايي عوامل ترور استاد شهيد عليمحمدي نمونه ديگري از تهاجم اطلاعاتي فراگير و بازدارنده وزارت اطلاعات در عرصه مقابله با دشمنان نظام بود.
عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينكه به زودي جزئيات دستگيري عوامل تروريستي موساد كه در ترور استاد عليمحمدي دست داشتند منتشر مي شود خاطرنشان كرد: همچنين به زودي جزئيات اين دستگيري و اعترافات عوامل تروريستي در اختيار برخي اعضاي كميسيون امنيت ملي قرار خواهد گرفت.
كوثري با اشاره به اشراف كامل وزارت اطلاعات بر تحركات داخلي و خارجي گفت: عملكرد رو به رشد وزارت اطلاعات آينده اي درخشان و امنيت بخش در انتظار ايران اسلامي و ضربه مهلكي بر پيكره سرويس هاي اطلاعاتي سيا و موساد خواهد بود.

 



همسر شهيد در ديدار با نقدي مطرح كرد
جواب رد شهيد عليمحمدي به درخواست منافقين 10 روز قبل از شهادت

همسر شهيد عليمحمدي اعلام كرد كه 10 روز قبل از شهادت دكتر، منافقين خواستار همكاري وي با آنها مي شوند كه با جواب رد شهيد عليمحمدي مواجه شدند.
به گزارش روابط عمومي بسيج، سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين كه به همراه تعدادي از اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها، در آستانه سالگرد شهادت شهيد علي محمدي جهت ديدار با خانواده اين شهيد، به منزل وي رفته بود، گفت: شهيد عليمحمدي و ساير شهدا ستاره هايي هستند كه راه را نشان مي دهند از اين رو بايد خاطرات آنها پس از جمع آوري، در اختيار عموم قرار داده شود تا الگويي براي ادامه دهندگان راهشان باشد.
وي افزود: شهدا ذخاير و گنجينه هاي ارزشمندي هستند كه هرچه از آنها استخراج كنيم، تمامي ندارند. از سوي ديگر كتاب شهدا مغناطيسي دارد كه جوان ها را به سوي خود جذب مي كند به همين جهت هر چه زودتر بايد خاطرات آنها جمع آوري و بصورت كتابي حتي كوچك، منتشر شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره ترور دانشمندان ايراني اظهار داشت: وقتي دولتمردان كشورهاي استكباري نتوانستند ملت ما را از مسير جهاد علمي منحرف كرده و بترسانند، تصميم به دانشمندكشي گرفتند، در واقع هنگامي كه آنها مي بينند نخبگان علمي ما دست رد به سينه آنها مي زنند، خود را در اجراي طرح هاي آدم كشي مجاب مي بينند.
در اين ديدار همسر شهيد عليمحمدي هم با بيان خاطراتي از اين شهيد گرانقدر، گفت: 10 روز قبل از اين اتفاق منافقين برخي اسناد مهم مربوط به مباحث هسته اي كشورمان را از طريق اينترنت برايش ارسال كرده بودند تا دكتر درباره صحت يا عدم صحت اسناد نظر بدهد اما وي هيچ پاسخي به آنها نداد.
وي ادامه داد: شهيد عليمحمدي بسيار در كارش دقيق بود به نحوي كه هيچ گاه رفاقت و دوستي را در كارهايش دخالت نمي داد؛ به همين جهت بارها پيش مي آمد كه با دوستانش ساعت ها بر سر نحوه انجام كاري بحث مي كردند اما رابطه اش با دانشجويان يك رابطه اي شبيه رابطه پدر و فرزندي بود تا رابطه استاد و دانشجو، همين رابطه باعث شده بود تا دانشجويان بصورت متحد علاوه بر محكوميت به شهادت رساندن شهيد عليمحمدي در روز تشييع پيكرش نيز حضور همه جانبه داشته باشند.
تفكر بسيجي
مانع ترويج فساد مي شود
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در گفت وگو با مهر در مورد نقش بسيج در مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز عنوان كرد: اصل وجود بسيج و تفكر بسيجي خود رشددهنده روحيه مبارزه با فساد است به طوري كه به هر ميزان ما تفكر بسيجي را در جامعه بسط دهيم جلوي بسياري از مفاسد گرفته خواهد شد.
در خصوص نقش نيروهاي مردمي بسيج در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها و كمكي كه به دولت و مردم مي توانند بكنند گفت: مردم ما با بصيرت و اطلاعات در طرح هدفمند كردن يارانه ها مشاركت كردند و نيازي به اين گونه مسائل نيست.
وي با اشاره به اينكه با اطلاع رساني خوبي كه از سوي دولت و سازمان بسيج صورت گرفته همه مردم پشتيبان طرح هدفمند كردن يارانه هستند، افزود: اگر احياناً كسي هم بخواهد خلاف اين طرح عمل كند هم محلي هاي اين شخص جلوي او را مي گيرند و اصلا نيازي به اقدامات ديگر نيست.

 



بازتاب گسترده دستگيري عامل ترور شهيد عليمحمدي در رسانه هاي دنيا
ضربه دردناك ايران بر پيكر موساد

سرويس سياسي -
در پي اقدام موفقيت آميز وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي مبني بر دستگيري عوامل اصلي ترور شهيد عليمحمدي و انهدام يك شبكه متشكل از جاسوسان و تروريست هاي وابسته به رژيم اشغالگر قدس، رسانه هاي مختلف دنيا به انعكاس اين خبر پرداختند.
در همين زمينه، رسانه ها و مطبوعات صهيونيستي با حيرت، خبر بازداشت عوامل ترور شهيد عليمحمدي را بازتاب دادند.
روزنامه هاآرتص در حالي كه اعترافات عامل ترور را پوشش داده و از قول وي به آموزش اين عنصر ايراني موساد در اسرائيل اشاره كرده است هيچ مطلبي پيرامون واكنش مقامات رژيم صهيونيستي منتشر نكرده است.
يديعوت آحارونوت ديگر روزنامه صهيونيستي نيز با اشاره به خبر دستگيري عامل ترور شهيد عليمحمدي نوشت: فرد بازداشت شده در ايران چگونگي آموزش ديدن خود در اسرائيل را تشريح كرد.
جروزالم پست هم كه توان انكار خبر دستگيري عامل ترور شهيد عليمحمدي را نداشت، بازداشت يك عامل موساد توسط جمهوري اسلامي را ادعاي ايران خواند!
اين در حالي است كه روزنامه فرامنطقه اي الحيات چاپ لندن طي گزارشي با اشاره به نفوذ اطلاعاتي ايران به دستگاه اطلاعاتي اسرائيل و دستگيري عامل ترور شهيد عليمحمدي تصريح كرد كه اين اقدام ايران به مثابه ضربه اي دردناك بر پيكر موساد بود.
الجزيره، المنار، خبرگزاري كويت، خبرگزاري فلسطيني معا و دهها روزنامه و پايگاه خبري منطقه نيز خبر دستگيري عامل ترور شهيد عليمحمدي را در صدر اخبار مهم خود قرار دادند.
بازتاب در رسانه هاي آمريكايي
روزنامه آمريكايي بوستون گلوب در واكنش به دستگيري عامل ترور «مسعود عليمحمدي» استاد فيزيك دانشگاه تهران در گزارشي عنوان كرد كه ايران اسرائيل را به قتل استاد دانشگاه تهران مرتبط دانست.
به گزارش فارس، اين روزنامه آمريكايي سپس با تشريح خبر دستگيري عامل ترور عليمحمدي به اعترافات عامل ترور استاد دانشگاه تهران و ارتباط وي با موساد اشاره كرد و سپس به سكوت صهيونيست ها درباره اين خبر اشاره كرد و نوشت: دفتر «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل هيچ اظهارنظري درباره اعترافات فرد دستگير شده مطرح نكرده است.
روزنامه وال استريت ژورنال نيز طي گزارشي اعلام كرد كه سرويس هاي اطلاعاتي ايران مظنونين قتل يك سال پيش فيزيكدان هسته اي كشورشان را طي عمليات طولاني مدت مخفيانه اي دستگير كرد و اعلام كردند كه اين مظنونين به شبكه جاسوسي موساد ارتباط دارند.
اين روزنامه آمريكايي با پرداختن به بحث برنامه هسته اي ايران از بحث اصلي منحرف شده و به ادعاهاي غرب در خصوص برنامه هسته اي ايران اشاره كرد و نوشت كه آمريكا، رژيم صهيونيستي و غرب بر اين باور است كه ايران به دنبال برنامه تسليحات هسته اي است.
روزنامه نيويورك تايمز نيز با اشاره به اعترافات عامل ترور مسعود عليمحمدي در خصوص داشتن ارتباط با شبكه جاسوسي موساد در گزارشي به سكوت رژيم صهيونيستي اشاره كرد و نوشت مقامات صهيونيستي هيچ پاسخي به اعترافات عامل قتل فيزيكدان هسته اي ايران مبني بر داشتن رابطه با موساد ارائه نكردند.
واشنگتن پست در گزارشي اعلام كرد كه عامل ترور دانشمند هسته اي ايران با موساد ارتباط داشته است و به داشتن چنين ارتباطي اعتراف كرده است.
علاوه بر روزنامه هاي آمريكايي، ساير رسانه هاي اين كشور نيز در مقابل خبر دستگيري عامل ترور دانشمند هسته اي ايران سكوت نكردند و بازتاب هايي را منتشر كردند.
آسوشيتدپرس در گزارشي با اشاره به دستگيري عامل ترور مسعود عليمحمدي توسط مقامات ايران، به نقل از منابع ايراني تصريح كرد كه قاتل علي محمدي با عوامل سازمان جاسوسي موساد ارتباط داشته است و اين رسانه آمريكايي نيز به سكوت رژيم صهيونيستي در مقابل اعترافات اين قاتل به داشتن ارتباط با موساد اشاره كرد.
سي ان ان نيز گزارش داد كه ايران قاتل دانشمند هسته اي خود را دستگير كرد. اين شبكه آمريكايي همانند ديگر رسانه هاي آمريكا به پوشش خبر دستگيري عامل ترور عليمحمدي پرداخت و به سكوت رژيم صهيونيستي در خصوص ارتباط فرد دستگير شده با موساد اشاره كرد.
بازتاب در رسانه هاي انگليسي
روزنامه انگليسي فايننشال تايمز نيز در گزارشي نوشت: ايران خبر دستگيري تروريست هاي دانشمند هسته اي را اعلام كرد.
شبكه خبري بلومبرگ ديگر رسانه انگليسي بود كه به بازتاب خبر دستگيري عامل ترور شهيد عليمحمدي پرداخت و تاكيد كرد كه ايران شبكه جاسوسي مرتبط با اسرائيل كه پشت پرده قتل دانشمند ايراني هستند را بازداشت كرده است.
شبكه خبري الجزيره نيز در پايگاه خبري خود نوشت ايران شبكه جاسوسي اسرائيل را افشا كرد.
همچنين خبرگزاري رويترز انگليس در خبري اعلام كرد ايران يك «شبكه از جاسوس ها» را كه مرتبط با سازمان جاسوسي موساد اسرائيل هستند دستگير كرده كه پشت پرده ترور دانشمند هسته اي ايران در سال 2010 هستند.
روزنامه ديلي تلگراف همچنين خبر متلاشي شدن شبكه جاسوسي عامل قتل دانشمند هسته اي ايران را بازتاب داد و نوشت: ايران يك شبكه جاسوسي موساد را كه گفته مي شود عامل ترور دانشمند هسته اي ايران در سال گذشته است، بازداشت كرده است.
بازتاب در رسانه هاي فرانسه
روزنامه فرانسوي «لوموند» در سايت اينترنتي خود ضمن پوشش خبر دستگيري عاملان ترور اين دانشمند ايراني نوشت: «طبق اخبار منتشره از سوي تلويزيون دولتي ايران، وزارت اطلاعات اين كشور از انهدام يك شبكه جاسوسي و تروريستي وابسته به رژيم صهيونيستي خبر داد. تلويزيون دولتي اين كشور همچنين اعلام كرد كه عوامل اصلي ترور عليمحمدي دانشمند هسته اي ايران كه در ژانويه 2010 اقدام به اين ترور كرده بودند، در جريان اين عمليات بازداشت شدند.»
اين روزنامه فرانسوي سپس در بخش ديگري از گزارش خود افزود: «مقامات ايراني عاملان اين ترور را مزدوران و اجيرشدگان سرويس هاي اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا و اسرائيل مي دانند.»
نوول آبزرواتور در ادامه به نقل از وزارت اطلاعات ايران تصريح كرد: «پس از ماهها تلاش و نفوذ در سيستم ها و دستگاههاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي ما نهايتا موفق به كشف اطلاعاتي بسيار مهم در گروههاي اطلاعاتي و عملياتي موساد شديم. موساد در برخي كشورهاي اروپايي و غيراروپايي و برخي كشورهاي همسايه پايگاههايي دارد و از آنها براي قتل مسعود عليمحمدي استفاده كرده است.»
نشريه فرانسوي «20مينوت» نيز در سايت اينترنتي خود به انتشار خبر اين دستگيري پرداخته و با تيتري تحت عنوان «ايران يك شبكه جاسوسي اسرائيلي را منهدم كرد» آن را در ميان اخبار خود مخابره كرد.
روزنامه معروف «فيگارو» نيز ضمن پوشش اين خبر، به ارتباط شبكه جاسوسي منهدم شده با «موساد» پرداخت و به نقل از تلويزيون ايران اعلام كرد: «وزارت اطلاعات ايران اين شبكه جاسوسي اسرائيلي را كه وابسته به موساد و عامل ترور دانشمند هسته اي ايران است منهدم كرده و يك فرد جوان را كه اعتراف به آموزش در يك پادگان نظامي تل آويو براي ترور علي محمدي كرده، بازداشت كرد.»
ديگر رسانه ها و مطبوعات فرانسه نيز در پايگاههاي اينترنتي خود به پوشش اين خبر پرداختند و آن را در ميان اخبار خود مخابره كردند.
بازتاب در رسانه هاي روسيه
خبرگزاري ريانووستي، با اشاره به دستگيري عامل ترور دانشمند هسته اي ايران نوشت: در بيانيه وزارت اطلاعات ايران كه از شبكه هاي تلويزيوني ايران پخش شد، اشاره شده است كه براي فراهم سازي اين ترور، سرويس هاي جاسوسي اسرائيلي از خاك «برخي كشورهاي اروپايي و غيراروپايي» و همچنين برخي كشورهاي همسايه جمهوري اسلامي استفاده كرده اند.
پايگاه خبري «راس بالت» نيز نوشت: دكتر مسعود عليمحمدي در تاريخ 12ژانويه سال 2010 نزديك خانه مسكوني خود مورد سوء قصد قرار گرفته و كشته شد. رسانه هاي گروهي ايران در آن زمان اعلام كردند كه اين استاد دانشگاه در عرصه انرژي اتمي تحقيقات زيادي داشته و يكي از دانشمندان مطرح ايراني در اين عرصه محسوب مي شد.
براساس اين گزارش، مقامات ايران، آمريكا و اسرائيل را در ترور اين دانشمند هسته اي متهم كردند. وزارت خارجه آمريكا در همان زمان هرگونه ارتباط خود با اين ماجرا را تكذيب كرد.
همچنين روزنامه «وزگلاد» روسيه چنين خبر داد كه تروريست دستگير شده در ايران اعتراف كرد كه در اسرائيل آموزش ديده است.
اين روزنامه نوشت: فردي كه در ايران به اتهام ترور دكتر مسعود عليمحمدي، استاد فيزيك دانشگاه تهران دستگير شده است، در مصاحبه كوتاهي اعتراف كرد كه براي انجام اين عمليات ترور در يك پايگاه نظامي در نزديكي تل آويو آموزش ديده است.

 



جزئياتي تازه از اردوي مختلط دانشگاه تهران

دبير شوراي صنفي خوابگاه هاي دانشگاه تهران درباره برگزاري اردوي اين شورا در كيش كه با موافقت رئيس دانشگاه و معاون وزير علوم صورت گرفت، توضيحاتي ارائه كرد.
رضا رحيمي دبير شوراي صنفي خوابگاه هاي دانشگاه تهران برگزاري اردوي تشكيلاتي را حق تمام تشكل هاي دانشجويي دانست و اظهار داشت: تشكل هاي دانشجويي بايد براي تقويت اتحاد و كارآيي خود نسبت به برگزاري چنين اردوهايي اقدام كنند.
وي افزود: بنده به عنوان دبير شوراي صنفي خوابگاه هاي دانشگاه تهران درخواست برگزاري اردوي اعضاي اين شورا را همانند ساير تشكل هاي دانشجويي دانشگاه تهران، در تابستان سال جاري به ملاباشي معاون دانشجويي وزير علوم ارائه كرده بودم كه با موافقت وي و ساير مسئولان دانشگاه تهران روبرو شد.
به گزارش فارس، دبير شوراي صنفي خوابگاه هاي دانشگاه تهران در ادامه با بيان اينكه اعضاي شوراي صنفي خوابگاه هاي دانشگاه تهران در ماه هاي جاري توانسته اند ماهيانه 30 تا 40 ميليون تومان صرفاً در بخش سرويس هاي اياب و ذهاب صرفه جويي كنند، گفت: اگر مجموع اين صرفه جويي هاي ماهيانه را در يك سال حساب كنيم، به 300 ميليون تومان هم مي رسد، حال آنكه اردوي تشكيلاتي شوراي صنفي خوابگاه هاي دانشگاه تهران با هدف تصويب اساسنامه سازمان مشاركتي نظارتي دانشجويان (سمند) تنها با هزينه 3 ميليون و 500 هزار تومان برگزار شده است.
رحيمي در ادامه با بيان اينكه همين صرفه جويي ماهانه 40 ميليون توماني از پول بيت المال توسط اعضاي شوراي صنفي سبب شد تا به دستور رئيس دانشگاه تهران مورد تقدير شايسته قرار بگيريم، خاطرنشان كرد: در همين زمينه برگزاري اردوي مشهد از سوي مديريت خوابگاه هاي دانشگاه تهران به ما پيشنهاد شد كه با استناد به اينكه سفر مشهد را بارها تجربه كرده ايم، خواستار انجام هماهنگي هاي لازم جهت سفر به پرديس كيش دانشگاه تهران شديم.
وي با بيان اينكه درخواست اردوي تشكيلاتي اين شورا با موافقت رياست دانشگاه، مديركل حراست دانشگاه و مدير كل امور خوابگاه ها روبرو شد، تصريح كرد: اين اردو با همراهي مدير حراست خوابگاه ها و معاونت دانشجويي خوابگاه ها با هدف تصويب پيش نويس اساسنامه سازمان مشاركتي نظارتي دانشجويان (سمند) با هزينه اي حدود 3 ميليون و 500 هزار تومان در كيش برگزار شد.
وي در پايان اظهار داشت: هدف همه ما دانشجويان فعال در زمينه هاي مختلف، رشد و تعالي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است و در اين مسير اختلاف و تنش معنا ندارد.
اوايل ماه جاري اعضاي شوراي صنفي كوي دانشگاه تهران با هماهنگي مسئولان كوي دانشگاه و به صورت مختلط عازم جزيره كيش شدند.

 



دانشجويان دانشگاه تهران خواستار محاكمه خاتمي شدند

بسيج دانشجويي پرديس علوم دانشگاه تهران با صدور بيانيه اي اعلام كرد: تعيين پيش شرط از سوي خاتمي براي نظام به منظور شركت اصلاح طلبان در انتخابات، اوج گستاخي فتنه گران بعد از تمامي حوادث بوجود آورده در سال گذشته را نشان مي دهد.
در بيانيه بسيج دانشجويي پرديس علوم دانشگاه تهران آمده است: اين روزها در شرايطي به سر مي بريم كه شاهد مطرح شدن سخناني طلبكارانه از سوي سران فتنه و عقبه كج فهمشان مي باشيم. تعيين پيش شرط از سوي آقاي خاتمي براي نظام مقدس جمهوري اسلامي به منظور شركت اصلاح طلبان يا بطور دقيق تر طرفداران معنوي و عملي براندازي در انتخابات پيش رو، اوج گستاخي فتنه گران بعد از تمامي حوادث بوجود آورده در سال گذشته را نشان مي دهد.

 



اعتراف تلويحي منابع خبري صهيونيست بر شناسايي شبكه صهيونيستي مسئول ترور

روزنامه صهيونيستي هاآرتص پس از انتشار خبر سخنان وزير اطلاعات كشورمان مبني بر شناسايي شبكه صهيونيستي مسئول ترور مسعود عليمحمدي، دانشمند ايراني، تلويحاً و از زبان روزنامه انگليسي ديلي تلگراف اين مطلب را تأييد كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهيونيستي هاآرتص پس از انتشار خبر سخنان وزير اطلاعات كشورمان مبني بر شناسايي شبكه صهيونيستي مسئول ترور مسعود عليمحمدي، دانشمند ايراني، از زبان روزنامه انگليسي ديلي تلگراف اين مطلب را تأييد كرد.
اين روزنامه صهيونيستي در تيتر خود و بدون استفاده از هرگونه كلمه اي همچون «ادعا» كه متضمن ترديدافكني رسانه اي در اصل خبر باشد، نوشت: «ايران شبكه جاسوسي اسرائيلي را كه پشت پرده ترور دانشمند قرار داشت به دام انداخت.» اين تيتر به نشانه اهميت در گيومه قرار گرفته و بلافاصله پس از آنان (در راهنماي خبر) اظهارات وزير اطلاعات كشورمان درج شده است.
با اين حال هاآرتص كه جرأت تصريح به واقعيت را نداشت به نقل از نشريه انگليسي ديلي تلگراف در فوريه 2009 نوشت: «اسرائيل برنامه اي مخفي را براي به قتل رساندن دانشمندان هسته اي ايران، با هدف جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هاي ممنوعه پياده مي كند.»
هاآرتص ادامه داد: ديلي تلگراف از منابع اطلاعاتي غربي نقل كرد كه موساد، پشت پرده قتل «اردشير حسن پور»؛ يك دانشمند هسته اي عالي رتبه ايراني بوده است.
اين روزنامه صهيونيستي در پايان اضافه كرد: به گفته منابع غربي، علي محمدي همكاري نزديكي با محسن فخري زاده و فريدون عباسي كه نام آنها در تحريم هاي سازمان ملل متحد عليه ايران برده شده، داشته است. گفتني است وزارت اطلاعات كشورمان ديروز از شناسايي شبكه اي صهيونيستي خبر داد كه قتل مسعود عليمحمدي توسط اين شبكه انجام شده بود.

 



در ديدار امير سياري با رئيس ستاد مشترك ارتش جيبوتي مطرح شد
كمك ايران به ارتش جيبوتي در بخش هاي لجستيكي و تجهيزات دريايي

نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي و جمهوري جيبوتي در زمينه هاي لجستيكي و تجهيزات دريايي همكاري خواهند كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ارتش، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و جمهوري جيبوتي در زمينه مقابله با تروريسم، قاچاقچيان و دزدان دريايي خليج عدن، آموزش نيروها و تعمير و نگهداري شناورهاي اين كشور همكاري مي كنند.
اين درخواست همكاري را رئيس ستاد مشترك ارتش جيبوتي در ديدار با امير دريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش كه به اين كشور سفر كرده است، مطرح كرد.
سرلشكر فتحي احمد حسين در اين ديدار به موقعيت راهبردي و حساس جمهوري جيبوتي در خليج عدن اشاره كرد و گسترش همكاري هاي دريايي دو كشور را خواستار شد. وي حضور ناو گروه هاي اعزامي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در خليج عدن را موجب افتخار همه كشورهاي اسلامي از جمله جيبوتي دانست و افزود: نيروي دريايي ايران مي تواند در زمينه آموزش نيروها و حفاظت كشتي ها و همچنين در بخشهاي لجستيكي و تجهيزات دريايي با جيبوتي همكاري كند.
امير سياري هم در اين ديدار اظهار داشت: ايران آماده است تا در زمينه مقابله با تروريسم دريايي با جمهوري جيبوتي همكاري كند.

 



فردا برگزار مي شود
بيست و چهارمين يادواره شهداي عمليات كربلاي پنج در تهران

مراسم بزرگداشت شهداي عمليات غرورآفرين كربلاي پنج با شركت خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان، بسيجيان، شخصيت هاي سياسي، مذهبي و جمعي از سرداران و فرماندهان سپاه و نيروهاي مسلح براي بيست و چهارمين سال متوالي در غرب تهران برگزار خواهد شد.
«مصطفي انصاري» مسئول ستاد برگزاري مراسم ضمن بيان اين مطلب هدف از برگزاري اين مراسم را تجليل از حماسه آفريني هاي دلاورمردان دفاع مقدس و به خصوص عمليات غرورآفرين كربلاي پنج و زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهيدان در فضاي جامعه عنوان كرد.
وي افزود: اين مراسم همه ساله از سوي پايگاه مقاومت بسيج روح الله(ره) تحت پوشش حوزه 213 فتح- ناحيه مقداد برگزار مي شود.
بيست و چهارمين يادواره شهداي عظيم الشأن عمليات غرورآفرين كربلاي پنج در روز پنجشنبه 23/10/1389 از ساعت 18الي 21 در حسينيه خامنه ايها واقع در خيابان قصرالدشت بين خيابان طوس و دامپزشكي برگزار خواهد شد.

 



دبكا فايل: شروع نبرد اطلاعاتي ايران با اسرائيل از سه جبهه

سايت نزديك به سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي از احاطه اطلاعاتي ايران بر موساد و رخنه نيروهاي اطلاعاتي جمهوري اسلامي بر بدنه سازمان جاسوسي اش خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، دبكا فايل در گزارشي عنوان مي دارد: ايران در سه جبهه جنگ اطلاعاتي را با اسرائيل آغاز نموده است. حيدر مصلحي، وزير اطلاعات ايران اعلام داشت كه نيروهاي اطلاعاتي ايران موفق به رخنه در بدنه موساد شده اند و عوامل ترور عليمحمدي، استاد هسته اي ايران را شناسايي نموده اند.
براساس اين گزارش، سرپرست امور خارجه ايران نيز از وجود اسناد حقوقي مبني بر ربوده شدن عليرضا عسگري، معاون وزير دفاع ايران توسط عوامل موساد خبر داد. يك خبرگزاري ايراني نيز از تلاش هاي صهيونيست ها و اذيت و آزار كودكان مسلمان و سوءاستفاده از خون آن ها پرده برداشته است. دوشنبه شب نيز فردي به نام مجيد جمالي با ظاهر شدن در تلويزيون ايران خود را عامل موساد معرفي نمود. دبكا در بخشي از گزارش خود نوشت: پيداست كه ايران جبهه جديد اطلاعاتي را بر جلوي پاي موساد باز نموده است و قصد دارد تا به نهادهاي جاسوسي اسرائيل، آمريكا و انگليس ضربه وارد نمايد.

 



3پيش فرض خطا درباره بانك مركزي

بابك اسماعيلي
همانطور كه پيش بيني مي شد، چندي پيش شوراي نگهبان قانون اساسي، براساس وظايف قانوني خود، مصوبه سوال برانگيز به اصطلاح استقلال بانك مركزي را مغاير با قانون اساسي دانست و آن را رد كرد. مجلس شوراي اسلامي نيز با اصلاح مصوبه قبلي، طرحي ديگر را به تصويب رساند كه براساس آن رئيس جمهور همچنان به عنوان رئيس مجمع عمومي بانك مركزي خواهد بود و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، وزير امور اقتصادي و دارايي، رئيس و نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي، دو نفر از قوه قضائيه و دادستان كل كشور، تركيب مجمع بانك مركزي را تشكيل مي دهند.
پس از اين اتفاق، برخي روزنامه هاي زرد اقتصادي كه به مقتضاي فعاليت خود، منافع اقتصادي را بر هر مكتب و هويت اصيلي مقدم مي دارند، با حمله به شوراي نگهبان و مجلس و انتشار روزانه تحليل هايي سطحي در قالب سرمقاله و گزارش و استفاده از تيترهايي نظير «دو مصوبه متناقض براي استقلال بانك مركزي»، «عقب نشيني از مصوبه استقلال بانك مركزي»، «استقلال بانك مركزي؛ مساله همين است» همچنان به جريان سازي عليه نظام اقتصادي كشور مي پردازند.
در حالي اين نشريات زرد اقتصادي كه با هدف فعاليت هاي تجاري و بازرگاني تاسيس شده اند و اصولا نمي توان با نگاه به كارنامه هايشان به «هويت» و «شخصيت » رسانه اي روشني دست يافت، از مصوبه رد شده توسط شوراي نگهبان قانون اساسي به عنوان افزايش استقلال بانك مركزي نام مي برند كه اين سوال مطرح مي شود كه مفهوم واقعي استقلال چيست و به عبارت ديگر بانك مركزي جمهوري اسلامي با آن مصوبه از چه چيزي مستقل مي شد؟ پاسخ اين پرسش از دو حالت خارج نيست. يا بايد گفت استقلال بانك مركزي از دولت و يا استقلال بانك مركزي از حاكميت سياسي. در اين خصوص توجه به سه نكته قابل اعتناست:
1- فرض نخست را بر اين مي گذاريم كه جريان مذكور به دنبال استقلال بانك مركزي از دولت است. اما سوالي پيش مي آيد. آيا رئيس كل بانك مركزي كه نقش محوري در سياست گذاري اقتصادي كشور دارد، نبايد با سياست هاي كلان دولت و رئيس جمهوري هماهنگ باشد؟ آيا اين هماهنگي استقلال اين بانك را زير سوال مي برد؟
بانك مركزي زماني مستقل به شمار مي رود كه بتواند وظايف خود را براساس ضوابط و قوانين سياسي-اقتصادي موجود انجام دهد. جاي هيچ ترديدي نيست كه نگاه به بانك مركزي بايد يك نگاه جامع به عنوان مركز تنظيم كننده نظام پولي و اعتباري كشور باشد و دولت ها نبايد به بانك مركزي به عنوان قلك و صندوقي براي جبران بي انضباطي هاي مالي خود استفاده كنند.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، طبق قانون، شركتي دولتي محسوب مي شود كه 100 درصد سهام آن متعلق به دولت و مردم است. از سوي ديگر مجمع عمومي اين بانك نيز مجمع صاحبان سهام است و سهام بانك مركزي نه تنها در جمهوري اسلامي ايران، بلكه در تمام دنيا متعلق به دولت است و بنابراين طبيعي است كه مجمع صاحبان سهام نيز بايد كماكان دولتي باشد. اين در حالي است كه با اجراي مصوبه پيشين كه به درستي از سوي شوراي نگهبان مغاير با قانون اساسي شناخته شد، مجمع بانك مركزي از شاكله حاكميتي خارج و به مجمعي سيال تبديل مي شود. اين در حالي است كه اين مجمع بايد درخصوص تقسيم سود ويژه بانك، اعمال حاكميت و عزل و نصب ها همچنان در چارچوب مجمع دولتي، باقي بماند.
نكته جالب توجه در اين ميان، فعاليت بانكهاي مركزي با تصميم گيري دولتي در كشورهايي است كه به گونه اي قطب نظام ليبرال سرمايه داري و اقتصاد آزاد محسوب مي شوند.
«فدرال رزرو» يا بانك مركزي آمريكا نمونه اي از اين بانكهاست كه با سهامداران خصوصي و تصميم گيري دولتي اداره مي شود. در اين كشور، فدرال رزرو عليرغم اينكه از سرمايه گذاري چند گروه بانكي خصوصي از جمله بانك هاي خانواده هاي راكفلر و مورگان تشكيل شده، اما عملاً به وسيله دولت آمريكا اداره مي شود و حتي رئيس فدرال رزرو توسط رئيس جمهوري آمريكا انتخاب مي شود. نكته جالب تر اينكه نايب رئيس فدرال رزرو نيز در اين كشور براي يك دوره چهار ساله توسط رئيس جمهوري انتخاب مي شود.
بنابراين مشخص مي شود كه در آزادترين اقتصاد سرمايه داري جهان نيز بانك مركزي وظايف كاملا مشخص حاكميتي دارد و كاملاً زير نظر دولت عمل مي كند. علت نيز روشن است. زيرا اين دولت است كه بايد در قبال اتخاذ سياست هاي مهم پولي در برابر جامعه پاسخگو باشد.
2-اما فرض دوم؛ اگر علت دست و پا زدن هاي رسانه اي روزهاي اخير برخي نشريات زرد اقتصادي را تلاش براي استقلال بانك مركزي از حاكميت سياسي بدانيم، بايد گفت كه ملت ايران هنوز خاطره تلخ تاسيس بانك شاهي (بانك ايران و انگليس) را كه نمونه روشني از تاسيس يك بانك كاملا مستقل از حاكميت سياسي با حق چاپ پول است كه در عمل حكم بانك مركزي را در اقتصاد ايران بازي مي كرد فراموش نكرده اند.
اين بانك در سپتامبر سال 1889 ميلادي با فرمان سلطنتي ملكه ويكتوريا و از طريق يك ماسون يهودي تبار به نام «بارون جوليس درويتر» بنيانگذار آژانس خبري رويتر با حق چاپ پول، نگهداري درآمدهاي نفت ايران و حتي تعيين مستقيم نرخ برابري ارزهاي خارجي با پول ملي ايران، به كمك حلقه سازمان جهاني فراماسونري در ايران يعني مثلث ماسوني «امين السلطان»، «ميرزا ملكم خان» و «امين الدوله» تاسيس شد.
بدين ترتيب شريان هاي حياتي اقتصاد ايران در اختيار نهادي قرار گرفت كه كاملا از حاكميت سياسي ايران مستقل بود و به تبع آن نسبت به مردم ايران نيز كوچكترين مسئوليتي نداشت. نتيجه آن شد كه زمينه ناتواني بيشتر اقتصاد و دولت ضعيف ايران را براي مقابله با مشكلاتي از جمله قحطي و مرگ و مير ناشي از اشغال ايران به عنوان كشوري بي طرف در جريان جنگ بين الملل اول و حتي جنگ دوم بين المللي فراهم آورد.
جداي از اين تجربه تاريخي دردناك، بحران اقتصاد جهاني درس ها و عبرت هاي بسياري براي ما دارد. اگر نگاهي به نقش بانك هاي مركزي مستقل از نظام سياسي در كشورهاي بحران زده غربي بيندازيم، درخواهيم يافت كه استقلال از حاكميت سياسي آن كشور، نوعي وابستگي پنهان به وجود آورده كه اين امر عواقب بسيار غيرقابل جبراني را حادث شده است. به عنوان نمونه، همانگونه كه هفته نامه American Free Press فاش ساخته است درمركز سقوط و ورشكستگي ناگهاني اقتصاد يونان، گروه بانكي و مالي «گلدمن ساچ» قرار دارد كه يكي از مالكان فدرال رزرو آمريكا محسوب مي شود كه با كمك افرادي نظير «جورج سوروس» صهيونيست، زمينه هاي وابستگي بانك مركزي يونان به اين گروهها را فراهم آورده و فاجعه اي را در اين كشور اروپايي به بار آورده است كه تمامي منطقه بزرگ يورو را تحت تاثير قرار داده و عملا اتحاديه اروپايي را با خطر فروپاشي مواجه ساخته است.
3-فرض سومي نيز وجود دارد كه متاسفانه رصد اخبار پيراموني، حكايت از آن دارد كه مصوبه پيشين مجلس شوراي اسلامي از اين آبشخور سيراب مي شود و آن برداشتي اشتباه از مساله تحريم هاست.
رئيس كميسيون تلفيق برنامه پنجم كه خود نيز يكي از پيشنهاد دهنده هاي اصلي مصوبه استقلال بانك مركزي بود، در جلسه تصويب اين مصوبه گفت اين پيشنهاد دربرگيرنده سه مولفه شامل استقلال بانك مركزي از نظام سياسي كشور!، استقلال بانك مركزي در محافل بين المللي! و استقلال بانك مركزي در كنترل امور پولي و مالي و كنترل تورم! است. به اعتقاد اين نماينده، از آنجائيكه تاكنون خارجي ها اموال بانك مركزي را اموال دولت ايران مي دانسته اند و به همين دليل آن را تحريم مي كردند! بنابراين مي بايست موضوع استقلال بانك مركزي در محافل بين المللي به اثبات برسد! تا خارجي ها آن را مستقل ازدولت ايران بدانند! تا مخالفت ها با دولت ما بر سياست هاي پولي بانك مركزي سايه نياندازد.
اين سخنان از گزارش مركز پژوهش هاي مجلس درباره استقلال بانك مركزي نشات مي گيرد كه برخي ناظران آگاه در شوراي عالي امنيت ملي، از آن به عنوان گاف مهم اين مركز ياد مي كنند كه از قضا يكي از اصلي ترين عوامل تصميم عجولانه مجلس ارزيابي مي شود.
زيرا واقعيت آن است كه مقابله با مطرح شدن تحريم بانك مركزي به دليل عدم استقلال آن بيشتر به يك شوخي مي ماند، چرا كه براساس قوانين بين المللي، بانك هاي مركزي در جهان به هيچ وجه قابل تحريم نيستند. در غير اين صورت آمريكا و متحدان غربي اين كشور سه دهه روش هاي ديگر را انتخاب نمي كردند و به راحتي بانك مركزي كشورمان را مورد تحريم قرار مي دادند.
كوتاه سخن اينكه تصميم گيري پيرامون مسائل مهمي نظير تغيير ساختار بانك مركزي كشورمان، موضوعي نيست كه براي آن تنها چند متغير و پيش فرض در نظر بگيريم. زيرا مسائلي از اين دست علاوه بر آنكه به شناخت دقيق نظام اقتصادي آن كشور متكي است، بلكه نيازمند توجه به بسياري از مولفه ها و متغيرهاست. چرا كه تنها يك خطاي پيش فرض مي تواند فاجعه اي جبران ناپذير را ايجاد كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14