(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 دی 1389- شماره 19839

دانش آموزان مي توانند با حجاب به مدرسه بروند
اعتصاب هاي ضددولتي در فرانسه گريبان بنادر را نيز گرفت
فاصله نخبگان با مردم در آمريكا (چشم انداز)
زلزله سياسي در لبنان دولت حريري سقوط كرد
بازخواني يك جنايت تاريخي! (فراسوي رويدادها)
جهاد اسلامي : اسرائيل منتظر پاسخ سنگين ما باشد
گسترش اعتراض هاي ضد دولتي در داخل و خارج تونس
تجمع اعتراض آميز مقابل كاخ سفيد؛ زندان گوانتانامو را تعطيل كنيد
گفت وگوي جو بايدن با كرزاي براي تمديد حضور اشغالگران در افغانستان
نخست وزير كويت پس از 20 سال به بغداد رفت
اعتصاب امروز در يونان سيستم حمل و نقل عمومي را ازكار انداخت
مقام نظامي لبنان: پس از جنوب سودان نوبت تجزيه عربستان، مصر و يمن است



تسليم باكو مقابل فشار اسلامگرايان
دانش آموزان مي توانند با حجاب به مدرسه بروند

وزير آموزش و پرورش جمهوري آذربايجان دريك عقب نشيني آشكار اعلام كرد دانش آموزان مي توانند حجاب خود را حفظ كنند.
به گزارش مشرق به نقل از پايگاه خبري «پانوراما. اي. ام»، وزير آموزش و پرورش جمهوري آذربايجان با تسليم مقابل فشارها اعلام كرد از اين پس دانش آموزان مي توانند حجاب اسلامي خود را درمدارس حفظ كنند.
چندي پيش دولت «لائيك» جمهوري آذربايجان با تشويق ها و حمايت هاي رژيم صهيونيستي داشتن حجاب اسلامي درمدارس را ممنوع اعلام كرده بود. اين اقدام با مخالفت شديد جامعه اسلامي آذربايجان مواجه شد طوري كه بسياري از شهروندان اين جمهوري مسلمان دست به تظاهرات گسترده اي زدند.

 



اعتصاب هاي ضددولتي در فرانسه گريبان بنادر را نيز گرفت

در ادامه اعتصاب هاي ضددولتي عليه سياست ها و طرح هاي دولت فرانسه، كاركنان بنادر فرانسه نيز اعتصاب هاي خود را آغاز كردند.
به گزارش فارس، در ادامه اعتصاب هاي ضددولتي عليه سياست ها و طرح هاي دولت «نيكلا ساركوزي »، كاركنان بندر نانت چهارمين بندر مهم فرانسه روز گذشته بنا به فراخوان فدراسيون ملي بنادر و لنگرگاه ها دست به اعتصاب زدند. بنا بر اعلام مديريت بندر نانت، اعتصاب كنندگان خواستار تأييد و تصديق طرح سختي كار خود از سوي دولت فرانسه هستند. بر اساس اين گزارش، عبور و مرور كشتي ها در اين بندر فرانسه به سبب اعتصاب كاركنان آن با اختلال مواجه شده است. به گفته كنفدراسيون عمومي كارگران بندر نانت، هم اكنون 6 كشتي در بارانداز اين بندر متوقف شده اند و حدود 10 كشتي ديگر نيز در لنگرگاه به سرمي برند.

 



فاصله نخبگان با مردم در آمريكا (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا

بحران امروزي آمريكا بحران ورشكستگي مالي و اقتصادي و فاصله طبقاتي ميان ثروتمندان و فقرا نيست بلكه بحران نخبگان و فاصله فكري و شكاف اجتماعي و دوري آنها از مردم عادي است. روزنامه واشنگتن پست كه خاص نخبگان سياسي و اجتماعي است اخيراً گزارشي از طبقه جديد نخبگان آمريكا منتشر كرده كه پاراگراف آخر آن با اين جمله خاتمه پيدا مي كند: «آنها (نخبگان آمريكا) فقط منزوي(از اجتماع) و جاهل و نادان هستند. اعضاي نخبگان جديد آمريكا ممكن است كشور خود را دوست داشته باشند ولي به طور روزافزون به آن تعلق ندارند.» (واشنگتن پست24 اكتبر2010)
بحران و ورشكستگي اقتصادي و مالي را مي توان به آساني با آمار و ارقام اندازه گرفت ولي اندازه گيري ركود نخبگان چندان آسان نبوده و به همين جهت نيز ممكن است در يك جامعه به شفافي اقتصاد، ملموس و روشن نباشد. ولي خطوط تقاطع اين دو نوع بحران را مي توان از لابه لاي سخنان خود نخبگان به خوبي مشاهده كرد. به پاراگراف اول مطلب اصلي صفحه اول روزنامه نيويورك تايمز (يكي ديگر از نشريات نخبگان آمريكا) كه در حقيقت تيتر اصلي آن را تشكيل مي دهد توجه كنيد: «درحالي كه خانواده ها و كسبه كوچك (آمريكا) كه براي كسب اعتبار و پول به بانك ها مراجعه مي كنند، دست خالي برمي گردند، شركت هاي بزرگ آمريكا از هيچ چيز نگذشته و به مقدار و وسعت زيادي از همين بانك ها اعتبار گرفته و پول قرض مي كنند، و به خاطر همين دليل ساده است كه قدرت و توانايي با آنهاست.» (نيويورك تايمز، 4اكتبر 2010). طبق تحليل و خبر نيويورك تايمز، شركت هاي بزرگ آمريكا از هنگام بحران مالي در سال 2008 ميلادي تا امروز بيش از هر موقع ديگر پول جمع آوري و پس انداز كرده اند! آيا نخبگان آمريكا تماس خود را با جامعه و مردم آمريكا از دست داده اند؟ اين بحران در درون نخبگان آمريكا از كجا سرچشمه گرفته و به چه عواملي بستگي دارد؟
نخبگان قدرت به افرادي اطلاق مي شود كه در جامعه داراي نفوذ وسيع تري هستند و در حقيقت از اين جهت طبقه برتري به شمار مي روند و مقام و موقعيت شان از جنبه سياسي، اقتصادي، فرهنگي، نظامي، علمي و هنري، آنها را قادر مي سازد كه از محيط عادي و معمولي جامعه و مردم فراتر رفته و در حدود حوزه فعاليت هاي خود رهبري امور را به صورت حقوقي، ادراكي، سنتي و قانوني به دست گيرند. به عبارت ديگر، نخبگان، قدرتمنداني هستند كه مي توانند به رغم مخالفت ديگران، خواسته ها و اهداف خود را تحقق بخشند. رسانه هاي امروز در آمريكا اغلب در جهت پوشش قدرت و قدرتمندان هستند. دانشگاه هاي درجه اول آمريكا از دانشگاه هاروارد در شرق ايالات متحده گرفته تا دانشگاه استنفورد در سواحل غرب آن كشور بيشتر در مسير توليد و تربيت نخبگان اقتصادي، سياسي، حقوقي و فرهنگي و هنري هستند. بافت جامعه آمريكا به علت افزايش جمعيت و مهاجرت هاي جديد، در دهه هاي اخير تغيير كرده ولي بافت نخبگان تغيير اساسي نكرده است.
در آمريكا بين حدود 1000دانشگاه و كالج و مراكز آموزش عالي، بسياري از دانشجويان از طبقات و اقشار مختلف جامعه تحصيل مي كنند. تعداد دانشجويان چيني، مكزيكي، هندي و لاتين نژاد در دانشگاه هاي آمريكا افزايش يافته است. ولي ورود و تحصيل در دانشگاه هاي نخبگان آمريكا هنوز به طور كلي از آن طبقات ثروتمند، و فرزندان نخبگان قديمي آمريكاست. ژوزف سوارس در كتاب خود، «قدرت برترها: (دانشگاه) ييل و كالج هاي نخبگان آمريكا» مي نويسد: از هر 5دانشجو در اين دانشگاه ها چهار دانشجو از طبقات ثروتمند و نخبه آمريكا هستند، كساني كه پدر و مادر آنها خود در اين داشگاه ها بزرگ شده و ثروت و قدرت اندوخته اند. اكثر اين دانشجويان پس از اتمام تحصيل با هر كس ازدواج نمي كنند بلكه ازدواج و پيوستگي خانوادگي بين آنها اغلب در محدوده فارغ التحصيلان همين دانشگاه ها صورت مي گيرد. به طور خلاصه بايد گفت، نوع كتاب هايي كه نخبگان امروزي آمريكا مي خوانند، نوع معاشرت و مسافرتي كه آنها مي كنند، نوع فيلم و سينمايي كه آنها با آن آشنايي دارند با نوع توليدات و مصرف صنايع انبوه آمريكا كه اكثر قريب به اتفاق جمعيت ايالت هاي آمريكا با آنها آشنايي دارند، متفاوت است.
سال ها قبل، ريچارد هارنستين و همكاران رشته آموزشي و پرورشي او پس از مطالعات زيادي كتابي تحت عنوان «منحني بل» منتشر كردند. اين كتاب در حقيقت تشكيل و شكل گيري فكري و مغزي جامعه آمريكا و منحني آن را نشان مي داد. همين نويسندگان، امروز مدعي هستند كه فاصله و شكاف بين مردم عادي و نخبگان آمريكا در حال افزايش است. از يك جهت نخبگان امروزي آمريكا از طرز فكر مردم و قشر عمومي عقب مانده اند ولي از برخي جهات بر آنها حكومت مي كنند. سليقه و طرز كار، از سياستگذار مملكت گرفته تا كريدورهاي قدرت ممكن است فرق كند ولي اهداف و طرز تفكر نخبگان چندان فرقي با يكديگر نكرده است. اختلافات و تفرقه بين نخبگان براي قدرت و اقتدارگرايي شدت يافته است ولي مراكز تربيت فكري و فلسفي آنها نسبت به خود و نظام آمريكا تفاوت فاحشي نكرده است. جرج دبليو بوش رئيس جمهوري سابق آمريكا، پدر او جرج بوش رئيس جمهور اسبق، باراك اوباما رئيس جمهور كنوني و وزير خارجه او هيلاري كلينتون، همه يك نقطه اشتراك دارند. آنها در دانشگاه هاروارد و ييل تحصيل كرده و بزرگ شده اند و نزديك به نيمي از استادان دانشگاه هاي آمريكا در رشته هاي مختلف علوم و هنر، درجه دكتراي خود را از 20 دانشگاه معروف آمريكا دريافت كرده اند. يكي از منابع تشنج و ناآرامي در جامعه آمريكاي امروز، همين اختلاف نظر بين مردم، نخبگان و هيئت حاكمه است.
كابينه امروزي باراك اوباما پر از كساني است كه جايزه نوبل در رشته هاي مختلف دريافت كرده و يا مديران و سردمداران بزرگ و اصلي شركت هاي متعلق به وال استريت- مركز پول و اقتصاد آمريكا- هستند. خود اوباما يك سال قبل جايزه نوبل در زمينه صلح را دريافت كرد. وزير انرژي او« استون چو» برنده جايزه نوبل در رشته فيزيك است و همين طور يكي از اعضاي هيئت مديره بانك مركزي آمريكا. جان هولدرن مشاور علمي اوباما خود جايزه نوبل نگرفته است ولي مؤسسه اي كه او سال ها بدان وابسته بود، از دريافت كنندگان جوائز نوبل است. برندگان جوايز نوبل در دولت آمريكا خود يك گروه و باشگاه ويژه اي را تشكيل مي دهند: «الي ويزل» مشاور امور سياسي، «ادوارد پرسكارت» در اقتصاد و خزانه داري، «توماس شلينگ» در امور دفاعي و استراتژيك، «گري بكر» در حقوق و قضاوت، «اليزابت بلاك برن» در امور بهداشت و خدمات انساني، «الينور اوسترم» در امور داخل و منابع طبيعي، «ريچارد هك» در بخش كشاورزي، «پال گراگمن» امور بازرگاني (نويسنده روزنامه نيويورك تايمز و استاد دانشگاه)، «پيتر داياموند» در امور كار و شغل، «ال گور» در امور ترابري و محيط زيست و...
مردم آمريكا مي پرسند، با اين همه نخبه، چرا مشكلات آمريكا هر روز بيشتر مي شود و قدرت اقتصادي و سياسي اين كشور در حال افول است؟

 



قدرت نمايي مقاومت در مقابل آمريكا، فرانسه و 14 مارس
زلزله سياسي در لبنان دولت حريري سقوط كرد

سرويس خارجي -
در پي پيوستن نخست وزير لبنان به جبهه آمريكا و فرانسه و تشديد بحران سياسي در اين كشور 11 وزير كابينه حريري در اعتراض نسبت به اين اقدام استعفا كردند.
به دنبال شكست تلاش هاي سوريه و عربستان براي حل وفصل بحران كنوني در لبنان و پيوستن سعدالدين حريري به آمريكا و فرانسه براي برهم زدن اين توافق 10 وزير مخالف دولت حريري از كابينه خارج شدند، علاوه بر اين 10 نفر عدنان السيد نيز از اعضاي گروه مستقل از كابينه خارج شد و بدين ترتيب با استعفاي يك سوم كابينه، در حقيقت دولت حريري سقوط كرده است.
طبق قانون اساسي لبنان رئيس جمهور بايد براي تشكيل كابينه جديد جلسات مشورتي برگزار كند. كابينه لبنان 30 وزير دارد كه 15 نفر آنها از گروه 14 مارس، 10 وزير متعلق به 8 مارس و پنج وزير متعلق به رئيس جمهور هستند.
جريان هاي مخالف دولت حريري روز سه شنبه در ديدار با ميشل سليمان رئيس جمهور ضمن تهديد به استعفا از رئيس جمهور خواسته بودند يك نشست اضطراري از سوي دولت برگزار شود و كليه همكاري ها با دادگاه حريري لغو شود، حمايت هاي مالي از اين دادگاه متوقف شود، قضات لبناني از اين دادگاه فرا خوانده شوند و سعد الدين حريري هرچه سريع تر از آمريكا به كشور فرا خوانده شود.
گفتني است سعدالدين حريري در طول اقامتش در نيويورك با رئيس جمهور و وزير خارجه آمريكا و رئيس جمهور فرانسه ديدار و با خواسته هاي آنان مبني بر حمايت از دادگاه حريري و شكست توافق سوريه و عربستان موافقت كرده است.
اين در حالي است كه حريري دو بار با ملك عبدالله پادشاه عربستان در نيويورك ديدار كرده است و پادشاه عربستان در گفت وگوي تلفني با بشاراسد رئيس جمهوري سوريه به وي اطلاع داده كه حريري به خواسته هاي عربستان تمكين نمي كند و دنباله روي خواسته هاي آمريكا و فرانسه است.
ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان از مخالفان دولت روز گذشته در يك كنفرانس مطبوعاتي رسما شكست مذاكرات سوريه و عربستان در زمينه كنترل بحران را اعلام كرد.
وي استبداد و خودكامگي سعدالدين حريري و جريان 14 مارس را علت اصلي اين شكست معرفي كرد و گفت: علت اصلي شكست مذاكرات سوريه و عربستان نه اين كشورها بلكه گروه 14 مارس است كه از ابتدا هم براي خروج لبنان از بحران كنوني كارشكني و مانع تراشي مي كرد.
عون از رئيس جمهور خواست نشستي با حضور تمامي گروه هاي لبناني برگزار كند و به يك راه حل لبناني دست پيدا كند.
محمدفنيش وزير توسعه امور اداري لبنان و عضو حزب الله با انتقاد از سعدالدين حريري نخست وزير به دليل هماهنگي با آمريكا و فرانسه گفت: مسئوليت مستقيم شكست مذاكرات سوريه و عربستان متوجه آمريكا و حريري است.
شكست تلاش هاي عربستان و سوريه براي حل مشكل لبنان پس از آن صورت گرفت كه روساي جمهور آمريكا و فرانسه در نشست مشترك خود در واشنگتن بر مواضع خود مبني بر ادامه روند دادگاه حريري و حمايت از آن، همچنين تضعيف حزب الله تاكيد كردند.
اين در حالي است كه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان پس از شكست مذاكرات سوريه و عربستان در مورد لبنان در تماسي تلفني با بشاراسد رئيس جمهور سوريه از وي براي حل بحران لبنان كمك خواست.
رئيس جمهور لبنان از اسد خواست تا براي پايان دادن به چالش احتمالي آينده در عرصه سياسي لبنان دخالت كنند.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان در اين باره نوشت، اسد در پاسخ به درخواست ميشل سليمان گفته است كه اين اتفاقات ارتباطي به وي ندارد.
به نوشته اين روزنامه، سوريه و عربستان از خودكامگي هاي سعدالدين حريري و ناديده گرفتن تلاش هاي آنان براي حل بحران لبنان خشمگين هستند و علت رد درخواست رئيس جمهور لبنان از سوي سوريه به همين موضوع باز مي گردد.
عربستان در پيامي به سوريه ابلاغ كرده كه اقدامات حريري ربطي به رياض ندارد و نبايد اين موضوع در روابط دمشق-رياض تاثير بگذارد.
از سوي ديگر، روزنامه السفير لبنان از ورود تركيه و قطر براي حل بحران لبنان خبر داد.
به نوشته اين روزنامه، در پي شكست تلاش هاي سوريه و عربستان براي حل بحران لبنان تركيه و قطر اعلام آمادگي كرده اند كه براي كنترل پيامدهاي اين شكست و اتخاذ يك راه جديد تلاش خواهند كرد.
نخست وزير قطر در اين باره گفت، بايد با هر قضيه اي براساس گفت وگوهاي سازنده تعامل داشت و نبايد اجازه داد كه روند كار دولت لبنان متوقف شود.
ورود قطر براي حل وفصل مسالمت آميز بحران لبناني در شرايطي است كه دو سال پيش نيز اين كشور موفق شد تا بحران در لبنان را از طريق امضاي توافقنامه دوحه به پايان برساند و پس از ماه ها باعث انتخاب رئيس جمهور و تشكيل دولت در اين كشور شود.

 



بازخواني يك جنايت تاريخي! (فراسوي رويدادها)

در جنگ ها، چيزي كه لازم داري اسلحه است و نيرو! پيدا كردن نيرو زحمت زيادي ندارد، كافي است تبليغاتي درست و حسابي به راه بيندازي. اما، اسلحه را بايد خريد، و براي خريد هم پول لازم است، پول فراوان! حالا، اين پول را بايد از كجا تهيه كرد؟ خوب، خيلي جاها... مثل كارتل هاي بانكي، و از جمله صندوق بين المللي پول!
در اين ارتباط، سايت «نئوتروو» به نسل كشي رواندا اشاره مي كند و مي نويسد: از سال 1990 تا 1994، تأمين كنندگان عمده اسلحه و پول در رواندا كشورهاي فرانسه، مصر، آفريقاي جنوبي، بلژيك و چين بوده اند. تحويل اسلحه مصري را هم بانك «كرويت ليونه» فرانسوي تضمين مي كرد. از سال 1993 تا 1994، 500 هزار قمه تحويل رژيم كيگالي شد كه پولش را فرانسوي ها داده بودند! حالا، اگرچه «ارتش جبهه ميهني رواندا»، متشكل از توتسي ها، «كيگالي» پايتخت رواندا را در ژوئيه 1994 تصرف كردند، اما فرانسه همچنان به تحويل اسلحه به جنايتكاران هوتو كه به ساحل شرقي درياچه «كيوو» فرار كرده بودند، ادامه مي داد! به اين ترتيب، مي بينيم كه فرانسه در زمان «فرانسوا ميتران» نقش واقعاً شومي را در رواندا بازي كرده است. تحليلگران معتبر مي گويند ديكتاتوري رئيس جمهور «هابياريمانا» كه «هوتو» بود، رژيمي فرانسوي بود، اما «جبهه ميهني رواندا» كه با آن مخالفت داشت عمدتاً از «توتسي»هايي تشكيل شده بود كه در اوگاندا به دنيا آمده و بنابراين انگليسي زبان بودند. به اين ترتيب «ميتران» هر كاري كه از دستش بر مي آمد براي حمايت از نسل كشان انجام داد! ضمن اينكه، دوستي عميقي هم با خانواده «هابياريمانا» داشت! در همين زمان هم بود كه كمك هاي بانك جهاني صرف خريد سلاح گرم و قمه شد. و قطعنامه 912 شوراي امنيت (12 آوريل 1994) هم تعداد سربازان سازمان ملل را به نصف رساند... كه همين تعداد هم با اينكه تا دندان مسلح بودند، در مقابل جنايت هوتوها حتي انگشت شان را هم تكان ندادند! نتيجه اينكه، بين 800 هزار تا يك ميليون زن، مرد و كودك توتسي ظرف 100 روز در مقابل چشمان بي تفاوت كلاه آبي هاي سازمان ملل كشته شدند! و وقتي كه حاكمان جديد تصميم گرفتند پول هاي كمك شده را پس ندهند، صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و كارتل مالي تهديد كردند كه رواندا را به لحاظ مالي در سراسر دنيا منزوي خواهند كرد!
سرويس خارجي كيهان

 



عملياتي شدن طرح ترور اعضاي مقاومت
جهاد اسلامي : اسرائيل منتظر پاسخ سنگين ما باشد

سرويس خارجي -
جنبش جهاد اسلامي در واكنش به جنايت جديد رژيم صهيونيستي در به شهادت رساندن يك مبارز گردان هاي قدس تاكيد كرد، اسرائيل منتظر پاسخ سهمگين ما باشد.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه جنايت جديد رژيم صهيونيستي در زمان و مكان مناسب پاسخ داده خواهد شد.
اين جنبش تصريح كرد، حق مقاومت براي پاسخ سهمگين به جنايات رژيم صهيونيستي محفوظ خواهد بود.
گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي نيز تاكيد كرد كه اين گردان ها از هر راهي براي پاسخ به ترور «محمد نجار» استفاده مي كنند.
محمد نجار 25 ساله عضو گردان هاي قدس سه شنبه شب در حالي كه سوار بر موتورسيكلت خود بود هدف حمله هوايي جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي در خان يونس در جنوب نوارغزه قرار گرفت و به شهادت رسيد.
در اين حمله هوايي يك فلسطيني ديگر نيز به شدت زخمي شد.
قبل از اين حمله نيز جنگنده هاي رژيم صهيونيستي چندين نقطه از نوارغزه را هدف قرار دادند كه هنوز خبري از خسارت هاي جاني اين حملات گزارشي نشده است.از سوي ديگر، ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي در ديدار با سربازان ارتش اين رژيم عمليات ترور عضو گردان هاي قدس را يك موفقيت براي اين رژيم خواند و گفت، در روزهاي آينده عمليات ترور بيشتري انجام خواهد شد.
اين در حالي است كه فرماندهان رژيم صهيونيستي هشدار دادند كه در صورت آغاز جنگي ديگر از سوي اين رژيم اين بار تل آويو هدف حملات موشكي مقاومت قرار خواهد گرفت.
فرماندهان اسرائيلي به نداشتن آمادگي كامل براي رويارويي با موشك هاي مقاومت اعتراف و تصريح كردند كه موشك هاي مقاومت قادرند مناطق پر جمعيت تل آويو را هدف قرار دهند و علاوه بر خسارات جاني ساختمان ها را نيز تخريب سازند. سرهنگ آدام زوسمان در اين باره گفت، تمامي مناطق 16 گانه تل آويو در صورت بروز جنگ در تيررس طرف مقابل خواهد بود.
وي اظهار داشت، در صورت حمله جديد امكان باز شدن تمامي جبهه ها از سوي سوريه، حزب الله لبنان و حماس وجود دارد و با توجه به شرايط كنوني اسرائيل درگير شدن در يك جنگ جديد، اشتباهي استراتژيك براي مقامات تل آويو خواهد بود.
ميخائيل ايتان از نمايندگان پارلمان اسرائيل نيز اعلام كرد كه آويگدور ليبرمن وزيرخارجه اسرائيل باعث شده كه جامعه بين الملل در قبال اسرائيل رويكردي مبارزه جويانه و متخاصم داشته باشد و همين مسئله در انزواي اسرائيل تاثير بسياري گذاشته است.وي افزود، تحريكات، سخنان جنجال برانگيز و روابط عمومي صفر ليبرمن اسرائيل را از نظر سياسي منزوي كرده است.اين در حالي است كه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي آويگدور ليبرمن وزيرخارجه اش را به دليل انتقادهايش از حزب ليكود توبيخ كرد.
ساير رويدادها
¤ گروهي از فعالان ضد صهيونيست و طرفدار فلسطين در آمريكا از شركت آمريكايي سازنده گازهاي اشك آور خواستند فروش محصولات خود به رژيم صهيونيستي را متوقف كند.
¤ روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نوشت فقر بزرگترين خطري است كه اسرائيل را تهديد مي كند.
¤ يك كارشناس فلسطيني با هشدار درباره دخالت هاي امنيتي واشنگتن در فلسطين اظهار داشت، آمريكا با آموزش كادر امنيتي تشكيلات خودگردان سهم ويژه اي در بازداشت و شكنجه مبارزان فلسطيني دارد.

 



گسترش اعتراض هاي ضد دولتي در داخل و خارج تونس

تظاهرات و اعتراض هاي مردمي عليه دولت تونس در داخل و خارج از اين كشور گسترش يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي اعتراضات خونين روز چهارشنبه در پايتخت تونس و اعلام حكومت نظامي در آن، نيروهاي نظامي براي محافظت از تاسيسات دولتي و امنيتي در نقاط حساس مستقر شدند.
از سوي ديگر با افزايش اعتراض هاي مردمي به ديكتاتوري و سركوب خشونت آميز مخالفان دولت، صدها نفر از تونسي هاي مقيم پاريس، با تجمع در مقابل سفارت اين كشور، اقدام به سر دادن شعارهايي عليه زين العابدين بن علي و پاره كردن عكس هاي وي كردند.
همچنين افراد ناشناس در شهر برن سوئيس، اقدام به پرتاب بمب آتش زا به سوي كنسولگري تونس كردند.
از ماه دسامبر سال گذشته ميلادي، اعتراضات مردمي به صورت روزمره ادامه داشته و با سركوب شديد از سوي دولت مواجه شده است.
پيش از اين «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور مادام العمر تونس در سخناني عوامل خارجي را باعث ناآرامي در كشور دانست، اما قول داد در صورت فروكش كردن اعتراض ها، 300 هزار فرصت شغلي براي جوانان اين كشور فراهم آورد.
اعتراض هاي تونس ماه گذشته ميلادي، زماني به طور غيرمنتظره آغاز شد كه «محمد بوعزيزي» جوان 26 ساله تونسي و فارغ التحصيل دانشگاه به دليل نداشتن شغل به دستفروشي رو آورده بود كه ماموران دولتي با ضرب و شتم وي و مصادره ميوه هايش او را وادار به خودكشي در مقابل استانداري، استان سيدي بوزيد در 260 كيلومتري پايتخت كردند.
بر پايه اين گزارش، پس از خودسوزي اين جوان، ناآرامي ها و خشونت سراسر تونس را فرا گرفت و باعث كشته شدن 50 نفر و زخمي شدن ده ها نفر در اين كشور شد.اما دولت تونس تاكنون فقط مرگ 21 نفر را در اثر آشوب هاي ضد دولتي تائيد كرده است.
در اين حال شبكه خبري الجزيره روز گذشته از بركناري وزير كشور تونس خبر داد.



بر پايه اين گزارش، «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور تونس، طي حكمي «رفيق الحاج » وزير كشور را از سمت خود بركنار و «احمد قريعه» را به جاي وي منصوب كرد.
شبكه خبري العربيه نيز به نقل از زين العابدين بن علي گفت: تمام افرادي كه در جريان اعتراض هاي اخير تونس دستگير شده اند، آزاد خواهند شد.

 



تجمع اعتراض آميز مقابل كاخ سفيد؛ زندان گوانتانامو را تعطيل كنيد

گروهي از مدافعان حقوق بشر در نهمين سالگرد تأسيس زندان مخوف «گوانتانامو» مقابل دفتر رئيس جمهور آمريكا تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، گروه هاي «سازمان عفو بين الملل، مخالفان شكنجه و جمعي از قربانيان حادثه 11 سپتامبر» سه شنبه همزمان با نهمين سالگرد تأسيس زندان گوانتانامو مقابل دفتر «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در واشنگتن تجمع كردند و خواستار تعطيلي آن شدند. «اوباما» در مبارزات انتخاباتي خود وعده تعطيلي اين بازداشتگاه را داد ولي هيچ گاه به وعده خود عمل نكرد.
گروه هاي حقوق بشر كه با پوشيدن لباس نارنجي رنگ زندانيان گوانتانامو دستها و پاهاي خود را به زنجير كشيده بودند در پايان ضمن صدور بيانيه اي از كنگره آمريكا خواستند براي بستن اين زندان هرچه سريعتر تصميم گيري كند. «تام پاركر» از مديران سازمان عفو بين الملل در اين باره گفت: در اين زندان شمار زيادي از انسان هاي بي گناه نگهداري مي شوند كه جرم آنها هنوز محرز نشده و در هيچ دادگاهي نيز محاكمه نشده اند؛ اين اقدامات مربوط به قرون وسطي است.
يادآور مي شود تجمع كنندگان پس از تجمع مقابل دفتر رئيس جمهور آمريكا به سمت وزارت دادگستري آمريكا راهپيمايي كردند.

 



گفت وگوي جو بايدن با كرزاي براي تمديد حضور اشغالگران در افغانستان

معاون رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد كه اين كشور پس از سال 2014 نيز نيروهاي نظامي خود را در افغانستان حفظ خواهد كرد.
به گزارش ايران ديپلماتيك به نقل از رويتر، «جو بايدن» روز سه شنبه در كابل در پي ديدار با حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان همچنين گفت: «برنامه هاي آموزشي و ديگر كمك هاي آمريكا پس از 2014 ادامه مي يابد و هر دو كشور هدفي مشترك دارند كه من آن را يك افغانستان با ثبات توصيف مي كنم».
براساس توافق سال 2010 قرار بود آمريكا در سال جاري خروج جمعي از سربازانش را آغاز كند و تا پايان سال 2014 مسئوليت هاي امنيتي را به نيروهاي افغان واگذار كند.
بايدن گفت: «برنامه هاي انتقال كنترل امنيت به نيروهاي افغان به خوبي پيش مي رود و هر دو طرف با چگونگي انجام آن موافق هستند».
بايدن مدعي شد: «آمريكا قصد ندارد افغانستان را اداره كند و نمي خواهد درگير ملت سازي شود زيرا مردم افغانستان قادر هستند از عهده اين مسئوليت برآيند.»
بايدن كه همراه با كرزاي با خبرنگاران سخن مي گفت، تأكيد كرد ايالات متحده شورش طالبان را تا حد زيادي متوقف كرده، اما وضعيت شكننده است و امكان تغيير هم وجود دارد. همين ادعاي شكننده بودن وضعيت است كه از نگاه آمريكايي حضور نظاميان پنتاگون و اشغال افغانستان را توجيه مي كند.
بايدن پس از اتمام سفرش به افغانستان به ديگر كشور تحت حمله نظامي آمريكا يعني پاكستان رفت و با مقامات اسلام آباد ديدار و گفت وگو كرد. دولت پاكستان اخيراً با انصراف از اخذ وام و در نتيجه پذيرش سياست هاي تحميلي صندوق بين المللي پول خشم واشنگتن را برانگيخته است. اسلام آباد در صورت اخذ وام وابستگي اقتصادي اش به نظام سلطه افزايش پيدا مي كرد.
همزمان با حضور بايدن در اسلام آباد صدها نفر از مردم خشمگين پاكستان با برگزاري تظاهرات خواهان خروج معاون رئيس جمهور آمريكا از خاك كشورشان شدند. نيروهاي آمريكايي هر از چند گاهي از طريق هواپيماهاي بدون سرنشين مناطقي را در خاك پاكستان به صورت شليك كور بمباران كرده و زنان و كودكان بيگناه را تحت عنوان تروريست به خاك و خون مي كشند.
خبر ديگر اينكه به دنبال حمله انتحاري به اتوبوس حامل نيروهاي امنيتي افغانستان، دست كم هشت تن كشته و شش نفر ديگر زخمي شدند.يك شاهد اين بمبگذاري گفت، حمله انتحاري در نزديكي اتوبوس اتفاق افتاد و راننده اتوبوس و دست كم 10 تن از مسافران نيز زخمي شدند.

 



نخست وزير كويت پس از 20 سال به بغداد رفت

نخست وزير كويت پس از 20سال و طي يك سفر بي سابقه وارد بغداد شد.
به گزارش خبرگزاري «كونا» «شيخ ناصر المحمد الاحمد الصباح»، نخست وزير كويت در يك اقدام بي سابقه پس از جنگ 1991 خليج فارس و با هدف بازسازي روابط به بغداد رفت.
نخست وزير كويت كه به دعوت «نوري مالكي» همتاي عراقي خود به اين سفر رفته قرار است با وي و ساير مقامات بلندپايه عراق ديدار و مقدمات سفر امير كويت به اين كشور را نيز فراهم كند.
براساس گزارش هاي دريافتي وزير خارجه و معاون نخست وزير كويت در اين سفر «الصباح» را همراهي مي كنند تا به نوشته خبرگزاري ها با مقامات عراقي ديدار و در زمينه هاي مختلف گفت وگو كنند.
يادآور مي شود پس از حمله «صدام حسين» ديكتاتور معدوم عراق به كويت روابط دو كشور تيره شد و اين سفر مي تواند نويدي به احياي مجدد اين روابط باشد.
از سوي ديگر، منابع امنيتي عراق از وقوع چندين انفجار در بغداد و همزمان با سفر نخست وزير كويت به اين كشور خبر دادند. برپايه اين گزارش در اين انفجارها دستكم دو نفر كشته و نزديك به 30 تن نيز مجروح شدند.دستگيري 46 تن از اعضاي گروه هاي تروريستي طي چند روز گذشته خبر ديگري است كه منابع رسمي در عراق اعلام كردند. به گفته اين منابع در ميان اين دستگيرشدگان چندين تن از فرماندهان گروه هاي تروريستي نيز وجود دارد.
خبر ديگر اينكه، يكي از نمايندگان پارلمان عراق در واكنش به گردن زده شدن 40 زنداني عراقي به دست جلادان سعودي خواستار واكنش مشابه عليه زندانيان سعودي در عراق شد.
اين نماينده عراقي كه نخواست نامش فاش شود اعلام كرد: عربستان سعودي بايد هرچه سريع تر روند اعدام عراقي ها و گردن زدن آنها را متوقف كند. اين نماينده در ادامه از دولت عراق خواست مواضع قاطعي عليه جنايات سعودي ها اتخاذ كند. يادآور مي شود عربستان سعودي پس از شكست در توطئه چيني عليه تشكيل دولت عراق و روي كار آمدن گروه نوري مالكي با اعدام 40 زنداني عراقي دست به انتقام زد. اين زندانيان به بهانه هاي واهي و در ملأعام گردن زده شدند.

 



اعتصاب امروز در يونان سيستم حمل و نقل عمومي را ازكار انداخت

كاركنان سيستم حمل و نقل عمومي يونان امروز در اعتراض به سياست اقتصادي دولت آتن اعتصاب مي كنند.
به گزارش ايرنا، اتحاديه وسايل نقليه عمومي يونان سه شنبه شب با صدور بيانيه اي ازيك اعتصاب سراسري و 24 ساعته در روزپنجشنبه خبر داد.
درفراخوان اين اتحاديه آمده است:«روز پنجشنبه كليه وسايل نقليه عمومي اعم از اتوبوس، مترو و قطار هاي بين شهري دراعتراض به سياست اقتصادي دولت در قبال اين صنف به مدت 24 ساعت دست از كار خواهند كشيد.»
دولت يونان چند هفته پيش طرح اصلاحات در سيستم حمل و نقل عمومي و واگذاري بخشي از خطوط ريلي به بخش خصوصي، كاهش حقوق و مزاياي كاركنان خطوط حمل و نقل كشور و حذف خطوط كم مسافر را به مجلس ارائه كرد كه از تصويب مجلس نيز گذشت.درهمين حال دولت يونان اعلام كرده است كه از اول ماه فوريه قيمت بليت هاي اتوبوس،مترو و خطوط ريلي بين شهري را 30 الي 40 درصد افزايش خواهد داد.


اتحاديه كاركنان وسايل نقليه عمومي ضمن مخالفت با افزايش قيمت بليت ها در بيانيه خود نوشت:«دولت به جاي تامين حقوق و مزاياي كاركنان و بهينه سازي ناوگان حمل و نقل زميني براي اجراي خواسته هاي صندوق بين المللي پول و بانك مركزي اتحاديه اروپا، دست به تغييرات غير منطقي در ساختار كاري اين صنف زده است».
اين اتحاديه دربيانيه خود افزوده است:«كاركنان اين صنف مصمم به ادامه مبارزات خود تا حذف قانون اصلاحات درساختار كاري و حقوق وسايل نقليه عمومي هستند.»
از زمان تصويب اين قانون، كاركنان خطوط حمل و نقل زميني به طور روزانه به مدت چهارساعت به نشانه اعتراض به آن دست ازكار كشيده اند.

 



مقام نظامي لبنان: پس از جنوب سودان نوبت تجزيه عربستان، مصر و يمن است

يك مقام بلندپايه نظامي لبنان از طرح آمريكا براي تجزيه كشورهاي مصر، عربستان و يمن پس از پايان همه پرسي در سودان پرده برداشت.
سرتيپ «امين حطيط» با اشاره به سفر هيلاري كلينتون به منطقه و برگزاري همه پرسي در جنوب سودان اظهار داشت: عربستان، مصر و يمن در شرايطي همچون سودان به سر مي برند و آمريكا، پروژه تقسيم اين كشورها را در دست دارد و آن را پيگيري مي كند.وي گفت: تقسيم سودان، اين كشورها را مجبور خواهد كرد كه بيش از گذشته تابع و فرمانبردار آمريكا و مجري سياست هاي وي در منطقه باشند، چرا كه چماق تجزيه هميشه بالاي سر آنها خواهد بود.اين كارشناس مسائل نظامي و امنيتي در پاسخ به اين سؤال فارس كه آيا كلينتون در ماموريت جديد خود موفق خواهد شد خاطرنشان كرد: اگر معيار موفقيت، تقسيم سودان و ذليل كردن كشورهاي عربي باشد و آمريكا همچنان به ديكته كردن سياست هايش ادامه دهد، بايد گفت: ايالات متحده در آينده موفق به تجزيه مصر، عربستان و يمن خواهد بود.سرتيپ بازنشسته لبنان با تاكيد بر اينكه تقسيم كشورهاي مزبور براساس طرح خاورميانه جديد آمريكا است، يادآور شد: آمريكا پيش از اين مي خواست طرح تجزيه كشورهاي اسلامي نظير ايران، سوريه، لبنان و كشورهاي مخالف را به اجرا درآورد و مقاومت را نابود كند، اما در اين كار شكست خورد.
وي هدف از اجراي اين طرح را از سوي واشنگتن چنين عنوان كرد: آمريكا مي خواهد طرح خاورميانه جديد خود را در مناطقي كه داراي منافع راهبردي يا تحت نفوذش است را به اجرا بگذارد، تا با مانع خاصي روبه رو نشود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14