(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 دی 1389- شماره 19845

انفجار بمب بيرون مدرسه در پيشاور2 كشته و 14 مجروح برجاي گذاشت
تبادل نظر ميانجيگران خارجي با سيدحسن نصرالله درباره بحران لبنان
نظام نوين ارتباطات و بحث جهاني رسانه ها (چشم انداز)
شكاف در كابينه موقت تونس5 وزير كنار كشيدند
2ميليون زائر عراقي با پاي پياده در راه كربلا
بررسي مسائل مهم جهاني در مذاكرات سران آمريكا و چين
اسلامگرايان اردن خواستار انحلال پارلمان شدند
15 شهيد و 85 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق
وحشت از سرايت انقلاب تونس سران عرب را در شرم الشيخ گردهم آورد
پيشنهاد رشوه حريري به نمايندگان براي حفظ پست نخست وزيري
حماس : جامعه بين المللي سكوت نكند
فرياد دانشجويان در خيابان هاي صنعاعلي عبدالله صالح بايد برود
اعتراض خياباني عليه دولت پرتغال به درگيري با پليس منجر شد



انفجار بمب بيرون مدرسه در پيشاور2 كشته و 14 مجروح برجاي گذاشت

براساس انفجار بمبي در خارج از يك مدرسه در شمال غربي پاكستان دو تن كشته و 14 تن ديگر از جمله هفت دانش آموز زخمي شدند.
به گزارش ايسنا، «محمد عجازخان»، يك مقام پليس استان پيشاور، به خبرنگاران گفت: اين بمب كه شامل پنج كيلوگرم مواد منفجره بود، از راه دور منفجر شده است.
مقامات ديگر پاكستان اعلام كردند كه امكان افزايش تلفات اين حادثه وجود دارد. دو مظنون نيز كه در محل حادثه حضور داشتند، توسط پليس دستگير شدند. هنوز هيچ فردي و يا گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است. يوسف رضاگيلاني، نخست وزير پاكستان، اين حمله تروريستي را محكوم كرد.خبر ديگر از پاكستان اينكه در حمله يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكا به منطقه وزيرستان شمالي پنج تن كشته شدند.

 



تبادل نظر ميانجيگران خارجي با سيدحسن نصرالله درباره بحران لبنان

نخست وزير قطر و وزير خارجه تركيه در ديدار با دبيركل حزب الله لبنان آخرين تحولات لبنان را بررسي كردند.
در اين ديدار كه روز گذشته انجام شد بحران فعلي لبنان به ويژه موضوع دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري، مسئله دولت جديد و راه حل هاي مطرح شده براي برون رفت از بحران فعلي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. شيخ حمد بن جاسم آل ثاني و احمد داود اوغلو به عنوان نمايندگان قطر و تركيه براي بررسي راه هاي برون رفت لبنان از بحران كنوني به لبنان سفر كرده اند تا در ديدار با مقامات مختلف اين كشور آخرين تحولات لبنان را بررسي كنند.
اين نمايندگان همچنين ديدارهاي جداگانه اي با ميشل سليمان رئيس جمهور، سعدالدين حريري نخست وزير مستعفي دولت و نبيه بري رئيس مجلس لبنان داشته اند.


 



نظام نوين ارتباطات و بحث جهاني رسانه ها (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا - قسمت اول

در 26 بهمن ماه امسال (15 فوريه 2011 ميلادي) يك كنفرانس بين المللي به رهبري كشورهاي غيرمتعهد در مركز يونسكو (سازمان آموزش و علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد) در پاريس تشكيل خواهد شد تا بحث جهاني مربوط به رسانه ها و نظام جديد اطلاعاتي و ارتباطي جهاني را احيا كند كه چهاردهه قبل در سال 1969 ميلادي آغاز شده ولي از اواخر سال 1980 ميلادي مسكوت مانده است.
در دهه هاي بعد از خاتمه جنگ جهاني دوم و مبارزات ضد استعماري و استقلال طلبانه كشورهاي آسيائي، آفريقائي و آمريكاي لاتين كه جهان سوم آن روز را تشكيل مي دادند، به اين نتيجه رسيدند كه استقلال سياسي، اقتصادي و نظامي بدون به دست آوردن استقلال اطلاعاتي و ارتباطي امكان ندارد و بنابراين بايد رژيم حاكم جهاني در اين حوزه شكسته شده و نظام نوين و منصفانه اي كه بتواند حقوق كشورهاي مستعمره شده را برقرار كند، ايجاد شود.
نتيجه اين بود كه در دهه 1970 ميلادي، به مدت 10 سال ، بحث درباره «جريان آزاد اطلاعات»، «يكسويه بودن اخبار و اطلاعات»، «انحصار و كنترل پوشش وقايع روز توسط رسانه هاي غول آساي غرب و خبرگزاري هاي بزرگ اروپا و آمريكا»، و ضعف و كمبود زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي در كشورهاي عضو عدم تعهد (خارج از دو بلوك شرق و غرب به رهبري آمريكا و شوروي سابق)، و نياز براي ايجاد يك نظام عادلانه اطلاعاتي و ارتباطي جهاني، در دستور روز سازمان ملل متحد(يونسكو)، سازمان مخابرات جهاني و صدها مؤسسات بين المللي دولتي و غيردولتي خصوصي قرار گرفت. ولي اين بحث هاي داغ ملي و بين المللي و منطقه اي در حوزه رسانه ها و اطلاعات و ارتباطات به نتيجه اي نرسيد و هدف ايجاد يك نظام جديد اطلاعاتي و ارتباطي جهاني كه خواسته هاي جهان سوم را برآورده كند در سطح تئوري باقي ماند.
در سال 1980 ميلادي كميسيوني در يونسكو به رياست شون مك برايد (وزيرخارجه اسبق ايرلند و برنده جايزه هاي صلح نوبل و لنين) به مسئله مشكلات و مسائل اطلاعاتي و ارتباطي دنيا پرداخت و گزارشي تحت عنوان «يك جهان، چندين صدا» منتشر كرد. «گزارش مك برايد» پس از رسيدگي و مطالعات زياد به نابرابري اطلاعاتي و ارتباطي در دنيا اعتراف كرد ولي پيشنهادات ملموسي كه ضمانت اجرايي داشته و جامعه بين المللي به ويژه غرب را وادار به تجديدنظر در رژيم اطلاعاتي و ارتباطي دنيا كند، نداشت. بزرگترين توصيه گزارش مك برايد براي جهان سوم اين بود كه كشورها و دولت هاي ملي بايد سياست گذاري مستقل و جامعي در اين حوزه داشته باشند همان طوري كه در امور اقتصاد، تجارت، سياست و گمرگ معمول است.
بزرگترين دستاورد تاثير بحث دهه 1970 و سال هاي بعد، اين بود كه موضوع و اهميت اطلاعات و ارتباطات در روابط بين الملل براي اولين بار در تاريخ معاصر در دستور روز سازمان هاي بين المللي قرار گرفت و بدان مشروعيت بخشيد. يونسكو به عنوان اولين سازمان بين الملل در دنيا و براي اولين بار «قطعنامه مربوط به نقش رسانه ها در روابط بين الملل» را تصويب و اعلام كرد و افكار عمومي دنيا متوجه اهميت هرچه بيشتر اطلاعات و ارتباطات در زندگي روزانه شهروندان و جامعه گرديد. توجه كشورهاي عدم متعهد به اين موضوع باعث گرديد كه جهان سوم (خارج از بلوك امريكا و شوروي) حداقل در يونسكو و در برخي از سازمان هاي بين المللي صدا و قدرت بيشتري كسب كند. در اين دهه بود كه صهيونيسم از طرف سازمان ملل متحد به عنوان يك ايدئولوژي نژادپرست اعلام گرديد. بزرگترين و مهم ترين وقايع اين دهه پيروزي انقلاب اسلامي ايران، بيداري مسلمانان و كشورهاي ستمديده، اهميت زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي سنتي در بسيج عمومي و جايگاه رفيع و شناخته شده دين، فرهنگ و انديشه در روابط بين الملل بود.
با انتخاب رونالدريگان به رياست جمهوري امريكا در سال 1980، ايالات متحده همراه با انگليس و سنگاپور در اعتراض به مواضع كشورهاي عضو عدم تعهد، خود را از يونسكو كنار كشيدند. چندي بعد با روي كار آمدن مارگارت تاچر به نخست وزيري انگليس، دولت هاي محافظه كار غرب كوشش كردند تا مي توانند همبستگي كشورهاي غيرمتعهد را درهم بشكنند و موضوع بحث رسانه ها و اطلاعات و ارتباطات را از دستور سازمان هاي بين المللي خارج كنند.
پس از دهه ها دنيا تحولات بزرگي را تجربه كرد. نه تنها اهميت و زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي در جهان گسترش پيدا كرد،بلكه از زمان انتشار گزارش مك برايد تا امروز، وقايع سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي بسيار مهمي صورت گرفته است، كه احياي بحث اطلاعات و ارتباطات را در جهان اجتناب ناپذير مي كند:(1) انقلاب اسلامي ايران و بيداري دنياي اسلام و نقش دين و فرهنگ در روابط بين الملل، (2) سقوط نظام شوروي و دگرگوني هاي مهم در اروپاي مركزي و شرقي از جمله نسل كشي در منطقه بالكان،(3) توسعه و خصوصي شدن شبكه اينترنت و تكنولوژي هاي جديد ديجيتال سمعي و بصري،(4) توسعه شبكه هاي تلويزيون بين الملل، (5) افزايش تروريسم و نقض حقوق بشر، (6)تخريب محيط زيست فيزيكي و فرهنگي، (7)دين ستيزي، انگاره سازي و قوم گرائي، (8)گسترش فساد مالي و اخلاقي، (9) بحران عظيم اقتصادي، و (10) جنگ هاي بين المللي و منطقه اي در عراق، افغانستان، پاكستان، خليج فارس، منطقه بالكان و جنگ تحميلي ايران و عراق.
ما اكنون در همه جا شاهد پديده بي سابقه دگرگوني اجتماعي هستيم كه نمي توان آن را صرفا براساس نظريه هاي سياسي و اقتصادي تبيين كرد. ما وارد يك عصر ناشناخته شده ايم كه در آن روابط انساني و سياست بين الملل به دنياي پيچيده و متغيري تبديل شده است.

 



شكاف در كابينه موقت تونس5 وزير كنار كشيدند

با استعفاي پنج وزير احزاب مخالف، كابينه موقت تونس متزلزل و در حال از هم پاشيدن است.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي بالا گرفتن اعتراضات مردمي نسبت به حضور برخي وزيران سابق در كابينه موقت، پنج تن از وزيران وابسته به احزاب مخالف، با خروج خود، كابينه جديد محمد الغنوشي(نخست وزير) را با بحران جدي مواجه كردند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان تونسي براي سومين روز پياپي در اعتراض به بي توجهي نخست وزير جديد براي پاكسازي دولت موقت از عناصر وابسته به رژيم سابق، شعار مي دادند «كابينه وابسته بايد سقوط كند» و «دولت مورد قبول ما نيست» و بايد كابينه موقت از طرفداران و وابستگان به رژيم بن علي پاكسازي شود.
به گزارش «بي بي سي»، محمد الغنوشي نخست وزير موقت تونس، پس از آن كه تعدادي از وزيران را از حزب حاكم سابق در دولت موقت نيز ابقا كرد و پست هاي كليدي را در اختيار آنها قرار داد، خشم بسياري از مردم كشورش را برانگيخت.
اين اقدام نخست وزير موقت تونس در حالي انجام شده كه روز سه شنبه و چهارشنبه نيز شهرهاي اين كشور، صحنه تظاهرات و اعتراضات مردمي بود. در اين تظاهرات، معترضان به دولت موقت، با نيروهاي امنيتي درگير شدند و پليس نيز براي متفرق كردن تظاهركنندگان، از گاز اشك آور و باتوم استفاده كرد.
برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان پارچه نوشته هايي با خود حمل مي كردند كه بر روي آنها نوشته شده بود، «حزب بن علي بايد برود.»
معترضان تونسي، اعلام كردند، ذره اي از خواسته هاي خود عقب نشيني نخواهند كرد. اين تظاهرات و مخالفت هاي مردمي باعث شد كه حتي سنديكاهاي كارگري نيز دوباره به صحنه بيايند و با اعلام موضع رسمي، خواستار كنار رفتن دولت جديد شوند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است «فواد المبزع» كفيل رياست جمهوري و محمد الغنوشي نخست وزير دولت موقت، براي آرام كردن جو ملتهب، اقدام به استعفاي خود از حزب بن علي به طور رسمي كردند، اما با وجود اين مردم تونس، هنوز هم با شك و ترديد به دولت جديد مي نگرند و به تظاهرات خود ادامه مي دهند.
پليس نيز كه پس از سقوط ديكتاتور تونس، براي متفرق كردن تظاهرات اقدام به تيراندازي هوايي مي كرد، اكنون از گاز اشك آور و باتوم هاي شك دار استفاده مي كند.
اين در حالي است كه با توجه به افزايش مخالفت هاي مردمي پنج تن از اعضاي كابينه با استعفاي خود، دولت موقت را دچار چالش جدي كردند. براساس اين گزارش، وزيران مستعفي از اعضاي «اتحاديه كارگران تونس» (يو.جي.تي) هستند كه در سازماندهي و هدايت تظاهرات و نارضايتي هاي مردمي در سقوط زين العابدين بن علي نقش موثري ايفا كرده بود.
منابع خبري اعلام كردند: اتحاديه عمومي مشاغل تونس هم استعفاي سه وزير خود در كابينه موقت را اعلام كرده و «حزب جبهه دموكراتيك براي اقدام و آزادي» نيز، مشاركت خود در دولت موقت را به حالت تعليق درآورده است.

 



2ميليون زائر عراقي با پاي پياده در راه كربلا

در آستانه برگزاري مراسم اربعين حسيني، ميليون ها زائر عراقي با پاي پياده عازم كربلا شدند.
رئيس كميته امنيتي شوراي استان نجف اعلام كرد، 2 ميليون سوگوار عراقي در ادامه مسير خود به سمت كربلا براي حضور در مراسم اربعين حسيني از استان هاي جنوبي و مركزي عراق وارد نجف اشرف شدند.
هفته پيش و با وجود سرماي شديد هوا در عراق مردم مناطق مختلف اين كشور از جمله بصره حركت خود را با پاي پياده به سمت كربلاي معلي آغاز كردند تا در مراسم اربعين حسيني(ع) در اين شهر حاضر شوند. در همين حال يك منبع خبري در فرودگاه نجف اشرف با اشاره به افزايش ورود پروازها به اين فرودگاه گفت، روزانه 30 پرواز به اين فرودگاه وارد مي شود.
دولت عراق 120هزار نيروي امنيتي را براي تامين امنيت مراسم اربعين در مناطق مختلف به ويژه شهر كربلا مستقر كرده است.

 



بررسي مسائل مهم جهاني در مذاكرات سران آمريكا و چين

رئيس جمهور چين پس از ورود به آمريكا با رهبران اين كشور ديدار و درباره مسائل بين المللي و تحكيم روابط گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «هوجين تائو» رئيس جمهور چين سه شنبه شب پس از ورود به فرودگاه واشنگتن از سوي «جو بايدن» معاون اول رئيس جمهور آمريكا مورد استقبال قرار گرفت.
«هوجين تائو» كه براي نخستين بار از سال 2006 به آمريكا سفر مي كند پس از صرف شام با «باراك اوباما» رئيس جمهور در كاخ سفيد گفت وگوهاي خود با مقامات اين كشور را آغاز كرد.
«مسلح كردن تايوان به سلاح هاي پيشرفته آمريكايي، جنگ ارزي، وضعيت حقوق بشر و كره شمالي» از جمله مواردي است كه به نوشته رسانه هاي آمريكايي طرفين در مورد آن به گفت وگو نشستند.چين پيش از اين نيز چندمين بار نسبت به فروش تجهيزات نظامي آمريكايي به جزيره تايوان هشدار داده و گفته است، اين اقدام آمريكا مي تواند به تيره تر شدن روابط دو كشور منجر شود.

 



اسلامگرايان اردن خواستار انحلال پارلمان شدند

اسلامگرايان اردن خواستار انحلال مجلس و بركناري نخست وزير اين كشور به دليل بروز تقلب گسترده در انتخابات پارلماني شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، سخنگوي جبهه عمل اسلامي با برگزاري يك نشست خبري اعلام كرد، اسنادي در اختيار دارد كه اثبات مي كند در انتخابات پارلماني ماه گذشته اين كشور، تقلب گسترده صورت گرفته است.
سخنگوي جبهه عمل اسلامي اردن هشدار داد نام 70 هزار راي دهنده كه به وسيله كارت هاي شناسايي آنها تقلب صورت گرفته، از جمله اسنادي است كه اسلامگرايان آنها را در اختيار دارند.
اين نخستين بار است كه اسلامگرايان اردن، مسئله داشتن اسنادي دال بر بروز تقلب در انتخابات را در جامعه اردن مطرح مي كنند و تصميم دارند آن را براي پادشاه اردن ارسال كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اسلامگرايان اردن، همچنين خواستار بركناري دولت الرفاعي (نخست وزير)، انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات شفاف و سالم در اين كشور را خواستار شدند.
سخنگوي حزب جبهه عمل اسلامي با اشاره به انقلاب تونس، از اعتراضات مردمي در اردن حمايت و اعلام كرد: در كنار مردم و در اعتراضات ضد دولتي كه عليه فقر، بيكاري و گراني برگزار مي شود، فعالانه شركت خواهد كرد.
در همين راستا، «يحيي سعود» نماينده پارلمان اردن، در اعتراض به عملكرد ضعيف نخست وزير اين كشور به ويژه در زمينه مسائل اقتصادي، برگه راي اعتماد به دولت را در حضور نمايندگان مجلس پاره كرد.اين نماينده مجلس اردن پس از پاره كردن برگه راي اعتماد خود به خبرنگاران گفت: اين اقدام در حقيقت نوعي اعتراض به سياست افزايش قيمت ها توسط دولت و عدم اتخاذ راهكار لازم به منظور جلوگيري از افزايش فشار بر شهروندان است.
اين نماينده پارلمان اردن گفت: من در ابتدا به دولت كنوني راي اعتماد داده بودم، ولي زماني كه ديدم اين دولت هيچ تلاشي به منظور حمايت از شهروندان و كاهش مشكلات آنان انجام نمي دهد تصميم گرفتم نه تنها راي اعتماد خود را پس بگيرم، بلكه آن را در محل پارلمان پاره كنم.
اين در حالي است كه در پي عملكرد ضعيف دولت «سميرالرفاعي» نخست وزير اين كشور و افزايش بيكاري و فقر، احزاب و شهروندان اردني خواستار بركناري وي شده اند.
از سوي ديگر، كميته عالي هماهنگي احزاب مخالف دولت اردن اعلام كرد: از اين پس، اعتراضات مردمي در اين كشور به عملكرد دولت منسجم تر خواهد شد.«سعيد ذياب» دبيركل حزب وحدت مردمي و سخنگوي كميته مذكور متذكر شد: مخالفان دولت، با شعار اصلاحات مجموعه فعاليت هايي را در آينده برگزار خواهند كرد تا به هدف نهايي خود براي سرنگوني نظام كنوني برسند.



وي اعلام كرد: در اعتراض به عملكرد ضعيف دولت روز جمعه تظاهرات گسترده اي در شهرهاي مختلف اردن برگزار و بركناري نخست وزير كنوني خواسته اصلي مردم در اين تظاهرات خواهد بود.
بر پايه اين گزارش، در حالي كه اعتراضات مردمي به عملكرد سميرالرفاعي افزايش يافته است، بسياري از اسلامگرايان و مخالفان، خواستار سرنگوني شاه اردن از قدرت هستند.


 



15 شهيد و 85 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق

سرويس خارجي-
وقوع دو حمله انتحاري در استان دياله عراق 100 شهيد و زخمي بر جاي گذاشت.
سي ان ان گزارش داد، يك عامل انتحاري با آمبولانسي پر از موادمنفجره وارد ساختمان نيروهاي امنيتي بعقوبه شد و با منفجر كردن اين خودرو دست كم 13 تن را شهيد و 70 نفر ديگر را زخمي كرد.
«دلير حسن» معاون رئيس كميته امنيتي در شوراي استانداري دياله اظهار داشت كه اكثر زخمي ها غيرنظامياني بودند كه به اين مقر مراجعه كرده بودند. به گفته اين مقام، آمبولانس ها براي انتقال زخمي ها و كشته ها فورا در محل حادثه حاضر شدند.
در جنوب همين شهر، عامل انتحاري ديگري با منفجر كردن كمربند انفجاري خود نزديك محل عبور كاروان معاون استاندار دياله، دو نفر را كشته و 15 نفر ديگر را زخمي كرد. «صادق الحسيني» معاون استاندار دياله و سه تن از محافظان او در بين زخمي هاي اين حادثه هستند.
از سوي ديگر، رئيس پليس استان دياله از دستگيري 23 مظنون كه اكثرشان مظنون تروريستي بودند، در عمليات نظامي در مناطق مختلف اين استان خبر داد. اين عمليات در مناطق مقداديه و بلدروز در شرق بعقوبه صورت گرفت.
همچنين مسئول مبارزه با موادمنفجره در پليس استان واسط نيز اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي و پليس واسط در روز سه شنبه انباري كه حاوي بيش از 100 موشك مختلف بوده را به همراه ديگر ذخاير جنگي در شمال واسط كشف كردند.
در ادامه منابع عراقي اعلام كردند كه آمار قربانيان عمليات انتحاري كه روز سه شنبه در ميان داوطلبان جذب پليس در تكريت صورت گرفت، به 270 كشته و زخمي رسيده است و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

 



وحشت از سرايت انقلاب تونس سران عرب را در شرم الشيخ گردهم آورد

سران عرب به دليل وحشت از سرايت انقلاب تونس در «شرم الشيخ» مصر گردهم آمدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز نشست سران كشورهاي عربي درحالي در «شرم الشيخ» مصر برگزار شد كه شوك حاصل از انقلاب تونس به شدت بر آن سايه افكنده بود. خودسوزي جواناني از كشورهاي الجزاير، مصر، موريتاني به تقليد از جوان تونسي كه اقدامش به سقوط دولت ديكتاتور «بن علي» منجر شد رهبران عرب را وادار كرد نشستي را كه به «اجلاس اقتصادي سران عرب» نام گرفته است به جلسه گفت وگو در مورد احتمال سرايت اين انقلاب به كشورهاي عربي تبديل كنند.
اين نگراني در بين كشورهاي عرب به حدي است كه بيشتر زمان نشست وزيران خارجه شرم الشيخ كه روز دوشنبه برگزار شد نيز به همين موضوع اختصاص يافت. «محمد الصباح» وزيرخارجه كويت در اين نشست به همتايان خود نسبت به آنچه «چالش جدي منطقه اي» خواند هشدار داد.
اين مقام كويتي گفت: «كشورها تجزيه مي شوند، مردم دست به شورش مي زنند و شهروندان عرب اين سؤال را از خود مي پرسند كه آيا حكام عرب مي توانند از اين چالش ها به سلامت عبور كنند؟!
وي سپس پرسيد: آيا حكام عرب مي توانند ادعا كنند حقوق بشر در بين شهروندان عربي رعايت مي شود؟
اين گزارش در ادامه مي افزايد، كشور مصر به دليل اوضاع بد معيشتي كه مردم آن دارند (بيش از نيمي از مردم مصر روزانه با كمتر از دو دلار زندگي مي كنند) به شدت در معرض خطر تكرار انقلاب تونس قرار دارد. نزديكي اين تحليل به واقعيت پس از آن مشخص مي شود كه بدانيم اوضاع معيشتي تونسي ها به مراتب بهتر از مصري ها بود.
يادآور مي شود در نشست روز دوشنبه وزراي خارجه كشورهاي عرب به برخي مسائل اقتصادي و سياسي مربوط به منطقه نيز پرداخته شد. كشورهاي شركت كننده پس از پايان نشست با انتشار بيانيه اي دخالت كشورهاي خارجي در امور داخلي كشورهاي عربي به ويژه در روابط مسلمانان و مسيحيان و همچنين اقدامات تروريستي را به شدت محكوم كردند.

 



پيشنهاد رشوه حريري به نمايندگان براي حفظ پست نخست وزيري

سرويس خارجي -
نخست وزير موقت دولت لبنان براي حفظ پست نخست وزيري به نمايندگان 14مارس پيشنهاد رشوه داد و سفير آمريكا نيز درحمايت از حريري تحركاتي را آغاز كرده است.
سعدالدين حريري با پيشنهاد اعطاي وزارتخانه و پست هاي سياسي به نمايندگان پارلمان از آنان خواست به هنگام رأي گيري به او راي دهند.
به نوشته روزنامه الاخبار چاپ بيروت، «عظاس خوري» از طرف حريري با پيشنهادات فريبنده به نزد نمايندگان پارلمان لبنان رفت تا آنها را به باقي ماندن در اتحاد 14 مارس تشويق و زمينه ابقاي حريري را فراهم كنند.الاخبار افزود: «نقولا فتوش» به نمايندگي از ديگر نمايندگان پارلمان اين پيشنهادات را رد كرد و رأي دادن قطعي خود به نخست وزير منتخب 8 مارس را اعلام كرد.
گفتني است پيشنهاد رشوه حريري به اين نمايندگان درحالي صورت مي گيرد كه «موراكانلي» سفير آمريكا در بيروت نيز طي چند روز گذشته تحركات خود را به گفت وگو با نمايندگان پارلمان لبنان و تشويق آنان براي ابقاي نخست وزيري حريري آغازكرده است.
ديدار پنهاني و محرمانه سفير آمريكا در بيروت با اين نمايندگان باعث اعتراض و فراخواندن وي به وزارت خارجه لبنان نيز شد.
از سوي ديگر، شبكه تلويزيوني المنار نيز طي گزارشي اعلام كرد كه براساس نوار صوتي كه از سخنان سعدالدين حريري به دست آمده وي افرادي را به دست داشتن در ترور پدرش متهم كرده كه بعداً تبرئه و آزاد شدند.
پرسيده بود چرا سفراي ايران يا سوريه را فرا نمي خوانيد تأكيد كرد، سفراي ايران يا سوريه در امور داخلي لبنان دخالت نمي كنند.
نبيه بري تأكيد كرد، سفيران ايران و سوريه با قرارگرفتن در يك خط مشترك با تمامي لبناني ها، از وحدت و اتحاد آنها حمايت مي كنند. تلاش ها براي حل بحران لبنان همچنان ادامه دارد و در اين رابطه بشار اسد رئيس جمهور سوريه و «جان قهوه جي» فرماندار ارتش لبنان با يكديگر ديدار و درباره راه هاي حفظ و تقويت ثبات و امنيت در لبنان گفت وگو كردند.
در اين ديدار آخرين تحولات منطقه و همكاري ارتش هاي دو كشور نيز بررسي شد.
رايزني ها براي حل بحران لبنان در شرايطي صورت مي گيرد كه وزير خارجه عربستان در اظهارنظري كه احتمال از سرگيري تلاش هاي محور سعودي، سوري در لبنان را از بين مي برد مدعي شد، رياض ديگر هيچ نقشي در تحولات لبنان بازي نمي كند. شبكه خبري العربيه اعلام كرد كه سعود الفيصل اظهار داشته است كه عربستان ديگر كاري به لبنان ندارد و در تحولات اين كشور دخالت نمي كند.
منابع آگاه لبناني در اين باره اظهار داشتند علت تغيير ناگهاني موضع عربستان سعودي درباره تحولات لبنان ديدار اخير سعود الفيصل و حسني مبارك رئيس جمهور مصر بوده كه احتمالا مصر در اين تغيير سياست نقش داشته و عربستان را از پي گيري مسائل لبنان و حل و فصل بحران كنوني در كنار سوريه منع كرده است.
به ويژه آنكه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در تماس تلفني با حسني مبارك از مصر به دليل حمايت از دادگاه حريري تشكر كرده است.
ناظران آگاه منطقه پيش بيني مي كنند كه اوضاع سياسي لبنان با كنار كشيدن عربستان بحراني تر شود.


 



حمله توپخانه اي رژيم صهيونيستي به غزه
حماس : جامعه بين المللي سكوت نكند

حملات توپخانه اي ارتش رژيم صهيونيستي به شمال نوار غزه به شهادت يك فلسطيني و زخمي شدن چند تن ديگر منجر شد.
ارتش رژيم صهيونيستي با يورش شبانه به منطقه بيت حانون واقع در شمال غزه اين منطقه را هدف شليك بمب هاي توپ خانه اي خود قرار داد.
در اين يورش كه به وسيله هفت تانك اسرائيلي با پشتيباني بولدوزرهاي نظامي صورت گرفت نظاميان اسرائيلي تا عمق 400 متر در خاك غزه و به طرف شهرك بيت حانون پيشروي كردند و مزارع سر راه خود را ويران و به سوي منازل فلسطينيان آتش گشودند.
مبارزان فلسطيني بلافاصله وارد عمل شده و با شليك گلوله و خمپاره مانع پيشروي نظاميان صهيونيست شدند.
مبارزان فلسطيني همچنين بمب هاي دست ساز را در مسير خودروهاي نظامي اسرائيلي منفجر كردند كه مانع پيشروي آنان شد.
چند خودروي نظامي ديگر رژيم صهيونيستي نيز از گذرگاه صوفا در شرق رفح تا صدها متر به داخل خاك غزه پيشروي و اقدام به حفاري منطقه تا نزديك گذرگاه كرم ابوسالم كردند.
گردان ناصر صلاح الديني شاخه نظامي كميته هاي مقاومت اين نيروهاي صهيونيست را با پنج خمپاره هدف قرار گرفتند و مجبور به عقب نشيني كردند.
گردان هاي ابوعلي مصطفي شاخه نظامي جبهه مردمي و گردان هاي الاقصي شاخه نظامي فتح مسئوليت شليك خمپاره به سوي خودروهاي نظامي كه در حال يورش به سوي مزارع فلسطيني بودند را به عهده گرفتند.
همچنين گردان هاي شهيد عزالدين قسام شاخه نظامي حماس اعلام كرد يك مبارز قسامي از شهر خان يونس در جريان عمليات جهادي به شهادت رسيد.
يك جوان 20 ساله فلسطيني نيز در اين يورش گسترده به شهادت رسيد و دو جوان 16 و 17 ساله فلسطيني نيز به شدت زخمي شدند.
از سوي ديگر، نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي با يورش به مناطق مختلف كرانه باختري 18 شهروند فلسطيني را ربودند.
ارتش رژيم صهيونيستي تقريبا هر روز به بهانه هاي مختلف، شهروندان فلسطيني را در كرانه باختري مي ربايد و ادعا مي كند كه اين افراد تحت پيگرد قرار داشته اند.
رژيم صهيونيستي بيش از 11 هزار فلسطيني اعم از زن، كودك، بزرگسال را در زندان هاي خود به اسارت گرفته كه بسياري ازآنان بدون محاكمه سال هاست در زندان به سر مي برند.
سال گذشته «دونالد بوستروم» خبرنگار سوئدي رونامه آفتون بلادت در گزارشي اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي با هدف قاچاق اعضاي بدن فلسطيني ها آنان را مي ربايد.
در پي تشديد حملات صهيونيست ها به غزه، جنبش حماس تاكيد كرد كه بمباران بي وقفه نوارغزه از سوي رژيم صهيونيستي نشانگر اين است كه اين رژيم هنوز گزينه تجاوز به غزه و سرزمين فلسطين را از گزينه هاي خود حذف نكرده است.
حماس از جامعه جهاني خواست كه جلو سركشي هاي رژيم صهيونيستي را بگيرد و اين رژيم را مجازات كند.
جنبش حماس همچنين تاكيد كرد، مردم مظلوم غزه تاوان فقدان عدالت بين المللي و سكوت كشورهاي غربي و جامعه بين المللي را مي دهند چرا كه اين كشورها هيچ تصميمي را براي مقابله با جنايات رژيم صهيونيستي اتخاذ نمي كنند.
ساير رويدادها
¤ نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كردند كه مجري دستورات آمريكا هستند و فرمان دستگيري مبارزان فلسطيني مستقيما از سوي آمريكا صادر مي شود.
¤ مقامات صهيونيستي از نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان به دليل سركوب مقاومت در كرانه باختري تقدير كردند.
¤ رئيس جمهور روسيه در يك كنفرانس خبري در كرانه باختري بر لزوم تشكيل كشور مستقل فلسطين تاكيد كرد.
¤ زندانبانان رژيم صهيونيستي انگشت ما در اسير فلسطيني را كه براي ملاقات پسرش به زندان رفته بود قطع كردند.
¤ پرچم فلسطين براي اولين بار در دفتر سازمان آزادي بخش فلسطين در واشنگتن برافراشته شد.

 



يمن در مسير انقلاب تونس
فرياد دانشجويان در خيابان هاي صنعاعلي عبدالله صالح بايد برود

صدها دانشجوي يمني با برگزاري تظاهرات ضد دولتي، در پايتخت، خواستار سرنگوني علي عبدالله صالح شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، نيروهاي ضد شورش، روز سه شنبه تظاهرات صدها دانشجوي يمني را در دانشگاه صنعا سركوب كرده و اقدام به پرتاب گاز اشك آور و شليك تير هوايي كردند.
در اين تظاهرات، بسياري از دانشجويان مجروح و بازداشت شدند، چرا كه نيروهاي ضد شورش با محاصره ساختمان دانشگاه و ورود به آن، مانع از ادامه تظاهرات به سمت مركز شهر شدند.برپايه اين گزارش، تظاهر كنندگان در حمايت از انقلاب تونس و در راستاي تغييرات در يمن، خواستار سرنگوني علي عبدالله صالح رئيس جمهور شدند.دانشجويان خشمگين يمني ضمن درگيري با پليس و نيروهاي امنيتي كه تلاش مي كردند وارد محوطه دانشگاه صنعا شوند شعار مي دادند: انقلاب، انقلاب تا سرنگوني حاكم عرب، حكومت جمهوري، بدون پادشاهي و خاندان، سرنگوني حاكم فاسد واجب است.
گزارش خبرگزاري فرانسه از صنعا حاكي است دانشجويان در شعارهاي خود، ضمن حمايت از انقلاب مردمي در تونس، سرنگوني حاكمان فاسد و زورگوي عرب از جمله رئيس جمهور يمن را خواستار شدند.
دانشجويان يمني در بيانيه اي، خطاب به علي عبدالله صالح هشدار دادند، قبل از اينكه مردم شما را بيرون كنند، خودتان بيرون برويد.همچنين در استان عدن د رجنوب يمن در پي اعلام روز خشم، هزاران نفر دست به راهپيمايي و اعتراضات ضد دولتي زدند.
تظاهركنندگان جنوبي با به آتش كشيدن تصاوير علي عبدالله صالح وحمل پرچم سابق حكومت قبلي جنوب يمن، سركوب و خشونت پليس و نيروهاي امنيتي را به شدت محكوم كردند.
به نوشته روزنامه «الراي العالم» چاپ كويت، علي عبدالله صالح از ترس سرنگوني همانند زين العابدين بن علي ديكتاتور فراري به تازگي، طرح جديدي را براي حل بحران يمن به مخالفان خود پيشنهاد و ارائه كرده است.

 



اعتراض خياباني عليه دولت پرتغال به درگيري با پليس منجر شد

سرويس خارجي -
صدها تن از اعضاي اتحاديه هاي كارگري پرتغال كه در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت ليسبون در برابر محل سكونت نخست وزير پرتغال تجمع كرده بودند با پليس درگير شدند.
پرتغال در حالي قرار است روز يكشنبه آينده شاهد برگزاري انتخابات رياست جمهوري باشد كه مردم اين كشور از سياست هاي اقتصادي دولت خود به شدت خشمگين هستند.روز سه شنبه صدها تن از مردم ليسبون پايتخت پرتغال با تجمع در مقابل محل سكونت «خوزه سوكراتيس» نخست وزير اين كشور خواهان لغو برنامه رياضت اقتصادي شدند. دولت ليسبون به دليل بدهي بسيار زياد و رشد اقتصادي پايين مجبور شده است از طريق كاهش بودجه عمومي خود بدهي هايش را بازپرداخت كند.با وجود اين، منابع آگاه اروپايي اعلام كرده اند اتحاديه اروپا قصد دارد امكان تخصيص كمك مالي 60 ميليارد يورويي براي پرتغال را مورد بحث و بررسي قرار دهد. اتفاقي كه در صورت وقوع هرچند ممكن است براي مدتي پرتغال را از بحران نجات دهد، اما از يك سو بدهي ها را افزايش داده و از سوي ديگر تغيير در برنامه رياضت به وجود نخواهد آورد.البته واكنش نخست وزير پرتغال به اين خبر مثبت نبوده، وي كشورش را يكي از موفق ترين كشورهاي منطقه يورو در زمينه كاهش كسري بودجه دانست و گفت: «ليسبون نيازي به دريافت كمك هاي مالي خارجي ندارد.»

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14