(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 دی 1389- شماره 19845

كودكم اطرافيان را گاز مي گيرد!
راههايي براي درمان گلودرد
نقش بازي در آموزش كودكان
خوراكي هاي سالم در سبد خانواده
به جاي مصرف واليوم گل ياس ببوييد



كودكم اطرافيان را گاز مي گيرد!

«پسري 18 ماهه دارم كه عادت بد دندان گرفتن را ياد گرفته است. در مهدكودك، دوستانش را كتك مي زند و آنها را گاز مي گيرد. اين مسأله واقعاً مرا ناراحت كرده است و از دست او ذله شده ام. او حتي من و پدرش را نيز دندان مي گيرد؛ خصوصاً زماني كه با يكي از خواسته هايش مخالفت كنيم. چكار بايد انجام دهم تا اين عادت زشت را كنار بگذارد؟»
اينها صحبت هاي مادري است كه از عادت «دندان گرفتن» فرزندش نگران است . ممكن است شما هم مشابه چنين مسائلي را در بين اطرافيان و خانواده ديده باشيد.
در سنين پايين، كودك نمي تواند احساساتش مانند درد، ترس، خشم، يأس و نااميدي را با بيان كلمات بروز دهد. به همين خاطر او سعي مي كند رفتارها و حركات ديگري مانند كتك زدن، دندان گرفتن، هل دادن، نيشگون گرفتن و... را كه برايش راحت تر است، به كار گيرد. در مورد نمونه رفتار كودكي كه در بالا ذكر شد، بايد گفت كه اين حركت او در واقع مي تواند روشي براي مخالفت با اقتدار بزرگترها باشد. او اين شيوه را پيش گرفته تا خشم، نااميدي و ناخشنودي و يا حتي خيلي ساده تر مخالفت خود را نشان دهد.
در اين شرايط چه عكس العملي بايد نشان داد؟
به هيچ وجه نبايد اين رفتار كودك را تحمل كرد و او را به حال خود گذاشت و يا مسئله را بي اهميت فرض كرد. شما پدر و مادر عزيز حتماً بايد در اين موضوع دخالت كنيد؛ اما نه به هر روشي! متأسفانه برخي از والدين با دندان گرفتن كودك در واقع مي خواهند تا زشتي كار او را به خودش نشان دهند كه كاملاً اشتباه است. اين شيوه اصلاً راه حل مناسبي نيست و بايد از آن خودداري كنيد. اعمال رفتار تهاجمي در برابر حركات كودك، سرمشق مناسبي براي او نيست و شما را از هدف تربيتي دور مي كند. به هر ترتيب، در اين صورت بچه مفهوم رفتار شما را درك نمي كند. اگر والدين نيز كودك را دندان بگيرند، اقتدار خود را در سطح ارتباط با او از دست مي دهند و احساس عدم امنيت به او منتقل مي شود.
يك «نه محكم» براي بچه هاي در اين سن، معمولاً مي تواند بهترين روش مداخله باشد. اين «نه» گفتن به فرزند نشان مي دهد كه رفتارش براي شما قابل قبول نيست. سپس حواسش را از اين رفتار پرت كنيد. خصوصاً اينكه درمورد آن تكرار نكنيد و يا حركاتي كه او را به دندان گرفتن تحريك مي كند، نشان ندهيد. سعي كنيد خيلي زود اين عادت را از ذهن او پاك كنيد.

 



راههايي براي درمان گلودرد

گلودرد يك بيماري شايع در فصل سرما است كه مي تواند در اثر ويروس، باكتري يا موادي مثل تنباكو يا آلاينده هاي موجود در هوا به وجود آيد.
گلودردي كه با نظر پزشك، نياز به مصرف آنتي بيوتيك يا سايرداروها ندارد، معمولا با يك سري درمان هاي خانگي بهبود مي يابد.
1- از داروهاي مسكن كه نياز به نسخه پزشك نداريد، استفاده نماييد؛ مثل استامينوفن، ايبوپروفن يا ناپروكسن. اين داروها درد و تب را كاهش مي دهند.
2- آب نمك غرغره كنيد. يك چهارم قاشق مرباخوري نمك را در يك ليوان آب حل كنيد و چند بار در روز با آن غرغره كنيد. آب نمك گلو را شستشو مي دهد، درد گلو را كم مي كند و خلط و ترشحات پشت گلو را از بين مي برد.
- آب و مايعات فراواني بنوشيد؛ مثل آب ميوه ها، چاي كمرنگ و...، ولي هر نوع غذا يا نوشيدني كه التهاب گلو را بدتر مي كند، مصرف نكنيد؛ مثل شير و لبنيات.
- در اتاق خواب تان، يك دستگاه بخور روشن كنيد تا هواي اتاق مرطوب باشد.
- عسل را درچاي يا آب گرم حل كنيد و بنوشيد.
- آب نبات سفت بمكيد تا سطح داخلي دهان تان، پيوسته مرطوب باشد (هر چقدر شيريني آب نبات كمتر باشد، بهتر است) همچنين مي توانيد با آب گرم، دهان تان را بشوييد.
- عسل و آب ليمو ترش را در آب گرم حل كنيد و بنوشيد.
- آب نبات روي بمكيد تا گلودردتان آرام شود.
- براي تقويت سيستم ايمني بدن تان، مولتي ويتامين بخوريد.
- از تماس با گرد و غبار، دود سيگار و ساير مواد محرك شيميايي خودداري كنيد.
توجه داشته باشيد:
1- مصرف آنتي بيوتيك ها تاثيري در بهبود گلودردهاي ناشي از ويروس ها ندارند.
2- بعد از اين كه گلودردتان خوب شد، مسواك خود را عوض كنيد و مسواك تازه اي بخريد.
3- اين مقاله صرفا جهت اطلاع رساني مي باشد، يعني اگر علي رغم اين كارها گلودردتان خوب نشد حتما به پزشك مراجعه كنيد.
غذاهايي كه موقع گلودرد بايد بخوريد:
گلودرد باعث مي شود موقع قورت دادن غذا، احساس درد و ناراحتي كنيد. لذا بايد غذاهايي را بخوريد كه كمتر اذيت مي شويد.
¤ مواد غذايي نرم
از خوردن مواد غذايي سفت و ترد مثل چيپس يا نان برشته و خشك خودداري كنيد. مواد غذايي خشك مثل شيريني خشك كشمشي را نخوريد، زيرا قورت دادن آنها سخت است.
در عوض از غذاهاي نرم استفاده كنيد. اگر ماده غذايي نرمي براي خوردن نداريد، مي توانيد بعد از پخت غذا، آن را در مخلوط كن بريزيد تا نرم و يكدست شود. ممكن است لازم باشد كمي شير يا مايع ديگري به غذا اضافه كنيد تا براي قورت دادن، سفت نباشد.
مواد غذايي نرم شامل: فرني، ژله، تخم مرغ، موز، هندوانه، ماست، پنير نرم، ماكاروني پخته، سبزيجات پخته له شده، گوشت له شده و نوشيدني هاي حاوي شير است.
به ياد داشته باشيد كه محصولات لبني مثل شير و بستني ممكن است توليد خلط را در گلو افزايش دهند و شما مجبور شويد مرتباً آن را خارج كنيدكه اين كار، درد و ناراحتي گلو را بدتر مي كند.
هر چند كه لبنيات، آرامش بخش و مغذي هستند، ولي اگر بعد از خوردن آنها، سرفه تان بيشتر شد يا مجبور شديد خلط گلويتان را پاك كنيد، بهتر است كمتر مصرف كنيد.
¤ مايعات و نوشيدني ها:
¤ شما بايد نوشيدني هاي ولرم يا خنك بنوشيد، غذاهاي داغ باعث سوزش گلو مي شوند.
¤ از مصرف آب ميوه هايي كه چاشني دارند، يا اسيدي هستند مثل آب پرتقال، گريپ فروت، ليموناد يا آب گوجه فرنگي خودداري كنيد.
¤ سعي كنيد آب گوشت نمك دار بخوريد، زيرا نمك درد گلو را تسكين مي دهد. (البته افراد مبتلا به فشار خون بالا نبايد غذاهاي شور بخورند.)
¤ نوشيدن مايعات با ني ممكن است درد كمتري در گلو ايجاد كند.
¤ نوشيدني هايي را انتخاب كنيد كه مغذي باشند؛ مثل آب ميوه ها يا آب سبزيجات.
¤ از مصرف نوشابه هاي گازدار و قهوه خودداري كنيد.
¤ تهيه غذاهاي مناسب در موقع گلودرد:
¤ به جاي اين كه سبزيجات را خام بخوريد، آنها را بپزيد.
¤ غذاهاي خود را به قسمت هاي كوچك تقسيم كنيد و در مورد غذاهايي مثل ساندويچ، گازهاي كوچكي بگيريد.
¤ گوشت را پخته و له كنيد و با آب گوشت يا كمي كره، آن را نرم كنيد تا بتوانيد به آساني قورتش دهيد.
¤ از مصرف غذاهاي پـرادويه و داغ خودداري كنيد.
¤مواد غذايي را بپزيد تا نرم شوند و قبل از خوردن آنها، اجازه دهيد تا كمي خنك شوند (يعني داغ نباشند).
¤ موز و ميوه ها را در يخچال بگذاريد تا خنك شوند. سپس در مخلوط كن بريزيد و شيرموز يا ساير مخلوط ميوه ها را تهيه كنيد.

 



نقش بازي در آموزش كودكان

برخي از داوران و موسسات آموزشي بر اين باورند كه بازي كردن نقش مهمي در يادگيري كودكان ندارد و تنها با كسب نمرات خوب است كه معلوم مي شود آنها مطالب جديدي ياد گرفته اند، ولي با خواندن اين مقاله متوجه خواهيد شد كه كودكان برخي از پيچيده ترين مسائل را با انجام بازي هاي خاص مي آموزند.
ايده آموختن مسائل با استفاده از بازي ايده جديدي نيست. در واقع سالهاست كه كودكان با اين روش، مسائل پيچيده را آموخته اند. برخي از بازي ها و فعاليت ها بيشتر از هر كتابي يادگيري كودكان را تقويت مي كند. درست است كه مدرسه نقش مهمي در آموزش كودكان دارد ولي با توسل به شيوه هاي بسيار ساده مي توان بر معلومات آنها افزود. كودكان قابليت هاي زيادي دارند و بازي ها، نقش مهمي در شكوفايي اين قابليت ها ايفا مي كنند.
كودكان چگونه از بازي كردن مي آموزند؟
به جاي اينكه مغز كودكان را از اطلاعات سطحي پر كنيم و در مورد موضوعات مختلفي با آنها حرف بزنيم بهتر است نقش بازي ها را جدي بگيريم.
با استفاده از اين روش نه تنها مفاهيم جديد بلكه ارزش هاي اساسي زندگي در ذهن كودكان نقش مي بندد.
بشر طبيعتاً از تجربيات ديگران بيشتر مي آموزد تا از حرفهاي آنها. برخي از مسائل تنها با تجربه شخصي آموخته مي شوند. شما بايد از نتايج اعمال خود درس بگيريد. آموختن بايد براي كودكان تبديل به يك سرگرمي شود نه يك وظيفه دشوار.
با زدن چند مثال موضوع را روشن تر مي كنيم. آيا تاكنون فكر كرده ايد چرا قبل از اينكه كودكان رياضي را در مدرسه بياموزند به آنها طريقه استفاده از چرتكه را آموزش مي دهند؟
در واقع كودكان با استفاده از اين ابزار رنگي عمليات جمع، تفريق، ضرب و تقسيم را مي آموزند و از اين كار لذت مي برند.
در عصر ديجيتال، كودكان اطلاعات زيادي از فن آوري دارند و به همين دليل است كه بسياري از بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي براي آموختن مفاهيم اساسي مانند كار تيمي و تمركز طراحي شده اند.
شايد شما اين مسئله را قبول نداشته باشيد ولي بازي هاي ويدئويي قدرت تمركز افراد را بالا مي برند و در عين حال سرگرم كننده هستند.
در ضمن بازي هايي كه قدرت بيان و حافظه كودكان را تقويت مي كند و مفاهيم علمي پيچيده را به آنها مي آموزد به وفور در بازار يافت مي شوند. اين بازي ها روش هاي برخورد با مشكلات را به كودكان مي آموزند. كودكان در مدارس نحوه برقراري ارتباط سالم، تلاش گروهي و منافع تشكيل تيم و مهارت هدايت ديگران را ياد مي گيرند و با شركت كردن در اردوها طبيعت را بهتر مي شناسند و قدر آسايش خانه خود را بيشتر مي دانند.
در واقع كودكان به فعاليت هاي گوناگوني علاقه نشان مي دهند.
يادتان باشد كودكان بايد مسائل زيادي را در زندگي بياموزند و بازي كردن مي تواند نقش مهمي در اين زمينه ايفا كند.
آذر شايان

 



خوراكي هاي سالم در سبد خانواده

- بهترين غذا آبگوشت با گوشت گوسفند است.
- و بهترين روغن، روغن حيواني است روغن كنجد و زيتون هم بهترين روغن گياهي است.
- بهترين نان، نان هاي سبوس دار مثل نان سنگك
- بهترين نوشابه سكنجبين است كه تركيب مقداري عسل سركه و... مي باشد
- بيش از صد نوع چاي هم اكنون در كشور ما موجود است كه متناسب با مزاج ها مصرف انواع آنها توصيه مي شود مثل (چاي كوهي، گل گاوزبان، سنبل الطيب، گزنه، زنجبيل، گل نسترن، پونه، بابونه، دارچين، آويشن، استخودوس،...) همراه كمي نبات
- بجاي قند و شكر استفاده از خرما، ارده شيره انواع ميوه ها كشمش، توت خشك، عسل بسيار بجاست.
- بهترين ظرف كه هم كمبودهاي خون بدن را جبران كرده و هم موجب ميكروب زدائي از غذا مي شود ظرف سنگي و مسي مي باشد.
- بهترين تنقلات آجيل هاي طبيعي هستند كه به جهت طبع گرمشان بسيار مفيد مي باشند (مصرف آجيل ها جزء فرهنگ عمومي بوده است)
- غذاهاي خورشي سنتي، غذاهاي سرخ نشده.
- سبزي خوردن به ويژه نعنا بجاي سالادهاي امروزي.
- لبنيات پرچرب و دست نخورده (شير و لبنيات بايد جوشانده شود)
- حبوبات بخصوص نخود (اگر خيس شده و آب آن چند بار بدور ريخته شود موجب نفخ نمي شود) سس دست ساز طبيعي (مخلوط تخم مرغ و سركه) به طور تازه قابل استفاده است.
- كليه غذاهاي طبيعي به طور تازه استفاده شود از خوردن ميوه در غيرفصل آن خودداري شود. ضمناً عمده ميوه در محل جغرافياي رويش طبيعي آن مفيدتر است.
- پوست ميوه ها به عنوان ماسك جهت نرمي و زيبايي پوست بسيار مفيد است.
- ميوه ها و سبزيجات هرچه بيشتر در معرض نور خورشيد قرار بگيرند مفيدترند.
- استفاده از چوب مسواك (به نام چوب اراك) بعد از خلال دندان بهترين مسواك و ضدعفوني كننده طبيعي و مالش دهنده لثه ها خواهند بود.

 



به جاي مصرف واليوم گل ياس ببوييد

نتايج پژوهش هاي جديد دانشمندان بيانگر آن است كه بوي گل ياس به اندازه قرص واليوم اثر تسكين دهنده دارد.
آزمايش بوي خوش گل ياس روي موش هاي آزمايشگاهي منجر به ايجاد آرامش در آن ها شد.
وقتي هوايي معطر با بوي گل ياس استشمام شود، ماده شيميايي موجود در آن از ريه ها وارد خون شده و به مغز انتقال مي يابد، اسكن هاي مغزي نيز نشان مي دهد كه اثر اين بو بر سلول هاي عصبي موجب افزايش آرامش، از بين رفتن اضطراب و افزايش احساس راحتي مي شود.
پروفسورهانس هالت، استاد دانشگاه روهر در شهر بوخوم آلمان، در اين باره مي گويد: نتايج اين پژوهش در مجله بيولوژيكال كميستري،منتشر شده، وجود مبناي علمي براي عطر درماني را تأييد مي كند.
اين تيم تحقيقاتي تأثير صدها ماده خوشبو را بر گيرنده هاي عصبي در انسان و موش مورد بررسي قرارداده و به اين نتيجه رسيدند كه رايحه گل ياس 5 برابر قوي تر از داروي هاي مسكن، داروي هاي خواب آور و آرام بخش ها عمل مي كند و عوارض جانبي چون افسردگي، سرگيجه، افت فشار خون و ضعف عضلات را نيز به همراه ندارد.
نام اين گل از كلمه «ياسمين» در زبان فارسي گرفته شده كه به معناي هديه اي از طرف خداوند است و به دليل عطر زياد شكوفه هاي اين گل به آن اتلاف شده است.
بيش از 300 گونه فرعي از اين گل وجود دارد كه اغلب در مناطق استوايي و گرمسير جهان مي رويد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14