(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 12 بهمن 1389- شماره 19854

كوتاه اقتصادي
بهره برداري از 7هزار و 600 طرح در ايام دهه فجر
تمديد مهلت ثبت نام ساماندهي وانت ها تا 20 بهمن
ورود 7/2 ميليارد دلار سرمايه خارجي به كشور طي 9 ماه
بيمه هاي ملت و پارسيان به خاطر تباني با ايران خودرو و بهمن اخطار گرفتند
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران: مردم نگران تشعشعات آنتن هاي تلفن همراه نباشند
توقف طرح مشاغل خانگي به دليل نبود اعتبار



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور گفت: در ايام دهه فجر امسال 730 ميليارد ريال (73 ميليارد تومان) پروژه فرودگاهي در كشور به بهره برداري مي رسد.
¤ رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه راهكارهاي فعلي قدرت بازدارندگي لازم براي جلوگيري از افزايش مطالبات معوق را ندارند، به تشريح طرح پيشنهادي خود به منظور كاهش معوقات بانكي پرداخت.جمشيد پژويان، سياست ها و روش هاي سيستم بانكي را دليل اصلي ايجاد و افزايش مطالبات معوق عنوان كرد و اظهار داشت: به دليل اينكه نرخ سود تسهيلات پرداختي بانك ها از نرخ بازار آزاد، پايين تر است بسياري از تسهيلات گيرندگان تمايلي به بازپرداخت منابع بانك ها از خود نشان نمي دهند.
¤ معاون حفاظت و بهره برداري شركت مديريت منابع آب گفت: به بركت پيروزي انقلاب اسلامي و با وجود افزايش دو برابري جمعيت نسبت به زمان پيروزي انقلاب هم اكنون تمام شهرهاي كوچك و بزرگ و روستاهاي بالاي 20 خانوار كشور داراي شبكه آب شرب سالم و بهداشتي هستند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل موسسه جهاد استقلال از تشكيل 4 تشكل در حوزه كشاورزي خبر داد و گفت: بيمه اي فراگير براي كشاورزان با 40 ميليارد تومان سرمايه اوليه تشكيل مي شود.محمدرضا شافعي نيا به مناسبت ايام دهه فجر افزود: حمايتهايي از بخش كشاورزي در سه حوزه زيرساخت، صنايع تبديلي و تكميلي و سياستهاي حمايتي مربوط به تشكلها پيش بيني شده است.
¤ مدير برنامه انرژي ستاد تحول صنايع از اختصاص سهميه روزانه 5 ميليون ليتر گازوئيل با قيمت 150 تومان در بهمن ماه به واحدهاي صنعتي و معدني و صنايع تبديلي كشاورزي خبر داد.
¤ وزير مسكن و شهرسازي گفت: 80 هزار واحد مسكوني طرح مهر در شهر جديد هشتگرد قبل از اينكه استان البرز به محوريت شهرستان كرج تشكيل شود، در حال ساخت بوده كه اين مورد خلاف قانون نيست.
¤ اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي تهران از صدور 605 گواهينامه صادراتي طي 9 ماهه سال جاري در اين استان خبر داد. همچنين اين اداره كل طي نه ماه سال جاري به 125 مورد شكايت عليه واحدهاي توليد و عرضه محصولات غيراستاندارد در اين استان رسيدگي نمود.
¤ معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت كار و امور اجتماعي گفت: با همكاري دانشگاه و حوزه علميه قم فراخوان مقالات الگو ايراني و اسلامي كار تا پايان سال انجام خواهد شد و اين الگو بخشي از الگوي ايراني و اسلامي پيشرفت است.
¤ مديركل روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي با بيان اينكه در صورت امكان ميزان دوركاران اين وزارتخانه به بيش از 50 درصد كارمندان افزايش خواهد يافت، گفت: پيش بيني مي شود با اجراي اين طرح در وزارت كار 50 درصد كاهش هزينه در اين مجموعه رخ دهد.

 



بهره برداري از 7هزار و 600 طرح در ايام دهه فجر

7 هزار و 600 طرح و پروژه راه و ترابري، مخابرات، كشاورزي ،برق وصنعت ايام دهه مبارك فجر در كشور به بهره برداري مي رسد.
رئيس ستاد گراميداشت دهه فجر وزارت راه و ترابري اعلام كرد: 2002 پروژه در زمينه راه و ترابري، اعم از احداث و بهسازي انواع راه (جاده اي و خطوط راه آهن)، احداث بندر و فرودگاه و ساير موارد در دهه فجر 1389 با اعتبار بيش از 31858 ميليارد ريال و 111 ميليون يورو اعتبار ارزي به بهره برداري مي رسد.
سيد قاسم بي نياز بيان كرد: در مجموع 1784 پروژه در بخش جاده اي با اعتبار 27961 ميليارد ريال افتتاح مي شود كه از جمله آنها 484 پروژه به طول 4269 كيلومتر در بخش آزادراه، بزرگراه، راه اصلي، راه فرعي و راه روستايي است.
وي اظهار داشت: همچنين در بخش بهسازي، زيرسازي و آسفالت 1034 پروژه به طول 5342 كيلومتر با اعتبار4165 ميليارد ريال شامل راههاي بين شهري شامل 278 پروژه به طول 2160كيلومتر با اعتبار 2400 ميليارد ريال و راههاي روستايي شامل 756 پروژه به طول 3182 كيلومتر با اعتبار 1765 ميليارد ريال است.
رئيس ستاد گراميداشت دهه فجر وزارت راه و ترابري تصريح كرد: در بخش ايجاد روشنايي در دهه فجر امسال 45 پروژه به طول 137كيلومتر با اعتبار 57 ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد.
بي نياز گفت: 6 پروژه به طول 1600كيلومتر با اعتبار 7 ميليارد ريال در بخش علايم و حفاظ ايمني نيز به بهره برداري خواهد رسيد. همچنين در وزارت راه و ترابري 34 پروژه شامل تقاطع هاي همسطح و غيرهمسطح احداث شده است كه در روزهاي اخير افتتاح مي شود. در زمينه رفع نقاط پرحادثه نيز 169نقطه در دهه فجر به بهره برداري خواهد رسيد.
وي خاطرنشان كرد: در زمينه بهره برداري از مجتمع هاي خدمات رفاهي و پارك ترافيك در مجموع 19پروژه شامل 10 پروژه در خصوص ايجاد پارك ترافيك و 9 پروژه در خصوص ايجاد و تكميل مجتمع هاي خدماتي رفاهي در دهه فجر به بهره برداري مي رسد.
بي نياز بيان داشت: در بخش ريلي نيز 114 پروژه با اعتبار 2053 ميليارد ريال و 111 ميليون يورو اعتبار ارزي در حوزه شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، شركت راه آهن ج.ا.ا و شركت مسافربري رجاء به بهره برداري مي رسد.
وي در ادامه گفت: در بخش دريايي وزارت راه و ترابري نيز 38 پروژه در سازمان بنادر و دريانوردي با اعتبار 1183 ميليارد ريال در دهه فجر به بهره برداري مي رسد. همچنين در بخش هوايي در دهه مبارك فجر 8 پروژه در زمينه بهسازي و تكميل و تجهيز فرودگاه هاي كشور با اعتبار 635 ميليارد ريال به بهره برداري خواهد رسيد.
رئيس ستاد گراميداشت دهه فجر وزارت راه و ترابري در پايان اعلام كرد: در بخش هواشناسي نيز 28 پروژه با اعتبار 27 ميليارد ريال با اهداف احداث ايستگاه هواشناسي در استان هاي مختلف و تكميل و تجهيز ايستگاه هاي هواشناسي، افتتاح ساختمان و ساير موارد به بهره برداري خواهد رسيد.
بهره برداري
از پروژه هاي مخابراتي
مديركل روابط عمومي شركت مخابرات گفت: شركت مخابرات ايران دهه فجر امسال از 2 هزار پروژه خود كه بيش از 140ميليارد تومان براي آنها هزينه كرده، بهره برداري مي كند.
داود زارعيان با بيان اينكه در دهه فجر امسال در اكثر استان ها، پروژه هاي آماده افتتاح داريم، افزود: تعداد 2 هزار و 344 پروژه با سرمايه 142ميليارد تومان در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد كه اين تعداد پروژه در 19 استان خواهد بود. در استان هايي كه پروژه نداريم نيز علت آن است كه پروژه هاي آماده همزمان با سفر رياست جمهوري به آن استان ها مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
اين مقام مسئول در شركت مخابرات ايران ادامه داد: اين پروژه ها در استان هاي مركزي، آذربايجان شرقي، قزوين، كردستان، كرمانشاه، خوزستان، ايلام، هرمزگان، خراسان جنوبي، فارس، گلستان، قم، اردبيل، كرمان، سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي، تهران، يزد و البرز به بهره برداري خواهند رسيد.زارعيان با بيان اينكه بيشترين حجم پروژه ها متعلق به استان سيستان و بلوچستان است، گفت: تعداد 998 پروژه با سرمايه 13ميليارد تومان دهه فجر امسال در استان سيستان و بلوچستان افتتاح مي شود كه بيشتر اين پروژه ها در زمينه توسعه ارتباطات در نقاط روستايي (شامل دفتر مخابراتي و ICT روستايي) است.
وي در خصوص موضوعات پروژه ها نيز خاطرنشان كرد: پروژه هاي امسال شامل مراكز سوئيچ، دفتر مخابرات روستايي، دفاتر ICT روستايي، آنتنBTS ، پروژه فيبر نوري، پروژه ديتا و پروژه هاي ساختماني است.
بهره برداري از 92 طرح
و پروژه كشاورزي تهران
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان تهران با بيان اينكه امسال 92 طرح در دهه فجر گشايش مي يابد، گفت: اين طرح ها با اعتبار 500 ميليارد ريال در استان تهران به بهره برداري مي رسند.
سيدمحمد موسوي به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران افزود: اين طرح ها براي 2 هزار نفر در سطح استان ايجاد اشتغال مي كند كه 50 درصد آن مربوط به پروژه هاي آب و خاك، 17درصد توليدات گياهي، 15 درصد توليدات دامي، 10 درصد صنايع تبديلي و تكميلي و فرآوري بسته بندي و 8 درصد مربوط به منابع طبيعي و آبخيزداري است.
وي افزود: از 500 ميليارد ريال اعتبار 25درصد اعتبارات ملي و استاني و 34 درصد تسهيلات بانكي و 41 درصد آورده مجريان طرح است.
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان تهران تصريح كرد: كشتارگاه طيور فيروزكوه با ظرفيت توليد 8/4 ميليون قطعه و اعتبار 4/51 ميليارد ريال، دو گلخانه با ظرفيت 2 ميليون و يك ميليون گل شاخه بريده، صنايع تبديلي فيروزكوه با 57 هزار تن ظرفيت و 75 ميليارد ريال سرمايه گذاري از مهمترين پروژه هاي امسال هستند.
وي با اشاره به رشد 22درصدي اراضي بيمه شده نسبت به سال قبل گفت: باغات بيمه شده در سطح 3 هزار و 320 هكتار با 38 درصد و واحدهاي دامي طيور با 41 درصد و آبزيان با 7 درصد نسبت به سال قبل رشد داشتند.
موسوي افزود: 53 درصد از توليد قارچ كشور در استان تهران انجام مي شود كه در اين راستا تهيه و تصويب و آغاز عمليات اجرايي كارخانه توليد استام اف يك با ظرفيت 100 هزار ليتر در سال به بهره برداري مي رسد كه كل وابستگي به اين محصول به خارج از كشور برطرف مي شود.
بهره برداري از 2230
طرح صنعت برق
بهره برداري از دو هزار و 230 طرح صنعت برق كشور با بيش از 21 تريليون ريال ارزش سرمايه گذاري در ايام دهه مبارك فجر امسال آغاز مي شود.
بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي علي آباد گلستان با ظرفيت 972 مگاوات و 209 ميليون يورو هزينه ارزي، يك تريليون و 454 ميليارد ريال هزينه ريالي و مجموع سه تريليون و 962 ميليارد ريال ارزش سرمايه گذاري از جمله طرحهاي مهمي است كه در ايام دهه فجر به بهره برداري مي رسد.
بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي اروميه با ظرفيت 342 مگاوات و دو تريليون ريال هزينه و نيز بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي چابهار با ظرفيت 318 مگاوات و دو تريليون و 51 ميليارد ريال هزينه ارزي و ريالي از ديگر طرح هاي مهمي است كه با بهره برداري از آنها در ايام دهه فجر امسال، ظرفيت نيروگاهي و توان توليد برق كشور تقويت مي شود.
در اين ايام، پنج دستگاه مخزن ذخيره سوخت مايع در نيروگاه نكا با گنجايش 160 هزار مترمكعب، پروژه هاي متعدد پست و خط انتقال و نيز 435 كيلومتر شبكه فيبر نوري در مناطق مختلف كشور به بهره برداري مي رسد.
افزون بر اين، عمليات اجرايي 46 طرح صنعت برق نيز با 12 تريليون و 146 ميليارد ريال هزينه در ايام دهه فجر امسال آغاز مي شود.
بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي ماهشهر در استان خوزستان و بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي هرمزگان هر كدام با 648 مگاوات ظرفيت و چهار تريليون ريال برآورد هزينه و بخش گاز نيروگاه ايرانشهر با ظرفيت 324 مگاوات و پيش بيني دو تريليون ريال هزينه ازجمله طرح هايي مهمي است كه عمليات اجرايي آنها در اين ايام آغاز مي شود.
نصب توربين بادي 660 كيلوواتي در شيراز، تبريز و ماهشهر، پيل سوختي پليمري CHP به ظرفيت پنج كيلوات و پيل واناديومي به ظرفيت پنج كيلووات در سايت تحقيقاتي طالقان، احداث شبكه هاي متوسط و ضعيف، روشنايي معابر، برق رساني به شهرك هاي صنعتي و مسكوني، چاه هاي آب كشاورزي، اصلاح و بهينه سازي شبكه هاي 20 كيلوولت و نصب ترانس هاي هوايي و زميني از ديگر پروژه هايي است كه بهره برداري و يا عمليات اجرايي آنها در ايام دهه فجر امسال آغاز مي شود.
بهره برداري از 10 هزار ميليارد تومان پروژه صنعتي
وزير صنايع و معادن در آستانه دهه مبارك فجر از افتتاح هزار طرح و پروژه صنعتي به ارزش بيش از 10 هزار ميليارد تومان خبر داد.
علي اكبر محرابيان با اعلام اين خبر افزود: اين پروژه ها به صورت استاني تفكيك شده اند و به مرور در قالب جشنواره هاي صنعتي با حضور رييس جمهور به بهره برداري خواهند رسيد.
به گفته محرابيان، بهره برداري از اين طرح ها، علاوه بر تامين نياز داخل، بهترين فرصت براي معرفي پتانسيل ها و ظرفيت هاي صنعت ايراني براي حضور در بازارهاي بين المللي به شمار مي رود.
وي در بخش ديگري ازسخنانش به فناوري هاي بكار رفته در اين پروژه ها اشاره كرد و گفت: بسياري از اين طرح ها جزء صنايع هاي-تك به شمار مي روند و از سطح تكنولوژي بالايي برخوردار هستند.

 



تمديد مهلت ثبت نام ساماندهي وانت ها تا 20 بهمن

سخنگوي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت گفت: متقاضيان ثبت نام در طرح ساماندهي وانت بارها مي توانند تا 20 بهمن به سازمان هاي حمل و نقل شهري مراجعه و در طرح ثبت نام كنند.
حسين هاشمي با اعلام تمديد مهلت ثبت نام وانت بارها در طرح ساماندهي تا 20 بهمن گفت: اين طرح تنها شامل افرادي است كه در حوزه حمل بار در داخل و خارج شهرها و روستاها مشغول هستند و افرادي كه در دستگاه هاي ديگر فعاليت مي كنند شامل اين طرح نمي شوند.
وي افزود: تاكنون 950 هزار دستگاه وانت ثبت نام شده و در حال پالايش اطلاعات و احراز صلاحيت آنها هستيم.سخنگوي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت تأكيد كرد: ثبت نام در اين طرح رايگان است و در صورت مشاهده تخلف، متقاضيان مي توانند از طريق شماره تلفن 88931445 و پيامك 3000020 مراتب را با ما درميان گذاشته يا به سامانه wwwnavganbarir مراجعه كنند.
وي با بيان اينكه مدارك مورد نياز براي ثبت نام در اين سامانه قابل مشاهده است، گفت: سازمان هاي حمل و نقل همگاني يا سازمان حمل و نقل شهري ثبت نام وانت بارها را انجام مي دهد.وي با تأكيد بر اينكه همه يك ميليون و 080 هزار دستگاه وانت موجود در كشور فعال نيستند گفت: شناسايي اوليه كمك مي كند اطلاعات آنها دريافت شده و بررسي اوليه انجام شود و افرادي كه واقعاً در ناوگان فعال هستند مشمول دريافت يارانه در آينده شوند.
هاشمي در ادامه در خصوص آخرين وضعيت تسهيلات اعتباري مختص رانندگان گفت: هماهنگي خوبي با بانك ها در اين زمينه انجام شده چنانكه با بعضي بانك ها كه قبلاً هماهنگ نبودند جلسات مكاتبات زيادي انجام داديم و روند پرداخت اعتبار رو به رشد است.
وي با بيان اينكه 030 هزار فقره تسهيلات تاكنون پرداخت شده است، گفت: همه رانندگاني كه تاكنون از اين تسهيلات استفاده نكرده اند و به استفاده از آن تمايل دارند، مي توانند با مراجعه به بانك هاي عامل از آن استفاده كنند.

 



معاون وزير اقتصاد خبر داد
ورود 7/2 ميليارد دلار سرمايه خارجي به كشور طي 9 ماه

رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران با بيان اينكه بخش خصوصي براي استفاده از منابع بانك توسعه اسلامي به اين سازمان مراجعه كنند، حجم سرمايه خارجي وارده به كشور در 9 ماهه امسال را 7/2 ميليارد دلار اعلام كرد.
بهروز عليشيري در نشستي خبري تعداد طرحهاي سرمايه گذاري خارجي مصوب از بهمن ماه سال گذشته تاكنون را بالغ بر 43 طرح، حجم سرمايه گذاري مصوب خارجي در 9 ماهه سال جاري را 8/3 ميليارد دلار و حجم سرمايه گذاري خارجي وارده را نيز 7/2 ميليارد دلار اعلام كرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، ورودي سرمايه گذاري خارجي به كشور در سال 2009 را بالغ بر 3 ميليارد دلار و در سال 2010، 7/2 ميليارد دلار ذكر و پيش بيني كرد كه رقم جذب سرمايه گذاري خارجي در سال جاري در خوشبينانه ترين حالت حدود 4 ميليارد دلار برسد.
وي با تشريح وظايف اصلي سازمان سرمايه گذاري خارجي گفت: براي رسيدن به رشد اقتصادي 8 درصدي براساس برنامه پنجم توسعه نيازمند هزار ميليارد دلار سرمايه هستيم كه 200 ميليارد دلار آن از طريق منابع عمومي كشور، 200 ميليارد دلار از منابع بانكهاي توسعه اي و موسسات عمومي و 200 ميليارد دلار از منابع بخش داخلي تجهيز مي شود.
عليشيري با اشاره به اينكه 400 ميليارد دلار ديگر از رقم مذكور باقي مي ماند، وظيفه سازمان سرمايه گذاري را تجهيز رقمي معادل 2 برابر درآمدهاي عمومي پايدار كشور براي رسيدن به نرخ 8 درصدي اقتصادي عنوان كرد.
وي گفت: از ابزارهاي اساسي براي جذب منابع بين المللي، ديپلماسي كشور يعني روابط اقتصادي خارجي است و اين وظيفه برعهده وزارت اقتصاد است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از تشكيل كميسيون مشترك با كشورهاي هندوستان و آفريقاي جنوبي و تنظيم پروتكلها و يادداشت تفاهم هاي بين المللي اقتصادي با ساير كشورها خبر داد.رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران در مورد تسهيلات بلندمدت و پروژه اي بانك توسعه اسلامي از بهمن ماه سال گذشته تاكنون گفت: براي اجراي 7 پروژه در بخشهاي مختلف 826 ميليون دلار تسهيلات از بانك توسعه اسلامي دريافت شده است.وي با بيان اينكه همچنين 2/4 ميليارد دلار از تسهيلات اين بانك به صورت فاينانس استفاده شده است، افزود: براي اجراي 21 فقره طرح مصوب شركتهاي بخش خصوصي و بانكهاي تجاري داخلي بالغ بر 450 ميليون دلار تسهيلات تجاري كوتاه مدت در همين مدت زمان از بانك توسعه اسلامي دريافت شده است.
عليشيري از آمادگي سازمان سرمايه گذاري خارجي براي تامين منابع مالي بخش خصوصي جهت خريد مواد اوليه، تجهيزات، ماشين آلات و غيره از طريق تسهيلات بانك توسعه اسلامي خبر داد و با بيان اينكه نرخ سود اين تسهيلات نرخ لايبر به علاوه 3 تا 75/3 درصد براساس طرحها است، گفت: براي اين منظور لازم است كه بخش خصوصي درخواستهاي خود را همراه با مدارك مورد نياز براي سازمان ارسال نمايند.
وي از راه اندازي ستادهاي سرمايه گذاري و مراكز خدمات سرمايه گذاري در 30 استان كشور خبر داد و گفت: در بخش فضاي كسب و كار رتبه ايران از بين 184 كشور 13 رتبه ارتقا يافته و به 129 رسيده است.
معاون وزير اقتصاد از ايجاد بانك اطلاعات سرمايه گذاري خارجي و تشكيل كميته هاي مشترك سرمايه گذاري خارجي با 8 كشور در راستاي جذب سرمايه گذاري خارجي خبر داد.

 



به علت فروش اجباري بيمه شخص ثالث
بيمه هاي ملت و پارسيان به خاطر تباني با ايران خودرو و بهمن اخطار گرفتند

مدير امور حقوقي و مجلس بيمه مركزي گفت: دو شركت متخلف در ارائه بيمه نامه اجباري شخص ثالث توسط شركت هاي خودروساز كه تخلف آنها توسط كميسيون اصل 90 مجلس محرز شده بود از اين نهاد نظارتي اخطار گرفتند.
عذرا دادرس جوان در گفت وگو با فارس با اشاره به اين كه براساس قانون اصلاح بيمه شخص ثالث نظارت بر حسن اجراي اين قانون بر عهده بيمه مركزي است، اظهار داشت: طبق اين قانون مردم موظف به خريداري بيمه نامه شخص ثالث از هر شركت بيمه اي بوده ولي در اين راستا ملزم به مراجعه به شركت خاصي نيستند.
وي ضمن بيان اين مطلب كه مردم براي خريد بيمه نامه شخص ثالث از شركت هاي داراي مجوز اختيار كامل دارند، افزود: اگر شركت هاي بيمه تجهيزاتي را به كار گيرند كه مردم ملزم به مراجعه به شركت خاصي باشند اين خلاف قانون بيمه شخص ثالث است و بايد از طريق مراجع قانوني با آنها برخورد شود.
دادرس با اشاره به اين كه در ماده 28 قانون تاسيس بيمه مركزي ضمانت هاي اجرايي مختلفي براي متخلفين پيش بيني شده است، گفت: بيمه مركزي در نخستين گام خود مي تواند اقدام به جريمه اين شركت ها معادل 10 برابر ديه مشخص در آن سال كند.
مدير امور حقوقي بيمه مركزي اضافه كرد: از اقدامات ديگر بيمه مركزي در اين راستا ارجاع اين مسائل در شوراي عالي بيمه و تعليق فعاليت شركت هاي بيمه متخلف در يك يا چند رشته بيمه اي عنوان كرد.
به گفته وي با تصويب شوراي عالي بيمه و تاييد مجمع عمومي بيمه مركزي حتي مي توان پروانه شركت هاي متخلف را نيز لغو كرد.
دادرس در خصوص برخورد بيمه مركزي با شركت هاي متخلف در ارائه اجباري بيمه نامه هاي شخص ثالث از طريق شركت هاي خودروساز، گفت: فروش اجباري بيمه نامه در قوانين مختلف از جمله قانون نظام صنفي، تعزيرات حكومتي و قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي پيش بيني و ضمانت اجرايي آن نيز مطرح شده است.
دادرس با اشاره به اين كه در گام نخست بيمه مركزي به شركت هاي فوق كه تخلف آنها توسط كميسيون اصل 90 محرز شده اخطارهاي لازم را داده است، افزود: حتي مي توان براساس صلاحديد شوراي عالي بيمه تعليق يا عدم فعاليت شركت هاي بيمه مربوط را در يك يا هر رشته اي نيز براي آنها به وجود آورد.
به گفته وي با توجه به اقدامات و گزارشات كميسيون اصل 90 و تذكرات بيمه مركزي اميدواريم اين گونه فعاليت ها در عرصه بيمه كشور متوقف و حقوق مردم به نحو مطلوب در اين صنعت رعايت شود.
براساس گزارش كميسيون اصل 90 مجلس دو شركت بيمه پارسيان و ملت به علت فروش اجباري بيمه نامه شخص ثالث توسط دو شركت ايران خودرو و بهمن متخلف شناخته شدند.

 



عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران: مردم نگران تشعشعات آنتن هاي تلفن همراه نباشند

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با تشريح تمامي جوانب تشعشعات تلفن همراه، گفت: عليرغم اينكه در استفاده از تلفن همراه اصول ايمني دستگاه هاي وارده به كشور رعايت مي شود؛ اما مسلماً تلفن همراه براي مكالمه هاي كوتاه مدت است.
پروين نصيري در همايش بررسي ايمني تشعشع در شبكه هاي تلفن همراه، در خصوص اثرات پرتوهاي راديويي بر سلامت انسان اظهار داشت: پرتوهاي راديويي آخرين دسته از پرتوهاي غير يون ساز طيف الكترومغناطيسي است كه داراي كم ترين مقدار انرژي و بلندترين طول موج است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران افزود: كساني كه زير آنتن هاي BTS و بسيار نزديك به آن زندگي مي كنند، نبايد از اين موضوع نگران باشند زيرا خطري اين افراد را تهديد نمي كند.
وي ادامه داد: شكايت هايي از سوي شهرونداني كه زير آنتن هاي موبايل زندگي مي كنند، مطرح شده و تصوراتي وجود دارد كه با دور شدن از آنتن ها احتمال خطر كاهش مي يابد كه تمام اين موضوعات احتمالات است.
نصيري افزود: زماني كه موجود زنده در برابر پرتوهاي راديويي قرار مي گيرد، بدن آن در برابر اين اشعه واكنش نشان مي دهد.
وي توضيح داد: بدن انسان ويژگي هاي الكترومغناطيسي دارد و قرار گرفتن در ميدان الكترومغناطيسي تا حدودي ويژگي هاي الكترومغناطيسي طبيعي انسان را مختل مي كند.
وي درباره مقدار جذب انرژي RF در بدن انسان، گفت: اين موضوع به مواردي از جمله فركانس موج راديويي تابشي، تراكم آب موجود در محيط بيولوژيك، ضريب هدايت الكتريكي، ضريب نفوذ الكتريكي و مغناطيسي و يا ابعاد بدن يا شكل هندسي محيط جانبي بستگي دارد.
وي ادامه داد: البته اندام هايي كه تراكم آب در آن ها بيش از ساير اندام هاست و اندام هايي كه تراكم چربي در آن بيش تر است، نسبت به مايكروويو مقاوم تر هستند.
وي تاكيد كرد: قطعي ترين اثر مايكروويو و RF ايجاد حرارت است و اثرات احتمالي مايكروويو بر موجود زنده شامل كاهش حافظه و عملكرد شناختي، ناباروري در مردان، واكنش هاي استرس ، اختلال سيستم عصبي، نقايص مادرزادي و يا نفوذ پذيري سد خوني ـ مغزي است كه البته تمامي اين ها كاملا احتمالي است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تهران به برخي پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه در خارج از كشور اشاره و تصريح كرد: نخستين تحقيقي كه در دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شد، به سال 71 برمي گردد كه اين تحقيق روي مايكروويو بود.
وي با تاكيد بر اين كه بايد به كساني كه به علت شغل شان بيش تر با اين پرتوها در تماس اند، بيشتر توجه شود و اپراتورها در اين زمينه بسيار مهم هستند، تصريح كرد: البته به كل جامعه نيز بايد توجه شود ولي بيش از جامعه بايد به گروه هاي شغلي كه با آن ها درگيراند، اهميت لازم داده شود.
نصيري گفت: در برخي از پژوهش هاي انجام شده در خارج از كشور و در اكثر موارد در رابطه با اثرات اين امواج موضوع قابل توجهي مشاهده نشده است؛ زماني كه نتايج يكسان نيست، در هر موضوعي بايد تحقيق و بررسي بيش تر شود زيرا موارد متفاوتي در اين زمينه عنوان مي شود بنابراين بايد هرچه بيش تر در اين زمينه تحقيق شده و تاكيد شود.
وي تاكيد كرد: نتايج قاطعي كه مايكروويو با تاكيد بر امواج تلفن همراه، مي تواند به سقط جنين منجر شود پيدا نشده اما منظور از اين سخن آن نيست كه سازمان ها از بررسي برروي اين موضوع غافل شوند و همه ي تحقيقات نشان مي دهد كه تا زمان رسيدن به نتيجه قطعي بايد ملاحظات بهداشتي را در سطح شغلي و جامعه رعايت كنيم.
وي ادامه داد: تنها چيزي كه كمي در حال رسيدن به نتيجه قطعي است، در رابطه با تاثيرات مايكروويو است؛ اين كه شاغلاني كه با مايكروويو بيش تر سر و كار دارند، نسبت فرزند پسر به دختر در اين گروه كاهش يافته و احتمال دارد اين امواج برروي كاهش تولد پسر تاثير داشته باشد اما باز به اين نكته تاكيد مي كنم كه اين يك احتمال و فرضيه است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه در ادامه با بيان اين پرسش كه آيا با اين نتايج كاملا تلفن همراه امن است يا خير، گفت: مسلماً تلفن همراه براي مكالمه هاي كوتاه مدت است و طبيعي است كه بايد اصول ايمني و اصول استفاده از تلفن همراه را بدانيم البته دستگاه هايي كه وارد كشور مي شود و يا در كشور ساخته مي شود، بايد استانداردهاي توليد را رعايت كنند كه رعايت مي كنند و تلفن همراه نيز بايد سالم و ايمن باشد.

 



توقف طرح مشاغل خانگي به دليل نبود اعتبار

رئيس سازمان كار و امور اجتماعي تهران با بيان اينكه پيش بيني مي شد از محل اجراي طرح مشاغل خانگي تا پايان سال در اين استان 50 هزار شغل ايجاد شود، گفت: به علت عدم تامين اعتبار از سوي بانك ها اين طرح هم اكنون متوقف است.
عليرضا مظهري در گفت وگو با فارس در خصوص وضعيت طرح هاي شاغل خانگي و اشتغال اين طرح، اظهار داشت: تاكنون تامين اعتبار از سوي بانك ها و صندوق مهر امام رضا(ع) انجام نشده است.
رئيس سازمان كار و امور اجتماعي استان تهران در خصوص آمار و جزئيات ارزيابي طرح هاي مشاغل خانگي، گفت: به علت اينكه هنوز تامين اعتباري صورت نگرفته است ارزيابي و تاييد طرح ها براي معرفي و بانك هاي عامل متوقف و منوط به عملكرد بانك ها است.
وي افزود: پيش بيني اداره كار اين بود كه با اجراي درست و به موقع اين قانون و همكاري بانك ها 50 هزار شغل از اين طريق ايجاد شود اما متاسفانه امور براساس برنامه پيش نرفته است.
مظهري در پاسخ به اين سوال كه وزارت كار در خصوص تامين اعتبار مشاغل خانگي تاكنون مكاتبه اي با بانك ها داشته است، تصريح كرد: وزير كار و امور اجتماعي اين موضوع را به طور جدي دنبال مي كند.

 

(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14