(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 بهمن 1389- شماره 19861

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از كاخ نياوران تا كاخ سفيد - قسمت دوم برآورد امنيتي انقلاب اسلامي ايران
حماسه اي ديگر فردا همه مي آيند
تا ملاقات خدا -5 ضرورت توبه از كارهاي بظاهرخالصانه
لاريجاني در دوحه: تجربيات ايران مي تواند به توسعه رو ابط و ثبات در منطقه كمك كند
اسامي برگزيدگان جايزه كتاب سال اعلام شد
دبيركل حزب عمل اسلامي مصر: مصري ها از پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران استقبال كردند
نگاه امام(ره) به فجر امروز خاورميانه- قسمت هفتم پيش بيني اين روزها
سردار وحيدي: انقلاب مصر نقطه عطفي در روابط بين الملل است



از كاخ نياوران تا كاخ سفيد - قسمت دوم برآورد امنيتي انقلاب اسلامي ايران

پيام فضلي نژاد
جاسوسي به سبك فرانسوي
سابقه دوستي رئيس سرويس جاسوسي فرانسه با محمدرضا شاه به سال 1351 بازمي گشت؛ يعني دو سال پس از آنكه ژرژ پمپيدو، رئيس جمهور فرانسه، كنت الكساندر دمارانش 49 ساله را در روزهاي اوج جنگ سرد به رياست سرويس اسناد خارجي و ضد جاسوسي با 2 هزار پرسنل برگزيد و به او مأموريت بازسازي سيستم جاسوسي فرانسه را داد18. او سال هاي آغازين جنگ سرد را به عنوان يك جاسوس جوان در آمريكا گذراند و اين شانس را داشت كه همراه ژنرال جرج مارشال در جلسات سه جانبه سري وزارت امور خارجه، پنتاگون و سيا براي براندازي احزاب و دولت هاي ضد سرمايه داري در سراسر قاره اروپا شركت كند؛ جلساتي سرنوشت ساز كه اولين بار خطوط كلي استراتژي «بي ثبات سازي سياسي» در آن تعريف شد19. همچنين آموخته بود كه در بسياري از مأموريت هاي امنيتي بايد كارها را بدون جا گذاشتن ردپا و خيلي تميز با كمك روشنفكران نخبه، هنرمندان و روزنامه نگاران پيش برد، هدف هاي جاسوسي را تحقق بخشيد و در عين حال، آنان و خود را گرفتار رسوايي هاي جبران ناپذيري مانند «قتل هاي زنجيره اي روشنفكران» 20 يا ماجراي لو رفتن «شبكه فيلسوفان يهودي» در سيا و ام.آي6. نكرد21. انگليسي ها و آمريكايي ها عاشق استخدام نخبگان و دانشگاهيان در سرويس هايشان بودند و از آنان به عنوان رهبران عمليات نيز استفاده مي كردند، اما دمارانش چنين افراطي را نمي پسنديد و از رسوايي هاي آن هم مي ترسيد. هر چند زير و بم پروژه «براندازي نرم» را مي شناخت و به نقش حياتي انديشمندان واقف بود. وقتي به رياست سرويس رسيد، اين استراتژي آمريكايي در اوج ناكارآمدي به سر مي برد،22 در حالي كه غربي ها براي براندازي ايدئولوژي ها و دولت هاي رقيب خود نياز مبرمي به آن داشتند. رئيس سرويس جاسوسي فرانسه در فكر احياء استراتژي از دست رفته و ارتقاء نقش كشورش بود و مدام از خود مي پرسيد «گند كار كجا درآمد؟»
سال 1351 كه ديدارهاي او با محمدرضا پهلوي آغاز گشت، آن ها خيلي زود رفاقتي نزديك با يكديگر به هم زدند، تا جايي كه الكساندر دمارانش لقب «مشاور ويژه اعليحضرت» را گرفت23. سرويس جاسوسي او به سرعت درگير مسائل انقلاب اسلامي شد و به عنوان يكي از نخستين سرويس ها، ابتداي دهه 1350 به بررسي جامع فعاليت هاي شيعيان در ايران پرداخت. رويكرد اطلاعاتي الكساندر دمارانش به انتخاب يك دستيار ايراني براي رئيس سرويس جاسوسي فرانسه انجاميد24 كه تا سال هاي پس از انقلاب اسلامي نيز در پست خود ماند. اين دستيار كه از او با عنوان «جوان سرشناس» ياد شده است، در همه جلسات تحليل «مسأله ايران» كنار دست رئيس سرويس، رؤساي اطلاعاتي فرانسه در خاورميانه و رئيس ايستگاه جاسوسي ايران مي نشست و سرپرستي «گروه متخصصان ايران» را برعهده داشت. دمارانش در يكي از همين جلسات جمله اي كنايه آميز گفت كه استراتژي آينده جهان ليبرال سرمايه داري را در برابر جهان اسلام باز مي تاباند: «فكر كنيد ما مردان زمان جنگ هاي صليبي هستيم.»25
گزارش هاي سرويس از طريق بولتن هاي اطلاعاتي BR به اطلاع شاه مي رسيد و «علائم طغيان در ميان روحانيت» را هشدار مي داد26. برپايه همين علائم سرهنگ ال، رئيس ايستگاه جاسوسي فرانسه در تهران، مجري «پروژه نفوذ به درون جامعه شيعي ايران» شد و «با استفاده از دام هاي اطلاعاتي كوشيد تا به درون مغز و ذهن كساني كه دشمن غرب تعريف مي شدند، نفوذ كند.»27 و براي همين، يك «شبكه اطلاعاتي در مساجد و هيأت هاي مذهبي» تشكيل دادند و مدام به گسترش آن مي انديشيدند.»28 اين شبكه از نيمه دهه 1360 با سرويس هاي جاسوسي موساد و سيا پيوند خورد تا «طرح براندازي تشيع تا سال 1388» را پيش ببرد.
گرچه «پروژه نفوذ» را سازمان جاسوسي سيا نيز با صدها عامل اجرايي تعقيب مي كرد و مسأله ايران چنان اهميتي يافت كه در اسفند 1351 ريچارد هلمز، رئيس سابق سيا در مقام سفير آمريكا به همراه همسر انگليسي اش وارد تهران شد، اما روش تحليل كنت دمارانش با هلمز سراسر متفاوت بود. او مي گفت كه آمريكايي ها اطلاعات خود را از درون فيلتر «ذهنيت غربي» رد مي كنند و سپس به تفسير آن مي پردازند. در حالي كه بايد اطلاعات را براساس «ذهنيت روحانيون» و «انقلابيون شيعه» تفسير كرد و به تصويري روشن از انگيزه ها و اهداف آنان رسيد29. از ديگر سو، روش تحليل سياسي رهبران ايالات متحده در تقسيم جهان به 2 بلوك دوستان و دشمنان را نمي پسنديد و معتقد بود «آن ها به تفاسير مخالف با اين قاعده كلي جغرافيايي- سياسي، تمايلي نشان نمي دادند.»30 دمارانش همين نگاه را سبب شكل گيري «بزرگترين تعابير غلط اطلاعاتي» در قرن بيستم مي دانست كه كار را به «جنگ جهاني چهارم» رساند؛ چون هيچ تلقي درستي درباره نيروهاي مذهبي در حال جوشش از درون جامعه ايران وجود نداشت31. بنابراين، پس از به قدرت رسيدن آنها نيز استراتژي مطلوبي براي مهارشان تدوين نگشت. تخمين ها و تحليل هاي اشتباه به سياست ها و تصميمات ناكارآمد انجاميد و اين، يك «حلقه اطلاعاتي گمشده» بود كه دمارانش پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز براي جستجويش حتي تا پشت جبهه هاي دفاع مقدس و اردوگاه اسيران جنگي درعراق رفت.
همراه با اجراي «پروژه نفوذ» و «شبكه سازي در مساجد»، دمارانش پيشنهاد مشاركت در چندين عمليات مخفي سياسي را به شاه ايران داد كه يكي از آن ها تاسيس دانشگاه جهاني سوئيس در سال 1352 بود. دمارانش مي گفت كه چون حكومت سلطنتي پشتوانه تئوريك لازم را ندارد، نيازمند يك «پشتوانه معرفتي» است. كنت به شاهان ايران و عربستان پيشنهاد داد كه روشنفكران و دانشگاهيان راستگرا تربيت كنند؛ يعني جمعي از نخبگان كه هم گرايش هاي محافظه كارانه به سود رژيم سلطنتي داشته باشند و هم فضاي روشنفكري ماركسيستي را بشكنند32. هر 2 شاه شيفته طرح شدند. امتياز اين پيشنهاد، «پوشش امنيتي» آن بود، چون سوئيس راهمواره نماد يك «كشور بي طرف» مي شناختند كه خيلي دشوار به مشاركت در پروژه هاي بزرگ جاسوسي تن مي دهد. با اين حال، 2 پادشاه پول كلاني را براي تأسيس دانشگاه جهاني خود كنار گذاشتند و سرانجام دمارانش در مذاكراتش، موافقت دولتمردان اين كشور بي طرف را براي مشاركت در يك «جنگ علمي» به نفع سلطنت طلبان گرفت33. سال 1353، او مشاركت شاه را براي سرمايه گذاري در بزرگترين عمليات جاسوسي قرن بيستم در حوزه با اسم رمز كيوكپريا (Qkopera) جلب كرد34. يكي از اهداف عمليات، انتشار مجلات روشنفكري ضدكمونيستي بود و از دل آن ده ها ژورنال فكري براي ساختن فضاي گفتمان هاي ليبرالي درآمد؛ مانند مجله معروف اينكانتر كه يهوديان سرشناسي چون آيزايا برلين و ريمون آرون رهبري مي كردند، اما سال 1966 ارتباطات گسترده آنان با سازمان سيا فاش گشت و آبروي بزرگترين تئوريسين هاي جهان ليبرال سرمايه داري رفت35. شاه كه روحيه ضدكمونيستي كم نظيري داشت، پيشنهاد دمارانش را پذيرفت و به ساواك دستور داد تا سالي 600 هزار دلار به سرويس جاسوسي فرانسه براي حمايت از اين پروژه بپردازد36.
¤ منابع در آرشيو «دفترپژوهش هاي كيهان» موجود است.

 



حماسه اي ديگر فردا همه مي آيند

امسال هم مانند سال پيش، 22 بهمن حال و هواي ديگري دارد. پارسال فتنه گران خط و نشان كشيده بودند كه مي آئيم و چنين و چنان مي كنيم. يك شيرين عقلي هم از آن طرف آب استراتژي «درازگوش تروا» را مطرح كرد.
و شد آنچه كه ديديد و ديدند. تا چشم كار مي كرد امواج پرشور و حرارت مردمي بود كه در سرماي بهمن ماه آمده بودند تا يك بار ديگر از دريچه تنگ رسانه هاي بزرگ غربي، صدا و تصويرشان را به گوش و چشم دنيا برسانند و بگويند؛ «ما تا آخر ايستاده ايم.»
22 بهمن سال گذشته تجلي بيزاري و فردا روز بيداري است.
پارسال مردم از خائنان و فتنه گران اعلام بيزاري كردند و امسال بيداري دنياي اسلام را جشن خواهند گرفت.
فردا غريو «الله اكبر» در ميدان آزادي تهران طنين انداز مي شود تا برادران و خواهرانمان در ميدان «التحرير» قاهره بدانند تنها نيستند و «الله اكبر» چون رشته اي محكم و الهي، سينه هاي سوزان و مشت هاي خروشان را از دامنه البرز تا كرانه نيل به هم پيوند خواهد داد.
32 سال پيش فرعون ايران در خروش امواج سهمگين خشم مردم به هلاكت رسيد و امروز فرعون مصر در آستانه فرو رفتن در همان گرداب است و دير نخواهد بود روزي كه اين سيل تاج و تخت ديگر حاكمان زر و زور و تزوير را با خود به اعماق تاريك تاريخ ببرد.
و كيست كه نداند همه اين بركات از دم مسيحايي مردي است كه معجزه كلامش، سحر غول هاي رسانه اي غرب و شرق را در هم شكست و اهل صبر و ايمان را از بيابان وحشت به وادي ايمن رهنمون كرد.
اگر امروز ملت ها در كشورهاي عربي به جوش و خروش آمده اند، نتيجه ايستادگي و استقامت شماياني است كه هرگز در طوفان حوادث، مصائب و ابتلائات خم به ابرو نياورده و چون سرو، استوار ايستاديد و چه فراز و نشيب ها كه از سر نگذرانديد. نه روزهاي طولاني دفاع مقدس شما را خسته كرد، نه تحريم هاي اقتصادي كمرتان را خم نمود و نه در غبار غليظ فتنه، چراغ هدايت ولايت را گم كرديد.
مرحبا بر شما خوبان، پاكان و دليران از كهان و مهانتان كه براي رسيدن به اين صبح روشن پيروزي و آزادي «خون دلها خورده ايد».
وعده ما فردا در تمام شهرها و روستاهاي ايران زمين. ما حنجره مان را با غريو «الله اكبر» و طنين «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» بيمه مي كنيم. زنهار كه ارتعاش اين شعارها را ساده انگاري. انعكاس همين فريادها پايه هاي كاخ فرعون ها را به لرزه انداخته است. گام هايتان استوار، غريوتان پرطنين و حضورتان ماندگار.
راهپيمايي 22 بهمن از طاق نصرت هاي قرآن آغاز
خواهد شد
قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، گفت: مردم مسلمان ايران در سراسر كشور، حركت تاريخي خود را از زير 57 طاق نصرت قرآني كه در مسيرهاي راهپيمايي22 بهمن نصب شده، آغاز خواهند كرد.
به گزارش ايرنا، «اصغر آب خضر» روز گذشته در تشريح برنامه هاي راهپيمايي يوم الله 22 بهمن به خبرنگاران افزود: طاق نصرت هاي قرآني يكي از ويژگي هاي راهپيمايي امسال است كه براي نشان دادن پيوند ملت با ولايت و انقلاب در سايه قرآن كريم صورت مي گيرد.
وي، تجليل از شهداي علم و فناوري، شهيدان «علي محمدي» و «شهرياري» در مراسم راهپيمايي امسال را از ديگر ويژگي هاي مراسم 22 بهمن دانست و گفت: مردم با در دست گرفتن تصاوير شهداي علم و دانش، ايستادگي مردم ايران براي دستيابي به فناوري هاي نوين را به همه دنيا اثبات كرده و در پيش چشم آنان به نمايش در خواهند آورد.
آب خضر توضيح داد: راهپيمايي مردمي 22 بهمن در حالي در بيش از 850 شهر و شهرستان و بيش از چهار هزار روستا برگزار مي شود كه مردم پس از سال ها مجاهدت خستگي ناپذير، مشاهده مي كنند كه انعكاس صداي انقلاب آنها، در مناطق ديگري از دنياي اسلام به وضوح شنيده مي شود و امروز خاورميانه و دنياي اسلام به يمن حركت مداوم و ايستادگي ملت ايران بيدار شده است.
قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، تقارن 22 بهمن امسال با برگزاري نمازجمعه را از ديگر ويژگي هاي جشن پيروزي انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: راهپيمايي هاي يوم الله 22 بهمن در اغلب شهرها به مصلي هاي نمازجمعه ختم مي شود و در تهران نيز پس از سخنراني رئيس جمهور در ميدان آزادي، يعني نيم ساعت قبل از اذان ظهر، مراسم به پايان رسيده و حجت الاسلام والمسلمين «كاظم صديقي» خطبه هاي نمازجمعه تهران را آغاز خواهد كرد.
قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي گفت: با توجه به نقش محوري مساجد در پيروزي انقلاب اسلامي، راهپيمايي تهران از ساعت 9 صبح از 10 مسجد محوري به سمت ميدان آزادي برگزار خواهد شد.
وي از حضور 200 خبرنگار و ميهمان خارجي از كشورهاي مختلف براي پوشش خبري مراسم 22 بهمن خبر داد و گفت: در ميان اين خبرنگاران گروهي از كاروان كشتي مرمره (آزادي) كه به دليل شكست حصر غزه مورد حمله رژيم سفاك صهيونيستي قرار گرفتند، وجود دارد.
آب خضر، درباره برنامه هاي راهپيمايي روز جمعه گفت: سقوط آزاد چتربازان نيروهاي مسلح، انجام عمليات نمايش هوايي، اجراي سرود 22 هزار نفري دانش آموزان، گلباران مسيرهاي راهپيمايي توسط بالگردها، حمل طولاني ترين پرچم جمهوري اسلامي از ميدان امام حسين(ع) تا ميدان آزادي و قرائت قطعنامه سراسري از برنامه هاي يوم الله 22 بهمن است.
شركت كنندگان در راهپيمايي 22 بهمن بيمه هستند
ستاد مركزي دهه فجر انقلاب اسلامي اعلام كرد: شركت كنندگان در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن، بيمه هستند.
به گزارش ايرنا افراد شركت كننده در راهپيمايي 22 بهمن كه از مسيرهاي 10 گانه براي پيوستن به خيل عظيم جمعيت عبور مي كنند از سوي بيمه مركزي ايران، بيمه هستند.
راهپيمايي يوم الله 22 بهمن، روز جمعه از ساعت 9 صبح در مسيرهاي تعيين شده در تهران و كل كشور، برگزار مي شود.
دعوت نهادها، گروهها و سازمانهاي مختلف از مردم براي حضور يكپارچه و پرشكوه در راهپيمايي 22 بهمن
نهادها، احزاب، گروهها و سازمانهاي مختلف با صدور بيانيه هاي جداگانه از مردم انقلابي كشورمان خواستند با حضور گسترده و پرشور خود در راهپيمايي 22 بهمن 89 ضمن تجديد بيعت با آرمانهاي بلند امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري، حمايت خود را از ملتهاي ستم ديده تونس و مصر اعلام نموده و بار ديگر توطئه هاي دشمنان را براي تفرقه افكني ميان مسلمانان خنثي كنند.
اسامي برخي از اين نهادها و گروهها به شرح زير است: جامعه روحانيت مبارز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، اتحاديه انجمهاي اسلامي دانش آموزان، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، جامعه زينب، سازمان اوقاف و امور خيريه، شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي، ستاد اجرائي فرمان حضرت امام، تشكلهاي جانبازان و ايثارگران، جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي، جهاد دانشگاهي، جامعه اسلامي دانشگاهيان ايران، ستاد كل نيروهاي مسلح، سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان، جمعيت جوانان انقلاب اسلامي، حزب موتلفه اسلامي، بنيادشهيد و امور ايثارگران، انجمن اسلامي پزشكان ايران، شوراي عالي استانها، بسيج صدا و سيما و ستاد مبارزه با موادمخدر.

 



تا ملاقات خدا -5 ضرورت توبه از كارهاي بظاهرخالصانه

قبلا به عرض رسيد كه صاحب نظران درباره ملاقات با خدا دو نظر كلي دارند:
1. ملاقاتي عمومي كه كافر و مؤمن با ورود در عالم آخرت آن را درك خواهند كرد. 2. ملاقاتي كه با رؤيت الهي و حتي وصال همراه است اگر بخواهيم در همه مواردي كه اين تعبير آمده معناي دوم را تطبيق دهيم با ظاهر آيات سازگار نيست ولي مي توانيم اين معنا را به عنوان مدلول اشاره استفاده كنيم. به هر حال، بر اساس مدلول ظاهري آيات، مراد از لقاء الهي اين است كه انسان با ورود در عالم آخرت حضور خدا را درك مي كند ولي لزومي ندارد كه حتماً از آن لذت ببرد مانند نابينايي كه با شخصي ملاقات مي كند ولي چون او را نمي بيند، لذتي هم از اين ديدار نمي برد.
لقاءعمومي ولقاء حقيقي
آيات فراواني داريم كه كفار در قيامت نابينا محشور مي شوند: قال ربّ ل م حشرتن ي أعمي و قد كنت بص يراً قال كذل ك أتتك آياتنا فنس يتها و كذل ك اليوم تنسي(1) اگر بر اساس استظهار ما، لقاء عام مراد باشد، معناي اين آيه چيست: فمن كان يرجوا ل قاء ربّ ه فليعمل عملاً صال حا(2)كساني كه به لقاء الهي اميد دارند بايد عمل صالح انجام دهند و هيچ شركي به خدا نورزند. معنا ندارد كه بگويند: اميدواريم به آن نائل بشويم، بلكه بايد يقين به ملاقات داشته باشند يعني ممكن است كساني هم اميدي به اين ملاقات نداشته باشند. پس اين مي تواند تأييدي بر همان لقاء عرفاني باشد كه مخصوص اولياي خدا است و همه نمي توانند اميدي به نايل شدن به آن داشته باشند. ولي اين تنها نمي تواند دليل قاطعي براي مطلب باشد زيرا در بسياري از آيات درباره آخرت و همين طور لقاء الهي، تعبير به ظن شده است: قال الّذ ين يظنّون أنّهم ملاقوا اللّه كم م ن ف ئه قل يله غلبت ف ئه ً كث يره ً ب ذن اللّه (3) بر اساس ديدگاه بسياري از مفسران ظن در اين موارد به معناي علم است، چرا كه انسان بايد نسبت به آخرت يقين داشته باشد: و بالآخره هم يوق نون.(4)انّ الظّنّ لا يغن ي م ن الحقّ شيئاً(5). اين معنا مقداري تحكم آميز به نظر مي رسد چرا كه ظن در مقابل علم است: و ما أظنّ السّاعه قائ مه ً(6) ن نظنّ لاّ ظنًّا و ما نحن ب مستيق ن ين(7) اين آيه ظن را ثابت و يقين را نفي مي كند. تعبير ظن به قيامت در اين جا از اين باب است كه مي خواهد اقل مراتب احتمالي را كه در رفتار انسان مفيد و مؤثر است، مطرح كند، زيرا ظن، احتمال راجح است، خواه به حد علم برسد و خواه نرسد. مي خواهد بگويد: همان رجحانش كافي است، ولي بدين معنا نيست كه نبايد علم داشته باشيم : قال الّذ ين يظنّون أنّهم ملاقوا اللّه (8) يعني اگر آدم به آخرت ظن هم داشته باشد، بايد رفتارش با ديگران فرق كند. ظن به حساب هم كافي است تا انسان دست و پايش را جمع كند. بنابراين ظن در اين جا همان احتمال راجح است، البته با اين ويژگي كه قيد به حدّ يقين نرسيدن آن را در نظر نگيريم به عبارت ديگر ظن در اين آيه احتمال راجح است اعم از ظن اصطلاحي و علم بنابراين كسي اميد به آخرت دارد كه دست كم به آخرت ظن داشته باشد و همين براي خروج انسان از بي بند و باري و بي اعتنايي كافي است. عبادت خدا وعبادت براي مردم ممكن است آيه، دلالت اشاره هم داشته باشد. توضيح اين كه: گاهي معناي آيه، ذو مراتب است در آغاز مرتبه اي از آن به نظر مي آيد كه البته صحيح است و نمي توان انكار كرد، ولي كساني كه اهل دقت هستند، از همان معنا لطايف ديگري برداشت مي كنند كه بطن آن به شمار مي آيد. براي نمونه با توجه به معناي ظاهري عبادت، كسي را خداپرست مي دانيم كه نماز مي خواند و در برابر خدا تعظيم مي كند. «اياك نعبد»(9)يعني نمازمان را براي تو مي خوانيم، نه براي بت ها، هر چند نمازي دست و پا شكسته و بي روح باشد. اين معنا از عبادت، سطحي ولي صحيح است. با تأمل در مفهوم عبادت، به معناي لطيف تري مي رسيم يعني حركات و سكنات شخص نبايد حيثيتي غير از عبادت خدا داشته باشد. چه طور ممكن است انسان در انديشه ديگري باشد، ولي بگويد: من دارم خدا را عبادت مي كنم! اين ادب است يا اهانت؟ عبادت، بطن ديگري هم مي تواند داشته باشد: لاّ ل يعبدوا اللّه مخل ص ين له الدّ ين(10 ) وجود عبد بايد سراپابندگي باشد و هر حيثيتي كه براي خودش غير از بندگي قائل شود، با عبادت ناسازگار است يعني بايد خدا را عبادت حقيقي كند چنان كه نه تنها نماز خواندن، بلكه همه كارهايش براي خدا باشد، همان طور كه حضرت ابراهيم(ع)فرمود: قل نّ صلات ي و نسك ي و محياي و ممات ي ل لّه ربّ العالم ين(11) وگرنه اگر دنبال دل برود، به واقع هواي نفسش را عبادت كرده است: أرأيت من اتّخذ لهه هواه.(12) كسي مي تواند بگويد جز خدا را نمي پرستد كه هواي نفس و مردم را هم نپرسند. اگر دقت كنيم پي مي بريم كه گاه هنگام مطالعه هم در حال پرستش مردم هستيم! اگر مطالعه من پيش از سخنراني براي كسب رضايت خدا باشد، عبادت او شمرده مي شود ولي اگر در انديشه اين باشم كه به گونه اي منبر بروم تا مردم ذوق زده شوند، عبادت مردم است. البته ظاهر قضيه اين است كه ما در حال تبليغ دين و ارشاد بندگان خدا هستيم . به هر حال، دست كم بخشي از بطون آيات از اين قبيل است. حال، اگر مراد از لقاء، همان لقاء عمومي باشد، هر كس كه دست كم احتمال قوي بدهد كه قيامتي هست، حواس خود را جمع مي كند: اولا بايد بكوشد شرك نورزد و ثانياً عمل صالح انجام دهد و گناه نكند. معناي سطحي لقاء اين است كه انسان با كسي روبه رو شود، هر چند صدايش را نشنود، او را نبيند و مورد لطف وي قرار نگيرد. اين لقاء حقيقي نيست. مراد از لقا الهي درك حضور خداست ـ آن هم نه درك ذهني ـ به گونه اي كه مراتب عاليه شهود را نسبت به ذات الهي داشته باشد، همان كه از آن اولياي خداست: وجوه يومئ ذ ناض ره لي ربّ ها ناظ ره (13)همان كه امام زين العابدين(ع) مي فرمايد: «أستغفرك من كل لذه بغير ذكرك و من كل راحه بغير انسك»(14)خدايا! از هر لذتي كه جز از راه انس با تو بردم استغفار مي كنم. چنين كسي آن گاه مي گويد: «و لقائك قرّه عيني و وصلك مني نفسي»(15) آرزو دارم كه به لقاي تو نايل شوم. لقاي حقيقي آن است كه هيچ فاصله اي بين محب و محبوب نماند مانند عاشقي كه پس از سال ها جدايي و نگراني از اين كه آيا به وصل محبوب خود خواهد رسيد يا نه، ناگهان خود را در آغوش او ببيند!
راه رسيدن به لقاءالله
راه رسيدن به اين لقاء چيست؟ قرآن مي فرمايد: فليعمل عملاً صال حاً و لا يشر ك ب ع باده ربّ ه أحداً(16). عمل صالح به چه معنا است؟ رسيدگي به يتيمان ، ياري رساندن به زلزله زدگان، انجام كارهاي عام المنفعه، نماز خواندن و... عمل صالح است. ولي به راستي آيا در اين كارها هيچ قصد ديگري همراه با قصد اطاعت از خدا نيست؟! بسياري از كساني كه گمان مي كنند اعمالشان خالص است، خود را فريب مي دهند. اگر انسان دقت كند پي مي برد در صورتي كه خيلي چيزها نبود فلان كار خير را انجام نمي داد. حداقل دلش مي خواهد دوستان و نزديكانش بپسندند و از او تعريف كنند. يكي از خواسته هاي طبيعي جوان اين است كه در ميان همسالان خودش مورد تحسين باشد. نماز مي خواند، كارهاي خير هم مي كند، ولي ته دلش اين هم هست كه در ميان دوستانش شخصي شايسته تلّقي شود. جوان كه به جاي خود، پيرمردهاي ما هم پس از هفتاد سال اين گونه اند. اگر به جاي اين جمعيت حاضر، فقط تعدادي انگشت شمار بودند آيا واقعاً من نشاط حرف زدن داشتم؟! اگر سخنراني من براي خدا است، نبايد فرقي بكند. اگر از اين مجلس كه بيرون روم، چند فحش هم به من بدهند آيا ديگر حاضر هستم اين جا بيايم و همين حرف ها را بزنم؟ اگر خالص براي خدا است نبايد بينديشم كه مردم فحش مي دهند و يا تعريف مي كنند.
توبه از كارهاي بظاهر خالصانه
اگر دقت كنيم مي بينيم كه بايد از بسياري از كارهايمان توبه كنيم! خداوند متعال مي فرمايد: أنا خير شريك(17) من بهترين شريك ها هستم، هر كس براي من در كاري شريك قرار دهد، سهم خودم را هم به او واگذار مي كنم! اگر يك درصد نماز انسان هم براي رضايت ديگران باشد، مي فرمايد: من آن نود و نه درصد را هم به آن شريك مي دهم! من كار خالص مي خواهم. با اين وصف چه تعداد از عمل هاي من و شما پذيرفته مي شود؟ به همين جهت است كه فرموده اند: «حسنات الابرار سيئات المقربين»(18 ) بله مؤمنان عادي كه اين مسائل كم تر به ذهنشان مي آيد نمي توانند تصوري درست از آن داشته باشند، از اين رو اكثراً اهل بهشت هستند و به آن ها ابرار مي گوييم، ولي همه كارهايي كه آن ها به خاطرش اميد ثواب دارند و بهشت مي روند، براي كساني كه فهم بيش تر و مرتبه بالاتري از ايمان دارند، نه تنها ثواب و موجب ترقي نيست، بلكه به يك معنا گناهي است كه بايد از آن استغفار كنند. بسياري از اوقات گمان مي كنيم خدا را عبادت كرده ايم، ولي پس از تأمل پي مي بريم كه فقط شرك ورزيده ايم! يك سهم آن براي خدا و بقيه براي هواي نفس، خانواده، بستگان، حزب، گروه و ... است. مي داند فلاني كارهايش خلاف شرع است، ولي مي گويد: چون در جبهه ما قرار دارد بايد او را تأييد كنيم! اين در حقيقت، شرك است نه عبادت. پس اگر خواهان لقاء حقيقي هستيم، بايد عمل ما هم عمل صالح حقيقي باشد، يعني خداپسند بوده، در آن هيچ انگيزه اي جز رضاي خدا نباشد:و لا يشرك بعباده ربّه احداً(19)بنابراين با فرض اين كه معناي ظاهري آيه همان لقاء عامي باشد كه براي مؤمن و كافر حاصل مي شود، آيه با دلالت اشاره مي رساند كه اگر كسي لقاء حقيقي مي خواهد بايد ايمانش هم حقيقي و عبادتش هم خالص باشد و انگيزه ديگري جز رضاي خدا در آن نباشد. خوب است متضرعانه به اولياي خدا متوسل شويم تا آن ها براي ما دعا كنند كه خدا چنين ايمان، معرفت، عبادت و دوري از شركي را نصيبمان كند.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه)
در دفتر مقام معظم رهبري ـ قم 3/8/1384
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- طه، 125 و 126 2- كهف، 110 3 - بقره، 249 4- بقره، 4 5- يونس، 36
6- كهف، 36 7- جاثيه، 32 8 - بقره، 249 9 - فاتحه، 5 10- بيّنه، 5
11- انعام، 162 12- فرقان، 43 13- قيامت، 22 و 23 14 -بحار، ج91، ص151
15- مفاتيح الجنان، مناجات خمسه عشر، مناجات مريدين 16- كهف، 110
17- مستدرك، ج1، ص100 18- بحار، ج81، ص256 19- كهف، 110
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



لاريجاني در دوحه: تجربيات ايران مي تواند به توسعه رو ابط و ثبات در منطقه كمك كند

رئيس مجلس كشورمان در ديدار با همتاي قطري خود با اشاره به تلاش آمريكا و رژيم صهيونيستي براي اختلاف افكني در خاورميانه گفت كه ايران به دنبال ثبات در منطقه است.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در سفر خود به دوحه با محمد مبارك الخليفي رئيس مجلس شوراي قطر ديدار و در خصوص روابط دوجانبه گفت وگو كردند.
در ابتداي اين ديدار رئيس مجلس قطر گفت: مسئله ثبات و پيشرفت يكي از مباحث مهمي است كه بايد ميان دو كشور مورد تاكيد قرار بگيرد.
وي با تقدير از لاريجاني براي سفر به قطر، تصريح كرد: اميدواريم روابط پارلماني ايران و قطر گسترش يابد.
به گزارش فارس، رئيس مجلس شوراي اسلامي كشورمان نيز در اين ديدار روابط ايران و قطر را ريشه اي توصيف كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي گسترش روابط فرهنگي و اقتصادي با قطر را دارد.
لاريجاني با اشاره به سفر امير قطر به ايران، خاطرنشان كرد: ايشان در اين سفر ديدارهاي خوبي با رهبر انقلاب و رئيس جمهور كشورمان داشته و در اين ديدارها بر تقويت روابط دوجانبه تاكيد شد.
رئيس قوه مقننه كشورمان خواستار همكاري بيشتر ميان مجالس ايران و قطر شد و گفت: كميسيون هاي تخصصي مجلس ايران آمادگي همكاري با قطر را دارند.
وي ادامه داد: در صورت روابط پارلماني شما مي توانيد با تجربيات ما در امور قانونگذاري آشنا شويد و اين آشنايي مي تواند به توسعه روابط و ثبات در منطقه كمك كند.
لاريجاني با بيان اين كه برخي كشورهاي بزرگ خصوصا آمريكا و صهيونيست ها نمي خواهند ثبات در منطقه شكل بگيرد، تصريح كرد: كساني كه مخالف ثبات در منطقه هستند يك روز دعواي شيعه و سني را سر مي دهند و گاهي بحث عرب و فارس را راه مي اندازند اما امام خميني(ره) تاكيد فرمودند كه بايد كشورهاي اسلامي با يكديگر وحدت داشته باشند.
رئيس مجلس با اشاره به سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: در دوران شاه در حالي كه كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي مي جنگيدند شاه ايران به اسرائيل نفت مي فروخت و با اين رژيم همكاري مي كرد. اما امام خميني(ره) معادله ها را برعكس كرد.

 



اسامي برگزيدگان جايزه كتاب سال اعلام شد

آئين پاياني بيست وهشتمين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و هجدهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران 19 بهمن با حضور محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهمن دري معاونت فرهنگي ارشاد، غلام علي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، مجيد حميدزاده دبير علمي كتاب سال، در تالار وحدت برگزار شد.
در اين مراسم اسامي برگزيدگان بيست وهشتمين جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران همزمان با برگزاري مراسم اختتاميه در تالار وحدت اعلام شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در اين دوره بيست هزار اثر بررسي شد و در نهايت 56 اثر به عنوان آثار برگزيده و شايسته تقدير معرفي شدند.
اسامي برگزيدگان بيست وهشتمين دوره جايزه كتاب سال به شرح زير است:
كليات
الف. فهرست نويسي
فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه عمومي آيت الله گلپايگاني، تاليف ابوالفضل حافظيان و علي صدرايي نيا
فلسفه و روانشناسي
الف. فلسفه اسلامي
قواعد عقلي در قلمرو روايات، تاليف جواد خرميان اصفهاني
دين
الف. علوم روايي
نزهه الابصار و محاسن الآثار، تاليف ابي الحسن علي بن مهدي الطبري المامطيري و تصحيح محمدباقر محمودي
ب. فقه و اصول
انيس المجتهدين (في علم الاصول)، تاليف محمدمهدي نراقي، تصحيح نعمت الله جليلي و غلامرضا نقي، ولي الله قرباني
فقه و مصلحت تاليف ابوالقاسم علي دوست
ج .كلام
موسوعه الامامه في نصوص اهل السنه، تاليف سيدشهاب الدين مرعشي نجفي، تصحيح سيدمحمود مرعشي و محمد اسفندياري
د. عرفان و تصوف
مباني و اصول عرفان نظري، تاليف سيديدالله يزدان پناه
هــ. اديان ديگر
ادبيات گنوسي، تاليف استوارت هالرويد، ترجمه ابوالقاسم اسماعيل پور مطلق
علوم اجتماعي
الف. مديريت
دانشنامه كارآفريني، شوراي علمي جهانگير يداللهي فارسي و ديگران
زبان
الف. گويش هاي لهجه اي
فرهنگ توصيفي گونه هاي زباني ايران، تاليف بانو ايران كلباسي
علوم خالص
الف. فيزيك
فيزيك مفهومي، تاليف پل جي. هيوئيت، ترجمه منيژه رهبر
ب. زيست شناسي
بوم شناسي: مطالعه تجربي توزيع و فراواني، تاليف چارلز جي.كربز؛ ترجمه سيدعبدالحسين وهاب زاده مرتضوي
علوم كاربردي
الف. پزشكي
ژنتيك مولكولي پزشكي در هزاره سوم / تاليف محمدرضا نوري دلويي
ب. دامپزشكي
بهداشت گوشت، تاليف جوزف گريسي، ديويد س. كالينز، روبرت هيوي، ترجمه اميد خانقاهي ابيانه، نوردهر ركني، جميله سالار آملي، علي فضل آرا، يوسف قراچه داغي، محمدجواد قراگزلو و نگين نوري
هنر
الف. معماري
مكان هاي عمومي، فضاهاي شهر: ابعاد گوناگون طراحي شهري، مولفان متيو كارمونا، تيم هيت، تنراك و استيون تيسدل، ترجمه فريبا قرائي فتح آبادي، مهشيد شكوهي، زهرا اهري و اسماعيل صالحي
ب. تربيت بدني
فيزيولوژي ورزشي، تاليف ويليام مك آردل، فرانك كچ، ويكتور كچ، ترجمه اصغر خالدان
ادبيات
الف. متون قديم
تاريخ بيهقي، تاليف ابوالفضل محمدبن حسين بيهقي، تصحيح محمدجعفر ياحقي و سيدمهدي
بخش ويژه ترجمه هاي قرآن
ترجمه قرآن كريم، سيدجلال الدين مجتبوي.

 



دبيركل حزب عمل اسلامي مصر: مصري ها از پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران استقبال كردند

دبيركل حزب عمل اسلامي مصر گفت: مردم مصر مردمي انقلابي هستند و از بيانات اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران استقبال كردند.
به گزارش ايرنا «مجدي احمد حسين» سه شنبه شب طي ارتباط تلفني در جريان نشست «جايگاه شناسي حوزه در جهان امروز و صدور انقلاب» كه در مدرسه علميه معصوميه قم برگزار شد، اظهار داشت: مردم مصر مردمي پاكدل و انقلابي هستند و جريان هاي اسلامي در مصر قوي است، اما همه بايد تلاش كنيم تا در اين مرحله «حسني مبارك» بركنار شود چرا كه مرحله اول، مرحله انتقال و تغيير حاكميت و مرحله بعد مرحله برگزاري انتخابات سالم است.
وي درباره نقش «محمد البرادعي» در تحولات مصر گفت: البرادعي در حاشيه اين انقلاب قرار دارد هر چند كه رسانه هاي غربي سعي مي كنند وي را رهبر انقلاب معرفي كنند.
مجدي احمد حسين همچنين درباره مذاكرات انجام شده كنوني در كشورش اظهار داشت: ما رسما مخالفت خود را با اين گفت وگوها اعلام كرده ايم و معتقديم اين گفت وگوها، راهكار ناكارآمدي است و تقريبا به شكست انجاميده است. وي گفت: تجمع چندصدهزار نفري مردم در ميدان التحرير قاهره (پايتخت مصر) به سمت دو مجلس (مجلس الشعبي و مجلس الشورا- مشورتي) در حركت است و تظاهر كنندگان قصد دارند تا در كنار اين دو مجلس تحصن كنند.
وي افزود: تحصن در برابر وزارت كشور مصر، با جمعيت بيشتري ادامه مي يابد.
مجدي احمد حسين ادامه داد: به موازات اين تحصن ها، اعتصاباتي در مراكز دولتي و كارخانه ها صورت گرفته است و مردم سر كار نمي روند.
وي با بيان اين كه تظاهرات به مرحله قطعيت و تعيين تكليف مي رسد، گفت: در تمام 24 استان مصر تظاهرات سنگين و بي سابقه اي به راه افتاده است.
اين نشست از سوي شوراي طلبگي پيگيري مطالبات رهبر معظم انقلاب با همكاري موسسه گفت وگوي ديني، خانه طلاب، موسسه رحماء، بسيج مدرسه علميه معصوميه قم و موسسه اشراق حكمت برگزار شد.

 



نگاه امام(ره) به فجر امروز خاورميانه- قسمت هفتم پيش بيني اين روزها

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... تجربه اي كه ما از دنيا در اين سالهاي طولاني داريم اين است كه مسلمانها- ولو اينكه يك عده كمي باشند- وقتي در مقابل خصم خودشان مقاومت كنند، اگرچه خصم آنها ابرقدرت ها هم باشند، پيروزند...» (1)
رهنمود فوق را حضرت امام(ره) در ديدار با اعضاي شوراي مركزي حزب الله لبنان در 9 اسفند 1366 ارائه فرموده اند. در دوراني كه حزب الله لبنان را در منطقه كسي چندان نمي شناخت و به حساب نمي آورد و حدود 9 سال پس از رحلت امام جان بركفان مؤمن و مقاوم حزب الله، اولين پيروزي سلسله وار دنياي اسلام را در مقابله با ارتش مدرن و مجهز و شكست ناپذير صهيونيزم به دست آوردند. آن هم در نبردي كه آمريكا و اسرائيل پس از سالها برنامه ريزي، اميدوار بودند حزب الله را براي هميشه از لبنان محو كنند.
حزب الله لبنان به درسي كه حضرت امام در همان سخنراني به آنان آموخته بودند عميقا پايبند شده و با تمام وجود دل سپردند «... اين معجزه اي بود كه در ايران به وقوع پيوست و اين درس را نبايد فراموش كنيم كه بايد در مقابل ابرقدرتها مقاومت كرد...» (2)
حضرت امام در آن سخنراني با تحليل توطئه ها و خيانت ها و سختي هاي راه كه بعدها تمامي آنها علني شد متذكر مي شوند:
«... امروز همه قدرتها و ابرقدرتها دست به دست يكديگر داده اند كه نگذارند فلسطيني هاي مسلمان به هدفشان برسند. حتي بسياري از كساني كه به ادعا، نسبت به فلسطيني ها اظهار علاقه مي كنند، علاقه شان به اين نيست كه مسلمانان فلسطيني بر اسرائيل غلبه كنند و متاسفانه با سكوت و سازش و تماشا دست به هم داده اند كه نگذارند مسلمانان فلسطين پيروز بشوند، چرا كه پيروزي آنان پيروزي اسلام است و آنها مي ترسند همان طوري كه اسلام در ايران پيروز شد و همه بساط آنها را بر هم زد و منافعشان را از بين برد، همين طور اگر در لبنان و فلسطين اسلام به پيروزي برسد همه بساطشان را درهم پيچد. لذا، همه شياطين مجتمع اند كه نگذارند اسلام رشد كند و ما بايد اين معنا را درنظر داشته باشيم كه با تمام قوا و تا آخرين نفرمان مهيا شويم و در راه خدا جهاد كنيم...» (3)
حضرت امام در ديداري ديگر با اعضاي سازمان جنبش امل ضمن برشمردن خط قرمزها و ضرورت حياتي رعايت اصول خدشه ناپذير مبارزه شرايط كنوني خاورميانه را اينگونه تشريح مي كنند.
«... بر فرض كه آمريكا يك طرح صددرصد اسلامي- انساني بدهد، ما باور نمي كنيم كه آنها به نفع صلح و منافع ما گامي بردارند. اگر آمريكا و اسرائيل «لااله الاالله» بگويند ما قبول نداريم، چرا كه آنها مي خواهند سر ما كلاه بگذارند. آنها كه صحبت از صلح مي كنند مي خواهند منطقه را به جنگ بكشند. شما متوقعيد ما در مقابل آمريكا و اسرائيل و ديگر ابرقدرتها كه مي خواهند منطقه را ببلعند، بي تفاوت باشيم؟ نه ما به هيچ كدام از ابرقدرت ها و قدرت ها سر سازش نداريم، نه تحت سلطه آمريكا مي رويم و نه زير بار شوروي. ما مسلمانيم و مي خواهيم زندگي كنيم، ما مي خواهيم زندگي فقيرانه داشته باشيم، ولي آزاد و مستقل باشيم، ما اين پيشرفت و تمدني كه دستمان پيش اجانب دراز باشد را نمي خواهيم. ما تمدني را مي خواهيم كه بر پايه شرافت و انسانيت استوار باشد و بر اين پايه، صلح را حفظ نمايد. ابرقدرت ها مي خواهند انسانيت انسانها را تحت سلطه قرار دهند و ما و شما و هر مسلماني مكلف است در مقابل آنها بايستد و سازش نكند... مسئله اي را كه مي خواهم اكيدا به شما تذكر دهم اين است كه اين معنا كه «نمي شود با قدرت هاي بزرگ طرف شد» را از گوشهايتان بيرون كنيد. شما بخواهيد، مي توانيد زيرا پشتيبان شما خداست. اين زمزمه هايي را كه ابرقدرت ها به وسيله ايادي شان كرده اند كه تا متكي به يكي از دو قدرت نشويد نمي توانيد به زندگي خود ادامه دهيد، صددرصد غلط است. به روي پاي خود بايستيد و محكم و استوار با خدا باشيد و سعي كنيد تا قبل از هر پيشرفتي در انسانيت پيشرفت كنيد. در اين صورت، خداوند ما را ياري خواهد كرد تا بتوانيم استقلال و آزادي و اسلاممان را حفظ كنيم...» (4)
همانگونه كه در رهنمودهاي امام(ره) به سران حزب الله و جنبش امل مشاهده مي شود حضرت امام حدود 25 سال پيش با پيش بيني شرايط امروز خاورميانه و كشورهاي هم مرز با اسرائيل غاصب سخن مي گويند و ادامه اين موج را نيز در سرتاسر عالم اينگونه مي بينند:
«... معتقدين به اصول انقلاب اسلامي ما در سراسر جهان رو به فزوني نهاده است و ما اينها را سرمايه هاي بالقوه انقلاب خود تلقي مي كنيم و همه آنهايي كه با مركب خون طومار حمايت از ما را امضا مي كنند و با سر و جان دعوت انقلاب را لبيك مي گويند و به ياري خداوند كنترل همه جهان را به دست خواهند گرفت. امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استكبار و استضعاف و استكبار، و جنگ پابرهنه ها و مرفهين بي درد شروع شده است و من دست و بازوي همه عزيزاني كه در سراسر جهان كوله بار مبارزه بر دوش گرفته اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلاي عزت مسلمين را نموده اند مي بوسم، و سلام و درودهاي خالصانه خود را به همه غنچه هاي آزادي و كمال نثار مي كنم و به ملت عزيز و دلاور ايران هم عرض مي كنم. خداوند آثار و بركات معنويت شما را به جهان صادر نموده است و قلبها و چشمان پرفروغ شما كانون حمايت از محرومان شده است و شراره كينه انقلابي تان جهانخواران چپ و راست را به وحشت انداخته است...» (5)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1و2- صحيفه امام ج20 ص 485 3- صحيفه امام ج20 ص 486
4- صحيفه امام ج15 ص 40 5- صحيفه امام ج21 ص 85


 



سردار وحيدي: انقلاب مصر نقطه عطفي در روابط بين الملل است

وزير دفاع كشورمان انقلاب مصر را نقطه عطفي در روابط بين الملل دانست. سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در همايش تجليل از بازنشستگان نمونه نيروهاي مسلح، اظهار كرد: پيام اصلي انقلاب اسلامي ايران پيشرفت در جامعه است.
وي در ادامه افزود: دليل ماندگار شدن انقلاب اسلامي و قوي شدن روز به روز آن طي كردن مسير هجرت دائمي است.
وحيدي بيان كرد: انقلاب بزرگ جهان در حال شكل گرفتن است و امروز انقلاب اسلامي ايران پس از گذشت 32 سال به دليل متصل بودن به مكتب بي انتهاي الهي، قوي تر از سال هاي اوايل انقلاب است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به اين كه امروز جلوه هاي جديدي از انقلاب اسلامي در دنيا به وجود آمده است، بيان كرد: نهضت هايي كه هم اكنون در كشورهاي اسلامي شكل گرفته است ناشي از پيام هايي است كه انقلاب اسلامي 32 سال پيش عنوان كرده است. وحيدي خاطر نشان كرد: انقلاب مصر تنها تغيير يك رژيم نيست بلكه تغيير و نقطه عطفي در روابط بين المللي است و به همين دليل صهيونيست ها اظهار مي كنند كه در دروازه آتش قرار گرفته اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14