(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 30 بهمن 1389- شماره 19868

30 غيرنظامي در حمله ناتو به شمال شرق افغانستان جان باختند
130كشور جهان در سازمان ملل شهرك سازي رژيم صهيونيستي را محكوم كردند
رژيم آمريكايي بحرين در آستانه سقوط مردم : كمترين خواسته ما سرنگوني رژيم است
هشدار ميليون ها مصري در ميدان التحرير: اجازه نمي دهيم آمريكا انقلاب ما را مصادره كند
شاهزاده سعودي: اعتراضات مردمي به زودي عربستان را فرا مي گيرد
ارتش ليبي تظاهرات مردم را به خاك و خون كشيد
در مراسم تشييع پيكر سه شهيد نوارغزه هزاران فلسطيني خواستار انتقام از رژيم صهيونيستي شدند
در واكنش به تهديدات رژيم صهيونيستي: سيدحسن نصرالله: حمله كنيد، اسرائيل را تصرف مي كنيم
حمله به دفتر بارزاني در سليمانيه 5 كشته بر جاي گذاشت
اوباما خطاب به كارشناسان آمريكايي: دقيقاً بگوييد در خاورميانه چه مي گذرد؟



30 غيرنظامي در حمله ناتو به شمال شرق افغانستان جان باختند

نظاميان ناتو با حمله به شمال شرق افغانستان، دستكم 30 نفر از مردم اين كشور را قتل عام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي ناتو پنجشنبه با حمله به مناطقي از استان «كونار» واقع در شمال شرقي افغانستان، دستكم 30 نفر را كشتند. رسانه هاي آمريكايي با انتشار اين خبر افزودند، ناتو مدعي است در اين عمليات 30 مظنون را كشته است. گفتني است ناتو اغلب پس از انجام اين گونه عمليات، حتي پس از اثبات اين كه قربانيان غيرنظامي بودند، بر موضع اوليه خود مبني بر شبه نظامي بودن قربانيان، پافشاري مي كند.
از سوي ديگر، ديروز نيز يك عامل انتحاري با انفجار بمب همراه خود در استان «خوست»، هشت تن را كشت و بيش از 30 نفر را نيز راهي بيمارستان كرد. خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با انتشار اين خبر نوشت، طالبان مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت.


 



130كشور جهان در سازمان ملل شهرك سازي رژيم صهيونيستي را محكوم كردند

130كشور جهان از قطعنامه محكوميت شهرك سازي اسرائيل در شوراي امنيت حمايت كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، 130كشور عضو سازمان ملل از پيش نويس قطعنامه اي كه اسرائيل را به دليل ادامه شهرك سازي در كرانه باختري و قدس شرقي محكوم مي كند، حمايت كردند.
اين حمايت در شرايطي صورت مي گيرد كه آمريكا از كشورهاي عربي و اسلامي درخواست كننده اين قطعنامه خواسته بود تا مواضع خود را تغيير دهند و از محكوميت اسرائيل دست بردارند.
آمريكا در همين رابطه، به كشورهاي عربي پيشنهاد رشوه نيز داده بود، ولي اين كشورها اين درخواست را نپذيرفتند و همچنان بر محكوميت رژيم صهيونيستي به خاطر تداوم شهرك سازي اصرار ورزيدند.

 



7 شهيد و 230 مجروح در حمله وحشيانه ارتش به معترضان
رژيم آمريكايي بحرين در آستانه سقوط مردم : كمترين خواسته ما سرنگوني رژيم است

سرويس خارجي-
در جريان تظاهرات ضد دولتي مردم بحرين دست كم هفت نفر شهيد، 230 تن زخمي و ده ها معترض نيز ناپديد شدند.
دومينوي انقلاب هاي مردمي پس از زمين زدن ديكتاتورهاي تونس و مصر، هم اكنون به بحرين رسيده و رژيم «حمدبن عيسي آل خليفه» را در يك قدمي سقوط قرار داده است.
از اوايل هفته گذشته مردم بحرين به صورت پراكنده، تجمعاتي را در شهرهاي مختلف اين كشور عليه رژيم حاكم ترتيب دادند كه سرانجام پس از چند روز، معترضان با يكديگر هماهنگ شده و ميدان «لولو» (مرواريد) منامه را به مركز اصلي تظاهرات ضد دولتي تبديل كردند.مردمي كه شب پنجشنبه با برافراشتن چادر در ميدان لولو تحصن كرده بودند، اوايل صبح پنجشنبه با گاز اشك آور نيروهاي امنيتي بحرين غافلگير شدند. نظاميان رژيم منامه حدود ساعت سه بامداد با ده ها خودرو مجهز ارتش و آمبولانس در اطراف اين ميدان مستقر شده و ناگهان به سوي جمعيت آتش گشودند. در جريان اين حمله وحشيانه هفت تن شهيد و بيش از 230 نفر ديگر نيز زخمي شدند.
در مقابل، «شيخ خالد بن احمد آل خليفه» وزير خارجه بحرين در اقدامي تعجب برانگيز طي يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه «شليك گلوله و خشونت عليه معترضين لازم بوده است زيرا افزايش خشونت ها بحرين را به لبه نابودي سوق مي دهد».
شوراي همكاري خليج فارس نيز طي جلسه اي فوق العاده براي بررسي وضعيت كشورهاي منطقه، از اقدام دولت پادشاهي بحرين در سركوب معترضين حمايت كرد. اين شورا با اعلام حمايت از دولت منامه و هر دولت عربي ديگر در خليج فارس، تاكيد كرد كه امنيت بحرين و هر كشور عربي ديگر، مساوي امنيت همه كشورهاي عضو شوراي همكاري است. دولت عربستان نيز تمامي امكانات خود از جمله نيروهاي نظامي اش را در خدمت دولت منامه قرار داده تا معترضان را سركوب كند.
در پي اوج گرفتن ناآرامي ها، نمايندگان فراكسيون شيعيان پارلمان بحرين چندين بار تلاش كردند با مقامات ارشد دولتي اين كشور ارتباط برقرار كرده و درخواست هاي قانوني و مشروع معترضين را به آنان منتقل كنند، اما با مخالفت شديد رژيم حاكم با اجابت اين درخواست ها مواجه شدند.پس از اينكه اين نمايندگان كه همگي از «جمعيت وفاق ملي بحرين» هستند در مذاكرات خود با رژيم حاكم به بن بست رسيدند، به طور دسته جمعي استعفا داده و از پارلمان بحرين خارج شدند. «مطر مطر» نماينده مجلس بحرين با اشاره به اين استعفا به شبكه خبري العالم گفت كه هم اكنون پارلمان بحرين مشروعيت ندارد.
اين در حالي است كه برخي گزارش هاي رسيده از استعفاي چهار تن از وزيران دولت بحرين از جمله وزير بهداشت اين كشور در اعتراض به سركوب تظاهرات كنندگان توسط نيروهاي امنيتي خبر مي دهند.
از سوي ديگر «عبدالله الدرازي» رئيس سازمان حقوق بشر بحرين نيز اعلام كرد كه در اعتراض به خشونت هاي پليس و نيروهاي امنيتي بحرين عليه مردم در شهر منامه از سمت خود استعفا كرده است.روز گذشته مردم بحرين بار ديگر با شمار بيشتري در ميدان لولو و ديگر مراكز شهر منامه تجمع كرده و در مراسم تشييع و خاكسپاري شهداي پنجشنبه خونين، اعلام كردند كه به كمتر از سقوط دولت رضايت نخواهند داد. هزاران بحريني حاضر در اين مراسم، پرچم هاي سياهي را به نشانه عزاداري برافراشته و با جنايتكار خواندن مقامات حكومتي خواستار محاكمه آنها شدند.
«شيخ عيسي قاسم» رهبر شيعيان بحرين نيز در مراسم نمازجمعه ديروز با محكوميت شديد اقدام نيروهاي امنيتي اين كشور در حمله به جمعيت معترض در ميدان لولو، اين اقدام را مصداق بارز «قتل عام» دانست و اعلام كرد دولت درهاي هرگونه مذاكره اي را بسته است.وي كه در حضور هزاران نفر صحبت مي كرد، بر لزوم اصرار مردم در پيگيري خواسته هاي خود تأكيد كرد و افزود: «مردم براي رسيدن به حقوق خود بايد دولت را تحت فشار قرار دهند.»
يك عضو حزب الوفاق در پارلمان بحرين در واكنش به اظهارات رهبر شيعيان بحرين گفت: «اين سخنان مهر تائيدي بر تداوم اعتراضات خياباني مردم براي احقاق مطالبات خود خواهد بود.»
65 تا 70 درصد جمعيت 700 هزار نفري بحرين شيعه هستند اما با اين وجود، اقليت سني بر اين كشور حكومت مي كنند.
اما بيشتر از همه در اين ميان دولت آمريكا ابراز نگراني مي كند. مركز فرماندهي كل ناوگان پنجم آمريكا در بحرين قرار دارد كه به گفته معاون سابق رئيس استراتژي فرماندهي مركزي آمريكا ماموريتش تامين منافع آمريكا در خليج فارس و جلوگيري از بسته شدن تنگه هرمز است. بحرين همچنين يكي از مراكز استقرار موشك هاي پاتريوت آمريكاست.روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز با اشاره به اهميت بحرين براي آمريكا نوشت: «بحرين مقر ناوگان پنجم آمريكاست و سقوط دولت اين كشور مي تواند نظم استراتژيك در خاورميانه را به هم زده، به طور بالقوه نفوذ آمريكا را تضعيف و موقعيت ايران را تقويت كند.»

 



هشدار ميليون ها مصري در ميدان التحرير: اجازه نمي دهيم آمريكا انقلاب ما را مصادره كند

ميليونها مصري با تجمع در ميدان مركزي شهر قاهره (التحرير) بر دستيابي به خواسته هاي انقلابي خود تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، ائتلاف جوانان مصر، پيش تر تاكيد كرده بود، تاكنون از خواسته هاي مردم تنها دو خواسته از جمله سرنگوني «حسني مبارك» محقق شده است و بيشتر خواسته هاي آنها، هنوز بي پاسخ مانده و به همين سبب روز جمعه، تجمع ميليوني برگزار خواهد شد تا بر ادامه انقلاب تا دستيابي كامل به اهداف آن تاكيد شود.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، حدود دو ميليون تن از جوانان و مردم انقلابي مصر، تظاهرات روز جمعه را با نام «جمعه پيروزي» برگزار و تاكيد كردند كه اين تجمع ميليوني، علاوه بر جشن سرنگوني رئيس جمهور سابق مصر، به ارتش يادآوري مي كند كه آنها در حال حاضر به واسطه نيروي مردم حكومت مي كنند.
اين در حالي است كه از يك روز قبل از برگزاري تجمع ميليوني روز جمعه، ارتش تانكهاي خود را به سمت ميدان التحرير حركت داده و در اطراف آن و نقاط حساس پايتخت مستقر كرد. تظاهركنندگان به ارتش هشدار دادند انقلاب را به نفع آمريكا مصادره نكند.
با اين حال تجمع كنندگان در ميدان التحرير با سردادن شعارهايي، از ارتش مصر خواستند تا اصلاحات بيشتري در جهت خواسته هاي مردم انجام دهد.
نمازجمعه ميليوني در قاهره
ميليونها نفر از مردم مصر روز جمعه با تجمع در ميدان التحرير قاهره، مسجد قائد ابراهيم در اسكندريه و ساير مساجد شهرهاي بزرگ و كوچك، با خداي خود عهد بستند تا پيروزي كامل انقلاب و دستيابي به خواسته هاي خود به مبارزه ادامه دهند.
در قاهره نيز بيش از دو ميليون نفر مصري به امامت «شيخ يوسف القرضاوي» رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان و از شخصيت هاي برجسته مخالف رژيم مبارك، نمازجمعه را برگزار كردند.
القرضاوي كه در قطر زندگي مي كند روز پنجشنبه براي حضور در تجمع ميليوني وارد قاهره شد و مورد استقبال جوانان مصري قرار گرفت.
شيخ يوسف القرضاوي در خطبه هاي نمازجمعه ميليوني قاهره، پيروزي مردم مسلمان مصر بر رژيم طاغوتي و ديكتاتوري مبارك را متعلق به همه مسلمانان دانست.
وي با اشاره به تلاش هاي گسترده آمريكا و اروپا براي مصادره انقلاب مردم مصر، خطاب به تجمع كنندگان به ويژه جوانان تاكيد كرد: مبادا اجازه دهيد، برخي انقلاب شما را به نفع خود مصادره كنند.
اين شخصيت برجسته مسلمان با تقدير از نقش ارتش مصر، خواستار انتقال سريع قدرت به يك دولت غيرنظامي شد و گفت: از ارتش مي خواهيم، ما را از شر دولت كنوني (احمد شفيق) رها كند.
القرضاوي از مردم مصر به ويژه جوانان خواست تا پيروزي نهايي، صحنه را ترك نكنند تا تمام خواسته هايشان محقق شود.
خطيب نمازجمعه مصر با اشاره به رنج و ظلم مضاعف به مردم فلسطين از سوي رژيم مبارك متذكر شد: شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر، بايد با بازگشايي گذرگاه رفح به محاصره مردم غزه پايان دهد.
نظاميان مصر در خط آمريكا
شوراي عالي نيروهاي مسلح كه پس از سرنگوني رژيم مبارك زمام امور كشور مصر را در دست دارد، اگرچه تحت فشار مردم به اصلاحاتي دست زده است، اما همچنان خط مشي مبارك را در پيروي از سياستهاي آمريكا و اسرائيل دنبال مي كند و خود را متعهد به رعايت معاهده هاي بين المللي و پيمان كمپ ديويد مي داند.
اين شورا در تازه ترين اقدام خود، براي محافظت بيشتر از خط لوله انتقال گاز مصر به رژيم صهيونيستي در شمال صحراي سينا اعلام كرد از نيروهاي نظامي بيشتري استفاده خواهد كرد.
اين خط لوله، بخش مهمي از گاز مورد نياز رژيم صهيونيستي را تامين مي كند و در بحبوحه قيام مردمي مصر به دلايل نامعلومي منفجر و ارسال گاز به اسرائيل قطع شده بود.
به گزارش فارس به نقل از رويتر، يك مقام امنيتي رژيم صهيونيستي نيز گفت: اسرائيل موافقت خود را با افزايش تعداد نيروهاي نظامي ارتش مصر براي محافظت از اين خط لوله و جلوگيري از عمليات احتمالي براي انفجار مجدد آن اعلام كرده است.به گفته آگاهان سياسي منطقه خاورميانه، اين براي نخستين بار در طول سه دهه گذشته است كه اسرائيل به ارتش مصر اجازه مي دهد تا 800 سرباز خود را در صحراي سينا و در مجاورت مرزهاي فلسطين اشغالي مستقر كند.
بازداشت عوامل فساد
در همين حال منابع قضايي مصر اعلام كردند كه حكم بازداشت «حبيب العادلي» وزير كشور سابق، «احمد المغربي» وزير مسكن سابق و «زهير جرانه»، وزير گردشگري سابق به مدت 15 روز براي انجام تحقيقات در خصوص اتهام هاي وارده مبتني بر فساد اين افراد صادر شده است.اين حكم، «احمد عز» دبير سابق حزب ملي دموكرات (حزب مبارك) را نيز شامل شده است.
همچنين «طارق البشري» رئيس كميته اصلاح قانون اساسي تعهد كرد كه اين اصلاحات، برگزاري انتخابات شفاف و سالم را نيز دربر گيرد.
از سوي ديگر، شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر اعلام كرد كه هرگز قصد معرفي نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري آينده را ندارد.

 



شاهزاده سعودي: اعتراضات مردمي به زودي عربستان را فرا مي گيرد

يك عضو ارشد خاندان سلطنتي آل سعود، بر انجام اصلاحات ضروري براي مقابله با ناآرامي هاي احتمالي در عربستان تاكيد كرد.
شاهزاده «طلال بن عبدالعزيز» در گفت وگو با شبكه «بي بي سي» گفت: اگر اصلاحات صورت نگيرد، عربستان مي تواند كشور بعدي باشد كه قيام هاي عمومي آن را در مي نوردد.
وي كه برادر ناتني پادشاه عربستان است، تنها فردي است كه خواستار اصلاحات شده است و هشدار داد كه اگر اصلاحات لازم در اين كشور انجام نشود، ممكن است، موج اعتراضات مردمي در منطقه به عربستان نيز برسد.
اين شاهزاده عربستاني كه رياست جنبش «شاهزادگان آزاد» را پيش از اين در كارنامه سياسي خود دارد، پسر هجدهم «عبدالعزيز بن سعود» و برادر ناتني «عبدالله» شاه كنوني عربستان محسوب مي شود.
شاهزاده طلال هشدار داد: اگر مشكلاتي كه در عربستان وجود دارد، حل نشود، آنچه در كشورهاي عربي مانند مصر، تونس، بحرين و... اتفاق افتاد، ممكن است در عربستان نيز روي دهد.
وي شاه عربستان را تنها فردي دانست كه مي تواند اصلاحات مورد لزوم در كشور براي اعطاي اختيارات بيشتر به مجلس شورا، برگزاري انتخابات و رعايت حقوق بشر و حقوق زنان را انجام دهد.
اين در حالي است كه در پي قيام هاي اخير در تونس، مصر، بحرين، اردن و چند كشور ديگر، تلاش ها، براي ممانعت از حركت هاي اعتراض آميز در عربستان افزايش يافته است.
همچنين هفته گذشته نيز يك گروه از انديشمندان ميانه رو و فعالان عربستاني، خواستار تاسيس نخستين حزب سياسي تحت عنوان «حزب امت اسلامي» شده اند.

 



ارتش ليبي تظاهرات مردم را به خاك و خون كشيد

سرويس خارجي-
در ادامه تظاهرات مردمي عليه رژيم هاي حاكم در برخي از كشورهاي عربي، تظاهرات مخالفان رژيم ليبي در شهرهاي مختلف اين كشور به خاك و خون كشيده شد.
تظاهرات مخالفان حكومت معمر قذافي رهبر ليبي در شهرهاي مختلف همچنان ادامه دارد و رسانه ها از كشته شدن دست كم 24 نفر در اين درگيري ها خبر دادند.
ديده بان حقوق بشر همچنين تعداد زخمي هاي اين درگيري ها را ده ها زخمي اعلام كرد.
علاوه بر نيروهاي امنيتي، اوباش مزدور آفريقايي رژيم قذافي، بي رحمانه به مردم حمله مي كنند و در شهرهاي بنغازي، البيضاء، درنه و اجدابيا از گلوله جنگي استفاده كرده و كشتار به راه انداخته اند.
فعالان سياسي مخالف رژيم قذافي روز پنج شنبه 17 فوريه را روز خشم اعلام و در بيشتر شهرهاي اين كشور تظاهرات به راه انداختند كه با يورش پليس و نيروهاي امنيتي به خاك و خون كشيده شد.
منابع موثق در شبكه خبري الجزيره اعلام كردند كه اوباشي كه از مهاجران آفريقايي هستند كشتار واقعي به راه انداخته و بي رحمانه به مردم حمله مي كنند.
شاهدان به الجزيره گفتند كه رژيم قذافي چندين دستگاه اتوبوس از افراد مسلح به مسلسل، باتوم و شمشير براي حمله به تظاهر كنندگان از خارج شهر بنغازي وارد اين شهر كرده است.
«احمد الحسين» يكي از شاهدان درگيري هاي روز پنج شنبه گفت: 25 تا 35 جسد و بيش از 200 مجروح را در بيمارستان شهر البيضا مشاهده كرده است.
موج تظاهرات مردمي در ليبي كه خواستار سرنگوني رژيم قذافي هستند بيشتر شهرهاي اين كشور را فرا گرفته است.
تظاهركنندگان از ابتدا براي آزادي و حقوق بيشتر شعار مي دادند ولي در پي خشونت و قساوت نيروهاي امنيتي و اوباش سقف مطالبات خود را افزايش دادند و خواستار سرنگوني رژيم شدند.
قذافي بيش از 40 سال است كه بر ليبي حكومت مي كند و اقداماتي كه در اين مدت در اين كشور انجام داده فضايي از تنش و نارضايتي در مردم ايجاد كرده كه مردم خواستار سرنگوني وي شده اند.
اين در حالي است كه وي اعلام كرده بود كه در تظاهرات روز خشم شركت مي كند و به خواسته هاي معترضان گوش خواهد كرد ولي سركوب وحشيانه تظاهرات و به خاك و خون كشيده شدن اين اعتراضات خواسته مردم براي سرنگوني وي را جدي تر كرد.
همچنين در يمن نيز تظاهرات گسترده مردمي همچنان ادامه دارد.
در هفتمين روز تظاهرات در روز پنج شنبه در جنوب اين كشور بيش از سه هزار نفر در شهر ساحلي عدن تظاهرات كردند و در اين تظاهرات چهار تن كشته و ده ها تن ديگر زخمي شدند.
در صنعا پايتخت يمن نيز اراذل و اوباش «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور يمن با استفاده از باتوم و خنجر به تظاهركنندگان حمله كردند كه در اين درگيري 40 تن زخمي شدند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه از خشونت ها و سركوب هاي پليس يمن و اراذل و اوباش هراسي ندارند و تا سرنگوني علي عبدالله صالح دست از تظاهرات نخواهند كشيد.
روز گذشته نيز هزاران نفر از مخالفان دولت در شهر تعز دومين شهر بزرگ يمن تظاهرات كردند.
از تونس نيز خبر مي رسد كه زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس به دليل سكته مغزي به كما رفته است.
يكي از نزديكان خانواده وي در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر گفت، بن علي در بيمارستاني در جده به سر مي برد و به دليل سكته مغزي در شرايط خطرناكي قرار دارد.
مردم مراكش نيز اعلام كردند كه فردا در اعتراض به سياست هاي نظام حاكم تظاهرات برگزار خواهند كرد.
اين تظاهرات از سوي گروه هاي مخالف يك وظيفه مبارزاتي خوانده شد.

 



در مراسم تشييع پيكر سه شهيد نوارغزه هزاران فلسطيني خواستار انتقام از رژيم صهيونيستي شدند

هزاران نفر از فلسطينيان ساكن غزه با تشييع پيكر سه شهيد، خواستار انتقام گرفتن خون شهداي فلسطيني از رژيم صهيونيستي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، هزاران نفر از اهالي شمال نوارغزه در مراسم تشييع پيكر سه شهيد فلسطيني با سر دادن شعارهاي ضد اسرائيلي، خواستار انتقام از رژيم صهيونيستي شدند.
شركت كنندگان در اين مراسم از گروه هاي مقاومت فلسطيني به ويژه رزمندگان مقاومت خواستند تا گرفتن انتقام خون اين شهدا از پاي ننشينند و رژيم صهيونيستي را مجازات كنند.
فلسطيني هاي شركت كننده در مراسم تشييع شهداي فلسطيني همچنين خواستار ادامه راه مقاومت براي دستيابي به همه حقوق فلسطينيان شدند.
در اين مراسم رزمندگان فلسطيني با شليك گلوله هاي هوايي، خواسته هاي شركت كنندگان فلسطيني را تاييد مي كردند.
گفتني است «جهاد فتحي» 20 ساله، «طلعت راوغ» 25 ساله و «اشرف اقطيفان» 29 ساله روز پنج شنبه در حالي كه مشغول صيادي بودند، بر اثر گلوله مستقيم نظاميان رژيم صهيونيستي هدف قرار گرفته به شهادت رسيدند.
از سوي ديگر، صدها جوان فلسطيني اهل شهر رام الله در كرانه باختري عليه تشكيلات خودگردان فلسطين راهپيمايي گسترده اي به راه انداختند و اقدامات تشكيلات در اختلاف انداختن ميان فلسطيني ها را محكوم كردند.در اين راهپيمايي كه به رغم محدوديت هاي امنيتي از سوي نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين برگزار شد، تجمع كنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آن نوشته شده بود، «اراده ملت ها تغيير را مي سازد»، «مردم خواستار پايان دادن به اختلافات هستند» و «مردم خواستار پايان اشغالگري هستند».قطع مذاكره با اسرائيل، بازگشت آوارگان به موطن مادري خود، فلسطيني آزاد و پايان دادن به شكاف ميان نوار غزه و كرانه باختري، از جمله درخواست هاي جوانان شركت كننده در راهپيمايي پنج شنبه در شهر رام الله بود.
اين در حالي است كه «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اظهار داشت، در صورتي كه جنبش حماس در انتخابات پارلماني و رياست حكومت خودگردان شركت نكند، انتخابات برگزار نخواهد شد.
وي افزود: برگزاري اين انتخابات تنها در كرانه باختري، غيرقابل قبول است و بدون غزه و قدس شرقي نمي توان انتخابات برگزار كرد.
در همين رابطه، «سامي ابوزهري» سخنگوي حماس گفت، اين سخنان عباس با توجه به اظهارات چند روز گذشته وي مبني بربرگزاري انتخابات در هر شرايطي، بيانگر شكست وي است.
ساير رويدادها
¤ روزنامه جروزالم پست از تشكيل يك فرماندهي جديد در ارتش رژيم صهيونيستي براي مقابله با تظاهرات ها در كرانه باختري همانند مصر و تونس خبر داد.
¤ موسسه الاقصي اقدام گروه هاي صهيونيستي در انتشار تصوير مسجد الاقصي كه در آن پرچم رژيم صهيونيستي در بالاي گنبد قبه الصخره به اهتزار درآمده، را به شدت محكوم كرد.
¤ رهبران دو حزب جمهوري خواه و دموكرات آمريكا در مجلس نمايندگان اين كشور خواستار استفاده دولت آمريكا از حق وتو براي نجات اسرائيل از وضعيت پيش آمده در برابر كشورهاي عربي و اسلامي شدند.
¤ وزير دادگستري اردن، رژيم صهيونيستي را يك رژيم تروريستي و دشمن توصيف كرد.
¤ شماري از موسسات و هيئت هاي حقوقي اروپا در نظر دارند اولين كنفرانس بين المللي مربوط به بررسي حقوق اسراي فلسطيني را در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار كنند.

 



در واكنش به تهديدات رژيم صهيونيستي: سيدحسن نصرالله: حمله كنيد، اسرائيل را تصرف مي كنيم

سرويس خارجي-
دبيركل حزب الله لبنان گفت: در صورت حمله جديد رژيم صهيونيستي به لبنان سرزمين هاي اشغالي به تصرف رزمندگان مقاومت درخواهد آمد.
سيدحسن نصرالله در سخنراني خود به مناسبت سالروز شهادت سرداران شهيد مقاومت خطاب به رزمندگان تاكيد كرد، آماده روزي باشيد كه اگر جنگي بر لبنان تحميل شود شايد فرماندهان مقاومت از شما بخواهند كه بر مناطق جليل (فلسطين اشغالي) مسلط شده و آنجا را به تصرف خود درآوريد.
دبيركل حزب الله گفت، 20 سال پيش كسي از مقامات رژيم صهيونيستي باور نمي كرد كه حزب الله و مقاومت بتواند جنوب لبنان را از اسرائيل پس بگيرد و بزرگترين دستاورد مقاومت اين است كه امكان اشغال لبنان توسط رژيم صهيونيستي را سخت كرده و امروز بحث جدي صهيونيست ها اين است كه آيا مقاومت مي تواند منطقه الجليل را به تصرف خود درآورد.
وي افزود: فرمانده جديد يگان ارتش رژيم صهيونيستي براي اطمينان بر اين امر دست به كار شده و به همراه «ايهود باراك» وزير جنگ اين رژيم منطقه مرزي با لبنان را مورد بازديد قرار داده است.
نصرالله همچنين اظهار داشت: وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز تاكيد كرده است كه منطقه در مقابل چشمان ما در حال تغيير است «وگابي اشكنازي» رئيس سابق ستاد مشترك ارتش اسرائيل نيز اعتراف كرده كه ميدان هاي جنگ گسترش يافته است.
دبيركل حزب الله گفت: مقامات رژيم صهيونيستي اخيرا بارها در سخنان خود به حمله مجدد به لبنان اشاره داشته اند ولي به آنها مي گوييم كه در صورت گستاخي جديد سرزمين هاي اشغالي به تصرف رزمندگان حزب الله درخواهند آمد.
نصرالله خطاب به مقامات اسرائيلي تاكيد كرد: تحول در مصر و سقوط «حسني مبارك» براي شما درس عبرت باشد كه روزي خواهد رسيد و تمام پايگاه هاي صهيونيستي از كشورهاي منطقه برچيده خواهد شد.
دبيركل حزب الله تصريح كرد: بيشترين ضرر كننده از تحولات كنوني در منطقه آمريكا و رژيم صهيونيستي هستند.
از سوي ديگر «ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان در واكنش به تهديدهاي رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به لبنان تاكيد كرد: ارتش، مردم و مقاومت براي مقابله با هرگونه تجاوز اسرائيل آماده هستند.
وي افزود: سخنان اخير وزير جنگ رژيم صهيونيستي براي حمله به لبنان، تنها در چارچوب افزايش سطح قدرت روحي سربازان اسرائيلي و حمايت از رئيس جديد ستاد مشترك ارتش اسرائيل است.
سليمان گفت: چنانچه باراك مي پندارد كه مي تواند نسبت به شرايط كنوني لبنان و روند تشكيل دولت سوءاستفاده كند و با توجه به اين شرايط حمله جديدي را آغاز كند، بايد بداند كه اين اقدام به مثابه حماقتي است كه به خود اسرائيل بازمي گردد.
رئيس جمهور لبنان افزود: وحدت و همبستگي مردم لبنان و دوري گزيدن از منافع شخصي بسيار مهم است، بايد با همكاري يكديگر از موانع عبور كرده و دولتي تشكيل دهيم تا در برابر چالش ها آماده باشيم.

 



حمله به دفتر بارزاني در سليمانيه 5 كشته بر جاي گذاشت

حمله افراد معترض در سليمانيه عراق به دفتر مسعود بارزاني، پنج كشته و 40 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، صدها تن از افراد معترض پنجشنبه به دفتر حزب «دموكرات كردستان عراق» كه تحت رهبري بارزاني قرار دارد، حمله كردند. در پي اين حمله، نيروهاي محافظ دفتر دست به شليك گلوله زدند، كه پنج كشته و 40 زخمي برجاي گذاشت. معترضان معتقدند كه حكومت خودمختار كردستان عراق تحت رهبري بارزاني، به فساد آلوده است و آنها سياست هاي اين حكومت را نيز محكوم مي كنند.
از سوي ديگر، صدها تن در منطقه «البدير»، واقع در 55 كيلومتري جنوب ديوانيه، در اعتراض به شرايط معيشتي خود، تظاهرات كردند. شهرهاي كوت و كركوك و بصره نيز پنجشنبه شاهد تظاهرات مردم بود. بيشتر اين اعتراضات متوجه مسائل معيشتي، كمبود مواد غذايي و قطع شدن پي در پي برق است. «نوري مالكي» نخست وزير عراق از شهروندان كشورش خواست شرايط را درك كنند و در ارائه خدمات رساني به كمك دولت بشتابند.

 



اوباما خطاب به كارشناسان آمريكايي: دقيقاً بگوييد در خاورميانه چه مي گذرد؟

سرويس خارجي-
رئيس جمهور آمريكا از مشاوران خود خواست تا گزارش سري و دقيق در مورد قيام هاي جهان عرب تهيه كنند.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در شماره روز پنج شنبه خود نوشت: باراك اوباما به مشاوران خود دستور داد گزارشي در مورد قيام هاي مردمي در جهان عرب تهيه كنند.
اين روزنامه افزود: اوباما از مدت ها پيش در مورد آشوب هاي احتمالي در جهان عرب ابراز نگراني كرده بود و از مشاوران خود خواسته بود در مورد اوضاع خاورميانه تحقيق كنند و نتيجه تحقيقات را به وي ارائه دهند.
نيويورك تايمز تصريح كرد، دولت آمريكا نتيجه اين تحقيقات را مخفي نگه داشته بود تا مبادا افشاي آن باعث شود هم پيمانان عرب به كاخ سفيد فشار وارد بياورند.
مسئولان آمريكايي از بيان جزئيات در مورد كشورهايي كه در معرض قيام هاي مردمي هستند خودداري كردند، ولي يكي از اين مسئولان گفت، در اين گزارش به اوضاع چهار كشور اردن، مصر، بحرين و يمن پرداخته شده است.
برخي مسئولان آمريكايي به روزنامه نيويورك تايمز گفتند، آمريكا در نزديكي خود به مصر و ديگر كشورهاي منطقه در روزهاي پاياني حكومت هايشان دچار مشكل شده بود و اين مشكل به دليل ناتواني در ايجاد توازن ميان منافع استراتژيك آمريكا و تحقق خواسته هاي دموكراتيك تظاهر كنندگان بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14