(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 21 اسفند 1389- شماره 19885

آذين بندي اصفهان براي ميزباني 4 ميليون مسافر نوروزي
ايران در كيهان
راه آهن ساري- رشت با مشاركت چيني ها احداث مي شود
انجام نخستين عمل جراحي قلب باز در كاشان
نمايشگاه خودروهاي قديمي كلاسيك در قائم شهر
مديرعامل آبفاي روستايي استان كرمانشاه:هدفمند شدن يارانه ها،آبرساني به روستاها راتسريع مي كند
دادستان تبريز خبرداد رهاسازي 230 هزار متر از اراضي ملي
برگزاري جشنواره نماز و نيايش به روايت دوربين در استان مركزي
كلنگ ز ني عمليات اجرايي محور چهار خطه اليگودرز - خمين



آذين بندي اصفهان براي ميزباني 4 ميليون مسافر نوروزي

گزارش از: محمد شاه علي
خبرنگار كيهان در اصفهان
اصفهان- خبرنگاركيهان:
ميراث فرهنگ بي بديل و دست ساز مردم خوش ذوق و هنرمند اصفهاني با قدمتي بيش از هزاران سال كه با طبيعت زيباي اين شهر درهم آميخته، شهرت جهاني را براي آن به دنبال داشته است. همين امر سبب شده هرساله در ايام نوروز، هموطنان و مردم ساير استان هاي ايران براي ديدن و استفاده كردن از اين فضاهاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي به اصفهان سفر كنند و از تسهيلات سفر كه توسط ستاد نوروزي به ويژه شهرداري تدارك ديده شده است به نحو شايسته و مطلوب بهره ببرند.
جانشين ستاد تسهيلات سفر شهر اصفهان با بيان اينكه بسته هاي اسكان مسافران و گردشگران در خارج از شهر و در مجاورت پليس راه منتهي به اصفهان توسط ستاد هدايت به مسافران نوروزي اصفهان اهدا مي شود از تشكيل ستاد نوروز سال90 در اصفهان خبر داد و گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده در نوروز90 رفاه شهروندان اصفهاني در كنار ارائه خدمات به مسافران مورد توجه قرار مي گيرد تا اصفهاني هاي ميهمان نواز بهتر بتوانند سفره ميزباني خود را پهن كنند.
با اين مقدمه كوتاه بايد گفت: اصفهان از گذشته هاي دور به لقب «نصف جهان» در ايران و جهان شهره بوده است. وجود بيش از 7 هزار اثر تاريخي با قدمت صدها و هزاران سال در كنار مناطق بكر طبيعي مي تواند دليل مناسبي براي اعطاي اين عنوان از ديد جهانيان به اين خطه ارزشمند از سرزمين ايران اسلامي باشد.
آثار تاريخي و تنوع بي نظير صنايع دستي كه از قرن ها پيش در نقاط مختلف شهر اصفهان نسل به نسل منتقل شده و امروز به عنوان ميراثي گرانبها در اختيار ما قرارگرفته اصفهان را به موزه اي بي بديل هنري، تاريخي و طبيعي تبديل كرده كه بازديد از آن آرزوي هر گردشگر داخلي و خارجي است.
قدمت تاريخي و معماري ارزشمند بناهاي تاريخي اصفهان امروز سبب شده كه برخي از آنها همچون چهارباغ، ميدان امام (نقش جهان)، باغ چهلستون و يا باغ فين كاشان در فهرست آثار سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) يا ثبت شود و يا در حين به ثبت رسيدن باشد.
ميدان امام خميني(ره) (نقش جهان) ميدان بزرگ مستطيل شكلي كه در هسته مركزي شهر اصفهان قرار گرفته است به وسيله بناهايي از دوره صفوي محصور شده است. اگرچه نقش جهان پيشينه اي كهن تر از دوران صفوي دارد ولي ميدان نقش جهان به شكل امروزي كه در دوره سلطنت شاه عباس صفوي پايه گذاري شده است.
در گذشته اين ميدان جايگاه برگزاري آيين هاي گوناگون و بازي چوگان بوده است كه آثار اين بازي قديمي و بومي ايراني هنوز به چشم مي آيد سنگ دروازه هاي آن پابرجاست. اين ميدان زيبا نمايانگر سياست، اقتصاد، علم و دين به شمار مي آيد.
بناهاي تاريخي موجود درميدان نقش جهان شامل مسجد امام، مسجد شيخ لطف الله، سردر قيصريه و عالي قاپو است. علاوه براين بناها بالغ بر 200حجره دو طبقه دراطراف ميدان واقع شده است كه جايگاه عرضه صنايع دستي و سوغات اصفهان به ويژه گز شيرين و خوش طعم اين ديار است.
ازجمله بناهاي تحسين برانگيز اين مجموعه تاريخي و زيبا بايد به مسجد امام اشاره كرد كه روزها و ماه ها وقت لازم است تا معماري ارزشمند آن را با تفحص به نظاره بنشينيد زيرگنبد اين مسجد صدا با اكو همراه مي شود كه در گذشته هاي دور كه از تكنولوژي صوت خبري نبوده است، مردم صداي گوينده را دراين محل به خوبي شنود مي كردند و امروز هر گردشگري به اين مسجد پا مي گذارد براي يك بار هم كه شده صداي خود را امتحان مي كند و چندين بار آن را مي شنود.
مسجد شيخ لطف ا... يكي ديگر از زيباترين آثار تاريخي اصفهان است كه هر تماشاكننده اي را خيره و به اظهار تحسين وا مي دارد. اين مسجد دو گنبد از كاشي كاري بسيار نفيسي درزمينه لاجوردي برخوردار است.
عمارت عالي قاپو در چند طبقه بنا شده كه از ستون هاي قطور چوبي برخوردار است. اين عمارت داراي عجايب معماري است كه توسط شيخ بهايي طراحي و معماري گشته است و روزي آب حوض آن از سرچشمه هاي كوه صفه تغذيه مي شده است. اين عمارت عجيب و تحسين برانگيز به گونه اي است كه هر گردشگر را مجذوب خود مي كند به گونه اي كه در سفراخير رئيس جمهور تركيه به اصفهان، آن را شاهكار معماري درجهان ياد كرد وعكس هاي يادگاري درآن گرفت.
سردر قيصريه در ضلع شمالي ميدان امام كه حكايت گر نماد اقتصادي اين مجموعه به شمار مي آيد روزي با نقوش نقش آفرين خود حكايت از جنب و جوش فعالان اقتصادي دربازار بزرگ اصفهان را بدنبال داشت. زدن طبل ونقاره علاوه بر اعلام ساعات معنوي طلوع و عشاء، ساعت كار را به مردم گوشزد مي كرده است. دربازار قيصريه مملو از صنايع دست ساز هنرمندان اصفهاني قراردارد كه هر ساله مهمانان نوروزي زيادي را به خود معطوف مي كند.
مسجد جامع اصفهان ديگر بناي با ارزش و ديدني اصفهان به شمار مي آيد. اين مجموعه تشكيل شده از آثار هنري دوره هاي پس از اسلام است كه يادگارهايي از معماران را در دل خود جاي داده است كه بخشي از آن تحولات معماري دوره هاي اسلامي تاريخي ايران را درمدت هزار سال نشان مي دهد. از جمله ديدني هاي اين مسجد چهار ايوان بودن آن است كه هريك به نامي لقب گرفته و محراب الجايتو كه دراين مسجد قرارگرفته يكي از شاهكارهاي تحولات معماري دوره هاي اسلامي تاريخ ايران است كه هنر گچبري آن را نشان مي دهند.
درمجاورت ميدان امام، باغ زيباي چهلستون قرارگرفته كه اين باغ مصفا با هوايي لطيف هرگردشگر را به سوي خود فرامي خواند. معماري ساختمان اين باغ درمقابل استخر آبي به گونه اي قرارگرفته كه عكس 20ستون اصلي اين بناي تاريخي درداخل استخر آن را به چهلستون معروف كرده است. از ديگر ديدني هاي اين مجموعه ، ساختمان هاي قديمي از جمله موزه طبيعي، تالار اشرف است كه دربين باغ چهلستون و ميدان امام واقع شده است.
درمجاورت ميدان امام نيز امامزاده احمد (ع) يكي از احقاد امام محمدباقر(ع) و فرزند سلطان علي (مشهد اردهال) واقع شده است كه بناي قديمي اين مزار بسيار ديدني است. تزئينات اين بنا عبارت از كاشي كاري هايي است كه قسمت اعظم آن مربوط به زمان شاه سلطان حسين صفوي است و بقيه كاشي ها را در زمان ناصرالدين شاه قاجار با
گچ بري هاي رنگي پوشانده اند. تاريخ سال مزار 1115 هجري قمري برابر با 1703 ميلادي بوده و ضريح چوبي آن در زمان قاجار ساخته شده است. كتيبه سردر صحن امامزاده احمد(ع) به خط ثلث با كاشي سفيد معرق به زمينه لاجوردي است كه خطاط آن علي نقي امامي است.
در ضلع شمالي صحن اين امامزاده، ايواني با گچ بري بسيار زيبا و ارزشمند قرار دارد كه سه سنگ قبر نقيس بزرگ وجود دارد كه متعلق به عزيز السلطنه خواهر ناصرالدين شاه همدم السطنه دختر اميركبير، صادم الدوله و نيز دختر الله ورديخوان سازنده سي و سه پل مي باشد.
از ديگر نقاط ديدني اصفهان بايد به آتشكده ها و كليساهاي متعدد اين شهر اشاره كرد. آتشكده ها و كليساهاي تاريخي زيادي نيز به عنوان مراكز عبادي ساير اديان از جمله جاذبه هاي تاريخي اصفهان است. كليساي ها كوپ و وانك بسيار معروفند.
هاكوپ نخستين كليسايي است كه ارامنه در جلفاي اصفهان بنا كرده اند ولي مشهورترين كليساي تاريخي جلفا از نظر معماري و تزئينات نقاشي، كليساي سن سور است كه به كليساي وانك شهرت دارد و به سال 1065 ميلادي بنا شده است.
مهم ترين كليساي تاريخي جلفا از دوره شاه عباس اول نيز كليساي مشهور بيدخم يا بيت اللحم است كه در ميدان جلفا و در مجاورت كليساي مريم واقع شده است و از جمله ديدني هاي اصفهان به شمار مي آيد.
آتشگاه كوه سنگي نيز از كهن ترين ميراث اصفهان است كه هم اكنون بقاياي بناي آن در كوه آتشگاه و در ارتقاع 1680 متر به چشم مي آيد. اين آتشكده بالاتر از بناي منارجنبان به گونه اي قرار گرفته كه هر سال در ايام نوروز، بخش عظيمي از گردشگران را در دل خود و طبيعت دامن آن جان مي دهد.
كوه آتشگاه اصفهان كه در حاشيه جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته چشم اندازي زيبا به فضاي پارك ناژوان داده است. پارك ناژوان كه امروز باغ پرندگان را در هواي مصفاي خود جاي داده است در ايام نوروز از استقبال بي نظير گردشگران برخوردار است تا در مركز ريه شهر اصفهان اوقاتي را همراه با طبيعت زاينده رود و باغات در كنار زيباترين پرندگان جهان سپري كنند و از موزه پروانه ها نيز ديدن كنند. آنچه در طبيعت بكر و دست نخورده اين منطقه مورد توجه گردشگران است عبور زاينده رود از دل اين پارك و باغات و كوچه هاي پس كوچه باغي است كه بيننده را به ياد گذشته هاي دور مي اندازد.
عمارت هشت بهشت يكي ديگر از عمارت هاي تاريخي شهر اصفهان است كه نمونه اي از كاخ هاي آخرين سلاطين دوره صفوي است كه در نوع خود بي نظير و يكي از عجايب معماري به شمار مي آيد. گردشگران چهارباغ امروز كاملا بر اين كاخ مسلط هستند و با حركت جديد شهرداري در بازسازي ضلع شرقي چهارباغ مي توانند از فضاي دلنشين، معطر و پارك مصفاي آن بهره كافي را ببرند.
مناره ها و گنبدهاي نيلگون سر به فلك كشيده اصفهان از ديگر نقاط ديدني اين شهر عجايب است. علاوه بر منارجنبان كه در حاشيه شهر واقع شده است، مناره باغ قوشخانه، چهل دختر در خيابان كمال، ساربان، زيار و سين بينندگان زيادي در اين ايام دارند.
مدرسه چهارباغ (مدرسه امام جعفر صادق(ع)) در حاشيه هتل عباسي و در مجاورت خيابان معروف چهارباغ، صدر، نيم آور و چهارباغ خواجو از ديگر نقاطي است كه در ايام نوروز مورد تردد بي شمار گردشگران است.
پل هاي سي و سه پل، خواجو، مارنان پل جنوبي، جوق شا نيز در برنامه بازديد گردشگران است كه شهرداري اصفهان با برپايي تورهاي گردشگري رفاه مسافران را براي بازديد فراهم مي سازد.
خانه هاي عباسي، وثيق انصاري و صدها خانه تاريخي ديگر امروز در اصفهان بازسازي شده اند كه در طول سال به ويژه ايام نوروز پذيراي مسافران نوروزي حتي براي اسكان هستند.
باغ گل ها، مجموعه فرهنگي طبيعي ناژوان و صفه، باغ غدير، كانون اخترشناسي اديب، فرهنگسراهاي متعدد اصفهان، شهر اسباب بازي ها، گورستان تخت فولاد، ارگ شيخ بهايي، كبوتر خانه هاي متعدد، بازارها و تيمچه ها، سراي ملك التجار و مجموعه فرهنگي علي قلي آقا و موزه حمام آن از ديگر نقاطي است كه گردشگران بي شماري را به خود معطوف مي كند.
هر ساله شهرداري اصفهان براي رفاه مسافران نوروزي تسهيلاتي را فراهم مي سازد تا آنان با رضايتمندي كامل و اوقات خوش اين خطه زيبا و در عين حال تاريخي را ترك كنند كه در نوع خود اگر نگوييم بي نظير بلكه كم نظير است.
امسال با توجه به مركزيت اصفهان در دل كشور و همجواري اين استان با 8استان كشور و همچنين با هدفمند شدن يارانه ها، بسياري از هموطنان كشورمان ترجيح مي دهند تا از خطه هميشه زاينده رود بازديد كنند چرا كه صرفه اقتصادي در بنزين و نرخ پايين خدمات دارد.
اسكان تقريبا رايگان در 4 پارك قلمستان، فدك،استقلال و باغ غدير از مزاياي مهم گردشگري در اصفهان در ايام نوروز است.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان و جانشين ستاد تسهيلات سفر نوروزي در خصوص رويكرد اين ستاد به مهمانان نوروزي گفت: براساس رويكرد اتخاذ شده ستادهاي موجود در شهر خدمات را به صورت عام ارائه مي كنند تا شهروندان و مسافران بتوانند از اين خدمات بهره ببرند.
مهندس محسن رنجبر افزود: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده در نوروز90 بي نظمي در شهر كاهش خواهد يافت. براي اسكان مسافران اولويت اول استفاده از فضاهايي چون هتل ها و مهمان پذيرها و مسافرخانه هاست كه براي مسافران سرمايه گذاري كرده اند و پس از تكميل ظرفيت اين مراكز از ظرفيت 8هزار كلاس مدرسه دولتي و غيرانتفاعي، مساجد، حسينيه ها و بقاع و نيز ساختمان هاي اداري استفاده خواهيم كرد و پس از آن به سراغ چادر خواهيم رفت.
وي با بيان اينكه رويكرد مديريت شهر اصفهان در درازمدت حذف چادرخواب ها است، به احداث كمپينگ هاي مسافرتي در شهر اصفهان اشاره كرد و افزود: ضرورت دارد ارگان هاي مسئول با شهرداري اصفهان همكاري كنند تا زمينه احداث كمپينگ فراهم شود.
رنجبر با اشاره به ظرفيت 40هزار نفري كليه هتل ها و مهمان پذيرها در اصفهان گفت: با توجه به آمار حضور 150 هزار نفر مسافر خواب در يك شب، فضاهاي موجود پاسخگو نيست و علي رغم ميل باطني مجبور هستيم براي اسكان مسافران از چادر خواب در محل هاي امنيتي چهارگانه استفاده كنيم.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان با اشاره به اينكه در نوروز90 زمينه هاي لازم براي اسكان مسافران در خارج از شهر فراهم مي شود تا از ترافيك در شهر جلوگيري شود، گفت: زماني كه مسافران از چهار ورودي شهر وارد و به پليس راه مي رسند ستاد هدايت، اطلاعات لازم را به صورت پيام كوتاه در اختيار آنان قرار مي دهند و با ارائه بسته هاي اسكان شامل سي دي و كاتالوگ شهر كليه اطلاعات مورد نياز داده مي شود تا مسافران با خيال راحت به كميته اسكان مستقر در ستاد هدايت راهنمايي شوند و از محل هاي تعيين شده براي اسكان بهره ببرند.
وي از استقرار كيوسك هاي اطلاع رساني در ميادين و ورودي هاي شهر خبر داد و افزود: نقشه شهر در اختيار مسافران قرار مي گيرد ومسافران با كليه برنامه هاي مختلف آشنا مي شوند.
رنجبر با بيان اينكه پيش بيني مي شود امسال بالغ بر 4ميليون نفر به اصفهان سفر كنند، گفت: برنامه هاي ويژه اي در نوروز 90 در فضاهاي عمومي و كمپ ها، پارك ها و حاشيه و در خانه تدارك ديده شده است و به اجرا درمي آيد.
وي با اعلام اينكه با كليد بدستان امسال برخورد قانوني خواهد شد، گفت 200 واحد مشاوره و املاك براي ارائه منزل استيجاري به مسافران آماده هستند تا 10 هزار منزل استيجاري را در زمينه اسكان به مسافران راهنمايي كنند.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان از رنگ آميزي، گل كاري و آذين بندي شهر اصفهان خبرداد و گفت: اصفهان زيبا به شكلي متفاوت تر از سال هاي گذشته زيباتر شده تا آماده پذيرايي از مسافران خود باشد.
وي سرويس دهي رايگان به مسافران، ايجاد نانوايي هاي سيار و ثابت، امداد و خدمات پزشكي را از ديگر برنامه هاي اين ستاد برشمرد.

 



ايران در كيهان

بازديد دانشجويان دهلراني از منطقه عملياتي شرهاني
دهلران-خبرنگار كيهان: دانشجويان مركز علمي كاربردي شهرستان دهلران در راستاي ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و تجديد بيعت با آنان در قالب كاروان راهيان نور از منطقه عملياتي شرهاني بازديد كردند. رضا اسدي سرپرست مركز علمي كاربردي دهلران هدف از برگزاري اين اردوي زيارتي را تجديد ميثاق با شهدا و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت به نسل جوان عنوان كرد.
كمك به خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد
برازجان-خبرنگار كيهان: مسئول كميته امداد امام خميني(ره) برازجان گفت: اين كميته طي 11 ماه گذشته 34 ميليارد و 500 ميليون و 766 هزار ريال به خانواده هاي تحت پوشش خود كمك كرده است.
سيداكبر عدناني ا فزود: كميته امداد مبلغ 7 ميليارد و 805 ميليون و 260 هزار ريال تاكنون به هموطنان عزيز وام پرداخت كرده است.
آغاز اردوي راهيان نور هنرمندان بسيجي يزد
يزد-خبرنگار كيهان: مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان يزد گفت: اردوهاي راهيان نور هنرمندان بسيجي استان يزد از هفته اول اسفندماه آغاز شده و تا پايان فروردين ماه 90 ادامه دارد.
«يدالله راحمي» مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان يزد با بيان اين مطلب كه در نظر داريم تا اين سفرها به صورت خانوادگي انجام پذيرد درخصوص تاثيرات اين سفر بر روي شركت كنندگان گفت: هنرمندان با يك نگاه خاص به اين سفر اعزام مي شوند.
وي ادامه داد: هنرمندان با ثبت خاطرات خود در زمينه هاي هنري مي توانند آثاري خلق كنند و هم مي توانند در برنامه هاي آينده شان در دفاع مقدس و خاطرات سفر، الهام بگيرند.
آشنايي با رنج محرومان
سنندج-خبرنگار كيهان: استاندار كردستان در ديدار با كاركنان كميته امداد امام خميني گفت: هرچه مديران بيشتر با مشكلات، دردها و كم وكسري هاي مردم آشنا شوند زمينه رفع اين مشكلات بيشتر و بهتر فراهم خواهد شد، اما متاسفانه در بعضي موارد كج سليقگي برخي از مديران ادارات، مانع تحقق طرح هاي محروميت زدايي و خدمت رساني سريع به مردم مي شود.
علي رضا شهبازي افزود: بايد ارگان هاي مختلف از كميته امداد حمايت كنند تا در دستيابي اصل محروميت زدايي و ريشه كن كردن محروميت در جامعه نقش بيشتري داشته باشد.
تجليل از واقف برگزيده
بيرجند-خبرنگار كيهان: در مراسم اختتاميه جشنواره وقف چشمه جوشان، از 25 تن از واقفين برگزيده اين جشنواره تجليل به عمل آمد.
همچنين در اين مراسم از 30 نفر هميار وقف كه شامل خادمان، هيات امنا و واقفين برتر استان خراسان جنوبي بودند تقدير شد.
آموزشيار نهضت سوادآموزي
¤مدير نهضت سوادآموزي استان خراسان جنوبي در نشست ستاد راهبردي اين استان از نياز استان خراسان جنوبي به 200 آموزشيار جديد خبر داد و گفت: با توجه به كاهش آموزشيار نيازمند جذب 200 آموزشيار جديد در اين استان هستيم.
همايش سردفترداران
¤در همايش دو روزه سردفترداران سراسر كشور كه در استان خراسان جنوبي برگزار شد رئيس كانون سردفترداران كشور گفت: از ابتداي سال آينده امضاي الكترونيك در تمام دفاتر اسناد رسمي خراسان جنوبي مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنين تمام دفاتر اسناد رسمي به دستگاه كارت خوان مجهز مي شوند.
اردوي راهيان نور
قزوين-خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه ناحيه قزوين گفت: يكي از برنامه هايي كه در پايان سال و شروع سال جديد صورت مي گيرد، برگزاري اردوي راهيان نور است كه امسال 6 هزار نفر از شهرستان قزوين به مناطق جنوب كشور اعزام مي شوند.
وي اضافه كرد: از ابتداي سال برنامه سفر به مناطق جنگي كشور وجود دارد كه در تابستان به دليل گرمي مناطق جنوب، اردوي كاروان راهيان نور به منطقه غرب كشور صورت مي گيرد.
شناسنامه دار شدن فرش هاي استان گلستان
گرگان- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان بازرگاني استان گلستان، شناسنامه دار شدن فرش ها را از برنامه هاي اين سازمان اعلام كرد و گفت: در تلاش هستيم تا فرش استان داراي شناسنامه و با برند استان گلستان عرضه شود.
تارعلي كهنسال در جلسه كميته فرش استان گلستان افزود: هم اكنون حدود 70 هزار نفر در استان به بافت فرش دستباف اعم از قالي، قاليچه و گليم مشغول هستند.
وي با بيان اينكه سالانه حدود 20 تا 30 هزارمترمربع فرش در استان بافته و بيش از 6 هزار مترمربع آن به خارج صادر مي شود، تصريح كرد: با هدف آموزش صحيح بافت فرش از سال 84 تاكنون، 162 دوره بهبافي در استان برگزار و 6 هزار و 579 نفر اين دوره ها را گذرانده اند.
بهره برداري از 6 طرح توليدي و خدماتي
¤ 6 طرح توليدي خدماتي با اعتباري بالغ بر 585 ميليون ريال براي مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) بندر گز به بهره برداري رسيد. گفتني است 135 ميليون ريال مبلغ مزبور از محل مشاركت هاي مردمي تأمين شده است.
13 هزار حامي مهرورز
¤ معاون حمايت و سلامت خانواده استان گلستان گفت: 13 هزار و 872 حامي مهرورز و نيكوكار سرپرستي از فرزندان معنوي گلستان را برعهده دارند.
آقايي وفايي افزود: از اين تعداد، 5 هزار حامي گرگاني و 5400 حامي تهراني و 372 حامي خارج از استان سرپرستي اين ايتام را عهده دار هستند.
وي خاطرنشان كرد: از ابتداي سال جاري تا پايان بهمن ماه حاميان خير و نيكوكار 2 ميليارد تومان به حساب ايتام واريز كرده اند.
كلاله رتبه نخست جمع آوري زكات
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: شهرستان كلاله در سال جاري با جمع آوري 7 ميليارد و 650 ميليون ريال زكات، رتبه اول شهرستان هاي استان گلستان را به خود اختصاص داد.
آخوند «امان دوردي كوچك نژاد» مسئول اجرايي ستاد زكات شهرستان كلاله نيز گفت: از مجموع زكات جمع آوري شده 70 درصد در تأمين مسكن، درمان و جهيزيه خانواده هاي نيازمند هزينه شده است.
وي افزود: 30 درصد نيز در امور عام المنفعه نظير كمك به احداث خانه عالم، زينبيه، حسينيه و مراكز درماني بهداشتي هزينه شده است.
توزيع 30 هزار اصله درخت
جزيره قشم- خبرنگار كيهان: در اولين روز از هفته منابع طبيعي و روز درختكاري بيش از 30 هزار اصله نهال آكاسياي چتري و نهال هاي گوناگون ديگر در جزيره قشم توزيع شد.
رئيس منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان قشم گفت؛ به علت خشكسالي و كم آبي در جزيره قشم گونه هاي درختي در قالب بومي

 



راه آهن ساري- رشت با مشاركت چيني ها احداث مي شود

ساري- خبرنگاركيهان:
معاون امور عمراني استانداري مازندران، هزينه اجراي كامل پروژه احداث راه آهن ساري- رشت را 7 هزار و500 ميليارد ريال پيش بيني كرد.
سيدعيسي هاشمي در نشست مشترك با سرمايه گذاران چيني اين پروژه گفت: ايجاد خط ريلي يكي از پايه هاي توسعه در هر كشور است كه با اجرايي شدن خط راه آهن ساري- رشت و اتصال خط ريلي آن به اردبيل و از شرق به مشهد، حمل بار ومسافر از اين طريق رونق خاصي مي گيرد.
وي ضمن اشاره به اين مطلب كه با توسعه خط ريلي در استان ارتباط با كشورهاي حاشيه- درياي مازندران دوچندان خواهدشد، ادامه داد: از 365 كيلومتر طول پروژه ساري- رشت، 265 كيلومتر آن در حوزه مازندران قرار دارد.
هاشمي با بيان اينكه شركت مشاوره «مترا» در ايران مسير اين پروژه را پس از بررسي مشخص كرده است، اظهارداشت: اين مسير در جلسات مختلف كارشناسي مورد تاييد وزارت راه و ترابري قرار گرفت.
معاون امور عمراني استاندار ميزان هزينه اجراي كامل اين طرح را 7 هزار و 500 ميليارد ريال پيش بيني كرد و خاطرنشان ساخت: اين شركت چيني خواستار طراحي، اجرا و نظارت كامل اين طرح است.
گفتني است ساخت خط ريلي ساري- رشت از مصوبات دور اول سفر هيئت دولت به استان است كه با ورود و بازديد يك گروه چيني، مورد بررسي قرارگرفت.

 



انجام نخستين عمل جراحي قلب باز در كاشان

كاشان- خبرنگاركيهان:
نخستين عمل جراحي قلب باز در مركز تخصصي درماني قلب امام علي(ع) در بيمارستان شهيد بهشتي كاشان با موفقيت انجام شد.
در اين عمل جراحي بيمار65 ساله اي به نام عفيفه محمدي كه به تنگي بيش از 80درصد هر سه عروق كرونر مبتلا بود، تحت عمل جراحي قلب باز قرارگرفت.
در اين روش از وريد ساق پا و شريان پستاني داخلي چپ جهت باي پس عروق كرونر استفاده و سه پيوند (گرافت) انجام شد.
اين عمل توسط تيم پزشكي جراحي قلب به سرپرستي دكتر برديا نعمتي، فوق تخصص جراحي قلب و تيم بيهوشي قلب به سرپرستي دكتر معروفي به مدت 6ساعت انجام گرفت.
جراحي اين بيمار به دليل تنگي عروق كاروتيد، داشتن سابقه فشار خون بالا، ابتلا به ديابت و ناراحتي هاي شديد ريوي، بسيار پرخطر تشخيص داده شده بود كه پس از عمل و طي كردن 4ساعت بيهوشي، اكنون حال عمومي بيمار خوب است.

 



نمايشگاه خودروهاي قديمي كلاسيك در قائم شهر

قائم شهر-خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در استان مازندران نمايشگاه خودروهاي قديمي كلاسيك در قائم شهر برپا شد.
در اين نمايشگاه كه به صورت خودجوش و با مشاركت صاحبان خودروهاي قديمي برپا شد بيش از 50 خودروي قديمي متعلق به شركت هاي معتبر خودروسازي جهان با بيش از نيم قرن قدمت در محل پارك سراج قائم شهر به معرض تماشا گذاشته شده است.
معرفي و شناساندن هويت خودروها همراه با فرآيند پيشرفت ها و فرآيند توليد خودروهاي قديم تا جديد با فناوري هاي نوين از اهداف برپا كنندگان نمايشگاه بوده كه با استقبال علاقه مندان به صنعت خودرو روبرو شده است.

 



مديرعامل آبفاي روستايي استان كرمانشاه: هدفمند شدن يارانه ها، آبرساني به روستاها را تسريع مي كند

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، آبرساني به روستاها را تسريع مي كند.
مديرعامل شركت آبفاي روستايي استان كرمانشاه به خبرنگار كيهان گفت: در حال حاضر 340 روستاي تحت پوشش استان داراي تاسيسات آبرساني فرسوده هستند كه با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و تخصيص اعتبار مناسب، اين شبكه ها مرمت واصلاح خواهند شد.
مهندس مسلم پورنصرت در ادامه با بيان اينكه هم اكنون 83 درصد جمعيت روستايي استان كرمانشاه در روستاهاي داراي تاسيسات آبرساني تحت پوشش اين شركت هستند گفت: برنامه اي در دست تدوين است كه روند آبرساني به روستاهاي سطح استان تسريع شود.
وي از مشكلات اين شركت را تامين آب احشام توسط مشتركان از طريق تاسيسات آبرساني شركت عنوان كرد و گفت: بايد توسط دستگاه هاي متولي منابع جايگزيني براي تامين آب احشام تعريف شود.

 



دادستان تبريز خبرداد رهاسازي 230 هزار متر از اراضي ملي

تبريز- خبرنگار كيهان:
230 هزار مترمربع از اراضي ملي، با اقدامات قضايي و قانوني، دوباره در اختيار دولت قرار گرفت.
دادستان تبريز، در نشست «بررسي حفاظت از كاربري اراضي كشاورزي آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق» گفت: ارزش اين مقدار زمين 67 ميليارد ريال است و شخص دادستان، پرونده هاي تصرفات اراضي استان را تا رسيدن به مرحله صدور حكم نهايي، دنبال و پيگيري مي كند.
موسي خليل اللهي تاكيد كرد: با هركس كه كاربري اراضي كشاورزي را تغيير دهد، برخورد جدي و شديد قانوني از سوي مراجع قضايي به عمل خواهد آمد.
وي خواستار اطلاع رساني دقيق جهاد كشاورزي، منابع طبيعي، مسكن و شهرسازي و آب منطقه اي به روستاييان و مراحل بعدي امور، به منظور افزايش سطح آگاهي ها براي اجتناب از سودجويان شد. وي هشدار داد: در مواردي كه تغيير كاربري اراضي كشاورزي به صورت غيرمجاز صورت گرفته باشد، ضمن قلع و قمع و حذف بناها، افراد متخلف به جريمه اي معادل 3 برابر قيمت زمين محكوم مي شوند و علاوه بر آن، تغيير كاربري هاي موردنظر نيز لغو خواهند شد.
دادستان تبريز همچنين از صدور كارت ضابطان قضايي براي فعالان مبارزه با تصرفات اراضي كشاورزي جهاد كشاورزي استان در آينده نزديك خبرداد.

 



برگزاري جشنواره نماز و نيايش به روايت دوربين در استان مركزي

اراك- خبرنگاركيهان:
جشنواره استاني «نماز و نيايش به روايت دوربين» بعد از چهار روز در اراك پايان يافت.
سعيد عبدالحميدي، مدير انجمن سينماي جوانان اراك در اين باره گفت: اين جشنواره در استان هاي مركزي و قم در بخش هاي فيلم كوتاه، عكس و فيلم نامه با محورهاي نگاه ژرف، عميق و هنرمندانه به نماز و نيايش برگزار شد.
وي گفت: اين جشنواره در استان مركزي در بخش فيلم كوتاه برگزار شد كه طي اين مدت 70 فيلم كوتاه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اراك به نمايش درآمد. وي افزود: مراسم تقدير از برگزيدگان اين جشنواره در بخش فيلم كوتاه، عكس و فيلمنامه در قم برگزار شد.

 



كلنگ ز ني عمليات اجرايي محور چهار خطه اليگودرز - خمين

اليگودرز - خبرنگار كيهان:
با حضور جمعي از مسئولان، كلنگ عمليات اجرايي چهارخطه محور اليگودرز به خمين به زمين زده شد.
با تخصيص اعتباري بالغ بر يك ميليارد تومان از سوي وزارت راه و ترابري ، پس از انجام كلنگ زني، عمليات اجرايي اين محور آغاز شده است.
بنا به برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است اين پروژه به دليل حساسيت موقعيتي، با نظارت دقيق در موعد تعريف شده نيز به پايان برسد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14