(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390- شماره 19912

دادستان امارات دستگيري 5 فعال سياسي را تاييد كرد
مجلس شيعيان در عربستان تشكيل مي شود
شوراي ملي انتقالي ليبي: مذاكره بي فايده است تا سقوط قذافي مي جنگيم
اعلام آمادگي انقلابيون يمن براي تصرف مراكز حساس دولتي
افشاي فرماندهي موساد در سركوب شيعيان بحرين
تظاهرات در آلمان، فرانسه و سوئيس براي تعطيلي نيروگاه هاي هسته اي
9 1 كشته و 33 مجروح در دو انفجار كراچي
تظاهركنندگان مصري : پيمان كمپ ديويد را لغو كنيد
طرح جديد پنتاگون براي حضور طولاني مدت در عراق
روزنامه نگاران سوري : بشار اسد بهاي ايستادگي مقابل آمريكا و اسرائيل را مي پردازد
موج خيزش اسلامي به موريتاني رسيد مردم : رژيم حاكم بايد سرنگون شود



دادستان امارات دستگيري 5 فعال سياسي را تاييد كرد

دادستان امارات دستگيري پنج فعال سياسي و وبلاگ نويس همزمان با آغاز خيزش هاي اسلامي در منطقه را پس از سكوت طولاني مدت تاييد كرد.
به گزارش خبرگزاري امارات (وام) «سالم سعيد كبيش» دادستان كل امارات اعلام كرد: تحقيق درباره اين گروه كه قوانين اين كشور را زير پا گذاشته اند، از سوي دستگاه قضايي امارات آغاز شده است.براساس اين گزارش، «احمد منصور علي عبدالله» العبد الشحي، ناصر احمد خلقان بن غيث، فهدسالم محمد سالم دلكك، حسن علي آل خميس و احمد عبدالخالق از جمله برجسته ترين فعالان سياسي و مخالفان اماراتي به شمار مي روند كه مدتي قبل از سوي نيروهاي امنيتي امارات به اتهام برهم زدن امنيت ملي، شبانه بازداشت شده بودند.

 



مجلس شيعيان در عربستان تشكيل مي شود

صدها تن از علما و فرهيختگان شيعه عربستان به برگزاري نشستي بر ضرورت تشكيل مجلس شيعيان در اين كشور تاكيد كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «اشاره»، صدها تن از علما و نويسندگان عربستاني در جلسه اي كه هفته گذشته در اين كشور برگزار شد تشكيل مجلس شيعيان را براي بررسي مسائل و امور ساكنان شيعي ضروري دانستند.
اين جلسه كه با حضور صدها نفر از علما، نويسندگان و روزنامه نگاران شيعه شهرهاي مدينه منوره، الاحساء، دمام، خبر، جده، القطيف برگزار شد، بي توجهي به گفت وگو ميان شيعيان در عربستان از مشكلات اساسي و موانع فراروي شيعيان عنوان شد.
اين در حالي است كه در صورت تشكيل چنين مجلسي، شيعيان عربستان به صورت منسجم تري در ايفاي نقش خود در آينده حضور خواهند داشت.

 



شوراي ملي انتقالي ليبي: مذاكره بي فايده است تا سقوط قذافي مي جنگيم

يك عضو شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد كه جنگ عليه «معمر قذافي» تا سقوط وي ادامه مي يابد و مذاكره با وي بي فايده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عمر الحريري» گفت: جنگ عليه قذافي تا سقوط وي ادامه خواهد داشت. الحريري كه از جمله افسران مجري انقلاب 1969 بوده و هم اكنون عضو شوراي ملي انتقالي ليبي است، افزود: طي روزهاي آينده به ياري خداوند جشن شادي و پيروزي را در طرابلس برگزار خواهيم كرد. الحريري در گفت وگو با فارس، همچنين گفت: كمك هاي مادي و معنوي كشورهاي خارجي كم است، ما مي خواهيم در اين شرايط حساس به مردم ليبي كمك كنند.
الحريري از كشورهاي اسلامي در جهان خواست شوراي انتقالي ليبي را همچون قطر به رسميت بشناسند. شوراي ملي انتقالي ليبي 27 فوريه (7 اسفند) در شهر «بنغازي» تاسيس شده است. رهبري اين شورا در دست «مصطفي عبدالجليل» قرار دارد كه سال ها رياست دستگاه قضايي قذافي را برعهده داشت.
در همين حال، «عبدالحكيم الزيداني» يك فعال سياسي ليبيايي به شبكه «العالم» گفت: نشانه هاي فروپاشي رژيم قذافي كم كم در حال نمايان شدن است. وي حملات ناتو به منطقه «باب العزيزيه» طرابلس را بي اهميت دانست و گفت: اين منطقه پناهگاه هاي عميقي دارد و احتمالا حملات هوايي تاثيري نداشته باشد و ممكن است كه قذافي در اين مكان اصلا حضور نداشته باشد.
اين فعال سياسي افزود: قذافي همواره همانند گذشته از رسانه ها استفاده مي كند تا نشان دهد كه در مقر خود در منطقه باب العزيزيه حضور دارد.
جنگنده هاي ناتو يكشنبه شب دفتر قذافي در باب العزيزيه را هدف قرار دادند.در پي اين حمله، مقامات وابسته به ديكتاتور ليبي اين اقدام ناتو را نقض قطعنامه 1973 شوراي امنيت سازمان ملل دانستند.
در مصراته نيروهاي قذافي از حومه اين شهر عقب نشستند هرچند از دور آن را با توپخانه هدف قرار مي دهند. نيروهاي قذافي در شهر الزينان واقع در غرب ليبي، متحمل شكست سختي شدند. به گزارش شبكه الجزيره، انقلابيون ليبيايي در حومه اين شهر به نيروهاي قذافي حمله كردند و 50 نفر از آنها را كشتند و تسليحات آنها را به غنيمت گرفتند.
ساير رويدادها
¤وزير خارجه آلمان از قذافي خواست به كشتار ملت ليبي پايان دهد.
¤وزير خارجه انگليس با همتاي آمريكايي خود در واشنگتن ديدار و در مورد ليبي، با وي گفت وگو كرد.
¤باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا و رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، طي يك گفت وگوي تلفني، تاكيد كردند كه قذافي بايد براي هميشه از قدرت كناره گيري و ليبي را ترك كند.
¤لس آنجلس تايمز طي تحليلي اعلام كرد، ليبي اكنون سه مدعي دارد؛ قذافي، انقلابيون و كشورهاي غربي.

 



اعلام آمادگي انقلابيون يمن براي تصرف مراكز حساس دولتي

سرويس خارجي ــ
انقلابيون يمني با اعلام اينكه صبرشان ديگر تمام شده است حمله به مقرهاي دولتي براي سرنگوني رژيم حاكم را آغاز كردند.
حزب تجمع براي اصلاح يمن، اخوان المسلمين و ديگر احزاب مخالف به همراه مردم اين كشور خود را براي افزايش دامنه درگيري با رژيم علي عبدالله صالح آماده كرده اند.
انقلابيون با تجمع در ميادين شهر صنعا اعلام كردند كه ساعت صفر براي سرنگوني رژيم حاكم فرا رسيده است و ديگر زمان براي اتلاف وقت گذشته است و بايد هرچه سريع تر انقلابيون زمام امور را به دست گيرند. انقلابيون كه جوانان نيز بخش قابل توجهي از آنان را تشكيل مي دادند در اين تجمع گسترده و فراخوان براي تصرف مقرهاي امنيتي دولتي همچنين اظهار داشتند رژيم علي عبدالله صالح مشروعيت خود را از دست داده و سقوط آن با تصرف مؤسسات و بازپس گرفتن آن از دست دولت اعلام خواهد شد.
مخالفان يمن درباره توطئه هايي كه رژيم حاكم با برخي همپيمانان حوزه خليج فارس طراحي كرده است هشدار داده و از جوانان خواستند هر چه سريع تر زمام امور رابه دست گيرند تا فرصت را از كساني كه مي خواهند انقلاب يمن را به نفع خود مصادره كنند بگيرند.
اين در حالي است كه تظاهرات مردم، دانشجويان و اقشار مختلف جامعه در استان هاي مختلف يمن همچنان ادامه دارد و تظاهركنندگان تلاش هاي مداخله جويانه شوراي همكاري خليج فارس را محكوم كردند.
تظاهركنندگان شعارهايي عليه كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس مي دادند و دخالت اين كشورها را تلاشي براي به شكست كشاندن انقلاب مردمي يمن توصيف مي كردند.مردم تأكيد كردند كه اعتراضات تا سرنگوني رژيم ادامه خواهد داشت و هرگونه توافق با رژيم مردود است.
تظاهركنندگان همچنين اعلام كردند كه بازگشت به گذشته وجود ندارد و تنها خواسته آنها سقوط ديكتاتور است.گفتني است مخالفان حكومت علي عبدالله صالح پس از برگزاري نشست هاي متعدد شوراي همكاري خليج فارس طرح اين شورا براي انتقال قدرت در يمن طي 30 روز را پذيرفته بودند. ليكن تحركات مشكوك و نگران كننده رژيم علي عبدالله صالح باعث شد كه انقلابيون اين طرح را توطئه اي براي به شكست كشاندن انقلاب قلمداد كنند و با شدت هر چه بيشتر جلوي اين توطئه را بگيرند.
در همين رابطه رژيم يمن پايگاه هوايي الديلمي در صنعا را از تمام جنگنده ها خالي كرده است و تمام اين جنگنده ها به استان هاي جنوبي و شرقي يمن انتقال داده شده است.
اين اقدامات نظامي در حالي صورت مي گيرد كه علي عبدالله صالح به تمامي نيروهاي امنيتي و نظامي دستور آماده باش كامل داده است.به نظر مي رسد عبدالله صالح در نظر دارد تا كشور را به نوعي جنگ داخلي مشغول كند و خود را از فشارهاي مردمي و بين المللي براي كناره گيري از قدرت رها كند.
همچنين او در نظر دارد با مسلح كردن نيروهاي طرفدار خود و درگير كردن ارتش شرايطي به وجود آورد كه همچنان بر مسند قدرت تكيه زند و از شكاف به وجود آمده در كشور به نفع خويش بهره برداري كند. پرسش تحليلگران اين است كه آيا ديكتاتور يمن مي تواند با اين ترفندها خود را از اين وضع نجات دهد؟


 



تازه ترين سند ويكي ليكس
 افشاي فرماندهي موساد در سركوب شيعيان بحرين

سرويس خارجي-
همكاري خاندان آل خليفه با موساد براي سركوب شيعيان در بحرين فاش شد.
افشاي اطلاعات به دست آمده از اسناد ويكي ليكس نشان داد كه حكومت آل خليفه در بحرين برنامه گسترده اي را با همكاري عوامل جاسوسي موساد براي سركوب شيعيان اين كشور تدارك ديده است.
اين اسناد همچنين ثابت كرد كه مقامات آل خليفه روابط محرمانه خود با مقامات رژيم صهيونيستي را از چند سال پيش آغاز كرده و مسئول هماهنگ كردن اين روابط سفير آمريكا در منامه بوده است. براساس همين روابط محرمانه و همكاري دو طرف بود كه رژيم آل خليفه از سال 2005 به كليه دستگاه هاي حكومتي خود دستور داد كه رژيم اسرائيل را دشمن به حساب نياورند و از پيشنهاد تشكيل دو دولت طرفداري كنند.
پادشاه بحرين همچنين به رسانه هاي داخلي اعلام كرد كه در مقالات و گزارش هاي خود به اسرائيل به عنوان دشمن نپردازند و از انتشار مقالات ضد صهيونيستي خودداري كنند.
پادشاه بحرين همچنين از آمريكا و اسرائيل دستور گرفته بود كه مبارزه همه جانبه اي را عليه شيعيان اين كشور آغاز كند و متقابلا از سني ها حمايت كند.
در همين رابطه رژيم بحرين در تلاش است با رو در رو قرار دادن طوايف سني در مقابل شيعه، جايگاه شيعيان اين كشور را تضعيف كند. قرارداد همكاري آل خليفه با موساد در سال 2005 امضاء شده و خبر آن اخيرا منتشر شده است.
اين در حالي است كه به موازات اعمال فشار و سركوب هرچه بيشتر شيعيان در كشور در جريان خيزش مردمي اخير، انقلابيون بحريني به خاندان آل خليفه هشدار دادند كه صبر مردم لبريز شده و اگر به مطالبات آنها رسيدگي نشود خيابان هاي اين كشور را صحنه جنگ و درگيري خواهند كرد.
انقلابيون بحريني به رژيم آل خليفه هشدار دادند كه صبر مردم لبريز شده و هيچ تضميني وجود ندارد تا اعتراض هاي مردم براي تحقق مطالباتشان به صورت مسالمت آميز ادامه يابد.
«ابراهيم زين الدين» از فعالان سياسي بحريني در اين باره گفت، سياست هاي سركوبگرانه رژيم بحرين و حضور اشغالگران و مشاركت آنان در قتل عام مردم معترض موجب شده است كه بحران بحرين ادامه يابد و مسئوليت اين وضعيت متشنج و خطرناك آل خليفه و آل سعود هستند.
وي تاكيد كرد، مردم بحرين تا تحقق همه مطالباتشان خيابان ها را ترك نخواهند كرد و ادامه اين وضعيت به درگيري هاي شديد خياباني و جنگ داخلي منجر خواهد شد.
طلاب بحرين نيز با محكوم كردن جنايات آل خليفه و آل سعود اعلام كردند كه رژيم بحرين و آل سعود بايد پاسخگوي سركوب تظاهرات مسالمت آميز مردم بحرين و كشتار مردم بي دفاع اين كشور باشند.
اين طلاب مطالبات مردم را مشروع و قانوني دانسته و تاكيد كردند، آل خليفه همه حقوق قانوني مردم بحرين از جمله حق انتخاب و تعيين سرنوشت خود را ناديده گرفته است و مردم بحرين امنيت ندارند و جان و مال آنان در خطر است.«سعيد شهابي» دبيركل جنبش احرار بحرين نيز با تاكيد بر اينكه دوره حاكميت آل خليفه در اين كشور به پايان رسيده و حمايت هاي نظامي، مالي و رسانه اي آمريكا و عربستان سعودي مانع حذف اين خاندان از صحنه سياسي بحرين نمي شود گفت، پيروزي ملت بحرين نزديك است.
وي اظهار داشت، رژيم آل خليفه سال ها مطالبات مردم را ناديده گرفته و تعامل با اين رژيم كه همواره درصدد تحميل سياست هايش بر مردم بوده غيرممكن است.
همچنين حوزه علميه كربلا در واكنش به هتك حرمت مقدسات و تخريب مداوم مساجد در بحرين توسط نظاميان رژيم آل خليفه و آل سعود تحصن اعتراض آميز برگزار كرد.
طلاب علوم ديني مسجد جامع امام موسي كاظم(ع) كربلا با شركت در اين تجمع حمايت خود را از قيام مردمي بحرين اعلام و هتك حرمت مقدسات را محكوم كردند.اين محكوميت ها در حالي صورت مي گيرد كه رژيم آل خليفه همچنان به سياست سركوب ارعاب، تهديد و ضرب و شتم مخالفان ادامه مي دهد و در تازه ترين جنايات اين رژيم نسبت به مخالفان ده ها ورزشكار شيعه را دستگير كرده است. انجمن حقوق بشر جوانان بحرين در اين باره اعلام كرد، باشگاه هايي كه عموما متعلق به شيعيان است به مدت دو سال از شركت در ليگ فوتبال محروم و 20 هزار دلار جريمه شده اند.
حكومت آل خليفه همچنين براي دومين ماه متوالي شيعيان بحرين را از دريافت يارانه محروم كرده است.
از سوي ديگر، مدير اجرايي ائتلاف بين المللي پيگرد جنايتكاران جنگي با اشاره به ادامه تلاش ها براي شكايت قضايي از مسئولان بحريني و سعودي از لغو سفرهاي اروپايي مسئولان بحريني از ترس پيگرد و بازداشت خبر داد.
«لويي ديپ» گفت، آنچه در بحرين روي مي دهد جنايت هاي ضد بشري است.
وي از سكوت جوامع عربي در قبال رويدادهاي بحرين انتقاد كرد و گفت، رژيم سعودي در تلاش براي به شكست كشاندن انقلاب هاي عربي است مدير اجرايي ائتلاف بين المللي پيگرد جنايتكاران جنگي همچنين اعلام كرد كه گروهي از وكلاي بين المللي در حال انجام فعاليت هايي براي شكايت از مسئولان بحريني و سعودي به دادگاه بين المللي كيفري هستند. در آلمان نيز هزاران نفر از مردم برلين با برگزاري تظاهراتي از قيام مردمي بحرين حمايت كردند.

 



تظاهرات در آلمان، فرانسه و سوئيس براي تعطيلي نيروگاه هاي هسته اي

ده ها هزار نفر از مردم آلمان ، فرانسه و سوئيس با برپايي تظاهرات سراسري به سياست هاي هسته اي دولتشان اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، بيش از 120 هزار نفر از مردم سرتاسر آلمان با برگزاري تظاهرات از دولت «آنگلا مركل»، صدر اعظم اين كشور خواستند مانع از بسته شدن نيروگاه هاي هسته اي نشود.
خبرگزاري آلمان با انتشار اين خبر افزود، سازمان دهندگان اين تظاهرات گسترده خواهان اعمال فشار به دولت براي تسريع در روند تعطيلي 17 نيروگاه هسته اي اين كشور هستند.
اين گزارش مي افزايد، مردم در اين تظاهرات كه همه ساله همزمان با عيد پاك برگزار مي شود، خواستار پايان جنگ افغانستان شدند اما امسال با مشاهده بحران هسته اي ژاپن اعلام كردند كه خواستار تعطيلي كامل نيروگاه هاي هسته اي آلمان نيز هستند.
بنا به اعلام سخنگوي اين اعتراضات، بيشترين تجمع ديروز در غرب آلمان با 20 هزار نفر برگزار شد. در ايالات «اشلزويش هولشتاين» نيز 17 هزار نفر در برابر نيروگاه اتمي «كرومل» تجمع كردند. 15 هزار نفر نيز در «بايرن» و مقابل نيروگاه «گرافن راينفلد» تجمع كردند.
خروج آخرين بقاياي سلاح هاي اتمي آمريكا از آلمان، از ديگر خواسته هاي تظاهركنندگان آلماني بود كه بازتاب گسترده اي در رسانه هاي بين المللي داشت.
از سوي ديگر، هزاران نفر از مردم فرانسه و سوئيس نيز با ريختن به خيابان ها خواستار توقف فعاليت نيروگاه هاي هسته اي كشورشان شدند. مردم كه همزمان با بيست وپنجمين سالگرد حادثه اتمي «چرنوبيل» تظاهرات مي كردند، با اشاره به تجربه تلخ ژاپن از داشتن چنين نيروگاه هايي، خواستار حمايت از جان مردم و محيط زيست شان شدند. گفتني است پس از زمين لرزه 9 ريشتري ژاپن كه طي آن نيروگاه «فوكوشيما» به شدت آسيب ديد، كارشناسان اعلام كردند خسارات ناشي از خروج مواد راديواكتيو به قدري زياد است كه تا سال ها اثرات آن باقي خواهد ماند. برخي خبرگزاري ها نيز ديروز از تصميم توكيو براي تخريب كامل اين نيروگاه خطرناك خبر دادند.
يادآور مي شود پس از بروز فاجعه اتمي ژاپن، در بسياري از كشورهاي دنيا از بيم تكرار چنين حادثه اي تظاهرات ضد اتمي برگزار شد.

 



9 1كشته و 33 مجروح در دو انفجار كراچي

انفجار جداگانه دو بمب در مسير خودروهاي نظاميان نيروي دريايي پاكستان در كراچي، 19 كشته و 33 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري مهر، ديروز در مسير يك اتوبوس حامل نظاميان نيروي دريايي پاكستان در منطقه «بلديا»، واقع در كراچي، بمبي منفجر شد. اين انفجار مرگ سه تن و جراحت 15 فرد ديگر را در پي داشت. دقايقي پس از اين حادثه انفجار ديگري در منطقه «ديفنس»، كراچي روي داد. هدف اين انفجار نيز يك اتوبوس نيروي دريايي بود. تلفات انفجار دوم، 16 نفر از جمله يك پزشك زن و هفت كودك و مجروحان نيز 18 تن اعلام شد.
كراچي يكي از ناآرام ترين شهرهاي پاكستان است؛ درگيري ميان طرفداران احزاب مختلف، فعاليت تروريستي بنيادگرايان وهابي ضدشيعي و حملات شبه نظاميان القاعده از كراچي معمولا گزارش مي شود.
خبر ديگر از پاكستان اينكه، «مشاهد حسين سيد» دبير كل حزب «مسلم ليگ، شاخه قائد اعظم» از طرف رئيس جمهور، به عنوان وزير خارجه جديد اين كشور منصوب مي شود.

 



تظاهركنندگان مصري : پيمان كمپ ديويد را لغو كنيد

مردم مصر با تجمع در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي و آتش زدن پرچم اسرائيل، خواستار اخراج سفير رژيم صهيونيستي از قاهره و لغو پيمان «كمپ ديويد» شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان مصري درحالي كه پرچم فلسطين را در دست داشتند، برچيده شدن سفارت رژيم صهيونيستي از خاك مصر و اخراج سفير اسرائيل را خواستار شدند.
معترضان مصري كه بيشتر آنها را جوانان دانشجوي طرفدار «حزب الوفد» تشكيل مي دادند، با به آتش كشيدن پرچم اسرائيل، عليه سران رژيم صهيونيستي شعار دادند.
برپايه اين گزارش تظاهركنندگان از دولت مصر خواستند تا زماني كه اين رژيم، كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس را به رسميت نشناسد و دست از محاصره غزه برندارد، سفير رژيم صهيونيستي در مصر را اخراج كند.
همچنين ايسنا به نقل از روزنامه الرياض چاپ عربستان اعلام كرد: تظاهركنندگان خشمگين مصري با سردادن شعارهاي «غزه نماد عزت است» و «ملت خواهان آزادي فلسطين است» حمايت خود را از مقاومت ملت فلسطيني در برابر اشغالگري رژيم صهيونيستي ابراز كردند.
اين گزارش حاكي است، مردم مصر كه پس از پيروزي انقلاب 25 ژانويه بارها لغو پيمان كمپ ديويد و منع صدور گاز به مصر را از دولت موقت و شوراي عالي نيروهاي مسلح خواستار شده بودند، در تظاهرات روز دوشنبه تهديد كردند در روز 15 مه (25 ارديبهشت) بار ديگر براي دستيابي به خواسته هاي خود، دست به تجمع و راهپيمايي خواهند زد.
همچنين نتايج يك نظرسنجي جديد نشان داد كه بيش از نيمي از مردم مصر مايلند، پيمان «كمپ ديويد» لغو شود.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «هاآرتص»، نتايج نظرسنجي مؤسسه آمريكايي «پيو»، از حمايت 54درصدي مصري ها از لغو پيمان ياد شده حكايت دارد.
اين نظرسنجي بيزاري شديد مردم مصر را از اين پيمان 30ساله كه محور سياستگذاري كاخ سفيد در منطقه نيز به شمار مي رود نشان مي دهد.
79درصد پرسش شوندگان در اين نظرسنجي، ديدگاهي منفي در قبال كاخ سفيد و تنها 22درصد مصري ها فقط به تأثير مثبت آمريكا بر وضعيت سياسي كشورشان اعتقاد دارند.اين نظرسنجي در 24مارس تا 27 آوريل (3تا 18فروردين) به صورت مصاحبه شخصي از يك هزار مصري انجام شد.
از سوي ديگر يك فعال مصري با افشاي سندي، پرده از همكاري انگليس و مبارك براي جاسوسي از مردم مصر پرده برداشت.
روزنامه «واشنگتن تايمز» با چاپ اين خبر نوشت: «مصطفي حسين» فعال حقوقي مصر با افشاي سندي اعلام كرد كه براساس اين سند، شركت انگليسي «فروش برنامه هاي رايانه اي گاما» در قراردادي با وزارت كشور رژيم سابق مصر، قرار بود با استفاده از كارشناسان امنيتي، نامه هاي الكترونيكي (ايميل) مردم را به همراه ديگر وسايل ارتباطي شان تحت كنترل بگيرد. مصطفي حسين همچنين تأكيد كرد: دستگاه امنيتي كشور در رژيم سابق به حريم خصوصي مردم اهميت نمي داد و ثابت مي كند كه حسني مبارك از مردم خود جاسوسي مي كرده تا به حكمراني خود ادامه دهد.

 



طرح جديد پنتاگون براي حضور طولاني مدت در عراق

در پي مخالفت مردم و مقامات عراقي با ادامه حضور نظاميان آمريكايي در عراق، واشنگتن طرح تازه اي را براي ادامه حضور در اين كشور به اجرا مي گذارد.
به گزارش خبرگزاري «شين هوا»، دولت واشنگتن طبق طرح جديد خود، قصد دارد حدود 15 هزار ديپلمات و كارمند را براي حفظ منافع ايالات متحده، در سفارت آمريكا در عراق به كار بگمارد. علاوه بر اين، تعداد هزاران آمريكايي نيز در قالب ماموران امنيتي شركت هاي پيمانكار آمريكايي در عراق باقي مي مانند. وظيفه اين ماموران نيز حفاظت از كارمندان سفارت، پيمانكاران خصوصي آمريكايي، مهندسان و سرمايه گذاران آمريكايي در عراق خواهد بود.
با توجه به طرح جديدي كه مقامات واشنگتن در سر دارند و توسط «ديويد راتر»، سخنگوي سفارت آمريكا در بغداد به خبرنگاران اعلام شده است، آمريكايي ها قصد استثمار عراق را دارند و نمي توانند از منابع نفتي اين كشور دل بكنند.
مقامات آمريكايي در شرايطي براي حضور خود در عراق نقشه مي كشند كه نظاميان آمريكايي مجبور هستند طبق قرارداد بغداد-واشنگتن، تا آخر سال جاري ميلادي (10 دي) عراق را ترك كنند. هنوز هيچ مقامي در عراق به طرح جديد واشنگتن واكنش نشان نداده است. فقط «اسامه النجيفي»، رئيس پارلمان عراق، اعلام كرد، مردم عراق خواستار ادامه حضور نيروهاي خارجي در كشورشان نيستند.

 



روزنامه نگاران سوري : بشار اسد بهاي ايستادگي مقابل آمريكا و اسرائيل را مي پردازد

سرويس خارجي-
تعدادي از نويسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان سوريه با اعلام حمايت خود از دولت بشار اسد اظهار داشتند، دولت سوريه هزينه مقاومت و ايستادگي در مقابل صهيونيست ها و آمريكا را مي پردازد و ناآرامي هاي اخير در اين كشور حاصل تحريكات و توطئه هاي دشمنان سوريه است.
«كوليت خوري» به نمايندگي از جامعه نويسندگان و روزنامه نگاران سوريه در مصاحبه با تلويزيون اين كشور اظهار داشت، آنچه كه امروز در سوريه روي مي دهد ناشي از نارضايتي هاي مردمي نيست بلكه به دليل دخالت هايي است كه كشورهاي ديگر در سوريه صورت مي دهند و تلاش دارند اوضاع كشور را بحراني و پرتشنج جلوه دهند.
وي افزود، سوريه به دليل ايستادگي در مقابل آمريكا و رژيم صهيونيستي دشمنان زيادي دارد و اين ناآرامي ها هزينه همين مقاومت ها در برابر صهيونيست ها و آمريكايي ها است.
اين خانم نويسنده سوري تاكيد كرد، نويسندگان، روزنامه نگاران و جامعه ادبي و هنري سوريه به داشتن چنين دولتي افتخار مي كنند و معتقدند كه بايد از اين دولت حمايت شود.
«بسام كوسا» از هنرمندان سوريه نيز اظهار داشت، بشار اسد رئيس جمهور سوريه با انجام اصلاحات در كشور نشان داد كه به خواسته هاي مردم احترام مي گذارد ولي كشورهاي بيگانه با نشانه گرفتن امنيت و ثبات كشور تلاش مي كنند حوادث سوريه را بزرگنمايي كرده و اعلام كنند كه در اين كشور دموكراسي وجود ندارد.
وي با بيان اينكه سوريه مورد حمله توطئه اي خطرناك قرار گرفته افزود، دولت سوريه همواره مواضع ضداستعماري و حمايت از مقاومت داشته و همين مسئله باعث دشمني غرب و صهيونيست ها با اين كشور شده است.«ماجد عزام» رئيس مركز مطالعات خاورميانه نيز هشدار داد كه رژيم صهيونيستي سركردگي فتنه گران در سوريه را برعهده گرفته زيرا اين كشور را به دليل حمايت از مقاومت فلسطين و لبنان خطري بزرگ براي خود مي داند.
وي افزود، فضاي ملتهب در سوريه به رژيم اشغالگر فرصت مي دهد كه جنايتهاي بي حد و اندازه ضدبشري خود عليه مردم غزه را كه در محاصره اين رژيم قرار دارند شدت بخشد.
ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان با تاكيد بر حمايت كشورش از سوريه از مردم اين كشور خواست تا براي محافظت از ميهن خود فداكاري كنند.
وي تصريح كرد، ثبات و امنيت سوريه، ثبات و امنيت لبنان است و ميان دو كشور روابط امنيتي مستحكمي برقرار است.
هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا نيز با ارسال پيامي بار ديگر حمايت خود را از همتاي سوري خود اعلام كرد.
وي ضمن انتقاد از گستاخي جامعه بين الملل كه خواستار مداخله نظامي سوريه است گفت، تروريست ها در سوريه نفوذ كرده اند و موجب بروز خشونت در اين كشور شده اند.
از سوي ديگر، برخي رسانه هاي غربي گزارش داده اند كه آمريكا و چند كشور اروپايي درصدد تدارك اقداماتي عليه سوريه هستند.
فرانسه، آلمان و انگليس پيش نويس قطعنامه اي را در سازمان ملل تدارك مي بينند كه در آن اقدام عليه تظاهركنندگان در سوريه محكوم شده است. بان كي مون دبيركل سازمان ملل، نيز خواهان تحقيقات مستقلي در اين زمينه شده است.
در همين حال كاخ سفيد اعلام كرد كه تحريم هاي تازه اي را عليه حكومت سوريه در دست بررسي دارد و يك بند آن بلوكه كردن دارايي مقامات سوري است.

 



موج خيزش اسلامي به موريتاني رسيد مردم : رژيم حاكم بايد سرنگون شود

سرويس خارجي-
هزاران نفر از مردم موريتاني با برگزاري تظاهرات گسترده در روز خشم اعتراض خود را به سياست هاي نظام اين كشور اعلام و خواستار سرنگوني رئيس جمهور شدند.
در اين تظاهرات گسترده كه به دعوت جوانان «25فوريه» صورت گرفت تظاهركنندگان به سياست هاي رژيم حاكم اعتراض و بر ضرورت سرنگوني عبدالعزيز رئيس جمهور اين كشور تأكيد كردند.
تظاهركنندگان در نواكشوت پايتخت اين كشور پرچم هاي موريتاني را در دست داشته و شعارهايي عليه محمد عبدالعزيز سر مي دادند. پليس موريتاني براي ممانعت از ورود تظاهركنندگان به يكي از ميدان هاي اصلي نواكشوت اقدام به پرتاب گاز اشك آور و استفاده از باتوم كرد كه در جريان اين درگيري چندين نفر مجروح و 20نفر از تظاهركنندگان از جمله 3زن بازداشت شدند.
از سوي ديگر، شش دانشجوي اهل موريتاني كه به اتهام شركت در خشونت هاي انتخابات داخلي دانشگاه نواكشوت دستگير شده بودند از زندان آزاد شدند.
محمدعبدالعزيز در سال 2008 با يك كودتا در موريتاني به قدرت رسيد و در سال 2009 به سمت رياست جمهوري انتخاب شد.
عبدالعزيز در دوران رياست جمهوري اش نتوانسته فقر را ريشه كن كند و شكاف بين ثروتمندان و فقرا را از بين ببرد.
موريتاني كشوري در شمال غربي آفريقا است كه در حدود سه ميليون نفر جمعيت دارد و 99درصد جمعيت اين كشور را مسلمانان تشكيل مي دهند.
پس از تونس، مصر، بحرين، يمن و مغرب اكنون نوبت موريتاني است كه با حضور مردم در خيابان ها نظام حاكم را سرنگون كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14