اصلاح نظام بانكي؛ ساختاري يا كليشه اي
كمال احمدي «توقع ملت از رئيس جمهور و مديران بانك ها اين است كه بانكداري ما حقيقتاً اسلامي شود. كارمندان بانك ها زحمت زيادي مي كشند ولي نظام بانكي، قواعد و مقررات، ساختارها و روش هاي كار به گونه اي است كه منابع بانكي آن طور كه ملت انتظار دارد در خدمت پيشرفت قرار نمي گيرد.» عبارات فوق بخشي از سخنان دكتر احمدي نژاد در ماه هاي پاياني سال 89 است كه با اشاره به گام دوم طرح تحول اقتصادي گفت: پس از هدفمندي يارانه ها كار مهمي كه در سال 90 در پي اجراي آن هستيم اصلاح نظام بانكي كشور است. واقعيت اين است كه نظام بانكي كشور به رغم گذشت بيش از 32 سال از پيروزي انقلاب اسلامي همچنان با رفتارهاي شبه ربوي مواجه است و بسياري از دلسوزان نظام همانند رئيس جمهور معتقدند مهم ترين بند طرح تحول بانكي بايد اسلامي عمل كردن بانك ها باشد. البته كارشناسان بر اين نظرند كه اسلامي كردن بانكها با رفتارهاي شكلي و ظاهري همانند تهيه فرمهاي صوري و يا قراردادهاي سطحي راه به جايي نمي برد و اينها فقط دور زدن احكام فقهي است. حمايت از توليد و تقويت بنگاه هاي كارآفرين، پرهيز از كارهاي دلالي و واسطه گري و نيز صيانت از ارزش پول ملي از ديگر نكاتي است كه به اعتقاد صاحب نظران بايستي در طرح تحول بانكي لحاظ شود. همچنين ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي، برنامه ريزي جدي براي كاهش معوقات بانكي، نظارت و بازرسي مداوم از فعاليت شعبات و نيز اصلاح مقررات و شفافيت مالي از ديگر دغدغه هايي است كه كارشناسان اقتصادي در گفت وگو با خبرنگار ما مطرح كرده اند. البته در اين ميان برخي از كارشناسان اقتصادي نيز معتقدند دولت هنوز ماهيت طرح اصلاح بانكي را به طور شفاف بيان نكرده و بر همين اساس نيز نمي توان اظهارنظر دقيقي درباره اين طرح صورت داد ولي به هر حال باتوجه به اينكه رئيس جمهور و تعدادي از مقامات اقتصادي دولت امسال را سال اصلاح نظام بانكي اعلام كرده اند لذا فرصت را مغتنم شمرديم و در ابتداي سال به سراغ تعدادي از كارشناسان اقتصادي رفتيم تا نظر آنان را در خصوص طرح اصلاح بانكي جويا شويم. آنچه در پي مي آيد ماحصل اين گفت وگوهاست. حذف ربا اولين گام در اصلاح بانكداري «خليل ملك احمدي» استاد اقتصاد دانشگاه بر اين نظر است كه تحول در نظام بانكداري در وهله اول بايستي در حذف ربا نمايان شود. عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد مي گويد: با اينكه قانون بانكداري بدون ربا كه سالها پيش تصويب شده قانون خوب و مناسبي است اما متاسفانه خوب اجرا نشده و لذا بايد براي اجراي همان قانون بسترسازي شايسته صورت گيرد. دومين نكته درباره بانكداري ما اين است كه سيستم بانكي در طول دوران بعد از انقلاب هنوز نتوانسته تخصيص درستي به متقاضيان تسهيلات بدهد. الان معوقات بانكي ما بسيار بالاست و اكثر آن هم مربوط به عده خاص و قليلي است. اگر سيستم بانكي شفاف شود و پرداخت تسهيلات ضابطه مند گردد جلوي بسياري از بي نظمي ها و بدهكاري ها گرفته خواهد شد. ملك احمدي در ادامه با اشاره به ابلاغ بسته سياستي بانك مركزي مي گويد: به نظر بنده با اين بسته بانكي خيلي نمي توان در جهت تحول در نظام بانكي گام برداشت. البته كاهش نرخ بهره و نرخ تسهيلات نكات خوبي است كه در بسته سياسي لحاظ شده اما بايد توجه داشت كه براي كاهش اين دو ابتدا بايد بستر مناسب را فراهم كرد. در حالي كه اكنون زمينه براي اين دو مساله فراهم نشده است و احتمالا ما در عمل شاهد بروز مشكلاتي از جمله تقويت رانت در دريافت تسهيلات خواهيم بود. اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سؤال كه آيا تحول در امور بانكي بايد ساختاري باشد يا اينكه با تغييرات شكلي نيز مي توان به هدف رسيد؟ گفت: قطعاً اصلاح بانكي بايد ساختاري باشد هر چند اصلاح ساختار را مي توان در چند بسته سالانه ايجاد كرد اما در نهايت يك سيستم بانكي موفق بايد بتواند به خوبي از پس وظايف واقعي خود برآيد. يعني تسهيلات را در اختيار متقاضيان پول قرار دهد تا توليد متوقف نشود و كشور دچار ركود نگردد. وي با بيان اينكه يكي از دلايل ركود در اقتصاد ما اين است كه توليدكنندگان با كمبود نقدينگي مواجه هستند گفت: اگر سيستم بانكي بتواند تسهيلات را با نرخ سود كم در اختيار متقاضيان قرار دهد مشكل حل مي شود. زيرا عمده ترين رسالت بانك اين است كه از يك سو امانت دار خوبي براي سپرده گذاران باشد و از سوي ديگر سپرده ها را در قالب تسهيلات در اختيار توليدكنندگان بگذارد. ولي الان وضعيت بانك هاي ما اين گونه نيست و آنها بيشتر به دنبال انجام كارهايي هستند كه سود بيشتري براي خودشان داشته باشد. ملك احمدي در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره مجدد به بحث بانكداري بدون ربا گفت: اين بحث از اهميت بالايي برخوردار است و بايد تلاش كرد تا نظام بانكي ما در عمل با تغييرات ماهوي روبه رو شود نه اينكه فقط تعدادي فرم و قرارداد صوري ميان طرفين امضا شود، كه نه كاركنان بانك از محتواي اين فرمها اطلاع چنداني دارند و نه مردمي كه مي خواهند تسهيلات دريافت كنند، بنابراين بايد عملا به فكر اجراي قانون بانكداري بدون ربا باشيم. بدهكاري 50 هزار ميليارد توماني به سيستم بانكي سيدكاظم دلخوش، عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به قوانين ضعيفي كه طي سالهاي متمادي درباره بانكداري به تصويب رسيده است، مي گويد: اين قوانين يك سري مشكلات را در اجرا به وجود آورده و بايستي در رفع آنها اهتمام كنيم. وي همچنين با بيان اينكه برخي قوانين بانكي هم به خوبي اجرا نمي شود، مي افزايد: الان نزديك به 50 هزار ميليارد تومان بدهكاري به سيستم بانكي وجود دارد كه بخش اعظمي از آن نتيجه عدم اجراي محكم و مناسب قانون است. البته مسئولان بانكها در رأس اين سيستم دستورات خوبي مبني بر اجراي شايسته قانون مي دهند اما اين دستورات در پيچ و خم اداري دچار رخوت هايي مي شود و همين مساله باعث ورشكستگي سرمايه گذاران مي شود. دلخوش ادامه مي دهد: سيستم بانكي بايد به قدري طرح هاي سرمايه گذاران را قوي و كارشناسانه مورد بررسي قرار دهد كه وقتي آنها را تصويب كرد ديگر در طول زمان به طرح هاي دلالي تبديل نشود و از سويي هم بانك، خود را موظف بداند به طرح هاي مصوب و تسهيلات كامل را ارائه كند تا توليدكننده در طول مسير مجبور به تغيير در طرح ابتدايي خود نشود. در همين رابطه چندي پيش كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با تهيه گزارشي از ارائه تسهيلات بانكي به پروژه ها به آسيب شناسي نحوه ارائه اين تسهيلات پرداخت. در آسيب شناسي به عمل آمده مشخص گرديد كه در مواردي به دلايل ذيل تسهيلات پرداختي از سوي بانك ها هدفمند نبوده و با بررسي كارشناسانه اعطا نشده است: 1-به سبب نبود مرجعي براي بررسي وضعيت مالي و بدهي مشتريان بانك ها، شعب بانك ها بدون بررسي كامل و جامع اقدام به اعطاي تسهيلات مي نمايند. 2-در تسهيلات پرداختي نيازهاي واقعي متقاضي ملاك عمل قرار نمي گيرد. 3-نظارتي بر نحوه مصرف تسهيلات به عمل نمي آيد و در فروش اقساطي، وجه تسهيلات به فروشنده كالا تعلق نمي گيرد بلكه وجه مربوط، به متقاضي تسهيلات عودت داده مي شود كه اكثر مواقع صرف بازپرداخت مانده بدهي ناشي از تسهيلات قبلي مشتريان مي گردد. به اين ترتيب تسهيلات صرف خريد مواد اوليه و يا تجهيزات براي توليد نمي شود. 4-در بيشتر اوقات فرم هاي مربوط به اعمال نظارت به صورت كليشه اي تكميل و در پرونده درج مي شود. 5-به تصميمات كميسيون اعتبارات بانك ها مبني بر لزوم اخذ وثايق كافي و معتبر عمل نمي گردد. در گزارش فوق همچنين براي جلوگيري از افزايش بدهكاران دانه درشت بانكي پيشنهاد شده بود كه: 1-بانكها بايد در رعايت مقررات، دقت بيشتري به عمل آورند. 2-نظارت بر مصرف تسهيلات پرداختي به مشتريان به طور دائم صورت پذيرد. 3-اعطاي تسهيلات، هدفمند گردد و پرداخت، موكول به خريد واقعي مواد اوليه و تجهيزات يا واردات شود. گزارش كميسيون اصل 90 مجلس و گزارش هايي از اين دست نشان مي دهد كه اصلاح نظام بانكي خصوصاً در بحث ارائه تسهيلات درشت بايستي با دقت و وسواس خاصي صورت گيرد تا عواقب سوء آن كاهش يابد. وقتي صفرهاي حساب ملاك قضاوت مي شوند! دكتر مهدي طغياني استاد دانشگاه امام صادق(ع) معتقد است اصلاح نظام بانكي ضروري است زيرا انتظاري كه از آن مي رفت تقريباً محقق نشده است. به عبارت ديگر قانون نظام بانكداري بدون ربا مصوب سال 1362 در طول 28 سال گذشته تقريباً مغفول واقع شده است. طغياني با بيان اينكه مهمترين اشكال بانكداري فعلي نبود آمادگي در بدنه اين نظام براي اجراي بانكداري اسلامي است افزود: استدلال من براي اين مسئله اين است كه اگر شما به طور مثال مقدار وجوهي را كه نظام بانكي در حوزه عملياتي تزريق مي كند مانيتور كنيد خواهيد ديد كه بخش اعظمي از اين وجوه و عقود در حوزه عقود مبادله اي است. وي در توضيح عقود مبادله اي و عقود مشاركتي گفت: عقود مبادله اي درصد سود مشخصي دارند كه نزديكترين شباهت را به نظام بانكداري ربوي كه در دنيا معمول است دارند ولي در عقود مشاركتي نرخ سود آزاد است. البته ظرف چند سال اخير دولت تلاش كرد نرخ سود را آزاد كند كه اين حالت به بانكداري اسلامي بسيار نزديك تر است. اما چون نيروي بانكي ما و كارشناسان آنها براي اجراي اين وضعيت آماده نبودند باز هم در عمل شاهد بوديم كه نرخ سود مشاركتي نيز ثابت شد كه اين مسئله از نظر فقه اماميه و شيعه مشكل جدي دارد. دكتر طغياني نكته ديگر در اصلاح امور بانكي را ضابطه مند ساختن پرداخت تسهيلات ذكر كرد و گفت: بانكها بايد در ارائه تسهيلات سنگين واقعاً كار كارشناسي كنند و ببينند آيا طرح آقاي فلاني كه مدعي توليد و كارآفريني است در واقعيت نيز همان گونه است يا اينكه فقط شكل كار داراي ظاهري توليدي است اما در حقيقت كاري دلالي و غيرتوليدي است. اين استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: نظام بانكي در دنيا با دو مشكل مواجه است يكي كژمنشي و ديگري كژگزيني يا همان خطر اخلاقي و انتخاب بد، خطر اخلاقي يعني اينكه وقتي شما با كسي قرارداد مي بنديد طرف قرارداد سودش را واقعي ابراز مي كند يا نه؟ و انتخاب بد نيز به اين معناست كه آيا شما طرف قرارداد را درست تشخيص داده ايد يا نه؟ نظام بانكداري متعارف در دنيا كاري به طرف قرارداد ندارد و اين دو مشكل را با ربوي بودن نظامش حل كرده است. به عبارت ديگر براي نظام بانكداري معمولي دنيا مهم نيست كه شريكش كيست و آيا سودش حقيقي است يا نه، اما در نظام بانكداري اسلامي قرار است بانك بداند طرف قراردادش كيست و چه كاري مي خواهد انجام دهد و طرف قرارداد هم بايد دقيقاً سودش را مشخص و اعلام كند. متأسفانه در اين چند سال سيستم بانكداري كوشيده است با دور زدن هاي فقهي و كارهاي صوري به الگوي ربوي نزديك شود نه الگوي اسلامي. اين كارشناس اقتصادي در پاسخ به اين سؤال كه چرا بدهكاران دانه درشت بانكي باز هم طي سالهاي اخير توانسته اند تسهيلات كلان بگيرند؟ گفت: علت اين مسئله اين است كه ساختار بانكي ما با همديگر شبكه اي نيستند يعني بنده نوعي در حالي كه مي توانم به يك بانك به طور ميلياردي بدهكار باشم در همان زمان مي توانم از بانك ديگري ميلياردي وام بگيرم يعني براي يك بانك خوش سابقه و براي ديگري بد سابقه باشم. به عبارت ديگر ملاك ارزيابي انسانها در سيستم بانكي فعلي سابقه و حساب آنهاست در اين سيستم، اقشار كم درآمدي كه صفرهاي پس اندازشان زياد نيست اصلا مشتري خوبي محسوب نمي شوند ولي يك فرد ميلياردر مشتري خوش حساب بانك است و لذا در سيستم مذكور اين صفرهاي حساب هستند كه ملاك قضاوت قرار مي گيرند نه كارآيي و خلاقيت آنها و نه طرحهاي توليدي كه به پيشرفت كشور كمك مي كند. محورهاي طرح تحول بانكي چيست؟ رئيس كارگروه تحول ساختاري بانك ها كه مدتي است در اين حوزه مشغول به مطالعه و فعاليت است با اشاره به اينكه مهم ترين دغدغه رئيس جمهور در طرح اصلاح بانكي، اسلامي كردن آنهاست گفت: اولين محور اين طرح «مديريت صحيح منابع- مصارف بانكي و تجهيز بهينه منابع» است، اين محور شاخصي است كه صحت عملكرد بانك ها را نشان مي دهد، فقط از طريق تأثيردهي مستقيم تسهيلات بانكي به بخش واقعي اقتصاد از طريق جذب مشاركت جمعي واحدها و بنگاه هاي اقتصادي است كه امكان تحرك اشتغالزايي فراهم مي شود. اين استاد دانشگاه در گفت وگو با فارس ادامه داد: در غيراين صورت اختصاص تسهيلات بانكي به واحدهايي كه در فعاليت هاي طولاني مدت و حياتي توسعه اقتصادي كشور مشاركت و ريسك پذيري چنداني ندارند از جهت معيارهاي اقتصادي عدالت و كارايي داراي توجيه نيست. حسين عيوضلو عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع)، ضمن اشاره به دومين محور طرح تحول با عنوان «سامان دهي مطالبات معوق»، اظهار داشت: در اين محور وام هاي كلان پرداخت شده به برخي اشخاص حقيقي و حقوقي اي كه داراي تضامن كافي نيستند، و اصطلاحاً به وام هاي زنجيره اي تبديل شده اند مورد توجه ويژه دولت قرار دارد. به گفته اين كارشناس مطلع، رسيدگي به پرونده بدهكاران بزرگ سيستم بانكي نيز در همين راستا مطرح شده است؛ بايد تأثيرگذاري اين تسهيلات بزرگ در برنامه هاي توسعه اي كشور مورد بررسي قرار گيرد. رئيس كارگروه تحول ساختاري بانك ها در بخش ديگري از سخنان خود سومين محور اين طرح را «سيستم جامع اطلاعات مشتري» عنوان و تصريح كرد: اين امر بايد به گونه اي باشد كه امكان پيگيري كليه عملكردها و اطلاعات مشتريان حاصل شود تا مشتريان نتوانند از خلاءهاي اطلاعاتي، استفاده نادرستي داشته باشند. استاد دانشگاه امام صادق(ع) «نظارت بر مصرف تسهيلات» را يكي ديگر از محورهاي تحول بانكي برشمرد و گفت: برقراري نظارت صحيح بر مصرف تسهيلات يكي از شاخص هاي بانكداري اسلامي است. براساس اين منطق نمي توان به صرف وجود وثايق معتبر به كسي وام داد بلكه مهم تر از آن توجيه پذيري موضوع قرارداد است. عيوضلو اضافه كرد: بسياري از اين وام ها و تسهيلات لزوماً با وثايق كافي نيز همراه نبوده است. از سوي ديگر، برقراري سياست هاي ترجيحي در كشور و همچنين هدف گذاري كنترل تورم و نرخ هاي سود بانكي زمينه و انگيزه لازم را براي عدم بازگشت معوقات بانكي فراهم مي كند. اين كارشناس مطلع اقتصادي تأكيد كرد: حوزه هاي ديگري نيز وجود دارد كه به نظر مي رسد شخص رئيس جمهور روي آنها تأكيد خاص دارند از جمله اينكه آيا ماهيت و فعاليت كنوني بانك ها در مسير بانكداري اسلامي و گسترش عدالت و اشتغال زايي است يا خير؟ ويرايش سوم قانون بانكداري بدون ربا روي ميز هيئت دولت وي همچنين در قسمت ديگري از سخنان خود در پاسخ به اين پرسش كه آيا اصلاح قوانين بانكداري بدون ربا نيز مدنظر دولت است؟ گفت: اصلاح قانون بانكداري بدون ربا نيز در حوزه اصلاحات بانكي مطرح است. در اين زمينه از سال ها پيش اقدامات خوبي انجام شده كه در دو سال اخير سرعت بيشتري يافته اند. عيوضلو با تأكيد بر اينكه اقدام مذكور توسط بانك مركزي دنبال مي شود و جمع مناسبي از خبرگان بانكي نيز در اين زمينه همكاري دارند، افزود: درحال حاضر ويرايش سوم قانون بانكداري تقريبا آماده شده كه در دستور بررسي دفتر هيئت دولت قرار دارد تا بعد از بررسي در قالب لايحه به مجلس شوراي اسلامي تقديم شود. به گفته اين كارشناس مطلع اقتصادي و بانكي، در قانون بانكداري بدون ربا نيز مشكلات جدي وجود دارد. اگر بخواهيم به شكل صوري به قوانين گذشته عمل كنيم، پيشرفتي در اين زمينه حاصل نمي شود، اميد مي رود كارهاي كارشناسي در اين موارد جاي خود را در قوانين بانكداري جديد باز كند. چالش هاي اجراي تحول بانكي رئيس كارگروه تحول ساختاري بانك ها، در ادامه درباره چالش هاي موجود در مورد اجراي طرح تحول بانكي و به كارگيري نتايج مطالعات كارشناسي در كار گروه اين طرح، گفت: در همايش گزارش عملكرد شبكه بانكي كه در شهريور ماه گذشته برگزار شد، فهرست جامعي از مشكلات كه بانك ها با آن مواجه هستند را توسط دكتر خاوري، به نمايندگي از شوراي هماهنگي بانك ها، ارائه داديم و انتظار داريم مقامات تصميم گير، به اين مسائل توجه كنند. عيوضلو اضافه كرد: تجربه نشان مي دهد كه مجموعه هاي مختلفي كه در بانك مركزي در تدوين قانون بانكداري و تجميع قوانين پولي و بانكي كشور دخيل بودند، در عمل بسياري از مسائل بانك ها را مدنظر قرار ندادند. اين كارشناس اقتصادي افزود: به عنوان مثال خدمات بانكي نظير اعتبارات اسنادي، ضمانتنامه ها و بانكداري الكترونيك سرفصلي در قانون بانكداري ندارند، تاكنون قانون ناظر به ضمانتنامه بانكي نبوده و مسائل بانك در دادگاه ها برحسب عقد ضمانتنامه قضاوت مي شوند، در صورتي كه عقد ضمانتنامه با ضمانتنامه بانكي متفاوت است. قانون گذار بايد در اين زمينه تصميم گيري كند، مثلا قوانين بين المللي همچون اينكوترمز را بپذيرد. اين عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) در بخش ديگري از اين گفت وگو در ارتباط با ساختار اجرايي طرح تحول نظام بانكي و عملياتي شدن پيشنهادهاي كار گروه اين طرح، بيان كرد: با توجه به طرح هايي كه در مجموعه بانك مركزي و وزارت اقتصاد وجود دارد، تاكنون كار جدي براي اجراي اين طرح نشده است و شايد بتوان فعاليت هاي اين كارگروه و همچنين اقدامات شوراي بازنگري قانون بانكداري در كميته مركزي را تنها اقدامات جدي در اين زمينه دانست. وي افزود: اين مسئله نياز به يك دبيرخانه جامع تحول بانكي دارد كه بهتر است با كمك وزارت اقتصاد، بانك مركزي، شبكه بانكي و با حضور نمايندگان مشخص رئيس جمهوري و حتي نمايندگاني از مجلس و قوه قضائيه شكل بگيرد و اين بحث ها را به صورت كارشناسي، مدون كرده و اجراي دقيق و قاطع آن را پيگيري كنند. به گفته عيوضلو، دغدغه اصلي كارشناسان، اثربخشي بيشتر فعاليت هاي بانكي و تحقق بانكداري اسلامي در جامعه است ولي تا زماني كه اينها در يك نهاد جامع دنبال نشود و جمع بندي نگردد، امكان اجراي موفق آن وجود ندارد و لذا مناسب است اين طرح به طور فرابخشي در قالب ستادي پيگيري و اجرا شود.
|