(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390- شماره 19912

كوتاه اقتصادي
وزير بازرگاني: نخستين نمونه فرش دستباف ايراني ثبت جهاني مي شود
سرمايه گذار مالزيايي: فرصت هاي طلايي براي سرمايه گذاري در ايران وجود دارد
قيمت هاي جديد نان در استان تهران اعلام شد
رويانيان: سهميه بنزين تاكسي ها منطقه اي مي شود
ايران بزرگترين شريك تجاري امارات در جهان اسلام
پايه معافيت مالياتي 485 هزار تومان تعيين شد
دستور استاندار براي رفع پلمب ساختمان سهام عدالت تهران
كشف 5 ميدان نفتي و گازي جديد در سال جاري
اعلام برنامه هاي سال 90 همراه اول



كوتاه اقتصادي

¤رئيس كميته امور فني بيمه مركزي با اشاره به اينكه كميسيون اجتماعي دولت بررسي هاي نهايي آيين نامه تعرفه بيمه شخص ثالث را انجام داده گفت: ابلاغ آيين نامه مذكور به محض موافقت و امضاء رياست جمهور به شركت هاي بيمه ابلاغ خواهد شد.
¤ نخستين جشنواره روابط عمومي هاي برتر شركت مخابرات ايران بعد از خصوصي سازي، سه مقام نخست براي روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران به ارمغان آورد.هيئت داوران جشنواره، روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران را در بخش هاي ارتباطات الكترونيك، ارتباطات مردمي و روابط عمومي برتر حايز دريافت تنديس ويژه جشنواره و لوح تقدير در بخش الف دانستند و مقام اول را در بخش هاي ياد شده به دفتر روابط عمومي شركت اعطا كردند.
¤ مديركل فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) گفت: طي 2 سال و نيم گذشته درآمد اين فرودگاه 700 ميليارد تومان بوده كه پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري به يك هزار ميليارد تومان افزايش يابد.
¤ مديرعامل بانك ملي ايران با اشاره به اينكه 25 درصد مردم كشور يارانه خود را از طريق بانك ملي دريافت كرده اند گفت: در دور دوم پرداخت يارانه ها پنج ميليون و 200 هزار خانوار ايراني از خدمات بانك ملي استفاده كردند.محمودرضا خاوري در همايش «بررسي عملكرد نيمه دوم سال 89 و تبيين و تدوين برنامه راهبردي سال 90» افزود: در مرحله اول پرداخت نقدي يارانه ها نيز چهار ميليون و 300 هزار خانوار يارانه خود را از طريق بانك ملي دريافت كردند.
¤ سازمان گمرك چين اعلام كرد: واردات ال پي جي اين كشور از ايران در ماه مارس (اسفند) با افزايش 30 برابري نسبت به ماه قبل از آن به 92 هزار تن رسيد. سازمان گمرك چين در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: ميزان واردات ال پي جي اين كشور طي ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 31 درصد كاهش داشته است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8814 و 5590 الي 5592 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ كارفرمايان متخلف استان تهران براي استفاده از 737 كارگر غيرمجاز خارجي در فروردين ماه سال جاري بيش از 3/1 ميليارد ريال جريمه شدند.بررسي آمار عملكرد اشتغال اتباع خارجي در تهران در فروردين ماه امسال نشان مي دهد كه كارفرمايان متخلف اين استان با بكارگيري 737 كارگر غيرمجاز خارجي بيش از 3/1 ميليارد ريال جريمه شدند.
¤ مديرعامل شركت كارگزاري بانك صادرات ايران گفت: صندوق سرمايه گذاري سپهر در بورس و فرابورس فعال خواهد شد. هاشم بوذرجمهر با اشاره به آغاز پذيره نويسي سهام صندوق سرمايه گذاري سپهر اول، افزود: اين صندوق با استفاده از وجوه حاصل از فروش واحدهاي سرمايه گذاري به اشخاص حقيقي و حقوقي اقدام به خريد و فروش سهام پذيرفته در بورس و فرابورس ايران و اوراق مشاركت به قصد انتفاع سرمايه گذاري در بورس خواهد كرد.
¤ در 12 ماهه سال 89، 69 هزار و 613 دستگاه خودروي سواري به وزن 70 هزار تن و به ارزش 434 ميليون دلار از كشور صادر شده كه نشانگر 65/1 درصد از ارزش كل صادرات كشور است.
¤ معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از تصويب اساسنامه و اميدنامه صندوق هاي سرمايه گذاري در دارايي هاي ارزي در هيئت مديره اين سازمان خبر داد.قاسم محسني افزود: فعاليت اين صندوق ها، سرمايه گذاري در اسناد تعهد پرداخت بانكي مبتني بر اعتبارات اسنادي گشايش يا تاييد شده از سوي بانك هاي ايراني، صكوك ارزي منتشر شده توسط دولت يا ناشران ايراني و سپرده سرمايه گذاري ارزي در بانك هاي كشور است.

 



وزير بازرگاني: نخستين نمونه فرش دستباف ايراني ثبت جهاني مي شود

وزير بازرگاني از ثبت جهاني نخستين نمونه فرش دستباف ايراني تا پايان سال جاري خبر داد.
به گزارش ايرنا؛ مهدي غضنفري ديروز در حاشيه همايش ملي استفاده از مالكيت معنوي در حمايت از فرش دستباف ايراني گفت: تا زمان حاضر بر روي متدولوژي نحوه ثبت فرش دستباف در سطح ملي و جهاني اقداماتي صورت گرفته است.
وي اظهار داشت: با اقدامات وزارت بازرگاني، مشاركت وزارت دادگستري و زيرمجموعه سازمان ثبت املاك و اسناد قرار است، فرش دستباف در سطح مناطق نيز به ثبت برسد و از سويي با كمك سازمان جهاني مالكيت حقوق معنوي (وايپو) اجزا مرتبط با هر محصول مناطق توليدي به طور جدا ثبت شود. پس از آن مي توانيم با سرعت نمونه هاي بيشتر و متفاوتي را به ثبت برسانيم.
وزير بازرگاني سپس گفت: نكته مهم اين است كه فرمت اطلاعات و نوع داده ها كه سازمان وايپو براي ثبت فرش ايراني خواهان آن است با آنچه از سوي ايران تهيه شده كمي متفاوت است و قرار است فرم ها و داده ها اصلاح شود.
غضنفري با بيان اينكه هم اينك ميزان تجارت فرش دستباف در حد بالايي نيست و با اين وجود جمهوري اسلامي ايران به عنوان پيشتاز رتبه نخست را از آن خود كرده است، گفت: بنابراين از نظر تجاري شايد بهره هاي كمتري مي بريم اما مهم اين است كه ابعاد مهم فرهنگي و تمدني و تاريخي فرش را به نام جمهوري اسلامي ايران حفظ كنيم كه به لحاظ معنوي بسيار ارزشمند است.
در ادامه همايش حمايت از فرش دستباف ايراني، سيد مرتضي بختياري وزير دادگستري طي سخناني از آمادگي اين وزارت خانه براي همكاري با سازمان ثبت در جهت تدوين يك قانون جامع حقوق مالكيت معنوي در حمايت از نمودهاي فرهنگ سنتي از جمله فرش و ساير صنايع دستي خبر داد.
وي همچنين پيشنهاد كرد كه براي تحقق موضوع فوق، ويژگي ها و خصوصيات بارز فرش دستباف در نقاط مختلف كشور تدوين و تاليف شود.

 



سرمايه گذار مالزيايي: فرصت هاي طلايي براي سرمايه گذاري در ايران وجود دارد

يك سرمايه گذار مالزيايي گفت: برخلاف آنچه در تبليغات رسانه اي بين المللي گفته مي شود، شرايط براي سرمايه گذاري در ايران بسيار مطلوب بوده و فرصت هاي طلايي براي سرمايه گذاري در اين كشور وجود دارد.
«عبدالرحمن بدين» كه ديروز در نشست مركز توسعه تجارت بين الملل مالزي با عنوان فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران سخن مي گفت، افزود: بازار ايران بازار بكر و ناشناخته اي براي سرمايه گذاران مالزيايي است كه مي تواند سود مناسبي را براي آنان به ارمغان آورد.
مدير موسسه مالزيايي-ايراني نگين كه پروژه هاي گوناگوني را در ايران در دست اجرا دارد، افزود: بازار 70 ميليون نفري در ايران و موقعيت جغرافيايي اين كشور در همسايگي با آسياي ميانه فرصت مناسبي را براي شركت هاي مالزيايي در اين بازارها نيز فراهم مي كند.
وي خاطرنشان كرد: مجموعه اي از بازرگانان پرسابقه و قدرتمند ايراني فعاليت هاي گسترده اي در بازارهاي آسياي ميانه و ديگر كشورهاي منطقه دارند كه شركت هاي مالزيايي مي توانند در همكاري با همتايان ايراني خود در بازارهاي اين منطقه نيز حضور يابند.
رشد 400درصدي مبادلات تجاري
ايران و مالزي
رئيس بخش توسعه تجارت و خدمات مركز توسعه و تجارت مالزي هم گفت: مبادلات تجاري و بازرگاني ايران و مالزي در سال هاي اخير رشدي 400 درصدي داشته است.
«دوالكفلي پراي» در گفت وگو با ايرنا، خاطرنشان كرد: روابط اقتصادي دو كشور ايران و مالزي در سال هاي اخير رو به رشد بوده و دو طرف آمادگي گسترش هرچه بيشتر اين روابط را دارند.وي با اشاره به مبادلات تجاري 3/5 ميليارد رينگيتي (يك ميليارد و 600 ميليون دلار) دو كشور در سال 2010 گفت: مالزي بيش از 4 ميليارد رينگيت (3/1 ميليارد دلار) صادرات و
3/1 ميليارد رينگيت(400 ميليون دلار) واردات از ايران داشته است.
ذوالكفلي پراي با اشاره به جايگاه ايران به عنوان سومين شريك تجاري مالزي در منطقه خاورميانه، گفت: روابط خوب سياسي و اقتصادي دو كشور نويدبخش گسترش همكاري هاي اقتصادي است.

 



قيمت هاي جديد نان در استان تهران اعلام شد

همزمان با افزايش
25 درصدي يارانه نان، قيمت هاي جديد نان نيز از ديروز در تهران عملياتي شد.
در اين رابطه رئيس سازمان بازرگاني استان تهران درگفتگو با مهر از تصويب قيمت نان در استان تهران خبر داد و گفت: قيمت هاي نان در سراسر استان تهران در جلسه دوشنبه شب استانداري به تصويب رسيد و براين اساس، قيمت هر قرص نان سنگك با وزن چانه 700 گرم 500 تومان، بربري با وزن چانه 600 گرم 375 تومان، تافتون و خراساني با وزن چانه 300 گرم 250 تومان و لواش و تافتون گردان با وزن چانه 70 گرم، 125 تومان عرضه خواهد شد.
عباس قبادي افزود: قيمت هاي جديد نان در استان تهران از روز سه شنبه عملياتي شد و براين اساس، اطلاعيه هاي متحدالشكلي كه در آن قيمت هاي رسمي درج شده است، در اختيار نانوايي هاي سراسر استان قرار گرفته تا مقابل ديدگان خريداران نصب شود.
وي تصريح كرد: قيمت هاي تعيين شده حداكثر قيمت در استان تهران است و در شهرهاي مختلف استان، فرمانداري ها اين اختيار را دارند كه بسته به نرخ كارگر و سرقفلي مغازه هاي نانوايي، قيمت را در مواردي كاهش دهند؛ اما سقف قيمت ها در استان تهران رقم هاي مذكور است.همچنين طبق مصوبه ستاد هدفمندسازي يارانه ها قيمت هر كيلو آرد با هفت درصد سبوس گيري شده براي نان سنگك 390 تومان و آرد 12 درصد سبوس گيري براي اين نوع نان 400 تومان اعلام شده است.
براين اساس هر كيلو آرد 15 درصد سبوس گيري شده براي نان هاي لواش و تافتون 410 تومان و هر كيلو آرد 18 درصد سبوس گيري شده براي نان بربري 420 تومان اعلام شده است.
طبق اين ابلاغيه اين قيمت ها از ديروز لازم الاجرا شده است.

 



رويانيان: سهميه بنزين تاكسي ها منطقه اي مي شود

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور از تصويب بسته پيشنهادي درباره رفع مشكلات تاكسيراني در كشور توسط رئيس جمهور خبر داد و گفت: سهميه بنزين تاكسي ها منطقه اي مي شود.
محمد رويانيان در نشست خبري خود با خبرنگاران در رابطه با افزايش قيمت بنزين در سال جاري گفت: هيچ يك از اين شايعات مورد تأييد نيست و تاكنون هيچ تصميمي در رابطه با افزايش قيمت بنزين گرفته نشده است.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر هدف ايجاد ثبات در بازار است و رويكرد دولت نيز بر همين اساس است.
رويانيان با تأكيد بر اينكه فعلاً تغييري در قيمت بنزين نداريم، بيان كرد: هرگونه تصميم درباره افزايش قيمت بنزين بايد در ستاد هدفمندسازي يارانه ها اتخاذ و رسماً از طريق مقامات رسمي دولت اعلام شود.
رويانيان با اشاره به سهميه تاكسي هاي ون در مناطق صعب العبور و كوهستاني تهران گفت: سهميه تاكسي ها در شهرها منطقه اي مي شود و با توجه به اين كه كارت هاي تاكسي ها نيازي به تغيير ندارد از خرداد در برخي از شهرها اعمال مي شود.
وي با بيان اين كه اين كار با تأييد رئيس جمهور اجرايي مي شود، تصريح كرد: برخي از تاكسي ها در مناطق صعب العبور يا در برخي از شهرها مصرف سوخت بيشتري دارند؛ برهمين اساس با شركت نفت هماهنگ كرديم تا سهميه بنزين براي تاكسي ها ضريبي و منطقه اي مشخص شود.
رويانيان توضيح داد: در شهري مانند بوشهر تاكسي هاي برون شهري بيشتر از تاكسي هاي مازندران به دليل روشن كردن كولر بنزين مصرف مي كنند؛ به همين دليل پيشنهاد ضريب و منطقه اي كردن سهميه بنزين را ارائه كرديم كه موافقت شد.
رويانيان در ادامه به صدور مجوز نصب تبليغات روي بدنه تاكسي ها اشاره كرد و گفت: از اين پس تاكسي دارها مي توانند روي بدنه تاكسي كه مشكلي از نظر ايمني ايجاد نكند تبليغاتي را نصب كنند؛ به اين ترتيب درآمد ناشي از تبليغات به راننده كمك مي كند.
وي گفت: بخشي از اين پيشنهاد درباره وضعيت بيمه رانندگان تاكسي بود. در برخي از شهرها پرداخت بيمه رانندگان تاكسي سليقه اي عمل مي شد كه از اين پس بايد اين مشكلات رفع شود.
وي در ادامه از ثبات قيمت لاستيك و روغن براي تاكسي ها اشاره كرد و گفت: اينها جزء اقلام حمايتي دولت است و تغييرات آن را قبول نمي كنيم؛ قرار است قيمت لاستيك و روغن مورد حمايت قرار گيرد هر كسي تغييري در قيمت لاستيك و روغن ايجاد كند تخلف كرده است.
رئيس ستاد مديريت و حمل و نقل سوخت كشور با بيان اين كه منطقي كردن قيمت كرايه تاكسي را دنبال مي كنيم، گفت: ساماندهي اصولي كرايه تاكسي در كشور براساس موافقت رئيس جمهور در دستور كار ستاد هدفمند كردن يارانه ها قرار دارد و به زودي طرح اصلاح و ساماندهي كرايه تاكسي و اتوبوس ابلاغ مي شود.
وي در رابطه با طرح همياران انرژي نيز گفت: با وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه همكاري هايي را انجام داديم و نحوه اجراي اين طرح و اهداف آن را توسط ستاد مديريت سوخت و آموزش و پرورش دنبال مي كنيم.
رويانيان در رابطه با موتورسيكلت ها نيز گفت: عمده موتورسيكلت ها اطلاعات ناقصي دارند و بايد شماره گذاري شوند؛ امسال سن فرسودگي موتورسيكلت ها را اعلام مي كنيم.
وي بيان كرد: همچنين در زمينه استفاده از دوچرخه رئيس جمهور پذيرفته اند تا به عنوان وسيله اي كه در كاهش آلودگي هوا مؤثر است كمك هايي داشته باشند؛ به طور مثال استفاده از دوچرخه گازي در مسيرهاي شيب دار تهران در دستور كار قرار دارد.
رئيس ستاد مديريت و حمل و نقل سوخت كشور در ادامه گفت: اخيراً در ديوان عدالت اداري شكايت هايي عليه حق شارژهاي غيرقانوني كه توسط شركت ها و حق پورسانت هايي كه دفاتر آژانس از رانندگان آژانس دريافت مي كنند مطرح شده و اين مسئله تحت پيگيري است؛ متأسفانه برخي برخوردها در اين زمينه بسيار زننده است.
وي همچنين با اشاره به اينكه 11 هزار تاكسي در تهران بالاي 10 سال عمر دارند گفت: براساس دستور رئيس جمهور در يك طرح ضربتي امسال اين تعداد تاكسي كه بالاي 10 سال عمر دارند از رده خارج مي شوند.
رويانيان همچنين گفت: تا پايان سال 90، 50 هزار تاكسي فرسوده در كل كشور بايد از رده خارج شوند.
وي همچنين با اعلام خبر طرح از رده خارج كردن كاميون هاي فرسوده، بيان كرد: هفته آينده جلساتي با وزارت صنايع و وزارت راه در رابطه با آغاز عمليات اجرايي نوسازي كاميون هاي فرسوده در كشور برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: براساس دستور رئيس جمهور قرار است از صندوق توسعه ملي نيازهاي نوسازي كاميون هاي كشور تأمين شود؛ هدف ما اين است امسال 30 هزار دستگاه از كاميون هاي فرسوده فراخوان شوند.
رويانيان، با بيان اين كه نوسازي ميني بوس هاي فرسوده در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: 4 هزار دستگاه ميني بوس فرسوده نيز بايد نوسازي شود.

 



ايران بزرگترين شريك تجاري امارات در جهان اسلام

وزارت تجارت خارجي امارات با اعلام مبادلات 4/10 ميليارد دلاري اين كشور با ايران در سال 2010 ايران را بزرگترين شريك تجاري امارات در جهان اسلام معرفي كرد.
به گزارش فارس، وزارت تجارت خارجي امارات اعلام كرد: اين كشور در سال 2010 ميلادي بيش از 8/55 ميليارد دلار با كشورهاي اسلامي مبادله تجاري غيرنفتي داشته است. اين رقم نسبت به سال قبل از آن 12 درصد رشد داشته است.
ايران بزرگترين شريك تجاري امارات در بخش كالاهاي غيرنفتي در ميان كشورهاي اسلامي طي سال 2010 بوده است.
براساس اين گزارش: 7/18 درصد از كل مبادلات غيرنفتي امارات با جهان اسلام مربوط به ايران بوده است. حجم كل مبادلات 2 طرف در اين سال بالغ بر 4/10 ميليارد دلار اعلام شده است، عراق با 8/5 ميليارد دلار در رتبه دوم و عربستان با 7/5 ميليارد دلار در رتبه سوم قرار دارند.
ايران در ميان مقاصد صادراتي امارات پس از عربستان در رتبه دوم قرار گرفته است، كل صادرات امارات به ايران در سال 2010 بالغ بر 737 ميليون دلار بوده است كه نسبت به سال قبل از آن 21 درصد رشد داشته است، صادرات امارات به عربستان نيز يك ميليارد دلار اعلام شده است.ايران از نظر مقاصد صادرات مجدد امارات نيز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، كل صادرات مجدد امارات به كشورهاي اسلامي 26 ميليارد دلار اعلام شده است كه 33 درصد از اين رقم معادل 6/8 ميليارد دلار به ايران ارسال شده است.
واردات امارات از ايران در سال 2010 بالغ بر 063/1 ميليارد دلار اعلام شده است كه بدين ترتيب كل صادرات و صادرات مجدد اين كشور به ايران بالغ بر 33/9 ميليارد دلار بوده است.

 



پايه معافيت مالياتي 485 هزار تومان تعيين شد

رئيس سازمان امور مالياتي كشور گفت: پايه معافيت مالياتي در سالجاري ماهانه 485 هزار تومان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ما علي عسگري معاون وزير اقتصاد و رئيس سازمان امور مالياتي كشور در جمع خبرنگاران افزود: در قانون بودجه، معافيت مالياتي در سالجاري 5 ميليون و 820 هزار تومان تعيين شده است كه بر اين اساس پايه معافيت مالياتي در سال 90 ماهيانه 485 هزار تومان است.
وي با اشاره به اينكه رئيس جمهور سال 90 را سال تحول نظام مالياتي و بانكي عنوان كرده است گفت: امسال در چند حوزه تحول مالياتي را اجرا خواهيم كرد كه يكي از آنها اصلاح قانون نظام ماليات هاست كه بخشي از آن آغاز و ويرايش اول آن به اتمام رسيده و در حال كار بر روي ويرايش دوم آن هستيم.
عسگري پيش بيني منابع مالياتي امسال بر اساس بودجه را 29 هزار و 500 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: البته اين رقم در مجلس بايد نهايي شود.
رئيس كل سازمان امور مالياتي از ارائه كد اقتصادي به اشخاص حقوقي خبر داد و گفت: از ماه آينده ثبت نام براي دريافت كد اقتصادي اشخاص حقوقي آغاز خواهد شد كه بر مبناي كد شركتها استوار است.
وي افزود: البته افراد حقوقي داراي كد اقتصادي هستند اما تغييراتي در اين كد ايجاد خواهد شد به طوري كه به كد ثبت شركت ها تغيير وضعيت خواهند يافت به انضمام اينكه چند عدد به كد مذكور براي شناسايي منبع مالياتي و فعاليت اقتصادي اضافه خواهد شد.
عسگري ادامه داد: براي اشخاص حقيقي نيز ريشه كد اقتصادي، كد ملي آنها به انضمام چند عدد به اين كد خواهد بود كه بيانگر فعاليت اقتصادي و منبع مالياتي است.
به گفته وي، تا انتهاي امسال ارائه كد به حقوقي ها و حقيقي ها به اتمام خواهد رسيد تا سال آينده ماليات با كدهاي اقتصادي اخذ شود.
رئيس كل سازمان امور مالياتي همچنين به عدم رشد ماليات بر درآمد اصناف در سال جاري، پرداخت كامل بدهي شركت نفت تا پايان سال گذشته و تعيين تكليف نهايي شركت هاي دولتي ظرف دو ماه آينده اشاره كرد و گفت: جلسات مثبت و ثمربخش اخير سازمان مالياتي با نمايندگان اتحاديه هاي طلافروشان و پذيرش اجراي قانون و ارائه اظهارنامه توسط باقيمانده طلافروشان در اين جلسات مورد تاكيد قرار گرفت.
وي از ثبت نام نزديك به 10 هزار نفر از طلافروشان در نظام ماليات بر ارزش افزوده و دريافت اظهارنامه 7 هزار طلافروش تاكنون خبر داد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از اخذ دو هزار و 700 ميليارد تومان از بدهي هاي معوق مالياتي در سال گذشته خبر داد و افزود: اگر هزار ميليارد تومان وصولي مازاد نفت در حساب ذخيره بابت بدهي شركت نفت در سال 88 كنار گذاشته شود، هزار و 700 ميليارد تومان در ساير منابع، ماليات وصولي خود را تسهيل كرديم.
وي، رقم وصولي بدهي معوق مالياتي در سال 88 را 930 ميليارد تومان و سال 87 را 340 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: ارقام نشان دهنده اقدامات انجام شده در جهت وصول معوقات مالياتي است. دراين راستا پرونده هاي معوقات مالياتي سازماندهي شده و پرونده هاي مهم و غير مهم از يكديگر تفكيك شدند، اين در حالي است كه معوقات مالياتي در پايان سال گذشته بالغ بر 7 هزار ميليارد تومان برآورد شده است.

 



دستور استاندار براي رفع پلمب ساختمان سهام عدالت تهران

استاندار تهران دستور رفع پلمب ساختمان سهام عدالت استان تهران را صادر كرد،در حاليكه رئيس هيات مديره اتحاديه تعاوني سهام عدالت استان تهران خبر از پلمب اين ساختمان را داده بود.
محمدرضا جودكي با اشاره به اينكه تنها 7 روز براي پايان مهلت قانوني ثبت نام از مشمولان سهام عدالت داراي برگه هاي سهام عدالت باقي مانده بود، گفت: ساختمان سهام عدالت شهر تهران پلمب شد.
وي در گفت وگو با فارس در پاسخ به دليل پلمب شدن ساختمان سهام عدالت شهر تهران، اظهار داشت: پيرو مصوبه كميته كارگروه استانداري تهران قرار بر اين بود اين ساختمان كه در تملك وزارت جهاد كشاورزي است، براي سهام عدالت استان تهران خريداري شود.
وي ضمن تأكيد بر اينكه در مزايده واگذاري اين ساختمان، سهام عدالت شهر تهران برنده شده بود، ادامه داد: مقرر شد نيمي از هزينه هاي خريد اين ساختمان توسط استانداري تأمين و پرداخت شود و نيمي ديگر هم توسط سهام عدالت شهر تهران پرداخت شود متأسفانه امروز روز هشتمي است كه در اين شركت پلمب شده و نمي توانيم جوابگوي نيازهاي اعضاء باشيم.
وي افزود: خيلي سعي كرديم از اعلام اين خبر خودداري كنيم اما احساس مي شود در بدنه دولت كساني هستند كه سعي در ايجاد خلل در روند اجرايي توزيع سهام عدالت دارند.
وي خاطرنشان كرد: مطابق مصوبه دولت مي بايست از سرانه بودجه سال 88 براي شركت تعاوني هاي سهام عدالت ساختماني خريداري و به نام اين شركت ها به ثبت مي رسيد اما متاسفانه بعد از 2 سال هنوز اين اتفاق نيفتاده است، البته هيئت دولت موافق اين امر است اما هر چه امور به بدنه دولت واگذار مي شود شاهد كارشكني ها و تضادهاي سياستي و رويكردي هستيم.
جودكي ضمن تأكيد بر اينكه در بدنه دولت گروهي با كارشكني سعي در كند كردن تحقق اهداف دولت دارند، اظهار داشت: ثبت نام از كارگران ساختماني و فصلي مشمول سهام عدالت در شرايطي به پايان بازه زماني تعيين شده نزديك مي شود كه متأسفانه دستگاه ساماندهي اين افراد شركت تعاوني سهام عدالت شهر تهران پلمب شده است.
وي با اشاره به اينكه وزارتخانه هاي اقتصاد و دارايي و تعاون و استاندار تهران بايد در حل اين مشكل ورود داشته باشند، خاطرنشان كرد: پيرو نامه ارسالي توسط رئيس سازمان اقتصاد و دارايي استان تهران، تنها 6 روز ديگر براي ثبت مشمولان سهام عدالت كه برگه هاي سهام عدالت را در اختيار دارند باقي است.
در حالي كه به گفته رئيس اداره كل تعاون استان تهران ، مالكيت ساختمان تحت تملك سازمان جهاد كشاورزي مطابق دستور مرتضي تمدن «استاندار تهران» بايد به شركت سهام عدالت شهر تهران واگذار شود.
محمدحسين كلاتهايي در گفت وگو با فارس درخصوص نحوه رفع پلمب ساختمان سهام عدالت شهر تهران، اظهار داشت: طبق مصوبه اي قرار بود استانداري تهران در تخصيص يا خريد ساختماني براي شركت سهام عدالت اين شركت را ياري و بخشي از هزينه خريد ساختمان را تامين كند.
وي ادامه داد: طي جلسه اي كه دوشنبه شب به اين سبب تشكيل شده بود، مدير كل امور اقتصاد و دارايي استان تهران پيرو دستور مرتضي تمدن «استاندار تهران»، مكلف به پيگيري و اجرايي كردن مصوبه واگذاري ساختمان تحت تملك سازمان جهاد و كشاورزي به شركت تعاوني سهام عدالت شهر تهران شد.
رئيس اداره كل تعاون استان تهران گفت: مطابق دستورالعمل صادره دوشنبه شب استاندار تهران قرار بود سازمان جهاد كشاورزي نسبت به نهايي كردن واگذاري ساختمان سهام عدالت به شركت سهام عدالت شهر تهران اقدام كند چرا كه اين شركت پيش تر در مزايده واگذاري اين ساختمان نيز برنده شده بود.
وي تاكيد كرد: بحث واگذاري ساختمان مورد بحث بايد ديروز صورتجلسه مي شد و در اختيار شركت سهام عدالت قرار مي گرفت و لذا اگر تاكنون اين اتفاق نيفتاده بايد مسئولان امر نسبت به رفع اين مشكل در اسرع وقت اقدام كنند.

 



كشف 5 ميدان نفتي و گازي جديد در سال جاري

مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران با اشاره به فعال بودن 12 دكل حفاري اكتشافي در حوزه هاي نفتي و گازي كشور از احتمال نهايي شدن كشف حداقل پنج ميدان نفتي و گازي جديد در سال جاري خبر داد.
سيدمحمود محدث در گفت وگو با شانا با بيان اينكه در سال جاري 5 تا 6 هدف اكتشافي نفت و گاز در كشور به نتيجه خواهد رسيد، گفت: ممكن است 80 درصد اين اهداف منجر به كشف نفت و گاز شود چون مطالعات اكتشافي در اين حوزه هاي نفتي و گازي ياد شده انجام و نتيجه نهايي پس از تكميل حفاري و ارزيابي لايه هاي مخزني مشخص مي شود.وي نهايي كردن حداقل سه تا چهار هدف اكتشافي در سال را از مهمترين برنامه هاي مديريت اكتشاف شركت ملي نفت ايران خواند و گفت: هم اكنون در پنج منطقه از حوزه هاي رسوبي كشور فعاليت هاي ژئوفيزيكي براي كشف ميدان هاي جديد نفتي و گازي در حال اجراست.
مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه احتمالا كشف ميدان هاي نفتي جديد در سال جاري بيشتر از سال گذشته خواهد بود، گفت: در سال گذشته ميدان هاي گازي زيادي در كشور كشف شده كه نسبت به سال هاي پيش از آن حجم گاز موجود در اين ميدان ها چندين برابر است.
محدث گفت: در چهار نقطه از پنج نقطه اي كه هم اكنون فعاليت هاي ژئو فيزيكي انجام مي شود، لرزه نگاري هاي دوبعدي و سه بعدي اجرا مي شود و در يك نقطه ديگر نيز مطالعات و روش هاي جديد اكتشافي در حال انجام است.
به گفته وي در سال گذشته با توجه به بودجه خوبي كه در اختيار مديريت اكتشاف شركت ملي نفت ايران قرار داده شده، تعداد دكل هاي اين مديريت از 8 به 12 دكل اكتشافي رسيده كه هم اكنون 11 دكل فعال است و يك دكل ديگر نيز تا دو ماه آينده به ناوگان حفاري اين مديريت افزوده مي شود.
محدث با تاكيد بر اينكه اولويت فعاليت هاي اكتشافي ايران به مناطق مرزي داده شده است، گفت: اميدواريم براساس مطالعات و فعاليت هاي انجام شده اهداف جديد اكتشافي را در مناطق غربي كشور نيز شناسايي كنيم.
مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه فعاليت هاي اكتشافي در هر كشوري داراي يك مرحله بلوغ است، گفت: در كشورهاي حاشيه خليج فارس مثل امارات متحده عربي و كويت خيلي شانس بزرگي براي اكتشاف ميدان هاي نفتي و گازي بزرگ وجود ندارد، در حالي كه در ايران هم اكنون اهداف اكتشافي زيادي وجود دارد.
وي با بيان اينكه فعاليت هاي اكتشافي در سال 1390 نيز طبق برنامه هاي مصوب با اولويت فعاليت در نقاط مرزي و مناطق مشترك ادامه خواهد يافت، اظهار اميدواري كرد سال آينده ميدان ها و مخازن جديدي به اكتشاف هاي هيدروكربوري كشور افزوده شود.

 



اعلام برنامه هاي سال 90 همراه اول

مديرعامل همراه اول در جريان برگزاري نخستين مجمع سالانه بعد از حضور در فرابورس برنامه هاي آينده اين شركت را تشريح كرد.
نخستين مجمع همراه اول صبح ديروز برگزار و با تصويب توزيع سود 500 توماني به ازاي هر سهم از 580 تومان سود محقق شده سال مالي قبل به پايان رسيد. حميدرضا صدوقي مديرعامل اين شركت با اعلام اقدامات انجام شده در سال گذشته، برنامه هاي آينده را تشريح كرد.
وي در رابطه با برنامه هاي توسعه اي همراه اول در سال جاري اظهار داشت: اجراي كامل فاز 4 توسعه، پروژه تدوين طرح گذاري نسل آتي، پروژه بهره برداري از سايت BTS متحرك به منظور جذب ترافيك هاي شناور، طراحي مجدد بهينه سازي و شبكه انتقال راديويي تهران، جذب 10 ميليون مشترك جديد، ارتقاي خدمات مشتريان و توسعه كسب و كار خدمات ارزش افزوده از جمله برنامه هاي اين شركت براي سال جاري خواهد بود.
صدوقي در رابطه با موضوع اعمال يا عدم اعمال افزايش سرمايه همراه اول هم توضيح داد: با توجه به در اختيار قرار گرفتن 4 هزار ميليارد تومان ودايع فعلا برنامه اي براي افزايش سرمايه نداريم و در صورت نياز تصميم مقتضي اتخاذ خواهد شد. همچنين موضوع حساب بانكي موسوم به جيرنك هم در حال پيگيري و بررسي از سوي بانك مركزي است.
اين گزارش حاكي است: در اين مجمع سازمان حسابرسي به عنوان بازرس و حسابرس قانوني انتخاب و مقرر شد ضمن تعيين پاداش 330 ميليون توماني به هيئت مديره حق حضور اعضاي هيئت مديره هم ماهانه 300 هزار تومان بطور خالص پرداخت شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14