(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390- شماره 19918

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه خداي مهربان به كيهان
000 000 000 1000 تومان بدهي بانكي يك دانه درشت
كتاب «معارف انقلاب» رونمايي شد
صالحي در قطر: كشته شدن بن لادن پايان ادعاي دروغين مبارزه با تروريسم است
معاون وزير خارجه به قاهره مي رود
برگزاري كنفرانس بازشناسي مناسبات فرهنگي ايران و عراق
رويترز با اشاره به شيطنت هاي آمريكا و عربستان: چين نمي تواند از منافع نفتي خود در ايران چشم پوشي كند
تجمع اعتراضي بسيج جامعه پزشكي كشور مقابل سفارت بحرين
امسال 16 ميليون تن گندم و جو در كشور توليد مي شود
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان: وضعيت توليد كتاب نوجوانان در كشور مطلوب نيست
طراحي و ساخت موشك PFI توسط دانشجويان ابهر
نماينده مردم شهرضا در مجلس: لايحه بودجه 90 امروز در مجلس نهايي مي شود
آغاز كشت مكانيزه برنج در شاليزارهاي صومعه سرا
صفارهرندي: دفاع از ولايت مهمترين شاخصه حضرت زهراست
معاون اول قوه قضائيه: وجه مشترك وصاياي شهيدان تنها نگذاشتن ولي فقيه است
وزير تعاون: بانك مركزي تكليف مطالبات مردم از موسسات اعتباري را مشخص مي كند
اخبار ادبي و هنري



هديه خداي مهربان به كيهان

مرد دوست داشتني بر و بچه هاي كيهان به روزنامه بازگشت. ديروز بچه هاي تحريريه كيهان ناگهان خبردار شدند كه حسن شايانفر در اتاقش نشسته است اما وقتي براي ديدنش مشتاقانه بسوي اتاق هميشه شلوغ مشاور فرهنگي و ياور همراه ديرينه حسين شريعتمداري هجوم بردند، اشك و گريه مجال خوشحالي و شادماني نداد.
حسن شايانفر كه براي بسياري از كيهاني ها همواره پدري مهربان و معلمي آگاه بوده رنجور و نحیف روي ويلچر نشسته بود و اين صحنه اي نبود كه ديدنش براي بچه هاي كيهان آسان باشد.
با اين حال آنچه همه دوستان را دلداري مي دهد اين است كه شايانفر هر روز بيشتر از ديروز بهبود مي يابد و همين حالا هم چيزي از توانايي ذهن تيز و پردانش او كاسته نشده است. شايانفر بعد از ورود به مؤسسه كيهان گفت؛ خدا را شكر كه بار ديگر به عبادتگاه خويش بازگشتم. همه در كيهان در آرزوي روزي نشسته اند كه او دوباره مجلس درس پرنكته اش را برپا كند.
طي چند ماهي كه شايانفر در بستر بيماري بود و روزهاي سختي را سپري مي كرد دست هاي بسياري براي شفاي او به دعا بلند شده بود كه ضمن تشكر از همه اين عزيزان براي تمامي آنان از خداي مهربان خير كثير و سلامت و سعادت آرزو مي كنيم.

 



65 بدهكار بزرگ به دستگاه قضايي معرفي شدند
000 000 000 1000 تومان بدهي بانكي يك دانه درشت

سرويس سياسي-
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي از فهرست 65 بدهكار بزرگ به سيستم بانكي خبر داد و اعلام كرد كه بزرگترين بدهكار بانكي مبلغ هزار ميليارد تومان به سيستم بانكي بدهي داشته است.
علي آقا محمدي در پايان سي و هفتمين جلسه ستاد اصلي مبارزه با مفاسد اقتصادي در جمع خبرنگاران درباره زمين خواري و تسهيلات و بدهكاران بانكي سخن گفت و درباره اين فهرست 65 تايي اعلام كرد: مديران اين شركت ها ممنوع الخروج شده اند و جلوي وام آنها گرفته شده است.
وي با بيان اينكه اين بدهكاران در واقع 15 درصد بدهكاران كل كشور را تشكيل مي دهند، تصريح كرد كه از اين 65 شركت 25 شركت به دليل انتخاب كردن راه تعامل از دور بدحسابي خارج شده اند و 40 شركت به عنوان بدحساب باقي مانده اند كه با آنها برخورد لازم صورت مي گيرد.
آقامحمدي اظهار داشت كه تا پايان سال 89 درصد بدهكاران معوق به 8/13 درصد تقليل يافته است در حالي كه تا قبل از پايان سال 89 اين نرخ 8/23 درصد بوده است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در عين حال ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال اين نرخ به 6 درصد يعني به نرم متعارف جهاني برسد.
اما آنچه در سخنان آقامحمدي جاي تعجب و پرسش داشت، اظهار نظر وي-در كسوت سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي -درباره بدهكار هزار ميلياردي به سيستم بانكي بود. او در اين باره گفت: « با بررسي هايي كه انجام داديم مشخص شد كه اين فرد توليداتي داشته و بهترين ها را نيز احداث كرده است و با جابه جايي هايي كه در طرح هاي عمراني انجام داديم وي اكنون جزو بهترين ها به حساب مي آيد و واحد صنعتي وي نيز بهترين واحد صنعتي شناخته شده است. »!
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در مورد معرفي اين بدهكار دانه درشت نيز سكوت پيشه كرد و گفت: « تشخيص اعلام شدن نام فرد به كل جامعه با قوه قضاييه است و اين قوه بايد تشخيص دهد كه چه كسي به جامعه معرفي شود و چه كسي نه.»
آقامحمدي با بيان اينكه هر كسي كه بدهي داشت را نمي توانيم به عنوان مفسد معرفي كنيم، تاكيد كرد كه اگر چنانچه فاسد متوجه شود كه در مقابلش قدرتي وجود دارد قطعا جرات نخواهد كرد كه به فساد رو بياورد.
آقا محمدي در حوزه زمين خواري با بيان اينكه 63 هزار رسيدگي دادگاهي تاكنون انجام شده است، اظهار داشت: قوه قضاييه در رسيدگي به پرونده ها به خصوص مربوط به زمين كار بسيار جدي را انجام داده است.
وي با بيان اينكه به دستور رييس قوه قضاييه قرار است 12 قاضي، دادگاه خاصي را براي پرونده هاي مهم و خاص تشكيل دهند، افزود: در حقيقت اين اقدام براي جلوگيري است تا كسي نتواند در اين دادگاه ها نفوذ كند.
وي در ادامه با بيان اين مطلب كه زبان هماهنگي در مورد زمين خواري وجود ندارد اظهار داشت: بسياري از مواردي كه در زمين خواري صورت گرفته است به دليل اصلاحات در ثبت است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي افزود: نمايندگان تشخيص داده بودند اداره ثبت در رابطه با مالكاني كه سند ندارند و تنها كاغذي در رابطه با مالك بودنشان وجود دارد رسيدگي كند از اين رو افرادي نيز از همين منشاء قانوني سوءاستفاده كردند و كاغذهايي را به عنوان مالك به ثبت ارايه كردند.
10 بدهكار بزرگ
اگر چه ديروز سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي از يك بدهكار هزار ميلياردي به سيستم بانكي خبر داد اما اطلاعات دريافتي كيهان حاكي است، آقاي هزار ميليارد توماني را در اين ليست بايد نفر دهم دانست چرا كه هفت بدهكار با بدهي 1500 ميليارد توماني و دو بدهكار با بدهي بيش از 1500 ميليارد تومان، گوي سبقت را از اين بدهكار بزرگ سيستم بانكي ربوده اند! (چند شركت و افرادي مانند د ، الف و ز.) نكته جالب آنكه يكي از دو بزرگ ترين بدهكاران در نوبت دريافت و ليست انتظار تسهيلات از بانك سپه است.
البته از مجموع كل معوقات بانكي، حدود 6 ميليون و 800 هزار نفر بدهي يك و نيم تا دو ميليون توماني دارند.
ميزان معوقات بانكي كشور يكي از موضوعاتي است كه اخبار گوناگوني درباره آن منتشر مي شود. بهمن ماه سال 1388 بانك مركزي ميزان اين معوقات را 45 هزار ميليارد دلار اعلام كرد. اين رقم در مقايسه با 204 هزار ميليارد تومان مانده تسهيلات بانكي نشان مي دهد در تراز مطالبات بانكي ميزان معوقات سهمي حدود 22 درصد رسيده بود.
فشار بر سيستم بانكي براي وصول معوقات خود باعث شد اين رقم در اسفند همان سال هفت هزار ميليارد تومان كاهش يافته و به 38 هزار ميليارد تومان برسد. ششم خرداد سال 88 بود كه دكتر احمدي نژاد در شهرستان رباط كريم از ليست 1500 نفره بدهكاران بزرگ بانكي خبر داد و گفت 90 درصد معوقات مربوط به اين ليست است.
رئيس جمهور درباره واكنش دولت به اين ليست گفته بود: البته دولت كارگروه هايي را از 3 سال قبل تشكيل داده و اين افراد را نفر به نفر دعوت مي كند و از آنان مي خواهد اموال بيت المال را برگردانند اما هر كدام را كه دعوت مي كنيم امواج سنگين تبليغاتي عليه دولت به راه مي افتد و مي گويد سياست اقتصادي دولت غلط است.
در سال 1389 گزارشي رسمي در اين مورد منتشر نشد اما خبرها حاكي از رشد دوباره معوقات و رسيدن آن به همان رقم 45 هزار ميليارد تومان است.
يك سر برخورد با مفسدان اقتصادي و بدهكاران سيستم بانكي قوه قضائيه است اما اطلاعات دريافتي كيهان نشان مي دهد يكي از دلايل كندي و تعلل در برخورد با بدهكاران بانكي، عدم شكايت مسئولان بانكي در اين زمينه است. برخي كارشناسان به كيهان گفتند مشكل اصلي در برخورد با معضل بدهكاران بانكي اين است كه در موارد متعدد بانك هاي تسهيلات دهنده حاضر به شكايت از بدهكاران نيستند و لذا دست دستگاه قضايي در برخورد با آنها بسته است. مسئولان بانكي و دولتي در اين زمينه توضيحي نداده اند.
22 فروردين امسال بود كه سخنگوي قوه قضائيه از ارسال ليست 250 نفره مفسدان اقتصادي از سوي دولت براي اين قوه خبر داد. البته حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي توضيح زيادي در اين باره نداد و مشخص نيست كه آيا اسم اين 10 بدهكار بزرگ به سيستم بانكي نيز در اين ليست بوده است يا خير و بالاخره آنكه با اين «بهترين ها» چه بايد كرد.

 



كتاب «معارف انقلاب» رونمايي شد

مراسم رونمايي از كتاب «معارف انقلاب» با حضور حجت الاسلام خاموشي، رحيميان، مؤمني شريف، صفارهرندي، حمزه زاده و جمعي از نويسندگان و مسئولان فرهنگي به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامي در حوزه هنري برگزار شد.
محمدحسين صفارهرندي، وزير سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: خلق چنين اثري، جسارت، جرأت و معرفت مي خواهد.
وي ادامه داد: اين كتاب اثري خواندني و كامل و دايره المعارف كلي درباره حقيقت انقلاب اسلامي است. با تقديم اين اثر به فردي كه با انقلاب آشنايي نداشته مي توان به طور خلاصه انقلاب را معرفي كرد.
عليرضا مختارپور قهرودي گردآورنده اين كتاب به برخي از ويژگي هاي كتاب «معارف انقلاب» اشاره كرد و گفت: بررسي، تجزيه و تحليل واقع بينانه و دقيق در تاريخ ايران و نقش سلسله هاي مختلف در طول تاريخ و تأثير بسيار مخرب سلسله پهلوي در ذلت، تحقير و عقب ماندگي ملت ايران به عنوان نمونه تعبير استبداد كهن قاجار و استبداد پهلوي از ويژگي هاي اين كتاب است.

 



صالحي در قطر: كشته شدن بن لادن پايان ادعاي دروغين مبارزه با تروريسم است

وزير امورخارجه كشورمان با اشاره به كشته شدن بن لادن، سركرده گروهك تروريستي القاعده تأكيد كرد كه آمريكايي ها ديگر هيچ بهانه اي براي حضور در منطقه ندارند.
«علي اكبر صالحي» در پايان سفر يك روزه خود به قطر در جمع خبرنگاران ضمن تشريح گفت وگوها و رايزني هايش با مقامات قطري به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داد.
وي در خصوص تحولات منطقه بويژه يمن و بحرين گفت: در حال حاضر بيش از 2 ماه است كه شاهد تظاهرات مردمي در يمن هستيم و مردم در اين كشور مطالبات مشروعي دارند. اميدواريم هرچه سريع تر به مطالبات مشروع خود برسند و از فشاري كه الان بر آنها وارد شده هرچه زودتر رهايي يابند.
وزيرامورخارجه كشورمان خاطرنشان كرد: مطالبات مشروع مردم بحرين هيچ ارتباطي به شيعه و سني، عرب و عجم و ايراني و بحريني ندارد. ما موضوع بحرين را بحريني- بحريني مي دانيم و تمامي كشورهاي منطقه بايد كمك كنند تا اين موضوع داخلي بحرين، بحريني- بحريني تلقي و از دخالت نابه جا در امور بحرين از جمله لشكركشي پرهيز كنند.
وزيرخارجه كشورمان در پاسخ به سؤالي درباره كشته شدن اسامه بن لادن، اظهار داشت: اگر آمريكا با اين بهانه به كل منطقه لشكركشي كرده بود، اين مشكل پايان يافته و بهتر است آمريكايي ها هر چه زودتر از منطقه خارج شوند و جلوي كشتارهاي بيرحمانه مردم مظلوم منطقه را بگيرند.
وي ادامه داد: براساس شنيده هاي ما اين اقدام به صورت كماندويي انجام شده و نيازي نبود كه آمريكايي ها بي پروا و بي هدف مردم بيگناه منطقه را به كشتن بدهند.
صالحي با بيان اينكه نزديك به 110 هزار نفر از مردم بيگناه در اين بمباران ها كشته شده اند، گفت: سؤال اينجاست كه بن لادن را چه كسي به وجود آورد؟ آيا مطالبي كه منتشر شد مبني بر اينكه بن لادن با سيا در ارتباط بود، درست بود؟
رئيس دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: اين صفحه بايد بسته شود و ديگر بهانه اي براي حضور آمريكايي ها در منطقه نيست و اميدواريم آمريكايي ها ديگر بهانه اي براي حضور در منطقه نداشته باشند.
صالحي ادامه داد: ما از ابتدا نيز بر اين باور بوديم كه آمريكايي ها نبايد با اين بهانه به منطقه لشكركشي كنند.
وي درپاسخ به سؤالي درخصوص آينده حضور آمريكا در منطقه نيز اظهار داشت: ديگر جايي براي حضور آمريكا در منطقه نيست و افكارعمومي دنيا و بخصوص آمريكا مايل به حضور آمريكا در منطقه نيستند.
سوريه رأس هرم
مقاومت است
وزيرامورخارجه كشورمان در ادامه نشست خبري با خبرنگاران در خصوص تحولات كنوني سوريه كه سؤال يكي از خبرنگاران بود، اظهار داشت: يك سري مطالبات مردمي در سوريه وجود دارد كه دولت اين كشور و در رأس آن بشار اسد اعلام كرده كه آماده تحقق بخشيدن به مطالبات مشروع مردمي است و اصلاحات لازم را در اين زمينه انجام مي دهد.
وي در عين حال يادآور شد: بر اساس اطلاعات واصله عده اي با حمايت خارجي ها درصدد ايجاد ناآرامي در سوريه هستند و ما تا آنجايي كه حركت مردمي باشد، همچون ساير كشورهاي ديگر با تحقق مطالبات مردمي همراهي مي كنيم.
به گفته وي بايد حركت هاي حداكثري مردمي را با حركت عده اي قليل از يكديگر جدا كرد. رئيس دستگاه ديپلماسي پرسيد چطور است كه در ارتباط با بحرين و عليه مردم اين كشور لشكركشي نمي شود اما در ليبي بر عليه دولت آن لشكركشي صورت مي گيرد؟
وزيرخارجه كشورمان در عين حال خاطرنشان كرد: فراموش نكنيم كه سوريه در رأس هرم مقاومت در منطقه قرار دارد. مقاومت امر مقدسي است كه همه مردم منطقه مسئوليت حفظ چنين جبهه اي را دارند.
استقبال از برقراري
روابط گسترده با مصر
يكي از خبرنگاران نيز درباره روابط تهران و قاهره سؤال كرد كه صالحي روابط ايران و مصر را در مخالفت با روابط ايران با ديگر كشورها ندانست و گفت: ما در حال حاضر با تمامي كشورهاي همسايه روابط خوب و حسنه داريم و داراي سفارتخانه و سفير هستيم و علاوه بر آن روابط اقتصادي قابل توجهي نيز داريم. وزيرخارجه كشورمان با بيان اينكه روابط ايران و مصر در 30 سال گذشته در سطح سفير نبوده، ابراز اميدواري كرد كه اين روابط در سطح سفارت ارتقاء يابد.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان ايران و مصر را داراي جايگاه خاصي در بين كشورهاي اسلامي دانست و گفت: همكاري دو كشور در عرصه هاي مختلف بخصوص عرصه سياسي به ثبات، امنيت و صلح در منطقه كمك مي كند.
صالحي با ذكر اين نكته كه روابط ما با مصر بجز 30 سالي كه دچار تعلل شده بود ديرينه است، خاطرنشان كرد: شايد كمتر 2 كشوري را در دنيا بتوان يافت كه اينقدر از همه لحاظ به يكديگر نزديك باشند.
وي اظهار داشت: ما نسبت به روابط آينده جمهوري اسلامي ايران و مصر بسيار خوشبين هستيم.
ديدار با ايرانيان مقيم قطر
وزيرامورخارجه كشورمان در پايان سفر به دوحه در جمع ايرانيان مقيم قطر در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران حضور يافت و از نزديك در جريان مسائل و مشكلات آنها قرار گرفت.

 



معاون وزير خارجه به قاهره مي رود

عضو كميسيون امنيت ملي از سفر معاون وزير خارجه كشورمان در روزهاي آينده به مصر خبر داد و پيگيري روابط ايران و مصر را از جمله اهداف اين سفر دانست.
«محمد كرمي راد» كه به همراه علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان به قطر سفر كرده بود، در گفت وگو با فارس گفت: سفر وزير خارجه به قطر سفري بسيار پربار بود و اميدوارم بتوانيم از اين فرصت ها براي حل مناقشات منطقه به خصوص مشكلاتي كه براي مردم بحرين به وجود آمده، بهره ببريم.
وي با اشاره به استقبال گرم و صميمانه وزير خارجه قطر از صالحي اظهار داشت: در اين سفر يك روزه ملاقات هايي با امير، وليعهد و وزير خارجه قطر داشتيم كه ديدارهاي خوب و مناسبي بود.
عضو كميسيون امنيت ملي، قطر را كشوري داراي نقش مثبت در تحولات منطقه خواند و يادآور شد: همراهي اين كشور براي رفع مشكلات منطقه قابل توجه است.
كرمي راد ادامه داد: صالحي در اين سفر با وزير خارجه مصر گفت وگويي تلفني داشت و طي آن قرار شد معاون وزير خارجه در روزهاي آينده سفري به مصر داشته باشد تا روابط ايران و مصر به نحو شايسته تري دنبال شود.
وي بررسي مسائل منطقه از جمله يمن، ليبي و به خصوص بحرين را از جمله موضوعات اين سفر خواند و گفت: امروز وضعيت بسيار بدي در بحرين وجود دارد و مردم اين كشور تحت فشار قرار دارند كه اين موضوع در ديدار با مقامات قطري مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
در همين رابطه عصام شرف در گفت وگو با روساي تحريريه برخي روزنامه هاي مصري در قاهره گفت: مصر انقلابي در باز كردن صفحه جديد روابط با ايران به كارش ادامه خواهد داد و اين مسئله اي است كه نبيل العربي- وزير امور خارجه مصر- هم بر آن تأكيد كرد.
وي با اشاره به سفرش به كشورهاي حوزه خليج فارس گفت: به كشورهاي حوزه خليج (فارس) گفتيم كه ما سفارتي در تهران نداريم اما هم شما و هم آن ها سفارت خانه هايي در كشورهاي تان داريد. ما تنها دفتر حافظ منافع داريم در حالي كه ايران دشمن نيست و ما تاريخ طولاني مشتركي با هم داريم.

 



با حضور 112 محقق و صاحب نظر صورت گرفت
برگزاري كنفرانس بازشناسي مناسبات فرهنگي ايران و عراق

كنفرانس بازشناسي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با حضور 112 تن از محققان و صاحب نظران دو كشور در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
«علي لاريجاني»، رئيس مجلس شوراي اسلامي طي سخناني در اين كنفرانس با اشاره به اين كه امروز شرايط متفاوتي در جهان اسلام پديد آمده است و نهضت هاي دموكراتيك درمصر، تونس، عراق و ايران به حركت افتاده و به ثمر رسيده است، گفت: اين كشورها، كشورهايي هستند كه همواره مي توانند در عرصه فرهنگ نقش تأثيرگذاري داشته باشند و امروز اين فرصت مناسب به وجود آمده است.
وي اضافه كرد: در ايران به محض پيروزي انقلاب و به وجود آمدن حكومت اسلامي، فضاي فكري متحول شد و اساساً رشد فكري زماني حاصل مي شود كه شرايط آزاد و دموكراتيكي برقرار باشد.
لاريجاني با تأكيد بر اين كه اين فرصت طلايي در عصر حاضر سبب شده كه انديشمندان بتوانند از فضاي آزاد فكري استفاده كرده و تفكرات ريشه دارشان را در فضاي جديد معنا كنند، تصريح كرد: به همان ميزان كه متفكران بايد از اين فضا استفاده كنند، عوامل ديگري ايجاد تفرقه مي كنند و امروز شاهديم كه تمام تلاش شان براين استوار است كه اتفاقات و تحولات اخير منطقه را به سمت ديگري ببرند.
وي با بيان اين كه امروز دوره جديدي آغاز شده است كه كشورهاي متمدن مي توانند خود را باز يابند، گفت: كشورهايي مانند ايران، مصر و تركيه مي توانند تمدن خود را بازيابند؛ لذا بايد پيوندهاي فرهنگي و علمي كشورها، پايه ريزي شود و خارج از تعارفات و قراردادها متفكران جديد، انديشه هايشان را خلق كنند كه در نتيجه آن، تحول عظيم اسلامي و فكري ايجاد شود.
رئيس قوه مقننه، در بخش ديگري از اظهارات خود با تأكيد بر اين كه عراق و ايران هر دو كشورهاي مهم و تأثيرگذاري در ساخت تمدن اسلامي بودند، گفت: سابقه تمدني ايران درگذشته بسيار بزرگ بود و بر همه كشورهاي جهان تأثير مي گذاشت، داد و ستد فرهنگي ميان ايران و عراق نيز براي بروز تفكر متفكران بسيار پراهميت بود.
لاريجاني در پايان روابط ايران و عراق را به لحاظ بروز ديكتاتوري ها در گذشته داراي لطماتي عنوان كرد كه اين مسئله در مورد رابطه مصر و ايران نيز شكل گرفت كه نهايتاً باعث شد قدرت و استعداد متفكران صرف امورات فرعي شود.
احمد چلبي رئيس كنگره ملي عراق نيز در اين كنفرانس گفت: ايران، عراق، تركيه و سوريه مي توانند قلب جهان باشند به همين دليل مسئولان 4 كشور بايد به دنبال تقويت روابط بوده و يك اتحاد ميان اين چهار كشور ايجاد شود زيرا اين چهار كشور امكانات بسياري داشته و 30 درصد از نفت جهان را دارند.
رئيس كنگره ملي عراق درباره انتشار افراط گرايي و اختلاف افكني از سوي غربي ها در كشورهاي تركيه، ايران، عراق، مصر و سوريه گفت: اين افراط گرايي در عراق بيشتر از كشورهاي ديگر انتشار يافته است. غربي ها تلاش مي كنند از اين اختلافات نزاعي ايجاد كنند و به دنبال تفرقه افكني هستند اين در حالي است كه روابط خوبي ميان دو كشور وجود داشته و اين يك واقعيت بشري است.
چلبي با بيان اين كه دوران سركشي غرب اكنون رو به زوال است، افزود: مسلمانان داراي امكانات بسياري هستند و مي توانند تمدن اسلامي خود را گسترش داده و بر جهان سلطه يابند.
«ابراهيم جعفري، نخست وزير سابق عراق نيز طي سخناني اظهار داشت: هنگامي كه به ايران نگاه مي كنيم، پل هاي ارتباطي ملت هاي ايران و عراق زياد است و جنگ ها در اين روابط استثناهايي بوده ولي امروز نياز مبرمي به انتشار فرهنگ صلح داريم.
جعفري با بيان اينكه ايران همواره در كنار عراق بوده است، تأكيد كرد: در ديداري كه چند سال پيش با معمر قذافي داشتم، وي از من پرسيد كجا زندگي مي كنيد كه گفتم در ايران زندگي مي كنم، وي گفت كه چرا در ايران و در جواب او گفتم كشورهاي ديگر جز ايران درهاي خود را بر روي عراقي ها باز نكردند.

 



رويترز با اشاره به شيطنت هاي آمريكا و عربستان: چين نمي تواند از منافع نفتي خود در ايران چشم پوشي كند

يك خبرگزاري غربي با اشاره به تلاش آمريكا براي كاهش وابستگي چين به واردات نفت از ايران به منظور همراه كردن پكن با سياست ضدايراني خود تصريح كرد: پكن نمي تواند از منافع انرژي خود در ايران چشم پوشي كند.
خبرگزاري رويترز به نقل از منابع ديپلماتيك آمريكا اعلام كرد: مقامهاي واشنگتن مذاكراتي را با عربستان سعودي انجام داده اند تا اين كشور را به افزايش صادرات نفت خود به چين تشويق كنند.
ايران سومين صادركننده نفت به چين است و دولت آمريكا اميدوار است از طريق كاهش وابستگي چين به نفت ايران بتواند پكن را با سياست هاي ضد ايراني خود همراه سازد.
بر اساس گزارش رويترز مذاكرات واشنگتن و رياض با هدف ضربه زدن بر ايران و جلب حمايت چين براي اعمال تحريم هاي تجاري بيشتر بر ضد ايران صورت گرفته است . چين از مدتها قبل نگراني خود را در خصوص احتمال كاهش و قطع صادرات نفت ايران به اين كشور در صورتي كه پكن از تحريم هاي تجاري بر ضد تهران حمايت كند اعلام كرده است .
ايران تا كنون بارها بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود تاكيد كرده است ولي قدرتهاي غربي مدعي اند ايران به دنبال دستيابي به جنگ افزارهاي اتمي است .
اگرچه ميزان صادرات نفت عربستان به چين طي سالهاي اخير رشد چشمگيري داشته و چين نيز از چند قطعنامه در شوراي امنيت بر ضد ايران حمايت كرده ولي مقامهاي پكن نمي توانند از منافع انرژي خود در ايران چشم پوشي كنند .
به عقيده تحليلگران منافع چين در حفظ رابطه با ايران فراتر از واردات نفت است. چين براي حفظ استقلال اقتصادي خود از آمريكا بايد به منابع نفتي كشوري دسترسي داشته باشد كه دنباله رو سياست هاي آمريكا نباشد و ايران چنين ويژگي اي دارد.
در عين حال بر اساس اسناد منتشر شده از سوي ويكي ليكس آمريكا به همراه عربستان و ساير كشورهاي بزرگ توليد كننده نفت خاورميانه در تلاشند تا چين را براي حمايت از تحريم هاي بين المللي بر ضد ايران متقاعد كنند . آمريكا و عربستان در حال بررسي راهكارهاي افزايش صادرات نفت عربستان به چين است .
مقامهاي آمريكايي در ديدار با علي النعيمي وزير نفت عربستان در اوت 2009 اعلام كردند افزايش صادرات نفت عربستان و ساير كشورهاي خاور ميانه به چين موجب تضعيف جايگاه نفت ايران در اقتصاد چين خواهد شد . دو ماه بعد يك ديپلمات فرانسوي به مقامهاي سفارت آمريكا در عربستان گفت ديپلماتهاي سعودي به دولت چين گفته اند اگر نفت بيشتري از ما مي خواهيد بايد فشارهاي خود بر تهران را افزايش دهيد .
افزايش صادرات نفت عربستان به چين براي مقامهاي رياض نيز از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه عربستان قصد دارد مشتريان نفتي خود را در بازارهاي جهاني متنوع نمايد . عربستان بزرگترين تامين كننده نفت چين به شمار مي رود و هم اكنون نفت بيشتري به چين در مقايسه با آمريكا صادر مي كند .
در حالي كه عربستان پيشنهاد افزايش صادرات نفت به چين را مطرح كرده دولت چين از ايران خواسته است تا تنش هسته اي با غرب را هر چه زودتر پايان دهد . يانگ جي چي وزير خارجه چين در ديدار با سوزان رايس نماينده آمريكا در سازمان ملل تاكيد كرد چين از ايران خواسته است تا براي حل پرونده هسته اي همكاري بيشتري با غرب داشته باشد .
در اكتبر 2009 نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي از همتاي چيني خود خواست تا ايران را براي شركت در نشست اين آژانس در وين متقاعد كند . شوراي امنيت سازمان ملل تا كنون چهار قطعنامه تحريمي بر ضد برنامه هسته اي ايران تصويب كرده است ولي ايران تا كنون برنامه هسته اي خود را متوقف نكرده است . اين تحريم ها تا كنون شامل بخش نفت و صادرات بنزين نشده است . البته سال گذشته آمريكا و اروپا تحريم هاي يك جانبه اي را بر ضد بخش انرژي ايران اعمال كردند .
بر اساس اين گزارش چين در قبال برنامه هسته اي ايران بر سر دو راهي سختي قرار گرفته است. چين از يك سو بايد با آمريكا در نظام بين الملل همكاري داشته باشد و از سوي ديگر نمي خواهد امنيت انرژي خود را با از دست دادن منابع انرژي ايران از دست بدهد .
شركتهاي چيني فعاليتهاي زيادي در بخش انرژي ايران دارند. يك شركت چيني قرار است براي توسعه ميدان نفتي آزادگان به ايران كمك كند . سرمايه گذاري چين در اين پرژه به بيش از 6 ميليارد دلار خواهد رسيد . در سال 2009 شركت ملي نفت چين قراردادي را با شركت ملي نفت ايران امضا كرد كه بر اساس آن قول داد تا 90 درصد هزينه هاي مربوط به توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي را تامين كند . اين پروژه به بيش از 2/5 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد .شركت ملي نفت چين نيز قراردادي به ارزش 2 ميليارد دلار براي توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي امضا كرده است .
بر اساس اين گزارش منابع ديپلماتيك آمريكا به شركتهاي چيني در خصوص ادامه فعاليت و سرمايه گذاري در ايران هشدار داده اند .

 



عصر ديروز انجام شد
تجمع اعتراضي بسيج جامعه پزشكي كشور مقابل سفارت بحرين

تجمع بسيج جامعه پزشكي كشور با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران در محكوميت جنايات آل سعود و آل خليفه در مقابل سفارت بحرين برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج جامعه پزشكي در اين تجمع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، كاركنان بيمارستانها و ديگر اعضاي جامعه پزشكي كشور حضور داشتند.
پزشكان در مقابل سفارت بحرين با شعارهايي نظير آل خليفه نوكر اسرائيل است، برادر بحريني شهادتت مبارك، مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل، مرگ بر انگليس، مواضع خود را اعلام كردند.
همچنين در ادامه اين تجمع سيد مسعود خاتمي عضو شوراي مركزي بسيج جامعه پزشكي كشور با اشاره به بيداري اسلامي در منطقه گفت: بيداري اسلامي كه امروز بعد از 30 سال از وقوع انقلاب اسلامي در منطقه پديدار شده نشانه قدرت جهان اسلام است.
وي با بيان اينكه دموكراسي آمريكايي به دنبال ذليل كردن مردم منطقه است افزود: غرب به دنبال اين است كه كشورهاي منطقه را همواره محتاج به خود نگه دارد اما امروز به بركت انقلاب اسلامي فرياد آزادي خواهي مردم بلند شده است و ديگر راه بازگشت به حكومت هاي ديكتاتوري وجود ندارد.
عضو شوراي مركزي بسيج جامعه پزشكي كشور با اشاره به جنايات وحشيانه آل سعود در بحرين گفت: هم اينك شاهد هستيم كه آل سعود با جمع آوري مزدوران خود از ساير كشورها به دنبال برخورد با تظاهركنندگان است.
وي ادامه داد: همچنين از سال 2005 قراردادي ميان آل خليفه با رژيم صهيونيستي بسته شده بود و بر اساس آن نيروهاي بحريني براي سركوب مردم خود آموزش ببينند.
خاتمي به تشريح اقدامات جنايتكارانه حكومت بحرين بر عليه مردم خود پرداخت و افزود: دستگير كردن بيش از يك دهم مردم بحرين شكنجه كردن زندانيان و حمله به بيمارستانها و دزديدن بيماران از جمله اقدامات وحشيانه حكومت بحرين است.
وي ادامه داد: تعطيل كردن تعداد زيادي از نهادهاي مردمي و سانسور شديد اتفاقات بحرين از ديگر اتفاقاتي است كه هم اكنون در اين كشور در حال وقوع است و به دنيا اعلام مي كنيم كه اگر بناست جايي از حقوق بشر دفاع شود كشور بحرين است و ديگر هيچ گونه سكوت جايز نيست.
در پايان اين تجمع، بيانيه اي بسيج جامعه پزشكي در پنج بند قرائت شد.

 



امسال 16 ميليون تن گندم و جو در كشور توليد مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
امسال 16 ميليون و 346 هزار و 636 تن گندم و جو در كشور، توليد مي شود.
مدير دفتر محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي با اعلام خبر فوق در تبريز گفت: پيش بيني مي شود ميزان گندم توليدي سال جاري، به بيش از 12 ميليون و 867 هزار و 535 تن بالغ گردد و بيش از 3 ميليون و 479 هزار و 101 تن نيز، «جو» توليد شود. مهدي كابلي افزود: گندم ايران قادر به رقابت در بازار گندم جهان است. وي تصريح كرد: كيفيت گندم توليدي كشور، افزايش يافته وهيچ مشكل كيفي وجود ندارد و اگر وزارت بازرگاني، گندم را بر اساس فاكتورهاي كيفي خريداري كند، كيفيت فعلي، باز هم افزايش مي يابد.
كابلي با اعلام اين كه مقدار توليد در سال گذشته حدود 5/15 ميليون تن و ميزان خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان نيز 2/11 ميليون تن بوده است، بارش هاي يك ماه اخير را در كشور به رغم خسارات وارده به گندم ديم از بابت عدم بارش هاي مناسب پاييزي، رضايت بخش عنوان كرد و گفت: امسال از
هزار و 500 نمونه گندم انتخابي 750 نمونه، در رديف خوبند و پروتئين گندم ايران به 47/12 درصد رسيده است.

 



مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان: وضعيت توليد كتاب نوجوانان در كشور مطلوب نيست

مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: وضعيت توليد و عرضه و ميزان انتشار كتاب در سطح كشور براي گروه سني نوجوانان مطلوب و قابل قبول نيست.
به گزارش ايرنا، «سيدصادق رضايي» در جمع خبرنگاران استان لرستان، افزود: كتاب هاي موجود كشور به لحاظ كيفي و كمي فاقد شرايط لازم و مناسب براي استفاده اين قشر از جامعه است.
رضايي اضافه كرد: اين در حالي است كه شرايط حاكم بر تهيه، تدوين و انتشار كتاب كودك در كشور از شرايط و وضعيت بسيار مطلوبي برخوردار است.
وي اظهار داشت: به رغم انجام فعاليت هاي مناسب در خصوص ترويج و نهادينه كردن فرهنگ مطالعه و كتابخواني در ميان نوجوانان، اين گروه سني از وجود كتاب هاي مفيد چه به لحاظ ميزان انتشار و چه در بحث محتوي و مطالب بي بهره است.
رضايي يادآور شد: در سال 88 تنها چهار عنوان رمان ويژه گروه سني نوجوانان در كشور رونمايي شد كه با توجه به تنوع سليقه و مطالبات نوجوانان، اين تعداد به هيچ عنوان قابل قبول نيست. بر همين اساس، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور در تابستان امسال نسبت به عرضه و انتشار 90 عنوان كتاب در حوزه كودك و نوجوان در قالب شعار «هر روز يك كتاب» اقدام خواهد كرد.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با بيان اينكه از اين تعداد 40 عنوان آن داستاني است، گفت: سال گذشته نيز 400 عنوان كتاب از سوي كانون پرورش فكري در كشور چاپ و عرضه شد و در حال حاضر 13 هزار جلد كتاب در سطح كتابخانه هاي كانون در كشور موجود است.
رضايي با اشاره به وجود 50 كتابخانه سيار روستايي وابسته به كانون در سطح كشور، افزود: تعداد كتابخانه هاي سيار روستايي كانون تا پايان سال 94 به 200 باب افزايش مي يابد.
رضايي درباره توليد اسباب بازي براي كودكان و ورود اسباب بازي هاي خارجي به كشور نيز گفت: برخي اسباب بازي هاي وارداتي موجب ترويج فرهنگ غربي در كشور مي شوند كه در اين باره بايد براساس قانون شوراي نظارت بر واردات و ساخت اسباب بازي ها عمل كنيم.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان يكي از دلايل وجود اسباب بازي هاي غربي در كشور را قاچاق اين كالا دانست و افزود: در برخي مناطق كشور از جمله مناطق آزاد تجاري و اقتصادي قوانين شوراي نظارت بر واردات و ساخت اسباب بازي اعمال نمي شود، بنابراين اسباب بازي هاي خارجي براحتي و بدون ضوابط و نظارت وارد كشور مي شود.
وي گفت: توليد عروسك هاي داخلي تا پايان سال جاري به 60 عدد افزايش مي يابد.
وي اضافه كرد: نيمه نخست امسال از چهار بازي رايانه اي جديد رونمايي مي شود كه يكي از اين بازي ها براي نخستين بار در كشور بصورت آنلاين است.

 



طراحي و ساخت موشك PFI توسط دانشجويان ابهر

ابهر - خبرنگار كيهان:
دو تن از دانشجويان دانشگاه علمي كاربردي ابهر در يك اقدام افتخارآميز و غرورآفرين موفق به طراحي و ساخت موشك PFI شدند.
طراحي اين موشك كاوشگر از 8 ماه پيش توسط مصطفي رستمي و ابوالفضل تاران آغاز شده و در حال حاضر نيز در مرحله اخذ مجوز براي پرتاب است. اين موشك قابليت فيلمبرداري و عكاسي از مراكز مختلف علمي و نظامي را دارد كه در مرحله اول با برد 7 كيلومتر به فضا پرتاب خواهد شد و در صورت موفقيت و تكميل پروژه امكان پرتاب با موجود زنده به فضا را نيز خواهد داشت.
گفتني است قابليت اجرايي اين موشك از سوي كارشناسان صنايع دفاعي جمهوري اسلامي مورد تاييد قرار گرفته است.
بنا بر همين گزارش محمد قرباني دانش آموخته رشته مهندسي طراحي و نقشه كشي صنعتي موفق شد در اقدامي نوآورانه و با همت و پشتكار مضاعف اقدام به طراحي و ساخت دستگاه تمام اتوماتيك قاليشويي كند.
اين اختراع قادر است با كاهش زمان شستشو و نيروي انساني مورد نياز در كارگاه هاي قاليشويي، ضمن افزايش بازدهي، خدمات ارزنده اي را به صنعت قاليشويي كشور ارائه دهد.

 



نماينده مردم شهرضا در مجلس: لايحه بودجه 90 امروز در مجلس نهايي مي شود

نماينده مردم شهرضا در مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه بودجه 90 امروز در صحن علني مجلس نهايي مي شود.
عوض حيدرپور افزود: در بودجه سال 90 كل كشور، بخش عمران شهري و شهرداري ها مورد توجه قرار گرفته و براي اين بخش به صورت اختصاصي اعتبار ديده شده است.
وي گفت: شيب افزايش قيمت ها در طول برنامه پنجم ديده شده بود، اما به واسطه آنكه دولت معتقد بود كه افزايش تدريجي، تورم زاست، شيب را كمي تند ديد كه اين براي مردم قابل تحمل نبود و بر مردم فشار وارد آمد.
وي ادامه داد: مجلس نيز در بررسي بودجه 90 و اعتبار بخش يارانه ها، شيب افزايش قيمت ها را ملايم تر ديد و اينك با تصويب نمايندگان افزايش حامل هاي انرژي در سال جاري 20 درصد خواهد بود.
نماينده شهرضا همچنين گفت: در لايحه بودجه 90 كل كشور، دستمزدها نسبت به سال قبل افزايش بيشتري داشته و اين مختص شاغلان نيست و براي بازنشستگان نيز به همين شكل خواهد بود.
وي گفت: اميدواريم اين افزايش دستمزدها، با فشاري كه ناشي از اجراي هدفمندي يارانه ها بر مردم وارد آمد، جبران شود.
حيدرپور اضافه كرد: اعتبار بخش هاي آموزش و پرورش، بهداشت و بيمه بازنشستگي در اين لايحه خوب ديده شده است.

 



آغاز كشت مكانيزه برنج در شاليزارهاي صومعه سرا

مديرجهاد كشاورزي صومعه سرا از آغاز كشت مكانيزه برنج در سه هزار هكتار از اراضي شاليزاري اين شهرستان خبر داد.
نعمت قاسمي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در صومعه سرا با اشاره به آغاز كشت برنج در شاليزارهاي اين شهرستان اظهار داشت: عمليات نشاكاري توسط كشاورزان در صومعه سرا آغاز شده است.
وي وضعيت شاليزارهاي برنج در اين شهرستان را براي انجام كار كشاورزي مهيا دانست و افزود: اين وضعيت در اثر شرايط خوب و طبيعي آب و هوايي ايجاد شده است.
مدير جهاد كشاورزي صومعه سرا با اشاره به وضعيت بارندگي در روزهاي اخير و پر بودن آب سد وكانال هاي آبي تصريح كرد: در حال حاضر هيچ مشكل يا كمبودي از نظر آبياري اراضي كشاورزي مشاهده نشده است و تمام خزانه هاي برنج و شاليزارها داراي آب كافي براي انجام كشت برنج هستند و پيش بيني مي شود كه امسال با وجود آب كافي، اراضي دچار خشكسالي و تلفات محصول برنج نشوند.
وي درباره خزانه گيري برنج در شاليزارهاي صومعه سرا افزود: تمام خزانه هاي برنج در شاليزارهاي صومعه سرا توسط كارشناسان كشاورزي كنترل و بازديد شده اند و مشكل يا آفتي كه خزانه ها را دچار نابودي كند، مشاهده نشده و خزانه هاي برنج به طور كامل سالم و سرسبز هستند.
قاسمي با اشاره به ميزان كشت برنج در شاليزارهاي صومعه سرا بيان داشت: تا به امروز كشت برنج در بيش از 10درصد شاليزارهاي صومعه سرا انجام شده است و بالغ بر 28هزار هكتار از اراضي صومعه سرا به كشت برنج اختصاص دارد.
مدير جهاد كشاورزي صومعه سرا ادامه داد: كشاورزاني كه تا به امروز موفق به دريافت ميزان كودهاي درخواستي خود نشده اند مي توانند از انبارهاي جهادكشاورزي صومعه سرا كودهاي اراضي خود را دريافت كنند.

 



صفارهرندي: دفاع از ولايت مهمترين شاخصه حضرت زهراست

مشاور فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به تبعيت امام حسين(ع) در زمان امامت امام حسن(ع) گفت: اي كاش بزرگاني كه وقتي جماعتي را پشت سر خود مي بينند، يادشان باشد كه رابطه امام حسين(ع) با برادر و امام خود چگونه بود.
به گزارش ايسنا، حسين صفارهرندي در مراسم نكوداشت شهداي دانشجوي استان فارس به ويژگي ها و سيره زندگاني حضرت زهرا(س) در صدر اسلام اشاره كرد و گفت: وقتي نام حضرت زهرا(س) به عنوان پيشاني بند رزمندگان انتخاب مي شد، خداوند را به غربت حضرت زهرا(س) قسم مي داديم كه راهنماي ما در دنيايي باشد كه همه عليه اسلام قيام كرده بودند.
وي با بيان اينكه شاخصي از حضرت زهرا(س) برجسته تر در دفاع از ولايت پيدا نمي كنيم، فاطمه زهرا(س) را شاخص و نمونه مثالي زدن از ولايت پذيري معرفي كرد و ادامه داد: فاطمه به عنوان شهروند جامعه اسلامي براي دفاع از ولي خود قيام كرد و شهيد شد.
صفارهرندي اظهار كرد: رزمندگان دفاع مقدس با انتخاب پيشاني بند يا زهرا مي خواستند شرمندگي خود را از غربت زهرا(س) در برابر پيامبر كم كنند.
وي با بيان اينكه حادثه عاشورا استيضاح تاريخ است كه در برابر امامت خاموش شده بود، اضافه كرد: خداوند امامت و ولايت را براي نظام مندي شدن فرهنگ قرار داد. براي اينكه هركس مكتبي راه نيندازد و در دين خدا انحراف ايجاد كند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: فرهنگ عمومي بايد مبتني بر نگرش ولايت در جامعه حاكم شود بنابراين هركس بخواهد حرف هاي من درآوردي طرح كند، خودش را در مكتب امامت و ولايت تعريف نكند.
وي با تشريح ولايت پذيري رزمندگان در طول 8 سال دفاع مقدس خاطرنشان كرد: تا 3 روز قبل از پذيرش آتش بس امام راحل مي فرمود تا آخرين نفس در مقابل دشمن ايستاده ايم اما پس از آتش بس دل هاي رزمندگان از چگونگي پايان جنگ خون بود ولي به دستور رهبر خود سرگذاشتند.
مشاور فرمانده كل سپاه با بيان اينكه اوج تبعيت از ولايت را در رفتار امام علي(ع) نسبت به رسول اسلام(ص) مي بينيم، ادامه داد: جامعه متشتت و متفرق طعمه اي براي نيش دشمنان است؛ نبايد هركس از گوشه اي علمي بلند كرده و جامعه مسلمين را شقه شقه كند.
وي با اشاره به تبعيت امام حسين(ع) در زمان امامت امام حسن(ع) اضافه كرد: اي كاش بزرگاني كه وقتي جماعتي را پشت سر خود مي بينند، يادشان باشد كه رابطه امام حسين(ع) با برادر و امام خود چگونه بود.
صفارهرندي اضافه كرد: حضرت آقا با وجود تمام ناملايماتي كه دل اهل ولا را به درد مي آورد، جامعه را به سكوت فرا مي خوانند و اجازه نمي دهند پيش روي چشم هاي نامحرم حاكميت دوگانه به نمايش گذارده شود.
وي ابراز كرد: رهبري انقلاب از برخي نامردي ها آزرده دل است اما شأن رهبري ايجاب مي كند كه وحدت اسلامي را بالاتر از دل آزرده خود بدانند.
عضو سابق دولت با اشاره به جريان بني صدر در اوايل انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: بني صدر هميشه به گونه اي رفتار مي كرد كه گويي امام خميني(ره) طرف او را گرفته در حالي كه امام در جلسات خصوصي بني صدر را تهديد مي كرد.
وي ادامه داد: بازي رواني كه بني صدر مي كرد، گاهي مواقع باعث ناراحتي برخي بزرگان مثل شهيد بهشتي(ره) مي شد و آنها را مجبور مي كرد تا به امام نامه بنويسند در حالي كه امام خميني(ره) همگان را مخاطب قرار مي داد.
صفارهرندي با بيان اينكه آيت الله خامنه اي تنها كسي بود كه هيچ گاه به امام خميني(ره) گلايه نكرد، تاكيدكرد: اطاعت از رهبر وسيله اي براي شكست نفاق و چنددستگي است بنابراين در چنين فضايي كسي نمي تواند قهر كند و براي خود دكان جديدي راه بيندازد.
وي ضعف و فقدان رهبري را مهم ترين عامل تاخير در پيروزي مردم يمن و بحرين دانست و گفت: برخي پشت ولايت سنگر گرفته تا اسلام را هدف بگيرند و برخي از حاشيه نشينان بزرگان از جاهاي ديگري پيام مي گيرند تا عليه ولايت فقيه حرف بزنند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه بزرگان كشور مراقب حاشيه هاي خود باشند، ادامه داد: بزرگان بدانند اگر كسي روزي از آنان در برابر و تقابل با مركزيت نظام تعريف كند، شيطان مجسم است.
صفارهرندي علامت و رمز سلامت ولايت پذيري را در تبعيت از نظرات رهبري دانست و افزود: كساني كه خودشان را به ولايت منتسب مي كنند، بايد در برابر حرفهاي رهبر كوتاه بيايند.

 



معاون اول قوه قضائيه: وجه مشترك وصاياي شهيدان تنها نگذاشتن ولي فقيه است

شيراز- خبرنگار كيهان:
در راستاي اجلاسيه سرداران و 14 هزار و 600 شهيد استان فارس يادواره شهداي جامعه حقوقدانان فارس با حضور جمعي از مسئولان و خانواده معظم شهدا در شيراز برگزار شد.
معاون اول قوه قضائيه در اين مراسم در سخناني عزت و آبروي امروز ايران اسلامي را مديون خون شهدا دانست و گفت: شهيدان مرگي آگاهانه و منتهي به اخلاص را برگزيدند و كار عظيم آنان در حافظه تاريخ خواهد ماند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي اظهار داشت: وجه مشترك بين وصيت نامه همه شهيدان اين است كه آنان براي حفظ دين رفتند و درخواست آنها اين بود كه نگذاريد ولي فقيه در كشور تنها بماند.
وي رمز پيروزي انقلاب اسلامي را پيوند عميق بين مردم و رهبري نظام دانست و گفت: مهم ترين مؤلفه عزت، اقتدار و افتخار نظام جمهوري اسلامي داشتن مردمي متدين و مطيع ولايت است.
وي ترس دشمنان از حمله به كشور را وجود ولي فقيه برشمرد و افزود: دشمن هر لحظه به دنبال اين است كه به كشور اسلامي ما حمله كند ولي نمي تواند زيرا از ولي فقيه به شدت واهمه دارد.
وي گفت: دشمنان به دنبال اين هستند كه نظام اسلامي را ناكارآمد جلوه دهند و در روند فعاليت ها اختلال ايجاد نمايند و كساني كه دانسته يا ندانسته كاري كنند كه دل دشمن را شاد و حزب الهي ها را نااميد كنند بخواهند يا نخواهند در جهت اهداف دشمن حركت كرده اند.

 



وزير تعاون: بانك مركزي تكليف مطالبات مردم از موسسات اعتباري را مشخص مي كند

سرويس شهرستان ها:
وزير تعاون با اشاره به اصلاح قانون تعاون در مجلس، گفت: بانك مركزي تكليف مطالبات مردم از موسسات اعتباري را مشخص مي كند.
به گزارش ايرنا، «محمد عباسي» روز دوشنبه در حاشيه آغاز بهره برداري از يك واحد صنعتي در آمل در گفت وگو با ايرنا افزود: در گذشته وزارت تعاون مجوز راه اندازي موسسات اعتباري را ارايه مي كرد، اما در حال حاضر با هماهنگي هاي انجام شده، بانك مركزي در حال سازماندهي و ساماندهي سپرده هاي مردمي در اين موسسات است.
وي اظهار داشت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده بانك مركزي در حال بررسي هاي لازم در مورد مشكلات سپرده گذاران است.
عباسي افزود: در حال حاضر وزارت تعاون با هماهنگي و همكاري بانك مركزي در مورد اعطاي مجوزهاي جديد براي فعاليت اين گونه صندوق ها اقدام مي كند.
وزير تعاون گفت: بانك مركزي نيز برنامه چگونگي دريافت هاي مربوطه و ساماندهي سپرده ها و ديگر موضوعات مطروحه در اين بخش را اعلام كرده است.
همچنين به گزارش فارس محمد عباسي در حاشيه مراسم تجليل از معلمان نمونه استان مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصلاح قانون تعاون در حال انجام است كه پس از بررسي و پيشنهاد دولت به صحن علني مجلس برده مي شود.
وي در مورد ورود تعاوني ها به بورس افزود: براساس برنامه اصل 44 قانون اساسي سازمان بورس بايد زمينه حضور تعاوني ها را در بورس فراهم كند و قانون نيز دولت را مكلف به اجراي اين كار كرده است.
وزير تعاون خاطرنشان كرد: قانوني كه در بورس قبلا تدوين شده بود نظام بدون تعاون را برنامه ريزي كرده است كه نياز به بررسي بيشتر دارد و مراحل اوليه ورود تعاوني ها به بورس در حال پيگيري است.
عباسي خاطرنشان كرد: تـعاوني ها در حال حاضر مي توانند در فرابورس شركت كنند ضمن اينكه با برخي از تعاوني ها مذاكراتي انجام شده كه زمينه حضور در بورس براي آنها فراهم شود.
به گزارش خبرنگار كيهان از آمل، محمد عباسي در افتتاح واحد رنگ كاري مجتمع صنعتي اتحاديه صنايع آلومينيوم ايران در آمل با بيان اينكه دولت در سال 90 رويكرد شتاب بخشيدن به اشتغال و رونق كسب و كار دارد، افزود: در راستاي برنامه هاي اعلام شده، دولت به موضوع اشتغال در بخش تعاون توجه ويژه اي دارد.
وزير تعاون به روز جهاني كارگر اشاره كرد و ادامه داد: وزارت تعاون در حمايت از كارگران، شيوه ايجاد كارخانه هاي جديد به صورت واگذاري سهام با پرداخت تسهيلات ويژه از آنان حمايت مي كند.

 



اخبار ادبي و هنري

افشاگري شورجه درباره نفوذ جريان انحرافي
در مديريت فرهنگي
جمال شورجه عضو مستعفي شوراي عالي سينماي ايران به افشاگري درباره نفوذ جريان انحرافي در مديريت فرهنگي و هنري كشور پرداخت.
وي مشكل اصلي عرصه مديريتي كشور را افراد منتسب به رئيس جمهور عنوان مي كند و مي افزايد: اين جريان انحرافي در عرصه هاي مديريت فرهنگي و سياسي كشور نفوذ كرده و هر كجا كه مي رويم نشانه هايي از آنها مي يابيم.
شورجه در گفت وگو با جهان، مصداق اين انحراف را نظرهاي بحث برانگيزي كه توسط جريان انحرافي صورت مي گيرد مي داند و خاطرنشان مي كند: اين نظريه ها بارها و بارها مورد اعتراض علما و مردم عزيز كشورمان قرار گرفته و نكته اي نيست كه آقاي رئيس جمهور نخواهند به آن توجه كنند.
كارگردان فيلم «ياس هاي پنهان» عمده دلايل استعفاي خود را اين گونه مطرح مي كند: سينمايي كه بايد حرفه اي و تخصصي و در جهت اهداف انقلاب و اسلام از آن استفاده كرد به ابزاري در دست اين جريان و تفكر انحرافي تبديل شده و متأسفانه مشاهده مي كنيم كه روز به روز اين انحراف عميق تر مي شود.
وي كمك هاي مالي بسياري كه به افراد خاص صورت مي گيرد را از ديگر دلايل استعفاي خود مطرح كرد و افزود: يارگيري زودهنگام براي انتخابات مجلس و رياست جمهوري آينده و مسائلي از اين دست كه توسط جريان انحرافي صورت گرفت نيز از ديگر ناملايمت هايي بود كه باعث شد حقير از اين سمت استعفا دهم.
معرفي برگزيدگان هيئت اسلامي هنرمندان در جشنواره فجر
هيئت اسلامي هنرمندان طي مراسمي برگزيدگان خود در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر را معرفي و تقدير كرد.
در اين مراسم فيلم هاي «گلوگاه شيطان»، «اخراجي ها3»، «33روز» و «پايان نامه» تجليل شدند.
استقبال گسترده از يك نمايش فاطمي
نمايش «شعله در زمهرير» كه به مناسبت دهه فاطميه اجرا مي شود با استقبال گسترده تماشاگران مواجه شد.
اين نمايش به كارگرداني محمدرضا مداحيان كه از 25 فروردين روي صحنه رفته، تاكنون ميزبان بيش از 13هزار تماشاگر بوده است.
نمايش «شعله در زمهرير» تا 21 ارديبهشت ساعت 30:19در تالار انديشه حوزه هنري به روي صحنه مي رود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14