(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390- شماره 19919

شليك 4 فروند موشك به پايگاه نظامي اشغالگران در افغانستان
67 فعال سياسي عربستان خواستار تحريم انتخابات شهرداري ها شدند
تجزيه طلبي و جنگ هاي داخلي در آمريكا (قسمت آخر)
صدام : به آمريكا اعتماد نكن كاري كه با من كرد، با تو مي كند
روزنامه فرانسوي : آنچه در سوريه مي گذرد جنگ رسانه اي آمريكاست
اعتصاب و تظاهرات سراسر يمن را فرا گرفت
راهپيمايي بزرگ مردم بحرين فردا عليه جنايات آل خليفه و آل سعود
4 شهر تحت كنترل انقلابيون ليبي زير باران گلوله طرفداران قذافي
حمله پليس به معترضان در خيابان هاي مالديو
چها رسوي پنج قا ره
شخصيت هاي ديني و سياسي رژيم سعودي: بن لادن را آمريكا پرورش داد
شادي مردم غزه به دنبال امضاي توافقنامه فتح و حماس



شليك 4 فروند موشك به پايگاه نظامي اشغالگران در افغانستان

بزرگترين پايگاه نظاميان آمريكايي در افغانستان هدف چهار فروند موشك قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس، افراد ناشناس سه شنبه شب پايگاه آمريكايي «بگرام» را هدف چهار فروند موشك قرار دادند.
«شير احمد ملداني»، يك فرمانده پليس در شمال افغانستان گفت: موشك ها از سمت شمال بگرام شليك شده اند و دو موشك به داخل پايگاه اصابت كرده اند. به گفته اين فرمانده پليس، حمله مذكور تلفات جاني نداشته، اما خسارات مالي بر جاي گذاشته است. يك مقام افغان طي خبر ديگري، اعلام كرد، 25 شبه نظامي خارجي كه قصد داشتند از مناطق مرزي پاكستان وارد افغانستان شوند، توسط نيروهاي مرزي افغان كشته شدند. استاندار «نورستان» افغانستان، مليت اين كشته شدگان را عرب، چچني و پاكستاني ذكر كرد.

 



67 فعال سياسي عربستان خواستار تحريم انتخابات شهرداري ها شدند

ده ها تن از فرهيختگان عربستاني خواستار تحريم انتخابات شهرداري هاي اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، 67 تن از فرهيختگان و فعالان سياسي عربستان با انتشار بيانيه اي در اينترنت از مردم خواستند، انتخابات شهرداري ها را كه قرار است در سپتامبر برگزار شود، تحريم كنند. در اين بيانيه كه روز يكشنبه از سوي بسياري از فرهيختگان عربستاني شامل نويسندگان، معلمان، روزنامه نگاران و فعالان سياسي در اينترنت منتشر شده است، از رژيم آل سعود به عنوان حكومت فاسد و ظالم نام برده شده است.
فرهيختگان عربستاني در بيانيه خود، خواستار انجام اصلاحات سياسي فوري در عربستان شده و عنوان كردند: ما ضمن تحريم اين انتخابات (شهرداري ها) از همه مردم اعم از نامزدها و راي دهندگان مي خواهيم كه آن را تحريم كنند.

 



تجزيه طلبي و جنگ هاي داخلي در آمريكا (قسمت آخر)

پروفسور حميد مولانا
پس از چهارسال خونريزي و جنگ هاي داخلي آمريكا در بهار 1865 ميلادي- يعني 154 سال قبل- با شكست ارتش ايالات (جنوبي) كنفدرال آمريكا و سقوط شهر ريچموند پايتخت آن به پايان رسيد. در 9 آوريل (20 فروردين) آن سال در روستايي به نام آپاماتوكس، نزديك رودخانه جيمز در ايالت ويرجينيا ژنرال روبرت لي فرمانده كل ارتش ايالات جنوبي سند تسليم سپاه دولت كنفدرال را امضا كرد و آن را تحويل ژنرال پولييس گرانت فرمانده كل ارتش شمال- دولت فدرال ايالات متحده آمريكا- داد. پنج روز بعد دقيقا در بعدازظهر 14آوريل (25 فروردين) كه هنوز شادي پيروزي در جنگ تمام نشده بود كه آبراهام لينكلن رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا هنگام شركت در تئاتر فورد در واشنگتن توسط يكي از طرفداران دولت شكست خورده ايالات جنوبي ترور شد.
دستاوردهاي چهارسال جنگ هاي داخلي آمريكا كه با فجايع و تراژدي هاي بي شمار همراه بود بسيار است، ولي مهمترين آنها را به ترتيب ذيل مي توان برشمرد:
(1) جنگ هاي داخلي آمريكا اقتصاد سنتي و نظام رعيت- اربابي كهن كشاورزي و تجارتي ايالات جنوبي را منهدم و ريشه كن و راه را براي نظام مدرن سرمايه داري آمريكا همواركرد و كنترل ثروت و سرمايه را به ايالات شمال شرقي و مركزي آمريكا انتقال داد. بازسازي آمريكا به عنوان بزرگترين قدرت اقتصادي و صنعتي و به مثابه يك امپراطوري جديد بلافاصله در سال هاي بعد از جنگ هاي داخلي سرعت پيدا كرد.
(2) جنگ هاي داخلي آمريكا بزرگترين جنگ بين ايالات، دول، و شهرونداني است كه خود را معتقد به اصول دموكراسي غرب مي دانستند و از اين جهت شايد بزرگترين جنگ ايدئولوژيك در قرون اخير باشد، هر دو طرف ادعاي برقراري صلح و عدالت مي كردند ولي در عين حال روي تعصبات و احساسات خاص خود پافشاري داشتند.
(3) الغاي بردگي يكي از مهمترين نتايج جنگ هاي داخلي بود ولي تبعيضات نژادي به انواع مختلف در تمام ايالات به ويژه ايالات جنوبي ادامه پيدا كرد و تا امروز اثرات آن مشاهده مي شود. يك قرن طول كشيد تا جامعه سپاه پوستان آمريكا در دهه 1960 ميلادي با نهضت آزاديخواهانه خود بسياري از حقوق شهروندي خود را به دست آورند.
(4) «اعلاميه آزادي» يا «منشور رهايي از بردگي» كه آبراهام لينكلن رئيس جمهور ايالات متحده در اواسط جنگ هاي داخلي منتشر كرد كيفيت جنگ بين شمال و جنوب را تغيير داد. در اوائل جنگ، لينكلن برخورد نظامي با ايالات جنوبي را براي حفظ وحدت ملي و «ايالات متحده آمريكا» اعلام كرده بود ولي اين بار دليل جنگ و مبارزه با ايالات جنوبي را يك وظيفه اخلاقي و وجداني براي الغاي بردگي توجيه كرد و بدين ترتيب نه تنها استراتژي سياسي و اجتماعي جنگ را عوض كرد و روحيه جديدي به آن بخشيد بلكه موفق شد نام خود را به عنوان يكي از بزرگترين قهرمانان وحدت آمريكا در تاريخ آن كشور ثبت كند. مطابق آمار منتشره در سال 1850 ميلادي، يك دهه قبل از آغاز جنگ هاي داخلي، از هر هفت آمريكائي يك نفر برده بود و برده ها 40 درصد جمعيت ايالات جنوبي را تشكيل مي دادند. از ديدگاه لينكلن «بي عدالتي هيولا وار بردگي» مانع نفوذ آمريكا در دنيا شده است و ديگران «ما را بي صداقت مي خوانند.»
(5) جنگ هاي داخلي نقش ارتش و نظاميان و دولت مركزي (فدرال) را در جامعه آمريكا بالا برد؛ جنگ يك امر وطن دوستانه جلوه كرد و به رابطه ارتش بزرگ و توانا با وحدت ملي و استقلال ايالات متحده قوت بخشيد. نظام وظيفه اجباري براي اولين بار در آمريكا قانوني اعلام گرديد ولي هر كس مي توانست با پرداخت 300 دلار خود را از خدمت معاف كند و اين باعث شورش هاي متعدد در شهرهاي بزرگ مثل نيويورك شد. طبقه متوسط و پائين شهروندان به اين امر اعتراض كردند.
(6) بيش از هر واقعه ديگر در تاريخ آمريكا، جنگ هاي داخلي تصاوير متعدد و اغلب عميق ولي احساساتي در حافظه آمريكايي ها ثبت كرده است و تفسير آن با جغرافياي ايالات متحده تغيير مي كند. چند هفته گذشته (13 آوريل 2011) روزنامه واشنگتن پست، يكي از نشريات اصلي و پرتيراژ آمريكا در مقاله اي تحت عنوان «يك جنگ داخلي متداوم» اين طور نوشت: «كليد شناخت جنگ هاي داخلي كه 150 سال قبل در اين هفته شروع شد، اين است كه اين جنگ هنوز ادامه دارد. در حقيقت حرارت اين جنگ بيش از هر موقع ديگر از دهه 1960 (دهه مبارزه سياه پوستان براي آزادي هاي مدني) به بعد زيادتر شده است. در آن موقع آمريكايي هاي آفريقائي نژاد و سفيدپوستان ليبرال شمالي، همگي عليه تبعيضات سفيدپوستان جنوب و محافظه كاران گولدواتر (گولدواتر، كانديداي محافظه كاران در انتخابات سال 1964) براي دسترسي مساوي به صندوق هاي رأي گيري، اماكن و اسكان عمومي در نبرد بودند. نبرد امروز بيشتر شبيه نبردي است كه جنگ هاي داخلي را در گذشته شعله ور كرد و آن توسعه بردگي به سرزمين هاي غرب مي سي سي پي بود. همانند سال 1861 ما بار ديگر دچار تفرقه شده ايم كه كدام يك از سيستم هاي كارگري، شمالي يا جنوبي، و كدام يك از سيستم هاي دولتي، شمالي يا جنوبي، معيار و ارزش ملي ما خواهد شد...»

 



افشاي نامه ديكتاتور سابق عراق به پادشاه سعودي
صدام : به آمريكا اعتماد نكن كاري كه با من كرد، با تو مي كند

براساس اسناد منتشر شده، ديكتاتور سابق عراق در آخرين روزهاي زندگي خود، طي نامه اي به شاه عربستان، از او مي خواهد كه به آمريكا اعتماد نكند.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس اسنادي كه به تازگي و پس از هشت سال سقوط رژيم صدام منتشر شده و پايگاه اينترنتي «النخيل» آن را گزارش كرده است، «صدام» در واپسين روزهاي عمرش براي «عبدالله بن عبدالعزيز» شاه عربستان، نامه نوشته بود. صدام در اين نامه اعتراف مي كند كه با هماهنگي آمريكا و كاخ سفيد، به كويت در سال 1990 حمله كرده بود. صدام به عبدالله گوشزد مي كند، با اين كه با چراغ سبز آمريكا، كويت را اشغال كرده بود، مورد اعتراض و حمله آمريكا قرار گرفت.
محتواي نامه صدام به شاه عربستان، ابراز ندامت ديرهنگام اين ديكتاتور را منعكس مي كند و از عبدالله مي خواهد كه بازيچه واشنگتن قرار نگيرد، زيرا آمريكايي ها قابل اعتماد نيستند.
صدام در ابتداي نامه مي نويسد: من با آمريكايي ها همدست بوده ام و به عنوان يك ابزار براي اجراي طرح هايشان تبديل شده بودم. من در 25 ژوئيه 1990(پنج تير 1369) با «ابريل گلاسي» سفير آمريكا در عراق ديدار كردم و آمريكا از طريق سفيرش به من براي اشغال كويت چراغ سبز نشان داد.
او به من گفت: «ما درباره اختلافات تو با برخي عرب ها از جمله مشكلت با كويت هيچ نظري نداريم. وي سپس لبخند زد و من فهميدم كه منافع ما و آمريكا در يك سو است و تصور كردم كه آنها هم پيمان من هستند. يك هفته پس از اين ديدار، كويت را اشغال كردم، اما ديدم كه آمريكايي ها نظر خود را عوض كردند و تمام نيروهاي خود را عليه من بسيج كردند و من از اين اقدام غافلگير شدم. آنها به ما حمله و با بمباران هاي پياپي، بغداد را به جهنم تبديل كردند. آنها پناهگاه «العماريه» را بمباران كردند و زنان و كودكان را زنده زنده سوزاندند و تمام زيرساخت هاي ما را تخريب كردند. سپس عراق را در محاصره اقتصادي قرار دادند و صدها هزار كودك عراقي را كشتند. سپس عراق را در سال 2003 اشغال كردند و من را به اسارت گرفتند.
صدام در ادامه نامه اش مي نويسد: من تو را از آمريكا بر حذر مي دارم. همانطور كه مي بيني آنها بدترين خيانت را در حق من روا داشتند و مرا علي رغم اين كه در جنگ با ايران، تحت حمايتشان بودم، در يك چشم به هم زدن كنار گذاشتند.
صدام مي نويسد: اين آمريكايي ها كه اكنون تو با آنان هم پيمان هستي، يك ذره براي تو ارزش قائل نيستند و هرگاه كه بخواهند تو را عوض خواهند كرد و همان كاري را با تو خواهند كرد كه با من كرده اند و همان گونه كه مرا مي كشند، تو را، خانواده ات و ملتت را خواهند كشت و نفت و دارايي هايت را چپاول خواهند كرد و آبروي زنانت را خواهند ريخت. از آنچه كه بر سر من آمده است، درس عبرت بگير و از آمريكايي هاي خبيث دوري كن. اكنون براي تو فرصت باقي است.
صدام ديكتاتور عراق كه طي هشت سال جنگ به دستور ارباب آمريكايي خود به ايران حمله كرد، زماني اين نامه را به شاه عربستان نوشت كه واشنگتن پس از جريان اشغال كويت طرح سرنگوني او را دنبال مي كرد.
طاغوت عراق كه جز نكبت و بدبختي براي مردم اين كشور به همراه نداشت، پول، ثروت وكرامت آنها را به باد فنا داد و عاقبت به دست چنگال عدالت گرفتار و به سزاي اعمال جنايتكارانه خود رسيد.
صدام كه در ابتداي حمله نظامي گسترده به مردم ايران در شهريور ماه سال 1359 خود را سردار قادسيه و مدافع اعراب اعلام مي كرد، توانست از كمك هاي شيوخ عرب و به خصوص عربستان سود فراواني ببرد.
مسلماً سرنوشت صدام بايد مايه عبرت براي بسياري از حكام ظالم و طاغي كشورهاي عربي شود كه در حال حاضر پشت به ملت خود به حمايت آمريكا و كاخ سفيد دل خوش كرده اند.
شاه عربستان، حاكم يمن، آل خليفه و قذافي از جمله ديكتاتورهايي هستند كه دير يا زود توسط مردم سرنگون و به سزاي اعمال خود خواهند رسيد.


 



روزنامه فرانسوي : آنچه در سوريه مي گذرد جنگ رسانه اي آمريكاست

يك روزنامه فرانسوي نوشت، آنچه اكنون بر سر سوريه مي آيد جنگ رسانه اي آمريكا است كه براي حمايت از آن پول هنگفتي هزينه كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه فرانسوي «موندياليزسيون» در گزارشي نوشت، آمريكا مدت هاست براي بهره برداري از رسانه هاي ارتباطي سرمايه گذاري كرده و به جنگ رسانه اي عليه كشورهاي ديگر مي پردازد.
اين روزنامه افزود، همان طور كه در زمان نازي ها و به هنگام جنگ سرد از راديو استفاده شد و نقش مهمي در انتشار اخبار و اطلاعات داشت در زمان حاضر نيز بهره برداري از رسانه هاي ارتباطي نوين مانند اينترنت، شبكه هاي اجتماعي فيس بوك و تويتر در تشويش و تحريك افكار عمومي كشورها تأثير بسياري دارد.
اين روزنامه فرانسوي افزود، آمريكا براي اين جنگ رسانه اي در سوريه و كشورهاي ديگر هزينه زيادي كرده است ولي كساني كه هدف اين جنگ قرار گرفته اند نيز دست روي دست نخواهند گذاشت و براي مقابله با آن اقدام خواهند كرد.
اين گزارش در شرايطي منتشر شده است كه اخيراً راديو اوسترن نروژ نيز به نقل از منابع مطلع غربي اعلام كرد كه عربستان و قطر در طرحي كه آمريكا و اسرائيل براي نا امن كردن سوريه تهيه كرده اند نقشي مهم و فعال دارند. دولت روسيه نيز از دخالت خارجي ها در امور سوريه ابراز نگراني كرده است.
نايب رئيس مجلس دوماي روسيه اعلام كرد كه كشورش درباره دخالت خارجي ها در امور داخلي سوريه و انجام اقدامات تحريك آميز براي نا امن كردن اين كشور به شدت ابراز نگراني كرده است.
از سوي ديگر، نيروهاي امنيتي سوريه يك گروهك تروريستي را دستگير كردند كه به ايجاد تحريكات و آشوب هاي داخلي در سوريه اعتراف كردند. سركرده اين گروهك تروريستي كه در شهر درعا دستگير شد اعتراف كرد كه وي و 200 نفر از افراد گروهش به افراد، مهمات، پول و سلاح مي دادند كه به سوي ارتش و نيروهاي امنيتي تيراندازي كنند و اوضاع كشور را به هم بريزند.

 



اعتصاب و تظاهرات سراسر يمن را فرا گرفت

سرويس خارجي-
مردم يمن با برپايي تظاهرات ميليوني در سراسر كشور نسبت به بمباران جنوب يمن اعتراض كردند و بار ديگر اظهار داشتند ديكتاتور بايد برود.
مردم سراسر يمن در اعتراض به بمباران منطقه يافع در جنوب يمن دست به تظاهرات زدند و همزمان اعتصاب عمومي سراسري يمن را فرا گرفت.
مخالفان يمني به دعوت جوانان انقلابي به خيابان ريختند و با سردادن شعارهاي «مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل» و «مرگ بر علي عبدالله صالح» خواستار سقوط هر چه سريع تر نظام حاكم شدند.
علي عبدالله صالح پس از اين كه با اعلام اين خبر كه از قدرت كناره گيري نمي كند طرح شوراي همكاري خليج فارس را به شكست كشاند بارها به مردم در استان هاي مختلف به ويژه استان عدن حمله كرده و سه شنبه شب نيز جنگنده هاي ارتش به دستور وي منطقه يافع در جنوب يمن را بمباران كردند.
اين در حالي است كه بر اثر حمله تانك هاي ارتش يمن به شهر ناصريه 5 نفر كشته و ده ها نفر زخمي شدند.
از سوي ديگر، تشديد اعتراضات در يمن همزمان با سفر غيرمنتظره دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به صنعا صورت مي گيرد.
شوراي همكاري خليج فارس در صدد است علي عبدالله صالح را براي امضاي توافقنامه با مخالفان متقاعد كند.
ليكن معترضان يمن اظهار داشتند كه شوراي همكاري خليج فارس با علي عبدالله صالح همدست شده است تا ترتيب انتقال مسالمت آميز وي را فراهم آورد و اين كار از نظر مخالفان قابل قبول نيست و آنها به هيچ طرحي رضايت نمي دهند.
انقلابيون يمني تاكيد كردند تا سرنگوني كامل علي عبدالله صالح در خيابان ها تظاهرات مي كنند و به اعتصاب و نافرماني مدني ادامه خواهند داد.
اين در حالي است كه تظاهركنندگان آمريكا را مسئول حوادث اخير در يمن مي دانند و معتقدند اگر حمايت و پشتيباني هاي آمريكا و عربستان از علي عبدالله صالح نبود وي دست به چنين جناياتي نمي زد.

 



راهپيمايي بزرگ مردم بحرين فردا عليه جنايات آل خليفه و آل سعود

عضو مجلس علماي اسلامي بحرين از حركت عظيم مردم بحرين فردا با عنوان آغاز دفاع مقدس خبر داد.
حسن عبدالله احمد اظهار داشت، فردا مردم بحرين يكپارچه و همصدا سرنگوني حكومت آل خليفه را فرياد خواهند زد و در تظاهرات دفاع مقدس شركت خواهند كرد.
وي افزود، اين حركت عظيم و يكپارچه تا سرنگوني آل خليفه ادامه خواهد داشت.
حسن عبدالله احمد تصريح كرد: انقلاب مردم بحرين يك حركت خودجوش است و اين در حالي است كه حكومت آل خليفه با همراهي آل سعود به سركوب انقلابيون پرداخته است و مهمترين هدف آل سعود از حمله به بحرين كشتار شيعيان است كه در حال حاضر 65 درصد مردم بحرين را تشكيل مي دهند.
اين عضو مجلس علماي بحرين همچنين گفت، آل خليفه درصدد است تا در سال آينده جمعيت شيعيان بحرين را به 40 درصد كاهش دهد و با پذيرش افرادي از كشورهاي ديگر جمعيت شيعيان را تحت الشعاع قرار دهد.
وي تصريح كرد: البته در حال حاضر قيام مردم بحرين متشكل از شيعيان و اهل سنت است و همه خواستار سرنگوني حكومت آل خليفه هستند به طوري كه يكي از مخالفان اصلي اهل تسنن بحرين در حال حاضر در زندان هاي آل خليفه به سر مي برد.
اين مبارز بحريني افزود: انقلابيون بحرين به حركت آرماني و اسلامي خود مبني بر سرنگوني استكبار و كفر ادامه خواهند داد و تاكنون 30 شهيد را تقديم انقلاب كرده اند، افراد زيادي نيز دستگير و زنداني شده اند.
حسن عبدالله احمد خاطرنشان كرد، تاكنون 2000 نفر از كاركنان بحريني اخراج شده اند كه تعداد 150 نفر نيز از اعضاي تيم هاي ملي كشور بحرين هم نيز جزو اين آمار هستند.
وي اظهار داشت، از ابتداي انقلاب مردم بحرين تاكنون 900 نفر بازداشت و زنداني شده اند كه از اين تعداد 90 نفر آن زن هستند به گفته وي عمده زنان دستگير شده پزشك و استاد دانشگاه و دانشجو هستند.
سيدجعفر علوي رئيس اتحاديه جلوگيري از فرار از جرم نيز از تنظيم شكايت جديدي عليه آل خليفه خبر داد.
وي اظهار داشت، اين اتحاديه يك دادخواست جديد براي ارايه به دادگاه بين المللي آماده كرده است كه در آن بيش از 200 نفر به خاطر جنايت عليه مردم بحرين متهم هستند.
سيدجعفر علوي تصريح كرد، حكم اعدام عليه جوانان بي گناه، كشتار مردم بحرين تخريب مساجد و سوزاندن قرآن كريم و جنايات ديگر از جمله مواردي است كه ضرورت شكايت عليه خاندان آل خليفه را ايجاد كرده است.
«يحيي الحديد» يك فعال سياسي بحريني نيز با اشاره به اين كه حكومت بحرين مشروعيت خود را از دست داده است گفت، نظام آل خليفه بايد به زباله داني تاريخ بپيوندد. وي افزود، مردم خواهان حقوق خود هستند و با نظامي كه با اشغال و گلوله پيش مي آيد گفت و گويي ندارند. اين فعال بحريني تصريح كرد، اين حكومت فاسد فقط يك راه پيش رو دارد و آن استعفا است. وي افزود، اوضاع مردم بحرين بسيار بدتر از مردم فلسطين و عراق است كه كشورهايشان توسط اسرائيل و آمريكا اشغال شده است چرا كه آل سعود و آل خليفه حتي به گورستان ها هم رحم نكرده اند و به تازگي به قبرها هم يورش برده اند.

 



4 شهر تحت كنترل انقلابيون ليبي زير باران گلوله طرفداران قذافي

نيروهاي وفادار به ديكتاتور ليبي چهار شهر تحت كنترل انقلابيون اين كشور را گلوله باران كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، گردان هاي وابسته به «معمر قذافي» ديروز و سه شنبه شهرهاي «مصراته»، «يفرن»، «الزنتان» و «القلعه» را به شدت گلوله باران كردند، به طوري كه اوضاع در دو شهر يفرن و القلعه بحراني گزارش شده است. در مصراته انقلابيون مانع پيشروي نيروهاي قذافي شده اند. شمار كشته ها و زخمي هاي آخرين درگيري ها در اين شهر، 55 نفر اعلام شده است.
شهر الزنتان كه در غرب ليبي قرار دارد، علاوه بر گلوله باران هدف 40 فروند موشك قرار گرفته است. برد برخي از اين موشك ها، 100 كيلو متر اعلام شده است.
علت بحراني بودن شرايط در دو شهر يفرن والقلعه نيز ممانعت نيروهاي قذافي از رسيدن كمك هاي بشر دوستانه به اهالي آنها اعلام شده است. شهر طرابلس نيز در سه نوبت توسط نيروهاي ناتو بمباران شد.
انفجار در بنغازي
سه شنبه شب يك خودروي بمب گذاري شده در نزديكي ستاد شوراي ملي انتقالي ليبي در شهر بنغازي منفجر شد. اين انفجار سه كشته بر جاي گذاشت. بنغازي مركز اصلي نيروهاي انقلابي است و در 1000 كيلومتري شرق طرابلس قرار دارد. يك روزنامه نگار به خبرگزاري فرانسه گفت؛ درست قبل از نماز مغرب، يك خودروي شورلت در 200 متري دفتر مخالفان قذافي منفجر شد.
از بنغازي همچنين خبر رسيد كه رهبران انقلابيون گفته اند كار تدوين قانون اساسي به پايان رسيده است و آنها قصد دارند دولت انتقالي تشكيل بدهند.
ساير رويدادها
¤ دولت چين بار ديگر با تهاجم نظامي آمريكا و برخي كشورهاي غربي به ليبي مخالفت كرد.
¤ شوراي انتقالي ليبي اعلام كرد تنها در صورتي آتش بس را مي پذيرد كه قذافي از قدرت كناره گيري كند و به همراه خانواده اش محاكمه شود.
¤ دادگاه بين المللي لاهه امروز عليه قذافي قرار بازداشت صادر مي كند.
¤ به گفته مخالفان قذافي جنگ داخلي سه ماهه ليبي تاكنون حدود 600 هزار آواره بر جاي گذاشته است.

 



حمله پليس به معترضان در خيابان هاي مالديو

پليس مالديو تظاهرات ضددولتي در اين كشور را سركوب كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، با ادامه تظاهرات مردمي در مالديو عليه برنامه هاي اقتصادي دولت، صدها پليس ضدشورش با باتوم و گاز اشك آور اقدام به متفرق كردن معترضان كردند.
براساس اين گزارش پليس با حمله به تظاهركنندگان دستكم 60 نفر از جمله يكي از رهبران مخالف را در شهر «ماله» بازداشت كرد.
دولت مالديو ماه گذشته براي جبران كسري بودجه اقدام به شناور كردن ارز رايج اين كشور كرد كه اين اقدام به افزايش شديد قيمت كالاها كه عموما وارداتي هستند منجر شده است.
هزاران نفر در چهارمين روز از اعتراضات خود خواستار كناره گيري «محمد نشيد»، رئيس جمهور اين كشور به خاطر سوءمديريت اقتصادي شدند. شمار تمام دستگيرشدگان از آغاز اين ناآرامي ها تاكنون هنوز اعلام نشده است.
گفتني است «محمد نشيد» در جريان انتخابات رياست جمهوري سال 2008 و پس از 30 سال حكمراني «عبدالقيوم» بر اين كشور به پيروزي رسيد. مالديو مجمع الجزايري است متشكل از 1200 جزيره كوچك كه جمعيتي حدود 300 هزار نفر دارد. مالديو در اقيانوس هند واقع شده است.

 



چها رسوي پنج قا ره

حمله ناتو
هلي كوپترهاي ناتو به چند نقطه در جنوب شرق افغانستان حمله بردند كه در نتيجه آن هشت نظامي افغان جان خود را از دست دادند. هنوز علت حمله هوايي ناتو به اين منطقه اعلام نشده است.
استقبال عمروموسي
عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب در ديدار با ويليام هيگ وزير خارجه انگليس از امضاي توافقنامه آشتي ميان فتح و حماس استقبال كرد و آن را سرآغاز اصلاح موضع فلسطيني ها دانست.
دستگيري 5 صهيونيست
نيروهاي امنيتي مصر پنج نظامي صهيونيست را بازداشت كردند. اين افراد كه وارد خاك مصر شده بودند، در نزديكي بندر ايلات در سواحل درياي سرخ بازداشت شده اند. اين خبر از سوي يديعوت آحارونوت منتشر شده است.
اعتراض خياباني در گرجستان
جبهه متحد مخالفان در گرجستان از برگزاري اعتراض هاي گسترده عليه رئيس جمهور خبر داد.
به گفته رهبر اين جبهه، اين تظاهرات گسترده در تاريخ سي و يكم ارديبهشت ماه، برگزار خواهد شد.

 



شخصيت هاي ديني و سياسي رژيم سعودي: بن لادن را آمريكا پرورش داد

شخصيت هاي ديني و سياسي عربستان «اسامه بن لادن» و شبكه «القاعده» را ساخته دست آمريكا دانستند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «محمد النجيمي» از شخصيت هاي ديني عربستان، در واكنش به قتل سركرده شبكه القاعده توسط آمريكايي ها در پاكستان گفت: بن لادن و القاعده از همان ابتدا ساخته دست آمريكا بودند و اكنون نقش آنها پايان يافته است. النجيمي از كساني كه فريب خورده اند و به القاعده پيوسته اند، خواست به سرنوشت خود فكر كنند و از راه تروريسم باز گردند.
دكتر «علي الشبل» استاد دانشگاه رياض، احتمال داد كه پس از مرگ بن لادن، ده ها تن ديگر عقيده تكفيري را دنبال كنند. وي اين امر را خطرناك دانست.
بن لادن، شبكه القاعده و جريان طالبان از وهابيت و گروه هاي تكفيري و سلفي تاثير پذيرفته اند.
«يوسف الكو بليت»، معاون سردبير روزنامه رياض نيز گفت: از چهار سال پيش برخي اعضاي القاعده از آن جدا شده و تنها گروه هاي كوچكي باقي مانده اند. به گفته وي، اين گروه اكنون هيچ رهبري و مركزيتي ندارد.
جالب تر از همه، اظهارات ضد آمريكايي «شيخ سليمان العوده»، مفتي سعودي است؛ به گزارش خبرگزاري فارس، العوده گفت: آمريكا پس از گذشت 10 سال توانست بن لادن را بكشد و شادي اين كشور نشانه عجز و ناتواني و نه اقتدار آن است.
«احمد الطيب»، شيخ الازهر مصر نيز در واكنش به مرگ بن لادن گفت: كشته شدن بن لادن به معني از بين رفتن عوامل تروريسم در خاورميانه است، اما عوامل اصل تروريسم در غرب وجود دارد نه در شرق. وي در ادامه افزود: وجود اسرائيل به عنوان يك نيروي استعمارگر، يكي از عوامل اصلي تروريسم به شمار مي آيد. الطيب اتحاديه اروپا و آمريكا را به خاطر در پيش گرفتن سياست يك بام دو هوا در خاورميانه، عامل اصلي تروريسم دانست.اظهارات شيخ الازهر و رهبران ديني و سياسي عربستان عليه آمريكا و غرب، تاكنون بدين شكل سابقه نداشته است.اما«فهمي هويدي» كارشناس مصري، طي تحليلي در روزنامه «الشرق» نوشت: ظلم سران عرب، افرادي مثل بن لادن را به وجود آورده است. هويدي روش بن لادن در مبارزه را منسوخ دانست و در اين رابطه نيز نوشت: بن لادن مي خواست با سلاح تغيير ايجاد كند، اما آنچه در مصر و تونس رخ داد، نشان مي دهد كه ملت هاي بي دفاع مي توانند بدون سلاح، تغيير ايجاد كنند.
پاسخ منفي بوش به اوباما
به گزارش خبرگزاري مهر، جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريكا به دعوت باراك اوباما رئيس جمهور فعلي، براي شركت در مراسم جشن مرگ بن لادن پاسخ منفي داد.
دفتر رئيس جمهور سابق آمريكا در اين رابطه اعلام كرد: بوش دعوت اوباما براي حضور در مراسم مرگ بن لادن را رد كرده است.
اوباما امروز طي مراسمي در نيويورك و در محل انهدام برج هاي دوقلو، با خانواده هاي قربانيان 11 سپتامبر 2001 ديدار مي كند.

 



شادي مردم غزه به دنبال امضاي توافقنامه فتح و حماس

مراسم امضاي توافقنامه آشتي ملي فلسطينيان با حضور دبيركل اتحاديه عرب، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي و فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل در قاهره برگزار شد و مردم در غزه به شادي پرداختند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از شبكه خبري العربيه، در اين مراسم محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين كه به همراه نبيل العربي، وزير خارجه مصر و مراد موافي، رئيس سازمان اطلاعات اين كشور در جايگاه ويژه حضور داشت طي اظهاراتي اعلام كرد كه فلسطيني ها امروز صفحه تاريك و سياه گذشته و شكاف ميان خود را براي هميشه ورق زدند و مرحله جديدي را آغاز كرده اند كه طي آن با هم به سوي قدس حركت خواهند كرد.
عباس تأكيد كرد كه اسرائيل بايد ميان شهرك سازي و صلح يكي را انتخاب كند و حماس بخشي از ملت فلسطين است و فلسطيني ها به كسي اجازه نمي دهند كه در امور داخلي آنها دخالت كند. اسراييل به بهانه آشتي ملي فلسطين قصد دارد خود را از صلح دور كند.
در اين مراسم خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي (حماس) به همراه مسئولان ارشد گروه هاي فلسطيني حضور داشتند.گفتني است امضاي توافقنامه آشتي ميان فتح و حماس شور و شادي زيادي در فلسطيني هاي ساكن نوارغزه و كرانه باختري به وجود آورد و مردم اين مناطق روز گذشته به جشن و پايكوبي پرداختند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14