(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390- شماره 19919

چگونه كودكان را سرگرم كنيم؟
زندگي هايي كه از هم فرو مي پاشند
خوراكي هاي سالم در سبد خانواده
اسفناج
دعواهاي خواهر و برادر
توصيه هاي قبل از بارداري
مقابله با فشار روحي جوانان
مهارت هاي اجتماعي لازمه داشتن زندگي سالم
مغز پسته پزشك قلب شما
براي تمركز هنگام امتحان صبحانه فراموش نشود
عدس را با گوجه فرنگي يا ليموترش مصرف كنيد



چگونه كودكان را سرگرم كنيم؟

اگر شما هم جزو كساني هستيد كه از دست فرزندشان به ستوه آمده اند اين مقاله را بخوانيد تا راههاي سرگرم كردن او را ياد بگيريد.
درست است كه كودكان بسيار دوست داشتني هستند ولي گاهي از دست آنها دلتان مي خواهد موهايتان را بكنيد! كودكان بسيار بامزه اند و به جز تعداد كمي، همه مردم آنها را دوست دارند. مراقبت از كودكان وظيفه دشواري براي والدين است زيرا هرگز نمي شود فهميد كه آنها با پاهاي كوچك خود به كدام نقطه از خانه مي روند!
والدين بايد راههاي مختلف سرگرم كردن كودكان خود را بدانند.
شما گزينه هاي زيادي براي سرگرم كردن كودكان در اختيار داريد و از اين نظر ابداً در مضيقه نيستيد!
1- كتاب شعر: اشعاري را كه مخصوص كودكان است بخوانيد. اين كار مطمئناً توجه كودك را جلب خواهد كرد. معاني جملات را با حركت دادن دست و صورت تداعي كنيد تا براي كودك لذت بخش باشد. مطمئن باشيد كودكتان از اين كار لذت خواهد برد!
2- آشپزي؛ اگر سن كودكتان بيشتر است و يا در آستانه رفتن به مدرسه قرار دارد با او به آشپزي بپردازيد. پختن شيريني انتخاب خوبي است. بر روي فرزندتان پودر شكلات يا آرد بپاشيد و بگذاريد او نيز با شما همين معامله را انجام دهد. اين كار سرگرمي خوبي است هرچند باعث ريخت و پاش در آشپزخانه مي شود!
3- عروسك بازي: با عروسك هاي دخترتان بازي كنيد. در ضمن مي توانيد آنها را به همراه كودك به حمام ببريد. نيازي به گفتن نيست كه كودكان علاقه زيادي به آب بازي دارند و شما مي توانيد علاوه بر عروسك ها، كودكتان را نيز بشوييد!
4- خواندن داستان؛ براي كودك خود قصه پريان بخوانيد. اگر او در آستانه رفتن به مدرسه باشد اين كار باعث مي شود با كلمات و اشياء آشنا شود.
5- قلقلك: قلقلك دادن بچه ها سرگرمي بسيار لذتبخشي است كه نتيجه آن، خنديدن زياد و داشتن اوقاتي خوش است!
6- پريدن از روي لوله: تعدادي لوله را با فاصله كم بر روي قالي يا يك سطح صاف قرار دهيد و از كودكتان بخواهيد ازميان آنها عبور كند. در ضمن او مي تواند از روي لوله ها بپرد. اين كار كودكتان را بسيار سرگرم مي كند.
اين كارها مخصوص داخل خانه است ولي كودكان بايد با طبيعت نيز دوست باشند. در اينجا به فعاليت هايي مي پردازيم كه آنها مي توانند در خارج از خانه انجام دهند.
1- آشنايي با گياهان؛ كودكتان را به پارك ببريد و او را با باغباني آشنا كنيد. يادتان باشد كودكان از بازي با گل لذت مي برند! شما مي توانيد فرزندتان را با گل ها وگياهان مختلف آشنا كنيد.
2- كنار دريا؛ اگر خانه شما در نزديكي ساحل دريا قرار دارد كودكتان را به آنجا ببريد. در غير اين صورت به استخر بسنده كنيد. بگذاريد كودكتان آب بازي كند. در ضمن قايق سواري در درياچه فكر خوبي است.
3- عكس گرفتن؛ وقتي با كودكتان به گردش مي رويد عكس هاي زيادي از او بگيريد. اين عكس ها را چاپ كنيد و از كودكتان بخواهيد شخصيت ها را شناسايي كند.
4- اشياء عتيقه؛ كودكتان را به موزه ببريد. بازديد از موزه تجربه بسيار خوبي براي اوست. كودكتان را با تاريخ و فرهنگ كشورش آشنا كنيد. اين كار باعث تقويت رابطه شما با فرزندتان خواهد شد.
5- دوچرخه سواري: با فرزندتان به دوچرخه سواري برويد. اين ورزش براي سلامتي او مفيد است و عضلات وي را تقويت مي كند. كودكتان بايد از سنين پايين به دوچرخه سواري عادت كند.
6- توپ بازي: اگر چيزي به ذهن تان نمي رسد يك توپ برداريد و با آن بازي كنيد. به همين سادگي! توپ را به سوي فرزندتان پرتاب كنيد و از او بخواهيد همين كار را انجام دهد. طريقه درست پرتاب كردن توپ را به او بياموزيد.
به غير از اين كارها، شما راه هاي زيادي براي سرگرم كردن فرزندتان داريد ولي اگر ما بخواهيم فهرستي از آنها ارائه دهيم خواندن آن يك روز وقت شما را مي گيرد!
شما بايد هر كاري كه از دستتان برمي آيد براي شادي فرزند خود انجام دهيد. اهميتي ندارد كه تا چه حد خسته هستيد يا خانه اتان به هم ريخته است! يادتان باشد كودك شما بايد يك روز مفرح را سپري كند!
آذر شايان

 



زندگي هايي كه از هم فرو مي پاشند

هر روز زندگي هاي زناشويي زيادي از هم مي پاشند. به نظر مي رسد عوامل زيادي در اين ميان نقش دارند ولي حقيقت اين است كه مهم ترين عوامل، بسيار ساده هستند.
اگر زندگي زناشويي شما در خطر قرار دارد بايد دلايل آن را پيدا كنيد، در اين صورت مي توانيد زندگي تان را حفظ كنيد.
عوامل زير را در نظر بگيريد:
1-وفاداري از اركان اصلي هر ازدواجي است و هيچ چيزي اندازه فريبكاري پايه هاي زندگي مشترك را تخريب نمي كند. اگر همسرتان در خارج از خانه به دنبال آرامش مي گردد بايد اين مساله را جدي بگيريد.
2-ناديده گرفتن احساسات همسر كه در بسياري از خانواده ها ديده مي شود نقش مهمي در فروپاشي ازدواج ها دارد. همه انسان ها داراي احساسات هستند- حتي آنهايي كه ظاهر بي تفاوتي از خود به نمايش مي گذارند- و زماني كه كساني كه دوست شان دارند آنها را ناديده مي گيرند حقيقتا رنجيده خاطر مي شوند. هميشه به حرف هاي همسرتان گوش دهيد و احساسات او را در نظر بگيريد.
3-در تمام ازدواج ها بروز مشاجره امري تقريبا طبيعي است ولي افراط در اين كار، خطرناك است. هيچ كس دوست ندارد با آدمي سروكار داشته باشد كه عنان اختيار خود را در دست ندارد و منطقي نيست. مشاجره در هر زندگي اي روي مي دهد ولي مساله مهم طريقه كنار آمدن با آن است.
4-در اغلب فيلم ها چنين نشان داده مي شود كه زنان پرتوقع هستند ولي واقعيت اين است كه هم مردان و هم زنان گاهي بسيار پرتوقع مي شوند و دوست دارند همسرشان را كنترل كنند.
اين موضوع برخلاف آنچه در فيلم ها نشان داده مي شود ابدا سرگرم كننده و بامزه نيست. بدون اعتماد كردن كاري از پيش نمي رود و اگر بخواهيد همسرتان را كنترل كنيد او را از دست مي دهيد!
5-اجازه ندهيد ازدواج شما ملال آور شود. حتي نكات به ظاهر بي اهميت را نيز ناديده نگيريد.
يكنواختي، دشمن خطرناكي براي ارتباط زوجين است. اوقات خود را با همسرتان بگذرانيد و كارهايي را انجام دهيد كه براي هر دوي شما سرگرم كننده است. نگذاريد تاريخ انقضاي ازدواج شما فرابرسد!
6-اگر عادات ناپسند هر از گاهي بروز كند حتي مي تواند جالب باشد ولي اگر از حد بگذرد به مشكل جدي تبديل مي شود. داشتن عاداتي مثل جويدن ناخن يا تلنگر زدن به پا يك رابطه را نابود نمي كند ولي وقتي از حد بگذرد مشكلات كوچك را به مشكلات بغرنج تبديل خواهد كرد. همه ما عادات ناپسندي داريم ولي بهتر است از انجام كارهايي كه همسرتان را عصباني مي كند خودداري كنيم.
عوامل زيادي در «مرگ يك رابطه» نقش دارند و شما بايد ريشه مشكلات خود را پيدا كنيد. اگر در آستانه جدايي قرار داريد در نظر گرفتن اين مسائل به شما كمك مي كند زندگي مشترك خود را حفظ كنيد.

 



خوراكي هاي سالم در سبد خانواده
اسفناج

نيترات ها كه در سبزي هاي داراي برگ هاي پهن و سبزرنگ يافت مي شوند، قادر هستند كارخانه هاي سلولي توليد نيرو در داخل بدن موسوم به ميتوكندري ها را تقويت كرده و در نتيجه براي بدن انرژي تهيه كنند.
ميتوكندري ها اجزاي بسيار كوچك لوبيايي شكل در داخل تك تك سلول هاي بدن هستند كه انرژي لازم براي فعاليت و رشد سلولي را تأمين مي كنند و طبق مطالعات گسترده، سبزي اسفناج به تنهايي براي افزايش توان و عملكرد ميتوكندري ها كافي است.
كارشناسان تغذيه در سوئد نشان دادند كه پس از مصرف دوز اندكي از نيترات غيرارگانيك به مدت سه روز، افراد سالم در حين دويدن و دوچرخه سواري كمتر به اكسيژن نياز پيداكردند.
نيترات موجود در رژيم غذايي سطح اكسيد نيترات را در بدن افزايش مي دهد. اكسيد نيترات مولكولي است كه عروق خوني را باز مي كند و در نتيجه فشار خون را كاهش داده و گردش خون را بهبود مي بخشد.
اسفناج از نظر داشتن ويتامين ب3 بسيار غني است و بنابراين داروي مهمي براي برطرف كردن بيماري پلاگر است. پلاگر يك نوع بيماري است كه بر اثر كمبود ويتامين ب3 در بدن توليد مي شود و نشانه هاي آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لكه هاي قرمز روي بدن است.
همچنين در اسفناج مقادير زيادي آهن، يد، لسيتين، كلروفيل، كاروتن، اسيداگزاليك و اسيدارسنيك وجود دارد كه تمام آنها املاح معدني مفيد براي بدن محسوب مي شوند. برگ اسفناج منبع غني از ويتامين هاي ث، ب3، آ، آهن و پتاسيم است.
اسفناج با داشتن خاصيت قليايي حالت اسيدي در بدن را كاهش مي دهد. خنك كننده بوده و براي پايين آوردن تب مفيد است. بعلاوه اين سبزي ورم روده كوچك را رفع مي كند.
اسفناج در عين حال ملين است و يبوست را برطرف مي كند. براي لاغر شدن و كاهش وزن نيز سودمند است.
اسفناج همچنين به دليل داشتن ماده اي موسوم به «اسپيناسين» هضم غذا را تسريع مي كند. اين ماده باعث تحريك معده و ازدياد ترشحات آن مي شود. خوردن اسفناج در رفع تشنگي نيز مؤثر بوده و براي از بين بردن ورم و درد گلو مفيد است.
مطالعات اخير نيز نشان داده است كه اسفناج موجب رشد كودكان و افزايش شير مادران شيرده مي شود.
بررسي ها نشان مي دهد كه اسفناج سرشار از ويتامين ها و املاح معدني گوناگون مثل كلسيم، فسفر، پروتئين، چربي، قند و يد است كه موجب رشد دندانها، ترميم استخوان ها و جوش خوردگي شكستگي ها مي شود.
اسفناج، تعداد گلبول هاي قرمز خون را افزايش مي دهد و بنابراين بهترين دارو براي افراد مبتلا به كم خوني است.

 



دعواهاي خواهر و برادر

حميده سادات هراتي
اختلافات خواهر و برادرها اجتناب ناپذير و متداول است. اختلاف خواهر و برادرها در شكل خفيف خود موجب آزردگي پدر و مادرها مي شود. بگو مگوي خواهر برادرها را مي توان به سه گروه تقسيم كرد:
1- بگو مگوهاي مزاحم: وقتي بچه ها كسل يا ناراحتند روي مي دهد. اين بگومگوها پر سروصدا هستند و بي دليل شروع مي شوند، سريع تمام شده و معمولا آسيب يا صدمه اي در پي ندارند.
2- بگومگوهاي لفظي: اين نوع بگومگوها شامل مخالفت هاي منطقي يا عقلي مي باشند كه به داد و فرياد و خشونت كشيده مي شوند. در اين نوع از اختلافات يكي از فرزندان حرفش را به زور به كرسي مي نشاند.
3- بگومگوهاي مخرب: حداقل يكي از طرفين صدمه فيزيكي يا عاطفي مي بينند.
بحث هاي خواهر و برادرها معمولا نتيجه رقابت و چشم و هم چشمي است. با اين حال خواهر و برادرها براي يكديگر زمينه ساز انجام رفتارهاي اجتماع پسند نيز هستند و نيازهاي رواني يكديگر را برآورده مي نمايند. آنها با هم بازي مي كنند و در غم و شادي يكديگر شريكند و گاهي حكم پدر و مادر را براي خواهر و برادر كوچك تر خود دارند. يكي ديگر از عوامل اختلاف خواهر و برادر وجود تبعيض بين آنان از سوي والدين است. آنها انتظار دارند والدين به يك اندازه آنها را تشويق و تنبيه كنند. اين در حالي است كه والدين معمولا به فرزند كوچك توجه بيشتري دارند و همين عامل زمينه ساز دعوا و اختلاف مي گردند.
چه بايد كرد؟
در مورد اختلاف خواهر و برادرها و دخالت والدين در آن نظراتي ارايه شده، عده اي معتقدند كه دخالت والدين در مشاجره فرزندان باعث مي شود در مورد مسئله اي كه آگاهي ندارند اظهارنظر كنند. گروه ديگر مي گويند بدون دخالت والدين كودك قوي تر برنده مي شود و كودك ديگر احساس ناتواني مي كند. والدين بايد فقط در مشاجرات شديدي دخالت كنند كه به خشونت فيزيكي، فحاشي يا از دست رفتن كنترل كودكان كشيده مي شود. آنها بايد از جانبداري كودكان پرهيز نمايند و دخالت هايشان در حل مشكل و تشويق كودكان به آشتي منجر شود.
نتيجه آن كه مشاجره ها اجتناب ناپذير است و لزومي ندارد والدين در هر مشاجره اي دخالت كنند.
والدين عزيز فرزندان خود را به خاطر مشاجره و دعوا با هم تنبيه بدني نكنيد.
در مشاجره فرزندان از دختر يا پسر طرفداري نكنيد. اختلاف و مشاجره فرزندان خود را در حضور ديگران مطرح نكنيد.
ميان فرزندان خود تفاوت قائل نباشيد.

 



توصيه هاي قبل از بارداري

در طول چند سال گذشته شمار نوزاداني كه با معلوليت هاي جسمي و ذهني متولد شده اند به علت ارتقا سطح دانش و مهارت هاي پزشكي، بسرعت كاهش يافته است.
اما اگر زنان بيشتري آگاهانه خود را براي بارداري آماده كنند، تعداد نوزادان معلول از اين ميزان نيز كمتر خواهد شد.
بارداري، يك دوره طولاني و خسته كننده با كلي كارهاي سخت پس از به دنيا آمدن نوزاد است. بنابراين عاقلانه است كه مادران آينده قبل از اقدام به بارداري در كمال صحت و سلامتي قرار داشته باشند.
موارد ذيل گام هاي مثبتي است كه مادران آينده مي توانند براي اطمينان از سلامت حدالامكان خود و نوزادشان در طول اين 9 ماه بردارند.
¤ زنان باردار براي برخورداري از سلامت عمومي مطلوب، به يك رژيم غذايي معقول نياز دارند.
¤ وزن نيز مهم است. وزن اضافه در اوايل بارداري با ادامه روند بارداري بر قلب، ساق پاها و كف پاها فشار وارد خواهد كرد. كاهش وزن پس از متولد شدن نوزاد كار دشواري است.
¤ كمبود بيش از حد وزن نيز مي تواند مشكلاتي را براي مادر و نوزاد به وجود آورد.
¤ افزايش يا كاهش وزن قبل از اقدام به بارداري، بسيار ساده تر است.
¤ هرگونه بيماري جزئي مانند كم خوني، سردرد، سوءهاضمه و... بايد درمان شود. يك زن باردار نبايد از داروهايي كه مي تواند به نوزادش آسيب برساند، مصرف كند.
¤ زنان مبتلا به بيماري هاي جدي تر مانند: ديابت، ناراحتي هاي قلبي، صرع و... بايد قبل از اقدام به بارداري، با پزشك متخصص مشورت كنند.
¤ اكثر مادران پس از به دنيا آوردن فرزند خود، متوجه مي شوند كه دندان هايشان دچار كمبود كلسيم شده است. از اين رو زنان پيش از بارداري بايد ضمن مراجعه به دندانپزشك، دندان هاي خود را به طور كامل بررسي و در صورت لزوم آنها را درمان كنند. آنها بايد از خميردندان هاي حاوي فلورايد براي تقويت ميناي دندان هايشان استفاده كنند. گنجاندن شير و پنير بيشتر در برنامه غذايي نيز كلسيم بيشتري را براي استحكام دندان ها تامين خواهد كرد.
¤ اكثر زنان در طول دوران بارداري در ناحيه پاها و قوزك پاها كه وزن اضافه زيادي را بايد متحمل شوند، احساس ناراحتي و مشكل مي كنند. بنابراين عاقلانه تر است كه آنها پيش از بارداري ميخچه ها، ترك ها و ساير مشكلات پاهاي خود را درمان كنند.
ابوالفضل جعفري

 



مقابله با فشار روحي جوانان

فرزندان ما به خصوص جوانان در زندگي شان اغلب با فشار روحي روبه رو مي شوند.
اين فشار روحي هر علتي كه داشته باشد منجر به مشكلات رفتاري مي شود و همچنين نگراني، افسردگي، سردرد، مصرف دارو و بي خوابي را به دنبال دارد.
براي مقابله با فشار روحي جوانان، پيش از هر چيز بايد ارتباط خود را با او بهتر و صميمي تر كنيد. به گونه اي كه بتواند براحتي با شما صحبت و درد دل كند توجه به اين نكات نيز ثمربخش است.
- وقت بيشتري صرف فرزندتان كنيد، به خصوص اگر گرفتار هستيد چون اين امر منشأ اين بيماري است.
- به فرزندتان فرصت بيشتري دهيد و بگذاريد تا در مورد مشكلات و نگراني هايش صحبت كند.
- سعي كنيد دروعده هاي غذايي در كنار خانواده و فرزندتان باشيد.
- به كودكتان كمك كنيد تا از خودش انتظارات واقع بينانه داشته باشد.
- خود و فرزندانتان را براي شرايط پراسترس آماده كنيد. براي مثال تولد يك نوزاد، نقل مكان به يك شهر جديد يا انجام دادن يك عمل جراحي.
- به فرزندتان كسب آرامش را بياموزيد روش هايي مثل تنفس عميق، آرام كردن و شل كردن عضلات، گوش دادن به موسيقي، خواندن كتاب و نقاشي كردن مي تواند به كسب آرامش كمك كند.
با وجود تحقيقات بسيار متأسفانه منشأ و منبع فشار روحي در جوانان ناشناخته است و والدين به راحتي قادر به شناسايي آن نيستند. اين موارد، برخي از علل بروز فشار روحي در نوجوانان است.
- تغيير در مراقبت هاي پيش از دوران مدرسه از جمله تغيير كلاس درس يا تغيير معلم
- دادن تكليف بيش از حد به كودك
- انتظار بيش از حد از كودك كه موجب ترس او بشود
- نداشتن عزت نفس بالا
- شنيدن اخباري كه موجب تشديد استرس شود
- بيماري هايي از قبيل آسم يا ديابت
- تصادف رانندگي
- مشكلات اقتصادي در منزل
توجه به هر يك از اين موارد و ريشه يابي استرس جوانان، در انتخاب راه صحيح براي مقابله با اين مشكل به والدين كمك مي كند. بهتر است اين مشكل را با جلب همكاري خود او و به كمك او حل كنيد. به او اطمينان دهيد كه مشكلات موجود قابل رفع است و او در مواجهه با هر مشكلي از حمايت شما برخوردار خواهد بود.

 



مهارت هاي اجتماعي لازمه داشتن زندگي سالم

مهارت هاي اجتماعي از مهم ترين توانايي هايي هستند كه هر جواني براي داشتن زندگي مفيدتر و سالم تر، بايد از آنها برخوردار باشد.
نداشتن اين مهارت ها مي تواند به زندگي اي غم انگيز همراه با اضطراب و افسردگي منجر شود. مهارت هاي اجتماعي به شما كمك مي كند تا با افراد خوبي آشنا شويد، شغلي را كه مي خواهيد به دست آوريد و در كار و روابط خود به موفقيت دست يابيد.
روانشناسان انگليس مهارت هاي زير را به عنوان مهم ترين مهارت هاي اجتماعي كه بهره مندي از آنها مي تواند وضع شما را در هر موقعيتي بهبود بخشد. معرفي مي كنند:
1)مهارت توانايي حفظ آرامش يا تحمل اضطراب
اگر جزو دسته اي از افراد هستيد كه بيش از حد اضطراب داريد، بايد اين نكته را بدانيد كه هنگام قرار گرفتن در شرايط و موقعيت هاي اجتماعي، بدون توجه به مهارتتان در كنترل اوضاع، مغز شما به گونه اي عمل مي كند كه امكان صحبت كردن و گوش دادن به طور مناسب را نخواهيد داشت. علاوه بر اين اگر چهره و حركات شما نشان دهد كه عصبي هستيد، برقراري ارتباط با ديگران مشكل تر خواهد شد.
2) مهارت گوش دادن
به ديگران گوش دهيد و نشان دهيد كه واقعا به حرف هاي آنان گوش مي دهيد. اين هم به كسي كه شما را براي حرف زدن انتخاب كرده و هم به شما به عنوان شنونده احساس خوبي مي دهد. ضمن آن كه ارتباط شما را محكم تر، مسئوليت پذيري تان را بيشتر و رغبت شما را براي حل مشكل يا شنيدن موضوع بيشتر نمايان و به كنترل اوضاع كمك مي كند.
همچنين به اين ترتيب، ديگران بيشتر به شما اعتماد خواهند كرد.
3)مهارت برقراري ارتباط
توانايي برقراري ارتباط با ديگران، چه غريزي باشد و چه اكتسابي، در نوعي از درك ريشه دارد. برقراري ارتباط، اغلب تأثير متقابلي دارد و در واقع بيانگر اين موضوع است كه «من مثل تو هستم» يا «ما همديگر را درك مي كنيم». برقراري ارتباط غريزي است و اغلب به صورت ناخودآگاه اتفاق مي افتد، اما پس از وقوع، زبان، الگوهاي گويش، حركات و حالت هاي مختلف و ديگر جنبه هاي ارتباطي مي تواند آن را تقويت كند. در مجموع، مي توان مهارت برقراري ارتباط را پرورش داد.
براي تقويت اين مهارت مي توانيد از شيوه هايي كمك بگيريد. از جمله تمرين برقراري ارتباط در مقابل آينه با دقت به حركات و حالت هاي مختلف چهره، توجه به گويش از جمله سرعت اداي جمله ها، بلندي صدا و آهنگ جمله هايي كه استفاده مي شود و بررسي كيفي و سريع آنچه كه شنيده ايد.
4) مهارت خودافشايي
اين آگاهي كه چه وقت، چقدر و چه مقدار درباره خودتان صحبت كنيد، از اهميت زيادي برخوردار است. به اين مهارت «خودافشايي» گفته مي شود. اگر درباره خودتان زياد صحبت كنيد يا خيلي زود و بي موقع به صحبت درباره خودتان بپردازيد، ممكن است موجب تغيير جهت ارتباط و انحراف آن شويد. ممكن است اين كار ادامه اين ارتباط را با مشكل مواجه كند. اشاره اي مختصر و جزئي به مواردي كه موضوع شخصي نيست اما درباره آن ايده اي داريد يا تبادل نقطه نظرهاي شخصي درباره يك موضوع به داشتن ارتباطي متعادل كمك مي كند. به هر حال با ادامه ارتباط و كهنه شدن آشنايي ها و دوستي ها، درباره آشنايان و دوستان اطلاعات بيشتري به دست خواهيد آورد و شناخت بيشتري از هم به دست خواهيد آورد.
5) مهارت برقراري ارتباط چشمي مناسب
اگر شما به شخصي كه در حال صحبت كردن با شماست نگاه نكنيد او اين طور برداشت خواهد كرد:
- شما او را ناديده گرفته ايد.
- قابل اعتماد نيستيد.
- از چهره او خوشتان نمي آيد.
برقراري ارتباط چشمي به اين معني نيست كه شما بايد به كسي كه با شما صحبت مي كند خيره شويد. خيره شدن، درواقع اين حس را ايجاد مي كند كه از او عصباني هستيد اما هرازگاهي نگاه كردن به فردي كه با شما صحبت مي كند، ادب را مي رساند و او را از برقراري يك ارتباط خوب و دوستانه مطمئن مي كند. اين موارد، يك مشت قانون خشك و سرد نيست كه براي پيروي از آنها، «بايد»ي وجود داشته باشد، اما توجه به آنها و تمرين هر يك مي تواند قدرت و مهارت ما را در كنترل شرايط سخت و موقعيت هاي اجتماعي مختلف، افزايش دهد.
سزاوار

 



مغز پسته پزشك قلب شما

يك پژوهش جديد نشان داده است كه گنجاندن مغز خشكبار به ويژه پسته در رژيم غذايي روزانه ميزان كلسترول كلي، كلسترول بد و هم چنين تري گليسيريد را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد و از اين رو شما را تا حد زيادي از پزشك بي نياز مي كند.
اين تحقيق كه با حضور 600 شركت كننده از هفت كشور مختلف انجام گرفته حاكي از آن است كه مصرف پسته در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي تاثير به سزايي دارد.
پسته خواص ديگري هم دارد. مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و كساني كه مبتلا به كم خوني هستند بايد حتماً روزانه مقداري پسته مصرف كنند. پسته مغز و ذهن را تقويت مي كند.
براي آرامش قلب و آرام كردن اعصاب مفيد است و براي باز كردن مجاري كبد مصرف پسته توصيه مي شود. علاوه بر اين، پسته معده را تقويت مي كند، براي تسكين سرفه مفيد است و اسهال معمولي و اسهال خوني را نيز درمان مي كند.
مغز پسته حاوي املاح مختلفي شامل پروتئين، آهن، مواد چرب، كلسيم، فسفر، ويتامين آ، ب 1، ب 3 و پتاسيم است.

 



براي تمركز هنگام امتحان صبحانه فراموش نشود

نخوردن صبحانه بر قدرت يادگيري نيز اثر منفي دارد اين در حالي است كه برخي دانش آموزان و دانشجويان پيش از امتحان صبحانه مصرف نمي كنند.
يك ليوان شير به همراه خرما يا عسل و نان به ويژه نان سبوس دار را مي توان به عنوان صبحانه مصرف كرد البته اگر قصد خوردن پنير داريم، شوري آن را پيش از استفاده بگيريم چون مصرف نمك زياد در درازمدت باعث اختلال در باز جذب كلسيم در كليه ها، ابتلا به فشار خون و پوكي استخوان مي شود. از سوي ديگر گاهي اوقات به جاي پنير مي توان تخم مرغ خورد. مغز گردو نيز حاوي اسيدهاي چرب اشباع نشده است بنابراين مي تواند ماده غذايي مناسبي براي صبحانه باشد.
هيچگاه مواد قندي جايگزين مواد نشاسته اي در وعده صبحانه نشود اين در حالي است كه گاهي اوقات دانش آموزان كيك با چاي را به عنوان صبحانه مصرف مي كنند. اين كار باعث جذب سريع قند كيك مي شود، در نتيجه انسولين ترشح مي شود و قند خون افت مي كند.
تغذيه تأثير قابل توجهي بر قدرت يادگيري و تمركز افراد از جمله دانش آموزان و دانشجويان دارد اين دسته از افراد بايد مراقب باشند كه انرژي به مقداري كافي و لازم به بدن آنها برسد چون دانش آموزان و دانشجويان در فصل امتحانات به علت مطالعه بيشتر، تحرك كمتري دارند در نتيجه در صورت دريافت انرژي بيشتر، چاق مي شوند.
كودكان و نوجوانان بخشي از انرژي مورد نياز خود را از مواد نشاسته اي و روغن هاي گياهي مايع دريافت كنند نه از شيريني، شكلات و نوشابه.
ترشحات داخلي بدن معمولا حاوي پروتئين هستند بنابراين پروتئين اهميت زيادي در حفظ سلامت انسان دارد در نتيجه در دوران امتحان بايد پروتئين به اندازه كافي مصرف شود.
پروتئين هاي حيواني مانند ماهي، مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز براي بدن مفيد هستند البته در مصرف گوشت قرمز و تخم مرغ نبايد افراط كرد. به گونه اي كه بعضي مواقع گوشت قرمز، برخي اوقات مرغ و در مواقع ديگر ماهي مصرف كرد البته توصيه مي شود هفته اي دو روز ماهي خورده شود.
ماهي جزو موادغذايي مفيد است چرا كه به علت برخورداري از اسيد چرب امگا3 به حفظ سلامت سيستم عصبي و كارايي سلول هاي عصبي كمك مي كند بنابراين ماهي، ماده غذايي مفيدي هنگام امتحانات است. علاوه بر آن ماهي از منابع غني ويتامين هاي گروه B محسوب مي شوند البته ماهي را نبايد زياد سرخ كرد و بهتر است به صورت بخارپز يا كباب پز مصرف شود.
اگر افراد عادت به خوردن ماهي سرخ كرده دارند، زياد آن را سرخ نكنند چون سرخ كردن زياد ماهي از سويي باعث از بين رفتن بسياري از مواد مغذي آن مانند ويتامين هاي گروه B مي شود و از سوي ديگر موجب چاقي مي شود.
ويتامينهاي گروه B در سلامت سلولهاي عصبي و فعاليت سيستم عصبي مؤثر هستند و مردم براي دريافت ويتامين B از غلات سبوس دار مانند نان سبوس دار استفاده كنند. البته جگر، گوشت قرمز و جوانه گندم نيز حاوي ويتامين هاي گروه B هستند بنابراين خانواده ها مي توانند جوانه گندم را با موادغذايي مانند سالاد مصرف كنند يا اگر فرزندان خانواده، اين ماده غذايي را دوست ندارند، مادران، جوانه گندم را پودر كنند و روي سالاد و ماست بريزند.
نقش مغز دانه ها در يادگيري
مغز دانه ها ميان وعده هاي مناسبي در ايام امتحانات هستند بنابراين به صورت خام يا بو داده و بدون نمك مصرف شوند.
لبنيات ماده غذايي ديگري است كه منبع غني از همه ويتامين هاي گروه B است.
ويتامين C نيز در افزايش فعاليت سلول هاي عصبي نقش دارند، ويتامين C در سبزيهاي با برگ آنها سبز و مركبات به وفور يافت مي شود. بنابراين به دانش آموزان و دانشجويان توصيه مي شود كه اين ماده غذايي را نيز در ايام امتحانات مصرف كنند.

 



عدس را با گوجه فرنگي يا ليموترش مصرف كنيد

باتوجه به وجود پروتئين و اسيد آمينه هاي ضروري بدن و بسياري مواد لازم براي سلامت، متخصصان عدس را سرآمد حبوبات تلقي مي كنند و آن را در كاهش قند خون و چربي مؤثر مي دانند.
عدس حاوي حداقل 40درصد پروتئين بوده كه البته ميزان مصرف آن با گوشت قرمز متفاوت است، چرا كه اغلب 100 گرم گوشت نسبت به 100 گرم عدس به راحتي مصرف مي شود.
ميزان آهن موجود در عدس نيز بالا بودن و نوع چربي آن نسبت به گوشت قرمز پايين تر است. به علاوه توصيه مي شود، عدس همراه با ماده اي حاوي ويتامين C مانند گوجه فرنگي و ليموترش استفاده شود تا جذب بهتري در بدن داشته باشد.
مصرف عدس در كاهش قند خون و چربي بدن مؤثر است. لذا افزودن غلات به رژيم غذايي حاوي حبوبات مي تواند در كامل كردن مواد مفيد حبوباتي چون عدس مؤثر باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14