(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 اردیبهشت 1390- شماره 19922

يادداشت خبرنگار
اختصاص 220 ميليارد تومان براي حذف نقاط حادثه خيز
از امروز واردات خودروهاي مستعمل به منطقه آزاد اروند ممنوع شد
ايران در كيهان
ساخت بزرگ ترين تله كابين كشور در كليبر
اختصاص 360 ميليارد ريال براي ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي كشور
بهره برداري از بزرگ ترين مسجد دانشگاهي كشور در كاشان
شور و شوق مردم شوشتر در بازسازي ايوان طلاي حرم امام علي(ع)
تقدير از خبرنگار كيهان در درچه
استاندار: فساد مالي و اخلاقي مسئولان قابل گذشت نيست
نود ونهمين شهر استان اصفهان تأسيس شد
تامين آب آشاميدني يك ميليون مازندراني با بهره برداري از سد هراز آمل
در سال گذشته خوزستان رتبه نخست توليد خرماي كشور را كسب كرد
رئيس شوراي شهر دزفول: چهارم خرداد به خوبي معرفي نشده است
غرس 45 هزار اصله نهال در منطقه كالپوش شاهرود
يزد چهارمين مركز نسخه هاي خطي كشور



يادداشت خبرنگار

بوروكراسي مردم آزار در لرستان چوب لاي چرخ دولت الكترونيك
دولت الكترونيك براساس آنچه در شرح وظايفش قيد شده به عنوان راهكار دولت براي پاسخگويي سريع و بلاواسطه به مردم و حذف بوروكراسي زايد تعريف شده و در همين راستا مورد تأكيد مسئولان ارشد كشور قرار گرفته است.
اين طرح ارائه خدمات رفاه عمومي به صورت الكترونيكي و پاسخگويي به تقاضاهاي عمومي به صورت به هنگام (آنلاين) شامل ارائه كليه اطلاعات دولتي از قبيل قوانين، وظايف، اسناد، امور اداري روزانه و امكان مديريت با بهره گيري از IT رافراهم ساخته است. طوري كه در موارد بسياري نياز شهروندان را به ترددهاي غيرضروري و اتلاف وقت برطرف كرده و از تحميل هزينه به آنان جلوگيري مي كند و در عين حال از نارضايتي مردم نسبت به دستگاه هاي اجرايي و خدماتي جلوگيري به عمل مي آورد. اين طرح در هر يك از استان هاي كشور بسته به توانايي مديران و احساس مسئوليتي كه در قبال حسن انجام وظايف محوله و ارائه خدمت به مردم دارند تحقق يافته و عملياتي شده است.
امادر استان لرستان برخي مديران دستگاه ها هنوز تن به اجراي اين طرح مهم نداده اند و به گونه اي اعتيادآور دو دستي به شيوه هاي كهنه، ناكارآمد و بوروكراسي زائد در انجام امور چسبيده اند. مديران دستگاه هاي ناموفق در اجراي اين طرح با تكيه بر صندلي رياست به جاي خدمت نه تنها گوششان به تن دادن به اجراي طرح دولت الكترونيك بدهكار نيست بلكه دور تسلسل باطل شيوه هاي سنتي را سر راه كار مراجعان چنان كش و قوس مي دهند كه انگار نسيم اجراي اين طرح در حوزه رياست آنان نوزيده است و هنوز هم در حال و هواي دولت هاي قبلي حكمراني مي كنند.
معمولا يكي از بخش هايي كه مردم بيش از ساير مراكز و دستگاه ها با آن سرو كار دارند دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي مديريت درمان تأمين اجتماعي لرستان است.اين واحد به دليل اينكه اصولا با قشر فعال و زحمتكش جامعه سروكار دارد و اين جمعيت وسيع كه به دليل الزام به حضور در محل كار، استفاده بهينه از وقت برايشان از اهميت ويژه اي برخوردار است مي بايست در خصوص جامه عمل پوشاندن به طرح دولت الكترونيك پيشگام و پيشتاز باشد كه متأسفانه عكس اين قضيه صادق است.
در استان لرستان به دليل عدم سرمايه گذاري كافي طي دهه هاي گذشته تاكنون مراكز و تجهيزات درماني مورد نياز ايجاد نشده و بسياري از بيماران ناگزير به عزيمت به استان هاي اطراف هستند. لذا ضعف مديريت دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي مديريت درمان تأمين اجتماعي لرستان در اجراي دولت الكترونيك رنج اين اقشار را مضاعف مي كند. زيرا اين سازمان به جاي استفاده از IT براي دسترسي به مدارك درمان بيماران در ساير استان ها، آنان را مجبور مي كند با مراجعه حضوري از سازمان نظام پزشكي استان محل درمان نيز گواهي و تاييديه مدارك دريافت كنند و حتي پا را از اين هم فراتر نهاده و در تشديد پيچ و تاب هاي مردم آزاري اداري كپي برابر اصل مدارك مراكز درماني را هم نمي پذيرند و بايد اصل آنها ارائه شود.
اين در حالي است كه سازمان نظام پزشكي استان هايي از جمله تهران چنين خواسته هايي را لازم نمي دانند و در نتيجه تردد بيماران گرفتار در بوروكراسي تحميلي از جانب دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي مديريت درمان تأمين اجتماعي لرستان مشكلات اين اقشار را مضاعف مي كند.
واقعيت امر اين است حالا كه دولت، طرح سازنده و مؤثر دولت الكترونيك را در امر رفاه حال مردم و حذف بوروكراسي زايد براي رفع مشكلات اجتماعي و اقتصادي آنان اتخاذ كرده، مادامي كه همزمان با اجراي چنين طرحي مهم، مديران توانمند و آموزش ديده كه دغدغه رضايت مندي مردم، تكريم ارباب رجوع و استفاده بهينه از امكانات و زمان را داشته باشند جاي مديران رابطه اي و لاقيد به حال مردم و دولت و به عبارتي مديران عصر بوروكراسي زائد و مردم آزار را نگيرند نظام اداري دولت الكترونيك و سيستم اداري بدون كاغذ بازي متولد و مستقر نخواهد شد و در نتيجه «در» بر همان پاشنه خواهد چرخيد كه دودش به چشم مردم مي رود و نارضايتي اش نصيب دولت نظام اسلامي مي شود.
خرم آباد- خبرنگار كيهان

 



مديركل ابنيه وزارت راه و ترابري خبر داد
اختصاص 220 ميليارد تومان براي حذف نقاط حادثه خيز

دهلران- خبرنگار كيهان:
مديركل ابنيه وزارت راه و ترابري گفت: 220 ميليارد تومان براي حذف نقاط حادثه خيز از محورهاي شرياني كشور اختصاص يافته است.
عزيز فيلي در جريان بازديد از حذف نقاط حادثه خيز و روكش آسفالت محورهاي مواصلاتي شهرستان دهلران با بيان اين مطلب افزود: طي سال هاي گذشته تعدادي از نقاط حادثه خيز مواصلاتي كشور حذف شده اند و امسال نيز تعداد ديگري از اين نقاط حذف خواهند شد.
وي با اشاره به ضرورت روكش آسفالت محورهاي مواصلاتي كشور گفت: به منظور روكش آسفالت محورهاي شرياني كشور اعتباري بالغ بر 250 ميليارد تومان تعريف شده است.
فيلي در پايان به پروژه چهاربانده كردن محور انديمشك- دهلران- مهران به ايلام اشاره كرد و گفت: اين پروژه از مصوبات دور اول سفر هيئت دولت به ايلام است كه كار مطالعاتي آن در دست اقدام است.

 



از امروز واردات خودروهاي مستعمل به منطقه آزاد اروند ممنوع شد

آبادان- خبرنگار كيهان:
واردات خودروهاي مستعمل به منطقه آزاد اروند از امروز ممنوع شد.
معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد اروند با اعلام اين خبر افزود: پس از اجراي طرح ممنوعيت ورود خودروهاي مستعمل به منطقه آزاد اروند، خودروهاي ياد شده ديگر مشمول برخورداري از امتيازات و تخفيفات اين منطقه نخواهند شد.
سيد عليرضا موسوي با بيان اينكه پس از تاريخ اعلام شده خودروهاي مستعمل ترخيص و شماره گذاري نمي شوند افزود: پيشتر ورود اين گونه خودروها به منطقه آزاد اروند بلامانع بوده است اما پس از زمان اعلام جديد، ديگر هيچ خودرو مستعملي حق ورود به اين منطقه را ندارد.
وي درباره خودروهاي مستعملي كه پيش از اين تاريخ وارد بندر خرمشهر شده و تاكنون نيز از اين بندر ترخيص نشده اند اظهار داشت: تا پيش از زمان اعلام شده تمامي مالكان خودروهاي مستعمل مي توانند با مراجعه به اداره بندر خرمشهر نسبت به ترخيص آنان اقدام كنند. موسوي تأكيد كرد: متقاضيان واردات خودرو به منطقه آزاد اروند مجازند تا خودروهايي با مدل سال و يا تا سه سال قبل را وارد كنند.

 



ايران در كيهان

تجهيز كتابخانه امامزاده ابراهيم
برازجان- خبرنگار كيهان: مراسم گراميداشت روز معلم در محل كتابخانه احداثي دكتر فروغي امامزاده ابراهيم شهرستان برازجان برگزار شد. مسئول اداره اوقاف در ارتباط با احداث و تجهيز اين كتابخانه گفت: كتابخانه امامزاده ابراهيم(ع) با اعتباري بالغ بر 150 ميليون تومان و اهداي دو هزار و 250 جلد كتاب، احداث، تجهيز و راه اندازي شده است.
برگزاري نمايشگاه عكس
اسفراين- خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته معلم نمايشگاه عكسي در مدرسه كمال تربيت و راضيه اسفراين برگزار شد. در اين نمايشگاه 25 اثر در قالب مدارس قديمي و عكس هاي معلمان پيشكسوت قبل از انقلاب به نمايش گذاشته شده بود.
تجليل از مربيان نمونه
سرويس شهرستان ها: به مناسبت گراميداشت هفته معلم مراسمي با حضور مسئولان، مربيان نمونه بخش هاي مختلف عقيدتي- سياسي، حفاظت- نظارت و خادمان قرآن و نماز در ناحيه مقاومت بسيج قدس برگزار شد. به گزارش روابط عمومي و تبليغات ناحيه قدس در اين مراسم از مربيان و مسئولان نمونه بخش هاي عقيدتي- سياسي- حفاظت، نظارت و خادمان قرآن و نماز تجليل به عمل آمد.
حذف ميدان كارگر
بابل- خبرنگار كيهان: عمليات بهبود عبور و مرور در ميدان كارگر شهرستان بابل شروع شد. به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي اين شهر، با حذف ميدان كارگر و انجام عمليات اصلاح هندسي، ترافيك خيابان طالقاني بابل كاهش خواهد يافت. رئيس كميسيون حمل و نقل درون شهري شوراي اسلامي شهر بابل گفت: اعضاي كميسيون از وضعيت ميدان 17 شهريور بابل بازديد كردند كه تصميم گرفته شد تا در آينده بسيار نزديك اصلاح هندسي در جهت رفع معضل ترافيكي اين ميدان انجام شود.
كمك خيرين به كميته امداد
خوانسار- خبرنگار كيهان: در سال گذشته، خيران خوانساري 2 ميليارد و 450 ميليون ريال به كميته امداد اين شهرستان كمك كرده اند.
رئيس كميته امداد امام خميني(ره) خوانسار با اعلام اين مطلب گفت: بيش از 17 ميليارد و 588 ميليون ريال وام خودكفايي و كارگشايي در سال گذشته در اين شهرستان پرداخت شد.
حميد هاشمي جمع كل كمك هاي پرداختي بلاعوض را در سال گذشته بيش از 11 ميليارد و 912 ميليون ريال اعلام و اضافه كرد: خيرين از بازوهاي توانمند كميته امداد امام خميني(ره) در ياري رساندن به محرومان هستند.
اجراي 11 طرح عمراني
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: در نشست ستاد احياي زكات شهرستان گاليكش رئيس كميته امداد امام خميني(ره) اين شهرستان گفت: در سال گذشته از طريق ستاد احياي زكات شهرستان گاليكش مبلغ يك ميليارد و 125 ميليون ريال زكات جمع آوري شد كه از اين طريق 11 مورد پروژه عمراني با هزينه اي بالغ بر 912 ميليون ريال انجام و 20درصد آن به مبلغ 210 ميليون ريال براي جهيزيه، درمان، آزادي زندانيان و كمك به ايتام هزينه شده است.
احداث بند سنگ ملاتي
شاهرود- خبرنگار كيهان: عمليات احداث بند سنگ ملاتي سطوه- شاهرود با اعتبار اجرايي 838 ميليون ريال از محل اعتبارات خشكسالي و حوادث غيرمترقبه شاهرود آغاز شد.
رئيس اداره منابع طبيعي شاهرود ضمن اعلام اين مطلب گفت: حجم عمليات سنگ و ملات اين بند 2200 مترمكعب و حجم عمليات خاكبرداري آن 100 مترمكعب، ارتفاع اين بند 13 متر و طول آن 43 متر است.
برگزاري مسابقات امداد و نجات
اراك- خبرنگار كيهان: هشتمين دوره مسابقات امداد و نجات در سيلاب با شركت 130 امدادگر در قالب 26 تيم از سراسر كشور در درياچه تفريحي ساوه برگزار شد. هدف از برگزاري اين مسابقات تقويت، آمادگي و مهارت تيم هاي جست وجو و نجات عنوان شده است.
تجليل هنرمندان از مقام معلم
ميمه- خبرنگار كيهان: همزمان با سالروز شهادت شهيد مرتضي مطهري طي مراسمي باشكوه، از مقام معلمان و پيشكسوتان آموزش در شهرستان ميمه تقدير به عمل آمد. همچنين در اين مراسم جمعي از هنرمندان برجسته كشور كه در حال فيلمبرداري سريال اوسنه پادشاهي به كارگرداني امرالله احمدجو در منطقه ميمه بودند از مقام شامخ معلمان تجليل كردند.
نصب كنتور هوشمند
كاشان- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي آران و بيدگل گفت: به منظور افزايش بهره وري در مصرف آب عمليات نصب كنتورهاي هوشمند در مزارع اين شهرستان شروع شده است. نادر مزيني افزود: با نصب اين كنتورها، آبياري مزارع طبق سهميه بندي و در ساعات مشخص انجام مي شود و كشاورزان ديگر نمي توانند از شيوه هاي آبياري سنتي استفاده كنند.
راهيابي هنرجويان به المپياد
كرج- خبرنگار كيهان: مدير آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج از راهيابي 34 نفر از هنرجويان هنرستان هاي فني و حرفه اي اين ناحيه به مرحله علمي كشوري المپياد فني حرفه اي خبر داد.
احمدعلي قنبر هراتي گفت: اين هنرجويان در رشته هاي نقاشي، معماري، طراحي دوخت، گرافيك، نقشه كشي، حسابداري مالي، معرق كاري، تعمير موتور و برق خودرو موفق به كسب رتبه و راهيابي به مرحله علمي كشوري شدند.
ساماندهي آرامگاه منسوبين امام خميني
قم- خبرنگار كيهان: استاندار قم خواستار احداث يادبود براي آرامگاه مادر و خواهر و عمه حضرت امام خميني(ره) شد و گفت: محوطه اين آرامگاه در جوار بقعه متبركه امامزاده احمد(ع) از نوادگان امام زين العابدين(ع) بايد به شكل مناسب ساماندهي شود.
وي تصريح كرد: شهرداري قم و اوقاف بايد هرچه سريعتر براساس يك طرح مناسب و شكيل صحن بقعه امامزاده احمد(ع) را ساماندهي و با ايجاد فضاي مناسب در اطراف، مكاني شايسته براي حضور مردم و دلدادگان امام خميني(ره) احداث كرده و مقبره مادر گرامي ايشان را از اين غربت به درآورند.
كمك به تعاوني بانوان
اصفهان- خبرنگار كيهان: مديركل تعاون استان اصفهان با اشاره به تصويب دو طرح «توانمندسازي تعاوني هاي بانوان» و «توانمندسازي بانوان در توسعه پايدار روستايي» در كارگروه بانوان و جوانان استانداري اصفهان اضافه كرد: طبق مصوبه شوراي برنامه ريزي استان، از محل اعتبارات خاص ارتقاء شاخص هاي فرهنگي مبلغ يك ميليارد ريال به تعاوني هاي بانوان استان اختصاص يافت.

 



ساخت بزرگ ترين تله كابين كشور در كليبر

تبريز- خبرنگاركيهان:
بزرگ ترين تله كابين كشور با 10 ميليارد ريال اعتبار در شهرستان كليبر به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي فرمانداري كليبر اين مبلغ ازسوي دولت براي ايجاد زيرساخت هاي پروژه «تله كابين بام كليبر» درنظر گرفته شده است.
پيش از اين قرار بود طرح مزبور در 18ماه افتتاح شود .ا ما در راستاي سياست توجه دولت به مناطق محروم و دورافتاده، تله كابين فوق در پنج ماه راه اندازي مي شود.
بزرگترين پروژه تله كابين كشور هم اكنون 30درصد پيشرفت دارد.
منطقه كليبر، از مناطق جهاني و توريستي با جنگل هاي وسيع است و وجود تله كابين مجهز در آن به تسريع در جذب گردشگر داخلي و خارجي كمك زيادي مي كند.

 



اختصاص 360 ميليارد ريال براي ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي كشور

آمل-خبرنگاركيهان:
مدير كل دبيرخانه ستاد ملي توانمندسازي و ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي كشور گفت: دولت براي ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي كشور در سال جاري 360 ميلياردريال اعتبار اختصاص داده است.
مجيد روستا در جلسه ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي شهرستان آمل افزود: اين ميزان اعتبار اختصاص داده شده در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 80 درصد افزايش داشته است.
وي، با بيان اينكه هم اكنون بيشتر شهرهاي قديمي و كلان شهر كشور داراي بيشترين سكونتگاه هاي غيررسمي و بافت هاي فرسوده شهري هستند، افزود: وزارت مسكن و شهرسازي با همكاري شهرداريها در رويكرد جديد، توانمندسازي و ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي را در قالب افزايش سرانه ها و خدمات شهري به منظور برخورداري شهروندان حاشيه شهر در دستور كار قرار داده است.
مديركل دبيرخانه ستاد ملي توانمندسازي و ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي كشور، ميزان اعطاي تسهيلات به واجدان شرايط در سكونتگاه هاي غيررسمي براي توانمندسازي واحدهاي مسكوني را حدود 200 تا 250 ميليون ريال ساخت واحدهاي سنتي و صنعتي اعلام كرد.
روستا اضافه كرد: اين تسهيلات در قالب ساخت مسكن بوده و افراد واجد شرايط مي توانند با مراجعه به شركت هاي عمران مسكن سازان استانها تشكيل پرونده دهند و با معرفي به بانك هاي عامل از اين تسهيلات بهره مند شوند.
وي ادامه داد: اعتبار اختصاص داده شده دولت در قانون بودجه مصوب شد و امسال در رديف بودجه هاي پيش بيني شده و براي بازگشايي معابر و بافت هاي فرسوده سكونتگاه هاي غيررسمي، هزينه خواهد شد.
مديركل دبيرخانه ستاد ملي توانمندسازي و ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي كشور، شناسايي محلات فرسوده غيررسمي در حاشيه شهرها را از برنامه هاي جدي اين ستاد بيان كرد و يادآور شد: دولت در اين بخش اهتمام جدي دارد و شهروندان ساكن در اين بخش بايد همكاري خوبي داشته باشند.

 



بهره برداري از بزرگ ترين مسجد دانشگاهي كشور در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
بزرگ ترين مسجد دانشگاهي كشور در دانشگاه آزاد اسلامي واحد كاشان به بهره برداري رسيد.
مسجد چهارده معصوم(ع) دانشگاه آزاد كاشان با هزينه اي بيش از يك ميليارد تومان از محل اعتبارات دانشگاه در زميني به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع و زيربناي 3 هزار و 600 مترمربع در دو طبقه احداث شده است.
اين مسجد داراي 14 گنبد كوچك با سبك معماري اسلامي و يك گنبد بزرگ مي باشد كه عمليات ساخت آن از سال 82 آغاز شده است.
همچنين مجموعه فرهنگي تالار سپيده كاشاني نيز در دانشگاه آزاد اسلامي واحد كاشان به بهره برداري رسيد. تالار چند منظوره سپيده كاشاني در زميني به مساحت يك هزار و 400 متر مربع احداث شده و تاكنون 730 ميليارد تومان از محل اعتبارات دانشگاه براي آن هزينه شده است.
اين تالار چند منظوره با هدف برگزاري سمينارها و همايش هاي علمي پژوهشي در مدت 6 ماه احداث و به بهره برداري رسيد.

 



شور و شوق مردم شوشتر در بازسازي ايوان طلاي حرم امام علي(ع)

شوشتر- خبرنگاركيهان:
مردم شوشتر در كمك به بازسازي ايوان طلاي حرم حضرت علي(ع) از يكديگر سبقت مي گيرند و حجم كمك هاي مردمي، اين مهم را تأييد مي كند.
محمدزمان يزدانيان مسئول ستاد عتبات عاليات شوشتر اين مطلب را در همايش ستاد عتبات عاليات اين شهرستان عنوان كرد و گفت: مردم اين شهرستان تمايل بسيار زيادي براي كمك به ساخت حرم امام علي(ع) از خود نشان داده اند و دراين زمينه استقبال بسيار زيادي شده است.
وي افزود: هداياي بسيار زيادي در ماه هاي گذشته براي بازسازي ايوان طلاي حرم علوي ازطرف مردم شوشتر جمع آوري و به ستاد مركزي تحويل شده است.
يزدانيان گفت: در 6ماه گذشته بيش از 60 ميليون ريال وجه نقد ازسوي مردم براي بازسازي عتبات عاليات جمع آوري شد كه اين رقم براي استفاده به ستاد مركزي عتبات عاليات تحويل داده شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه علاوه بر هداياي نقدي، اشياي با ارزشي نيز جمع آوري شده است اظهارداشت: در 6ماه گذشته 30 گرم طلاي 24عيار نيز براي كمك به بازسازي عتبات عاليات ازطرف مردم نيكوكار شوشتر جمع آوري شد.

 



تقدير از خبرنگار كيهان در درچه

درچه- خبرنگار كيهان:
در همايش مطبوعات درچه از خبرنگار كيهان اين شهر تقدير شد.
در همايش مطبوعات كه از سوي شوراي اسلامي و شهرداري درچه در محل فرهنگسراي شهرداري اين شهر برگزار شده بود از سيدمحمدحسين مجيدي نماينده و خبرنگار كيهان در اين شهر تقدير شد.
در اين همايش همچنين از سيدرسول مرتضوي نماينده سابق روزنامه كيهان درچه و رضا اسحاقيان خبرنگار و عكاس روزنامه اطلاعات در اين شهر تقدير شد.
در پايان اين همايش لوح تقدير به گلناري دبيرخانه مطبوعات اصفهان و جعفري اهداء شد.

 



استاندار: فساد مالي و اخلاقي مسئولان قابل گذشت نيست

بندرانزلي- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان با تاكيد بر ظرفيتهاي بالاي استان در بخش هاي مختلف تصريح كرد: گيلان بايد به كانون تعاملات ملي و فراملي تبديل شود.
مهدي سعادتي كه در جلسه شوراي اداري بندرانزلي سخن مي گفت از انزلي به عنوان دروازه اروپا نام برد و در ادامه از قابليت هاي بالاي استان به نيكي ياد كرد و افزود: با اين وصف گيلان مشكلاتي هم دارد كه به طور مثال در بخش گردشگري هنوز به جايگاه واقعي خود دست نيافته است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر تنها 3هزار كيلومترمربع از اراضي گيلان قابل استفاده اند، كاهش محسوس صيد كيلكا از آبهاي خزر در محدوده ساحلي استان را از ديگر مشكلات منطقه خواند.
استاندار گيلان در ادامه با تاكيد بر اينكه فساد مالي، اخلاقي و سياسي مسئولان به هيچ وجه قابل گذشت نيست تاكيد كرد: نبايد سرمايه گذاران را از گيلان فراري داد.

 



نود ونهمين شهر استان اصفهان تأسيس شد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
طي مراسمي شهر گلشن به عنوان نود و نهمين شهر استان اصفهان تأسيس و نخستين شهردار آن معرفي شد.
معاون عمراني استاندار اصفهان با اشاره به تأسيس 16 شهرداري جديد درسال جاري در استان گفت: تعداد شهرهاي استان اصفهان از نود و نهمين شهر به 115 شهر افزايش مي يابد و اين در حالي است كه اصفهان رتبه اول را از لحاظ تعداد شهر درسطح كشور دارد.
جمال الدين صمصام شريعت با بيان اينكه براي هر روستا با جمعيت بالغ بر 3 هزار نفر يك شهرداري تأسيس خواهدشد.
وي تهيه طرح جامع شهري براي شناسايي نقاط ضعف و قوت، ظرفيت ها، تعيين محدوده و حريم شهر ، كاربري اراضي و اقتصاد هر شهر را ضروري خواند و بر برنامه ريزي هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت تأكيد كرد.
دراين جلسه مهدي رضايي به عنوان نخستين شهردار گلشن معرفي شد.
رضايي تبديل گلشن به باغ شهر، ارتقاء آموزش فرهنگ شهروندي، احداث پارك كودك و راه اندازي ايستگاه آتش نشاني، ساماندهي سيماي شهري، توسعه فضاي سبز و توسعه خدمات شهري را از برنامه هاي خود اعلام كرد.

 



مديرعامل آب منطقه اي مازندران خبر داد:
تامين آب آشاميدني يك ميليون مازندراني با بهره برداري از سد هراز آمل

آمل- خبرنگار كيهان:
مديرعامل آب منطقه اي مازندران گفت: با بهره برداري از سد هراز آمل، آب شرب يك ميليون نفر از شهروندان مازندراني تامين خواهد شد.
دكتر رمضان طهماسبي با بيان اينكه سد مخزني هراز به عنوان بزرگ ترين سد مخزني استان مازندران است، افزود: اين سد قادر است سالانه 650ميليون مكعب آب را تنظيم كند.
وي با اشاره به ساخت 500 سد در كشور گفت: با بهره برداري از اين سد علاوه بر تامين آب زراعي حدود يك هزار هكتار اراضي شاليزارهاي پايين دست، آب شرب يك ميليون نفر شهرهاي آمل- بابل- محمودآباد و فريدونكنار نيز تامين مي شود.

 



در سال گذشته خوزستان رتبه نخست توليد خرماي كشور را كسب كرد

اهواز- خبرنگار كيهان:
استان خوزستان سال گذشته با توليد 165 هزار تن خرما رتبه نخست توليد و صادرات اين محصول را در سطح كشور به خود اختصاص داد.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اعلام اين خبر افزود: از مجموع صادرات سالانه 104 هزار تن خرماي كشور، بيش از 47 درصد يعني 48 هزار تن آن متعلق به استان خوزستان مي باشد كه رقمي درخور توجه است.
حليم كوتي با بيان اين كه حدود 61 هزار تن خرما در سال گذشته توسط كارگاه هاي بسته بندي و فرآوري به صورت توافقي خريداري شده تصريح كرد: حدود 90 هزار تن خرماي توليدي استان از نوع استعمران مي باشد كه حدود 25 هزار تن آن مصرف تازه خوري دارد.
وي ارزش خرماي صادراتي استان را 62 ميليون دلار برآورد كرد و گفت: خرماي خوزستان به كشورهاي اروپايي و آسيايي صادر مي شود.
كوتي پيش بيني كرد: در سال جاري باتوجه به شرايط اقليمي مناسب، تامين آب، اجراي طرح هاي اصلاح باغ ها و به ثمر رسيدن نخيلات كشت شده در سال هاي گذشته، حدود 25 تا 30 درصد افزايش محصول داشته باشيم.

 



رئيس شوراي شهر دزفول: چهارم خرداد به خوبي معرفي نشده است

دزفول- خبرنگار كيهان:
رئيس شوراي اسلامي شهر دزفول گفت: چهارم خرداد، روز معرفي اين شهرستان به عنوان شهر نمونه مقاومت كشور در سال 66 است كه افتخاري تاريخي براي مردم اين خطه به شمار مي رود.
«عليرضا زماني راد» در گفت وگو با خبرنگار كيهان افزود: اين افتخار تاريخي بايد مورد توجه جدي مردم و مسئولان قرار گيرد.
وي افزود: متأسفانه اين روز بزرگ آن چنان كه شايسته است به اقشار مختلف معرفي نشده است.
زماني راد نام گذاري پروژه هاي عمراني، ميادين، خيابان ها و... را به نام 4خرداد براي معرفي اين روز مفيد دانست و گفت: همچنين مي توان كلنگ زني و يا افتتاح برخي طرح ها را در اين روز انجام داد.
رئيس شوراي شهر دزفول تأكيد كرد: ضروري است زمينه لازم براي برگزاري آيين هاي بزرگداشت اين روز به ياد ماندني هم به صورت برنامه ريزي شده و هم خودجوش فراهم شود.
شهرستان دزفول در سال 1366 و يك سال پيش از اتمام جنگ تحميلي به واسطه رشادت مردم اين شهر و ايستادگي ظفرمندانه در برابر حملات موشكي دشمن بعثي از سوي وزارت كشور وقت به عنوان شهر نمونه مقاومت كشور معرفي شد.

 



غرس 45 هزار اصله نهال در منطقه كالپوش شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان :
45 هزار اصله نهال توسط اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شاهرود در جنگلهاي منطقه كالپوش اين شهر غرس شد.
به گفته رئيس اداره منابع طبيعي شاهرود در راستاي اجراي طرح كنترل سيل حوزه آبخيز گلستان عمليات كاشت نهال با گونه هاي سازگار منطقه از قبيل بلوط - ون و اقاقيا با اعتباري معادل 280 ميليون ريال در سطحي حدود 450 هكتار از اراضي جنگلي منطقه كالپوش اجرا شد.
مجيد زماني افزود: بمنظور موفقيت بيشتر پروژه - مناطق جنگلكاري شده حصاركشي و قرق و ورود دام به محدوده هاي تحت قرق ممنوع شد. شايان ذكر است

 



يزد چهارمين مركز نسخه هاي خطي كشور

يزد - خبرنگار كيهان:
مديركل اسناد و كتابخانه ملي استان يزد گفت:
يزد بعد از تهران، مشهد و قم چهارمين مركز نسخه هاي خطي در كشور است.
محمدرضا ملك ثابت در نشست هم انديشي اسناد، پژوهش و رسانه كه با حضور دكتر رضايي شريف آباد پژوهشگر برتر كشور برگزار شد، گفت: كشف نسخه خطي تلخيص اقليدس متعلق به سال 615 يعني بيش از 800 سال پيش كه توسط عمر چخميني نگاشته شده هم اكنون در كميته ملي و حافظه جهاني ثبت شده است.
به گفته اين مقام مسئول در آينده كارگاه حافظه جهاني در يزد برگزار خواهد شد.
ملك ثابت اظهار داشت: متاسفانه امروز به جاي اينكه به مصاديق فرهنگي توجه شود به مظاهر سطحي تمدن نگاه ويژه داريم.
گزارش خبرنگار ما حاكي است دكتر شريف آبادي پژوهشگر برتر كشور نيز با اشاره به اهميت سند و هويت تاريخ و فرهنگ كشور گفت: در حال حاضر 200 ميليون برگ سند در آرشيو ملي كشور وجود دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14