(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 اردیبهشت 1390- شماره 19922

محاكمه 16 فعال سياسي در عربستان پشت درهاي بسته آغاز شد
خارطوم از منطقه نفت خيز سودان جنوبي خارج مي شود
مردم مصر خشونت هاي مذهبي را محكوم كردند
عزم مردم براي تصرف كاخ علي عبدالله صالح كنار نرود ، با زور بيرونش مي كنيم
اعتراض شديد راشدالغنوشي به برخورد دولت تونس با معترضان
آمريكايي ها به جاي بن لادن اكبرخان را كشتند
انقلابيون بحرين : تا سرنگوني آل خليفه به نافرماني مدني ادامه مي دهيم
مدافعان شهر مصراته نيروهاي قذافي را 25 كيلومتر عقب راندند
حزب الله: عاملان آشوب در سوريه واشنگتن، تل آويو و طرفداران حريري هستند
ميانجيگري دولت مصر براي تبادل اسيران حماس و اسرائيل
تشديد اعتراض هاي مردمي در مغرب و عمان



محاكمه 16 فعال سياسي در عربستان پشت درهاي بسته آغاز شد

منابع خبري از محاكمه تعدادي از فعالان سياسي عربستان در پشت درهاي بسته دادگاه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، «باسم عالم» وكيل مدافع عربستاني گفت: 16 تن از فعالان سياسي در عربستان به اتهام اقدام بر ضد امنيت كشور پس از چهار سال بازداشت، در پشت درهاي بسته محاكمه شدند.
وي گفت: اغلب متهمان از دانشگاهيان و فعالان اجتماعي و سياسي در عربستان هستند كه در سال 2007 در شهر جده به جرم تقاضاي اجراي اصلاحات و محدود شدن قدرت خاندان آل سعود بازداشت و از آن زمان تاكنون در زندان به سر مي برند.
از سوي ديگر هم اكنون هزاران زنداني سياسي بدون محاكمه در زندان هاي عربستان تحت شديدترين شكنجه ها قرار دارند.

 



خارطوم از منطقه نفت خيز سودان جنوبي خارج مي شود

براساس توافق سودان جنوبي و شمالي، دولت مركزي، موافقت خود را براي خروج از منطقه مورد منازعه «ابيي» اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك هفته پس از درگيري ها در سودان كه به كشته شدن 14 تن و مجروح شدن ده ها نفر منجر شد، سازمان ملل اعلام كرد كه مقامات شمال و جنوب سودان، موافقت كردند كه روند خروج نيروها را از منطقه نفت خيز مورد منازعه «ابيي» آغاز كنند.به گفته مقامات سازمان ملل، اين تصميم در نشست كميته مشترك با حضور نمايندگان شمال و جنوب سودان اتخاذ شده و از امروز به اجرا درخواهد آمد.اين درحالي است كه در توافقنامه صلح ميان دو طرف درگير در سودان كه در ماه ژانويه (بهمن) به امضا رسيد، از طرف هاي درگير خواسته شد تا نيروهاي خود (پليس و ارتش) را از مناطق مرزي خارج كنند.

 



مردم مصر خشونت هاي مذهبي را محكوم كردند

صدها تن از جوانان مصري با برپايي تظاهرات خواستار برخورد جدي دولت موقت با آشوبگران در مصر شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها تن از جوانان مسلمان و مسيحي در اسكندريه و قاهره در محكوميت وقايع اخير دست به تظاهرات زده و بر وحدت ملي تاكيد كردند.
تظاهركنندگان مصري از شوراي عالي نيروهاي مسلح و نخست وزير خواستند تا در راستاي اجراي جدي قانون وارد عمل شده و اشد مجازات را براي عاملان هرگونه آشوب مذهبي در نظر بگيرند.
جوانان مصري در تظاهرات خود، شعارهاي وحدت مسلمانان و مسيحيان را سر داده و خواستار هوشياري مردم در برابر توطئه هاي اسرائيل شدند.
اين در حالي است كه درگيري هاي سلفي ها با مسيحيان قبطي در جيزه و قاهره تا روز دوشنبه ادامه داشت و موجب كشته و مجروح شدن ده نفر از طرفين و تخريب منازل و اماكن عمومي شده است.
«عصام شريف» نخست وزير مصر نيز در پي اين وقايع، سفر خود به كشورهاي حوزه خليج فارس را كه قرار بود روز دوشنبه انجام شود، به تعويق انداخت.
وي طي سخناني كه از راديو و تلويزيون مصر پخش شد هشدار داد: دولت مصر با دستان آهنين هركسي را كه در امنيت كشور اخلال ايجاد كند، نابود و تدابير لازم را براي حمايت از اماكن مذهبي اتخاذ خواهد كرد.
از سوي ديگر، قبطي هاي مصر نيز در قاهره در برابر سفارت آمريكا تجمع كرده و خواستار مداخله واشنگتن در حمايت از خود شدند.
سفارت آمريكا نيز در بيانيه اي اعلام كرد كه واشنگتن به شدت خشونت هاي اخير را محكوم مي كند و تحقيقات فراگيري را در اين مورد خواستار شد.
در همين حال روزنامه «القدس العربي» هشدار داد: عناصر رژيم سابق مصر و همچنين رژيم صهيونيستي كه از انقلاب مصر بسيار ضرر ديده اند در تلاش براي ايجاد فتنه طايفه اي با هدف مصادره انقلاب هستند.
اين نويسنده عرب خاطرنشان كرد: فتنه طايفه اي، خطري است كه مصر را تهديد مي كند، چرا كه اختلاف هاي مذهبي تنها سلاح و تنها راه براي ضربه زدن به وحدت ملي مصري ها و از بين بردن انقلاب و باز گرداندن اين كشور به تبعيت از آمريكا و اسرائيل مانند دوران مبارك است.
نويسنده در پايان مقاله خود تاكيد كرد: انقلاب 25 ژانويه در حقيقت مصر را به نقش اصلي اش باز گرداند اما در حال حاضر سعي مي شود تا عليه اين كشور دسيسه شود و در نتيجه آن را به دوره قبل كه در برابر بنيامين نتانياهو و هيلاري كلينتون سر فرود مي آورد، باز گرداند.

 



عزم مردم براي تصرف كاخ علي عبدالله صالح كنار نرود ، با زور بيرونش مي كنيم

سرويس خارجي-
جوانان انقلابي يمن با برگزاري تظاهرات گسترده و سردادن شعارهايي عليه رژيم علي عبدالله صالح از مردم دعوت كردند به سمت كاخ رياست جمهوري حركت كنند و با زور ديكتاتور يمني را از قدرت بركنار كنند.
مردم انقلابي يمن با تجمع در ميدان التغيير صنعا با محكوم كردن هرگونه مذاكره ميان احزاب مخالف و رژيم علي عبدالله صالح با ميانجيگري شوراي همكاري خليج فارس، هرگونه مذاكره با رژيم را مردود دانستند.
جوانان انقلابي از مردم خواستند به سمت كاخ رياست جمهوري حركت كنند و با زور علي عبدالله صالح را از قدرت بركنار كنند.
مردم يمن تاكيد كردند كه علي عبدالله صالح قصد كناره گيري از قدرت را ندارد و ادامه سركوبگري ها و كشتار مردم اين واقعيت را نشان مي دهد.
بنابراين، مذاكره با اين شخص و پذيرش طرح شوراي همكاري خليج فارس معنايي ندارد.
اين اعتراضات و تظاهرات در حالي صورت مي گيرد كه احزاب مخالف يمني موسوم به «ديدار مشترك» براي امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس از سوي علي عبدالله صالح ضرب الاجل 48ساعته تعيين كرده بودند.
به گزارش فارس احزاب ديدار مشترك طرح ميانجيگري شوراي همكاري خليج فارس را در شرايطي دوباره قبول كرده اند كه طي هفته هاي گذشته يكبار علي عبدالله صالح با بازي سياسي اين احزاب را فريب داد و مدعي شد كه طرح را خواهد پذيرفت ولي در آخرين لحظه از انتقال مسالمت آميز سرباز زد.
احزاب «ديدار مشترك» تحت فشار عربستان و ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس طرح آشتي مبتني بر كناره گيري علي عبدالله و مصونيت قضايي وي را قبول دارند تا بتوانند در آينده با كمك عربستان سهم بيشتري از قدرت را در اختيار داشته باشند و اين در حالي است كه مردم در خيابان و جوانان انقلابي تلاش هاي احزاب معارض را مردود دانسته و تاكيد دارند كه احزاب نماينده مردم نيستند.
مردم در خيابان ها با سردادن شعارهايي عليه شوراي همكاري خليج فارس، تلاش هاي اين شورا براي مصونيت و تضمين امنيت «علي عبدالله صالح» و نجات رژيم وي را محكوم كردند.
جوانان يمني تاكيد كردند كه حركت مسالمت آميز مردم در يمن در حال تبديل شدن به قيام خشمگين مردمي است و اين در حالي است كه تلاش ها براي آرام كردن اوضاع در يمن بي نتيجه بوده است.
يكي از فعالان يمني در اين باره گفت: بدون شك انقلابيون يمن بر دامنه تظاهرات و اعتراضات خود خواهند افزود، تا به اهداف انقلاب دست پيدا كنند.
وي افزود: مخالفان دست به اعتصاب فراگير خواهند زد و بر روند تظاهرات و نافرماني مدني خود شتاب بيشتري خواهند داد تا علي عبدالله صالح از قدرت كناره گيري كند.
اين فعال يمني همچنين تصريح كرد، اكنون دامنه اعتراضات مردمي در سراسر يمن گسترش پيدا كرده است ليكن اين انقلاب يك انقلاب مسالمت آميز است و جوانان انقلابي به همراه ساير اقشار مردم بر اين نكته تاكيد دارند كه هر چه قدر فشارها و اقدامات سركوبگرانه رژيم صنعا عليه مردم انقلابي بيشتر شود تحت هيچ شرايطي دست به سلاح نخواهند برد و فقط به تظاهرات مسالمت آميز خود ادامه خواهند داد.وي تاكيد كرد، بالاخره ملت يمن حرف آخر را خواهد زد و با ايستادگي و مقاومت به خواسته اصلي خود كه سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح است خواهد رسيد.
گفتني است نيروهاي امنيتي يمن طي روزهاي گذشته بر دامنه سركوبگري ها و خشونت هاي خود عليه مخالفان حكومت افزوده اند در تازه ترين جنايات نيروهاي رژيم دو نفر از معلماني كه مقابل مقر آموزش و پرورش شهر تعز تحصن كرده بودند كشته و 10نفر ديگر زخمي شدند.
نيروهاي علي عبدالله صالح همچنين با يورش به تظاهركنندگان در شهرهاي صنعا، عدن، الحديده و ديگر شهرهاي يمني عده بي شماري را مجروح و يا با گازهاي اشك آور مسموم ساختند.

 



اعتراض شديد راشدالغنوشي به برخورد دولت تونس با معترضان

رهبر اسلامگرايان تونس از برخورد خشن دولت با تظاهركنندگان در اين كشور به شدت انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «راشدالغنوشي» رهبر حزب «النهضه» با اشاره به تظاهرات اعتراض آميز مردم تونس در چند روز اخير اظهار داشت: واكنش دولت در برخورد با تظاهرات اخير مردم تونس بسيار وحشيانه بوده است و آنان از درك تحولاتي كه در اين كشور مي گذرد، عاجز هستند و آن را نمي فهمند.
وي با اشاره به حق تونسي ها براي بيان اعتراضات خود از طريق برپايي تظاهرات خاطرنشان كرد: شرايط كنوني تونس بسيار خطرناك شده، به ويژه اينكه در چهار روز اخير، تظاهرات ضد دولتي مردم در پايتخت با سركوب شديد مواجه بوده است.
وي گفت: واكنش دولت در اين مسئله بسيار وحشيانه بوده و پليس خشونت بسياري در برخورد با مردم داشته است و دولتمردان نمي فهمند كه تونسي ها هم حق دارند، تظاهرات انجام دهند.
رهبر حزب النهضه كه پس از سرنگوني رژيم زين العابدين بن علي به تونس بازگشته است متذكر شد: هدف اصلي حزب النهضه تلاش در راستاي موفقيت آميز بودن مرحله انتقال از رژيم پليسي به نظام دموكراتيك است و من با اظهارات وزير كشور سابق در مورد احتمال كودتا در صورت پيروزي اسلامگرايان در تونس موافق نيستم.
راشدالغنوشي يادآور شد: حزب النهضه، هيچ نامزدي را براي انتخابات رياست جمهوري در آينده معرفي نخواهد كرد و ما خود را براي انتخابات مجلس مؤسسان آماده كرده ايم. اين در حالي است كه «الباجي قائد السبسي» نخست وزير دولت موقت تونس، گروه هاي سياسي را به دست داشتن در ناامني هاي اخير متهم كرده است.
نخست وزير دولت موقت تونس با دستاويز قراردادن خشونت هاي اخير در اين كشور تأكيد كرد: امكان تأخير در انتخاباتي كه قرار است ژوئيه آينده برگزار شود، وجود دارد.
السبسي اضافه كرد: دولت تلاش مي كند، انتخابات مجلس مؤسسان كه وظيفه تدوين قانون اساسي را برعهده دارد، در 24 ژوئيه برگزار نشود.
در همين حال نيروهاي امنيتي و پليس تونس براي چهارمين روز پياپي براي متفرق كردن تظاهركنندگان مخالف دولت از گاز اشك آور استفاده كردند.
يك مقام وزارت كشور تونس نيز اعلام كرد: در جريان درگيري ها در تونس و حومه آن پنج مركز پليس و مقر گارد رياست جمهور به آتش كشيده شد. همچنين مراكز تجاري و گارد رياست جمهوري در شهر القصرين و الجوليت مورد حمله معترضان قرار گرفت و تخريب شد.

 



گزارش بي بي سي از پاكستان
آمريكايي ها به جاي بن لادن اكبرخان را كشتند

شبكه «بي.بي.سي» با ارائه گزارش مستندي از پاكستان، اعلام كرد كه آمريكايي ها فرد ديگري را به جاي «اسامه بن لادن» در شهر «ابيت آباد» كشته و با خود برده اند.
به گزارش واحد مركزي خبر، خبرنگار شبكه «بي.بي.سي» با مراجعه به منزلي كه در همسايگي محل عمليات اخير آمريكايي ها در اين شهر قرار دارد، گفت وگويي را با صاحب اين خانه انجام داد. همسايه ساختماني كه گفته مي شود سركرده شبكه القاعده در آنجا كشته شده است، به خبرنگار «بي.بي.سي» گفت: صاحب اين خانه نامش «اكبرخان» است و آمريكايي ها او را به جاي بن لادن كشتند و با خود بردند. خبرنگار «بي.بي.سي» تصويري منتسب به بن لادن كه آمريكايي ها منتشر كردند و رسانه هاي پاكستاني نيز آن را چاپ كرده بودند، را به اين همسايه خانه مذكور نشان داد، اين فرد كه «شوبر» نام داشت گفت: اين فرد نامش اكبرخان است و بن لادن نيست. خبرنگار «بي.بي.سي» در ادامه گزارش مستند خود گفت: من با 50 نفر در بازار ابيت آباد صحبت كردم، تنها يك نفر معتقد بود فردي كه در تصوير مشاهده مي شود، بن لادن است. وي گفت: مردم ابيت آباد مي گويند آمريكا هيچ يك از ادعاهاي خود درباره مرگ بن لادن را ثابت نكرده و جسد او را نيز نشان نداده است.
اظهارات تري ميسان
يك روزنامه نگار برجسته فرانسوي طي مقاله اي، اعلام كرد، «اسامه بن لادن» 10 سال قبل مرده بود و هدف از اعلام مرگ وي توسط آمريكا در شرايط كنوني، تأثيرگذاري بر قيام هاي جاري ملت هاي عرب است.
به گزارش خبرگزاري مهر، «تري ميسان» طي مقاله اي مي نويسد، بن لادن در سال 2001 از ناراحتي كليه به شدت رنج مي برد و براي دياليز به بيمارستان هاي راولپندي و پيشاور مراجعه مي كرد.
وي افزود: در دسامبر سال 2001(آبان1379) خانواده اش خبر مرگ وي را اعلام و دوستانش هم در مراسم تشييع جنازه او شركت كردند. ميسان مي افزايد: از سال 2001 تا سال 2011 هيچ شاهد معتبري بن لادن را ملاقات نكرده است.
ميسان در تحليل خود تأكيد مي كند: آنچه كه ما اين روزها (درباره مرگ بن لادن) مي شنويم، در واقع يك افسانه است. اين روزنامه نگار فرانسوي سپس اين سؤال را مطرح مي كند كه چرا آمريكا تصميم گرفت مردي را كه يك دهه قبل مرده بود، مرگش را اعلام كند؟ ميسان به اين پرسش خود اينگونه پاسخ مي دهد: آمريكا مي خواهد طرفداران بن لادن با شنيدن مرگ وي، چشم باز كنند و در كشورهاي ليبي، سوريه، يمن و بحرين در كنار آمريكا قرار گيرند و در راستاي منافع واشنگتن بجنگند.
گفتني است آمريكا به بهانه مبارزه با القاعده و تروريسم، به خاورميانه لشكر كشيد و به اعتقاد كارشناسان، واشنگتن پشت بسياري از حملات تروريستي در عراق قرار دارد.
در صورتي كه آمريكا بتواند، حضور شبه نظاميان القاعده را در كشورهاي به پا خاسته عربي پر رنگ كند، سناريوهاي زيادي را مي تواند در اين كشورها به اجرا گذارد و حتي دست به مداخلات مستقيم بزند.
واحد مركزي خبر نيز گزارش داد، دولت پاكستان تحت فشار افكار عمومي، دستور داد در مورد عمليات آمريكايي ها در ابيت آباد تحقيق شود. منتقدان مي گويند چگونه مقامات پاكستاني از تجاوز هلي كوپترهاي آمريكايي به مركز اين كشور مطلع نبوده اند. دولت پاكستان اكنون متهم به همكاري با آمريكايي ها در اجراي اين عمليات ساختگي است.
در واكنش به ساختگي بودن عمليات باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا، نيز مدعي شد بن لادن قطعاً در اين عمليات مرده است.
اين در حالي است كه «جوزف بايدن»، معاون اوباما، اعلام كرد 16 نفر از مقامات كنگره آمريكا ماه ها قبل در جريان اجراي اين عمليات بوده اند.
اظهارات بايدن نشان مي دهد كه آمريكايي ها از مدت ها پيش بن لادن مورد ادعايي خود را تحت نظر داشته اند.

 



انقلابيون بحرين : تا سرنگوني آل خليفه به نافرماني مدني ادامه مي دهيم

سرويس خارجي-
مخالفان بحريني اعلام كردند، لغو حالت فوق العاده در بحرين از سوي پادشاه اين كشور يك عقب نشيني نمايشي است و هيچ تأثيري در اراده انقلابيون بحريني ندارد.
مخالفان حكومت آل خليفه در بحرين اعلام كردند به رغم اعلام لغو حالت فوق العاده در اين كشور همچنان به تظاهرات، اعتصابات، نافرماني مدني ادامه خواهند داد و فريب اين عقب نشيني ظاهري را نخواهند خورد.
خبرگزاري رسمي بحرين روز گذشته اعلام كرد كه حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه اين كشور دستور لغو حالت فوق العاده را در سراسر اين كشور در ماه ژوئن (خرداد ماه) صادر كرده است.
حالت فوق العاده در بحرين از سه ماه پيش و همزمان با اشغال اين كشور توسط نيروهاي سعودي تحت عنوان «سپر جزيره» به اجرا درآمده و به اين وسيله نيروهاي سركوبگر توانستند رهبران مخالف را دستگير كنند.
بحرين از سه ماه پيش شاهد تظاهرات گسترده ضد رژيم آل خليفه بوده است و به رغم سركوب شديد مردم، اعتراضات مردمي همچنان ادامه داد؛ اين مسئله باعث شده تا رژيم حاكم مجبور به دادن امتياز در مقابل مردم شود.
از سوي ديگر، آخرين اخبار از بحرين حاكي از آن است كه موج جديدي از دستگيري رهبران مخالف در اين كشور آغاز شده و تعدادي از رهبران شبانه دستگير شده و به مكان هاي نامعلوم فرستاده شده اند.
در همين رابطه نيروهاي رژيم حاكم در بحرين روز گذشته به منزل دبيركل جنبش خلاص بحرين يورش برده و ضمن ايجاد رعب و وحشت و تخريب اموال منزل، وي و اعضاي خانواده اش را دستگير كرده و به مكان نامعلومي انتقال دادند.
دادگاه نظامي بحرين نيز رسيدگي به پرونده 21فعال شيعه را كه به تلاش براي تغيير نظام متهم شده اند به روز پنجشنبه موكول كرد.
همچنين «عباس العمران» عضو مركز حقوق بشر بحرين تاكيد كرد، رژيم منامه به علت نارضايتي جهاني از سركوب مردم بي دفاع اين كشور سردرگم و در داخل و خارج با مشكل مواجه شده است.
وي درباره محاكمه رهبران مخالف و معترضان گفت كسي به اين محاكمه ها اهميت نمي دهد زيرا اتهامات وارده به كساني كه محاكمه مي شوند، ساختگي و دروغ است.
وي افزود: همه جهانيان ديدند كه بيش از نيمي از مردم بحرين براي دستيابي به حق تعيين سرنوشت، به خيابان ها ريخته و بصورت كاملاً مسالمت آميز خواسته هاي خود را مطرح مي كنند.
در همين رابطه امير قطر نيز اظهار داشت براي حل و فصل بحران بحرين شخصاً وارد عمل خواهد شد و كميته ويژه اي براي بررسي اين امر تشكيل خواهد داد.
وي در ديدار با مقتدا صدر رهبر جريان صدر تصريح كرد، بحران بحرين به مرحله پيچيده اي رسيده و بايد هرچه سريع تر حل و فصل شود.تحولات بحرين واكنش هاي متعددي در عراق داشته است، بطوري كه «نوري المالكي» نخست وزير عراق اعلام كرد كه ورود نيروهاي خارجي (سپر جزيره) به بحرين اوضاع منطقه را پيچيده تر خواهد كرد و موجب افزايش تنش هاي طائفه اي خواهد شد. وي همچنين خواستار پيروي از شيوه هاي مسالمت آميز و خودداري از خشونت شد و از سازمان كنفرانس اسلامي خواست تا به وظايف خود در قبال وحدت مسلمانان عمل كند.
علاوه بر مالكي و تعدادي از مقامات سياسي عراق كه سركوب تظاهرات هاي مسالمت آميز در بحرين را محكوم كردند، مردم مناطق مختلف عراق نيز با برپايي تظاهرات با ملت بحرين اعلام همبستگي كردند.
از سوي ديگر جنايات آل سعود در بحرين بر وخامت اوضاع در اين كشور و پيچيدگي بحران افزوده است.

 



مدافعان شهر مصراته نيروهاي قذافي را 25 كيلومتر عقب راندند

انقلابيون ليبي طي يك عمليات گسترده و شديد، موفق شدند گردانهاي وابسته به ديكتاتور اين كشور را از حومه شهر مصراته تا 25 كيلومتر عقب برانند و راه را براي پيشروي خود هموار كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، انقلابيون يكشنبه در شهر مصراته موفق شدند نيروهاي «معمر قذافي» را به سمت غرب عقب برانند و روستاي «زريق» را در 25 كيلومتري مصراته تصرف كنند. انقلابيون در پي آزادسازي اين روستا، راه را براي پيشروي به سمت روستاي استراتژيك «الدافينه» هموار كردند. اين روستا با مصراته 35 كيلومتر فاصله دارد. انقلابيون طي عمليات خود، فرودگاه مصراته را نيز از كنترل نيروهاي قذافي خارج كردند.
همچنين، در پي بمباران چهار انبار سوخت شهر مصراته كه شنبه گذشته توسط جنگنده هاي قذافي رخ داد، ستون هايي از دود از اين منطقه، همچنان به هوا برمي خيزد.بيش از دو ماه است كه شهر مصراته از دور و نزديك هدف حملات نيروهاي قذافي قرار دارد و مردم اين شهر از كمبود مواد غذايي و دارو رنج مي برند. طي مدت مذكور به گفته منابع بيمارستاني، 828 نفر در مصراته كشته شده اند و 200 نفر نيز همچنان مفقود هستند كه احتمال مي رود جان باخته باشند.
شبكه «فرانس-24» نيز طي گزارشي اعلام كرد، با افزايش فشار نيروهاي غربي بر مواضع ارتش قذافي، حملات مزدوران اين ديكتاتور عليه مردم بي گناه در شهرها و روستاهاي ليبي افزايش يافته است.

 



حزب الله: عاملان آشوب در سوريه واشنگتن، تل آويو و طرفداران حريري هستند

سرويس خارجي-
حزب الله لبنان جريان 14 مارس، آمريكا و اسرائيل را عاملان ناامني در سوريه عنوان كرد.
شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب الله لبنان جريان آمريكايي 14 مارس را عامل بي ثباتي و ناامني در سوريه عنوان كرد و اظهار داشت: آمريكا با دستاويز قرار دادن جريان 14 مارس و سوءاستفاده از آنان تلاش مي كند سوريه را ناامن و بي ثبات جلوه دهد و از اين ناامني به نفع خود سوءاستفاده كند.
وي افزود، تلاش آمريكا براي تغيير نظام در سوريه و تحريم اين كشور دقيقا در همين راستا صورت مي گيرد.
شيخ نعيم قاسم به جريان 14 مارس هشدار داد كه وابستگي به آمريكا، سودي براي آنها نخواهد داشت و حزب الله مانند دژي محكم در برابر طرح هاي فريبكارانه غرب و رژيم صهيونيستي خواهد ايستاد.
معاون سيد حسن نصرالله همچنين گفت، آمريكا و رژيم صهيونيستي به دليل شكست در جنگ 33 روزه در برابر حزب الله خواهان انتقام گيري از سوريه هستند و با هجوم تبليغاتي و سياسي عليه اين كشور تلاش مي كنند، موضع مقاوم اين كشور را تضعيف كنند.
يك منبع ديپلماتيك غربي در دمشق نيز روز گذشته اعلام كرد كه دولت سوريه در جنگ واقعي با گروه هاي تروريستي است.
وي كه نمي خواست نامش فاش شود تصريح كرد، شماري از خبرگزاري ها و شبكه هاي ماهواره اي سعي دارند اخبار و حوادث سوريه را تحريف كنند.
در اين حال، روزنامه صهيونيستي معاريو اعلام كرد كه آشوب در سوريه به نفع رژيم صهيونيستي خواهد بود و هيچ كس در اين رژيم از كشته شدن سوري ها ناراحت نمي شود.
اين روزنامه افزود، سوريه طي دو دهه گذشته هميشه مورد هدف موساد بوده و اين سازمان هميشه درصدد جمع آوري اطلاعات در مورد سوريه بوده است.
معاريو افزود، تجزيه سوريه به نفع اسرائيل است و در هر صورت بي ثباتي و ناامني در سوريه اسرائيلي ها را خوشحال مي كند و هيچ كس براي تجزيه سوريه اشكي نخواهد ريخت.
«مئيرداگان» رئيس سابق موساد نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه سرنگوني نظام سوريه به نفع اسرائيل خواهد بود چرا كه باعث خواهد شد كه بقيه كشورها به منافع اسرائيل بيشتر خدمت كنند.
«ايهود باراك» وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز در اظهاراتي مداخله جويانه مدعي شد بي صبرانه منتظر رفتن بشار اسد است!وي اظهار داشت با حمايت نامحدود آمريكا از اسرائيل همچنان در برابر قيام ها و طوفان هاي ويرانگري كه بخش وسيعي از خاورميانه را دربرگرفته ايستادگي خواهيم كرد.

 



ميانجيگري دولت مصر براي تبادل اسيران حماس و اسرائيل

دولت مصر پيش نويس مبادله اسيران بين حماس و تل آويو را آماده كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، منابع موثق فلسطيني اعلام كردند كه قاهره پيش نويس طرحي درباره تبادل اسيران براي آزادي گلعاد شاليت نظامي اسير صهيونيست را به گونه اي كه حماس رضايت داشته باشد تدوين كرده است.
قرار است اين پيش نويس توسط يك ميانجي به تل آويو داده شود.
اين منابع گفتند تبادل اسيران فلسطيني با شاليت محور گفت وگوهاي هفته گذشته رهبران حماس با مقامات سازمان اطلاعات مصر پيش از امضاي توافقنامه آشتي ملي بود.
در همين رابطه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي براي ديدار با سران مصر و بررسي موضوع تبادل اسيران فلسطيني وارد مصر شد.وزارت خارجه مصر مي كوشد توافقي كه مورد رضايت حماس باشد آماده كند تا ده ها اسير فلسطيني با گلعاد شاليت تنها اسير صهيونيستي نزد گروه هاي فلسطيني مبادله شوند.
از سوي ديگر، خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس با بيان اينكه رژيم صهيونيستي نيازمند اهرم فشار است اعلام كرد كه آمريكا بايد آشتي ملي فلسطين را تاييد كند.
وي افزود: جامعه جهاني بايد اسرائيل را وادار به شناسايي كشور فلسطين كند نه اينكه عكس آن رفتار كند و از فلسطيني ها بخواهد اسرائيل را به رسميت بشناسد. اسرائيل اشغالگر است و با گفت وگو بيرون نمي رود، بلكه نيازمند اهرم فشار است و مقاومت مردمي با تمام اشكال آن راهكار واقعي و موثر در اين زمينه محسوب مي شود.
گفتني است، جنبش هاي فتح و حماس روز چهارشنبه گذشته پس از 4 سال درگيري داخلي و اختلافات سياسي توافقنامه آشتي ملي فلسطين را در قاهره امضا كردند.

 



تشديد اعتراض هاي مردمي در مغرب و عمان

پليس و نيروهاي امنيتي در عمان و مغرب، اقدام به سركوب و بازداشت صدها تن از مخالفان رژيم پادشاهي كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، نيروهاي امنيتي عمان روز دوشنبه، شمار زيادي از افراد معترض را در شرق اين كشور بازداشت كردند و تعداد زيادي نيز تحت پيگرد قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاري عمان، دستگاه هاي امنيتي خبر مربوط به بازداشت شمار زيادي از معترضان را تأييد كرد.
اين در حالي است كه كشور پادشاهي عمان از روز 26 مارس تاكنون شاهد اعتراضات مردم بر ضد حكومت سلطان قابوس است و پليس و نيروهاي امنيتي با سركوب شديد خود تلاش ناموفقي براي سركوب معترضان به عمل آورده اند.
در همين حال هزاران نفر در مغرب، روز دوشنبه براي چندمين بار در دو ماه گذشته با برپايي تظاهراتي خواستار پايان حكومت استبدادي در كشور خود شدند.
به گزارش الجزيره، بيش از 7000 تظاهركننده در ميدان جامع الفنا تجمع كردند.
تظاهركنندگان بهره برداري دولت از حادثه تروريستي هفته قبل در اين ميدان را براي سركوب مخالفان خود به شدت محكوم كرده و خواستار اصلاحات سياسي در مغرب شدند.
پيش از اين «محمد ششم» پادشاه مغرب اعلام كرده بود كه در اين كشور به اصلاحات سياسي عميق دست خواهد زد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14