(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 خرداد 1390- شماره 19935

مسئول جان قربانيان جاده خرم آباد- كوهدشت كيست؟ (يادداشت خبرنگار)
با حضور معاون رئيس جمهور ساخت مدرن ترين واحد توليدي آجرماشيني كشور در گلستان آغاز شد
ايران در كيهان
معاون استاندار خوزستان:امكانات امدادرساني هلال احمر خوزستان ناچيز است
مدير كل آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت:
ايران واكسيناسيون كشورهاي همسايه را برعهده گرفته است
حضور 10 هزار نفر از مردم استان اردبيل در مراسم ارتحال امام خميني
باغ لاله معرف استان البرز در سطح كشور و جهان است
استاندار كهگيلويه و بويراحمد:
بسترهاي لازم براي سرمايه گذاري در كهگيلويه و بويراحمد فراهم شده است
افزايش 30درصدي قيمت خريد پيله تر ابريشم
توزيع پياز با قيمت مصوب در قزوين
شهردار آبادان: سال 90 سال زيباسازي شهر و شكوفايي پروژه ها در آبادان است
مقاوم سازي بيش از 4ميليون مترمربع فضاي آموزشي
بازگرداندن 60 هكتار اراضي كشور در حاشيه رود ارس
فرماندار ورامين: خيرين مدرسه ساز را در پروژه هاي فرهنگي كمك مي كنم



مسئول جان قربانيان جاده خرم آباد- كوهدشت كيست؟ (يادداشت خبرنگار)

محور خرم آباد- چگني- كوهدشت كه براساس آمار بيشترين تصادفات مرگبار رخ به رخ در بين جاده هاي استان را به خود اختصاص داده است، همچنان ركورددار حوادث دلخراش است.
تازه ترين حادثه اين محور تا زمان تحرير اين مطلب واژگون شدن يك دستگاه ميني بوس و 25 مسافر آن است كه بسياري از آنان را دانشجويان دانشگاه علمي كاربردي كوهدشت تشكيل مي دادند و اين زنگ خطري است براي بيدارباش متوليان امور كه از مرگ شادروان حشمت الله اميري شهردار فقيد، متدين و كاردان خرم آباد و هزاران اميري ها درس عبرت نياموختند بلكه شايد اين نوشتار تلنگري باشد كه از حالا علاج وقايع ديگر را قبل از وقوع و به بار آوردن زيان هاي جبران ناپذير بنمايند.
با وجود اين همه حادثه اين سؤال مطرح مي شود كه چرا محور خرم آباد، چگني، كوهدشت علي رغم اهميت فراوان در بافت شبكه حمل و نقل كشور از وجود پاسگاه هاي پليس راه محروم است و مسئولان ذي ربط نسبت به اين مهم بي تفاوت هستند.
آيا مسئولان امور واقعا از نقش مؤثري كه اين جاده در تردد وسايل نقليه از خرم آباد به كوهدشت- اسلام آباد، كرمانشاه، ايلام مناطق مرزي، زائران عتبات عاليات در عراق و همچنين پلدختر- خوزستان و برعكس ايفا مي كند و باري عظيم از جمعيت مسافر و كالا را به دوش مي كشد و علاوه بر اين وجود امام زاده محمد در غرب شهرستان كوهدشت بر ازدحام ترافيك اين محور افزوده است، غافلند.
از آنجا كه وجود شهرستان تازه تأسيس چگني بر روي كمربند اين جاده در حدفاصل خرم آباد- كوهدشت و تعداد بسيار زياد روستا در حاشيه حاصلخيز و خوش آب و هواي اين جاده بر شدت ترافيك آن افزوده است و به همين دليل يكي از راه هاي ترانزيت بسيار شلوغ در استان لرستان به شمار مي رود.
عرض كم و بافت قديمي اين جاده، تردد در آن را براي هر وسيله نقليه و مسافري آبستن حادثه كرده است.
در حالي كه چهار خطه شدن اين محور از مصوبه هاي سفر دوم هيئت دولت به لرستان در سال 86 است و مهندس رضايي مديركل راه و ترابري لرستان، جديت و همت مضاعف براي تحقق اين تصميم هيئت دولت بخرج داده است اما تخصيص اعتبارات بسيار ناچيز، قطره چكاني و ناپيدا در برابر صورت مسئله روند اجراي مصوبه دولت را لاك پشتي كرده و اميد به تحقق آن را به يأس تبديل كرده است.
نبود پاسگاه هاي پليس راه در دو سوي اين محور يعني در ورودي ها و خروجي هاي شهرهاي خرم آباد، چگني، كوهدشت و غفلت زيانبار سازمان پايانه هاي لرستان از رفع اين نقيصه مهم با وجود تصادفات خونين پي در پي و پيچ هاي زنجيره اي، كار را به جايي رسانده اند كه از اتومبيل كمين كرده پليس راه هم كاري ساخته نيست و در نتيجه رانندگان وسايل نقليه بويژه مسافركش ها خود مختار عمل مي كنند و در سوداي كسب درآمد بيشتر با سرعتي انتحاري جان مسافران را بازيچه قرار داده اند و مسافر بينوا اگر هم بخت با او يار باشد و در اين كريدور بدون حساب و كتاب در كنترل سرعت قانوني خودروها از حادثه مرگ بگريزد، بدون ترديد قبض روح شده به مقصد مي رسد.
به هر حال كمبود و نواقص ياد شده از جمله بافت قديمي و كهنه، عرض كم، عدم تخصيص اعتبار كافي براي تسريع در چهار خطه كردن اين محور از سوي وزارت راه و ترابري، بار بسيار سنگين ترافيك حمل كالا و مسافر از نقاط مختلف كشور از جمله مرزهاي ايران و عراق، تردد بسياري از زائران كربلا و عتبات عاليات، نبود پاسگاه هاي ثبت ساعت تردد وسايل نقليه مسافركش بويژه ميني بوس ها و اتوبوس ها، عرض كم اين جاده پرفراز و نشيب با وجود پيچ هاي زنجيره اي خطرناك از عواملي هستند كه سفر در جاده ترانزيتي خرم آباد- چگني- كوهدشت و بالعكس را به مصداق عيني استقبال از مرگ تبديل كرده اند و تاكنون شمار زيادي از مسافران اين محور به جاي مقصد سر از قبرستان ها و بيمارستان ها درآورده اند.
متوليان تخصيص و توزيع اعتبارات احداث چهارخطه و دست اندركاران رفع نواقص و كمبودها و عوامل حادثه خيز جاده كوهدشت- چگني- خرم آباد در صورت تعلل بيش از اين، نمي توانند دامن تقصير از ريختن خون مسافران اين محور مبري دارند.
خرم آباد- خبرنگار كيهان

 



با حضور معاون رئيس جمهور ساخت مدرن ترين واحد توليدي آجرماشيني كشور در گلستان آغاز شد

گرگان-خبرنگاركيهان:
ساخت مدرن ترين واحد توليدي آجر ماشيني و مصالح نوين ساختماني در كشور و بزرگ ترين آن در منطقه شمال با حضور سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون رئيس جمهور در امور مجلس و استاندار گلستان آغاز شد.
اين پروژه با اعتبار 250 ميليارد ريال در روستاي مياندره شهرستان كردكوي با سرمايه گذاري بخش خصوصي به اجرا درآمده است. اين كارخانه از سال 84 به روش سنتي كوره اي فعاليت خود را آغاز كرد و در فاز اول با 80 نفر نيرو روزانه 40 هزار عدد آجر توليد مي كرد و در فاز دوم از سال 86 ظرفيت آن صددرصد افزايش يافت و با 135نفر نيرو روزانه 90هزار تن آجر توليد داشت.
در اين مراسم ميرتاج الديني معاون رئيس جمهور در امور مجلس اين كارخانه را نمونه خوبي از تعامل صنعتگران بخش خصوصي و دولت برشمرد. وي با اشاره به اين موضوع كه پس از هدفمندي يارانه ها يكي از واحدهايي كه در استفاده بهينه از انرژي عيبش آشكار شد كارخانه هاي آجرپزي بود، اظهار داشت: سوختي كه در اين كارخانه ها مصرف مي شد به نوعي بهره وري منفي ايجاد مي كرد.
معاون رئيس جمهور در امور مجلس اظهار اميدواري كرد با پياده كردن تكنولوژي جديد در اين بخش و كاهش مصرف سوخت و حامل هاي انرژي گامي بزرگ در اصلاح الگوي مصرف برداشته شود.

 



ايران در كيهان

برگزاري همايش مديريت شهري
طرقبه- خبرنگار كيهان: اولين همايش مديريت شهري و توسعه گردشگري با حضور شهرداران خراسان رضو و كلان شهرهاي كشور و اساتيد و صاحب نظران دانشگاهي در شهر طرقبه برگزار شد.
دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در اين همايش با تاكيد بر داشتن درآمد پايدار، توليد ثروت و ايجاد اشتغال و توسعه خدمات در شهرداري ها گفت: گردشگري جزء موضوعاتي است كه در تمام نقاط ايران و با هر نوع آب و هوايي بايد مد نظر مديران شهري قرار گرفته و به آن توجه شود.
لازم به ذكر است كه از ديگر سخنرانان اين همايش دكتر صلاحي استاندار خراسان رضوي، مهندس پژمان شهردار مشهد و تعدادي از اساتيد دانشگاهي بودند.
برترين هاي مسابقات سازه هاي ماكاروني
كرج- خبرنگار كيهان: دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج مقام اول و دوم مسابقات سازه هاي ماكاروني دانشگاه هاي استان البرز را كسب كرد.
سجادي مدير روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج با اعلام اين خبر گفت: در اين مسابقات بيش از 15 تيم دانشجويي از دانشگاه هاي استان البرز با 25 سازه شركت داشتند كه دانشگاه آزاد اسلامي با 5 تيم در آن حضور يافت و در نهايت تيم ميكاي 2 از واحد كرج با حضور امير كوچك زاده در گرايش راندمان مقام اول و تيم ميكاي يك از همين دانشگاه با شركت پولادپوريكتا و سامان كردزاده مقام دوم گرايش راندمان استان البرز را به خود اختصاص دادند.
افزايش جمع آوري زكات
شهركرد- خبرنگار كيهان: مدير كل كميته امداد امام خميني استان چهارمحال و بختياري گفت: در سال گذشته 5 ميليارد و 140 ميليون ريال زكات در استان جمع آوري شد كه نسبت به سال قبل از آن 8 درصد افزايش داشته است.
ابوالقاسم رستگار افزود: از اين مبلغ 551 ميليون ريال صرف امور نيازمندان و 4 ميليون و 590 هزار ريال صرف اجراي طرح عمراني شد.
برگزاري يادواره شهدا
¤ يادواره طلاب، روحانيان، فرماندهان، رزمندگان شهيد و شهداي گمنام روستاي شيخ شبان از توابع شهرستان شهركرد برگزار شد.
در اين مراسم كه جمع كثيري از مردم، مسئولان و خانواده هاي شهدا حضور داشتند.
امام جمعه فرخ شهر گفت: شهدا درس ولايتمداري، خستگي ناپذيري، مجاهدت و فداكاري را به ما آموختند.
مردم شهيدپرور شيخ شبان در دوان دفاع مقدس 80 شهيد را تقديم انقلاب اسلامي كردند.
كاهش برداشت گندم
طبس- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي طبق اعلام كرد كار برداشت گندم از سطح 3500 هكتار مزارع شهرستان طبس آغاز شد.
محمود اسدي اظهار داشت: پيش بيني مي شود از اين سطح مقدار 7 هزار تن گندم برداشت شود كه باتوجه به خشكسالي و كاهش بارندگي و وقوع تگرگ و توفان در بعضي از نقاط شهرستان- اين مقدار نسبت به سال گذشته 20 درصد كاهش خواهد داشت.
برگزاري مسابقات رباتيك
گرگان- خبرنگار كيهان: سومين دوره مسابقات روباتيك دانش آموزي استان گلستان با حضور 69 تيم از نونهالان و نوجوانان برگزار شد.
در اين دوره از رقابتها 122 نفر از دختران و پسران مقاطع ابتدايي و راهنمايي در 2 رشته فوتباليست و جنگجو با يكديگر به رقابت پرداختند.
در پايان اين رقابت ها علي تيموري پويا و آرمين ميري در مقطع پنجم ابتدايي، سيد رامان حسيني در مقطع سوم ابتدايي، امين بابايي و عليرضا مسلمي پور در مقطع سوم راهنمايي، رضا اردبيلي پايه دوم راهنمايي و بهزاد نظافت دانش آموز كلاس سوم راهنمايي عناوين نخست را كسب كردند.
افزايش اعتبارات تملك دارايي مساجد
¤ بندرعباس - خبرنگار كيهان: معاون اداري مالي سازمان اوقاف كشور گفت: با رايزيني هاي انجام شده با نمايندگان مجلس اعتبارات تملك دارايي مساجد در سال جديد افزايش يافته و از 40 ميليارد تومان به 100 ميليارد تومان رسيده است. حميدرضا ابراهيمي افزود: پيش بيني مي شود با تصويب نهايي 20 درصد ديگر نيز به ميزان اعتبار 100 ميليارد تومان اضافه شود.
ريشه كن شدن فقر ارتباطي
همدان - خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت مخابرات استان همدان گفت: فقر ارتباطي در استان همدان ريشه كن شده است.
مهندس قاسم نظري پويا افزود: وضعيت شاخص هاي مخابراتي و ارتباطي در استان مطلوب است و تمامي مردم اعم از شهري و روستايي به خدمات مخابراتي و از جمله سرويس هاي پايه و اصلي آن دسترسي دارند.
وي ادامه داد: همدان، اولين استان كشور است كه وضعيت مناسبي درهمه نقاط آن به ويژه روستاها برقرار شده است.
كمك خيرين
آمل - خبرنگار كيهان: رئيس بيمارستان امام رضا (ع) آمل از كمك 279 ميليون ريالي دو خير نيكوكار اين شهرستان براي خريد تجهيزات موردنياز بخش دياليز اين بيمارستان خبر داد.
دكتر عباسعلي كمالي گفت: سعدالله فرخي لاريجاني و حسين فهيمي از خيران آملي براي خريد يك دستگاه دياليز و يك دستگاه مانيتور ويژه دستگاه دياليز كمك مالي خود را به بخش دياليز بيمارستان امام رضا (ع) اهداء كردند.
ساماندهي گلزار شهدا
ساري - خبرنگار كيهان: معاون عمراني استاندار مازندران گفت: اختصاص فقط 15 ميليون تومان براي ساماندهي گلزار شهداء از مديران عامل بانك هاي استان به هيچ وجه پذيرفته نيست. سيدعيسي هاشمي حيدري در جلسه كارگروه ساماندهي شهداء اظهار داشت: جلسه كارگروه ساماندهي گلزار شهداء با تمام قواء و با جديت پيگيري شود. وي افزود: ساخت و تعمير قبور شهداء زمينه هاي براي بازگويي گفتار و افكار اسلام خواهي آنها است و قبور شهداء بايد سمبلي باشد براي كساني كه شهادت را درك نكردند.
افزايش تلفن ثابت
سنندج- خبرنگاركيهان: با 451 هزار شماره تلفن ثابت فعال در كردستان هم اينك ضريب نفود تلفن ثابت استان به 31/41 درصد رسيده است كه هنوز با شاخص كشوري فاصله داريم. مديرعامل شركت مخابرات كردستان در نشست خبري به مناسبت روزجهاني ارتباطات و روابط عمومي با بيان اين مطلب افزود: با نصب و راه اندازي 140 سايت روستايي دبليو ال ال، فيبرنوري و خطوط فيزيكي تاكنون يك هزارو 587 روستا داراي ارتباط شده اند كه از اين ميزان يك هزار و 204 روستا نيز داراي تلفن خانگي هستند.
محمدسعيد احمدي از راه اندازي 191 دفتر آي سي تي در روستاهاي كردستان خبر داد وگفت: اين دفاتر در بحث قانون هدفمندكردن يارانه ها با ارائه خدمات و تسهيلات ارزنده اي كه در اختيار روستاييان قرار دادند، در پيشبرد اين طرح نقش اساسي ايفا كردند.

 



معاون استاندار خوزستان:امكانات امدادرساني هلال احمر خوزستان ناچيز است

اهواز- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار خوزستان گفت: امكانات و تجهيزات امدادرساني هلال احمر در خوزستان نامناسب است.
خيرالله خادمي گفت: خوزستان با داشتن صنايع گاز و پتروشيمي همواره در معرض خطر بلاياي ساخته دست بشر قرار دارد و وجود شبكه هاي وسيع نفت و گاز در زيرزمين دهها شهر و روستاي خوزستان هر لحظه حادثه آفرين است. اين در حالي است كه 21 بلاي طبيعي از 31 بلاياي طبيعي موجود در كشور در استان خوزستان وجود دارد.
وي افزود: در حالي كه در شمال شرق استان گردنه هاي برفگير حادثه خيز داريم در نقطه ديگر حادثه اي مانند نشت نفت در رودخانه كرخه اتفاق مي افتد كه با توجه به وسعت و تفاوت اقليمي و گستردگي صنايع بزرگ انرژي در اين منطقه، امكانات، زيرساختها و تجهيزات هلال احمر خوزستان در قواره اين حوادث نيست.
معاون عمراني استانداري خوزستان خاطرنشان كرد ايران با وجود 31 بلاي طبيعي از 41 بلاياي طبيعي جزو 10 كشور بلاخيز جهان است و خوزستان با 21 بلاي طبيعي، استان هفتم بلاخيز كشور است.

 



مدير كل آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت:
ايران واكسيناسيون كشورهاي همسايه را برعهده گرفته است

تبريز- خبرنگار كيهان:
جمهوري اسلامي ايران، امر واكسيناسيون برخي از كشورهاي همسايه را برعهده گرفته است.
مدير كل آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت با اعلام خبر فوق گفت: اين امر، به دليل تلاش براي جلوگيري از ورود بيماري ها به كشور انجام پذيرفته است.
فاطمه رخشاني در «اختتاميه كنگره بين المللي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت» در تبريز افزود: ناامني هاي خاورميانه در سال هاي اخير، تا حدودي روند آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت در كشور را متأثر ساخته بود ولي اكنون به دليل كيفيت بالا و نيز ارزان بودن خدمات درماني در ايران، بسياري از بيماران خارجي به ما مراجعه مي كنند.
وي گفت: بيماران كشورهاي همسايه بنا به ملاحظاتي به ايران سفر مي كنند تا تحت مداوا قرار گرفته و درمان شوند، در حالي كه كشور ما، در كنار تحريم هاي معمول، در تحريم علمي نيز قرار دارد.

 



حضور 10 هزار نفر از مردم استان اردبيل در مراسم ارتحال امام خميني

اردبيل- خبرنگار كيهان:
همزمان با سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران 10 هزار نفر از مردم استان اردبيل در قالب 11 كاروان به مرقد مطهر حضرت امام خميني«ره» اعزام مي شوند.
جانشين فرمانده سپاه حضرت عباس«ع» استان اردبيل در گفت وگو با خبرنگاران ضمن اعلام مطلب بالا افزود: سهميه استان با حداقل مبنا امسال 10 هزار نفر مي باشد كه اين سهميه بين شهرستان هاي استان تقسيم شده است كه از بعدازظهر روز سيزدهم خرداد حركت كاروان ها آغاز و شب 15 خرداد به استان مراجعت خواهند كرد.
سرهنگ قنبر كريم نژاد گفت: براي اطمينان بيشتر از سلامتي زائران به همراه هر كاروان يك اكيپ پزشكي و امدادي با همكاري هلال احمر و دانشگاه علوم پزشكي اعزام مي شود.
وي افزود: حفظ و استمرار راه و انديشه حضرت امام خميني، آشنا كردن جوانان و نوجوانان با آرمان هاي حضرت امام، تجديد بيعت با امام خميني و رهبر معظم انقلاب و عطرآگين نمودن فضاي استان با حال و هواي معنوي و بدرقه كاروان هاي زائران حرم از جمله مهمترين اهداف اين اعزام است.

 



باغ لاله معرف استان البرز در سطح كشور و جهان است

كرج- خبرنگار كيهان:
باغ لاله هاي گچسر مي تواند معرف استان البرز در سطح كشور و جهان شود.
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان البرز با اشاره به جشنواره لاله ها در جمع خبرنگاران گفت: باغ لاله هاي گچسر يكي از مهم ترين ظرفيت هاي گردشگري استان است كه به دليل مولفه تك مكاني و تك زماني بودن مي تواند معرف استان البرز در كشور و در سطح بين المللي به شمار رود.
محمدرضا پوينده، با بيان اينكه تقويت حوزه هاي گردشگري به سود مردم منطقه است تصريح كرد: استان البرز با توجه به تقويت حوزه هاي گردشگري بايد موجبات بهبود وضعيت اقتصادي مردم منطقه را فراهم كند.
وي افزود: بهبود وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم علاوه بر رونق اقتصادي استان مي تواند در روند كاهش مهاجرت ها نيز مثمرثمر واقع شود.
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان البرز، ايجاد انگيزه در ميان بخش خصوصي را عاملي بسيار مهم در متحول شدن صنعت گردشگري خواند و گفت: در بسياري از كشورها آموزش رايگان، واگذاري زمين رايگان، معافيت كم مالياتي از جمله عواملي است كه توانسته معرف كشورهاي مزبور در سطح جهان باشد.

 



استاندار كهگيلويه و بويراحمد:
بسترهاي لازم براي سرمايه گذاري در كهگيلويه و بويراحمد فراهم شده است

ياسوج - خبرنگار كيهان:
استاندار كهگيلويه و بوير احمد گفت: بسترهاي لازم براي جذب سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف در استان فراهم شده است.
قوام نوذري افزود: موقعيت خاص جغرافيايي، طبيعت بكروزيبا، وجود آبهاي روان و چهارفصل بودن، اين استان را به يكي از قطب هاي زيباي گردشگري كشور تبديل كرده است. به طوري كه در ايام نوروز امسال بيش از 4 ميليون نفر به اين استان سفر كردند.
وي وجود صنايع عظيم نفت وگاز و معادن را از ديگر مزيت هاي اين استان ذكر كرد و گفت: 20 درصد نفت كشور در اين استان توليد مي شود با وجود اينكه يك درصد خاك كشور را داراست.
نوذري توجه ويژه دولت به راههاي ارتباطي و زيرساخت هاي لازم براي بخشهاي گردشگري و كشاورزي را يادآور شد و گفت: در استان كهگيلويه و بويراحمد همه بسترها براي روند شتابان توسعه و پيشرفت فراهم شده است. وي افزود: 18 رودخانه، 33 آبشار، 300 دهنه چشمه و توليد سالانه 11ميليارد مترمكعب آب در اين استان زمينه احداث 22 ساختگاه بزرگ و متوسط آبي را فراهم كرده كه برخي از اين طرحها در دست مطالعه و برخي نيز در حال اجراست. استاندار كهگيلويه و بويراحمد افزود: اين استان سالانه 452 هزار تن محصولات زراعي، بيش از 205 هزارتن محصولات باغي، افزون بر 13 هزارتن گوشت قرمز و 8 هزارتن گوشت مرغ، 606 تن عسل و بيش از 70 هزارتن ماهي سرد آبي توليد مي كند كه اين ارقام ظرفيت بيش از 2 تا 3 برابر شدن را دارد.
نوذري فراهم بودن شبكه هاي زيرساختي راههاي استان و قرار گرفتن آن به عنوان كريدور شمال به جنوب كشور، وجود دو فرودگاه ياسوج و گچساران و ايجاد راه آهن در آينده نزديك و همچنين حداقل فاصله 60 كيلومتري و حداكثر 160 كيلومتري با بنادر جنوب و جوان بودن شبكه حمل ونقل استان را از زيرساخت هاي اين بخش برشمرد.
به گفته استاندار كهگيلويه و بويراحمد در بخش گياهان دارويي اين استان داراي 400 گونه گياهي مختلف است درحالي كه در كل كشورهاي اروپايي 800 گونه گياهي شناخته شده دارويي وجود دارد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: شرايط استان نسبت به گذشته تفاوت كرده و با فراهم شدن زيرساخت ها در بخشهاي مختلف راه، آب، كشاورزي، صنعت، گردشگري و فعال شدن بخش خصوصي استقبال سرمايه گذاران داخلي و خارجي از مشاركت در طرحهاي اقتصادي وتوليدي و از سويي افزايش تسهيلات فرصت را براي اشتغال و توسعه و عمران و آباداني اين ديار پرگهر فراهم كرده است.

 



افزايش 30درصدي قيمت خريد پيله تر ابريشم

رشت- خبرنگاركيهان:
قيمت خريد تضميني پيله تر ابريشم 30درصد افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما اين افزايش قيمت به دنبال ارسال نامه و درخواست استاندار گيلان از معاون اول رئيس جمهور صورت گرفت.
استاندار گيلان در گفت وگويي با اشاره به نامه اي كه هفته گذشته براي افزايش قيمت خريد تضميني پيله تر ابريشم به معاون اول رئيس جمهور نوشته است افزود: با ابلاغ دكتر رحيمي قيمت خريد تضميني پيله 30درصد افزايش يافت.
به گفته مهدي سعادتي، بر اين اساس هر كيلوگرم پيله تر ابريشم امسال 73 هزار و900 ريال خريداري مي شود.
وي گفت: قيمت خريد تضميني پيله تر ابريشم در سال 89 حدود 56 هزار و840 ريال بود.
استاندار گيلان از تلاش دولت براي احياي صنعت نوغانداري در كشور خبر داد و گفت: با ابلاغ آيين نامه جديد نوغانداري از سوي دولت در سال گذشته با هدف تقويت اين صنعت در كشور و با اجراي اين طرح بسياري از مشكلات صنعت نوغانداري برطرف مي شود.
سعادتي در ادامه افزود: در آيين نامه جديد نوغانداري، وزارت جهاد كشاورزي، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، وزارتخانه هاي صنايع و معادن و علوم تحقيقات و فناوري، كار و امور اجتماعي، بازرگاني و سازمان ميراث فرهنگي موظف شده اند در حل مشكلات اين صنعت اقدام كنند.

 



توزيع پياز با قيمت مصوب در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
مدير سازمان تعاون روستايي استان قزوين گفت: با هماهنگي انجام شده با اتحاديه ها و تعاوني هاي روستايي استان و شهرستان ها، پياز با قيمت مصوب در استان قزوين توزيع مي شود.
ناطق معين الدين با اعلام اين خبر بيان داشت: اين طرح در راستاي حمايت از مصرف كننده و توليدكننده با مشاركت اتحاديه تعاوني هاي روستايي انجام مي شود.
وي ادامه داد: در اين طرح پياز با قيمت مناسب و زير قيمت بازار عرضه خواهد شد و مردم مي توانند اين محصول را از اتحاديه و ادارات سازمان تعاون روستايي در شهرستان هاي قزوين، تاكستان و بوئين زهرا تهيه كنند.
مدير سازمان تعاون روستايي استان قزوين تاكيد كرد: هيچ محدوديتي در عرضه محصول پياز وجود ندارد و به اندازه كافي محصول تامين شده است.
وي در ادامه با اشاره به اهميت بذر توضيح داد: بذر اساس توليد مواد غذايي و داراي نقشي غيرقابل انكاري است و مي توان گفت نقش تعيين كننده در تغذيه انسان دارد و بايد مكانيزمي تهيه و نياز واقعي بذر استان پيش بيني شود تا همه كشاورزان بتوانند از بذرهاي مرغوب استفاده كنند، اگر همه نهاده ها را داشته باشيم بدون بذر مناسب توليد امكان پذير نمي شود.

 



شهردار آبادان: سال 90 سال زيباسازي شهر و شكوفايي پروژه ها در آبادان است

آبادان- خبرنگاركيهان:
شهرداري آبادان با اجراي پروژه هايي كه در زمان حاضر در دست اجرا است به موفقيت بزرگي به لحاظ عمراني و زيباسازي شهري دست مي يابد.
شهردار آبادان گفت: امسال با همكاري تنگاتنگ شوراي اسلامي شهر و شهرداري آبادان، شاهد شكوفايي پروژه ها و زيباسازي شهر خواهيم بود.
مهندس محمودرضا شيرازي درجريان بازديد از پروژه هاي در دست اقدام درسطح شهر افزود: با اجراي پروژه هايي كه در زمان حاضر در دست اجرا است به موفقيت بزرگي به لحاظ عمراني و زيباسازي شهري دست مي يابيم. به گفته وي در زمان حاضر مجموعه مديران شهرداري با انسجام خوبي درحال ارائه خدمت به شهروندان هستند.
او با مثبت خواندن روند اجراي پروژه ها، از پاركينگ بزرگ طبقاتي، پارك بزرگ و در دست احداث خليج فارس به مساحت 20 هكتار درساحل رودخانه اروند جنوبي، بلوار در دست احداث دوم مهر (حدفاصل ميدان نفت تا تانك فارم)، ايستگاههاي پمپاژ ذوالفقاري و جمشيدآباد، بلوارهاي دردست احداث ساحل بهمنشير، احداث بلوار سي متري اداره بازرگاني تا شيلات، احداث ديوار و نيز بهسازي خيابان هاي گلزار شهدا و آرامستان به عنوان برخي از اين پروژه ها نام برد.

 



معاون عمراني وزير آموزش و پرورش خبر داد
مقاوم سازي بيش از 4ميليون مترمربع فضاي آموزشي

بابل- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش گفت: تا پايان سال جاري بيش از 4 ميليون مترمربع فضاي آموزشي جديد در سراسر كشور جايگزين و مقاوم سازي مي شود.
مرتضي رئيسي در مراسم كلنگ زني استخر آموزشي و چند مدرسه در بابل با بيان اينكه تا پايان سال جاري بيش از 4 ميليون مترمربع فضاي آموزشي جديد در سراسر كشور جايگزين و مقاوم سازي مي شوند، افزود: بيش از 5 هزار و 200 پروژه آموزشي در سطح كشور در دست اجرا است كه حدود يك هزار و 200 پروژه با 5 هزار كلاس درس و زيربناي حدود 800 هزار مترمربع متعلق به خيرين و نيكوكاران است.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش بيان داشت: همچنين در فاصله زماني سه ساله، ساخت 400 استخر شنا براي مدارس كشور مصوب شده است كه سهم استان مازندران 17 استخر است.
وي گفت: در سال جاري از محل منابع مالي و استاني 600 ميليارد تومان براي ساخت استخرهاي آموزشي براي استفاده دانش آموزان اختصاص يافته است.
رئيسي افزود: ساخت استخر آموزشي بابل با اعتبار بيش از يك ميليارد تومان ظرف دو سال آينده احداث و بهره برداري مي شود.

 



بازگرداندن 60 هكتار اراضي كشور در حاشيه رود ارس

پارس آباد مغان- خبرنگاركيهان:
با اجراي طرح ملي ساحل بندي ارس در 2 بازه تعيين شده منطقه، حدود 60 هكتار از اراضي كشورمان كه به مرور زمان به لحاظ پيشروي رودخانه ارس، به خاك جمهوري آذربايجان ملحق شده بود، باز گردانده شد.
سرپرست فرمانداري پارس آباد ديروز با اعلام مطلب فوق گفت: با تكميل پروژه عظيم ساحل بندي رودخانه مرزي ارس، علاوه بر اراضي زراعي و روستاهاي حاشيه ارس، ديواره هاي قلعه تاريخي «اولتان» از خطر تهديد در امان خواهد بود.
ولي كريمي با يادآوري خسارات سنگيني كه در گذشته به لحاظ طغيان رود ارس به بخش كشاورزي و تاسيسات زيربنايي وارد شده است، اضافه كرد: در صورت تخصيص و تامين به موقع اعتبارات پيش بيني شده، بر سرعت اجراي اين طرح افزوده خواهد شد. پارس آباد مغان با 200 هزار نفر جمعيت در شمالي ترين نقطه استان اردبيل و سواحل زيباي رودخانه ارس (آراز) قرار دارد.

 



فرماندار ورامين: خيرين مدرسه ساز را در پروژه هاي فرهنگي كمك مي كنم

ورامين- خبرنگار كيهان:
فرماندار ورامين گفت: تا آنجا كه توان دارم به خيرين مدرسه ساز در پروژه هاي عمراني، فرهنگي و مذهبي كمك مي كنم.
محسن منصوري در همايش خيرين مدرسه ساز كه در مجتمع سروستان ورامين برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: حق مردم ورامين اداء نشده و ما پيگير حقوق اين مردم در زمينه هاي مختلف از جمله احداث مراكز علمي- دانشگاهي، مترو، راه هاي مواصلاتي و تامين آب كشاورزي هستيم.
در اين همايش مدير آموزش و پرورش ورامين گفت: در اين مراسم 11ميليارد تومان از سوي خيرين براي كمك به مدرسه سازي جمع آوري شده است كه جاي تقدير و تشكر دارد.
در پنجمين همايش خيرين مدرسه ساز ورامين بيش از دو هزار نفر از مردم، مسئولان و خيرين شهرهاي ورامين، قرچك و جوادآباد شركت كرده بودند.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14