(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 خرداد 1390- شماره 19935

وزيرخارجه سوريه : براي عبور از بحران كنوني روي كمك روسيه حساب مي كنيم
افشاي جلسات محرمانه سيا با سفير عربستان و حريري در بيروت
محكوميت زندان نخست وزير سابق فرانسه به جرم رشوه خواري
آمريكا براي مراقبت از خاندان آل سعود ارتش ويژه تشكيل مي دهد
به اتهام جاسوسي مسكو وابسته نظامي اسرائيل را اخراج كرد
در پي امتناع عبدالله صالح از كناره گيري روي داد درگيري هاي خونين در يمن
ادامه تظاهرات ضد دولتي در خيابان هاي اسپانيا
پادشاه اردن : قيام هاي منطقه هشدار به سران كشورهاست
عمرالبشير: منطقه نفت خيز مرزي را به سودان جنوبي واگذار نمي كنيم
اشپيگل از مذاكرات آمريكا و طالبان در آلمان خبر داد
انفجار بمب در جنوب افغانستان 25 كشته و 28 مجروح برجاي گذاشت
حملات سنگين ناتو به اقامتگاه قذافي در طرابلس
اصابت 3 فروند موشك به پايگاه اشغالگران در عراق
جمع كثيري از دانشجويان بحريني از ادامه تحصيل انصراف دادند



وزيرخارجه سوريه : براي عبور از بحران كنوني روي كمك روسيه حساب مي كنيم

وزيرخارجه سوريه اعلام كرد، دمشق در مقابل اعمال فشارهاي غرب براي تضعيف اين كشور روي حمايت روسيه حساب مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «نووستي» «وليد معلم» در يك برنامه زنده تلويزيوني اعلام كرد كه اين كشور در حال سپري كردن يك بحران سياسي داخلي است كه به دليل دخالت بيگانگان به وجود آمده و دمشق روي حمايت روسيه حساب مي كند.
وي افزود: هدف غرب از اقدامات كنوني تضعيف سوريه است و به همين دليل فشارهاي زيادي به اين كشور وارد مي كند ولي غرب مطمئن باشد كه هرگز سناريوي ليبي در سوريه عملي نخواهد شد.
وليد معلم تصريح كرد، اروپا و آمريكا تمام دنيا نيستند و تحريم هاي دمشق به منافع اتحاديه اروپا ضربه مي زند.

 



افشاي جلسات محرمانه سيا با سفير عربستان و حريري در بيروت

نماينده سابق پارلمان لبنان از نشست هاي محرمانه فرستاده ويژه آمريكا به منطقه با سران 14 مارس و افسران دستگاه اطلاعاتي آمريكا در لبنان پرده برداشت.
ناصر قنديل با اشاره به سفر طولاني جفري فلتمن معاون وزير خارجه آمريكا و فرستاده ويژه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به بيروت گفت، نشست هاي محرمانه فلتمن با گروه 14 مارس پشت درهاي بسته از تحريك و برنامه ريزي براي برافروختن موج دوم اغتشاشات در سوريه خبر مي دهد.وي با بيان اينكه شخص سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان و سفير عربستان در بيروت، همچنين افسران آمريكايي و افسران اطلاعاتي لبنان در اين نشست حضور داشتند تصريح كرد، هدف از اين نشست بروز اغتشاشات در لبنان نيست چرا كه در مرحله فعلي هدف آمريكا بيشتر سوريه است تا لبنان.

 



محكوميت زندان نخست وزير سابق فرانسه به جرم رشوه خواري

نخست وزير سابق فرانسه به اتهام مشاركت در رشوه خواري و سوءاستفاده از قدرت، به 15 ماه زندان تعليقي محكوم شد.
به گزارش شبكه خبري فرانس 24، دادگاه رسيدگي به پرونده موسسه مالي «كلييراستريم» با گناهكار شناختن «دومينيك دو ويلپن»، نخست وزير و وزير خارجه سابق فرانسه وي را به 15 ماه زندان تعليقي محكوم كرد.
«ويلپن» پس از خروج از دادگاه نسبت به حكم صادره گفت: دادستاني فرانسه تحت فشارهاي «نيكلا ساركوزي» چنين كيفرخواستي را صادر كرده است.
پرونده موسسه مالي «كلييراستريم» مربوط به قرارداد فروش برخي تجهيزات نظامي فرانسه به تايوان در سال 1991 ميلادي است. براساس اسناد موجود در دادگاه، موسسه كلييراستريم بابت اين قرارداد، وجوه زيادي به برخي از سياستمداران فرانسوي رشوه داده است .
اتهام دو ويلپن اين است كه در آن زمان به عنوان نخست وزير كشور از اين فهرست آگاه بوده اما عمدا درباره آن سكوت اختيار كرده است.

 



هراس كاخ سفيد از سرايت خيزش اسلامي منطقه به عربستان
آمريكا براي مراقبت از خاندان آل سعود ارتش ويژه تشكيل مي دهد

آمريكا براي حفاظت از چاه هاي نفت و حكومت آل سعود در عربستان، ارتش ويژه تشكيل مي دهد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از منابع مطلع، واشنگتن و رياض در راستاي نگراني از خيزش هاي اسلامي در منطقه و با هدف تعميق همكاري هاي نظامي و امنيتي يك طرح مشترك نظامي به امضا رساندند.
اين موضوع پس از آن لو رفت كه يك گزارش محرمانه آمريكا از توافقات سري بين واشنگتن و رياض در چارچوب همكاري نظامي پرده برداشت.
همكاري هاي نظامي و امنيتي عربستان و آمريكا كه از پيچيدگي خاصي برخوردار است، نشان دهنده نگراني و ترس دو كشور از وقايع آينده در جهان عرب و خاورميانه است.
براساس گزارش آسوشيتدپرس، در اين چارچوب آمريكا براي مراقبت از چاه هاي نفت، تاسيسات اتمي و برخي از مراكز مهم حكومتي آل سعود، يك ارتش ويژه تشكيل مي دهد.
اين خبرگزاري آمريكايي در ادامه گزارش خود عنوان كرده است: گفت وگوهايي بين طرفين در جريان است كه براساس آن يك سيستم مشترك موشكي و دفاع ضد هوايي در عربستان ايجاد شود تا ضمن تعميق روابط تاريخي رياض و واشنگتن كه براساس نياز آمريكا به نفت استوار است، عربستان به عنوان متحد اين كشور بر نيروي نظامي كاخ سفيد همانند گذشته اتكا داشته باشد.
آسوشيتدپرس به نقل از مسئولان آمريكايي كه نام آنها فاش نشده گزارش داد: تعداد افراد اين ارتش ويژه به 35 هزار نفر بالغ خواهد شد و زير نظر فرماندهي مركزي آمريكا فعاليت خواهند كرد.
همچنين علاوه بر تجهيز اين ارتش ويژه به سلاح هاي آمريكايي، آموزش آنها نيز توسط آمريكا خواهد بود.
به گفته آسوشيتدپرس عمليات تاسيس ارتش ويژه در عربستان ازسال گذشته ميلادي آغاز شده و وظيفه اصلي آن حمايت از تاسيسات زيربنايي نفت در نظر گرفته شده است، اما اين بدان معنا نيست كه منطقه فعاليت آن محدود باشد.
اين در حالي است كه براساس يكي از اسناد منتشر شده از سوي سايت ويكي ليكس براساس يك نامه محرمانه آمريكايي، حفاظت از منابع نيرو، مراكز آب شيرين كن، تاسيسات آينده اتمي عربستان، وظيفه اصلي ارتش ويژه خواهد بود.
كاخ سفيد و عربستان كه پس از آغاز خيزش هاي اسلامي در منطقه تلاش داشتند كه در جهت منافع خود از آن بهره برداري كنند، پس از ناكامي در اين زمينه، تنها راه حل را در تشكيل يك ارتش ويژه به شمار آوردند.همچنين بروز ناآرامي ها و نارضايتي هاي سياسي و اجتماعي در عربستان و به خصوص در مناطق غني از نفت و فقيرنشين شيعي استان الشرقيه، باعث نگراني آمريكا از سقوط نزديك ترين متحد خود در خاورميانه شده است.
در اين راستا، همكاري هاي جديد امنيتي و دفاعي سري عربستان و آمريكا در چارچوب توافقنامه ماه مه سال 2008 كه از سوي «كاندوليزارايس» وزيرخارجه وقت آمريكا و شاهزاده «نايف بن عبدالعزيز» وزير كشور عربستان و برادر ناتني پادشاه عربستان ارزيابي شده است.
اين در حالي بود كه در همان ماه دو كشور يك موافقتنامه در زمينه همكاري هاي هسته اي به امضا رساندند.
همچنين در سال 2008 ميلادي «فورد فراير» سفير وقت آمريكا در عربستان گفت كه تشكيل ارتش ويژه، مهم ترين ابتكار واشنگتن و رياض در چارچوب همكاري هاي امنيتي و دفاعي خواهد بود و مبالغ آن بالغ بر ده ها ميليارد دلار برآورده مي شود.
از طرف ديگر، با توجه به روند تحولات منطقه و احتمال قيام مردمي در عربستان براي سرنگوني آل سعود و مرگ ناگهاني پادشاه بيمار (ملك عبدالله) آمريكا و عربستان تلاش هاي مضاعفي را در جهت تسريع قرار داد منعقده تسليحاتي 60 ميليارد دلاري براي هواپيما، هلي كوپتر و تانك هاي پيشرفته آغاز كرده اند.
گفتني است آمريكا و عربستان درصدد هستند با تشكيل ارتش ويژه، هرگونه قيام و مخالفت مردمي بر ضد خاندان آل سعود را سركوب و بر روند صادرات جريان نفت، تسلط داشته باشند.

 



به اتهام جاسوسي مسكو وابسته نظامي اسرائيل را اخراج كرد

اخراج وابسته نظامي رژيم صهيونيستي از روسيه به اتهام جاسوسي باعث تيرگي روابط مسكو و تل آويو شد.
تلويزيون رژيم صهيونيستي اعلام كرد، به دنبال اخراج وابسته نظامي اسرائيل از مسكو به اتهام جاسوسي، دولت روسيه سفر مقامات اين كشور به تل آويو را به حالت تعليق درآورده است.
پيش از اين قرار بود سرگئي شويگو وزير حوادث غير مترقبه روسيه به اسرائيل سفر و چند توافقنامه همكاري با اين رژيم امضا كند كه دولت روسيه اين سفر را لغو و به زمان ديگر موكول كرد. وزارت خارجه روسيه پنجشنبه هفته گذشته اعلام كرد كه «مارين ليدرمن» وابسته نظامي رژيم صهيونيستي به هنگام گرفتن اطلاعات محرمانه از شهروندان روسي بازداشت شده است. ارتش و وزارت جنگ رژيم صهيونيستي اخراج ليدرمن را تأييد كرده اند.
از سوي ديگر، سخنراني بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در اجلاس آيپك با اعتراض برخي از شركت كنندگان در اين نشست رو به رو شده است.
چند تن از مخالفان رژيم صهيونيستي روز دوشنبه هنگام سخنراني نتانياهو در اجلاس آيپك با سردادن شعارهاي ضد صهيونيستي و هو كردن وي سخنراني نتانياهو را قطع كردند.
اين افراد كه بلافاصله از سوي نيروهاي امنيتي حاضر در اجلاس دستگير و به بيرون منتقل شدند شعار مي دادند «كشتار مردم بي گناه كافي ا ست»، «آواره كردن فلسطينيان كافي است.»
اين در حالي است كه آويگدور ليبرمن وزير خارجه رژيم صهيونيستي از سخنراني نتانياهو درباره فلسطين و اينكه حتي به يك آواره فلسطيني اجازه بازگشت نخواهند داد از نتانياهو قدرداني كرد.
وي افزود، نتانياهو مأموريت خود را با موفقيت در واشنگتن به پايان رساند و بايد از وي تشكر كرد.
در همين رابطه شماري از فلسطينيان ساكن آلمان در شهر «دورتموند» تظاهرات برگزار كرده و سياست هاي نژادپرستانه و جنايات رژيم صهيونيستي از جمله كشتار معترضان در مرزهاي لبنان، سوريه، كرانه باختري و غزه را محكوم كردند.
خانواده اسيران فلسطيني در غزه نيز با تجمع در مقابل مقر صليب سرخ جهاني خواستار آزادي فرزندانشان از زندان هاي رژيم صهيونيستي شدند.

 



در پي امتناع عبدالله صالح از كناره گيري روي داد درگيري هاي خونين در يمن

در نخستين روز از درگيري داخلي در يمن كه به دليل كناره گيري نكردن ديكتاتور يمن از قدرت روي داد هشت نفر كشته و 80 نفر مجروح شدند.
در درگيري هاي داخلي در يمن كه پس از امتناع علي عبدالله صالح از امضاي طرح كناره گيري خود آغاز شد هشت نفر كشته و 80 نفر ديگر زخمي شدند. شاهدان عيني گزارش دادند كه در درگيري هاي منطقه الحصبه در صنعا در اطراف ساختمان خبرگزاري يمن دو نفر كشته و 10 نفر ديگر مجروح شدند.
طرفين از سلاح هاي سبك و نيمه سنگين عليه يكديگر استفاده كردند كه در جريان اين تيراندازي ها ساختمان خبرگزاري يمن آسيب ديد. همچنين نيروهاي ارتش يمن با هواداران شيخ صادق احمر شيخ بزرگترين قبيله يمن درگير شدند كه در اين درگيري ها شش نفر كشته و دست كم 70 نفر زخمي شدند.
شاهدان عيني اعلام كردند كه نيروهاي ارتش علاوه بر سلاح هاي سبك از آرپي جي و مسلسل هاي سنگين استفاده كردند.
نيروهاي ارتش قصد داشتند به زور وارد منزل شيخ صادق احمر شوند كه درگيري به وقوع پيوست.
شيخ احمر رئيس يكي از پرنفوذترين قبايل يمن به شمار مي آيد. وي اخيراً با پيوستن به انقلابيون از علي عبدالله صالح خواست كه از قدرت كناره گيري كند.
اين در حالي است كه انقلابيون يمني اعلام كردند كه همچنان به تظاهرات ضد حكومتي ادامه خواهند داد و تا سرنگوني علي عبدالله صالح دست از مخالفت هاي خود برنخواهند داشت.
يك فعال سياسي يمني در اين باره گفت، طرح شوراي همكاري خليج فارس به سركردگي عربستان يك طرح شيطاني و براي دخالت در امور داخلي يمن است و مخالفان به هيچ وجه به اين طرح هاي شيطاني پاسخ مثبت نمي دهند.
وي افزود، ملت يمن از نهادي همچون شوراي همكاري خليج فارس انتظار ياري و رفتار مثبت ندارد.
گفتني است شوراي همكاري خليج فارس در نشست اخير خود كه پس از امتناع علي عبدالله صالح از امضاي توافقنامه برگزار شد بار ديگر بر كناره گيري رئيس جمهور يمن از قدرت و انتقال آن به معاونش طي 60 روز تأكيد كرد.
در اين طرح مصونيت قضايي علي عبدالله صالح نيز تضمين شده است ليكن انقلابيون اين طرح را همانند طرح هاي گذشته قبول ندارند و آن را وقت كشي و ايجاد پوشش براي انتقال آبرومندانه عبدالله صالح عنوان مي كنند.

 



ادامه تظاهرات ضد دولتي در خيابان هاي اسپانيا

تظاهركنندگان اسپانيايي ضمن حفظ تجمعات، بر ادامه اعتراض هاي ضد دولتي تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها هزار نفر از مردم «مادريد»، پايتخت اسپانيا كه در ميدان اصلي شهر تجمع كرده اند، اعلام كردند حداقل تا يكشنبه آينده(8 خرداد) به اعتراضات خود ادامه مي دهند.
سخنگوي سازمان دهندگان اين تجمعات نيز اعلام كردند، امكان ادامه تجمعات ضد دولتي تا پس از اين تاريخ نيز در حال بررسي است.
وي با اعلام اينكه، تجمعات بدون كاسته شدن از شمار مردم همچنان ادامه دارد افزود: پايان انتخابات محلي و ممنوعيت تظاهرات نيز نمي تواند جلوي اراده جوانان اسپانيايي را بگيرد. گفتني است، در انتخابات محلي يكشنبه، مردم اسپانيا كه به شدت از بحران اقتصادي و بيكاري رنج مي برند، شكست سنگيني را بر حزب حاكم تحميل كرده اند.
اسكاتلند
برخي گزارش ها حاكي است، در اسكاتلند نيز شمار زيادي از معلمان و اساتيد در اعتراض به بودجه آموزشي و تحصيلي و همچنين نبود امنيت شغلي مقابل پارلمان اين كشور تجمع كردند. اين تجمع از سوي اتحاديه دانشگاه اسكاتلند و موسسه آموزشي اين كشور و با پشتيباني اتحاديه ملي دانشجويان برگزار شد. تجمع كنندگان از دولت اسكاتلند خواستند شكاف بودجه در بخش تحصيلات عاليه را مورد بررسي قرار دهد.


 



پادشاه اردن : قيام هاي منطقه هشدار به سران كشورهاست

پادشاه اردن گفت، آنچه كه در خاورميانه جريان دارد هشدار به رهبران است.
عبدالله دوم پادشاه اردن در گفت وگو با تلويزيون اي بي سي آمريكا كه در روزنامه هاي روز گذشته اين كشور منتشر شد تأكيد كرد، آنچه كه در خاورميانه جريان دارد علامت هشدار به رهبران منطقه و لحظاتي تعيين كننده است.
وي افزود، احساس ناكامي، نااميدي و ورشكستگي اقتصادي، جوانان را به سوي بيداري سياسي سوق داده است، جوانان مي خواهند سرنوشت خود را به دست گيرند و خود مسئول جريانات داخلي باشند.
عبدالله دوم ابراز اميدواري كرد كه به آرمان هاي جوانان توجه شود.
پادشاه اردن درباره علت نفرت از آمريكا در كشورش گفت، مردم اردن به ويژه جوانان به دليل مسائل اعتقادي به آمريكا خوش بين نيستند به خصوص اينكه دريافته اند آمريكا براي روند صلح بين فلسطينيان و رژيم صهيونيستي كاري از پيش نبرده و در گفته هاي خود صادق نبوده است.
وي همچنين گفت، ناديده گرفتن مسئله فلسطين منطقه را به سوي انفجار پيش خواهد برد.
عبدالله دوم تصريح كرد، منطقه اكنون به رهبراني نياز دارد كه شجاع باشند، تصميمات دشوار اتخاذ كنند و راه حل ريشه اي براي مشكلات خود بيابند.
پادشاه اردن خاطرنشان كرد، تلاش خواهم كرد گفت وگوي ملي در كشورم را در مسيري صحيح هدايت كنم و اوضاع كشور را از اين حالت نگراني و بحراني خارج سازم.
گفتني است عبدالله دوم در ديدار با جامعه صهيونيست هاي آمريكا در واشنگتن اخيراً اظهار داشته بود كه مي ترسم به سرنوشت حسني مبارك دچار شوم و باراك اوباما به من هم بگويد «برو».

 



عمرالبشير: منطقه نفت خيز مرزي را به سودان جنوبي واگذار نمي كنيم

عمرحسن البشير گفت: سودان هرگز، منطقه نفت خيز ابيي را به جنوبي ها واگذار نخواهد كرد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، رئيس جمهور سودان آمادگي كشورش را براي ورود به جنگ دوم با جنوب در صورتي كه مسئولان جنوبي بخواهند ابيي را به كشور جديدالتأسيس ملحق كنند، اعلام كرد.
براساس اين گزارش، عمر حسن البشير در ديدار با «تامبو امبكي» رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي و ميانجي گر اتحاديه آفريقا، بر حق سودان براي مالكيت بر ابيي تأكيد كرد و گفت: سودان خواهان حل مسالمت آميز بحران منطقه ابيي است، اما هرگز اجازه الحاق آن را به سودان جنوبي نخواهد داد.
رئيس جمهور سودان تصريح كرد: ما با هر راه حلي كه ابيي را به جنوب واگذار كند، مخالف هستيم و بعيد نيست كه جنوب در آينده، تبديل به پايگاهي براي آمريكا و اسرائيل شود. از سوي ديگر، دولت آمريكا با جانبداري آشكار از جنوبي ها به دولت سودان هشدار داد كه نيروهاي نظامي خود را از منطقه ابيي خارج كند.
«پرينستون لايمن» فرستاده آمريكا به سودان نيز در راستاي سياست كشورش در مورد بحران ابيي اظهار داشت: اشغال ابيي، عادي سازي روابط با دولت سودان را كه آمريكا به دنبال تلاش در اين زمينه است، پيچيده خواهد كرد.
«ماريال» وزير اطلاع رساني جنوب سودان با اشاره به حمايت غرب و آمريكا از كشورش در منازعه ابيي، خاطرنشان كرد: سازمان ملل و شوراي امنيت بايد در جهت عقب نشيني نيروهاي سودان به مسئوليت خود عمل كنند.
در اين حال اتحاديه اروپا از اختصاص 200 ميليون يورو به جنوب سودان خبر داد.
در بيانيه اي كه از سوي اين اتحاديه صادر شد، اعطاي كمك اتحاديه اروپا تحت عنوان كمك به ريشه كني فقر عنوان شده است، اين در حالي است كه آمريكا و غرب با حمايت از شورشيان جنوب مقدمات تجزيه پهناورترين كشور اسلامي قاره آفريقا را فراهم كردند.
پيش از اين نيز، اتحاديه اروپا 150 ميليون دلار در ژوئيه سال گذشته اختصاص داده بود.
همچنين كاترين اشتون وزير خارجه اتحاديه اروپا، وقايع ابيي را محكوم كرد و خواستار خويشتنداري طرفين درمورد منطقه مورد منازعه شد.
آلمان نيز به عنوان يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، نگراني عميق خود از حوادث جنوب سودان را اعلام كرد و خواستار عقب نشيني كامل سودان از آن شد.
«فستر فيلله» وزير خارجه آلمان در بيانيه اي حمايت كشورش از تلاش هاي اتحاديه اروپا و ميانجي گري «تامبو امبكي» براي يافتن راه حل مسالمت آميزرا اعلام كرد.

 



اشپيگل از مذاكرات آمريكا و طالبان در آلمان خبر داد

يك مجله آلماني فاش كرد نمايندگان دولت آمريكا و گروه طالبان در آلمان به طور محرمانه مذاكره كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، مجله «اشپيگل» از مذاكرات محرمانه ميان نمايندگان آمريكا و طالبان در آلمان خبر داد. به نوشته اين مجله، «مايكل اشتاينز»، نماينده ويژه دولت برلين در افغانستان، ميانجي اين مذاكرات بود. دور نخست مذاكره ميان طرفين در پاييز سال 2010 در قطر برگزار شده بود. دور دوم و سوم آن نيز در آلمان انجام شد. بر اساس اين گزارش، رئيس هيئت طالبان در اين ديدار و مذاكره، از افراد نزديك به «ملاعمر» رهبر طالبان افغانستان بود. مجله «نيويوركر» نيز بهمن ماه گذشته اعلام كرده بود، دولت «باراك اوباما» مذاكرات مستقيم و محرمانه اي را با اعضاي ارشد طالبان آغاز كرده است.
به اعتقاد كارشناسان، مقامات آمريكايي درصدد مهندسي بدنه طالبان به نفع منافع آمريكا هستند.
روزنامه «نيويورك تايمز» نيز نوشت؛ مرگ «اسامه بن لادن» فرصت مناسبي را براي جدايي كامل طالبان از شبكه «القاعده» فراهم كرده است و اين تحول، مي تواند مذاكرات ميان آمريكا و طالبان را پر رنگ تر كند. آمريكا به دنبال راهي است تا به جنگ 10ساله اش در افغانستان پايان دهد.خبرگزاري فارس نيز گزارش داد، به گفته «عبدالغني صابري»، معاون استاندار «بادغيس»، 116تن از افراد و فرماندهان وابسته به طالبان، به دولت افغانستان پيوستند.
خبر ديگر از افغانستان اينكه، «لطف الله مشعل» سخنگوي اداره امنيت ملي افغانستان، به خبرنگاران گفت: بر اساس اطلاعات ما، «ملاعمر» سر كرده طالبان، طي چند روز اخير ناپديد شده است، اما هنوز نمي توان مرگ او را تائيد يا رد كرد.

 



انفجار بمب در جنوب افغانستان 25 كشته و 28 مجروح برجاي گذاشت

انفجار بمب در جنوب افغانستان، 25 كارگر افغان را به كام مرگ فرستاد و 28 نفر ديگر را زخمي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز يك كاميون حامل كارگران در منطقه «پنجوين» استان قندهار افغانستان براثر انفجار بمب منهدم شد. اين حادثه به مرگ 25 كارگر راهسازي و جراحت 28 تن ديگر انجاميد.
دوشنبه نيز براثر انفجار بمب در شرق افغانستان، پنج سرباز ناتو كشته شدند. در مورد مليت اين سربازان، گزارشي نرسيده است.
شبه نظامياني كه در افغانستان با نيروهاي اشغالگر مي جنگند، در جاي خاصي به صورت متمركز مستقر نيستند. بلكه در همه مناطق افغانستان به شيوه حملات چريكي، اشغالگران را مورد حمله قرار مي دهند. به همين خاطر، تحليلگران غربي معتقدند آمريكا در يك جنگ فرسايشي در افغانستان گرفتار شده است.

 



حملات سنگين ناتو به اقامتگاه قذافي در طرابلس

حملات هوايي سنگين ناتو به پايتخت ليبي، سه كشته و بيش از 150 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، هواپيماهاي ناتو ديروز 20 بار مناطقي را در طرابلس هدف حمله قرار دادند. اين حملات كه عمدتاً به منطقه دولتي «باب العزيزيه» متمركز شده بود، سه كشته و 150 مجروح بر جاي گذاشت. «موسي ابراهيم»، سخنگوي دولت ليبي، آمار فوق را تأييد كرد. حملات ديروز را شبكه «الجزيره»، شديدترين حملات ناتو از روز نخست حمله به ليبي (11 فروردين) تاكنون دانست. در اين حملات، اقامتگاه «معمر قذافي» ديكتاتور ليبي، نيز هدف قرار گرفت.
به گفته موسي ابراهيم، جنگنده هاي ناتو يك پادگان نظامي دولتي را نيز هدف قرار دادند و بيشتر زخمي هاي اين حادثه، شهرونداني هستند كه در اطراف پادگان ساكن هستند.
در همين حال، «عبدالفتاح يونس»، فرمانده نيروهاي انقلابي اعلام كرد، طرح هايي را براي تحركات تازه در ليبي در دست دارد. وي به جزئيات اين طرح ها اشاره اي نكرد.
از «مصراته» نيز خبر رسيد انقلابيون با گردان هاي قذافي در اطراف اين شهر شديداً درگير هستند.
حدود 7000 نيروي قذافي نيز به سمت شهر «البريقه» اعزام شدند تا با انقلابيون بجنگند.
شهر «الزنتان» در غرب ليبي نيز بار ديگر توسط نظاميان قذافي هدف موشك هاي «گراد» قرار گرفت.
تحولات سياسي
به گزارش خبرگزاري فارس، «جفري فلتمن» معاون وزير خارجه آمريكا دوشنبه وارد شهر «بنغازي» شد تا با رهبران شوراي ملي انتقالي ليبي ديدار و مذاكره كند. فلتمن در اين ديدار سه روزه، با «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي ديدار و گفت وگو خواهد كرد. شوراي مذكور از غرب تسليحات و كمك هاي مالي مي خواهد. در مقابل، آمريكا و اروپا نيز از هم اكنون خواستار تضمين منافع خود در ليبي پس از سقوط قذافي هستند.
فلتمن در حالي وارد بنغازي شد كه «مصطفي عبدالجليل» ديروز به تركيه رفت تا با رهبران آنكارا ديدار داشته باشد. همزمان با آن، هيئتي 10نفره نيز به نمايندگي از قبايل ليبي، به قاهره سفر كرد. اين هيئت با «عمرو موسي» دبيركل اتحاديه عرب، ديدار كرد. هيئت مذكور از حكام عرب خواست تا از انقلابيون ليبي حمايت كنند.
در مسكو نيز نماينده انقلابيون ليبي درخواست «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه، مبني بر مذاكره با قذافي را رد كرد.

 



اصابت 3 فروند موشك به پايگاه اشغالگران در عراق

افراد ناشناس پايگاه نظاميان آمريكايي در ديوانيه عراق را با سه فروند موشك كاتيوشا هدف قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، افراد ناشناس ديروز با سه موشك كاتيوشا، پايگاه نظاميان آمريكايي را در مركز شهر ديوانيه هدف قرار دادند. در پي اين حمله، آژير خطر از داخل پايگاه به گوش مي رسيد و دود و آتش اين پايگاه را فرا گرفت. در مورد شمار تلفات و ميزان خسارات اين حمله گزارشي نرسيده است. دوشنبه گذشته نيز بر اثر انفجار يك بمب كنترل از راه دور در مسير كاروان اشغالگران، دو نظامي آمريكايي به هلاكت رسيدند و سه نفر ديگر از آنها زخمي شدند. در انفجار مذكور دو خودروي آمريكايي نيز منهدم شد.
در اين حال به گزارش خبرگزاري ايسنا، «مقتدا صدر» از همه شوراهاي استانداري هاي عراق خواست مانع ورود نيروهاي آمريكايي به داخل شهرهاي عراق شوند. مقتدا صدر گفت: بر اساس عشق به كشور و تلاش ملي و ديني، چنين تصميماتي بايد به اجرا درآيد. شوراي استانداري نجف اشرف اخيراً چنين درخواستي را از دولت كرده بود، و مقتدا صدر نيز آن را به همه استانداري ها تسري داد.

 



در اعتراض به حمله نيروهاي امنيتي آل خليفه به دانشگاه
جمع كثيري از دانشجويان بحريني از ادامه تحصيل انصراف دادند

صدها دانشجوي بحريني در اعتراض به حمله نيروهاي امنيتي آل خليفه به دانشگاه و مبدل شدن آن به پادگان نظامي از ادامه تحصيل انصراف دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري الجزيره، صدها دانشجوي بحريني در اعتراض به اقدامات سركوبگرانه نيروهاي آل خليفه از حضور در دانشگاه بحرين خودداري و اعلام كردند تا زماني كه رژيم آل خليفه دست از اين اقدامات غيرانساني بر ندارد سر كلاس حاضر نخواهند شد. يك دانشجوي انصرافي در اين زمينه گفت: مأموران آل خليفه از دو ماه پيش شروع به اخراج و يا دستگيري برخي از دانشجويان معترض كرده اند كه در نهايت با حمله وحشيانه به دانشگاه و استفاده از باتوم و گلوله هاي پلاستيكي و گازاشك آور ده ها دانشجو را زخمي و ده ها نفر ديگر را بازداشت كردند. وي افزود، هم اكنون نيروهاي امنيتي تمام درهاي دانشگاه را بسته و دانشگاه را به يك پادگان نظامي تبديل كرده اند و فقط از يك در اجازه ورود و خروج را مي دهند آن هم با كنترل شديد و بازرسي از دانشجويان.
يك دانشجوي ديگر انصرافي نيز گفت، دانشگاه به پادگان نظامي تبديل شده است و مديريت دانشگاه با اين اقدامات تصميم دارد دانشجويان مخالف را در معرض تحقير و وضعيتي رواني قرار دهند كه قادر به ادامه تحصيل نباشند.همچنين رئيس انجمن حقوق بشر جوانان بحرين اظهار داشت، بيش از 2000 دانشجوي دختر و پسر به دليل تشديد اقدامات امنيتي در دانشگاه ترك تحصيل كرده اند. اين در حالي است كه تظاهرات اعتراض آميز در بحرين در محكوميت احكام اعدام صادره ادامه دارد.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي عليه حكومت آل خليفه خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
سعيد اشهابي دبير كل جنبش آزادگان بحرين در اين باره گفت، اقدامات حكومت آل خليفه كه با حمايت آمريكا و عربستان صورت مي گيرد شرم آور است.
وي افزود، سركوبگري هاي رژيم بحرين مخالف با معيارهاي بشري و راهبردي شكست خورده است. فاضل عباس دبير كل تجمع ملي دموكراتيك بحرين نيز در واكنش به اقدامات سركوبگرانه آل خليفه تأكيد كرد، چنين اقداماتي هرگز باعث نخواهد شد بحريني ها از ادامه تظاهراتشان دست بردارند زيرا مقامات بحريني به جاي پاسخگويي به خواسته هاي مردم تحت تأثير فشار بيگانگان به سركوب بيشتر مي پردازند.
اتحاديه اروپا نيز از بحرين خواست حكم اعدام دو جوان بحريني را لغو كند.
اين در حالي است كه عربستان به كشتار، هتك حرمت مقدسات و سركوب قيام مردمي بحرين بسنده نكرده است و در اقدامي جديد به حكومت آل خليفه دستور داده است تا پرچم بحرين را كه اينك به نمادي مردمي تبديل شده تغيير دهد.مقامات سعودي در اين دستور خود به مقامات بحريني تأكيد كرده اند كه نمايندگان و هيئت هاي اعزامي عربستان در ديدارهايي كه در نقاط مختلف جهان دارند، با اعتراض افرادي مواجه مي شوند كه پرچم بحرين را حمل مي كنند و به سياست هاي عربستان در سركوب مردم بي دفاع بحرين اعتراض مي كنند.
گفته مي شود كه اين پيشنهاد به مجلس بحرين كه اينك از نمايندگان شيعه خالي شده، ابلاغ شده است تا در اين مورد تصميم گيري كند. از ديگر اخبار بحرين اينكه رژيم آل خليفه تحت تأثير فشارهاي داخلي و جهاني 515 نفر از زندانيان سياسي را آزاد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14