(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 خرداد 1390- شماره 19941

زيان هاي اهالي مطبوعات در استان بوشهر! (نكته)
درخانه جد پدري رهبر انقلاب در تبريز مركز نشر انديشه هاي رهبر معظم انقلاب درتبريز تاسيس مي شود
ايران در كيهان
مديركل تبليغات اسلامي همدان: تشكل هاي ديني به ساماندهي مردم عليه جنگ نرم بپردازند
عمليات احداث مركز فرهنگ و انديشه اسلامي در سنندج آغاز شد
امام جمعه كاشان:پاكي عطر و گلاب محمدي را نبايد به ناپاكي ها آلوده كنيم
مديرعامل آبفاي زنجان: ظرفيت تأمين آب استان 2برابر نياز است
رئيس بهزيستي شهرستان تاكستان:خانواده هاي داراي فرزند2قلو و يا بيشتر كمك هزينه دريافت مي كنند
مديرعامل شركت آبفاي استان مشتركان كرمانشاهي در مصرف آب صرفه جويي كنند
راه اندازي مركز پشتيباني عمليات امداد و نجات در اهواز
با راه اندازي سيستم كنترل پيمايشي كرجي ها كرايه تاكسي را الكترونيكي مي پردازند
يك سوم پرونده هاي خانواده در رشتخوار مربوط به بدرفتاري با زنان است
طرح تجميع قبوض در قم اجرا مي شود
گويجه قلعه مراغه، نمونه اي زيبا در معماري صخره اي ايران
جوابيه آب منطقه اي چهارمحال و بختياري



زيان هاي اهالي مطبوعات در استان بوشهر! (نكته)

همزمان با گشايش فرودگاه ويژه پارس گاز جنوبي (عسلويه) مسافران فرودگاه بوشهر كه بيشتر در گذشته از كاركنان اين منطقه بودند كاهش يافته است. طوري كه تغيير ساعت پرواز باعث شده اهالي مطبوعات اعم از سرپرستان، نمايندگان، كيوسك داران و ساير فروشندگان و حتي مخاطبان و خوانندگان حوزه مطبوعات نيز به ويژه در بخش روزنامه با زيان و ضررهاي مالي و معنوي زيادي مواجه شوند.
گراني بليط ها نيز از سويي باعث شده تا مسافران هميشگي پروازهاي خطوط بوشهر و حومه همچون برازجاني ها، گناوه اي ها، خورموجي ها و ساير اهالي استان نيز رغبت كمتري براي استفاده از هواپيما به ساير نقاط كشور نشان دهند.
در اين ميان ضررو زيان مالي و معنوي بيشتر شامل روزنامه هايي مي شود كه در استان هاي همجوار فاقد چاپخانه مي باشند .طوري كه زماني اين روزنامه ها به دست مخاطب مي رسد كه بيش از 3 روز از زمان انتشار آن سپري شده است.
برازجان - خبرنگار كيهان

 



درخانه جد پدري رهبر انقلاب در تبريز مركز نشر انديشه هاي رهبر معظم انقلاب در تبريز تاسيس مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
مركز گسترش انديشه هاي رهبر معظم انقلاب در خانه متعلق به خاندان جدپدري رهبر معظم انقلاب اسلامي، تاسيس مي شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: اين سازمان با تملك يكي از خانه هاي تاريخي تبريز كه متعلق به خاندان جدپدري رهبر معظم انقلاب بوده است. در صدد راه اندازي مركز گسترش انديشه هاي رهبر انقلاب است.
تراب محمدي خاطر نشان كرد: اين خانه در نزديكي خانه مرحوم آيت الله بني فضل در منطقه راسته كوچه واقع شده كه يكي از مراكز مبارزاتي انقلابيون در سال هاي متمادي پيش از انقلاب بوده است.
وي با اشاره به راه اندازي خانه ولايت از سوي معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تبريز تصريح كرد: اين سازمان نهايت تشكر و قدرداني را از هر ارگاني كه در تملك خانه هاي تاريخي داشته باشد، دارد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از ثبت معنوي آئين علم بندي و احرام بندي عاشورا در شهرستان مراغه خبرداد و گفت: افزون بر اين منظومه حيدربابايه سلام نيز در فهرست ملي ميراث ملي ثبت شده است.

 



ايران در كيهان

آغاز عمليات اجرايي 3 طرح
¤ اروميه- خبرنگاركيهان: با حضور معاون پارلماني رئيس جمهور و نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي عمليات آسفالت محور سلماس سيلاب با اعتباري بالغ بر 5ميليارد و 229ميليون ريال، احداث سد مخزني «ديرعلي» با اعتباري بالغ بر 17ميليارد ريال و گازرساني به 6روستا در محور سيلاب با اعتباري افزون بر 62ميليارد ريال شروع شد.
اختصاص اعتبار
¤ اوز- خبرنگاركيهان: در همايش يك روزه جذب و حمايت از سرمايه گذاري كه در شهرستان لارستان با حضور مديران كل ارشد كشوري و استاني و جمعي از سرمايه گذاران خارجي برگزار شد مديركل دفتر روابط اقتصادي خارجي وزارت اقتصاد و دارايي گفت: امسال حدود 10ميليارد تومان اعتبار براي جذب سرمايه گذاري خارجي تصويب شده است. دكتر صادق اكبري تصريح كرد: رويكرد سياسي ايران تنش زدايي و تقويت روابط حسنه با كشورهاي جهان براي ايجاد سرمايه گذاري در كشورمان است.
بهره برداري از درمانگاه
¤ آبعلي- خبرنگاركيهان: طي مراسمي كه با حضور استاندار تهران و مسئولان دستگاه هاي اجرايي شهرستان هاي دماوند و آبعلي برگزار شد، درمانگاه خيريه مرحوم ضرغاميان به بهره برداري رسيد. ساختمان اين درمانگاه در زميني به مساحت 1200مترمربع و در 4طبقه با اعتباري بالغ بر يك ميليارد تومان ساخته شده است.
بهره برداري از سالن
¤ خرم دره- خبرنگاركيهان: سالن ژيمناستيك خرم دره با مساحت هزار و هشت مترمربع زيربنا همراه با تجهيزات ورزشي با اعتبار 6ميليارد و 200ميليون ريال در اين شهرستان به بهره برداري رسيد. همچنين 17 واحد خانه مددجوئي با يك ميليارد و 700ميليون ريال اعتبار در روستاهاي نصيرآباد، قلعه حسينيه، اردجين و ويستان از توابع شهرستان خرم دره به بهره برداري رسيد.
همچنين عمليات اجراي 17 پروژه عمراني در شهر خرم دره آغاز شد، براي اجراي اين طرح ها بيش از 50ميليارد ريال اعتبار هزينه خواهدشد.
برطرف شدن مشكل تهيه دارو
¤ دزفول- خبرنگار كيهان: مديرعامل انجمن MS دزفول گفت: مبتلايان به بيماري MS هيچگونه مشكلي در تهيه داروهاي خود در اين شهرستان ندارند.
دكتر «عليرضا ورشوساز» افزود: اين بيماران اكنون به آساني قادر هستند كه از داروخانه هاي سطح شهر دزفول داروهاي موردنياز خود را تهيه كنند و اين درحالي است كه پيش از اين ناچار بودند با صرف هزينه و وقت مضاعف براي تهيه دارو به اهواز و يا ديگر شهرها سفر كنند.
پاسخ به اشكالات درسي
¤ نيشابور- خبرنگار كيهان: آموزش متوسطه نظري معاونت اداره كل و مديريت آموزش و پرورش نيشابور گفت: با ارسال برنامه اي براي كليه دانش آموزان پايه سوم دبيرستان آنان مي توانند روز قبل از هر امتحاني اشكالات درسي خود را مطرح و به صورت تلفني پاسخ را دريافت كنند. عطارزاده افزود: دراين طرح دبيران مجرب هر رشته، از طريق تلفن هاي ثابت، دانش آموزان را راهنمايي مي كنند.
برداشت 10 هزار تن محصول
¤ طبس- خبرنگار كيهان: مديرجهاد كشاورزي طبس اعلام كرد، سطح زيركشت محصولات جاليزي اين شهرستان 500 هكتار است كه با توجه به عملكرد متوسط 20 تن در هكتار پيش بيني مي شود مقدار 10 هزارتن محصول برداشت شود.
عمليات اجرايي سد خوانسار
¤ يزد- خبرنگار كيهان: فرماندار شهرستان خاتم با اظهار اميدواري به اينكه با تامين به موقع اعتبارات سد خوانسار، اين پروژه در ظرف كمتر از 54 ماه به بهره برداري مي رسد بيان كرد: براي احداث اين سد تاكنون 167 هزار مترمكعب خاكبرداري صورت گرفته است.
سيدناصر امامي ميبدي افزود: اين سد ظرفيت آبيگري به حجم 25 ميليون مترمكعب را داراست كه با هدف آبياري اراضي كشاورزي و تامين آب صنايع و بخش هاي گردشگري احداث مي شود.
به گفته فرماندار شهرستان خاتم، سد خوانسار از نوع خاكي با هسته رسي و طول تاج 505 متر است و حداكثر ارتفاع سد نيز به 55 متر مي رسد.
مهم ترين فرودگاه شرق كشور
¤ رئيس فرودگاه طبس اظهار داشت: فرودگاه طبس در قلب كوير ايران از لحاظ تعداد و تنوع دستگاه ها و سيستم هاي هوانوردي و نقش آفريني در هدايت پروازهاي عبوري، يكي از مهم ترين فرودگاه هاي جنوب شرق كشور است.
كمال دهقان منشادي افزود: اين فرودگاه به لحاظ موقعيت در تقاطع راه هاي مختلف هوايي قرار دارد و با توجه به دارابودن دستگاه هاي گوناگون پيشرفته از جايگاه مطلوب و پراهميتي برخوردار است.
تصويب طرح كنارگذر
¤ كاشان- خبرنگار كيهان: پس از تصويب طرح كنارگذر شرقي كاشان در كميسيون تلفيق بودجه سال 90، اجراي اين طرح مورد موافقت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت.
علي اصغر گرانمايه پور، نماينده مردم كاشان و آران و بيدگل در مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر و با بيان اينكه احداث اين كمربندي از مصوبات دور دوم سفر هيئت دولت به اين شهرستان است گفت: كمربندي فعلي كاشان كه در زمان ساخت، نقش كنارگذر رابراي اين شهر داشت، هم اكنون به علت توسعه فيزيكي شهر، تردد درون شهري پيدا كرده است.
گرانمايه پور، طول اين پروژه را 28 كيلومتر و اعتبار پيش بيني شده اين طرح را 220 ميليارد ريال اعلام و تصريح كرد: كنارگذر جديد شهر كاشان خارج از محدوده شهري و به موازات خط ريلي راه آهن اين شهر قرار دارد.
برگزاري همايش پيشكسوتان
¤ اراك- خبرنگار كيهان: همايش پيشكسوتان جهاد و شهادت بسيج و سپاه استان مركزي در اراك برگزار شد. دراين همايش رئيس سازمان پيشكسوتان بسيج كشور گفت: امروز، با بيداري ملت هاي ستمديده، استكبار بيش از پيش در تزلزل به سر مي برد.

 



مديركل تبليغات اسلامي همدان: تشكل هاي ديني به ساماندهي مردم عليه جنگ نرم بپردازند

همدان- خبرنگار كيهان:
مديركل تبليغات اسلامي استان همدان گفت: تشكل هاي ديني به ساماندهي نيروهاي مردمي در مقابله با جنگ نرم دشمنان بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمين احد آزاديخواه، در گفت وگويي افزود: دشمنان نظام اسلامي سعي دارند همواره به روش هاي مختلف، ايران را در دنيا منفور نشان دهند كه در اين ميان، نقش تشكل هاي ديني به عنوان مراكز تاثيرگذار بر جامعه، جهت مقابله با اين تهاجم، برجسته بوده و اقدام آنها ضروري است.
وي ادامه داد: تشكل هاي ديني به ويژه هيات هاي مذهبي با حضور در مناسبت هاي مذهبي و ملي و در ميان عموم مردم، همواره در گسترش فرهنگ ديني، تلاش داشته و نقش مهمي در اين خصوص ايفا كرده اند.آزاديخواه سپس به فعاليت تشكل هاي اداره كل تبليغات اسلامي استان همدان اشاره كرد و گفت: تاكنون 1650 هيات مذهبي، 15 انجمن اسلامي، 120كانون فرهنگي تبليغي و 10 شوراي هيات هاي مذهبي در سطح استان ساماندهي شده و به فعاليت مشغول هستند.
وي يادآور شد: 9كانون مداحان و 650 نفر مداح زيرنظر اين اداره كل در استان فعاليت دارند كه 25 مورد بانك اطلاعاتي صوتي و تصويري آنان تاكنون آماده شده و 100مداح نيز بيمه شده اند.

 



عمليات احداث مركز فرهنگ و انديشه اسلامي در سنندج آغاز شد

سنندج- خبرنگاركيهان:
با حضور نماينده رهبرمعظم انقلاب در استان كردستان و جمعي از مسئولان استاني مراسم كلنگ زني مركز فرهنگ و انديشه اسلامي استان كردستان در سنندج برگزارشد.
مديركل تبليغات اسلامي كردستان در مراسم كلنگ زني اين مركز بر تقويت زيرساخت هاي فرهنگي استان مبتني بر فرامين رهبري تأكيد كرد و اظهارداشت: احداث اين مركز در كردستان گام ارزنده اي براي تقويت زيرساخت هاي فرهنگي است.
حجت الاسلام والمسلمين مسعود صفي ياري افزود: مركز فرهنگ و انديشه اسلامي يكي از پروژه هايي است كه در سفر رهبر معظم انقلاب به كردستان به تصويب رسيد و در زميني به مساحت 102 مترمربع با زيربناي 380 مترمربع احداث مي شود.
وي با اشاره به اينكه اين مركز داراي قسمت هاي مختلفي شامل كتابخانه و فرق و مذاهب، بخش آموزش و پژوهش، بخش مطالعات و پژوهش كاربردي در حوزه دين، كنفرانس هاي اينترنتي و بخش اداري است، اظهار اميدواري كرد اين طرح تا پايان شهريورماه 1391 به بهره برداري برسد.
همچنين مركز مشاوره هادي شهرستان سنندج با حضور نماينده ولي فقيه در منطقه كردستان، فرماندار سنندج و جمعي ديگر از مسئولان استان افتتاح شد.
اين مركز نيز يكي از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان كردستان است كه به همت اداره كل تبليغات اسلامي كردستان و به منظور ارائه مشاوره درخصوص مباحث ديني و مذهبي به شهروندان سنندجي راه اندازي شده است.

 



امام جمعه كاشان:پاكي عطر و گلاب محمدي را نبايد به ناپاكي ها آلوده كنيم

كاشان- خبرنگار كيهان:
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به آغاز فصل گل چيني و گلابگيري در اين شهرستان، بر رعايت شئون اخلاقي و فرهنگي توسط مسافران و گردشگران تاكيد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا اسماعيلي گفت: در كنار برگزاري جشنواره گل و گلاب و رونق گردشگري، گردشگران بايد فضاي معنوي شهرستان دارالمؤمنين را حفظ كنند.
وي افزود: مسائل فرهنگي و شئون اخلاقي توسط مسافران بايد رعايت شود و اين امر نبايد به گونه اي باشد كه به يكي از دغدغه هاي بزرگ مسئولان تبديل شود.
وي اظهار داشت: مواظب باشيم پاكي گل محمدي و عطر و گلاب كاشان كه افتخار شست وشوي خانه خدا را دارد با سهل انگاري ها و ايجاد ناخالصي ها به ناپاكي آلوده نشود.

 



مديرعامل آبفاي زنجان: ظرفيت تأمين آب استان 2برابر نياز است

زنجان- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان زنجان گفت: ظرفيت تأمين آب استان 2برابر نياز است.
سيد هاشم حسيني راد گفت: در حال حاضر ظرفيت تأمين آب شرب 108 ميليون مترمكعب در سال مي باشد، اما با اين وجود در بحث تأمين مخازن با مشكل مواجه هستيم كه تاكنون توانسته ايم براي هر مشترك، كمتر از يك مترمكعب مخزن ايجاد كنيم و اين در حالي كه نياز به 2مترمكعب مخزن داريم.
وي ضمن مقايسه عملكرد 5ساله آبفاي استان با سالهاي گذشته، افزود: تعداد انشعابات آب واگذار شده از سال 85 تا 89 حدود 41 هزار فقره بود كه 578.درصد نسبت به سالهاي مشابه افزايش داشته است.
حسيني راد افزود: در مدت 5 سال اخير پرت آب حدود 6درصد كاهش داشته كه اكنون 229. درصد مي باشد و با اين كاهش سالانه تقريباً از هدر رفت 3ميليون و هفتصد هزار مترمكعب آب در سال جلوگيري شده است.

 



رئيس بهزيستي شهرستان تاكستان: خانواده هاي داراي فرزند 2 قلو و يا بيشتر كمك هزينه دريافت مي كنند

قزوين- خبرنگار كيهان:
رئيس بهزيستي شهرستان تاكستان گفت: خانواده هاي تحت پوشش اين سازمان كه داراي فرزند 2 قلو و يا بيشتر هستند، كمك هزينه دريافت مي كنند.
عزيز رحماني اظهار داشت: در راستاي خدمات دهي به مددجويان و اقشار كم درآمد بهزيستي اين شهرستان به خانواده هايي كه صاحب فرزند دو قلو يا 4 قلو و بيشتر مي شوند مبالغي را به عنوان كمك هزينه پرداخت مي كند.
وي افزود: در سال 89 باتوجه به آمار به دست آمده و درخواست هاي ارايه شده توسط والدين، 12 خانواده داراي فرزند دوقلو، 6 خانواده داراي فرزند 3 قلو و يك خانواده داراي فرزند 4 قلو است كه اسامي اين افراد در بانك اطلاعاتي سازمان ثبت شده است.
رحماني همچنين گفت: باتوجه به اعتبارات ابلاغي از سوي سازمان به مبلغ 26 ميليون و 780 هزار ريال در سال 89 به خانواده هايي كه داراي فرزند 2 قلو هستند به هر فرزند مبلغ 150 هزار ريال و خانواده هايي كه داراي فرزند 3 قلو هستند به هر فرزند 200 هزار ريال و به خانواده هاي داراي فرزند 4 قلو مبلغ 215 هزار ريال پرداخت گرديده است.
وي در پايان بيان كرد: مبلغ پرداختي فقط مختص به خانواده و مددجويان تحت پوشش نبوده بلكه افرادي كه داراي فرزند چند قلو بوده و از لحاظ مالي در وضعيت مناسبي نيستند مي توانند با مراجعه به اين سازمان و ارايه مدارك مورد نياز از اين خدمات بهره مند شوند.

 



مديرعامل شركت آبفاي استان مشتركان كرمانشاهي در مصرف آب صرفه جويي كنند

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
مشتركان كرمانشاهي در تابستان امسال 15درصد در مصرف آب صرفه جويي كنند قطعي آب نخواهيم داشت.
مديرعامل شركت آبفاي كرمانشاه در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: تاكنون 370ميليمتر بارندگي در سطح استان كرمانشاه به وقوع پيوسته كه اين مقدار نسبت به سال گذشته 15درصد كاهش يافته است.
حسين بنكداري گفت: شهر كرمانشاه از لحاظ مصرف آب يكي از پرمصرف ترين شهرهاي كشور به شمار مي آيد و باتوجه به كاهش بارندگي در ماه هاي اوليه سال شهروندان بايد الگوي مصرف را رعايت كنند تا در تابستان با مشكل كم آبي مواجه نباشيم.
مديرعامل شركت آبفاي استان كرمانشاه در ادامه به عملكرد آن شركت پرداخت و اظهار داشت: طي سه سال گذشته 400كيلومتر از شبكه آبرساني استان مرمت و بهسازي شده است و تا به حال 100هزار كنتور آب معيوب تعويض شده است.
وي در ادامه گفت: طبق شاخص هاي استاندارد كيفيت آب شرب كرمانشاه 99درصد اعلام شده كه اين كيفيت مختص آب هاي معدني است.

 



راه اندازي مركز پشتيباني عمليات امداد و نجات در اهواز

اهواز- خبرنگار كيهان:
بزرگ ترين مركز پشتيباني عمليات امداد و نجات جنوب غرب كشور در اهواز آغاز به كار كرد.
اين مركز به مساحت حدود 8 هكتار و صرف اعتباري بالغ بر 4 ميليارد تومان احداث و با حضور رئيس جمعيت هلال احمر كشور، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اهواز و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خوزستان افتتاح شد.
در اين مراسم امام جمعه اهواز با اشاره به وضعيت نامطلوب معيشت مردم آبادان و خرمشهر كه رونق اقتصادي و آبادي قبل از جنگ را از دست داده اند، ابراز اميدواري كرد هلال احمر خوزستان از مردمي كه گرفتار بلاياي بشري شده اند، دستگيري كرده و به وضعيت مردم جنگ زده آبادان و خرمشهر رسيدگي كند.
آيت الله موسوي جزايري با بيان اينكه مشكلات جنگ همچنان باقي است افزود: به دروغ مطرح كردند مشكلات ناشي از جنگ تمام شده، در حاشيه هاي شهر اهواز بار سنگين جنگ زدگي كمر مسئولان و مردم را خم كرده است.
وي توجه بيشتر مسئولان كشور به استان حادثه خيز خوزستان را خواستار شد.
در اين مراسم دكتر فقيه رئيس جمعيت هلال احمر كشور، يك فروند بالگرد، امداد و نجات را به مركز پشتيباني عمليات امداد ونجات جنوب غرب كشور هديه كرد.

 



با راه اندازي سيستم كنترل پيمايشي كرجي ها كرايه تاكسي را الكترونيكي مي پردازند

كرج- خبرنگار كيهان:
سيستم هوشمند و سيستم كنترل پيمايش تاكسي در تمام تاكسي ها خطي و بي سيمي كرج نصب مي شود.
مديرعامل سازمان نظارت بر تاكسيراني كرج با اعلام اين مطلب افزود: اين مهم از اولويت هاي سازمان تاكسيراني كرج است و اين سازمان نيز بر اجراي آن جديت بسياري دارد.
كريم افشار، تعيين نرخ واحد و استفاده از سيستم هوشمند در تاكسي ها را از مؤلفه هاي خودروهايي خواند كه در جايگاه پارك سوارها مستقر مي شوند.
افشار، رسيدن به نرخ واحد و حذف جابه جايي پول را از مزيت هاي اين طرح عنوان كرد و گفت: سيستم هوشمند و كنترل پيمايشي تاكسي در آينده اي نزديك نصب مي شود.
مديرعامل سازمان نظارت بر تاكسيراني كرج از اجراي اين طرح به صورت آزمايشي در چند شهر كشور خبر داد و افزود: قصد داريم كرج از اولين شهرهايي باشد كه اين طرح در آن اجرا مي شود.


 



يك سوم پرونده هاي خانواده در رشتخوار مربوط به بدرفتاري با زنان است

رشتخوار- خبرنگار كيهان:
دادستان رشتخوار با بيان اينكه يك سوم پرونده هاي خانواده در رشتخوار مربوط به بدرفتاري با زنان است، خواستار توجه جدي سرپرستان خانواده ها به كليه اعضاي خانواده خود شد.
مولايي شمس با اشاره به فرارسيدن روز خانواده، در جمع اعضاي ستاد امر به معروف و نهي از منكر در دفتر امام جمعه رشتخوار با تاكيد بر فرهنگ سازي مناسب براي خوش رفتاري با خانم ها در اين شهرستان افزود: از 900 پرونده تشكيل شده در دادسرا 300 پرونده مربوط به ايراد ضرب و جرح زنان است.
مدعي العموم مردم رشتخوار گفت: اين آمار تنها قسمتي از آمار مراجعين به دادسراست و آمار غيررسمي ايراد ضرب و شتم خانم ها در اين شهرستان بيشتر است.
او با ذكر اينكه بايد نهادهاي فرهنگي براي محكم شدن نهاد خانواده تلاش جدي تري داشته باشند اظهار داشت: از طريق رسانه ها يا قبوض مصرفي مشتركين بايد جملاتي در نهادينه كردن فرهنگ خانواده ها و رعايت حقوق زنان اشاره شود.

 



طرح تجميع قبوض در قم اجرا مي شود

قم- خبرنگار كيهان:
معاون پشتيبان و توسعه منابع انساني استانداري قم از اجراي طرح تجميع قبوض آب، برق، گاز و تلفن در قم خبرداد.
محسن محرري در مراسم پنجمين قرعه كشي جوايز پرداخت هاي غيرحضوري و به موقع مشتركين تلفن ثابت استان قم گفت: پروژه تجميع قبوض به صورت ملي و سراسري است كه پايلوت آن در قم خواهد بود و درحال حاضر اين طرح در مرحله انعقاد قرارداد است.
وي ادامه داد: از جمله ويژگي هاي اين طرح اين است كه مشتركين مي توانند تمام قبوض خود را به صورت آنلاين پرداخت و همچنين كل سوابق قبوض خود را مشاهده كنند.
وي با اشاره به اينكه اجراي طرح تجميع قبوض، كار بسيار ارزشمندي است اظهار داشت: بهره برداري و افتتاح اين طرح در استان با حضور استاندار انجام خواهد شد.
وي ادامه داد: با اجراي اين طرح دستگاه ها موظف هستند ارسال و دريافت استعلامات خود كه به صورت دستي صورت مي گيرد را از طريق شبكه انجام دهند و ديگر مراجعه حضوري انجام نشود.
معاون پشتيبان و توسعه منابع انساني استانداري قم درخصوص دفاتر پيشخوان استان نيز افزود: با توجه به اينكه درقم حدود 60 دفتر پيشخوان درحال فعاليت است، تاكنون 32 سرويس خدمات دولتي را به دفتر پيشخوان استان واگذار كرده ايم و تا پايان سال جاري نيز 100 سرويس بخش دولتي ديگر نيز به دفاتر پيشخوان واگذار خواهد شد.

 



گويجه قلعه مراغه، نمونه اي زيبا در معماري صخره اي ايران

گويجه قلعه مراغه يكي از نمونه هاي معماري صخره اي ايران در دوران اورارتويان ايران زمين متعلق به هزاره اول قبل از ميلاد مسيح بوده كه نام آن در زبان فارسي به معناي قلعه سبز بوده و همواره گردشگران و علاقه مندان زيادي را به سوي خود جذب مي كند.
علت نام گذاري آن احتمالاً از سنگ هاي طبيعي سبز مايل به آبي رنگ واقع در ضلع شمالي قلعه گرفته شده و در آن دوران از اين قلعه به عنوان يك دژ دفاعي و نظامي استفاده مي شد اين قلعه در ضلع شرقي ارتفاعات كوه هاي گويجه قلعه مراغه واقع شده و داراي صخره هاي طبيعي بوده و از نادرترين قلعه هاي تاريخي كشور با معماري صخره اي محسوب مي شود گويجه قلعه كاملاً در دل كوه حجاري شده به طوري كه محوطه آن بر روي صفحه اي از سنگ قرار گرفته و داراي قسمت هاي مختلف شامل آب انبار راه پله هاي دسترس و سكوهاي اقامت دخمه و تالار اصلي است از ويژگي هاي منحصر به فرد اين قلعه مورد استفاده قرار گرفتن آن در دوران مختلف تاريخ به ويژه دوره مياني اسلامي است كه در اين دوران ابنيه و متعلقاتي نيز به آن اضافه شده است و گورستاني مربوط به دوره سلجوقيان واقع در ضلع جنوب شرقي قلعه از جمله آبنيه هاي اضافه شده بعد از احداث اين قلعه است اين قلعه داراي طبقات مختلف به شكل سكو بوده كه به صورت طبقات سنگي از صخره هاي خود قلعه حجاري شده و 30 پله 30 سانتي متري آن توسط حجاران آن زمان از صخره هاي خود قلعه براي اتصال و دسترسي به طبقات فوقاني داراي شيب هاي تند حجاري شده است. زاويه تالار قلعه حالت قوسي مانند و سقف آن به صورت مسطح بوده و در گوشه ضلع شمالي آن يك روشنايي به ابعال 90 در 70 سانتي متر ايجاد شده و احتمال مي رود به عنوان نورگير از آن استفاده مي شد در آثار باقي مانده قسمتهاي مختلف قلعه سوراخهاي در ورودي اطاقكها و محل هاي مختلف وجود دارد.
گويجه قلعه داراي سكوهايي در بيرون قلعه و مشرف به مناظر اطراف و چشم انداز طبيعي بوده چشم هر بيننده اي را به خود جلب مي كند اين قلعه آب انبار بسيار زيبايي را در دل خود از صخره هاي حجاري شده جا داده و براي ذخيره آب مورد نياز به كار مي رفته و هم اكنون نيز در داخل آن آب ذخيره مي شود.
طاق نماي موجود در داخل آب انبار اهميت زيبا آن را چند برابر كرده است و به جرأت مي توان گفت يكي از زيباترين آب انبارهاي آذربايجان شرقي محسوب مي شود.
قلعه تاريخي گويجه قلعه در 45 كيلومتري جنوب شرقي مراغه و در دهستان قوري چاي بخش سراجو اين شهرستان واقع شده كه در سال 1382 به شماره 10471 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است اين قلعه از مكانهاي مورد علاقه گردشگران و مهمانان مراغه بوده و از سال گذشته به همت شهرداري و اداره ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري تور رايگان گردشگري براي بازديد علاقه مندان از اين قلعه راه اندازي شده است مراغه با حدود 300 اثر تاريخي و تپه هاي باستاني جزو 10 شهرستان تاريخي و فرهنگي كشور محسوب مي شود كه از اين تعداد حدود 200 اثر تاريخي اين شهرستان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
مراغه - خبرنگاركيهان

 



جوابيه آب منطقه اي چهارمحال و بختياري

در پي چاپ جوابيه آب منطقه اي چهارمحال و بختياري و توضيحات كيهان، مدير روابط عمومي اين سازمان جوابيه مجددي ارسال كرده است كه در پي مي آيد:
جناب آقاي دژاكام دبير محترم سرويس شهرستان هاي روزنامه كيهان
با سلام، احتراما با توجه به مذاكرات حضوري مهندس عباسي مديرعامل محترم آب منطقه اي چهارمحال و بختياري با حضرتعالي درخصوص مطلب چاپ شده با عنوان جوابيه آب منطقه اي چهارمحال و بختياري و توضيحات خبرنگار كيهان در صفحه 11 مورخ 8/3/90 به استحضار مي رساند: نامه اي كه به رئيس جمهور محترم ارسال شده توسط نمايندگان محترم اين استان در مجلس شوراي اسلامي تهيه و ارسال گرديده كه در اختيار مطبوعات هم قرار گرفته است نه توسط مديرعامل اين شركت، همچنين تأكيد مي شود 3 پاراگراف آخر درج شده در خبر مورخ 21/2/90 مجددا تكذيب مي گردد. لذا مراتب به پيوست نامه نمايندگان محترم جهت چاپ در همان صفحه در راستاي تنوير افكار عمومي به حضور ارسال، مستدعي است دستورات لازم را صادر فرمائيد. قبلا از هر گونه همكاري جنابعالي در اين رابطه تقدير و تشكر مي گردد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14