(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 خرداد 1390- شماره 19941

كوتاه اقتصادي
رئيس هيئت مديره اتحاديه دامداران از خير يارانه شير گذشتند
300هزار زن سرپرست خانوارامسال رايگان بيمه مي شوند
قاليباف اصل: شركت هاي بورسي از 20 درصد معافيت مالياتي برخوردار مي شوند
اعلام كالابرگ روغن نباتي
رئيس كميته تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي معوقات بانك ها فراتر از استانداردهاي جهاني است
تسهيلات جديد دولت براي 600 هزار واحد مسكن روستايي
آخرين خبرها از بازار سكه و طلا
معاون وزارت جهاد كشاورزي: افزايش قيمت تخم مرغ مربوط به وزارت بازرگاني است
پاسخ مسئولان به شبهات حادثه پالايشگاه آبادان
به دليل دريافت ماليات برارزش افزوده بهمني : بانك مركزي قادر به كنترل بازار سكه نيست
سازمان حمايت افزايش قيمت لبنيات را نپذيرفت



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران از تصويب يك پروژه 2ميليارد دلاري سرمايه گذاري خارجي در حوزه بالادستي نفت خبر داد.
¤ مديرعامل سرمايه گذاري بانك صنعت و معدن در مورد مزايده 12درصد سهام شهر صنعتي كاوه شفاف سازي كرد. شركت 150 ميليارد توماني سرمايه گذاري بانك صنعت و معدن كه در روزهاي گذشته با شايعاتي در مورد فروش 12درصد سهام شركت شهر صنعتي كاوه مواجه شده بود، در اين باره شفاف سازي كرد. بر اين اساس حسين زارعي اعلام كرد: برگزاري مزايده 12درصد سهام شهر صنعتي كاوه متعلق به اين شركت به قيمت كارشناس رسمي دادگستري به ارزش بيش از 4 ميليارد و 588 ميليون تومان بابت 12هزار و500 سهم از سهام مذكور به مبلغ 9/4 ميليارد تومان در مرحله پاياني عقد قرارداد است.
¤ طرح آمارگيري از كارگاههاي صنعتي 10 نفر كاركن و بيشتر، از 21تيرماه تا پايان شهريورماه توسط مركز آمار ايران به طور همزمان در سراسر كشور انجام خواهد شد. در اين طرح آمارگيران با مراجعه به حدود 14000كارگاه صنعتي 10 نفر كاركن و بيشتر، اطلاعات تفصيلي مورد نظر را در قالب پرسشنامه طرح جمع آوري خواهند كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6650 الي 6656، 2254 الي 2259، 2276 الي 2278 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان با اشاره به برگزاري طرح ضيافت در 31 استان كشور همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان، اعلام كرد: به دنبال افزايش سطح كمي و كيفي محصولات عرضه شده در طرح ضيافت هستيم.وي با اشاره به برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا در ايام ماه مبارك رمضان گفت: برنامه ريزي براي برگزاري طرح ضيافت را در 31 استان كشور به منظور عرضه كالاهاي اساسي و مورد نياز مردم در ماه مبارك رمضان دنبال مي كنيم.
¤ شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ اعلام كرد طرح تعطيلات تابستاني صنايع در راستاي هم سوسازي صنايع و به منظور مشاركت بيشتر در بهينه سازي مصرف برق و همچنين كنترل اوج مصرف برق در تابستان اجرا خواهد شد و با توجه به اقبال صنايع براي مشاركت و همكاري در اين طرح، اين شركت برنامه اي براي قطع برق صنايع نخواهد داشت.شركت توزيع برق تهران بزرگ مصمم است با اجراي اين طرح و جلب همكاري صنايع، ضمن هم سوسازي مشتركان صنعتي با مهمترين راهبردهاي شركت در خصوص بهينه سازي مصرف برق؛ نسبت به ترويج فرهنگ مصرف صحيح انرژي در شركتهاي صنعتي بزرگ اقدام كند.
¤ با پايان عمليات پوشش داخلي (لاينينگ) در قطعه دو تونل فاضلاب رو شرق تهران، اين تونل آماده بهره برداري نهايي شد.مدير اجراي تونل ها و خطوط اصلي شركت فاضلاب تهران با اعلام اين خبر اظهار داشت: تونل فاضلاب رو شرق به عنوان بزرگترين تونل خط انتقال فاضلاب كشور به طول 6/25كيلومتر از بزرگراه صياد شيرازي آغاز مي شود و تا تصفيه خانه فاضلاب جنوب تهران در شهرري ادامه دارد؛ اجراي اين تونل در شش قطعه عملياتي مجزا تعريف شده است كه شامل قطعات صفر تا 4 و زوج لوله است.
¤ رئيس مركز ملي فرش ايران از اعزام هيات تجاري فرش دستباف ايران به منظور بازاريابي و شناسايي بازار چين، طي ماه جاري به اين كشور خبر داد.فيصل مرداسي با اشاره به برنامه هاي مركز ملي فرش به منظور ورود به بازارهاي جديد صادراتي، اعلام كرد: در ماه جاري، ايران در يك نمايشگاه فرش دستباف در كشور چين شركت خواهد كرد. در اين نمايشگاه ايران با برخورداري از 12غرفه، بخشي از هنر كشور در قالب برندهاي برتر را به نمايش خواهد گذاشت.
¤ يك مقام پاكستاني از موافقت ايران با افزايش صادرات برق به پاكستان خبر داد و گفت: ايران قيمت بيشتري را نسبت به قبل براي برق صادراتي خود خواستار شده است.اين مقام پاكستاني اعلام كرد: ايران با افزايش صادرات برق خود به پاكستان موافقت كرده است اما خواستار دريافت 9 سنت به ازاي هر واحد برق صادراتي خود به پاكستان شده است.

 



رئيس هيئت مديره اتحاديه دامداران از خير يارانه شير گذشتند

نحوه پرداخت يارانه شير، قيمت و خريد تضميني آن همچنان در ابهام است.
كارگروه يارانه شير ديروز با حضور نمايندگان وزارت جهاد كشاورزي، بازرگاني، سازمان حمايت از مصرف كننده و توليدكننده، وزارت صنايع و معادن، دامداران و صنايع لبني در نهاد رياست جمهوري برگزار شد اما به گفته رئيس هيئت مديره اتحاديه دامداران اين جلسه هيچ گونه اجماع نظر و تصميم گيري براي يارانه و قيمت خريد شير نداشته است.
سيروس روستا در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: طي سه چهار ماه اخير (از اسفند ماه تاكنون) جلسات گوناگوني براي مشخص شدن نحوه پرداخت يارانه شير و قيمت تمام شده اين محصول با نهادهاي مختلف برگزار شده اما هيچ خروجي نداشته كه در اين ميان دامداران در شرايط بسيار نامساعد توليد در حال از بين رفتن و بلاتكليف هستند.
وي با اشاره به اين كه جلسه ديروز نيز هيچ خروجي و تصميمي نداشته است، تصريح كرد: دامداران از خير شير گذشته اند و تنها خواهان اعلام قيمت كارشناسي شير هستند.
روستا تصريح كرد: عليرغم اين كه خريد تضميني شير مصوبه مجلس شوراي اسلامي است اين مصوبه تاكنون اجرايي نشده و دامداران حق هيچ گونه اعتراضي ندارند چرا كه با كوچكترين اعتراض كارخانه هاي لبني از تحويل شير كه محصولي فاسدشدني است امتناع مي ورزند.
رئيس اتحاديه دامداران با اشاره به اينكه 70 درصد هزينه كارخانه هاي لبني قيمت شير است، گفت:بايد سود معقولي براي كارخانه هاي لبني نيز لحاظ شود تا اين كارخانه ها بتوانند محصولات خود را به قيمت مناسب بفروشند و شير توليدي دامدار را به قيمت كارشناسي مشخص شده بخرند.
روستا با اشاره به اين كه طبق گفته مسئولان امر يارانه شير به شكل فعلي تا ابتداي خردادماه ادامه دارد اظهار كرد: با توجه به اين كه چند روزي به پايان خرداد باقي نمانده هيچ يك از عوامل توليد از جمله دامدار و كارخانه دار اطلاعي از برنامه تغيير نحوه پرداخت يارانه شير ندارند و اگر هم در اين راستا تصميم گيري صورت گيرد به دليل آماده نبودن شرايط به زودي قابل اجرا نخواهد بود و اجراي آن زمان بر است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: دركارگروه امروز هيچ گونه اجماع نظري براي نحوه پرداخت يارانه شير، قيمت شير، خريد تضميني آن صورت نگرفت و هر يك از نهادهاي مربوطه نظر خاص خود را اعلام كردند.

 



300هزار زن سرپرست خانوارامسال رايگان بيمه مي شوند

سرپرست معاونت امور اجتماعي وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: تا پايان سال جاري بيش از 300 هزار زن سرپرست خانوار شهري تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي به صورت رايگان قرار مي گيرند.
صمدالله فيروزي با اشاره به اين كه در آينده به تدريج زنان سرپرست خانوار شهري تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي قرار خواهند گرفت، اظهار داشت: با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها دولت بنا دارد منابعي را از محل اين قانون صرف بيمه هاي اجتماعي كند.
وي تصريح كرد: موضوع بيمه هاي اجتماعي يكي از دغدغه هاي اصلي افراد هر جامعه است كه دولت نهم و دهم نيز در راستاي حمايت از قشرهاي مختلف جامعه، گام هاي قابل قبولي را در حوزه بيمه هاي اجتماعي برداشته است.
فيروزي ادامه داد: بيمه قاليبافان، زنبورداران، كارگران ساختماني و همچنين قشرهاي مختلف صنفي از جمله اقدامات حوزه بيمه اي طي دو سال گذشته بوده است.
سرپرست معاونت امور اجتماعي وزارت رفاه و تامين اجتماعي افزود: يكي ديگر از برنامه هاي اصلي دولت حمايت از بيمه زنان سرپرست خانوار است كه در اين راستا هم اكنون زنان سرپرست خانوار روستايي بدون مشكل و با شناسايي نهادهاي حمايتي از جمله بهزيستي و امداد تحت پوشش قرار مي گيرند.
وي اضافه كرد: زنان سرپرست خانوار شهري نيز به تدريج تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي قرار خواهند گرفت به طوري كه تا پايان سال بيش از 300 هزار نفر از اين افراد تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي به صورت رايگان قرار خواهند گرفت.
فيروزي بيان كرد: در سال جاري براساس قوانين و مقررات شوراي عالي بيمه برخي از داروهاي مهم و مورد مصرف و همچنين مورد تاييد وزارت بهداشت تحت پوشش بيمه قرار مي گيرند.

 



قاليباف اصل: شركت هاي بورسي از 20 درصد معافيت مالياتي برخوردار مي شوند

مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار مزيت هاي حضور شركت ها در بورس را تشريح كرد.
حسن قاليباف اصل در گفت وگو با مهر، پذيرش شركت ها در بازار سرمايه را براي آنها داراي مزيت دانست و افزود: اين شركت ها خود را از قيد و بند محدوديت سرمايه رها مي كنند و به راحتي مي توانند در اين بازار تامين مالي كنند، يعني شركتي كه بخواهد بزرگ شود و نقش بيشتري را در اقتصاد ملي ايفا كند، بايد بورسي شود.
قاليباف اصل يكي ديگر از مزيت هاي پذيرش شركت ها در بورس را افزايش اطمينان و وجهه آنها عنوان كرد و گفت: حضور شركت ها در بورس به عنوان يك ابزار براي بازاريابي مطرح مي شود، همچنين استفاده از فاينانس ها و غيره در قراردادهاي بين المللي از ديگر مزيت هاي بورسي بودن شركت ها است.
وي مزيت مستقيم حضور شركت ها در بورس را معافيت مالياتي 20 درصد عنوان و تصريح كرد: شركتي كه بورسي مي شود از نظر شفافيت، اطمينان بخشي و نقش اجتماعي با تغيير نقش مواجه مي شود، در بخش سياست گذاري نيز دولت و بانك مركزي به دنبال اين هستند كه نقش بورس را در تامين مالي افزايش دهند، زيرا تنها نبايد بانك ها پاسخگو باشند و اين نقش به سمت بازار سرمايه بايد تغيير جهت يابد.
مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: ماده 18 بسته سياستي- نظارتي سال 90 بانك مركزي اولويت در تامين مالي را به شركت هاي بورسي داده است، همچنين در بحث رتبه بندي نيز شركت هاي بورسي كه در تامين مالي رتبه بالاتري دارند مي توانند از سقف تسهيلاتي بالاتري استفاده كنند، يعني مفهوم ماده 18 اين است كه سقف تسهيلات يك شركت بورسي بالاتر از يك شركت غيربورسي است.

 



اعلام كالابرگ روغن نباتي

رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور از اعلام كالابرگ روغن نباتي خبر داد.
بهمن حاجعلي در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه بالاخره بعد از كش و قوس فراوان آيا در سال جاري كالابرگي اعلام مي شود يا خير، گفت: كالابرگ شماره 503 شهري، 403 روستايي و 303 عشايري براي استان هاي ايلام، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان و كهگيلويه و بويراحمد به ازاي هر نفر 900 گرم روغن نباتي اعلام شده است كه مدت زمان اعتبار اين كالابرگ براي شهري تا 15 مردادماه و براي عشايري و روستايي تا 14 مردادماه است.
وي افزود: تا پايان خردادماه كالابرگ روغن نباتي براي ساير استان ها نيز اعلام مي شود. بنابراين گزارش: پيش از اين مسئولان وزارت بازرگاني اعلام كرده بودند كه به احتمال زياد امسال هيچ كالابرگي اعلام نمي شود.

 



رئيس كميته تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي معوقات بانك ها فراتر از استانداردهاي جهاني است

رئيس كميته تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي با اشاره به نهايي شدن گزارش اين كميته و ارائه آن به صحن علني مجلس تا 2 ماه آينده گفت: ميزان بدهي معوق در بانك هاي دولتي بسيار بالاتر از استانداردهاي جهاني است.
پيمان فروزش در گفت وگو با فارس درباره وضعيت بررسي كميته تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي، اظهار داشت: گزارش بررسي اين كميته از عملكرد بانك هاي دولتي نهايي شده ولي به دليل بالا بودن حجم اطلاعات اين گزارش هنوز به كميسيون ارائه نشده است.
وي با بيان اين كه تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي با تمام تحقيق و تفحص هاي صورت گرفته تفاوت دارد، افزود: از سوي ديگر به دليل عدم وجود سيستم جامع يكپارچه در بانك ها مشكلاتي در طول تحقيق و تفحص رخ داد.
اين عضو كميسيون اقتصادي گفت: گزارش نهايي كميسيون تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي آماده ارائه به كميسيون اقتصادي است.
فروزش درباره زمان ارائه اين گزارش در صحن علني مجلس، تصريح كرد: حداكثر طي 2 ماه آينده اين گزارش به صحن علني مجلس تقديم خواهد شد.
وي از وجود مشخصات بدهكاران كلان بانكي در گزارش كميته تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي خبر داد و گفت: آمار مطالبات معوق در تاريخ هاي مختلف تغيير مي كند چرا كه برخي از اين بدهكاران بدهي خود را پرداخت مي كنند.
بنابراين گزارش: كميته تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي، با عضويت نمايندگان كميسيو ن اقتصادي مجلس از سال 88 تشكيل شده و با استقرار در بانك مركزي در آذرماه همان سال به صورت رسمي كار خود را آغاز كرد.
اعضاي هيئت رئيسه اين كميته از جمله موسوي جرف، قاضي پور، مرعشي و فروزش هستند. محورهاي اين تحقيق و تفحص شامل بررسي تسهيلات ارائه شده بانك ها و نحوه بازپرداخت آن، كفايت سرمايه و نقديندگي، طرح هاي زودبازده و تورم است.
طبق گفته هاي اعضاء كميته تحقيق و تفحص از بانك هاي دولتي، اين كميته به صورت مستقل عمل كرده و از هيچ كارشناس بانكي كمك نگرفته است.

 



تسهيلات جديد دولت براي 600 هزار واحد مسكن روستايي

دولت با هدف مقاوم سازي بناهاي روستايي، بانك مركزي را موظف كرد تسهيلات بانكي 600 هزار واحد مسكن روستايي براساس سهميه به مبلغ 100ميليون ريال به ازاي هر واحد در اختيار متقاضيان مقاوم سازي مسكن روستايي قرار دهد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، با تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه مسكن، بانك مركزي موظف شد از طريق بانكهاي عامل تسهيلات بانكي 600 هزار واحد مقاوم سازي مسكن روستايي براساس سهميه به مبلغ 100 ميليون ريال به ازاي هر واحد در اختيار متقاضيان مقاوم سازي مسكن روستايي قرار دهد.
براساس اين مصوبه، بانكهاي عامل و نحوه توزيع تسهيلات فوق توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تعيين خواهد شد. براساس تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه مسكن، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور موظف شده است نسبت به صدور گواهي تضمين لازم مبني بر پيش بيني اصل و سود تسهيلات پرداختي موضوع اين تصويب نامه در لايحه بودجه كل كشور اقدام كند.
بانك مركزي و بانكهاي عامل موظف به وصول اقساط و مطالبات ناشي از اعطاي تسهيلات موضوع اين تصويب نامه بوده و مفاد اين بند نافي مسئوليت ها و وظايف آنان در اين خصوص نيست.

 



آخرين خبرها از بازار سكه و طلا

در بازار تهران ، ديروز بهاي سكه طرح قديم 450 هزار تومان، سكه طرح جديد 443 هزار و 500 تومان، نيم سكه 224 هزار تومان، ربع سكه 130 هزار تومان و سكه هاي يك گرمي 67 هزار تومان به فروش رسيد.
هر اونس طلا نيز ديروز هزار و 535 دلار، هر اونس نقره 34 دلار و 40 سنت و هر اونس پلاتين هزار و 808 دلار در بازار جهاني قيمت داشتند كه بر اين اساس يك مثقال طلاي 17 عيار 191 هزار تومان، يك مثقال طلاي 18 عيار 203 هزار تومان و يك گرم طلاي 18 عيار 44 هزار تومان در بازار عرضه شد. دلار نيز هزار و 170 تومان، يورو هزار و 670 تومان و پوند هزار و 955 تومان به فروش رسيد.
رئيس اتحاديه كشوري طلاو جواهر هم در گفت وگو با ايسنا، دليل گراني سكه را بالا رفتن نرخ ارز دانست و گفت: توزيع ارز از سوي بانك مركزي به صورت كنترل شده و محدود است.
محمد كشتي آراي با تأكيد بر افزايش تقاضا براي خريد ارز در اين فصل و به خصوص در روزهايي كه ارز ارزان تر شد، درباره نوسان زياد قيمت سكه و طلا گفت: طبيعت بازار اين است.
وي با تأكيد بر اين كه بانك مركزي مسئول سياست گذاري پولي است، اظهار كرد: توزيع ارز به صورت كنترل شده و محدود خوب است.
خاطرنشان مي شود طي چند هفته اخير بانك مركزي با اعمال ماليات بر ارزش افزوده در بازار سكه، توانسته حباب قيمتي اين بازار را تا حدود زيادي برطرف سازد. البته در اين ميان نرخ سكه دولتي به دليل اعمال ماليات فوق از نرخ سكه در بازار آزاد گرانتر بوده كه همين مسأله انتقادهايي را برانگيخته است.

 



معاون وزارت جهاد كشاورزي: افزايش قيمت تخم مرغ مربوط به وزارت بازرگاني است

معاون توليدات دامي وزير جهاد كشاورزي افزايش قيمت براي مصرف كننده و مشكل سيستم توزيع آنرا به وزارت بازرگاني مرتبط دانست.
هدايت اصغري مدير عامل اتحاديه مرغ تخم گذار در گفت وگو با ايسنا، گفت: هر شانه تخم مرغ با اعمال سود 10 درصد شبكه توزيع بايد نهايتاً چهار هزار و 800 تومان به دست مصرف كننده برسد در صورتي كه در بازار مصرف هر شانه حدود 6هزار تومان عرضه مي شود.
در اين باره سعادت الله عباسي معاون توليدات دامي وزير جهاد كشاورزي نيز گفت: در حال حاضر قيمت هر كيلو تخم مرغ در مرغداري 2 هزار تا 2 هزار و 100 تومان است و افزايش اين قيمت براي مصرف كننده و مشكل سيستم توزيع آن به وزارت بازرگاني مرتبط است.
وي تصريح كرد: توليد برعهده وزارت جهاد كشاورزي است كه هم اكنون تخم مرغ به اندازه كافي و با قيمت مناسب توليد مي شود و پس از آن برعهده وزارت بازرگاني است.
همچنين به گفته مدير عامل اتحاديه مرغ ميهن ميزان توليد تخم مرغ نه تنها كاهش نيافته بلكه در اين مقطع از سال به دليل شرايط آب و هوايي ميزان توليد و عرضه بيشتر از تقاضا است.گفتني است از سال گذشته به منظور كاهش قيمت تخم مرغ در بازار مصرف و ساماندهي عرضه آن، اين محصول به صورت مستقيم از طريق اتحاديه در ميادين ميوه و تره بار شهرداري عرضه شد كه البته همچنان ادامه دارد.
همچنين در نظر گرفته شده در هر استان بارانداز ايجاد و تعدادي از مغازه هاي خرده فروشي انتخاب شوند تا بتوان عرضه تخم مرغ را ساماندهي و از افزايش بيش از حد قيمت آن از توليد تا مصرف جلوگيري كرد.

 



پاسخ مسئولان به شبهات حادثه پالايشگاه آبادان

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، با پذيرش مسئوليت حادثه واحد بنزين سازي پالايشگاه آبادان گفت: به دليل حضور رئيس جمهور در زمان بهره برداري از اين واحد، حادثه در رسانه هاي خارجي بسيار بزرگ شد.
عليرضا ضيغمي ديروز در نشستي خبري، با معمولي دانستن حادثه پالايشگاه آبادان در سوم خردادماه امسال از سوءاستفاده خبرگزاري هاي خارجي در زير سوال بردن توانايي هاي متخصصان ايراني انتقاد كرد.
وي با اشاره به اين كه تمام تاسيسات اين پالايشگاه زير پوشش بيمه تمام خطر است، تاكيد كرد: حادثه رخ داده حتي يك ريال هم براي وزارت نفت هزينه نداشته است.
او با تاكيد بر اين كه در حادثه مورد نظر هيچ چيزي در پالايشگاه منفجر نشده است، گفت: كمپرسورهايي كه طي دو سال نصب شده است را نمي توان چند روزه عوض كرد.
وي با بيان اين كه واحد آسيب ديده پالايشگاه آبادان تا 10 روز ديگر به بهره برداري مي رسد، گفت: براي اطمينان از اين موضوع خبرنگاران مي توانند از اين سايت هفته آينده بازديد كنند.
وي با بيان اين كه شركت آلماني كه قرار بود بر راه اندازي كمپرسورها نظارت كند، از اين كار سرباز زد، گفت: بعد از اجراي موفقيت آميز راه اندازي واحد بنزين سازي توسط نيروهاي داخلي، آنها طي نامه اي از ما عذرخواهي كردند. ضمن اين كه قطعات يدكي را كه حاضر نبودند به ما بدهند، بلافاصله ارسال كردند.
ضيغمي در پاسخ به اين سوال كه آيا علت حادثه رخ داده به دليل عجله در راه اندازي بوده است؟ تاكيد كرد: تمام فرآيندهاي واحد بنزين سازي در ماه هاي گذشته تست شد. ضمن اين كه راه اندازي كاري نيست كه با زدن يك نامه يا دستور فردي عملي شود كه اگر اين گونه بود بايد به درخواست استاندار خوزستان در روز ملي شدن صنعت نفت اين كار صورت مي گرفت.
به گفته وي، حادثه سوم خرداد در پالايشگاه آبادان خطايي از سوي يك يا دو فرد در بخش بهره برداري بوده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا مصدومان اين حادثه زياد بوده اند؟ توضيح داد: كاركنان پالايشگاه بر حسب شرح وظايف خود وارد عمل شدند كه اين افراد شامل اطفاي حريق، حراست و مهندسان مي شد.
وي در مورد عدم حضور مديرعامل پالايشگاه آبادان در مراسم بهره برداري از واحد بنزين سازي نيز گفت: اين كه گفته مي شود آقاي مهربان به زمان راه اندازي اعتراض داشته، صحيح نيست و دليل حضور نداشتن او در مراسم بسيار طبيعي است، چرا كه وي بايد حادثه پيش آمده را مديريت مي كرد.
مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در پاسخ به اين سوال كه چرا خود او در صحنه حادثه براي مديريت باقي نمانده بود؟ گفت: اين وظيفه ميداني مديرعامل پالايشگاه آبادان است كه در زمان حادثه بايد در آن محل حضور مي داشت.وي همچنين در پاسخ به سوال يك خبرنگار مبني بر كناري وي از اين سمت گفت: نيازي نمي بينم كه به اين شايعه جواب دهم.
در ادامه اين نشست، عبدالرضا مهربان مديرعامل پالايشگاه آبادان، با بيان اين كه سازندگان آلماني از تعهدات خود مبني بر راه اندازي كمپرسورها امتناع كردند، گفت: پيش راه اندازي واحد بنزين سازي آبادان 15 ارديبهشت ماه صورت گرفت كه در آن مرحله مشكلات ايجاد شده را حل كرديم.
وي با غيرقابل پيش بيني دانستن حادثه به وجود آمده تاكيد كرد: اين حادثه به قسمت هاي اصلي پالايشگاه مربوط نبوده است. ضمن اين كه به هيچ يك از دستگاه هاي حساس و پيچيده آسيب نرسيده است.
او نيز با رد عجله در زمان بهره برداري گفت: اجراي طرح شامل سه بخش مكانيكي، پيش راه اندازي و راه اندازي است كه اگر هر بخش آن آماده نباشد، نمي توان وارد مرحله بعدي شد. هركس نيز مدعي است كه اين واحد با عجله راه اندازي شده است، مي تواند بيايد و اين موضوع را ثابت كند.
مهربان، اعتبار اوليه پروژه بنزين سازي آبادان را حدود 45 ميليون دلار عنوان كرد و افزود: البته در سال دوم دو واحد الحاقي تصفيه بنزين و تفكيك پروپان نيز اضافه شد كه بر اين اساس نيازمند اعتبار 800 تا 850 ميليون دلاري در اين زمينه هستيم.به گفته وي، واحدهاي الحاقي در سال 1391 راه اندازي خواهند شد.

 



به دليل دريافت ماليات برارزش افزوده بهمني : بانك مركزي قادر به كنترل بازار سكه نيست

رئيس كل بانك مركزي گفت: به دليل اضافه شدن ماليات بر ارزش افزوده، قيمت سكه بانك مركزي 15 تا 20 هزار تومان گران تر از بازار است و به همين دليل نمي توانيم بازار را كنترل كنيم.
محمود بهمني در جمع خبرنگاران گفت: قيمت سكه هايي كه از اين پس توسط بانك مركزي عرضه مي شود بالاتر از بازار خواهد بود.
وي در مورد چرايي اين اقدام بانك مركزي گفت: بانك مركزي به دنبال سود نبوده و خواستار كنترل بازار جهاني است زيرا يكي از وظايف بانك مركزي حفظ ارزش پول و ايجاد تعادل در موازنه پرداخت ها است.
بهمني افزود: هر چند قانون، بانك مركزي را از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف كرده بوده اما اين قانون براي بانك مركزي اجرايي شد . به گقته وي، بانك مركزي نرخ سكه را افزايش نداده و ماليات بر ارزش افزوده منجر به بالا رفتن قيمت ها شده است.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: برابري كنوني قيمت سكه در بازار و بانك مركزي به معناي وجود حباب در بازار سكه است زيرا ماليات بر ارزش افزوده از بازار دريافت نمي شود.
وي ادامه داد: با دريافت ماليات بر ارزش افزوده برخي افراد كه داراي طلا و سكه بوده اند صد ها ميليارد تومان سود دريافت كردند.
رئيس كل بانك مركزي با بيان آنكه، اين قانون بايد از ابتداي سال جاري اجرايي مي شد، اظهارداشت: هر چند در دو ماهه گذشته مكاتباتي با سازمان امور مالياتي انجام شد و مجلس شوراي اسلامي نيز اين بانك را از قانون ماليات بر ارزش افزوده معاف كرده بود اما با وجود مصوبه اجراي قانون نمي توانيم خلاف آن عمل كنيم .
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص حل و فصل مشكل دريافت پول نفت ايران از كشور هند گفت: اين موضوع به نتيجه رسيده و مشكلات مربوطه حل شده است. اين در حاليست كه اگر قرار باشد ايران نفت خود را به فروش برساند اما پول آن را دريافت نكند ترجيح مي دهد كه نفت خود را وارد بازارها نكند همين امر نيز منجر به افزايش قيمت انرژي در بازارها شده است.
بهمني دليل اصلي مشكلات ايجاد شده در دريافت پول نفت را موضوع تحريم هاي ايران عنوان كرد و گفت: در صورتي كه ايران صادرات نفت خود را قطع نمايد كشورهاي وارد كننده با مشكل افزايش قيمت روبرو خواهند شد به هر حال نگه داشتن نفت بهتر از فروش آن به صورت مجاني است. وي در خصوص زمان ابلاغ وام 20 ميليون توماني خريد مسكن توسط بانك مسكن گفت: اين وام مختص بانك مسكن است كه از 18 به 20 ميليون تومان افزايش يافته و به زودي آيين نامه آن ابلاغ و در بانك مسكن اجرايي خواهد شد.
وي موجودي فعلي صندوق توسعه ملي را حدود 18 ميليارد دلار اعلام كرد و در مورد تركيب اعضاي هيات مديره اين صندوق گفت: رئيس جمهور رئيس هيات امناي اين صندوق است و وزراي امور اقتصادي و دارايي، صنايع، بازرگاني و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري از اعضاي هيات امنا هستند.

 



سازمان حمايت افزايش قيمت لبنيات را نپذيرفت

در پي اعلام رئيس هيئت مديره اتحاديه لبني ايران مبني بر موافقت ضمني سازمان حمايت توليدكنندگان و مصرف كنندگان براي افزايش 10 درصدي قيمت محصولات لبني، معاون اين سازمان اين موضوع را رد كرد.
به گزارش ايسنا، رئيس هيئت مديره اتحاديه لبني ديروز اعلام كرده بود كه با توجه به افزايش هزينه هاي توليد، كارخانه هاي لبني افزايش حداقل 20 درصد بر قيمت محصولات لبني را خواستار بوده اند اما سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان موافقت ضمني با افزايش 10 درصدي قيمت محصولات لبني را داشته است.
با وجود اين معاون كالاهاي مصرفي و خدمات عمومي سازمان حمايت مصرف كنندگان توليدكنندگان در گفت وگو با ايسنا با رد اين موضوع، تصريح كرد، ما به استان ها اعلام كرده ايم كه اگر كارخانه اي تقاضاي افزايش قيمت دارد را بررسي كنند اما تاكنون نيز در استاني افزايش قيمتي تصويب نشده است.
محمد قبله با تاكيد بر اينكه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با افزايش قيمتي در لبنيات موافقت نكرده است، افزود: اصلا در اين مورد ما بررسي نداشتيم و نمي كنيم و اين موضوع را بايد در خود استان ها بررسي كنند.
بنابراين گزارش: پيش از اين سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزايش قيمت 3 محصول روغن، كره و پودرشوينده را تصويب كرده بود كه معاون اين سازمان اكنون متذكر مي شود و به جز آن 3 محصول، ديگر افزايش قيمت محصولي تصويب نشده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14