(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 خرداد 1390- شماره 19951

ديدبان حقوق بشر از آل خليفه خواست به محاكمه مخالفان پايان دهد
پرتاب سنگ و بطري به خودروي حامل ملك عبدالله در جنوب اردن
مذاكرات پنهاني واشنگتن و كابل براي حضور دائمي نظاميان آمريكايي در افغانستان
تدارك انقلابيون ليبي براي حمله به زادگاه قذافي
انقلاب «سيب زميني» !
گفت وگوي فتح و حماس در قاهره براي تشكيل دولت وحدت ملي
«نه» بزرگ مردم ايتاليا به طرح هاي برلوسكني
افشاگري گلوبال ريسرچ ناآرامي هاي سوريه را آمريكا ، اروپا و اسرائيل هدايت مي كنند
پيروزي مقاومت، شكست آمريكا كابينه جديد لبنان معرفي شد
سئول يك مركز فرماندهي نظامي در مرز دريايي با كره شمالي تاسيس كرد
ديكتاتور سابق تونس غيابي محاكمه مي شود
با توافق واشنگتن و ورشو آمريكا نزديك مرز روسيه موشك هاي پاتريوت مستقر مي كند
آغاز رايزني ها در يمن براي انتقال قدرت به مخالفان
10 شهيد و 17 مجروح در حمله تروريست ها به استانداري دياله



ديدبان حقوق بشر از آل خليفه خواست به محاكمه مخالفان پايان دهد

سرويس خارجي -
سازمان ديدبان حقوق بشر از رژيم آل خليفه خواست محاكمه مخالفان دولت، در دادگاه نظامي را متوقف كند.
به گزارش شبكه خبري سي ان ان، سازمان ديدبان حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد طي بيانيه اي از حكومت بحرين خواست محاكمه مخالفان حكومت در دادگاه هاي نظامي را پايان دهد.
ديدبان حقوق بشر در اين بيانيه خاطرنشان كرده كه اكثر اين افرادي كه به عنوان مخالف حكومت دستگير و زنداني شده اند به خاطر مسائل سياسي و به ويژه مخالفت با خاندان آل خليفه و شركت در تظاهرات دستگير شده اند و جرم نظامي انجام نداده اند كه در دادگاه هاي نظامي محاكمه شوند.
اين سازمان هشدار داد ادامه اين محاكمات باعث رواج خشونت در نظام بين الملل خواهد شد.

 



پرتاب سنگ و بطري به خودروي حامل ملك عبدالله در جنوب اردن

خودروي حامل ملك عبدالله پادشاه اردن در جريان ديدار وي از يك شهر در جنوب اين كشور دو بار با بطري هاي خالي و سنگ مورد حمله قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از امان پايتخت اردن، اين حمله روز دوشنبه و چند ساعت پس از آن صورت گرفت كه ملك عبدالله با هدف آرام كردن اعتراضات داخلي به مردم قول داد كه روند اجراي اصلاحات را هر چه سريع تر پيگيري كند.
عده اي از معترضان اردني با تجمع در مسير حركت كاروان حامل ملك عبدالله در حالي كه شعارهايي عليه حكومت وي سر مي دادند به طرف خودروي وي سنگ و بطري خالي پرتاب كردند.
معترضان اظهار داشتند وعده و وعيد كافي است، مردم فريب وعده هاي توخالي را نمي خورند، دولت بايد عوض شود.

 



مذاكرات پنهاني واشنگتن و كابل براي حضور دائمي نظاميان آمريكايي در افغانستان

روزنامه انگليسي از گفت وگوهاي مخفيانه آمريكا و افغانستان براي حضور دائمي نظاميان آمريكايي در افغانستان پرده برداشت.
به گزارش «گاردين»، مقامات آمريكا و افغانستان بيش از يك ماه است به طور محرمانه در تلاشند تا بر سر مشاركت راهبردي به توافق برسند كه در صورت تصويب، نيروهاي آمريكايي مي توانند پس از پايان سال 2014 نيز در اين كشور حضور داشته باشند. اين روزنامه انگليسي مي افزايد، دو كشور اكنون درگير گفت وگوهايي هستند كه مربوط به حضور چند ده ساله جاسوسان و نظاميان نيروي هوايي آمريكا در خاك افغانستان پس از پايان سال 2014 است.
براساس توافقي كه پيش از اين صورت گرفته، تمام 130 هزار نظامي آمريكا بايد تا پايان سال 2014 خاك افغانستان را ترك كنند.
پيش از اين نيز خبرهايي مبني بر تلاش هاي آمريكا براي حضور طولاني مدت و حتي هميشگي در خاك افغانستان منتشر شده بود كه با واكنش تند برخي كشورها به خصوص روسيه مواجه شد. پس از انتشار اين خبرها بود كه «حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان اعلام كرد، توافقنامه امنيتي را به واشنگتن ارائه كرده كه در صورت تائيد، منافع تمام كشورها به خصوص منافع مردم افغانستان تامين مي شود.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه ناتو نيز بارها اعلام كرده نيروهاي انگليسي هم قصد حضور طولاني مدت در افغانستان را دارند تا بدين ترتيب نظاميان افغان را آموزش دهند!
به گزارش فارس، گاردين افزود، اخبار گفت وگوهاي آمريكا- افعانستان نگراني عميقي را در ميان برخي قدرت ها ايجاد كرده است. اين گونه برداشت مي شود كه روسيه و هند نگران حضور طولاني مدت آمريكا هستند. حتي چين كه همواره سعي داشته در امور افغانستان مداخله نكند نيز نارضايتي خود را آشكار كرده است. مقامات ارشد پاكستاني نيز در سفر اخير خود به افغانستان سعي كردند مقامات اين كشور را متقاعد كنند به چين به عنوان شريك راهبردي نگاه كنند نه به آمريكا.
براساس اين گزارش، مذاكره كنندگان آمريكايي اواخر ماه جاري ميلادي براي آغاز دور جديدي از گفت وگوها وارد افغانستان خواهند شد و با اين حال مقامات افغان به طور كلي با اولين پيش نويس آمريكا در خصوص توافقنامه مشاركت راهبردي مخالفت كرده و ترجيح داده اند تا پيشنهاد خودشان مطرح شود. اين پيشنهاد دو هفته قبل به واشنگتن ارائه شده است.
يكي از مقامات افغان درباره پيشنهاد آمريكا به گاردين گفت: پيش نويس آمريكا به طور مبهم فرمول بندي شده است.

 



تدارك انقلابيون ليبي براي حمله به زادگاه قذافي

انقلابيون ليبي براي حركت به سوي پايتخت اين كشور، نبردهاي خونيني را با نظاميان طرفدار قذافي در اطراف مناطق نفتي طرابلس آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاريها، جوانان مسلح انقلابي كه با گردانهاي قذافي مشغول زد و خورد هستند، گفتند كه ضدحمله اي را براي تصرف منطقه نفتي «البريقه» آغاز كردند كه طي آن دهها تن كشته و مجروح شدند.
براساس اين گزارش در حالي كه نبردهاي شديدي در منطقه البريقه در جريان است، انقلابيون براي وارد كردن فشار و تنگ تر كردن حلقه محاصره طرابلس (پايتخت) جبهه ديگري را در جنگ عليه قذافي گشودند و با مزدوران وي در شهر زاويه به شدت درگير شدند.
در اين درگيري ها چهار تن از انقلابيون در محور البريقه و اجدابيا در اثر شليك موشك هاي گراد و گلوله هاي توپ گردانهاي قذافي كشته شدند.
منابع مطلع در بيمارستان شهر بنغازي كه مقر انقلابيون به شمار مي رود، از مجروح شدن حداقل 65 نفر در درگيري هاي سنگين دو روز اخير خبر دادند.
مثلث نفتي البريقه، اجدابيا و شهر زاويه به عنوان رگ حيات اقتصادي حكومت معمر قذافي به شمار مي رود كه طي ماههاي اخير چندين بار دست به دست شده است.
يك شورشي جوان كه مجروح شده بود به خبرنگاران گفت: انقلابيون حمله سنگين و غافلگيرانه اي براي ورود به البريقه آغاز كردند، اما برتري سلاح هاي سنگين و آتشباري شديد گردانهاي قذافي مانع از تصرف آن شد.
به گفته اين جوان ليبيايي در حالي كه انقلابيون با 130 نفر قصد تصرف البريقه راداشتند، نيروهاي قذافي چند برابر آنها بودند.
نبردهاي شديد روز سه شنبه در حالي در جريان است كه انقلابيون پس از هفته ها ركود در جبهه هاي نبرد، تصميم گرفتند كه با تنگ تر كردن حلقه محاصره قذافي خود را به اطراف پايتخت برسانند.
بر همين اساس شهر زاويه كه در غرب طرابلس قرار گرفته است، شاهد خونين ترين درگيري ها بين انقلابيون و گردانهاي قذافي است.
رژيم قذافي براي نشان دادن اين موضوع كه آرامش در منطقه حاكم است، روز دوشنبه اقدام به بردن خبرنگاران به شهر زاويه كه خالي از سكنه است كرد.
از سوي ديگر، «صالح منصور العبيدي» نخستين خلبان جدا شده از ارتش قذافي به روزنامه «شرق الاوسط» گفت: انقلابيون ليبيايي براي ورود به شهرهاي «سرت و طرابلس» و نابودي معمر قذافي و حكومت وي آماده مي شوند.
العبيدي در مورد وضعيت ديكتاتور ليبي متذكر شد: قذافي در يك زيرزمين مخفي شده است و براي كشته نشدن بين يك زايشگاه و كليسا در رفت و آمد است.
اين افسر ناراضي ليبيايي تصريح كرد: انقلابيون قصد دارند به شهر سرت (زادگاه قذافي) و طرابلس يورش ببرند تا بقاياي رژيم قذافي و مزدوراني را كه وي از كشورهاي آفريقايي براي كشتار انقلابيون اجير كرده است نابود كنند.
در همين حال وزير امور خارجه آمريكا به برخي از دوستان باقي مانده قذافي در اتحاديه آفريقا فشار آورد كه وي را براي خروج از ليبي متقاعد كنند.

 



انقلاب «سيب زميني» !

365 روز «بدون دولت» بي شك ركوردي است كه كمتر به دست مي آيد و احتمالا هم هيچ كشوري نتواند به اين زودي ها آن را از بلژيك 10ميليون نفري بقاپد!
با اين حساب، چه كسي بلژيك را مي چرخاند؟ خوب، چند تا بوروكرات، كه اين طرف و آن طرف امور جاري را يك جوري «سرهم بندي» مي كنند! و اما، بلژيكي ها كه ديگر از اين وضع به ستوه آمده اند، راه حل هايي براي خودشان پيدا كرده اند كه دانستن آنها خالي از لطف نيست. مثل «بنوا پولورده» بازيگر، كه تصميم گرفته تا زماني كه كشور دولتي دست و پا نكرده ريشش را نزند! اين وسط، سايتي هم پيدا شده كه به طرفداران اين فكر «بكر» اجازه مي دهد ثبت نام و تصاوير مربوط به تحولات «ريشي» را هم در آن منتشر كنند! حالا، بعضي ها هم از اين وضعيت بي دولتي كلي تفريح مي كنند. آنها شمارشگري كار گذاشته اند تا ببينند بالاخره كدام كشور از بين بلژيك (365 روز) و عراق (289 روز) بيشتر «بدون دولت» دوام مي آورد! بعضي ها هم به عنوان اعتراض «جنبش سيب زميني سرخ كرده» راه انداخته اند كه سمبل بلژيك است! اين جنبش كه 17 فوريه گذشته سيب زميني به دست راهي خيابان هاي بروكسل شده بود، در واقع قصد دارد يك «انقلاب سيب زميني سرخ كرده» بكند! مشتي ديگر هم در مقابل بي تحركي اين «دموكراسي پايتخت اروپا» به اين فكر افتاده اند كه مثل «گروه8» و «گروه 20»، يك «گروه 1000» راه اندازي كنند! و براي اين كار حتي تاريخش را معلوم كرده اند، كه 11نوامبر 2011 يعني روز ترك مخاصمه سال 1918 است، همينطور روز پايان بن بست براي بلژيكي ها! عده اي هم در قالب گروه «كمپينگ16» تحصني مجازي در مقابل خانه نخست وزير به پا كرده و در آنجا چادر زده اند! تعداد اين معترضان هم امروز به 162 هزار نفر رسيده است. اين وسط، روزنامه «لوسوار» در ابتكاري جالب به خوانندگانش وعده داده چنانچه تعداد نهايي روزهاي «بي دولتي» را درست حدس بزنند به اندازه وزنشان به آنها شيريني بدهد! بعضي ها هم كشورشان را در سايت حراجي «يي بي» به فروش گذاشته و قيمت پايه را هم «يك يورو» تعيين كرده اند... كه ناگفته نماند، حالا به 10ميليون يورو رسيده است! گروه هايي هم در سايت اجتماعي«فيس بوك» تشكيل شده كه اسامي عجيب و غريب شان حكايت از دل پردردشان دارد. مثل: «درس خواندن را متوقف كنيم تا بلژيك دولت دار شود» يا «براي اين كه آمريكا در بلژيك نفت پيدا كند و دولتي را روي كار آورد»، و يا «براي اين كه ساحل عاج دولتي به بلژيك قرض بدهد»، و يا باز هم «من نمي توانم چون دولت ندارم»، و يا «نفر آخري كه بلژيك را ترك مي كند چراغ را خاموش كند.» و...
¤سرويس خارجي كيهان

 



گفت وگوي فتح و حماس در قاهره براي تشكيل دولت وحدت ملي

سرويس خارجي -
جنبش هاي فتح و حماس به منظور پيگيري روند تشكيل دولت فلسطين و اجراي توافقنامه در قاهره پايتخت مصر ديدار و گفت وگو كردند.
در اين ديدار كه روز گذشته صورت گرفت طرفين درباره موضوع تشكيل دولت جديد فلسطين، پرونده بازداشت هاي سياسي و همچنين اجراي بندهاي توافق آشتي ملي به بحث و گفت وگو پرداختند.
سرپرستي هيئت حماس را در اين ديدار موسي ابومرزوق و سرپرستي جنبش فتح را عزام الاحمد برعهده داشت.
خليل الحيه و نزار عوض الله از مسئولان حماس نيز از غزه عازم قاهره شده بودند در اين نشست حضور داشتند.
در اين ديدار ابومرزوق مخالفت حماس را با معرفي سلام فياض به عنوان رئيس دولت توافق ملي اعلام كرد.
اين در حالي است كه برخي منابع آگاه فلسطيني اعلام كرده بودند كه محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ديدار اخير خود با «حسين طنطاوي» رئيس شوراي نظامي مصر از وي خواسته بود كه ميانجي گري كرده و حماس را به ضرورت انتخاب سلام فياض به عنوان نخست وزير دولت آينده فلسطين متقاعد كند.
از سوي ديگر، يك پايگاه خبري نزديك به «محمد دحلان» از مقامات جنبش فتح كه اخيرا كنار گذاشته شده از استعفاي دسته جمعي مقامات اين جنبش در اعتراض به اين مسئله خبر داد.
بر اين اساس اين مقامات كه پنج نفر از آنان عضو كميته مركزي جنبش فتح و 25 نفر ديگر از مقامات مهم اين جنبش هستند تصميم دارند به صورت دسته جمعي اعتراض خود را نسبت به اخراج دحلان ابراز و استعفا كنند.
اين پايگاه خبري افزود، تصميم اخراج دحلان با توجه به اينكه توسط يك سوم از اعضاي كميته مركزي فتح تاييد نشده است غيرقانوني است.
منابع نزديك به دحلال اظهار داشتند، محمودعباس و برخي ديگر درصدد اجراي طرح موروثي كردن رهبري فتح با كنار گذاشتن شخصيتي قدرتمند همچون دحلان هستند.

 



«نه» بزرگ مردم ايتاليا به طرح هاي برلوسكني

95 درصد شركت كنندگان در همه پرسي ايتاليا، به سياست هاي اتمي و خصوصي سازي مدنظر برلوسكني «نه» گفتند.
به گزارش خبرگزاري ها، شركت كنندگان در همه پرسي استفاده از انرژي هسته اي و خصوصي سازي صنعت آبرساني، با قاطعيت به توقف اجراي اين دو مسئله در كشورشان راي داده و بدين ترتيب بار ديگر مقابل «سيلويو برلوسكني» نخست وزير ايتاليا ايستادند.
بنا به نوشته سايت «بوستون»، چندي پيش دولت ايتاليا قوانيني را به تصويب رساند كه طي آن چندين نيروگاه هسته اي تا سال 2014 ساخته شده و صنعت مربوط به آبرساني در اين كشور نيز به بخش خصوصي واگذار مي شد.
اما به رغم مخالفت هاي «برلوسكني» و تلاش هاي دولت ايتاليا، براي جلوگيري از شركت مردم در اين همه پرسي، ايتاليايي ها با مشاركت 57 درصدي در همه پرسي با قاطعيت به حزب حاكم «نه» گفته و 95 درصد شركت كنندگان مخالفت خود با اجرايي شدن اين دو قانون را اعلام كردند.
خبرگزاري آلمان در اين باره نوشت، مردم ايتاليا در سال 1987 و بعد از وقوع فاجعه هسته اي چرنوبيل هم به توقف استفاده از انرژي هسته اي راي مثبت داده بودند اما گويا نخست وزير ايتاليا قصد داشت تا سال 2014 حداقل چهار نيروگاه اتمي ديگر بسازد.
در اين همه پرسي مردم به قانون موسوم به «مصونيت نخست وزير و اعضاي كابينه دولت» نيز راي منفي داده و آن را رد كردند.
كسب اين نتيجه از آنجا حائز اهميت است كه «برلوسكني» براي بار دوم طي چند هفته گذشته در كنار شكست در انتخابات محلي و منطقه اي، متحمل شكست سنگين مي شود. برلوسكني در عين حال درگير چندين پرونده فساد سياسي، مالي و اخلاقي نيز هست.
به گزارش «گاردين» مردم ايتاليا پس از پيروزي در اين رفراندوم به خيابان ها ريخته و به جشن و پايكوبي پرداختند.

 



افشاگري گلوبال ريسرچ ناآرامي هاي سوريه را آمريكا ، اروپا و اسرائيل هدايت مي كنند

پايگاه خبري گلوبال ريسرچ از انتشار تصاوير دروغ و اخبار كذب در مورد ناآرامي هاي سوريه از سوي آمريكا، اتحاديه اروپا و اسرائيل پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين پايگاه خبري تحليلي كانادايي با انتشار مقاله اي تصريح كرد: سوريه گذرگاه انرژي و حامي مقاومت است و آمريكا، اتحاديه اروپا و اسرائيل با در اختيار قرار دادن پول و سلاح به مخالفان تلاش مي كنند اوضاع اين كشور را بي ثبات و ناامن جلوه دهند.
گلوبال ريسرچ افزود، سوريه بخش مركزي از دو گذرگاه مهم انرژي در خاورميانه است كه آمريكا و اتحاديه اروپا تلاش مي كنند بر آن كنترل پيدا كنند و ناامن كردن اين كشور فقط به اين دليل است كه آمريكا و متحدان آن بر اين دو گذرگاه مسلط شوند.
اين پايگاه تحليلي تاكيد كرد، آمريكا و اتحاديه اروپا از طريق اسرائيل مي كوشند اهداف خود را در خاورميانه به مرحله اجرا در آورند.
برخي منابع امنيتي منطقه نيز فاش كردند كه سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا، اسرائيل، فرانسه و انگليس در حال حاضر تلاش دارند به كمك برخي سازمان هاي امنيتي عربي در منطقه، آوارگان فلسطيني مقيم سوريه را با كارهاي پيچيده اطلاعاتي وارد سناريوي بحران سازي عليه نظام سوريه كنند.
از سوي ديگر، خبرگزاري رويتر گزارش داد كه نيروهاي نظامي سوريه در راستاي پاكسازي روستاهاي نزديك به شهرك ناآرام جسرالشغور دست كم صدها نفر را بازداشت كردند.
اين عمليات پاكسازي با پشتيباني تانك ها و هلي كوپترهاي ارتش سوريه انجام شد.

 



اكثر وزيران طرفدار حزب الله هستند
پيروزي مقاومت، شكست آمريكا كابينه جديد لبنان معرفي شد

سرويس خارجي-
تشكيل دولت جديد لبنان با استقبال زيادي از سوي شخصيت ها و كشورهاي مختلف جهان مواجه شد.
تشكيل دولت جديد لبنان به رياست نجيب ميقاتي كانديداي رسمي جريان 8 مارس با واكنش هاي زيادي از سوي محافل، شخصيت ها و كشورهاي مختلف جهان رو به رو شده است.
حزب الله لبنان تشكيل دولت جديد را شكست آمريكا و رژيم صهيونيستي عنوان كرد و افزود، تشكيل كابينه جديد نشان داد كه سياست هاي آمريكا و متحدانش در منطقه شكست خورده است و اراده مردم در لبنان و ديگر كشورهاي منطقه مقاوم تر از اهداف مستكبران است.
شيخ نبيل قاووق رئيس شوراي اجرايي حزب الله در اين باره گفت، تشكيل دولت جديد راه را به روي دخالت آمريكا در كشور خواهد بست و به اين كشور اجازه دخالت نخواهد داد.
وي تأكيد كرد، حزب الله با كمال اطمينان و اعتماد به نفس به مردم لبنان قول مي دهد كه هر كسي به هر شكلي با مقاومت برخورد كند شكست خواهد خورد. كارشكني هاي آمريكا و طرفداران 14 مارس باعث شد كه تشكيل كابينه پنج ماه به تعويق بيفتد.
مفتي سني هاي لبنان نيز تشكيل دولت جديد را به رئيس جمهور و نخست وزير اين كشور تبريك گفت. بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز تشكيل دولت لبنان را به همتاي لبناني خود و ديگر مقامات اين كشور تبريك گفت.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد تشكيل دولت جديد را به نجيب ميقاتي نخست وزير جديد لبنان تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه ميقاتي در حل بسياري از چالش هاي پيشرو موفق عمل كند.
رسانه هاي عربي منطقه نيز تشكيل دولت جديد لبنان را در صفحات اول روزنامه ها و صدر اخبار خود قرار داده و اعلام كردند كه با تشكيل دولت جديد در لبنان حزب الله و هم پيمانانش نفوذ و تسلط بيشتري در سياست اين كشور پيدا خواهند كرد.
روزنامه نيويورك تايمز و خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز اعلام كردند كه اكثريت اعضاي كابينه جديد از حزب الله يا هم پيمانان اين حزب هستند.
آخرين رايزني ها براي تشكيل دولت پس از نه ماه روز دوشنبه در كاخ رياست جمهوري بين ميشل سليمان رئيس جمهور، نبيه بري رئيس پارلمان و نجيب ميقاتي نخست وزير صورت گرفت و پس از اين رايزني ها بود كه ميقاتي اعضاي كابينه خود را معرفي كرد.
نخست وزير لبنان پس از اعلام تشكيل دولت جديد در جمع خبرنگاران در كاخ رياست جمهوري گفت، دولت جديد به طور كامل به پيمان طائف و دفاع از كشور پايبند است و براي آزادسازي اراضي اشغالي لبنان و از سرگيري گفت وگوهاي آرام و سازنده تحت نظارت مؤسسات قانوني تلاش خواهد كرد.
وي افزود، با همبستگي و حمايت از زندگي مشترك در برابر تهديدات داخلي و خارجي مقاومت خواهيم كرد و شعار من «همه براي وطن و همه براي كار است» ميقاتي همچنين تأكيد كرد، ما اصلاً به دنبال انتقام گيري از كسي نيستيم و به ارزش هاي عدالت و سياست باز احترام خواهيم گذاشت.
دولت جديد لبنان با تركيب 30 نفره تشكيل شد كه 19 نفر اين كابينه نزديك به 8 مارس (حزب الله و متحدان آن) و 11 وزير نزديك به رئيس جمهور، نخست وزير و وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان است. «طلال ارسلان» وزير مشاور در امور دولت به محض انتخاب استعفا كرد. وي علت استعفاي خود را واگذار نكردن وزارتخانه هاي كليدي به دروزي ها عنوان كرد.
در همين رابطه نجيب ميقاتي ضمن اعلام خبر تعيين جايگزين براي طلال ارسلان گفت كه كميته وزارتي براي تهيه بيانيه وزارتي صبح چهارشنبه تشكيل مي شود.
بعد از ظهر امروز نيز قرار است نشستي براي تعيين كليات اين بيانيه برگزار شود. ميقاتي 56 ساله زندگي سياسي خود را با تصدي وزارت حمل و نقل در دولت سليم الحص (نخست وزير سابق لبنان) در سال 1988 آغاز كرد.

 



سئول يك مركز فرماندهي نظامي در مرز دريايي با كره شمالي تاسيس كرد

كره جنوبي براي مقابله با تهديدهاي امنيتي در پنج جزيره نزديك مرز دريايي مورد مناقشه اين كشور با كره شمالي، يك مركز فرماندهي نظامي داير كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، سرهنگ لي بونگ وو، سخنگوي ستاد مشترك ارتش كره جنوبي در جمع خبرنگاران گفت: با ايجاد اين مقر فرماندهي، توانمندي هاي دفاعي ما براي حفاظت از پنج جزيره مرزي تقويت شده است.
به گفته مقامات كره جنوبي، فرمانده تفنگداران دريايي فرماندهي اين مقر نظامي را به عهده خواهد گرفت و رئيس ستاد مشترك ارتش، مسئوليت فرماندهي عمليات مختلف در اين مركز نظامي را عهده دار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از سئول، تاسيس اين مقر فرماندهي بخشي از طرح هاي دولت كره جنوبي براي تقويت امنيت در جزاير مرزي است كه در برابر حملات احتمالي كره شمالي آسيب پذير به نظر مي رسند.
اين طرح ها در پي حمله توپخانه اي ماه نوامبر كره شمالي به يكي از جزاير مرزي كره جنوبي ارائه شد كه به كشته شدن چهار تبعه كره جنوبي منجر شد.
همسايه جنوبي خود واكنشي نشان نداده است ولي بارها به تحركات نظامي سئول هشدار داده است.

 



ديكتاتور سابق تونس غيابي محاكمه مي شود

رئيس جمهور سابق تونس به اتهام كشتار مخالفان و حيف و ميل اموال عمومي كشور به طور غيابي محاكمه مي شود.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «الباجي قائد السبيسي» نخست وزير دولت موقت تونس با اعلام اين مطلب اظهار داشت: محاكمه زين العابدين بن علي 20 ماه جاري ميلادي (30 خرداد) آغاز خواهد شد و مقامات اين كشور از دولت عربستان سعودي خواسته اند رئيس جمهور فراري را تحويل دهند.
به گفته نخست وزير موقت تونس، دادگاه رسيدگي به جرايم زين العابدين بن علي، بيستم ماه ژوئن آغاز و پرونده وي در دادگاه نظامي و دادگاه مدني مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
وي يادآور شد، زين العابدين بن علي و «ليلي طرابلسي» همسر وي علاوه بر كشتار مخالفان و حيف و ميل كردن اموال عمومي با اتهاماتي نظير قاچاق مواد مخدر، حمل غير قانوني سلاح و كسب درآمد نامشروع مواجه هستند و به اتهامات آنها غيابا رسيدگي خواهد شد.
در همين حال، مقام هاي عربستاني تاكنون درباره درخواست تونس مبني بر تحويل بن علي و همسرش واكنشي از خود نشان نداده اند و بعيد به نظر برسد كه ديكتاتور سابق تونس به كشورش تحويل داده شود.
همچنين مقام هاي قضايي تونس كه سعي دارند با اين اقدام ها، نزد معترضان مشروعيت كسب كنند، جرايمي كه بن علي در دوران حكومت خود مرتكب شده است، را به دولتمردان عربستان متذكر شده اند.
زين العابدين بن علي ديكتاتور سابق تونس پس از 23 سال حكومت مشت آهنين در 4 ژانويه سال جاري ميلادي با انقلاب ياسمين مردم به عربستان سعودي فرار كرد.

 



با توافق واشنگتن و ورشو آمريكا نزديك مرز روسيه موشك هاي پاتريوت مستقر مي كند

به دنبال توافقات نظامي ورشو- واشنگتن، موشك هاي پاتريوت آمريكا در نزديكي مرز روسيه مستقر مي شوند.
به گزارش فارس، به نقل از «وزگلاد» وزير دفاع لهستان در ديدار با سفير آمريكا در ورشو، توافقنامه نظامي را در مورد حضور نظامي آمريكا در خاك لهستان امضا كردند.
برپايه اين توافقنامه مقرر شد گروهي از تكنسين هاي آمريكايي طي چند سال آينده در خاك لهستان حضور يافته تا سرويس رساني به جنگنده ها و هواپيماهاي ترابري آمريكايي در اين كشور را برعهده بگيرند.
اين گزارش مي افزايد، گروهي از نظاميان آمريكايي از سال 2012 و جنگنده ها و هواپيماهاي آمريكايي نيز از سال 2013 به لهستان اعزام خواهند شد.
گفتني است در تاريخ 24 ماه مه سال 2011 بيش از 100 سرباز نظامي آمريكايي و يك آتشبار موشك هاي آموزشي از نوع زمين به هواي «پاتريوت» به لهستان اعزام شدند. نظاميان آمريكايي وظيفه دارند تا نظاميان لهستاني را براي هدايت اين نوع موشك ها آموزش دهند. موشك هاي اصلي «پاتريوت» در سال 2013 به لهستان ارسال شده و در يك پايگاه نظامي در 60كيلومتري از مرز روسيه مستقر خواهند شد.

 



آغاز رايزني ها در يمن براي انتقال قدرت به مخالفان

سخنگوي احزاب مخالف يمن از آغاز رايزني ها با معاون رئيس جمهور براي انتقال قدرت در يمن خبر داد.
«محمد قحطان» سخنگوي احزاب مخالف يمن اظهار داشت: در ديداري كه بين رهبران احزاب مخالف با «عبدربه منصور هادي» معاون رئيس جمهور كه در حال حاضر زمام امور را در دست دارد صورت گرفت طرفين بر آتش بس و آغاز گفت وگو براي انتقال قدرت توافق كردند.
وي افزود، در اين ديدار درباره راهكارهاي برون رفت از بحران كنوني يمن بحث و تبادل نظر شد و قرار شد ميان نظام حاكم در گروه هاي مخالف آتش بس اعلام شود. وي افزود، عبدربه منصور هادي در اين نشست تاكيد كرد كه چالش هاي پيش روي يمن بسيار زياد است و همگان بايد براي وحدت و ثبات كشور تلاش كنند.
سخنگوي احزاب مخالف همچنين گفت، ما متوجه ميزان مسئوليت سنگين باري كه بر دوش معاون رئيس جمهور است شديم و همه ما در اين نشست توافق كرديم تا براي برون رفت از بحران كنوني تلاش كنيم.
اين در حالي است كه جوانان انقلابي يمن توافق با احزاب مخالف را رد كرده و به معاون رئيس جمهور 4 ساعت فرصت دادند تا موضع خود را در قبال مسائل مختلف كشور مشخص كند.
جوانان انقلابي يمن از عبدر به منصور هادي معاون رئيس جمهور كه در حال حاضر زمام امور را در دست دارد خواستند بيش از اين فرصت را از دست ندهد و موضع خود را درباره تحولات كشور بيان كند.
جوانان يمني همچنين از مردم انقلابي يمن خواستند با برگزاري تظاهرات گسترده مخالفت خود را با بازگشت علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن به كشور ابراز كنند و خواستار تشكيل شوراي انتقالي در اسرع وقت شوند.
با وجود آنكه بيش از 10 روز از خروج علي عبدالله صالح از كشور مي گذرد همچنان شوراي انتقالي براي تغيير حاكميت در يمن تشكيل نشده و يمني ها برخواسته خود مبني بر تغيير حاكميت و كناره گيري نظام عبدالله صالح و تشكيل شوراي انتقالي تاكيد مي كند.
از سوي ديگر درگيري ها در شهر تعز بين نيروهاي امنيتي و مخالفان حكومت علي عبدالله صالح از سر گرفته شده و نيروهاي حكومتي با گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي با مخالفان درگير شده اند.

 



10 شهيد و 17 مجروح در حمله تروريست ها به استانداري دياله

منابع خبري از كشته و مجروح شدن 27 نفر در حوادث تروريستي روز سه شنبه در عراق خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين افراد بر اثر انفجار دو خودرو بمب گذاري شده و حمله به ساختمان استانداري شهر بعقوبه در شمال بغداد كشته و مجروح شده اند.
«سميرا الشبلي» سخنگوي شوراي استانداري دياله به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: ده ها تن از افراد مسلح روز سه شنبه با عبور از سيم هاي خاردار خود را به ساختمان استانداري رسانده و آن را به تصرف خود در آوردند.
به گفته الشبلي اين عمليات تروريستي با انفجار دو خودرو بمب گذاري شده همراه شد كه باعث تخريب برخي از نقاط ساختمان استانداري بعقوبه مركز استان دياله شده و تروريست ها از طريق آن توانستند، ساختمان را به تصرف خود در آورند.اين در حالي است كه يك منبع دولتي در وزارت كشور عراق فقط از انفجار يك بمب در خودروي پارك شده در مقابل استانداري دياله خبر داد.دياله به عنوان يكي از مناطق پرنفوذ القاعده در عراق به شمار مي رود كه از زمان اشغال اين كشور تاكنون، شاهد درگيري و انفجارهاي انتحاري بوده است.
آخرين گزارش هاي دريافتي حاكي است با دخالت نيروهاي پليس عراق و هلي كوپترهاي آپاچي آمريكا پس از 5/1 ساعت درگيري، تروريست ها، ساختمان استانداري دياله را تخليه كردند.
استان ديالي كه از سال 2008 تاكنون شاهد اعمال خشونت آميز بوده است بوسيله يك استاندار سني مذهب اداره مي شود و داراي 5/1 ميليون نفر جمعيت است كه اغلب آنها سني مذهب هستند.
به گفته شاهدان عيني ده ها فرد مسلح در ساعت 30/9 دقيقه صبح سه شنبه حملات برق آسايي را به استانداري دياله آغاز و درگيري هاي سنگين بين افراد مهاجم، پليس و محافظان ساختمان استانداري آغاز كه منجر به 10 كشته و 17 مجروح از طرفين شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14