(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 تیر 1390- شماره 19968

كوتاه اقتصادي
گرانفروشي 6 ميليارد توماني قند و شكر در 3 استان كشور
قيمت شير آزاد شد
انتقاد فعالان بخش خصوصي از رانت ايجاد شده بر فضاي اقتصادي كشور
فروش فوق العاده گوشت با 10 درصد تخفيف
با افزايش 14 درصدي قيمت هاي جديد سيمان اعلام شد
بي توجهي خودروسازان به انحصار بيمه نامه ها همچنان ادامه دارد
20 تيرماه كنفرانس تجارت برابر ايران و چين در تهران برگزار مي شود
احداث جايگاه بنزين در 48 ساعت
نماينده رشت در مجلس: آمارهاي واردات برنج غيرواقعي است



كوتاه اقتصادي

¤ پايگاه اينترنتي پلاسمارت در تازه ترين گزارش خود نوشت: ايران با در اختيار داشتن 27 درصد كل توليد خاورميانه دومين توليدكننده بزرگ محصولات پتروشيمي در اين منطقه به شمار مي رود. به گزارش پايگاه اينترنتي پلاسمارت، عربستان در رتبه نخست منطقه از اين نظر قرار دارد و قطر با 9 درصد و كويت و عمان نيز هر يك با در اختيار داشتن 5 درصد كل توليد محصولات پتروشيمي خاورميانه در رتبه هاي سوم و چهارم قرار دارند.
¤ مرغ بسته بندي از امروز در ميادين ميوه شهر تهران عرضه مي شود براي افزايش سلامتي و بهداشت از امروز مرغ بسته بندي در ميادين شهر تهران عرضه مي شود. اين تصميم از دو سال پيش در سازمان دامپزشكي استان تهران مطرح بود و چند ماه پيش هم سازمان دامپزشكي استان تهران براي توزيع مرغ بسته بندي در شهر تهران قول داد اما عملي نشد، اما قرار است از امروز تنها در ميادين اقماري تهران مرغ بسته بندي عرضه مي شود.
¤ در جلسه كارگروه تنظيم بازار كه به رياست معاون اول رئيس جمهور تشكيل شد، كليات طرح ايران كد به تصويب رسيد.محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در جلسه كارگروه كنترل بازار با تاكيد بر تاثيرات مثبت اجراي طرح ايران كد در موفقيت مبارزه با قاچاق كالا و ايجاد امنيت و آرامش خاطر براي مصرف كنندگان گفت: لازم است هر چه سريعتر مراحل تكميلي اين طرح پيگيري شده و اجراي آن آغاز شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 270، 274، 275، 277، 7790 الي 7795، 7797، 2244 الي 2249، 2219 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ با حكم سرپرست وزارت صنايع، صفدر رحمت آبادي سرپرست معاونت پارلماني وزارت صنايع شد. پيش از اين ايرج نديمي معاون پارلماني اين وزارتخانه بوده است.
¤ مشاور وزير و مديركل روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي از راه اندازي بخش انگليسي سايت خبري شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) خبر داد. محمد عزيزي افزود: با راه اندازي اين بخش، اطلاعات و اخبار اقتصادي كشورمان در سطح جهان قابل استفاده خواهد شد. به گفته وي اخبار و تحليل هاي اقتصادي كه تاكنون در سايت شادا به صورت فارسي اطلاع رساني مي شد، اينك به صورت انگليسي نيز درج خواهد شد.
¤ رئيس اداره نظارت بر اجراي استاندارد استان تهران از شناسايي و توقيف سيلندرهاي اطفاء حريق غيراستاندارد بازار تهران خبر داد.
افشين زماني در اين خصوص گفت: سيلندرهاي اطفاء حريق با نام هاي تجارتي باران، زند، خزر، نسيم، روناك گاز خزر، توچال، format، fire frighter، egoria، powder، forfire، syneryy K، doky، unifire، ekc، firex، فاقد كيفيت و غيراستاندارد است. وي افزود: در راستاي طرح اجراي هماهنگ استاندارد در استان تهران و بازرسي از مراكز عرضه و توزيع مشخص گرديد، نمونه سيلندرهاي خريداري شده فوق، فاقد علامت استاندارد است و نتايج آزمون آنها نيز مغاير با استاندارد ملي و فاقد كيفيت مي باشد.
¤ در پي برگزاري مجمع عمومي فوق العاده بانك مسكن و به منظور تامين مسكن براي اقشار مختلف جامعه و انجام تكاليف قانوني، سرمايه بانك با تصويب اعضاي مجمع عمومي فوق العاده از 14 هزار30 هزار ميليارد ريال افزايش يافت.

 



گرانفروشي 6 ميليارد توماني قند و شكر در 3 استان كشور

مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت گفت: پرونده گرانفروشي 6 ميليارد توماني قند و شكر در 3 استان كشور به تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
محمدحسين مولاخواه در گفت وگو بامهر اظهار داشت: در سه ماهه اول سال جاري، حدود 60 هزار مورد بازرسي از بخش هاي مذكور در اقصي نقاط كشور انجام شده و بيش از 1500 فقره پرونده تخلف جمعا به ارزش يك ميليارد و 100 ميليون تومان تنظيم و به تعزيرات حكومت جهت رسيدگي ارسال شده است.
مولاخواه گفت: پرونده گرانفروشي سه واحد توليدي در استان هاي لرستان، خراسان شمالي و آذربايجان غربي جمعا به ارزش 6 ميليارد تومان نيز تشكيل و به تعزيرات حكومتي داده شده است.
وي همچنين اظهار داشت با توجه به فرا رسيدن اعياد شعبانيه و نزديكي ماه مبارك رمضان و افزايش تقاضا به خصوص در بخش مردمي و واحدهاي توليدي صنفي، به منظور جلوگيري از سوء استفاده برخي افراد سودجو، تمامي واحدهاي توليدي، واردكننده و توزيعي قند و شكر مكلف به عرضه مستمر اين محصولات به زنجيره فروش و رعايت ضوابط فروش از قبيل درج قيمت مصرف كننده، سود مجاز، صدور صورتحساب معتبر حاوي قيمت فروش، مقدار مشخصات كامل خريدار و فروشنده و تاريخ فروش به مشتريان هستند.
مسئول اجرايي بانك اطلاعات موجودي كالاهاي ضروري افزود: براساس مصوبه هيئت تعيين و تثبيت قيمت ها در سال گذشته، حداكثر سودمجاز براي واحدهاي توليدي 17 درصد و وارداتي 15 درصد است.
وي تصريح كرد: همچنين طبق آخرين مصوبه كميسيون هيئت عالي نظارت، سود مجاز براي عمده فروشي و خرده فروشي به ترتيب 3 و 10 درصد تعيين شده است.
به گفته مولاخواه، آخرين وضعيت بانك اطلاعات موجودي كالاهاي ضروري نشان مي دهد ميزان ذخاير قند و شكر در اول تيرماه، فقط در مراكز نگهداري كالا به استثناي انبار واحدهاي توليدي، نسبت به روز مشابه ماه قبل به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و براي مصرف و تنظيم بازار ماه هاي مبارك شعبان و رمضان آماده عرضه است.
وي اظهار داشت: بر اين اساس، به سازمان بارزگاني ابلاغ شده است كه نظارت هاي لازم را اعمال كنند تا اقلام مورد نظر به نرخ عادلانه و طبق ضوابط و مقررات قيمت گذاري سازمان حمايت، در شريان عرضه به مصرف كننده نهايي بدون وقفه جريان داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: در سال جاري هيچگونه مجوزي جهت افزايش قيمت شكر توليد داخل و وارداتي از سوي سازمان حمايت داده نشده است و از آنجايي كه قند و شكر از جمله كالاهاي عمومي و اساسي است، در صورتي كه عرضه كنندگان آن اعم از توليدي و واردكننده درخواست افزايش قيمت دارند، مي بايست از طريق انجمن مربوطه و با رعايت دستورالعمل هاي صادره و ارايه مستندات بهاي تمام شده اقدام و تقاضاي خود را تسليم سازمان حمايت كنند.


 



قيمت شير آزاد شد

با ابلاغ دستور العمل نحوه هدفمندي يارانه شير از سوي وزير بازرگاني به 31 استان كشور، از اين پس در هر استان كارگروهي تحت عنوان نظارت بر زنجيره توليد و توزيع شير با مسئوليت استاندار و يا معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي و مسئولان استاني تشكيل مي شود.
در نامه «مهدي غضنفري» به استانداران آمده است، تشكيل كارگروه در هر يك از استان ها بخشي از مراحل اجرايي هدفمندي شير خواهد بود و در اين كارگروه بايد سازمان هاي بازرگاني، جهاد كشاورزي، صنايع و معادن، تعزيرات حكومتي و تشكل هاي توليدي (دامداران، فرآوري كنندگان شير) حضور داشته باشند.
بررسي و آمار و اطلاعات مربوط به توليد شير خام، شير فرآوري شده، ظرفيت هاي توليدي استان، بررسي عرضه و تقاضاي شير در استان و برآورد برنامه ريزي براي جذب و مصرف شير مازاد احتمالي و يا جذب كسري احتمالي شير از ساير استان هايي كه داراي مازاد هستند ا ز وظايف كارگروه نظارت بر زنجيره و توليد و توزيع شير در سراسر كشور عنوان شده است.
ستاد هدفمندي وظايف ديگري را نيز براي اين كارگروه تبيين كرده است، از جمله نظارت بر تعيين قيمت شير خام با لحاظ شرايط كيفي كه در فرآيند مذاكره و تعامل بين تشكل دامداران و تشكل فرآوري كنندگان شير كشف و مورد توافق واقع مي گردد.
در دستورالعمل ابلاغي وزير بازرگاني آمده است: نظارت بر تعيين قيمت شير فرآوري شده بر مبناي قيمت توافقي خريد شير خام و اضافه نمودن هزينه هاي تبعي توسط تشكل مربوطه (قيمت بر مبناي ضوابط سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و رعايت ساير ملاحظات توسط تشكل توليدي ذيربط) تعيين مي گردد و كارگروه صرفا نظارت مي كند.
نظارت بر درج قيمت، مشخصات كيفي، وزن و بر روي شير توليدي توسط كارگروه و با همكاري دستگاه هاي ذيربط از جمله دانشگاه هاي علوم پزشكي، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، بازرسين سازمان بازرگاني و مجامع امور صنفي، بررسي و پايش كليه موارد مربوط به توليد، عرضه و قيمت نهاده هاي دامي و شير خام فرآوري شده در استان به صورت مستمر از جمله مراحل اجرايي ابلاغيه به شمار مي آيد.
بررسي و پايش كليه موارد مربوط به توليد، عرضه و قيمت نهاده هاي دامي و شير خام فرآوري شده در استان به صورت مستمر، تبليغ و فرهنگ سازي در جهت تقويت و ارتقاء سلامت جامعه و توسعه مصرف شير با همكاري صدا و سيما و دانشگاه هاي علوم پزشكي از ديگر وظايف كارگروه عنوان شده است.
در ادامه آمده است: عدم پرداخت يارانه شير به روش فعلي به كارخانجات فرآوري شير و تك نرخي شدن، ا فزايش مقدار و روزهاي توزيع شير بين تمام سطوح مدارس از ابتدايي تا پايان دبيرستان و براي همه دانش آموزان و بهزيستي توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي از جمله محورهايي است كه بايد اجرا گردد.
استفاده از وجوه اداره شده، تسهيلات بانكي و براي كمك به چرخه توليد (نهاده هاي دامي، واحدهاي دامداري، واحدهاي فرآوري) شير توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري، مهلت 51 روزه (يكم تا 51 تيرماه) براي انجام هماهنگي در استان ها و قطع كامل توزيع شير به روش فعلي از 51 تيرماه امسال در سراسر كشور از اصول مورد تاكيد ستاد هدفمندي براي هدفمندي يارانه ها است.
براساس ابلاغيه وزير بازرگاني، به منظور توسعه فرهنگ مصرف شير و در ادامه برنامه سال گذشته امسال نيز شير مدارس كشور در چارچوب اعتبارات مصوب معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري در تمامي مقاطع تحصيلي توزيع و افزايش خواهد يافت كه مي تواند در جهت جذب شير خام مازاد احتمالي در استان ها نيز عمل نمايد.
در پايان آمده است: در صورت نياز منابع مالي در قالب وجوه اداره شده و تسهيلات بانكي به واحدهاي توليدي در زنجيره توليد براي كمك به تعديل قيمت تمام شده و فراهم نمودن امكان لازم براي جذب شير خام و همچنين كنترل قيمت محصول نهايي توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري متعاقبا تخصيص خواهد يافت.
نرخ آزاد
يك مقام مسئول در وزارت بازرگاني از برگزاري نشست نمايندگان كارخانه هاي توليد لبنيات و دامداران براي تعيين قيمت شير خام خبر داد و افزود: قيمت شير براي مصرف كننده نهايي همان نرخ آزاد كنوني خواهد بود.اين مقام مسئول در گفت وگو با فارس با اشاره به نشست روز سه شنبه نمايندگان كارخانه هاي لبنيات و دامداران از عدم دسترسي به توافق توسط 2 طرف خبر داد و گفت: قيمت پيشنهادي شير خام توسط كارخانه هاي توليد لبنيات 050 تومان است در حالي كه دامداران قيمت 063 تومان را مطرح مي كنند و 013 تومان ميان قيمت پيشنهادي 2 طرف اختلاف وجود دارد.
وي د رعين حال تصريح كرد: قيمت نهايي شير براي مصرف كننده همان نرخ آزاد فعلي خواهد بود.
اين مقام مسئول با بيان اينكه ستاد هدفمندي يارانه ها تنها اقدام به هدفمند كردن يارانه شير خام كرده است، افزود: اين نرخ براي ساير محصولات لبني مانند ماست و پنير تعيين نشده، در عين حال از ديروز اين محصولات با 01درصد افزايش قيمت عرضه مي شوند.
وي تصريح كرد: اين در حالي است كه اقلام لبني تاكنون يارانه اي دريافت نمي كردند و افزايش قيمت آنان از نظر سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان تخلف محسوب مي شود.
براساس اين گزارش: قيمت آزاد شير كيسه اي در حال حاضر 060 تومان است.

 



در نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران عنوان شد
انتقاد فعالان بخش خصوصي از رانت ايجاد شده بر فضاي اقتصادي كشور

معاون برنامه ريزي وزير بازرگاني گفت: توجيه پذيري واردات بايد از بين برود.
محمود دودانگه در نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران با تأكيد بر اينكه قيمت تمام شده توليد بالا است و علي رغم توفيقاتي كه در بخش توليد به وجود آمده، بايد يكپارچگي در سياست هاي تجاري و صنعتي ايجاد شود، اظهار داشت: ادغام وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني و يكپارچگي در سياست هاي دو وزارتخانه به نفع آينده اقتصاد كشور است.
وي افزود: يكي از اهداف جانبي و ثانوي ادغام وزارت صنايع و بازرگاني، كوچك و كارآمد كردن دولت است كه باعث اثربخش كردن حمايت ها از بخش توليد و صنعت مي شود، به طوري كه ديگر هيچ سرمايه گذاري بدون بازار در هيچ بخش توليدي و صنعتي كشور انجام نشود.
معاون برنامه ريزي وزير بازرگاني گفت: شكل گيري توليد رقابت پذير با ارزش افزوده بالا هدف ديگر ادغام دو وزارتخانه است و اگر اين اتفاق نيفتد ممكن است بازارهاي داخلي را هم از دست بدهيم.
وي افزود: بهبود فضاي كسب و كار و يكپارچگي سياست هاي تجاري و صنعتي و مديريت مؤثر واردات نيز از ديگر اهداف ادغام دو وزارتخانه است.
دودانگه تأكيد كرد: واردات نبايد مخل توليد باشد، سياست ها بايد به گونه اي باشد كه واردات توجيه پذير نباشد و توجيه پذيري آن از بين برود.
وي با تأكيد بر اينكه ديوان سالاري دولتي بايد به حداقل خود برسد تا اثربخشي بيشتر شود، اظهار داشت: توليد بدون بازار و بدون مشتري نمي تواند نتيجه خوبي داشته باشد لذا بخش توليدي كشور بايد به فكر حقوق مصرف كننده هم باشد.
معاون برنامه ريزي وزير بازرگاني گفت: ما همواره از نظرات بخش خصوصي در تدوين برنامه ها و سياست ها استقبال مي كنيم.
عدالت فقط در نان و ميوه نيست
يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني تهران نيز در اين نشست از تصميم دولت مبني بر اينكه از اين پس بانك مركزي مرجع اعلام آمار رسمي كشور نباشد، انتقاد كرد و گفت: عدالت فقط در نان و ميوه نيست بلكه عدالت اطلاعاتي يكي از مهمترين شيوه هاي توزيع عدالت در سطح جامعه است.
وي گفت: آمار و عدالت اطلاعاتي يكي از مباحث مهمي است كه كمتر در كشور مورد توجه قرار گرفته، اين درحالي است كه آمار و اطلاعات نقش مهمي در اثرگذاري بر توليد كشور دارد و نقش تعيين كننده اي در سرمايه گذاري و فرآيند اقتصاد هر كشور بازي مي كند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: مرور بحران مالي جهاني به خوبي اين نكته را نشان مي دهد كه ريشه اين بحران در عدم شفافيت اقتصادي و آمارهاي پنهاني و نهاني بوده و همين واقعي نبودن آمارها، بسياري از كشورهاي غربي را دچار بحران مالي كرده است.
وي تصريح كرد: در ايران نيز ظرف هفته هاي اخير، آمار موجب دلمشغولي بسياري از مسئولان شده، اين درحالي است كه متأسفانه اعلام شده است كه بانك مركزي مرجع تعيين آمار نباشد و مركز آمار ايران اين مسئوليت را به عهده گيرد. در عين حال، نهاد رسمي و سابقه دار تاريخي در ارائه آمار كه بانك مركزي است، نبايد از ارائه آمار كنار گذاشته شود و كار ارائه آمار به برخي نهادها كه ذي نفع در آمار هستند و يا تخصصي در اين زمينه ندارند، سپرده شود.
به گفته آل اسحاق، بخش خصوصي از سرپرست وزارت صنايع و معادن درخواست مي كند كه با تشكيل كميته اي مشترك با اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران، همچون سنوات گذشته اجازه دهد كه مباحث آماري و دغدغه هاي بخش خصوصي در اين رابطه برطرف شود.
وي اظهار داشت: در عين حال، بايد با ديد حرفه اي اجازه داده شود كه بانك مركزي همچنان با توجه به وظيفه ذاتي خود به ارائه آمارها بپردازد و انتظار داريم نقش اين نهاد حرفه اي در ارائه آمار كمرنگ نشود.
در اين نشست كه نمايندگان وزارت بازرگاني و صنايع نيز حضور داشتند، نمايندگان بخش خصوصي فرصت يافتند تا نگراني هاي خود را از چگونگي ادغام اين دو وزارتخانه كه قرار است با عنوان وزارت تجارت، صنعت و معدن در آينده اي نزديك رونمايي شود، مطرح كنند.
فعالان اقتصادي در اين گردهمايي به موضوع آزادسازي قيمتها كه در راستاي قانون هدفمندي يارانه ها چندي است كه صورت گرفته، پرداختند و اين نكته را گوشزد كردند كه در شرايط فعلي دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع هر يك ساز خود را مي زند؛ از يك سو، با توجه به آزادسازي قيمتها، واحدهاي توليدي در پي اصلاح و افزايش قيمتها هستند تا توان توليد را داشته باشند و از سوي ديگر، وزارت بازرگاني و به طور خاص سازمان حمايت از هر گونه افزايش قيمتي جلوگيري مي كند.
از نكات قابل توجه در اين نشست، درخواست فعالان اقتصادي براي انحلال سازمان حمايت بود كه برخي از نمايندگان اتاق بازرگاني در سخنان خود به آن اشاره كردند، اين در حالي بود كه رئيس سازمان حمايت كه از اعضاي دولتي هيئت نمايندگان اتاق تهران است در اين نشست حضور نداشت.
همچنين در اين جلسه فعالان اقتصادي از رانتهاي اطلاعاتي كه در حال حاضر بر فضاي اقتصادي كشور حاكم است، انتقاد كرده و خواستار شفافيت در اين موضوع شدند. به اعتقاد نمايندگان اتاق تهران، رانتهاي اطلاعاتي كه در اختيار برخي ارگانها و سازمانهاي دولتي است به طور مشخص در بازار ارز سايه خود را انداخته و از اين رو اوضاع اقتصادي كشور را غافلگير كرده است.

 



فروش فوق العاده گوشت با 10 درصد تخفيف

رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي ازعرضه ويژه گوشت و مواد پروتئيني در 100واحد صنفي منتخب درسراسر تهران به مناسبت ماه مبارك رمضان خبرداد.
علي خندان روي جوان اعلام كرد: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط امور پشتيباني دام، شوراي اصناف و سازمان بازرگاني، در 100واحد صنفي، فروش فوق العاده مواد پروتئيني و گوشت برگزار خواهد شد.
رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي با ذكر اينكه قيمت گوشت در فروش هاي فوق العاده طبق مصوبه و با نظارت شوراي اصناف تعيين خواهد شد،از تخفيف 10درصدي نرخ گوشت درمدت برپايي فروش هاي فوق العاده خبر داد.
وي زمان برپايي اين فروش فوق العاده را از 20تير ماه دانست و گفت: اين فروش با رعايت ضوابط و نظارت دقيق بازرسان تا 25مرداد ماه ادامه خواهد داشت.
خندان روي جوان با تاكيد براين امر كه در اين مدت با هرميزان تقاضا، گوشت وارد بازار خواهد شد، خاطرنشان كرد: درماه مبارك رمضان هيچ گونه كمبودي از لحاظ گوشت نخواهيم داشت.
وي افزود: درحال حاضر نيز گوشت گرم با نرخ 8هزار و 800تومان تا 12 هزار و 800 تومان به فروش مي رسد.

 



با افزايش 14 درصدي قيمت هاي جديد سيمان اعلام شد

وزارت بازرگاني جزئيات افزايش قيمت سيمان را اعلام كرد.
براساس ابلاغيه وزارت بازرگاني به واحدهاي توليدكننده، نرخ سيمان حدود 13 تا 14 درصد افزايش يافته است.
در اين ابلاغيه آمده است: با توجه به افزايش هزينه هاي مترتب بر توليد سيمان ناشي از اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها و طرح موضوع بازنگري قيمت فروش سيمان در جلسه اعضاي حاضر با تغييرات قيمت موافقت نمودند. در اين رابطه پس از استماع نقطه نظرات كارشناسي هريك از اعضاء مقرر گرديد.
الف- مبلغ 68000 ريال به ازاي هر تن نرخ فروش سيمان خاكستري فله تيپ 325-1 درب كارخانه (485000 ريال) اضافه مي گردد.
ب- نرخ هر تن انواع سيمان تيپ هاي مختلف فله بر مبناي قيمت فوق الذكر (شامل تيپ 1 پوزولاني و تيپ 2 مبلغ 15000 ريال تيپ 425-1 به ميزان 25000 ريال، تيپ 5 به مبلغ 30000 ريال، تيپ 525-1 به مبلغ 50000 ريال) محاسبه مي گردد.
تبصره (1): مبلغ 65000 ريال بابت قيمت پاكت به ازاي هر تن به قيمت هاي فوق اضافه مي گردد.
تبصره (2): درصد مربوط به ماليات و عوارض ارزش افزوده مطابق قوانين مالياتي كشور به قيمت هاي درب كارخانه افزوده مي گردد.
همچنين طبق اين ابلاغيه با توجه به اختلاف قيمت تمام شده سيمان خاكستري در واحدهاي توليدي مازوت سوز نسبت به واحدهاي توليدي تركيبي و گازسوز و لزوم جبران ضرر و زيان ناشي از مصرف نوع سوخت به پيشنهاد انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان، اين انجمن متعهد گرديده با هماهنگي هلدينگ هاي مربوطه و واحدهاي توليدي سيمان مبلغي را به عنوان ما به التفاوت از فروش هر تن سيمان تعيين و بخشي از آن را به واحدهاي مازوت سوز پرداخت نمايد، تا قيمت سيمان در سراسر كشور بصورت يكسان عرضه گردد.

 



بي توجهي خودروسازان به انحصار بيمه نامه ها همچنان ادامه دارد

شركت هاي خودروساز بدون توجه به تذكرات بيمه مركزي و كميسيون اصل 90 مجلس، همچنان به تحميل بيمه نامه هاي از پيش آماده شده براي خودروهاي صفر كيلومتر ادامه مي دهند.
به گزارش مهر طي يكسال گذشته با جدي تر شدن موضوع صدور انحصاري بيمه نامه هاي شخص ثالث و بدنه اتومبيل هاي صفر و افزايش نارضايتي هايي كه در اين راستا صورت گرفت، كميسيون اصل 90 مجلس وارد موضوع شد و در نهايت مقرر شد كه خودروسازان در فرمهاي فروش خودرو، موضوع انتخاب شركت هاي بيمه صادركننده بيمه نامه شخص ثالث را درج نمايند ولي هنوز چنين اتفاقي نيافتاده است.
جواد فرشباف ماهريان رئيس كل بيمه مركزي ايران در اين خصوص گفت: براساس گزارش هاي كميسيون اصل 90 مشخص شد كه سهام شركت هاي خودروساز و دو شركت بيمه صادركننده با يكديگر نزديك هستند، بنابراين كميسيون تذكراتي را به وزارت صنايع مبني بر اصلاح شيوه مذكور توسط خودروسازان ارائه كرد تا اين روش اصلاح شود.
وي با اشاره به صدور بيمه نامه هاي مذكور به مدت يكسال گفت: دو شركت بيمه عنوان مي كردند كه اين بيمه نامه قابل تغيير است اما بيمه مركزي مطرح كرد كه با توجه به مدت يكسال صدور بيمه نامه، تغيير آن بسيار مشكل است و لازم است كه خودروسازان حتماً از خريدار خودرو در اين زمينه كسب نظر كنند.
رئيس شورايعالي صنعت بيمه افزود: اين موضوع در فرمهاي فروش خودرو بايد درج شود و اميد است كه وزارت صنايع با تذكري كه به شركت هاي خودروساز مي دهد اين روند را اصلاح نمايد.
وي خاطرنشان كرد: كار مكملي كه توسط بيمه مركزي صورت گرفت اين بود كه محدوديت هايي براي اين دو شركت بيمه وابسته به خودروسازي ها در فروش بيمه نامه شخص ثالث قائل شد و آنها موظف شدند كه در صدور بيمه شخص ثالث طبق برنامه هاي بيمه مركزي پيش روند و اين نوع بيمه نامه را كاهش دهند.
فرشباف ماهريان اين امر را فشاري بر اين دو شركت براي رعايت حقوق بيمه گذاران در خريد بيمه نامه شخص ثالث عنوان و بيان كرد: مصوبه مجلس لازم الاجرا است.

 



20 تيرماه كنفرانس تجارت برابر ايران و چين در تهران برگزار مي شود

رئيس دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران اعلام كرد: نخستين كنفرانس توسعه اقتصادي چين و فرصتهاي آن براي بنگاههاي اقتصادي، بازرگانان و كارآفرينان ايران با عنوان تجارت برابر ايران و چين 20 تيرماه جاري به همت اين دانشكده در تهران برگزار مي شود.
سيد مصطفي رضوي با اعلام خبر فوق افزود: بررسي تغيير واردات از چين به صادرات به چين، واردات كالاهاي باكيفيت به جاي واردات كالاي صرفاً ارزان قيمت و همچنين تغيير جايگاه شركت هاي ايراني از مشتري به شريك مهمترين محورهاي كنفرانس مذكور خواهد بود.
وي با بيان اينكه بعد از تضعيف واحد پول منطقه يورو بنيان هاي اقتصادي اروپا بسيار متزلزل به نظر مي رسند، افزود: برخي از اين نشانه ها هم اكنون در كشورهايي مانند يونان و اسپانيا بروز پيدا كرده ولي در مقابل چين طي دو دهه اخير با رشد اقتصادي خيره كننده حدود 10 درصد در سال، ظرفيتهاي اقتصادي خود را به شدت توسعه داده و به تدريج جايگاه اين كشور به عنوان يكي از قطب هاي اقتصادي جهان تثبيت مي شود.
رضوي خاطرنشان كرد: اگر بحران پولي و مالي اروپا و تحريم هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران از يك سو و رشد معجزه آساي اقتصاد چين از سوي ديگر را در كنار هم قرار داده و با توجه به استقلالي كه چيني ها تلاش دارند در صحنه بين الملل از خود به جاي بگذارند، طبيعي است كه اين كشور علاقه مند خواهد بود تا خود را به عنوان يك شريك استراتژيك اقتصادي و تجاري به ايران نزديك تر كند.
وي تصريح كرد: به همين منظور و با هدف استفاده از فرصت هايي كه طي همكاري با چين براي بنگاه هاي اقتصادي ايران در حوزه هاي مالي، بازرگاني، نوسانات نرخ ارز و انتقال پول وجود دارد، كنفرانس ملي توسعه اقتصادي چين و فرصتهاي برابر براي بنگاههاي اقتصادي، بازرگانان و كارآفرينان ايران برگزار مي شود.
حسن قاهري مدير گروه توسعه همكاريهاي ايران و چين و دبير علمي اين كنفرانس نيز اظهار داشت: يكي از مهمترين نكاتي كه در حال حاضر دغدغه فعالان اقتصادي به شمار مي رود واردات بي رويه كالاهاي ارزان قيمت و معمولا بي كيفيت از چين است كه با ضربه زدن به توليد كشور توان كسب و كارهاي داخلي را تضعيف مي كند و به همين خاطر شعار اين كنفرانس تجارت برابر ايران و چين تعيين شده است.
وي با بيان اينكه در كنفرانس مذكور ابعاد مختلف مدل توسعه اقتصادي چين مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت، افزود: علاوه بر تشريح مباني نظري تبيين كننده معجزه اقتصادي چين، مهمترين تحولات اقتصادي اين كشور در دو دهه اخير مبتني بر تصاوير آماري و اطلاعات واقعي در اين كنفرانس ارائه خواهد شد.

 



احداث جايگاه بنزين در 48 ساعت

معاون مدير بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به فعاليت همزمان بيش از 3 هزار جايگاه عرضه فرآورده هاي نفتي، از راه اندازي 200 جايگاه جديد عرضه بنزين و گازوييل خبر داد.
عليرضا رجب پور، با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي 100درصد سرمايه گذاري براي ساخت جايگاه هاي سوخت با مشاركت بخش خصوصي انجام مي شود، تصريح كرد: هم اكنون مجوز ساخت 774 نقطه عرضه فرآورده هاي نفتي در سراسر كشور صادر شده و در دست احداث است.
وي با اعلام اينكه امسال نزديك به 200 نقطه عرضه فرآورده هاي نفتي در سطح كشور راه اندازي خواهد شد، اظهار داشت: همچنين به منظور تامين سوخت مايع مردم حتي در دور افتاده ترين شهر و روستاي كشور، بيش از 12 هزار باب فروشندگي تعاوني روستايي و عشايري فعاليت مي كند.
رجب پور همچنين از موافقت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با احداث و راه اندازي تعداد قابل توجهي جايگاه هاي سريع النصب يا سيار در سطح راه هاي روستائي كشور خبر داد و افزود: اين جايگاه ها بيشتر در مناطق روستائي و توسط بخش خصوصي راه اندازي خواهند شد.
معاون مدير بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با يادآوري اينكه امكان راه اندازي جايگاه هاي سريع النصب بنزين و گازوئيل در زمين هايي با مساحت حداقل 60 متر و در مدتي كمتر از 48 ساعت در صورت آماده بودن محل نصب، وجود دارد، بيان كرد: با خريد تجهيزات آماده به كار و انجام يك عمليات گودبرداري ساده، امكان راه اندازي جايگاه هاي سريع النصب وجود دارد.
وي با اعلام اينكه در حال حاضر بخش خصوصي در شعاع 50 كيلومتري مرزهاي كشور بدون هيچ گونه محدوديتي مي تواند جايگاه هاي بنزين، نفت گاز، سي .ان.جي و ساير فرآورده هاي نفتي احداث كند، تبيين كرد: اما توجيه اقتصادي فعاليت اين جايگاه ها و تقبل هزينه هاي سرمايه گذاري، با بخش خصوصي (متقاضي) است.
وي با بيان اينكه در شرايط فعلي هيچگونه رديف بودجه اي براي ارائه تسهيلات بلاعوض به سرمايه گذاران علاقه مند به ساخت جايگاه هاي سوخت ديده نشده، است تاكيد كرد: در بخش ساخت جايگاه سي.ان.جي، تا سقف 2 هزار و 300 جايگاه تامين تسهيلات و تجهيزات توسط شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي انجام شده است كه به تدريج مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

 



نماينده رشت در مجلس: آمارهاي واردات برنج غيرواقعي است

نماينده رشت در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نمايندگان بطور مستمر در حال رصد انبارهاي برنج هستند، گفت: آمارهاي اعلام شده از واردات برنج غيرواقعي و براساس حدس و گمان است.
جبار كوچكي نژاد در گفت وگو با شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايران (شابا)، عنوان كرد: طبق احكام بودجه سال جاري و قانون برنامه پنجم توسعه، وظيفه اعلام نياز داخلي براي واردات محصولات كشاورزي به عهده وزارت جهاد كشاورزي و ثبت سفارش به عهده وزارت بازرگاني است و هرگونه واردات با صدور مجوز وزارت جهاد كشاورزي صورت مي گيرد.به گفته كوچكي نژاد، سالانه حدود 3ميليون و 200 هزار تن برنج در كشور مصرف مي شود كه از اين مقدار 2ميليون و 250هزار تن در كشور توليد و حدود 800 هزار تن آن نيز از طريق واردات تامين مي شود.
نماينده رشت با بيان اينكه بين آمارهاي منتشر شده از واردات برنج اختلافاتي وجود دارد، گفت: آمارهايي كه برخي از نهادها و نمايندگان از واردات برنج مي دهند براساس حدس و گمان است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14