(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 18 تیر 1390- شماره 19969

كوتاه اقتصادي
ضرب سكه يادبود به مناسبت ولادت حضرت قائم(عج)
وزير بازرگاني: كالاهاي وارداتي از اول شهريور بايد كد ملي داشته باشند
تدبير وزارت بازرگاني براي جلوگيري از افزايش قيمت شكر
مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران: ميانگين قيمت شير 630 تومان تعيين شد
سرمايه گذاري 12 هزار ميليارد توماني در مسكن روستايي
استاندارد عرضه محصولات كشاورزي تدوين مي شود
اسكله هاي نظامي واردات كالا انجام نمي دهند
مهلت 10 روزه بانك مركزي براي تامين اعتبار كارت خريد كارگران
نرخ سود سپرده و تسهيلات ارزي به عهده شعبه بانك خارجي گذاشته شد
جزئيات راه اندازي 3 طرح جديد افزايش توليد بنزين
الحاق 2 بانك و شركت صنايع پتروشيمي به وزارت صنعت، معدن و تجارت
تبادل نيروي كار بين ايران و برزيل



كوتاه اقتصادي

¤ وزير نيرو از تعيين حق السهم نيروگاه هاي بخش خصوصي در استفاده از منابع مالي صندوق توسعه ملي خبر داد و گفت: با توجه به درخواست هر نيروگاه بخش خصوصي و موافقت دولت، اين منابع اختصاص مي يابد.مجيد نامجو با اشاره به آغاز به كار صندوق توسعه ملي و تعيين هيئت امناي آن، گفت: براساس تصميم دولت، تمام طرح هاي نيروگاهي بخش خصوصي مي توانند از ظرفيت صندوق توسعه ملي استفاده كنند.
¤ بانك مركزي براي چندمين روز متوالي نرخ سكه را بدون تغيير اعلام كرد اما به دليل كاهش ارزش دلار در بازار آزاد قيمت ها با افت همراه شد.در حالي كه در چند روز اخير قيمت جهاني طلا رو به افزايش است اما نوسانات ارزي داخل كشور مانع از تغييرات مشهود در بازار طلا شده است.
¤ مديرعامل بيمه ايران از تحت پوشش قرار گرفتن اقشار كم درآمد و روستائيان در سال جاري خبر داد و گفت: 30درصد از جمعيت كشور را روستائيان تشكيل مي دهند كه اين افراد از پوشش هاي بيمه اي تجاري بي بهره اند.
¤ فائو در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: قيمت جهاني مواد غذايي در ماه ژوئن ميلادي يك درصد و قيمت شكر 14درصد نسبت به ماه قبل از آن رشد داشته است.
¤ روزنامه انگليسي فايننشال تايمز با اشاره به اختلاف ارزي ايران و هند نوشت: ايران نيز تاكنون فشار چنداني را به دهلي نو براي حل و فصل اين مسئله وارد نكرده است.به گزارش روزنامه فايننشال تايمز، ايران با تأمين 12 تا 14درصد نفت وارداتي هند دومين صادركننده بزرگ نفت به اين كشور پس از عربستان به شمار مي رود. وقوع تنش ارزي در روابط ايران و هند موجب شده تا دهلي نو طي ماه هاي اخير بيش از 2 تا 6 ميليارد دلار بدهي نفتي به ايران داشته باشد.
¤ رئيس اتاق بازرگاني ايران مهم ترين نقطه ضعف اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها را در توجه به بخش توليد عنوان و تأكيد كرد كه يارانه بخش توليد پرداخت شود.
¤ رئيس انجمن توليدكنندگان جوجه يكروزه اعلام كرد: قيمت خريد جوجه يك روزه طي يك ماهه اخير به دليل افزايش قيمت دان مرغ و همچنين پايين بودن قيمت گوشت مرغ در بازار مصرف به نصف كاهش يافته است كه ادامه اين روند صنعت مرغ مادر و خودكفايي در توليد گوشت مرغ را به مخاطره مي اندازد.
¤ مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار از ورود ابزارها و اوراق جديد به بازار سرمايه و برنامه هاي بورس براي تسهيل حضور شركت هاي جديد خبر داد.حسن قاليباف اصل درباره روند كند عرضه شركت هاي جديد در بورس گفت: شركت هاي جديد براي حضور در بورس كشور بايد شرايط پذيرش را داشته باشند، بنابراين بايد براي عرضه سهام خود را آماده كنند.
¤ رئيس هيئت مديره تعاون پرورش دهندگان بوقلمون از افزايش واحدهاي پرورشي، تغيير كاربري تعدادي از واحدهاي مرغداري به پرورش بوقلمون و توسعه ظرفيت واحدهاي موجود پرورش بوقلمون خبر داد و گفت: امسال 18 هزار تن گوشت بوقلمون در كشور توليد مي شود.
¤ سرپرست وزارت صنايع و معادن برنامه توليد سال جاري صنعت خودروسازي كشور را يك ميليون و 750 هزار دستگاه اعلام كرد و گفت: بر اين اساس 110 نوع خودرو تا پايان سال 90 توليد مي شود.
¤ سخنگوي بانك ملي ايران گفت: اين بانك به هيچ عنوان به دنبال تفكيك جنسيتي مشتريان نيست.روابط عمومي بانك ملي ايران با ارسال نمابري اعلام كرد: شعب بانوان اين بانك در سه شهر مشهد، رشت و اصفهان در نيمه نخست سال گذشته صورت گرفته و طرح اين موضوع در شرايط كنوني و مرتبط كردن آن با موضوع تفكيك جنسيتي در ساير مراكز جاي تأمل دارد.

 



ضرب سكه يادبود به مناسبت ولادت حضرت قائم(عج)

بانك مركزي از ضرب 60 ميليون قطعه سكه يادبود 1000 ريالي به مناسبت ولادت حضرت قائم(عج) خبر داد.
در اين باره روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، اعلام كرد: اين بانك به مناسبت ولادت حضرت قائم(عج) اقدام به ضرب سكه 1000 ريالي نموده است.
قياسوند مدير اداره نشر اسكناس و خزانه در خصوص مشخصات، طرح و حجم توليد سكه ياد شده اظهار داشت: قبل از ضرب سكه ياد شده، سكه هاي متنوعي توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به مناسبت هاي گوناگون از قبيل اعياد سعيد قربان و غدير، هفته وحدت، روز جهاني آمار و سالروز آزادي خرمشهر ضرب شده است.
وي با بيان اينكه ضرب سكه مورد بحث نيز در ادامه همين فعاليت هاست، افزود: آلياژ سكه يادبود ضرب شده آلومينيوم برنز است. وزن آن 6/4 گرم و قطر آن 23 ميلي متر و عيار و رنگ اين سكه همانند سكه هاي رايج 250، 500 و 1000 ريالي است.
اين مقام مسئول در مورد طرح رو و پشت سكه گفت: بر روي سكه، ارزش قانوني سكه و در پشت آن طرحي از گل نرگس به ياد مادر گرامي حضرت حجت (عج) نقش بسته است. در بالاي اين طرح عبارت نيمه شعبان درج شده است.
قياسوند در خصوص تعداد ضرب اين سكه ها تصريح كرد: براي توليد 60 ميليون قطعه سكه برنامه ريزي شده است كه در روز شريف نيمه شعبان و همزمان با تولد حضرت امام زمان(عج) منتشر خواهد شد.

 



وزير بازرگاني: كالاهاي وارداتي از اول شهريور بايد كد ملي داشته باشند

وزير بازرگاني گفت: در راستاي اجراي طرح عملي مبارزه با قاچاق كالا از اول شهريورماه امسال تمام كالاهاي وارداتي تعيين شده به عنوان گروه يك صرفا با اخذ باركد دو بعدي (طرح شبنم) وارد و در سطح بازار شناسايي مي شوند.
مهدي غضنفري افزود: پس از چند ماه عرضه، اين گروه از كالاها در سطح بازار بدون داشتن باركد به عنوان قاچاق تلقي شده و با دارنده آن برخورد قانوني خواهد شد.
وزير بازرگاني تاكيد كرد: پيشتر هماهنگي هاي لازم با گمرك جمهوري اسلامي و ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا براي زمان بندي اجرا و كالاهاي هدف انجام شده است.
غضنفري همچنين گفت: وزارت بازرگاني در دولت هاي نهم و دهم با اجراي پروژه هايي مانند ساماندهي نظام توزيع سيمان، سامانه مديريت اطلاعات معاملات املاك و مستغلات كشور، سامانه ميزان و در راستاي جلوگيري از سوءاستفاده اخلال گران در نظام اقتصادي كشور گام برداشته است.
وزير بازرگاني در بخشي از سخنان خود از صدور بيش ا ز 3 ميليون شناسه كالا با هدف رهگيري و جلوگيري از قاچاق كالا در سراسر كشور خبر داد و گفت: اين شناسه ها بر روي كالاها الصاق و توزيع شده است.
وي گفت: 40 شركت واردكننده در حوزه داروهاي وارداتي و مكمل هاي غذايي محصولات خود را در سامانه شبكه بازرسي و نظارت مردمي (شبنم) به ثبت رسانده اند و بنابه تاييد مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين سامانه در كاهش قاچاق داروهاي وارداتي بسيار موثر بوده است.
وي گفت: اين طرح از طريق الصاق شناسه در قالب باركد دو بعدي و ساير ابزارهاي غيرقابل جعل بر روي هر واحد كالا قابليت هايي را امكان پذير مي كند.
غضنفري با تشريح قابليت هاي شناسه كالا گفت: ايجاد امكان رهگيري كالا در حلقه هاي فرآيند واردات شامل: سامانه ثبت سفارش، اخذ مجوز از سازمان ملي استاندارد، وزارت بهداشت، حمل و نقل، ترانزيت كالا، بازرسي و ترخيص از گمركات كشور از جمله اين موارد است.
به گفته وزير بازرگاني، در اين سامانه امكان رهگيري در شبكه مويرگي توزيع شامل: شركتهاي پخش، بنكدارها، عمده فروش ها و خرده فروش ها با اتصال سامانه مذكور به سامانه اطلاعاتي فعالان زنجيره توزيع فراهم مي شود.
وي تصريح كرد: استعلام سهل الوصول از طريق سامانه هاي مبتني بر پيام كوتاه، تلفن گويا، سامانه اينترنتي و بدون هيچ گونه واسطه اي توسط مصرف كنندگان و تشخيص كالاي اصلي از قاچاق و تقلبي پيش از خريد از جمله قابليت هاي طرح در شناسايي اقلام است.
ايجاد امكان اطلاع رساني به مصرف كننده در موارد خاص مانند فراخواني كالا موضوع ديگري بود كه وزير بازرگاني در اين سيستم به آن اشاره كرد و افزود: اين پروژه برخلاف عمر چند ماهه خود تاثير بسياري در ساماندهي نظام توزيع و جلوگيري از هرگونه اخلال در نظام توزيع از جمله توزيع كالاي قاچاق و جعلي دركشور داشته است.
يادآور مي شود: وزارت بازرگاني، در راستاي برنامه جامع مبارزه با قاچاق كالا و ارز و استقرار نظام طبقه بندي و تخصيص شناسه يكتا كالا، به ايجاد نظام كد ملي كالا با هدف شناسايي و طبقه بندي اقلام كالايي پرداخته است.
بر اين اساس با بررسي و مطالعات تجربيات جهاني در حوزه مبارزه با قاچاق و رهگيري كالا با اصالت در شبكه توزيع و همكاري نزديك با مراكز علمي كشور مانند مركز همكاري هاي فناوري و نوآوري رياست جمهوري شبكه بازرسي و نظارت مردمي (شبنم) طراحي و ايجاد شد كه با هدف اختصاص شناسه يكتاي هر عدد كالا، ايجاد امكان رهگيري كالا در حلقه هاي متعدد فرآيند واردات و زنجيره توزيع و ايجاد امكان تشخيص كالاي اصيل و مبارزه عملي با هرگونه كالاي غيرمجاز اعم از توليد غيرمجاز در سطح شبكه توزيع را فراهم كرده است.

 



تدبير وزارت بازرگاني براي جلوگيري از افزايش قيمت شكر

مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني تعرفه واردات شكر را 4 درصد اعلام كرد.
يدالله صادقي در گفت وگو با فارس در واكنش به اين سؤال كه آيا تعرفه واردات شكر صفر شده است گفت: در حال حاضر تعرفه واردات شكر با احتساب سود بازرگاني 4درصد است.
وي در خصوص دلايل كاهش تعرفه گفت: رو به اتمام بودن ذخاير شكر، قرار نگرفتن در فصل توليد، كم شدن منابع و افزايش قيمت جهاني دليل اين تصميم گيري بوده است تا شاهد افزايش قيمت شكر در بازارهاي داخلي در آستانه ماه مبارك رمضان نباشيم.
مديركل تأمين و توزيع وزارت بازرگاني در واكنش به اين سؤال كه چرا هنوز قيمت شير در استان تهران تعيين نشده است اظهار داشت: در حال حاضر قيمت هر ليتر شير در بسته بندي هاي كيسه اي در ميادين ميوه و تره بار 535 تومان و حداكثر قيمتي كه از سطح شهر گزارش شده است 650 تومان است كه البته نظر ما اين است كه قيمت بايد پايين تر از 650 تومان تعيين شود.
وي ابراز اميدواري كرد تا شنبه و يكشنبه هفته آينده قيمت شير در بسته بندي هاي كيسه اي توسط استانداري تعيين و اعلام شود.
صادقي در پاسخ به اين سؤال كه شاهد افزايش قيمت شير آزاد در بسته بندي هاي ظروف پلاستيكي هستيم اظهار داشت: دليل افزايش قيمت شير آزاد ارتباطي به هدفمندي يارانه شير ندارد چرا كه سازمان حمايت به فرآورده هاي لبني اجازه افزايش قيمت تا 10درصد را داده است.
مدير كل تأمين و توزيع وزارت بازرگاني با تأكيد بر اينكه تعرفه شكر تا اول مهر ماه 4 درصد و پس از آن 20درصد مي شود اظهار داشت: با توجه به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و تكيه كمتر دولت به ابزار يارانه اي در تنظيم بازار به نظر مي رسد بايد از ساير ابزارهاي اقتصادي نظير مديريت تعرفه ها در تنظيم بازار استفاده شود كه در اين زمينه درك متقابل با وزارت جهاد كشاورزي وجود دارد.
توزيع ذخاير
سخنگوي وزارت بازرگاني گفت: براساس تصميم كارگروه تنظيم بازار، بخشي از ذخاير شكر به منظور تعديل نرخ اين محصول در بازار توزيع خواهد شد.
سيدعليرضا شجاعي با اشاره به تدابير دولت در خصوص نوسانات قيمتي رخ داده در بازار شكر، اعلام كرد: به دنبال افزايش قيمت شكر در بازارهاي جهاني و تأثير آن بر بازار شكر داخل، كارگروه تنظيم بازار تصميم گرفت بخشي از ذخاير شكر را به منظور تعديل قيمت ها در بازار توزيع كند.
وي افزود: پيش از اين، ذخيره سازي شكر از سوي مباشران بخش خصوصي در زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها صورت گرفته بود كه هم اكنون به منظور تنظيم بازار اين محصول مقرر شده اين مباشران با هماهنگي سازمان هاي بازرگاني سراسر كشور بخشي از اين ذخاير را در بازار عرضه كنند.

 



مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران: ميانگين قيمت شير 630 تومان تعيين شد

مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران كشور با اشاره به اينكه به منظور شفاف سازي قيمت شير، كشور را به 9 منطقه تقسيم بندي كرده ايم، گفت: با طراحي نرم افزار خاص توانستيم ميانگين قيمت 630 تومان را براي شير تعيين و محاسبه كنيم.
سعيد سلطاني در گفت وگو با فارس درخصوص دلايل نوسان قيمت شير اظهار داشت: نرم افزاري تهيه شده كه عوامل موثر در قيمت تمام شده شير خام را مرحله به مرحله پايش مي كند.
وي ادامه داد: هر كدام از عوامل كه در قيمت تمام شده شير خام موثر باشد توسط اين نرم افزار برآورد و قيمت ميانگيني بنا به موقعيت هاي اقليمي و منطقه اي براي شير خام توليدي و درنهايت شير توزيعي تعيين مي شود. وي با اشاره به اينكه براساس برآوردهاي صورت گرفته 630 تومان ميانگين قيمت تمام شده شير توزيعي است، خاطرنشان كرد: در اين قيمت، هزينه هاي جانبي شامل هزينه هاي حمل و نقل و خوراك دام در قيمت تمام شده شير توليدي تأثير مستقيم خواهد داشت چرا كه هزينه هاي حمل و نقل و يونجه مصرفي دامداري ها بنابر موقعيت اقليمي و منطقه اي دامداري ها متفاوت است.
مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران ايران گفت: در سراسر كشور با توجه به قيمت اقلام مختلف علوفه اي و ساير هزينه ها، قيمت تمام شده شير خام محاسبه و شير توزيعي تعيين مي شود از اين روست كه شاهد نوسان قيمت شير توزيعي به دليل تفاوت هزينه ها در كشور هستيم.
وي تصريح كرد: به منظور تأمين اصولي نياز مصرفي شير كشور سعي داريم در تعيين قيمت ها كاملا با برآوردهاي كارشناسي قيمت ها تعيين شود ضمن آن كه در تهيه فرمول هاي غذايي دام نيز از تخصص و نظرات كارشناسي، كارشناسان امر استفاده شده است.
وي ضمن تأكيد بر اينكه نرم افزار تعيين قيمت شير خام در اختيار تمامي اتحاديه هاي مرتبط قرار گرفته است، گفت: با قرار گرفتن اين نرم افزار در اختيار اتحاديه اين امكان فراهم است كه قيمت گذاران با حداقل هزينه زماني و سرمايه اي ميانگين قيمتي را تهيه و نسبت به عرضه شير با قيمت مناسب اقدام كنند.
وي با اشاره به تقسيم بندي حوزه توزيعي كشور به 9 منطقه، ادامه داد: سعي كرده ايم به منظور شفاف سازي بيشتر قيمت تمام شده شير ظرفيت هاي استان هاي مختلف را به هم نزديك كنيم كه بعد از پايش هاي اقليمي و منطقه اي مجموع استان هاي كشور را به 9 منطقه تقسيم بندي كرده ايم، با توجه به تقسيم بندي ها قيمت شير توليدي و عرضه شده به لحاظ كارشناسي موجه است.

 



سرمايه گذاري 12 هزار ميليارد توماني در مسكن روستايي

معاون بازسازي بنياد مسكن از سرمايه گذاري 12 هزار ميليارد توماني در مسكن روستايي از سال 84 تاكنون خبر داد.
عزيزالله مهديان در گفت وگو با فارس افزود: از سال 84 طبق مصوبه دولت قرار شد با اعطاي تسهيلات 5 ميليون توماني كه هر سال 15 درصد به سقف اين وام اضافه شود 200 هزار مسكن نوسازي و احداث شود.
وي ادامه داد: در سال گذشته استثنائا براساس دستور رئيس جمهوري قرار شد 400 هزار مسكن روستايي با اعطاي تسهيلات بانكي نوسازي، بازسازي و احداث شود، اين در حالي است كه همه ساله 200 هزار مسكن روستايي نوسازي مي شد.وي اضافه كرد: از اين 400 هزار واحد مسكوني تاكنون 270 هزار مورد با بانك ها عقد قرارداد شده است.
مهديان گفت: بانك ها ضمانت كرده اند اين 130 هزار مورد باقي مانده را تا پايان تيرماه جاري عقد قرارداد كنند.
به گفته وي، براي 200 هزار مسكن روستايي در سال گذشته بانك مسكن تسهيلات داد و 200 هزار واحد مسكوني ديگر را بانك هاي عامل ملي، صادرات، رفاه، تجارت و ملت تسهيلات دادند.
وي خاطرنشان كرد: در قالب بازسازي مسكن از سال 84 تاكنون حدود 167 هزار واحد مسكوني شروع و تمام شده است كه اگر آن را هم به اين ها اضافه كنيم جمع واحدهايي كه از سال 84 تمام شده به يك ميليون و 100 هزار واحد مسكوني مي رسد.
مهديان گفت: اعتباري كه در بخش بهسازي روستايي اختصاص يافته است 11 هزار و 173 ميليارد تومان بوده كه تا امروز 9 هزار و 752 ميليارد تومان آن با بانك ها عقد قرارداد شده است و 7677 ميليارد تومان هم به مردم تسهيلات پرداخت شده است.

 



استاندارد عرضه محصولات كشاورزي تدوين مي شود

سرپرست امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: براي نظارت بر توليد و ارتقاي كيفيت، استاندارد اجباري عرضه محصولات كشاورزي تدوين مي شود.
مجيد خليلي خشنود در گفت وگو با ايرنا افزود: وزارت جهاد كشاورزي با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، به دنبال ايجاد برند و نشان هاي استاندارد عرضه محصولات غذايي كشاورزي است.
وي ابراز اميدواري كرد، با تدوين نشان هاي استاندارد، محصولاتي با كيفيت بالا توليد و به بازار عرضه شود.
سرپرست امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي به ميزان نياز زراعت كشور به كود اشاره كرد و گفت: براساس اصول علمي، نياز كود كشور در حوزه توليد محصولات كشاورزي 4 تا 5/4 ميليون تن است.
وي تصريح كرد، برخي كشاورزان سبزي و صيفي كار به دليل تاثير ملموس كود ازته كه باعث تحريك و رشد سريع گياهان سبز همچون خيار مي شود، بيش از حد لازم از اين كود براي توليد محصولات كشاورزي استفاده مي كنند.
اين مقام مسئول، ايران را در رديف اندك كشورهاي توليدكننده محصولات سالم كشاورزي دانست و گفت: به دليل محدوديت مصرف كودشيميايي، در توليد محصولات ارگانيك و باغباني كود كمي استفاده مي شود.

 



رئيس كل گمرك اعلام كرد
 اسكله هاي نظامي واردات كالا انجام نمي دهند

رئيس كل گمرك ايران تأكيد كرد گمرك در تمامي مرزهاي رسمي كشور مستقر است.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با ايسنا در مورد تعداد اسكله هايي كه تحت نظارت گمرك عمل مي كنند، گفت: نمي توان به صورت دقيق اشاره كرد كه از 167 مبادي رسمي گمرك، چه تعداد اسكله هستند؛ اما هر آنچه در مرزهاي رسمي كشور و اسكله هايي كه سازمان بنادر و كشتيراني متولي آن هست و در آنجا مستقر است، ما هم در آنجا مستقر هستيم و دقيقا كنترل مي شود. اگر اسكله هاي ديگري هم هست كه زيرمجموعه سازمان بنادر و كشتيراني نيست، ما از آن خبري نداريم و در آنجا مستقر نيستيم.
معمارنژاد در مورد اسكله هاي در دست وزارتخانه ها اظهار كرد: اصلا آن ها مرز رسمي نيستند و حق ندارند كالايي را از آنجا وارد كنند. كالا بايد از جايي وارد شود كه توسط دولت به عنوان مرز رسمي تعريف شده باشد، اسكله اي كه مرز رسمي نيست بالطبع حق ورود كالا از آنجا را ندارند.
وي در مورد اسكله هاي نظامي و اسكله هايي منتسب به جهاد كشاورزي بيان كرد: اسكله هاي نظامي كه يك بحث ديگر است و جهاد كشاورزي هم بعيد مي دانم كه اسكله اي داشته باشد.
رئيس كل گمرك ايران درباره اسكله هاي نظامي توضيح داد: من خبري ندارم و حوزه نظامي و امنيتي را ما اصلا نه ورود مي كنيم و نه مي دانيم كه چه هست. مثلا فرض كنيد كه نيروي دريايي چقدر اسكله در جنوب دارد كه كار آن نظامي است و كارش ورود كالا نيست، و در آنجا ما نه حضور داريم و نه لازم به حضور است.
وي با تأييد اين كه گمرك در اسكله هاي تجاري حضور دارد، درباره كاهش يافتن يا نيافتن تعداد گمرك هاي كشور بيان كرد: ما از همين اسكله هايي كه داريم بتوانيم درست استفاده كنيم، ظرفيت كشور را تأمين مي كند و بحث كاهش تعداد 167 گمرك را در بخش مرزها نداريم. ما در مرزها دنبال كاهش گمرك نيستيم و در داخل كشور دنبال كاهش هستيم.
معمارنژاد در پايان خاطرنشان كرد: گمرك اصلا به معناي مرز است، ما به دنبال كاهش گمرك هايي كه در وسط كشور هستند هستيم، وگرنه گمرك هاي مرزي كه بايد كار خود را كنند و حتي ممكن است افزايش هم يابند.

 



مهلت 10 روزه بانك مركزي براي تامين اعتبار كارت خريد كارگران

بانك مركزي موظف شد، دستورالعمل و آيين نامه نحوه بهره برداري از كارت خريد اعتباري كارگران را حداكثر ظرف 10 روز به بانكهاي عامل ابلاغ كند.
چهل و دومين جلسه شورايعالي اشتغال به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد.
به گزارش فارس اين جلسه 9 مصوبه داشت كه به شرح زير است:
1- براساس گزارش آخرين جلسه مشترك بانك هاي عامل و وزارت كار و امور اجتماعي مقرر شد بانك هاي عامل جداول توزيع بانكي - استاني منابع عادي خود را به ميزان 450 هزار ميليارد ريال ظرف 3 روز تهيه و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با هماهنگي دبيرخانه شورا جداول نهايي توزيع بانكي - استاني و توزيع با نكي - بخشي و اولويت هاي مصرف تسهيلات (از جمله تعيين سهم سرمايه در گردش، طرح هاي توسعه اي، تكميل ظرفيت هاي خالي واحدهاي توليدي موجود، طرح هاي جديد و ...) را تهيه و به بانك هاي موصوف ابلاغ و به منظور هماهنگي در پي گيري هاي بعدي يك نسخه را به دبيرخانه شوراي عالي اشتغال ارسال نمايد.
2- مقرر شد بانك هاي عامل ضمن رعايت اولويت هاي اعلام شده از سوي شوراي عالي اشتغال تمركز خود را روي كليه طرح ها ( اعم از زودبازده، نيمه تمام، كوچك و...) معطوف نمايند كه در سال جاري تكميل و به بهره برداري خواهند رسيد.
3- مقرر شد «بانك اطلاعاتي وزارت كار و امور اجتماعي» به عنوان بانك اطلاعاتي پايه، در خصوص تسهيلات سال 90 مورد استفاده قرار گرفته و تمامي كارگروه هاي اشتغال و سرمايه گذاري استان ها و بانك ها عامل اطلاعات مربوط به تسهيلات و اشتغال زايي سال 90 را در اين سامانه ثبت نمايند.
4- مصوب شد به ميزان مبلغ 83 هزار و 179 ميليارد ريال تسهيلات مورد نياز، مربوط به طرح هاي نيمه تمامي كه تا پايان سال 1390 تكميل و به بهره برداري مي رسند باتعداد اشتغال زايي 336 هزار و 216 نفر به اين گونه طرح ها اختصاص يابد و مقرر شد بانك مركزي ظرف مراتب را به بانك هاي عامل نيز ابلاغ تا بانك هاي عامل ظرف 48 ساعت جهت اقدام به واحدهاي استاني خود اعلام نمايند. بديهي است استانداران موظفند موضوع را از طريق بانك هاي استاني پي گيري و ماهيانه گزارش پيشرفت كار را به دبيرخانه شورا ارائه نمايند.
5- مقرر شد دستورالعمل و آيين نامه نحوه بهره برداري ازكارت خريد اعتباري كارگران، حداكثر ظرف 10 روز توسط بانك مركزي ابلاغ و بانك هاي عامل نيز بلافاصله مراتب را به كليه واحدهاي استاني زيرمجموعه خود ابلاغ نمايند.
6- ضروري است بانك مركزي و وزارت كار و امور اجتماعي طي يك جلسه مشترك با بانك هاي غيردولتي، نحوه همكاري و استفاده از ظرفيت اين بانك ها در امر اشتغال و سرمايه گذاري را بررسي و برنامه ريزي هاي لازم صورت پذيرد.
7- مقرر شد بانك مركزي حداكثر ظرف يك هفته گزارش 3 ماهه اول سال جاري از منابع و مصارف شبكه بانكي و نيز ميزان تسهيلات پرداختي در راستاي توسعه اشتغال و سرمايه گذاري را به تفكيك بانك عامل و استان و هم چنين ميزان اشتغال پيش بيني شده در ازاي تسهيلات پرداختي را به دبيرخانه شورا ارائه نمايد. شايان ذكر است منبعد گزارش مذكور بايستي بطور مستمر در پايان هر ماه به دبيرخانه شورا ارائه شود.
8- با توجه به برخي مشكلات در ارائه تسهيلات بانك ها به طرح هاي اشتغال زا در بعضي مناطق به ويژه مناطق كم برخوردار به لحاظ رعايت «منابع و مصارف»، مقرر شد بانك مركزي ساز و كارهاي منعطف تري را در راستاي حمايت از استان هاي مذكور پيش بيني و جهت تصميم گيري و تصويب در جلسات آتي شورا ارائه نمايد.
9- پس از ارائه گزارش برنامه اشتغال وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد طي جلسه اي مشترك وزارت كار و امور اجتماعي با آن وزارتخانه، گزارش ياد شده از نظر توزيع استاني و اعتبارات مورد نياز، مورد بررسي و بازنگري قرار گرفته و در جلسه آتي شورا ارائه شود.

 



در راستاي ترغيب حضور بانك هاي خارجي در ايران
نرخ سود سپرده و تسهيلات ارزي به عهده شعبه بانك خارجي گذاشته شد

در راستاي ترغيب بانك هاي خارجي براي حضور در ايران، شوراي پول و اعتبار مصوبه اي را براي تسهيل اين امر به تصويب رسانده كه به دنبال آن نرخ سود سپرده هاي ارزي، وام و تسهيلات اعطايي به ارز و ميزان كارمزد عمليات و خدمات ارزي بانكي، براساس عملكرد و به تشخيص شعبه تعيين خواهدشد.
بانك مركزي ضمن صدور بخشنامه اي پيرامون راه هاي تسهيل حضور بانك هاي خارجي در ايران، رونوشتي از اين دستورالعمل را به دفاتر نمايندگي بانك هاي خارجي در كشور ارسال كرده است.
در ابتداي اين بخشنامه چنين آمده است: شوراي پول و اعتبار در راستاي تشويق بانك هاي خارجي به فعاليت در كشور جمهوري اسلامي ايران از طريق تأسيس شعب خود در داخل كشور، در يك هزار و يكصد و بيست و پنجمين جلسه خود مقرر نمود كه يك تبصره ديگر به ماده 15 از «دستورالعمل اجرايي نحوه تأسيس، فعاليت، نظارت و تعطيلي شعب بانك هاي خارجي در ايران» اضافه شود.
بر همين اساس و طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار از اين پس با احتساب به تبصره 2- نرخ سود سپرده هاي ارزي، وام و تسهيلات اعطايي به ارز و ميزان كارمزد عمليات و خدمات ارزي بانكي، براساس عملكرد و به تشخيص شعبه تعيين خواهد شد.
اين بخشنامه از سوي اداره مطالعات و مقررات بانكي به دفاتر نمايندگي بانك هاي خارجي ارسال شده است.

 



جزئيات راه اندازي 3 طرح جديد افزايش توليد بنزين

مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران جزئيات راه اندازي سه طرح جديد پالايشگاهي را اعلام كرد.
فرهاد احمدي در گفتگو با مهر با بيان اينكه امسال چندين طرح جديد پالايشگاهي با هدف توليد فرآورده هاي نفتي با استانداردهاي يورو چهار و پنج اتحاديه اروپا به تدريج در مدار بهره برداري قرار مي گيرند، گفت: براين اساس، فاز دوم طرح توسعه پالايشگاه نفت امام خميني شازند تا مرداد ماه امسال راه اندازي خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران با تأكيد بر اينكه با راه اندازي اين طرح پالايشگاهي در مجموع روزانه 16 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين كشور اضافه مي شود، تصريح كرد: در فاز دوم طرح توسعه پالايشگاه شازند براي ساخت، نصب و راه اندازي 16 واحد فرآيندي برنامه ريزي شده است.
اين مقام مسئول همچنين از راه اندازي طرح بهينه سازي فرآيند بهبود كيفيت پالايشگاه نفت تهران تا پاييز امسال خبر داد و يادآور شد: در مجموع با راه اندازي اين دو طرح حدود 6/3 ميليون ليتر در روز به ظرفيت توليد بنزين سوپر كشور افزوده خواهد شد.
وي درباره آخرين وضعيت طرح توسعه پالايشگاه نفت بندرعباس، توضيح داد: در حال حاضر ساخت اين طرح نفتي بيش از 56 درصد پيشرفت اجرايي دارد و پيش بيني مي شود تا اسفند ماه امسال هم اين پروژه پالايشگاهي راه اندازي شود.
احمدي با اشاره به سفارش گذاري و ورود برخي از تجهيزات اين پروژه پالايشگاهي، بيان كرد: با تكميل و بهره برداري از اين طرح ضمن كاهش توليد محصولات سنگين همچون نفت كوره توليد محصولات با ارزش نفتي عمدتاً بنزين افزايش مي يابد.
وي ادامه داد: تثبيت ظرفيت بهينه پالايشي تا سقف 360 هزار بشكه در روز با ساخت يك واحد تقطير جديد، رفع تنگناهاي عملياتي در تأسيسات موجود، كاهش يا حذف آلاينده هاي زيست محيطي از ديگر ويژگي هاي اين طرح است.
احمدي در ادامه با يادآوري اينكه امسال علاوه بر طرح هاي پالايشگاهي، چندين پروژه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده نفتي، اسكله و بنادر صادراتي و مراكز انتقال نفت (تلمبه خانه) راه اندازي خواهد شد، اظهار داشت: در مجموع تا سال آينده ساخت 15 طرح خط لوله انتقال نفت، فرآورده نفتي و تلمبه خانه هاي نفت تكميل و در مدار بهره برداري قرار مي گيرند.
راه اندازي همزمان 50 جايگاه سي ان جي
از سوي ديگر مدير طرح توسعه سي ان جي در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران از راه اندازي همزمان 50 جايگاه سي ان جي تا هفته آينده خبر داد.
به گزارش مهر، شهرام اسدپور گفت: در حال حاضر اين تعداد جايگاه CNG راه اندازي شده اند اما به زودي در يك مراسم رسمي اين جايگاهها افتتاح خواهند شد.
مدير طرح توسعه سي ان.جي در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه سال گذشته با راه اندازي 452 جايگاه CNG ركورد بهره برداري از جايگاههاي گاز طبيعي فشرده شكسته شد، تصريح كرد: در حال حاضر هم نزديك به يكهزار و 700 جايگاه CNG در سطح استانهاي مختلف كشور در مدار بهره برداري قرار دارد.

 



الحاق 2 بانك و شركت صنايع پتروشيمي به وزارت صنعت، معدن و تجارت

معاون وزير بازرگاني از پيوستن شركت ملي صنايع پتروشيمي به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: بخشي از بخشهاي حاكميتي مناطق آزاد و بانكهاي توسعه صادرات ايران و بانك صنعت و معدن به وزارتخانه جديد ملحق خواهند شد.
محمود دودانگه در گفتگو با مهر گفت: پيوستن بخش هايي از مناطق آزاد كشور به عنوان يكي از استراتژي ها در فرآيند ادغام مطرح است؛ چرا كه اگر بخواهيم وزارتخانه جديد اثر بخشي لازم را داشته باشد و به شكل واقعي و عملي از صنعت، معدن و تجارت حمايت كند، حتما بايد ساختارهايي همچون مناطق آزاد در اختيار اين وزارتخانه قرار گيرد.
عضو كارگروه ادغام وزارت بازرگاني و صنايع افزود: همچنين در ساختار وزارتخانه جديد، 2 بانك توسعه صادرات و صنعت و معدن نيز حضور خواهند داشت.
وي اظهار داشت: اين 2 بانك بايد در عمل، براي پشتيباني از صنعت، معدن و تجارت فعاليت كنند؛ چرا كه اگر اين ابزارها در اختيار وزارتخانه جديد قرار گيرد، دغدغه هاي صنعت، معدن و تجارت در تامين مالي به حداقل خود مي رسد.
معاون وزير بازرگاني از الحاق مديريت صنايع پتروشيمي و شركت ملي صنايع پتروشيمي به وزارتخانه جديد خبر داد و گفت: وظايف حاكميتي و مديريت صنعت پتروشيمي در زير مجموعه وزارتخانه جديد قرار خواهد گرفت.

 



تبادل نيروي كار بين ايران و برزيل

قائم مقام وزير كار در امور بين الملل گفت: براساس مذاكرات وزراي كار ايران و برزيل، كميته مشترك براي گسترش روابط در قالب تبادل نيروي كار و صدور خدمات فني و مهندسي در پروژه ها تشكيل شده است.
توكل حبيب زاده در گفت وگو با فارس با اشاره به يكصدمين اجلاسيه كنفرانس بين المللي كار در ژنو اظهار داشت: امسال اين اجلاس مصادف با انتخابات هيئت مديره بود كه هر 3 سال يكبار برگزار مي شود.
وي ادامه داد: برنامه كنفرانس در 2 بخش كارشناسي و رسمي برگزار مي شود كه در بخش كارشناسي 4 كميته فعاليت داشتند و تغييري كه امسال در برنامه كنفرانس صورت گرفت اين بود كه به جاي اينكه كميته هاي متعدد هر يك موضوع خاصي را پيگيري كنند، سعي شد همه موضوعات در 4 كميته تجميع شود.
قائم مقام وزير كار در امور بين الملل با بيان اينكه يكي از كميته ها، كميته اجراي استانداردها بود كه از جمله كميته هاي دائمي است تصريح كرد: كميته دوم كميته بازرسي و مديريت كار نام داشت كه درصدد تدوين سندي در مورد بازرسي و استانداردهاي آن است كه در صورت موافقت تا سال آينده آماده خواهد شد.
وي گفت: كميته سوم مربوط به حمايت هاي اجتماعي بود كه موضوع تامين اجتماعي را پيگيري مي كرد و كميته آخر كه سندي را به تصويب رساند كميته كار شايسته براي كارگران خانگي بود كه اين سند با راي بسيار بالا مورد موافقت كنفرانس قرار گرفت.
وي در خصوص طرح موضوع تبادل نيرو در مذاكرات 2جانبه با مسئولان ديگر كشورها اظهار داشت: در همه گفت وگوها موضوع تبادل نيرو و صدور خدمات فني و مهندسي و اعزام نيرو در قالب انجام پروژه در كشورهاي مورد نظر مطرح مي شود.
قائم مقام وزير كار در امور بين الملل خاطرنشان كرد: در اين مذاكرات مقرر شد كه با برخي از اين كشورها نظير برزيل گسترش روابط از طريق تشكيل كميته مشترك پيگيري شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14