(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 مرداد 1390- شماره 19982

شوراي عالي صلح افغانستان از مذاكره قريب الوقوع با طالبان خبر داد
مخالفت سران قبايل عراق با تمديد قرارداد امنيتي واشنگتن - بغداد
حمله سربازان رژيم صالح به غيرنظاميان خشم مردم يمن را برانگيخت
هزاران اسرائيلي عليه دولت نتانياهو به خيابان ريختند
تظاهرات مردمي عليه رئيس جمهور در پايتخت سنگال
مشاور بشار اسد: دشمن مقاومت سوريه را هدف گرفته آن را تحمل نمي كنيم
بمب گذار نروژي : 92 نفر را كشتم پشيمان نيستم
زد و خورد مصري هاي معترض با پليس وارد سومين روز شد
ورود واحدهاي تازه نفس رژيم سعودي به منامه براي سركوب شيعيان بحرين
پارلمان مونته نگرو با برقراري دوباره نظام پادشاهي موافقت كرد
گورباچف پوتين را ديكتاتور خواند جاي او بودم ، رئيس جمهور نمي شدم
بزرگترين تجمع ضد دولتي در پايتخت اسپانيا



شوراي عالي صلح افغانستان از مذاكره قريب الوقوع با طالبان خبر داد

شوراي عالي صلح افغانستان از مذاكرات قريب الوقوع دولت اين كشور با تروريست هاي مسلح طالبان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «عطاالله لودين»، يكي از مسئولان شوراي عالي صلح افغانستان، اعلام كرد: مذاكرات رسمي ميان دولت (كابل) و مخالفان مسلح (افغانستان) به زودي آغاز خواهد شد. وي گفت، پيشرفت هاي زيادي در اين زمينه صورت گرفت. شوراي عالي صلح سال گذشته از طرف دولت افغانستان تشكيل شد و «برهان الدين رباني»، رياست آن را برعهده دارد. اين شورا 70 عضو دارد و مأموريتش، متقاعد كردن مخالفان به ترك خشونت است.دولت آمريكا كه طي 11 سال اخير نتوانسته است، شبه نظاميان طالبان را شكست دهد، طي ماه هاي اخير بارها تمايلش را به مذاكره با رهبران طالبان اعلام كرده است.

 



مخالفت سران قبايل عراق با تمديد قرارداد امنيتي واشنگتن - بغداد

300 تن از رهبران قبايل و اقليت هاي ديني عراق با برپايي كنفرانسي، مخالفت خود را با تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در خاك عراق اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، بيش از 300 نفر از رهبران قبايل عراق شنبه با برپايي كنفرانسي در استان دياله، از مقامات بغداد خواستند قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن را تمديد نكنند. به گفته «فارس عدنان»، يكي از رهبران قبايل، شركت كنندگان در كنفرانس مذكور، رهبران قوميت ها، جريان ها و مذاهب مختلف كشور بودند.
اين رهبران از احزاب و مردم عراق نيز خواستند وحدت خود را حفظ كنند تا بتوانند با چالش هاي پيش رو، مقابله كنند.
طبق قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن، آمريكا بايد تا 11 دي آينده از عراق خارج شود.

 



حمله سربازان رژيم صالح به غيرنظاميان خشم مردم يمن را برانگيخت

حمله سربازان گارد رياست جمهوري يمن به غيرنظاميان، خشم يمني ها را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از پايگاه اطلاع رساني «الصحوه نت»، سربازان گارد رياست جمهوري يمن كه طرفدار «علي عبدالله صالح» هستند، روز يكشنبه اتوبوس حامل مسافران را در اطراف كاخ رياست جمهوري در شهر «تعز» مورد هدف قرار دادند كه طي آن چهار تن از جمله يك زن كشته شدند. اين حادثه يك روز بعد از حمله مشابهي از سوي نيروهاي گارد رياست جمهوري به منزلي در منطقه «كلابه» كه به كشته شدن دو زن و مجروح شدن يك كودك انجاميد، به وقوع پيوست. برپايه اين گزارش، حمله وحشيانه گارد به غير نظاميان، خشم يمني ها را برانگيخت و مردم در صنعا و ساير شهرهاي اين كشور دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند.
اين گزارش مي افزايد: نيروهاي گارد رياست جمهوري هر روز جناياتي عليه شهروندان تعز و ساكنان اطراف بيمارستان «انقلاب» و كاخ رياست جمهوري كه محل تجمع اين نيروها است مرتكب مي شوند. «الصحوه نت» به نقل از منابع مطلع فاش ساخت كه از سوي نزديكان رژيم صالح به نيروهاي امنيتي توصيه شده است 200 تك تيرانداز از نيروهاي مبارزه با تروريسم و نيرهاي ويژه تحت حمايت آمريكا به استان تعز اعزام تا در هدف قرار دادن تظاهركنندگان و عابران مشاركت كنند. در همين حال زنان شهر تعز نيز در تظاهراتي به شدت، ادامه جنايت هاي طرفداران صالح عليه مردم بي دفاع اين شهر را محكوم كردند.
زنان يمني در تظاهراتي كه در شهر تعز برگزار كردند، شعار «از حمله به زنان شرم كنيد» را سر دادند و دخالت ارتش براي حمايت از انقلاب و متوقف كردن اين گونه جنايت ها را خواستار شدند.
همچنين با گسترده تر شدن دامنه اعتراضات مردمي و برخوردهاي خشونت آميز طرفداران صالح با مخالفان دولت، بسياري از مردم يمن، گفت وگو با رئيس جمهور مجروح خود را بي نتيجه مي دانند.
به گزارش «بي بي سي»، منابع قبيله اي در يمن از حمله افراد مسلح به يك واحد از تانك هاي گارد رياست جمهوري در «ارحب» در شمال صنعا خبر دادند.
بر پايه اين گزارش، نيروهاي گارد رياست جمهوري نيز در واكنش به اين اقدام، برخي منازل را در روستاهاي ارحب، هدف گلوله توپخانه قرار دادند.
خبر ديگري نيز حاكي است، بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در مقابل يك پايگاه نظامي در عدن هفت سرباز كشته و 18 نفر نيز به شدت زخمي شدند.اين انفجار هنگامي رخ داد كه نظاميان يمني پس از پايان ساعت اداري قصد خروج از پايگاه نظامي را داشتند كه به ناگهان خودرو بمب گذاري شده منفجر شد و اجساد برخي از قربانيان را به چند ده متري پرتاب كرد.در همين حال، درگيري هاي ارتش و شورشيان القاعده در شهر «زنگبار»، مركز استان «ابين» يمن براي سومين هفته پياپي ادامه دارد.

 



هزاران اسرائيلي عليه دولت نتانياهو به خيابان ريختند
<
br>هزاران تن از شهروندان اسرائيلي در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت نتانياهو دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران تن از اسرائيلي ها عصر روز شنبه در تل آويو دست به راهپيمايي زدند و نسبت به افزايش بي سابقه اجاره بها اعتراض كردند. تظاهركنندگان به صدها نفر متحصن در ميدان مركزي تل آويو كه از چند روز پيش در آن تجمع كرده اند، پيوستند و همبستگي خود را با آنها اعلام كردند.
جوانان سرزمين هاي اشغالي با الهام از حركت هاي اعتراضي مردم در كشورهاي عربي، از چند روز قبل اقدام به برپايي چادر و نصب پلاكاردهايي در ميدان مركزي تل آويو كه آن را ميدان التحرير نام گذاشته اند كردند.
اين در حالي است كه دامنه اعتراضات برضد حكومت راستگراي بنيامين نتانياهو از چند روز گذشته از پايتخت اين رژيم فراتر رفته و سراسر سرزمين هاي اشغالي را فرا گرفته است.
همچنين تعدادي از معترضان در اعتراض به ناتواني دولت نتانياهو، مقابل پارلمان اسرائيلي تجمع و خواستار استعفاي نخست وزير شدند.
همچنين راديو رژيم صهيونيستي به نقل از فرمانده پليس رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه بيش از 43 نفر در اعتراضات تل آويو دستگير شده اند.
راديو رژيم صهيونيستي افزود: اين افراد زماني بازداشت شدند كه صدها فعال اجتماعي تلاش كردند برخي راه هاي اصلي شهر را مسدود كنند كه با دخالت پليس درگيري شديدي ميان آنان روي داد.
به گفته شاهدان عيني، مردمي كه در ساختمان هاي مشرف به محل تظاهرات بودند نيز با پرتاب اشيايي مانند بطري هاي آب به مأموران پليس، اعتراض خود را نشان دادند.
اين در حالي است كه با وخيم شدن شرايط معيشتي مردم و از آن جمله مسكن بسياري از فعالان و اعتصاب كنندگان در ميادين اصلي شهرهاي فلسطين اشغالي، در روزهاي گذشته، خواستار تظاهرات ميليوني در روزهاي آينده شده اند.

 



تظاهرات مردمي عليه رئيس جمهور در پايتخت سنگال

مردم سنگال با برپايي تظاهرات مسالمت آميز خواستار كناره گيري رئيس جمهور 85 ساله خود از قدرت شدند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، براساس قانون اساسي سنگال، رئيس جمهور مي تواند براي دو دور تصدي اين سمت را در دست داشته باشد، اما «عبدالله واد» رئيس جمهور با اصرار بر يك قانون انتخاباتي درصدد است در سال 2012 باز هم بر مسند رياست كشور باشد و اين موضوع خشم مردم اين كشور با ثبات و آرام غرب آفريقا را برانگيخته است.
براساس اين گزارش، به رغم تصميم دولت سنگال در ممنوع ساختن برگزاري هرگونه تظاهرات، هزاران سنگالي با درخواست بر كناري رئيس جمهور اين كشور به خيابان هاي پايتخت آمدند. به گزارش ايسنا، مخالفان مقابل كاخ «ابليسك» در حومه شهر «داكار» (پايتخت سنگال) تجمع كرده و بركناري عبدالله واد رئيس جمهور اين كشور را كه در انديشه دور سوم رياست جمهوري است، خواستار شدند.
گزارش رسانه هاي خارجي حاكي است، تظاهرات روز گذشته نخستين اعتراض مردمي گسترده به تهديد دوره رياست جمهوري عبدالله واد در سنگال محسوب مي شود.
تظاهركنندگان با در دست داشتن پلاكارد و پارچه نوشته هايي با مضمون: عبدالله واد از سنگال برو، رئيس جمهور مانند كودكان رفتار مي كند حكومت بر سنگال بس است، از وي خواستند از قدرت كناره گيري كند.
«ابراهيم فال» نامزد انتخاباتي و معاون سابق دبير كل سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در اين تظاهرات گفت: اگر خواهان صلح در كشور هستيم، نبايد اجازه دهيم رئيس جمهور دوباره نامزد انتخابات شود. براساس گزارش آسوشيتدپرس، اين تظاهرات يك ماه پس از راهپيمايي خشونت بار 23 ژوئن كه بزرگترين اعتراض مردمي در تاريخ اين كشور در يك دهه گذشته محسوب مي شود، صورت گرفت.
مخالفان عبدالله واد بر اين باورند كه رئيس جمهور كه خود بايد از حاميان و مدافعان قانون اساسي باشد، نبايد آن را نقض كند. ناظران سياسي منطقه مي گويند مردم سنگال تحت تأثير بيداري اسلامي در منطقه، حركت مردمي عليه رئيس جمهور را سازماندهي كرده اند.

 



مشاور بشار اسد: دشمن مقاومت سوريه را هدف گرفته آن را تحمل نمي كنيم

مشاور بشار اسد گفت كه دشمن مقاومت سوريه را نشانه رفته و دمشق آن را تحمل نمي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «بثينه شعبان» مشاور بشار اسد در كنفرانسي در دمشق اعلام كرد، بحران سوريه، بحراني چند بعدي و پيچيده است كه مقاومت سوريه را هدف قرارگرفته است.
شعبان افزود: بحران در كشور ما چند بعدي و پيچيده است. ما اهميت نقش عوامل داخلي و مطالبات به حق مردم را ناديده نمي گيريم ولي در عين حال كسي نقش ملي و مقاومت سوريه را نيز كه هدف گرفته شده، از نظر دور نمي كند.
وي با اشاره به لغو قانون فوق العاده در سوريه كه برخي آزادي هاي مردم را سلب مي كرد، گفت: مشكلي براي تظاهرات مجوزدار وجود ندارد. سوريه حالت فوق العاده را لغو و براي تظاهرات مسالمت آميز قانوني جديد وضع كرد ولي هدف گرفته شدن نيروهاي امنيتي و پليس و ارتش غيرقابل قبول است.
وي حضور گروه هاي مسلح تروريست در سوريه را مشكلي بزرگ دانست و اعلام كرد كه «مشكل بزرگ ديگري وجود دارد و آن گروهك هاي مسلحي است كه راه ها را مي بندند و با ايجاد موانعي، با ارتش و نيروهاي امنيتي درگير مي شوند و هيچ كشوري نمي تواند مقابل اين گونه رفتارها ساكت بنشيند؛ همچنانكه اين گروه ها مردم را نيز هدف مي گيرند.»
در همين حال يك مقام روسي طرف هاي خارجي به ويژه آمريكا را مسئول حوادث سوريه دانست.
خبر ديگر اينكه ترور رئيس پليس شهر حمص در سوريه توسط افراد مسلح نافرجام ماند.
عبدالرزاق صالح رئيس پليس شهر حمص در منطقه باب اسباع هدف گلوله قرار گرفت ولي از اين حادثه جان سالم به دربرد.

 



اعترافات تكان دهنده تروريست 32 ساله در اسلو
 بمب گذار نروژي : 92 نفر را كشتم پشيمان نيستم

جوان 32ساله نروژي پس از اعتراف به قتل عام هموطنان خود تصريح كرد، به هيچ وجه از كرده خود پشيمان نيست.
به گزارش خبرگزاريها، «اندرس برينگ برويك»، جوان 32 ساله نروژي كه روز جمعه با قتل عام 92 نفر از مردم اين كشور، خبرساز شد، در نخستين اعترافاتش ضمن پذيرفتن مسئوليت حادثه تاكيد كرد از كرده خود اصلا پشيمان نيست.
شبكه تلويزيوني «ان آر كي» در اين باره اعلام كرد، عامل بمب گذاري «اسلو» و تيراندازي جزيره «اوتويا» كه يك جوان 32ساله نروژي الاصل است، ساعاتي قبل از انجام عملياتي كه به گفته خود 9 سال روي آن برنامه ريزي كرده بود، طي يادداشت هايي اطلاعات مهمي را منتشر كرده است.
در اين يادداشت 1500 صفحه اي آمده: «مي دانم بعد از انجام عمليات، حدود 65 درصد از شهروندان اروپايي از من متنفر خواهند شد اما، در آينده اروپاييان از من به خاطر اين كارم تشكر خواهند كرد!»
اطلاعات بدست آمده از منزل «اندرس برويك» حاكي است، وي داراي عقايد افراطي است و به شدت تمايلات نژادپرستانه دارد. بازجويي ها از عامل بدترين حادثه تروريستي نروژ از زمان جنگ جهاني دوم همچنان ادامه دارد.
از سوي ديگر، خبرگزاري فرانسه در تازه ترين گزارش خود درباره اين حادثه نوشت، قاتل نروژي در جريان بازجويي ها اعلام كرد هيچ همكاري ندارد و تمام اين اقدامات را خود به تنهايي انجام داده است.
يادآور مي شود در جريان اين حادثه 92 نفر كشته و 97 نفر نيز مجروح شدند و ساختمان هاي نخست وزيري، وزارت نفت و دارايي دچار خسارات نسبتا شديدي شد. اكثر قربانيان اين حادثه زير 20 سال هستند.
بنا به اعلام پليس نروژ، هنوز افراد مفقود شده زيادي وجود دارند كه به احتمال زياد كشته شده اند و نيروهاي نجات نيز همچنان در حال جست وجو در ساختمان هاي مخروبه و داخل آبها هستند.
در عين حال خبر مي رسد كشورها و سازمان هاي بين المللي يكي پس از ديگري اين حادثه تروريستي را محكوم مي كنند. اما در اين ميان وقتي مقامات رژيم صهيونيستي ضمن ابراز همدردي با مقامات نروژي به اين كشور پيشنهاد كمك ارائه كردند، «اسلو» پذيرش هرگونه كمك از سوي اين رژيم را ممنوع اعلام كرد.

 



زد و خورد مصري هاي معترض با پليس وارد سومين روز شد

هزاران مصري معترض براي سومين روز متوالي با نيروهاي پليس و نظاميان در قاهره به
زد و خورد پرداختند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در ادامه اعتراضات مردمي در مصر، هزاران جوان مصري پس از سخنراني ژنرال «محمدحسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح به مناسبت 23ژوئيه براي سومين روز متوالي از ميدان «التحرير» قاهره به سمت مقر فرماندهي ارتش كه دفتر طنطاوي در آن قرار دارد، عزيمت كردند.
اين گزارش حاكي است، نيروهاي امنيتي، پليس و نظاميان با سد راه حركت مردم با پرتاب گاز اشك آور و ماشين هاي آب پاش تلاش كردند، آنها را از اين كار بازدارند، اما درگيري طرفين در ميدان العباسيه در مركز قاهره به اوج خود رسيد.
براساس گزارش هاي ارائه شده توسط وزارت بهداشت مصر، تعداد مجروحان اين حادثه 192 نفر اعلام شده است كه بسياري از مصدومان به بيمارستان هاي اطراف منتقل شده اند.
اين در حالي است كه پيش از آغاز درگيري ها، نيروهاي مسلح مصر و پليس، موانعي را براي جلوگيري از رسيدن تظاهركنندگان به مقر شوراي عالي نظامي ايجاد كردند، اما تظاهركنندگان با پرتاب سنگ و چوب و آتش زدن خودروها، اعتراض خود را نشان دادند.
معترضان مصري در تظاهرات خود تاكيد داشتند كه هدف آنها، رساندن يك پيام آشكار به شوراي عالي نظامي است تا نسبت به درخواست هاي مردم براي جامه عمل پوشاندن به اهداف انقلاب 25 ژانويه مصر بي توجه نباشد.
از سوي ديگر، تظاهرات و اعتصاب ها، همچنان در مصر ادامه دارد و مردم اسكندريه نيز در اعتراض به تحقق نيافتن خواسته هاي انقلابيون شاهد اعتراضات گسترده اي بود.
در همين حال پايگاه اينترنتي «محيط» اعلام كرد: 17 حزب و ائتلاف سياسي در بيانيه رسمي، تشكيل كميته اي بي طرف را براي تحقيق در خصوص وقايع ميدان «العباسيه» قاهره و حمله طرفداران دولت به تظاهركنندگان را خواستار شدند.
در اين بيانيه از گروههاي رسمي و در راس آن شوراي عالي نيروهاي مسلح و دولت عصام شرف نخست وزير مصر خواسته شده است در اين خصوص به وظايف خود عمل كند.
مردم مصر در ادامه اعتراضات خود كه از ماه گذشته وارد مرحله تازه اي شده است، تحقق اهداف انقلاب 25 ژانويه و محاكمه سران رژيم حسني مبارك و سپردن امور به دست غيرنظاميان را خواستارند.

 



ورود واحدهاي تازه نفس رژيم سعودي به منامه براي سركوب شيعيان بحرين

در پي افزايش مخالفت ها عليه رژيم آل خليفه و احتمال خروج ناوگان پنجم آمريكا از سواحل بحرين، عربستان كاروان هاي جديدي از نيروهاي نظامي و واحدهاي زرهپوش را روانه بحرين كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، پايگاه خبري «راصد» از ورود كاروان هاي جديد خودروهاي زرهپوش و تجهيزات نظامي عربستان به كشور بحران زده بحرين خبر داد. خبرگزاري بحرين نيز به نقل از يك مقام دفاعي اين كشور خبر داد، دولت رياض قصد دارد نيروهايش در بحرين را تقويت كند.
نيروهاي اشغالگر شوراي همكاري خليج فارس به فرماندهي عربستان 23اسفند گذشته وارد بحرين شدند. سعودي ها اعلام كرده بودند، 1000 سرباز به بحرين اعزام كردند، اما بعدها فاش شد كه شمار اين نيروها در بحرين، بسيار بيشتر از اين ميزان است.
عربستان حامي رژيم سركوبگر بحرين است. ميان دو كشور يك پل 26 كيلومتري وجود دارد.
بسياري از شيعيان سعودي ساكن منطقه «الشرقيه» عربستان ارتباط خانوادگي با شيعيان بحرين دارند و اين امر موجب وحشت خاندان سعودي از رسيدن دامنه اعتراضات مردمي به عربستان شده است.
خروج ناوگان جدي است
به گزارش خبرگزاري فارس، «امين حطيط» كارشناس مسائل راهبردي منطقه، گفت كه خروج ناوگان پنجم آمريكا از بحرين، جدي است.
وي گفت: از لحاظ اصول نظامي، آمريكا بايد ناوگان پنجم دريايي خود را از بحرين به كشور ديگري انتقال دهد. زيرا براساس اين اصول، مركز فرماندهي بايد در مكان امن باشد، ولي اكنون بحرين ثبات و امنيت خود را از دست داده است.
اين سرتيپ بازنشسته ستاد مشترك ارتش لبنان درباره تاثيرات انتقال پايگاه پنجم دريايي آمريكا به ديگر كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس گفت: اين انتقال بر روحيه مقامات دولت بحرين تاثير خواهد گذاشت و معنايش آن است كه آمريكايي ها حمايت خود را از بحرين برداشته اند. ولي واقعيت آن است كه آمريكا اقدامات دولت منامه عليه ملت بحرين را محكوم نخواهد كرد.
خبر ديگر اينكه «سيدعبدالله الغريفي»، يك روحاني بحريني گفت كه دولت آل خليفه 30 مسجد شيعيان را ويران كرده است. به گفته الغريفي، علت تخريب اين مساجد، تظاهرات مسالمت آميز شيعيان براي كسب حقوق اوليه سياسي خود بوده است.

 



پارلمان مونته نگرو با برقراري دوباره نظام پادشاهي موافقت كرد

پس از گذشت يك قرن از دوران آخرين پادشاه مونته نگرو، پارلمان اين كشور با برقراري مجدد نظام پادشاهي در مونته نگرو موافقت كرد.
به گزارش فارس به نقل از راديو بين المللي فرانسه، پارلمان مونته نگرو هفته گذشته به قانون بازگشت نظام سلطنتي و پادشاهي به اين كشور پس از گذشت يك قرن از دوران آخرين پادشاه مونته نگرو، رأي مثبت داد.
براساس اين قانون، بازماندگان آخرين پادشاه مي توانند به كشور خود بازگردند.همچنين طبق اين قانون، «نيكلا دوم» كه در رشته معماري تحصيل كرده و تاكنون در فرانسه زندگي مي كرده است، به همراه خانواده اش وارد كشور شده است.
مونته نگرو (كوه سياه) در منطقه بالكان و در مجاورت درياي آدرياتيك واقع شده است. همسايگان اين جمهوري عبارتند از: بوسني و هرزگوين در شمال، صربستان در شرق، آلباني در جنوب و كرواسي در غرب. پايتخت و بزرگ ترين شهر مونته نگرو «پودگوريتسا» است.
اين كشور در پي همه پرسي 21 مه 2006 (ميلادي) در روز سوم ژوئن همان سال از فدراسيون صربستان و مونته نگرو جدا شد و اعلام استقلال كرد. مونته نگرو پيش از كوزوو تازه تأسيس ترين كشور جهان بود. اين كشور حدود 700 هزار نفر جمعيت دارد.

 



گورباچف پوتين را ديكتاتور خواند جاي او بودم ، رئيس جمهور نمي شدم

آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق هشدار داد در صورتي كه ولاديمير پوتين بار ديگر رئيس جمهور روسيه شود، اين كشور را به يك ديكتاتوري به سبك حكومت هاي ديكتاتوري قاره آفريقا تبديل خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روزنامه ديلي ميل وي گفت چنانچه ولاديمير پوتين، نخست وزير كنوني روسيه در ماه مارس در انتخابات رياست جمهوري پيروز شود، مي تواند براي دو دور شش ساله ديگر سكان قدرت را در روسيه به دست گيرد.
ميخاييل گورباچف آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق قوياً از پوتين خواست كه در پي تصاحب دوباره پست رياست جمهوري روسيه كه از سال 2000 تا 2008 آن را در اختيار داشت، نباشد.
وي هشدار داد كه اعضاي حلقه دروني پوتين قاطعانه مي خواهند قدرت را متمركز كنند و حتي از ديكتاتوري حمايت مي كنند.
گورباچف تصريح كرد: زمان آن رسيده است كه حكام كنوني قدرت را به جانشينان خود از نسل جديد كه دموكراتيك تر هستند، بسپارند.
وي تأكيد كرد كه اگر جا ي پوتين بود، به دنبال رياست جمهوري نمي رفت. انتخابات رياست جمهوري روسيه ماه ما رس (اسفند ماه) برگزار مي شود.

 



معترضان پس از يك ماه به مادريد رسيدند
بزرگترين تجمع ضد دولتي در پايتخت اسپانيا

تظاهركنندگان ضد دولتي اسپانيا، پس از يك ماه راهپيمايي از سراسر اين كشور، به پايتخت رسيدند و يك تجمع بزرگ ضددولتي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از معترضان به شرايط اقتصادي اسپانيا پس از يك ماه راهپيمايي از سرتاسر اين كشور، روز شنبه خود را به ميدان اصلي «مادريد» رساندند.
اين جمعيت انبوه كه خود را «گروه خشم» ناميده اند، راهپيمايي خود را رسما از 19 ماه ژوئن آغاز كرده و در مسير راهپيمايي به يكديگر مي پيوستند.
بنا به اعلام شبكه خبري «يورونيوز»، معترضان به بحران بيكاري، در اين مدت موفق به تشكيل گروه هاي چند صد عضوي شده و تا دولت را مجبور به توقف اجراي برنامه هاي رياضت اقتصادي نكنند، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
اسپانيا، به عنوان يكي از اعضاي منطقه يورو و اتحاديه اروپا به شدت از بحران بيكاري رنج مي برد. اين كشور يكي از بدهكارترين كشورهاي اروپائي است و براي رهايي از اين وضع مجبور به اجراي برنامه هاي رياضت اقتصادي اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول شده است.
اين امر موجب خشم مردم بحران زده اسپانيا و در نتيجه برپايي تظاهرات و شورش هاي گسترده در اين كشور شده است.
گزارش هاي دريافتي حاكي است دستكم پنج ميليون نفر از مردم اسپانيا بيكار هستند و دولت براي رفع كسري بودجه و بدهي هاي خود، اجراي يكسري رياضت هاي اقتصادي را بر همين مردم تحميل كرده است.يادآور مي شود ناآرامي هاي اروپا ابتدا از اسپانيا و يونان آغاز و سپس به پرتغال، فرانسه و ايرلند رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14