(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 مرداد 1390- شماره 19987

يادداشت خبرنگار
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:نجات درياچه اروميه دراولويت برنامه هاي سازمان محيط زيست است
ايران در كيهان
واگذاري مسكن مهر به مددجويان استان اردبيل
كاهش مصرف برق در استان فارس
موافقت اصولي ساخت هفت مجتمع رفاهي بين راهي صادر شد
پرداخت تسهيلات ويژه به صادركنندگان هلو و شليل
توليد روزانه 1500 تن زباله در كرج
34درصد جمعيت كشور عضو كتابخانه هاي عمومي مي شوند
ميليون ها قطعه ماهي در درياهاي كشور رهاسازي مي شود
انتصاب جديد در شهرستان ها
اعطاي تسهيلات طرح هاي آبياري تحت فشار به كشاورزان رشت خوار
اختصاص 200 ميليون تومان براي مهارت آموزي مددجويان زنجان
بخشودگي جرايم بانكي واحدهاي توليدي قزوين
يك سوم پرونده هاي دادگستري يزد مربوط به ساير استان هاست



يادداشت خبرنگار

استان ايلام و انتخابات نهم
اين روزها بازار تبليغات انتخابات در استان ايلام داغ شده و جلسات انتخاباتي پشت سر هم برگزار مي شود و كانديداهاي احتمالي با برگزاري اين جلسات سعي در متقاعد كردن اقشار مختلف مردم براي حمايت از خود مي كنند طوري كه اين جلسات در شهرها و روستاهاي اين استان هر روز و شب برگزار مي شود.
در استان ايلام تبليغات براي انتخابات مجلس با ديگر نقاط مختلف كشور كاملا متفاوت است و كانديداهاي احتمالي چند سال قبل از انتخابات جلسات انتخاباتي خود را با مردم برگزار مي كنند و برخي جلسات نيز تا ساعتي از بامداد ادامه مي يابد.
تبليغات انتخابات در استان ايلام به صورت خانه به خانه و ديدن چهره هاي مختلف توسط كانديداها صورت مي گيرد طوري كه بسياري از مردم نقاط مختلف استان به شدت از اين رويه ناپسند ابراز نگراني مي كنند.
به توجه به اينكه ماه ها به برگزاري انتخابات مجلس نهم باقي مانده برخي از كانديداها اين فرصت را اندك مي دانند و براي جبران عقب افتادگي انتخابات، روزها و حتي نيمه هاي شب را به برگزاري جلسات مكرر مي گذرانند تا شايد بتوانند از رقباي خود جا نمانند و ذخيره مناسبي براي روز اخذ راي در اختيار داشته باشند. اين روزها قول و قرارهاي انتخاباتي به اوج خود رسيده است؛ طوري كه از فرماندار گرفته تا مديركل توسط كانديداها براي بعد از انتخابات عزل و نصب مي شوند. در حالي كه استان ايلام فقط 8 شهرستان دارد ، تاكنون قول صدها فرمانداري به افراد خاص توسط برخي كانديداها داده شده است و براي عزل و نصب هاي فراواني برنامه ريزي شده است و عده اي خوش خيال از هم اكنون خود را مدير آينده در دستگاه هاي اجرايي مي دانند، مصداق روشني از توهم!
اين رويه مي رود تا به يك فرهنگ تبديل شود و آيندگاني كه براي كانديداتوري مي خواهند آماده شوند و نمي توانند وعده وعيدهاي آنچناني دهند، كاملا مايوس مي كند. امروز برخي افراد كه تا ديروز از منتقدان سرسخت جمهوري اسلامي به حساب مي آمدند و در جريان انتخابات دهم رياست جمهوري از حاميان سينه چاك فتنه گران بودند و فتنه 88 را يك اعتراض عادي مي ناميدند خود را مدافع و حامي سرسخت نظام اسلامي نشان مي دهند و سعي در رخنه در جريان اصولگرايي دارند و قلم و گفتار خود را در جهت دفاع از جريان اصولگرايي به كار گرفته اند. غافل از اينكه مردم متدين و ولايتمدار اين استان به خوبي اعمال آنها را رصد مي كنند و هرگز فريب حقه انتخاباتي آنها را نخواهند خورد. و نكته قابل توجه و با اهميت اينكه پديده شوم خريد آرا توسط برخي از كانديداها كه از چند دوره گذشته رواج پيدا كرده است، متأسفانه اكنون هم ادامه دارد و براي خريد آرا نرخ هايي هم تعيين مي كنند كه اين پديده شوم مي تواند خطر جدي براي برگزاري انتخابات سالم در استان ايلام باشد. در يكي دو دوره انتخابات گذشته مجلس، متأسفانه در روز رأي گيري توسط عوامل برخي از كانديداها در اطراف حوزه هاي اخذ رأي خصوصا در مناطق فقيرنشين استان اقدام به انجام اين اقدام ناپسند كردند كه مسئولان اجرايي و نظارتي دست اندركار انتخابات به خوبي اين رفتارناپسند را به ياد دارند. اين پديده شوم مي تواند ميدان رقابت را براي افرادي كه از امكانات مالي مناسب برخوردارند باز و براي افراد متدين با بنيه مالي ضعيف دشوار كند و اگر با آن برخورد جدي نشود مردم اين استان محروم دچار خسارت جبران ناپذيري خواهند شد. در اين موقعيت مسئوليت دستگاههاي نظارتي و اجرايي كاملا حساس است و بايد فعاليت خود را دو چندان كنند و با خاطيان برخورد قاطع و جدي كنند. در اين رابطه چند نكته كاملا ضروري به نظر مي رسد كه بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد:
1- مگر نه اينكه براي تبليغات انتخاباتي، قانون وقتي را معين كرده و خارج از آن تخلف محسوب مي شود و بايد با خاطيان در اين رابطه برخورد شود. چرا در اين استان كه تبليغات و جلسات انتخاباتي كاملا مشهود است با آن برخوردي صورت نمي گيرد؟
2- چرا برخي از افراد كه وابستگي سياسي به جريان فتنه داشته اند اكنون خود را به جريان اصولگرايي نزديك كرده اند و اين جريان اصولگرايي اجازه نزديك شدن آنها را به خود مي دهند؟
3- پديده خريد آرا كه در دوره هاي گذشته براي مسئولان نظارتي نيز كاملا آشكار بوده است و روز اخذ رأي به طور علني و آشكار عوامل برخي از كانديدايها نسبت به اين پديده شوم اقدام مي كنند، چرا مورد برخورد جدي واقع نمي شود؟
حال با توجه به اينكه اكنون جريان انحرافي هم به جريان فتنه اضافه شده است، زمزمه هايي به گوش مي رسد كه همين جريان در حال سرمايه گذاري در اين استان براي كانديداهاي خاصي مي باشد كه دستگاههاي نظارتي بايد با هوشياري بيشتر و استفاده از اطلاعات مردمي و نيروهاي دلسوز انقلاب و نظام كه الحمدلله در اين استان كم هم نيستند با اين آسيب هايي كه به شدت انتخابات سالم را در اين استان تهديد مي كند برخورد كنند و از همين امروز اخطارها و هشدارهاي لازم را به كانديداهايي كه خلاف قانون عمل مي كنند داده و آنان را از تخلف هايي كه تاكنون صورت گرفته باز دارند، باشد تا مردم اين استان كه در صحنه هاي مختلف انقلاب به خوبي و سربلندي از امتحانهاي مختلف بيرون آمده اند با روحيه بشاش و انقلابي خود را براي انتخاباتي سالم و در شأن ملت بزرگ ايران آماده كنند و سرنوشت مردم مظلوم و محروم ايلام بازيچه سياسي عده اي از خدا بي خبر نشود.
ايلام- عباس خزلي

 



.رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:نجات درياچه اروميه در اولويت برنامه هاي سازمان محيط زيست است

اروميه - خبرنگار كيهان:
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: نجات زيست بوم درياچه اروميه در اولويت برنامه هاي سازمان حفاظت محيط زيست است.
محمدي زاده در جلسه ستاد ملي و شوراي مديريت حوزه آبخيز درياچه اروميه افزود: ما از پيشرفته ترين تئوري مديريت به نام مديريت زيست بومي براي نجات درياچه اروميه استفاده مي كنيم.
وي تصريح كرد: در اين راستا يك كارگروه فرابخشي با حضور معاون اول رئيس جمهوري، تعدادي از وزيران، استانداران آذربايجان غربي، شرقي و كردستان شكل گرفته و به صورت جدي راهكارهاي برون رفت از بحران درياچه اروميه را بررسي مي كنند.
وي ادامه داد: كاهش بارندگي و خشكسالي در منطقه نيز در تشديد بحران درياچه اروميه تأثيرگذار بوده است.
وي به وضعيت بحراني درياچه اروميه نيز پرداخت و خاطرنشان كرد: از 5700 كيلومتر مربع وسعت تالاب درياچه اروميه حدود 2700 كيلومتر مربع خشك شده و اگر هرچه سريع تر براي اين تالاب مهم چاره انديشي نشود همانند درياچه اورال كه 15 برابر درياچه اروميه بود خشك خواهد شد.
وي افزود: اين بحران از آستانه تحمل درياچه اروميه خارج شده و با ادامه اين روند درياچه مزيت تالابي خود را از دست خواهد داد.
وي گفت: در حال حاضر 20درصد از وسعت درياچه اروميه خشك شده است و مابقي نيز در معرض تهديد جدي است و افزايش دماي هوا بين يك الي دو درجه و تبخير بيشتر و خشكسالي هاي سال هاي اخير تاثير بسيار منفي را بر روي اين اكوسيستم ارزشمند گذاشته است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: ما امروز شديداً نگران ريزگردهاي نمكي هستيم كه دشت هاي حاصلخيز آذربايجان شرقي، اردبيل و قزوين را تهديد مي كند.
وي افزود: علاوه بر اين ريزگردهاي حاوي يون هاي معدني نيز آثار زيانباري را بر مؤلفه هاي حيات در اين منطقه شامل خاك، آب، هوا و گونه هاي زيستي خواهد گذاشت.
وي پيش بيني كرد اگر روند فزاينده تهديد به خشكسالي ادامه پيدا كند درياچه اروميه در 5 الي 10 سال آينده كاملاً خشك خواهد شد و همين امر اقدامات عاجل در اين زمينه را مي طلبد.

 



ايران در كيهان

برگزاري سفره اطعام در مساجد
يزد- خبرنگاركيهان: معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني استان يزد در جمع مديران و فعالان كانون هاي فرهنگي هنري مساجد اين استان گفت: اكنون بيش از دوهزار و 500 يتيم تحت پوشش اين نهاد در استان قرار دارد.
محمدرضا غريب نواز افزود: درماه مبارك رمضان سال جاري با همكاري كانون هاي فرهنگي هنري مساجد، سفره اطعام نيازمندان در مساجد يزد گسترده خواهدشد.
وي گفت: با همكاري كانون هاي مساجد در تمام ايام ماه مبارك رمضان، سفره اطعام در مساجد گسترده مي شود.
80 درصد معتادان شاغل بوده اند
مديركل بهزيستي استان يزد با بيان علل و عوامل اصلي اعتياد گفت: طبق بررسي ها 80 درصد كساني كه معتاد هستند قبل از اعتياد شاغل بوده اند به همين دليل نمي توان گفت بيكاري دليل اعتياد است.
رحيمي نسب افزود: بيشتر معتادان بعد از گرفتاري در دام اعتياد بيكار مي شوند و اعتياد عامل اصلي بيكاري آنهاست اما كساني كه اعتياد را ترك مي كنند اگر بيكار بمانند دوباره به اعتياد رجوع مي كنند.
وي مشكلات خانوادگي، مشكلات اقتصادي، دعاوي خانوادگي، محل سكونت، مصرف قليان و باورهاي غلط را از ديگر عوامل اعتياد بيان كرد و افزود: والدين بايد در خانه فضاي آرامي را ايجاد كرده تا فرزندانشان به سمت محفل گرايي روي نياورند.
بهره برداري از 100 واحد مسكوني
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي يزد گفت: 172 واحد مسكن مهر در شهر عشق آباد و 40 واحد مسكوني مهر در شهر ديهوك طبس به وسيله بنياد مسكن انقلاب اسلامي در دست احداث است كه از مجموع اين تعداد بيش از 100 واحد آن تا پايان تابستان امسال به بهره برداري مي رسد.
غلامرضا كشاورز درباره اجراي طرح هاي هادي روستايي اظهارداشت: براي اجراي طرح هاي هادي روستايي در روستاهاي شهرستان طبس تنها در سال گذشته بالغ بر 6 ميليارد ريال هزينه شده است و درسال جديد نيز با توجه به اختصاص هشت درصد از اعتبارات هر شهرستان براي اجراي طرح هاي هادي روستايي، روند اجراي اين طرح ها شتاب بيشتري خواهدگرفت.
اختصاص تسهيلات به متقاضيان
گرگان- خبرنگاركيهان: مدير ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات استانداري گلستان گفت: از يكصد ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده شده ازسوي بانك مركزي جهت پرداخت تسهيلات نامه هاي سفر سوم رئيس جمهور 80 ميليارد ريال وام قرض الحسنه به متقاضيان در اختيار بانك هاي عامل قرارگرفت.
محمدعلي نوبخت اظهارداشت:40هزارنامه مردمي در بخش مساعدت مالي بوده كه با بررسي و تحقيقات بعمل آمده 25هزار و 603 نامه مستحق كمك و مساعدت مالي شدند.
حمايت از سرمايه گذاران
معاون برنامه ريزي استاندار گلستان گفت: سرمايه گذاران بخش خصوصي و دولتي كه خواهان سرمايه گذاري دراين استان هستند مورد حمايت ويژه قرار مي گيرند.
رضا غلامي اظهارداشت: استاند قابليت هاي زيادي براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف گردشگري، صنايع تبديلي و كشاورزي دارد.
وي از تمام دستگاه هاي اجرايي استان خواست تا در زمينه جذب سرمايه گذار تلاش كنند.
مسدودشدن چاه هاي تأمين آب
طبس- خبرنگاركيهان: امام جمعه شهرستان طبس در نشست بررسي مشكلات آب دراين شهرستان گفت: در يكي دوسال گذشته چاه هاي تأمين آب كشاورزي درسطح طبس از سوي آب منطقه اي استان يزد مسدود شده است كه با اين اقدام و خشكسالي هاي اخير خسارت مضاعفي را به كشاورزان منطقه تحميل كرده است.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم مهاجريان افزود: بالارفتن بهاي آب، برق و سوخت مشكلاتي را براي كشاورزان و دامداران بوجود آورده كه لازم است مسئولان در زمينه برطرف كردن اين مشكلات تلاش كنند.
دستورالعمل جريان هاي انحرافي
امام جمعه ديهوك درمراسم يادواره شهيد پايگاه مقاومت بسيج سلمان فارسي روستاي جوخواه گفت: مقابله با ولي فقيه، دستورالعمل جريان هاي انحرافي است. حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا مرتضي نيا افزود: ما تا آخرين قطره خون در دفاع از ولايت پاي ولايت ايستاده ايم در پايان اين مراسم هدايايي به خانواده شهدا اهدا شد.
بودجه دفاعي در جنگ نرم
شاهرود- خبرنگاركيهان: مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان گفت: بودجه در نظر گرفته شده براي دستگاه هاي فرهنگي بايد به عنوان بودجه دفاعي در راستاي مبارزه با جنگ نرم دشمن اختصاص يابد.حجت الاسلام والمسلمين علي شكري افزود: دشمنان انقلاب اسلامي با تهاجم فرهنگي به دنبال استحاله نظام اسلامي هستند.
وي با اشاره به خطر گسترش فرقه ضاله گفت: با نگاهي گذرا به اين گروه هاي انحرافي متوجه خواهيم شد دين ستيزي و عقل ستيزي درهمه اين فرقه هاي نوپديد مشترك است.
برپايي سمپوزيوم منطقه اي گندم
تبريز- خبرنگاركيهان: با شركت كارشناسان 11 كشور نخستين سمپوزيوم منطقه اي گندم هاي زمستانه در تبريز برگزارشد.
هدف از برپايي نشست انتقال تجربيات كشورها و استفاده از دستاوردهاي جديد به منظور رفع چالش هاي پيش روي اين حوزه اعلام شده است.هم اكنون در ايران ارقام بسيار خوبي از گندم كه نسبت به خشكي و شوري مقاوم هستند توليد مي شود.

 



واگذاري مسكن مهر به مددجويان استان اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
همه مددجويان نيازمند تحت پوشش بهزيستي استان اردبيل تا يك سال آينده در قالب طرح مسكن مهر صاحب مسكن مي شوند.
استاندار اردبيل در مراسم جشن شكرانه تامين مسكن مددجويان سازمان بهزيستي با اعلام مطلب بالا افزود:با اينكه آمار واحدهاي مسكوني واگذار شده به مددجويان درسال هاي قبل از 84 با شش سال اخير قابل مقايسه نيست ولي لازم است تلاش مسئولين براي تامين مسكن مددجويان بيشتر شود.
وي با تاكيد بر لزوم تامين معيشت و ايجاد اشتغال پايدار براي مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي گفت: تامين اشتغال پايدار براي مددجويان موجب مي شود كه آنها زندگي با اعتماد به نفس بالا و آبرومندانه اي داشته و نيازي به حمايت از سوي ارگان هاي امدادگر نداشته باشند.
سيدحسين صابري افزود: ايجاد اشتغال براي معلولان با توجه به درصد معلوليت آنها بايد در اولويت كاري مسئولان قرار گيرد و در صورت امكان زمينه خودكفايي آنها فراهم شود.

 



با هدفمندسازي يارانه ها صورت گرفت
كاهش مصرف برق در استان فارس

شيراز- خبرنگار كيهان:
پس از اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانه ها مصرف انرژي برق مشتركان تحت پوشش شركت توزيع نيروي برق استان فارس بيش از 21 درصد كاهش يافت.
مديرعامل شركت توزيع برق فارس با اعلام اين خبر گفت: كاهش 3/21درصدي در مصرف انرژي برق در بررسي مصارف تا پايان ارديبهشت 90 و مقايسه آن با ميزان مصرف در مدت مشابه سال قبل مشاهده مي شود.
«اصغر حدادي» ميزان مصرف انرژي برق تا ارديبهشت سال قبل را در مجموع يك ميليارد و 139 ميليون و 33 هزار كيلووات ساعت اعلام كرد و افزود: اين ميزان تا ارديبهشت امسال به رقم 895 ميليون و 944 هزار كيلووات ساعت رسيده است.
وي اظهار داشت: اين مقايسه نشان دهنده بيش از 240 ميليون كيلووات ساعت كاهش مصرف برق در سطح شهرستان هاي مختلف فارس است.
وي با بيان اينكه بيشترين ميزان كاهش مصرف برق در مشتركان كشاورزي با رقم حدود 150 ميليون كيلووات ساعت مشهود است گفت: براساس آمار مصرف برق در مشتركان كشاورزي در مدت اعلام شده 6/24 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل كمتر شده است.
وي در خصوص ساير مشتركان نيز گفت: براساس مقايسه انجام شده در دوره زماني مورد اشاره در بخش خانگي حدود 50 ميليون كيلووات ساعت، در بخش عمومي بيش از 20 ميليون كيلووات ساعت و در بخش صنعت 23 ميليون كيلووات ساعت كاهش را شاهد هستيم.

 



موافقت اصولي ساخت هفت مجتمع رفاهي بين راهي صادر شد

اوز- خبرنگاركيهان:
مديركل سازمان حمل و نقل و پايانه هاي فارس از اخذ موافقت اصولي ساخت هفت مجتمع خدمات رفاهي بين راهي در راه هاي مواصلاتي لار- جهرم و لار- بندرعباس خبر داد.
به گزارش خبرنگاركيهان از اوز لارستان طي آيين ويژه اي كلنگ گاز ساخت مجتمع خدمات رفاهي بين راهي پيمان لارستان آغاز شد.
دراين آيين مديركل سازمان حمل و نقل و پايانه هاي فارس گفت: تا پايان سال جاري دو مجتمع از مجموع چهار مجتمع محور جهرم و يك مجتمع از سه مجتمع محور بندرعباس به بهره برداري مي رسد.
احمد خواست خدايي افزود: درسطح استان فارس تا پيش از دولت نهم و دهم فقط سه مجتمع خدمات رفاهي بين جاده اي وجود داشت.

 



رئيس سازمان بازرگاني مازندران خبر داد
پرداخت تسهيلات ويژه به صادركنندگان هلو و شليل

ساري- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان بازرگاني مازندران از پرداخت تسهيلات ويژه به صادركنندگان هلو و شليل خبر داد.
عباسعلي وفايي نژاد در جلسه شوراي كنترل نظارت گفت: افزايش توليد غيركارشناسي هلو و شليل، عدم اصلاح به موقع، نداشتن برنامه ريزي صحيح در سطح زير كشت توسط كشاورزان و سرمايه گذاري بدون جهت از عوامل كاهش قيمت اين ميوه ها بوده است.
وي به آن دسته از تجار و بازرگاناني كه مي توانند در امر صادرات اين ميوه ها وارد شوند اظهار داشت: با توجه به هماهنگي هاي بعمل آمده با بانك هاي عامل تسهيلات ويژه و آني جهت صادرات اين محصولات به كشورهاي هدف بويژه كشورهاي حاشيه درياي مازندران پرداخت خواهد شد.
رئيس سازمان بازرگاني مازندران در بخش ديگري از سخنان خود به خريد تضميني گندم اشاره كرد و گفت: از زمان شروع خريد تضميني گندم از توليدكنندگان تا به امروز بيش از 91 هزار تن خريداري شده كه مقدار 55 هزار تن آن توسط شركت غله منطقه 2 و همچنين بيش از 36هزار تن نيز توسط كارخانجات استان صورت گرفته است كه بيش از 4 ميليارد و هشتصدميليون تومان به توليدكنندگان و كشاورزان پرداخت شده و حدود 16ميليارد تومان ديگر نيز تا پايان اين ماه انجام خواهد گرفت.

 



توليد روزانه 1500 تن زباله در كرج

كرج- خبرنگاركيهان:
روزانه تنها در كلانشهر كرج يكهزار و 500 تن زباله توليد مي شود كه 10 درصد اين زباله ها صنعتي است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز در جمع خبرنگاران گفت: دفع اصولي زباله ها و توجه به مقوله مديريت پسماند علاوه بر پيشگيري از آلودگي محيط زيست در اقتصاد كلان جامعه موثر است و به همين دليل است كه تاكنون در استان البرز چندين مركز دفع پسماند زباله به بهره برداري رسيده است.حسن پسنديده با اشاره به اينكه در اجراي طرح هاي شبكه فاضلاب اين استان، استانداردها رعايت نشده است افزود: با توجه به اهميت پيشگيري از آلودگي منابع آبي بايد رعايت استانداردها در اجراي شبكه هاي فاضلاب مورد توجه قراربگيرد.
وي در پايان اظهارداشت: ازسوي ديگر 15 شهرك صنعتي در اين استان فعاليت دارند كه برخي از اين شهرك ها از سيستم تصفيه فاضلاب مناسب برخوردار نيستند و توليدات آنها به نوعي به ساختار طبيعت آسيب جدي وارد مي كند كه بايد هرچه زودتر براي آنها چاره انديشي كرد.

 



34درصد جمعيت كشور عضو كتابخانه هاي عمومي مي شوند

تبريز- خبرنگار كيهان:
در قالب سند ملي مطالعه مفيد، حدود 35درصد جمعيت كشور مي بايست عضو كتابخانه هاي عمومي باشند.
مديركل كتابخانه هاي عمومي آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق گفت: توجه به مطالعه غيردرسي و مفيد در روند آموزش رسمي كشور و نيز فراهم سازي 4 جلد كتاب به ازاي هر 100 ايراني در كتابخانه هاي عمومي، جزو اهداف اين سند مي باشند.
حسن خدايي در نشست مشترك انجمن كتابخانه هاي عمومي و كميته نهضت مطالعه مفيد تبريز خاطرنشان كرد: افزايش فضاي كتابخانه اي عمومي به ميزان 8مترمربع به ازاي هر 100 نفر نيز، جزو اين سند بوده و براي اجراي سند مزبور 17 دستگاه عضويت به تصويب رسيده است.
به گفته وي، «نهضت مطالعه مفيد»، اساسي ترين گام براي كمك به توسعه مطالعه است و ميانگين مطالعه در آذربايجان شرقي با احتساب قرآن، ادعيه و كتاب هاي غيردرسي چاپي و مجازي، روزنامه و نشريات، 89دقيقه و 32ثانيه است كه اين رقم در ميانگين كشوري 76 دقيقه و يك ثانيه است.

 



ميليون ها قطعه ماهي در درياهاي كشور رهاسازي مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
توسط شيلات كشور، سالانه ميليون ها قطعه ماهي در درياهاي شمال و جنوب كشور، رهاسازي مي شود.
مديرامور شيلات آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق گفت: «صيد» از درياهاي شمال و جنوب، به دليل خشك شدن رودخانه ها و نيز مشكلات زيست محيطي، كاهش يافته است.
«محمد صمدزاده» در سمينار ترويج و توسعه مصرف آبزيان افزود: به همين علت شيلات، هرسال ميليون ها قطعه ماهي در درياها رها مي كند.
وي گفت: آبزي پروري در ايران درحال رشد است و مي توان در هرمترمكعب آب تا 70 كيلوگرم ماهي پرورش داد.
«صمدزاده» با انتقاد از سياست هاي كلان كشور در اين حوزه و با اشاره به اين كه «به امر توسعه بيمارستان ها توجه و اقدام مي شود ولي گامهاي مناسبي براي ترويج مصرف غذاي مناسب برداشته نمي شود»، اظهار داشت: در برنامه پنجم پيش بيني شده كه هر ايراني روزانه 35گرم پروتئين حيواني مصرف نمايد كه 6 گرم آن پروتئين ماهي خواهد بود، ضمن آن كه در كشور به جاي مصرف ماهي براي جلوگيري از چاقي و بيماري ها، مردم از داروهاي گران قيمت خارجي استفاده مي كنند.
وي گفت: اروپايي ها 4 برابر ايراني ها، ماهي مصرف مي كنند.

 



انتصاب جديد در شهرستان ها

اوز- خبرنگار كيهان: طي مراسمي علي محمد ابراهيمي زاده به عنوان رئيس جديد اداره بازرگاني شهرستان لارستان معرفي شد.
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان بازرسي كل كشور با صدور حكمي حميدرضا حسن پور را به سمت مدير كل بازرسي استان كرمانشاه منصوب كرد.
درچه- خبرنگار كيهان: سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان «سيدعلي مدينه» را به عنوان رئيس جديد اداره آموزش و پرورش خميني شهر تعيين كرد. «حميد كاوه» نيز به عنوان معاون برنامه ريزي و توسعه اين اداره مشغول به كار شد.
آمل- خبرنگار كيهان: طي مراسمي يحيي عسگري پور به عنوان بخشدار جديد امامزاده عبدالله(ع) آمل معرفي شد.
بندرعباس- خبرنگار كيهان: براساس حكم وزير جهاد كشاورزي علي نقي صالحي به عنوان رئيس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان منصوب شد.
اراك- خبرنگار كيهان: با حكم وزير كشور «مجيد مومني» به عنوان فرماندار جديد فراهان مشغول به كار شد.
اوز- خبرنگار كيهان: طي مراسمي مجتبي كريمي به عنوان شهردار جديد اوز معرفي شد.

 



اعطاي تسهيلات طرح هاي آبياري تحت فشار به كشاورزان رشت خوار

رشتخوار- خبرنگار كيهان:
مديرجهاد كشاورزي رشتخوار از اعطاي 85درصد تسهيلات طرح هاي آبياري تحت فشار به كشاورزان اين شهرستان خبرداد.
محمد رستمي با اشاره به اينكه 85 درصد اشتغال شهرستان رشتخوار دربخش كشاورزي است؛ افزود: با توجه به آمار مربوط به ايجاد اشتغال در بخش كشاورزي، استفاده از روش هاي نوين آبياري دراين بخش براي بالا بردن ميزان اشتغال زايي، امري ضروري است.
وي سطحي بودن چاه هاي كشاورزي، نامرغوب بودن منابع آبي بخش حلب و برق دار نبودن اكثر چاه هاي موجود را از مهم ترين محدوديت هاي بخش كشاورزي در اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار دران شهرستان دانست.رستمي سهم رشتخوار را از اين برنامه درسال جاري بالغ بر 2 هزار هكتار ذكر كرد و گفت: براي اين امر بيش از 100ميليارد ريال اختصاص يافته است.وي با اشاره به كاهش 55درصدي ميزان توليد محصول گندم در شهرستان رشتخوار ابراز داشت: امسال 25تا 30 هزار تن محصول گندم در شهرستان برداشت شد كه اين ميزان در مقايسه با سال قبل با توليد 50 هزار تن گندم، از كاهش قابل توجهي برخوردار است.
رستمي، بارش كم نزولات آسماني در پاييز سال گذشته، آفت سن گندم و بادزدگي و خشكسالي را مهم ترين عوامل كاهش ميزان محصول گندم در اين شهرستان عنوان كرد.

 



از سوي كميته امداد امام خميني استان صورت گرفت
اختصاص 200 ميليون تومان براي مهارت آموزي مددجويان زنجان

زنجان- خبرنگار كيهان:
معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني(ره) استان زنجان گفت: بيش از 200 ميليون تومان اعتبار براي مهارت آموزي مددجويان اين نهاد اختصاص يافته است.
علي عزيزخاني اظهارداشت: كميته امداد امام خميني استان در راستاي توانمندسازي مددجويان زير پوشش اين كميته در زمينه خودكفايي اقتصادي اقدامات بسياري را انجام داده است.
وي با بيان اينكه برنامه هاي كميته امداد امام خميني(ره) در دهه چهارم تاسيس اين كميته توانمندسازي افراد زير پوشش از نظر اقتصادي است، اضافه كرد: تامين مسائل اقتصادي مددجويان در كميته امداد امام خميني(ره) فقط از طريق پرداخت مبالغي به صورت ماهيانه انجام نمي شود، بلكه مسئولان اين كميته در نظر دارند كه با ياد دادن مهارت هاي مختلف به مددجويان آنان را خودكفا سازند.
عزيزخاني با بيان اينكه آموزش دانش آموزان دبيرستاني هدف اصلي اين برنامه هستند؛ افزود: اعتباري بالغ بر 210 ميليون تومان به منظور كاريابي و آموزش مهارت هاي فني و حرفه اي براي 3 هزار مددجوي تحت پوشش اين نهاد در نظر گرفته شده است.

 



بخشودگي جرايم بانكي واحدهاي توليدي قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن قزوين از بخشودگي جرايم بانكي واحدهاي توليدي استان خبر داد.
عليرضا كشاورز قاسمي گفت: اگر واحد توليدي تسهيلاتي از بانك ها دريافت كرده و در مجراي توليد مصرف شده و بنا به دلايلي نتوانستند بدهي خود را بپردازند با اعلام اتاق بازرگاني از بخشودگي جرايم و تقسيط پنج ساله برخوردار مي شوند.
وي در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: يكي از مصوبات اخير اعلام بخشودگي جرايم واحدهاي توليدي است مشروط بر اينكه وام و تسهيلاتي كه از بانك ها دريافت كردند در مجراي توليد مصرف شده و بنا به دلايلي نتوانستند بدهي خود را بپردازند كه با اعلام اتاق بازرگاني از بخشودگي جرايم و تقسيط پنج ساله برخوردار مي شوند.كشاورز قاسمي در ادامه گفت: سياست هاي كلان ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب در بخش اشتغال بايد به قوانين و بخشنامه تبديل شود؛ كه اين آمادگي از سوي اين نهاد وجود دارد.

 



يك سوم پرونده هاي دادگستري يزد مربوط به ساير استان هاست

يزد -خبرنگاركيهان:
رئيس دادگستري يزد گفت: بيش از يك سوم پرونده هاي تشكيل شده در دادگستري استان يزد به ساير استان ها تعلق دارد.
غلامحسين حيدري با اشاره به اينكه از 2هزار و 750 نفر زنداني درسال گذشته،978 نفر از آنها غير بومي بودند، گفت: اين امر بيانگر آن است كه بيش از يك سوم پرونده هاي تشكيل شده در دادگستري اين استان مربوط به ساير استانهاست.
وي اظهارداشت: اين افراد به دليل اشتغال و كاريابي وارد استان شده و مرتكب انواع جرايم شده اند.
حيدري افزود: درحال حاضر 60هزار نفر دانشجوي غيربومي، يكصد هزار نفر كارگر از استانـهاي ديگر و همچنين يكصد هزارنفر از افاغنه دراين استان اقامت دارند كه اين تعداد برجمعيت يك ميليوني استان افزوده شده است.
رئيس كل دادگستري استان يزد خاطرنشان كرد: خوشبختانه با وجود مردم مومن و متدين يزد اين استان را نمي توان در رديف استان هاي جرم خيز كشور دانست؛ چرا كه بيش از يك سوم جرايم توسط افراد غيربومي صورت مي گيرد.
دادستان عمومي و انقلاب استان يزد نيز بابيان اينكه حاشيه نشيني در استان از دلايل افزايش وقوع جرم به شمار مي آيد، گفت: بسياري از افراد غيربومي خصوصا افاغنه درحاشيه هاي شهرهاي استان سكونت دارند كه ضرورت دارد نيروي انتظامي دراين مناطق حضور بيشتري داشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14