(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 مرداد 1390- شماره 19987

خطرات مصرف بي رويه قرص هاي مسكن
خواص زيانبار طلا براي بدن مردان
خوراكي هاي شادي آفرين
جاسوسي به اندازه حشره
شيوه جديد براي درمان اعتياد
جانوري كه با يك تماس شكار خود را مي كشد
معجزه گرهاي طبيعي سلامت مو
مراقب تشعشعات فرابنفش باشيد



خطرات مصرف بي رويه قرص هاي مسكن

يك فوق تخصص بيماريهاي گوارش گفت: مصرف بي رويه قرص هاي مسكن ازعلل بروز خونريزي معده است و خونريزي دستگاه گوارش از عوارض شايع و بالقوه آن به شمار مي رود.
به گزارش مهر، دكتر محسن آخوندي افزود: البته زخم معده يا زخم اثني عشر، خراش هاي ايجاد شده در دستگاه گوارش و بعضي از سرطان ها مي توانند منشاء خونريزي دستگاه گوارش باشند.
اين فوق تخصص بيماريهاي گوارش، استفراغ خون قرمز يا قهوه اي رنگ، دفع مدفوع سياه، قيري و بدبو را از علائم خونريزي دستگاه گوارش ذكر كرد وگفت: گاها كم خوني، خونريزيهاي مخفي از دستگاه گوارش كه با انجام تستهاي ويژه قابل تشخيص است و همچنين دفع خون قرمز روشن يا تيره از مدفوع مي تواند از نشانه هاي بروز خونريزي معده باشد.
وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه ميزان مرگ و مير ناشي از خونريزيهاي دستگاه گوارش دربيماران زير 60 سال ، كمتر از يك درصد است، با عواملي نظير سن و بيماريهاي همراه با آن نظير افت فشارخون و افزايش نبض بيمار مي تواند عوارض را در بيماران بستري پيش بيني كرد.
آخوندي اذعان داشت: درحال حاضر ميزان مرگ و مير ناشي از خونريزيهاي گوارشي 5 تا 10 درصد است كه البته به دنبال شناسايي ميكروب هليكوباكترپيلوري و درمان مؤثر آن موارد پرعارضه زخم معده كاهش يافته است و به ندرت با درمان به موقع و مؤثر بيماران عوارض عمده از جمله خونريزي و عواقب عمل جراحي بروز مي كند.
اين فوق تخصص گوارش متذكر شد: با آگاهي دادن بيماران از عوارض شديد قرصهاي مسكن مي توان به ميزان زيادي از بروز زخم معده و عوارض آن همچون خونريزي هاي گوارشي جلوگيري كرد.
وي تاكيد كرد: گاهي والدين به منظورتسكين درد يا كاهش تب دركودكان از شربت بروفن استفاده مي كنند، كه اين عمل نيز باعث ايجاد خونريزي معده دركودك مي شود.
آخوندي با بيان اينكه مصرف قرص آهن نيز مي تواند منجر به تيرگي مدفوع شود كه نبايد آن را با خونريزي گوارشي اشتباه گرفت، توصيه كرد: با اين حال بايستي تغيير رنگ مدفوع را جدي گرفت و سريعاً به پزشك متخصص مراجعه كرد.

 



خواص زيانبار طلا براي بدن مردان

تحقيقات پزشكان در سالهاي اخير نشان داده است كه طلا داراي خاصيت شبه القايي است كه بر پوست و خون مردان اثر منفي مي گذارد اين خاصيت باعث مي شود خون دچار غلظت خاصي شود و حالت كثيفي به آن دست دهد.
به گزارش فارس پيش از همه بايد بدانيم كه خداوند هرچيزي را كه براي ما نهي كرده است ضررهايي دارد كه بايد به خودمان برمي گردد. اما از جمله ضررهايي كه مي توان براي استفاده طلا براي مردان برشمرد موارد زير است: طلا روي گلبول هاي قرمز خون مردان اثر سوئي دارد و سيستم ايمني بدن آنان را دچار اشكال مي كند. وقتي طلا با پوست تماس پيدا مي كند، يون هاي آن وارد بدن مي شوند. اين يون ها در مردان در كبد جمع و همان جا متوقف مي شوند و موجب اختلال مي شوند.
تحقيقات پزشكان درسالهاي اخير نشان داده است كه طلا داراي خاصيت شبه القايي است كه بر پوست و خون مردان اثر منفي مي گذارد. اين خاصيت باعث مي شود خون دچار غلظت خاصي شود و حالت كثيفي به آن دست دهد. البته نكات ديگري هم هست كه در مجموع، موجب امراض قلبي و خوني و سكته مي شود و اين اثرات در مردان متفاوت است.
طلا، عنصر شيميايي است كه در جدول تناوبي با نشان AU، لاتين aurum و عدد اتمي 79 نمايش داده مي شود. طلا فلزي نرم، براق، زردرنگ، چكش خوار، قابل انعطاف است كه به دو صورت يك ظرفيتي و سه ظرفيتي وارد واكنش هاي شيميايي مي شود و به علت اينكه با هيچ تركيب شيميايي واكنش ندارد، پايدارترين فلز در طبيعت شناخته شده و تنها دو واكنش شيميايي كلر و تيزاب سلطاني هستند كه مي توانند روي طلا تأثير بگذارند.
طلا از واژه سانسكريت jvalگرفته مي شود واژه آنگلوساكسون آن gold و به لاتين aurum گفته مي شود. از دوران هيروگليف مصري از 2600 سال قبل از ميلاد در كتاب عهد عتيق فلز طلا براي اولين بار به عنوان يك فلز درخشان با ارزش مورد استفاده قرارمي گيرد.
محققان با مطالعه روي افرادي كه با طلا ارتباط دارند به اين نتيجه رسيده اند كه طلاي موجود در بدن آنها باعث ايجاد اختلالات هورموني شده و هورمونهاي پرولاكتين وFSH بيشترين تأثير منفي را ازطلاي موجود در بدن آنها گرفته و بيشترين تجمع طلا در دستگاه تناسلي مردان مشاهده شده است.
طلا به عنوان نمادي براي پاكي، ارزش و سلطنت در جهان شناخته شده است و كيمياگران كه طلا را خداي فلزات معرفي مي كردند و تمام آرزويشان اين بود كه فلزاتي چون مس را به طلا تبديل كنند. اين نكته قابل توجه است كه اين آرزو تحقق يافته است، در سالهاي اخير دانشمندان روسي توانسته اند با استفاده از يك مكانيسم طبيعي و استفاده از سيستم بيولوژيكي بدن مرغ مس را به طلا تبديل كنند. يكي از توانمنديهاي نانوفناوري اين است كه آرزوهاي كيمياگران را چون رسيدن به اكسير جواني و تبديل مس به طلا تحقق بخشيده است. فلز طلا به عنوان زيباترين، قابل انعطاف ترين و چكش خوارترين فلز جهان شناخته شده است. اگر كل طلاي پالايش شده درجهان را چكش كاري كرده و گردهم جمع كنيم، به يك مكعب يكپارچه با هر ضلع به طول 20 متري تبديل مي شود.
طلاي بومي 8 تا 10 درصد نقره دارد. اين مقدار مي تواند كم و زياد شود و براي همين طلا با رنگهاي مختلف به وجود مي آيد. هرچه مقدار نقره بيشتر شود رنگ طلا سفيدتر و جرم ويژه آن كمتر مي شود. آلياژهاي مختلفي چون مس، آهن و آلومينيوم با طلا تركيب مي شود و رنگهايي چون قرمز، سبز و ارغواني را به وجود مي آورد.
بيشترين مصرف طلا در ضرب سكه و جواهرات است و براي مبادلات پولي استفاده مي شود. به علت هدايت الكتريكي خوب و مقاومت خود در برابر فرسايش و ساير ويژگي هاي اين فلز، طلا به عنوان مهم ترين فلز در صنايع پيشرفته (High- tech) مورد استفاده قرارمي گيرد. همانند نقره كه با جيوه مخلوط مي شود و براي پركردن دندان استفاده مي شود تركيب طلا و جيوه نيز مي تواند ماده محكمي براي مصرف دندانپزشكي فراهم كند.
در جديدترين استفاده طلا از نانو مواد طلا، نمك طلا است كه در مقياس نانومتريك است كه براي مصارف بيولوژيكي و پزشكي استفاده مي شود و در درمان سرطان ها و بيماريهاي كبدي كاربرد دارد. از نمك هاي خاص طلا براي درمان رماتيسم مفصلي استفاده مي شود. طلا به عنوان يك منعكس كننده خوب براي نور است، از اين رو از طلا يا ورقه هاي بسيار نازك آن به عنوان محافظ سطح بسياري از ماهواره ها استفاده مي كنند. چرا كه ماهواره ها در برابر نورهاي مادون قرمز، ماوراي بنفش و نور ستارگان تحت تأثير قرار گرفته و مي تواند در برنامه ها اختلال ايجاد كند. كشيدن يك سطح نازك از طلا مي تواند به انعكاس اين نور كمك كند.
بدن انسان طوري است كه فلز طلا و همين طور نقره و پلاتين را جذب نمي كند به اين معنا كه تركيبات طلا چندان سمي نيست اما براساس گزارشهاي منتشرشده 50 درصد بيماران ورم مفاصل كه با داروهاي ايزوتوپ طلا درمان شده اند دچار آسيبهاي كلي بر كبد شده اند. اين تحقيق تنها در حد گزارش بوده و تاكنون مستنداتي دراين رابطه ارائه نشده است.
از ميان ديگر عوارضي كه طلا براي مردان ايجاد مي كند مي توان به تحقيقاتي اشاره كرد كه درسال 1990 در آمريكا انجام شده است. محققان با مطالعه روي افرادي كه با طلا ارتباط دارند به اين نتيجه رسيده اند كه طلاي موجود در بدن آنها باعث ايجاد اختلالات هورموني شده است.

 



خوراكي هاي شادي آفرين

محققان به يافته هاي جديدي درمورد خاصيت شادي آفرين برخي خوراكي ها رسيده اند.
تازه ترين تحقيقات دانشمندان درمورد خواص برخي مواد خوراكي و علت تمايل افراد به خوردن آن ها در مواقعي كه دچار افسردگي هستند، حاكي است مصرف برخي مواد خوراكي مانند؛ شكلات به طور موقت در فرد احساس آرامش ايجاد مي كند اما از آن جايي كه اين مواد غالباً داراي كالري، قند و چربي بالا هستند، براي سلامت انسان ضرر دارند.
خوراكي هايي كه در انسان احساس شادي و آرامش ايجاد مي كند و براي سلامتي نيز مفيد هستند عبارتند از:
شكلات تلخ: شكلات ها به طور كلي سرشار از مواد شيميايي مانند سروتونين هستند كه در فرد احساس شادي ايجاد مي كنند. مواد آنتي اكسيدان و فلانوئيدي كه در شكلات تلخ وجود دارد، باعث كاهش احتمال تشكيل لخته خون، ابتلا به سرطان و بيماري هاي قلبي مي شود.
موز: اين ميوه حاوي تريپتوفان نوعي پروتئين است كه در بدن تبديل به سروتونين، هورمون شادي بخش مي شود. همچنين موز مقدار زيادي انرژي در بدن توليد مي كند.
آجيل: انواع آجيل مانند بادام، گردو، فندق و حتي بادام زميني داراي مقدار زيادي ويتامين هستند. بادام داراي سروتونين، ويتامين اي، ويتامين 2B و آنتي اكسيدان است كه سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند. بادام همچنين آثار منفي استرس را كاهش مي دهد.
ماهي: ماهي ها سرشار از اسيد چرب امگا3، پروتئين و به ويژه ويتامين 12B هستند كه نقش مهمي در توليد سروتونين يا هورمون شادي ايفا مي كند. اين هورمون احساسات فرد را متعادل نگه مي دارد.
مارچوبه: مارچوبه داراي مقدار زيادي اسيد فوليك و منيزيم است كه در ايجاد آرامش مفيد است. علاوه بر آن كالري آن كم بوده و چربي و كلسترول هم ندارد.
مركبات: مركبات منبع غني ويتامينC هستند و همچنين داراي آنتي اكسيدان هستند كه از تشكيل راديكال هاي آزاد كه به تخريب سلول ها مي پردازند، جلوگيري مي كند. ويتامينC سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند.
سبزيجات: مصرف سبزيجات براي سلامت بدن لازم است. به عنوان مثال بروكلي داراي ويتامينB و اسيد فوليك است كه به ايجاد آرامش كمك مي كند. بسياري از سبزيجات سبز برگ داراي پتاسيم هستند كه موجب آرامش فرد مي شوند.

 



جاسوسي به اندازه حشره

محققان صنعت فضايي در دانشگاه پنسيلوانيا با الگوبرداري از حركات نوعي پرنده موفق به ساخت و طراحي هواپيماي جاسوسي بسيار كوچكي شده اند كه اين هواپيما قادر است در آسمان و حين پرواز تغيير شكل بدهد.
هدف از ساخت اين هواپيما كه شبيه يك هواپيماي اسباب بازي است انجام مأموريت درشهرهاي فشرده و مرتفع است كه به راحتي در لابه لاي ساختمانها مانور بدهد.
به گفته محققان اين هواپيماي بدون سرنشين كه مملو از حسگر است احتمالاً سال آينده عملياتي خواهد شد. دانشمندان پيش از آغاز اين پروژه به دقت عقاب ها را درآسمان زير نظر گرفتند و چگونگي تغيير شكل بالهاي اين پرندگان را در آسمان تجزيه و تحليل كردند.آنها سپس تكنولوژي مشابهي را در ساخت اين هواپيما لحاظ كردند و به اين ترتيب هواپيماي مورد نظر مي تواند حين پرواز بالهاي خود را جمع كند تا قادر به عبور از مكان هاي كم عرض باشد.
همچنين اين هواپيما قادر است با برنامه ريزي قبلي و به صورت خودكار مكان اهداف تعيين شده را شناسايي بكند وبه ثبت وقايع مشكوك دراين اماكن بپردازد.
با آنكه بسته شدن بالهاي يك هواپيما در طول پرواز پديده نسبتاً جديدي است اما انجام چنين كاري، چندان پيچيده و دشوار نيست.
در صورتي كه اين هواپيما داراي خلبان بود انجام چنين كاري آسان مي شد اما با توجه به اينكه خلبان اتوماتيك، هدايت اين هواپيما را برعهده دارد بسته شدن بالهاي آن درمواقع اضطراري دشوار مي شود.
در واقع هدف اصلي مجريان اين پروژه حذف كامل انسان از اين هواپيما است. دراين هواپيما به جاي خلبان از خلبان خودكار استفاده خواهد شد تا علاوه بر شناسايي مشكوك در شهرها بتواند در مواقع نياز بالهاي هواپيما را جمع كند تا قادر به عبور از فضاهاي بسيار باريك باشد.
براي چنين كاري لازم است از چند دوربين و حسگر استفاده بشود تا اينكه خلبان خودكار قادر به شناسايي موانع موجود در مسير حركت خود باشد. در صورتي كه هواپيما بتواند به شناسايي موانع مقابل خود بپردازد آنگاه به برنامه ريزي مجدد براي ادامه حركت خواهد پرداخت و پس از چند ثانيه به مأموريت خود ادامه مي دهد.
با توجه به اينكه حركت هواپيما درشهرهاي كوچك و فشرده مستلزم برخورداري از بالهاي انعطاف پذير است، دانشمندان تصميم گرفتند از طبيعت الگو بگيرند به همين دليل به دقت پرواز مرغ هاي دريايي را زيرنظر گرفتند. پس از اين كار تحقيقاتي، شبيه سازي هواپيما با الگوبرداري از حركت مرغ هاي دريايي آغاز شد و هواپيماهايي باعرض 15تا 61 سانتيمتر طراحي گرديد. با توجه به اينكه طول بالهاي هواپيماها معمولاً بين 6تا 9 متر متغير است به همين دليل امكان مانور آنها درشهرهاي مرتفع وجود ندارد.
هواپيماهاي جنگي اف 14 نمونه بسيار خوبي از هواپيماهايي است كه حين پرواز، شكل بالهايش را تغيير مي دهد و مي تواند در هوا مانور بكند به همين دليل دراين پروژه تا حدودي از هواپيماهاي اف 14 نيز الگوبرداري شد.
جالب است بدانيد دانشمندان فلوريدا از برادران رايت نيز الگوبرداري كردند. هنگامي كه براداران رايت اقدام به پرواز كردند با استفاده از حركتهاي خلبان داخل هواپيما به كنترل شكل بالها مي پرداختند كه مي توان با الگوبرداري از اين پديده كنترل بالها را آسانتر انجام داد.
به هرحال جنس اين هواپيماي جاسوسي از فبيرهاي كربن است به همين دليل بسيار سبك و درعين حال قوي است، در واقع قاب هواپيما حدود 15 كيلوگرم وزن دارد كه مي تواند 100كيلوگرم بار را تحمل كند. در داخل هواپيما يك موتور كوچك، باتري، دوربين، تجهيزات مخابراتي و دستگاه GPS وجود دارد كه در نهايت چندين حسگر نيز به اين مجموعه اضافه خواهدشد تا اينكه به جمع آوري اطلاعات بپردازند.
اين حسگرها قابليت شناسايي مواد شيميايي و نور را دارا مي باشند و حتي مي توان با استفاده از آنها به شنود مكالمات داخل ساختمان ها پرداخت.
البته تاكنون حسگرهاي مواد شيميايي آزمايش نشده اند و مراحل نهايي آن درحال انجام است. همچنين دانشمندان درتلاش هستند تا اينكه وزن تجهيزاتي را كه قرار است داخل هواپيما كار گذاشته شود كاهش بدهند تا انرژي كمتري مصرف بشود. از سوي ديگر با استفاده از تكنولوژي نانو قرار است حسگرهاي بسيار كارآمدي ساخته بشود.
هم اكنون انرژي اين هواپيما از باتري هاي ليتيوم تأمين مي شود و با توجه به اينكه هر روز درساختار باتري ها تحول به وجود مي آيد به همين دليل پيش بيني مي شود كه در آينده از باتريهاي بهتري در اين هواپيما استفاده بشود.

 



شيوه جديد براي درمان اعتياد

دانشمندان دريافتند فعال سازي گيرنده هايي در مغز موش مي تواند اثرات رفتاري اعتياد به كوكائين را خنثي كند.
به گزارش ايرنا، دو نوع گيرنده اصلي كانابيونوئيد (حشيش) به نام هاي CB1 و CB2 در مغز وجود دارد. گيرنده هاي CB1 كه به تعداد زياد در مغز يافت مي شوند توسط موادمخدري مانند ماري جوانا فعال مي شوند.
گفته مي شود اين گيرنده ها، سيستم پاداش مغز را تحريك مي كنند. به همين علت اين گيرنده ها به مركز تمركز تحقيقات اعتياد تبديل شده اند اما گيرنده هاي CB2 در وهله نخست بر روي سلول هاي ايمني بدن جاي مي گيرند.
آنها همچنين در درك درد نيز نقش دارند. تا همين اواخر تصور مي شد گيرنده هاي CB2 در مغز وجود ندارند و اگر هم باشند آن قدر كم هستند كه نمي توانند در اعتياد به موادمخدر نقشي ايفا كنند.
اكنون براي نخستين بار محققان مؤسسه ملي سوءمصرف موادمخدر در آمريكا به سرپرستي دكتر «ژنگ زيونگ زي» دريافته اند كه CB2 نقش مهمي در كنترل اعتياد فرد به موادمخدر ايفا مي كند.
در اين پژوهش آنها موش ها را با تزريق كوكائين معتاد كردند. محققان دريافتند گيرنده هاي فعال CB2 با دو آگونست (هورمون آزادكننده گنادوتروپن) متفاوت، رفتار تحريك شده ناشي از موادمخدر مانند بيش فعالي را كاهش مي دهند.
علاوه بر اين آگونيست هاي گيرنده CB2، حملات و ميزان مصرف موادمخدر را در موش هاي طبيعي و موش هايي كه گيرنده هاي CB1 نداشتند، كاهش دادند، اما در آنهايي كه گيرنده هاي CB2 را نداشتند، چنين اتفاقي روي نداد.
يافته هاي كنوني براي نخستين بار حاكي از آن است كه گيرنده هاي CB2 مغزي به طور عملي تحريك حركتي ناشي از مصرف كوكائين را در موش ها تنظيم مي كنند. پژوهشگران از پتانسيل اين يافته ها در درمان اعتياد خبر مي دهند.

 



جانوري كه با يك تماس شكار خود را مي كشد

يكي از مخلوقات عجيب خطرناك با زيبايي سحرآميز در دريا عروس دريايي است كه در ميان انبوهي از پلانكتون ها در آب غوطه ور است اما بدون داشتن آرواره قوي و دندانهاي تيز از كشنده ترين موجودات دريايي است.
عروس هاي دريايي مي گزند اما گزش بيشتر آنها كشنده نيست. اين جانوران گونه هاي متفاوت با اشكال متنوع دارند بعضي از انواع آنها خود را به جلبكهاي دريايي مي چسبانند و زمان زيادي را روي بستر دريا سپري مي كنند و همچنين قادرند با منقبض كردن عضلاتشان به سمت جلو حركت كنند.
جالب است بدانيد عروس دريايي از سمي ترين مخلوقات دريا به شمار مي رود. بدن يك عروس دريايي از يك توده پوليپ مانند تشكيل شده كه از آن انشعابات زيادي به شكل رشته خارج مي شود. سطح اين رشته ها به هزاران سلول زهردار به نام نماتو سيت پوشيده شده است سم آنها در مجموع مي تواند يك انسان بالغ را بكشد.
معمولا عروس هاي دريايي از ماهي هاي كوچك تغذيه مي كنند وقتي ماهي در تماس با رشته ها قرار مي گيرد و به دام مي افتد سم حاصل از رشته ها او را فلج مي كند و بعد به وسيله اين رشته ها به دهان كه در مركز پليپ واقع شده است برده مي شود. بعضي از انواع عروس هاي دريايي بزرگ از جانواراني مثل خرچنگ و ماهي و ميگو تغذيه مي كنند ولي تغذيه آنهايي كه كوچك ترند از پلانكتونهاست. عروس هاي دريايي از نظر شكل و خصوصيات بسيار متنوع هستند.
عروس دريايي داراي چنگال هايي به بلندي 1تا 3 متر و بدنش ژلاتين مانند است. اين موجود دريايي قادر به سوراخ كردن پوست بدن انسان است. نيش عروس دريايي داراي مواد مختلف است كه بعضي از آنها باعث واكنش آلرژي مي شوند. سمي ترين آنها عروس دريايي استوايي است.
نيش بسيار دردناك عروس دريايي استراليايي كه مي تواند با زهر خود انسان را در كمتر از سه دقيقه از پاي در بياورد و چنگالهاي بيش از سه متري آن اغلب كشنده است و قربانيان در بيشتر موارد با نيش اين حيوان و قبل از رساندن خود به ساحل جان خود را از دست مي دهند. اين جاندار نمي تواند شكار خود را تعقيب كند و همچنين به علت برخورداري از اندامي ژله مانند نمي تواند با هيچ جانداري درگير شود و به همين علت بايد بتواند در صورت نزديك شدن شكار يا يك جاندار مزاحم، تنها با يك تماس آن را از پاي در آورد و به همين علت به چنين سم مرگباري مجهز شده است.
بيشتر گونه هاي آبزي نواحي معتدل جهان،خطرناك نيستند ولي برخي از گونه هاي استوايي مي توانند باعث مسموميت شديد بشوند. گهگاه مرگ در اثر فلج عضلات قفسه سينه و بسيار به ندرت دراثر آنافيلاكسي رخ دهد. ستاره دريايي، مرجان و شقايق دريايي هم نيش هاي دردناكي دارند. زهر آنها در سلول هاي نيشي قرار دارد كه به پوست مي چسبند.
عروس درياييiellyfish) و ديگر جانوران زير شاخه هيدروئيدها (Cnidaria) سلول هاي گزنده اي به نام كنيدوسيت دارند. اين سلول ها،رشته تو خالي كوچكي را با شتابي باور نكردني به سوي هر چيزي پرتاب مي كنند سپس زهري را از راه آن رشته به درون هدف وارد مي كنند. خارتنان با خارهاي تيزپوشيده شده اند. اين خارها مي توانند بعد از تماس با پوست شكسته و در آن جايگزين شوند.
درنتيجه درد شديد و مداوم ايجاد مي شود و زخم بعداً عفوني خواهد شد مگر اينكه خارها بيرون آورده شوند. اگر خارها در دست ها يا پاها فرو رفته است، اين كار بايد توسط يك شخص ماهر و به وسيله سوزن خياطي انجام شود.
در غير اين صورت كار به جراحي مي كشد.

 



معجزه گرهاي طبيعي سلامت مو

بررسي هاي انجام گرفته روي علل ريزش مو نشان داده است دربرخي از موارد امكان پيشگيري و مقابله با ريزش موها و نازك شدن آنها وجود دارد، درحالي كه در موارد ديگر اقدامات انجام گرفته چندان موثر نيستند.
هريك از ما با تغييراتي در برنامه غذايي مي توانيم مانع از ريزش موها شده و با مقدار ريزش آن را تا حد زيادي كم و كنترل نماييم.
ماهي، تخم مرغ و حبوبات
از آنجايي كه جزء اصلي سازنده موها پروتئين است، مصرف موادغذايي غني از پروتئين براي حفظ سلامت موها ضروري است.
البته بايد توجه داشت مصرف پروتئين با چربي زياد همراه نباشد، زيرا چربي زياد، سطح «تستسترون» را كه با ريزش موها مرتبط است، افزايش مي دهد.
استفاده از پروتئين هايي مانند ماهي، مرغ، جگر گوساله، پنير كم چرب، تخم مرغ، بادام، لوبيا و ماست از جمله موادغذايي مفيد است. افزودن شير سويا به برنامه غذايي نيز به دليل بالا بودن سطح پروتئين موجود در آن و همچنين پائين بودن چربي ها مضر توصيه مي شود.
كشمش
آهن نقش كليدي در ساخت هموگلوبين دارد. هموگلوبين بخشي از خون است كه اكسيژن را به اندام ها و بافت هاي بدن مي رساند.
هنگامي كه هموگلوبين در سطح نرمال و طبيعي قرار داشته باشد، اكسيژن به طور مناسب پخش مي شود و پس از آن جريان خون به مقدار كافي به فرق سر رسيده و باعث تحريك و رشد موها خواهد شد. از اين رو افزودن آهن به برنامه غذايي در رشد موها موثر است.
ميوه هاي خشك (مانند كشمش)، آب گيلاس، تخم مرغ، خرما، سبزيجات با برگ سبز مانند كلم و غلات منابع غني آهن هستند.
از آنجايي كه مصرف ويتامين ث، جذب آهن را افزايش مي دهد، توصيه مي شود تا در كنار اين موادغذايي از پرتقال، توت فرنگي و ليمو نيز استفاده شود.
جوانه حبوبات
سيليكا از جمله موادي است كه براي رشد موها و جلوگيري از ريزش آنها موردنياز است. بدن از سيليكا براي جذب ويتامين و موادمعدني استفاده مي كند و تأثير آن تا حدي است كه مصرف ريزمغذي ها بدون وجود سيليكا چندان مفيد نخواهد بود. سيليكا در جوانه حبوبات، پوست خيار، فلفل قرمز و سبز و سيب زميني وجود دارد و ميزان آن در شكل خام اين موادغذايي بيش از شكل پخته آن است.
غذاهاي دريايي
ريزش مو در بسياري از مردان به دليل كمبود روي اتفاق مي افتد. روي داراي نقش كليدي در بسياري از عملكردهاي بدن انسان از توليد سلولي تا تعادل هورموني است كه همه اين عملكردها بر رشد موها تاثير گذارند.
يكي از مهم ترين نقش هاي روي، كنترل غددي است كه به فوليكول هاي مو وصل هستند، وقتي بدن با كمبود روي روبه رو است، اين فوليكول ها ضعيف مي شوند و به همين دليل شكسته شدن يا ريزش موها اتفاق مي افتد. براي مقابله با اين مشكل بايد از غذاهاي غني از روي مانند گوشت قرمز، مرغ، ميگو، انواع مغزها و... استفاده شود. البته مصرف زياد روي نيز باعث ريزش موها خواهد شد، از اين رو بايد به ميزان مصرف روي توجه خاص داشت و در صورت نياز از مكمل روي استفاده كرد.
سيب زميني
مصرف غذاهاي چرب از علل اصلي ريزش موها به حساب مي آيند. از اين رو بايد مصرف فست فودها را تا اندازه ممكن كاهش داد و در صورت استفاده از سيب زميني نيز آن را با پوست مصرف كرد. علاوه بر اين بايد مصرف غذاهاي سرد، پرادويه و شيرين را نيز محدود كرد.
برنامه غذايي متعادل
سلامت موها نيز مانند سلامت بدن در گرو پيروي از يك برنامه غذايي متعادل است. دراين برنامه، موادغذايي متعلق به گروه هاي مختلف بايد روزانه مورد استفاده قرار بگيرند.

 



مراقب تشعشعات فرابنفش باشيد

سازمان جهاني بهداشت در دستورالعمل «چگونگي حفاظت فردي در برابر تشعشعات خورشيدي» تأكيد كرده است كه در بيشتر موارد، پيشگيري از آسيب هاي احتمالي پرتوهاي فرابنفش خورشيدي كه در فصول گرم و آفتابي شديد مي شوند امكان پذير است.
مطالعات نشان مي دهد كه افزايش نرخ ابتلا به سرطان پوست در دهه هاي اخير تا حد زيادي به دليل افزايش فعاليت هاي مردم در فضاي آزاد است. تماس زياد و طولاني مدت با نور خورشيد به طور گسترده عامل اين تغييرات مضر روي پوست است.
از سوي ديگر، كساني كه حمام آفتاب مي گيرند و پوست خود را برنزه مي كنند شايد تصور كنند كه با اين كار احساس خوبي به آنها دست مي دهد اما اين تكنيك نه تنها براي سلامتي مفيد نيست بلكه حتي مي تواند عوارض نامطلوبي داشته باشد. پزشكان معتقدند كه از هر 5مورد ابتلا به سرطان پوست، 4مورد قابل پيشگيري است و تنها با چند اقدام پيشگيرانه ساده مي توان به نتايج كاملا متفاوتي دست پيدا كرد.
در اين دستورالعمل بهداشتي و پيشگيرانه آمده است: با به كارگيري چند اقدام ساده مي توانيد خود را تا حد زيادي در برابر پرتوهاي خورشيدي و تشعشعات مضر فرابنفش آن مصون نگه داريد.
براساس اين دستورالعمل، راهكار اول محدود كردن ساعات قرارگرفتن در معرض آفتاب در اواسط روز است. شديدترين ميزان تابش اشعه هاي فرابنفش خورشيدي بين ساعت 10صبح تا 4بعدازظهر است. متخصصان توصيه مي كنند در طول اين ساعات حتي المقدور در معرض آفتاب نباشيد.
نكته مهم دوم توجه و بررسي دائمي شاخص اشعه فرابنفش است. اين اقدام بسيار مهم است چون به شما كمك مي كند فعاليتهاي خارج از منزل را به گونه اي برنامه ريزي كنيد كه از تماس با اين پرتوها پرهيز كنيد. وقتي از اين شاخص اطلاع داشته باشيد براي انجام اقدام پيشگيرانه و احتياط هاي لازم انگيزه بيشتري پيدا مي كنيد و به موقع از وضعيت شدت اين تشعشعات آگاه مي شويد.
اقدام سوم اين است كه سايه را فراموش نكنيد. اگر مجبور هستيد در طول روز از منزل يا اداره خارج شويد تا جايي كه امكان دارد از مسيرهايي عبور كنيد كه سايه درختان وجود دارند و يا از چترهاي آفتابي استفاده كنيد.
نكته مهم چهارم توجه به پوشش مناسب در اين روزهاي آفتابي است. كلاه نقاب دار يا لبه دار سايه مناسبي براي حفاظت از چشم ها، گوش ها، صورت و پشت گردن ايجاد مي كند. از عينك هاي آفتابي استفاده كنيد كه 99 تا 100 درصد براي UVA و UVB محافظت كنند. اين اقدام تا حد زيادي از آسيب احتمالي چشم ها مي كاهد. پوشاك آزاد و نخي نيز مناسب هستند.
بعنوان راه كار پنجم و در عين حال با اهميت از كرم هاي ضدآفتاب استفاده كنيد. SPF اين كرم ها بايد 15+ باشد كه البته براي هر منطقه يا افراد مختلف بهتر است با تجويز پزشك باشد. همچنين كرم هاي ضدآفتاب بايد هر دو ساعت يكبار تمديد شوند.
در پايان نيز تأكيد مي شود كه از تخت هاي برنزه كننده استفاده نكنيد چون به پوست و چشم ها آسيب جدي وارد مي زنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14