(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 مرداد 1390- شماره 19991

مسابقات اذان، ابتهال و قرآن در البرز پايان يافت
چشمه هاي آب درماني ايران قابليت جهاني دارند
پژواك
افتخارآفريني دانش آموزان سبزواري در مسابقات استاني احكام و قرآن
سركنسول تركيه در آذربايجان غربي: جاذبه هاي گردشگري ايران در كمتر كشوري وجود دارد
آسيب شناسي شكاف فرهنگي نسل ها، نبايد مورد غفلت قرار گيرد
اختصاص 50 درصد طرح هاي تحقيقاتي هرمزگان به دانشجويان
يادداشت خبرنگار
درخشش شاعران نيشابوري در جشنواره گلواژه هاي انتظار
درحمايت از نوجوانان مظلوم بحريني نوجوانان قائم شهري مسيري 10 كيلومتري را ركاب زدند
برگزاري همايش تدوين و تأليف كتاب فيروزآباد
ارسال 2200 اثر به جشنواره فرهنگي هنري آخرين اميد يزد
برگزاري نخستين جلسه كميته «سند نهضت مطالعه مفيد» شهرستان يزد
برگزاري جشنواره پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين دانش آموزي در اصفهان
برگزاري نمايشگاه سراسري صنايع دستي در همدان
حمايت از مشاغل خانگي دختران روستايي در اردبيل



مسابقات اذان، ابتهال و قرآن در البرز پايان يافت

كرج- خبرنگار كيهان:
با معرفي برترين ها، مسابقات اذان، ابتهال، تواشيح و همخواني قرآن كريم استان البرز به كار خود پايان داد.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان البرز در ارتباط با نفرات برتر رشته اذان گفت: در اين رشته در رده سني بزرگسالان مهدي خطيب زاده رتبه اول، جواد ملازاده رتبه دوم و وحيد اميري رتبه سوم را كسب كردند و در رده سني شكوفه ها نيز مهدي حق پرست، محمدحسين زارع و علي اصغر احساني به ترتيب مقام اول تا سوم را به دست آوردند.
حجت الاسلام والمسلمين ابوالفضل بني احمدي تصريح كرد: در رشته ابتهال در بخش آقايان مهدي ناصري، مسعود كريمي و محسن رحمتي اول تا سوم شدند و در بخش خواهران اعظم غلامي، مريم فتحي زاده و حبيبه احدي رتبه اول تا سوم اين بخش از مسابقات را از آن خود كردند.
وي اظهار داشت: در بخش تواشيح برادران، گروه صالحين رتبه اول و گروه عترت رتبه دوم را كسب كردند و در بخش خواهران، گروه الكساء، گروه سراج منير و شميم رحمت اول تا سوم شدند.

 



چشمه هاي آب درماني ايران قابليت جهاني دارند

تبريز- خبرنگار كيهان:
10 چشمه آب درماني كشور، داراي قابليت هاي جهاني شدن هستند.
سرپرست معاونت امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، با اعلام مطلب فوق گفت: 2 چشمه از اين مجموعه در آذربايجان شرقي قرار دارد.
حامد دهقانان در حاشيه همايش سلامت در تبريز افزود: بايد از امكانات خدادادي و موجود در بخش گردشگري سلامت به خوبي استفاده كرد كه بخشي از اين ضرورت به وجود خاصيت هاي درماني نيز مربوط مي شود.
وي يادآور شد: در برخي موارد لجن هاي درياچه اروميه به صورت فله اي به خارج صادر مي شود.
وي تاكيد كرد: باتوجه به وجود خاصيت درماني لجن هاي درياچه اروميه، مي بايست در مورد آن، بيشتر تعمق و مطالعه صورت گيرد. صدور لجن هاي درياچه، بدون ارزش افزوده بوده و صادر شدن آن بدون فرآوري، تاسف آور است.
اين مقام مسئول گفت: در برخي از موارد، لجن هاي صادر شده، پس از فرآوري، دوباره وارد كشور مي شود.

 



پژواك

اجراي نمايش آذر در اردبيل
اردبيل-خبرنگار كيهان: نمايش آذر توسط گروه نمايش نيم رخ در اردبيل به روي صحنه رفت.
نويسنده اين نمايشنامه دكتر مهدي پوررضائيان و كارگرداني آن برعهده جاويد رخشاني است. موضوع اين نمايشنامه با ايفاي نقش سينا عبادي در رابطه با نقش زن پرستار در دفاع مقدس است.
طراحي صحنه اين نمايش برعهده كيوان باقلاچي و آهنگساز آن وفا ابريشمي است.
معرفي آثار برتر هنرهاي تجسمي اسفراين به مرحله استاني جشنواره
¤ آثار برگزيده هنرهاي تجسمي اسفراين جهت شركت در مرحله استاني به دبيرخانه جشنواره ارسال شد. سرپرست روابط عمومي ارشاد اسفراين گفت: 6 اثر برگزيده شهرستان به مرحله استاني جشنواره هنرهاي تجسمي راه يافتند كه پس از داوري آثار ارسالي و خلق اثر بصورت كارگاهي در مركز استان، نفرات برگزيده استاني به هجدهمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي معرفي مي شوند. رضا سليمان زاده گفت: 2 تابلو نگارگري زهرا عبداللهي، يك اثر خوشنويسي زهرا افضلي، يك اثر حجم محسن خدا بخشي و دو قطعه عكس از عادل چروي بعنوان آثار برگزيده هنرمندان 16 تا 25 سال اين شهرستان بود كه به جشنواره استاني راه يافتند.
فراخوان جشنواره تئاتر استان چهار محال و بختياري
شهركرد-خبرنگار كيهان: مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهار محال و بختياري از اعلام فراخوان پنجمين جشنواره تئاتر استاني ايثار و مقاومت ققنوس به ميزباني شهرستان فارسان خبر داد. حسين گنجي حمايت از هنرمندان تئاتر اين استان و كشف استعدادهاي خلاق و جوان را مهم ترين هدف از برگزاري اين جشنواره عنوان كرد.
اجراي نمايش كي؟ در اراك
اراك-خبرنگار كيهان: نمايش «كي؟» به كارگرداني و نويسندگي شهرام سلطاني در فرهنگسراي آينه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در اراك به روي صحنه رفت. آرش زرينخي، حميد متولي، عادل عزيزنژاد، سپيده ساري و مليحه بخشي نقش آفرينان اين نمايش بودند.
برگزاري همايش فصلي مديران حوزه هنري در سنندج
سنندج-خبرنگار كيهان: اولين همايش فصلي مديران حوزه هنري مراكز استاني كشور به مدت دو روز در سنندج برگزار شد.
رئيس حوزه هنري كردستان گفت: مراسم افتتاحيه اين همايش با حضور رئيس حوزه هنري كشور، معاونان، مديران ستادي و روساي حوزه هاي هنري سراسر كشور در محل هتل شادي سنندج برگزار شد. ابتدا با ارائه گزارشي از برنامه هاي سال جاري رويدادها، دست آوردها و عملكرد فصل بهار حوزه هنري مورد بررسي قرار گرفت.
راه اندازي نگارخانه باران در مشهد
مشهد-خبرنگار كيهان: نگارخانه باران با مساحتي بالغ بر 100 متر مربع و امكان نمايش بيش از 40 اثر هنري و با نورپردازي نوين همگام با استانداردهاي بين المللي، براي استفاده هنرمندان در مشهد راه اندازي شد.
مديرعامل موسسه آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي در حاشيه افتتاح اين نگارخانه خاطرنشان كرد: موسسه آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي با توجه به رهنمودها و نگاه انديشمندانه توليت آستان قدس رضوي، با رويكردي زيربنايي در عرصه فرهنگ و هنر اقدام به افتتاح نگارخانه اي ديگر در يكي از مناطق پايتخت معنوي ايران كرده است.

 



افتخارآفريني دانش آموزان سبزواري در مسابقات استاني احكام و قرآن

سبزوار- خبرنگار كيهان:
معاون پرورشي و تربيتي آموزش و پرورش سبزوار از موفقيت دانش آموزان اين شهرستان و راهيابي آنها به مرحله كشوري مسابقات احكام و قرآن خبر داد.
ابوالفضل كاشاني افزود: در اين مسابقات كه در مرحله استاني به ميزباني مشهد برگزار شد، دانش آموزان زينب ضياءدوست و زهرا بروغني در رشته قرائت قرآن، ساناز نصرآبادي در رشته احكام موفق به كسب رتبه اول در مرحله استاني و راهيابي به مرحله كشوري شدند.
وي افزود: در قسمت پسران محمدرضا جاهدي نيا در رشته حفظ قرآن، سيد مهدي ذاكري در رشته قرائت قرآن و اسماعيل صبوري در رشته احكام موفق به كسب رتبه اول استاني و راهيابي به مرحله كشوري شدند.
مرحله كشوري اين مسابقات در مشهد و اراك برگزار خواهد شد.

 



سركنسول تركيه در آذربايجان غربي: جاذبه هاي گردشگري ايران در كمتر كشوري وجود دارد

اروميه- خبرنگار كيهان:
سركنسول جمهوري تركيه در آذربايجان غربي گفت: نقش استاندار آذربايجان غربي در توسعه و گسترش روابط همه جانبه بين دو كشور تركيه و ايران بي بديل است.
اردوغان اوداباش در ديدار با جلال زاده در سالن حوزه استاندار با اشاره به اينكه در دو سال گذشته سطح روابط بين ايران و تركيه و به خصوص استان هاي مرزي تركيه با آذربايجان غربي در حد قابل توجهي گسترش يافته است افزود: با فعاليت هايي كه استاندار آذربايجان غربي در راستاي توسعه تجارت بين دو كشور انجام داده امروز شاهد هستيم كه ظرفيت ها و ظرفيت تجاري دو كشور از يك ميليارددلار به 10 ميليارد دلار رسيده است.
وي در بخش ديگري مردم ايران را بهترين مردم جهان عنوان كرد و ادامه داد: متأسفانه مردم جهان به دليل تبليغات چند روزنامه بزرگ وابسته به سياست مداران غربي ، مردم ايران را به خوبي نمي شناسند و ذهنيت خوبي نيز به آنها در اين مورد داده نشده است.
وي ادامه داد: متأسفانه ظلم هايي كه اسرائيلي ها در حق مردم مظلوم و بي دفاع انجام مي دهند در هيچ روزنامه اي منتشر نمي شود ولي سنگ كوچك كودك فلسطيني به عنوان نمادي از جنگ و نزاع مسلمانان در همه روزنامه ها تيتر مي شود.
وي همچنين سرمايه گذاري در حوزه صنعت توريسم و توسعه زيرساخت هاي گردشگري را در جذب گردشگران از سراسر دنيا و شناساندن فرهنگ كشورها موثر دانست و گفت: زيبايي هايي كه در كشور ايران به لحاظ طبيعي و گردشگري و همچنين سابقه تاريخي وجود دارد در كمتر كشوري مي توان يافت و نياز است كه در راستاي معرفي اين ظرفيت ها اقدامات گسترده اي انجام شود.
وي اقدامات انجام گرفته در حوزه مبادلات فرهنگي بين دو كشور و حضور اساتيد و دانشجويان در همايش ها و سمينارهاي تاريخي و فرهنگي دو كشور را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تفاهم نامه هاي خوبي بين دانشگاه هاي شهرهاي مختلف تركيه و ايران منعقد شده كه به توسعه روابط در اين بخش كمك خواهد كرد.

 



آسيب شناسي شكاف فرهنگي نسل ها، نبايد مورد غفلت قرار گيرد

سنندج- خبرنگاركيهان:
همايش علمي شكاف فرهنگي نسل ها، آسيب شناسي و رفتارهاي اجتماعي جوانان با حضور كارشناسان و محققان برجسته علمي و انتظامي در سنندج برگزار شد.
در اين همايش دكتر «احمد محمدپور» استاد دانشگاه و يكي از سخنرانان با بيان اينكه متاسفانه در مباحث علمي و نظري از اندوخته هاي صاحب نظران و نخبگان كمتر براي حل معضلات و مشكلات جامعه استفاده مي شود گفت: ما خودمان به هر دليلي اعتقادات، سنت ها و ذخاير فرهنگي جامعه را به چالش و نابودي مي كشانيم و تا فرهنگ، آداب و رسوم و سنت ها در جايگاه واقعي خود قرار نگيرد نتيجه مثبتي در روابط اجتماعي به دست نخواهد آمد.
وي افزود: امروزه در حوزه علوم انساني متاسفانه همه سعي مي كنند بگويند همه چيز را مي دانند و در هيچ حوزه اي با مشكل روبرو نيستند و شكافي در بين آنها با فرزندان، برادران و ديگران وجود ندارد و بر همه چيز واقف هستند و اين غفلت، جاي نگراني است.
اين همايش توسط معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي كردستان و با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي سنندج برگزار شد.

 



اختصاص 50 درصد طرح هاي تحقيقاتي هرمزگان به دانشجويان

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
معاون توسعه مديريت و منابع انساني هرمزگان با اشاره به ضوابط بودجه جديد، از اختصاص 50 درصد طرح هاي تحقيقاتي اين استان به دانشجويان بومي خبر داد.
پرويز سالاري در مراسم توديع و معارفه سرپرست جهاد دانشگاهي استان از اختصاص سهميه واگذاري طرح هاي تحقيقاتي دستگاه ها به طور وظيفه اي به دانشگاه ها و دانشجويان هرمزگاني خبر داد و اظهار داشت: رشد علمي، كسب تجربه و كمك اقتصادي به دانشگاههاي استان و دانشجويان هرمزگاني و از طرف ديگر ارتقاي سطح كيفي پروژه هاي اجرايي مي تواند نتيجه اين اختصاص سهميه باشد.
وي اضافه كرد: دانشگاه ها و دانشجويان هرمزگان بايد از اين فرصت به دست آمده نهايت استفاده را برده و با دلسوزي در جهت پيشرفت علمي و عمراني استان گام بردارند.
وي گفت: ديوارهاي جدايي بين دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي استان با اين اختصاص سهميه برداشته شده و در واقع همكاري علم و عمل با استفاده از ظرفيت هاي داخل استان اميدواريم به رشد دو طرف منجر شده و موجبات شكوفايي هرمزگان را فراهم آورد.
وي ادامه داد: با پيگيري هايي كه در سال جاري با همكاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور انجام شد در ضوابط بودجه جديد، كليه دستگاهها و شركتهاي وابسته به دولت كه در استان هرمزگان مستقر هستند موظف مي شوند حداقل 50 درصد طرح هاي پژوهشي تحقيقاتي خود را به دانشگاه هاي استان واگذار نمايند.

 



يادداشت خبرنگار

طرح 230 هكتاري شرق كوت عبدالله گره گشاي طرح مسكن مهر
از مركز شهر تا كوي مهديس كه دقيقا پشت بهشت آباد قرار گرفته حول و حوش 10 تا 20 دقيقه راه است. كوي مهديس كه مدخل و پيشاني آن تعاوني هاي 18 گانه اهوازند كه از سال 71 كلنگ شان به زمين خورده و تا امروز كه در تابستان 90 به سر مي بريم بخش قابل توجهي از اين تعاوني ها كه متعلق به سازمان ها و ارگان هاي دولتي مختلف اند تكميل و به مرحله بهره برداري رسيده است و از اعضاي اين تعاوني ها هر آنكس را كه هزينه هاي سرسام آور زندگي چاره اي جز زندگي در اين خانه هاي فاقد امكانات برايش نگذاشته را به آنجا كشانده، چرا كه هيچ آدم عاقلي حاضر نمي شود در يك جاي سوت و كور و بدون آب و امكانات رفاهي زندگي كند و همين امور موجب شده تا بسياري از اين منازل پس از گذشت سال ها از زمان اتمامشان، خالي از سكنه باشند اما موضوع گزارش ما اين پيشاني نوشت نيست. بلكه قصد داريم از وراي اين ورودي به طرح 230 هكتاري شرق كوت عبدالله برسيم كه دقيقا بعد از اين تعاوني هاي 18 گانه قرار گرفته است.
هزاران قطعه زمين كه مقرر شده به تعاوني هاي مسكن، سازمان ها و ارگان هاي دولتي واگذار شود و برخي از اين قطعات نيز واگذار شده و برخي به گمان خود گوي سبقت را ربوده اند و به سرعت اقدام به ساخت و ساز كرده اند.
براي مثال تعاوني مسكن كاركنان هتل فجر واحدهاي متقاضيان را كامل و آماده تحويل نموده اما اين بندگان خدا با چه اميد اين محل فاقد امكانات رفاهي نظير اتوبوس واحد، آسفالت، مدرسه، فضاي سبز و غيره را براي زندگي برگزينند؟
از اين رو اين هزينه صرف شده در معرض باد و خاك و آب در حال فرسايش است و هيچ كس پاسخگو نيست.
شايد اين سؤال مطرح شود كه پاسخگوي چه چيزي بايد بود و بايد گفت كه پاسخگوي عدم برنامه ريزي راهبردي و دقيق. در آن هنگام كه در خصوص تخصيص اين املاك و اراضي به تعاوني هاي مسكن ارگان هاي دولتي بحث مي شد چرا درخصوص تامين امنيت و زيرساخت هاي مورد نياز فكري نشد؟
چرا در حالي كه مي توان اراضي مستعد و بلااستفاده اين طرح را كه بسياري از قطعات آن به سازمان هاي دولتي جهت احداث مسكن براي پرسنل شان واگذار شده را ساماندهي كرد، فكر انتقال مردم به شيرين شهر و شهر رامين هستيم. هر چند طرح هاي ملي در جاي خود قابل تحسين است اما وقتي چنين پتانسيلي در مجاورت اين شهر قرار دارد چرا يك شهروند ساكن اهواز، محل سكونت خود را به 30 كيلومتري اهواز منتقل نمايد و هر روز براي حضور در محل كار خود مجبور به طي اين مسير و مواجهه با مخاطرات اجتماعي باشد.
كردزنگنه، مدير تعاوني مسكن دانشگاه علوم پزشكي اهواز نيز كه در حال احداث 32 واحد مسكوني در يكي از قطعات طرح 230 هكتاري شرق كوت عبدالله براي اعضاي تعاوني خود است به خبرنگار ما گفت: ما داريم هزينه مي كنيم و اعضاي تعاوني با اميد خانه دار شدن در تعاوني عضو شده اند اما دارم به آن لحظه فكر مي كنم كه با اتمام كار هيچ يك قادر به زندگي در منازلشان نخواهند بود به خاطر اينكه منطقه از امنيت و امكانات زندگي برخوردار نيست و اگر در سطح منطقه چرخي بزنيد تابلوي تعاوني هاي مسكن بسياري از ادارات دولتي را مي بينيد كه در حال ساخت و ساز هستند.
وي در ادامه افزود: چرا مسئولان با ارائه تسهيلات مردم را به زندگي در اين منطقه تشويق و راغب نمي كنند تا بسياري از شهروندان ديگر از مشكل بي مسكني رنج نبرند؟
وي معتقد است با احداث واحدهاي مسكوني تعاوني هاي مسكن و واگذاري ساير قطعات بلاتكليف اين طرح اهواز ديگر نياز به شهرهاي اقماري ندارد و مشكل مسكن بسياري از شهروندان مرتفع مي شود.
براي تهيه گزارش راهي منطقه مي شويم و تك تك از تابلوهاي زردرنگ تعاوني ها كه بعضي از آنها زنگ زده است و نشان از سال هاي آب باران خوردن دارد، عكس مي گيريم.
بيمارستان گلستان، دانشگاه شهيد چمران، شركت نفت، هتل فجر، دانشكده الهيات دانشگاه شهيد چمران، بيمارستان ابوذر و... تمامي اين سازمان هاي تابلوي زردرنگ تعاوني مسكن شان در منطقه نصب بود و تصور احداث اين همه واحد مسكوني، يك شهر را در نظر تداعي مي كرد.
در واقع يك شهر كوچك در دل اين زمين ها خفته است كه نيازمند توجه جدي مسئولان به آباداني آن است. تنها ساخت و ساز مهم نيست. ارايه تسهيلات نيز بايد به موازات و همزمان با احداث واحدهاي مسكوني صورت گيرد تا به حول و قوه الهي و با اتخاذ تدابير كارآمد و برنامه ريزي هاي دقيق شاهد شكوفايي هر چه بيشتر منطقه باشيم.
¤ فاطمه زورمند- خبرنگار كيهان در اهواز

 



درخشش شاعران نيشابوري در جشنواره گلواژه هاي انتظار

نيشابور- خبرنگاركيهان:
جشنواره سراسري شعر «گلواژه هاي انتظار» با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مسئولان استان همدان در شهرستان رزن با درخشش شاعران نيشابوري به كار خود پايان داد.
ذبيح اله ياري نژاد مسئول فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين مطلب اظهارداشت: يك هزار و 112 شعر به دبيرخانه اين جشنواره در شهرستان رزن ارسال شد كه از اين تعداد شعر 811 شعر در قالب كلاسيك و 300 شعر نيمايي و سپيد بود.
وي با اشاره به شركت 498 نفر دراين جشنواره گفت: هنرمندان و شاعران 30 استان كشور در اين جشنواره شركت داشتند و آثار خود را به دبيرخانه ارسال كردند.
ياري نژاد افزود: 110 شعر از اين تعداد انتخاب و براي داوري نهايي و انتخاب اشعار برتر به تهران ارسال شد كه 34 نفر از شاعران سبك كلاسيك و نو حايز رتبه برتر و تجليل شدند كه 14 نفر از شاعران منتخب خانم و 20 نفر آقا هستند.
وي يادآورشد: پس از داوري آثار 11 استان داراي اثر برتر شناخته شدند كه از بين برگزيدگان شاعران شهر نيشابور به نمايندگي از استان خراسان رضوي، استاد خدابخش صفادل، مهديه ابوصالحي و الهام ديداريان برگزيدگان اين جشنواره بودند كه لوح تقدير جوايز خويش را از دستان دكترسيدمحمدحسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كردند.

 



درحمايت از نوجوانان مظلوم بحريني نوجوانان قائم شهري مسيري 10 كيلومتري را ركاب زدند

 



برگزاري همايش تدوين و تأليف كتاب فيروزآباد

فيروزآباد- خبرنگار كيهان:
همايش تدوين و تاليف كتاب فيروزآباد شناخت يا حضور امام جمعه، رئيس بنياد حفظ و آثار دفاع مقدس استان فارس، پژوهشگران و محققان برگزار شد.
خليل حقيقي، دبير كميته تدوين و تأليف كتاب فيروزآباد شناخت گزارشي از روند امور اجرايي تاليف كتاب و كميته هاي مختلف، سياسي، اجتماعي، تاريخ، جغرافيا، ادبيات و پژوهشي را ارائه داد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعزيزالله هاشمي زاده، امام جمعه فيروزآباد با تقدير و تشكر از مجموعه پر تواني كه اقدام به انجام چنين كار بزرگ و خارق العاده اي نموده اند، انتقال پيام و فرهنگ، پيدايش و پيروزي انقلاب اسلامي و حماسه 8 سال دفاع مقدس به آيندگان را يك ضرورت دانست و گفت: در عصر انفجار اطلاعات و رشد سريع تكنولوژي، ما هم بايد براي انجام كارهاي فرهنگي و علمي به نرم افزارها و تجهيزات روز مجهز شده و در كمترين زمان ممكن فرهنگ عاشورايي خود را به سراسر جهان انتقال دهيم.

 



ارسال 2200 اثر به جشنواره فرهنگي هنري آخرين اميد يزد

يزد- خبرنگار كيهان
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد از ارسال 2هزار و 200 اثر از سراسر كشور به جشنواره فرهنگي و هنري آخرين اميد خبر داد.
محمود عاليشوندي در اختتاميه جشنواره فرهنگي و هنري آخرين اميد با اعلام اين مطلب افزود: در بخش وبلاگ 510 اثر، 884 نامه، 148 مقاله، 75 اثر نقاشي، 57 قطعه ادبي، 46 اثر هنري در مورد گرافيك، 22 داستان، 22 اثر خوشنويسي و 15 اثر صنايع دستي به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد.
وي همچنين به گزارشي از فعاليتهاي فرهنگسراي مهدويت اشاره كرد و گفت: كتاب مهندسي فرهنگي كه حاوي نكاتي ارزشمند از صحبتهاي امام خميني(ره) و رهبر انقلاب است در هفته فرهنگ و هنر يزد در تهران رونمايي شد.
عاليشوندي افزود: فرهنگسراي مهدويت برنامه هايي را براي چاپ و انتشار كتب تخصصي مهدويت در دست اقدام دارد كه اميدواريم با همكاري همه مسئولان بتوانيم قدمهاي روبه جلويي را در اين عرصه برداريم.
وي در ادامه يكي از بخش هاي فعلي فرهنگسراي مهدويت را برگزاري كارگاهها و نشست هاي تخصصي اعلام كرد و افزود: در فرهنگسراي مهدويت فعاليتهاي 27گانه اي برگزار مي شود كه هركدام از اين فعاليتها تاكنون برنامه هاي ارزشمند و مثبتي براي اين استان در حوزه مهدويت و انتظار بوده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد همچنين از راه اندازي كتابخانه تخصصي مهدويت در يزد خبر داد و گفت: بزودي اين كتابخانه با حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در فرهنگسراي مهدويت راه اندازي مي شود.

 



برگزاري نخستين جلسه كميته «سند نهضت مطالعه مفيد» شهرستان يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
نخستين جلسه كميته «سند نهضت مطالعه مفيد» شهرستان يزد با حضور فرماندار شهرستان و مديركل كتابخانه هاي عمومي استان و جمعي ازاعضا در دفتر فرماندار يزد برگزار شد.
در اين جلسه عزيز الله سيفي فرماندار يزد به تبيين سند نهضت مطالعه مفيد كه از طرف استانداري ابلاغ شده، پرداخت و گفت: در دهه پيشرفت و عدالت، بدون مطالعه و كتابخواني به دستاورد قابل توجهي دست نخواهيم يافت.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان نيز اظهار داشت: توسعه بايد با رويكرد دانايي محور باشد و پايه پيشرفت براساس دانش استوار گردد.
علايي با اشاره به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و لزوم ساماندهي درست و اصولي اين ايام ارزشمند افزود: هيچ اوقات فراغتي نبايد بدون كتاب سپري شود.
وي همچنين اجراي طرح كتاب من، تشكيل كتابخانه هاي سيار و استفاده از منابر جهت تبليغ مطالعه مفيد را از راهكارهاي مهم و قابل طرح اداره كل كتابخانه ها براي تحقق اهداف سند نهضت مطالعه مفيد دانست.
شباني، فرمانده ناحيه مقاومت بسيج يزد نيز طي سخنان كوتاهي بر اهميت گسترش فرهنگ كتابخواني در ميان بسيجيان تاكيد كرد و گفت: بسيجي فعال از نظر ما آن فردي است كه اهل مطالعه باشد.
در پايان نخستين كميته «سند نهضت مطالعه مفيد» شهرستان يزد، طرح هايي نيز به تصويب رسيد كه از مهمترين اين مصوبات مي توان به معرفي كتاب و كتابخانه ها توسط صدا و سيما، تهيه سند نهضت مطالعه مفيد به تفكيك وظايف ارگان ها توسط اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان يزد، تهيه گزارش وضع موجود و طرح هاي در دست اقدام براي ترسيم افق 1404 كتابخواني در استان و معرفي سايت كتابخوانان حرفه اي كشور به صورت گسترده اشاره كرد.

 



برگزاري جشنواره پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين دانش آموزي در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره استاني پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين دانش آموزي اصفهان در محل سايت پروازي شركت هواپيماسازي هساي شاهين شهر برگزار شد.
كارشناس مسئول پژوهش سراي دانش آموزي شاهين شهر و دبير پنجمين دوره جشنواره استاني پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين، تعداد شركت كنندگان در اين دوره از مسابقات را 78 دانش آموز در قالب 42 تيم عنوان كرد و افزود: اين دوره از مسابقات، با حضور 70 دانش آموز پسر و 8 دختر در سه محور پرواز هواپيماي بدون سرنشين با خلبان دانش آموز، طراحي و ساخت هواپيما و ساخت گلايدرهاي پرتابي برگزار شد.
نسرين جوزي تعداد تيم هاي دانش آموزي دختر و پسر شركت كننده در جشنواره را به ترتيب 5 و 37 تيم اعلام كرد.
وي با بيان اينكه اين جشنواره به ميزباني مديريت آموزش و پرورش شاهين شهر و همكاري شركت صنايع هواپيماسازي هسا برگزار شد، اضافه كرد: تيم هاي شركت كننده در اين دوره از جشنواره، از پژوهش سراهاي ناحيه 1، 2 و 3 اصفهان و شهرستان هاي شاهين شهر، مباركه، فريدن، خميني شهر، زرين شهر، تيران و كرون، كاشان، برخوار، نجف آباد و شهرضا بوده اند.
براساس نتايج اعلام شده در مراسم اختتاميه اين جشنواره، در محور پرواز هواپيماي بدون سرنشين با خلبان دانش آموز، تيم هاي شركت كننده از پژوهش سراي فرهيختگان شاهين شهر، ناحيه 3 اصفهان و پژوهش سراي شاهين شهر به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را به دست آوردند.
در بخش طراحي و ساخت هواپيما بدون پرواز، تيم هاي فرهيختگان شاهين شهر، ناحيه 3 اصفهان و فريدن به ترتيب عناوين اول تا سوم را از آن خود كردند. همچنين در بخش ساخت گلايدرهاي پرتابي، تيم پژوهش سراي استاد طاهر شهرضا به مقام هاي اول و دوم دست يافت. 2 دانش آموز 11 و 7 ساله نيز به ترتيب از شهرستان هاي كاشان و شاهين شهر به عنوان برگزيدگان ويژه با كمترين سن انتخاب شدند.

 



برگزاري نمايشگاه سراسري صنايع دستي در همدان

همدان-خبرنگاركيهان
نمايشگاه سراسري بازرگاني صنايع دستي و جشنواره آيين هاي سنتي تابستاني كشور در همدان برگزار شد.
در اين نمايشگاه و جشنواره سراسري، اسدالله بيات مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: در اين نمايشگاه آثار هنرمندان صنايع دستي از 30 استان كشور در 173 غرفه به نمايش گذاشته شد.
وي افزود: استان همدان داراي 64 غرفه در اين نمايشگاه است و سپس استان اصفهان با 10 غرفه به عنوان دارنده مقام اول صنايع دستي كشور، قرار گرفته است.
بيات يادآور شد: جشنواره آيين هاي سنتي تابستاني ايران نيز در كنار نمايشگاه برپا شده كه آشنايي بيشتر مردم با اين آيين ها و احيا و حفظ آنها و كاربردي كردن موسيقي محلي و آييني به عنوان جايگزين موسيقي مبتذل غربي از اهداف جشنواره محسوب مي شود.
وي اعلام كرد: هم اكنون 255 رشته صنايع دستي در كشور شناسايي شده كه 150 رشته آن در استان همدان وجود دارد.
وي اضافه كرد: از نظر تعدد رشته ها و تعداد فعالان، همدان از ظرفيت دوم صنايع دستي در كشور برخوردار است و 26 هزار هنرمند و صنعتگر در 15 هزار كارگاه استان فعاليت دارند.

 



حمايت از مشاغل خانگي دختران روستايي در اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
مشاغل خانگي با تكيه بر صنايع دستي و هنري دختران روستايي در استان اردبيل مورد حمايت قرار مي گيرد.
مدير كل دفتر برنامه ريزي و هماهنگي امور اقتصادي استانداري اردبيل با اعلام مطلب بالا افزود: يكي از سياست هاي اصلي دولت خدمتگزار در بخش اشتغال، توجه جدي به مشاغل خانگي با تكيه بر صنايع دستي و هنري دختران روستايي و شهري است كه در اين استان نيز با جديت دنبال مي شود.
سيدحامد عاملي گفت: در اين زمينه با همكاري صندوق مهر امام رضا(ع) پس از مشخص شدن طرح ها و اولويت ها پرداخت تسهيلات انجام مي شود.
وي افزود: اين تسهيلات به صورت ارزان قيمت و از طريق بانك عامل در اختيار طرح هاي ارائه شده در حوزه مشاغل خانگي قرار مي گيرد تا با پرداخت آن اين فرصت اشتغال فراهم شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14