(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 مرداد 1390- شماره 19991

تحصن مخالفان آل خليفه امروز در سراسر بحرين
اسلامگرايان اردن : دولت نداريم كشور را سازمان اطلاعات اداره مي كند
تحولات خاورميانه و سلطه گرايي در روابط بين الملل (قسمت سوم)
محاكمه تاريخي فرعون مردم مصر : مبارك بايد اعدام شود
در حاشيه دادگاه ديكتاتور مصر
ادامه درگيري هاي خونين ميان انقلابيون ليبي و مزدوران قذافي
سركوب معترضان ضددولتي در خيابان هاي مادريد
 افراد زير 18 سال در تاجيكستان از حضور در مساجد محروم شدند
اسامي رئيس ستاد ارتش تركيه و فرماندهان نيروي دريايي، هوايي و زميني امروز اعلام مي شود
شعار تظاهركنندگان در سراسر يمن كالاي آمريكايي و سعودي را تحريم كنيد
گفت وگوي كلينتون با مخالفان بشاراسد در واشنگتن



تحصن مخالفان آل خليفه امروز در سراسر بحرين

انقلابيون بحرين مردم اين كشور را به شركت در تحصن گسترده با عنوان «حق تعيين سرنوشت 6» فراخواندند.
ائتلاف ياران انقلاب 14 فوريه با انتشار بيانيه اي مردم را به برگزاري تظاهرات و تحصن گسترده امروز در ميادين شهرها و روستاهاي كشور فراخواندند.
اين ائتلاف ابراز اميدواري كرد كه مردم بحرين به بركت ماه مبارك رمضان و مناسبت هاي ويژه اين ماه از جمله ميلاد امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام علي(ع) از شر طاغوت آل خليفه رهايي يابند.
در اين بيانيه آمده است، با وجود گرماي شديد هوا و روزه داري مردم، ائتلاف جوانان 14 فوريه و ملت انقلابي همچنان بر ادامه جهاد و مبارزه مسالمت آميز و مقاومت در برابر اشغالگران سعودي، نيروهاي سپر جزيره و نيروهاي اردني و نيروهاي آل خليفه تأكيد دارند.

 



اسلامگرايان اردن : دولت نداريم كشور را سازمان اطلاعات اداره مي كند

اسلامگرايان اردن با برگزاري يك تحصن ضددولتي اعلام كردند كه به جاي دولت، اداره اطلاعات اردن بر اين كشور حكومت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اسلامگرايان اردن با برگزاري يك تحصن ضد دولتي در برابر مسجد بزرگ شهر «عجلون» (شمال اردن) خواستار تحقق فوري اصلاحات مورد نظر در كشور شدند.
در اين تحصن كه نيروهاي حزبي و قبيله اي نيز حضور داشتند، تحصن كنندگان اعلام كردند كه در حال حاضر به ويژه در ماه مبارك رمضان، وضع اقتصادي كشور به هيچ وجه مناسب نيست و دولت بايد هر چه سريع تر در راستاي بهبود وضعيت شهروندان اقدام كند و در غير اين صورت بهتر است هرچه زودتر كناره گيري كند.از سوي ديگر عبدالله دوم پادشاه اردن بر اثر افزايش اعتراضات مردمي در روزهاي اخير بار ديگر وعده تشكيل دولت پارلماني را داد.

 



تحولات خاورميانه و سلطه گرايي در روابط بين الملل (قسمت سوم)

پروفسور حميد مولانا
نفوذ ايالات متحده آمريكا در منطقه خاورميانه و خليج فارس در سال هاي پاياني و بعد از جنگ جهاني دوم، بويژه پس از ضعف امپراتوري بريتانيا و خروج نيروهاي نظامي آنان از اين ناحيه، سرعت بيشتري به خود مي گيرد. اين سياست سلطه گرائي آمريكا در منطقه ابعاد اقتصادي، سياسي، نظامي و فرهنگي دارد. ايالات متحده كوشش دارد با حمايت مالي و نظامي و با عمليات آشكار و پنهان رژيم هاي سلطنتي و ديكتاتوري منطقه را كنترل كند، از مبارزات ضد استعماري، نهضت هاي ملي، و حركت هاي ليبرالي و سوسياليستي جلوگيري كرده و بدين وسيله هژموني خود را در منطقه مستقر سازد. اهداف اصلي آمريكا دسترسي و بهره برداري بر منابع طبيعي خاورميانه و در رأس آن نفت و انرژي، تسلط بر نقاط استراتژيك و جغرافياي سياسي منطقه، حفظ رژيم جديدالتأسيس صهيونيستي اسرائيل، و ايستادگي مقابل نفوذ رقيب اصلي خود اتحاد جماهير شوروي است.
در دو دهه نخستين سال هاي بعد از جنگ جهاني دوم همچنين جريان بزرگ ديگر نيز در خاورميانه و در حقيقت قاره هاي آسيا و آفريقا و آمريكاي لاتين آغاز مي گردد و آن نهضت هاي ضد استعماري عليه سلطه جويان اروپائي، قدرت هاي بزرگ، و ايالات متحده آمريكا است. از استقلال هند گرفته تا پيدايش پاكستان، از نهضت ملي شدن نفت در ايران گرفته تا شورش مردم مالزي و اندونزي عليه استعمارگران اروپائي، همه اين نهضت ها به طور كلي توسط رهبران مدني و ديني و يا فرماندهان نظامي جوان و ملي اين كشورها عليه هيئت حاكمه آن زمان انجام مي گيرد. سرنگوني ملك فاروق در مصر، فرار شاه ايران چند روز قبل از كودتاي 28 مرداد (1332) به رم، كشته شدن ملك فيصل پادشاه عراق و خنثي شدن توطئه گروهي از افسران كشور اردن براي بركناري و دستگيري ملك حسين، همه جزئي از دگرگوني هاي بي شماري است كه در صحنه سياسي خاورميانه و دنياي اسلام صورت مي گيرد. و مهمتر از همه هجوم صهيونيست ها به سرزمين فلسطين با پشتيباني و حمايت انگليس و آمريكا، تسخير آن كشور، و تأسيس رژيم اسرائيل كه به جنگ و آواره شدن ميليون ها نفر منجر مي گردد. از پايان جنگ جهاني دوم تا امروز مجموعاً 8 جنگ و چندين زدوخورد نظامي و كودتا در منطقه خاورميانه و خليج فارس صورت گرفته است: جنگ 1948 صهيونيست ها عليه مردم فلسطين، جنگهاي 1967 و 1973 اسرائيل با اعراب، جنگ تحميلي 8 ساله عراق عليه ايران، جنگ هاي اسرائيل در دهه 1980 تا امروز عليه لبنان، و جنگهاي آمريكا و متفقين آن در خليج فارس و عراق.
جك اوكانل، يكي از عاملان ارشد و كهنه كار سيا كه در بسياري از اين توطئه ها و وقايع شركت داشته و به مدت چندين دهه مشاور ملك حسين پادشاه سابق اردن شاهد اين دگرگوني ها بوده است در كتابي كه تحت عنوان «مشاور شاه: يك خاطرات جنگ، جاسوسي ديپلماسي در خاورميانه» نوشته و چند ماه قبل منتشر شده است، به زبان خود و با صراحت جالبي به اين سلطه گرائي و دسيسه بازي قدرت هاي بزرگ و دست نشاندگان آنها پرداخته است. چند پاراگراف از خاطرات و نوشته هاي او كه عيناً در اينجا نقل مي گردد، در چارچوب تحولات دنياي امروز عرب، تقليل مشروعيت حاكمان و نظام هاي منطقه، و بحران و شكست سياست هاي غرب و بويژه آمريكا و رژيم اسرائيل خواندني و حتي عبرت انگيز است:
(1) درباره كودتاي 28 مرداد 1332 در ايران اوكانل مي نويسد:
«عمليات معروف به آژاكس (سيا) كه سقوط دولت مصدق را در سال 1953 و بازگشت شاه را به تاج و تخت سلطنت همراه داشت يك مثال خوب (از كارهاي آلن دالس و گروه او در سيا و برادرش فاستر دالس وزيرخارجه دولت ژنرال آيزنهاور) است. راكي ستون در آن عمليات شركت داشت و داستان را به من گفت. آژانس سيا ژنرال فضل الله زاهدي، افسر ارشد ايراني، را براي اين كار استخدام كرده بود. جان راكي مأمور سيا براي زاهدي بود و روز كودتا زاهدي به قدري ترس داشت كه نمي توانست دگمه هاي لباس خود را ببندد به طوري كه راكي اين كار را براي او كرد در حالي كه همسر راكي دست زاهدي را گرفته بود كه نلرزد. اين كودتاي سيا را وزارت خارجه قبول كرده بود و همچنين ستاد فرماندهي كل قواي آمريكا، وزير دفاع، و كاخ سفيد. تمام نمايندگان مأمور براي كودتا در يك خانه شخصي و امن در تهران مخفي شده بودند و لوئي هندرسن سفير آمريكا در ايران و كرميت روزولت(نوه رئيس جمهور سابق آمريكا و رئيس قسمت خاورميانه آژانس سيا) همه در آنجا حضور داشتند.» چند سطر پائين تر اوكانل در كتاب خود اضافه مي كند: «من شنيدم كه كرميت روزولت هنگام بازگشت از ايران داستان ملاقات خود را با (وينستون) چرچيل نخست وزير آن زمان انگليس تعريف مي كرد. روزولت مي گفت چرچيل كه در دفتر و خانه نخست وزيري در خيابان شماره 10 با سرماخوردگي در داخل رختخواب در اتاق خواب نيمه تاريكش بود مرا خواست. او مي خواست از جزئيات كودتا باخبر شود و روزولت همه را شرح داد. وقتي كه روزولت صحبت اش را تمام كرد چرچيل گفت، آقا، اين افتخار ما مي بود كه زير سايه شما خدمت مي كرديم. روزولت مي گفت اين بهترين خاطرات زندگي اش بود. من از خود مي پرسيدم، روزولت كدام سناريوي كودتا را به چرچيل داده است» (ص 18 الي20).
طبق نوشته اوكانل در كتاب خاطراتش، راجر ژوران رئيس سيا در ايران در زمان مصدق كه خود يك فرانسوي الاصل بوده و در عمليات جاسوسي جنگ دوم هم شركت داشته است وقتي كه فكر كودتا عليه دولت دكتر مصدق مطرح مي شود با آن مخالفت كرده و اظهار مي دارد كه اين كار آمريكا در ايران سلطه گرائي و استعمار اروپائي ها بويژه انگليسي و فرانسوي ها را در مغز ايراني ها قوت خواهد بخشيد و باعث نزول مشروعيت آمريكائي ها در خاورميانه خواهد بود ولي برادران دالس (رئيس كل سيا و برادر او كه وزير خارجه بود) وي را بركنار كرده و به واشنگتن انتقال مي دهند. جالب اينكه 5 سال بعد همين شخص به رياست اداره خاورميانه سيا منصوب شده و اوكانل تحت نظر او به مشاورت ملك حسين درآمده و عمليات اداره جاسوسي آمريكا را در اردن به دست مي گيرد. (ص21).

 



ميليون ها نفر در سراسر جهان بيننده اين محاكمه بودند
محاكمه تاريخي فرعون مردم مصر : مبارك بايد اعدام شود

دادگاه تاريخي محاكمه «محمدحسني مبارك» رئيس جمهور سابق مصر در محل «آكادمي پليس قاهره» با حضور صدها تن از خانواده قربانيان سه دهه جنايات وي آغاز شد و ميليون ها نفر در سراسر جهان اين محاكمه را تماشا كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، نخستين جلسه دادگاه جنايي مصر، حسني مبارك ديكتاتور مخلوع اين كشور در حالي كه لباس سفيد مخصوص زندانيان برتن وي بود و بر روي يك تخت بيمارستان قرار داشت، روز چهارشنبه آغاز شد.
براساس اين گزارش، در جلسه دادگاه محاكمه حسني مبارك كه در سالن بزرگ دانشكده آكادمي پليس در «مصرالجديد» در شمال قاهره برگزار شد، «احمد رفعت» قاضي دادگاه، با قرائت اسامي ديكتاتور مصر، دو فرزند وي، وزير كشور و شش تن از معاونانش از روال دادگاههاي اين كشور براي تائيد حضور متهمان و وكلاي آنها پيروي كرد و پس از آن بگومگوهايي در مورد روال جاري دادگاه با وكلاي متهمان درگرفت.
در اين دادگاه علاوه بر متهمان، وكلاي آنها و خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي مصر، به خانواده برخي از قربانيان نيز اجازه حضور در سالن 600 نفره دادگاه مبارك داده شد، اما از حضور خانواده رئيس جمهور مخلوع در آن خبري نبود.
اين گزارش حاكي است، در چهره حسني مبارك 83 ساله كه بر تخت خود در قفس آهني دراز كشيده بود، اضطراب و نگراني شديد موج مي زد و در ابتداي ورود وي كه دقايقي قبل از آغاز دادگاه بود، فرعون اين كشور توان حرف زدن نداشت و نگران آينده بود.
حسني مبارك كه علاوه بر سه دهه جنايات خود روز چهارشنبه در مقابل دادگاه جنايي مصر قرار گرفته بود، بايد پاسخگوي ريخته شدن خون حداقل 850 جوان مصري در تظاهرات انقلاب 25 ژانويه باشد كه به سقوط وي از اريكه قدرت منجر شد.
تلويزيون مصر كه جريان محاكمه مبارك را به صورت زنده پخش مي كرد، رئيس جمهور مخلوع را در حالي كه بر روي تخت در قفس دراز كشيده بود و فقط چهره اش مشخص بود نشان داد.
همچنين جمال و علاء مبارك دو فرزند ديكتاتور مصر در حالي كه لباس هاي سفيد مخصوص زندانيان برتن آنها بود، در قفس آهني روبه روي قضات دادگاه قرار داده شده بودند.
در قفس ديگري «حبيب العادلي» وزير كشور سابق مصر و 6 تن از معاونانش به اتهام تيراندازي به سوي تظاهركنندگان در جريان انقلاب 25 ژانويه در دادگاه آكادمي پليس نيز به محاكمه كشيده شدند.
گزارش شبكه خبري الجزيره حاكي است دولت موقت مصر براي جلوگيري از هرگونه حادثه ناگوار در جريان روند برگزاري دادگاه حسني مبارك، در اطراف محل آكادمي پليس و برخي نقاط قاهره اقدام به استقرار نيروهاي نظامي و گشتي هاي پليس كرد.
با وجود اين با ادامه درگيري بين مردم و مزدوران مبارك در اطراف ساختمان دانشكده پليس، نيروهاي ضد شورش حضور گسترده اي يافته و اقدام به شليك گاز اشك آور و استفاده از خودروهاي آبپاش عليه طرفين كرد.
شدت اقدامات امنيتي در اطراف محل برگزاري دادگاه حسني مبارك به حدي زياد بود كه چندين خودروي زرهي با قرار گرفتن در كنار هم، درب ورودي ساختمان دانشكده پليس را به محاصره خود درآورده و راه ورود به آن را سد كرده بودند.
اين گزارش حاكي است، با وجود تمهيدات فراوان دولت مصر، هزاران نفر از مردم در اطراف دانشكده پليس قاهره تجمع كرده و با سر دادن شعارهايي خواستار اعدام حسني مبارك شدند.
حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر كه هم اينك در مقابل دادگاه مصر قرار گرفته است با يك پرونده قطور 20 هزار صفحه اي و اتهاماتي نظير كشتار مردم در انقلاب 25 ژانويه، صدور گاز ارزان به اسرائيل، فساد مالي و... مواجه است.
به گفته شاهدان عيني قاهره در روز چهارشنبه و همزمان با محاكمه ديكتاتور، چهره يك شهر آشوب زده را به خود گرفت و وسعت درگيري هاي مردم ناراحت از محاكمه مبارك با نيروهاي نظامي حتي به ميدان مركزي آن (ميدان التحرير) كشيده شد.
همزمان با آن طرفداران و مخالفان وي كه بالغ بر هزاران نفر بود در نقاط مختلف شهر قاهره به جان يكديگر افتاده و در برخي مواقع با دخالت پليس با آن درگير شدند.
زندگينامه ديكتاتور مصر
محمد حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر در سال 1928 در روستاي «كفرالمصيلح» در استان «مونوفيا» به دنيا آمد و پس از پايان تحصيلات دوره ابتدايي و متوسطه وارد دانشكده نظامي در قاهره شد و پس از طي دوره آن با درجه ستوان دومي فارغ التحصيل شد.
مبارك سپس در سال 1950 به دانشكده هوايي مصر پيوست و پس از آن براي طي دوره تكميلي به اتحاد جماهير شوروي سابق رفت.
حسني مبارك همچنين به عنوان خلبان و پس از آن يكي از فرماندهان نظامي در جنگ اكتبر در سال 1973 حضور يافت و اين موضوع راه را براي ورود وي به صحنه سياسي مصر مهيا كرد.
وي در دوران رياست انور سادات بر مصر به عنوان معاون رئيس جمهور انتخاب شد و بعد از ترور وي بر مسند حكومت در مصر نشست.
دوران رياست جمهوري حسني مبارك بر مصر كه 32 سال به طول كشيد به عنوان دوران سركوب اسلامگرايان مصري و مبارزان آن كشور، سياه ترين بخش تاريخ مصر را تشكيل مي دهد.
حسني مبارك در طي دوران حكومت آهنين خود، روابط مصر با اسرائيل را بهبود بخشيد و تا جايي پيش رفت كه به دستور آمريكا، سرمايه كشورش كه عبارت از گاز طبيعي بود را به بهاي بسيار اندك و زير قيمت جهاني به رژيم صهيونيستي فروخت.
سياست هاي حسني مبارك در تنگنا و فشار قرار دادن فلسطيني ها براي سازش با اسرائيل و درهم شكستن مقاومت اعراب، در طول دوران حكومت وي زبانزد خاص و عام بود.
ديكتاتور مصر علاوه بر آن در دوران 8 ساله جنگ تحميلي با در آغوش گرفتن صدام، سرازير كردن كمك هاي مالي و نظامي و حمايت بين المللي از وي درنظر داشت تا انقلاب نوپاي كشورمان را شكست دهد كه ايستادگي ملت ايران هر دو ديكتاتور را به زباله دان تاريخ فرستاد.

 



در حاشيه دادگاه ديكتاتور مصر

¤ بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان از طريق شبكه هاي خبري به صورت زنده جريان محاكمه حسني مبارك ديكتاتور مصر را تماشا كردند.
¤ مانيتور بزرگي براي نشان دادن جريان دادگاه براي جمعيت حاضر در بيرون جلسه نصب شده بود.
¤ صدها تن از خانواده قربانيان مصري كه نتوانسته بودند وارد سالن دادگاه شوند با پليس و نيروهاي امنيتي درگير و به زد و خورد پرداختند.
¤ رياست دادگاه ديكتاتور مصر به عهده «احمد رفعت»، قاضي با تجربه اين كشور قرار داشت.
¤ جمال وعلاء مبارك فرزندان رئيس جمهور سابق در ميان تدابير شديد امنيتي، توسط يك خودروي زرهپوش به دادگاه منتقل شدند اما ديكتاتور بيمار مصر با يك فروند هواپيما به قاهره و سپس بوسيله هلي كوپتر به دانشكده پليس انتقال داده شد.
¤ مزدوران مبارك با سنگ و چوب به مردم كه خواستار قصاص مبارك بودند حمله ور شدند.
¤ دولت موقت مصر براي كنترل امور، مجبور به استقرار نيروهاي نظامي و پليس در برخي از نقاط قاهره شد.
¤ مردم حاضر در محل دادگاه، با هر بار نشان داده شدن تصاوير ديكتاتور مصر فرياد الله اكبر سر داده و شادي خود را از محاكمه وي نشان مي دادند.
¤ برخي از خانواده قربانيان با در دست داشتن تصاوير قربانيان خود به محل محاكمه ديكتاتور مصر آمده بودند.
¤ حسني مبارك ديكتاتور مصر، در پاسخ به قرائت اتهامات وي از سوي قاضي دادگاه خود را بي گناه معرفي كرد.
¤ ديكتاتور مصر گفت: من همه اين اتهامات را كاملا رد مي كنم و فرزندان مبارك نيز همين ادعا را داشتند.
¤ يك تيم پزشكي، حسني مبارك را در جريان روند دادگاه همراهي مي كند.
¤ در صورت محكوميت رئيس جمهور سابق مصر از سوي دادگاه، طناب دار انتظار وي را خواهد كشيد.
¤ خانواده هاي قربانيان مصري، روز محاكمه مبارك را بهترين روز زندگي خود عنوان كردند و اعدام وي در ميدان التحرير را خواستار شدند.
¤ حاكمان كشورهاي مرتجع عربي، دولتمردان اسرائيلي و بسياري از ديكتاتورهاي منطقه و جهان روز چهارشنبه با اضطراب و نگراني جريان محاكمه حسني مبارك را دنبال كردند.
¤ رسانه هاي صهيونيستي با پخش مستقيم جريان دادگاه مبارك اعلام كردند: محاكمه مبارك، مسير تاريخ مصر و جهان عرب را تغيير خواهد داد.
¤ محمد البرادعي مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، محاكمه مبارك را مهم ترين اتفاق دوران معاصر مصر قلمداد كرد.
¤ سازمان عفو بين الملل، محاكمه حسني مبارك را فرصتي تاريخي براي ملت مصر به شمار آورد، تا از حاكمان سابق خود حساب كشي كنند.
¤ احمد رفعت رئيس دادگاه حسني مبارك، جلسه بعدي آن را به 15 اوت (24 مرداد) موكول كرد.
¤ بيش از 10 وكيل مصري كه دفاع از حسني مبارك را برعهده داشتند، روز چهارشنبه با سر و صداي خود بارها روند دادرسي در دادگاه را برهم زدند.
¤ رئيس دادگاه، همه متهمان را با نام خود صدا زد و همه متهمان نيز با صداي بلند به وي پاسخ دادند.
¤ پيش بيني مي شود، روند محاكمه ديكتاتور مصر و ساير متهمان تا پايان ماه مبارك رمضان به طول بينجامد.
¤ دادگاه مصر روز چهارشنبه، با قرائت اتهام حبيب العادلي وزير كشور پيشين كار خود را آغاز كرد و اين موضوع با اعتراض وكيل وي كه خواستار جدا كردن اتهاماتش از مبارك بود، مواجه شد.
¤ «بنيامين بن العيازر» نماينده پارلمان رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه فاش كرد كه اسرائيل به حسني مبارك پيشنهاد پناهندگي داده بود.
¤ شاهدان عيني در دادگاه جنايي قاهره گفتند، وضعيت جسماني مبارك آنقدر وخيم نيست كه وي بر روي تخت بيمارستان در داخل قفس قرار داده شده است بلكه هدف از اين كار جلب ترحم از سوي وكلاي او است.
¤ دادستان مصر اتهام مبارك و وزير كشورش را قتل عمد تظاهركنندگان در جريان تظاهرات انقلاب 25 ژانويه عنوان كرد.

 



ادامه درگيري هاي خونين ميان انقلابيون ليبي و مزدوران قذافي

حملات نيروهاي ديكتاتور ليبي به شهر «زليتن» هفت كشته و 65 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، علي رغم آغاز ماه مبارك رمضان جنگ در ليبي ميان انقلابيون و نيروهاي «معمر قذافي» همچنان ادامه دارد؛ نيروهاي قذافي ديروز در حملات خود به شهر زليتن در 160 كيلومتري طرابلس، هفت نفر را كشتند و 65 نفر ديگر را مجروح كردند. هم اكنون بخش هاي اصلي شهر زليتن در دست نيروهاي انقلابي قرار دارد. جنگنده هاي ناتو نيز مواضع نيروهاي قذافي را در اطراف شهر زليتن بمباران كردند. شهر «البريقه» نيز ديروز شاهد درگيري ميان طرفين بود، اما تلفاتي نداشت.
خبر ديگر اينكه «سيف الاسلام قذافي» خطاب به انقلابيون مستقر در بنغازي گفت: مخالفان تصور نكنند، پس از اين همه از خودگذشتگي ها و قرباني شدن زنان و فرزندان و برادران و خواهرانمان، دست از جنگ خواهيم كشيد. وي در ادامه گفت: ناتو چه از ليبي خارج شود، چه نشود (دولت) ليبي به جنگ خود تا آزادسازي كشور ادامه خواهد داد.
ناتو نيز اعلام كرد، به حملات خود عليه طرابلس ادامه مي دهد.
ساير رويدادها
¤ خانواده «عبدالفتاح يونس»، فرمانده مقتول نيروهاي انقلابي، خواستار تشكيل كميته حقيقت ياب در مورد عوامل پشت پرده اين قتل شد.
¤ قذافي با اعزام هيئتي به ونزوئلا، از «هوگو چاوز» رئيس جمهور اين كشور خواست امكان فروش نفت ليبي را در بازارهاي جهاني فراهم كند.
¤ آمريكا سفارت ليبي در واشنگتن را به نمايندگان انقلابيون سپرد.

 



سركوب معترضان ضددولتي در خيابان هاي مادريد

پليس ضدشورش اسپانيا تظاهركنندگان ضد دولتي را به شدت سركوب كرد.
صدها نفر از معترضان به اوضاع اقتصادي اسپانيا سه شنبه در جريان حركت به سمت ميدان اصلي مادريد، با انبوه نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش مواجه شدند.
پليس كه با موانع و ميله هاي آهني مسيرهاي منتهي به ميدان اصلي شهر را مسدود كرده بود، با باتوم و گاز اشك آور به جان معترضان افتاد.
تصاوير منتشر شده نشان مي دهد، نيروهاي امنيتي از ترس آغاز مجدد تحصن هاي شبانه روزي معترضان، با خشونت مانع از حضور آنها در ميدان شدند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، پليس با دستگيري برخي جوانان اسپانيايي كه موفق به عبور از موانع شده بودند، آنها را كشان كشان وارد خودروهاي مخصوص بازداشت كرده و با خود بردند.
گزارشي از شمار مجروحان يا بازداشتي هاي اين تظاهرات منتشر نشده است.
گفتني است، اسپانيا به دليل دسته و پنجه نرم كردن با يك بحران اقتصادي بي سابقه، دست به يكسري اصلاحات اقتصادي زده است كه فشارها بر مردم اين كشور را دو چندان كرده است. از ديگر سو، صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا نيز تنها شرط براي ارائه كمك هاي مالي به اسپانيا را، اجراي بي كم وكاست طرح رياضت اقتصادي عنوان كرده است، يادآور مي شود، بيكاري شديد و بدهي هاي گسترده دولتي، از مهمترين مشكلات اقتصادي اسپانياست.
اين كشور اروپايي طي ماه هاي گذشته نيز شاهد تظاهرات، اعتصاب ها و شورش هاي گسترده به خاطر بحران اقتصادي بود.

 



با اقدام ضد اسلامي و مشكوك
 افراد زير 18 سال در تاجيكستان از حضور در مساجد محروم شدند

سرويس خارجي-
افراد زير 18 سال در تاجيكستان از حضور در مساجد و اماكن مذهبي محروم شدند.
«امامعلي رحمان» رئيس جمهور تاجيكستان در راستاي محدود كردن آزادي هاي مذهبي قانون «مسئوليت والدين» كه طبق آن حضور افراد زير 18 سال در مساجد و اماكن مذهبي ممنوع مي شود را امضا كرد.
وي پيش از اين قانون ممنوعيت حجاب را نيز به امضا رسانده بود. با امضاي اين قانون سختگيرانه كه انتقاد رهبران مسلمان تاجيكستان را برانگيخته است نه تنها حضور بچه هاي زير سن قانوني در اماكن مذهبي ممنوع مي شود بلكه نقض آن مجازات والدين آنان را نيز در پي خواهد داشت.
مجلس ملي تاجيكستان در نشست خردادماه بدون بحث و با اكثريت آرا اين لايحه را تصويب كرده بود. به اعتقاد كارشناسان تاجيك، تصويب اين طرح، آزادي هاي مذهبي و ديني را در جامعه محدود خواهد كرد.
برخي سازمان هاي بين المللي و احزاب سياسي نيز تصويب اين قانون را مغاير با معيارهاي بين المللي، قانون اساسي و ارزش هاي ديني دانسته و از رئيس جمهور درخواست كرده بودند كه اين قانون را تاييد نكند.
براساس اين لايحه افراد زير 18 سال تنها مي توانند براي شركت در مراسمي نظير عروسي يا ترحيم در عبادتگاه ها حضور يابند.
اكبر توره جان زاده فعال مذهبي و از رهبران پيشين مخالف دولت به رئيس جمهور اين كشور درباره اين قانون هشدار داده و از او خواسته بود امضاي اين قانون را حداقل تا بعد از پايان ماه رمضان به تاخير بيندازد.

 



اسامي رئيس ستاد ارتش تركيه و فرماندهان نيروي دريايي، هوايي و زميني امروز اعلام مي شود

سرويس خارجي-
جانشينان فرماندهان نظامي مستعفي تركيه امروز معرفي مي شوند.
نخست وزير تركيه و اعضاي شوراي عالي نظامي اين كشور طي نشستي درباره انتصاب فرماندهان بلندپايه ارتش به توافق رسيدند.
فرماندهان نظامي جديد قرار است به جاي رئيس ستاد ارتش و فرماندهان نيروهاي سه گانه ارتش تركيه كه اخيراً در اعتراض به ادامه بازداشت ده ها نفر از ژنرال ها و افسران ارتش تركيه به اتهام دست داشتن در طرح كودتاي نظامي از سمت خود كناره گيري كردند منصوب شوند.
نشست رجب طيب اردوغان با 9 ارتشبد عضو شوراي عالي نظامي تركيه پنج ساعت پشت درهاي بسته برگزار شد و طي آن فرماندهان جديد امروز معرفي خواهند شد.دولت تركيه از زمان روي كار آمدن در سال 2002 به دنبال محدود كردن اختيارات ارتش است و فرماندهان مستعفي خواستار آزادي عمل بيشتري بودند.بسياري از ناظران استعفاي اين فرماندهان عالي رتبه نظامي را حاصل اختلاف آنان با نخست وزير تركيه مي دانند.
براساس گزارش منابع آگاه در تركيه احتمال مي رود، ارتشبد «هايري كيوريك اغلو» فرمانده سپاه يكم ارتش تركيه به سمت فرمانده نيروي زميني، دريابد مراد بيلگل فرمانده ناوگان دريايي به سمت فرمانده نيروي دريايي منصوب شود.
همچنين احتمال مي رود، ارتشبد ثروت يوروك فرمانده سپاه دوم و يا ارتشبد يالچين آتامان فرمانده سپاه سوم ارتش تركيه به سمت فرمانده كل ژاندارمري تركيه و سپهبد عابدين اونال رئيس ستاد نيروي هوايي ارتش تركيه نيز به سمت فرمانده جديد نيروي هوايي اين كشور منصوب شود.
ارتشبد نجدت اوزل كه به سمت فرمانده نيروي زميني ارتش تركيه و كفيل رياست ستاد ارتش اين كشور منصوب شده است، نيز رسماً رياست ستاد ارتش را برعهده خواهد گرفت.

 



شعار تظاهركنندگان در سراسر يمن كالاي آمريكايي و سعودي را تحريم كنيد

سرويس خارجي -
مردم يمن با برپايي تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف خواستار تحريم كالاهاي آمريكايي و سعودي شدند.
انقلابيون يمني با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف هرگونه مداخله خارجي در امور داخلي كشورشان را محكوم كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه آمريكا و عربستان سعودي خواستار تحريم هرگونه كالاي آمريكايي يا سعودي شدند.
مردم يمن فرياد مي زدند، «دخالت در يمن را متوقف كنيد»، «اجازه دخالت به هيچ كشور خارجي را نمي دهيم»، 30 سال دخالت كافي است.
تظاهركنندگان اظهار داشتند كه آمريكا و عربستان سعودي تلاش مي كنند انقلاب يمن را متوقف كنند.
همچنين احزاب مخالف رژيم يمن با صدور بيانيه اي از جامعه جهاني خواستند كه مانع ارسال سلاح به اين كشور شوند.
به گزارش خبرگزاري مهر در اين بيانيه آمده است: رژيم يمن هر روز تعداد زيادي از مردم را شهيد و زخمي و مزارع، چاه هاي آب، منازل و اموال مردم را تخريب مي كند و به بمباران مناطق مسكوني مي پردازد.
اين بيانيه تاكيد كرد: رژيم يمن علاوه بر بمباران مناطق دست به اقدامات زشتي چون بالا بردن بهاي نفت و فروش مقادير زيادي از كمك هاي نفتي خارجي در بازارهاي سياه و شاخ آفريقا كرده است.

 



گفت وگوي كلينتون با مخالفان بشاراسد در واشنگتن

سرويس خارجي-
وزير خارجه آمريكا در ديدار با تعدادي از مخالفان بشار اسد در اظهاراتي مداخله جويانه بار ديگر حمايت خود را از مخالفان نظام سوريه اعلام كرد.
هيلاري كلينتون در واشنگتن در مقر وزارت خارجه آمريكا با تعدادي از مخالفان سوريه ديدار و اظهار داشت، آمريكا از قطعنامه شوراي امنيت در زمينه تحريم نظام بشار اسد و رسيدگي دادگاه جنايي بين المللي به وقايع سوريه حمايت مي كند.
وزير خارجه آمريكا افزود، اگر بشار اسد رئيس جمهور سوريه تغيير رويه ندهد و اصلاحات را در پيش نگيرد فشارهاي آمريكا و اتحاديه اروپا بر اين كشور افزايش خواهد يافت.
اين ديدار با حضور سفير آمريكا در دمشق كه مداخلات فراواني در امور داخلي سوريه و تحريك آشوبگران دارد صورت گرفت. در همين رابطه مايكل مولن رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا كه به بغداد سفر كرده است نيز در اظهاراتي مداخله جويانه گفت، بشار اسد بايد گام هاي مناسبي در جهت تحقق خواسته هاي ملت سوريه بردارد.برخي از سناتورهاي آمريكايي نيز با ارائه طرح تحريم هاي جديد عليه سوريه از دولت آمريكا خواستند تا تحريم هاي شديدتري را عليه بخش انرژي دمشق به تصويب برساند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14