(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 مرداد 1390- شماره 19991

كودكان به محبت نياز دارند
ماه رسيدن به آرامش جسمي و روحي
مراقبت از بيماران آلزايمري
شناگران كوچولو
اشتباهات رايج در ميان زوجين
اينترنت ايمن براي كودكان
مصرف غذاهاي حاوي ادويه تشنگي مي آورد



كودكان به محبت نياز دارند

خانم «الف» مي گويد:«مدتي پيش در رابطه با پسرم دچار مشكل شدم و هر كاري مي كردم نمي توانستم او را به مدرسه علاقه مند كنم. او مي خواست نزد من در خانه بماند و هيچ كاري هم انجام ندهد. بردن او به مدرسه به كاري بسيار طاقت فرسا تبديل شده بود. من از روش پاداش، مجازات و هر روشي كه فكرش را بكنيد استفاده كردم ولي بدون نتيجه بود. پس از دو ماه مذاكره بي نتيجه با پسرم، روزي از معلم او كمك خواستم. او به من توصيه اي كرد كه بارها شنيده بودم.
من بايد با پسرم ارتباط مثبتي برقرار مي كردم. پس از كمي فكر كردن به اين نتيجه رسيدم كه من كارم را در اولويت قرار داده بودم. من درگير مسائل كاري بودم و كودكانم راه پيشرفت مرا سد مي كردند: دخترم هم قرباني اين ارتباط نامناسب بود. از طرف ديگر كودكانم هم درگير مسائل خودشان بودند: رفتن به خانه دوستان، حضور در كلاس هاي آموزشي، ورزشي و تفريحي و... در ضمن همسرم كار دوم خود را شب ها در خانه انجام مي داد. به اين ترتيب بود كه تمام اعضاي خانواده به غريبه تبديل شده بودند!»
چه بايد كرد؟
1- بدون اينكه سخت گيري كنيد در خانه خود محدوديت هايي قائل شويد. اين محدوديت ها بايد در جهت منافع كودكان باشد و از همان ابتدا به آنها كاملا تفهيم شود.
2- تا حد امكان از عصبانيت در خانه بپرهيزيد. حتي در زمان مشكلات، خانه بايد كانون آرامش، صميمت و حمايت باشد.
3- اهميت اخلاص را دست كم نگيريد. كودكان از اخلاص شما الگو مي گيرند و ضمن تقليد كردن به ارزش اين مسئله پي مي برند.
4- زندگي خود را با معاشرت پربار كنيد. دوستانتان را به خانه دعوت كرده و بچه ها را با آنها آشنا كنيد. معاشرت با ديگران روحيه شما را تقويت مي كند.
5- بستر مناسبي براي مذاكرات شفاف ايجاد كنيد. اعضاي خانواده بايد بتوانند به راحتي در مورد مسائل پيش آمده حرف بزنند.
6- هر زمان كه فرصتي پيش آمد به تمجيد كودكانتان بپردازيد. قدركارهاي خوب آنها را بدانيد.
7- براي اعضاي خانواده وقت بگذاريد و زماني را به غذا خوردن و بازي كردن با هم اختصاص دهيد.
8- به مقوله رعايت حقوق ديگران اهميت دهيد. بچه هايي كه در چنين محيطي رشد مي كنند براي آسايش ديگران ارزش قائل مي شوند.
9- به كودكان خود احترام بگذاريد تا احترام گذاشتن به ديگران را ياد بگيرند.
اشتباهاتي كه نبايد مرتكب شويد؛
1- بي احترامي به همسر و فرزندانتان
2- مسخره كردن ديگران
3- استفاده از تهديد و مجازات براي كنترل همسر و فرزندانتان
4- استفاده از حربه خشم براي كنترل اوضاع
5- گله و شكايت مداوم
6- مجبور كردن كودكان به جانبداري از يكي از والدين در هنگام مشاجرات
7- تاكيد بر ارجحيت كسب درآمد به جاي حضور در محافل خانوادگي
8- خودداري از انجام مذاكرات شفاف
9- ناديده گرفتن كارهاي مثبت كودكان
10- انتقام گيري
احتياجات كودكان
1- كودكان به احترام نياز دارند. به حرف هاي كودكتان در مورد مسائل مختلف به دقت گوش دهيد.
2- كودكان به عشق و محبت نياز دارند. هر كودكي ويژگي هاي مثبت خاص خود را دارد و شما بايد بر روي آنها تمركز كنيد.
3- كودكان به تاييد ديگران نياز دارند. اين كار به كودكان اعتماد به نفس مي دهد و باعث شناخت آنها از خودشان مي شود. شما بايد ميان فرزندان و كار بد او تمايز قائل شويد.
4- كودكان طبيعتا خودمحور هستند. آنها احتياجات خود را مهم تر از هر چيز مي دانند و هنوز به آن پختگي نرسيده اند كه احساس ديگران را درك كنند.
5- كودكان به بازي و خيال پردازي نياز دارند. برخي از والدين، بازي را وقت تلف كردن مي دانند ولي اين كار نقش سازنده اي در شكل گيري شخصيت كودكان دارد و آنها از اين طريق همكاري و رعايت قوانين را ياد مي گيرند.
6- كودكان بايد احساس كنند كه موجودي خاص هستند. در اين صورت آنها احساس امنيت بيشتري مي كنند.
7- رقابت ميان برادران و خواهران مسأله اي عادي است. شما بايد براي هر كدام از فرزندانتان وقت كافي بگذاريد و براهميت نقش او در خانه تاكيد كنيد.
8- كودكان ترس ها، نگراني ها و دلشوره هاي خاص خود را دارند. اولين ترس آنها ترس از تنهايي است كه ممكن است به تدريج به ترس از تاريكي، حيوانات، هيولا و... تبديل شود. يادتان باشد به حرف هاي كودكتان گوش دهيد و ترس ها و نگراني هايش را جدي بگيريد.
9- كودكان عادت دارند خودشان را مورد ملامت قرار دهند. از آنجا كه آنها خود را مركز جهان مي دانند همه تقصيرات را به گردن خودشان مي اندازند. يادتان باشد حتي اگر كودكتان كار بدي انجام داد به او قوت قلب بدهيد.
خانم «الف» مي افزايد: «من در رفتارم با كودكان خود تجديدنظر كردم. اكنون پسرم از رفتن به مدرسه لذت مي برد و علت آن ايجاد ارتباط مناسب با او بود. از اينكه توانسته ام با او رابطه خوبي برقرار كنم بسيار خوشحالم.» شما هم مي توانيد با فرزندانتان رابطه خوبي برقرار كنيد.
آذر شايان

 



ماه رسيدن به آرامش جسمي و روحي

در ماه ضيافت الهي كه انسان رسالتي چند بعدي از جمله شناخت هويت، صبر و شكيبايي و كسب تعادل جسمي، عصبي و روحي را دارد، تغذيه درست يكي از مهم ترين مسايل است.
تغذيه درست، سلامت جسمي و روحي انسان را به دنبال دارد و متخصصان تغذيه، در رابطه با تغذيه انسانها هميشه مصرف متعادل و ميانه روي همراه با تنوع در مصرف را توصيه مي كنند.
متخصصان بر اين باورند: براي سالم ماندن يكي از مهمترين نكات تغذيه، مصرف گروههاي اصلي غذايي است. تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان بسيار اهميت دارد و بايد مواد غذايي نظير گوشت، مرغ، ماهي، لبنيات و سبزي ها، قسمت اعظم رژيم غذايي شخص را در برگيرد.
سحري در اين ماه، وعده اصلي غذايي را تشكيل مي دهد و متاسفانه برخي از افراد به دليل بي توجهي به توصيه هاي پزشكي و الگوهاي غلط غذايي، در طول ماه رمضان يا بعد از آن دچار اختلالاتي مانند يبوست، سنگ مجاري ادراري، سردرد، سرگيجه، بي حوصلگي، عصبانيت، پرخاشگري و كاهش ديد چشم شده و مقاومت بدنشان در برابر بيماري ها كاهش مي يابد.
با تغذيه صحيح در ماه رمضان نه تنها هيچ عارضه اي بروز نمي كند بلكه كمك شاياني به سلامت بدن مي شود.
در ماه رمضان نيز بايد سه وعده غذايي شامل سحري به عنوان غذاي اصلي، افطار و شام در نظر گرفته شود لذا بهتر است هنگام افطار، روزه با نوشيدني نسبتاً گرم مانند شير و مقداري عسل، خرما يا نان و پنير و گردو باز شود.
توصيه مي شود به جاي زولبيا، باميه و شيريني هايي مانند آن، از خرما و عسل استفاده شود و در خوردن اين مواد افراط نشود چرا كه چاقي را به دنبال دارد.
عوارض تغذيه نادرست در ماه رمضان
مصرف نكردن سحري و همچنين پرخوري در افطار، چاقي و ناراحتي هاي گوارشي را به دنبال دارد.
به دنبال عدم مصرف وعده سحري، قند خون افت پيدا كرده و تمايل به مصرف غذاهاي سرخ كرده و به ويژه شيرين افزايش مي يابد كه باعث چاقي مي شود.
يبوست، عارضه طبيعي روزه نيست
يبوست عارضه طبيعي روزه نيست و مصرف نكردن كافي آب، سبزيجات و سالاد در ماه رمضان يبوست را به دنبال دارد.
مشاهده مي شود برخي افراد بعد از يك ماه روزه گرفتن، چاق مي شوند.
پرخوري در وعده سحر به ويژه افطار و افراط در مصرف مواد چرب، غذاهاي سرخ كرده و مواد شيرين مانند زولبيا و باميه، چاقي را به دنبال دارد و انباشتن معده از انواع غذاها در وعده افطار اشتباه است.
پياده روي و ورزش فراموش نشود
در ماه رمضان بايد مانند ديگر ماهها زندگي كرد. در اين ماه، پياده روي و ورزش نبايد فراموش شود. به اين ترتيب افرادي كه قبل از افطار دچار ضعف مي شوند بايد قبل از ظهر براي اين امر اقدام كنند.
در ماه رمضان از مصرف زياد موادي كه تشنگي را به دنبال دارد، مانند نمك، گوشت و مرغ بايد پرهيز كرد.
از آنجا كه پروتئين هاي حيواني به صورت اوره دفع مي شوند و دفع اوره مستلزم مقدار زيادي آب است؛ به اين ترتيب انواع خورش ها و خوراك هاي كم چربي و كم نمك و مصرف نان و برنج به ميزان كافي در ماه رمضان لازم است.
¤ ضرورت توجه به تغذيه گروه هاي سني در حال رشد
از آنجا كه گروههاي سني در حال رشد از فعاليت فكري و جسمي بيشتري برخوردارند، بايد به تغذيه آنان در اين ماه بيش از پيش توجه شود.
اصولا جوانان و نوجوانان در مواقع عادي، صبحانه كافي مصرف نمي كنند كه اين امر در ماه رمضان تشديد مي شود.
نوجوانان و جوانان بايد در وعده سحري از مواد داراي آب زياد مانند ماست، شير، سوپ، سبزي ها و ميوه ها به ميزان كافي استفاده كنند.
استفاده كافي از سبزي، سالاد و ميوه، ميزان تشنگي را كاهش مي دهد و عدم مصرف لبنيات به ميزان كافي، اختلال در رشد و افت فشار خون در اين گروه سني، كاهش قدرت يادگيري و تمركز را به دنبال دارد.
شرايط روزه داري در بيماران مختلف
دكتر باقر لاريجاني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: منع يا مجازبودن روزه داري در بيماران مختلف، متفاوت است و الگوي تغذيه اي ماه مبارك رمضان براي بيماري هاي مختلف با يكديگر فرق دارد:
بيماران دچار زخم هاي گوارشي كنترل شده، با كنترل داروها و نظر پزشك مي توانند روزه بگيرند؛ اما بيماران دچار زخم هاي فعال دستگاه گوارشي نمي توانند روزه بگيرند.
در مبتلايان به سيروز- نوعي بيماري التهاب كبدي- به دليل ايجاد اختلال در متابوليسم كربوهيدرات ها، گرسنگي طولاني مدت توصيه نمي شود.
سيستم ايمني بدن در شرايط كرسنگي تغيير مي يابد، به طور مثال شدت برخي بيماري ها مانند آراتروز روماتوئيد- ورم مفاصل- در ماه مبارك رمضان كاهش مي يابد، اما پس از اتمام اين ماه و با شروع تغذيه دوباره عود مي كند.
در بيماران كليوي نيز در ماه رمضان، «مصرف آب» مهم ترين مسئله است. به نظر مي رسد در برخي بيماري ها مانند سنگ كليه با توجه به طولاني بودن روزها در ماه رمضان امسال، كمبود آب بدن سنگ هاي كليه را افزايش مي دهد؛ بنابراين اين گونه بيماران مي توانند روزه خود را در زمستان- كه داراي روزهاي كوتاه تري است- قضا كنند.
به نظر مي رسد روزه داري در بيماري هاي نارسايي كليه، اثر سويي نداشته باشد؛ بيماران پيوند كليه نيز با كنترل بيماري و در صورت تثبيت وضعيت خود مي توانند با نظر پزشك روزه بگيرند.
درمورد بيماري هاي سيستم تنفسي نيز به بيماران مبتلا به آسم هاي فعال و شديد توصيه مي شود روزه نگيرند.
البته بيماراني كه آسم آنها كنترل شده است و مشكلات جدي ندارند با كمك برخي داروهاي حمايتي مي توانند روزه خود را نگاه دارند.
پنج درصد جمعيت كشور با بيماري هاي سرطان ارتباط دارند و به طور كلي كاهش متوسط كالري دريافتي بدن دربيماري هاي سرطان، وضعيت تشكيل تومور را تغيير نمي دهد، اما كاهش شديد كالري دريافتي بدن مي تواند مشكلاتي را براي بيماران سرطاني ايجاد كنند.
ورزشكاران در طول ماه رمضان مي توانند «ورزش آهسته» را داشته باشند و مطالعات نشان داده است كه ورزش براي ورزشكاران حرفه اي روزه دار، مسئله ساز نيست.
همچنين به نظر مي رسد روزه داري تأثير چنداني روي چشم ندارد. هرچند گاهي مي تواند تأثيراتي در بيماران شبكيه چشم ايجاد كند.
داروهايي مانند داروهاي استنشاقي و قطره هاي چشمي و گوشي، اثرات غذايي ندارند و به زعم بسياري از كارشناسان مي توان با مصرف اين داروها، روزه داري كرد. مصرف دارو درماه مبارك رمضان بستگي به زمان و ميزان دارو دارد.
روزه داري در زنان باردار به زعم كاهش قند، مشكل جدي ايجاد نمي كند؛ اما اين نگراني وجود دارد كه به جنين آسيب برساند. بنابراين زنان باردار درصورت روزه داري حتما بايد سحري بخورند.
اگرچه گرسنگي بيش از 13ساعت، احتمال زايمان زودرس را افزايش مي دهد، ولي محدوديت متوسط در كالري دريافتي، اثر قابل توجهي در ميزان شير مادر ندارد.
¤ روزه داري در سلامت روان مي تواند تأثير فراواني داشته باشد؛ بطوري كه ميزان خودكشي، اضطراب و بي خوابي در دوران روزه داري كاهش مي يابد؛ اما روزه داري در اختلالات دوقطبي مي تواند مشكلاتي ايجاد كند.
¤ افزايش انسداد رگ هاي مغزي، تكرر حملات صرعي و افزايش سردرد و ميگرن در ايام روزه داري، مشاهده مي شود.
¤ به بيماران ديابتي نوع اول كه انسولين زيادي دريافت مي كنند توصيه مي شود، روزه نگيرند و ديگر بيماران ديابتي نيز در هر ساعتي از روز كه دچار افت قند شدند، بايد روزه خود را بشكنند چون ممكن است به كما بروند.
¤ روزه داري تأثير چنداني روي هورمون ها ندارد؛ گرسنگي مطلق تغييرات هورموني را افزايش مي دهد، اما گرسنگي هنگام روزه داري بجز شرايط خاص مانند كم كاري شديد تيروئيد، تأثيري روي هورمونها ندارد.
¤ طبق مطالعات در كشورهاي اسلامي، هنگام روزه داري ميزان جرم و جنايت كاهش مي يابد، اما موارد اورژانسي تصادف به دليل كاهش تمركز فزوني مي گيرد.

 



مراقبت از بيماران آلزايمري

مراقبت از بيماران آلزايمري مستلزم شكيبايي و انعطاف پذيري زيادي است. بيمار در اوايل دوران بيماري هنوز مي تواند به تنهايي كارهاي خودش را انجام دهد ولي به مرور زمان از ميزان اين توانايي كاسته مي شود.
به منظور به حداقل رساندن مشكلات و ايجاد محيطي امن براي بيماران مبتلا به آلزايمر به توصيه هاي زير توجه كنيد:
نااميدي بيمار را كاهش دهيد: احتمال دارد زماني كه بيمار متوجه مي شود قادر به انجام برخي از كارها نيست دچار افسردگي، پرخاشگري و اضطراب شود. براي تعديل اين وضعيت موارد زير را در نظر بگيريد:
برنامه ريزي عاقلانه: براي اينكه بيمارتان كمتر دچار اضطراب شود دست به برنامه ريزي بزنيد. دشوارترين كارها- مثل حمام كردن- را در زماني از روز انجام دهيد كه حال او بهتر است و آرامش بيشتري دارد.
شكيبايي: در انجام كارها شتاب نكنيد. حتي براي كارهاي ساده وقت كافي در نظر بگيريد تا بيمار دچار اضطراب نشود.
سهيم كردن بيمار در انجام كارها: تا حد امكان اجازه دهيد بيمار كارهاي خودش را انجام دهد. به عنوان مثال شما مي توانيد لباس ها را به ترتيبي كه بيمار بايد بپوشد بر روي هم بچينيد.
محدود كردن گزينه ها: هر چقدر مقدار گزينه ها كمتر باشد بيمار احساس آرامش بيشتري خواهد كرد. بهتر است تنها دو دست لباس در دسترس بيمار قرار دهيد نه يك كمد پر از لباس!
پيشرفت گام به گام: هر بار از بيمار بخواهيد بخش كوچكي از كارها را انجام دهد.
كاستن از ميزان پريشاني: هنگام صرف غذا يا صحبت كردن تلويزيون را خاموش كنيد و سروصدا را به حداقل برسانيد. در اين صورت بيمار بهتر مي تواند بر روي كارهاي خود تمركز كند.
انعطاف پذير باشيد: به تدريج توانايي بيمار در انجام كارهاي خود كاهش مي يابد. انعطاف پذير باشيد و خود را با وضعيت موجود هماهنگ كنيد. ممكن است بيمار ديگر غذاي خاصي را دوست نداشته باشد. در اين صورت بهتر است آن را از برنامه غذايي حذف كنيد. اگر بيمار اصرار دارد هميشه يك دست لباس خاص را بپوشد هنگام حمام رفتن او، آن لباس را با يك لباس تميز عوض كنيد.
در ضمن شما مي توانيد در استانداردهاي خود تغييراتي بدهيد. به عنوان مثال اگر استحمام براي بيمار چندان خوشايند نيست لزومي ندارد هر روز او را به حمام ببريد. در عوض مي توانيد براي نظافت بيمار از اسفنج استفاده كنيد.
محيط امني براي بيمارتان فراهم كنيد: آلزايمر بر روي قضاوت و مهارت بيمار شما در حل مشكلات تأثير منفي مي گذارد و خطر مصدوميت او را افزايش مي دهد.
براي ايمني بيمار خود به موارد زير توجه كنيد:
سقوط: از پهن كردن گليم و يا هر وسيله ديگري كه احتمال سقوط بيمار را افزايش مي دهد خودداري كنيد.
در عوض در مناطق حساس خانه از نرده استفاده كنيد.
قفل: كابينت هايي را كه مواد خطرناك در آنها قرار دارند قفل كنيد.
دماي آب: براي جلوگيري از خطر سوختگي مراقب دماي آب باشيد.
آتش: اگر بيمارتان سيگاري است بايد با نظارت شما سيگار خود را روشن كند.
موارد اضطراري: از وجود وسايل اطفاي حريق و جعبه كمك هاي اوليه مطمئن شويد.
بر روي مراقبت هاي فردي تمركز كنيد: علائم و روند پيشروي آلزايمر در افراد مختلف، متفاوت است و از اين رو مراقبين بايد روش هاي متفاوتي را در پيش بگيرند. توصيه هاي فوق را با نيازهاي فردي بيمار خود انطباق دهيد. شكيبايي و انعطاف پذيري در كنار مراقبت شخصي و حمايت اعضاي خانواده و دوستان به شما كمك مي كند با قدرت بيشتري به جنگ مشكلات پيش رو برويد. موفق باشيد.

 



شناگران كوچولو

كودكان كم سن ممكن است حتي در آبي به عمق 5 سانتي متر غرق شوند، بنابراين والدين بايد به طور خاص هنگامي كه كودكان شان در اطراف استخرهاي شنا هستند، مراقب آنها باشند.
كودكان به خصوص كودكان نوپا و در سنين پيش از مدرسه، بسيار كنجكاو، تابع اميال آني و ناتوان در شناختن خطرات بالقوه در استخر هستند.
نصب اجباري نرده هاي ايمني در اطراف استخر اقدام مناسبي براي افزايش ايمني كودكان است. نرده هاي اطراف استخر بايد دست كم يك متر و 20 سانتي متر ارتفاع داشته باشند، بين نرده و زمين نبايد فاصله اي وجود داشته باشد و بايد به صورت خودكار قفل شوند.
همچنين كودك نبايد از درون خانه، بالكن يا حياط خلوت به استخر دسترسي داشته باشد.
- والدين بايد به اين اصول راهنما درباره ايمني استخر براي كودكان توجه داشته باشند:
- والدين هيچ گاه نبايد بيش از درازاي دست از كودك شان فاصله داشته باشند.
- كودكان زير پنج سال، و كودكان بزرگ تري كه شنا نمي دانند، بايد با ابزارهاي شخصي شناوري مناسب مجهز باشند.
- همه كودكان ترجيحا از سنين پايين بايد آموزش شنا ببينند.
- استخرهاي كودكان هنگامي كه مورد استفاده نيستند، بايد تخليه شوند.
- هرگز كودكان كم سن را نزديك وان حمام تنها رها نكنيد.
- والدين بايد شركت در دوره آموزشي نجات غريق را در نظر داشته باشند، تا در صورت بروز حادثه بتوانند به سرعت عمل كنند.

 



اشتباهات رايج در ميان زوجين

هر زوجي ممكن است روزي در زندگي مشترك خود با مشكلاتي مواجه شود. درواقع زوجين غالبا در رابطه با يكديگر دچار اشتباهاتي مي شوند كه بايد هر چه زودتر براي رفع آن تلاش كنند.
هماهنگي تحت هر شرايطي
زوج هايي كه دچار اين اشتباه مي شوند به جاي رويارويي با مشكلات و همكاري با يكديگر، مسائل را ناديده مي گيرند.
آنها بايد با كمك هم به دنبال حل مشكلات باشند كه اين كار هميشه هم آسان نيست.
برخي از زوجين براي احتراز از بروز مشاجره، مشكلاتي مثل نگراني درباره نحوه خرج كردن و يا مشغوليات همسر را ناديده مي گيرند. اين كار نوعي هماهنگي تصنعي را به همراه دارد نه هماهنگي واقعي.
يادتان باشد در صورت ناديده گرفتن مشكلات، در آينده به رابطه تان لطمه خواهد خورد.
غرق شدن در روزمرگي
زندگي گاهي بسيار كسل كننده مي شود. درواقع ما به ندرت در زندگي خود شاهد تغيير هستيم.
هر چند تكرار برنامه روزانه بخش مهمي از يك ازدواج موفق را تشكيل مي دهد ولي از سوي ديگر باعث دلزدگي مي شود.
البته اين دلزدگي هميشه هم يك مشكل محسوب نمي شود ولي گاهي زوجين را به دردسر مي اندازد. در اين مواقع آنها به جاي تلاش براي حل مشكلات، يكديگر را مقصر مي دانند.
زوجين گاهي نسبت به نكات مثبت همسر خود بي توجه مي شوند و خصوصيات منحصر به فرد او را ناديده مي گيرند.
زوجين بايد همواره خود را با نگاه جديدي ببينند، به خصوص ويژگي هايي را كه قبل از ازدواج آنها را جذب كرده است.
توجه به نكات منفي و ناديده گرفتن نكات مثبت
گاهي شما و همسرتان يكديگر را به ستوه مي آوريد. شما در مورد مسائل جزئي با يكديگر مشاجره مي كنيد و از خودتان مي پرسيد: «بر سر فردي كه سال ها پيش عاشقش بودم چه آمده است؟»
يك رابطه طولاني مدت تجربيات مثبت و منفي زيادي دارد. بايد به بزرگ نمايي نكات مثبت بپردازيد و تنها نيمه هاي خالي ليوان را نبينيد. البته تمركز بر روي وجوه مثبت رابطه شما و همسرتان به مفهوم ناديده گرفتن نقاط ضعف نيست.
مسئله مهم اين است كه نكات مثبت را شناسايي كنيد و سپس آنها را به همسرتان بگوييد. در اين صورت معلوم مي شود كه قدر زحمات او را مي دانيد.
آيا تا به حال ديده ايد كه آتش با علف هاي خشك چه مي كند؟
منفي نگري نيز مي تواند همين بلا را بر سر يك رابطه زناشويي بياورد!
اگر شما بر روي نكته اي تمركز كنيد جايي براي ساير مسائل باقي نخواهد ماند. به هر حال در صورت ارتكاب يك يا هر سه اين مشكلات نگران نشويد.
مسئله مهم اين است كه با كمك همسرتان اقدام به شناسايي و حل مشكلات خود كنيد.
مثل هميشه شكيبا باشيد و براي ايجاد تغييرات مثبت در جهت تقويت رابطه زناشويي خود وقت كافي بگذاريد.

 



اينترنت ايمن براي كودكان

متخصصان پس از آگاهي از نتايج دو مطالعه كه نشان مي داد دسترسي كودكان به بخشهاي خطرساز محتوي اينترنت براي كودكان بسيار ساده تر از حد تصور است، براي محدود كردن دسترسي آنها به محتوي اينترنت شيوه هاي مختلف را پيشنهاد كرده اند.
متخصصان راهكارهايي از قبيل جايگزيني شماره كارتهاي اعتباري به جاي تاريخ تولد براي ورود به سايتهاي اينترنتي و يا حتي اختصاص دادن رمزهاي عبور اينترنتي جهاني به كاربران را براي كنترل دسترسي كودكان به محتوي شبكه پيشنهاد كرده اند.
هيچ كس مسئوليت كنترل سن كاربران اينترنتي را براي دسترسي به محتوي شبكه به عهده نگرفته است. برخي بر اين باورند براي اين كار به قوانين جديد نياز است اما بانين و ديگران باور دارند كه اين مسئوليت به عهده خانواده ها و مالكان شبكه هاي اجتماعي است تا بر سن كاربراني كه از شبكه استفاده مي كنند، نظارت داشته باشند.
مشكل اصلي كجاست؟
براساس يكي از جديدترين مطالعاتي كه در اين زمينه انجام گرفته، خانواده ها در برابر فعاليتهاي آنلاين فرزندانشان ملايمت بيش از اندازه اي نشان مي دهند، براي مثال گزارش جديد مصرف كنندگان نشان مي دهد 57. ميليون نفر از كاربران شبكه اجتماعي فيس بوك، برخلاف قانون محدوديت سن اين شبكه، كودك هستند و نكته جالب توجه اينجا است كه خانواده ها به كودكان خود كمك كرده اند تا عضو فيس بوك شوند.
بررسي ديگري بر روي هزار جوان نشان مي دهد والدين با زير پا گذاشتن محدوديتهايي كه شبكه هاي اجتماعي براي ورود كاربران زير 13 سال وضع كرده اند، به كودكان خود كمك مي كنند در اين شبكه ها عضو شوند، در حالي كه بسياري از آنها از خطرات اين كار آگاهي ندارند.
براي مثال در يك نمونه پسر بچه اي پس از عضويت در شبكه «ماي اسپيس» به سرعت تغيير رفتار داد به طوري كه وي همواره مضطرب و افسرده بود. بررسي هاي مادر اين كودك نشان داد دوستان وي در اين وب سايت او را دست انداخته و مورد تمسخر قرار مي دادند در عين حال وي را تشويق مي كردند تا خودكشي كند تا حدي كه اين پسر بچه در تصميم خود براي خودكشي مصمم شده بود و اين كار را انجام داد، اما مادر به موقع وي را يافته و توانست جانش را نجات دهد.
آيا به اندازه كافي از كودكتان محافظت مي كنيد؟
بخشي از راه حل اين مشكل با استفاده از تكنولوژي قابل رفع است و خانواده ها براي كنترل اين مشكل توده اي از ابزارها را در اختيار دارند. براي مثال دو نرم افزار Spector Soft و eBlaster مي توانند تمامي فعاليتهاي شبكه اجتماعي كودكان را كنترل كرده و گزارش آن را براي خانواده ها ايميل كند.
متاسفانه اغلب اين نرم افزارها به اندازه اي پيچيده هستند كه معمولا مورد استفاده قرار نمي گيرند. به گفته بانين يكي از ساده ترين شيوه ها براي كنترل فعاليتهاي آنلاين كودكان، بيرون آوردن رايانه ها از اتاقهاي شخصي و قرار دادن آن در قلمرو كل خانواده است.
در عين حال خدمات موثرتر ديگري نيز براي كنترل سن كودكان وجود دارد براي مثال پدر و مادرها مي توانند با استفاده از شماره كارتهاي اعتباري خود سن واقعي فرزندشان را در وب سايت اعلام كنند تا به اين شكل امكان دسترسي آنها به محتوي شبكه امكان پذير و يا محدود شود.
نقش خانواده ها تاثيرگذارتر از تكنولوژي
پيشنهاد ديگر مرزبندي محتوي شبكه براي كودكان و مسدود كردن بخشهاي نامناسب اينترنت از دسترسي آنها است. اما حقيقت اينجا است كه كودكان در نهايت مي توانند شيوه اي را بيابند تا به اينترنت واقعي دسترسي پيدا كنند. با اين همه متخصصان بر سر يك راهكار موثر توافق دارند: نظارت هوشمند والدين، آموزش بهتر و آگاهي از شيوه مقابله با آسيبهاي سايبري از قبيل ويروسها، هكرها و مزاحمتهاي فردي بهترين شيوه براي حفظ كودكان از محتوي اينترنت است.

 



مصرف غذاهاي حاوي ادويه تشنگي مي آورد

مصرف ادويه فراوان علاوه بر ناراحتي هاي دستگاه گوارش موجب بروز تشنگي در طول روز مي شود.
توصيه مي شود افطار با آب گرم و خرما و عدم استفاده از مايعات سرد و همچنين عدم مصرف غذاهاي سنگين مثل برخي آش ها و سرخ كردني ها آغاز شود.
اگر غذا بسيار آبكي باشد و نان هم در آن تيليت شود همچنين نوشيدن مايعات فراوان در طول زمان غذا خوردن موجب كاهش دسترسي آنزيم هاي گوارشي به غذاها شده و به برخي بيماري ها و نارسايي هاي گوارشي منجر مي شوند.
آهسته غذا خوردن و جويدن كافي غذا و لذت بردن از غذا و دست كشيدن از صرف غذا هنگامي كه سيري به حداكثر نرسيده، همگي از توصيه هاي قابل توجه دين مبين و علم تغذيه هستند.
مصرف ادويه فراوان علاوه بر ناراحتي هاي دستگاه گوارش، به تشنگي در طول روز هم دامن مي زند. مصرف غذاهايي از قبيل كله پاچه و سيراب شيردان هم با وارد كردن مقداري چربي و اسيدهاي نوكلئيك به بدن، منجر به مشكلات گوارشي و همچنين تشنگي شديد در طول روز مي شود.
نوشيدن نوشابه هاي گازدار نيز به سوءتغذيه، افزايش احتمالي چاقي و افزايش بيماري هاي گوارشي منجر مي شود.
كم خوري نيز مي تواند به سوءتغذيه، سرگيجه، سردرد، اختلالات عصبي، لاغري مفرط و افت قند خون منجر شود و بسيار خوري و همچنين ريزه خواري ها نيز به سلامت فرد لطمه مي زنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14