(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 مرداد 1390- شماره 19992

اسرائيل از ترس موشك هاي حزب الله به ساخت پناهگاه روي آورده است
بشار اسد قانون اصلاح شده احزاب را ابلاغ كرد
انتصاب رئيس ستاد مشترك ارتش و فرماندهان نيروي هوايي، زميني و دريايي تركيه
ديكتاتور هاي عرب خواب قفس مي بينند
تظاهرات گسترده مردم بحرين و يمن پس از نخستين نمازجمعه ماه رمضان
يورش پليس مسلح اسپانيا به معترضان در خيابان هاي مادريد
هزاران روزه دار فلسطيني در مسجدالاقصي نماز خواندند
بازداشت 500 معترض در تظاهرات ضد دولتي شيلي
دومين فرزند قذافي و 32 غيرنظامي در حمله هوايي ناتو كشته شدند
اولين نخست وزير زن در تايلند از پارلمان راي اعتماد گرفت



اسرائيل از ترس موشك هاي حزب الله به ساخت پناهگاه روي آورده است

رژيم صهيونيستي از ترس آتش حزب الله و مبارزان فلسطيني تعدادي از پايگاه هاي نظامي خود را در جنوب فلسطين اشغالي تخليه و به پناهگاه آوارگان جنگي تبديل كرده است.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از شبكه تلويزيوني المنار، رژيم صهيونيستي از ترس حمله نيروهاي حزب الله و مبارزان فلسطيني به مناطق شمال و مركزي سرزمين هاي اشغالي تعدادي از پايگاه هاي نظامي خود را تخليه و به پناهگاهي براي اسكان آوارگان جنگي تبديل كرده است.
اين پايگاه هاي نظامي در جنوب سرزمين اشغالي گنجايش پذيرش ده ها هزار آواره را دارا هستند و در صورتي كه سرزمين هاي اشغالي مورد اصابت موشك هاي حزب الله و مبارزان فلسطيني قرار گيرند مي توانند صهيونيست ها را در خود جاي دهند.

 



بشار اسد قانون اصلاح شده احزاب را ابلاغ كرد

رئيس جمهور سوريه فرمان تدوين و تصويب دو قانون مربوط به احزاب و انتخابات را در راستاي تحقق اصلاحات سياسي در كشور صادر كرد.
بشار اسد دستوري در زمينه قوانين تأسيس احزاب و عملكرد آن ها و همچنين قانون انتخابات پارلماني صادر كرد.
دولت سوريه در 24 ژوئيه گذشته پيش نويس قانون احزاب را در ادامه اجراي اصلاحات سياسي در اين كشور تصويب و اعلام كرده بود كه هدف از اين اصلاح، پويا كردن فضاي سياسي كشور و گردش قدرت در سوريه است.
براساس قانون جديد احزاب در سوريه، اجازه تعداد احزاب در سوريه داده شده است كه اين امر در نوع خود تحولي بزرگ در عرصه سياسي سوريه به شمار مي رود.

 



از سوي عبدالله گل صورت گرفت
انتصاب رئيس ستاد مشترك ارتش و فرماندهان نيروي هوايي، زميني و دريايي تركيه

رئيس جمهور تركيه رئيس ستاد مشترك و فرهاندهان هوايي، زميني و دريايي ارتش اين كشور را تعيين كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، يك هفته پس از استعفاي فرماندهان لائيك ارتش تركيه، رئيس جمهور تركيه فرماندهان جديد را به جاي آنها منصوب كرد. در احكام جداگانه «عبدالله گل»، ژنرال «نجد اوزل» به سمت رياست ستاد مشترك ارتش تركيه منصوب شد، فرماندهي نيروي هوايي به ژنرال «مهمت ارتن» رسيد؛ ژنرال «خيري كيوريك اوغلو» به فرماندهي نيروي زميني منصوب شد و درياسالار «امين مرات بيلگل» نيز فرماندهي نيروي دريايي را بر عهده گرفت.
تاكنون فرماندهان رده بالاي ارتش توسط خود نظاميان به دولت تحميل مي شدند و دولت در تعيين آنها نقشي نداشت. بنابراين، اقدام رئيس جمهور تركيه نوعي سنت شكني در اين كشور محسوب مي شودو به همين خاطر، سلطه ارتش بر دولت در هم شكسته شده است.
فرماندهان سابق پيگرد قضايي 250 تن از افسران متهم به كودتا عليه دولت را بهانه كرده و استعفا دادند. رئيس جمهور ضمن پذيرش استعفاي آنها، بازنشستگي اين فرماندهان لائيك را نيز اعلام كرد. رسانه هاي جهان اين تحولات را نشانه پايان سلطه ارتش بر عرصه سياسي تركيه ارزيابي كرده اند.

 



بازتاب محاكمه فرعون مصر در رسانه هاي منطقه و جهان
ديكتاتور هاي عرب خواب قفس مي بينند

محاكمه تاريخي رئيس جمهور سابق مصر واكنش هاي متفاوتي در اين كشور و جهان داشته است.
به گزارش خبرگزاري ها، رسانه هاي خبري مصر با درج احساسات مردم اين كشور كه ناباورانه جريان دادگاه را دنبال مي كردند به استقبال محاكمه محمد حسني مبارك رفتند.
حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع مصر پس از كناره گيري از قدرت و پيروزي انقلاب 25 ژانويه، پس از كش و قوس هاي فراوان با اصرار انقلابيون و تن دادن دولت موقت و نظاميان به خواسته هاي آنها در روز 12مرداد در دادگاه جنايي اين كشور به همراه دو فرزند و 9 تن از مقام هاي سابق محاكمه شد.
براساس اين گزارش، تصوير ديكتاتور مصر در حالي كه بر روي تخت بيمارستان در درون قفس آهني دراز كشيده بود، در صفحه اول بسياري از روزنامه هاي مصر قرار گرفت.
همچنانكه سرنگوني مبارك به صورت اسطوره اي كه تحقق آن تا پيش از انقلاب 25 ژانويه مصر امكانپذير نبود، محاكمه وي نيز امري ناباورانه براي اين ملت بود.
روزنامه مستقل «مصري اليوم» با تيتر درشت فرعون در قفس از محاكمه ديكتاتور استقبال كرد و روزنامه دولتي «الاهرام» نوشت: پايان مبارك در راه است در حالي كه الاخباريه تيتر انقلاب پيروز شد را انتخاب كرد.
روزنامه مستقل «الدستور» كه سردبير آن در سال 2008 به جرم اهانت به حسني مبارك به شش ماه زندان محكوم شده بود تيتر «انقلاب پيروز شد» را براي خود انتخاب كرد.
شبكه هاي تلويزيوني مصر نيز با پخش مستقيم و زنده جريان انتقال حسني مبارك به دادگاه و محاكمه وي به استقبال اين رويداد تاريخي رفتند.
رسانه هاي مختلف عربي با وجود به تعويق افتادن محاكمه ديكتاتور مصر، همچنان به بررسي ابعاد دادگاه و گماني زني درباره نتايج آن مي پردازند.
شبكه خبري محيط در گزارشي از نخستين جلسه محاكمه مبارك در پايگاه اينترنتي خود نوشت: «اولين جلسه دادگاه مبارك در قفس به اتهام قتل برگزار شد.»
روزنامه «امارات اليوم» نيز تيتري مشابه انتخاب كرد و نوشت: مبارك در قفس، مقابل ليستي از اتهامات رشوه تا قتل.
روزنامه «الشمس» عربستان با عنوان «محاكمه مبارك پايتخت مصر را مشتعل مي كند» نوشت: مبارك اولين حاكم عربي است كه پس از شروع انتفاضه هاي عربي به محاكمه كشيده مي شود.
«عصام العريان» از رهبران جماعت «اخوان المسلمين» مصر در واكنش به محاكمه مبارك گفت: محاكمه مبارك براي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مصر، درسي خواهد بود تا بدانند كساني كه به آزادي هاي مردم تعرض كرده و يا تبديل به حاكمي مستبد مي شوند، چنين سرنوشتي در انتظارشان خواهد بود.
برپايه اين گزارش، تصميم به محاكمه مبارك براي شوراي عالي نيروهاي مسلح حاكم بر مصر كه روزگاري از وي دستور مي گرفتند، تصميمي به غايت دشوار بود و به نوشته روزنامه مصري اليوم، محاكمه مبارك محمدحسن طنطاوي حاكم نظامي مصر را بر سر دوراهي و تنگنا قرار داده است.
همچنين بيشتر شبكه هاي تلويزيون هاي ماهواره اي و غيردولتي مصر با قطع برنامه هاي عادي خود، جريان محاكمه حسني مبارك كه به صورت انحصاري از شبكه دولتي «المصريه» پخش مي شد را براي مردم مصر و جهان به طور زنده پخش كردند.
برخي از تحليلگران مصر نيز با حضور در ميزگرد و انتشار مقالاتي، جريان دادگاه مبارك را تشريفاتي دانسته و خواستار هوشياري مردم در اين مورد شدند.
واكنش هاي منطقه و جهاني
برخي از گزارش ها، حاكي از آن است كه فشارهاي خارج از مصر به ويژه از سوي رهبران كشورهاي عربي حوزه خليج فارس كه روابط نزديكي را با مبارك طي ساليان گذشته داشته اند، براي جلوگيري از محاكمه وي اعمال شده است.
اما جالبتر از آن، انعكاس خبر محاكمه مبارك در اين كشورهاست كه روزنامه هاي عربستان و راديو تلويزيون اين كشور، از آن به عنوان خبر دوم و سوم استفاده كردند.
در كشورهاي بحرين، كويت، اردن، عمان و امارات نيز با كم اهميت دادن به خبر محاكمه مبارك، حاكمان آنها از اين موضوع در واهمه هستند كه اين اقدام، توسط انقلابيون و معارضان عرب كه شرايط مشابهي همچون انقلابيون مصر دارند، الگوبرداري شود و روزگاري به آن گرفتار شوند.
كاخ سفيد نيز در واكنش به محاكمه رئيس جمهور مخلوع مصر، صدور حكم اعدام براي حسني مبارك را فاجعه بار دانست.
همچنين سران سياسي و مطبوعات رژيم صهيونيستي يكصدا به دفاع از حسني مبارك پرداخته و به محاكمه وي واكنش نشان داده و مدعي شدند، اعدام وي سبب بي ثباتي در مصر خواهد شد.
از سوي ديگر، بسياري از كشورهاي عربي و جهان، از محاكمه ديكتاتور مصر استقبال و آن را با محاكمه صدام در سالهاي گذشته مقايسه كردند.
مردم تونس، يمن، عراق، ليبي، محاكمه مبارك را سرانجام محتوم همه ديكتاتورها در جهان عرب به شمار آوردند و رسانه هاي آنها، اين خبر را به عنوان مهمترين خبر جهان عرب مخابره كردند.
از سوي ديگر «كنستانتين كوساچيوف» رئيس كميته امور بين الملل پارلمان روسيه (دوما) از محاكمه مبارك استقبال كرد و گفت: روسيه نمي تواند نسبت به تحولات مصر بي طرف باشد.
«مصطفي السيد» يك تحليلگر سياسي نيز در اين رابطه گفت: محاكمه مبارك پيام هشدار آميزي براي ديكتاتورهاي عرب خواهد داشت كه در صورت ايستادگي در مقابل خيزش مردم، با سرنوشتي مشابه مبارك مواجه خواهند شد.
اين تحليلگران مي گويند كه ديكتاتورهاي عرب از هم اكنون خواب قفس مي بينند و نگران آن هستند كه محاكمه مبارك در قفس در مورد آنها نيز تكرار شود.
آنها معتقدند كه در دادگاه قاهره فقط مبارك نيست كه محاكمه مي شود بلكه اين دادگاه جلسه محاكمه همه ديكتاتورهاي عرب است.
روزنامه «عكاظ» عربستان سعودي در مطلبي با عنوان «مبارك از مشت آهنين تا قفس آهني» به بازتاب اولين جلسه محاكمه ديكتاتور مصر پرداخت.
«خبرگزاري كويت» به تيتر مبارك براي اولين بار پس از كناره گيري مقابل دوربين آمد» در كنار گزارشي از شروع دادگاه بسنده كرد.
پايگاه خبري الوطن نيز در گزارشي به نقل از منابع آگاه اعلام كرد «شاهزاده بن طلال» از برادرزاده هاي شاه عربستان براي جلوگيري از محاكمه مبارك 4 ميليارد دلار رشوه پيشنهاد كرده بود.
برگزاري محاكمه مبارك كه به دنبال خيزش هاي مردمي در جهان عرب اتفاق افتاد، به صورت كابوس براي سران و حكام عرب درآمده است و ديكتاتورهاي منطقه هر شب خواب قفس مي بينند.
همچنين «زين العابدين بن علي» ديكتاتور مخلوع تونس نيز به اين دليل كه به عربستان فرار كرده بود، به صورت غيابي محاكمه و محكوم شده است.
«سليم الحص» نخست وزير پيشين لبنان در سخناني تصريح كرد: اميدوارم محاكمه مبارك، الگوي شايسته اي را ايجاد كند كه در جاي جاي جهان عرب اين الگو پياده شود.
«توفيق حميد» تحليلگر سياسي بنياد پژوهش انستيتو «پوتومك» واشنگتن گفت: مردم مصر خواهان اعدام مبارك هستند و از خلال تجمعات آنها در ميدان التحرير اين خواسته به خوبي مشاهده مي شد.
محاكمه مبارك در مطبوعات آمريكا
نيويورك تايمز از محاكمه حسني مبارك به عنوان لحظه اي تاريخي براي مصر و ديكتاتورهاي جهان عرب ياد كرد.«وال استريت ژورنال» از حسني مبارك به عنوان نخستين رهبر جهان عرب ياد مي كند كه توسط مردمش از قدرت ساقط و به محاكمه كشيده شده است.
«روزنامه واشنگتن پست» با اشاره به اظهارات وكيل مدافع حسني مبارك به گمانه زني در مورد آينده ديكتاتور مصر پرداخت و نوشت: محاكمه مبارك در پاسخ به تظاهراتي انجام شد كه جمعه گذشته در ميدان التحرير از سوي گروه هاي اسلامي برگزار گرديد.
اين روزنامه نياز امروز مصر را اسلام دانست.
شبكه خبري «سي ان ان» نيز اعلام كرد: مردم مصر محاكمه مبارك را محاكمه قرن مي دانند.
برخي تحليلگران آمريكا مي گويند واشنگتن نگران آن است كه حسني مبارك بخشي از اسرار ميان آمريكا و مصر را فاش كند.اين تحليلگران معتقدند كه آمريكا هميشه عوامل خود را تنها مي گذارد. تا زماني كه منافع اش تامين مي شود از ديكتاتورها حمايت مي كند ولي زماني كه اوضاع تغيير مي كند به آنها اهميتي نمي دهد. همچنان كه در مورد حسني مبارك و زين العابدين بن علي و شاه ايران اتفاق افتاد. به همين خاطر ديكتاتورهاي عرب مي بايد از اين وضع عبرت بگيرند و به خواسته هاي مردم خود پاسخ مثبت بدهند.


 



عليه رژيم عبدالله صالح و آل خليفه صورت گرفت
تظاهرات گسترده مردم بحرين و يمن پس از نخستين نمازجمعه ماه رمضان

سرويس خارجي-
تظاهرات، تحصن و تجمعات اعتراض آميز مردم يمن و بحرين در اولين جمعه ماه مبارك رمضان شدت يافته و انقلابيون اين كشورها برخواسته اصلي خود كه سرنگوني نظام است اصرار مي ورزند.
انقلابيون يمني همان طور كه وعده داده بودند روند اعتراضات آنان با آغاز ماه مبارك رمضان متوقف نشد بلكه گسترش نيز پيدا كرد. معترضان در ميدان التغيير صنعا به اعتراض ها و اعتصابات خود ادامه مي دهند و تاكيد كرده اند كه تا سرنگوني كامل نظام علي عبدالله صالح دست از اعتراض هاي خود برنمي دارند.
اعتراض كنندگان روز گذشته نيز با برپا كردن نمازجمعه بار ديگر همبستگي خود را با انقلابيون اعلام و اظهار داشتند كه با هر توطئه داخلي يا خارجي مقابله خواهند كرد.
اين در حالي است كه در 17 استان يمن نيز تظاهرات و اعتراضات مردمي همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار سقوط نظام و محاكمه عاملان جنايت عليه مردم بي گناه اين كشور شدند.
در شهرهاي «تعز»، البيضاء»، «عدن»، «الجديد» و ديگر شهرهاي يمن راهپيمايي هاي گسترده اي انجام شد و تظاهركنندگان خواستار انتقام جويي از باقي ماندگان نظام شدند و قطع آب و برق در چند استان كشور را محكوم كردند.
در استان «اب» نيز تظاهرات مشابهي صورت گرفت و انقلابيون گلوله باران شهرهاي اين استان توسط نيروهاي دولتي را محكوم كردند.
از سوي ديگر شيخ صادق الاحمر رئيس قبيله حاشد اعلام كرد كه ضرب الاجل قبايل يمن به حكومت علي عبدالله صالح به پايان رسيده و اگر بقاياي اين حكومت به حضور خود در رأس قدرت پايان ندهند بايد خود را براي درگيري هاي خونين آماده كنند.
شيخ صادق الاحمر رئيس ائتلاف قبايل است و به عنوان نماينده قبايل چندي پيش به باقي ماندگان نظام صالح براي پايان دادن به حكومت وي ضرب الاجل داده بود.
اين در حالي است كه نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن و نيروهاي امنيتي صالح، همچنين افراد مسلح با لباس شخصي منطقه استقرار قبيله حاشد را تحت تدابير شديد امنيتي قرار داده و در جاي جاي اين منطقه سنگر گرفته اند.در همين رابطه سفيران آمريكا و انگليس در يمن از عبدربه منصور هادي معاون رئيس جمهور اين كشور خواسته اند تا هر چه زودتر تدابير لازم براي انتقال قدرت را از طريق راه هاي سياسي و مسالمت آميز آغاز كند.
مردم بحرين نيز روز گذشته با برپايي تظاهرات گسترده در منامه و ديگر شهرهاي اين كشور با عنوان «امنيت براي همه» خواستار سرنگوني نظام آل خليفه شدند.
مخالفان بحريني همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان تحركات خود را افزايش داده اند و اعلام كرده اند كه در اين ماه مبارك سرنوشت بحرين تغيير خواهد كرد و قدرت به مردم انتقال داده خواهد شد. جوانان انقلابي بحرين با در دست داشتن ماكت هاي ميدان لؤلؤ كه نماد قيام مردم بحرين است خواستار تغييرنظام و آزادي بازداشت شدگان سياسي شدند.
مردم بحرين پنج شنبه شب نيز براي اعلام خواسته هاي خود يعني حق تعيين سرنوشت در جاده ها شمع گذاشته بودند و به هنگام سحر با برآوردن فرياد سرنگوني نظام، آل خليفه بايد برود بر روي پشت بام ها بحريني ها را براي خوردن سحري از خواب بيدار مي كردند.
اين در حالي است كه به موازات افزايش تحركات مردمي در ماه مبارك رمضان نيروهاي امنيتي آل خليفه و آل سعود فشارها و خشونت هاي خود عليه معترضان را افزايش داده اند و با استفاده از جنگ افزارهاي متعدد به سوي معترضان حمله مي كنند.
نيروهاي حكومتي بحرين همچنين به يك مركز پزشكي وابسته به سازمان پزشكان بدون مرز يورش بردند و برخي از تجهيزات پزشكي اين مركز را مصادره و تعدادي از كاركنان اين مركز را بازداشت كردند.


 



يورش پليس مسلح اسپانيا به معترضان در خيابان هاي مادريد

پليس ضدشورش اسپانيا صدها تن از معترضان به اوضاع اقتصادي اين كشور را سركوب كرد.
پليس ضد شورش اسپانيا روز پنجشنبه با هجوم به سوي جوانان معترض به اوضاع اقتصادي اين كشور، اقدام به سركوب و دستگيري گسترده آنان كرد.
براساس گزارش هاي دريافتي، پس از اينكه مردم «مادريد» روز سه شنبه موفق به رساندن خود به ميدان اصلي شهر نشدند، طي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه ابتدا مقابل ساختمان نخست وزيري تظاهرات كرده سپس به سمت ميدان اصلي مادريد حركت كردند. صدها پليس تا دندان مسلح كه در خيابان ها و ميادين اطراف مستقر شده بودند، با باتوم، گاز اشك آور و مشت و لگد معترضان را متفرق كردند.
براساس اين گزارش، در جريان اين درگيري ها شماري از مردم دستگير و تعدادي از جوانان نيز مجروح شدند.دولتمردان اسپانيا كه طي چند ماه گذشته تجربه تلخ تجمعات گسترده و شبانه روزي را پشت سر گذاشته اند به نيروهاي امنيتي دستور داده اند به هيچ عنوان اجازه بازگشت معترضان به ميدان شهر را ندهند. جنبش اعتراض «جوانان 15 مه» كه فراخوان اين تظاهرات و تجمع در ميدان مادريد را داده است اعلام كرد، تا رسيدن به اهداف جنبش اين اعتراض ها ادامه خواهد داشت.
گفتني است دولت اسپانيا براي نجات از بحران عميق اقتصادي، تقاضاي ميلياردها دلار كمك مالي از صندوق بين المللي پول را كرده است. اما اتحاديه اروپا و اين صندوق اجراي بي چون و چراي برخي رياضت هاي سنگين اقتصادي را به عنوان تنها شرط ارائه اين كمك ها عنوان كرده است. شرطي كه اجراي آن فشار مضاعفي را به ساكنان بحراني ترين اقتصاد اروپا تحميل مي كند. نرخ بيكاري جوانان در اين كشور بيش از 45 درصد عنوان شده است.

 



به رغم تدابير شديد امنيتي نظاميان صهيونيست
هزاران روزه دار فلسطيني در مسجدالاقصي نماز خواندند

سرويس خارجي-
هزاران فلسطيني در اولين جمعه ماه مبارك رمضان به رغم تدابير شديد امنيتي رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي نماز جماعت برپا كردند.
نيروهاي پليس و امنيتي رژيم صهيونيستي به منظور جلوگيري از ورود نمازگزاران فلسطيني براي شركت در اولين نماز جمعه ماه مبارك رمضان تدابير شديد امنيتي وضع كردند و به حالت آماده باش كامل درآمده بودند با وجود اين، هزاران فلسطيني نماز جمعه را باشكوه و صلابت كامل برگزار كردند.
پليس رژيم صهيونيستي تنها به نمازگزاران بالاي 45 سال براي مردان و بالاي 35 سال براي زنان اجازه حضور در مسجدالاقصي را داده بود.
اين در حالي است كه هزاران فلسطيني نيز در خيابان هاي اطراف مسجدالاقصي نماز جمعه برپا كردند و به تدابير شديد و اهانت هاي صهيونيست ها اهميتي ندادند. درگيري هايي نيز بين شهروندان فلسطيني ساكن بيت المقدس و نظاميان اشغالگر در مراكز ايست و بازرسي در نزديكي ورودي هاي شهر قدس صورت گرفت.
از سوي ديگر، 74 نفر از اسيران فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي با پايان يافتن مدت محكوميتشان از سياهچال هاي اين رژيم آزاد شدند.
در بين اسيران آزاد شده شيخ حسن يوسف از اعضاي بلندپايه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) نيز حضور داشت.
اسيران فلسطيني به هنگام ورود به خاك غزه ضمن برگزاري نماز شكر از گروه هاي مبارز فلسطيني خواستند در برابر حقوق اسيران هرگز عقب نشيني نكنند.
اين اسيران از جنايات وحشيانه اشغالگران قدس عليه اسيران فلسطيني پرده برداشتند.
گفتني است 31 نماينده كنست اسرائيل در نامه اي به بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از وي خواستند شرايط جنبش حماس براي تبادل اسيران را بپذيرد تا مقدمات آزادي گلعاد شاليت اسير اسرائيلي نزد حماس فراهم شود.
از سوي ديگر موج اعتراضات عليه كابينه نتانياهو در بين گروه هاي مختلف و اقشار اجتماعي اسرائيل سرايت پيدا كرده و استادان دانشگاه نيز به جمع معترضان پيوستند.
صدها تن از استادان دانشگاه هاي اسرائيل همزمان با ديگر گروه هاي مخالف دولت به صف معترضان در ميدان تعليم تل آويو پيوستند. تظاهركنندگان خواستار بهبود شرايط اقتصادي هستند و اعلام كرده اند كه تا زمان تحقق كامل خواسته هايشان اين ميدان را ترك نخواهند كرد. جوانان معترض اسرائيلي با بر پا كردن چادرهايي به تقليد از جوانان مصري در اين ميدان اقدام به تظاهرات و تحصن كرده اند.
اين در حالي است كه تظاهرات ضددولتي به شهرهاي مختلف اسرائيل سرايت كرده و اين سومين هفته متوالي است كه تظاهرات و اعتراض هاي گسترده ضددولتي در شهرهاي اسرائيل ادامه پيدا كرده است.
معترضان اسرائيلي اعلام كردند كه اين تظاهرات امروز و روزهاي ديگر هم ادامه پيدا خواهد كرد.
معترضان در برخي از شهرها، چهارراه ها و تقاطع هاي اصلي شهرها را به تصرف خود درآوردند و روند تردد در اين شهرها را مختل كرده اند. از روز پنجشنبه رانندگان تاكسي ها هم به صفوف معترضان پيوستند و نخست در شهر تل آويو راه ها را بستند و سپس به سوي مراكز اعتصابات عمومي به حركت درآمدند.
صدها پزشك اسرائيلي در بيمارستان هاي مختلف شهرهاي اراضي اشغالي در ادامه اعتراضات عليه دولت نتانياهو استعفاي دسته جمعي كردند.
همچنين هزاران پرستار و كاركنان بيمارستان ها هم به جمع استعفاكنندگان پيوستند و مخالفت خود را با سياست هاي دولت نتانياهو اعلام كردند. معترضان تاكيد كردند كه سياست هاي اقتصادي و اجتماعي دولت طبقه متوسط را تحت فشار قرار داده است.
روز شنبه گذشته نيز نزديك به 200 هزار نفر در بيش از 11 شهر فلسطين اشغالي تظاهرات كردند. پنجشنبه شب نيز صدها اسرائيلي در مقابل منزل وزير آموزش و پرورش در تل آويو تجمع كردند و در اعتراض به سياست هاي آموزشي شعار دادند.تظاهركنندگان خواستار توقف خصوصي سازي آموزشي شدند و اعلام كردند كه شرايط آموزش بايد براي همه افراد جامعه يكسان باشد.

 



بازداشت 500 معترض در تظاهرات ضد دولتي شيلي

صدها نفر از دانشجويان و دانش آموزان در شيلي عليه سياست هاي دولت دست به تظاهرات زدند كه در نتيجه دخالت پليس اين تظاهرات به خشونت كشيده شد.
به گزارش واحد مركزي خبر پليس ضدشورش شيلي براي متفرق كردن دانشجويان و دانش آموزان معترض در سانتياگو وارد عمل شد.
تظاهركنندگان خواستار اصلاحات در نظام آموزشي كشورشان بودند و اينكه دولت شيلي، بودجه بيشتري براي ارتقاي وضع نظام آموزشي اين كشور اختصاص بدهد. پليس شيلي براي متفرق كردن تظاهركنندگان به استفاده از ماشين هاي آبپاش و گاز اشك آور متوسل شد.
در اين تظاهرات بيش از 500 نفر از معترضان دستگير شدند.
دانشجويان و دانش آموزان معترض با آتش زدن لاستيك در خيابان هاي سانتياگو راهبندان ايجاد كردند و اجازه تردد به خودروها را ندادند.

 



دومين فرزند قذافي و 32 غيرنظامي در حمله هوايي ناتو كشته شدند

حمله هوايي شديد جنگنده هاي ناتو به مناطق مختلف شهر «زليتن»، به مرگ ششمين فرزند ديكتاتور ليبي و 32 نفر ديگر انجاميد.
به گزارش خبرگزاري مهر، مناطقي از شهر زليتن توسط هواپيماهاي ناتو بمباران شد. در اين حملات، «خميس قذافي»، پسر ششم «معمر قذافي» كشته شد و علاوه بر آن، 32 نفر ديگر نيز در اين حملات، جان خود را از دست دادند. «محمد زوازوي»، يكي از سخنگويان نيروهاي مخالف قذافي گفت: خبر مرگ فرزند ديكتاتور ليبي توسط انقلابيون نيز تاييد شده است.
ماه گذشته هم «سيف العرب»، فرزند ديگر قذافي در بمباران ناتو به طرابلس به قتل رسيد.
نيمه شب جمعه نيز ناتو به طرابلس حمله كرد كه به گزارش خبرگزاري ها، صداي حدود 10 انفجار شنيده شد. «تاجورا» در حومه طرابلس نيز هدف حمله هوايي ناتو قرار گرفت.
در همين حال، «آلن ژوپه»، وزير خارجه فرانسه اعلام كرد تهاجم شبانه ناتو به ليبي ادامه خواهد داشت. وي خبر زمين گير شدن نيروهاي ائتلافي در ليبي را رد كرد.
ساير رويدادها
¤ بر اثر غرق شدن قايق حامل پناهندگان ليبيايي در سواحل ايتاليا، 100 نفر از آنها جان خود را از دست دادند.
¤ فرستادگان قذافي با رؤساي جمهور كوبا و نيكاراگوئه ديدار و گفت وگو كردند.
¤ انقلابيون ليبيايي يك نفتكش متعلق به دولت ليبي را مجبور كردند در ساحل شهر بنغازي پهلو بگيرد.
¤ «رابرت فولكر»، نماينده سابق آمريكا در ناتو اعلام كرد، طولاني شدن عمليات در ليبي، ميان سران ناتو اختلاف ايجادكرده است.

 



اولين نخست وزير زن در تايلند از پارلمان راي اعتماد گرفت

نخستين نخست وزير زن تايلند در پارلمان اين كشور راي اعتماد گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، خانم «يينگ لاك شيناواترا»، رهبر حزب «فئوتاي» تايلند كه ماه گذشته و در جريان انتخابات سراسري اين كشور پيروز شده بود، ديروز از پارلمان جديد تايلند نيز راي اعتماد گرفت. بيست و هشتمين نخست وزير تايلند جمعه توانست با كسب 296 راي موافق در مقابل تنها سه راي مخالف، عنوان نخستين نخست وزير زن در تاريخ تايلند را از آن خود كند.
به نوشته «فايننشال تايمز، احتمالا دوشنبه آينده پادشاه 82 ساله اين كشور آسيايي با تاييد «شيناواترا» به اين انتخاب رسميت خواهد بخشيد.
«يينگ لاك» 44 ساله، خواهر كوچكتر «تاكسين شيناواترا» نخست وزير پيشين تايلند است. حزب متبوع نخست وزير جديد تايلند در انتخابات سوم ژوئيه توانست 265 كرسي از 500 كرسي پارلمان را كسب كند. وي براي تشكيل كابينه مجبور به ائتلاف با چند حزب كوچك شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14