(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 مرداد 1390- شماره 19992

مردم به خادمين خود راي مي دهند نه تشنگان قدرت
تو ديگر حامي باش! داخل گود نشو
گزارش كيهان از نشست هاي تحول در علوم انساني در نمايشگاه قرآن
بازي با مفاهيم، معضل بزرگ علوم انساني
تقديم به طلبه دلاور بسيجي، حجت الاسلام علي خليلي
تاوان سستي پدران و مادران در تربيت دختران و پسران را خون چند بسيجي بايد بپردازد؟
با حضور اساتيد و نخبگان جامعه دانشگاهي صورت پذيرفت
آغاز به كار طرح ضيافت انديشه استادان در دانشگاه هاي كشور
ترور دانشمندان نشانه شكست دشمن در جبهه نظامي و علمي است
مراسم يادبود شهيدان رضايي نژاد و مومني در دانشگاه خواجه نصير برگزار شد
درخواست دانشجويان از سازمان ملل اجازه ندهيد بيش از اين مردم سومالي از خشكسالي آسيب ببينند



مردم به خادمين خود راي مي دهند نه تشنگان قدرت

عليرضا احمدي
نام گذاري امسال با عنوان «جهاد اقتصادي» از سوي رهبر فرزانه انقلاب به معناي آن است كه اولويت اول كشور درسال 1390 بحث اقتصادي و همه بايد در اين سمت حركت نمايند. روساي سه قوه دراين بين بيش از همه بايد احساس وظيفه نمايند اما اين به اين معنا نيست كه مابقي آحاد مردم بي نقش هستند.
آيت الله خامنه اي اين گونه بيان داشتند كه «شما حتي سريك كلاس، يك معلم هم كه باشيد، مي توانيد دراين جهاد اقتصادي نقش داشته باشيد».
درسال گذشته قدم هاي خوبي در راستاي تحول بنيادين اقتصاد ايران صورت گرفت. بحث هدفمند كردن يارانه ها كه آرزوي همه دولت مردان قبلي بود و به اعتقاد همه انديشمندان براي اقتصاد ايران امري لازم و ضروري بود با شجاعت رئيس جمهور محترم آغاز شد. يا صادرات غيرنفتي ايران به اروپا نسبت به سال قبل، دو برابر افزايش يافت. اما تا رسيدن به آرمان ها و تحقق شعارهاي انقلاب اسلامي راه درازي را داريم و دراين راه نكات زير حائز اهميت است.
دستگاه ها مي بايست بيش از پيش به فعاليت در راستاي فرامين رهبري كه همانا خواست مردم است اهتمام ورزند. دولت بايد درسال جهاد اقتصادي به سمت برود كه مردم نگران امرار معاش خود نباشند. كشور ما كشور جواني است بايد از اين نيروي جوان در عرصه اقتصاد به نحو احسنت استفاده شود. جوانان بالاخص دانشجويان نبايد نگران آينده كاري خود باشند و درحين تحصيل دغدغه اي به غيراز كسب دانش داشته باشند چرا كه پيشرفت در جاده اقتصاد نيازمند دانش است.
بايد قبول كرد ادغام وزارتخانه هايي كه مي توانستند نقش مهمي در چرخاندن چرخ هاي اقتصاد داشته باشند كار اشتباهي بود. دولت اعلام كرده است كه بايد اقتصاد غيرنفتي را تقويت كنيم و دراين راستا مي بايست از استعداد و خلاقيت دانشجويان استفاده و حمايت كند. پتانسيل هاي خوبي در دانشگاه ها است كه مي بايست حمايت شود. بايد به جايي برسيم كه يك جوان خلاق بتواند ايده هاي اقتصادي خود را بدون بازي هاي اداري، عملي نمايد.
مجلس بايد با قانون گذاري مناسب راه را براي جهاد اقتصادي هموار نمايد و دراين بين نبايد به بيراهه كشيده شود. شروع زود هنگام بازي هاي انتخاباتي بي راهه است و بايد از اين موضوع فاصله بگيريم. هركسي كه مي خواهد نماينده مردم در مجلس بشود، بايد بداند كه مردم به خادمين خود راي مي دهند نه تشنگان قدرت.
رسانه ها و آموزش و پرورش نقش مهمي در ساختن فرهنگ جهادي دارند. بايد در آينده شاهد برنامه هايي باشيم كه با اين رويكرد ساخته شده اند و الان دراين بخش به خوبي كار نشده است.
برخورد قوه قضائيه با متخلفين مالي مايه دلگرمي كساني است كه اين راه را درست پيموده اند. قوه قضائيه بايد نقش پيشگيرانه خود را تقويت نمايد و نگذارد افراد طماع به حقوق مردم ايران اسلامي، اجازه هيچ تخلفي را به خود دهند و در اين راه مردم انقلابي خود از آنها حمايت خواهند كرد.
مسئولين و خادمين ملت بايد بدانند مطالبات رهبري، خواست مردم است و همان طور كه تاريخ نشان داده هرچقدر در تحقق اين مطالبات كوشا و فعال تر باشند در قلب مردم جاي بيشتري را دارند.
¤ دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان تربيت معلم

 



تو ديگر حامي باش! داخل گود نشو

محمدرسول ظهيري
يكي از بركات فتنه سال 88 توليدات فرهنگي و رسانه اي مختلف توسط فعالان فرهنگي انقلاب بود. طنز، شعر، وبلاگ، نرم افزار و صدها و شايد هزاران توليد ديگر كه باعث شد اين جبهه تكاتي به خود بدهد. از بركات ديگر فتنه سال 88 رويش هاي خواص متفكر و هنرمند و همچنين مجموعه هاي فرهنگي وفعال بودند كه درعرصه فرهنگي كشور ظهور كردند. اما آنچه به وضوح نمايان شد، عقب ماندن مديران دلسوز فرهنگي و بدنه نهادهاي عمومي و دولتي - كه مي توان آنها را مسئولين فرهنگي و مردمي دانست- ياد كرد و نكته اينجاست كه اكثر امكانات نيز دراختيار اين نهادها بوده و هست. مسئله فوق يكي از موضوعاتي است كه بايد سرفصل مسائل فرهنگي كشور قرارمي گرفت.
دريك تقسيم بندي مي توان نظام فرهنگي را شامل 4 بخش اساسي دانست:
1-خواص هنرمند و متفكر آنان كه توليدكنندگان آثار و مضامين فرهنگي هستند.
2- تشكل هاي مردمي و فعالان فرهنگي كه مي توان آنان را توليد و توزيع كنندگان محصولات فرهنگي ناميد.
3-نهادهاي دولتي و عمومي.
4-مردم به عنوان مخاطبين و مصرف كنندگان نهايي.
خواص جامعه به عنوان اولين توليدكنندگان مضامين و آثار فرهنگي و تشكل هاي مردمي نيز به عنوان ناشران فرهنگي و توليدكنندگان محصولات فرهنگي حلقه اي از فعاليت هاي فرهنگي را تشكيل مي دهند تا محتواي انقلابي و آگاهي بخش به مخاطب نهايي يعني مردم برسد. دراين زنجيره نهادهاي دولتي و عمومي هم بايد نقش اصلي خود كه بسترسازي است را انجام دهند.
در فتنه سال 88 هرچند كه تعدادي از خواص ريزش كردند و همچنين تعدادي از تشكل هاي مردمي نيز وظايف خود را انجام ندادند و به اشتباه به پاس زحمات بيهوده و طرفداري از اشخاص حقيقي ضربه هاي زيادي خوردند و در بعضي از موارد دچار انحلال شدند،اما در مجموع رويش هاي زيادي در هر دو ضلع به وجود آمد كه منجربه توليد آثار و محصولات فرهنگي - رسانه اي مناسبي شد. مي توان با جمع آوري اين توليدات و فعاليت هاي خواص، عملكرد اين اضلاع را بررسي كرد. شايد به همين دليل بود كه رهبر انقلاب بر پيروزي ملت ايران درجريان فتنه سال 88 تاكيد كردند. اما آنچه دراين ميان مبهم است بررسي عملكرد نهادهاي فرهنگي دولتي و عمومي است كه بايد مطالبه گردد.
باكم شدن التهابات سياسي بسياري از مديران فرهنگي ظاهرا با درس آموزي از جريانات سال 88 و ديدن نتايج فعاليت هاي شبكه اي دشمن، به دنبال راه اندازي چنين فعاليت ها و مباحثي در ميان جبهه خودي هستند.شكل گيري شبكه فعالين فرهنگي و ايجاد شبكه هاي مختلف فرهنگي و حركت هايي از اين قبيل ممكن است تا مدتي به عنوان دغدغه مديران فرهنگي در سطوح مختلف عنوان شود اما از هم اكنون مي توان پيش بيني كرد كه نتيجه مناسبي ديده نخواهد شد مگر با حركت هاي خودجوش و جمع هاي مردمي كه هميشه راهگشاي مشكلات كشور بوده است.
مراكز فرهنگ انقلابي همراه با نخبگان انقلابي بايد به دنبال ايجاد زنجيره اي مستقل و خودكفا براي توليد مضامين و محصولات فرهنگي باشند. با شكل گيري اين زنجيره كه خود بتواند توليد كند و بسترهاي مصرف مردمي را فراهم آورد، هرگونه تهاجم نرم دشمن بدون اتكا به حمايت هيچ سيستم اداري قابل دفاع است.
مديران فرهنگي هم به جاي برگزاري همايش ها و سمينارهاي پرهزينه، برنامه ريزي هاي پرطمطراق و بي فايده، جلسات طولاني و خسته كننده،توليد محصولات بي مصرف و توزيع رايگان آنها بايد به فكر حمايت جدي مادي و معنوي براي شكل گيري زنجيره فوق باشند چرا كه وظيفه اصلي آنها بسترسازي و سياستگذاري است نه فعاليت ترويجي. از طرفي هم متاسفانه مي شود كه عده اي از مسئولين كه دغدغه اين شبكه سازي را دارند به دنبال برنامه هاي پرسر و صدا هستند در صورتي كه دراين مسئله هم اولويت اصلي با اجراي برنامه هاي مدون و كوچك براي آشنايي بيشتر فعالان فرهنگي مختلف و شكل گيري مرحله اي اين زنجيره و شبكه است.
به اميد روزي كه قرارگاههاي فرهنگي كشور و به دنبال آن يگان هاي فرهنگي و به قول امام عزيزمان هسته هاي مقاومت جهاني در اقصي نقاط كشور و كره خاكي تشكيل گردد.
¤ دانشجوي علوم ارتباطات و رسانه

 



گزارش كيهان از نشست هاي تحول در علوم انساني در نمايشگاه قرآن
بازي با مفاهيم، معضل بزرگ علوم انساني

عماد قريب
چندي است بازار مباحثي مانند تحول در علوم انساني، علوم انساني اسلامي و... در محافل علمي و دانشگاهي داغ شده و هر كس از ظن خود به تحليل آن مي پردازد. بي شك لزوم ايجاد تحول ماهوي در مفاهيم علوم انساني غربي كه دانشجويان در دانشگاه ها ناچار از فراگيري آن هستند، بر كسي پوشيده نيست ولي راهكار عملي آن و ايجاد تحول به دور از افراط و تفريط حائز اهميت است كه محور بحث هاي انديشمندان در اين حوزه است.نمايشگاه بين المللي قرآن كريم كه به مناسبت ماه مبارك رمضان در تهران برگزار مي شود، بخشي را به موضوع تحول در علوم انساني اختصاص داده كه در آن نشست هايي نيز برگزار مي شود. بدين ترتيب در روزهاي ابتدايي آغاز به كار نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، نشستي با موضوع «روش شناسي تحول علوم انساني» در محلي كه به نشست هاي بخش تحول علوم انساني نمايشگاه اختصاص داده شده، با سخنراني حجت الاسلام سيدعباس نبوي، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد. در ادامه گزارش اجمالي اين نشست را با هم مي خوانيم:
نقد كردن در برابر تهاجم فكري دشمن راهگشاست
حجت الاسلام نبوي در اين نشست مشكل بزرگ علوم انساني را مسأله بازي با مفاهيم در بررسي و تحليل علوم انساني و مباني روز آن بيان كرد و افزود: جامعه اسلامي در اين جو و فضا به حالت ركود و خمودي مبتلا شده است.
وي ادامه داد: شرايط امروز جامعه در مسأله استعمال مفاهيم از شرايط 20 سال گذشته بهتر است و بسياري از كساني كه در سال هاي 1356 و 1357 الفاظ فراواني را در حوزه علوم انساني به كار مي بردند، واقعا هيچ معنايي از آنها نمي دانستند.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به مفيد بودن نقد در برابر حمله و تهاجم فكري جهان غرب اشاره كرد و بيان داشت: جامعه اسلامي براي دفاع از عقايد خود بايد حمله هايي انجام دهد و در اين عرصه مجبور به استفاده از مفاهيم خاص در حيطه علوم انساني است، اما اين مسائل جنبه جامعه شناختي به معني نزاع هايي كه در سطح اجتماعي و تاريخي در جريان است، داشته و از ابعاد علمي به معني واقعي برخوردار نيستند.
حجت الاسلام نبوي گفت: استفاده از برخي مفاهيم مانند اينكه علوم انساني تجربي، پوزيتيويستي است و يا آمپريستي؛ بدون اطلاع و علم به معناي اين مفاهيم بي فايده است.
وي در ادامه بيان داشت: در بحث روش شناسي تحول در علوم انساني، اگر براي استخراج علوم انساني از قرآن به اين شيوه عمل كنيم كه يك آيه بخوانيم و از آن حدود 10-15 مطلب استخراج كنيم، دچار تفكر ساده، بسيط و خام در اين حوزه شده ايم.
اين استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: با دقت در يك گزاره تجربي درمي يابيم كه براي رسيدن به اين گزاره و منتج شدنش، ده ها مرحله طي شده، اما متأسفانه وقتي با دنياي فراتر از تجربه؛ يعني دنيايي كه عالم حس را با عالم غير گره مي زند، مواجه مي شويم سطحي برخورد مي كنيم، مثلا يك آيه قرآن مي خوانيم و 10 اصل تربيتي از آن استخراج مي كنيم، بدون اينكه توجهي به چگونگي اجراي اين امور، زمينه پياده شدن آن و مدل پذير بودن و يا نبودن آن داشته باشيم.
حجت الاسلام نبوي در ادامه با تاكيد بر اهميت خطابه افزود: اينكه در خطابه اي به بحث و بيان نكاتي پيرامون آيه اي بپردازيم و سپس نكات حاصل از بحث را علم اسلامي بدانيم، ساده سازي اي بي معني است.
بازي با مفاهيم قرآني
علم و انديشه نيست
وي در بيان اشكالات اساسي در بحث اسلامي كردن علوم انساني گفت: يكي از اشكالات مهم اين است كه تعداد زيادي از كساني كه دعوي پرداختن به مباحث علوم انساني- اسلامي را دارند، با مفاهيم قرآني بازي مي كنند كه اين كار بسيار اشتباه و خطرناك است و بي شك راهگشا نخواهد بود؛ چرا كه بازي با مفاهيم قرآني، علم و انديشه نيست.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: اشكال ديگر اين است كه براي قدم نهادن در عرصه بسيار گسترده اي به نام علوم اسلامي- انساني بايد از وادي علوم انساني موجود عبور كنيم؛ چرا كه در دنياي غرب بحث هاي فلسفه اجتماعي فراواني مطرح شده است، به عنوان مثال فرويد، حقيقتا در عرصه روانشناسي كشفياتي داشته و اين نوع كشفيات در علوم انساني كم نبوده پس وقتي در اين عرصه ها حركت مي كنيم بايد اين اكتشافات را پشت سر گذاشته و به قله هاي آن برسيم و از اين قله ها عبور كرده و در انتها بحث علوم انساني- اسلامي را آغاز كنيم.
دانشمندان مسلمان، علوم اسلامي- انساني را شوخي مي گيرند، اما غربي ها آن را جدي تلقي مي كنند.
حجت الاسلام نبوي ادامه داد: اگر در جمهوري اسلامي بحث هاي علوم اسلامي- انساني را شوخي بگيريم و به بحث هاي سياسي و اجتماعي تبديل كنيم و از جنبه هاي علمي آن غافل بمانيم، مطمئن باشيد استاد دانشگاه منچستر اين مسأله را كاملا علمي تلقي كرده و به بررسي آن مي پردازد.

 



تقديم به طلبه دلاور بسيجي، حجت الاسلام علي خليلي
تاوان سستي پدران و مادران در تربيت دختران و پسران را خون چند بسيجي بايد بپردازد؟

توأم با داغي هوا، بازار بسيجي كشي هم داغ است بحمدالله! برادران ن. الف، آسوده بخوابيد كه اين دم نوحه بسيجي ها در شب عمليات والفجر 8 كه «بسيجي جان فدا مي آيد/ سوي كرب و بلا مي آيد» هنوز هم از بسيجي شير مي سازد و خط مي شكند. اما برادران ق.ق! شما آسوده نخوابيد و بدانيد كه ما يقه شما را در پيشگاه خدا خواهيم گرفت. اينجا از شما توقعي نداريم و صلاح هم نمي دانيم توقعي داشته باشيم! بدانيد كه اگر كسي هست كه در برابر هجمه دشمن به قصد تضعيف قواي جمهوري اسلامي، با تعصب سينه سپر مي كند، آن ماييم. ما دهان شماتت دشمن رامي شكنيم و آن شب كه كسي يك كلمه در شماتت نظام و مسئولين آن بگويد، خوابمان نمي برد. رگ گردن بچه بسيجي ها را اما بگذار در خيابان با تيغ بزنند؛ شكايت بچه هاي بسيج را از شما به خاطر قصور در وظيفه، امام(ره) پيش خدا خواهد برد كه آنها در عمل به بند «ميم» وصيت نامه او رو سفيد از آب درآمده اند، رو سفيد!
ديروز در صفحه فيس بوك يك بسيجي ديدم، كسي او را تهديد به كشتن و قطعه قطعه كردن و... كرده بود! تا صبح به بلاهت آن شخص در تهديد يك بسيجي به شهادت، فكر مي كردم و به مظلوميت بچه بسيجي ها در اين گناه آباد بي انتها.
آه! كه شهادت براي انقلاب اسلامي شرف بسيجي و تنها سهم او از بسيجي بودن است. اما بهتر از اين را سيد شهيدان اهل قلم گفته كه «شهادت جانمايه انقلاب اسلامي است». از آن بسيجي كه با تركش بمب هاي ناپالم روسي و فرانسوي در جزاير مجنون در خون مي غلتيد تا اين بسيجي كه در خيابان هاي تهران با چاقوي منكرات در خون خود مي غلطد، علي الظاهر فاصله اي هست، اما جبهه عوض نشده است. جبهه، جبهه است و بسيجي، بسيجي و خون، خون!
«شهادت جانمايه انقلاب اسلامي است» چه در سال 60 در خرمشهر و هويزه، چه در سال 90 در خيابان هاي تهران. نسبت ما را با كربلا هم همين شهادت و خون برقرار مي كند و اينجا ديگر صحبت از فاصله سال 60 و سال 90 نشان از بي معرفتي ماست. ما باكي از زدن به دل تيغ ها نداريم كه ارباب ما، امام حسين(ع) باك نداشت؛ او در رجز بلندي كه براي تاريخ خوانده از تيغ ها خواسته تا او را دريابند تا معروف دين جدش بر زمين نماند و به منكر شرع او عمل نشود1. اين رجز، علمي است كه امام عشق تا قيامت بر زمين كوبيده تا راه را به هر كه هواي اسلام در سر دارد نشان بدهد.
آه! از كوتاهي همت ما بازماندگان و بلندي همت راه يافتگان كه بعد از چهارده قرن، در ركاب فرزند حسين(ع) به او لبيك گفتند...
ما باكي از كشته شدن نداريم كه ما صد بار جان مي دهيم براي اسلام و انقلاب و ارزش هاي آن.
ما چاقوي منكر را بر گلوي خود با افتخار مي پذيريم تا منكري كه اسلام منع كرده، تقبيح شود و معروفي كه به آن توصيه كرده، تحسين.
ما لحظات خود را براي وصول به شهادت مي شماريم و از اينكه مرگ در بستر به سراغ ما بيايد به خدا پناه مي بريم. مرگ هر ساعتي كه ما را دريابد مقدمش گرامي است. چه بعد از آن كسي بخواهد داد مظلوميت ما را بستاند و چه نخواهد.
«شهادت جانمايه انقلاب اسلامي است» و خوني كه به پاي ارزشي از ارزش هاي انقلاب اسلامي ريخته مي شود، مايه رو سفيدي است. اما شجاعت بسيجي در اين بازار حكايت ديگري است. شجاعت، از توكل بر خدا و غيرت در دين خدا مايه مي گيرد و اگر كسي جاي ديگري دنبال آن مي گردد، اشتباه رفته است. آن طلبه بسيجي بيست و چند ساله اي كه در نيمه شب سينه سپر مي كند و براي زدودن منكر در جمع چاقوكش ها پا مي گذارد، بازوي امام عصر(عجل الله تعالي فرجه) است، حجت اسلام است به معناي واقعي. «حجت الاسلام» كسي است كه عملش براي اهل اسلام حجت باشد. شجاعت او از غيرت او در دين خدا و بي تابي اش در برابر منكر آب مي خورد و هر چند رسائل و مكاسب خوانده، آنجا رسائل و مكاسبش همه آن چيزي نيست كه به كار او مي آيد؛ كه اگر مي آمد، امام خميني(ره) ريش سفيدان حوزه را بعد از پنجاه سال به وصيت نامه هاي بچه بسيجي هاي نوزده ساله و بيست ساله حواله نمي داد. آن طلبه بسيجي بازوي اميرالمؤمنين(ع) است.
از بزرگي شنيدم غيرت اميرالمؤمنين(ع) در دين آنچنان بود كه رگي كه در ميان پيشاني آن حضرت بود از شنيدن يا ديدن منكر متورم مي شد.
اما هر كسي را در اين دار بلا و امتحان در برابر دين خدا تكليفي هست و هيچ كس در اين ميدان معاف نشده است. آن مادر و پدري كه دختر و پسر خود را روانه اجتماع مي كنند، در قبال دين خدا و در قبال جامعه اسلامي مكلفند؛ چه خود بدانند و چه ندانند، چه عشق عفاف را از خردسالي در دل او كاشته باشند و چه عشق جلوه گري و فسق را. از همه بيشتر آنها مسئولند.
تاوان اباحه گري پدران و مادراني كه از عمل به تكليف شانه خالي كرده اند را پاكان تا كي بايد با خون بدهند؟ تاوان بي شعوري آن پدري را كه موقع بيرون رفتن دخترش از منزل، خود موهاي او را مي آرايد، چند خون بايد بدهد؟ تاوان بي اعتنايي فرزندان جامعه اسلامي به احكام اسلامي را چند خون بايد بدهد؟ تاوان سستي امثال نگارنده در تهذيب نفس را چند خون؟ تاوان جهل آن مسئول فرهنگي در جمهوري اسلامي را كه از سر تكليف بعد از سي سال براي فرهنگ سازي در امر حجاب و عفاف بودجه مي بندد، اما ذره اي در دل احساس اشمئزاز از منكر و فسق ندارد، را چند بسيجي بايد بپردازند؟
اي اهل قرآن! شما را به خدا قرآن بخوانيد. «الله حبب اليكم الايمان و زينه في قلوبكم و كره اليكم الفكر و الفسوق و العصيان... خداست كه ايمان را نزد شما محبوب ساخته و آن را در دل هايتان آراسته و هم اوست كه كفر و فسق و معصيت را نزد شما زشت جلوه داده.»
قرآن بخوانيد تا نزد خودتان رسوا شويد! مي دانيد چرا از فسق و معصيت بدتان نمي آيد؟ چون اين حس كراهت داشتن، دست خداست و خدا اين را از دل هاي شما بيرون كرده. براي خود چاره اي بينديشيد. مي دانيد چرا آن بسيجي جوان با شجاعت تمام، رگ هاي گردن خود را در تاريكي نيمه شب به تيغ منكر مي سپارد و باكي ندارد و شما آسوده در منزل خود خفته ايد؟ چون دست توفيق خدا با اوست. چون دلش نوراني است. چون از معصيت بدش مي آيد...اولئك هم الراشدون فضلا من الله و نعمه.
دانشجوي دامپزشكي و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد
1-ان كان دين محمد لم يستقم الا بقتلي، فياسيوف! خذيني

 



با حضور اساتيد و نخبگان جامعه دانشگاهي صورت پذيرفت
آغاز به كار طرح ضيافت انديشه استادان در دانشگاه هاي كشور

با شروع ماه مبارك رمضان، اجراي دومين دوره طرح ضيافت انديشه در دانشگاه هاي كشور آغاز شده است. در اين دوره، طرح ضيافت انديشه اساتيد از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و به منظور اعتلاي سطح آگاهي ايشان و معرفت افزايي در اين قشر از نخبگان كشور، برگزار مي شود. اجراي اين طرح در بسياري از دانشگاه هاي كشور آغاز شده است.
برگزاري طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاه علم و صنعت ايران در مشهد مقدس
طرح ضيافت انديشه اساتيد با هدف معرفت افزايي اساتيد توسط دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار شد.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها (ماوا)، اين دوره آموزشي و تربيتي با حضور تعداد 110 نفر از اساتيد با خانواده ايشان در مشهد مقدس طي يك هفته از تاريخ يكم تا هفتم مردادماه اجرا شد.
در اين دوره آموزشي دو موضوع فلسفه علم و تعليم و تعلم در اسلام مورد بررسي قرار گرفت.
در حاشيه اين كلاس ها برنامه هاي متنوع فرهنگي «ديدار با مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي»، «كارگاه آموزشي استاد رحيم پور ازغدي» و «دكتر حبشي» همراه با فوق برنامه هاي ورزشي، تفريحي و گشت نيمروزي طرقبه برگزار شد.
برگزاري طرح ضيافت انديشه استادان سيستان و بلوچستان در زاهدان و مشهد مقدس
طرح ضيافت انديشه استادان در استان سيستان و بلوچستان نيز در تالار امام رضاي دانشگاه سيستان برگزار شد.
به گزارش (ماوا)، آيت الله سليماني نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زاهدان در اين مراسم با اشاره به اينكه استاد بايد درحال ارتقاء سطح آگاهي خود باشد گفت: طرح ضيافت انديشه استادان، طرح مناسبي براي بهره بردن از فيوضات ماه مبارك رمضان است.
حجت الاسلام والمسلمين پورذهبي رئيس نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي سيستان وبلوچستان گفت: 3500 نفر در طرح ضيافت شركت كرده اند كه از اين تعداد 250 نفر به دانشگاه هاي استان و 120 نفر به دانشگاه سيستان وبلوچستان اختصاص دارد. اين طرح شامل كلاس اخلاق، علم و دين و كلاس هاي ورزشي است و مدت آن 10روز از ابتداي ماه مبارك رمضان مي باشد.
شايان ذكر است اين طرح در دو شهر زاهدان و مشهد از سوي دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي استان سيستان وبلوچستان برگزار مي شود.
آغاز به كار طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه هاي زنجان در مشهد مقدس
طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه هاي زنجان نيز با محور «تعيين مباني معرفتي و بصيرتي آنان» در دانشگاه ها آغاز به كار كرد.
به گزارش (ماوا) دفتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي زنجان اقدام به برگزاري كلاس هاي معرفتي و بصيرتي به مدت 10روز در هتل مداين مشهد كرده است.
مراسم افتتاحيه اين طرح با حضور بيش از صدنفر از اساتيد و خانواده هاي آنها از دانشگاه هاي سراسري زنجان، علوم پزشكي و آزاد در هتل مدائن مشهد مقدس برگزار شد.
حجت الاسلام سيدمجيد قريشي معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي رهبري در اين مراسم با اشاره به فايده علم تجربي امروزي و علوم انساني گفت: آيا علومي كه امروز در دانشگاه ها در كتب درسي ما تدريس مي شود اساساً صحيح است يا خير.
وي با استناد به آيه «ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون»، هدف كل عالم هستي و خلقت موجودات را در بندگي خدا تفسير كرد و با ارتباط اين موضوع به علوم امروزي گفت: علمي كه بندگي نياورد و ميزان ارتباط ما با مبدا خلقت پروردگار جهانيان را بيشتر نكند علمي بي فايده است و نه تنها به دنبال آن نرفته بلكه هدف اصلي انسان كه همان بندگي درگاه الهي است را محقق نكرده است.
در ادامه مراسم مسئول فرهنگي طرح ضيافت استادان، مهندس مصطفي طاهري به بيان اهداف طرح ضيافت و اعلام فوق برنامه هاي فرهنگي، تفريحي پرداخت.
سپس دكتر هادي سليماني مسئول هم انديشي اساتيد دانشگاه زنجان به اهميت علوم انساني در دنياي كنوني اشاره كرده و تصريح كرد: اين طرح به نوعي مي تواند زمينه را براي بازنگري در دروس دانشگاهي بگشايد.
برگزاري طرح ضيافت انديشه نخبگان در دانشگاه فردوسي مشهد
افتتاحيه طرح ضيافت انديشه با حضور مسئولان، استادان و نخبگان عضو بنياد ملي نخبگان در دانشكده علوم پايه دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري (ماوا)، سهراب پور- قائم مقام رييس بنياد ملي نخبگان- در افتتاحيه طرح ضيافت انديشه كه با حضور مسئولان، استادان و نخبگان عضو بنياد ملي نخبگان در دانشكده علوم پايه دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، طرح ضيافت انديشه را طرحي براي دانشجوياني كه عموماً داراي استعداد برتر هستند، دانست و گفت: اين طرح در زمان و مكان خاص در ماه مبارك رمضان، و در جوار بارگاه امام هشتم(ع) برگزار مي شود.
وي درخصوص فعاليت هاي بنياد ملي نخبگان بيان داشت: اين بنياد استعدادهاي برتر را شناسايي، هدايت، حمايت و جذب مي كند و اين افراد در مراحل مختلف از طريق المپيادهاي علمي، جشنواره هاي ملي و كنكورهاي سراسري شناسايي مي شوند.
سهراب پور گفت: نخبگان بايد وارد مسائل كشور شوند و در رشته خودشان تحول ايجاد كنند.
قائم مقام رئيس بنياد ملي نخبگان با اشاره به اينكه ما در جهش علمي قرار داريم، گفت: نيروهاي معمولي نمي توانند از عهده كارهاي بزرگ برآيند، بنابراين افراد برتر و قوي تر بايد در رأس امور قرار گيرند.
وي در پايان گفت: شناسايي نخبگان در مراحل پايين تحصيلي درحال تهيه و برنامه ريزي است كه آن را تا پايان سال قابل اجرا مي دانيم.

 



ترور دانشمندان نشانه شكست دشمن در جبهه نظامي و علمي است

جانشين فرماندهي كل قوا در امور نيروي انتظامي، ترور دانشمندان ايراني را نشانه ضعف دشمنان عنوان و خاطرنشان كرد: شكست دشمنان در جبهه هاي نظامي و علمي باعث شده تا با درپيش گرفتن اقدام ذلت بار ترور دانشمندان و نخبگان بار ديگر خود را در برابر ملت ايران خوار و كوچك كنند.
به گزارش فارس، مصطفي محمدنجار وزير كشور و جانشين فرماندهي كل قوا در امور نيروي انتظامي طي سخناني در مراسم صبحگاه مشترك نيروهاي انتظامي استان مركزي گفت: نيروهاي مسلح كشور امروز با اقتدار قدرت نظامي ايران اسلامي را به رخ جهانيان كشانده و موجب هراس غرب از قدرت نظامي ايران شده اند.
وي ادامه داد: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران توانسته اند با اتكا به دانش بومي و طراحي و توليد سلاح هاي نظامي نام ايران را در سراسر جهان طنين انداز كرده و ايران اسلامي را به قدرت منطقه اي و جهاني تبديل كنند.
وزير كشور با بيان اينكه «دشمنان ايران اسلامي از توان نظامي ايران هراس داشته و اين هراس مانع از عرض اندام جدي آنها در برابر نظام جمهوري اسلامي ايران شده است»، ترور دانشمندان ايراني را نشانه ضعف دشمنان عنوان و خاطرنشان كرد: شكست دشمنان در جبهه هاي نظامي و علمي باعث شده تا با درپيش گرفتن اقدام ذلت بار ترور دانشمندان و نخبگان بار ديگر خود را در برابر ملت ايران خوار و كوچك كنند.

 



مراسم يادبود شهيدان رضايي نژاد و مومني در دانشگاه خواجه نصير برگزار شد

مراسم يادبود شهيدان داريوش رضايي نژاد دانشجو و حسين مؤمني مسئول اردوهاي جهادي بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه نصير با حضور وزير دفاع دراين دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، مجلس بزرگداشت شهيدان رضايي نژاد و مومني در مراسمي با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه خواجه نصير برگزار شد.دراين مراسم خانواده اين شهيدان، دانشجويان و همكلاسي هاي آنان، رئيس دانشگاه خواجه نصير و آقايان دارا مدير دفتر امور فرهنگي وزارت علوم و كريميان مشاور وزير علوم حضور داشتند.مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه خواجه نصير طوسي در اين مراسم، مقام شهادت را از بزرگ ترين آرزوهاي انسان متقي دانست و گفت: بدون شك شهيدان رضايي نژاد و مومني اجر و پاداش خود را از خداي سبحان خواهند گرفت.
حجت الاسلام و المسلمين فضل علي افزود: خدا براي انسان جايگاه عظيم و استثنايي در ميان خلائق قرار داده و شهادت از بالاترين درجات قرب انسان به خداوند است. شهيد داريوش رضايي نژاد دانشجوي كارشناس ارشد مهندسي برق- قدرت اول مرداد به دست عوامل استكبار به شهادت رسيد.
دراين مراسم همچنين بزرگذاشت شهيد حسين مومني دانشجوي كارشناسي مهندسي مكانيك و مسئول گروه هاي جهادي بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه نصير ، كه حين خدمت به محرومان در مناطق محروم شهركرد براثر تصادف رانندگي و واژگوني خودرو دار فاني را وداع گفت نيز برگزار شد.

 



درخواست دانشجويان از سازمان ملل اجازه ندهيد بيش از اين مردم سومالي از خشكسالي آسيب ببينند

در پي اعلام بروز بدترين موج خشكسالي در 60 سال گذشته در شرق آفريقا و عبور شمار تلفات اين خشكسالي، از مرز يك ميليون نفر، دانشجويان و جامعه دانشگاهي كشور با درخواست از مجامع بين المللي، خواستار كمك به مردم كشورهاي قحطي زده شدند و از تشكل هاي دانشجويي نيز به منظور كمك به قحطي زدگان دعوت به عمل آوردند.
اين درحالي است كه جان ميليونها نفر از مردم سومالي با خطر مرگ در صحراهاي بي آب و علف شاخ آفريقا مواجه است و علاوه بر اوضاع انساني وضعيت امنيتي نيز درمناطق قحطي زده اسف بار است.
سازمان ملل اعلام كرده كه تنها در سومالي، زندگي 11 ميليون نفر بر اثر قحطي دچار اختلال شده است و مثلث گرسنگي در بين كشورهاي كنيا، اتيوپي و سومالي تشكيل شده است.
جمع آوري كمك هاي نقدي دانشگاهيان براي كمك به مردم سومالي
اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل اقدام به جمع آوري كمك هاي نقدي دانشگاهيان براي كمك به مردن كشور سومالي مي كند.
حسام الدين زندوي، دبير واحد فرهنگي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاههاي سراسر كشور در گفت وگو با فارس، با اشاره به خشكسالي رخ داده در شاخ آفريقا و ايجاد مشكلات عديده براي مردم 3 كشور سومالي، كنيا و اتيوپي خواستار كمك مجامع جهاني به مردم اين كشورها شد.
وي كمك رساني به مردم اين كشورها را وظيفه هر انساني توصيف كرد و از جمع آوري كمك به مردم اين كشورها ازسوي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان خبر داد.
اين فعال دانشجويي از ديگر اتحاديه هاي دانشجويي و همچنين جامعه دانشگاهي كشور خواست تا ضمن اطلاع رساني نسبت به فاجعه انساني رخ داده در سه كشور آفريقايي يادشده، كمك هايي را نيز براي مردم اين كشورها اختصاص دهند.
پيشنهاد اختصاص 3 روز از حقوق اساتيد دانشگاهها به مردم سومالي
دبير كميسيون عدالت خواهي دفتر تحكيم وحدت از اساتيد دانشگاههاي كشور خواست تا 3 روز از حقوق خود را به مردم سومالي اختصاص دهند.
مهدي اميريان دبير كميسيون عدالت خواهي دفتر تحكيم وحدت نيز با اشاره به خشكسالي در كشور سومالي، ضمن ابراز همدردي با مردم اين كشور آحاد جامعه جهاني را براي كمك به مردم اين كشور دعوت كرد.
وي همچنين از اساتيد و روساي دانشگاههاي كشور خواست تا حقوق سه روز كاري خود را به مردم كشور سومالي اختصاص دهند. اين فعال دانشجويي از سازمان ملل درخواست كرد تا با بسيج جامعه جهاني، مردم ستمديده اين كشور را ياري رسانده و اجازه ندهد بيش از اين مردم سومالي از خشكسالي آسيب ببينند.
گفتني است پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري نيز اعلام كرد، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي در پي بروز فاجعه انساني در كشور سومالي، مبلغ 200 ميليون ريال به قحطي زدگان اين كشور كمك كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14