(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 مرداد 1390- شماره 20000

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ارائه طرح كاهش رابطه با انگليس به هيئت رئيسه مجلس
خارج از دستور
دكتر احمدي نژاد در مراسم تجليل از اساتيد و قاريان ممتاز قرآن:
قرآن كتاب مديريت انسان و جامعه انساني براي رسيدن به خداست
آيت الله مهدوي كني: جبهه پايداري در جلسات آينده 8+7 شركت مي كند
برپايي 2 هزار پايگاه جمع آوري كمك هاي نقدي مردمي براي قحطي زدگان سومالي
دانشجويان تهراني مقابل سفارت لندن تجمع كردند
ضيافت افطار رئيس مجلس خبرگان با ايتام تحت پوشش كميته امداد
نماينده شوراي انتقالي ليبي در قاهره: قذافي ، امام موسي صدر را به شهادت رسانده است
سردار جزايري: سقوط امپراطوري آمريكا جدي است
ياد مرگ ، قانون عام المنفعه



ارائه طرح كاهش رابطه با انگليس به هيئت رئيسه مجلس

به دنبال رسوايي هاي اخير دولت انگليس در سركوب شديد معترضان اين كشور، طرح كاهش رابطه با انگليس بار ديگر در مجلس به جريان افتاد.
جلسه علني روز گذشته مجلس كه پس از يك هفته تعطيلي برگزار شده بود دستور كار مفصلي داشت. مجلسي ها ديروز بررسي بخش هاي بعدي لايحه امور گمركي را ادامه دادند و فوريت لايحه افزايش تعطيلات عيدفطر را هم تصويب كردند. اما با اين همه خبرهاي حاشيه صحن علني ديروز، از جذابيت بيشتري برخوردار بود.
در همين راستا كاظم جلالي سخنگوي كميسيون امنيت مجلس در حاشيه جلسه علني يكشنبه به جمع خبرنگاران آمد و در پاسخ به سوال خبرنگاري كه درباره طرح كاهش رابطه با انگليس سوال مي كرد گفت: اين طرح در كميسيون امنيت ملي تصويب شده و به هيئت رئيسه مجلس ارائه شده است.
جلالي با اشاره به اظهارات برخي مقامات انگليس درباره حمايت ايران از حقوق معترضان انگليسي گفت: اظهارات گستاخانه مقامات انگليس ثمره اي نخواهد داشت. انگليسي ها بايد به جاي دخالت در امور داخلي كشورها پاسخگوي معترضان خود باشند.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ضمن محكوم كردن رفتار خشونت آميز پليس انگليس با معترضان انگليسي، از وزارت خارجه خواست با رايزني هاي ديپلماتيك با مجامع بين المللي اقدام به متوقف كردن سركوب معترضان انگليسي كنند.
وي همچنين از رسانه هاي بين المللي ايران خواست تا نسبت به انعكاس اخبار دقيق از اتفاقات انگليس اقدام و خلاء سانسور شديد رسانه هاي غربي را برطرف كنند.
علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم پيش از ظهر يكشنبه در حاشيه جلسه علني مجلس طي سخناني در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعيت انگليس گفت: وضعيت كنوني انگليس نمايش تمام عيار نقض حقوق بشر و كشيدن خط بطلان بر تمام ادعاهاي انگليس و مجموعه كشورهاي اروپايي و آمريكايي بود.
وي دراين باره افزود: انگليسي ها و كشورهاي اروپايي همواره مدعي حقوق اقليت ها، حقوق شهروندي، آزادي هاي مردمي بودند اما امروز شاهد آن هستيم كه آنها حداقل اعتراضات را هم برنتافتند و به صورت وحشيانه به مردم حمله كرده و با سلاح گرم افرادي را كشته و صدها نفر را هم زنداني كردند.
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به استفاده پليس انگليس از ابزارهاي غيرمتعارف براي مقابله با اعتراضات مردمي گفت: پليس انگليس از اسب و سگ براي سركوب مردم استفاده كرده و وضعيت كنوني اين كشور، كاملا پليسي است.
بروجردي ادامه داد: انگليسي ها حتي تهديد كردند كه در صورت استمرار وضعيت كنوني، ارتش را نيز وارد شهرها كرده و از آمريكا هم كمك خواهند خواست؛ اين نشان مي دهد كه بحران در انگليس تمام عيار است.
موافقت مجلس با يك فوريت افزايش تعطيلات عيدفطر
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح يكشنبه با 133 راي موافق، 57 راي مخالف و 24 راي ممتنع از 228 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان، با 2 فوريت لايحه افزايش تعطيلات عيدفطر به 2 روز مخالفت كردند.
محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس كه رياست جلسه را در غياب لاريجاني برعهده داشت، پس از مخالفت نمايندگان با دو فوريت لايحه مذكور، يك فوريت آن را به راي وكلاي ملت گذاشت كه نمايندگان مجلس نيز با 119 راي موافق، 61 راي مخالف و 20 راي ممتنع از 227 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان با يك فوريت اين لايحه موافقت كردند.
براساس موافقت نمايندگان مجلس با يك فوريت لايحه افزايش تعطيلات عيدفطر به 2 روز، طبق آئين نامه داخلي، مجلس يك ماه فرصت دارد كه اين لايحه را در دستور كار قرار داده و آن را ظرف مدت يك ماه بررسي كند و به صحن علني ارائه دهد.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور هم كه به عنوان نماينده دولت در دفاع از دو فوريت لايحه افزايش تعطيلات عيدفطر به 2 روز، در صحن علني صحبت مي كرد، اظهار داشت: عظمت عيدفطر و آثار و نتايج آن براي همه روشن است و بايد اين عيد مورد تكريم قرار گيرد.
وي با اشاره به علت فوريت داشتن اين لايحه، گفت: هم اكنون فرصت كمي تا پايان ماه مبارك رمضان باقي است و به همين دليل بهتر است دو فوريت اين لايحه بررسي شده و به تصويب برسد.
معاون پارلماني رئيس جمهور اضافه كرد: براي تكريم و بزرگداشت اين عيد اسلامي و ايجاد و تقويت همبستگي و وحدت ملي، بهتر است تعطيلات عيد سعيد فطر را افزايش دهيم چرا كه موضوع گسترش نشاط معنوي و نهادينه شدن بيشتر برنامه هاي اسلامي مطلب مهمي است و به همين دليل دولت پيشنهاد افزايش يك روز به تعطيلات عيد فطر را ارائه داده است.
به گفته وي، موضوع افزايش تعطيلات عيد فطر از سال هاي قبل مطرح بوده و به همين دليل لازم بود تصميم جديد در اين زمينه اخذ شود.
معاون رئيس جمهور در امور مجلس در ادامه سخنانش با بيان اينكه چند هفته پيش آقاي لاريجاني رئيس مجلس پيامي ارائه داد تا اين موضوع را با رئيس جمهور در ميان بگذاريم و با او صحبت كنيم، گفت: براساس آن در دولت راجع به افزايش تعطيلات عيد فطر صحبت و پيشنهاد شد كه تعطيلات عيد فطر يك روز افزايش يابد كه اميدواريم مجلس اين لايحه را هر چه سريعتر مورد رسيدگي قرار داده و تكليف آن را مشخص كند.
ديروز همچنين موسي غضنفرآبادي نماينده بم و لاهوتي نماينده لنگرود به عنوان مخالف و يوسف نژاد نماينده ساري و مطورزاده نماينده خرمشهر نيز به عنوان موافق دوفوريت اين لايحه صحبت كردند.
تعيين روش هاي ارزش كالا
در گمرك
نمايندگان مجلس همچنين در جلسه علني صبح يكشنبه و در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه امور گمركي ماده 15 اين لايحه را بررسي و تصويب كردند.
براساس مصوبه مجلس مقرر شد، هرگاه از طرف صاحب كالا سياهه خريد به گمرك تسليم نشده يا ارزش مندرج در اسناد تسليمي صاحب كالا به استناد دلايل و مدارك قابل قبول مورد پذيرش گمرك نباشد، ارزش كالا بر مبناي يكي از روش هاي ذيل تعيين مي شود.
الف- سوابق ترخيص كالاي مثل همزمان از همان كشور مبدأ
ب- سوابق ترخيص كالاي مشابه همزمان از همان كشور مبدأ
پ- قيمت فروش همان كالا در بازار داخلي پس از تعديل هاي لازم
ت- ارزش محاسباتي بر مبناي عوامل متشكله
ث- ارزش گذاري كالا بر مبناي مدارك و اطلاعات موجود و با انعطاف در به كارگيري روش هاي فوق الذكر
براساس تبصره اين ماده نيز مقرر شد رعايت تقدم و تأخر در به كارگيري روش هاي فوق الزامي است و فقط در صورت درخواست وارد كننده ترتيب كاربرد روش هاي سوم و چهارم قابل جابجايي است.
سؤال سيد احمد لطفي آشتياني نماينده مردم اراك در مجلس شوراي اسلامي از رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم در جلسه علني مجلس مورد بررسي قرار گرفت.
اين سؤال قبلاً در كميسيون صنايع و معادن بررسي شده بود اما به دليل قانع نشدن نماينده سؤال كننده از توضيحات وزير، سؤال براي بررسي بيشتر به صحن علني ارائه شد.
در خلاصه اين سؤال آمده است: عدم اجراي مصوبه هيئت دولت در واگذاري بخشي از وظايف خود به دفاتر خدمات ارتباطي به عنوان پيشخوان دولت و بي توجهي به مطالبات آنها به تغيير قرارداد ICT روستايي كه منجر به 3 ساعت ارائه خدمات و كاهش 50 درصد دستمزد كاركنان دفاتر شده است.
اين سؤال در اجراي ماده 193 آئين نامه در جلسه كميسيون صنايع با حضور وزير ارتباطات مطرح شد. با اين حال پس از سخنان و توضيحات تقي پور، نماينده سؤال كننده اعلام كرد كه از توضيحات وزير قانع شده است.
نطق ميان دستور نمايندگان
محسن كوهكن نماينده لنجان روز گذشته بخشي از نطق ميان دستور خود را به موضوع اصولگرايي اختصاص داد. اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: حضور پربركت دو فقيه مبارز حضرت آيت الله مهدوي كني و حضرت آيت الله يزدي در مسير اتحاد و وحدت نعمتي است كه قدرشناس آن هستيم و براي برادران عزيزي كه در اين مسير در مجموعه 8+7 قبول زحمت نموده آرزوي سلامتي داريم.
وي ادامه داد: ضرر تندروي در حد كندروي است؛ هر جريان سياسي و فكري با هر نام و نشان اگر گرفتار اين دو عارضه باشد آسيب مي بيند خواه اصلاح طلب باشد يا اصولگرا.
نماينده مردم لنجان خاطرنشان كرد: اصولگرايي اقتضا دارد نگاه صفر يا صدي نداشته باشيم. اصولگرايي اقتضا دارد كم هزينه و پرفايده باشيم نه پرهزينه و كم فايده. چرا هر روز به نوعي به تنور بالا بردن كينه ها در اداره كشور مي دميم.
علي شاهرخي نماينده مردم كوهدشت در مجلس هم در طي نطق ميان دستورش به همين موضوع پرداخت و اظهار داشت: در انتخابات مجلس نهم شايسته است كه شاهد همدلي تمامي نيروهاي اصولگرا باشيم و تدبيري انديشيده شود تا بهترين ها و اثرگذارترين ها توسط ملت ايران به مجلس راه يابند.
وي افزود: البته به حكم شرع و عقل لازم است، ضمن رعايت حرمت و آبروي افراد با پذيرش تضارب افكار و سلايق مختلف سياسي گروه هاي پايبند به انقلاب، فضاي پرشوري را در اين انتخابات ايجاد كنيم.
اين نماينده مجلس ادامه داد: فعالان سياسي و رسانه ها بايد در بيان ضعف ها و قوت ها به توصيه مقام معظم رهبري توجه كرده و مسائل كلان و خرد جامعه را به شكل صحيح و واقعي و در راستاي مصالح كشور و اعتلاي نظام تحليل و مطرح كنند.
غلامرضا دهقاني ناصرآبادي نماينده مردم كازرون نيز به عنوان ناطق بعدي مجلس گفت: دولت هرچه سريعتر زمينه اجرايي شدن سياست هاي كلي اشتغال را فراهم كند چرا كه عدم توجه به اين مهم مانع دستيابي به اهداف اشتغال است.

 



خارج از دستور

احضار رئيس سازمان ليگ برتر فوتبال
به مجلس
رئيس سازمان ليگ برتر فوتبال براي توضيح در خصوص تغيير نام خليج فارس در عنوان ليگ، به مجلس احضار شد.
كاظم جلالي در حاشيه جلسه علني ديروز در واكنش به تغيير نام ليگ برتر فوتبال كشورمان، اظهار داشت: نام خليج فارس به لحاظ تاريخي براي ايرانيان بسيار مهم است و ما بايد آن را پاس بداريم؛ تغيير نام ليگ برتر مغاير با منافع و مصالح ملي است.
وي با بيان اينكه «ليگ برتر فوتبال ايران به نام ليگ خليج فارس نام گذاري شده است،» از تغيير نام و اضافه شدن نام يك شركت خارجي به نام ليگ برتر به شدت انتقاد كرد و گفت: نمايندگان مجلس در حال جمع آوري امضاء براي سوال از وزير ورزش هستند.
جلالي همچنين گفت: موضوع تغيير نام ليگ برتر در كميته فرهنگي مجلس نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت تا علت برخي كج سليقي ها و يا تعمدها مشخص شود.
در همين رابطه عليرضا دهقان رئيس كميته تربيت بدني مجلس شوراي اسلامي نيز از احضار عزيز محمدي رئيس سازمان ليگ برتر فوتبال به مجلس خبر داد و گفت: ما از آقاي محمدي خواستيم تا با حضور در مجلس نسبت به تغيير نام ليگ برتر فوتبال پاسخگو باشند.
وي افزود: ما بايد پاسخ رئيس سازمان ليگ برتر را بشنويم و سپس اظهارنظر كنيم. در كل بايد بگويم تغيير نام ليگ برتر براي نمايندگان مجلس مطلوب نبود.
كميته تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان
6 ماه ديگر از مجلس مهلت خواست
كميته تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور، براي اتمام تحقيقات خود 6 ماه ديگر از هيئت رئيسه مهلت گرفت.
سيدحسين نقوي در پاسخ به اين پرسش كه آخرين گزارش كميته تحقيق و تفحص مجلس از شوراي عالي ايرانيان چه زماني قرار است به صحن علني مجلس ارائه شود؟ اظهار داشت: كميته تحقيق و تفحص مجلس از شوراي عالي ايرانيان با برگزاري نشست ها و انجام بررسي ها به اين نتيجه رسيد كه در 6 ماه نخست مهلت قانوني خود، نمي تواند به گزارش نهايي برسد.
وي ادامه داد: به همين جهت مطابق آئين نامه داخلي، مجلس مجددا درخواست تمديد مهلت قانوني خود را براي 6 ماه ديگر از هيئت رئيسه مجلس كرد و هيئت رئيسه نيز با تمديد 6 ماهه دوم موافقت كرد.
نقوي بيان كرد: در حال حاضر كميته تحقيق و تفحص مجلس از شوراي عالي ايرانيان در حال بررسي كارشناسي مسائل شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور است.
نائب رئيس اول كميته تفحص از شوراي عالي ايرانيان افزود: با توجه به مذاكراتي كه در نشست هاي مشترك صورت گرفته است، به محض جمع بندي نتايج كارشناسي از شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور گزارش نهايي تهيه خواهد شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه نتيجه نهايي گزارش تفحص از شوراي عالي ايرانيان چه زماني قرار است به مجلس ارائه شود؟ خاطرنشان كرد: نتيجه نهايي گزارش تفحص از شوراي عالي ايرانيان حدود بهمن ماه سال جاري به مجلس ارائه خواهد شد.
به گزارش فارس آبان ماه سال 89 موضوع تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور به دلايلي مانند صرف هزينه هاي هنگفت در همايش ها در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح شد كه تا سال 90 نيز ادامه پيدا كرده است همچنين با وعده هاي اعضاي كميته تحقيق و تفحص مجلس از شوراي عالي ايرانيان قرار بود كه گزارش آخر كميته، تيرماه به مجلس ارائه شود اما اين كميته از مجلس مهلت دوباره اي را براي بررسي هاي بيشتر درخواست كرده است.

 



دكتر احمدي نژاد در مراسم تجليل از اساتيد و قاريان ممتاز قرآن:
قرآن كتاب مديريت انسان و جامعه انساني براي رسيدن به خداست

رئيس جمهور قرآن را منبع هدايت و مديريت انسان و جامعه انساني دانست و گفت: انسان براي خدايي شدن خلق شده است و قرآن كتاب مديريت انسان و ارتباطات اجتماعي او براي رسيدن به خداست.
دكتر محمود احمدي نژاد در مراسم تجليل و اعطاي نشان دولتي به اساتيد و قاريان ممتاز بين المللي قرآن كريم با تشكر از همه خادمان و كساني كه در مسير ترويج فرهنگ قرآني مجاهدت مي كنند، اظهار داشت: در جمهوري اسلامي همه خادمان قرآن، اهل حقيقت قرآن، عاشق رسيدن به قرآن ناطق و براي كسب معرفت حقيقي، عاشق امام عصر (عج) و به دنبال او هستند.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه هر يك از انسان ها به تناسب كمال و حركت در مسير تعالي، سطحي از قرآن را دريافت مي كند كه اين دريافت هاي ناقص امكان رسيدن به خدا را براي او فراهم نمي كند، افزود: اين برداشت هاي ناقص باعث تفاوت، تناقض و حتي اختلاف مي شود و اگر چه فرض اوليه در قرائت قرآن كسب هدايت است اما چه بسا برخي افرادي كه به فرموده قرآن گمراه و گمراه تر شوند.
دكتر احمدي نژاد با طرح اين سوال كه چه كسي مي تواند همه قرآن را دريافت كرده و آن را به بشريت عرضه كند، اظهار داشت: قرآن كتابي صامت است و به تنهايي نمي تواند انسان ها را به حقيقت و كمال برساند، زماني هدايتگر است كه با قرآن ناطق همراه باشد و از همين رو در حديث شريف آمده است كه دو ثقل قرآن صامت و قرآن ناطق در كنار هم براي انسان ها باقي مي مانند و هرگز از هم جدا نمي شوند.
رئيس جمهور تصريح كرد: حقيقت قرآن در انسان كامل كه قرآن ناطق است متجلي مي شود و اوست كه همه باطن قرآن را دريافت كرده و آن را بر جهان حاكم مي كند.
دكتر احمدي نژاد گفت: اگر كسي بخواهد از ميزان درك خود از قرآن مطلع شود بايد ببيند كه چقدر شائق، طالب و عاشق قرآن ناطق بوده و چقدر به دنبال انسان كامل است.
رييس جمهور اضافه كرد: حفظ و قرائت قرآن به تنهايي به معناي دريافت حقيقت قرآن نيست چه بسا حافظان و قاريان قرآن كه قاتل انسان كامل عصر خود شده و افرادي كه قرآن مي خوانند اما در خدمت ظالمان و كافران هستند.
دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه عدالت پايه تعالي انسان است، تاكيد كرد: قرآن ناطق جهان را پر از عدالت كرده و ظلمي كه جهان را فراگرفته و حاصل جهل و كينه ورزي بشر است با سلاح معرفت و محبت از بين مي برد و اوست كه تجلي معرفت و كمال محبت است و جهان را سرشار از عدالت مي كند.
در اين مراسم رييس جمهور به 14 استاد، قاري و فعال ممتاز بين المللي قرآن كريم نشان دولتي فرهنگ و هنر اهدا كرد.

 



آيت الله مهدوي كني: جبهه پايداري در جلسات آينده 8+7 شركت مي كند

سرويس سياسي-
آيت الله مهدوي كني از حضور اعضاي جبهه پايداري در جلسات آينده گروه 8+7 خبر داد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري روز يكشنبه گفت: «اعضاي جبهه پايداري بناست در جلسات آينده جبهه متحد اصولگرايان شركت كنند.»
وي كه با مهر گفت وگو كرده از فعالان سياسي خواست روح گروه گرايي را كنار بگذارند و به كار جمعي بپردازند.
رئيس جامعه روحانيت مبارز تهران همچنين در ادامه اين گفت وگو تاكيد كرد: «من در جلسات 8+7 رهنمود كلي مي دهم و به هيچ وجه وارد جزئيات نمي شوم.»
گروه 8+7 سازوكاري است كه جمعي از اصولگرايان براي سازماندهي نحوه فعاليت اين جبهه در انتخابات مجلس نهم تعريف كردند و آيت الله يزدي و آيت الله مهدوي كني زعامت آن را برعهده دارند.
جبهه پايداري انقلاب اسلامي نيز متشكل از جمعي از نيروهاي مخلص و خدوم است كه اخيرا اعلام موجوديت كرده و تلاش مي كند ضمن جذب برخي چهره هاي سابق دولت و نمايندگان انقلابي مجلس هشتم، ارزش ها و گفتمان سوم تير را همزمان با نقد جريان انحرافي و جريان فتنه نمايندگي كند.
اعضاي جبهه پايداري ضمن تاكيد بر پاي بندي به سازوكار تحت مديريت آيت الله مهدوي كني و آيت الله يزدي در روزهاي گذشته دو نامه خطاب به آيت الله مهدوي كني نوشته و خواهان اصلاحاتي در تركيب گروههاي 7 و 8 نفره شده بودند. از جمله اصلاحات درخواستي اين گروه آن بود كه مطابق نص صريح فرمايش رهبر معظم انقلاب هيچ يك از روساي قوا نبايد در گروه 8 نفره نماينده داشته باشند.
به دنبال نگارش اين نامه ها اعضاي اين جبهه در جلسه اي با حضور نمايندگان كميته 7 نفره ديدگاههاي خود را مطرح كردند و اخبار رسيده حاكي از آن است كه مشكلات در حال حل شدن است به گونه اي كه احتمال انجام تغييراتي در ساختار جبهه متحد منتفي نيست.
در همين زمينه، فارس گزارش داده است كه در جلسه جبهه پايداري و گروه 7 نفره 4 نفر از اعضاي شاخص جبهه پايداري انقلاب اسلامي (حجت الاسلام والمسلمين آقاتهراني، صادق محصولي، كامران باقري لنكراني و غلامحسين الهام) و 6 تن از اعضاي كميته داوري 8+7 (حجت الاسلام والمسلمين حسيني بوشهري، حجت الاسلام والمسلمين تقوي، حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي فرد، حبيب الله عسگراولادي، غلامعلي حداد عادل و علي اكبر ولايتي) حضور داشتند.
در اين جلسه اعضاي جبهه پايداري برخي نقطه نظرات خود درباره 8+7 را بازگو كرده و مواردي كه در دو نامه به آيت الله مهدوي كني ذكر كرده بودند، مورد تاكيد قرار دادند.
بنا بر اين گزارش، اين جلسه در فضاي صميمي و با تاكيد بر وحدت حداكثري ميان اصولگرايان برگزار و مقرر شده است كه پيشنهادهاي اعضاي جبهه پايداري به 8+7 در جلسات بعدي نيز مورد بررسي قرار گيرد.
همچنين احتمالا به زودي يك نفر به عنوان سخنگوي جبهه متحد انتخاب خواهد شد.

 



سردار خراساني اعلام كرد
برپايي 2 هزار پايگاه جمع آوري كمك هاي نقدي مردمي براي قحطي زدگان سومالي

رئيس سازمان بسيج سازندگي از برپايي حدود 2 هزار پايگاه جمع آوري كمك هاي نقدي مردمي براي قحطي زدگان سومالي خبر داد.
سردار مجيد خراساني در نشستي خبري اظهار كرد: از يكشنبه حدود دو هزار پايگاه در سراسر كشور فعال شده است تا كمك هاي مردم براي نيازمندان سومالي را جمع آوري كنند.
وي با بيان اين كه اين پايگاه ها تا بعد از شب هاي قدر يعني تا پايان روز 23 رمضان برپا خواهند بود، افزود: برخي از اين پايگاه ها با همكاري و مشاركت كميته امداد امام خميني(ره) است و كمك هاي نقدي مردم را دريافت مي كنند و در ضمن شماره حساب 284000 موسسه مالي و اعتباري مهر آماده دريافت كمك هاي مردمي خواهد بود.
رئيس سازمان بسيج سازندگي خاطرنشان كرد: به دليل مسافت زياد تا كشور سومالي و هزينه بالاي حمل ونقل، اولويت ما در حال حاضر جمع آوري كمك هاي نقدي است و اگر در روزهاي آينده تصميم بر اين شد كه كمك هاي غيرنقدي نيز جمع آوري شود، ضمن اعلام اين مسئله به پايگاه هاي جمع آوري كمك هاي مردمي، از طريق رسانه ها به مردم نيز اعلام خواهيم كرد.
خراساني با اشاره به ورود بسيج به بحث جمع آوري كمك هاي مردمي گفت: بنا به درخواست هاي زياد مردم از بسيج طي روزهاي اخير، تدبير رياست سازمان بسيج مستضعفين بر اين شد كه از يكشنبه (ديروز) در سراسر كشور براي جمع آوري كمك هاي مردمي مشاركت فعال داشته باشيم.

 



در اعتراض به سركوب معترضين انگليسي
دانشجويان تهراني مقابل سفارت لندن تجمع كردند

جمعي از دانشجويان بسيجي در اعتراض به برخورد با معترضان درانگليس، مقابل سفارت اين كشور در تهران تجمع كردند.
شامگاه ديروز، دانشجويان كه پلاكاردهايي به زبان انگليسي در دست داشتند، اعتراض خود را نسبت به برخورد انگليس با معترضان در اين كشور اعلام كردند.
بر روي برخي از پلاكاردهايي كه در دست تجمع كنندگان بود جملاتي نظير«اين پايان روباه پير است«، »آقاي كامرون بين آمريكا و صهيونيسم و مردم خودت يكي را انتخاب كن«، »حقوق بشر كجاست؟« و »حقوق بشر عليه بشر« به چشم مي خورد.
در اين تجمع كه عكس چند تن از كشته شدگان معترض انگليسي وجود داشت، يك بنر با عكس شهيدان رضايي نژاد، علي محمدي و شهرياري كه زير آن نيز عكس پليس انگليس قرار گرفته بود، مشاهده مي شد. همچنان دانشجويان بيانيه اي به زبان انگليسي در محكوميت جنايات دولت انگليس صادر كردند. دانشجويان با شعارهايي نظير: بي بي سي درغگو ، حقوق بشرت كو و مرگ بر رژيم سلطنتي انگلستان تا مقابل درب اين سفارتخانه پيش رفتند.
تا لحظه تنظيم اين خبر، مهدي كوچك زاده نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين تجمع حضور پيدا كرده بود.

 



در دوازدهمين شب از ماه مبارك رمضان برگزار شد
ضيافت افطار رئيس مجلس خبرگان با ايتام تحت پوشش كميته امداد

در دوازدهمين شب از ماه مبارك رمضان رئيس مجلس خبرگان با جمعي از ايتام تحت پوشش كميته امداد ديدار و روزه خود را در جمع آنها افطار كرد.
آيت الله مهدوي كني در دوازدهمين شب از ماه مبارك رمضان در جمع ايتام حاضر شد و روزه خود را در جمع آنها افطار كرد.
اين مراسم در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد ضمن اينكه در اين مراسم سرپرست كميته امداد، معاون فرهنگي كميته امداد و برخي از مديران اين مجموعه حاضر بودند.
به گزارش فارس، سرپرست كميته امداد در اين مراسم تأكيد كرد: كميته امداد در طي سال برنامه هاي مختلفي را در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي براي دانش آموزان و دانشجويان برگزار مي كند. انواري اضافه كرد: هم اكنون بيش از 800 هزار دانش آموز و 100 هزار دانشجو تحت پوشش كميته امداد هستند.
در اين مراسم آيت الله مهدوي كني خطاب به فرزندان تحت پوشش كميته امداد، اظهار داشت: بايد بكوشيد نماز خود را در اسرع وقت بخوانيد چرا كه خواندن نماز در اسرع وقت اثرات مثبتي در زندگي افراد خواهد داشت.

 



نماينده شوراي انتقالي ليبي در قاهره: قذافي ، امام موسي صدر را به شهادت رسانده است

نماينده شوراي انتقالي ليبي در قاهره تاكيد كرد: رژيم معمر قذافي امام موسي صدر را پس از گفت وگويي درباره مذهب شيعه به شهادت رساند.
«عبدالمنعم الهوني» نماينده شوراي انتقالي ليبي در قاهره در گفت وگو با روزنامه المصري اليوم از دليل مفقود شدن امام موسي صدر و همراهانش در جريان سفرش به ليبي پرده برداشت.
الهوني گفت: در جريان سفر امام موسي صدر و همراهانش به ليبي، بين او و قذافي گفت وگويي پيش آمد؛ همانطور كه مي دانيد قذافي مدعي آگاهي از همه امور سياسي و ديني است. وي خاطرنشان كرد: در اين ديدار قذافي به مذهب تشيع پرداخت و در آن تشكيك كرد؛ ولي پاسخ امام موسي صدر بسيار سخت بود، و او قذافي را به ناآگاهي از علوم دين اسلامي بصورت كلي و همچنين ناآگاهي از مذهب شيعه و سني متهم كرد.
براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني العالم، نماينده شوراي انتقالي ليبي در قاهره افزود: پس از آن قذافي به امام موسي صدر دشنام داد؛ امام صدر نيز در مقابل قذافي را به خيانت و مزدوري متهم كرد.
الهوني در ادامه گفت: پس از آن قذافي خواستار قتل امام موسي صدر و همراهانش شد؛ بعد از چند روز آنها در حضور قذافي و در اقدامي جنايتكارانه بصورتي كشته شدند كه هيچ انساني نمي تواند آن را تصور كند. گفتني است نماينده اي از شوراي انقلابي ليبي نيز ديروز براي ديدار با مقامات كشورمان وارد تهران شده است.

 



سردار جزايري: سقوط امپراطوري آمريكا جدي است

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به بيداري اسلامي كنوني در منطقه اعلام كرد كه اين حوادث موضوع سقوط امپراطوري آمريكا را جدي كرده است.
سردار مسعود جزايري معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح در جمع صدها تن از دانشجويان ارتش جمهوري اسلامي ايران در مركز آموزش تكاوري نيروي زميني گفت: سقوط امپراطوري آمريكا جدي است. نخبگان بايد الگوي مديريت نوين جهاني را تدوين و براي جهان بدون امپراطوري آمريكا برنامه ريزي كنند.
وي افزود: آمريكا درحالي وارد دوران سرطاني شدن بنيادهاي مالي و اقتصادي مي شود كه جمهوري اسلامي ايران با انجام يك جراحي بزرگ روند سلامت امور مالي و اقتصاديش آغاز شده است از طرف ديگر در شرايطي كه آمريكا همه تلاش خود را براي نابودي انقلاب اسلامي بكار بسته است، اصلي ترين منطقه مورد توجه استكبار جهاني يعني خاورميانه بزرگ، دستخوش تحولاتي است كه نقطه كانوني آن آموزه هاي انقلاب اسلامي است و در اين منطقه استراتژيك جهان، آمريكا به عنوان منفورترين كشورها و دولت ها شناخته مي شود.
جزايري در ادامه تصريح كرد: اين كه گفته مي شود دوران امپراطوري شيطان بزرگ- آمريكا و صهيونيزم جهاني- به پايان رسيده است. يك واقعيت مسلم است. هم اكنون ايالات متحده آمريكا به عنوان بزرگترين بدهكار مالي در ميان همه كشورهاي جهان، به حساب مي آيد. تبعيض هاي مالي، نژادي، سياسي و اجتماعي، ناهنجاري هاي اخلاقي و ابتذال عميق خانواده ها و صدها چالش جامعه آمريكا، همگي مشكلات عظيمي را براي اين امپراطوري روبه افول فراهم آورده است و به زودي اين دمل پنهان سر خواهد برآورد همچنين آمريكا درحالي ميلياردها دلار هزينه صرف رايج كردن ابتذال در جامعه ايران مي كند، كه مصاديق بارز ابتذال به شكل تارهاي عنكبوتي ابعاد وجودي جامعه آمريكا را برگرفته است.

 



ياد مرگ ، قانون عام المنفعه

انسان درمحدوده دنيا اجتماعي است، براي اينكه اگر بخواهد لباسي تهيه كند به تنهايي نمي تواند، بخواهد غذا تهيه كند، بايد كشاورز يا دامدار باشد؛ انسان كه نمي تواند هم كار كشاورزي كند، هم كار دامداري كند، هم تحصيل درست كند، لباس مي خواهد، مسكن مي خواهد، غذا مي خواهد، اين كارها با هماهنگي جامعه حل و فراهم مي شود.
اما درآخرت، بعد از مرگ، همه اينها را خود انسان بايد تهيه كند. اينجا بايد لباس به همراه خود ببرد، وگرنه برهنه محشور مي شود! اينجا بايد غذا را ببرد، اينجا بايد مسكن ببرد؛ آنجا خبري از خريد و فروش نيست،ساخت و ساز نيست: لابيع فيه و لاخله(1). آنجا نه روابط است، نه ضوابط؛ در دنيا آدم با ضوابط كار مي كند، نشد با روابط. يا خودش با دامداري و كشاورزي مال تحصيل مي كند؛ نشد از دوستان مي گيرد. بالاخره يا دوست، يا دادو ستد. درقرآن كريم فرمود: بعد از مرگ: لابيع فيه و لاخله. «خلت» يعني خليل، دوست. نه دوست و رفيق مشكل آدم را حل مي كند، نه دادو ستدي هست! هركس كه مي رود، بايد به همراه خودش همه زاد و توشه را ببرد. علي (ع) فرمود: اينها همسايه هستند، اما احدي از ديگري خبر ندارد: و هم جيران و لايتانسون، يعني انس و الفتي بين اينها نيست؛ و احباء لايتز اورون اينها دوستان دنيا بودند، اما هرگز نمي توانند به زيارت يكديگربروند، مثل زمان زلزله، در زمان زلزله كسي به فكر كسي نيست.
كلام اميرامؤمنان (ع) درباره حوادث بعد از مرگ
بليت بينهم عرا التعارف؛ «عروه» يعني دستگيره. اين دستگيره ها،اين دستاويزها، اين وسائل معرفتي كه با يكديگر آشنا بودند، همه اينها گسسته و گسيخته شد؛ پوسيده شد. هيچ كدام نمي توانند دراثر آشنايي اي كه در دنيا داشتند، به وسيله آشنايي دنيا اينجا هم به سراغ يكديگر بروند، بليت بينهم عرا التعارف و انقطعت منهم اسباب الاخاء؛ آن اسباب و وسايل و عوامل و علل برادري، همه رخت بربست. آن وقت با فاء تفريع فرمود: فكلهم وحيد و هم جميع.
براساس سوره مباركه اذا وقع، ان الاولين و الاخرين، لمجمو عون الي ميقات يوم معلوم (2) همه كنار هم هستند، اما همه تك اند. درحقيقت انسانيت، مدني بودن بالطبع اخذ نشده؛ انسان مادامي كه در دنياست، بله مدني بالطبع است؛ نه اينكه درگوهر انسان،حقيقت انسانيت اين باشد كه انسان اجتماعي است! آنكه اجتماعي نيست؛ آنجا كه لكل امري منهم يومئذ شان يغنيه، هركسي بايد مشكل خودش را، غذاي خودش را، پوشاك خودش را تهيه كند. اينكه گفته مي شود انسان مدني بالطبع است، اجتماعي است؛ آن فقط درمحدوده دنياست.
فرمود: فكلهم وحيد، همه شان تك اند؛ درحالي كه و هم جميع. و بجانب الهجر وهم اخلا. همه از يكديگر مهجورند، با اينكه دردنيا خليل و حبيب و دوست يكديگر بودند.
مرگ، تذكره اي عمومي و دائمي
ما يك چنين عالمي درپيش داريم، براي همه ما هم هست و اين مهمترين عامل پويندگي ماست و اين ما را افسرده نمي كند! بنابراين اگر شما براي مرگ، يك نوار سبز بگذاريد، بجاست؛ يك نوار شاد هم بزنيد، بجاست. حالاطوري براي ما تلقين شده كه مرگ حتماً يك نوار سياه و پارچه سياه مي خواهد؛ چرا پارچه سياه؟! اين مرگ كه به معناي پوسيدن و فرسودن و از بين رفتن نيست، يك ميلاد جديدي است! البته براي كسي كه با دست خالي برود، سخت است.
بنابراين مهمترين عاملي كه مي تواند ما را در هر لحظه حفظ بكند؛ چه حوزوي باشيم، چه دانشگاهي، چه جزء توده مردم باشيم؛ همين معارفي است كه ما را با صحنه بعد از مرگ آشنا مي كند. اين درس نمي خواهد، اين حوزه بودن و حوزوي و دانشگاهي بودن نمي خواهد؛ چرا؟ براي اينكه اگر آن دشمن از راه فني وارد مي شد، انسان بايد با مشكلات حوزه و دانشگاه كار خودش را حل كند؛ اما به سراغ همه مي آيد. اين چنين نيست كه اگر يك كسي تحصيل كرده نباشد، به سراغ او نرود! يا اين مطلب را يك كشاورز ساده نفهمد!
ذات اقدس اله يك نورانيتي به ما داد كه ما اين حرفها را خوب مي فهميم. يعني مي فهميم اين حرفها حرفهاي آشناست؛ كه بله ما مهاجريم، سفر مي كنيم، با دست خالي رفتن هم سخت است. اين غير از آن نصايح اخلاقي است. اين غير از منشور قانون انتخابات است، اخلاق انتخابات است؛ آنها حرفهائي بسيار خوب است، حرفهايي است فني كه مواظب باشيم، بله درست است، اما ياد مرگ قانوني است كه هم به درد انتخابات مي خورد، هم به درد داد و ستد مي خورد، هم به درد حوزه مي خورد، هم به درد دانشگاه مي خورد، هم در مزرعه كشاورزان نافع است، هم در محيط دامپروري و دامداران نافع است، همه جاي اين عالم با ما هست.
ياد مبدأ و معاد، تذكره اي همگاني و هميشگي
وجود مبارك حضرت امير و ساير ائمه اين دستور را به ما دادند، فرمودند هركاري كه شما مي كنيد، اول بگوييد: بسم الله الرحمن الرحيم(3) اين يك قرنطينه است. البته ثواب دارد، حرفي در آن نيست؛ نام خداست، آن كار ثواب و آن بركت ثواب سر جايش محفوظ است. ا ما به ما دستور دادند هر كاري كه مي كنيم، بگوئيد: بسم الله الرحمن الرحيم. اين يك قرنطينه است، براي اينكه آدم وقتي وارد كار مي شود، اين كار اگر حرام يا مكروه باشد، نمي شود، گفت خدايا! من اين كار را به نام تو انجام مي دهم! چنين كاري بالاخره يا واجب است، يا مستحب! اينكه گفتند: هركاري كه مي كنيد، بگوييد به نام خدا؛ يعني كار بايد طوري باشد كه آدم رويش بشود بگويد: خدايا! اين كار را دارم به نام تو انجام مي دهم. اما آيا كار مشكوك را هم مي شود به نام خدا انجام داد؟! كاري كه با كينه و عقده و خلاف و امثال اينهاست (معاذالله) مي شود به نام خدا انجام داد؟!
اين كار از همه برمي آيد! اين ديگر احتياجي به تحصيل ندارد. البته آنها كه تحصيل كرده اند، اينها را بهتر و راحت تر و موفق تر انجام مي دهند. چون آن دشمن اين دو اصل كلي و دوام را دارد. يعني براي همه مردم در همه زمانها تيراندازي دارد، همه ما هم مي توانيم مسلح باشيم و راحتيم. بنابراين هم آن ياد (معاد) كه بيان نوراني حضرت امير است براي ما راهگشاست. هم اين ياد (مبدأ) كه فرمودند هركاري انجام مي دهيد، بگو خدايا! به نام تو. اين يك مرز است، خط قرمز است. هرگز ما يك كار خلاف را نمي توانيم بگوييم خدايا به نام تو! اين تنها براي سواد نيست كه گفتند هركاري مي كنيد، بگوييد: بسم الله الرحمن الرحيم. حالا عربي نشد، فارسي؛ خدايا! به نام تو.
پس به ما راهمان را نشان دادند و آسان هم هست، كمي كه اوايل ما اين دشمن را سركوب بكنيم، بعد براي ما راحت است. بالاخره آن كسي كه ما را تحريك مي كند؛ وقتي او را به بند كشيديم، طبق بيان نوراني حضرت امير كه فرمود: خيلي ها ورزش مي كنند، من هم دارم ورزش مي كنم. منتها خيلي ها ورزش مي كنند كه عضلاتشان قوي بشود، و چقدر بپرند؛ من دارم ورزش مي كنم كه چه جوري اين وسوسه را رام بكنم: هذه نفسي اروضها بالتقوي(4) (رائض)؛ به مربيان ورزش مي گويند رائض، رياضت دهنده و رياضت همان تمرين است. اين تمرين هاي رياضي و اينها را هم مي گويند «رياضت». خواه ورزش باشد، خواه كارهاي ديگر باشد؛ آن مر بي تمرين دهنده را مي گويند «رائض». وجود مبارك حضرت امير فرمود: من دارم تمرين مي دهم خودم را با تقوي.
و آن بزرگاني كه اشعارشان و ادبيات شان مانده است براي آن است كه مطالب شان را از همين روايات گرفته اند. آنها گفتند: اتقوا، ان الهوي حيض الرجال. همانطوري كه زن اگر مبتلا به عادت ماهانه بشود، از عبادت محروم است؛ اگر كسي خداي ناكرده گرفتار هوي و هوس بشود، از خدمت به جامعه محروم است. اتقوا، ان الهوي حيض الرجال؛ اين از سخنان لطيف جناب مولوي است كه آدم اهل هوا و هوس و خواسته هاي نفساني توفيق اين را ندارد به جامعه خدمت كند، چون اين خدمت به مردم، عبادت است! مردم كسي را به خدمت قبول دارند كه از اهل هوا نباشد و اهل خدا باشد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظله العالي) درجلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم- قم؛ بهمن 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- بقره/ 254 2-واقعه/ 49 و 50 3- ر.ك: بحارالانوار/ 73/ 305
4- نهج البلاغه/ خ45-... الي عثمان بن حنيف الانصاري و كان عامله علي البصره...

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14