(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 مرداد 1390- شماره 20000

با سالمندان شكيبا باشيم
هويت خود را از نو بسازيد
نظر يك رياضيدان درباره زن و مرد
مصرف نمك دريا موجب بروز مشكلات گوارشي و مسموميت مي شود
10 توصيه غذايي براي ماه رمضان
مصرف كشك هاي سنتي
بوي خوب بدن
جوانه هاي گياهي، سرچشمه جواني
فرصتي براي ايستادن نيست



با سالمندان شكيبا باشيم

سالمندان در خانواده شما چه كساني هستند؟ حتما پاسخ مي دهيد: والدين تان، پدربزرگ و مادربزرگ، عموها و عمه ها و به طور كل هر كسي كه پا به سن گذاشته باشد.
ولي اين پاسخ مناسبي براي اين سوال نيست. سالمندان فقط افرادي كه سن و سال بالايي دارند نيستند. آنان بهترين قصه گوها هستند و مي توانند داستان هاي جذاب براي شما و فرزندان تان تعريف كنند. بهترين تاريخدان ها كه مي توانند وقايع تاريخي را كه در طول زندگي شان رخ داده برايتان بازگو كنند. بهترين خياط ها و بافندگان و بهترين آشپزها و افراد زحمتكشي هستند كه زماني قهرمان زندگي خود بودند، كساني كه مي توانند بهترين ايده ها را براي تربيت فرزندان مان در اختيارتان قرار دهند. ما به آنها احترام مي گذاريم و به خاطر سال هاي زيادي كه براي مان زحمت كشيده اند از آنان سپاسگزاريم. آنها كساني هستند كه شما و كساني كه شما دوست شان داريد را بزرگ كرده اند و به شما كمك كرده اند تا به جايگاهي كه اكنون داريد برسيد.
سال هاي زيادي بار سنگين مسئوليت نگهداري از شما و خانواده تان را به دوش كشيده اند و بهترين لحظه ها را برايتان رقم زده اند. حالا نوبت شماست كه نشان دهيد چقدر دوست شان داريد و به آنها اهميت مي دهيد.
تامين رفاه زندگي سالمندان امري ضروري و وظيفه طبيعي ماست كه متاسفانه بعضي ها آن را جدي نمي گيرند.
مراقبت از سالمندان دو بخش دارد. يكي از آنها تامين نيازهاي مادي است. سالمندان به خانه هاي ايمن، تغذيه مناسب و معاينه شدن به طور منظم از سوي پزشكان نياز دارند. اين بخش، بسيار مهم است و توجه و پيگيري زيادي احتياج دارد. اهميت اين بخش آن قدر زياد است كه معمولا از ديگر جنبه هاي نگهداري از سالمندان غافل مي شويم.
بخش دوم، مراقبت از قلب و روح آنهاست. اين هم چند نكته كوچك براي آن كه سالمنداني با روحيه و شاد داشته باشيم:
-با سالمندان با احترام كامل رفتار كنيد. ممكن است كهولت سن اثرات نامطلوبي بر سلامت، وضع ظاهري يا رفتار آنها گذاشته باشد ولي فراموش نكنيد كه درون آنها شخصيتي فعال و قدرتمند نهفته است. با آنها هرگز متكبرانه برخورد نكنيد و بدون قيد و شرط و همان گونه كه هستند دوست شان داشته باشيد.
-صبور و باگذشت باشيد. ممكن است خاطره اي را چندين بار براي تان تعريف كنند، صحبت هاي شان براي شما خسته كننده باشد يا دائم در حال ايراد گرفتن از شما، وضع هوا، قيمت ها و يا هر چيز ديگر باشند ولي شما مي توانيد با كمي صبر و هوشمندي موضوع صحبت را تغيير دهيد و از بودن با آنها لذت ببريد.
-از آنها بخواهيد براي تان از خاطرات شان بگويند.هر انساني داستاني دارد و نسل هاي قبل از ما با مشكلاتي مواجه بودند كه ما هرگز به آنها فكر هم نكرده ايم. از تغييرات اجتماعي و سياسي گرفته تا شكست ها و موفقيت ها. به اين ترتيب مي توانيد آنها را بيشتر و بهتر بشناسيد.
-تا جايي كه مي توانيد آنها را در زندگي خود شريك كنيد. اتفاق بامزه اي كه براي تان افتاده براي آنها هم تعريف كنيد. به پيك نيك مي رويد آنها را هم دعوت كنيد. درست است كه اين كار موجب مي شود زحمت تان زيادتر شود ولي زماني را به ياد بياوريد كه كودك بوديد و آنها براي خوشحال كردن تان هر سختي را تحمل مي كردند.
-ترس ها و نقاط ضعف آنها را بشناسيد و در صورت لزوم براي كمك كردن مداخله كنيد. براي مثال اگر هنگام معاينه، صحبت هاي پزشك براي شان پيچيده و گيج كننده است، شما از طرف آنها صحبت كنيد و مشكلا تشان را مطرح كنيد. به طور كل هرگاه متوجه شديد در مديريت بخشي از زندگي خود دچار مشكل شده اند با ملايمت و مهرباني به آنها پيشنهاد كمك دهيد.
سزاوار

 



هويت خود را از نو بسازيد

اگر شما احساس خوبي نسبت به خود داشته باشيد، نگرش تان به زندگي و دنياي اطراف مثبت باشد و به طور كلي اگر انسان فعال و سر زنده اي باشيد، شادتر و سلامت تر خواهيد بود.
موارد زيادي از جمله ژنتيك، محيط زندگي، غذايي كه مي خوريد، بيماري ها، خواب و حتي فصل ها روي حالت روحي شما اثر مي گذارد. ولي مهم ترين عامل، طرز تفكر شما درباره خودتان است.
از طرفي محققان هر روز بيشتر به ارتباط ميان عملكرد ذهن و سلامت افراد پي مي برند. تحقيقات جديد در دانشگاه اوهايو نشان داده است كه استرس، افسردگي و عصبانيت زمينه بروز بيماري ها را فراهم مي كند.
رويارويي با موقعيت هاي متفاوت
اگر ديد مثبتي به خود و توانايي هايتان داشته باشيد، نه تنها در مقايسه با ساير افراد با مشكلات زندگي بهتر مقابله مي كنيد بلكه خشنودتر و موفق تر خواهيد بود، اعتماد به نفس بيشتري خواهيد داشت و به احتمال زياد سالم تر خواهيد بود.
استرس و افسردگي، خطر ابتلا به هرگونه بيماري، از سرماخوردگي گرفته تا پوكي استخوان و ناراحتي هاي قلبي را افزايش مي دهد ولي افرادي كه عزت نفس بالايي دارند كمتر به اين حالات روحي دچار مي شوند.
اين كه افراد تا چه اندازه براي خود ارزش و احترام قائل مي شوند معمولا ريشه در دوران كودكي آنها دارد و زمان نخستين تاييد ها يا تاييد نشدن ها ازسوي والدين، معلمان و دوستان، ولي هنگامي كه بزرگ تر مي شويم، نحوه قضاوت كردنمان درباره خودمان به اين برمي گردد كه تا چه اندازه در رويارويي با مشكلات و موقعيت هاي مختلف در زندگي به ويژه درباره عشق و شغل موفق مي شويم.
احساس ما نسبت به خودمان
در واقع بايد گفت كه توانايي ما در دوست داشتن و دوست داشته شدن، به زندگيمان هدفمندي و خشنودي عميقي مي دهد. همچنين مي توانيم حس غرور و رضايتمندي را از موفقيت هاي شغلي كسب كنيم و كساني كه ملاقات مي كنيم يا با آنها كار مي كنيم مي توانند احساس ما نسبت به خودمان و اهميت نقشمان در زندگي را تقويت كنند.
راه هاي زيادي وجود دارد تا ارزش و احترام بيشتري براي خود قائل شويد يا به عبارت بهتر خود را بيشتر دوست بداريد.
نقش خود را در زندگي دوباره تعريف كنيد. به توانايي هاي منحصر به فردتان فكر كنيد كه شما را از ديگران متمايز مي سازد. ممكن است شغل كوچك و معمولي اي داشته باشيد ولي مطمئن باشيد كه نقشي حياتي در جامعه داريد زيرا بدون حضور شما گروهي از مردم دچار مشكل مي شوند.
به كساني فكر كنيد كه شما را دوست دارند و وجودتان در زندگي آنها اهميت زيادي دارد.
-با خودتان مانند يك منتقد رفتار نكنيد
نبايد بيش از اندازه به خودتان سخت بگيريد. با گفت وگوهاي مثبت دروني، نگرش منفي تان نسبت به خود و زندگي را تغيير دهيد.
-از تلاش و كوشش مداوم خود لذت ببريد
بهتر است براي به دست آوردن چيزي تلاش كنيم و شكست بخوريم تا اين كه بدون تلاش به چيزي دست يابيم. روي هدف هايي متمركز شويد كه به فعاليت هاي مورد علاقه تان مربوطند. هدفمند بودن به شما حس خوبي مي دهد، حتي اگر نتوانيد به طور كامل به اهدافتان برسيد، از تلاش كردن و مصمم بودنتان لذت خواهيد برد.
-براي خودتان وقت بگذاريد
روزنامه و مجله بخوانيد، ورزش كنيد و به فعاليت هاي مورد علاقه تان بپردازيد. اين مورد براي خانم ها بسيار مهم است زيرا گاهي آنها آنقدر سرگرم رسيدگي به ديگر افراد خانواده مي شوند كه نيازها و علاقه هاي خود را ناديده مي گيرند.
شما هم بايد از زندگي لذت ببريد.
اين روزها اعضاي خانواده ها براي انجام بسياري از كارها وقت كم مي آورند. هر يك از والدين به دنبال حل مشكلات زندگي هستند و كمتر زمان براي صرف رسيدگي به خود دارند.
در واقع والدين به نوعي درگير هستند و كمتر به سلامتي جسم و روان خود مي انديشند. هر چند خانم هاي خانه بيشتر در معرض خطر هستند ولي بد نيست پدران هم كمي به سلامتي خود توجه كنند.
دكتر ساموز از انجمن سلامتي از راه دور در اسلو نروژ در اين باره مي گويد: در يك رابطه خانوادگي معمول غالبا مراقبت از فرزندان و وقت گذاشتن براي امور مربوط به آنها حرف اول را مي زند. تغذيه فرزند و نظارت بر درس و مشق، پاكيزگي و سلامت او، در وهله اول مادر خانواده را درگير مي كند.
اكثر اوقات نشان داده شده كه مادران دچار استرسي ناخودآگاهند و تمام دغدغه يك مادر بچه اوست. تمام اين موارد درست است، ولي مثالي مي زنم. وقتي خانه اي ساخته مي شود بدون اين كه پي و فونداسيون درستي براي آن بريزيد نمي توانيد طبقه دوم را روي طبقه اول بسازيد. اميدوارم متوجه منظورم شده باشيد.
تغيير ديد نسبت به زندگي
خانواده را شبيه يك خانه بدانيد كه پي اوليه آن والدين هستند. خانم خانه مي تواند با يك برنامه ريزي درست كه اول از همه مربوط به خود او مي شود در امور روزمره زندگي، خانه داري و نگهداري بچه موفق باشد.
به عقيده اين پزشك هيچ چيز بدون پايه گذاري و پي ريزي اوليه مناسب پايدار نمي شود.
منظور اين است كه شما خانم ها با اين كه فكر مي كنيد وقت خالي در طول روز نداريد، حداقل بايد 30 تا 45 دقيقه، 3 بار در هفته ورزش كنيد.
ورزش روحيه و ديد شما را نسبت به زندگي عوض مي كند و شما را شاداب تر و فعال تر مي سازد. بارها ديده شده خانم ها به خاطر فرزندان خود از خوردن غذايي كه براي خودشان مفيد است، اجتناب كرده اند و آن را به فرزندشان داده اند. اين را بدانيد شما هم به غذاهايي كه به كاهش خستگي و استرس روزانه شما كمك مي كند نياز داريد. آنها را از خودتان دريغ نكنيد و رژيم غذايي مناسبي براي خود در نظر بگيريد.
براي ارتباطتان وقت بگذاريد گاه به خاطر اين كه وقت خالي نداريد و سرتان شلوغ است هفته ها در خانه مانده ايد، اما اين اصلا مناسب نيست. سعي كنيد برنامه اي براي خودتان بريزيد و با دوستان خود بيرون برويد.
براي اين كه خاطرات خوش روزهاي گذشته را تداعي كنيد با همسرتان به يك رستوران برويد. حتي اوقاتي پديد مي آيد كه دوست داريد تنها باشيد، تنها به خريد برويد، به تنهايي به ديدار دوستان برويد، به تنهايي براي سرك كشيدن به گوشه و كنار شهر برويد. مطمئن باشيد اين اوقات در روحيه شما تاثير مثبت مي گذارد.
اگر بتوانيد تغييري در برنامه هايتان بدهيد قطعا به همراه همسرتان مي توانيد روح تازه اي به زندگي خود بدهيد. اين قدر بچه ها را در اولويت قرار ندهيد. شما هم بايد از زندگي لذت ببريد. درست است كه از بازي با بچه ها احساس شادابي مي كنيد ولي خود شما هم بنابه اقتضاي سن تان نيازمند تفريحات سالمي هستيد كه مي تواند روحيه شما را براي كارهاي خانه كه هيچ وقت تمامي ندارد، بالا ببرد.
همان طور كه شما از لبخند كودكتان لذت مي بريد و خوشحال مي شويد بدانيد كه كودك هم به والديني شاداب و خندان نياز دارد. با برنامه ريزي صحيح، فرصت هاي طلايي را براي خود پديد آوريد تا با استفاده از اين فرصت ها روح شادابي را به خانه بازگردانيد. يادتان باشد شما نقش پي ساختمان را داريد و اگر كمي بي تفاوتي در آن صورت گيرد، مطمئنا حتي اگر نقشه ساختمان خوب هم باشد، روزي دچار مشكل خواهد شد. پس به خودتان برسيد.

 



نظر يك رياضيدان درباره زن و مرد

يك رياضيدان نظرات جالبي درخصوص زن و مرد ارائه كرده است.
به نوشته مشرق، روزي از دانشمندي رياضيدان نظرش را درباره زن و مرد پرسيدند.
جواب داد: اگر زن يا مرد داراي (اخلاق) باشند پس مساوي هستند با عدد يك=1
اگر داراي (زيبايي) هم باشند پس يك صفر جلوي عدد يك مي گذاريم =10
اگر (پول) هم داشته باشند دو تا صفر جلوي عدد يك مي گذاريم=100
اگر داراي (اصل و نسب) هم باشند پس سه تا صفر جلوي عدد يك مي گذاريم=1000
ولي اگر زماني عدد يك رفت (اخلاق) چيزي به جز صفر باقي نمي ماند و صفر هم به تنهايي هيچ نيست، پس آن انسان هيچ ارزشي نخواهد داشت.

 



مصرف نمك دريا موجب بروز مشكلات گوارشي و مسموميت مي شود

نمك دريا داراي انواع ناخالصي وفلزات سنگين است كه مي تواند عوارض نامطلوبي در دستگاه گوارش، كبد، كليه ها و ريه ايجاد كند و حتي منجر به مسموميت شود.
تبليغات گسترده در خصوص مصرف نمك دريا و عرضه آن از طريق عطاريها، سوپر ماركتها و برخي داروخانه ها موجب سردرگمي مصرف كنندگان شده است. حال آن كه نمك دريا تصفيه شده نيست و حاوي موادي است كه سلامتي فرد را به خطر مي اندازد.
نمك دريا داراي انواع ناخالصي از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاك، گچ و مواد آلوده كننده، مواد محلول سخت از جمله كلسيم و منيزيم و فلزات سنگين مانند سرب، جيوه، آرسنيك و كادميوم است و مي تواند عوارض نامطلوبي در دستگاه گوارش، كبد، كليه ها و ريه ايجاد كند و حتي منجر به مسموميت شود.
اختلال درجذب ريز مغذي هايي همچون آهن و روي از ديگر مضرات استفاده از نمك دريا است. اين نمك فاقد يد كافي مطابق با استانداردهاي اعلام شده براي پيشگيري از گواتر و اختلالات ناشي از كمبود يد است.


 



10 توصيه غذايي براي ماه رمضان

تغذيه صحيح در ماه رمضان از اهميت بسياري برخوردار است. از نظر تغذيه اي روزه بي سحري به هيچ عنوان توصيه نمي گردد، چرا كه در افرادي كه بي سحري روزه مي گيرند كمبود بيش از حد انرژي باعث مي شود بدن از منابع چربي براي تأمين انرژي استفاده كند و در اثر سوخت ناقص چربي ها، تركيبات ستوني در بدن ايجاد مي شوند كه منجر به ايجاد بوي بد دهان، سردرد و دردهاي عضلاني مي شود.
يك روزه دار در طول روز با كمبود آب، نمك ها و قند مواجه است بنابراين بايد در هنگام افطار به نحو شايسته اي اين كمبودها جبران شوند. مصرف تمام مواد غذايي بايد روي اصول و برنامه باشد، يعني بايد روزانه از هر پنج گروه غذايي مصرف شود تا موادمغذي مورد نياز بدن تامين گردد.
¤ بيشتر انرژي بدن بايد با خوردن سحري تامين شود پس سحري خوردن را حذف نكنيد.
¤ بعد از خوردن سحري حتي الامكان نخوابيد، چون وضعيت درازكش سبب برگشت مواد به مري و ترش كردن مي شود.
¤ شروع افطار با مايعات گرمي مانند آب، چاي، شير، سوپ، سبزيجات به همراه چند عدد خرما مناسب است.
¤ خرما ميوه بسيار مغذي و كاملي مي باشد كه مي تواند به همراه چاي يا آب جوش در افطار ميل شود. خرما منبع مناسبي از مواد معدني مانند آهن، پتاسيم، منيزيم، روي، كلسيم و فسفر و ويتامين هاي A B1B2 بيوتين، اسيدفوليك، و ويتامين C مي باشد.
¤ غذاي افطار بايد سبك بوده و سريع هضم شود.
¤ هر روز بعد از افطار (يك تا دو ساعت بعد) سعي كنيد 3-2 عدد ميوه متوسط مصرف كنيد. البته از آبميوه نيز مي توان استفاده كرد، به شرطي كه آبميوه طبيعي باشد.
¤ سعي كنيد به جاي غذاهاي چرب و سرخ شده از غذاهاي آب پز و بخارپز استفاده كنيد.
¤ از پنج گروه اصلي غذايي مصرف كنيد.
¤ از تغييرات شديد در عادات غذايي و خوردن غذاهاي نامأنوس يا غذاهايي كه ناراحتي به وجود مي آورند خودداري كنيد.
¤ به جاي مصرف زولبيا و باميه در ماه مبارك رمضان، از كشمش و خرما استفاده كنيد.
با نوشيدني گرم افطار كنيد
از آنجا كه نوشيدني هاي بسيار خنك و يا چاي داغ در هنگام افطار، تشنگي و عطش را بيشتر مي كند لذا شروع افطار با يك ليوان شير همراه با خرما، كشمش و عسل توصيه مي شود.
درماه مبارك رمضان لازم است از تمام گروه هاي غذايي استفاده شود. با روزه داري و حذف يك وعده غذايي كه در حدود 006 كالري است، انرژي هاي ذخيره شده مازاد بر نياز بدن كه به صورت چربي انباشته شده است، كاهش يافته و باعث مي شود نوعي جرم گيري در تمام ارگان هاي حساس اتفاق بيفتد و برخي سموم نيز از بدن خارج شوند.
از زمان سحر تا افطار در يك فاصله طولاني، فعاليت سيستم گوارشي كم مي شود و با فرارسيدن زمان افطار، تغييراتي در بدن به وجود مي آيد كه بايد با كمك تغذيه آن را به درستي تنظيم كرد. شروع افطار با نمك و آب جوش، بدن را آماده دريافت موادغذايي ديگر مي كند. پس از آن استفاده از يك ليوان شير همراه با خرما، كشمش و عسل بسيار مناسب است و مي تواند قندي را كه بدن لازم دارد از منابع طبيعي دريافت و جبران كند.
از اين ميان خرما، علاوه بر قند طبيعي، سرشار از حيات است و حاوي مواد مغذي و با ارزشي چون آهن و منيزيم است.
البته ممكن است مصرف شير براي برخي افراد مضر باشد، لذا استفاده مخلوطي از آب و آب ميوه تازه و يا سوپ رقيق جو با تركيب سبزيجات و غلات كه با آب مرغ يا آب گوشت بدون چربي تهيه شده اند براي شروع افطار در اين افراد مناسب هستند.
استفاده از شيربرنج و فرني كه با قطعات ميوه هاي خشك و خلال بادام غني شده است و يا نان سنگك به همراه پنير و گردو هم مطلوب هستند. لازم به ذكر است آرام خوردن غذا و افراط نكردن در مصرف آن نيز بايد مورد توجه قراربگيرد. اجتناب از نوشيدني هاي بسيار خنك بويژه نوشيدني هاي گازدار و چاي داغ و پي درپي نه تنها كمكي به فرد نمي كند بلكه عطش وي را نيز بيشتر مي كند.
سبزيجات علاوه بر اين كه از خشكي مزاج جلوگيري مي كند، از اين حيث كه آب فراوان دارند و اين آب به صورت ژلي در دستگاه گوارش باقي مي ماند به تدريج آب مورد نياز بدن را در طول روز تأمين مي كند. منابع حاوي فيبر چون غلات و حبوبات و انواع سالادها و سبزيجات تازه كه با روغن زيتون و آب ليموي تازه تهيه شده اند براي تأمين ريزمغذي ها و حفظ طراوت و شادابي در هنگام روزه داري مفيد هستند.

 



مصرف كشك هاي سنتي

پايگاه اطلاع رساني تغذيه و سلامت به هموطنان هشدار داد: مصرف كشك هاي سنتي، احتمال ابتلا به مسموميت را افزايش مي دهد.
كشك سنتي به دليل طعم و مزه ويژه اش، طرفداران بيشتري دارد اما به دليل نگراني در مورد رعايت نشدن برخي نكات بهداشتي در تهيه آن و احتمال ايجاد مسموميت، مخاطراتي براي سلامت مصرف كنندگان دارد.
كشك صنعتي به دليل استفاده از خطوط توليد بهداشتي و مجهز، فاقد هرگونه باكتري مضر است. اخيرا پودر كشك در داخل كشور به توليد رسيده كه افزايش زمان نگهداري، قابليت نگهداري در خارج از يخچال، كاهش حجم محصول، مصرف آسان، ضايعات كمتر، ارزش غذايي بالاتر و دسترسي بيشتر از جمله مزاياي پودر كشك نسبت به كشك مايع است.مصرف كشك به دليل كلسيم و فسفر به گروه هاي مختلف سني و به ويژه كودكان توصيه مي شود.
مصرف اين فرآورده براي سالمندان به جهت پيشگيري از پوكي استخوان نيز مفيد است.
با توجه به اينكه ممكن است، درصد نمك يا چربي برخي كشك ها بالا باشد، مصرف كشك شور يا پرچرب در افرادي كه مشكل فشارخون دارند، مي بايست با احتياط صورت گرفته، ميزان مصرف از سوي اين گروه كنترل شود.
پروتئين، املاح و ويتامين هاي پودر كشك چهار برابر بيشتر از كشك مايع صنعتي است.
كشك يكي از فرآورده هاي فرعي شير است كه به روش سنتي از جوشاندن، تغليظ و يا خشك كردن دوغي كه پس از كره گيري باقي مي ماند و يا از ماست بدون چربي تهيه مي شود.
كشك يك منبع غني از پروتئين، كلسيم، فسفر و كمي چربي و همچنين گروهي از ويتامين هاي خانواده B است و چون از ماست يا دوغ گرفته شده، حاوي اسيد هاي آلي هم است. ارزش غذايي هر محصول با توجه به نوع تكنولوژي اي كه در تهيه آن استفاده مي شود، نوع ماده اوليه و حتي فصلي كه شير دوشيده شده و منطقه اي كه مربوط به آن است و فرآوري هاي صورت گرفته روي آن متفاوت است. مسلما هرچه روي كشك، فرآوري هاي حرارتي كمتري انجام شود، ارزش غذايي آن بالاتر خواهد بود. از سوي ديگر هرچه درصد رطوبت كمتر باشد، از نظر مواد مغذي ارجحيت خواهد داشت.
ميزان انرژي توليد شده توسط 100 گرم كشك حدود 100 تا 120كيلو كالري بوده كه مي تواند به عنوان يكي از تامين كننده هاي انرژي موردنياز بدن در رژيم غذايي روزانه گنجانده شود. ميزان موادغذايي مغذي در كشك هاي مختلف به نوع فرآوري و همچنين شير يا ماده اوليه آن بستگي دارد.
مهم ترين استفاده درماني از كشك، پيشگيري از بروز يا پيشرفت بيماري پوكي استخوان است. ميزان مناسب كلسيم و فسفر و نسبت اين دو ماده مغذي در تركيب كشك، شرايط ايده آلي را براي استفاده بهينه از كشك مصرفي در پيشگيري از پوكي استخوان به وجود مي آورد. در پروسه هاي صنعتي كشك به دو صورت تهيه مي شود؛ در يك حالت، كشك هاي خشك شده ساييده شده و با كمي آب مخلوط مي شوند تا به درصدي از رطوبت برسد. بعد به آنها نمك مي زنند، پاستوريزه مي كنند و در شيشه يا كيسه هاي پلي اتيلن مي ريزند و وارد بازار مي كنند. درحالت ديگر كه غالبا در كارخانه هاي لبني انجام مي شود، كشك از شير و به صورت تازه تهيه شده و پس از بسته بندي در ظروف پلاستيكي يا شيشه اي وارد بازار مي شود. از نظر طعم و ميزان رطوبت، تركيب هاي كشك هاي تهيه شده به روش هاي مختلف تفاوت هاي جزيي با هم دارند.

 



بوي خوب بدن

براي تمام انسانها اهميت دارد كه بدنشان بوي خوبي بدهد به همين خاطر بسياري از آنها هزينه هاي زيادي صرف تهيه عطر و اسپري مناسب مي كنند تا اين نيازشان تامين شود.
هرچند دئودورانت ها و اسپري ها مي توانند تا حدودي مشكل بوي نامطبوع بدن را حل كنند اما دراين مقاله به 5 عادت طبيعي و سالم اشاره شده است كه انجام آنها مي تواند به شما كمك كند تا به طور معمول و طبيعي بدنتان بوي خوب بگيرد. به گزارش سايت اينترنتي ارگانيك دراين مقاله آمده است:
1- با تمرينات يوگاي گرم، خود را از بوي نامطبوع بدن خلاص كنيد. كارشناسان تاكيد دارند كه تعريق براي بدن مفيد و ضروري است چون موادسمي را دفع مي كند بنابراين به جاي استفاده از محصولات دئودورانت حاوي مواد شيميايي سمي و فلزات سنگين مثل آلومينيوم كه براي بدن مضر هستند و مانع از فرآيند طبيعي تعريق مي شوند بهتر است انجام تمرينات يوگاي گرم را در دستور كار روزانه خود قرار دهيد تا به طور منظم در طول اين تمرينات عرق كنيد و پس از دوش گرفتن در باقي ساعات روز از بوي نامطبوع عرق خلاص شويد.
2- برخي از روزها را بدون گوشت قرمز سپري كنيد. يكي از عواملي كه موجب بروز بوي نامطبوع بدن مي شود مصرف گوشت قرمز است. گوشت قرمز پس از هضم شدن مواد سمي خاصي را از طريق روده بزرگ به داخل جريان خون آزاد مي كند و به همين خاطر اگر هر روز و مداوم از اين پروتئين استفاده شود به تشديد بوي بد بدن كمك مي كند لذا توصيه مي شود كه برخي از روزها از خوردن گوشت قرمز امتناع كنيد.
3- يك رژيم غذايي گياهي در واقع يك خوشبو كننده طبيعي است. هرچه مقدار مواد گياهي موجود در رژيم غذايي روزانه بيشتر باشد به دليل اينكه گياهان تركيبات پاك كننده اي مثل كلروفيل و فيتوريزمغذي ها دارند، بدن خوشبوتر مي شود چون اين تركيبات بدن را از داخل تميز و پاكسازي مي كنند. گياهان معطر مثل نعنا و رزماري از اين نظر بسيار مفيد و كاربردي هستند.
4- سير و پياز از عوامل تشديد كننده بوي نامطبوع بدن هستند. اين دو گياه خوراكي با وجود مفيد بودن اما متاسفانه بوي شديدي دارند كه حتي تا چند روز بعداز مصرف مي توانند در ايجاد بوي شديد بدن تاثير داشته باشند. سير و پياز گازهاي سولفوري توليد مي كنند كه پس از جذب اين گاز وارد جريان خون شده و از طريق ريه ها و منفذهاي پوستي آزاد مي شوند.

 



جوانه هاي گياهي، سرچشمه جواني

استفاده از جوانه هاي گياهي در رژيم غذايي روزانه مي تواند با كمبودهاي غذايي، بيماري ها و پيري زودرس مقابله كند.
با فراهم كردن شرايط مناسب رشد مانند حرارت و رطوبت براي دانه هاي خوراكي مانند گندم، جو و ماش كه فرآيند جوانه زدن در آنها آغاز مي شود و درحين جوانه زدن تغييرات اساسي در تركيبات اين دانه ها انجام مي شود كه اين تغييرات سبب كاهش تركيبات پيچيده گياهي مانند نشاسته و كربوهيدرات ها شده و در عوض تركيبات ساده تر قندي پروتئين و عوامل سبزينه گياهي كه شامل عوامل كمياب از قبيل سلنيوم و يد براي بدن انسان هستند در آنها افزايش مي يابد.
تجمع ويتامين هاي گروه AE.C و ويتامين هاي گروه B، آنتي اكسيدان ها، املاح كمياب و تركيبات ضدسرطان و ضدپيري در جوانه ها، اين ماده غذايي را به منبعي از عناصر ضروري براي بدن تبديل كرده كه به آن نام سرچشمه جواني نيز داده شده است.
بهتر است علاوه بر دانه هاي ياد شده از دانه هايي از قبيل لوبياها، شبدر، يونجه، آفتابگردان، سير و تربچه را جهت چاشني در سالاد، ماست و سس ها استفاده كرد.
ميزان ويتامين B12 موجود در جوانه گندم نسبت به دانه آن چهار برابر است و ويتامين هاي گروه B در جوانه هاي اين گياه به سه تا 12برابر و ويتامين E به ميزان سه برابر افزايش مي يابد.
براساس نتايج تحقيقات، ميزان افزايش ويتامين هاي A C در جوانه سويا باوركردني نيست، به طوري كه ميزان ويتامين A300 درصد و ميزان ويتامين C500 تا 600 درصد افزايش مي يابد.
ميزان تركيباتي كه سلول هاي بدن ما را از غيرطبيعي و سرطاني شدن حفظ مي كند در بعضي از جوانه ها 01 تا 010 برابر بيشتر از دانه همان گياهان است.
جوانه يونجه نيز منبع تركيبات شيميايي بنام ساپونين است كه در بدن ما سبب كم شدن كلسترول بد و افزايش كلسترول خوب مي شود و در نتيجه از سختي عروق و بيماري هاي قلبي و عروقي جلوگيري مي كند.
با استفاده از اين جوانه ها سيستم ايمني بدن تقويت شده و تركيبات محافظت كننده بدن در مقابل بيماري هاي ويروسي افزايش مي يابند.
شايد بتوان گفت آنچه به عنوان رمز رشد زندگي در جنين و سلول هاي بنيادي وجود دارد، در جوانه هاي گياهي نيز موجود است و كار مي كند.

 



فرصتي براي ايستادن نيست

مليكا بهزادي
حادثه بدي برايش اتفاق افتاده بود. اخيرا متوجه شده بود كسي كه مثل چشمان خودش به او اطمينان داشته، در تمام اين سالها به او دروغ گفته است، مي دانيد؟ واقعا وحشتناك است. چه طور او توانسته اين همه محبت و اعتماد را زير پا لگد كند؟ بايد در عزاي اين اطميناني كه مرده، لباس سياه بر تن كرد!
آن وقت بود كه براي خودش اين قانون را وضع كرد كه ديگر به هيچ كس اعتماد نداشته باشد و با دنيا قهر كند. از آن روز، در لاك افسردگي فرو رفت. هر انديشه مثبتي را كه ذهنش خطور مي كرد ، فراري مي داد و به خود تلقين مي كرد كه هيچ كس دراين دنيا قابل اعتماد نيست.
گمان مي كرد كه در مركز دنياست و همه مردم به تماشاي او ايستاده اند. فكر مي كرد همه منتظرند تا او به زندگي باز گردد و دنيا و هرچه در آن است دوباره كار خود را شروع كند. شايد گمان مي كرد همه در كوچه و خيابان در گوشي راجع به او و وضعيتش صحبت مي كنند و براي اينكه او دست از تحصن بردارد چاره اي مي انديشند.
اما بعد از چند وقت، ديد چند نفري از اعضاي خانواده اش كه نگران حالش بودند و سعي مي كردند به او دلداري بدهند، ديگر خسته شدند و به دنبال كار خود رفتند. او شاهد اين بود كه همه در اطرافش در تكاپو براي پيشرفت هستند و اين اوست كه خودش را به گوشه اي سوق داده و از زندگي كردن محروم شده است. دريافت كه دنيا و مردمش با سرعت به حركت خود ادامه مي دهند و هركس متوقف شود، از آنها جا مي ماند و بعد از چند وقت فراموش خواهدشد.
نمي دانست كه با اين حركتش چه چيزي را مي خواهد ثابت كند. براي كسي مهم نيست كه او، اين گوشه كز كرده است. اين بود كه لباس عزايش را از تن درآورد، اين اتفاق را تبديل به يك خاطره كرد، از آن تجربه اش را برداشت و هيجانات منفي اش را دور انداخت. لبخندي زد و به زندگي ادامه داد!

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14