(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27 مرداد 1390- شماره 20003

ايران در كيهان
يادداشت خبرنگار
مستندسازي گنبد عالي ابركوه پايان يافت
پژواك
ساخت فيلم مستند اعجاز خليج فارس به 5 زبان در كيش
چرا بايد احتياط كنيم؟!
هفته دوم شهريور ماه جاري جشنواره تئاتر خياباني شهروند لاهيجان برگزار مي شود
رونمايي از فيلم زندگي هنرمندان شهيد مشكين شهري
ساخت مستند بهاي يك بهانه در شهريار
برگزاري مسابقه كشوري رمضانيه با محوريت يزد
معرفي 4 شخصيت و آيين مازندراني براي توليد عروسك
كشف استخوان هاي حكاكي شده عصر مفرغ در زنجان
احداث دو اتراقگاه در مسير كوچ عشاير گلستان
خشكي زاينده رود خسارت جدي به يك تمدن تاريخي است
بهره برداري از اولين سينماي چهار بعدي در يزد
دانش آموزان استان البرز به جشنواره كشوري خوارزمي راه يافتند



ايران در كيهان

بهره برداري از واحدهاي مسكوني
خواف- خبرنگار كيهان:مدير اجرايي بسيج سازندگي شهرستان خواف اعلام كرد: در اجراي طرح تجميع روستاهاي كپرنشين همزاره، شيرگرد و سبزپنبه تعداد 40 (چهل) واحد مسكوني 60 متري با اعتباري معادل 440 ميليون تومان از محل اعتبارات خيرين مسكن ساز و بنياد مسكن توسط بسيج سازندگي شهرستان خواف آماده بهره برداري شد.
ياقوتي نژاد افزود: در همين راستا تعداد دوباب خانه عالم در روستاهاي ابراهيمي و نبي آباد از محل طرح زكات با اعتباري معادل 30 ميليون تومان به بهره برداري رسيد.

افتتاح ايستگاه مخابراتي
اراك- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت مخابرات استان مركزي از راه اندازي ايستگاه «تي بي اس» تلفن همراه در روستاي سرسختي شهرستان شازند خبر داد و گفت: اين ايستگاه با هدف تقويت پوشش روستاي سرسختي و روستاهاي اطراف آن و همچنين تكميل پوشش جاده اي و با هزينه اي بالغ بر 600 ميليون ريال به بهره برداري رسيده است.

پلمب 11 واحد صنفي
رئيس پليس اطلاعات و امنيت عمومي استان مركزي گفت: با هدف اعمال مقررات و ضوابط از سوي واحدهاي صنفي تاكسي تلفن، ماموران از 348 واحد صنفي تاكسي تلفني بازديد كردند كه در اثر آن 11 واحد صنفي به دليل رعايت نكردن مقررات اماكن عمومي و نداشتن پروانه كسب پلمب و متصديان آنها با تشكيل پرونده به مراجع قضايي معرفي شدند.

افتتاح 4 طرح صنعتي
گرگان- خبرنگار كيهان: چهار طرح صنعتي در گرگان و آق قلا به بهره برداري رسيدند. كارخانه سيم و كابل نگين با سرمايه گذاري 20 ميليارد ريال و اشتغالزايي 35 نفر و «فرآورده هاي فولادي ايستا» با سرمايه گذاري 35 ميليارد ريال و اشتغالزايي 50 نفر فعاليت مي كنند.
همچنين طرح توسعه شركت «فرآورده هاي فولادي ايستا» با پيش بيني سرمايه گذاري 40 ميليارد ريال و پيش بيني اشتغال 50 نفر و طرح كارما فرآيند نو گلستان با پيش بيني سرمايه گذاري 12ميليارد ريال و پيش بيني اشتغال 12 نفر از ديگر طرح هاي صنعتي در اين منطقه هستند.

تجهيز بخش تاريخ شفاهي
يزد- خبرنگار كيهان: مديركل اسناد و كتابخانه ملي استان يزد گفت: به منظور بهبود سطح كيفي فيلمبرداري و صدابرداري، بخش تاريخ شفاهي اسناد ملي يزد تجهيز شد.
محمد ملك ثابت اظهار داشت: اين اقدام با همت يكي از خيران يزدي صورت گرفت و تجهيزات و امكانات پيشرفته موردنياز به ارزش 40 ميليون ريال خريداري شد.
وي افزود: بخش آرشيو شفاهي كه از آن به عنوان مكمل آرشيو مكتوب ياد مي شود، عهده دار انجام مصاحبه با افراد مطلع و آگاه نسبت به وقايع و حوادث گذشته و تاكنون با 132 نفر از پيشكسوتان در رشته ها و صنوف مختلف علمي و اجتماعي مصاحبه شده است.

بهسازي روستاها
اسدآباد- خبرنگار كيهان: معاون فرماندار اسدآباد گفت: 22 ميليارد ريال اعتبار براي بهسازي روستاهاي اين شهرستان اختصاص يافته است.
حمزه عبدلوند افزود: اين ميزان اعتبار صرف بهسازي 22 روستاي شهرستان اسدآباد مي شود كه از ابتداي سال جاري در همين راستا، اقدامات خوبي صورت گرفته است.

 



يادداشت خبرنگار

درشهر ما هنوز نسيم جوانمردي مي وزد
درياي طوفاني و خشمگين هر شناگر ماهري را مي ترساند، اما مردي با ديدن درياي مواج و خشمگين كه درحال بلعيدن دو همنوع بود دل به دريا مي زند و دو انسان را از خطر مرگ نجات داده و خود ديگر بر نمي گردد.
نوار ساحلي مازندران كه اين چند ساله تبديل به قتل گاه جوانان و خانواده هاي مسافر و بوميان اين ديار شده است باز هم شاهد اتفاقي نادر ولي جوانمردانه بود كه ماوقع اين قصه چنين است.
محمدرضا استرآبادي 41ساله اهل بابل كه درمنطقه سرخرود محمود آباد به اتفاق دوستان درحال استراحت بودند و متوجه سرو صداي پدر و پسري كه درحال غرق شدن هستند؛ مي شود و به ناجيان حاضر در صحنه مي گويد كه به غرق شدگان كمك كنند كه ناجيان عنوان مي كنند «چون آنها در منطقه ممنوعه شنا مي كنند و دريا مواج است اين كار خطرناك است و ما به دريا نمي رويم» اما مرحوم استرآبادي علي رغم آن كه مي دانست ورود به دريا خطرناك است و احتمال صد درصد مرگ وجود دارد تيوب را از ناجيان مي گيرد و به تنهايي به آب مي زند و تيوب را به پدر و پسر افغاني مقيم مشهد مي دهد و آنها را نجات مي دهد و اما خود متاسفانه اسير موج هاي دريا مي شود و جان به جان آفرين تسليم مي كند.
محمدرضا استرآبادي با تسليم جانش براي نجات مغروقين به ما درس جوانمردي داد. جسارت و جوانمردي اين مرحوم به ما آموخت علي رغم اخبار نگران كننده كه ريز و درشت در رسانه هاي گروهي مبني بر شرارت، تجاوز به نواميس مي شنويم و مي خوانيم هنوز هم ستاره هايي در آسمان جوانمردي وجود دارند كه خاموش نشده اند.
اين عزيز به رحمت خدا رفته،زن و دو فرزند خود را تنها گذاشت تا آنها هميشه با ياد اين حركت جوانمردانه به خود ببالند كه همسر و پدرشان تبديل به سمبل و نماد افتخارآفرين جوانمردي در شهر و استان ما شوند.
بايد درس آزادگي و جوانمردي را به ديگران ياد بدهيم و بدانيم كه هنوز هم جوانمردي نمرده است و افرادي مانند محمدرضا استرآبادي گمنام درجامعه زندگي مي كنند و زمان نياز اين گونه به يكباره تبديل به تنديس جوانمردي مي شوند.
سرزمين سراسر قهرمان طبرستان مملو از اين جوانمردان دلاوري است كه به هنگام نياز و در لحظه خطر بدون توجه به نژاد، فرهنگ و ايراني يا غير ايراني بودن تنها به عنوان اينكه انساني در حال مرگ است؛ سراز پا نمي شناسند و به وظيفه خود عمل مي كنند چندي پيش نيز مرحوم مهدي يوسف زاده درسواحل خزر براي نجات اعضاي يك خانواده دل به دريا زد و با نجات 4 انسان براي هميشه دريايي شد.
در اين ميان هرچند عدم توجه به توصيه هاي ايمني و علائم هشدار را به عنوان يكي از عوامل مرگ و مير درسواحل درياي مازندران نبايد از ياد برد، اما انتظار مي رود كه مسئولان و مديران برجسته كشور و استان به پاس تقويت فرهنگ ايثار درجامعه و زنده نگهداشتن فضائل انساني و كاستن بخشي از مشكلات مادي و معنوي خانواده اين مرحوم و از همه مهم تر تفقد و دلجويي از آنان پيش قدم شده و گام هاي موثري در اين زمينه بردارند.
علي كفايي مهر -خبرنگاركيهان دربابل

 



مستندسازي گنبد عالي ابركوه پايان يافت

يزد -خبرنگاركيهان:
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: مستندسازي گنبد عالي ابركوه پايان يافت.
نيكزاد اظهار داشت: انجام اين عمليات شامل تهيه پلان، تهيه نقشه توپوگرافي و برش هاي طولي و عرضي از بناي گنبد، اندازه گيري نقاط كنترل بر روي بنا، و انجام عمليات فتوليزر اسكن سه بعدي براي تهيه ابر نقطه و حجم سه بعدي مي باشد.
وي نقشه برداري كلاسيك، ايجاد يك شبكه ثابت طولي، عرضي و ارتفاعي، تهيه يك مدل سه بعدي انيميشن از بنا، تهيه بر ش هاي متوالي با استفاده از حجم هاي سه بعدي و تحويل همه نقشه ها به دو زبان فارسي و انگليسي را از ديگر خدمات مستندسازي گنبد عالي ابركوه بيان كرد.
وي افزود: جهت مستندسازي اين بنا مبلغ 110ميليون ريال هزينه شده است.
گنبد عالي ابركوه مقبر ه اي برج مانند-بعضي ها آن را گنبد علي (ع) نيز مي نامند- يكي از سالم ترين بناهاي دوره سلجوقي است و درسه كيلومتري شرق ابركوه دركنار جاده ابركوه به يزد و در روي سكوي چهار گوشه اي كه از سطح زمين دو متر ارتفاع دارد مشرف به جاده و شهر ابركوه قرارگرفته است.اين بناي تمام سنگي از داخل و خارج هشت ضلعي است و رويه هاي جانبي آن كاملا ساده مي باشد و به غير از دو رشته كتيبه كوفي كه يكي از آنها در بالاي ورود گنبد و ديگري در انتهاي ساقه آن قرارگرفته هيچگونه عناصر تزييني درآن مشاهده نمي شود و در داخل گنبد نيز هيچگونه تزييني وجود ندارد.
از متن كتيبه آجري بالاي گنبد چنين برمي آيد كه اين گنبد درسال448 هجري قمري به فرمان فيروزان قاضي براي پدرش اميرشمس الدوله ديلمي ساخته شده و از كتيبه ديگري كه بالاي مدخل مقبره قرارگرفته چنين برمي آيد كه مادر باني گنبد نيز درهمين آرامگاه مدفون مي باشد.
از خصوصيات بارز اين گنبد اين است كه چهار ضلع گنبد به طور يك درميان داراي چهار روزنه است و ميان قبه نيز باز است و اين روزنه ها نور را به داخل بنا هدايت مي كنند.
درداخل مقبره سردابي به طول وعرض 60/803/2 و ارتفاع 50/1 متر وجود دارد كه درگذشته محل تدفين جسدها بوده ولي امروزه اين سرداب كاملا خالي است.گنبد عالي ابركوه مربوط به قرن پنجم هجري قمري است و به شماره 195در مرداد ماه 1312در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

 



پژواك

آمادگي اسفرايني ها براي جشنواره تئاتر
اسفراين- خبرنگاركيهان: رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين گفت: 6گروه نمايشي در اين شهرستان درحال تمرين هستند.
هلاكويي در نشست با فعالان هنرهاي نمايشي اسفراين خاطرنشان كرد: بيش از 100نفر در گروه هاي هنرهاي نمايشي اسفراين براي جشنواره تئاتر فعاليت مي كنند و اين گروه ها بايد تا 25 شهريورماه اجراي عمومي تئاترهاي خود را برگزار كنند. گفتني است جشنواره استاني تئاتر در دهه سوم شهريور برگزار مي شود.
راهيابي 3 اثر از اصفهان به جشنواره تئاتر مقاومت
زرين شهر- خبرنگاركيهان: به گفته سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان لنجان از بين 200 اثر رسيده به دبيرخانه سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر مقاومت كه توسط مركز هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار مي شود، سه اثر از اصفهان مورد انتخاب واقع شد. رسول افيوني افزود: دو اثر قبول و يك اثر مشروط به بازنويسي شد و اثر «بوي باروت طعم خاك» به نويسندگي حسين عبداللهي و كارگرداني پيام ميركي و «مرگ ناصري» به نويسندگي جمشيد خانيان و كارگرداني حسين عبداللهي هر دو از زرين شهر به سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر مقاومت راه يافت.
برگزاري نمايشگاه نقاشي در نيشابور
نيشابور- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه نقاشي «چهره ها و طبيعت» آثار هنرمند نقاش نيشابوري كامران محمدي در نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.
حميدرضا آتشي مسئول نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين مطلب عنوان داشت: نمايشگاه نقاشي «چهره ها و طبيعت» مجموعه آثار هنرمند نيشابوري «كامران محمدي» دومين نمايشگاه انفرادي اين هنرمند است كه شامل 50 تابلو درا بعاد 35*25و 120*50 است.
آتشي خاطرنشان كرد: كه اين آثار با تكنيك رنگ روغن و سياه قلم كار شده است و داراي سبك رئاليسم و با موضوع طبيعت، طبيعت بي جان و چهره مي باشد.
مكوث! در اراك
اراك- خبرنگاركيهان: نمايش كمدي «مكوث به روايت مردم كوچه و بازار» به سرپرستي سعيد آهنگران و به كارگرداني و نويسندگي افق ايرجي در فرهنگسراي آينه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در اراك به روي صحنه رفت.
سعيد كماني، ايمان ملكي پور، افق ايرجي، حميدرضا صالحي، نفيسه مهري، نسيم فريدزاده، علي شمس، پوريا صالحي و مرتضي عليدادي نقش آفرينان اين نمايش بودند.
همچنين، حبيب شاهوراني، رضا خليلي و جاويد پناهي آهنگ سازان اين نمايش بودند.

 



ساخت فيلم مستند اعجاز خليج فارس به 5 زبان در كيش

كيش- خبرنگاركيهان: توليد فيلم مستند اعجاز خليج فارس با ترجمه پنج زبان زنده دنيا در جزيره كيش با همكاري و حمايت سازمان حفاظت محيط زيست توسط صداوسيماي كيش در حال ساخت است.
معاون دريايي سازمان حفاظت محيط كشور به همراه كارشناسان اين سازمان در سفر به جزيره كيش از امكانات و تجهيزات ساخت اين فيلم مستند در صداوسيماي كيش بازديد كرد.
دكتر نبوي در اين بازديد و در يك نشست صميمانه با عوامل و دست اندركاران اين مستند اظهارداشت: درجهت شناخت محيط زيست مكانيزي براي حفظ بهتر محيط زيست با امضاي تفاهم نامه اي بين سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي براي شناساندن هرچه بيشتر محيط زيست كشورمان، اينك فيلم اعجاز خليج فارس درحال ساخت است.
وي افزود: با امكانات و تجهيزات پيشرفته اي كه در اختيار دارند قطعاً توليد اين فيلم مستند با ترجمه پنج زبان زنده دنيا اثر فاخري خواهدشد كه جهانيان با منابع عظيم خليج فارس آشنا و به آنان كمك قابل توجهي نيز خواهدشد.

 



چرا بايد احتياط كنيم؟!

سؤال: به نظر شما علامت احتياط و خطري كه در آستانه در ورودي اين طويله نصب شده است براي چيست؟ لطفا گزينه صحيح را انتخاب كنيد.
الف) طويله درحال فروريختن است و هركس وارد آن شود، ممكن است چندماه مثل معدنچيان بخت برگشته كرماني زيرآوار مدفون بماند.
ب) هشدار به گاوها، گوسفندها و بزها كه با احتياط وارد طويله شوند و از بازي و مشاجرات بيهوده داخل طويله خودداري كنند.
ج) داخل طويله ممكن است به جاي گاو و گوسفند، ببر و پلنگ بسته باشند كه احتمالا ببر آن هم از سيبري وارد شده و به احتمال بسيار زياد هم به دليل بيماري مشمشه درحال مرگ مي باشد و احتمال سرايت مشمشه به بازديدكنندگان از طويله وجود دارد.
د) علامت احتياط از سوي برخي جريانات براي سركار گذاشتن مخاطبان نصب شده است. جدي نگيريد!
عكس از: نيما سلطان محمدي
شرح از: محمد امين آبادي

 



هفته دوم شهريور ماه جاري جشنواره تئاتر خياباني شهروند لاهيجان برگزار مي شود

رشت - خبرنگاركيهان:
دومين جشنواره تئاتر خياباني شهروند لاهيجان از يازدهم شهريور ماه بصورت استاني دراين شهرستان برگزار مي شود.
اين جشنواره باحضور چند گروه مطرح كشوري بمدت پنج روز با همكاري و مشاركت شهرداري و شوراي اسلامي شهر لاهيجان و مركز هنرهاي نمايشي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان در سطح شهر لاهيجان برگزار مي شود.
درهمين ارتباط از سوي شهردار و دبير دومين جشنواره تئاتر خياباني شهروند اعضاي ستاد دبيرخانه جشنواره مذكور به تعداد 12نفر معرفي و مشغول به آماده سازي اجراي جشنواره شدند.

 



رونمايي از فيلم زندگي هنرمندان شهيد مشكين شهري

اردبيل-خبرنگار كيهان:
فيلم زندگي هنرمندان شهيد شهرستان مشكين شهر رونمايي شد.
اين فيلم كه در جلسه شوراي ترويح فرهنگ ايثار و شهادت رونمايي شد به كارگرداني رحمان احمدي و با همكاري اداره فرهنگ و ارشال اسلامي و سپاه پاسداران ناحيه ساخته شده است و در آن زندگي هشت نفر از شهيدان هنرمند اين شهرستان به تصوير كشيده شده است.
فتح آقا محمد اوغلي فرماندار مشكين شهر در اين جلسه با اشاره به برگزاري كنگره سرداران و 100 شهيد شهرستان مشكين شهر در سال جاري گفت: تنديس سردار شهيد همرنگ در ورودي شهر و تنديس سردار بني هاشم و سرهنگ بيگلري در مشكين شهر نصب مي شود.
وي گفت: امسال براي سازماندهي و بهسازي گلزار شهيدان اين شهرستان بيش از يك ميليارد ريال هزينه مي شود.

 



ساخت مستند بهاي يك بهانه در شهريار

شهريار -خبرنگاركيهان:
مستند بهاي يك بهانه خلاصه اي از زندگي سرداران شهيد حاج يدالله كلهر و سيد محمد نيالو درشهريار توليد شد.
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس ضمن تقدير از دست اندركاران توليد اين مستند گفت: توليد اين اثر قوي و جذاب و تاثيرگذار است.
وي از معاونت هنري بنياد مركز حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس خواستند تا ضمن پيگيري هاي لازم از سيماي جمهوري اسلامي ايران موجبات پخش آن را از شبكه هاي مختلف سيما و حتي شبكه هاي برون مرزي رسانه ملي فراهم آورند.
سرتيپ سيد محمد باقرزاده همچنين ستاد مركزي راهيان نور كشور را موظف كرد تا ضمن تكثير اين مستند آن را در مجموعه آثار توليدي بنياد در سبد هداياي فرهنگي خود قراردهد و كليه استانها نيز به مناسبت هاي مختلف به تكثير و توزيع آن اقدام كنند.

 



برگزاري مسابقه كشوري رمضانيه با محوريت يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
مسابقه «رمضانيه» ويژه ايام ماه مبارك رمضان در سطح كشور با محوريت استان دارالعباده يزد برگزار مي شود.
مسئول كانون مساجد استان يزد با اعلام اين خبر و بيان اينكه سؤالات اين مسابقه از كتابچه رمضانيه طراحي شده است؛ گفت: كتابچه رمضانيه به مناسبت ماه مبارك رمضان در قطع جيبي توسط كانون فرهنگي هنري حضرت رقيه(س) يزد منتشر شده است.
علي حكيميان اظهار داشت: كتابچه رمضانيه شامل مجموعه اعمال و دعاهاي ماه مبارك رمضان، اعمال روز عيد فطر، زيارت عاشورا، دعاي جوشن كبير و... مي باشد.
وي افزود: در پايان اين كتابچه سؤالات مسابقه رمضانيه منتشر شده و شركت كنندگان بايد جواب سؤالات را به صورت يك عدد چهاررقمي به شماره پيامك 10008940351ارسال كنند.
حكيميان با اشاره به اينكه علاقه مندان تا پنجم شهريور ماه فرصت دارند در اين مسابقه شركت كنند افزود: كتابچه رمضانيه در سطح كشور توزيع و مسابقه آن نيز به صورت كشوري برگزار مي شود و به برگزيدگان جوايز نظير سفر به مشهد مقدس و صدها جوايز ارزنده ديگر اهدا خواهد شد.
مسئول كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان يزد خاطرنشان كرد: علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي 83-6283382-0351 و يا وب سايت دبيرخانه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد به آدرس wwwmasajedyazdir مراجعه كنند.
حكيميان با بيان اينكه ماه مبارك رمضان فرصتي براي خودسازي و قرب و كمال انساني است، تاكيد كرد: در ايام ماه مبارك رمضان هر يك از 438 كانون فرهنگي هنري مساجد يزد در سطح استان دارالعباده برنامه هاي مختلفي را در دست اجرا دارند.

 



معرفي 4 شخصيت و آيين مازندراني براي توليد عروسك

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركانون پرورش فكري مازندران از معرفي 4 شخصيت و آئين مازندراني براي توليد عروسك بومي خبر داد.
قاسم عزيز زاده گرجي به خبرنگار كيهان گفت: براساس دستورالعمل ارسالي از حوزه معاونت توليدكانون پرورش فكري، كانون هاي مراكز مي بايست با شناسايي آداب و رسوم بومي كه درعين حال با ويژگي هاي دوران كودكي و سرگرمي هاي استان مربوطه متناسب بوده، اقدام به ساخت مدل اوليه عروسك بومي كنند.
وي ادامه داد: براين اساس كانون پرورش فكري مازندران با اعلام فراخوان ساخت عروسك بومي به مراكز خود تاكنون 65 عروسك را دريافت كرده كه پس از كارشناسي و اعلام نظر شوراي انتخاب عروسك هاي بومي، 4 عروسك كه برگرفته از آداب و رسوم و شخصيت آييني استان مازندران است، انتخاب و براي ساخت عروسك بومي مازندراني به كانون پرورش فكري كشور ارسال مي شود.
مديركانون پرورش فكري مازندران دليل انتخاب اين 4 عروسك را داشتن پيشينه مرتبط با فرهنگ بومي استان دانست و افزود: براساس اين نمونه ها مدل نهايي آن ساخته خواهد شد تا كودكان مازندراني ضمن سرگرمي و بازي، با آيين ها، سنن و شخصيت هاي بزرگ مازندران آشنا شوند.

 



كشف استخوان هاي حكاكي شده عصر مفرغ در زنجان

زنجان- خبرنگاركيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان از كشف استخوان هاي حكاكي شده متعلق به عصر مفرغ در قلعه تپه ابهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان؛ «يحيي نقي زاده محجوب» با اعلام اين خبر اظهار داشت: تعدادي ابزار سنگي كه مورد استفاده ساكنان اين منطقه بود نيز كشف شد.
وي با اشاره به اينكه تكه اي از شاخ يك حيوان به همراه تيغه فلزي فرو رفته در آن در كاوش قلعه مذكور بدست آمد، اضافه كرد: اين شاخ به عنوان چاقو در گذشته مورد استفاده قرار مي گرفت كه قدمت هنر چاقوسازي را در اين استان نشان مي دهد.
اين مقام مسئول با تاكيد بر رنگ آميزي ديوارهاي فضاهاي معماري قلعه تپه ابهر، افزود: اين فضاها به رنگ خاكستري رنگ آميزي شده است كه بسيار ارزشمند است.
وي با بيان اينكه قلعه تپه در ميان بافت شهري و حاشيه ابهررود قرار گرفته است، اظهار داشت: اين قلعه اهميت بسياري در توسعه شهري و شكل گيري شهر ابهر داشته است و در جريان كاوش ها، شاهد كشف فضاهاي معماري در قلعه تپه شديم.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، يادآور شد: قديمي ترين بخش هاي يافت شده به عصر مفرغ مربوط مي شوند.
وي ادامه داد: در نخستين لايه ها، آثار مفرغي و معماري ارزشمندي به دست آمد كه نمونه هاي شناخته شده آنها منحصر به فرد و انگشت شمار است كه برخي از اين آثار اجاق، محل پخت نان و ظرف هاي نگهداري مايعات را شامل مي شود.
نقي زاده محجوب، گفت: معيشت مردم آن زمان و منطقه بسيار مورد توجه قرار مي گيرد و براساس كشفيات، اين افراد خرچنگ مي خوردند.
وي پيكره هاي حيواني يافت شده را دربردارنده ارزش هنري دانست و افزود: اين پيكره ها از جنس گل هستند.

 



احداث دو اتراقگاه در مسير كوچ عشاير گلستان

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
به منظور تسهيل در كوچ عشاير اين استان، دو اتراقگاه در گلوگاه هاي كوچ پرتردد، ايل راه هاي «خشتلي» و «شلمي» احداث شد.
رضا عليپوري مدير امور عشايري گلستان ضمن اعلام خبر فوق افزود: اين اتراقگاه ها با اعتباري بالغ بر 100 ميليون ريال ساخته شده كه بيش از 1400 خانوار عشاير كرد از مزاياي آن بهره مند خواهند شد.
وي ادامه داد: همه ساله همگام با كوچ عشاير از ييلاق به قشلاق و بالعكس، حجم بالاي تردد در گلوگاه ها منجر به تخريب مراتع و ايل راه هاي عشايري مي شود.
عليپوري گفت: از جمله اقدامات موثر در كاهش تبعات منفي تردد در گلوگاه هاي كوچ و نيز تسهيل در كوچ عشاير، احداث اتراقگاه است.
به گفته وي اين اتراقگاه ها مشتمل بر سكوهاي بتوني براي برپايي چادر و نيز محوطه فنس كشي شده براي نگهداري دام عشاير است.
عشاير استان گلستان شامل دو گروه عشاير كوچنده اكراد شمال خراسان و نيز عشاير كوچنده درون استاني تراكمه است.
براساس آخرين سرشماري عشاير كوچنده، عشاير كرد در قالب 21 طايفه مستقل، هزار و 978 خانوار و 10 هزار و 991 نفر به اين استان كوچ مي كنند.
تراكمه نيز از ديگر عشاير استان هستند كه همواره كوچ هاي بزرگ ايلي دارند و هزار و 552 خانوار و جمعيتي معادل 9 هزار و 696 نفر را دربرمي گيرند.
عشاير كرد همه ساله به همراه يك ميليون و 200 هزار رأس دام پس از طي مسير از طريق سه ايل راه عشايري خشتلي، قازانقايه و شلمي، در مناطقي ييلاقي استان گلستان در شهرستان هاي كلاله، مراوه تپه و گنبدكاووس مستقر مي شوند.

 



خشكي زاينده رود خسارت جدي به يك تمدن تاريخي است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
شوراي اسلامي شهر اصفهان با صدور بيانيه اي خشكي رودخانه زاينده رود را باعث خسارات جدي به يك تمدن تاريخي دانست.
در اين بيانيه اصفهان جزو سه مركز استان كم باران كشور عنوان شده و با اشاره به جاري بودن دائم رودخانه زاينده رود در طول تاريخ و ساليان متمادي آمده است: برداشت هاي بي رويه براي تأمين آب آشاميدني شهرهاي مختلف استان هاي اصفهان و يزد و همچنين واحدهاي بزرگ صنعتي همچون پالايشگاه، ذوب آهن، فولاد مباركه، نيروگاه ها و ديگر صنايع و برداشت هاي غيرمجاز در استان بالادست باعث قطع كامل جريان آب رودخانه در محدوده شهر اصفهان و پايين دست آن طي 5 سال گذشته شده است.
اين بيانيه مي افزايد: خشكي رودخانه زاينده رود، عدم تأمين آب مورد نياز فضاي سبز و باغ هاي محدود شهر و نابودي تدريجي آنها، نابودي كشاورزي شرق اصفهان پيشروي كوير، بيكاري و مهاجرت سيصد هزار نفر ساكنان اين منطقه را به حاشيه شهر اصفهان، به دنبال خواهد داشت و اين پديده خود موجب تشديد معضلات موجود در شهر خواهد شد. خشك شدن تالاب بين المللي گاوخوني كه منبع معاش قريب سي هزار نفر از جمعيت محلي بوده و مانعي براي پيشروي كوير محسوب مي شود و تبديل آن به منبع توليد ذرات گردوغبار و آلاينده هاي زيست محيطي، افسردگي، نااميدي و آسيب ديدگي رواني مردم در شهر اصفهان و شهرهاي حاشيه را به دنبال دارد كه مي توان آن را بزرگ ترين خسارت ناشي از قطع جريان آب دانست و امروزه جاري شدن آب در زاينده رود جزو مطالبات اصلي مردم اصفهان مي باشد و تهديد جدي صنعت گردشگري در شهر اصفهان و به تبع آن در سطح كشور است.

 



بهره برداري از اولين سينماي چهار بعدي در يزد

يزد- خبرنگار كيهان
با صرف هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و 200 ميليون ريال اولين سينماي چهاربعدي شهر يزد با ظرفيت 40 نفر در هر سانس 15 دقيقه اي به بهره برداري رسيد.
اين نوع سينما علاوه بر سيستم نمايش به صورت سه بعدي، با استفاده از عينك مخصوص تصاوير را به صورت واقعي و زنده در ذهن تماشاگر مجسم مي كند.
گفتني است بعد چهارم آن نيز مربوط به فضاي سالن و صندلي هاست كه متناسب با موضوع فيلم و با استفاده از جلوه هاي ويژه هيجان مضاعفي به مخاطب منتقل مي شود.
اين سينماي چهار بعدي داراي 16 جلوه ويژه حركتي و محيطي شامل حركت صندلي در چهار جهت، سقوط، لرزش، باد، مه، بو، تحريك پا، آب، آتش، رعد و برق و... مي باشد كه به صورت همزمان و متناسب با موضوع فيلم به اجرا درمي آيد.
شايان ذكر اينكه سيستم نصب شده در سينماي چهاربعدي پارك هفتم تير با قابليت هاي نصب در هفت روز و جمع آوري در سه روز كاملا پرتابل بوده و با كيفيت برتر، قيمت نازل تري نيز نسبت به نمونه هاي ديگر در نوع خود دارد.
رئيس شوراي اسلامي شهر يزد در مراسم افتتاح اين سينما نشاط و شادابي را حق هر شهروند دانست و گفت: هر نوجوان، جوان و مرد و زني بايد از فضاهاي شاد و نشاط آور استفاده كند.
حجت الاسلام مطهريان با بيان اين مطلب كه اسلام دوستدار شادي و نشاط است خاطرنشان كرد: كه شادي و نشاط مرزي دارد و مرز آن اين است كه در آن حرامي نباشد.
شهردار يزد نيز در اين مراسم با اشاره به كمبود سينما در شهر يزد خواستار توجه بيشتر مسئولان فرهنگي شهر به اين مقوله شد.

 



دانش آموزان استان البرز به جشنواره كشوري خوارزمي راه يافتند

كرج -خبرنگاركيهان:
دانش آموزان دبيرستاني استان البرز با كسب رتبه برتر استاني به مرحله كشوري سيزدهمين جشنواره جوان خوارزمي راه يافتند.
مديرآموزش و پرورش ناحيه 3 كرج در گفت وگو با خبرنگاركيهان اظهار داشت: جشنواره خوارزمي كه به صورت متمركز در سطح استان البرز برگزار شد دانش آموزان موفق به كسب رتبه استاني شدند و به مرحله كشوري راه يافتند.
احمد علي قنبر هراتي گفت: دانش آموزش «مهرنوش حسيني» با عنوان طرح آسان بردر زمينه علوم زيستي و پزشكي، «پرنيان جمشيدي» با عنوان طرح عوامل موثر بر روند ترميم حلقه هاي بدن كرم خاكي، «زهرا پيشگاهي»، با عنوان طرح عوامل موثر بر روند ترميم حلقه هاي بدن كرم هاي خاكي، «مهسا جهان شاملو»، با عنوان طرح قلم سبز در زمينه علمي شيمي، «مهتاب خانكي» با عنوان طرح «قلم سبز در زمينه علم شيمي»، «حسين شهرياري» با عنوان طرح «نجم ثابت در زمينه علوم انساني، «فاطمه شهرياري» با عنوان طرح طومار هويت ايراني اسلامي در زمينه علوم انساني، «حسين شهرياري» با عنوان طرح و طومار هويت ايراني اسلامي در زمينه علوم اسلامي و «مهسا ناصحي» با عنوان طرح ساخت كيت جهت تشخيص در شير در زمينه شيمي به مرحله كشوري جشنواره خوارزمي راه يافتند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14