(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27 مرداد 1390- شماره 20003

زردآلو دشمن بيماري هاي قلبي وعصبي
انبه بخوريد، لاغر شويد
وظيفه اي نه چندان دشوار
توصيه هاي يك جراح به روزه داران
مشاجره در مورد مسائل مالي



زردآلو دشمن بيماري هاي قلبي وعصبي

زردآلو حاوي ويتامين هاي E.C و آهن است مصرف زردآلو در پيشگيري از بيماري هاي قلبي، عصبي و كم خوني مؤثر است.
مواد مغذي موجود در زردآلو از چشم محافظت و فيبر موجود درآن با بيماري ها مبارزه مي كند. وي اضافه كرد: زردآلوهايي كه رنگ نارنجي تيره دارند، حاوي بتاكاروتن بيشتري هستند وبتاكاروتن باعث كاهش خطر بروز بيماري هاي قلبي، سكته، آب مرواريد و بعضي سرطان ها مي شود.
زردآلو غذاي مفيدي براي سلامت قلب است.
بتاكاروتن موجود در زردآلو در بدن به ويتامين A تبديل مي شود كه در حفظ بينايي چشم موثر است و به عنوان يك آنتي اكسيدان قوي،جلوي تخريب سلول ها را مي گيرد.اسيد ساليسيليك موجود در زردآلو نيز ضد باكتري و عفونت است و همچنين مصرف اين ميوه پرخاصيت درحفظ قند و كاهش كلسترول خون موثر است.فيبر موجود در زردآلو از بروز يبوست و بيماري هاي روده اي پيشگيري مي كند و زردآلو رسيده به علت دارا بودن ويتامين هاي گروه B در درمان بيماري هاي عصبي، روحي، بي خوابي، خستگي شديد، گيجي و فراموشي مفيد است.ميوه و هسته شيرين زرد آلو به دليل دارا بودن ويتامين C در تقويت بدن، رفع اختلال رشد كودكان، جلوگيري از خونريزي لثه، درمان درد مفاصل و روماتيسم مفيد است.
درهر 100گرم زردآلو 270 كيلو كالري انرژي ايجاد مي كند و در 100گرم زردآلو 14ميلي گرم كلسيم، 19ميلي گرم فسفر، 294 پتاسيم، 2700واحد ويتامين A و يك گرم پروتئين و 10ميلي گرم ويتامين C وجود دارد. زردآلوي نارس ديرهضم و نفاخ است براي افرادي كه معده ضعيف و حساس دارند مناسب نيست.

 



انبه بخوريد، لاغر شويد

خوردن ميوه انبه كه سرشار از فيبر و مواد مغذي است با تامين مواد مورد نياز بدن باعث ايجاد احساس سيري در فرد مي شود. به گزارش برنا، تابستان، زمان خوبي براي كاهش وزن است. زيرا در اين فصل، ميوه انبه كه ازآن به عنوان پادشاه ميوه ها ياد شده، به وفور يافت مي شود.
خوردن روزانه انبه، كمك به كاهش وزن افراد مي كند
به گفته محققان، انبه، ميوه يي گوشتالود، سرشار از مواد مغذي و فيبر است. به طوري كه خوردن نوع تازه آن، كمك به احساس سيري در فرد مي كند. اين ميوه داراي مقدار زيادي از ويتامين بتاكاروتن است كه در بين ميوه هايي كه حاوي اين ويتامين هستند جزء بهترين ها به شمار مي رود. بتاكاروتن به كاهش دهنده خطر ابتلا به انواع سرطان نيز شهرت دارد. انبه، گزينه مناسبي، براي كاهش كالري مصرفي است. لازم به ذكر است، براي جذب ميزان مناسبي از مواد مغذي انبه، نياز به خوردن تعداد زيادي از اين ميوه نيست، بلكه تنها خوردن يك عدد انبه، تقريباً قادر به توليد ويتامين سي روزانه هر فرد است. همچنين اين ميوه، چون حاوي مواد معدني كلسيم، منيزيم و ويتامين هاي گروه بي است باعث استحكام استخوان هاي بدن مي شود.

 



وظيفه اي نه چندان دشوار

نوع برخورد و رفتار با نوجوانان و جوانان وظيفه اي دشوار و حساس است. اگر فرزند جوان شما در برابر ساده ترين درخواست ها و معمولي ترين حرف هاي شما حاضرجوابي كرد، از سر لجبازي سكوت كرد، با سر جواب منفي داد و تواضع نداشت آيا شما هم بايد با او لجبازي كنيد؟
وقتي خواسته هاي ما با نظر و اقتدار والدين مان تعارض پيدا مي كند، ما احساس نااميدي مي كنيم و استفاده از واژه هايي كه ديگران را عصباني يا ناراحت مي كند، به غلط به ما احساس غرور مي دهد، اما با اين حال نبايد تمام رفتارهاي گستاخانه ما جوان ها را، مبارزه طلبي تلقي كرد.
در واقع يكي از موثرترين راه ها براي آموختن رفتار درست به فرزندان، تشويق آنها هنگامي است كه مطابق نظر شما حرف مي زنند يا عمل مي كنند.
نوجوانان هنگام عصبانيت احساس مي كنند كه حقشان ضايع شده و والدين نسبت به آنها بي تفاوت بوده اند، در اين شرايط حتي پرخاشگري مي كنند، اما والدين نبايد اين حر فها را به دل بگيرند و اصولا رد شدن از كنار اين رفتارها بهترين واكنش است.
البته در هنگام تلاش فرزندان براي رسيدن به استقلال در اين سنين، آنها با محدوديت هايي در توانايي خود براي انجام بخشي از كارها روبه رو و در نتيجه دچار نوعي تضاد و تناقض مي شوند كه اين مساله نيز به نوبه خود نوجوانان را دچار اضطراب مي كند.
از اين رو بهترين راهكار در اين شرايط درگير نشدن با آنها و ساده گذشتن از كنار مسائل است.
در اين سنين نمي توان با تحليل و منطق با فرزندان كنار آمد، مي گويد: در صورت رفتار مناسب والدين در اين شرايط، نوع برخوردهاي جوانان نيز به مرور زمان تغيير مي كند.
اين كه فرزندان خواسته هايي داشته و خواهان تسليم والدين به انجام آنها هستند مساله اي عادي است و اگر والدين تسليم رفتارهاي لجبازانه نوجوانان براي رسيدن به خواسته هاي خود شوند، بچه ها احساس مي كنند راه رسيدن به هدف هايشان از طريق همين رفتارهاست و در اين صورت ديگر نمي توان از فرزندان در اين مورد ايرادي گرفت.
نبايد بگذاريم آنها با لجاجت به خواسته خود برسند، در ضمن، مقابله با آنها نيز كار درستي نيست. در اين شرايط بهترين عملكرد، بي محلي نسبت به رفتارهاي لجوجانه فرزندان است. در اين شرايط كج خلقي ها كاهش يافته و رفع مي شود.
اگر فرزندانمان از حد خود فراتر رفته و شروع به زدن، پرت كردن وسايل، توهين و در اصل شكستن خط قرمزها كردند، بايد بدون توجه به سن، آنها را جريمه كرد.
البته بسياري از والدين در اين شرايط به پزشكان شكايت مي كنند كه در هنگام تنبيه فرزندشان به اين شيوه، آنها از محل بيرون آمده يا اين كه آن قدر جيغ و داد مي كنند كه والدين نگران آنها مي شوند.
اما روانپزشكان توصيه مي كنند والدين در اين شرايط بايد در اين محل را ببندند و به هيچ وجه نگران سر و صداي زياد آنها نشوند.
عده اي از والدين نيز در هنگام تنبيه فرزندان خود، در شرايطي كه از آنها ناراضي مي شوند، با عذرخواهي فرزندان روبه رو مي شوند و در اين شرايط گاهي با عذرخواهي، از تنبيه آنها منصرف شده يا به تنبيه ادامه مي دهند.
در واقع جريمه فرزندان كه با گذشت آنها از خط قرمزهاي تعيين شده، بايد حتما صورت گيرد، حتي اگر فرزندان از عمل خود معذرت خواهي كنند.
با عذرخواهي فرزندان مي توان جريمه را كاهش داد، اما بايد توجه داشت عذرخواهي كلامي كافي نيست، بلكه بايد در قبال آن از فرزندان خواست براي جبران، كاري را انجام دهند.
به طور كلي بسياري از لجبازي هاي فرزندان به اين علت است كه والدين در هنگام انجام رفتارهاي مناسب، فرزندان خود را تشويق نمي كنند. آنها نيز تشخيص نمي دهند كه رفتار مناسب چيست، بنابراين بايد رضايت خود را در برابر رفتار صحيح فرزندانمان نشان دهيم.
اغلب پيش مي آيد كه والدين متوجه دروغگويي فرزندان خود مي شوند. البته به عقيده كارشناسان اين حالت بسيار طبيعي است، دروغگويي فرزندان همواره به يك صورت نيست، گاهي آنها حرف هايي خلاف واقع مي گويند و تخيلات خود را در قالب داستان سرايي غيرواقعي بيان مي كنند.
گاهي نيز دروغگويي فرزندان براي سرگرم كردن والدين است. در هر دو مورد، والدين بايد به خوبي به حرف فرزندانشان گوش دهند و حرف هاي خلاف واقع آنها را به هر نحو اصلاح كنند.
البته گاهي والدين زمينه دروغگويي فرزندان خود را فراهم مي كنند. در شرايطي كه مطمئن هستيم فرزندمان كار خلافي انجام داده است، لزومي ندارد در آن مورد از وي سؤال كنيم تا او نيز به ما دروغ بگويد.
بسياري از والدين نيز در هنگام واكنش به اعمال خلاف فرزندان خود، دچار اختلاف نظر مي شوند و آن را در حضور فرزندان بروز مي دهند. والدين نبايد فرزندان را در اختلاف نظرهاي خود در زمينه تربيت آنها دخالت دهند. در اين شرايط، هر كدام كه طرف مخالف محسوب شود با واكنش فرزندان براي پناه گرفتن روبه رو خواهد شد. بنابراين بايد بي طرفانه فقط نقش گزارشگر را در اتفاق روي داده ايفا كند.
سزاوار

 



توصيه هاي يك جراح به روزه داران

عضو كميته علمي ششمين كنگره انجمن علمي جراحان عمومي گفت: علائم كوليت (ورم روده بزرگ) در مبتلايان به اين عارضه با روزه گرفتن بهبود مي يابند.
دكتر بهزاد رحماني با بيان اين كه دو عامل رژيم غذايي و استرس در بروز كوليت (ورم روده بزرگ) مؤثر است، اظهار كرد: در ماه مبارك رمضان هر دو عامل تعديل مي شود.
وي ادامه داد: حالت معنوي ماه مبارك رمضان به همراه افزايش استراحت سبب كاهش ميزان استرس و در نتيجه بهبود علائم و نشانه هاي عارضه ورم روده بزرگ(كوليت) مي شود.
دكتر رحماني افزود: از آنجايي كه يكي از راه هاي رفع استرس پناه بردن به خوردن بي مورد و مداوم مواد غذايي در مبتلايان به ورم روده بزرگ (كوليت) است و اين فاكتور در ماه مبارك رمضان با استراحت بيشتري كه به دستگاه گوارش داده مي شود شاهد بهبود علائم در اين بيماران هستيم.
وي گفت: چون در ماه مبارك رمضان رژيم طبيعي زندگي، نوع غذا و وعده هاي غذايي تغيير مي كند از اين رو دستگاه گوارش بيش از هر عضو ديگري از روزه داري متأثر مي شود كه بدين ترتيب به نفع و يا به ضرر برخي از بيماري هاي دستگاه گوارش است.
دكتر رحماني ادامه داد: روزه داري سبب تشديد زخم هاي معده، ورم معده، زخم اثني عشر و افزايش اسيد معده مي شود بنابراين روزه داري براي مبتلايان به اين بيماري ها ممنوع است زيرا افراد مبتلا به زخم اثني عشر ناگزيرند حجم وعده ها را كم و تعداد دفعات را افزايش دهند (5 وعده به جاي 3 وعده) حال آن كه در ماه مبارك رمضان تعداد وعده هاي غذايي به 2وعده كاهش مي يابد.
وي گفت: در روزه داري بايد به مدت 12 ساعت يا بيشتر از خوردن و آشاميدن امتناع كرد و يا پس از 12ساعت گرسنگي خوردن را آغاز كرد پس وعده سحري و افطار بايد داري ويژگي هاي خاصي باشند تا به دستگاه گوارش آسيبي وارد نشود.
دكتر رحماني ادامه داد: وعده سحري بايد حاوي موادي انرژي زا باشد كه دير متابوليزه مي شوند و سرشار از پروتئين و مواد قندي و به درجات كمتري چربي هستند همچنين روزه داران بايد بكوشند تا در فاصله افطار تا سحر مقادير فراواني مايعات بنوشند (معادل 24ساعت).
وي افزود: بايد توجه داشت پس از 12ساعت استراحت دستگاه گوارش نبايد به يك باره با حجم زيادي از مواد غذايي در وعده افطار مواجه شود بنابراين فرد بايد روزه خود را با مايعات گرم (مختصري چاي شيرين) به همراه نان و پنير باز و پس از گذشت يك ساعت شام خود را ميل كند.
دكتر رحماني گفت: باتوجه به آنكه معده قابليت رزرو كردن مواد غذايي را ندارد از اين رو افراد بايد از پرخوري پرهيز كنند.
وي ادامه داد: در ششمين كنگره انجمن علمي جراحان عمومي كه باعنوان «مديريت عود و عوارض سرطان هاي شايع پس از درمان در ايران كه آبان 90 در مركز همايش هاي بين المللي رازي برگزار مي شود نحوه مديريت عود و عوارض سرطان هاي دستگاه گوارش به عنوان يكي از شايع ترين سرطان هاي ايران بررسي مي شود و شركت در اين كنگره براي عموم آزاد است.

 



مشاجره در مورد مسائل مالي

مسائل مالي غالباً يكي از عوامل مشاجرات زناشويي است. حتماً بارها اين جملات را از زبان زوجين شنيده ايد «اگر همسرم تلاش بيشتري مي كرد، مي توانست شغل بهتري پيدا كند»، «تنها چيزي كه مي خواهم اين است كه همسرم مراقب خرج كردن خود باشد»، «چرا ما نمي توانيم بخشي از درآمد خود را پس انداز كنيم؟»
ولي آيا حقيقتاً مشكل اين زوجين، كمبود پول است؟ پاسخ، منفي است. در واقع آنها مشكل ارتباطي دارند.
گام اول براي حل اين مشكل اين است كه مسائلي را كه در مورد آنها توافق نداريد بر روي كاغذ بياوريد و سپس به دنبال راه حلي باشيد كه در آن هيچ كدام تان متضرر نشويد. در اين مورد از دوستان و مشاوران كمك بگيريد. لزومي ندارد يك عمر با همسرتان در مورد مسائل مالي مشاجره كنيد!
¤ آيا پول يك دارايي محسوب مي شود و يا عاملي براي تحكيم زندگي زناشويي؟
- پاسخ دادن به اين سؤال تا حد زيادي بستگي به ديدگاه شما نسبت به پول دارد. اگر به پول به عنوان وسيله اي براي خوشبختي نگاه كنيد آن را به منبعي براي مشاجرات خانوادگي تبديل مي كنيد. ولي اگر در مورد مسائل مالي به خداوند اعتماد كنيد موضوع فرق خواهد كرد.
به قول معروف «پول مستخدم خوبي است ولي ارباب بدي محسوب مي شود». اجازه ندهيد مسائل مالي بر روي تصميمات شما تأثير بگذارد.
سؤال مهم اين است: «مسائل مالي تا چه حد بر روي ازدواج تأثير منفي مي گذارد؟»
سفرهاي طولاني مدت ممكن است درآمدزا باشد ولي بر روي انسجام خانواده شما تأثيرات منفي بگذارد كه در اين صورت درآمد كمتر به نفع شماست.
¤ آخرين باري كه در مورد مسائل مالي با همسرتان مشاجره كرديد، كي بود؟
- زوجيني كه بارها و بارها در يك مورد با يكديگر مشاجره مي كنند نياز به كمك دارند، در واقع آنها انرژي خود را به هدر مي دهند. راستي چرا اين افراد از زوج هاي مسن تر كمك نمي گيرند؟ بيشتر زوجين مسن تمايل دارند براي حل مسائل مالي به جوان ترها كمك كنند و اگر جواب سؤالات را ندانند حداقل مي توانند آنها را به افراد ديگري ارجاع دهند.
مشاجره مداوم به رابطه شما و همسرتان خدشه وارد مي كند.
كاري نكنيد مسائل مالي خانه شما را به «ميدان جنگ» تبديل كند!
¤ پول في نفسه نه موجب موفقيت ازدواج مي شود و نه موجب تخريب آن، در واقع خود زوجين هستند كه اين كار را انجام مي دهند!
- وقتي زن و شوهري در مورد مسائل مالي مشاجره مي كنند بيشتر از آنكه به دنبال راه حل باشند به سرزنش يكديگر مي پردازند. به عنوان مثال مرد، زن را به خرج كردن زياد متهم مي كند و از نظر زن، مرد به دنبال يك شغل پردرآمد نمي گردد.
راه حل چيست؟ ملامت و مشاجره را كنار بگذاريد و انرژي خود را صرف يافتن راه هاي خلاقانه براي كاستن از هزينه ها و افزايش درآمدتان كنيد.
مطمئن باشيد با كمك همسرتان و ياري خداوند به راه حل مناسب دست مي يابيد.
فراموش نكنيد خداوند قول داده تمام نيازهاي شما را برطرف كند، البته به شرطي كه به او توكل كنيد.
¤ هماهنگي هاي لازم را با همسرتان انجام دهيد.
- يكي از متداول ترين مشكلات زوجين اين است كه آنها واقعاً خود را شريك زندگي يكديگر نمي دانند و در بيشتر موارد يكي از آنها به تنهايي تصميم گيري در مورد مسائل مالي را بر عهده دارد، در حالي كه هر دو طرف بايد در اين باره تصميم گيري كنند.
آذر شايان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14