(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27 مرداد 1390- شماره 20003

تاملي بر نقاط ضعف و قوت نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم (بخش پاياني)
10 ميليون حافظ قرآن كريم شايسته ايران اسلامي



تاملي بر نقاط ضعف و قوت نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم (بخش پاياني)
10 ميليون حافظ قرآن كريم شايسته ايران اسلامي

صديقه توانا
ايران يك كشور اسلامي است و بايد به مقوله قرآن بيش از هر مقوله ديگري پرداخته وانوار اين كتاب آسماني و آموزه هاي آن بازتابانده شود. اگر قرآن به صورت جدي وارد زندگي افراد شود، مي تواند تحولات عظيمي را در امور جاري مردم ايجاد كند.
قطعاً انس گرفتن مسلمانان با قرآن باعث خواهد شد كه آنان با عمق و مفاهيم اين كتاب آسماني بيشتر آشنا شده و آموزه هاي آن راسرلوحه امور زندگي خود قرار دهند.
نمايشگاه قرآن اين فرصت را در اختيار قرآن پژوهان و روزه داران قرار مي دهد تا بتوانند با آخرين دستاوردهاي علمي و پژوهشي قرآني و قرآنهاي نفيس خطي همچنين ترجمه هاي قرآن آشنا شوند ضمن اينكه حضور نوجوانان و جوانان در چنين فضاهاي روحاني و بسيار معنوي باعث مي شود از سنين رشد با قرآن مأنوس شده و در زندگي آينده خود آيات الهي را چراغ روشن راهشان قرار دهند.
البته برپايي نمايشگاه بين المللي قرآن كريم كه همه ساله برگزار مي شود، اتفاق مباركي است كه براي مردم ملموس شده است، اما دست اندركاران اين رويداد مهم مذهبي، فرهنگي بايد مقدمات هرچه بيشتر پيوند مردم با قرآن را فراهم كنند، مسئولان بايد با برنامه ريزي دقيق، منسجم و منظم به همراه اطلاع رساني به موقع و به روز، زمينه حضور و پيوند هرچه بيشتر اقشار جامعه بويژه نسل جوان و نوجوان را با قرآن مهيا كنند.
ميدان را براي بيگانگان خالي نكنيم
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قبل از برپايي نمايشگاه قرآن در ديدار با مديران و دست اندركاران برگزاري نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، با تاكيد بر توجه بيشتر مسئولان به نوآوري در كتابهاي قرآني و ديني فضاي فعلي دنيا را فضايي رقابتي خوانده و مي گويد: «اگر دست به كار نشويم ديگران از اقصي نقاط جهان بويژه كشورهاي غربي و صهيونيستي وارد عرصه شده و با القاي تفكرات و انديشه ها و ايده هاي خود اذهان را به سوي خودشان جلب كرده و شرايط را به نفع خود رقم خواهند زد، لذا بايد تحت هيچ شرايطي ميدان را براي اين گونه بيگانگان خالي نكرده و با استفاده از همه توان و ظرفيتهاي موجود فضاي قرآني را در جامعه ايجاد كنيم.»
مدرسه قرآن
با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در طرح منشور توسعه فرهنگ قرآني كشور، آموزش عمومي قرآن كريم به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است. بر همين اساس بخش آموزش نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن در اختيار اين وزارتخانه قرار گرفته است و برنامه هاي متنوعي شامل نشست هاي علمي همه روزه با محتواي قرآني، مشاوره قرآني، ايجاد فرهنگ قرآني، طرح مسابقه قرآن در اين مدرسه به شركت كنندگان بويژه دانش آموزان آموزش داده مي شود. حجت الاسلام حامد صادقي كه طلبه است و به عنوان مشاور در اين غرفه مشغول فعاليت است به بخشهاي ديگر اين مدرسه قرآني اشاره مي كند و مي گويد: «در بخش ديگري از اين مدرسه محصولات و توليداتي جهت ارائه به دانش آموزان استثنايي در نظر گرفته شده است و برگزاري محفل انس با قرآن با حضور دانش آموزان حافظ و قاري نابينا، ناشنوا، كم توان ذهني، نمايش خلاقيت و توانايي دانش آموزان استثنايي و روش تدريس قرآن و معارف اسلامي براي دانش آموزان كم توان ذهني و اجراي مسابقه يك آيه به خط بريل بخوانيد و جايزه بگيريد، آموزش خط بريل، آموزش زبان اشاره نيز بخش هاي جنبي اين مدرسه است.»
حجت الاسلام صادقي دفتر آموزش پيش دبستاني، غرفه قرآن، نماز، عترت، ميز مشاوره قرآني، مفاهيم و قصه گويي قرآني، كرسي تلاوت و مسابقات قرآن را از غرفه هاي شلوغ و پرازدحام اين مدرسه در نمايشگاه عنوان مي كند و مي گويد: «حضور نوجوانان در اين فضاي روحاني باعث تقويت معنويت و درك بيشتر آنها از آموزه هاي ديني و قرآني است.»
تبعيت كامل نسل جوان
از ائمه معصومين(ع)
از آقاي حميد روان شاد كه به همراه فرزندان خود وارد اين غرفه و مدرسه قرآني شدند در مورد تأثير قرآن بر زندگي فرزندان و نوجوانش سؤال مي كنم و اينكه حضور در اين اماكن چه تأثيري بر انس و الفت بيشتر بچه ها با قرآن دارد ؟ با قدري تامل مي گويد: «هر ساله بچه ها را به نمايشگاه و به خصوص غرفه هاي دانش آموزان مي آورم تا از نزديك با قرآنهاي نفيس و خطي آشنا شده و كتابهاي قصه هاي قرآني را ببينند و از تئاترهايي كه برگزار مي شود بهره مند شوند.»
حجت الاسلام ملايي كه شاهد گفت وگوي ماست از پشت ميز مشاوره قرآني كمي آن سوتر مي آيد و به اهميت و تأثير كارشناسان الهي و پيشوايان معصوم در زندگي نوجوانان و جوانان اشاره مي كند و حضور بچه ها را در نمايشگاه يك فرصت طلايي براي پاسخگويي به نيازهاي ديني نوجوانان برمي شمرد.
وي مي گويد: «اگر كسي بخواهد در زمينه رشد و ترقي و سعادت انسان ها قدمي بردارد بايد برطبق برنامه هاي كارشناسان الهي وارد صحنه تربيت و هدايت و پرورش استعدادهاي آنان بشود.»
آقاي ملايي كه سالها كار تدريس علوم قرآني را در حوزه برعهده دارد، در ادامه مي گويد: «انبياء و امامان معصوم(ع) براي تربيت و هدايت انسانها از طرف خداي متعال تعيين مي شوند، لذا نسل جوان لازم است كه با تبعيت و اطاعت كامل از تمامي دستورات و روشهاي پيشوايان معصوم(ع) ارزشهاي مهمي را نصيب خود سازد و در مسير كمال قدم بگذارد، و معارف وارزشهاي ديني هم بايد توسط افراد آگاه و خبره و متخصص در اختيار انسانها قرار گيرند و خوشبختانه در نمايشگاه قرآن هر ساله نيز اين فضا و موقعيت به نحو شايسته در اختيار همه بخصوص نسل جوان قرار مي گيرد.»
نمايشگاه قرآن اعجاز علمي را
تبيين مي كند
««بايد در فضاهايي همانند نمايشگاه بين المللي قرآن كريم حقايق باطني قرآن و اعجاز علمي آن براي مردم نمايان شود.»
آيت الله حسن ممدوحي نماينده كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت وگو با گزارشگر كيهان با بيان مطلب فوق تصريح مي كند: «بعد از انقلاب شاهد رواج قرآن كريم در اشكال گوناگون در جامعه هستيم كه جاي بسيار خوشوقتي دارد و بايد شكرگزار باشيم و امروز به بركت انقلاب اسلامي زمينه اي فراهم شده است كه در سطح بين المللي به ترويج قرآن بپردازيم و مسابقات و نمايشگاه هاي قرآني برپا كنيم و بايد قدر اين نعمت را بدانيم.»
اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اينكه برپايي چنين فضاهاي معنوي براي همه بخصوص نوجوانان كاري بسيار ارزشمند است به نقاط ضعف نوزدهمين نمايشگاه مي پردازد و مي گويد: «باتوجه به اينكه هزينه هاي زيادي براي برپايي چنين نمايشگاهي تدارك ديده مي شود، لذا بايد از متخصصان حوزه براي حضور در چنين فضاهايي دعوت به عمل آيد تا راجع به موضوعات مختلف قرآني مقالاتي تهيه كنند و در اختيار بازديدكنندگان قرار دهند، موضوعات قرآن مثل عقل و قرآن، انسان و قرآن، قرآن و علم هر كدام به صورت جداگانه بايد براي مردم تبيين شود و به صورت مقاله در اختيار همگان قرار گيرد، متخصصان معاني قرآن بايد حقايق باطني و اعجاز علمي قرآن را نه تنها براي جامعه بلكه براي جهانيان بازگو كنند.» آيت الله ممدوحي اضافه مي كند: «قرآن در وزن، لفظ، معنا، محتوا، فلسفه، اخلاق و عقايد... معجزه است و اين معجزه را بايد به روشني براي مردم تبيين كرد، قرآن كريم بهترين وسيله براي بيداري نه تنها مسلمانان بلكه تمام جهان است و گاهي يك آيه مي تواند موجب بيداري يك امت شود.»
اين عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينكه سطح نمايشگاه تكراري و خيلي ساده شده و كارهاي عميقي در مورد آن صورت نمي گيرد، مي گويد: «اصل كار بسيار ارزشمند است، اما براي ترويج فرهنگ قرآني بايد كارهاي دقيق تري توسط مسئولان صورت گيرد.»
قرآن دريايي ژرف از حقايق و معارف
قرآن درياي ژرفي از حقايق و معارف است كه هيچ غواصي را ياراي دستيابي به عمق و ژرفاي آن نيست، مگر پيامبران الهي و امامان معصوم«ع» و مجموعه اي گرانبها از برنامه ها و درس ها و عبرتهاي زندگي ساز است كه هر كس به قدر ظرفيت وجودي خود و آمادگي روحي اش از آن بهره مي گيرد و عطش كمال خواهي خود را با آب حيات آيات آن فرو مي نشاند. براي آنانكه بخواهند و روح خود را آماده دريافت و پذيرش حق سازند همه چيز در قرآن هست چرا كه قرآن فرموده است: «هيچ تر و خشكي نيست، مگر آنكه در كتاب مبين» است» و بايد نيز چنين باشد زيرا كلام حق است و پروردگار عالم و آدم آن را براي رسول خاتم نازل فرموده تا هم ختم كلام باشد و هم كلام ختم.
قرآن كتاب بيداري است و بايد با آن مأنوس شد و به دستورات و آيات الهي عمل كرد، چرا كه قرآن سازنده شخصيت وجودي انسان است، حال اينكه تاثير سازنده قرآن بر شخصيت انسان چيست، سؤالي است كه رضا پورفلاح استاد اخلاق ضمن بازديد از نمايشگاه قرآن و در يكي از نشستهاي تخصصي قرآن پژوهي پاسخ آن را اين گونه مي دهد: «شخصيت هر انسان همان چيزي است كه رفتار او را شكل و جهت مي بخشد و ساختن شخصيت سالم به اين معنا، جزء رسالت قرآن است، زيرا قرآن همان گونه كه زندگي دنيا را مقدمه اي براي زندگي جاودانه آن جهاني دانسته است، سلامت شخصيت انسان را مقدمه سلامت آن براي زندگي برشمرده است.
وي در ادامه به چند مورد از تاثيرها و اشاره هاي قرآن به ابعاد مثبت شخصيت انسان مي پردازد و مي گويد: «درمان دردهاي دروني، شخصيت قرآني در گرو دانستن و فهميدن، پرهيز از تقليد كوركورانه و ترغيب به استقلال فكري، مسئوليت پذيري، استواري و پايداري، روحيه برابري و برادري، ايثار و فداكاري و اعتقاد به مبداء و معاد از مهم ترين سرفصل هايي است كه مي توان در مورد تاثير قرآن به ابعاد مثبت شخصيت انسان نام برد.»
آقاي پور فلاح با اشاره به اينكه تنها تلاوت قرآن و صرف حضور خانواده ها در نمايشگاه براي بهره مندي از اين كتاب وحي كافي نيست و بايد همه با آيات قرآن مانوس شوند و آن را سرلوحه تمام برنامه هاي زندگي خود قرار دهند، مي گويد: «قرآن كريم انسان را به تفكر در جهاني كه او را احاطه كرده است ترغيب و او را به شناخت كليه رمز جهان هستي رهنمون مي كند، همچنين قرآن، انسان را با حل مهم ترين مسئله جهان هستي، يعني فهم سازمان يافته و شناخت مبدأ و معاد آشنا مي سازد.»
فرصت آشنايي با تازه هاي نشر
«حضور در نمايشگاه قرآن فرصت آشنايي با آخرين عرضه هاي نشر، تأليف و فعاليتهاي قرآني را براي قرآن دوستان فراهم مي كند ضمن اينكه زمينه انس با قرآن و آموزه هاي ديني را براي مؤمنان و روزه داران مهيا مي سازد و اين بستر را براي كساني كه اولين گام در راه آموزش قرآن و عمل به دستورات الهي را برداشته اند مهيا مي كند.»
دكتر لاله افتخاري عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و نماينده مردم تهران نيز در گفت وگو با گزارشگر كيهان ضمن بيان مطلب فوق تأكيد مي كند: «نمايشگاه قرآن اولين حلقه اتصال و ارتباطي مردم با آيات الهي است و اينكه شركت كنندگان در اين محل معنوي سعي كنند تا پايان سال اين ارتباط را قطع نكنند، حضور مردم در نمايشگاه بايد گامي براي قدمهاي بعدي باشد نه اينكه اول و آخر سعي شان فقط حضور سالي يك بار در نمايشگاه قرآن و مطالعه سطحي آيات قرآن باشد.»
دكتر افتخاري با اشاره به اينكه بحث گسترده فرهنگ قرآني و نهضت حفظ آيات قرآن بايد مد نظر همه آحاد جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان قرار گيرد، خاطر نشان مي كند: «حفظ قرآن بايد مقدمه عمل به قرآن باشد و اين رسالت عظيم در قشر نوجوان برعهده آموزش و پرورش است و همان طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند، بايد 10 ميليون حافظ قرآن در سراسر كشور داشته باشيم، بحمدالله بودجه اين كار عظيم در نظر گرفته شده و با همكاري سازمانها و ارگانهاي ذي ربط اميدواريم بزودي شاهد اين تحول و حركت عظيم قرآني در سراسر كشور باشيم.»
رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس در ادامه با اشاره به رسالت ديگر آموزش و پرورش در تعليم و تربيت خردسالان اظهار مي دارد: «آموزش و پرورش علاوه بر وظيفه آموزش قرآن به دانش آموزان، رسالت آموزش به خردسالان را نيز برعهده گرفته و البته لازم است كه اين اقدام را به بهترين شكل ممكن انجام دهد. ضمن اينكه علاوه بر آموزش قرآن به خردسالان و دانش آموزان، آموزش عمومي قرآن كشور نيز به عهده اين وزارتخانه گذاشته شده و مدارس تابلودار قرآني براي همين منظور در نظر گرفته شده است كه البته برنامه ريزي در كميسيون آموزش عمومي قرآن بايد براي تمامي گروه ها و اقشار جامعه صورت گيرد و كودكان و نوجوانان نيز در اولويت كار قرار بگيرند.»
از دكتر افتخاري در مورد جزئيات بيشتر مدارس قرآني سؤال مي كنم كه مي گويد: «در حال حاضر 10 هزار مدرسه قرآني تابلودار در كشور داريم و قرار است ان شاءالله به 50 هزار مدرسه برسد و در حقيقت اين سراي قرآني، قابل استفاده براي همه است، در ساعات رسمي درسي بچه ها و دانش آموزان آموزش مي بينند و در غير ساعات درسي مخصوص قرآن دوستان و بزرگسالان است و اميدواريم با اين كار زمينه ساز دولت جهاني قرآني باشيم.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14