(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 12 شهریور 1390- شماره 20013

تركيه در طرح سپر موشكي ناتو مشاركت مي كند
فعالان ضداسرائيلي جشنواره موسيقي لندن را به هم ريختند
پژوهشگر سوري : تروريست هاي سوريه را آمريكا در عربستان و اردن آموزش مي دهد
رايزني غربي ها در اجلاس پاريس براي سلطه بر ليبي جديد
راهپيمايي گسترده ضد دولتي در پايتخت اسپانيا
مردم بحرين در تشييع شهيد14 ساله عيدفطر تا سرنگوني آل خليفه ايستاده ايم
هشدار يك روزنامه آمريكايي اجازه ندهيد اسلامگرايان در ليبي به قدرت برسند
نويسنده سعودي: عربستان اكنون در شرايط آرامش قبل از طوفان است
اعتراض حماس به گزارش كميته حقيقت ياب سازمان ملل
تظاهرات ضد دولتي هزاران دانشجو در يونان
يورش پليس كره جنوبي به مخالفان احداث پايگاه نظامي
18 ماه زندان براي معترض 11 ساله انگليسي
تظاهرات ضددولتي امروز در 50 شهر اسرائيل
عمليات تروريستي در پاكستان 12 كشته و 35 مجروح بر جاي گذاشت



تركيه در طرح سپر موشكي ناتو مشاركت مي كند

سخنگوي وزارت خارجه تركيه تاييد كرد كه آنكارا در طرح سپر موشكي ناتو مشاركت مي كند.
به گزارش ايرنا، سلجوق اونال سخنگوي وزارت خارجه تركيه اعلام كرد كه طرح مشاركت تركيه در استراتژي جديد ناتو گنجانيده شده است. براساس استراتژي جديد ناتو، رادارهاي آمريكا كه در اختيار ناتو قرار مي گيرد، در خاك تركيه مستقر خواهد شد. با استقرار اين رادارها، قدرت دفاعي تركيه افزايش مي يابد. يك مسئول نظامي آمريكا اخيرا در گفت وگو با روزنامه وال استريت ژورنال اعلام كرده كه واشنگتن در سال جاري رادارهاي خود را در خاك تركيه مستقر مي كند.
استقرار اين رادارها به اين دليل انجام مي شود كه تركيه عضو ناتو است.

 



فعالان ضداسرائيلي جشنواره موسيقي لندن را به هم ريختند

عده اي از طرفداران فلسطين جشنواره موسيقي رژيم صهيونيستي در لندن را به هم ريختند.
به گزارش خبرگزاري فارس، عده اي از طرفداران فلسطين با حضور در سالن «رويال آلبرت هال» لندن اجراي گروه اركستر اسرائيلي را با سر دادن شعارهاي ضدصهيونيستي به هم ريختند و مانع اجراي برنامه آنها شدند.
اين افراد اعلام كردند كه پيش از اين هشدار داده بودند كه مردم شركت در اين برنامه را تحريم كنند چرا كه اسرائيل رژيم ناقض حقوق بشر است و به طور مداوم به جنايت عليه فلسطينيان ادامه مي دهد.
نيروهاي امنيتي انگليسي بلافاصله دست به كار شدند و معترضان را به خارج از سالن هدايت كردند ليكن اجراي موسيقي رژيم صهيونيستي متوقف شد و به تعويق افتاد.

 



پژوهشگر سوري : تروريست هاي سوريه را آمريكا در عربستان و اردن آموزش مي دهد

يك پژوهشگر سوري فاش كرد كه آمريكا با همكاري قطر، تركيه و امارات تروريست هاي مسلح را در عربستان و اردن آموزش مي دهد و از طريق خاك عراق وارد اين كشور مي كند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري عراقي «النخيل»، طالب ابراهيم طي سخناني فاش كرد كه آمريكا با آموزش تروريست هاي مسلح و اعزام آنان از خاك عراق در بحران سوريه دخالت مي كند.
اين پژوهشگر سوري همچنين تصريح كرد كه افراد مسلح در سوريه كه از عراق و لبنان وارد خاك اين كشور مي شوند، از طرف عربستان، امارات، قطر و تركيه پشتيباني مالي مي شوند و در خاك عربستان و اردن آموزش مي بينند.
اين فرد سوري همچنين گفت كه افراد مسلح ده ها نيروي ارتش و نيروي امنيتي را تاكنون كشته اند كه اين امر را به وسيله اسناد مي توان ثابت كرد.
اين در حالي است كه دو فرد تروريست بازداشت شده در سوريه اعتراف كردند كه با دريافت مقادير زيادي پول، گزارش هاي دروغ درباره تظاهرات، نيروهاي امنيتي و وضعيت سوريه به شبكه هايي مانند الجزيره ارائه مي كردند.
اين دو فرد سوري اعتراف كردند كه در مجموع يك ميليون ليره (سوريه) پول دريافت كرده و گزارش هاي ساختگي به رسانه ها از جمله شبكه الجزيره مي داده اند.
اين افراد همچنين اذعان كردند كه وظايف آنها علاوه بر ارائه گزارش هاي ساختگي به شبكه الجزيره، حمايت و پشتيباني از تظاهرات با دادن پول به افراد بوده است.
به گفته اين افراد از دروغ هاي ديگري كه از زبان آنها در شبكه الجزيره پخش شده است، مربوط به خروج نيروهاي ارتش سوريه از شهر حماه است كه پس از آنكه اين نيروها خارج شدند، در تماس با شبكه الجزيره ادعا كردند كه تانك ها و نيروهاي ارتش هنوز در حماه هستند و تصاوير ضبط شده از قبل را جاي تصاوير ادعاهاي خود منتشر مي كند و در اختيار شبكه الجزيره قرار مي دهد.
خبر ديگر اينكه منابع خبري در سوريه از آغاز جلسات گفت وگوي ملي در سوريه در تمامي استان هاي كشور از روز دوشنبه خبر دادند و اعلام كردند كه پس از دو هفته جلسه مركزي گفت وگوي ملي سوريه برگزار خواهد شد.
پيش از اين در ماه ژوئيه دو روز كنفرانس گفت وگوي ملي براي خروج از بحران كنوني با حضور بيش از 100 شخصيت مخالف و نمايندگان پارلمان اين كشور به رياست «فاروق الشرع» معاون بشاراسد رئيس جمهور سوريه برگزار شده بود.
گفت وگويي كه از روز دوشنبه پنجم سپتامبر در استان هاي سوريه آغاز مي شود، تا 20 سپتامبر ادامه پيدا خواهد كرد. در اين جلسات كميته هاي مقدماتي تشكيل خواهد شد تا تاريخ مناسب برگزاري جلسات مركزي گفت وگوي ملي در دمشق را تعيين كنند.
هدف از برگزاري اين نشست ها سرعت دادن به روند اصلاحاتي است كه بشاراسد به مردم اين كشور وعده داده است.

 



رايزني غربي ها در اجلاس پاريس براي سلطه بر ليبي جديد

كشورهاي عضو ناتو براي حفظ سلطه خود بر منابع ليبي پس از «معمر قذافي» در پاريس كنفرانس برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، كشورهاي عضو ناتو كه در جنگ هشت ماهه عليه ديكتاتور ليبي شركت كرده بودند، براي حفظ سلطه خود بر منابع نفتي اين كشور، در پاريس كنفرانس برگزار كردند. در اين كنفرانس دو تصميم كليدي گرفته شد؛ آزاد كردن وجوهي كه توسط اروپايي ها طي ماه هاي گذشته بلوكه شده بود و بازسازي ليبي. ميزان وجوه آزاد شده، كه قرار است در اختيار شوراي ملي انتقالي ليبي قرار گيرد حدود 15 ميليارد دلار اعلام شد.
«نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه، به خبرنگاران گفت: شركت كنندگان در اين نشست با آزادسازي 15 ميليارد دلار از اموال بلوكه شده ليبي به نفع شوراي ملي انتقالي موافقت كردند.
بخش طنزآميز كنفرانس پاريس، اظهارات امير قطر بود؛ «شيخ حمد بن خليفه آل ثاني» در اين كنفرانس، از شوراي انتقالي خواست صادرات نفت را فورا آغاز كند. ليبي در دوران رژيم قذافي، بزرگترين صادر كننده نفت به اروپا بود و در صورتي كه سران اروپايي بتوانند صادرات نفت از ليبي را دوباره مثل قبل برقرار كنند و در اين كشور جنگ زده در بخش بازسازي، مشاركت كنند، ممكن است كه دوباره اقتصاد اروپا و آمريكا رونق بگيرد.
«هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا نيز كه از ديگر شركت كنندگان در كنفرانس پاريس بود، صراحتا گفت كه واشنگتن شوراي انتقالي را در روند انتقال ليبي به سوي دموكراسي ياري خواهد كرد.
اما، «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي انتقالي ليبي، به سبب واهمه از موضعگيري افكار عمومي شهروندان ليبيايي عليه اين كنفرانس، چند دفعه كلمه «ملت ليبي» را بر زبان آورد. با اين حال، از ملت ليبي خواست تا به تعهدات شوراي انتقالي در قبال اين كنفرانس پايبند باشند.هرچند تا عصر ديروز واكنشي از قبال مردم و چهره هاي اسلامي داخل ليبي در قبال اين كنفرانس گزارش نشد، ولي به اعتقاد كارشناسان، بعيد نيست كه طي هفته هاي آتي يك جبهه اسلامي و ضد غربي در ليبي شكل بگيرد؛ جبهه اي كه در يك طرف آن، اسلامگرايان و ملي گرايان قرار مي گيرند و در طرف ديگرش نيز ليبرال ها و غربگرايان هستند.
«آنگلا مركل»، صدراعظم آلمان، نيز در كنفرانس پاريس گفت، آلمان مي تواند در آموزش نيروهاي پليس و توسعه حمل ونقل كشور ليبي شركت كند. وي در راستاي تداوم سلطه غرب بر ليبي، خواستار مشاركت آلمان در زمينه تدوين پيش نويس قانون اساسي ليبي نيز شد.
تهديد قذافي
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديكتاتور ليبي در آخرين نوار صوتي خود كه پنجشنبه گذشته پخش شد، از هوادارانش خواست، ليبي را به آتش بكشند. وي بار ديگر اعلام كرد كه هرگز تسليم نخواهد شد. وي گفت: حال كه اوضاع به چنين مرحله اي رسيده است، بگذاريد جنگ طولاني شده و ليبي به آتش كشيده شود. قذافي در ادامه گفت، قبايل «بني وليد» و «سرت» مسلح هستند و تسلط بر آنان غير ممكن است. ما جنگي طولاني در پيش خواهيم داشت و درجاي جاي آن و در همه شهرها و كوه ها و مناطق به جنگ ادامه خواهيم داد؛ ما زن نيستيم كه در خانه بنشينيم؛ ما به مقاومت ادامه خواهيم داد. قذافي در پايان، از قبايل ساكن طرابلس خواسته است كه كمين بگذارند و به مخالفانش حمله كنند. از سوي ديگر، يك فرمانده نظامي شوراي انتقالي ليبي در مورد محل اختفاي قذافي گفت: ظاهراً وي در شهر بني وليد است و از آنجا براي جنگ عليه انقلابيون برنامه ريزي مي كند. اين در حالي است كه يك روزنامه الجزايري مدعي شده است كه او در شهر مرزي «غدامس» واقع در مرزهاي الجزاير با ليبي به سر مي برد.
ضرب الاجل انقلابيون
به گزارش خبرگزاري فارس، انقلابيون ليبي به هواداران قذافي در شهر «سرت» يك هفته مهلت دادند كه اين شهر را تحويل دهند.
«محمد الزواوي» سخنگوي شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد، قرار بود اين مهلت شنبه (امروز) به پايان برسد، اما با توجه به پيشرفتي كه در مذاكرات به دست آمده است، اين مهلت يك هفته ديگر تمديد شد. هم اكنون «سرت»، زادگاه قذافي، در محاصره انقلابيون قرار دارد.
الزواوي، اعلام كرد كه مهلت مزبور در مورد مناطق جنوبي و مركزي ليبي نيز صدق مي كند.
ساير رويدادها
¤ اتحاديه اروپا 28 شركت ليبيايي را از فهرست تحريم خود خارج كرد.
¤ هواپيماهاي انگليسي شهر بني وليد ليبي را بمباران كردند.
¤ به گزارش منابع خبري روسيه، «بغدادي المحمودي»، نخست وزير رژيم قذافي، به انقلابيون پيوست.
¤ سران انگليس و فرانسه از ترس افشاگري قذافي عليه غرب در دادگاه، با محاكمه وي در دادگاه بين المللي مخالفت كردند.
¤ انقلابيون ليبي از شكل گيري مجلس مؤسسان در اين كشور طي 8 ماه آينده خبر دادند.
¤ اتحاديه آفريقا اعلام كرد، براي به رسميت شناختن شوراي ملي انتقالي ليبي، آمادگي ندارد.


 



راهپيمايي گسترده ضد دولتي در پايتخت اسپانيا

هزاران نفر از مردم «مادريد» در اعتراض به اصلاحات قانون اساسي تظاهرات كردند.
هزاران نفر در پايتخت اسپانيا طي روزهاي سه، چهار و پنجشنبه گذشته و در اعتراض به برنامه دولت مبني بر اجراي اصلاحات در قانون اساسي اين كشور تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان كه نام «خشمگينان جنبش 15 مه» را براي خود انتخاب كرده بودند، اعتراض خود را با تجمع مقابل دفتر حزب حاكم سوسياليست اسپانيا آغاز و پس از طي مسافتي مقابل دفتر حزب مردم اين كشور به پايان رساندند.
تظاهركنندگان با صدور بيانيه اي نسبت به عواقب اجرايي شدن اين اصلاحات كه به ايجاد محدوديت هايي در حقوق بازنشستگي، تامين اجتماعي و آموزش و پرورش منجر مي شود هشدار دادند. چندي پيش دو حزب سوسياليست و مردم، تصميم گرفتند براي جبران بدهي هاي دولتي و كسري بودجه سقف بدهي دولتي را براساس قانون اساسي تعيين كنند.
معترضان با اعلام اينكه «اين اقدام دولت با دموكراسي سازگار نيست» خواستار برگزاري يك رفراندوم با مشاركت تمام اقشار جامعه شدند. مردم اسپانيا كه چند سالي است زير فشارهاي سنگين بحران اقتصادي و اصلاحات پيشنهادي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني دست و پا مي زنند، بارها به خيابان ها ريخته و خواستار حمايت دولت از قشر متوسط به پايين جامعه و همچنين قطع همكاري با صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا شده اند. پليس اسپانيا اين اعتراض ها را بارها سركوب كرده است.
از سوي ديگر خبر مي رسد، معلمان در مادريد و چند شهر ديگر اسپانيا نيز در حال آماده كردن مقدمات لازم براي شركت در يك اعتصاب گسترده ضد دولتي هستند.
اين اعتصاب كه با تهديد برخي مقامات آموزشي اين كشور مبني بر استعفا همراه شده است، به دنبال تصميم سال گذشته دولت براي كاهش 2 ميليارد يورويي بودجه آموزشي صورت مي گيرد. معترضان دولت اسپانيا را تهديد كرده اند در صورت اجراي اين اصلاحات در كلاس هاي سال جديد تحصيلي كه طي 10 روز آينده آغاز خواهد شد، شركت نخواهند كرد. بر اساس اين گزارش افزايش ساعت كار معلمان از 21 ساعت به 25 ساعت در هفته و كاهش حقوق، يكي از نتايج اجراي اين اصلاحات است كه خشم معلمان درايالات مادريد، گاليسيا، كاستيالا، مانچا و ناوارا را برانگيخته است.

 



مردم بحرين در تشييع شهيد14 ساله عيدفطر تا سرنگوني آل خليفه ايستاده ايم

سرويس خارجي -
مراسم تشييع پيكر نوجوان 14 ساله بحريني كه با شليك گلوله گاز اشك آور به سرش توسط نيروهاي امنيتي آل خليفه به شهادت رسيد با مشاركت ده ها هزار معترض بحريني به تظاهرات ضد حاكم تبديل شد.
ده ها هزار نفر از مردم معترض بحرين در مراسم تشييع جنازه «علي جواد الشيخ» با شعار «حمد سرنگون باد» خواستار سرنگوني رژيم حاكم شدند.
اين نوجوان 14 ساله بحريني روز چهارشنبه (عيد فطر) پس از برگزاري نماز عيد فطر در جمع تظاهركنندگان حضور داشت كه پس از يورش نيروهاي امنيتي آل خليفه و شليك گلوله گاز اشك آور به سرش به شهادت رسيد.
نيروهاي امنيتي آل خليفه با حمايت و همدستي نظاميان آل سعود به جمع نمازگزاران معترض حمله كردند و سعي در متفرق كردن آنان داشتند كه باعث شهادت اين نوجوان و زخمي شدن چندين نفر ديگر شدند.
علي جواد اولين فردي است كه پس از سخنراني اخير پادشاه بحرين به شهادت رسيده است. حمد بن عيسي چند روز پيش قول داد كه زندانيان را عفو كند و كساني كه از كار بركنار شده اند را به شغل هايشان بازگرداند و فصل جديدي را در بحرين باز كند.
علي جواد هشتمين شهيد منطقه ستره بحرين و دومين شهيد نوجوان انقلاب بحرين به شمار مي آيد كه از 14 فوريه گذشته آغاز شده است و به شهيد عيد فطر ملقب شد.
از سوي ديگر مسئول امور خارجي اتحاديه اروپا، از رژيم آل خليفه خواست به محاكمه شهروندان در دادگاه هاي نظامي پايان دهد.
به گزارش ايسنا، كاترين اشتون در بيانيه اي، با اشاره به اعتصاب غذاي شماري از بازداشت شدگان بحريني، تاكيد كرد: دادگاه هاي نظامي بحرين پس از آغاز اعتراضات تشكيل شد و پزشكان و معلمان در اين دادگاه ها محاكمه مي شوند.
اشتون با تاكيد بر لزوم محاكمه شهروندان در دادگاه هاي مدني و تضمين برخورداري آنها از حقوق كامل خود و محاكمه عادلانه، از رژيم آل خليفه خواست به تعهدات بين المللي خود پايبند باشد، و به اين گونه محاكمات و صدور احكام سنگين پايان دهد.
اين در حالي است كه سخنگوي كميته عالي حقوق بشر سازمان ملل نيز درباره اوضاع بحرين ابراز نگراني كرد.
وي اظهار داشت: اطلاعاتي درباره سركوب تظاهرات مردم در بحرين به دست ما مي رسد كه بسيار نگران كننده است.

 



هشدار يك روزنامه آمريكايي اجازه ندهيد اسلامگرايان در ليبي به قدرت برسند

يك روزنامه آمريكايي از كشورهاي غربي خواست جلو به قدرت رسيدن اسلامگرايان در ليبي را بگيرند.
به گزارش واحد مركزي خبر، روزنامه «يو.اس.اي.تودي» نوشت، كارشناسان مي گويند اسلامگرايان تندرو، جزو رهبران انقلابيون ليبي هستند كه طرابلس را تصرف كرده اند و اكنون نيز به دنبال «معمر قذافي» ديكتاتور ليبي هستند. «يو.اس.اي.تودي» مي افزايد: غرب بايد پيش از به قدرت رسيدن اين اسلامگرايان، نفوذ آنها را كاهش دهد، تا آنها براي دموكراسي ليبي و متحدان واشنگتن تبديل به تهديد نشوند.
هفته گذشته رئيس شوراي نظامي طرابلس به خبرگزاري فارس گفت، انقلاب مردم ليبي بدون ترديد، اسلامي است. وي تاكيد كرده بود كه مردم ليبي به طور طبيعي خواستار يك نظام اسلامي هستند و براي استقرار ارزشهاي اسلامي به خيابان ها آمده اند.
«يو.اس.اي.تودي» به نقل از «وليد فارس» نويسنده كتاب «انقلاب» آينده تلاش براي برقراري آزادي در خاورميانه»، مدعي شد كه اسلامگرايان حدود يك پنجم اعضاي شوراي ملي انتقالي ليبي را تشكيل مي دهند. اين روزنامه افزود: اسلامگرايان (در ليبي و كشورهاي مختلف) حكومت هاي اسلامي به وجود خواهند آورد و جبهه اي را عليه روند صلح (رژيم صهيونيستي و اعراب) تشكيل مي دهند و از لحاظ نظامي مقابل تل آويو قرار خواهند گرفت.
«يو.اس.اي.تودي» با نگراني از تحولات منطقه، اعلام كرد اسلامگرايان مي خواهند با نفوذ آمريكا در منطقه و جهان رقابت كنند و اين كشور را شكست بدهند.
البته، منظور اين روزنامه از جعل اصطلاح «تندرو» براي مسلمانان ليبي، نوعي اعلام جنگ به آنان است و اين موضعگيري، مشخص مي كند كه آمريكا و اروپا به دنبال چه نوع دموكراسي اي در ليبي هستند.

 



نويسنده سعودي: عربستان اكنون در شرايط آرامش قبل از طوفان است

يك نويسنده عربستاني با اشاره به انقلاب هاي عربي و پيروزي انقلابيون ليبي، تأكيد كرد عربستان اكنون در شرايط آرامش قبل از طوفان قرار دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم، «مضاوي الرشيد» در مقاله اي در روزنامه القدس العربي نوشت: وضعيت آرامش قبل از طوفان بر عربستان حاكم شده است، و تحركات مخفيانه جوانان جزيره العرب در جلسات محرمانه و تماس هاي سري آنها، و فعاليت هاي اينترنتي با اسامي مستعار را شاهد هستيم.
وي افزود: در مرحله فعلي و سركوب گري ها، جوانان ترجيح مي دهند كه فعاليت هايشان به صورت محرمانه باشد.
مضاوي الرشيد خاطرنشان كرد: جوانان عربستان با نحوه اي متفاوت در حال تعامل با انقلاب عربي هستند. اگر اين جوانان براي درخواست حقوق خود و برگزاري انتخابات به خيابان ها نمي ريزند، اين به معناي پايبندي آنها به فتواهاي رژيم مبني بر تحريم تظاهرات، و يا ترس آنان از مقابله با دستگاه هاي امنيتي نيست.
اين نويسنده عربستاني تأكيد كرد: رژيم سعودي نتوانسته است با رشوه هاي مالي و اقتصادي نظر جوانان را نسبت به رژيم تغيير دهد.مضاوي الرشيد با اشاره به تاريخ گذشته عربستان اظهار داشت: جوانان امروز ميراث دار تاريخي سرشار از خشونت هستند، كه وضعيتي مشابه با آن در برهه فعلي در ليبي روي داده است.
اين نويسنده عربستاني تأكيد كرد: ترديد جوانان عربستاني براي خروج و شركت در تظاهرات مسالمت آميز، به دليل مرفه بودن آنها، و يا ترس از سركوب و يا بي توجهي به مسائل سياسي و حقوقي نيست.
وي افزود: برداشت هاي ما از تفكرات جوانان عربستاني آن است كه آنها به دنبال گزينه مسلحانه هستند، امري كه فقط به يك دليل ساده يعني دخالت هاي نظامي خارجي به نفع رژيم به تأخير افتاده است؛ چرا كه با دعوت رژيم، بيگانگان به قلب شبه جزيره عربستان راه خواهند يافت.
مضاوي الرشيد هشدار داد: تا هنگامي كه رژيم از ورود فرهنگ سياسي مسالمت آميز جديد به عربستان ممانعت كند، گزينه مسلحانه همواره در پيش روي جوانان باقي خواهد ماند.

 



اعتراض حماس به گزارش كميته حقيقت ياب سازمان ملل

جنبش حماس گزارش كميته حقيقت ياب سازمان ملل درباره دلايل تجاوز رژيم صهيونيستي به كشتي ناوگان آزادي را غيرمنصفانه و ناعادلانه توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس، سامي ابوزهري سخنگوي رسمي جنبش حماس گفت: گزارش سازمان ملل درباره ناوگان آزادي به اشغالگران اسرائيلي كمك مي كند تا از زير بار مسئوليت محاصره غزه فرار كنند.
كميته موسوم به بلمار وابسته به سازمان ملل كه وظيفه تهيه و انتشار گزارشي درباره واقعه تجاوز به ناوگان آزادي غزه در تاريخ 31مه 2010 را به عهده داشت در گزارش نهايي خود اعلام كرد كه اقدام نيروهاي اسرائيلي درحمله به ناوگان آزادي غزه غيرقابل توجيه و محكوم است ولي در عين حال حركت اين ناوگان نيز اقدامي غيرقانوني بود چرا كه نوار غزه تحت محاصره قانوني قرار دارد.
در تجاوز رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه 9 شهروند تركيه به شهادت رسيدند و ده ها تن ديگر زخمي شدند و اين يورش وحشيانه با واكنش گسترده اي از سوي محافل، نهادها و سازمان هاي بين المللي و افكار عمومي جهان روبه رو شد.
از سوي ديگر، گزارش سازمان ملل با استقبال اسرائيل روبه رو شد و يك مقام اسرائيلي اعتراف كرد از آنجا كه سازمان ملل محاصره نوار غزه را قانوني دانسته باعث خشنودي اسرائيل است.
اين در حالي است كه تلويزيون رژيم صهيونيستي با اعلام خبر گزارش كميته حقيقت ياب سازمان ملل اظهار داشت، مقامات تركيه به اسرائيل 24 ساعت فرصت داده اند كه از تركيه به خاطر قتل 9 تبعه ترك عذرخواهي كند در غير اين صورت سفير اسرائيل از تركيه اخراج خواهد شد.

 



تظاهرات ضد دولتي هزاران دانشجو در يونان

هزاران دانشجوي يوناني در دانشگاه هاي مختلف پايتخت تظاهرات ضد دولتي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از دانشجويان دانشگاه هاي مختلف آتن پنجشنبه با برگزاري تظاهرات و تحصن در محوطه دانشگاه ها نسبت به اجراي اصلاحات در سيستم آموزشي دانشگاه ها كه به پيشنهاد دولت در حال پيگيري و اجراست، هشدار دادند.
آتن اعلام كرده اجراي اصلاحات جديد منجر به رقابتي شدن دانشگاه ها و استقلال بيشتر اين مراكز آموزشي خواهد شدا اما، دانشجويان با رد«ادعاهاي دولت» اعلام مي كنند مقامات كشورشان بيش از هر چيز به دنبال افزايش شهريه هاي دانشجويي هستند.
تصاوير منتشر شده نشان مي دهد، شمار نسبتا زيادي پليس ضد شورش با تجهيزات كامل به كنترل اين اعتراضات مشغول بودند.
گفتني است يونان نيز مثل اسپانيا به شدت از بحران اقتصادي رنج مي برد و درصد قابل توجهي از جوانان آن نيز (حدود45 درصد) بيكار هستند.
يونان در ميان كشورهاي عضو منطقه يورو از وضعيت اقتصادي به مراتب بدتري برخوردار است طوري كه بسياري از تحليلگران را بر آن داشته تا آينده تيره اي را براي اين كشور اروپايي پيش بيني كنند.
اسپانيا و يونان طي ماه ها و سال هاي گذشته بنا به دلايل اقتصادي شاهد بدترين و بزرگترين ناآرامي ها و شورش هاي ضد دولتي بودند كه با سركوب شديد نيروهاي امنيتي مهار شدند.

 



يورش پليس كره جنوبي به مخالفان احداث پايگاه نظامي

تظاهرات ضد دولتي در كره جنوبي با دخالت پليس به خشونت كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها نفر از مردم جزيره «ججو» كره جنوبي كه در اعتراض به ساخت يك پايگاه دريايي جديد در اين منطقه، محل ساخت پايگاه نظامي را به اشغال خود در آورده بودند، از سوي پليس ضد شورش اين كشور به شدت سركوب شدند.
گزارشهاي دريافتي حاكي است، تاكنون بيش از 130نفر از معترضان در جريان اين درگيري ها دستگير و به بازداشتگاه منتقل شده اند. «سئول» كه در حال ساخت يك پايگاه نظامي دريايي با هزينه 970ميليون دلار در اين منطقه است اعلام كرده، وجود اين پايگاه براي تأمين امنيت ملي اين كشور ضروري است؛ اما معترضان معتقدند اين اقدام دولت نه تنها باعث ايجاد نوعي رقابت تسليحاتي در منطقه مي شود بلكه آثار بسيار مخربي نيز بر محيط زيست خواهد داشت. گروهي از فعالان سياسي نيز هم صدا با مردم كره جنوبي خواستار توقف ساخت اين پايگاه شدند. خبرگزاري «يونهاپ» كره جنوبي درباره اين پايگاه نوشت، سئول تصميم دارد در اين پايگاه 20 كشتي جنگي و دو رزمناو150هزارتني مستقر كند.
يادآور مي شود گروهي از اين معترضان از 10ماه پيش تاكنون با تحصن در محل ساخت اين پايگاه خواستار توقف اين پروژه جنگي شده بودند كه به زور پليس مجبور به ترك محل شدند.

 



18 ماه زندان براي معترض 11 ساله انگليسي

پسربچه 11 ساله انگليسي به اتهام «سرقت يك سطل زباله» در جريان ناآرامي هاي اخير به 18 ماه زندان محكوم شد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ديلي ميرور» كوچكترين معترض در ناآرامي هاي اخير انگليس يك پسربچه 11 ساله است كه دادگاه اين كشور وي را به اتهام سرقت يك سطل زباله از فروشگاه زنجيره اي دينهمس واقع در حومه لندن به تحمل 18 ماه حبس در يك مركز بازپروري متهم كرد.
اين حكم سنگين در حالي صادر مي شود كه بسياري از مخالفان حقوق بشر و كارشناسان حقوقي طي روزهاي گذشته صدور حكم هاي سنگين عليه معترضان به وجود تبعيض و فقر در انگليس را به باد انتقاد گرفته اند. چندي پيش دو نوجوان 20 و 22 ساله انگليسي نيز به اتهام دعوت از مردم به شركت در اعتراضات آن هم از طريق صفحه هاي اجتماعي، به تحمل چهار سال زندان محكوم شدند.
صدور احكام سنگين در كنار توهين و فحاشي به بازداشتي ها در جريان محاكمه تاكنون باعث ايجاد اختلاف ميان برخي مقامات اين كشور نيز شده است.
در همين رابطه چندي پيش گزارش شد، اختلافاتي بين رئيس سازمان زندان هاي انگليس و مقامات قضايي بر سر احكام سنگين و نبود فضاي كافي براي نگهداري زندانيان به وجود آمده است. در حال حاضر دادگاه هاي انگليس به طور تمام وقت در حال محاكمه هزاران بازداشتي ناآرامي هاي اخير اين كشور هستند.
روزنامه انگليسي «گاردين» در اين رابطه اعلام كرد، تاكنون 1560 نفر از بازداشت شدگان به دليل مشاركت در ناآرامي ها در دادگاه حاضر و محاكمه شده اند و 66 درصد بازداشتي ها در انتظار محاكمه به سر مي برند. يادآور مي شود ناآرامي هاي انگليس به دنبال كشته شدن يك مرد سياهپوست با ضربات گلوله پليس آغاز شد.
معترضان معتقدند اين مرد سياه پوست كه از سوي مقامات انگليسي «گانگستر و دزد» معرفي شده است، تنها قرباني رنگ پوست خود و نژادپرستي دولت انگليس شده است.

 



تظاهرات ضددولتي امروز در 50 شهر اسرائيل

سازمان دهندگان تظاهرات ضددولتي اعلام كردند امروز تظاهرات در 50 شهر سرزمين هاي اشغالي را از سر خواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاري قدس، سازمان دهندگان تظاهرات اسرائيلي ها اظهار داشتند كه تظاهرات ميليوني اسرائيلي هاي معترض از امروز از سر گرفته خواهد شد و معترضان با برپايي چادرهاي اعتراضي در ميادين شهرها و برگزاري راهپيمايي و تجمعات، اعتراض خود را نسبت به سياست هاي اقتصادي بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي ابراز خواهند كرد.
تظاهرات اسرائيلي هاي معترض از حدود يك ماه پيش آغاز شده و معترضان در اعتراض به افزايش هزينه هاي زندگي و قيمت مسكن تظاهرات كردند و متعهد شدند كه تا تحقق خواسته هايشان دست از تظاهرات برنخواهند داشت.
يكي از رهبران معترضان اسرائيلي گفت كه ما هيچ تغييري در رفتار حكومت مشاهده نكرده ايم و مسئولان همچنان به مطالبات ما بي اعتنا هستند.

 



عمليات تروريستي در پاكستان 12 كشته و 35 مجروح بر جاي گذاشت

انفجار انتحاري در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان 12 كشته و 35 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، منابع رسمي پاكستان اعلام كردند، يك فرد انتحاري جمعه شب خودروي بمب گذاري شده خود را در منطقه «لكي مروت» ايالت «خيبر پختونخواه» منفجر كرد. اين انفجار، 12 كشته و 35 مجروح بر جاي گذاشت، كه شماري از آنها، از افراد پليس بودند. انفجار مذكور به 40 مغازه و 10 واحد مسكوني نيز آسيب رساند. نوار قبايلي شمال غرب پاكستان مركز اصلي فعاليت طالبان محلي است.
از سوي ديگر، افراد مسلح ناشناس پنجشنبه يك خودرو حامل هشت سرنشين را در منطقه «خرم» نوار قبايلي به رگبار مسلسل بستند و هفت نفر از آنها را كشتند.
پاكستان از سال 2001 تاكنون عرصه حملات تروريستي گروه هاي مختلف، از جمله طالبان محلي و شبكه القاعده است. طي چهار سال گذشته بيش از 4550 نفر از مردم پاكستان بر اثر حملات تروريستي جان خود را از دست داده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14