(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 31 شهریور 1390- شماره 20030

آغاز دور تازه اعتصاب ها در كويت
تروريست ها در جنوب غرب پاكستان 29 نفر از شيعيان را به شهادت رساندند
رسانه هاي اجتماعي (قسمت دوم)
جهان ترور برهان الدين رباني را محكوم كرد
اهتزاز پرچم ليبي جديد درسازمان ملل كرسي قذافي به شوراي ملي انتقالي رسيد
زندگينامه شهيد رباني
اعتراف وزير جنگ اسرائيل ما در جهان منزوي شده ايم
چهارمين روز خونين در يمن مردم : هرگز تسليم نمي شويم
نافرماني مدني در پايتخت بحرين آل خليفه از آل سعود كمك خواست
اعتصاب و تظاهرات ده ها هزار نفري معلمان در مادريد
موج جديد ناآرامي هاي ضددولتي شهرهاي يونان را فرا گرفت
افشاي طرح ناتو و تركيه براي مداخله نظامي در سوريه



آغاز دور تازه اعتصاب ها در كويت

دور جديد اعتصاب ها در اعتراض به عملكرد دولت كويت از روز چهارشنبه آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، دور جديد اعتصاب ها پس از آن آغاز گرديد كه دولت و مجلس بر سر موضوع هاي مورد مناقشه خود به توافق نرسيدند و اعتصاب با تجمع اعتراض آميز كاركنان نفت در بندر «الشيوخ» در روز چهارشنبه آغاز شد.
بر اساس اين گزارش، شوراي وزيران كويت از اعتصاب كارمندان و كاركنان بخش هاي مختلف دولتي ابراز تأسف كرد و هدف اعتصاب كنندگان را فشار بر دولت براي تحقق برخي خواسته ها دانست.
«احمد سعدون» رئيس پيشين پارلمان كويت و عضو ليبرال آن به همراه برخي از نمايندگان سلفي و غربگرا دولت را متهم به بي كفايتي و فساد مالي كرده اند.

 



تروريست ها در جنوب غرب پاكستان 29 نفر از شيعيان را به شهادت رساندند

بر اثر حمله افراد مسلح به يك اتوبوس حامل زائران شيعه در جنوب غرب پاكستان دست كم 29 تن كشته و تعداد زيادي زخمي شدند.
مقام هاي پاكستاني با اعلام اين خبر افزودند، اين اتوبوس در حال حركت در ولايت بلوچستان به سوي مشهد مقدس بود كه مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت. فرمانده پليس اين منطقه اظهار داشت، دو موتورسوار مسير اتوبوس را بستند و سه فرد مسلح اتوبوس را هدف رگبار مسلسل قرار دادند.
مجروحان اين حادثه تروريستي به بيمارستاني در كويته منتقل شدند ليكن به گفته منابع پزشكي آمار كشته ها در حال افزايش است چرا كه حال برخي از مجروحان به شدت وخيم است.
احزاب و گروه هاي شيعه پاكستان ضمن محكوم كردن اين حمله تروريستي سه روز عزاي عمومي اعلام كردند.

 



رسانه هاي اجتماعي (قسمت دوم)

پروفسور حميد مولانا
رسانه ها از هر نوع كه باشند، اجتماعي هستند. روزنامه، مجله، راديو، تلويزيون، تلفن، و امروزه اينترنت همه يك نوع نقش اجتماعي را در جامعه ايفا مي كنند. اين رسانه هاي اجتماعي مي توانند گرايش هاي سياسي، اقتصادي، اطلاعاتي، بازرگاني و مذهبي و ديني داشته باشند، ولي جنبه اجتماعي رسانه ها هميشه در ذات آنها نهفته است. به همين دليل است كه بزرگترين و مهمترين عملكرد و دستاورد رسانه ها، بسيج افراد به صورت جمعي است. تعجب نيست كه كنترل و هدايت افكار عمومي در يك جامعه يكي از اهداف صاحبان رسانه هاست.
رسانه هاي قديمي، سنتي، بومي و انساني نيز مانند مساجد، كليساها، عبادتگاه ها، بازار، محله و ميادين عمومي، تكيه ها و حسينيه ها هم همه جنبه اجتماعي دارند و به مناسبت زمان و مكان و شرايط ديگر مي توانند به مراكز فعاليت هاي سياسي و فرهنگي تبديل شوند. جوانب اجتماعي تكنولوژي يا فناوري هاي ارتباطاتي را نيز مانند نوار، لوازم موسيقي، ويدئو، ماهواره و كامپيوتر كه به ابزار صنايع فرهنگي معروف شده اند، هيچ كس نمي تواند انكار كند. پس پرسش اصلي اين است كه چطور شد تا اين اواخر دولتمردان و نخبگان سياسي آمريكا و اروپا از وجود «رسانه هاي اجتماعي» صحبتي نكردند و فقط در اين يكي دو سال با پيدايش پايگاه هاي اينترنتي مانند «فيس بوك» و «توئيتر» و غيره و با سياست «براندازي نظام ها و رژيم ها» توسط دولت هاي نوليبرال و نومحافظه كار غرب، عنوان «رسانه هاي اجتماعي» بر سر زبان ها افتاد؟
حقيقت اين است كه آمريكائي ها كه پيشكسوتي گسترش رسانه هاي جمعي را در اوائل قرن بيستم (مانند مطبوعات، تلفن، گرامافون، نوار، راديو و تلويزيون و سينما و فيلم) به دست داشتند به دلائل فلسفي و ايدئولوژيك، سياسي و اقتصادي ترجيح دادند از اين پديده بزرگ رسانه اي تحت عنوان رسانه هاي جمعي نام ببرند و اين عنوان تا امروز در ادبيات علوم اجتماعي و ارتباطات و در برنامه آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها مورد استفاده عموم قرار مي گيرد. آمريكائي ها اين عنوان رسانه هاي جمعي را پس از پايان جنگ جهاني دوم رواج دادند. در ايران نيز از دهه 1330 به ويژه از زمان ملي شدن صنعت نفت كه نهضت ضداستعماري قوت گرفت و مطبوعات و راديو گسترش پيدا كرد، عنوان «رسانه هاي جمعي» معمول گرديد زيرا ترجمه تحت الفظي لغت انگليسي «مس ميديا» به «رسانه هاي توده اي يا توده وار» از جنبه سياسي (با وجود حزب توده ايران در آن زمان) به مصلحت حاكمان و جريان فكري در كشور نبود.
چرا آمريكايي ها از واژه «رسانه هاي توده وار» براي مطبوعات، راديو و تلويزيون، كتاب و سينما استفاده كردند و چرا از استعمال لغت «رسانه هاي اجتماعي» پرهيز مي كردند. علت اين امر دو عامل اقتصادي و معرفت شناسي بود كه با تعصبات ايدئولوژيك آمريكا عليه «سوسياليسم» يا هرگونه سياستگذاري اجتماعي اشتراكي كه از هرگونه شكاف طبقاتي يا انسجام طبقاتي صحبت به ميان آورد، آميخته بود. برعكس، سرمايه داري آمريكا بر كثرت و قدرت توليد كالا و مصرف آن در بين توده ها تأكيد مي كرد و رسانه ها نيز از جنبه بازار، كالائي بيش نبودند.
از طرفي در اوائل قرن بيستم، با گسترش صنعت و افزايش جمعيت در شهرها يكي از مكتب هاي فكري جامعه شناسي «جامعه توده وار» بود. تشريح اين موضوع از سوي دانشمندان و پژوهشگران وسايل ارتباط جمعي و فرهنگ به ايجاد مثلث موسوم به «تئوري سه گانه» انجاميد- جامعه توده وار، وسايل ارتباط توده وار، و فرهنگ توده وار. جامعه توده وار به نوعي از جامعه اشاره مي كند كه در آن روابط افراد شكل توده اي به خود گرفته است. افزون بر اين جامعه توده وار يك جامعه صنعتي است و تقسيم كار، اعضاي آن را بيشتر به يكديگر وابسته كرده است. پيشرفت هاي پياپي تكنولوژي، به ويژه در ارتباطات و نوع حكومت اين جوامع، طيف وسيع تري از مخاطب را طلب مي كند. لذا سطح عملكرد بايد هر چه بيشتر متوجه ذائقه ها باشد. به طور خلاصه، تئوري جامعه توده وار كه به پيدايش فرهنگ توده وار و رسانه هاي توده وار منجر مي شود يك جامعه اي است كه روابط ميان فردي و سازمان هاي سنتي مثل خانواده، اجتماعات كوچك جاي خود را به روابط سازماني، رسمي مانند، توده وار و بوروكراتيك كه ظاهرا شبيه به هم به نظر مي رسد، مي دهد. بنابراين، فرهنگ توده وار و رسانه هاي توده وار از طريق معيارهاي «توليد انبوه» و «قابليت فروش در بازار» قابل شناسائي است. از جنبه اقتصادي، رشد فرهنگ توده وار و يا آنچه كه از منتقدان نظام سرمايه داري «فرهنگ كالائي» ناميده مي شود در نخستين روزهاي خود به بروز جنبش هاي قوي مخالف و تقاضاي وسيع براي ايجاد تمايز و حفظ ذائقه در غرب صنعتي منجر شد. برخي از سرشناس ترين منتقدان اين قلمرو عبارت بودند از ماتيو آرنولد انگليسي، فردريش نيچه و كارل مانهايم آلماني، شارل با دلر فرانسوي، اورتگا و اي گست اسپانيائي و سي رايت ميلز آمريكائي. علاوه بر اين، يكسويه بودن جريان اطلاعات در رسانه هاي مدرن مانند مطبوعات، راديو و تلويزيون و سينما (از توليدكنندگان به مخاطبان و مصرف كنندگان) اين واژه «رسانه هاي توده وار» يا جمعي را تقويت كرد.
ولي تئوري جامعه توده وار، رسانه هاي توده وار، و فرهنگ توده وار آن طور كه در آمريكا و در برخي از كشورهاي اروپا عموميت پيدا مي كرد، نمي توانست در جوامع و فرهنگ هاي ديگر، مانند جوامع اسلامي، حقيقت پيدا كند زيرا روابط ميان فردي، گروهي و سنتي از مشروعيت خاصي برخوردار بودند و همان طوري كه انقلاب اسلامي ايران ثابت كرد مي توانستند، پايگاه هاي محكم تر و موثر تري براي بسيج و تغييرات بنيادين در جامعه باشند. برتري جوامع شرق، به ويژه جوامع اسلامي بر غرب از جنبه ارتباطات اجتماعي و سياسي دقيقا در همين رسانه هاي ديني، سنتي، ملي و محلي نهفته است، كه غرب در آن كمبود داشته است. «فيس بوك» و «توئيتر» و غيره مانند همه رسانه ها «اجتماعي» هستند ولي به هيچ وجه نمي توانند جايگزين ارتباطات اصيل چهره به چهره ميان فردي باشند.

 



جهان ترور برهان الدين رباني را محكوم كرد

ترور رئيس جمهور سابق افغانستان به دست تروريست هاي طالبان، با واكنش هاي مختلفي در داخل و خارج اين كشور روبه رو شده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد، روساي جمهور فرانسه، پاكستان با صدور بيانيه هاي جداگانه اي قتل اين رهبر جهادي افغانستان را به شدت محكوم كردند.
«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، ترور برهان الدين رباني را اقدامي خشونت آميز و به دور از عقل و منطق خواند و آن را محكوم كرد.
مقامات بلندپايه پنتاگون نيز در واكنش به ترور رئيس جمهور سابق افغانستان، قتل وي را تحولي مهم و قابل توجه از نقطه نظر استراتژيك ارزيابي كردند.
«لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا و «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش اين كشور اعلام كردند: مرگ رباني، تاكتيك جديد طالبان در چارچوب مبارزات براي قتل اشخاص بلندپايه است كه به علت ناموفق بودن آنها در ميدان جنگ صورت گرفته است.
«ديويد كامرون» نخست وزير انگليس نيز با ارسال پيامي اعلام كرد: برهان الدين رباني، نقش مهمي را در «شوراي عالي صلح افغانستان» ايفا كرد و در اين راه جان خود را از دست داد.
«حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان نيز كه براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك سفر كرده است، اعلام كرد كه سفر خود را كوتاه مي كند و به زودي به كشورش بازخواهد گشت.
نحوه ترور رباني
به گفته «محمد قسيم فهيم» معاون اول رئيس جمهور افغانستان، رباني بر اثر حمله انتحاري «عصمت الله» عضو گروه طالبان كه در منزل اين رهبر جهادي صورت گرفت، به شهادت رسيد.
اين عضو گروه طالبان براي گفت وگوهاي صلح از سوي «رحمت الله واحديار» وزير وقت مهاجرين اين گروه و عضو فعلي شوراي عالي صلح به شهيد رباني معرفي شده بود و توانست بدون بازرسي بدني خود را به نزديكي وي برساند.
به گفته منابع مطلع، فرد مهاجم، مواد منفجره را در دستار خود جاسازي كرده بود و هنگامي كه به برهان الدين رباني رسيد خود را منفجر كرد و وي را به شهادت رساند.
در اين حمله، چهار نفر كشته شدند و «معصوم استانكزي»، مسئول دبيرخانه شوراي عالي صلح و مشاور حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان نيز به شدت زخمي شد.
اين در حالي بود كه منزل رباني در نزديكي سفارت آمريكا در كابل قرار داشت و به شدت محافظت مي شد، اما تروريست هاي طالبان با استفاده از تاكتيك جديد خود، توانستند اين رهبر جهادي را به شهادت برسانند.
از سوي ديگر، «احمد ولي مسعود» برادر احمد شاه مسعود در حاشيه مراسم فاتحه خواني شهيد رباني جزئيات تازه اي از ترور وي را فاش كرد.
به گفته وي، استاد رباني پس از تماس هاي مكرر حامد كرزاي از آمريكا و اصرار بر ديدار با اين فرد (تروركننده) حاضر به ملاقات با عامل انتحاري شده بود.
در همين حال، «ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان اعلام كرد كه دو عامل انتحاري در ترور رباني دست داشتند و طالبان مسئوليت آن را مي پذيرد.
در اين حال ساكنان پايتخت افغانستان و دانشجويان دانشگاه هرات در اعتراض به ترور برهان الدين رباني، رئيس جمهور سابق افغانستان دست به تظاهرات زدند.
به گزارش فارس از كابل، تظاهركنندگان با حمل پلاكاردهايي و به صورت خودجوش دست به راهپيمايي زدند و عليه طالبان و عاملان اين ترور شعار دادند.
دانشجويان دانشگاه هرات نيز در اعتراض به ترور ناجوانمردانه رباني، دست به تظاهرات زدند و درب اين دانشگاه را به نشانه اعتراض بستند و خواهان مجازات عاملان ترور شدند.
همچنين صدها تن از مردم كابل در نخستين دقايق اعلام ترور رباني، با تجمع در مقابل خانه وي، شعار زنده باد مجاهدين را سر دادند و ياد او را گرامي داشتند.
آخرين خبرها
¤ دولت افغانستان در پي شهادت برهان الدين رباني 3 روز عزاي عمومي اعلام كرد.
¤ سخنگوي جمعيت اسلامي افغانستان: پيكر شهيد رباني امروز در كابل تشييع مي شود.
¤ مراسم بزرگداشت شهيد رباني امروز با حضور رئيس جمهور افغانستان در كابل برگزار خواهد شد.

 



اهتزاز پرچم ليبي جديد درسازمان ملل كرسي قذافي به شوراي ملي انتقالي رسيد

مجمع عمومي سازمان ملل متحد با حمايت از شوراي ملي انتقالي ليبي، آن را به عنوان تنها نماينده اين كشور در جهان به شمار آورد.
به گزارش خبرگزاري ها، رهبران كشورهاي مختلف جهان روز سه شنبه در نشست سازمان ملل درباره ليبي تشكيل جلسه دادند و پرچم جديد اين كشور بر فراز مقر سازمان ملل در نيويورك به اهتزاز درآمد. بر اساس اين گزارش در اين نشست كه به رياست دبيركل سازمان ملل برگزار شد، بان كي مون با استقبال از حضور «مصطفي عبدالجليل» و هيئت همراه وي اظهار داشت: امروز يك روز تاريخي براي ليبي است و سازمان ملل اين افتخار را دارد كه به طور رسمي از رهبري جديد ليبي حمايت كند.
اين نشست پس از آن برگزار شد كه 193 عضو مجمع عمومي سازمان ملل، با اكثريت آرا به رسميت شناخته شدن شوراي ملي انتقالي ليبي رأي دادند و آن را به عنوان تنها نماينده مشروع آن كشور دانستند.
اين گزارش حاكي است، شوراي انتقالي ليبي همچنين به عنوان تنها نماينده مشروع از سوي 5 كشور عضو دائم شوراي امنيت (انگليس، چين، فرانسه، روسيه و آمريكا) به رسميت شناخته شد. از سوي ديگر، آفريقاي جنوبي نيز كه عضو غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل است، اعلام كرد كه اين شورا برخلاف گذشته، شوراي ملي انتقالي را به عنوان نماينده مشروع مردم ليبي به رسميت مي شناسد و اتحاديه آفريقا نيز با صدور بيانيه اي شوراي انتقالي را به رسميت شناخت.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شين هوا، مصطفي عبدالجليل رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي طي سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل تمايل خود براي برقراري صلح و بازسازي خرابي ها در كشورش را اعلام كرد.
وي اذعان كرد كه ليبي به خاطر وجود طرفداران قذافي و سختي هاي عبور از مرحله توسعه هنوز با چالش هاي فراواني روبرو است. رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي با تأكيد بر حمايت از خواسته هاي ملت ليبي درباره امنيت و صلح يادآور شد: تاكنون بيش از 25 هزار نفر در زدوخوردهاي ليبي كشته و 50 هزار نفر نيز زخمي شده اند.
عبدالجليل همچنين در جريان نشست موسوم به «دوستان ليبي» در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل كه با حضور رؤساي جمهور آمريكا، فرانسه و بان كي مون برگزار شد، از حمايت گسترده نظامي آنها تقدير و تشكر كرد و وعده داد اعضاي رژيم قذافي را به طور عادلانه محاكمه كند. گزارش هاي دريافتي حاكي است در پايان، سازمان ملل به اتفاق آراء قطعنامه اي براي تشكيل «هيئت پشتيباني از ليبي» صادر كرد كه به موجب آن مقدمات برگزاري انتخابات، قانون اساسي و تشكيل دولت ملي فراهم شود.
تحولات نظامي
در زمينه تحولات نظامي در ليبي، منابع خبري از عقب نشيني تاكتيكي انقلابيون از «بني وليد» در روز سه شنبه خبر دادند و اعلام كردند اين عقب نشيني پس از نبردهاي سنگيني براي تصرف پناهگاه قذافي صورت گرفت كه طي آن طرفداران ديكتاتور ليبي مقاومت سرسختانه اي از خود نشان دادند.
اين گزارش حاكي است، رزمندگان شوراي ملي انتقالي ليبي در حال حاضر در 20 كيلومتري بني وليد مستقر شده و از آنجا اقدام به گلوله باران اين منطقه مي كنند.
شهر بني وليد در آغاز هفته جاري با ورود انقلابيون در حال سقوط بود، اما مقاومت سرسختانه طرفداران قذافي مانع از سيطره انقلابيون بر آن شد.
در شهر «سبها» نيز انقلابيون اعلام كردند كنترل فرودگاه و 90 درصد از تأسيسات آن را به دست گرفتند و به زودي كنترل خود را بر آن تثبيت خواهند كرد.
شبكه خبري الجزيره نيز به نقل از انقلابيون ليبي اعلام كرد كه انقلابيون توانستند كنترل سه ورودي شهر «سرت» را به دست بگيرند و تجهيزات نظامي و پزشكي از طرابلس به سمت شهرهاي واقع در جنوب ليبي براي حمايت از رزمندگان در حال ارسال است. اين درحالي است كه برخي تحليل گران و كارشناسان مسائل نظامي بر اين باورند، كه بدون دخالت نيروهاي زميني ناتو، امكان تصرف شهرهاي جنوبي ليبي وجود ندارد و جنگ در اين كشور به بن بست رسيده است.
اما شوراي ملي انتقالي ليبي كه به آينده اين كشور خوشبين است از اعلام پيروزي انقلابيون بر طرفداران قذافي تا پايان هفته آينده خبر داد.
آخرين خبر حاكي است كه شهر سبها در جنوب ليبي ديروز كاملا به كنترل مخالفان قذافي درآمد.
به گزارش فارس، «عبدالمجيد سيف النصر» عضو شوراي ملي انتقالي ليبي در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه شهر سبها در جنوب ليبي كاملا در كنترل نيروهاي شوراي انتقالي قرار گرفته است.

 



زندگينامه شهيد رباني

برهان الدين رباني رئيس جمهور سابق افغانستان و رئيس شوراي عالي صلح و رهبر حزب جمعيت اسلامي اين كشور، از رهبران مسلماني بود كه حضور وي در معادلات سياسي چشمگير بود.
وي در سال 1940ميلادي (1319ش) در «فيض آباد» استان «بدخشان» ديده به جهان گشود و دوره ابتدايي را در زادگاه خود و يك مدرسه مذهبي در كابل سپري كرد و پس از آن وارد دانشكده الهيات كابل شد.
شهيد رباني در سال 1968 از دانشگاه «الازهر مصر» در رشته فلسفه اسلامي درجه فوق ليسانس گرفت و به كابل بازگشت و در سال 1971 ميلادي حزب جمعيت اسلامي را پايه گذاري كرد.
رباني در سال هاي اشغال افغانستان و جنگ داخلي، وارد نبرد عليه نظاميان شوروي سابق شد و پس از آزادي كشورش و به قدرت رسيدن مجاهدين در كابل بعد از «صبغت الله مجددي» به رياست جمهوري رسيد، اما پس از به قدرت رسيدن طالبان در سال 1996 به زادگاه خود بازگشت و جبهه ضدطالبان را تشكيل داد.
اما به دنبال فروپاشي رژيم طالبان در حملات آمريكا در سال 2001، رباني كه تا آن زمان به عنوان رئيس جمهور افغانستان شناخته مي شد، طي مراسمي، قدرت را رسماً به حامد كرزاي رئيس اداره موقت افغانستان تحويل داد.
برهان الدين رباني سال گذشته پس از برگزاري «لويي جرگه» «مجمع قبيله اي افغان ها» از طرف حامد كرزاي به عنوان رئيس شوراي عالي صلح افغانستان منصوب شد.
شهيد رباني اوايل هفته جاري براي شركت در اجلاس «بيداري اسلامي» به تهران سفر كرده بود. او در سالروز تولد خود (در روز 29 شهريور) به دست تروريست هاي طالبان شهيد شد.

 



اعتراف وزير جنگ اسرائيل ما در جهان منزوي شده ايم

سرويس خارجي-
وزير جنگ رژيم صهيونيستي به منزوي شدن اسرائيل در جهان اعتراف كرد.
ايهود باراك در مصاحبه با شبكه خبري بي بي سي انگليس با اشاره به توجه جهاني به مسئله فلسطين و تلاش براي به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين اظهار داشت: از مجموعه شواهد و قرائن چنين برمي آيد كه دوران انزواي اسرائيل آغاز شده است.
وي افزود، پذيرش يك جانبه كشور فلسطين از سوي سازمان ملل باعث بروز تنش هايي خواهد شد و مسلما اين جريان به نفع اسرائيل نخواهد بود.
باراك تصريح كرد: تحولات اخير در منطقه و انقلاب هاي عربي به ما نشان داد كه در اين منطقه پرتلاطم تا چه حد منزوي هستيم.
روزنامه نيويورك تايمز نيز نوشت، دولت نتانياهو بي صلاحيت ترين دولت تاريخ اسرائيل است.
اين روزنامه آمريكايي با اشاره به مسئله عضويت فلسطين در سازمان ملل افزود، حكومت نتانياهو از لحاظ ديپلماتيك ناكارآمدترين و از لحاظ استراتژيك بي صلاحيت ترين دولت در تاريخ اسرائيل است. نيويورك تايمز تصريح كرد، ستون هاي اصلي امنيت اسرائيل در منطقه يعني صلح با مصر، ثبات سوريه، روابط با تركيه و اردن از هم پاشيده است و عامل انزواي اسرائيل، نتانياهو بوده است.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي در تماس تلفني با روساي جمهور كشورهاي اتريش و بوسني هرزگوين از آنها خواست تا با طرح فلسطيني ها در سازمان ملل مخالفت كنند. گفت وگوي شيمون پرز با روساي جمهور كشورهاي مختلف در حالي صورت مي گيرد كه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي روز گذشته عازم نيويورك شد تا با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا درباره تحولات خاورميانه گفت وگو كند.
رئيس جمهور ونزوئلا نيز در نامه اي به دبيركل سازمان ملل متحد از عضويت كشور مستقل فلسطين حمايت كرد و آمريكا و رژيم صهيونيستي را عاملان نسل كشي در فلسطين دانست.

 



چهارمين روز خونين در يمن مردم : هرگز تسليم نمي شويم

سرويس خارجي-
هزاران تن از مردم يمن با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز ضمن نپذيرفتن آتش بس پيشنهادي و مذاكره با نمايندگان سازمان ملل و شوراي همكاري خليج فارس اعلام كردند كه هرگز تسليم نمي شوند.
تظاهركنندگان يمني تاكيد كردند عقب نشيني نمي كنند و به جز تحقق خواسته هايشان كه در راس آنها سرنگوني علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن و دخالت نكردن بيگانگان است به چيز ديگري راضي نمي شوند.
اين در حالي است كه «عبدربه منصور هادي» جانشين رئيس جمهور يمن خواستار آتش بس و برقراري آرامش در صنعا و ديگر شهرهاي اين كشور شده است.
همچنين نمايندگاني از شوراي همكاري خليج فارس و سازمان ملل براي توقف خونريزي به يمن اعزام شده و خواستار گفت وگو با مخالفان شدند كه انقلابيون ضمن رد خواسته آنان اعلام كردند هرچه سريع تر خاك يمن را ترك كنند و از همان راهي كه آمده اند برگردند.
انقلابيون تاكيد كردند كه خون شهداي تظاهرات اخير بي پاسخ نخواهد بود و انتقام خون شهدا را خواهند گرفت.
گفتني است در جريان تظاهرات روزهاي اخير در يمن و سركوب خونين از سوي نيروهاي امنيتي عبدالله صالح كه با همكاري نظاميان آل سعود صورت گرفت دست كم 80 نفر كشته و بيش از هزار نفر مجروح شدند.
تظاهركنندگان يمني در شعارهاي خود خواستار اعدام عبدالله صالح، فرزند و برادرش و همه افرادي شدند كه اقدام به كشتار مردم بي دفاع يمن كردند.
مردم شهرهاي صنعا، تعز، عدن، اب و ديگر شهرهاي يمن نيز خواستار اتخاذ تصميم از سوي جامعه جهاني براي سرنگون كردن حكومت 33ساله عبدالله صالح ديكتاتور يمن شدند.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد استفاده بيش از اندازه از زور را توسط نيروهاي امنيتي يمن عليه تظاهركنندگان بي دفاع محكوم كرد و خواستار پايان خونريزي ها شد.
اتحاديه اروپا و آمريكا نيز با صدور بيانيه هاي ضعيفي از طرفين خواستند خويشتنداري كنند.

 



نافرماني مدني در پايتخت بحرين آل خليفه از آل سعود كمك خواست

سرويس خارجي-
معترضان بحريني نافرماني مدني خود را با محاصره منامه آغاز كردند.
در پي فراخوان مخالفان بحريني براي شركت مردم در محاصره منامه معترضان، حركت اعتراضي خود را روز گذشته به صورت محاصره منامه با خودروهاي خود آغاز و اعلام كردند كه اين نافرماني مدني تا زمان تحقق خواسته هايشان ادامه دارد.
معترضان اعلام كردند كه هدف از اين اعتراض ها، بازگشت افراد اخراج شده به كارهاي خود، آزادي بازداشت شدگان، تغيير رژيم و اجراي اصلاحات است.
گزارش ها حاكي است كه اين محاصره با موفقيت انجام شده و تمام خيابان ها و بزرگراه ها مسدود و رفت و آمد در آنها مختل شده است.
نيروهاي امنيتي آل خليفه با حمايت نيروهاي نظامي آل سعود در تلاش براي شكستن محاصره و باز كردن راه هاي مسدود شده هستند و مي كوشند خودروها را به تغيير مسير وادار سازند.
جوانان انقلابي بحرين اعلام كردند كه رژيم آل خليفه به موفقيت اين طرح و شكست خود براي كنترل اوضاع اذعان كرده است. اين جوانان تاكيد كردند در صورت بي توجهي به خواسته هاي آنان اين حركت اعتراضي همچنان ادامه پيدا خواهد كرد.
جوانان انقلابي بحرين همچنين اظهار داشتند، مردم بحرين به تحقق خواسته هايشان اصرار دارند و معتقدند سياست هاي رژيم آل خليفه موجوديت مردم به عنوان ساكنان اين كشور را تهديد مي كند اين در حالي است كه آل خليفه از بيم سرنگوني، از عربستان خواست نيروهاي جديدي به اين كشور اعزام كند.
از سوي ديگر، رئيس مركز حقوق بشر بحرين گفت، مردم اين كشور در تظاهرات جمعه مشاركتي فعال خواهند داشت.
نبيل رجب مقابله با رژيم حاكم را به مثابه جنگي دانست كه مقاومت در برابر آن با شيوه هاي مسالمت آميز ضرورتي اجتناب ناپذير است.

 



اعتصاب و تظاهرات ده ها هزار نفري معلمان در مادريد

ده ها هزار تن از معلمان اسپانيايي، در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت دست از كار كشيده و تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه خبري يورونيوز، ده ها هزار نفر از معلمان سرتاسر اسپانيا سه شنبه همزمان با اعتصاب دو روزه خود را به مركز «مادريد» رسانده و عليه تصميم دولت براي افزايش ساعات كار و اخراج 3000 تن از همكاران خود تظاهرات كردند.
براساس اين گزارش در اين تظاهرات دستكم 21 هزار دبير اسپانيايي با حمل پلاكاردهايي عليه مقامات دولتي اعلام كردند حاضر نيستند سر كلاس هاي درس حاضر شوند.
خبرگزاري «رويترز» نيز با اعلام اين خبر به نقل از تظاهركنندگان نوشت: دولت براي آنچه «مبارزه با پيامدهاي بحران اقتصادي منطقه يورو» اعلام كرده است، اقدام به افزايش ساعات كاري هفتگي معلمان مي كند كه اين امر علاوه بر فشار آوردن به معلمان بر كيفيت آموزشي نيز تاثيرات سوء مي گذارد.
سنديكاهاي معلمان و ترتيب دهندگان اين تظاهرات و اعتصاب طي بيانيه اي اعلام كردند، 80 درصد از معلمان در اين اعتصاب شركت داشته و خواستار توقف طرح دولت براي افزايش 18 ساعت كار در هفته به 20 ساعت هستند. مقامات رسمي اسپانيا اما اعلام كردند تنها 43 درصد از معلمان سركلاس هاي درس حاضر نشده اند.
«فساد كمتر، آموزش بيشتر؛ رئيس ايالت ما دروغگو است؛ حق معلمان را ضايع نكنيد و...»، از جمله شعارهاي تظاهركنندگان در مادريد بود كه همزمان خواستار بركناري برخي مقامات اين كشور نيز شدند.گفتني است، بحران بي سابقه اقتصادي در اروپا، كشورهاي ضعيف منطقه يورو را دچار مشكلات شديد اقتصادي و در نتيجه صحنه شورش ها و اعتصاب هاي گسترده ضددولتي كرده است. شدت اين بحران به حدي است كه بسياري، سقوط منطقه يورو را از چند ماه پيش هشدار داده و حتي برخي وقوع آن را حتمي مي دانند. دولت هاي بحران زده منطقه اجراي طرح رياضت سنگين اقتصادي را تنها گزينه پيش رو براي تامين كسري بودجه و بدهي هاي سر به فلك كشيده انتخاب كرده اند تا بدين ترتيب شانس دريافت وام از صندوق بين المللي پول و بانك جهاني را از دست ندهند، غافل از اين كه دريافت وام فقط ميزان بدهي ها را افزايش مي دهد.

 



موج جديد ناآرامي هاي ضددولتي شهرهاي يونان را فرا گرفت

موج جديد ناآرامي ها عليه اوضاع اقتصادي، شهرهاي مختلف يونان را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاري «شين هوا»، به دنبال اعلام مقامات دولتي يونان مبني بر اجراي بسته هاي جديد رياضت اقتصادي، موج جديد ناآرامي ها برخي شهرهاي اين كشور به خصوص «آتن» را فرا گرفت.
مردم با تجمع مقابل ساختمان هاي مختلف دولتي خواستار توقف فوري تصويب و اجراي رياضت هاي اقتصادي شدند. خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت: «گروهي از كاركنان دولتي يونان سه شنبه با تجمع مقابل ساختمان وزارت اقتصاد در آتن، به نشانه اعتراض به اوضاع وخيم اقتصادي كه اين بار قرار است در قالب كاهش حقوق، افزايش مجدد ماليات و اخراج كاركنان صورت بگيرد، قبوض ماليات ها را به آتش كشيدند. براساس اين گزارش دولت يونان در پانزدهم سپتامبر يك ماليات جديد و سنگين براي املاك و دارائي ها اعلام كرد. در عين حال گفته مي شود پس از اظهارات اخير وزير اقتصاد اين كشور مبني بر زياد بودن شمار كاركنان دولتي، دولت قصد دارد شمار ديگري از كاركنانش را اخراج كند. گفتني است، يونان به عنوان يكي از كشورهاي عضو منطقه يورو وضعيتي به مراتب وخيم تر از ساير كشورهاي بحران زده اروپايي را تجربه مي كند. طوري كه برخي مقامات رسمي و تحليلگران بين المللي اعلام كرده اند، ورشكستگي اين كشور حتمي است و اميدي به نجات اقتصاد اين كشور وجود ندارد.

 



از سوي يك موسسه تحقيقاتي روسيه صورت گرفت
افشاي طرح ناتو و تركيه براي مداخله نظامي در سوريه

يك موسسه روسي فاش كرد كه ناتو با كمك تركيه در صدد مداخله نظامي در سوريه است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه تلويزيوني راشاتودي، «ميخائيل خوسو دوفسكي » از محققين مركز مطالعات جهاني روسيه اعلام كرد كه اطلاعاتي داريم كه نشان مي دهد مركز فرماندهي ناتو در بروكسل و تركيه در حال برداشتن نخستين گام نظامي عليه سوريه هستند.
وي افزود، ناتو در آموزش و كمك به تندروها براي فعاليت نظامي و مبارزه با حكومت كشورهاي مختلف دست دارد و اكنون در تلاش براي براندازي نظام سوريه است.
اين محقق روسي گفت، مداركي به دست آورده ايم كه نشان دهنده مداخله نيروهاي خارجي در سوريه است و اين نيروها در تلاشند كه با حمايت گروه هاي مسلح كه جزو اقليت هستند اوضاع اين كشور را نابسامان جلوه دهند. وي تصريح كرد، سفر هيئت هاي روسي به سوريه و ديدار و گفت وگو با بشار اسد رئيس جمهور سوريه و مخالفان براي روشن شدن اين جريان است. اين محقق روسي همچنين تاكيد كرد، هرگونه اقدام نظامي عليه سوريه مي تواند به مشتنج شدن اوضاع منطقه منجر شود.
از سوي ديگر، «سليمان حداد» رئيس كميته امور عربي و خارجي مجلس سوريه درخواست پارلمان عربي براي ممنوعيت حضور سوريه در نشست هاي اتحاديه عرب و سازمان هاي وابسته به آن را محكوم و تاكيد كرد، چنين درخواستي قابل اجرا نخواهد بود. گفتني است پارلمان عربي در نشست اخير خود در قاهره توانست موافقت 31 عضو از 55 عضو حاضر براي ارائه اين درخواست به دبيركل اتحاديه عرب را به دست آورد. طبق اين درخواست سوريه نبايد در نشست هاي اتحاديه عرب حضور داشته باشد.
اين درخواست با اعتراض هاي شديد نمايندگان سوريه، يمن، لبنان، اردن، عراق، الجزاير و سودان مواجه شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14