(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 مهر 1390- شماره 20041

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جزئيات رسيدگي به 6 پرونده بزرگ فساد اقتصادي اعلام شد
احمدي نژاد : تورم رو به كاهش است بايد يك رقمي شود
حاشيه هاي سفر رئيس جمهور
نقش دين در زندگي انسان(1)
احمدي نژاد در گفت وگوي ويژه خبري سيما: آمريكا بايد از خليج فارس برود تا امنيت برقرار شود
110 وبلاگ نويس ارزشي كشور به پابوس امام رضا (ع) رفتند



جزئيات رسيدگي به 6 پرونده بزرگ فساد اقتصادي اعلام شد

پايگاه اطلاع رساني مجتمع قضايي امور اقتصادي (قسط) در تازه ترين اطلاع رساني خود از رسيدگي به پرونده هاي مفاسد اقتصادي در كشور، جزييات 6 پرونده بزرگ اقتصادي را منتشر كرد.
در يكي از اين پرونده ها دادسراي امور اقتصادي براي متهمي كه از يك شركت وابسته به بانك ملي ايران كلاهبرداري كرده است، تقاضاي مجازات كرد.
با شكايت وكلاي شركت ملي مسكن و صنايع ساختماني (سهامي خاص) متعلق به بانك ملي ايران، رسيدگي به پرونده اين متهم اقتصادي در دستور كار دادسراي امور اقتصادي قرار گرفت. شعبه سوم بازپرسي دادسراي امور اقتصادي متهم با هويت «ج.ي» را به اتهام كلاهبرداري به ميزان شش ميليارد ريال مجرم دانست.
براساس اين گزارش، متهم ياد شده با اعلام داشتن توان عملي و امكانات تامين قريب به سه هزار تن ورق و ميلگرد به ارزش تقريبي 20 ميليارد ريال و جلب نظر مديران شركت شاكي و صدور پيش فاكتور، موفق به اخذ تسهيلات از بانك ملي ايران شده بود اما به بهانه هاي واهي از تحويل كالا امتناع كرده و تسهيلات دريافتي را نيز مورد استفاده شخصي قرار داده است.
پرونده اين متهم با صدور كيفرخواست جهت رسيدگي به دادگاه ارسال شده است.
محكوميت 14 متهم
به 13 سال حبس و رد مال
شعبه 1191 دادگاه عمومي جزايي مجتمع قضايي امور اقتصادي با بررسي و رسيدگي به شكايت بانك تجارت و كيفرخواست صادره از دادسراي امور اقتصادي، 14 متهم يك پرونده را به تحمل حبس و رد مال محكوم كرد.
اين 14 متهم با استفاده از سند مجعول، موفق به اخذ تسهيلاتي در قالب گشايش اعتبار اسنادي و فروش اقساطي كالا مجموعا به مبلغ 510 ميليارد و 921 ميليون و 525 هزار و 181 ريال از بانك تجارت شده بودند.
با توجه به عدم بازپرداخت تسهيلات دريافتي در تاريخ سررسيد، بانك تجارت عليه متهمان ياد شده در دادسراي امور اقتصادي طرح شكايت كرد كه پس از انجام تحقيقات لازم و صدور كيفرخواست در دادسرا، پرونده براي رسيدگي به شعبه 1191 دادگاه عمومي جزايي مجتمع قضايي امور اقتصادي ارجاع شد.
دادگاه پس از رسيدگي به پرونده، با توجه به شكايت بانك تجارت و تحقيقات صورت گرفته و كيفرخواست صادره از سوي دادسراي امور اقتصادي و اسناد و مدارك موجود و همچنين عدم حضور متهمان در جلسات دادرسي، ختم رسيدگي را اعلام و طي دادنامه اصداري متهمان مذكور را مجموعا به تحمل 31 سال حبس و پرداخت 506 ميلياردو 53 ميليون و 464 هزار و 735 ريال د رحق شاكي محكوم كرد.
اعلام مجرميت
با اتهام 152 ميليارد ريالي
با شكايت بانك تجارت و بانك ملي پرونده اي به اتهام تحصيل مال نامشروع عليه متهم آقاي «م.س» در دادسراي امور اقتصادي تشكيل شد. متهم ياد شده با ثبت و تاسيس شركت هاي متعدد و افتتاح حساب به نام اين شركت ها و ارائه فاكتورهاي صوري و غيرواقعي و همچنين برخي ارتباطات خاص با كاركنان موفق به اخذ تسهيلات كلان از شعب مختلف بانك تجارت و ملت مجموعا به مبلغ يكصد و پنجاه و يك ميليارد و پانصد و هشت ميليون و پانصد و چهل و يك هزار و چهل و شش ريال به علاوه شصت و يك هزار و هفتصد و بيست وهشت دلار (61728 دلار) در قالب فروش اقساطي مواد اوليه، ماشين آلات، سلف، مشاركت مدني و اعتبار اسنادي شده است.
شعبه چهارم بازپرسي دادسراي امور اقتصادي با توجه به شكايت بانكهاي تجارت و ملت و گزارشات مرجع انتظامي و تحقيقات انجام شده و اقرار صريح متهم وي را مجرم شناخته و با صدور كيفرخواست جهت تعيين كيفر، پرونده را به دادگاه ارسال كرد.
اختلاس 11 ميليارد ريالي
شعبه چهارم بازپرسي دادسراي امور اقتصادي تنها متهم يك پرونده اقتصادي ديگر را مجرم شناخت و عليه وي كيفرخواست صادر كرد.
با وصول گزارش از سوي وزارت اطلاعات عليه متهم آقاي «م.ر.ع» كارمند سابق شركت نفت و گاز پارس به اتهام اختلاس توأم با تهيه و تنظيم فاكتورها و اسناد جعلي و تضييع وجوه دولتي، پرونده اي در دادسراي امور اقتصادي تشكيل شد.
براساس اين گزارش متهم ياد شده از سال 1386 لغايت 1388 از طريق سندسازي و تهيه فاكتورهاي سفيد امضاء و جعل فاكتورها و سربرگ شركت ها و درج مبالغ غيرواقعي و همچنين خريدهاي غيرضروري و تشريفاتي موفق به اختلاس و تضييع وجوه دولتي مجموعاً به ميزان يازده ميليارد و هفتاد و دو ميليون و سيصد و دو هزار و يكصد ريال از شركت نفت و گاز پارس شد.
بازپرس شعبه چهارم دادسراي امور اقتصادي براساس گزارش وزارت اطلاعات و انجام تحقيقات و بهره گيري از نظريه كارشناس رسمي دادگستري و اخذ دفاعيات متهم، وي را مجرم شناخت. پرونده مشاراليه پس از صدور كيفرخواست جهت رسيدگي به دادگاه ارسال شد.
محكوميت به 9 سال حبس
و 11 ميليارد ريال رد مال
شعبه 1191 دادگاه عمومي جزايي مجتمع قضايي امور اقتصادي، دو متهم يك پرونده اقتصادي را به تحمل حبس، رد مال و پرداخت جزاي نقدي محكوم كرد.
با گزارش اداره كل حقوقي و قضايي وزارت اطلاعات و براساس شكايت شركت كفا (ستاد ويژه نانو)، دو متهم با هويت هاي «الف.ط» و «م.س» به اتهام مشاركت در تحصيل مال از طريق نامشروع و مباشرت در انتقال منافع مال غير به ترتيب مجموعاً به هفت سال و دو سال حبس تعزيري و همچنين رد مال به مبلغ 11 ميليارد و 579 ميليون ريال در حق شركت شاكي و پرداخت يك ميليارد و 350 ميليون ريال جزاي نقدي در حق صندوق دولت محكوم شدند.
اعلام مجرميت عليه يك نفر
از پرسنل ناجا
با شكايت شركت برق تهران و شكايت ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) رسيدگي به پرونده چند متهم اقتصادي در دستور كار دادسراي امور اقتصادي قرار گرفت.
پايگاه اطلاع رساني مجتمع قضايي امور اقتصادي (قسط) اعلام كرد با طرح شكايت شركت برق تهران و ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) عليه آقايان «ح.الف.ز» از پرسنل نيروي انتظامي به عنوان متهم رديف اول و «ج.الف.ز» به عنوان متهم رديف دوم به اتهام مشاركت در جعل سند عادي (مبايعه نامه عادي خريد ملك)، مشاركت در استفاده از اسناد مجعول و ارائه آن به يكي از شعب دادگاه عمومي تهران و تحصيل حكم از دادگاه براساس اسناد مذكور، مشاركت در كلاهبرداري از طريق تصاحب مال (ملك) متعلق به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) كه پس از اين اقدام موجب تحصيل مال نامشروع متهم رديف اول به مبلغ بيست ميليارد و سه ميليون ريال از شركت برق تهران شده و همچنين براي خانم «ب.ش» به عنوان متهم رديف سوم به اتهام معاونت در كلاهبرداري، پرونده اي در دادسراي امور اقتصادي مطرح و به شعبه پنجم بازپرسي اين دادسرا ارجاع و رسيدگي شد.
بازپرس شعبه پنجم اين دادسرا با بهره گيري از نظريه كارشناسان رسمي دادگستري و انجام تحقيقات لازم در مرجع انتظامي، متهمين ياد شده را مجرم شناخته و با صدور كيفرخواست از دادگاه براي شان كيفر قانوني تقاضا كرد. پرونده مذكور جهت رسيدگي به دادگاه ارسال شده است.
گفتني است؛ مجتمع قضايي امور اقتصادي اعلام كرده است مشخصات كامل متهمان در تمامي اين 6 پرونده فساد اقتصادي در اجراي مقررات ماده 188 قانون آيين دادرسي كيفري پس از صدور آراء قطعي به نحو مقتضي اعلام مي شود.

 



در جمع پرشور مردم همدان
احمدي نژاد : تورم رو به كاهش است بايد يك رقمي شود

همدان-خبرنگاركيهان:
رئيس جمهور گفت: ملت ايران هوشيار باشد عده اي مي خواهند بازار را به هم بزنند تا عدم تعادل ايجاد و شما را از تلاش سازنده نااميد كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد صبح چهارشنبه در اجتماع پرشور مردم همدان در ورزشگاه شهداي قدس اين شهر گفت: ملت ايران در اجراي هدفمندي يارانه ها دست به كار بزرگي زد چرا كه 20 سال بود همه منتظر بودند كه ببينند چه اتفاقي پس از اجراي اين طرح مي افتد اما به فضل الهي و به لطف امام عصر(عج) همه دست به دست هم داديد و به خوبي كارها را آغاز و به پيش برديد. وي افزود: بعضي ها از ابتدا با اين طرح مخالف بودند بعضي ها هم از منظر سياسي علاقه اي به اجراي طرح هدفمندي در دولت دهم نداشتند و از اول آيه يأس مي خواندند و انتظار تورم 70 تا 180 درصد و بحران و خوابيدن كارخانه ها را داشتند و سعي مي كردند ملت را منصرف كنند اما شما منصرف نشديد و اكنون ملت ما مورد تمجيد شركت هاي بزرگ اقتصادي جهان واقع شده است و آنها مجبور شدند به عظمت مردم ايران اذعان كنند.
احمدي نژاد خاطر نشان ساخت: عده اي از دشمنان و بدخواهان مي خواهند شيريني اجراي اين طرح و موفقيت آن را در كام ملت تلخ كنند و لذا هر روز فضاسازي كرده و اطلاعات غلط به مردم مي دهند و بازار را تحريك مي كنند تا آن را به انحراف بكشانند.
وي اضافه كرد: قيمت طلا و سكه در بازارهاي جهاني بالا رفته و مگر مردم چقدر نياز به سكه دارند و مگر سكه جزو اقلام خوردني است؟ فقط براي بعضي مراسم ها استفاده مي شود، اما برخي وارد مي شوند و با پول هاي كلان مقدار زيادي خريد مي كنند و در زمينه ارز هم همين طور عمل مي شود.
احمدي نژاد گفت: آن قدر ذخيره ارزي داريم كه همه نيازها، واردات و مسافرت ها را به خوبي جوابگو باشد. رئيس جمهور يادآور شد: اگر اين زشت كارها و خودخواهي ها نباشد قيمت ارز بايد خيلي پايين تر از قيمت فعلي باشد و در اصل دلار بيش از 900 تومان نمي ارزد. وي گفت: با فضاسازي سعي مي كنند قيمت ارز بالا برود و مي خواهند بازار را به هم بزنند، مي بينند آرامش در فضاي اقتصادي هست، تحمل نمي كنند.
احمدي نژاد با اشاره به بحران در اقتصاد جهان اظهار داشت: اقتصاد دنيا در بحران به سر مي برد، در كشورهاي ديگر سرمايه گذاري نمي شود اما در كشور ما برعكس است به همين دليل آنها ناراحتند و قصد به هم زدن آرامش اقتصادي ما را دارند.
وي افزود: به فضل الهي پايه هاي طرح هدفمندي مستحكم است و 72 ميليون نفر عضو اين طرح هستند و بدخواهان بيخود آبروي خود را نبرند طرح متعلق به ملت است و مردم از آن دفاع مي كنند.
احمدي نژاد خطاب به ملت ايران گفت: ملت بايد هوشيار باشيد. عده اي مي خواهند بازار را به هم بزنند عدم تعادل ايجاد كنند تا جيب شما را خالي كنند و از تلاش سازنده نااميدتان كنند. احمدي نژاد تاكيد كرد: هر روز يك تلاطم، يك موج، يك شايعه از بيرون و يا داخل كشور ايجاد مي شود.
وي از مردم خواست تا همانند ايام آغاز هدفمندي يارانه ها، از مراجعه غيرضروري به بازار خودداري كنند و تصريح كرد: امروز مي بينيم كه عده اي به صورت سازمان يافته و با برنامه ريزي، كاري مي كنند كه جيب ملت خالي شود و لذا از مردم بزرگوار ايران مي خواهم كه تا 3ماه دست نگهدارند و از خريدهاي غيرضروري پرهيز كنند و اجازه بدهند طرح عظيم هدفمندي يارانه ها را جلوتر ببريم.
رئيس جمهور اعلام كرد: تورم از اين ماه روند كاهشي گرفته و بايد سعي كنيم به زير دو رقم برسد چرا كه بالا بودن آن به معني رفتن پول از جيب ندارها به جيب داراهاست. وي يادآور شد: دست هايي نمي خواهند ملت ايران در اوج عزت و آرامش و رفاه زندگي كنند، آن دست ها بايد آرام آرام و با تدبير قطع شود تا منافع برنامه هاي اقتصادي به جيب ملت برود.
رئيس قوه مجريه در ادامه به مسئله بيكاري و ايجاد اشتغال براي جوانان اشاره كرد و گفت: علاوه بر 2ميليون و 500 هزار نيروي بيكار كه از قبل بوده، سالانه يك ميليون و 500 هزار نفر جوياي كار جديد وارد بازار تقاضاي اشتغال مي شوند و اين امر ايجاب مي كند كه هر سال 2 ميليون و 500 هزار اشتغال ايجاد شود.
رئيس جمهور لزوم دست زدن به كاري اساسي و انقلابي براي ايجاد اشتغال را يادآور شد و ادامه داد: دولت همه توان خود را بسيج كرده و از همه كارآفرينان و مردم و جوانان دعوت به كمك و همكاري مي كند تا طي 2 تا 3 سال آينده ريشه بيكاري از سرزمين ايران بكنيم. در همين راستا با انجام بررسي هاي كارشناسي درصدد حذف مقررات سخت و قوانين پيچيده بر سر راه بيمه ها هستيم تا استخدام كارگران از سوي صاحبان اصناف و صنايع با رغبت انجام شود.
وي اظهار داشت: چند برنامه اساسي ديگر براي ساختن اقتصادي كشور تدوين و ارائه داده ايم كه اجراي قانون تفسير اصل 44 قانون اساسي و سرعت در واگذاري امور به مردم، اصلاح نظام گمركي، اصلاح نظام مالياتي و اصلاح نظام ارزش پول ملي از آن جمله است.
احمدي نژاد ريشه همه مشكلات جامعه بشري از ابتدا تاكنون را دلبستگي به اميال زميني و اسارت در خودخواهي دانست و گفت: امروز جنگ ها و كشتارهايي كه آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي در جهان دارند ناشي از خودپرستي آنهاست.
رئيس جمهور خاطر نشان ساخت: رئيس جمهور آمريكا كه قول جبران اشتباهات در حمله به عراق و افغانستان را داد بعدها معلوم شد كه منظور آنها از اشتباه نه اصل حمله و كشتن مردم اين كشورها بوده بلكه مقصود اين است كه رئيس جمهور قبلي كار خود را در اشغال كامل اين كشورها درست انجام نداده است.
وي يادآوري كرد: وقتي آنها متوجه شكست خود و آگاهي مردم دنيا از توطئه هايشان شدند، به جاي توبه و عوض كردن سياست ها، ماسك و چهره و ادبيات خود را عوض كردند تا به تخريب بيشتر كشورها و بردن ثروت آنها جهت بازسازي كشور و اقتصاد خود دست بزنند.
احمدي نژاد در پايان به سه سفر گذشته خود به استان همدان اشاره كرد و اظهار داشت: در سه سفر استاني قبلي در مجموع 644 مصوبه براي استان همدان به تصويب رسيده كه 371 مورد آن اجرا شده، 200 مورد آن در دست اجراست و 73 مصوبه هنوز اجرايي نشده است.
وي تاكيد كرد: در جلسه هيئت دولت، موانع مصوبات برطرف شده و همه اجرايي خواهد شد.
راه آهن اراك-ملاير
امروز افتتاح مي شود
با حضور دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، راه آهن اراك-ملاير امروز (پنج شنبه) افتتاح مي شود.
پروژه راه آهن اراك-ملاير بخشي از پروژه بزرگ راه آهن غرب كشور است كه از سمنگان اراك شروع شده و تا ملاير 90 كيلومتر طول دارد.
براي اجراي اين قطعه 90 كيلومتري كه كار احداث آن از سال 1381 آغاز شده، يك هزار و 700 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است. مجموعا 73 كيلومتر از مسير راه آهن غرب درمحدوده جغرافيايي ملاير قرار دارد و در آينده يك انشعاب از آن به همدان و از آن جا به راه آهن تهران-همدان-سنندج متصل خواهد شد. بنابر همين گزارش رئيس جمهور امروز، در جمع مردم ملاير به سخنراني مي پردازد و راه آهن اراك-ملاير نيز با حضور وي به بهره برداري مي رسد.
افتتاح دو پروژه در اسدآباد و نهاوند
پروژه ذوب آهن غرب كشور در اسدآباد كه از 16 سال پيش ساخت آن آغاز شده بود سرانجام به تكميل نهايي رسيده و ديروز با حضور معاون اول رئيس جمهور افتتاح شد.
اين كارخانه در زميني به مساحت 230 هكتار احداث شده و محصول عمده آن شمش چدن است كه با ظرفيت توليد سالانه 70 هزار تن كار خود را آغاز كرد.
براي احداث كارخانه ذوب آهن غرب كشور در اسدآباد نزديك به 140 ميليارد ريال و 2/3 ميليون دلار اعتبا ريالي و ارزي هزينه شده است.
همچنين كارخانه سيمان نهاوند با حضور رحيمي فرد آغاز به كار مي كند.
ظرفيت توليد روزانه اين كارخانه 3300 تن سيمان خاكستري است كه براي ساخت آن 1200 ميليارد ريال (33 ميليون يورو ارزي) هزينه شده است و ظرفيت ايجاد اشتغال آن نيز 400 نفر است كه 150 نفر آنها متخصص هستند. با بهره برداري از كارخانه سيمان نهاوند توليد سالانه سيمان در استان همدان به بيش از 10 هزار تن مي رسد.

 



حاشيه هاي سفر رئيس جمهور

¤به گزارش خبرنگار ما استقبال پرشور و باشكوه مردم در مسير عبور رئيس جمهور باعث شد تا وي با حدود 3 ساعت تاخير وارد ورزشگاه شهداي قدس همدان شود.
¤احمدي نژاد در بدو ورود به همدان گفت: استان همدان در طول تاريخ و به خصوص در دوره اسلامي و بالاخص انقلاب اسلامي ايران، هميشه براي ملت نافع بوده است.
¤كارگران دفاتر روستايي مخابرات با حمل پلاكارد در ورزشگاه قدس نسبت به حقوق ضايع شده خود اعتراض داشتند.
¤در پلاكاردهاي در دست خواهران حاضر در مراسم سخنراني نوشته شده بود؛«احمدي رجايي، دست بردار از مشايي.»
¤پرده بزرگي نيز در هنگام سخنراني رئيس جمهور بر دست جوانان برافراشته شد كه نوشته شده بود؛ شايسته سالاري آري، فاميل سالاري نه!
¤سيستم صوتي ورزشگاه شهداي قدس در طول مراسم دچار مشكل بود.
¤گروهي از دانشجويان در محل ورزشگاه قدس در حين سخنراني دكتر احمدي نژاد شعار سر مي دادند: استاندار انحرافي نمي خواهيم.
¤قبل از سخنراني رئيس جمهور پنج هزار دانش آموز همداني سرود «ولايت» را همخواني كردند.
¤پيرمردي كه تكيه بر عصاي چوبي خود داده بود و موج جمعيت استقبال كننده او را به هر سو مي كشاند با ديدن رئيس جمهور نامه خود را بالا برد و به زبان شيرين تركي گفت: (خوش گلميشي بالام) و ورود احمدي نژاد را خوشامد گفت.

 



نقش دين در زندگي انسان(1)

بحث را با اين پرسش آغاز مي كنيم كه نقش دين در زندگي انسان چيست؟ ما چه اندازه به دين احتياج داريم؟ دين چه مشكلي را از ما حل مي كند؟ اگر كسي دين نداشته باشد چه مي شود؟ آيا ممكن است چيزي جايگزين دين شود؟
پاسخ اين پرسش ها حتي براي برخي از عوام روشن است؛ اما گاهي بعضي مسائل از فرط روشني مبهم مي شود. شايد، ما هيچگاه احساس نمي كرديم، روزي نياز باشد كه درباره دين قلمرو و ارتباطش با نهادهاي اجتماعي بحث و گفت وگو كنيم. البته از يك طرف مايه خرسندي است كه امروزه همه مسائل، مطالب و قضايا مورد تحقيق قرار مي گيرد و جواب عالمانه و محققانه براي آنها تهيه مي شود؛ اما از سوي ديگر كوتاهي اي درباره بحث و بررسي اين موارد احساس مي شود، تا آن جا كه در يك جو اسلامي، در خانواده اي مسلمان، كسي كه در محيط ديني پرورش پيدا مي كند، توهماتي برايش پيش مي آيد، سخناني مي گويد كه باور كردن آن دشوار است. به هر حال اين مسئله آشكار، باز هم جاي تحقيق دارد و ضرورت دارد به آن جدي تر بپردازيم. زيرا روشن شدن اين مساله بسياري از انحرافات را تصحيح مي كند.
چيستي دين
در اين راستا نخست ما بايد بفهميم دين يعني چه و بعد انسان را بشناسيم، تا بدانيم دين در زندگي انسان چه نقشي دارد. اگر دين و انسان را نشناسيم، پاسخ اين سؤال پاسخي روشن و عقلاني نخواهد بود. اما اينكه دين يعني نماز خواندن، روزه گرفتن و اعتقاد به خدا داشتن؛ پاسخ هاي ساده اي است و بايد به اين سؤال عميق تر جواب داد. جامعه شناسان در مقام تعريف دين، آن را به عنوان يك نهاد اجتماعي، پديده اي كه در زندگي اجتماعي انسان در طول تاريخ وجود داشته، دانسته اند و تعريفاتي براي آن ارائه كرده اند. بعضي از اين تعاريف آنقدر وسيع و عام است كه حتي شامل كساني كه اعتقادي به خدا هم ندارند مي شود. بعضي از تعريف ها هم آنقدر محدود است كه انسان در مصاديقش دچار مشكل مي شود. چون در اين مجال فرصتي براي بررسي و نقد تعاريف مختلف از دين نيست، ما تعريف مورد نظر خود را مطرح مي كنيم.
دين عبارت است از: مجموعه اي از اعتقادات، خلقيات و رفتار كه در سعادت ابدي انسان موثر است و نداشتن آنها موجب شقاوت انسان مي شود. به عبارت ديگر مي توان گفت دين سه بخش است: اعتقادات، اخلاق و احكام. درباره اينكه آيا اعتقادات اصل است يا اخلاق و يا رفتارها و احكام كم و بيش بحث هايي شده است؛ اما بين اين مجموعه نوعي ترتب وجود دارد. اعتقادات خاص، منش هاي خاصي را ايجاد مي كند و آن منش، رفتارهاي خاصي را اقتضا مي كند. در اين زمينه بحث هايي در اوايل انقلاب مطرح بود از قبيل اينكه بين ايدئولوژي و جهان بيني ارتباطي هست يا نه و آيا اين ارتباط منطقي است يا غيرمنطقي؟ اجمالا عرض مي شود: اعتقادات خاص، منش هاي خاصي را مي طلبد و آن منش ها، رفتارهاي خاصي را ايجاد مي كند. اما اينكه چه ارتباطي بين آنها وجود دارد و آيا به صورت قياس منطقي مي شود آن را اثبات كرد يا نه، در جاي خود بحث مفصلي را مي طلبد.
براساس اين تعريف، اگر كسي به هيچ چيز اعتقاد نداشته باشد، نمي توانيم وي را دين دار بدانيم.البته مي دانيم كه فرض اينكه كسي اعتقادات صحيحي داشته باشد، ولي در اعمالش هيچ تاثيري از آن اعتقادات را مشاهده نكنيم، اين فرض غيرقابل قبول است. چون انسان موجودي است كه افعال اختياري اش، ناشي از اعتقادات، فهم و شعور اوست. اگر انسان يك سلسله اعتقاداتي داشته باشد، خواه ناخواه در رفتارش اثر مي گذارد. اگر اعتقادي در رفتار انسان تاثير نگذارد، به اين معناست كه اين اعتقاد در فرد جايگزين نشده و حالت تزلزل دارد.
ضرورت همراهي ايمان با عمل صالح
اگر انسان اعتقاد قلبي داشته باشد، حتما در رفتارش اثر دارد. در فرهنگ قرآني نيز در موارد بسياري، ايمان و عمل صالح همراه با هم و توأمان ذكر شده است. اگر هم بطور اتفاقي فقط از ايمان سخن به ميان آمده باشد، از قرائن قبل و بعد آن برمي آيد كه عمل صالح هم در آن دخيل است؛ همچنان كه اگر در جايي فقط عمل صالح را ذكر كرده باشد، باز از قرائن برمي آيد كه مشروط به ايمان است: «من عمل صالحا من ذكر او انثي و هو مؤمن فلنحيينه حياه طيبه »(1)، «و من اراد الاخره و سعي لها سعيها و هو مؤمن فاولئك كان سعيهم مشكورا(2)». بنابراين دعوت كنندگان به دين، آنهايي كه آورنده دين هستند، يعني انبياء(ع)، ادعايشان اين است كه انسان بايد در زمينه اعتقادات، افكار و نظريات، به چيزهايي معتقد باشد؛ در غير اين صورت به انسانيت او لطمه مي خورد: «ان شر الدواب عندالله الذين كفروا فهم لايومنون(3)»، دقت كنيد، در اين آيه شريفه نمي فرمايد: «شر الاناس»، بلكه مي فرمايد: «شر الدواب»؛ «ان شر الدواب عند الله الصم البكم الذين لايعقلون(4)»، توجه كنيم كه در اين دو آيه كه «شر الدواب» را معرفي مي كند، يك بار مي فرمايد: «الصم البكم الذين لايعقلون» و در جاي ديگر مي فرمايد: «الذين كفروا فهم لايؤمنون». به يقين اين دو مصداق، با هم مرتبطند و تناقضي بين اين دو آيه نيست.
براساس عقيده ما، در ساير اديان تحريفاتي واقع شده است و مجموعه اي كه امروز از اديان ديگر باقي مانده قابل اعتماد نيست و كم و زيادهايي در آنها شده است. ديني كه ما از آن حمايت مي كنيم دين اسلام است و مهمترين منبع آن هم قرآن است. قرآن دين را اين گونه معرفي مي كند: اگر كساني فاقد دين باشند، انسان واقعي نيستند: «و لقد ذرانا لجهنم كثيرا من الجن و الانس لهم قلوب لايفقهون بها و لهم اعين لايبصرون بها و لهم اذان لايسمعون بها اولئك كالانعام(5)». كساني كه فاقد ويژگي هاي مذكور در اين آيه شريفه هستند، به تعبير قرآن مثل چهارپا هستند. «شرالدواب» يعني بدترين جنبنده ها. مدعي دين مي گويد: دين همچون گوهري است كه آدمي را به سوي جايگاه انساني اش رهنمون مي شود؛ يعني اين موجود دو پا را انسان مي كند؛ و اگر اين موجود، دين نداشته باشد، در واقع انسان نيست.
اين مباحث توضيحات بيشتري را مي طلبد كه بايد پيرامون آنها در جاي خود به صورت استدلالي بحث شود. اما مباحث مطرح شده مقدمه اي براي بحث اصلي بود. دين اسلام را كه ما پذيرفته ايم و آن را مكمل انسانيت انسان مي دانيم و انسانيت انسان را بدون آن ميسر نمي دانيم، در زندگي ما چه جايگاهي دارد؟ صرف نظر از جايگاه ساير اديان، بايد پرسيد جايگاه دين اسلام، يعني ديني كه ما آن را پذيرفتيم در زندگي ما كجاست؟ بسياري تصور مي كنند كه جاي اين دين، مسجد، حسينيه و زيارتگاه هاست و فقط اموري مثل نماز، روزه، خيرات و نذورات، سفره حضرت عباس و عزاداري سيدالشهداء در محرم مربوط به دين است. كساني هم كه خيلي دين دار باشند ايام فاطميه و مواليد ائمه و ساير اعياد را هم محترم مي شمارند. به عقيده چنين كساني دين فقط براي ارتباط انسان با خداست و ساير مسائل از حوزه دين خارج و در حاشيه است. متن دين يعني نماز خواندن، روزه گرفتن، حج، زيارت امام رضا(ع)، نذري دادن، سفره انداختن، عزاداري كردن، سينه زدن و گريه كردن و اگر كسي به هيچ كدام اعتقادي نداشت بي دين است. آيا واقعا اين سخن اسلام است؟ يا اين، تفكر غلطي است كه شيطان آن را القاء كرده است.
شياطين و ترويج سكولاريزم
اينكه شياطين انس چه اندازه در ترويج اين تفكر دخالت داشتند، در جاي خود محل بحث است. بدون شك اصل اين فكر كه دين فقط شامل اين موارد است، از شيطان است. اگر دين همان است كه قرآن آورده و منبع اصلي شناخت آن قرآن است، با قدري تأمل و دقت در مي يابيم كه دين در قرآن غير از مسئله نماز، روزه و مودت اهل بيت(ع)، مباحث ديگري را هم شامل مي شود. اما متأسفانه شياطين شرايطي را فراهم كرده اند كه هنوز اكثريت مسلمان ها، اعم از شيعه و سني، تصور مي كنند كه دين قلمروي محدود دارد و تنها براي رابطه انسان با خداست و اين همان چيزي است كه امروز به نام «سكولاريزم» ناميده مي شود. براساس اين تفكر مسايل خارج از محدوده ارتباط معنوي انسان با خدا ربطي به دين ندارد. هر چه مي خواهي در كسب و كار فريب كاري كن، كم فروشي و گران فروشي كن، ولي مراقب نماز اول وقت و گريه در روضه امام حسين(ع) باش؛ معناي صحيح دين داري اين است! در مسايل اجتماعي هم نبايد پرسيد چه كسي حكومت مي كند؛ چه رژيمي بايد حاكم باشد و ما چه نقشي مي توانيم در امور حكومتي داشته باشيم! يا اينكه آيا دين براي دخالت در مسائل اجتماعي به ما دستوري مي دهد يا خير؛ اين مسايل چون مربوط به امور دنيا و براي دنياداران است، ربطي به دين ندارد! مسلمان فقط بايد نماز بخواند و مد «و لا الضالين» را خوب بكشد؛ اما اينكه چه كسي رئيس جمهور و نماينده مجلس مي شود، از امور دنيا است و فقط براي دنياداران است، اين مسائل آلوده است و نبايد از آنها حرفي زده شود؛ اگر در مسجد حرفي از آنها زديم، حرف دنيا است و اين ربطي به دين ندارد!
چنين وضعي را براي ما پيش آورده بودند. كساني كه سن بيشتري دارند يادشان هست كه پيش از انقلاب خيلي بدتر از اين بود. آن زمان اگر كسي صحبت از سياست مي كرد، بار ارزشي منفي داشت و از جامعه مؤمنين و متقين طرد مي شد. پيگيري مسايل اجتماعي و سياسي عين بي ديني تلقي مي شد و اگر كسي به اين قبيل مسايل مي پرداخت گويا كمبود و نقصاني در دينش به وجود آمده است. حضرت امام(رض) با اين انديشه به مبارزه پرداخت، خداوند بر علو درجات ايشان بيفزايد. يكي از بزرگترين خدمات ايشان به عالم اسلام اين بود كه اين تصور را از ذهن جامعه اسلامي بيرون كرد. ايشان به مردم نشان داد كه ظواهر دين مثل نماز و روزه و... تنها بخش كوچكي از دين است و بخش عظيمي از دين مربوط به مسايل اجتماعي و سياسي است و نپرداختن به آنها نه تنها فضيلتي براي دين و دين داران نيست، بلكه موجب نقص دين است. حضرت امام با تلاش فراوان و زحمت هاي بسيار توانست اين انديشه را براي توده هاي مردم تبيين كند و براساس اين فكر، انقلاب اسلامي را به وجود آورد. مردمي كه دين را فقط نماز و روزه مي دانستند و پرداختن به مسايل دنيا را ضد دين و ضدارزش تلقي مي كردند، بر اثر درسهاي امام حاضر شدند سينه هاي خود را در مقابل گلوله ها سپر كنند. در واقع حضرت امام ابتدا براي مردم ثابت كرد كه پرداختن به اين مسايل جزء مهمترين مسايل دين است؛ سپس بر اساس اين نظريه توانست آن حركت اجتماعي را به وجود آورد كه جهان را متحير كند. خداوند هم وقتي صداقت مردم و آن رهبر فرزانه را ديد، نصرتش را بر مردم نازل كرد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در پنجمين نشست سراسري طلاب دانشجو- مشهد، 32/5/4831
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نحل/79 2- اسراء/91 3- انفال/ 55 4- انفال/22 5- اعراف/971.
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



احمدي نژاد در گفت وگوي ويژه خبري سيما: آمريكا بايد از خليج فارس برود تا امنيت برقرار شود

رئيس جمهور خطاب به آمريكايي ها گفت شما از خليج فارس برويد بيرون تا زمينه برخورد پيش نيايد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در گفت وگوي ويژه خبري در پاسخ به سؤالي در مورد استقبال جمهوري اسلامي ايران از رابطه با آمريكا و نوع نگاه دولت نسبت به اين موضوع گفت: موضع ما روشن است، اين روابط مشروط است، شرط آن نيز به شرايط عادلانه بستگي دارد. ما همواره طرفدار رابطه هستيم اما اين رابطه براي آمريكا مشروط است.
وي افزود: ما هميشه اهل گفت وگو هستيم و نگران نيستيم كه با آمريكا گفت وگو كنيم. ما آنقدر از مواضع ملت ايران مطمئن هستيم كه حتي گفتيم كه در سازمان ملل با رئيس جمهور آمريكا مناظره كنيم، چرا كه ما حرف هايي مي زنيم كه فكر مي كنيم حق است و اگر يك منطق برتري ارائه دهند، ما مي پذيريم.
احمدي نژاد تصريح كرد: البته تاكنون اين منطق برتر ارائه نشده است و آنها به طور اخص يك موضوعي را مطرح كردند كه در خليج فارس يك خط تلفن مستقيمي بين نيروهاي نظامي ما باشد كه برخورد پيش نيايد كه من گفتم از هر اقدامي كه مانع برخورد شود، استقبال مي كنيم اما راه اساسي آن است كه شما ناوهايتان را از خليج فارس بيرون ببريد.
وي خطاب به آمريكاييان افزود: شما نگران امنيت هستيد، پس در خليج فارس چه كار مي كنيد؟ خليج فارس كه مشكلي ندارد و خود مردم منطقه امنيت را برقرار مي كنند، چه كسي شما را به اينجا دعوت كرده است، شما برويد بيرون تا زمينه برخورد پيش نيايد، گرچه من معتقدم اين موضوع اساسا طراحي شده بود تا موضوعي انحرافي باشد، آنان مي خواستند فضا را منحرف كنند.
احمدي نژاد با اشاره به دستاوردهاي سفرش به مقر سازمان ملل خاطرنشان كرد: ملت ايران يك ملت بزرگ است كه نمي تواند نسبت به مسائل جهان بي تفاوت باشد كه اگر بخواهد بي تفاوت هم باشد، آنها نمي خواستند و بالاخره ما تحت تاثير مديريت جهاني هستيم و شان ملت ايران اقتضا مي كند كه در مديريت جهاني حضور فعال و موثر داشته باشيم.
وي اضافه كرد: ما با اين ايده كه هم مديريت جهان نقد شده و هم مديريت نوين به جاي آن مطرح شود، به سازمان ملل رفتيم، يعني بنا بر اين شد كه از ظرفيت استفاده شود كه هم سازمان ملل و ايده سازمان ملل كه ساختارهاي آنها قابل اصلاح نيست، نقد و احيا شده و هم طرحي براي اصلاح اين مديريت ارائه شود.
احمدي نژاد افزود: در سازمان ملل و اصولا در مديريت جهاني فقط دو حرف، دو جبهه و دو عامل اصلي اثرگذار وجود دارد كه يكي آمريكا و ديگري ايران است كه اين موضوع به ويژه در 4، 5 سال گذشته آشكار شد كه دو جا بيشتر قدرت مديريت ندارد كه يك جا آمريكايي ها هستند و ديگري ايران است البته آنها مسلط بودند و ما بايد مي رفتيم و سلطه آنها را خدشه دار مي كرديم و مي شكستيم و جايي براي خودمان باز مي كرديم كه بتوانيم حرف بزنيم، البته الان اهرم هاي قدرت دست آنها است اما در اين 7 سال فكر مي كنم اين اتفاق افتاد و با اين كه مباني حرف هاي ما يكي بود اما هر سال يك طراوت و ادبيات و افق هاي تازه اي داشت كه البته حرف ملت ايران بود نه حرف يك شخص.
رئيس جمهور تصريح كرد: در سازمان ملل هم دو نطق بود كه هم در سطح سازمان ملل و هم در سطح جهان مورد ارزيابي و بررسي قرار مي گرفت و از قبل اين كه اتفاق بيفتد، رسانه ها درباره آنها ميزگردهاي تخصصي داشتند و صاحبنظران بحث مي كردند كه چه اتفاقي خواهد افتاد.
نطق اوباما بسيار ضعيف بود
احمدي نژاد نطق باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در مجمع عمومي امسال سازمان ملل را مورد اشاره قرار داد و ضمن بسيار ضعيف خواندن آن گفت: حتي رسانه هاي خود آمريكا هم اين نطق را بسيار ضعيف خواندند. آقاي اوباما مي خواست از زمينه يك حاكم جهاني صحبت كند كه مسائل گوناگوني را به هم چسبانده بود و از هر موضوعي يك جمله اي مي گفت، اما نطق ما تشريح وضعيت جهان و ريشه يابي مسائل دنيا بود كه در واقع اين دو نطق در مقابل و ضد هم بودند كه به لطف خدا هر موضوعي كه ما عليه نظام سرمايه داري ادعا كرديم، آقاي اوباما مستندسازي كرد.
«ما گفتيم آنها ادعاي حكومت مي كنند، آقاي اوباما در سازمان ملل دستور داد. مسئله فلسطين كه همه مشتاق آن هستند و سازمان مللي كه اين قدر مدعي است، مي خواست حداقل حقي را به ملت فلسطين بدهد اما اوباما آمد ايستاد و گفت به سادگي نيست كه شما بنشينيد و مسئله حل شود بلكه بايد ما بگوييم كه چه بشود و عبارات ديگري كه دقيقاً تأييد كننده حرف ما بود، يعني اين دو نطق يكي بايد در اوج باشد و ديگري در پايين؛ يا ما بايد در اوج باشيم، يا آنها در اوج باشند، چرا كه نمي شود هر دو نطق در اوج باشند، زيرا شفاف و آشكار در مقابل هم قرار دارند.»
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در ادامه گفت وگوي خود با رسانه ملي در خصوص طرح تحول اقتصادي، گفت: طرح هاي تحول اقتصادي به موازات هم پيش مي روند. لايحه گمركي در مرحله بررسي شوراي نگهبان است كه اگر تصويب شود، درآمدهاي غيرنفتي ما حداقل 25 درصد افزايش مي يابد.
احمدي نژاد در خصوص بهره وري اقتصادي نيز گفت: اصلاحات ساختاري ما در بخش هدفمندي يارانه ها روي بهره وري تأثير مستقيم داشته است. اگر كسي ابتكار عمل داشته باشد و در مصرف انرژي يك درصدكاهش داشته باشد، ارزش زيادي دارد و به همين دليل پيوند صنعت و دانشگاه در حال شكل گيري است و اميدوارم بهره وري در آينده نزديك به يك برسد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص فساد بانكي اخير و برنامه دولت براي فعاليت نظارت بر نظام بانكي گفت: 6 سال است در خصوص نظام بانكي حرف مي زنم، اما مورد شماتت قرار گرفتم و مي گفتند نظام بانكي اسلامي است اما من چيزهايي مي ديدم كه بايد اصلاح مي شد.
سيستم بانكي
دست دولت نيست
وي با بيان اينكه سيستم بانك دست دولت نيست، گفت: در مورد كاهش نرخ سود بانكي فشار زيادي به ما آوردند و حتي اجازه تسهيل و سهميه بندي منابع بانكي را هم به ما نداند، لذا بايد پرسيد اگر همه منابع بانكي به تجارت برود بخش توليد چه مي شود. حتي مصوبات شوراي پول و اعتبار به تصويب رئيس جمهور نمي رسد.
احمدي نژاد گفت: عده اي در بانك صادرات ال سي هايي گشايش كردند كه جزئيات آن را بايد متخصصان بگويند. اعتقاد ما از اول اين بود كه بايد به كوچكترين تخلف برخورد شود، البته در سيستم اداري و نظارت درون سيستمي دولت كه فعال شده بسياري موارد را بسته ايم اما در سيستم بانكي مشكل وجود دارد.
وي با بيان اينكه ما گفتيم، بايد سيستم بانكي اصلاح شود بايد تمام گردش مالي ها روي ميز رئيس بانك مركزي و وزير اقتصاد باشد، خاطرنشان كرد: اما آنقدر فشار آوردند و جوسازي كردند كه اين طور نشد.
رئيس جمهور كشورمان با ذكر اين نكته كه روزانه صدها ميليون فعاليت بانكي رخ مي دهد كه نمي توانيم روي آن نظارت كنيم، گفت: هم سيستم رفتاري بايد درست شود و هم نظارت ها تقويت شود.
وي ادامه داد: خوشبختانه خود سيستم متوجه موضوع شد، البته همه گفتند ما بوديم كه پيدا كرديم و اين خوب است كه همه باشند، چقدر خوب است كه همه با هم باشيم كه اگر نباشيم، كار جلو نمي رود، در اين مورد هر سه قوه مصمم هستند كه برخورد شود و ريشه كن شوند.
رئيس جمهور يادآور شد: در استان اردبيل اعلام كردم هركس در هر مقامي است، هركس تخلف كرد، بايد با او برخورد شود كه البته اگر اين طور نباشد كه برخي فكر كنند حال كه اين طور شده با احمدي نژاد تسويه حساب كنيم در حالي كه ما فرياد زديم و آنها نگذاشتند كارها انجام شود، حالا چطور دولت و عناصر آن را متهم مي كنند.
احمدي نژاد گفت: اگر سيستم دنبال برخورد نبود، جاي يك گله داشت اما وقتي خود سيستم كشف كرده و به دنبال مجازات است، اين افتخار است. نمي توانيم بگوييم اساسا در سيستم تخلفاتي نيفتاده است. بالاخره اتفاق افتاد اما يك ريال آن هم براي من قابل تحمل نيست.
همچنان سكوت مي كنيم
رئيس جمهور گفت: ما اعلام كرديم سكوت مي كنيم و الان هم سكوت مي كنيم اما همه اين موارد پاسخ دارد كه ما به خاطر كشور و شرايط جهاني سكوت كرده ايم.
وي در رابطه با تاثيرات اجراي قانون هدفمندي هم گفت: الان 6 درصد افزايش قيمت ها اتفاق افتاده كه 2 درصد از آن مربوط به افزايش جهاني قيمت هاست كه در اقتصاد ما منعكس مي شود و 4 تا 5/4 درصد مربوط به هدفمندي يارانه است كه آن هم نقطه به نقطه نزولي است و تا آخر سال به نقطه اولي برمي گرديم چون تورم را تك رقمي هدف قرار داده ايم.
احمدي نژاد در مورد كاهش مصرف انرژي گفت: در طول 9 ماه اجراي اين طرح ميزان مصرف روزانه سوخت از 63 ميليون ليتر در حال حاضر به 59 ميليون ليتر در روز كاهش يافته در حالي كه در اين مدت يك ميليون و 600 هزار خودروي جديد و 700 هزار موتورسيكلت جديد اضافه شده است.
رئيس جمهور گفت: واردات نيز در 6 ماهه از نظر وزني 25 درصد كاهش و از نظر ا رزشي 2/5 درصد كاهش يافته و تراز تجاري به سرعت به سمت تعادل مي رود. قبلا صادرات يك سوم واردات بود سال گذشته به نصف كاهش يافت و امسال صادرات غيرنفتي 75 درصد واردات و سال بعد به برابري مي رسد.
وي همچنين انجام سفرهاي استاني را براي اصلاح بروكراسي در كشور ضروري دانست و خاطرنشان كرد: خوشبختانه انجام سفرهاي استاني موثر بوده و در هر بخشي كه دوره هاي زماني را با هم مقايسه مي كنيم، به جز يكي دو بخش پيشرفت هاي قابل توجه داشتيم. مثلا طول راه آهن هايي كه در اين چند سال ساخته شده، كمتر است اما ميزان جابه جايي مسافرين و بارها بسيار بيشتر است، حتي در برخي از جاها تا 15 برابركار انجام شده است.

 



به مناسبت دهه كرامت و با عنوان «از بلاگ تا افلاك»
110 وبلاگ نويس ارزشي كشور به پابوس امام رضا (ع) رفتند

110 تن از وبلاگ نويسان ارزشي كشورمان در سومين برنامه جمعي خود در دهه كرامت به پابوس امام علي بن موسي الرضا(ع) شتافتند.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين وبلاگ نويسان كه از 23 شهر كشور براي حضور در اين جمع ثبت نام كرده بودند همزمان با ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه كرامت سفر خود را آغاز كردند و صبح روز دوشنبه به شهرهاي خود بازگشتند.
در اين اردوي پنج روزه با عنوان «از بلاگ تا افلاك» 60 تن از خواهران و 50 نفر از برادران وبلاگ نويس كه 3 تن از آنان از روحانيان حوزه علميه قم و 5 نفر ديگرنيز از طلاب حوزه هاي علميه و بقيه از دانشجويان فعال كشور بودند شركت داشتند.
در اين سفر، علاوه بر زيارت حرم مطهر امام هشتم(ع) و شركت در مراسم دعاها، بلاگي هاي كشورمان در نشست هاي آموزشي، نقد و بررسي فني و محتوايي وبلاگها، زيارت شهداي گمنام در كوهسنگي مشهد، خاطره گويي حاج موحد و دلبريان از راويان دفاع مقدس شركت كردند و از سخنرانيهاي روحانياني چون حجج اسلام مجتبي وافي و شهاب مرادي در زمينه هاي اخلاق محيط مجازي بهره مند شدند.
گزارش خبرنگار كيهان حاكي است در اين اردوي پنج روزه، كه به همت خانه فعالان مجازي برگزار شد، وبلاگ نويسان از چهار موزه آستان قدس رضوي بازديد به عمل آوردند و روز آخر ميهمان سفره آقا و مولايشان در مهمانسراي رضوي شدند.
ميزگرد بررسي آفتهاي توليد محتواي نيروهاي حزب اللهي در محيط مجازي نيز از ديگر برنامه هاي اين سفر بود كه به ميزباني وبلاگ نويسان مشهدي و در محل دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي و نشريه راه شعبه استان خراسان رضوي برگزار شد و طي آن موضوعاتي چون مطالبات رهبري از نخبگان بويژه افسران جنگ نرم، شناخت اولويتها و موضوعات اصلي، دشمن شناسي و راه هاي مقابله با آن، آفت پايتخت زدگي در فعاليتهاي مجازي و مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
گفتني است در اين سفر، مراسم جشني نيز به افتخار ازدواج هشت زوج وبلاگ نويس برگزار شد كه در آن، هنرمندان وبلاگ نويس با اجراي برنامه هاي طنز، تئاتر و خاطره گويي، آغاز زندگي مشترك اين هشت زوج را در جوار حرم ثامن الائمه«ع» خاطره انگيز كردند.
شايان ذكر است پس از دومين اردوي وبلاگ نويسان كه تيرماه گذشته به عتبات عاليات بود، همه هفته جلسه روضه خواني و زيارت عاشورا و دعاي كميل در منزل يكي از وبلاگ نويسان برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14