(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول  آبان 1390- شماره 20055

افكار مثبت دريچه اي به سوي لاغري
دلايل عجيب سردردهاي خود را بدانيد
خرچنگ سختگيرترين جانور در انتخاب همسر
چرا فلفل بخوريم
آب انار و مزاياي آن براي بدن
اين علائم را بشناسيد و آنفلوانزا نگيريد



افكار مثبت دريچه اي به سوي لاغري

شايد براي خيلي از مردم تعجب آور باشد، اما مي توان امراض بسياري را با قوه تجسم و تخيل درمان كرد و كاهش وزن نيز يكي از مواردي است كه مي تواند با كمك تجسمات ذهني محقق شود.
اين تكنيك ساده است؛ شما در ذهن خود تصور مي كنيد ميل داريد اندامتان چگونه باشد. تئوري اين تكنيك اين است كه شما به طور نيمه آگاهانه اقداماتي را انجام مي دهيد كه به كاهش وزن منجر مي شود. با استفاده از تصورات مثبت، فرد مي تواند راحت تر هر رژيم و برنامه ورزش را براي لاغري بپذيرد و نتيجه اين تصورات رسيدن به اهدافتان است.
امروزه ايجاد تغيير از طريق تجسم پيامدهاي مطلوب، توجه بسياري را به خود جلب كرده است. كارشناسان هنوز نسبت به مكانيزم هاي دقيق اندام شناسي اين تكنيك اطمينان پيدا نكرده اند. اما ثابت شده است آ ن قدر كه تصور مي شود، ذهن و جسم از يكديگر مجزا نيستند. قوه تخيل و تجسم با خلق يك تصوير روشن و شاد از بدني تندرست تر بر كاهش وزن تأثير مي گذارد. از نظر روانشناسي بروز مشكلات احتمالي درطول دوران كاهش وزن به خودمان بستگي دارد. يك مشكل مشترك اكثر افراد چاق اين است كه آنها فكر مي كنند قادر به كم كردن وزنشان نيستند.
مطمئنا بارها شنيده ايد كه بعضي افراد چاق اين موضوع را به زبان مي آورند. اما بعضي نيز اين افكار را در ضمير ناخودآگاه خود حفظ مي كنند و آنچه كه مسلم است هر دومورد بر الگوهاي غذايي تأثير مي گذارد. اگر بر اين باور هستيد كه هرگز نمي توانيد وزنتان را كم كنيد. بايد بدانيد در رعايت هر رژيم غذايي لاغري شكست خواهيد خورد.
اين منفي گرايي مي تواند شما را به رهاكردن رژيم غذايي كاهش وزن و خوردن هر چيزي ترغيب كند. تجسم ، قوي ترين تكنيك است كه مي تواند شما را براي غلبه بر افكار و تمايلات منفي تجهيز كند. اگر شما از نظر تمايلات غذايي تحت تأثير افكار منفي خود، دوستان يا خانواده تان قرار داريد عزم تان را جزم كنيد و همواره خود را با يك وزن مطلوب تصور كنيد. اين تصورات مثبت به موازات تمامي آن افكار منفي پيش مي رود و مي تواند بسادگي اثرات منفي آنها را خنثي كند.
براي دستيابي به مزيت كامل اين روش، بسيار حائز اهميت است كه هر روز اين تكنيك را در صورت امكان 3-4 بار در روز امتحان كنيد. يك گوشه خلوت و آرام را بيابيد و تجسم كنيد يك اندام متناسب و دلخواه داريد. برخي از مردم به سادگي مي توانند اين كار را انجام دهند. حال آنكه به برخي ديگر بايد كمك كرد.
مي توانيد با تماشاي يكي از عكس هاي سابق تان كه در آن وزني متناسب داشته ايد اين مشكل را حل كنيد. شما بايد از درون نيز تجسم كنيد داراي اندامي متناسب هستيد. چشم هاي خود را ببنديد و ذهنتان را برقسمتي از بدنتان- براي مثال شكمتان- متمركز كنيد. تصور كنيد كه به آهستگي لاغر مي شويد. سپس بر روي يك بخش ديگر اندامتان متمركز شويد كه بيشتر شما را مي آزارد. يا اينكه مي توانيد از پاهايتان شروع و به ترتيب تا سرتان پيش برويد. همان طور كه مشغول امور روزمره خود هستيد، به اندام ايده آل سابق خود فكر كنيد. خود را تأييد و اغلب اين كار را تكرار كنيد و مراقب باشيد كه اين تجسمات به زمان حال مربوط باشد. در احساس داشتن يك تصوير مثبت از خودتان غوطه ور شويد. به مرور زمان، اين امر به برنامه لاغري شما كمك خواهدكرد. از اين رو همين الان بشتابيد و از اين تكنيك جديد براي كاهش وزن و شادتركردن خود بهره ببريد. فراموش نكنيد از تمرينات ورزشي نيز در كنار آن استفاده كنيد!

 



دلايل عجيب سردردهاي خود را بدانيد

اكثر افرادي كه سردرد مي گيرند، درهمان لحظه اول به سراغ داروهاي مسكن مي روند.
اما با پيدا كردن علت اين سردردها نه تنها مي توان شدت درد را كاهش داد، بلكه مي توان ازبروز آنها در آينده نيز پيشگيري كرد. سردردها يكي از شايع ترين دلايل مراجعه بيماران به پزشكان عمومي يا كلينيك هاي عصب شناسي درسراسر جهان است.
تقريبا علت همه سردردها از جمله ميگرن يك عامل است. يك جريان الكتريكي در قسمت پشت مغز به طور اشتباه توليد مي شود و دردهاي ناحيه سر را به وجود مي آورد. تقريبا درميان مردم سراسر جهان اين باور اشتباه وجود دارد كه سردرد يكي از نشانه هاي ابتلا به تومورمغزي است، درحالي كه اين موضوع به هيچ وجه درست نيست.
تحقيقات نشان مي دهد فقط يك درصد افرادي كه به دليل سردرد به مراكز پزشكي مراجعه مي كنند، دچار يك مشكل جدي و خطرناك هستند.با اينكه بسياري ازسردردها چندان مهم نيستند، اما در بعضي موارد شما حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد.
براي مثال زماني كه شما دچار سردرد ناگهاني شديد يا سردرد همراه با تب مي شويد در مراجعه به پزشك ترديد نكنيد. همچنين زماني كه همراه با سردرد احساس سرگيجه داشتيد يا حافظه شما دچار مشكل شد، حتما بايد اين موضوع با پزشك خود درميان بگذاريد.
در ادامه بعضي از علت هاي عجيب ابتلا به سردرد را با هم مرور مي كنيم. شايد شما هم بتوانيد با شناختن اين عوامل خود را از سردردهاي آزاردهنده دور نگاه داريد.
وقتي موهايتان را
كوتاه مي كنيد
يكي از دلايل عجيب ابتلا به سردرد دربعضي از موارد مراجعه به آرايشگاه و كوتاه كردن موهاي سر است. اين حالت زماني اتفاق مي افتد كه شما مجبوريد سرخود را هنگام شست و شوي موها روي سينك دراز كنيد. در اين هنگام فشار زيادي به گردن وارد مي شود و باعث تحريك يكي از عصب هايي مي شود كه دراين مسير قراردارند. در اثر اين اتفاق يك يا دو روز بعد سردرد به سراغ شما مي آيد، اما از آنجا كه اين اتفاق با تاخيررخ داده است، شما متوجه علت اصلي آن نمي شويد.
يكي ديگر از علت هاي عجيب سردرد زماني است كه شما روي صندلي نشسته ايد و گوشي تلفن را بين شانه و گوش خود نگاه داشته ايد. در اين هنگام نيز فشار زيادي به عصب هاي گردن وارد مي شود كه بعد از مدتي خود را با سردرد نشان مي دهد.
شايد باورتان نشود، اما در دنياي پزشكي نوعي سردرد وجود دارد كه از آنها به عنوان سردردهاي سرفه اي ياد مي شود. اين سردردها بر اثر عواملي مانند سرفه كردن، عطسه زدن يا خم شدن به جلو به وجود مي آيد.
تقريباً يك درصد سردردهاي جهان بر اثر سرفه كردن به وجود مي آيد و البته اين نوع سردردها در بين مردان شايع تر است. علت اصلي اين دردها فشاري است كه در داخل مغز به وجود مي آيد. اين دردها كه اغلب شديد و تكرار شونده هستند ممكن است بين چند ثانيه تا چند دقيقه به طول بينجامند و در بيشتر مواقع هم در قسمت پشت سراحساس مي شوند.
در حالي كه در اكثر موارد علت اين موضوع ناشناخته است، اما بعضي تحقيقات دانشگاهي نشان مي دهد نزديك به 10 درصد سردردها بر اثر ناهنجاري آرنولد چياري به وجود مي آيند. در اين حالت هنگام سرفه، فشاري به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالاي ستون فقرات وارد مي شود كه عامل بروز سردرد است. اين نوع از سردردها اغلب با علايم ديگري مانند دردهاي ناحيه گردن، عدم توانايي در حفظ تعادل، مشكلات بينايي، كم شنوايي، فراموشي و شنيدن صداي زنگ در گوش ها همراه هستند.
تمرينات ورزشي
بعضي از ورزشكاران بعد از راه رفتن يا دويدن روي تردميل دچار سردرد مي شوند. در اين افراد هرگونه فعاليت ورزشي از جمله راه رفتن روي تردميل باعث ايجاد ورم در رگ هاي خوني ناحيه سر، گردن و جمجمه مي شود كه اين عامل مي تواند در نهايت به سردرد منجر شود. اين دردها معمولا چند ثانيه بعد از شروع ورزش ظاهر مي شوند و ممكن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادي كه مستعد ابتلا به ميگرن هستند، بيش تر از ديگران اين سردردها را تجربه مي كنند.
البته براي رفع اين مشكل راه حل هاي ساده اي وجود دارد. براي مثال، مي توان نوع ورزش را تغيير داد و به جاي دويدن روي تردميل، شنا كردن را انتخاب كرد. همچنين مصرف داروهاي ضدتورم، نيم ساعت قبل از شروع ورزش تا حد زيادي مي تواند از بروز اين سردردها پيشگيري كند.
اگر شما هم در حال ورزش كردن ناگهان دردي را در سر خود حس كرديد، حتماً به پزشك مراجعه كنيد. در موارد نادر اين نوع سردردها مي توانند نشان دهنده رشد تومورهاي مغزي يا پاره شدن رگ هاي خوني باشند.
اگر هميشه نااميد هستيد
افرادي كه اعتماد به نفس ندارند يا شخصيت نااميد و غمگيني دارند بيشتر از ديگران ممكن است به سردردهاي ميگرني دچار شوند. به نظر مي رسد، اين افراد بيشتر دچار استرس مي شوند كه اين عامل باعث كاهش ميزان يك ماده شيميايي در مغز به نام سروتونين مي شود. در صورتي كه تعادل سروتونين به هم بخورد، اولين علايم به شكل سردرد خود را نشان مي دهند.
وقتي فست فود مي خوريد
غذاهاي زيادي هستند كه ممكن است باعث شروع سردردهاي ميگرني شوند، اما ساندويچ همبرگر از تمام آنها مهم تر است. اين ساندويچ ها شامل موادي مانند تيرامين و نيترات ها و نيتريت ها هستند كه همگي جريان خون به سمت مغز را افزايش داده و باعث سردرد مي شوند.
در كمال تعجب سردردهايي كه در اثر مصرف اين مواد افزودني به غذاها به وجود مي آيند، در هر دو سمت سراحساس مي شوند. اين در حالي است كه در ميگرن هاي معمولي، فقط يكي از بخش هاي سر دچار درد مي شود. بعد از گذشت مدت زمان معيني پس از توليد غذا، تيرامين بر اثر تجزيه شدن پروتئين موجود در آن به وجود مي آيد. به اين ترتيب، اين ماده را بايد در مواد غذايي جست وجو كرد كه زمان زيادي از توليد آنها گذشته و سعي شده با مواد نگهدارنده از فساد آنها جلوگيري شود.
از ديگر غذاهايي كه داراي مقادير زيادي از تيرامين هستند، مي توان به پنير، شكلات، گوشت هاي فرآوري شده مانند سوسيس و كالباس و بعضي ميوه ها مانند آناناس و موز اشاره كرد.
موي دم اسبي
بستن موها به شكل دم اسبي معمولا بعد از چند ساعت باعث آشكار شدن علايم سردرد مي شود. زماني كه موهاي سر به سمت عقب كشيده شده و به شكل دم اسبي بسته مي شوند، فشار زيادي در بافت هاي روي جمجمه وارد مي شود كه خود را به شكل درد نشان مي دهند. بعضي ديگر از مدل هاي موي سر كه باعث ايجاد فشار در موها و كف سر مي شوند مي توانند همين دردها را به وجود بياورند.
دوش آب گرم
در بعضي از مردم لذت يك دوش آب گرم در هنگام صبح به سرعت جاي خود را به سردردهاي شديد مي دهد. به نظر مي رسد، افزايش دماي بدن باعث افزايش سرعت جريان خون در تمام قسمت ها از جمله سر مي شود كه شدت آن بعد از 30 تا 60 ثانيه بعد از شروع درد به بالاترين حد مي رسد. اين دردها معمولا در ناحيه پيشاني احساس مي شوند و به ندرت بيش از 5 دقيقه طول مي كشند.
البته سرماي شديد هم مي تواند باعث بروز سردرد شود. براي مثال، شنا كردن در آب سرد يا خوردن بستني مي تواند بعضي از مردم را به دردهاي ناحيه سر دچار كند.
سيگار كشيدن
با اينكه بعضي از مردم بعد از سردرد به فكر سيگار كشيدن مي افتند، اما اين كار در اكثر موارد شدت درد را افزايش مي دهد. نيكوتين موجود در سيگار باعث باريك شدن رگ هاي خوني مغز مي شود و مشخص است كه اين عامل به سردرد منجر خواهد شد.
كم خوابي
بداخلاقي، مشكل در حافظه و ناتواني در تمركز از واضح ترين عوامل كم خوابي است. اما آخرين تحقيقات نشان مي دهد سردردها هم يكي از علايم شايع كم خوابي هستند. اين نوع سردردها ممكن است بين يك ساعت تا يك روز طول بكشند.
كم خوابي باعث كاهش ترشح يك ماده شيميايي به نام سروتونين در مغز مي شود كه در تنظيم چرخه خواب در بدن نقش مهمي دارد. همان طور كه قبلا هم گفتيم، اين عامل باعث بروز درد در ناحيه سر مي شود. تحقيقات ديگر روي افراد مبتلا به ميگرن هم نشان مي دهد، اشخاصي كه حدود 6 ساعت در طول شب مي خوابند، بيشتر به سردرد دچار مي شوند و البته شدت اين دردها هم در آنها بيشتر است.

 



خرچنگ سختگيرترين جانور در انتخاب همسر

دانشمندان دريافته اند كه نوع ويژه اي از خرچنگهاي كاليفرنيايي پيش از جفت گيري و انتخاب جفت بيش از 106 خرچنگ نر را زير ذره بين خود قرارداده و آنها را بررسي مي كنند. اين خرچنگهاي كمانچه زن ماده (Uca crenulata) سخت گيرترين و مشكل پسندترين جانوران روي زمين هستند.
به گزارش مهر، بيشتر جانوران، قبل از تشكيل زندگي و انتخاب همسر آينده خود تنها با تعداد معدودي جفت بالقوه ارتباط برقرار كرده و از ميان اين تعداد معدود جفت دلخواه خود را انتخاب مي كنند. اما اين مسئله در مورد تمامي جانوران صادق نيست.
هيچ گونه اي همانند خرچنگ كمانچه زن ماده اقدام به انتخاب جفت از ميان تعداد زيادي نرهاي خواهان خود نمي كند.
اغلب بي مهرگان، تعدادي از پستانداران، دوزيستان و خزندگان معمولا با نرهاي همسايه خود يا با اولين نري كه توجهشان را جلب كند يا حداقل با اولين نري كه ابراز علاقه مناسبي را از خود به نمايش بگذارد، جفت گيري مي كنند. اما مسئله در مورد خرچنگ هاي كمانچه زن ماده كاملا فرق مي كند. اين ماده ها به آساني تحت تأثير هر خرچنگ نري قرار نمي گيرند.
خرچنگ هاي نر پيش از جفت گيري اقدام به حفر سوراخ هاي جفت گيري كرده و در ادامه اين سوراخ ها را با شاخ و برگ پوشانده و مرتب مي كنند. در ادامه اين نرها در كنار سوراخ هاي خود ايستاده و به كمك چنگال هاي بزرگ خود از ماده ها دعوت مي كنند كه وارد حفره شوند.
ماده ها در هنگام عبور از كنار نري كه توجه آنها را به خود جلب كرده نيم نگاهي نيز به حفره جفت گيري او مي كنند، براي خرچنگ ماده تنها يك نگاه گذرا به داخل حفره كافي است كه تصميم بگيرد كه داخل حفره شود يا اينكه بهتر است راهش را كج كرده و به سراغ نر ديگري برود. خرچنگ ماده قبل از يافتن خانه مناسب خود ممكن است بيش از 100حفره را مورد بررسي قرار بدهد تا بتواند خانه مناسب خود كه متناسب با اندازه بدنش است، بيابد.
مطالعات دانشمندان به خوبي نشان مي دهد كه چگونه جانوراني با مغزهاي ساده و ابتدايي داراي قواعد ارزيابي بوده و مي توانند انتخاب هاي سازشي پيچيده اي داشته باشند.

 



چرا فلفل بخوريم

سيد كريم بحريني
فلفل سبز بومي مكزيك و آمريكاي مركزي است و كشورهاي مكزيك و پرو اولين كشورهايي بودند كه كاشت اين گياه را رواج دادند. كريستف كلمب آن را به جنوب اروپا آورد و از آنجا نيز به خاورميانه، آفريقا و آسيا گسترش پيدا كرد، اكنون حدود نيمي از توليد فلفل جهان در آسيا انجام مي شود.
تندي فلفل به علت وجود ماده اي به نام «كاپساسين» است، هرچه ميزان اين تركيب در بافت ميوه بيشتر باشد ميزان تندي نيز بالاتر خواهد بود، گرما و شرايط تنش خشكي در زمان رشد ميوه باعث افزايش تندي ميوه مي شود، در ضمن بسياري از خواص فلفل به همين ماده (كاپساسين) مربوط مي شود.
خاصيت فلفل:
كاپساسين در فلفل سبب گرم بودن اين گياه مي شود، هرچند كه فلفل گياهي گرم است اما كاپساسين موجود در آن در واقع سبب كاهش درجه حرارت بدن مي شود كه يكي از دلايل اصلي تمايل مردم مناطق آب و هوايي گرم به مصرف زياد فلفل محسوب مي شود، فلفل موجب اشتها مي شود، باعث كاهش بروز زخم معده مي شود چون كاپساسين موجب افزايش جريان خون در قسمت مخاطي معده و توليد موكوس به وسيله ديواره معده مي شود، بنابراين بافت معده در برابر ترشح اسيد معده مصون مي ماند، فلفل سبب كاهش ميزان كلسترول خون مي شود زيرا كاپساسين موجود در فلفل موجب كاهش احتمال گرفتگي رگها و همچنين از انعقاد خون در رگهاي خوني جلوگيري مي كند از اين رو اين دو خاصيت موجب پيشگيري از بيماريهاي قلبي و سخت شدن رگها مي شود، فلفل خاصيت ضد سرطاني دارد، فلفل يك مسكن قوي است، اين گياه ابتدا سبب تحريك درد مي شود اما سپس شدت علايم درد را در بدن كاهش مي دهد، فلفل موجب تحريك سيستم ايمني مي شود به همين دليل مي تواند از ايجاد عفونت جلوگيري كند، فلفل خاصيت ضد باكتري دارد از اين رو موجب پيشگيري و درمان اسهال عفوني مي شود، فلفل مانند يك داروي ضد احتقان سبب رقيق شدن خلط و خارج شدن آن از ريه ها مي شود.
چون فلفل براي قلب خيلي مفيد است، اضافه كردن مرتب آن به غذا يا حتي مصرف كپسول آن مي تواند از بيماري قلبي پيشگيري كند، هر چند فلفل يك چاشني محسوب مي شود اما اين ماده واقعا به هضم غذا كمك مي كند و براي اغلب زخم ها تحريك آور نيست، اين ماده حتي مصرف كم آن اثر دارد، لذا بهتر است از مصرف زياد آن خودداري كنيد.
كرم يا پودر فلفل به عنوان نوعي مسكن مي تواند در تسكين درد دندان، زونا، آرتريت، پسوريازيس و ساير دردهاي مزمن مفيد باشد، هرچند ممكن است مصرف اين ماده سبب سوزش يا خارش نسبي گردد اما اين عوارض بزودي از بين مي رود چون فلفل ابتدا با تحريك و سپس كاهش شدت سيگنالهاي درد در بدن موثر واقع مي شود لذا ممكن است درد كمي شدت پيدا كند، سپس بايد ظرف چند روز اول مصرف اين اثر تا حد زيادي از بين برود.
كرم كاپساسين به عنوان يك مسكن موضعي را مستقيما مي توان روي نقطه آسيب ديده روزي چهار بار ماليد.
به منظور بهبود هضم و پيشگيري از بيماري قلبي مي توان كپسولهاي كاپساسين را مصرف كرد، همچنين مي توان با اضافه كردن 4/1 تا 2/1 قاشق چايخوري پودر كاپساسين به يك ليوان آب جوش، آن را ميل كنيد.


 



آب انار و مزاياي آن براي بدن

آب انار براي پيشگيري از سرطان مفيد است، سلامت قلب را بهبود مي بخشد و حتي مي تواند توان جنسي را تقويت كند.
به گزارش مشرق، آب انار خون ساز است و خون را تصفيه مي كند و براي سالمندان بهترين دارو براي تقويت كليه ها است. رنگ صورت را شاداب مي كند و شادي بخش و مفرح است. گرفتگي صدا را برطرف مي كند. براي افزايش وزن مفيد است و مقوي قلب و معده است.
آب انار راهكاري خوشمزه براي كاهش استرس
متخصصان انگليسي در يك بررسي جديد دريافته اند كه نوشيدن روزانه آب انار مي تواند با پايين آوردن فشارخون و كاهش ميزان هورمون استرس، تنش ها و استرس هاي كارمندان را در محل كار كمتر كند. متخصصان دانشگاه «كوئين مارگات» در «ادينبورگ» با انجام آزمايشهايي، تأثير فيزيولوژيكي مصرف روزانه نيم ليتر آب انار را طي يك دوره دوهفته اي مورد ارزيابي قرار دادند.
آنها دريافتند تمام 60 نفري كه داوطلبانه دراين آزمايش شركت كرده بودند و در محيط هاي كاري مختلف مشغول به كار بودند، پس از نوشيدن اين آب ميوه اشتياق بيشتري پيدا كردند و كمتر دچار استرس و آشفتگي مي شدند. مطالعات بسياري تاكنون نشان داده است كه آب انار مزاياي بسياري براي سلامتي دارد.
آب انار چربي هاي اضافي را آب مي كند
متخصصان تغذيه تأكيد كرده اند كه آب انار همچنين مي تواند چربي هاي اطراف معده و شكم را در زنان و مردان چاق كاهش دهد. اين متخصصان در يك آزمايش يك ماهه ثابت كردند، ميزان تشكيل سلول هاي چربي در اطراف شكم در افرادي كه آب انار مصرف مي كنند كاهش يافته است.
كساني كه آب انار مي نوشند، فشارخونشان نيز پايين مي آيد و بنابراين خطر بروز حملات قلبي و سكته مغزي و بيماري كليوي دراين اشخاص نيز به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا مي كند. پزشكان معتقدند كه آب انار مي تواند مقدار اسيد چرب موجود در خون موسوم به اسيدچرب «NEFA» را كاهش دهد. آزمايشهاي قبلي كه روي انسان و حيوانات انجام گرفته، نشان داده است كه مقدار زيادي از اين اسيد چرب، ذخيره چربي را در اطراف شكم افزايش مي دهد و درنتيجه سبب تشديد احتمال ابتلا به بيماري قلبي و ديابت نوع دوم مي شود.
آب انار عليه سرطان
خواص آنتي اكسيداني انار تأثير زيادي بر كاهش احتمال ابتلا به سرطان و بيماري هاي قلبي دارد. آب انار به خاطر داشتن مقادير فراواني فلاوونوئيد (نوعي آنتي اكسيدان) تأثير فوق العاده اي بر خنثي سازي سرطان ناشي از راديكال هاي آزاد دارد. طي نتايج حاصله از تحقيقات روي موش ها، اين ميوه مي تواند در پيشگيري از سرطان پوست و سينه موثر باشد و نيز طي يافته هاي جديد محققان آمريكايي، مصرف آب انار، روند رشد سلول هاي سرطان پروستات را كاهش مي دهد.
در يك مطالعه زماني كه مصرف آب انار را ارزيابي كردند، مشخص شد: اين ماده به دليل وجود آنتي اكسيدان به مقدار زياد مي تواند به عنوان راهي براي مبارزه و جلوگيري از سرطان سينه باشد.
اين گروه دريافتند: ميوه هاي قرمز داراي آب و دانه به طور طبيعي يك نوع ماده شيميايي به نام «اسيدالاژيك» توليد مي كنند كه به نظر مي رسد براي جلوگيري از رشد سلول هاي سرطان در بافت هاي سينه مفيد باشد. در آزمايشگاه محققان روي آنزيم روماتاس كه نقش كليدي در توليد استروژن و توسعه رشد سرطان سينه و اثرات ده ها تركيب موجود در انار كه با مبارزه با سرطان سينه مرتبط هستند، مطالعه كردند.
به طور كلي محققان اظهارداشتند: با استفاده از آب ميوه هاي قرمز دانه دار به خصوص انار مي توان به مبارزه با رشد سرطان سينه پرداخت. آب انار سرشار از نوعي ماده آنتي اكسيدان است و همين ماده انار را درصدر ميوه هاي داراي آنتي اكسيدان از قبيل زغال اخته، پرتقال و انگور قرار داده است.
پژوهشگران دانشگاه كاليفرنياي آمريكا معتقدند، ميزان آنتي اكسيدان آب انار كه به فنوليك موسوم است، از انواع چاي سبز و زيتون سياه نيز به مراتب بيشتر است. براساس پژوهش اين محققان آب انار دست كم 20 درصد بيش ازديگر آب ميوه ها داراي خواص آنتي اكسيدان است.
آب انار براي سلامتي قلب
نوشيدن روزانه يك ليوان آب انار مي تواند تا بيش از يك سوم، جريان خون به قلب را افزايش دهد. خواص آنتي اكسيداني اين ميوه، از ايجاد كلسترول بد پيشگيري مي كند و سرخرگ ها را تميز نگه مي دارد و احتمال حملات قلبي و سكته مغزي را كاهش مي دهد.
آب انار دشمن عفونت
آب انار مزاياي بسيار زيادي براي بيماران كليوي به خصوص بيماران در حال دياليز دارد. دكتر «فرانك بروسيوس» با اشاره به نتايج بررسي متخصصان دانشگاه ميشيگان دراين باره افزود: آب انار كه شامل بالاترين سطح آنتي اكسيدان پلي فنول است، قادر به كاهش تخريب سلول ها به وسيله ايجاد راديكال هاي آزاد مي شود. وجود چنين آنتي اكسيداني در رژيم غذايي بيماران كليوي مي تواند به دليل ايجاد راديكال هاي آزاد در خون، امكان افزايش گردش خون به وسيله دستگاه دياليز را فراهم كند.
براين اساس محققان، 101 بيمار دياليزي را تصادفي براي مصرف آب انار يا بدون مصرف اين نوشيدني انتخاب و بررسي كردند و نتايج آن نشان داد: آنهايي كه هفته اي 3 بار نصف فنجان آب انار مصرف مي كردند، دچار كاهش التهابات مولكول و عفونت ها درخون خود شدند.
بيماران كليوي كه هر هفته نوشيدني هاي ترش مصرف مي كنند، احتمال عفونت كه دومين عامل كشنده بيماران دياليزي است، را كاهش مي دهند. تاكنون هيچ نوشيدني ديگري كه چنين خاصيت از بين برندگي عفونت را داشته باشد، پيدا نشده است.

 



اين علائم را بشناسيد و آنفلوانزا نگيريد

عامل ايجاد كننده بيماري آنفلوانزا ويروسي است كه باعث ايجاد بيماري حاد تنفسي در انسان و حيوانات مي شود كه عموما در فصل هاي سرد سال بروز مي كند.
«مه پاره حقي مقدم» مسئول كنترل عفونت بيمارستان خاتم الانبياء و دبير كميته آموزش در گفت و گو با برنا گفت: عامل ايجاد كننده بيماري آنفلوانزا ويروسي است كه باعث ايجاد بيماري حاد تنفسي در انسان و حيوانات مي شود كه عموما در فصل هاي سرد سال افراد را مبتلا مي كند. اهميت آنفلوانزا در سرعت انتشار، كثرت و تعداد مبتلايان و قابليت ايجاد همه گيري است. آنفلوانزا در بعضي گروه ها همراه با عوارض و حتي مرگ ومير است.
همه گيري گسترده، شديد يا كشنده بيماري بيشتر در سالمندان و افرادي كه به دليل عوارض مزمن قلبي، ريوي، كليوي، بيماري هاي متابلويك، كم خوني يا نارسايي ايمني ناتوان شده اند، مشاهده مي شود.
انواع ويروس آنفلوانزا عبارتند از آنفلوانزاي نوع A، نوع B و نوع C. در واقع ميزبان آنفلوانزاي نوع A در همه گروه هاي سني انسان و حيوان است. همچنين آنفلوانزا نوع B عمدتا در كودكان بروز مي كند و تنها انسان ميزبان آن است، اين در حالي است كه آنفلوانزاي نوع C اپيدمي ايجاد نمي كند و فقط انسان ميزبان آن است.
تفاوت آنفلوانزاي فصلي با سرماخوردگي
آنفلوانزاي فصلي همراه با تب شديد، گلودرد، سرفه همراه است، اين در حالي است مهم ترين علائم سرماخوردگي تب ضعيف، آب ريزش بيني، عطسه و احساس گرفتگي بيني است.
علائم باليني آنفلوانزا در انسان سه علامت اصلي دارد، به طوري كه مي توان گفت تب بيش از 38 درجه اصلي ترين علامت بيماري است، سرفه در آنفلوانزا اغلب شديد و براي مدتي ادامه مي يابد.
آنفلوانزاي فصلي
اين نوع آنفلوانزا از انسان به انسان منتقل مي شود، در صورت ابتلا معمولا عارضه خاصي ندارد و بهبودي حاصل مي شود، واكسن آن در دسترس است و براي افراد خاصي توصيه مي شود و همه گيري معمولا در فصل سرد و باراني اتفاق مي افتد.
آنفلوانزاي پاندميك
ظهور گونه اي جديد از ويروس آنفلوانزا كه براي سيستم ايمني بدن ناشناخته است، ابتلاي تعداد زياد انسان، شيوع بالاي آن مي تواند منجر به همه گيري جهاني (پاندمي) شود. اين آنفلوانزا اقشار مختلف جامعه را درگير مي كند، وقوع پاندمي، موارد ابتلا و مرگ و مير را به همراه خواهد داشت، واكسن موثر و بي خطر، حداقل 6 ماه پس از بروز پاندمي مي تواند در دسترس قرار گيرد و پاندمي اخير 2009 با ويروس، A H1، N1 ايجاد شده است.
آنفلوانزاي پرندگان
به طور معمول در بين پرندگان اتفاق مي افتد، ويروس اين بيماري از نوع H5 N1 است كه بيماري كشنده بوده، مي تواند از پرنده به انسان منتقل شود. ابتلاي انسان به اين بيماري خطرناك است و مرگ و مير بالايي دارد، ايمني انسان نسبت به اين نوع آنفلوانزا وجود ندارد، واكسن آن در دسترس نيست.
افراد در معرض خطر
ساكنين آسايشگاه ها و كاركنان آن مراكز، كاركنان حرفه هاي پزشكي و بهداشتي، مراقبين افراد پرخطر و اعضاي خانواده آنها، افراد پرخطر از لحاظ ابتلاء به آنفلوانزاي انساني، سالمندان بالاي 65سال، كودكان زير 5 سال، كودكان و نوجوانان زير 18 سال كه تحت درمان طولاني مدت با آسپرين هستند، مبتلايان به بيماري هاي ناتوان كننده (ريوي، قلبي، كليوي، ديابت و ...) زنان حامله به ويژه در سه ماهه دوم و سوم، مصرف كنندگان داروهايي مثل كورتون به مدت طولاني وشيمي درماني در 6 ماه اخير از جمله افراد در معرض خطر به آنفلوانزا هستند.
واكسيناسيون
مهم ترين مواردي كه در تزريق واكسن آنفلوانزاي فصلي بايد توجه داشت، اين است كه زمان تزريق اوايل پاييز بوده و ايجاد ايمني 2 هفته بعد از تزريق صورت مي گيرد، تكرار واكسيناسيون هر سال ضروري بوده و همچنين رعايت قوانين زنجيره سرد تا زمان تزريق واكسن (در يخچال نگهداري شود)
مهم ترين راه انتقال آنفلوانزا از استنشاق قطرات تنفسي آلوده است. بنابراين هنگام سرفه و عطسه جلوي بيني و دهان خود را بگيرند تا از انتشار آلودگي جلوگيري شود، در صورت ابتلا از حضور در محل هاي پرجمعيت خودداري كنيد، شست وشوي دست با آب و صابون پس از تماس با بيماري ضروري است.
درحال حاضر 2 ويروس
H5 N1(پرندگان) و ويروس H1N1 (خوكي) جهان گير شده است.
نكات مهم نگهداري
از بيماران در منزل
در صورت حاملگي، ابتلا به ديابت، بيماري قلبي، ريوي جهت مراقبت از بيمار با پزشك مشورت شود، كودكان كمتر از 18 سال در صورت ابتلا به آنفلوانزا نبايد تحت درمان با آسپيرين قرار گيرند، كودكان كمتر از 4 سال با داروهاي OTC درمان شوند. بهترين روش درماني براي كودكان كمتر از 2 سال استفاده از بخار مرطوب و ساكشن ترشحات مخاطي است، در صورت امكان از حمام و سرويس بهداشتي جداگانه شست وشوي روزانه با موارد ضدعفوني استفاده شود، بهتر است فقط يك نفر در منزل از فرد بيمار نگهداري كند، در صورت امكان تهويه مناسب در منزل برقرار شود و در هنگام بغل كردن كودك سر كودك روي شانه قرار گيرد.
در 95 درصد موارد بيماران يا درمان سرپايي بهبود مي يابند، تنها 2 درصد تا 5 درصد بيماران نياز به بستري دارند.
اقدامات پيشگيرانه
در صورت مشاهده علائم شبه آنفلوانزا، فورا به پزشك مراجعه كنيد. هنگام سرقه يا عطسه بيني و دهان خود را با دستمال كاغذي بپوشانند، دستمال مصرف شده را به طور مناسب معدوم كنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14