(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 آبان 1390- شماره 20059

21راه براي رسيدن به آرامش
تشويق كنيد رشوه ندهيد
كفشي مناسب پاهاي كوچك فرزندم
تأثير آلودگي هوا بر كودكان
خاويار كم خوني را برطرف و اعصاب را تقويت مي كند
خواص معجزه آساي 10 ماده غذايي
مصرف مكمل روي براي كاهش شدت سرماخوردگي



21راه براي رسيدن به آرامش

آرامش، واژه اي است كه متاسفانه امروزه كسي به آن فكر نمي كند و جاي آن را آسايش گرفته است.
«مرتضي بذرافشان» دكتراي علوم و معارف اسلامي،مشاور در امور مهارت هاي زندگي دراين باره به «برنا» مي گويد:
محققان جهان، بخش عمده بيماري هاي شايع و عصبي در افراد را ناشي از استرس و عدم آرامش مي دانند كه معمولا اين بيماري ها با دارو رفع نمي شود و دروجود اين افراد مي ماند.
روش هاي ساده بسيار براي رسيدن به آرامش وجود دارد كه نه هزينه ونه نياز به پزشك دارد، در اين روش انسان بايد خود را از درون خود اصلاح كند.
علت اينكه اكثر افراد، كمتر به آرامش دروني مي رسند، اين است كه مسير زندگي را اشتباه مي روند؛ زيرا اين افراد زندگي را براي مردم و قهرمان شدن مي خواهند؛ درنتيجه حسادت ها، چشم هم چشمي ها، رياست طلبي، وابستگي به دنيا، نام آور شدن، حرص و طمع مال و... عواملي هستند كه باعث سلب آرامش افراد مي شوند.
اگر فردي از درون تهي باشد و تمام تلاش خود را صرف فراهم كردن آسايش همسر و فرزندان كند، بيشتراز اينكه آرامش همسر و فرزندان را سلب كند، آرامش خودرا از بين مي برد.
به گزارش «برنا» راه هاي رسيدن به آرامش را از ديدگاه اسلام مي توان به 12 روش تقسيم كرد:
1-ذكر و ياد خدا
ذكر و ياد خدا باعث آرامش دل ها است. همان طور كه خداوند در سوره رعد آيه 28 مي فرمايد: الا بذكر الله تطمئن القلوب؛ «دل ها با ياد خدا آرام مي گيرند.»
2-توكل به خدا
كسي كه توكل به خداوند نداشته باشد، هميشه دست نياز به ديگران دراز مي كند و اين وابستگي موجب سلب آسايش او مي شود. اين افراد با كوچك ترين مشكل به ديگران متوسل مي شوند و هيچ اميدي ندارند. دراين شرايط بايد بدانند خود سعي و تلاش كرده و خداوند قهار است و مشكلات آنها را حل مي كند.
خداوند در قرآن سوره طلاق آيه 3 مي فرمايد: من يتوكل علي الله فهو حسبه:« هركه به خداوند توكل كند.خداوند او را بس است.»
بنابراين كسي كه توكل به خدا داشته باشد، ديگر حرص مشكلات و سختي ها را نمي خورد و خود را به خداوند مي سپارد.
3-نداشتن حرص و طمع
انسان ها هرچقدر ثروتمندتر باشند، به همان ميزان آرامش كمتري دارند. هر قدر زندگي ماشيني و امكانات رفاهي و همين، طور آسايش بيشتر باشد، به همان نسبت و به همان تناسب آرامش ما كم مي شود.
كسي كه به فكر مال اندوزي و طمع باشد، هميشه به اين فكر است كه ثروتش بيشتر شود، درنتيجه آرامشي ندارد. افرادي كه معمولا چشم داشت و يا حسرت مال و علم افراد را مي خورند، معمولا از روح روان سالمي برخوردار نيستند.
4-بالا بردن رشد معنوي
افراد مي توانند با رشد معنوي و از طريق دعا كردن و توسل به خداوند و مطالعه، كمبودها و خلاء هاي خود را برطرف كنند. زيرا با دعا مشكلات آنها حل مي شود و به آرامش مي رسند.
5-واقعيت زندگي را قبول كنيد
درست است كه انسان دوست دارد به كارهاي بزرگ ومال وثروت دست پيدا كند و اين رفتار ذاتي است، اما زماني است كه فرد تمام سعي وتلاش خود را مي كند، اما به آن مرحله از پيشرفت نمي رسد.او نبايد نااميد شده و تمام فكرش را روي آن متمركز كند،زيرا موجب سلب آسايش او مي شود.
پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: ان الله يحب معالي الامور:«خداوند كارهاي بلند و گرامي را دوست دارد».
ولي زماني كه افراد به خواسته هاي خود و آن پيشرفت نمي رسند، بايد حسرت نخورند، زيرا حسرت خوردن خود يك عامل از بين بردن آسايش است.
6- تسليم مقدرات خداوند باشيد
فرض كنيد فردي مدام در حال دعا كردن است كه خداوند شرايط ازدواج او را با كسي كه دوستش دارد فراهم كند، اما دعاي او مستجاب نمي شود و او به طرف مقابل خود نمي رسد. اين تقدير خداوند است و نبايد بر خواسته هاي خود پافشاري كند.
برخي افراد مي گويند: خداوند در قرآن فرموده كه بخوانيد مرا، تا اجابت كنم شما را. پس چرا خداوند دعاهاي ما را اجابت نمي كند؟ بايد در جواب گفت: دليل آن اين است كه خداوند صلاح تو را مي خواهد و حكمت و سرنوشت تو اين طور رقم خورده است.
خداوند در قرآن سوره بقره آيه 216 مي فرمايد: و هو كره لكم و عسي آن تكرهوا شيئاً و هو خير لكم و عسي أن تحبوا شيئاً و هو شر لكم والله يعلم و انتم لا تعلمون
«شايد چيزي را ناخوش بداريد و در آن خير شما باشد و شايد چيزي را دوست داشته باشيد و برايتان ناپسند افتد خدا مي داند و شما نمي دانيد.»
اگر هر كاري كه نمي شود به آن دست يافت را به دست خداوند سپرد، آرامش انسان زياد مي شود. زيرا خود را درگير آن كار نمي كند.
7- ازدواج با همسر خوب:
خداوند در قرآن سوره روم آيه 21 مي فرمايد: من اياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها» از نشانه هاي او اين است كه براي شما همسراني آفريد تا به وسيله آن ها آرام گيريد.»
وقتي مردي وارد خانه مي شود و همسرش تمام امكانات را براي او فراهم مي كند تا او به آرامش برسد اين نعمتي است كه بايد قدر او را دانست. همين طور زني كه با وجود همسرش احساس آرامش مي كند. اخلاق نيك همسران در آرامش افراد بسيار تاثيرگذار است.
8- استراحت و خواب در شب:
خواب و استراحت شبانه بسيار در آرامش افراد تاثير دارد. حتي خداوند در قرآن مي فرمايد: الله الذي جعل لكم الليل لتسكنوا فيه: «خداوند شب را براي شما پديد آورد تا در آن آرام گيريد.»
9- پاكيزگي و نظافت:
كسي كه پاكيزه و تميز است معمولا احساس آرامش مي كند؛ ولي زماني كه فردي كثيف و بدبو است از اين بابت رنج مي برد و باعث سلب آسايش او مي شود.
10- طهارت داشتن:
بارها و بارها در روايت و احاديث ذكر شده است كه انسان دائم الوضو باشد، زيرا وضو باعث آرامش مي شود. با غسل هاي مستحبي در مناسبت ها و ولادت هاي ائمه اطهار مي توان به آرامش رسيد، زيرا زمانيكه حس پاك بودن به او دست بدهد، آرامش به او تزريق مي شود.
11- خوردن غذاي سالم و طبيعي:
در آيات و روايات ذكر شده است خوردن انگور سياه، زيتون و روغن آن و همين طور خوردن عسل در اعصاب و آرامش موثر است. متاسفانه امروزه غذاهاي فست فود كه بسيار در روحيه و آرامش انسان ها تاثير منفي دارد، جاي غذاهاي سالم و طبيعي را گرفته است.
12- عدم بدبيني و اعتماد به ديگران:
معمولاً افرادي كه به ديگران و يا همسر خود شك دارند و بدبين هستند، معمولاً اين شك و عدم اعتماد آرامش آنها را به خطر مي اندازد. مثلا اگر خانمي همسرش ديربه خانه مي آيد، در ذهن خود به غلط چنين تصوري دارد كه شايد او با كس ديگري است؛ در صورتي كه همسرش به دليل مشغله كاري دير به منزل رسيده است. به همين دليل فكرهاي منفي روح و روان او در عذاب است.
در آيات روايات آمده است كه انسان ها بايد اصل را بر نيكي بگذارند؛ مگر اينكه خلاف آن ثابت شود.

 



تشويق كنيد رشوه ندهيد

سزاوار
بدون شك بي توجهي والدين در تربيت فرزندان، از عوامل مهم بزهكاري آنها در دوره جواني است.
نقش تربيتي والدين در تربيت كودكان را تا سن شش سالگي، بويژه در پسران بسيار مهم مي دانند. در واقع تقليد پسران در كودكي و نوجواني از پدر خود بيشتر از مادر است.
جالب اينكه دختراني كه ارتباط مناسب با پـدرانشان دارند، در هنگام ازدواج تمايل بيشتري به همسراني با خصوصيات پدر خود دارند.
از سوي ديگر پسران از پدران خود مرد بودن و پدر بودن را مي آموزند. اگر پدر به فرزند، خانواده و همسر خود بي توجه باشد، در اين صورت الگوي صحيحي از سوي پدر انجام نمي شود و پسران از نظر شخصيتي دچار مشكلات بسياري مي شوند. در واقع مسئوليت پدري، مسئوليت بسيار سنگيني است كه با آگاهي، خلاقيت، فداكاري و اخلاق همراه است.
الاندا كرستي محقق دانشگاه الاباما در اين باره معتقد است كه تصوري كه فرزندان در كودكي از پدرشان دارند، فردي مقتدر و شجاع است به گونه اي كه شغل، موقعيت پدر، پايگاه اقتصادي، نظريات و تحصيلات پدر در زندگي فرزندان نقش بسزايي ايفا مي كند. اگر پدري دچار مشكلات اخلاقي شود، بر شخصيت كودك تاثير مي گذارد و كودك با سر افكندگي به زندگي ادامه مي دهد.
به همين دليل والديني كه بين عمل و گفتارشان تفاوت است و پدراني كه فرصت كافي براي ارتباط با فرزندان خود ندارند، الگوي مناسبي براي آينده فرزندان نيستند. با اين همه فرزندان در مسير رشد از افراد بسياري تاثير مي گيرند كه در اين ميان نقش پدر بسيار پررنگ تر و با اهميت تر است.
نحوه زندگي والدين و به كارگيري وسائل براي ارتباط با كودكان تاثير مستقيمي روي رفتار كودك در جواني دارد. آنها با رفتار و حركات خود به كودك جهت مي دهند و موجب رشد و يا سقوط شخصيت فرزند خود مي شوند.
والدين در خانواده داراي جايگاه ويژه اي هستند. بار عاطفي خانواده و رهبري و مديريت خانه برعهده پدر و مادر است.
همواره فرزندان پدر را نماد اقتدار و تكيه گاه خانواده مي بينند، تحقيقات روي خانواده هايي كه داراي پدر با مشكلات رواني هستند، نشان مي دهد كودكان اين خانواده ها همواره احساس تحقير مي كنند. چرا كه اقتدار پدر را از بين رفته مي بينند و هميشه پدر را از دوستان و اطرافيان خود پنهان مي كنند.
بسياري از مشكلات خانوادگي و ارتباطات اجتماعي خانواده مربوط به جايگاه پدر است. مطالعات نشان مي دهد فرزندان در خانواده نسبت به شغل، رفتار و ارتباطات اجتماعي پدر بسيار حساس هستند، اين در حالي است كه اين حساسيت نسبت به مادران تحصيل كرده و داراي پايگاه اجتماعي بالا، بسيار كمتر است.
تاثير حضور پدر در خانواده و تشويق هاي او در خانه سبب مي شود كه فرزندان در فعاليت هايشان بسيار جدي تر عمل كنند. يك پدر در جايگاه پدر بودن براي تربيت فرزندش بايد روان شناسي مربوط نوجواني و جواني را به خوبي بداند و خود را به الگوهاي جوانان نزديك كند.
در واقع والدين بايد باتوجه به وضعيت اجتماعي امروز، آموزش هاي غيرمستقيمي كه از سوي رسانه ها به فرزندان داده مي شود، سعي كنند ديدگاه هاي قديمي را براي تربيت فرزندان خود به كار نبرند.
والدين مخصوصاً پدرها بايد شناخت مناسبي از ويژگي هاي دوران جواني و نوجواني فرزندان خود داشته باشند و خود را به وضعيت رفتاري آنان نزديك كنند.
خانواده ها بايد مسافرت و تفريحات خانوادگي را هر چند وقت يك بار در برنامه زندگي خود داشته باشند؛ مسافرت به خانواده ها فرصت گفت وگو و تعامل بيشتر را مي دهد و به ويژه براي پدران زمينه اي را ايجاد مي كند كه فارغ از مشغله كاري خود در محيطي صميمي با فرزندان خود تعامل داشته باشند.
تحقيقات نشان مي دهد هنگامي كه حضور پدر در خانواده به دليل فشار كاري يا هر وضعيت ديگر كمتر باشد، ويژگي شخصيتي و اخلاقي فرزندان نيز دچار تنزل مي شود.
اين مسئله به اين دليل است كه پدر به عنوان واسطه بين دنياي بيرون و خانواده، نقش اصلي در شكل گيري ارزش هاي اخلاقي و وجدانيات فرزند دارد.
تاثير حضور مادر در يك سال و نيم ابتداي زندگي كودك بسيار مهم است و محبت مادر براي يك سال و نيم ابتداي زندگي كودك بسيار ضروري است و احساس اعتماد به نفس كودك نيز به دليل همين محبت مادر شكل مي گيرد.
پسران در سنين نوجواني، نياز بيشتري به پدر دارند و پدران نيز بايد برنامه ريزي لازم را براي حضور بيشتر در منزل داشته باشند.
گاهي مادر بيش از حد به فرزندش محبت مي كند كه منجر به تربيت فرزندان زياده خواه و بي مسئوليت مي شود. بعضي وقت ها هم مادر از همان ابتدا به كودك بي توجهي مي كند. اين امر هم سبب مي شود تا كودكان عزت نفس كافي نداشته باشند. در واقع اگر پدر خود را ملزم به رعايت اصول اخلاقي بداند، كودك الگوپذيري بسيار خوبي از پدر مي كند، اما گاهي وقت ها پدر رفتارهاي مناسبي از خود نشان نمي دهد، در نتيجه فرزندان هم بدون توجه به اصول اخلاقي پرورش پيدا مي كنند. بي توجهي به نوجوانان و مشغله زياد والدين موجب مي شود كودكان بدون توجه به ارزش هاي اجتماعي و اخلاقي و غيرمتعهد بزرگ شوند. هرچقدر والدين در تربيت فرزندان خود هماهنگ و همگام باشند، آنها در جواني از تعادل روحي- شخصيتي بيشتر برخوردار مي شوند. والدين بايد نسبت به شرايط روحي- رواني فرزندان خود توجه داشته باشند. والدين نبايد از قدرت خود براي كنترل جوانشان استفاده كند. شخصيت پدر، تحصيلات، ديدگاه وي، شغل، نگرش و سطح درآمد پدر متغيرهايي است كه كودك در آينده از آنها تاثير مي پذيرد. براساس تحقيقات پدران بيكار نسبت به پدران شاغل بيشتر رفتارهاي خشن از خود نشان داده اند كه تاثير اين موضوع در رفتار كودكان در جواني و نوجواني مشخص شده است.
اگر والدين نسبت به روحيه فرزندان خودآگاه باشند، توانمندي نوجوان خود را بشناسند، او شرايط رشد مناسبي را طي خواهد كرد و رفتارهاي پرخطر او در سال هاي آينده نيز كاهش پيدا مي كند. والدين با توجه به توانايي هايشان خود در خانواده، براي هدايت اعضا تلاش مي كنند تا آرامش و آسايش در خانه و خانواده فراهم شود. تشويق به مرقع و تنبيه ابزارهايي است كه خانواده ها براي تربيت فرزندانشان به كار مي گيرند. خانواده ها هر كدام راهكارهاي ويژه اي براي تنبيه و تشويق كودكان دارند. برخي از پدران تنها راه تربيت كودكانشان را تنبيه بدني مي دانند؛ اما بايد در نظر داشت كه به جاي تنبيه و اعمال خشونت فيزيكي راه هاي بهتري هم مي توان پيدا كرد. تنبيه بدني عوارض متعددي در رفتار و روحيه كودك دارد.
تحقيقات نشان مي دهد كودكاني كه تنبيه بدني مي شوند بيشتر از ساير جوانان مضطرب و پرخاشگر هستند. براي تربيت كودكان نبايد از تنبيه بدني استفاده كرد زيرا موجب اختلالات رفتاري آنها در بزرگسالي مي شود. كارشناسان اثرات تنبيه بدني را بسيار تاثيرگذار در روح و شخصيت فرزندان مي دانند.
پدر و مادرها وقتي از مسئله اي ناراحت و در حالي كه بسيار خشمگين هستند نبايد كودك را تنبيه كنند. زيرا در هنگام عصبانيت قدرت تصميم گيري مناسبي ندارند. تنبيه بدني كم اثرترين و بدترين نوع تنبيه است. تنبيه بدني مسئوليت را از دوش كودك برمي دارد. هنگامي كه مي خواهيد كودكي را تنبيه كنيد رفتار و عمل زشتش را نكوهش كنيد نه صفت او را.
اگر كودكي فعاليت مهمي انجام داد بهتر است او را تشويق كنيم چرا كه كودك تلاش مي كند تا آن كار را دوباره تكرار كند. تشويق كودك موجب رغبت و دلگرمي و نشاط و تحركش مي شود و او را به جديت وادار مي كند. بايد توجه داشت كه تشويق به سن و درك و نوع عمل او بستگي دارد. ما بايد با توجه به سن و سطح درك فرزندمان و اوضاع و شرايط خاص زندگي و ارزش و اهميت كار او، نوع تشويق و ميزان آن را انتخاب كنيم. تشويق برخلاف تنبيه كه از عوامل بازدارنده است، عاملي ترغيب كننده است كه به انسان نيرو مي دهد. شخصي كه تشويق مي شود از كار و زحمت خود احساس رضايت مي كند و همين رضايت خاطر است كه جلو خستگي و بي ميلي او را مي گيرد.
تحسين جوانان موجب مي شود كه اعتماد به نفس در آنها افزايش يابد و استعدادهاي نهفته اش شكوفا شوند و قواي دروني اش به فعاليت برسند. تشويق، شخصيت جوان را احيا مي كند، او را از ياس و بدبيني نجات مي دهد و به زندگي دلگرم مي كند و گاهي يك تحسين ساده، مسير زندگي فرد را دگرگون مي سازد.
هنگامي كه فرزندمان را تشويق مي كنيم فرصتي فراهم مي شود تا او به توانايي، ظرفيت و ارزشمندي هاي خود پي ببرد و در نتيجه تصوير مثبت و ارزنده اي از خود در ذهنش ايجاد شود كه دوره جواني شكل دهنده حرمت نفس او خواهد بود.
تشويق بدون علت در كودكي به مرور ممكن است به صورت رشوه درآيد و اعمال كودك به پاداش وابسته شود و پرتوقع و طلبكار پرورش يابد و در همه جا انتظار پاداش عملي يا معنوي داشته باشد، از همه كس طلبكار شود ولي خودش احساس مسئوليت نكند. او حتي در برابر انجام وظايف قانوني يا اجتماعي خود نيز توقع پاداش خواهد داشت. انجام بيش از حد، اين مسئله، جوان را به غرور و خودبيني مبتلا مي كند و در درازمدت مانع پيشرفت او مي شود.

 



كفشي مناسب پاهاي كوچك فرزندم

به طور معمول كودك تا هنگامي كه راه نمي رود نيازي به پوشيدن كفش ندارد. اين مسئله خصوصا در مواقعي كه در منزل است، اهميت بيشتري پيدا مي كند. زيرا هنگام بيرون رفتن است كه بايد از پاها به وسيله كفش محافظت كرد.
پاي برهنه در منزل
ميزان عرق پاي نوزادان مانند دست ها و سر او تقريبا زياد است؛ چرا كه غدد مولد عرق در اين اندام بدن نقش مهمي دارد. در انتخاب لباس براي نوزادان بهتر است انواعي از سرهمي ها را كه جوراب به شلوار متصل است را خريداري نماييد. در اين صورت ديگر نيازي نيست كه جوراب اضافي ديگري روي آن بپوشانيد. به علاوه در فصل تابستان كودك مي تواند با پاهاي برهنه در منزل راحت باشد. فقط كافي است تا با كنترل مرتب، مراقب باشيد پاهايش سرد نشود. دراين صورت، پوشاندن يك جفت جوراب نخي نازك كفايت مي كند.
بگذاريد با پاهايش بازي كند!
شايد اين سرگرمي كودك از نظر شما بي اهميت يا معمولي بيايد، اما تأثير بسيار مثبتي در رشد او دارد. در واقع به خاطر اينكه پاها در ماه هاي تولد كاملا نرم هستند، او به راحتي مي تواند آن را با دست بگيرد. اين فعاليت بامزه و جالب به او كمك مي كند تا كم كم بدنش را بشناسد و از كليه اندام ها و اندازه هريك آشنايي كسب كند. به علاوه، از حدود شش ماهگي پاها را به دهان مي برد. همچنين او خيلي دوست دارد انگشتان كوچكش را بجود. اين شيوه كوچولوهاست كه براي شناخت جهان اطراف هرچه را مي بينند به دهان فرو مي برند كه براي شناخت خود نيز اين روش را به كار مي برند. محروم كردن او از اين اقدام به وسيله پوشاندن دائم پاهايش مي تواند مشكلاتي را در آينده برايش درپي داشته باشد.
كفش پوشاندن بيرون از منزل و مقابله با خطرات
وقتي تصميم مي گيريد كه فرزندتان را به گردش ببريد، بايد علاوه بر انتخاب لباس هاي زيبا كفش مناسبي نيز انتخاب كنيد تا از آسيبها جلوگيري كنيد. در واقع، حتي اگر او را زير نور مستقيم خورشيد نبريد بازهم اشعه فرابنفش از روشنايي روز نيز عبور كرده و به پوست صدمه مي زند. البته توصيه مكرر مي شود كه به هيچ وجه بچه هاي زير يك سال را در هواي گرم و زير نور مستقيم خورشيد نبريد. همچنين ساق پاي بچه را هم بايد از تماس با پرتوهاي خورشيد محافظت كرد زيرا خطرناك هستند. خطر ديگري كه در تابستان حتما بايد خنثي شود حشرات هستند؛ زيرا اين جانداران موذي به پوست اندام هاي نرم و حساس حمله مي كنند. پاهاي تپلي مي تواند انتخاب خيلي خوبي براي آنها باشد. همچنين در كالسكه يا ساك كودك نيز ممكن است پاهاي او از مشكل در امان نباشد. تكه هاي كوچك شاخه هاي درخت يا خنكي هوا در هنگام عصر مي تواند او را اذيت كند.
انتخاب كفش مناسب
حالا كه فرزند شما كم كم بزرگ شده وقت آن رسيده كه يك جفت كفش واقعي با كفي محكم براي او بخريد. البته اين خريد را بايد تا زماني كه بچه بتواند به خوبي بايستد به تاخير بيندازيد. حتي توصيه مي شود هنگام نخستين تلاش ها براي ايستادن پاهايش در تماس مستقيم با زمين باشد. در واقع پاهاي برهنه اين مزيت را دارند كه كودك بهتر مي تواند حركاتش را احساس كند و انگشتان راحت تر روي زمين به هم نزديك مي شوند. كفش سبك از جنس چرم نرم يا پارچه بهترين انتخاب است. انواع پارچه اي نيز نه تنها ارزان تر بوده بلكه به راحتي قابل تميز كردن و شستشو حتي در ماشين لباسشويي هستند. به خاطر داشته باشيد كه هرگز اجناس مصنوعي را انتخاب نكنيد زيرا مانع از تنفس پوست مي شود.
از طرف ديگر كفش بايد نرم باشد تا انگشتان به راحتي به سمت داخل حركت كند. همچنين بايد طوري باشد كه قسمتي از مچ پا را بگيرد تا نقش محافظتي آن تكميل شود. پهناي كفش نيز بايد با شكل پا هماهنگي داشته باشد؛ چرا كه بعضي بچه ها پاهاي كشيده و بعضي پاهاي تپلي دارند. از آنجا كه همه انواع كفش به يك شكل ساخته نمي شود مي توان از كفي هاي متناسب با پاي كودك كمك گرفت. هنگام خريد حتما فرزندتان را همراه خود ببريد.
مدل هاي بندي نيز از اين جهت خوب است كه به راحتي باز مي شود و پا بدون مشكل در كفش جا مي گيرد. بند بايد به اندازه كافي بلند باشد تا دوبار گره بخورد. اين كار شايد نسبت به كفشهاي ساده وقت بيشتري از شما بگيرد، اما از آسيب هاي احتمالي پيشگيري مي كند. همه كودكان هنگام راه رفتن مدام پاهاي خود را تكان مي دهند و يك پا را به پاي ديگر مي كشند كه اگر كفش خوب و محكم نباشد مشكل آفرين خواهد شد.
شماره كفش
ما هميشه فكر مي كنيم كه اگر كفش كودك را يكي دو شماره بزرگ تر انتخاب كنيم او راحت تر است. اما بد نيست تا از اين به بعد بيشتر دقت كنيم؛ چرا كه در اين صورت پاي بچه داخل كفش لق مي زند و به كناره هاي كفش كشيده مي شود كه باعث قرمزي و حتي تاول پوست پا مي شود. اگر بين انگشت شست پا و جلوي كفش حدود نيم سانتي متر فاصله باشد اين اندازه بهترين شماره كفش خواهد بود. روش ديگر هم اين كه اگر انگشت اشاره دستتان از پشت كاملا راحت بين پاشنه و پشت كفش قرار گرفت شماره كفش مناسب است.
پوشيدن كفش در تمام طول روز؛ به هيچ وجه
پوشيدن بيش از حد كفش باعث تعريق بيش از حد پاها مي شود و خيسي زياد مي تواند مكان مناسبي را براي رشد باكتري ها فراهم آورد. اگر مجبور هستيد كه كودك را براي مدت طولاني از منزل بيرون ببريد، بهتر است جوراب هاي نخي بسيار نازك يا ديگر الياف طبيعي به پايش كنيد زيرا اين جوراب ها عرق پا را جذب مي كنند و آنتي باكتري هم هستند.
مريم سادات كاظمي

 



تأثير آلودگي هوا بر كودكان

آلودگي هوا بر روي زنان باردار و كودكان تأثيرات منفي زيادي مي گذارد.
شايد بتوان گفت فاصله زماني ميان بارداري و تولد كودك از حساس ترين مراحل زندگي انسان است. آلودگي هوا بر روي روند شكل گيري اندام هاي جنين تأثير گذاشته و حتي ممكن است باعث تولد زودرس نوزادان شود. اين نوزادان به احتمال قوي به زودي مي ميرند و كساني هم كه زنده مي مانند در اوايل زندگي دچار مشكلات مغزي، تنفسي و گوارشي مي شوند.
در چنين كودكاني احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي و ديابت در بزرگسالي زياد است.
اوايل كودكي دوران حساسي براي ارگان هايي مثل مغز، ريه و سيستم ايمني بدن محسوب مي شود و آلودگي هوا بر روي عملكرد ريه و سيستم اعصاب تأثيرات سوء مي گذارد.
در اولين سال زندگي، آلودگي هوا به شدت سيستم تنفسي كودك را تحت تأثير قرار مي دهد به طوري كه نوزادان يك تا سه ماهه كه مقدار زيادي گاز مونوكسيدكربن تنفس مي كنند به شدت در خطر مرگ بر اثر بيماري هاي تنفسي قرار دارند.
در ضمن احتمال مرگ ناگهاني نوزاداني كه در معرض استنشاق مقدار فراواني نيتروژن هستند زياد است.
دلايل مختلفي براي تأثيرات منفي آلودگي هوا بر روي كودكان وجود دارد. در واقع ريه ها، سيستم ايمني و مغز كودكان تا حدود 6 سالگي به سرعت رشد مي كنند. در اين مدت لايه سلولي داخل ناحيه تنفسي بسيار حساس و نفوذپذير است. در ضمن كودكان در مقايسه با بزرگسالان از ريه بزرگتري نسبت به وزن خود برخوردارند و هواي بيشتري را به داخل ريه هاي خود مي كشند. روند رشد اوليه در سلامتي كودك بسيار اهميت دارد به علاوه كودكان اوقات بيشتري را به فعاليت در محيط هاي باز مي گذرانند و هواي بيشتري را تنفس مي كنند.
تحقيقات نشان مي دهد آلودگي هوا احتمال حملات آسم را افزايش مي دهد و علائم آن را تشديد مي كند.
شايد شما تصور كنيد كودكان همان بزرگسالان مينياتوري هستند ولي اينطور نيست. از آنجا كه ريه كودكان در حال رشد است و آنها فعاليت زيادي دارند بيشتر از بزرگسالان تحت تأثير آلودگي هوا قرار مي گيرند.
بخش بزرگي از ريه هاي كودكان نيز مثل بازوها و پاها پس از تولد آنها رشد مي كند. رشد 80 درصد از كيسه هاي هوايي كودكان پس از تولد انجام مي شود. در اين كيسه هاست كه انتقال اكسيژن به خون صورت مي گيرد.
ريه ها و كيسه هاي هوايي تا زمان بزرگسالي كاملاً رشد نمي كنند. به علاوه سيستم دفاعي بدن كه به مبارزه با عفونت ها كمك مي كند در كودكان در حال رشد است.به علاوه كودكان همانند بزرگسالان عمل نمي كنند و رفتار آنها آسيب پذيري شان را به دنبال دارد. كودكان مدتها در محوطه باز مي گذرانند و فعالت زيادي از خود نشان مي دهند. در نتيجه آنها هواي آلوده بيشتري را استنشاق مي كنند. تحقيقات بر روي 1759 كودك بين 10 تا 18 ساله نشان داد كه ريه آنهايي كه در معرض هواي آلوده بيشتري قرار دارند دچار مشكلاتي مي شود كه گاهي تا پايان عمر دوام دارد.
در واقع ريه اين كودكان به طور ميانگين 20 درصد پائين تر از حد انتظار عمل مي كند، يعني همانند ريه كودكان كه والدين سيگاري دارند.
كاهش آلودگي هوا سلامتي كودكان را به همراه دارد و باعث مي شود كمتر دچار برونشيت، سرماخوردگي و سرفه هاي مزمن شوند.
ترجمه از آذرشايان

 



خاويار كم خوني را برطرف و اعصاب را تقويت مي كند

لسيتين يكي از ليپيدهاي با ارزش خاويار است كه در تقويت سيستم اعصاب نقش بسزايي دارد.
خاويار ماده اي پرانرژي و سرشار از انواع ويتامين ها، موادمعدني، اسيدهاي چرب و آنتي اكسيدان ها بوده و منبعي غني از امگا 3 است.
تحقيقات نشان مي دهد خاويار و 15 نوع موجود دريايي ديگر سرشار از اسيدچرب ضروري هستند. پروتئين آن داراي اسيدآمينه آرژنين، هيستامين، ايزولوسين ليزين است، چربي آن به دو صورت عمده وجود دارد كه حاوي 25 درصد كلسترول و 75 درصد ليستين مي باشد.
خاويار غني از نوعي الكل چرب با زنجيره بلند است كه در بدن به اسيدچرب تبديل مي شود. اين اسيد چرب به دست آمده در سنتز ميلين (پوشش سلول عصبي) نقش بسزايي دارد. همچنين در پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي و آرتريت روماتوئيد (التهاب مفاصل) موثر بوده و سرشار از آهن است كه مصرف آن در افراد دچار كم خوني ناشي از فقرآهن توصيه مي شود.
خاويار سرشار از ويتامين هاي C، B،A، D، E، اسيد فوليك و اسيد پانتوتنيك است. ويتامين A موجود در خاويار در ترميم و نگهداري اپي تليان، رشد استخوان و ترميم رنگدانه مردمك چشم هم نقش بسزايي دارد و ويتامين D موجود در آن موجب تعادل كلسيم و فسفر مي شود كه مصرف آن در دوره نقاهت، جراحي هاي بزرگ و بيماري هاي عفوني در بازگرداندن نيروي از دست رفته مفيد است.

 



خواص معجزه آساي 10 ماده غذايي

كارشناسان غذايي مي گويند 10 غذا با فوايد معجزه آسا وجود دارد كه توصيه مي شود در وعده غذايي وجود داشته باشد.
كارشناسان مي گويند از آنجايي كه اهميت تقويت سيستم ايمني بدن در زمان گسترش بيماري هاي واگير بيش از پيش مشخص مي شود، مصرف برخي غذاهاي سالم و غني در تقويت سيستم ايمني بدن ما بسيار مهم هستند.
كارشناسان توصيه مي كنند كه مغز بادام، سيب، كلم بروكلي، عدس قرمز، ماهي آزاد، اسفناج، سيب زميني، عصاره سبزيجات، دانه گندم و گياه و ميوه قره قاط به عنوان غذاهايي كه غني از مواد غذايي و ضدبيماري هستند در وعده هاي غذايي ما قرارگيرند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پايگاه اينترنتي تي آرتي، فهرست غذاهايي كه بيشترين خاصيت را براي بدن دارند در پايگاه اينترنتي مايوكلينيكMayo clinic منتشرشده است. اما در ميان آنها ده ماده غذايي وجود دارد كه خاصيت آنها براي بدن معجزه آسا است. زيرا آنها غني از ويتامين هاي A وE ، فيبر، مواد معدني، مواد فيتوشيمي و آنتي اكسيدان ها هستند، مصرف اين غذاها خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهند و باعث چاقي نيز نمي شوند زيرا كالري كمي دارند.
كارشناسان غذايي پايگاه اينترنتي مايوكلينيك خاصيت هاي هركدام از اين ده ماده غذايي را به شرح زير توضيح داده است:
مغز بادام: بيشترين خاصيت را براي قلب دارد. چرا كه غني از منيزيم، آهن، كلسيم، فيبر است و از ابتلا به برخي سرطان ها و كم خوني جلوگيري مي كند. مغز بادام همچنين داراي برخي ريبوفلاوين ها (ويتامين B2) هاست كه به بازسازي بافت بدن كمك شاياني مي كند. مغز بادام همچنين ميزان كلسترول خون را كاهش مي دهد.
سيب: خاصيت ضدسرطاني دارد. سيب منبع كاملي از ماده پكتين است. ماده پكتين، توليدكننده ذرات مولكولي هستند كه تا حد زيادي سلول هاي سرطاني را درسطح پرستات، روده، ريه، مي كشد و از پيشرفت سرطان در بدن جلوگيري مي كند. سيب غني از فيبر است كه ميزان كلسترول و گلوكوز خون را كاهش مي دهد. سيب همچنين سرشار از ويتامين C و نوعي آنتي اكسيدان است كه از سلول ها محافظت مي كند. سيب همچنين از سياهرگ ها محافظت مي كند و به جذب آهن نيز كمك مي كند.
كلم بروكلي: داراي آنتي اكسيدان و غني از ويتامين است. كلم بروكلي منبعي سرشار از كلسيم، پتاسيم، فيبر و داراي مقداري مواد فيتوشيميك است كه از ابتلا به بيماري هاي قلبي، ديابت و برخي سرطان ها جلوگيري مي كند. كلم بروكلي همچنين داراي ويتامين هاي AوC است. اين نوع كلم از برخي آنتي اكسيدان ها برخوردار است كه مي تواند از سلول ها محافظت كند.
قره قاط: اين گياه و ميوه آن براي داشتن سلامت جسم مفيد است. اين ماده غذايي نيز غني از برخي فيتوشيميك هاست كه از بروز عفونت شريان هاي ادراري موثر است. قره قاط همچنين به تقويت حافظه كمك مي كند و براي داشتن دوران پيري سالم مفيد است.
عدس قرمز: اين ماده غذايي نيز براي قلب بسيار مفيد است و دشمن سرطان است.
ماهي آزاد: اين ماده غذايي منبع سرشاري از پروتئين و امگاي سه است. امگاي سه نيز از بروز عارضه هاي قلبي جلوگيري مي كند و سرشار از اسيد ليپيد و برخي پروتئين هاست.
اسفناج: اين گياه غذايي نيز درجه ايمني بدن را بالا مي برد و در زيبايي پوست و مو نقش به سزايي دارد. اسفناج همچنين داراي ويتامين هايA وC و ماده ريبوفلاوين (ويتامين2 B) است. ويتامين2 B نيز در بازسازي بافت هاي بدن بسيار موثر است. اسفناج همچنين داراي ويتامين B6، كلسيم، آهن و منيزيم است.
سيب زميني: اين ماده نيز ضدسرطان و پيري است. رنگ زردي كه در سيب زميني وجود دارد نشان دهنده وجود بتاكاروتن در آن است. بتا- كاروتن نيز غني از ويتامين A است و اين ويتامين نيز از پيري زودرس جلوگيري مي كند. بتا- كاروتن همچنين در ابتلا به برخي سرطان ها جلوگيري مي كند.
عصاره سبزيجات: عصاره سبزيجات نيز در جلوگيري از ابتلا به عارضه قلبي بسيار موثر است. زيرا عصاره اين گياهان سرشار از انواع ويتامين ها، مواد معدني، ارزش هاي غذايي است.
دانه گندم: دانه گندم براي مغز، پوست و هضم بسيار مفيد است.

 



مصرف مكمل روي براي كاهش شدت سرماخوردگي

مصرف مكمل روي (قرص) در كاهش شدت علايم سرماخوردگي به ويژه سرفه بسيار موثر است.
در فصل سرما افراد معمولا در محيط هاي بسته به سر مي برند و در مجاورت همديگر ممكن است سريع تر دچار سرماخوردگي شوند.
پزشكان علت ديگر سرماخوردگي را كاهش رطوبت هوا درفصل سرما دانستند و مي گويند: اين مسئله سبب خشكي بيني و افزايش آسيب پذيري آن نسبت به ويروس سرماخوردگي مي شود.
التهاب سينوس ها، عطسه، گلودرد، سرفه، سردرد، تب، آبريزش بيني، كاهش حس بويايي و چشايي، درد عضلاني، بي اشتهايي، خستگي و ضعف از علايم سرماخوردگي است. افراد مي توانند با مصرف مكمل روي و رعايت بهداشت فردي و مصرف غذاهاي مقوي از جمله سوپ و ليموترش كمتر دچار سرماخوردگي شوند.

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14